Toon posts:

Oorlog in Oekraïne Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 100 Laatste
Acties:
  • 255.501 views

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-11 10:59

PauseBreak

derp!

wontcachme schreef op maandag 26 mei 2014 @ 15:39:
[...]

Een deel is aan het terugtrekken en er zouden er ook nog 200 in het vliegveld zitten.

Overigens neemt het leger tegelijk ook het station in dat een paar km verderop ligt..
Jep, lekker chaotisch om te volgen he?

Nee, merp!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-11 21:21

wontcachme

You catch me? No you wont

PauseBreak schreef op maandag 26 mei 2014 @ 15:40:
[...]

Jep, lekker chaotisch om te volgen he?
Mijn twitter ontploft van de berichten. En dan ook vaak nog dezelfde maar van verschillende reporters :P

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
PauseBreak schreef op maandag 26 mei 2014 @ 15:31:
[...]

Die AA-tank zou inmiddels vernietigd zijn en de separatisten zouden aan het terugtrekken zijn vanuit het vliegveld. Mede door de inzet van MiG's en Sukhoi's door Oekraïne.
Volgens mij is het de eerste keer dat ze luchtaanvallen doen? Wellicht ook logisch omdat er in Slavjansk e.d. in een meer bewoond gebied wordt gevochten.
wontcachme schreef op maandag 26 mei 2014 @ 15:39:
[...]

Een deel is aan het terugtrekken en er zouden er ook nog 200 in het vliegveld zitten.

Overigens neemt het leger tegelijk ook het station in dat een paar km verderop ligt..
En ook daar zou geschoten worden. Onduidelijk wat daar precies gebeurt.

• RoD
  • Niet online

RoD

wontcachme schreef op maandag 26 mei 2014 @ 15:42:
[...]

Mijn twitter ontploft van de berichten. En dan ook vaak nog dezelfde maar van verschillende reporters :P
Welke volg je? Deze heb ik die momenteel actief zijn:
https://twitter.com/RolandOliphant
https://twitter.com/StateOfUkraine
https://twitter.com/ChristopherJM
https://twitter.com/shelomovskiy

Ehh, oeps, dit had in een edit gemoeten.

[ Voor 4% gewijzigd door RoD op 26-05-2014 15:44 ]

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:59

XanderDrake

Build the future!

PauseBreak schreef op maandag 26 mei 2014 @ 15:31:
[...]

Die AA-tank zou inmiddels vernietigd zijn en de separatisten zouden aan het terugtrekken zijn vanuit het vliegveld. Mede door de inzet van MiG's en Sukhoi's door Oekraïne.
Dit is echt zwaar geschut. Volgens mij een unicum in dit conflict?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

RoD schreef op maandag 26 mei 2014 @ 15:42:
[...]

Volgens mij is het de eerste keer dat ze luchtaanvallen doen? Wellicht ook logisch omdat er in Slavjansk e.d. in een meer bewoond gebied wordt gevochten.
Klopt, voor zover ik heb kunnen nagaan wordt er tot nu toe alleen nog gebruikgemaakt van APC/BMP's. Sinds gisteren kun je daar mortieren en zeer incidenteel artillerievuur aan toevoegen (artillerievuur heb ik alleen op pro-Russische sites gevonden, maar het zou me niets verbazen gezien de troepenverplaatsingen).
En ook daar zou geschoten worden. Onduidelijk wat daar precies gebeurt.
Ook daar zijn ze aan het vechten :+

Edit:
XanderDrake schreef op maandag 26 mei 2014 @ 15:47:
[...]

Dit is echt zwaar geschut. Volgens mij een unicum in dit conflict?
Klopt, dit is de eerste keer dat de luchtmacht ook daadwerkelijk de straaljagers laat schieten i.p.v. ze alleen gebruikt als 'show of force'.

[ Voor 19% gewijzigd door PauseBreak op 26-05-2014 15:48 ]

Nee, merp!

• RoD
  • Niet online

RoD

Wow :X

• Teckna
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:09
Ik snap het wel, als nieuwe president wil je natuurlijk gewoon korte metten maken met al dit gebeuren en het probleem 'oplossen'. Het probleem met de interim regering was natuurlijk dat het maar een interim regering was. Er kan nu niet worden geroepen dat deze president hier onrechtmatig zit en met dat probleem uit de weg...

Het kan nog wel eens heel hard tegen hard gaan worden op deze manier.

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Het is al hard tegen hard aan het gaan.

Nee, merp!

• wontcachme

wontcachme

Teckna schreef op maandag 26 mei 2014 @ 16:20:
Ik snap het wel, als nieuwe president wil je natuurlijk gewoon korte metten maken met al dit gebeuren en het probleem 'oplossen'. Het probleem met de interim regering was natuurlijk dat het maar een interim regering was. Er kan nu niet worden geroepen dat deze president hier onrechtmatig zit en met dat probleem uit de weg...

Hij is nog geen president volgens mij. Pas als de stemmen allemaal officieel geteld zijn. Nu was het op basis van exit polls. Eindcijfers kon maximaal een week duren meen ik.
https://twitter.com/alecaxelblom/lists/ukraine
http://www.reddit.com/live/3rgnbke2rai6hen7ciytwcxadi
https://twitter.com/UkraineConflict
https://twitter.com/euromaidanpr
https://twitter.com/ukroblogger
https://twitter.com/Henry_Langston
https://twitter.com/MiddleEast_BRK
https://twitter.com/StateOfUkraine
https://twitter.com/SimonOstrovsky

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

• IStealYourGun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-10 21:36

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Teckna schreef op maandag 26 mei 2014 @ 16:20:

Ik denk dat dit gewoon een escalatie is nadat separatisten de luchthaven hebben bestormd. Het leger heeft daarop ingegrepen.

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

• Teckna
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:09
Och ik dacht dat hij al de president was geworden en dat maakt mijn opmerking meteen weer erg stom. Hoe dan ook het blijft een ondoorgrondelijke rotzooitje op het moment.

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

IStealYourGun schreef op maandag 26 mei 2014 @ 16:31:
[...]

Ik denk dat dit gewoon een escalatie is nadat separatisten de luchthaven hebben bestormd. Het leger heeft daarop ingegrepen.
Volgens officiële bronnen is dit een hervatting van de "actieve fase van de anti-terreuroperatie". In hoeverre dat waar is valt natuurlijk te bezien, wat jij aandraagt is net zo plausibel.

Nee, merp!

Verwijderd

RoD schreef op maandag 26 mei 2014 @ 14:27:
Inderdaad, grote gevechten. Zag net dit voorbijkomen:
Een vrachtwagen vol "concerned citizens". Het wordt alsmaar duidelijker dat hier een militaire organisatie achter zit. Bedoel, ze proberen het niet eens te verbergen zo.

De vuurgevechten lijken overigens intenser te worden. De terroristen zetten al enige tijd vol in op de aanval. "Make or break week" zag ik al een journalist roepen, dat lijkt me wel te kloppen.
Waarom blijf je consequent de term 'terroristen' gebruiken terwijl de media die je aanhaalt dat pertinent niet doen?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2014 18:20 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

Dank. Heb er weer een paar toe kunnen voegen aan mijn privé-twitterlijstje :P
Verwijderd schreef op maandag 26 mei 2014 @ 18:20:
[...]

Waarom blijf je consequent de term 'terroristen' gebruiken terwijl de media die je aanhaalt dat pertinent niet doen?
Omdat ze er alle kenmerken van hebben. Die vrijheid dicht ik me dus toe.

[ Voor 17% gewijzigd door RoD op 26-05-2014 18:29 ]

• wontcachme

wontcachme

En er komen nog wat mensen bij
About 40 trucks with armed men arrived to #Russia-#Ukraine border area near #Donetsk region, they move towards border checkpoint "Dmitrovka"
Nee hoor Rusland, jullie doen niks |:( |:(

Ben benieuwd wat de luchtmacht zal doen. Misschien onderweg over de grens al beschieten of gewoon rustig laten doorrijden (dit zal wel). één grenspost zal niet zo veel man kunnen tegenhouden.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:26

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Wow :X
Snelvuurkanon en niet zo heel groot. ;)

edit: mijn dimensies zijn de weg kwijt. Dat is zo te zien een 12,7mm zwaar machinegeweer. Te vergelijken met de Amerikaanse .50 en dus nog kleiner dan ik al voorstelde.

[ Voor 57% gewijzigd door Edmin op 26-05-2014 20:21 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

Edmin schreef op maandag 26 mei 2014 @ 20:18:
[...]

