Toon posts:

Oorlog in Oekraïne Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 44 ... 100 Laatste
Acties:
  • 255.503 views

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:11

wontcachme

You catch me? No you wont

Krasny Liman almost completely liberated from terrorists, destroyed all checkpoints |EMPR News
Reports that emergency number 102 no longer working in Luhansk. Head of police is in hiding, organising Ukr resistance from a bunker.
Luhansk police chief Naumenko intresting chap btw - recruited by PPL republic, but was actuly pro-Ukrainian!
Ze maken toch vorderingen op dit moment. Ben erg benieuwd hoelang dit nog zal gaan duren. En wat er gebeurt in gebieden die ze nu veilig stellen. Daar is natuurlijk amper politie meer en moeilijk to controleren wie nu seperatisten waren.

Overigens ben ik best jaloers op jullie tweet embed mogelijkheden :P. Kunnen jullie geen devs overtuigen om dit per topic mogelijk te maken? Of per persoon als iemand ... karma heeft :P

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Is onderdeel van rechten om html te kunnen plaatsen, waarmee ik de tweets embed. Ik denk dat de devs niet zo happig zijn op het geven van deze rechten aan iedereen. Dan kun je namelijk dit soort topics krijgen :P

Het offensief van vandaag lijkt inderdaad vruchten af te werpen, al zijn er wel een hoop doden gevallen, ook aan Oekraïense kant. Wat ze er echt mee opschieten moet nog blijken. Het zou niet de eerste keer zijn dat een offensief ergens strandt en dat er vervolgens een tijd niets gebeurt, en de terroristen weer de kans krijgen om checkpoints ed over te nemen. Vergeet ook niet dat ze in de afgelopen tijd Donetsk stevig in hun greep hebben gekregen.

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Dus wat hebben we nu allemaal eigenlijk? Russische special forces, voetbal hooligans, lokale burgers, Tsjetsjenen, Kozakken, Soviet veteranen, Krim milities, etc ,etc

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-11 10:59

PauseBreak

derp!

Leo1010 schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 19:19:
Dus wat hebben we nu allemaal eigenlijk? Russische special forces, voetbal hooligans, lokale burgers, Tsjetsjenen, Kozakken, Soviet veteranen, Krim milities, etc ,etc
Haha, misschien is de betere vraag nog wel: "Wat hebben er niet rond lopen?" :+

Nee, merp!

• wontcachme

wontcachme

quote: Ukrains nieuwsbericht via google translate
For today more than 500 militants killed in the village under Semenivka Slavonic, 1.5 thousand terrorists - were wounded. Ukrainian military casualties amounted to three killed and 50 wounded. Told LigaBusinessInform source in the ATO.

In operations against militants and saboteurs from Russia were involved numerous military units, heavy machinery, aircraft, artillery.

"In the area of ​​the village under Semenivka Slavonic as a result of the antiterrorist operation killed more than 500 militants, another 1.5 thousand terrorists were injured. Casualties amounted to three Ukrainian security officials were killed and 50 wounded," - said the source.

He noted that today in the area of ​​operation of the main forces against the ATO terrorists "hard working aircraft and artillery." "In fact, today we cleared the militants from the entire north of Donetsk region" - said the source.

Earlier, it was reported that the fighting in the area for the first half of ATU today were destroyed between 50 and 300 fighters. In the afternoon, the operation against militants in the Donbas began with renewed vigor.
@Below. Nanananananananananana. To slow :P

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

• RoD
  • Niet online

RoD

Volgens deze Oekraïense bron zijn er vandaag rond de 500 terroristen gedood en zijn er 1500 gewonden gevallen. Hoorde eerder al geluiden over 300 doden. Of het klopt valt nog te bezien. Er zouden slechts 3 doden aan Oekraïense kant zijn gevallen. Lijkt me een beetje een aparte verhouding, 500:3.
In fact, today we cleared the militants from the entire north of Donetsk region" - said the source.
Edit: Ey, ik zou toch zweren dat mijn post hier eerst stond :+

Edit2: een aanvulling van de Kyiv Post dan maar:
Ukrainian senior military and security officials have reported to acting President Oleksandr Turchynov that as the result of the anti-terrorist operation (ATO) the northern most area of Donetsk Oblast has been cleared of militants, their main stronghold in Semenivka has been destroyed and control over Krasnyi Lyman has been established.

[ Voor 42% gewijzigd door RoD op 03-06-2014 19:59 ]

• McBoom
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05:59

McBoom

Broem

RoD schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 13:39:
Rusland en China tuigen kredietbeoordelaar op
De volgende stap van Rusland in de poging om onafhankelijk van het westen te worden.
Dan rijst de vraag.... Hoe erg draait de Chinese economie op westerse bedrijven die hun productie daar laten doen? Computerfabrikanten en autofabrikanten om maar eens wat te noemen. Als 'wij' onze productie daar wegtrekken kan die economie nog wel eens als een pudding in elkaar zakken. Of heb ik het mis? Het zal vast nog wel genuanceerder liggen, maar ik kan me niet aan deze indruk onttrekken..

The ramblings of an idiot

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

RoD schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 19:53:
Volgens deze Oekraïense bron zijn er vandaag rond de 500 terroristen gedood en zijn er 1500 gewonden gevallen. Hoorde eerder al geluiden over 300 doden. Of het klopt valt nog te bezien. Er zouden slechts 3 doden aan Oekraïense kant zijn gevallen. Lijkt me een beetje een aparte verhouding, 500:3.
Die verhouding is zo gek nog niet. Het Oekraïense leger heeft artillerie ingezet, en dat is de grootste moordenaar van alle conventionele wapens. Artillerie heeft meer slachtoffers op haar naam staan dan vliegtuigaanvallen en raketaanvallen.
Bovendien, de tegenpartij heeft geen artillerie maar moet het doen met veel minder effectieve gereedschappen. Dan krijg je al snel dit soort verhoudingen.
McBoom schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 20:33:
[...]

Dan rijst de vraag.... Hoe erg draait de Chinese economie op westerse bedrijven die hun productie daar laten doen? Computerfabrikanten en autofabrikanten om maar eens wat te noemen. Als 'wij' onze productie daar wegtrekken kan die economie nog wel eens als een pudding in elkaar zakken. Of heb ik het mis? Het zal vast nog wel genuanceerder liggen, maar ik kan me niet aan deze indruk onttrekken..
Valt mee. Van alle Westerse producten die daar worden geproduceerd is ook een Chinees alternatief verkrijgbaar. Zeker nu ook steeds meer kennis wordt geïmporteerd door China zullen ze zo'n actie wel voelen, maar ze zullen er ook relatief snel weer bovenop zijn. Het enige dat ze echt zullen moeten verbeteren is het kwaliteitsaspect.

[ Voor 31% gewijzigd door PauseBreak op 03-06-2014 20:40 ]

Nee, merp!

• RoD
  • Niet online

RoD

Voor mij dan de vraag; waarom hebben ze dat niet eerder ingezet? Of wilden ze voorheen juist voorkomen zoveel slachtoffers te maken? Of hadden ze het materieel nog niet gereed?

Tymchuk zegt op FB dat het om 300 doden gaat en 500 gewonden. Waarheid zal wel ergens in het midden liggen, kan me zo voorstellen dat het lastig tellen is in een oorlogsgebied.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

RoD schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 13:39:
Rusland en China tuigen kredietbeoordelaar op
De volgende stap van Rusland in de poging om onafhankelijk van het westen te worden.
Dat probeerde de EU nog niet zo lang geleden ook. Ze hebben er toen vanaf gezien omdat ze ook wel begrepen dat een kredietbeoordelaar die midden in een economische crisis door overheden wordt opgezet niet serieus zal worden genomen als het de kredietwaardigheid van diezelfde overheden moet gaan beoordelen. Wij van WC-Eend adviseren... Om die reden lijkt deze nieuwe kredietbeoordelaar me ook een dood geboren kind.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-11 21:54
Laat in ieder geval duidelijk zijn dat het een beste carnage is, en helemaal als je ook beseft het in steden gebeurt waar burgers wonen en rondlopen.
Mocht het allemaal echt zo zijn, dan wel petje af voor Oekraïne om toch zo stand vast te laten zien en merken dat dit soort " terreur " niet ongestraft door kan gaan.

Aan de andere kant ze hebben geen andere keus, en ik denk ook dat het volk in Oekraïne die dus Pro Oekraïne zijn echt achter hun regering / leger staat.

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

RoD schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 20:41:
Voor mij dan de vraag; waarom hebben ze dat niet eerder ingezet? Of wilden ze voorheen juist voorkomen zoveel slachtoffers te maken? Of hadden ze het materieel nog niet gereed?

Tymchuk zegt op FB dat het om 300 doden gaat en 500 gewonden. Waarheid zal wel ergens in het midden liggen, kan me zo voorstellen dat het lastig tellen is in een oorlogsgebied.
Artillerie was ingezet bij de grens, als afschrikking naar Rusland toe, maar nu Rusland haar troepen heeft teruggetrokken zijn ze elders ingezet. Daarbij is ook de aansturing van eenheden veranderd en er is inderdaad veel reservematerieel weer bruikbaar gemaakt. Dat duurt allemaal wel even voordat het weer operationeel genoeg is en daarna moet het per spoor en/of vrachtwagen naar de juiste plek.