Snelvuurkanon en niet zo heel groot. ;)

edit: mijn dimensies zijn de weg kwijt. Dat is zo te zien een 12,7mm zwaar machinegeweer. Te vergelijken met de Amerikaanse .50 en dus nog kleiner dan ik al voorstelde.
Kan best. Ik schiet er niet dagelijks mee, dus ik vond het nogal wat :P

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:26

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Snap ik, maar voor het perspectief:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/T8NmgAP7m99JwBBgrUBKQhxo/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/CHzPEmXZae6abtF5oHieVSYk/full.jpg

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

wontcachme schreef op maandag 26 mei 2014 @ 16:27:
Hij is nog geen president volgens mij. Pas als de stemmen allemaal officieel geteld zijn. Nu was het op basis van exit polls. Eindcijfers kon maximaal een week duren meen ik.
In veel landen duurt het na de verkiezingen nog een hele tijd voordat de nieuwe president beëdigd wordt (in de VS ongeveer 10 weken). Weet iemand toevallig hoe dat in Oekraïne zit? Wanneer mag Poroshenko zich daadwerkelijk president noemen?

• RoD
  • Niet online

RoD

downtime schreef op maandag 26 mei 2014 @ 20:59:
[...]

In veel landen duurt het na de verkiezingen nog een hele tijd voordat de nieuwe president beëdigd wordt (in de VS ongeveer 10 weken). Weet iemand toevallig hoe dat in Oekraïne zit? Wanneer mag Poroshenko zich daadwerkelijk president noemen?
9 juni is de inauguratie, zag ik op de twitters voorbijkomen. Dus de interim-president kan nog twee weken knallen (grof gezegd).

Heb overigens het idee dat de terroristen teruggedrukt worden, als ik de journalisten ter plaatse mag geloven. Zag ook dit:

Ik vermoed dat het vandaag nog lang niet is afgelopen.

[ Voor 41% gewijzigd door RoD op 26-05-2014 21:03 ]

• wontcachme

wontcachme

Ukrainian forces are clearing Kiev avenue not far from separatist HQ in #Dontesk #Ukraine, the political capital of the pro-#Russia movement
Dafuq!. Zijn ze opeens aan het doordrukken 8)7 8)7. Niet verwacht na een maand stilstaan.

• RoD
  • Niet online

RoD

Het lijkt inderdaad vlot te gaan nu. Zeer opvallend. Als de tweet van die journalist van Channel 5 klopt dan kan de DPR vanavond wel eens onthoofd worden.

Dit kon wel eens een erg bloedige dag worden :/ dat is het eigenlijk al.

Zijn ook gevechten in Mariupol, maar het is nog onduidelijk wat daar precies gebeurt.

[ Voor 26% gewijzigd door RoD op 26-05-2014 21:47 ]

• wontcachme

wontcachme

According to multiple reports between 100-200 pro-#Russia forces have been killed (100s wounded) in #Donetsk #Ukraine

Ukrainian forces took out a truck carrying armed #Chechens/Kadyrov's men (35 killed, 15 wounded) in #Donetsk #Ukraine

https://twitter.com/State...71012356487520256/photo/1

WTF, ze kunnen opeens raakschieten 8)7 8)7

• RoD
  • Niet online

RoD

Klik
De Loehansk-republiek wil nu oorlog voeren met de Donetsk-republiek omdat ze vinden dat Pushilin een verrader is. :')

Dit lijkt op het einde van het zootje terroristen.

• wontcachme

wontcachme

Of Oekraine is nu ook een media oorlog begonnen of vandaag heeft heel veel shit de fan geraakt :P

Vind het wel vreemd als alles nu echt zo loopt. Wel heel veel dingen na elkaar/tegelijk. Zou natuurlijk kunnen dat Oekraine de afgelopen week de meest getrainde manschappen heeft weggehaald van de richting Slavyansk en vervangen door minder getrainde zodat ze hier een offensief kunnen starten.

En in Mariupol zou ook een operatie bezig zijn. Met hulp van lokale milities.

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-11 22:00

Jiffy

God, you're ugly!

wontcachme schreef op maandag 26 mei 2014 @ 21:40:
WTF, ze kunnen opeens raakschieten 8)7 8)7
Nee, dit is helemaal niet 'opeens'. Wat Virtuozzo al meermalen in dit topic heeft aangegeven in zijn zeer lezenswaardige analyses: neem afstand, kijk dóór de beelden die je ziet heen en zie wie er profiteert.

Er is een machtsstrijd gaande (geweest?) in Oekraïne, met name in het oostelijke gedeelte. Daar had (heeft!) Rusland (Poetin) in ruime mate de hand in gehad, maar Poetin is niet alwetend, noch almachtig. Dat wéét hij zelf ook.

De regering in Kiev heeft heel, héél voorzichtig geopereerd de afgelopen tijd, waarbij ze zich in Kiëv (al dan niet bewust) realiseerden dat ze op een héél smal randje liepen. Er was een reëel risico dat ze (een deel van) het oosten van het land kwijt zouden raken op een vergelijkbare wijze als de Krim. De interimregering had met name in de beginperiode moeite om de touwtjes in handen te krijgen van de tot haar beschikking staande machtsmiddelen (politie, veiligheidsdiensten, leger).

Poetin speelde herhaaldelijk de kaart van het gebrek aan legitimiteit van de interimregering: daardoor werd diezelfde interimregering ernstig gehinderd in het uitoefenen van haar macht en kon mede daardoor haar machtsmiddelen niet ten volle aanwenden. Het kostte de interimregering moeite om controle over (onder meer) het leger te krijgen én ze moesten er rekening mee houden dat ze zeer terughoudend moesten zijn met de inzet van datzelfde leger in het oostelijke deel van Oekraïne, vanwege de dreiging van Russisch ingrijpen.

Die situatie is door de verkiezingen van gisteren radicaal veranderd: er zijn verkiezingen gehouden waarbij het oosten slechts beperkt heeft meegedaan, maar waarbij Poetin heeft aangegeven deze wél te respecteren. Daardoor heeft het gedeelte van Oekraine waar wél op grote schaal gestemd is een bovenmatige invloed op de uitslag en mede daardoor zijn de resultaten zoals ze zijn: er is, zonder tweede ronde, een duidelijke winnaar.

En die winnaar wordt binnenkort de nieuwe leider van Oekraïne. Mede door die verkiezingen heeft de interimregering echter óók ineens legitimiteit verworven. Diezelfde interimregering kan daardoor veel doortastender ingrijpen in het oostelijk deel van Oekraïne waarbij (een deel van) de dreiging van Russisch militair ingrijpen ook nog eens is weggenomen doordat Poetin zelf heeft aangegeven de uitslag van de verkiezingen in Oekraïne te respecteren.

Ik ga er daarbij van uit dat Poetin zijn strategie heeft aangepast, mede omdat hij verwacht dat de eerder ingezette route van destabilisering/opstand in het oosten van Oekraïne meer nadelen oplevert dan oorspronkelijk ingeschat.

Al met al: er heeft een forse verschuiving ten faveure van de regering in Kiev plaatsgevonden gisteren en vandaag. Mijn verwachting is dat de interimregering fors in zal grijpen de komende dagen om daarmee te proberen de opstand in het oosten grotendeels de kop in te drukken vóór de inauguratie van de nieuwe president. Want ondanks het veelal verouderde materieel van het leger van Oekraïne en ondanks de 'import' van opstandelingen in het oosten: Oekraïne is in ruime mate voorzien van véél zwaarder materieel dan dat waar de opstandelingen over beschikken.

Of dat voldoende is om de opstand daadwerkelijk volledig de kop in te drukken moet de toekomst uitwijzen.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

De kortere versie: Ze hebben veel legereenheden hervormd, onder nieuwe bevelvoerders geplaatst en dit is het resultaat. Onder andere 'Alpha', '25VDV' (zeg maar de luchtmobiele brigade) en 'Omega' staan op een andere manier onder bevelvoering.

[ Voor 8% gewijzigd door PauseBreak op 26-05-2014 22:38 ]

Nee, merp!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-11 22:00

Jiffy

God, you're ugly!

Ik ga er ook van uit dat in Oekraïne de komende jaren een enórme hervorming van politie, veiligheidsdiensten en het leger plaats zal vinden. Er ís al enorm veel aangepakt de laatste tijd, maar dat is nog maar het begin.

Zeer interessant allemaal. :)

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Jiffy schreef op maandag 26 mei 2014 @ 22:40:
Ik ga er ook van uit dat in Oekraïne de komende jaren een enórme hervorming van politie, veiligheidsdiensten en het leger plaats zal vinden. Er ís al enorm veel aangepakt de laatste tijd, maar dat is nog maar het begin.

Je vergeet de lokale ambtenarij, wellicht het grootste struikelblok voor de Oekraïnse regeringen. Het probleem is dat er gewoon enorm veel mis is daar op heel veel vlakken. Uit pure noodzaak zijn de elite eenheden nu als eerste aangepakt, maar ze zijn er nog lang niet als ze dit doorvoeren naar de rest van de ordetroepen.
De ambtenarij moet grondig hervormd worden en dat hele gedoe met alle oligarchen die ook politici zijn is ook problematisch, op z'n zachtst gezegd. Het gaat nog wel enkele decennia duren voordat alle problemen daar zijn opgelost.

Nee, merp!

• RoD
  • Niet online

RoD

Precies. Corruptie is daar een way of life. Ongeschreven wetten gelden boven de geschreven wetten. Dat ga je met een presidentsverkiezing niet veranderen. Daar gaan inderdaad vele jaren overheen.

Edit: oorlogsverklaring van Loegansk blijkt niet te kloppen. klik

[ Voor 30% gewijzigd door RoD op 26-05-2014 23:49 ]

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Jiffy schreef op maandag 26 mei 2014 @ 22:35:
Ik ga er daarbij van uit dat Poetin zijn strategie heeft aangepast, mede omdat hij verwacht dat de eerder ingezette route van destabilisering/opstand in het oosten van Oekraïne meer nadelen oplevert dan oorspronkelijk ingeschat.
Klopt, in de aangepaste strategie zijn een aantal verschuivingen waarneembaar. Vergeet niet dat voor de primaire doelstellingen Putin in effectieve zin "gewonnen" heeft, die doelstellingen zijn behaald. Verdere strategie richt zich dan ook op de scenario's van langere termijn.
Al met al: er heeft een forse verschuiving ten faveure van de regering in Kiev plaatsgevonden gisteren en vandaag.
Vooralsnog absoluut. Dat is echter meer vanuit de aanpassingen (en bijbehorende verschuivingen van middelen en methodes) van strategie vanuit Moskou dan vanuit impact verkiezingen of de functieverschuivingen van de afgelopen dagen. Zie het als het nemen van ruimte die niet geboden wordt maar niet vermeden kon worden.
Of dat voldoende is om de opstand daadwerkelijk volledig de kop in te drukken moet de toekomst uitwijzen.
Inderdaad. Bepalend hierbij is hoe lang het Kremlin nodig heeft om aanpassingen door te voeren vanuit wijzigingen in strategie (verschuiving termijn), wat voor een toch best bepalend deel af zal hangen van de situatie in de Duma ten aanzien van budgettering (Krim, maar ook voorbereiding Gemenebest) - en dit is iets wat volledig afhankelijk is van uit welke hoek de wind zal waaien op macro-economisch vlak. Sturing ligt dus niet bij een zorgzame minister met cijfers, maar bij het conglomeraat rond Gazprom. Aandachtsfactor is aldus in hoeverre welke Europese politici zich opnieuw laten misleiden (bewust en onbewust) door de nieuwe beeldvorming van compromissen en het nieuwe achterkamer overleg rond de pijpleiding door een ander voormalig Oostblok landen en de nieuwe ontwikkelingen rond SouthStream (zwaar beïnvloed door de nieuwe geografische grens tussen Rusland en Roemenië dankzij de annexatie van de Krim).

Aan de Ukraïnse kant zal van zeer groot belang de houding van de nieuwe regering zijn ten aanzien van beeldvorming. Er zal gebroken moeten worden met het traditionele "feodale" syndroom van verdeling op basis van betrokkenheid & relaties (tegenover bijvoorbeeld verdeling op basis van verkiezing / competentie), en men zal opnieuw consistent op het scherp van de snede van gebruik informatie moeten dansen. De interim regering verdient in dat opzicht alle lof, de nieuwe regering heeft extreem weinig ruimte om van dat patroon af te wijken. Sterker nog, men zou er verstandig aan doen om juist niet het wiel opnieuw proberen uit te vinden.
PauseBreak schreef op maandag 26 mei 2014 @ 22:37:
De kortere versie: Ze hebben veel legereenheden hervormd, onder nieuwe bevelvoerders geplaatst en dit is het resultaat. Onder andere 'Alpha', '25VDV' (zeg maar de luchtmobiele brigade) en 'Omega' staan op een andere manier onder bevelvoering.
Die hervormingen gaan nog steeds door. Wat best opvalt is dat men ondanks alles zich niet heeft overgegeven aan de verlokkingen om enkel te bouwen op zogenaamde "enkel Ukraïne" focus bij de reorganisaties. Dat heeft herhaaldelijk voor problemen gezorgd vanwege infiltraties, sabotage acties, maar ook zwaktepunten vanwege kwetsbaarheid van mensen vanuit familie & lokatie. Toch werpt het vruchten af om niet te vervallen tot een perspectief van "one side only". Uiteindelijk zal dat wezenlijk verschil maken in het oosten van het land, op termijn, maar wezenlijk.

Het politie apparaat blijft daarbij een punt van aandacht, veel meer dan militaire eenheden. Een groot probleem is dat wat wij hier kennen als politie geen institutionele ervaring, achtergrond of zelfs opleiding / middelen heeft om ook als politie te ageren. Onderschat dit niet. Dit is een cruciaal element voor herstel van de samenleving.
Jiffy schreef op maandag 26 mei 2014 @ 22:40:

Zoals men het af en toe doet omschrijven bij de OVSE: "een land dient zichzelf opnieuw uit te vinden". Politie, leger e.d. Nog meer: de traditionele kaders van bestuur (ambtenaren, justitie). En het gaat veel dieper dan puur institutionele elementen. Kijk eens naar de feodale structuren binnen economie.

We kijken wat snel naar politie en leger, maar de kern van de zaak zit bij die feodale structuren.
PauseBreak schreef op maandag 26 mei 2014 @ 22:44:
De ambtenarij moet grondig hervormd worden en dat hele gedoe met alle oligarchen die ook politici zijn is ook problematisch, op z'n zachtst gezegd. Het gaat nog wel enkele decennia duren voordat alle problemen daar zijn opgelost.
Het begint bij toegang tot informatie, het (aan)leren van toetsen van informatie, en het constructief gebruik van informatie. Men zal een bewustwording dienen te instigeren die over meerdere generaties heen gaat werken, op een dusdanige wijze dat ondanks alle economische offers die gaan volgen dat initiatief voorzien zal zijn van continuïteit.

Je kan enkel kaders opleggen aan wat nu zit in posities van relatieve macht. Je kan stimuli instellen om posities te vullen met competenties, zeker, maar er zijn grenzen aan wat je "top down" kan bewerkstelligen.

Laat ik het zo stellen, na de beëindiging van de Tweede Wereldoorlog kon niemand zich voorstellen dat men in Duitsland een reflexmatige hekel zou krijgen aan charismatische leiders en institutioneel / instrumenteel gebruik van beeldvorming. Toch is dat precies wat men geïnternaliseerd heeft over de generaties heen. Enkel omdat er een kader opgelegd werd wat ruimte en stimulans kon bieden aan een bewustwording van beneden uit naar boven. Dit is natuurlijk heel erg simpel gesteld, maar in wezen komt het er op neer.

In dat opzicht heeft de Ukraïne een interessante positie. Deze crisis, hoe gruwelijk ook, is juist iets wat bij heel veel mensen opnieuw een aantal harde lessen kan inwrijven, zoveel zaken zijn nu niet meer iets van "ver weg" of "uit opa's tijd", maar kwesties van hier en nu versus toekomst.
RoD schreef op maandag 26 mei 2014 @ 23:22:
Precies. Corruptie is daar een way of life. Ongeschreven wetten gelden boven de geschreven wetten. Dat ga je met een presidentsverkiezing niet veranderen. Daar gaan inderdaad vele jaren overheen.
Twee punten van aandacht: vergeet niet de externe factoren. Er is geen enkele verandering in perspectief vanuit het Kremlin - aanpassing van strategie zeker maar men blijft op dezelfde weg, beeldvorming zal een enorme uitdaging blijven vormen. Daarnaast zal men te maken blijven hebben met interventies op de grond - Kadyrov is slechts een vroege vogel.

Als men slim is, zal men die externe factoren gebruiken voor eenheid, bewustwording en stimulans intern. De verleiding is groot om dat op klassieke manieren te doen, ik hoop dat men inmiddels door heeft dat traditionele marketing en patronen van informatievoorziening contraproductief zijn geworden.