Het probleem met de artillerie van het Oekraïense leger is dat het niet heel bijzonder nauwkeurig is. Ter illustratie, een Panzerhaubitze 2000 van ons leger kan een doelwit dat 40km verwijderd is raken met een foutmarge van 1 meter met de juiste munitie. Het modernste spul dat de Oekraïners hebben, de 2S19 Msta haalt dat niet eens (max 36km, foutmarge is geclassificeerd, maar veel minder nauwkeurig dan een PzH2000). Daar komt bij dat ze natuurlijk voornamelijk veel ouder spul gebruiken, met de simpelste munitie (want goedkoper) en dan wordt het al snel minder nauwkeurig. Ook niet geheel onbelangrijk is dat de troepen niet bepaald veel training hebben gehad op hun wapensystemen.

Nee, merp!

• wontcachme

wontcachme

En voor de verandering zouden er weer 20 vrachtwagens vol met russen/chechenen de grens over zijn gekomen samen met 5 apc's. Aan de grens was geen bewaking omdat die naar een andere grenspost waren gegaan voor ondersteuning daar.....

En wat ik laatst begreep kan de luchtmacht daar weinig aan doen nu omdat ze geen middelen hebben voor nacht visie.....

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

wontcachme schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 22:21:
En voor de verandering zouden er weer 20 vrachtwagens vol met russen/chechenen de grens over zijn gekomen samen met 5 apc's. Aan de grens was geen bewaking omdat die naar een andere grenspost waren gegaan voor ondersteuning daar.....

En wat ik laatst begreep kan de luchtmacht daar weinig aan doen nu omdat ze geen middelen hebben voor nacht visie.....
Technisch gezien heeft de luchtmacht de middelen voor de huidige vluchten al niet. Dat wordt gefinancierd door andere bronnen dan de Oekraïense overheid. Het probleem met die nachtvisie is dat het een upgrade aan het toestel is die je er niet even op knutselt. Dat kost tijd en tijd hebben ze niet.

Nee, merp!

• wontcachme

wontcachme

PauseBreak schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 22:25:
Het probleem met die nachtvisie is dat het een upgrade aan het toestel is die je er niet even op knutselt. Dat kost tijd en tijd hebben ze niet.
Ze hebben de training niet, ze hebben de kennis (vermoedelijk) niet en nooit geoefend ermee.....

Maar ik lees steeds meer berichten over dat de grenzen eerst dicht moeten. Dat is ook het beste, maar waar halen ze die manschappen en wapens vandaan? Ik weet niet wat ze nog in training hebben, maar daar zal je het ook niet mee redden. Dan zal je veel moeten rondvliegen om te detecteren, echter zien ze niks in het donker. Dan zou je langs de routes spotters moeten gaan plaatsen die doorgeven wanneer ze iets zien en preciese coordinaten geven voor luchtaanvallen of markeren. Echter zal dat ook niet super werken...

#BREAKINGNEWS Ukraine to declare #martial_law in #Luhansk and #Donetsk as early as tomorrow morning!!!

[ Voor 6% gewijzigd door wontcachme op 03-06-2014 23:21 ]

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Wat is je bron van dat laatste?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• wontcachme

wontcachme

Ardana schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 01:34:
Wat is je bron van dat laatste?
Blijkt dat die bron iets te vroeg was. Er is een aanvraag ingediend om Martial Law in te stellen in die 2 provincies. Nog niet aangenomen door de Rada.

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

wontcachme schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 22:41:
[...]

Ze hebben de training niet, ze hebben de kennis (vermoedelijk) niet en nooit geoefend ermee.....
Dat klopt, maar dat is een kleiner probleem dan de upgrade zelf. Stel ze kunnen de toestellen upgraden, dan is het ermee oefenen nog vrij simpel, dat doe je een paar uur (al dan niet in een sim van een ander land) en klaar ben je. Het probleem zit echter veel eerder in het proces:
Om die upgrades te krijgen moeten ze die of zelf ontwikkelen (gaat niet gebeuren in deze omstandigheden) of kopen van Rusland. Gaat ook niet gebeuren nu :+ Dus we kunnen met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wel stellen dat die nightvision er niet gaat komen.
Maar ik lees steeds meer berichten over dat de grenzen eerst dicht moeten. Dat is ook het beste, maar waar halen ze die manschappen en wapens vandaan? Ik weet niet wat ze nog in training hebben, maar daar zal je het ook niet mee redden. Dan zal je veel moeten rondvliegen om te detecteren, echter zien ze niks in het donker. Dan zou je langs de routes spotters moeten gaan plaatsen die doorgeven wanneer ze iets zien en preciese coordinaten geven voor luchtaanvallen of markeren. Echter zal dat ook niet super werken...
Daar snij je een goed punt aan, want er is nog wel het een en ander in training als ik de sociale media mag geloven (ook officieel), maar inderdaad, daarmee ga je de grenzen niet dicht kunnen gooien en de andere optie is ook niet echt haalbaar. De vliegtuigen die ze nu vliegend hebben, hebben ze elders nodig.

Nee, merp!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:26

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Klein zijstapje over een economisch problemeen voor Rusland:
http://stukjeduiding.com/...post-putin-powerstruggle/

Korte samenvatting:
Rusland is economisch sterk afhankelijk van de olieprijs en heeft een prijs per vat van $117 nodig om de economie op peil te houden. Met de op handen zijnde toname in productie/export van Iran, Libie en de VS dreigt de prijs in te zakken.

• RoD
  • Niet online

RoD

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19:05

EektheMan

DPC

Lijkt me vreselijk om zo in een gebouwtje opgesloten te zitten omsingeld door state funded terrorists. Die enkele straaljager die kwam overvliegen zal het moraal niet geholpen hebben. Hiermee is denk ik ook een einde gekomen aan de patrouilles van grensbewakers. Die zullen nu liever in hun bases blijven. Doel bereikt.

Hier nog een aardig interessante analyse van de financiele belangen van 1 van de oligarchen en de opkomst van Russische investeerders in Oekraine:

http://www.epravda.com.ua/publications/2014/06/4/461940/

Verder lees ik dat Martial Law pas komt na de inauguratie van de nieuwe President: http://www.microsofttrans...ut%2Fnews%2Fnews_4216.htm

Grappig klein feitje. Door de inauguratie is er een groot tekort ontstaan aan kogelvrije auto's en betrouwbare bewakers. Vele staatshoofden die de inauguratie willen bijwonen zitten nu met een probleem. Ook Van Rompuy heeft nog geen auto. Er zijn dus landen die gaan afzeggen als het ze niet lukt om de benodigde wapens en auto's kunnen invoeren. Er staan nog de nodige Antonov's hier op Borispyl, die maar eens inzetten?

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

• Shamalamadindon
Een volgepakte inauguratie zou natuurlijk een mooie show of force zijn voor het Westen.

Kunnen ze anders niet een zooitje APC's lenen van het leger ;)

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

• IStealYourGun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-10 21:36

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Ik vraag mij af hoe sterk die Russen aanleunen bij de Russische overheid.

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

• wontcachme

wontcachme

Iemand nog een net nieuwe BTR-4 nodig? Werkt wel een stuk beter zo te zien dan zijn voorgangers: https://pbs.twimg.com/media/BpR72W6CEAEsZkm.png

Deze is niet afgefikt na meerdere inslagen.

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

wontcachme schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 13:25:
Iemand nog een net nieuwe BTR-4 nodig? Werkt wel een stuk beter zo te zien dan zijn voorgangers: https://pbs.twimg.com/media/BpR72W6CEAEsZkm.png

Deze is niet afgefikt na meerdere inslagen.
Sterker nog, alle inzittenden leven nog. Dat is ook wel eens anders geweest.
EektheMan schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 10:46:

Grappig klein feitje. Door de inauguratie is er een groot tekort ontstaan aan kogelvrije auto's en betrouwbare bewakers. Vele staatshoofden die de inauguratie willen bijwonen zitten nu met een probleem. Ook Van Rompuy heeft nog geen auto. Er zijn dus landen die gaan afzeggen als het ze niet lukt om de benodigde wapens en auto's kunnen invoeren. Er staan nog de nodige Antonov's hier op Borispyl, die maar eens inzetten?
Dan neem je toch je eigen S600 Guards mee? Van Rompuy heeft echt wel een eigen gepantserd dienstvoertuig tot zijn beschikking hoor :P

[ Voor 46% gewijzigd door PauseBreak op 04-06-2014 14:20 ]

Nee, merp!

• wontcachme

wontcachme

Nog wat leger spul onderweg vanuit Lviv
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=eULFaQHWkAc]

• EektheMan

EektheMan

DPC

PauseBreak schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 14:19:
Dan neem je toch je eigen S600 Guards mee? Van Rompuy heeft echt wel een eigen gepantserd dienstvoertuig tot zijn beschikking hoor :P
Nu ja, het is niet standaard dat deze mee reist. Meestal zorgt het ontvangende land voor dit soort zaken. Best zwaar zo'n auto en kan niet in elk vliegtuig mee. Ik heb begrepen dat er al sinds afgelopen Donderdag naar mogelijkheden wordt gezocht. Maar nog geen goed(kope) oplossing.

wontcatchme, da's geen klein bier. Vraag me af of ze dit type zware tanks effectief kunnen inzetten.
Mooi die kleine KAMAZ busjes erbij O+

[ Voor 3% gewijzigd door EektheMan op 04-06-2014 16:33 ]

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

EektheMan schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 16:32:
[...]

Nu ja, het is niet standaard dat deze mee reist. Meestal zorgt het ontvangende land voor dit soort zaken. Best zwaar zo'n auto en kan niet in elk vliegtuig mee. Ik heb begrepen dat er al sinds afgelopen Donderdag naar mogelijkheden wordt gezocht. Maar nog geen goed(kope) oplossing.

wontcatchme, da's geen klein bier. Vraag me af of ze dit type zware tanks effectief kunnen inzetten.
Mooi die kleine KAMAZ busjes erbij O+
Dat klopt, maar als het ontvangende land dit soort zaken niet kan regelen, dan zul je als EU even moeten schakelen naar een andere oplossing. Er zijn genoeg (militaire) transportvliegtuigen beschikbaar om dat soort voertuigen te transporteren. Het is alleen niet goedkoop inderdaad :+

@wontcatchme:
Dat is niet alleen materieel, dat is een hele gemechaniseerde brigade die ze erheen sturen.

Nee, merp!

• wontcachme

wontcachme

Overigens zijn in Luhansk de Duane en Nationale Garde basissen gevallen die sinds gisteren al aangevallen werden. De NG heeft zich overgegeven en de Duane zijn geevacueerd als ik het goed begreep. Achterlatend ontzettend veel wapens + munitie en zeker 5 apc's.

En je zou denken dat de luchtmacht vandaag misschien die basissen met de grond gelijk zou bombarderen, maar dat hebben ze niet gedaan dus de seperatisten hebben nu enorm veel meer wapens.....

• EektheMan

EektheMan

DPC

Weer een telefoon aftap die Russische betrokkenheid in de ontvoering van de OVSEers zou moeten bewijzen. Afkomstig van de MFA. Jammer dat ze het niet ook in het Engels vertalen voor het buitenland.

YouTube: СБУ встановила причетність рос казацьких структур до постач зброї терор організаціям та до викраденн

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

wontcachme schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 16:43:
Overigens zijn in Luhansk de Duane en Nationale Garde basissen gevallen die sinds gisteren al aangevallen werden. De NG heeft zich overgegeven en de Duane zijn geevacueerd als ik het goed begreep. Achterlatend ontzettend veel wapens + munitie en zeker 5 apc's.

En je zou denken dat de luchtmacht vandaag misschien die basissen met de grond gelijk zou bombarderen, maar dat hebben ze niet gedaan dus de seperatisten hebben nu enorm veel meer wapens.....
Ja, nu alleen nog munitie. De reden dat die soldaten zich hebben overgegeven is dat ze totaal geen kogels meer hadden.

Er zouden overigens ook een twee- of drietal Sukhoi Su-25's zijn neergehaald gisteren, maar dat is onbevestigd.

Nee, merp!

• RoD
  • Niet online

RoD

Van heel veel claims lijkt heel weinig bewijs te zijn. Gisteren zouden er honderden doden en nog meer gewonden zijn gevallen, maar nergens beelden van lijken oid gezien. Vandaag claimt de Oekraïense regering rondom Slavjansk zo'n 300 doden te hebben gemaakt (klik). Maar weer lastig om dat bevestigd te krijgen.

En inderdaad, ondertussen raakt men de controle aan de grens bij Loegansk kwijt. Ik vind het moeilijk om te zeggen wie er nou eigenlijk aan het winnen is.

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Putin wint nog steeds. Zolang die grens niet opnieuw een IJzeren Gordijn krijgt, en dat is precies een van die stukken symboliek waar hij op uit is (hij kan immers geen "overlap" of "bleeding over" van informatiestromen van Russisch sprekend Ukraïne richting Rusland toestaan), zal Kiev het steeds moeilijker krijgen om die regio's te stabiliseren.

Voor Putin is het simpel. Prima als de buffer instabiel is. Prima als er geen buffer maar een muur komt. Zie je het gebrek aan bewegingsruimte om een serieuze oplossing te bereiken?

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• wontcachme

wontcachme

Het is een kat en muis spel. Oekraine snoept elke dag wat gebied af van de seperatisten, maar ze kunnen maar op één plek pushen. Dat doen ze nu in regio Slovyansk met in de andere grenzen kleine vooruitgangen en met name "hold the ground".

DPR is tot stilstand gekomen qua gebied inpikken heb ik het idee. EnLoehansk probeert zoveel mogelijk grenzen open te krijgen, maar daar hoor ik ook niet meer over dat ze SBU gebouwen en dergelijke van andere dorpen/steden innemen.

• RoD
  • Niet online

RoD

Er gaan wel steeds meer geluiden op dat er zwaarder militair materieel de grens over gaat. Het zijn niet meer alleen de amateuristische prutsers van de DPR. Er zijn al een tijdje zwaarbewapende Tsjetsjenen die rondrijden in militaire vrachtwagen en net kwamen er geluiden voorbij dat er andere militaire voertuigen de grens over zijn gegaan. Wat er allemaal van klopt is niet bekend, maar het is wel duidelijk dat er in de afgelopen tijd het eea geprofessionaliseerd is. Ze veroveren inderdaad niet echt gebied meer, maar ze houden wel stand op deze manier, wat, zoals Virtuozzo zegt, Poetin in de kaart speelt ivm de instabiliteit.

Edit: Het Witte Huis heeft een fact sheet vrijgegeven over de hulp die ze willen gaan bieden aan Oekraïne. klik

[ Voor 14% gewijzigd door RoD op 04-06-2014 22:13 ]

• wontcachme

wontcachme

Het zal heel lang kunnen gaan duren op deze manier. Poroshenko zei vandaag wel dat hij een vredesplan had, maar hij zei nog niet wat het inhield. Ben benieuwd of het een kans van slagen heeft, want de seperatisten willen alleen maar bij Rusland aansluiten wat Rusland weer niet wil.

Ik vraag me ook af of het heel cru te zeggen nu heeft om die gebieden terug te veroveren. Wat ik lees is dat naar beide regio's bakken met geld wordt gestuurt omdat het zelf te weinig geld heeft en de industrie zo verouderd is dat men niet kan concurreren zonder steun van de rest van Oekraine. Nu las ik vanavond ook dat Rusland in Loehansk een diesellocomotief fabriek gaat sluiten (verhuist naar Bryansk) en dat er al weer 5k werklozen bijkomen.

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik denk al een tijdje: zet er maar een hek omheen en laat het verder lekker met rust. :P

Maar veel Oekraïners denken er ook zo over heb ik het idee. Er gaan nogal wat vooroordelen rond over de Donbass-regio, voornamelijk dat het intelligentieniveau nogal laag ligt (komt natuurlijk ook doordat het een industrieel gebied is). Heeft ook te maken met het feit dat Janoekovitsj uit die regio kwam, wat ook voor veel negatieve publiciteit heeft gezorgd. Ik vraag me dus af hoeveel Oekraïners het echt erg vinden als de Donbass zich afscheidt.

• wontcachme

wontcachme

RoD schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 22:29:
Ik denk al een tijdje: zet er maar een hek omheen en laat het verder lekker met rust. :P

Maar veel Oekraïners denken er ook zo over heb ik het idee. Er gaan nogal wat vooroordelen rond over de Donbass-regio, voornamelijk dat het intelligentieniveau nogal laag ligt (komt natuurlijk ook doordat het een industrieel gebied is). Heeft ook te maken met het feit dat Janoekovitsj uit die regio kwam, wat ook voor veel negatieve publiciteit heeft gezorgd. Ik vraag me dus af hoeveel Oekraïners het echt erg vinden als de Donbass zich afscheidt.
Loehansk schijnt nog een stapje erger te zijn. Die hebben nog minder geld en middelen uit belastingen dat Donbass. Het zijn de 2 armste regio's van Oekraine. Hoewel Crimea het nu ook niet meer geweldig doet...

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
RoD schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 21:53:
Van heel veel claims lijkt heel weinig bewijs te zijn. Gisteren zouden er honderden doden en nog meer gewonden zijn gevallen, maar nergens beelden van lijken oid gezien. Vandaag claimt de Oekraïense regering rondom Slavjansk zo'n 300 doden te hebben gemaakt (klik). Maar weer lastig om dat bevestigd te krijgen.

En inderdaad, ondertussen raakt men de controle aan de grens bij Loegansk kwijt. Ik vind het moeilijk om te zeggen wie er nou eigenlijk aan het winnen is.
En wat ze nu aan het winnen zijn.

300 of 500 dode terrorristen/separatisten/rebellen/anders gezinden, dat zijn me nog al een getallen. Wie en wat blijft er dan nog over? Hebben ze straks helemaal niemand meer in het oosten van het land wonen?