De overgangsregering heeft in feite de weg duidelijk gemaakt. Telkens als ergens iemand op traditionele wijze ageerde, ging het mis. Als men zich niet liet provoceren, continue inzicht gaf, brute openheid afdwong en gewoon de eigen weg als land volgde, nam het Putin de wind uit de zeilen.

Hou er rekening mee dat de slimste politicus van het land zich al heel vroeg uit de race van deze verkiezingen terugtrok, om zich "op Kiev en lokale politiek te richten". Heel slim, en waarschijnlijk ook voor het land op dit moment beter - al was hij de betere kandidaat voor brug tussen west en oost geweest.
Deze verkiezingen zullen een regering uiteindelijk opleveren die zeer fragiel zal zijn. Alle externe factoren zullen gericht zijn op stimuli om die instabiliteit uit te spelen. Geen spelletjes onderling, geen "verdeel en heers", maar acties en subversies gericht op het stimuleren van contraproductief gedrag.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Verwijderd

RoD schreef op maandag 26 mei 2014 @ 22:15:
Klik
Dit lijkt op het einde van het zootje terroristen.
Consequent ben je iig wel. Maar terroristen blijft nog steeds een term met een connotatie die wellicht niet toepasbaar is. Zeker niet als er vooralsnog sprake van symmetrische gevechten ipv asymmetrische.

• dere12
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-07 19:48

dere12

Kennis delen is goud waard!

Vraagje: waarom schrijven onze media niet duidelijker over de inmenging van kozakken en Tsjetsjenen in Oost-Oekraïne? Ze schrijven over seperatisten, maar mij maak je niet wijs dat die over zulke goede uitrusting, wapens en militaire tactieken/planning zouden beschikken. Het zijn overduidelijk goed opgeleide troepen die de grens oversteken.

Life is all about Tweaking

• wontcachme

wontcachme

dere12 schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 06:32:
Vraagje: waarom schrijven onze media niet duidelijker over de inmenging van kozakken en Tsjetsjenen in Oost-Oekraïne? Ze schrijven over seperatisten, maar mij maak je niet wijs dat die over zulke goede uitrusting, wapens en militaire tactieken/planning zouden beschikken. Het zijn overduidelijk goed opgeleide troepen die de grens oversteken.
Omdat ze veelal copy paste doen van RT berichten en die noemen geen factoren die hun verhaaltjes kunnen verstoren. Dan is het geen "self defense" meer.

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 00:50:
[...]

Consequent ben je iig wel. Maar terroristen blijft nog steeds een term met een connotatie die wellicht niet toepasbaar is. Zeker niet als er vooralsnog sprake van symmetrische gevechten ipv asymmetrische.
En hij heeft 100% gelijk. Zie de definitie van terrorist:
1) Boef 2) Gewelddadige opstandeling 3) Geweldpleger 4) Gewelddadig persoon 5) Geweldadige opstandeling 6) Iemand die geweld gebruikt om een politiek doel te bereiken 7) Iemand van terroriseren verdenken 8) Kaper 9) Pleger van gewelddaden 10) Persoonsbenaming
Daar vallen dat stelletje "separatisten" in het Oosten zeer zeker onder. Ze zijn gewelddadig, proberen met geweld een politiek doel te bereiken en zelfs Putin heeft verkiezingen geaccepteerd. Dat betekend dat iedereen die daar met geweld tegen vecht (m.a.w. vecht voor een separatie) automatisch een politieke afscheiding met geweld aan het bewerkstelligen is. Hence; een terrorist.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Dit zijn de opstandelingen die zich schuilhouden in Donetsk.
Afbeeldingslocatie: http://download.omroep.nl/nos/nosop3/270514_donetsk4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://download.omroep.nl/nos/nosop3/270514_donetsk5.jpg

Moet je dat wapentuig eens zien. Dit zijn geen geromantiseerde plattelands-volk-wordt-revolutionair en burgers-opkomend-voor-hun-rechten, dit zijn paramilitairen. Oekraine doet er goed aan om ze te bombarderen, je wil niet dat dit soort figuren de dienst uitmaken in je land.

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

• Virtuozzo
  • Niet online
dere12 schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 06:32:
Media zijn altijd een element waarbij een intrinsiek spel aanwezig is van externe druk, interne aanjagers en de relaties die daartussen optreden. Nederland kent geen echt geïnternaliseerde traditie van journalistiek die - ongeacht externe factoren - achter de zaken aan zit. Dat zie je al in de opleidingen, maar onderschat ook niet de impact van commerciële media (in eigendom van investeringsgroepen en particulier-financiële initiatieven) op de verhoudingen tussen politiek, economie en de traditionele publieke omroep en de traditionele commerciële media met oude "roots" in de naweeën van verzuiling.Hoe lang duurde het wel niet voordat men in de Nederlandse journalistiek zich vastbeet in de vastgoed affaire (iets waarbij men tegenwoordig nog steeds hele sectoren van onderzoek doet vermijden vanwege grotere verbanden), hoe open was men voor de redelijkheid van overleg rond Bernhard, hoe zorgvuldig was men om de rol van Nederlandse banken bij het ontstaan en het verloop van de bankencrisis beperkt in het daglicht te stellen. De lijst is lang. Je kan veel meer over escapades van en binnen Nederland vinden, met uitgebreide achtergronden en verbanden, in Duitse media dan in de Nederlandse. Het poldermodel was vrij universeel in eigen land.

De beïnvloeding van politiek perspectief op de publieke omroep vanuit economische belangen (het grote debat van vermeende oneerlijke concurrentie geïnstigeerd vanuit de belangengroepen achter de moderne commerciële media) is net zo goed een factor. Het is niet zonder oorzaken dat programma's zoals Netwerk van de buis verdwenen zijn, zogezegd, net zoals andere vernieuwingen onder druk die hebben geresulteerd in een grotere focus op een perspectief op nieuws wat ondanks alle technologische vernieuwingen bij de Publieke Omroep toch ook geleid hebben op een insteek van "lowest common denominator" en "rapid sales turnover".

In een meer algemeen perspectief kun je dat laatste ook in brede zin zien, een van de consequenties van de internet revolutie op nieuws en media is een ondergraving van gevestigde structuren geweest, iets waarbij de traditionele media moeite hadden - en hebben - om te innoveren en zich aan te passen aan met name de veranderende commerciële druk in de slag om zowel klant als platform. Er is een natuurlijke evolutie die zorgt voor een grotere focus op hoeveelheid en snelheid van berichtgeving ten koste van ruimte voor journalistiek. Veel van die evolutie is kunstmatig, en niet reëel, het is het probleem van scheppen van een markt ten koste van een bestaande markt. Altijd een moeilijke balans, maar goed. Er komt een punt van omslag op de curve waarbij je consumptiepatronen bewerkstelligd hebt die enkel nog die "nieuwe" markt willen dragen. Of dat zo verstandig is, voor een samenleving, dat is een andere vraag. Misschien zou je juist moeten willen dat je bevolking zich slim doet oriënteren in informatievoorziening en toetsing / onderzoek, er zijn duidelijke verbanden tussen draagvlak van dat soort en aanverwant gedrag van een samenleving en vermogens tot innovatie en economische efficiency - maar goed. Korte termijn gewin versus lange termijn gezondheid.

Een filosoof zou daar bij opmerken dat het om een debat gaat over het vermogen tot zelfbestemming en groei van het individu als deel van ordening en productieve samenleving. In Rusland is dat debat al lang voorbij. Nederland zit er midden in, al is dit geen publiek debat. Zelfs binnenkamers is het zeer beperkt, logisch ook, het is ongewenst. Het grote experiment van demos cratos is gepasseerd door een vierde zuil die zich boven de drie andere gesteld heeft inmiddels. Altijd weer een geschiedkundige cyclus, op zich niets opmerkelijks, al is de schaal en verwevenheid in moderne tijden wel weer zeer afwijkend van het oude patroon.