Blijf het wat vreemd vinden, groepje mensen die de regering afzet onder niet helemaal zuivere omstandigheden en die vervolgens iedereen die het er niet mee eens is af gaat schieten. Met geld uit EU en US. En van dat geld blijft uiteraard niks hangen bij de nieuwe machthebbers in de Oekranië.

• RoD
  • Niet online

RoD

Nou, er blijft dus een hele hoop over, zoals ik al in een vorige post aangaf. Veel militairen zijn in de afgelopen tijd de grens overgekomen en er zijn schattingen dat er tussen de 5000 en 10.000 separatisten actief zijn. Waarbij de professionaliteit dus behoorlijk is toegenomen.

Over welk groepje mensen en welke regering heb je het overigens?

• Virtuozzo
  • Niet online
wontcachme schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 22:24:
Het zal heel lang kunnen gaan duren op deze manier. Poroshenko zei vandaag wel dat hij een vredesplan had, maar hij zei nog niet wat het inhield. Ben benieuwd of het een kans van slagen heeft, want de seperatisten willen alleen maar bij Rusland aansluiten wat Rusland weer niet wil.

Ik vraag me ook af of het heel cru te zeggen nu heeft om die gebieden terug te veroveren. Wat ik lees is dat naar beide regio's bakken met geld wordt gestuurt omdat het zelf te weinig geld heeft en de industrie zo verouderd is dat men niet kan concurreren zonder steun van de rest van Oekraine. Nu las ik vanavond ook dat Rusland in Loehansk een diesellocomotief fabriek gaat sluiten (verhuist naar Bryansk) en dat er al weer 5k werklozen bijkomen.
Exact, verwacht niet dat dit binnen een paar maanden over zal zijn. En dat is nog in het betere scenario, waarin men niet ingaat op de vertragingstactieken vanuit Moskou. In dat opzicht zijn de Europese lidstaten een gevaar, ik ben al genoeg commentaar intern tegengekomen waarin opgemerkt werd dat het toch beter zou zijn als de Ukraïne wat mee zou werken met Rusland...

Wat je tweede vraag aangaat, oh ja, dat heeft zeker nut.

Ten eerste is een gespleten bevolking een gigantisch probleem. Niet enkel ten aanzien van familiebanden, humanitair leed e.d., maar ten aanzien van interne economie. De breuk in informatie- en communicatiepatronen is nu al een probleem, het is zelfs een structurele aanjager van het conflict. Je zal dat zo snel mogelijk moeten zien op te lossen. Dat kan enkel als je de onafhankelijkheid en diversiteit van dat soort stromen kunt herstellen. Dan moet je wel er voor zorgen dat er geen lokale conflicten meer zijn. Laat je de huidige situatie te lang duren, krijg je een bewustzijnsgevoel wat cultureel geïnternaliseerd wordt, en dat is pas echt een probleem. Zie de etnisch Russische gemeenschappen in de Baltische staten, daar zit echt een heel groot probleem. Zo heb ik het nog niet eens over wat het zou betekenen als die regio's effectief afgesloten en afgestoten worden, ik garandeer je, dan heb je over een jaar een nieuwe grens met Rusland dwars door de Ukraïne heen - een grens die het westen echt niet tegen zal kunnen houden omdat alle aanwezige macro-economische krachten zich dan achter Moskou zullen scharen. Er is geen politicus in het westen die daar tegen op kan, puur en simpel.

Het tweede punt is dat van interne economie. Veel van het bruto binnenlands product komt juist vanuit handel tussen oost en west, en dan met name twee van de op dit moment in conflict zijnde regio's. Cruciaal, aangezien het aandeel gegenereerd vanuit productie (landbouw, grondstoffen) normaliter gebruikt werd in die regio's voor verdere verwerking richting export naar Rusland. Vergeet ook niet dat hoe langer het conflict duurt, des te aantrekkelijker en makkelijker voor Rusland om de middelen op te hoesten om de gaten te vullen in bewapeningsindustrie die nu zijn gevallen. Veel van dat soort industries zit nu eenmaal in het oostelijke deel van de Ukraïne, maar ook elders in het land. Belangrijk voor verhoudingen, nog belangrijker voor belangen en relaties op termijn - en als onderhandelingsmiddel.

Nog belangrijker is het derde punt, wat in wezen macro-economisch is vanuit het perspectief van grondstoffen. Juist die drie oostelijke regio's zijn van belang gezien wat in de grond zit. Waarom ging Shell op bedevaart naar Moskou voor de metingen en onderzoeken in die delen van de Ukraïne? Vanwege wat er in de grond zit. Dan heb ik het niet over ertsen, al zijn die van belang, maar over energie. Behoorlijk wat energie. Er zit in die regio's genoeg in de grond om het land om te kunnen vormen tot een moderne, flexibele, innoverende productie en diensten economie. En daar komen macro-economische belangen bij kijken, de brug functie van de Ukraïne - de reden waarom menig Brits, Duits en Amerikaans bedrijf actief in infrastructurele / industriële ontwikkeling daar bezig is met grote belangen. Wie die regio's in beheer heeft, krijgt een stem bij verhoudingen die ver boven die van nationale politiek gaan. Het is een stem nodig voor het land om zich zelfstandig te kunnen houden. Ik heb het hier nog niet eens over de rol van specifieke banken bij verkeer van kapitaalstromen (wit, zwart en alle kleuren van de regenboog) tussen "oost" en "west" en het gebruik daarvan door bedrijven als ExxonMobil, Shell, Gazprom, et cetera.

Zo zijn er nog meer factoren, maar de kern van de zaak komt neer om sociografische en culturele ontwikkeling van het land, nationale economie, en macro-economie. Putin ziet de risico's, het is hierom dat hij zo ontzettend veel druk zet op de ontwikkeling van projecten als South Stream. Ondanks zijn overwicht in de crisis rond de Ukraïne houdt hij rekening met andere scenario's. Misschien is het opgevallen, maar zowel de EU als Turkije hebben hun focus al gericht op de nieuwe zeegrenzen na de annexatie van de Krim. Ook daar: pijpleidingen als alternatief voor de infrastructuur door de Ukraïne, maar ook daar weer; gas- en olievelden. Van historisch belang, Turkije heeft eigen visie op die gebieden, en op de historische druk vanuit Rusland. Roemenië grenst trouwens nu aan Rusland, en daar wordt de diplomatieke druk van week tot week groter om onderzeese pijplijnen toe te staan te koppelen aan een nieuwe lijn door dat land, vanuit Rusland. De EU heeft vorige week Bulgarije gevraagd om pas op de plaats te maken met South Stream, ga zo door.

Saillant is dan weer dat een Nederlandse delegatie juist bij Bulgarije aanklopt om South Stream zo snel mogelijk te realiseren .... het is altijd een vraag van "cui bono" als je wil zien waar de rotte appels zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door Virtuozzo op 04-06-2014 22:51 ]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• wontcachme

wontcachme

henkie196 schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 22:33:
[...]

En wat ze nu aan het winnen zijn.

300 of 500 dode terrorristen/separatisten/rebellen/anders gezinden, dat zijn me nog al een getallen. Wie en wat blijft er dan nog over? Hebben ze straks helemaal niemand meer in het oosten van het land wonen?
Daar wonen een paar miljoen mensen dus er zijn er genoeg. Er zijn wel enkele tienduizenden inmiddels naar "veilig" Oekraine gevlucht. En die aantal doden is veel (als het klopt), maar daar zitten ook wel redelijk wat Russen bij. Kijk maar eens met dat gevecht om het vliegveld. 42 doden meen ik en 33 kwamen uit Rusland.
Blijf het wat vreemd vinden, groepje mensen die de regering afzet onder niet helemaal zuivere omstandigheden en die vervolgens iedereen die het er niet mee eens is af gaat schieten. Met geld uit EU en US. En van dat geld blijft uiteraard niks hangen bij de nieuwe machthebbers in de Oekranië.
Dat is wel heeel erg generaliserend en ook grotendeels onjuist. Groepje mensen waren 100.000+ protesteerders op Maidan en dan waren er nog protesten in andere gebieden. Ook is er een impeachment procedure gevolgt in de rada nadat Yanukovich gevlucht was omdat het hem te heet werd onder de voeten. Hij zou aftreden en voordat hij dat deed was het vogeltje gevlogen naar Rusland. En dat schieten in het oosten gebeurde eerst juist compleet niet. Dat was het probleem. De politie en dergelijke weigerde iets te doen en lieten seperatisten allerlei gebouwen innemen en hun gang gaan. Die gingen zich lekker bewapenen en ondertussen kwamen meer en meer wapens uit Rusland. Dan komt het wel tot een conflict uiteindelijk.

En ja er zal nog steeds corruptie zijn. Dat verander je niet in een paar dagen/weken/maanden. Maar ze zijn ook druk bezig om nieuwe wetten te maken voor betere opsporing en meer straffen. Zelf heb ik het gevoel als je nu betrapt wordt in Oekraine met smeergeld/corruptie dat je het redelijk heet onder de voeten gaat krijgen. Al is het alleen al via de burgers zelf. Maar er moet ontzettend veel omgevormd worden om alles weer op de rit te krijgen. En eigenlijk is daar nu het beste moment voor. Er is nu momentum en ze krijgen veel steun van de EU met het ontwerpen van ie wetten en omvormingen. Het is tijd voor de jongere generatie Oekrainers om op te staan.