Een andere factor is dat media in Nederland best gevoelig zijn, ongeacht individuele en institutionele wil, voor externe druk vanuit belangen. Het is iets wat ik toch best vaak opmerk bij met name de grotere projecten van consultatie, er zijn vaststaande wegen om grenzen en kaders te bespreken voor aandacht op kwesties van grotere interesse. Of dat nu om de toxiciteit van beleggingen in vastgoed gaat, of zoals we recent hebben gezien de kwestie van de grote winsten van bepaalde instellingen op Russische staatsleningen & obligaties (let op de 10 jaar issues) tijdens deze crisis (even heel simpel gesteld, we hadden belang bij het zo beperkt houden van aandacht op veel aspecten van deze crisis, om verloop van handel te beïnvloeden). Het is niet zonder reden dat JP Morgan Chase het Nederlandse voorbeeld volgde, echter waar dit wel in de Amerikaanse en Duitse pers kwam, zagen we dit in Nederland niet. Het FD "zag af" van onderzoek. Prima zo. Je wil niet weten hoe vaak aan verschillende tafels men heel zorglijk en heel "redelijk" was de afgelopen tijd over hoe men toch de hoofdjes van Jan Dubbel Modaal koel moet houden in deze tijd van mogelijk maar heel kwetsbaar economisch herstel. Heel redelijk. Vanuit dezelfde mentaliteit, en middels de natuurlijke neiging tot overleg, komt ook besluitvorming binnen media om geen aandacht te geven aan de interacties tussen Putin's schoonzoon en MinBuZa, of de rol van Timmermans' Secretaris-Generaal bij het grote overleg en participaties van belangen bij het South Stream initiatief. Laten we de zaken niet gecompliceerd maken, we hebben het toch al moeilijk genoeg, en we zien immers toch al lang dat we het zo moeilijk hebben omdat mensen de hand op de knip houden omdat men geen vertrouwen heeft in waar men vertrouwen in geacht heeft te hebben zonder er over na te denken?

We hebben een collectieve neiging tot het onder de tafel redeneren van zaken die ons eigenlijk enkel selectief dienen, patronen die op algemeen belang ons echter collectief enkel altijd van korte termijn nut zijn, onder het grote mom van "zo zijn we klein heel groot geworden". We spiegelen ons zelf veel voor, en redeneren vervolgens dat het goed is, ook al zijn we in onze geschiedenis telkens opnieuw geconfronteerd met de enorme kosten van dergelijke vergissingen. Of we dan nu kijken naar de overlap tussen politieke patronen voorafgaand aan WOI en de trend na de Koude Oorlog ten aanzien van collectieve externe afhankelijkheden, of op kleinere schaal naar de bubbels van pensioenfondsen en het barsten van de vastgoed bel over een paar jaar.

Dat is echter allemaal intern gedoe. Een feitelijk nog grotere factor is het onvermogen van media om zich bewust te zijn van extern gebruik van media. Een structureel enorm grote component van het verhaal van beeldvorming is zichtbaar, met enig onderzoek, in tactisch en strategisch slim gebruik van verschillende componenten / bronnen van informatie door het Kremlin, van de complementaire inzet van Lavrov in beeld versus de traditionele "triggers" zoals focus op troepenverplaatsingen tot het instrumenteel en zeer specifiek gebruik van terminologie en taalpatronen die kopieergedrag instigeren. Rusland is er op zeer goedkope maar zeer effectieve wijze in geslaagd om reactiepatronen in de pers te bewerkstelligen die in effectieve zin de westerse media (en dus ook de Nederlandse) tot instrument gereduceerd hebben, enkel omdat men geïnvesteerd heeft in het zoeken naar pressiepunten van menselijk en commercieel gedrag.

Dat is echter niet gewoon een kwestie van wat en hoe je iets in beeld brengt, er zit ook een structurele component van lobby aan vast, met name op macro-economisch vlak wat zich vervolgens trouw vanuit gedeelde belangen op nationale politiek deed richten om gewenste patronen te stimuleren. Heel redelijk, heel gevoelig, echter wel manipulatief. In Duitsland hebben we gezien hoe dat tegen de muur aanliep, iets wat daar tot een maatschappelijke discussie heeft geleid in het licht van wat men inmiddels het "Schroeder netwerk" noemt. In Nederland is er op MinBuZa geen mens die iets wil zeggen over het overleg tussen functionarissen van dat ministerie, een tweetal andere en de kring rond de getrouwe GasUnie en twee andere investeringsgroepen. Het is ongeveer hetzelfde als in de afgelopen tien jaar een handtekening zetten onder een rapport over de verschuivingen in focus van buitenlands beleid van Rusland, of de modernisering van de Russische strijdkrachten, of de rapportages omtrent de onsmakelijkheden van de bomaanslagen in Moskou die Putin de vrije hand gaven voor herinrichting van de samenleving, of de witboeken rond de chantage- en economische gijzelname affaires rond Nederlandse zakelijke belangen in Kamtsjatka en andere gebieden & sectoren in Rusland. Beroepsmatige zelfmoord, mag gerust gezegd worden.

Natuurlijk is dit allemaal heel simpel gesteld, en in het algemeen is men zich ook niet bewust van samenhangen. De oorzaak daarvan is echter minder te vinden in de aanwezigheid van selectieve belangenbehartiging dan het een kwestie is van het typische vermogen tot eigen desinformatie. Kijk naar hoe moeilijk men het op politieke niveau's nog steeds heeft met het accepteren van het niet correct zijn van oude aannames. Het idee van alles af kunnen kopen. Het idee van grenzen als verouderd concept. Het idee van geen noodzaak tot behartiging van collectieve belangen. Het idee van moeten toegeven dat de onsmakelijke attitude jegens voormalig "Oostblok" landen als Polen bij het toetsen van informatie vanuit Rusland gebaseerd waren op arrogantie, en niet superioriteit van stabiliteit of langere vrijheid. Ga zo door.

Nederland is een mooi voorbeeld hoe makkelijk het is voor een externe factor om beeldvorming in gewenste banen te laten leiden, zonder al te veel directie sturing. Instrumenteel gebruik van belangen, commerciële ontwikkelingen, zwakheden en culturele neigingen tot aannames alsmede spanne van aandacht en richting van aandacht op het niveau van samenleving. Het idee enkel al dat een partij, ongeacht traditioneel van natie of - ongekend - van macro-economisch niveau, überhaupt een dergelijke activiteit zou ontplooien of plannen is op elk niveau van Nederlandse organisatie ridicuul. Toch zijn wij er zelf niet onbekend mee. We passen het zelf toe, vanuit politiek, vanuit financiële belangen, zowel tegenwoordig als historisch. Nederland is er echter beter in om dat soort instrumentele focus toe te passen op bondgenoten dan op andere externe elementen. Lockheed affaire, geniaal spel. De "samenwerking" in belangen rond de strijd tegen piraterij. Het Internationaal Strafhof en het nieuwe Cyber centrum voor de Nato versus het op niveau houden van contributie. De vervanger van de F-16 als nieuw smeermiddel in het ontsnappen aan investeringen voor behartiging externe afhankelijkheden. De voorbeelden zijn legio. We zijn er goed in. Maar we maken er ons zelf ook blind mee.

De media in Nederland zijn van zeer beperkt nut. Ze zijn geen bron meer van toetsbare informatie, door de bank genomen is men ook niet meer zelf daartoe in staat. En maar al te vaak meent men zelf ook heel oprecht dat het niet noodzakelijk of lonend is om daar wel in te voorzien. Om echter het vingertje naar enkel media te wijzen is wel heel koud. Politiek voorziet ook niet meer in een wil of vermogen tot toetsing of onderzoek van informatie, kijk naar het grote debat rond de zorg. Welke ministeries onderzoeken nog wie eigenaar is van het advies- of onderzoeksbureau van hun laatste rapport? Welk departement vraagt nog wie sponsor is van het academisch instituut waar men mee samenwerkt? Politiek meent oprecht dat het zorgverzekeraars gaat om kostenbeheersing, waar het in feite om een volume markt gaat. Kwestie van vermogen en wil tot toetsing aannames en stromen van informatie. Maar ook de goede burger zelf is een punt van aandacht. Wie toetst tegenwoordig zelf nog of de campagne slogan van deze of gene partij wel haalbaar is? We stemmen meer nog vanuit vermeende noodzaak om neuzen dezelfde kant uit te laten wijzen (algemeen belang gaat toch altijd boven selectief belang?) dan vanuit frustratie of onvrede.