Ik raad je eens aan de Vice video's over Oekraine te bekijken. Dan krijg je wel een beeld van situatie en hoe die zo gekomen is.

Verwijderd

Volgens een Russische bron zou het leger van Oekraine cluster bommen hebben gebruikt.
http://english.pravda.ru/...-06-2014/127724-us_war-0/
Als dat waar zou zijn is het net zo verwerpelijk als burgers als menselijk schild gebruiken.

Sowieso is het gebruik van zwaar materieel tegen een guerrilla leger niet echt effectief. (Dat hebben de Russen wel geleerd in Afghanistan.) Wat dat betreft heeft Virtuozzo gelijk dat het goed past bij de agenda van Putin. Jammer genoeg dat dit nog meer burgerslachtoffers gaat kosten. En als ze de conflicten tot de winter weten te rekken kan het nog alle kanten opgaan en dan kan je als burger maar beter maken dat je wegkomt uit de gebieden waar gevochten wordt.

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Verwijderd schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 00:31:
Volgens een Russische bron zou het leger van Oekraine cluster bommen hebben gebruikt.
Als dat waar zou zijn is het net zo verwerpelijk als burgers als menselijk schild gebruiken.
Dit gerucht deed eergisteren (3 juni) al de ronden, maar tot nu toe is daar geen enkel visueel bewijs van getoond, ondanks dat er meer dan voldoende beelden vanop de frontlinie beschikbaar is.

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

• Virtuozzo
  • Niet online
Leuk op de dag van de G7, Putin zette gisteren Frankrijk voor het blok, en afgezien van Merkel zijn de overige Europese lidstaten toevallig niet bereid om ook verliezen te nemen, en zo komt vandaag dus de mededeling dat Frankrijk de levering van schepen aan Rusland zal continueren. Ondertussen brengt Putin het in het nieuws dat hij Frankrijk voor het blok zet. Prachtig hoe hij elke weer opnieuw de beeldvorming weet te controleren. Hoe triest het ook is.

Verwijderd

Vond het al apart dat de media net zo makkelijk terug schakelde van G8 naar G7.

Dat Putin Frankrijk voor het blok zette is een voorbeeld van hoe heel Europa door Putin voor het blok gezet kan worden. Misschien minder aangenaam maar misschien ook belangrijk om dit te realiseren.

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Virtuozzo schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 09:25:
Leuk op de dag van de G7, Putin zette gisteren Frankrijk voor het blok, en afgezien van Merkel zijn de overige Europese lidstaten toevallig niet bereid om ook verliezen te nemen, en zo komt vandaag dus de mededeling dat Frankrijk de levering van schepen aan Rusland zal continueren. Ondertussen brengt Putin het in het nieuws dat hij Frankrijk voor het blok zet. Prachtig hoe hij elke weer opnieuw de beeldvorming weet te controleren. Hoe triest het ook is.
Waarom koopt de EU dat contract niet gewoon af? Dan is het signaal ook duidelijk.

Verder zijn er gisteren/vandaag minstens 10 APC's met personeel vanuit Rusland de grens overgetrokken, is basis 3035 overlopen en daarmee hebben de separatisten nu een bevoorradingscorridor in handen. Met andere woorden: Het is pas net begonnen.

Ook gisteren/vandaag bekend geworden: Vredesplan van Poroshenko (neem je vertaalmachine mee). Hoogtepunten:
- Lokale verkiezingen
- Amnestie voor alle betrokkenen
- Decentralisatie

Nee, merp!

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Verwijderd schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 10:33:
Dat Putin Frankrijk voor het blok zette is een voorbeeld van hoe heel Europa door Putin voor het blok gezet kan worden. Misschien minder aangenaam maar misschien ook belangrijk om dit te realiseren.
Vreemd is dat niet, Rusland was na de val van de Sovjet-unie stukje per stukje uitgegroeid als een betrouwbare partner, ondanks dat de EU en RU niet altijd op eenzelfde lijn stonden kwa buitenlands beleid. Dat er nu een haar in de boter zit was op zijn minst onvoorzien.

• Virtuozzo
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 10:33:
Vond het al apart dat de media net zo makkelijk terug schakelde van G8 naar G7.

Tja, media. Wat kunnen we er nog van zeggen. Ik merk in de wandelgangen al te vaak dat men met afgunst naar de beheersing van media (zowel intern als extern) door Moskou kijkt. Op zich niets nieuws, kwestie van de juiste inzet van pyramides, zogezegd. De rest is een kwestie van beheersing van welke informatie waar, wanneer en richting wie naar buiten komt. Die berichtgeving richting nieuwsagentschappen omtrent de verwachtingen van Moskou aangaande dat Franse contract was een schoolvoorbeeld, volg de timing en de richting.

Maar inderdaad, Frankrijk is best bereid verliezen te nemen. Echter niet alleen. Dat doe je samen, of je dat nu via wat koehandel doet of via gespreide uitvoering van afspraken in de achterkamer. Als je dan ziet hoe vanuit Den Haag, maar ook Rome en Wenen het gepush komt, dan is het niet moeilijk om te voorspellen dat Frankrijk juist in een positie komt waar de Franse politiek allergisch voor is.

Als dat zo al uitgespeeld kan worden, dan valt er meer makkelijk uit te spelen. Ik moet wel zeggen, het is wat makkelijk om dat "Europa" te noemen, daar zit toch een connotatie aan vast van de Europese Unie, terwijl de verdeling en het loopgraven gedrag juist bij de individuele lidstaten zit. De stupiditeit maar al te vaak ook, zo kwam ik een hoge ambtenaar tegen die van mening was dat Nederland best wat druk kon uitoefenen om die schepen niet te leveren, en dan zelf een bod op overname contract te doen. Wat moet je daar op zeggen - retorische vraag natuurlijk.
PauseBreak schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 10:42:
[...]

Waarom koopt de EU dat contract niet gewoon af? Dan is het signaal ook duidelijk.

Verder zijn er gisteren/vandaag minstens 10 APC's met personeel vanuit Rusland de grens overgetrokken, is basis 3035 overlopen en daarmee hebben de separatisten nu een bevoorradingscorridor in handen. Met andere woorden: Het is pas net begonnen.

Ook gisteren/vandaag bekend geworden: Vredesplan van Poroshenko (neem je vertaalmachine mee). Hoogtepunten:
- Lokale verkiezingen
- Amnestie voor alle betrokkenen
- Decentralisatie
Dat is ook de insteek geweest, het is echter geblokkeerd geworden door verschillende individuele lidstaten. Italië lag dwars omdat daar ook nog flink wat grijze contacten èn contracten zitten. Nederland, tja, ik heb geen idee waarom of waarom dit bij EZ vandaan kwam - in ieder geval kwam het vingertje weer. Je hoeft geen hogere opleiding te hebben in diplomatie om te weten hoe mensen daar op reageren, je bewerkstelligt juist het tegendeel van wat je "wil". Ook een signaal op zich.

Of het nu stupiditeit is, arrogantie, of lobby en de intrige uit Leiden, in wezen is dat niet relevant meer. Feit blijft echter wel dat in deze crisis Nederland wel opvallend consistent contraproductief actief is.

De plannen van Poroshenko zijn trouwens best interessant, er zit een element van waarheidscommissies en amnestie aan vast wat in conflicten en overgangen elders absoluut veel beter gewerkt heeft dan wat dan ook. De decentralisatie focus viel te verwachten, vergeet niet dat de beste man nu eenmaal extreem grote belangen in Rusland heeft.

Probleem blijft echter nog steeds die kwestie van informatie- en communicatiestromen. Ik zie geen vermelding van plannen of reservering van middelen om met die problematiek echt om te kunnen gaan. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar verdere uitweiding daaromtrent.

Ik moet trouwens wel opmerken, Poroshenko heeft nog steeds geen uitingen gedaan over de heikele kwestie van politieke controle over rechtspraak. Een eerste lakmoestest, zogezegd, dient hij nog steeds te doorstaan.
IStealYourGun schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 10:43:
[...]

Vreemd is dat niet, Rusland was na de val van de Sovjet-unie stukje per stukje uitgegroeid als een betrouwbare partner, ondanks dat de EU en RU niet altijd op eenzelfde lijn stonden kwa buitenlands beleid. Dat er nu een haar in de boter zit was op zijn minst onvoorzien.
Nou, dat was best te voorzien. Er zijn genoeg centrale banken geweest die in rapportages gewezen hebben op de risico's van politieke instabiliteit en de invloed van externe machtsmiddelen van westerse regeringen en bedrijven in een land op een wijze die conflicten zouden kunnen veroorzaken met Rusland, en de politieke detente alsmede macro-economische verwevenheid met Rusland, wat consequenties zou hebben voor investeringen, reserveringen e.d. Zelfs de Nederlandse centrale bank heeft in 2012 al gewaarschuwd voor de mogelijke consequenties van een politieke escalatie. In Frankrijk is men al veel langer aan het roepen dat met name de activiteiten van het Amerikaanse State Department zouden leiden tot een conflict met Moskou. In Duitsland kwam vanuit de centrale bank daar juist een rapport vol keiharde waarschuwingen over de economische consequenties van het beleid van Schroeder, en de impact voor Duitse investeringen in ontwikkelingen die niet te handhaven zouden zijn.

Rusland is nooit als partner gezien, daar zit ook een stukje oorzakelijkheid trouwens. Rusland werd gezien als de volgende stap van afkopen. Op zich heel begrijpelijk, echter gebaseerd op foute aannames, en zonder veel fatsoen of coördinatie. Nou moet gezegd worden dat dit vrij normaal is in geopolitieke verhoudingen, en dat Moskou dit patroon juist voor zich heeft laten werken - maar dat er haren in de boter zouden komen, dat wist men overal allang.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Virtuozzo schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 10:59:
[...]

Tja, media. Wat kunnen we er nog van zeggen. Ik merk in de wandelgangen al te vaak dat men met afgunst naar de beheersing van media (zowel intern als extern) door Moskou kijkt. Op zich niets nieuws, kwestie van de juiste inzet van pyramides, zogezegd. De rest is een kwestie van beheersing van welke informatie waar, wanneer en richting wie naar buiten komt. Die berichtgeving richting nieuwsagentschappen omtrent de verwachtingen van Moskou aangaande dat Franse contract was een schoolvoorbeeld, volg de timing en de richting. .
En dat handjevol journalisten die niet willen luisteren uit de weg ruimen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• wontcachme

wontcachme

PauseBreak schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 10:42:
[...]
Verder zijn er gisteren/vandaag minstens 10 APC's met personeel vanuit Rusland de grens overgetrokken,
En afgelopen nacht nog 15 vrachtwagens vol met manschappen

• RoD
  • Niet online

RoD

En ondertussen blijft het vanuit de EU stil. Ik had zo ongeveer nu wel een aantal sancties verwacht. De Russische invasie gaat gewoon door.

[ Voor 63% gewijzigd door RoD op 05-06-2014 11:21 ]

• Virtuozzo
  • Niet online
RoD schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 11:20:
En ondertussen blijft het vanuit de EU stil. Ik had zo ongeveer nu wel een aantal sancties verwacht. De Russische invasie gaat gewoon door.
De EU wil veel, maar mag weinig. Heel bruut, maar heel eerlijk, het probleem zit bij een zeer select aantal lidstaten. Nederland is in deze situatie instrumenteel, het politieke niveau is daarin niet relevant.

Op dat politieke niveau, onderschat niet de continue impact van beeldvorming. Tijdens de crisis (oprecht, binnen de politiek heerst de overtuiging dat de crisis voorbij is, gebaseerd op de informatie die men krijgt) was dit al duidelijk - waarom zou dat nu anders zijn? Er is niets veranderd in de informatiestromen van diplomatieke, politieke en macro-economische bronnen.

Verwijderd

RoD schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 11:20:

[html]<blockquote class="twitter-tweet" lang="en"><p>T-64 Tanks are now involved in the fight in <a href="https://twitter.com/search?q=%23Ukraine&src=hash">#Ukraine</a> <a href="http://t.co/5uD9bRpITA">pic.twitter.com/5uD9bRpITA</a></p>— /r/UkrainianConflict (@UkraineConflict) <a href="https://twitter.com/UkraineConflict/statuses/474426616924610561">June 5, 2014</a></blockquote>
<script async src="//platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>[/]
Even dat je het weet, de T-64 is een Oekraïens voertuig.

• wontcachme

wontcachme

Ook RPG's en kleine wapens kunnen een T-64 pijn doen
https://twitter.com/Middl...74424339715325952/photo/1
https://twitter.com/Middl...74424764208283648/photo/1

En hier staan nog meer foto's en video's. Ook van ander materiaal
http://www.interpretermag...lugansk-borderlands/#2989

[ Voor 32% gewijzigd door wontcachme op 05-06-2014 13:22 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

Dit zal nog wel even zo doorgaan denk ik...

[ Voor 26% gewijzigd door RoD op 05-06-2014 17:53 ]

• EektheMan

EektheMan

DPC

Staat op NOS nu gewoon even een foto van Vladimir Klitsjko? Teleurstellend de media in NL.

Afbeeldingslocatie: http://content.nos.nl/data/image/xxl/2014/06/05/657213.jpg
Vanochtend is voormalig bokser Klitsjko geïnstalleerd als burgemeester van Kiev, morgen is de inauguratie van Porosjenko als president

[ Voor 29% gewijzigd door EektheMan op 05-06-2014 18:51 ]

• wontcachme

wontcachme

Nog niet geverifieerd, maar de seperatisten zijn nu ook aan het executeren geslagen van gevangenen: http://www.kyivpost.com/c...s-hands-video-350784.html

Hoe zal Rusland dit goed praten?

• Virtuozzo
  • Niet online
wontcachme schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 19:02:
Nog niet geverifieerd, maar de seperatisten zijn nu ook aan het executeren geslagen van gevangenen: http://www.kyivpost.com/c...s-hands-video-350784.html

Hoe zal Rusland dit goed praten?
Waarom zou Rusland dat goed praten? Moskou heeft geen associatie met separatisten. Beter nog, wat verschrikkelijk die situatie daar, humanitaire interventie vereist.

Serieus, ik heb me er geregeld over verbaasd dat dit niet eerder voorgekomen is.

Denk er aan, die drie regio's zijn nu instrumentele buffer. De oorspronkelijke scenario's van ontwikkeling omstandigheden staan nog steeds. Er kan nog steeds een nieuwe grens aan de rivier komen.

Ik heb het eerder gezegd, de crisis is niet voorbij, het is gewoon het volgende stadium. De volgende fase. Er is niets gewijzigd in focus vanuit Moskou. Dus ook niet op de grond. Enkel de middelen en methodieken verschuiven.

Mooi voorbeeld van de speelruimte beschikbaar voor Putin. Realiteit of niet, gedeeltelijke of volledig correct, het doet er allemaal niet toe. Als er een ding nu duidelijk mag zijn, is het dat beeldvorming subjectief is en dat het nut enkel om instrumenteel gebruik gaat.

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Ja, het ziet er leuk uit zo'n T-64, maar het is een inmiddels antieke MBT.

Nee, merp!

• wontcachme

wontcachme

PauseBreak schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 19:30:
[...]

Seperatisten gebruiken nog antieker. De IS-3 is weer tot leven gekomen: YouTube: Новости Украины сегодня. В Константиновке "оживили" танк-памятник ИС-3

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Verwijderd schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 00:31:
Clusterbommen klinkt heel erg eng, maar hoewel er sinds kort een international verdrag tegen het gebruik daarvan is, valt het alles mee.
http://mpbundels.mindef.nl/11_serie/11_20/11_20_200.htm

Het verdrag stamt uit 2010 en ik weet niet of het door Oekraine ondertekend is. Clusterbommen zijn niet meer dan een pakketje met submunitie die je inzet om gebieden te ontzeggen of pantservoertuigen uit te schakelen. Reguliere munitie is daar namelijk buitengewoon ongeschikt voor.

Het problem van clustermunitie is niet het gebruik, maar het risico op achterblijvende submunitie die een zelfde gevaar als een mijn geeft.

Het gebruik van clusterwapens gelijk stellen aan het gebruik van een menselijk schild is dan ook zeer, zeer overdreven.
* Edmin is nog opgeleid om clusterwapens in te zetten.

edit:
Noch de Russen, nog Oekraine hebben het verdrag ondertekend (net las de VS overigens):
http://www.stopclustermun...treaty/treaty-status.aspx

[ Voor 6% gewijzigd door Edmin op 05-06-2014 19:52 ]

• wontcachme

wontcachme

RoD schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 16:36:
html gedoe van die ingebedde tweets
Inmiddels is de aanval afgelopen en afgeslagen. Aanvallers zijn teruggetrokken naar de Russische grens en meerdere wagens vernietigd dankzij de luchtmacht.

En voor de mensen die van kaartjes houden met de stand van zaken op dit moment: https://twitter.com/Eurom...74642811610873857/photo/1

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik zag het ja. Nog niet duidelijk hoeveel doden er zijn gevallen, voor zover ik kan zien.Ik kwam overigens hier om precies dat plaatje te posten. Altijd leuk, plaatjes. Weet niet hoe accuraat het precies is, maar het geeft wel een aardig beeld van de situatie.

De Wall Street Journal heeft een aardig artikel over Dnjepropetrovsk.

Edit:

Lijkt toch weer op een aardig succes voor het Oekraïense leger vandaag.

[ Voor 42% gewijzigd door RoD op 05-06-2014 23:27 ]

Verwijderd

PauseBreak schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 19:30:
[...]

Het zijn gemoderniseerde T-64's, de zogenaamde T-64BM Baluts. Misschien ook wel een beetje verouderd, maar ze zijn in principe nog steeds volslagen aanvalstanks uit de eind jaren '80. Vergeet niet dat de M1 Abrams ook uit eind jaren '70 stamt.

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Verwijderd schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 23:35:
[...]