Nog een paar dagen geleden zat beste Frits bij een journalistiek programma met focus op de Europese verkiezingen. Daarbij kwam de opkomst van een Ant-Europese trend in Polen aan bod. Men vroeg zich af hoe dat toch kwam, en zowel presentator als gast merkten op hoe vreemd dat toch was aangezien het land zo ontzettend veel nut gehad had bij de EU. Hoe ondankbaar! De dag erna loop ik in de wandelgangen tegen grapjes aan hoe leuk dat moment wel niet was, en hoe goed het was om een vraag te laten vallen die voor complicaties en verwarring gezorgd zou hebben. Zou er een verband bestaan tussen het verschil in visie op het beleid en handelen van Putin in de afgelopen jaren tussen landen als Polen - met hun recente herinneringen (vergeet ook niet die infameuze vliegtuigcrash een paar jaar geleden, alsmede de economische druk rond de Oblast Kaliningrad vanuit Moskou, ga zo door) en historische ervaringen - en het traditionele "westelijke" perspectief van de EU die de zorgen van Polen afdeed als "reactionaire paranoia"? Zou het kunnen dat het onvermogen van Europese instellingen om met deze en vorige crises om te kunnen gaan op constructieve wijze vanuit de blokkades van de "westelijke" nationale regeringen in Polen geleid heeft tot een zeker wantrouwen ten aanzien van die "westelijke" landen en hun invloed op de ontwikkeling van de Unie? Zo kregen zowel Timmermans als Rutte in Poolse media herhaaldelijk en volledig correct flinke vegen uit de pan bij de Europese debatten in Polen ten aanzien van veiligheid, financiële belangen en tegenwerking van Europese initiatieven op punten van energie, Navo e.d. Maar goed, het is makkelijker om een beeld te scheppen dan dat het nuttiger is om de burger zelf na te laten denken.

De rol van media is instrumenteel, maar ook een symptoom.

Maar om het nog eenvoudiger te stellen:
  • er zijn te grote selectieve belangen aanwezig om een publieke opinie nuchter naar de verbanden met Rusland te laten kijken
  • er is een cultuur van overleg die zorgt voor een terughoudendheid in onderzoek
  • er is een veel grotere rol aanwezig van en voor berichtgeving dan voor journalistiek
  • men is institutioneel extreem kwetsbaar vanuit de afwezigheid van middelen en stimulans om informatie te onderzoeken alvorens het over te nemen in berichtgeving

[ Voor 15% gewijzigd door Virtuozzo op 27-05-2014 10:23 ]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

XanderDrake schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 09:58:
Dit zijn de opstandelingen die zich schuilhouden in Donetsk.
[afbeelding]

[afbeelding]

Moet je dat wapentuig eens zien. Dit zijn geen geromantiseerde plattelands-volk-wordt-revolutionair en burgers-opkomend-voor-hun-rechten, dit zijn paramilitairen. Oekraine doet er goed aan om ze te bombarderen, je wil niet dat dit soort figuren de dienst uitmaken in je land.
Voor ons is dat vreemd, maar daar normaal. Als je even googled dan vind je genoeg adressen waar je als toerist voor het plezier met RPG's kunt gaan schieten of met een tank wat gaan rondrijden. The knowhow is er dus zeker en is er altijd geweest, alleen is het nu zeer modern materiaal dat vermoedelijk gesponsord is door Rusland of Pro Russische rijke stinkerds.

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

IStealYourGun schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 10:29:
[...]

Voor ons is dat vreemd, maar daar normaal. Als je even googled dan vind je genoeg adressen waar je als toerist voor het plezier met RPG's kunt gaan schieten of met een tank wat gaan rondrijden. The knowhow is er dus zeker en is er altijd geweest, alleen is het nu zeer modern materiaal dat vermoedelijk gesponsord is door Rusland of Pro Russische rijke stinkerds.
Zwaarbewapende milities die vliegvelden en overheidsgebouwen bezetten is ook daar niet normaal.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• RoD
  • Niet online

RoD

IStealYourGun schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 10:29:
[...]

Dit is daar écht niet normaal.

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

IJzerlijm schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 10:33:
[...]

Zwaarbewapende milities die vliegvelden en overheidsgebouwen bezetten is ook daar niet normaal.
Dat zegt hij dan ook niet. Hij zegt dat het heel normaal is dat de wapens er gewoon zijn. Iedere man van boven de 16 heeft een vorm van militaire training ondergaan en veel wapens zijn mee naar huis genomen of op de markt gekomen, zeker na het uiteenvallen van de Sovjetunie.
Wat abnormaal is aan die foto's is dus niet zozeer dat die mensen weten hoe ze die wapens moeten bedienen, maar dat die wapens heel erg up-to-date zijn (soms zelfs nieuwer dan het Oekraïnse leger ze heeft) en inderdaad dat er een oorlog gaande is. Maar de beschikbaarheid van wapens is op zichzelf niets raars in die regio.

Nee, merp!

• RoD
  • Niet online

RoD

Een van de woordvoerders van de ATO zegt dat ze ongeveer 200 mensen hebben gedood, waarbij het onderzoek naar het precieze aantal nog gaande is. De terroristen zelf hebben het over ongeveer 35 doden. klik
PauseBreak schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 10:37:
[...]

Dat zegt hij dan ook niet. Hij zegt dat het heel normaal is dat de wapens er gewoon zijn. Iedere man van boven de 16 heeft een vorm van militaire training ondergaan en veel wapens zijn mee naar huis genomen of op de markt gekomen, zeker na het uiteenvallen van de Sovjetunie.
Wat abnormaal is aan die foto's is dus niet zozeer dat die mensen weten hoe ze die wapens moeten bedienen, maar dat die wapens heel erg up-to-date zijn (soms zelfs nieuwer dan het Oekraïnse leger ze heeft) en inderdaad dat er een oorlog gaande is. Maar de beschikbaarheid van wapens is op zichzelf niets raars in die regio.
Hoe kom je hier bij? Het is weliswaar makkelijker om in Oekraïne aan wapens te komen, maar het is echt niet zo dat je daar zomaar een legertje mensen kunt optrommelen die de wapens al thuis hebben liggen.

[ Voor 64% gewijzigd door RoD op 27-05-2014 11:04 ]

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

PauseBreak schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 10:37:
Het verschil tussen een boerenleger (met hooivorken, roestige AK47 en jachtgeweren) die bang zijn van "Nazi's" of onderdrukking van hun taal/tradities en getrainde paramilitairen zijn onder andere hun wapentuig. Wat die mannen vast hebben zijn geen Sovjet Army surplus spullen. Dit zijn milities die uit zijn op overname. Niemand zou daar nu nog aan moeten twijfelen.
Nuke from orbit, or face another Syria. Als ik het zo zwart-wit mag stellen.

Als Rusland dit niet wilt, hoe komen deze figuren dan aan hun wapens? Poetin heeft Pandora's doos geopend....

• RoD
  • Niet online

RoD

KYIV, May 27 /Ukrinform/. As of midnight May 27 all terrorist targets in Donetsk are explored, and if the rebels do not surrender, the explored objects will be hit from precision weapons, spokesman for the anti-terrorist operation (ATO) Vladyslav Seleznoiv wrote on his Facebook page.
link

Het lijkt erop alsof ze nu echt door gaan drukken. We zullen zien of het bij een dreigement blijft. Gisteren was het in ieder geval duidelijk dat een deadline ook een deadline is, gezien de aanvallen bij het vliegveld.

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

RoD schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 11:03:
[...]

Hoe kom je hier bij? Het is weliswaar makkelijker om in Oekraïne aan wapens te komen, maar het is echt niet zo dat je daar zomaar een legertje mensen kunt optrommelen die de wapens al thuis hebben liggen.
Google maar even op leuke vakantieuitjes met geweren, rpg-7's etc. Goed lezen helpt ook, ik zeg niet dat iedereen zoiets thuis heeft liggen. Ik zeg dat de beschikbaarheid van wapens in die regio niets raars is en dat is gewoon juist.
In Nederland kun je niet even voor je plezier, zonder enige vorm van achtergrondcontrole of training met een AK-47 of RPG-7 schieten. In die regio (baltics, oekraïne, wit-rusland, rusland) kan dat wel en het is ook nog relatief goedkoop.
XanderDrake schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 11:22:
[...]

Het verschil tussen een boerenleger (met hooivorken, roestige AK47 en jachtgeweren) die bang zijn van "Nazi's" of onderdrukking van hun taal/tradities en getrainde paramilitairen zijn onder andere hun wapentuig. Wat die mannen vast hebben zijn geen Sovjet Army surplus spullen. Dit zijn milities die uit zijn op overname. Niemand zou daar nu nog aan moeten twijfelen.
Nuke from orbit, or face another Syria. Als ik het zo zwart-wit mag stellen.

Als Rusland dit niet wilt, hoe komen deze figuren dan aan hun wapens? Poetin heeft Pandora's doos geopend....
Ik stel ook niet anders dan jij hier zegt. Overigens kun je deze wapens gewoon kopen, dat is nog niet zo heel lastig hoor. Wapenexport is een van Ruslands grotere inkomstenbronnen.
RoD schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 11:23:
[...]

link

Het lijkt erop alsof ze nu echt door gaan drukken. We zullen zien of het bij een dreigement blijft. Gisteren was het in ieder geval duidelijk dat een deadline ook een deadline is, gezien de aanvallen bij het vliegveld.
Ik ben benieuwd wat ze bedoelen met 'precision weapons'. Zoals je kunt zien hebben de Su-25's gisteren veel flares afgeschoten, en dat doe je niet zonder reden. Dat duidt dus op de aanwezigheid van MANPANDS daar en ik gok dat de separatisten dit keer beter voorbereid zullen zijn op luchtaanvallen dan ze gisteren waren.