Het zijn gemoderniseerde T-64's, de zogenaamde T-64BM Baluts. Misschien ook wel een beetje verouderd, maar ze zijn in principe nog steeds volslagen aanvalstanks uit de eind jaren '80. Vergeet niet dat de M1 Abrams ook uit eind jaren '70 stamt.
Ja klopt, alleen zitten er bij de M1A2 veel substantiëlere upgrades op dan bij een T-64BM. Daarbij moet je ook niet vergeten dat de staat van onderhoud van eigenlijk al het rollende materieel van het Oekraïense leger erbarmelijk is of was. En daarnaast dat een deel van de nu ingezette T-64BM's uit de opslagdepots komt. Dat is dus geheractiveerd materieel en heeft niet altijd de juiste bepantseringmodules er op zitten en dan blijkt dat het een erg kwetsbare, oude MBT is.

offtopic:
Overigens geldt hetzelfde voor een M1A1 of M1A2. Die is ook kwetsbaar gebleken tijdens verschillende oorlogen. Je bent nog het beste af in een Challenger 2.

Nee, merp!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-11 16:27

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

wontcachme schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 19:36:
[...]

Seperatisten gebruiken nog antieker. De IS-3 is weer tot leven gekomen:
Goed om te weten dat als ik ooit zonder vervoer zit daar dat ik gewoon een willekeurig oorlogsmonument kan hotwiren en kan vertrekken.

And it goes BRAAAAAPP!

• RoD
  • Niet online

RoD

Oorlog aan de grens. Het was al een invasie, maar nu begint het er ook nog op te lijken. Tijd voor harde sancties (wishful thinking).

• wontcachme

wontcachme

RoD schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 10:21:
Oorlog aan de grens. Het was al een invasie, maar nu begint het er ook nog op te lijken. Tijd voor harde sancties (wishful thinking).
Misschien is het wel heel normaal dat er in Rusland BTR's rijden met een kanon erboven en Vostok Battalion erop geschreven? Wellicht heeft Rusland stiekem de auto verboden en mogen "onschuldige burgers" alleen nog maar BTR's hebben :+ :+

Vraag me af wat voor een bewijs de wereld nog meer wil hebben voordat ze inzien dat Rusland dit ondersteunt en regelt.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Bewijs is het probleem niet. Obama zit in FRankrijk niet voor niets niet aan dezelfde tafel als Putin. Op politiek niveau is dit al lang duidelijk; het gaat er alleen om wat je kunt doen en hoe je hier als winnaar uit kunt komen. Het is gewoon koorddansen voor gevorderden, omdat je voortdurend al je belangen in de gaten moet houden.

Verwijderd

Ik hoop dat Europa een koekje van eigen deeg krijgt ook al is dit niet terecht ze moeten eens stoppen met wereld veroveren en het westerse denken overbrengen op andere niet westerse landen en mensen. Als Rusland sancties krijgt hoop ik weer dat Rusland de gaskraan dicht draait.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 12:03:
Als Rusland sancties krijgt hoop ik weer dat Rusland de gaskraan dicht draait.
Want jij zit komende winter graag in de kou?

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Nog afgezien daarvan is Rusland ook niet zo heilig. Ook zij proberen hun manier van denken op te dringen aan (niet-)westerse landen. Er is hier geen een partij bij betrokken die helemaal clean is.
@boven, om nog maar niet te spreken van geen electriciteit of belastingverhoging of rellen in Groningen.

[ Voor 21% gewijzigd door Caelorum op 06-06-2014 12:45 ]

• Shamalamadindon
Ik hoop dat Europa een koekje van eigen deeg krijgt ook al is dit niet terecht ze moeten eens stoppen met wereld veroveren en het westerse denken overbrengen op andere niet westerse landen en mensen. Als Rusland sancties krijgt hoop ik weer dat Rusland de gaskraan dicht draait.
Neen, driewerf neen.

Er is in dit conflict geen noemenswaardige inmenging geweest van de EU. Pakweg de eerste 5 maanden is het grootste stuk inmenging het optreden van Verhofstadt op Maidan geweest.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik snap niet dat er zo veel allochtonen schijnen te zijn (af gaande op je nick), die graag schijten in eigen nest... Je begrijpt hopelijk dat sancties tegen Europa jou net zo hard treffen als je autochtone buurman?

edit:
Jea, ik generaliseer hier. Reden daarvoor is dat ik dergelijk commentaar op de social media nogal vaak tegen kom.

[ Voor 9% gewijzigd door Edmin op 06-06-2014 13:16 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

Los van buitenlandse bemoeienis is het conflict in Oekraïne ontstaan uit onvrede onder de bevolking dat alle lange tijd broeide en waarvan al lange tijd duidelijk was dat het eens tot uitbarsting moet komen. De mensen daar willen een beter leven en veel mensen denken dat ze daar meer kans toe hebben door Europese associatie.

En terecht. Je kunt kritiek hebben op Europa, maar het is een paradijs vergeleken met Rusland. Als je weet hoe de gemiddelde persoon in Oekraïne leeft kom je er achter dat wij onze zaakjes toch best aardig voor elkaar hebben.

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:15

almightyarjen

When does the hurting stop?

RoD schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 13:33:
En terecht. Je kunt kritiek hebben op Europa, maar het is een paradijs vergeleken met Rusland. Als je weet hoe de gemiddelde persoon in Oekraïne leeft kom je er achter dat wij onze zaakjes toch best aardig voor elkaar hebben.
En dan zijn de verschillen binnen Europa ook weer vrij groot. Wat dat betreft is Nederland een van de betere landen ter wereld waar je kan wonen. Uiteraard is hier ook kritiek op de gang van zaken, maar over het algemeen hebben we hier alles piekfijn in orde...

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• EektheMan

EektheMan

DPC

http://ain.ua/2014/06/06/527393

Former head of telecom regulator claims MTS-Ukraine allows RU secret service scan its network

Verwijderd

ROFLASTC schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 00:19:
[...]

Goed om te weten dat als ik ooit zonder vervoer zit daar dat ik gewoon een willekeurig oorlogsmonument kan hotwiren en kan vertrekken.
Je zit er niet ver naast.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=AOP97boQupE]

• Shamalamadindon
Daar doelde hij ook op. Video was al eerder voorbij gekomen.

Overigens hebben we alweer een paar dagen niets meer gehoord van Simon Ostrovsky, ik hoop dat alles ok is.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

De oude Rommel die bij ons op de kazerne als monumenten stonden geparkeerd, waren ook nog operationeel (Centurion, Leo-1V). Sterker nog, tijdens inspecties telden de Russen ze gewoon mee als onderdeel van de aanwezige wapens.

Verwijderd

Leo1010 schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 15:31:
[...]

Daar doelde hij ook op. Video was al eerder voorbij gekomen.
Ah, op die fiets, ik ben al een tijdje niet langs geweest. 8)

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Edmin schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 15:54:
De oude Rommel die bij ons op de kazerne als monumenten stonden geparkeerd, waren ook nog operationeel (Centurion, Leo-1V). Sterker nog, tijdens inspecties telden de Russen ze gewoon mee als onderdeel van de aanwezige wapens.
Ik vermoed dat er ook nog wel wat semi-operationeel spul in de musea staat? Niet dat je er direct mee kan wegrijden ofzo, maar als ze daar aankomen krijgen ze wel een complete onderhoudsbeurt lijkt het wel. Je zit alleen met die vaak dichtgegoten/gelastte lopen... Zou je daar een deel vanaf kunnen zagen en nog steeds een werkende loop hebben?

• Mektheb
Gewoon alle bende naar Duxford in de UK sturen, daar fixen ze het wel en vliegen er daarna ook mee,
( vliegtuig spullen uit WW2 etc ) Weet je ook is gelijk wat een echt musea is over de WW2 :+

[ Voor 18% gewijzigd door Mektheb op 06-06-2014 16:45 ]

• wontcachme

wontcachme

Caelorum schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 16:36:
[...]

Ik vermoed dat er ook nog wel wat semi-operationeel spul in de musea staat? Niet dat je er direct mee kan wegrijden ofzo, maar als ze daar aankomen krijgen ze wel een complete onderhoudsbeurt lijkt het wel. Je zit alleen met die vaak dichtgegoten/gelastte lopen... Zou je daar een deel vanaf kunnen zagen en nog steeds een werkende loop hebben?
Misschien min of meer werkend (natuurlijk niet naar specs) maar je moet ook nog de munitie vinden. Denk niet dat er veel IS-3 ammo rondzwerft.

Nog afgezien van dat schiet de T-64 vermoedelijk een IS-3 zo naar de eeuwige jachtvelden qua gun. Dus dan kan je elke tank die je tegenkomt wel gaan opknappen, echter zal het tegen een redelijk moderne tank snel verliezen.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:36

Dido

heforshe

Mektheb schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 16:45:
Gewoon alle bende naar Duxford in de UK sturen, daar fixen ze het wel en vliegen er daarna ook mee,
offtopic:
Lijkt me best impressive, als ze met zo'n tank gaan vliegen 8)7

Wat betekent mijn avatar?