Nee, merp!

• Virtuozzo
  • Niet online
RoD schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 11:03:
Een van de woordvoerders van de ATO zegt dat ze ongeveer 200 mensen hebben gedood, waarbij het onderzoek naar het precieze aantal nog gaande is. De terroristen zelf hebben het over ongeveer 35 doden. klik

[...]

Thuis, dat is inderdaad zeldzaam. Toch is het makkelijk om aan wapens te komen, je moet dan echter wat meer kijken naar een heel andere bron dan wat men hier vaak verwacht: het zakenleven. Daar zitten structurele elementen van mankracht, bewapening, logistieke ondersteuning e.d. Wij kennen dit soort loyaliteitsstructuren niet of nauwelijks, voor datgene wat we er van hebben maken we ons bewust blind - het Nederlandse aandeel in PMC's is gigantisch, maar het is geen onderwerp. Hetzelfde gaat op voor multi- en transnationals die van PMC's gebruik maken voor organisatie en logistiek. Het is een kleine stap te zetten, en het staat buiten de macht van overheden. Geweld is net als de middelen ertoe al lang geen monopolie van de staat meer.

Het maakt weinig uit of we dan kijken naar bedrijven in de transportsector, of naar de grootste bank van het land. Het is minder een kwestie van wat men heeft, dan waar men aan kan komen. Het grootste probleem van bewapening van separatisten bijvoorbeeld ligt niet bij wat de verschillende groepen hebben buitgemaakt, maar bij waar de kringen waar de mensen werkzaam zijn (verbonden / verplicht aan zijn) aan kunnen komen.

Let hierbij op de toch enorme productiefaciliteiten aanwezig in het land, een van de pijnpunten in deze crisis voor Rusland (behoorlijke positie van afhankelijkheid Rusland naar de Ukraïne). Er is weinig aandacht voor in het nieuws, ook lokaal, maar in het kader van de vertraagde leveringen aan Rusland van productie in het kader van deze crisis moet opgemerkt worden dat productie wel gewoon doorgaat. Dat levert een zekere ruimte, en een flinke hoop verleidingen op verschillende niveau's op. Een week of twee geleden was dan ook een van de meer pijnlijke besluiten van de overgangsregering om veiligheidstroepen in te zetten bij die faciliteiten ter vervanging van particuliere beveiligingsdiensten. Dat hakte flink in op de heersende mentaliteit binnen zakelijke sectoren, achteraf gezien mag trouwens best opgemerkt worden dat dit niet negatief is.
RoD schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 11:23:
[...]

link

Men moet wel hard doordrukken. Zodra de wijziging van strategie vanuit het Kremlin opnieuw voeten aan de grond krijgt zal dat consequenties hebben. Het is nu al zichtbaar dat in Rusland geen fundamentele wijziging zichtbaar is in de wil tot en voorbereiding van verdere inzet van middelen op de grond - enkel andere bronnen van middelen.

Simpel gesteld, het Kremlin staat nog steeds voor om destabilisatie af te dwingen. Kiev zal hard moeten doorduwen om dat voor te zijn.

Ik besef dat het even hard klinkt, in het licht van recente uitlatingen en beeldvorming. Een erkenning van verkiezing heeft echter nul en generlei waarde. Instrumentele logica, waarom er tegenin gaan als publieke erkenning je juist dient - het is nu al zichtbaar dat menig politicus er opnieuw mee weg loopt, tegen wat eigenlijk beter weten zou moeten zijn in. Linkerhand, rechterhand, et cetera.

[ Voor 6% gewijzigd door Virtuozzo op 27-05-2014 11:33 ]

Verwijderd

Zwerver schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 09:05:
En hij heeft 100% gelijk. Zie de definitie van terrorist:
Grapjas.
Iemand zit hier propaganda te spuwen en raakt gepikeerd als er propaganda van de tegenstander wordt gepost. Daar kun je als nuchtere Hollander even de vinger op die zere plek leggen.

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

PauseBreak schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 11:28:
[...]
Google maar even op leuke vakantieuitjes met geweren, rpg-7's etc. Goed lezen helpt ook, ik zeg niet dat iedereen zoiets thuis heeft liggen. Ik zeg dat de beschikbaarheid van wapens in die regio niets raars is en dat is gewoon juist.
In Nederland kun je niet even voor je plezier, zonder enige vorm van achtergrondcontrole of training met een AK-47 of RPG-7 schieten. In die regio (baltics, oekraïne, wit-rusland, rusland) kan dat wel en het is ook nog relatief goedkoop.
Dat... en dat is dan gewoon open en vrij. Met de juiste contacten kan je daar zelfs veel meer en zelfs een tochtje maken met een jet van het leger (althans een aantal jaar terug).

M.a.w een "boerenleger" heeft daar doorgaans wel verstand van hoe die dingen werken.

[ Voor 5% gewijzigd door IStealYourGun op 27-05-2014 11:53 ]

• Zwerver
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 11:37:
[...]

Grapjas.
Iemand zit hier propaganda te spuwen en raakt gepikeerd als er propaganda van de tegenstander wordt gepost. Daar kun je als nuchtere Hollander even de vinger op die zere plek leggen.
Grapjas? Volgens mij is de enige die hier propaganda loopt te spugen nog altijd jij. De definitie van terrorist is heel duidelijk. Iemand die met geweld probeert een eigen (al dan niet politiek) systeem probeert op te leggen. Dat is exact wat die zogenaamde vrijheidsstrijders proberen te doen, met geweld hun eigen systeem doordrukken. Dat de definitie je niet aanstaat dat mag, maar kom niet aan met dit soort uitspraken.

Voordat hier ineens iedereen gaat wijzen naar Syria, ja wat de fundi's daar proberen te doen is ook terrorisme. Dat is wat anders dan de bevolking die het niet accepteert dat hun leider (die al dan niet gekozen is in een corrupte verkiezing) zijn bevolking compleet uitmoord. Die mensen zijn geen terroristen maar vrijheidsstrijders. Dat is iets heel anders dan wat er nu in het Oosten van de Ukraine gebeurd, waar een klein groepje terroristen probeert om een hele regio te ontwrichten omdat ze van mening zijn dat de legitiem (!!) gekozen regering hen niet vertegenwoordigt.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Verwijderd

*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door argro op 27-05-2014 16:33 ]

• Zwerver
  • Niet online
*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door argro op 27-05-2014 16:33 ]

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Even weer gewoon over Oekraïne:

Locals said#Donetskand#Horlivkamorgues are full, Horlivka separatist leader Bezler ordered to blow up city morgue to prevent ID of dead.
— Ukraine Reporter (@StateOfUkraine)May 27, 2014

Dat klinkt toch alsof er _heel veel_ doden zijn gevallen...

En de OSCE missie die in Donetsk-regio actief was is MIA:

OSCE confirms 4 monitors it lost contact with in#Donetsk, eastern Ukraine, are Turkish, Swiss, Estonian & Danishhttp://t.co/DLljLfCae9
— BBC Breaking News (@BBCBreaking)May 27, 2014

Hopelijk komen die snel weer boven water.

Nee, merp!

• RoD
  • Niet online

RoD

PauseBreak schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 15:43:
Even weer gewoon over Oekraïne:

Locals said#Donetskand#Horlivkamorgues are full, Horlivka separatist leader Bezler ordered to blow up city morgue to prevent ID of dead.

Dat klinkt toch alsof er _heel veel_ doden zijn gevallen...
En dat zijn nog alleen maar de doden die ook in het mortuarium zijn beland. Er doen al geruime tijd berichten de ronde dat de terroristen hun doden proberen te verbergen. Zou me niets verbazen (ook gezien de reactie van die Bezler die jij aanhaalt). Eerder werd er geroepen dat er 200 doden zouden zijn, ongeveer. Hoewel dat niet is bevestigd kan ik me voorstellen dat het aantal doden in die ordegrootte ligt.

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:08

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Of het mortuarium ligt vol met Russische para's en proberen ze dat te verbergen.

Dit dus.