• Mektheb
Dido schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 13:47:
[...]

offtopic:
Lijkt me best impressive, als ze met zo'n tank gaan vliegen 8)7
Kan best :+

Verwijderd

almightyarjen schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 13:39:
Wat dat betreft is Nederland een van de betere landen ter wereld waar je kan wonen. Uiteraard is hier ook kritiek op de gang van zaken, maar over het algemeen hebben we hier alles piekfijn in orde...
Het gaat hier nu te ver om hier over uit te wijden maar als je wat verder dan je neus kijkt dan zijn er wel degelijk zaken in ons land die niet kloppen maar onder de pet worden gehouden. Dan gaat het niet om de onderwereld maar om institutionele corruptie op hoge niveaus aan de hand van meervoudige getuigenverklaringen.
Dit soort praktijken komen wel vaker voor en zullen in de Oekraïne met haar korte edoch corrupte verleden niet gek veel anders zijn. En een Putin die bij de D-day herdenking mooi weer speelt en plechtig beloofd de grenzen met Oekraïne beter te bewaken.

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Laatste dagen komen er wel veel positieve berichten van Rusland richting Oekraïne.
Putin orders tightening of border control with Ukraine

MOSCOW, (Reuters) - Russian President Vladimir Putin gave an order to the Federal Security Service to strengthen protection of the country's border with Ukraine to prevent people crossing illegally, Russian news agencies reported on Saturday.

The order comes a day after Putin held talks with global leaders in France, where US President Barack Obama called on him to cease support for separatists in eastern Ukraine and stop the provision of arms and material across the border.
Zelfs de Amerikanen klinken vrij optimistisch.

In the field hebben onze DPR vrienden wel een klapt te verwerken:
Shooting in Donetsk: Maxim Petrukhin -an official of the Donetsk People's Republic close to Pushilin- shot dead, DPR says.
Afbeeldingslocatie: http://images.scribblelive.com/2014/6/7/8b07880e-96ba-400a-9743-448abb8100f4.jpg

Niet voor gevoelige internetertjes.
spoiler:
Afbeeldingslocatie: http://images.scribblelive.com/2014/6/7/c2ef5d04-f145-40d2-843a-f32ca059a034.jpg

• Virtuozzo
  • Niet online
Een absoluut geniaal artikel: Ukraine's Search for an Honest Thief. Een cruciaal vraagstuk voor het land, ongeacht de huidige crisis met Rusland. Het valt toch telkens weer op, dat dit soort breekpunten altijd weer opduiken bij de ontwikkeling van een land. Of dat nu Nederland is, Zimbabwe of de Ukraïne. Er zit altijd een punt waarop men tegen wijzigingen in vereiste visie tegenkomt - en de consequenties daarvan. Gezien onze eigen geschiedenis zitten we nu niet echt in een positie om met het vingertje te wijzen, toch zijn er wel ervaringen om te delen. Het heeft zelden nut om het wiel opnieuw uit te vinden.

In dat opzicht, best interessant, heeft de Ukraïne twee directe voorbeelden om naar te kijken - iets wat ook zeker een onderdeel van bewustwording de afgelopen jaren is geworden bij de bevolking. Aan de ene kant van het spectrum staat Polen, aan de hele andere kant ziet men Belarus / Wit-Rusland. Een grotere tegenstelling kan er welhaast niet zijn.

De stijl van het artikel is een tikkeltje persoonlijk, maar het perspectief is dan ook intern. De schrijfster, Chrystia Freeland, is nou niet echt iemand van een neutraal perspectief zou je kunnen zeggen, gezien de publicatie van haar boek 'Plutocrats: the Rise of the New Global Super-Rich and the Fall of Everyone Else", toch valt dat best mee. Een scherpe titel wil nog niet zeggen dat men de geitenwollen sokken aanheeft, je zou haast vergeten dat ze behoorlijk wat professionele achtergrond achter de kiezen heeft :-)

Wat mij opviel is dat ze de vinger wist te leggen op iets wat hier in het "Westen" problemen veroorzaakte voor zowel verslaggeving als beeldvorming, iets wat ik in media hier nog niet ben tegengekomen, en wat nog steeds problemen schept voor zowel politici als journalisten die proberen inzicht te krijgen (er zijn er een paar) - leuke afsluiter bij het artikel :-)

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Al gezien? http://www.liveleak.com/view?i=f80_1402065879

Was die AN-30 van laatst.

And it goes BRAAAAAPP!

• RoD
  • Niet online

RoD

Het gaat er blijkbaar weer heftig aan toe in Slavjansk.

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

RoD schreef op zondag 08 juni 2014 @ 16:08:
[html]<blockquote class="twitter-tweet" lang="en"><p>Press-officer ATO: It's one of the most active shelling in city, RU/pro-RU militants hysterically trying to escape from dense ATO blockade.</p>— Ukraine Reporter (@StateOfUkraine) <a href="https://twitter.com/StateOfUkraine/statuses/475613231692537858">June 8, 2014</a></blockquote>
<script async src="//platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>[/]Het gaat er blijkbaar weer heftig aan toe in Slavjansk.
Ja, het wil wel eens minder prettig zijn wanneer je onder vuur wordt genomen door de artilleriegroepen van, in dit geval, minimaal twee gemechaniseerde brigades. Dat betekent minstens zes houwitsers die lekker aan het schieten zijn, en dan tel je de mortieren en luchtaanvallen niet mee. Volgens mij zijn ze ook in Slavjansk bezig met hun T-64BM's.
Kortom, niet prettig om daar te zijn, ongeacht wie je bent of aan wiens kant je staat. Je wilt niet aan de ontvangende kant staan van zo'n aanval.

Nee, merp!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

And it goes BRAAAAAPP!

• wontcachme

wontcachme

Volgens de telegraaf:
KIEV - De Oekraïense president Petro Porosjenko heeft zondag een eenzijdig staakt-het-vuren aangekondigd voor het oosten van het land. Daar treedt het regeringsleger nu nog hardhandig op tegen pro-Russische opstandelingen. ,,Wij moeten deze week het vuur staken'', aldus het kersverse staatshoofd.

Na zijn beëdiging zaterdag had Porosjenko aangekondigd dat hij binnenkort naar de oostelijke regio's Loehansk en Donetsk wil reizen om te spreken met demonstranten die een vredige afscheiding willen.
Geen idee wat hierna het plan is. Ze kunnen gaan praten en ondertussen massaal mobiliseren voor het geval gesprekken mislukken (wat in mijn ogen de kans erg groot voor is) echter staat de grens naar Rusland natuurlijk compleet open. Wie weet hoeveel man er in die tussentijd de grens over komen zetten en met welk materieel.

Overigens hoe komt de telegraaf aan "vredige afscheiding" 8)7 8)7

EDIT: kan overigens nog nergens anders een bron vinden. En het lijkt me sterk dat de Telegraaf dit nieuws als eerste brengt.

[ Voor 33% gewijzigd door wontcachme op 08-06-2014 19:39 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

Hier een goede bron: http://www.president.gov.ua/en/news/30503.html

Lijkt me een mooi gebaar in ieder geval. De bal ligt nu bij de separatisten. Als zij door blijven schieten zal het leger wel moeten reageren en als ze er mee stoppen, dan heeft iedereen daar baat bij. Slim om je op die manier in de media op te stellen, denk ik zo.

• wontcachme

wontcachme

RoD schreef op zondag 08 juni 2014 @ 20:51:
Hier een goede bron: http://www.president.gov.ua/en/news/30503.html

Lijkt me een mooi gebaar in ieder geval. De bal ligt nu bij de separatisten. Als zij door blijven schieten zal het leger wel moeten reageren en als ze er mee stoppen, dan heeft iedereen daar baat bij. Slim om je op die manier in de media op te stellen, denk ik zo.
Maar als ik het goed begrijp is het eerste punt om weer de grenzen onder controle te krijgen. Kan me niet voorstellen dat de seperatisten daar aan willen meewerken. Als dan ooit punt 2 zal misgaan is hun aanvoer weg.

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

wontcachme schreef op zondag 08 juni 2014 @ 20:56:
[...]

Maar als ik het goed begrijp is het eerste punt om weer de grenzen onder controle te krijgen. Kan me niet voorstellen dat de seperatisten daar aan willen meewerken. Als dan ooit punt 2 zal misgaan is hun aanvoer weg.
Rusland misschien wel, aangezien Rusland al heeft aangegeven de grenzen strenger te bewaken.

• RoD
  • Niet online

RoD

Hoe hij het precies wil doen weet ik ook niet, maar hij heeft het over "deze week". Dan hebben ze nog even om de grenzen weer onder controle te krijgen. Aangezien ze niet schuwen om zwaar geschut in te zetten moet dat opzich wel lukken. Er gingen vandaag ook verschillende berichten rond dat veel terroristen uit Slavjansk zijn gevlucht vanwege shelling.

Of het de beste methode (ivm collateral damage) is weet ik niet, maar het kan wel effectief zijn. En wellicht bij grensposten nog meer, omdat die gebieden minder bewoond zijn.
Pagina: 1 ... 44 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de vliegramp is dit topic: Malaysia Airlines vlucht MH17 neergestort in Oekraïne

Probeer de discussie hier te beperken tot Oekraïne.