• RoD
  • Niet online

RoD

http://www.reuters.com/ar...sis-idUSKBN0E70F620140527
May 27 (Reuters) - Ukrainian forces fought with separatists in the city of Donetsk for a second day on Tuesday after inflicting heavy losses on the rebels and the government vowed to press on with a military offensive "until not a single terrorist" was left.

Pro-Russian rebels said more than 50 of their fighters had been killed. The mayor of Donetsk, an industrial hub of one million in eastern Ukraine, said the death toll in the clashes which erupted on Monday stood at 48, including two civilians.
Vandaag dus een beetje hetzelfde verhaal als gisteren.

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-11 17:56
Rekening houdende met dat partijen altijd hun verliezen naar beneden bij stellen voor de “goede sier”, ben ik zeer benieuwd naar het daadwerkelijke dodental.
Na een aantal weken van mondjesmaat berichten over doden bij de ATO forces, zijn het er nu dus tientallen aan de kant van de separatisten.

Aan de andere kant zou je kunnen stellen dat ze het aantal doden overdrijven om Poetin/Rusland ergens toe te dwingen, echter, de foto’s doen vermoeden dat ze hun schattingen niet overdrijven.

• Virtuozzo
  • Niet online
Op zich wel een interessant vraagstuk, waarom zou je de identiteit van doden willen verbloemen. Secondaire identificatie middels familie / vrienden / werkomgeving van netwerken? Dat kan, maar dat is iets wat wel heel ver gaat voor "civiele" organisaties. Zeker als je de typische structuren van de Ukraïnse samenleving erbij haalt, identificatie is wat locals aangaat echt geen kwestie van puur mogelijk post mortem.

Het is veel simpeler om bij het leven netwerken in kaart te brengen, kost nog minder moeite ook.

Anders wordt het als het om externe factoren gaat. Ik kan me echter niet voorstellen dat het Kremlin nog steeds uitgebreide eenheden op de grond heeft die direct te traceren zijn naar oorsprong in reguliere of speciale eenheden van militaire en Russische herkomst. Sturing, zeker. Mankracht? Nee, dat is al eerder afgebouwd. Als het gebruikelijke patroon gevolgd wordt, dan is inzet op de grond nu een kwestie van "expendable units". Chechnya komt weer op tafel.

Maar zelfs dat gaat ver, zeker voor dat soort groeperingen die er niet om malen herkend te worden, integendeel.

Om eerlijk te zijn, het voelt meer aan als een veelvoud aan verschillende pogingen op verschillende locaties om "professioneel" te doen, met meer dan een insteek. De goede sier is daar een van inderdaad.

Naar wat ik hoor zijn de verliezen aan de kant van verschillende groepen separatisten best hoog, maar ook structureel (verliezen worden niet vervangen). Bij andere groepen lijkt het minder om inzet reguliere strijdkrachten te gaan, maar om speciale eenheden gezien de berichten rond het wegvallen van leiding bij bepaalde groepen (met name de kleinere - en minder militante - facties rond Luhanks.

Waar ik persoonlijk nieuwsgierig naar ben, dat zijn de bewegingen van Strelok, en de huidige / komende confrontaties rond vliegvelden en transport hubs. Daar gaan beslissingen vallen.

Wat mij persoonlijk opvalt, is hoe weinig reactie er onder de grotere bevolkingsconcentraties in het oosten is (met her en der wat uitzonderingen, maar toch) op de toename in verliezen bij separatisten.

• wontcachme

wontcachme

Ze zijn nu ook al aan het executeren in die gebieden:

http://www.interpretermag...by-slavyansk-separatists/ - Paar dagen geleden vermoedelijk
“It’s the first time I’ve gotten drunk, can you believe it? We were having a wake for our guys who were executed today. It was impossible not to execute them, they themselves were guilty, they confessed, to be sure. You don’t have any bugs on you, I hope?”

http://pressimus.com/Interpreter_Mag/press/2902 - Vandaag
Two local news sites are reporting that two police chiefs from the Kalinin district, Roman Babyuk, the head of the criminal police and Dmitry Krikunov, the head of criminal investigations, have been publicly executed.

Gorlovka.ua reported first, citing a source at the Kalinin district police department.

The two men were reportedly executed by militants from the 'Donetsk People's Republic' in a garage on the grounds of the Gorlovka building of the anti-organised crime department, which was captured at the beginning of May.

The site says that there are reports that the DPR informed those police officers who had remained on duty in Kalinin of the execution at a meeting. They report that the men were executed for refusing to sign a pledge of allegiance to the self-proclaimed separatist state. Gorlovka.ua notes that police officers in the town had been given a 48 hour period to write declarations of allegiance, but that this window had expired.

Shortly afterwards, OstroV, a news site for south-eastern Ukraine, published a report citing an "eyewitness" at the scene.

They give the time of the execution as 11:30 this morning (8:30 GMT). The order for the execution was reportedly read out by Aleksandr Shulzhenko, a former commander in the police patrol and inspection unit. The execution, by shooting, was carried out by the notorious separatist leader Igor Bezler and his men. The eyewitness is reported as saying that they "put sacks over their heads and shot them".

• RoD
  • Niet online

RoD

Offtopic, maar wel relevant:
Paleis president Abchazië bestormd
Een massale demonstratie bij het paleis van de president van Abchazië is op een bestorming uitgelopen. Tientallen mensen gooiden ruiten in en drongen het gebouw binnen.

Zij hadden daarvoor met duizenden medestanders voor het opstappen van de regering gedemonstreerd. Die zou corrupt zijn en een wanbeleid voeren.

De demonstranten die het paleis waren binnengedrongen, zijn daar inmiddels weer weg. President Alexander Ankvab bleef ongedeerd.

Rusland
De afgescheiden Georgische provincie riep begin jaren negentig de onafhankelijkheid uit. Die wordt door een paar andere staten erkend, sinds 2008 ook door Rusland. In het land zijn Russische legerbases gevestigd.

Volgens sommige inwoners maakt de huidige regering Abchazië afhankelijk van Rusland. Anderen willen dat het land volledig opgaat in de Russische Federatie.

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Onbevestigd:

According to@novostidnua #Pushilin, one of the leaders of#Donetsk#Ukraine separatists has disappeared.

Ben benieuwd of dit waar is.

Nee, merp!

• wontcachme

wontcachme

Iemand nog wat wapens nodig die blijkbaar onzichtbaar zijn voor de Russische politie/leger/duane? Wapens zijn onderschept in Ukraine
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=sK9uXOuRFck]

[ Voor 10% gewijzigd door wontcachme op 27-05-2014 22:48 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

PauseBreak schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 22:47:
Onbevestigd:

According to@novostidnua #Pushilin, one of the leaders of#Donetsk#Ukraine separatists has disappeared.

Ben benieuwd of dit waar is.
Gisteren was er ook al sprake van. Kan best een vals gerucht zijn, maar het wordt wel warm onder z'n voeten.

Overigens zou de president van Abchazië ook gevlucht zijn, dus Poetin mag schaken op twee borden.
wontcachme schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 22:47:
Iemand nog wat wapens nodig die blijkbaar onzichtbaar zijn voor de Russische politie/leger/duane? Wapens zijn onderschept in Ukraine
[video]
Die kan het Oekraïense leger waarschijnlijk zelf goed gebruiken :P

Chechens join pro-Russians in battle foreast Ukraine
Dozens of Chechen militants have joined the fighting on the side of pro-Russian separatists in eastern Ukraine in a development that threatens to further escalate the violence in the country.
On Tuesday, half-a-dozen armed men approached by the Financial Times outside a Donetsk regional hospital confirmed that they were part of a Chechen unit that had travelled to Donetsk one week ago to fight alongside the separatists.

“Our president [Chechnya’s Ramzan Kadyrov] gave the order. They called us and we came,” one of the fighters, a 33-year-old named Zelimkhan, said. He added that the unit was called the “dikaya diviziya”, or savage division.
Kadyrov ontkent, maar de lokale strijders geven aan dat ze door hem gestuurd zijn. Niet heel verrassend, maar goed.

[ Voor 34% gewijzigd door RoD op 27-05-2014 23:09 ]

• wontcachme

wontcachme

#BreakingNews Ukrainian news channel TSN: Gas masks were handed out to terrorists in #Sloviansk as they plan to blow up sulfuric acid tanks.
This is to be blamed on the Ukrainian army, producing a mass killing of local civilians.
Als dit zo is :X :X

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Jezus ... Dat zou wel echt heel ver gaan :X :X

In ander nieuws:

Negotiations are taking place between the Ukrainian govt. and the#Donbass_Battalionto integrate them into the armed forces and arm them.
— ConflictReporter (@MiddleEast_BRK)May 28, 2014

The pro-#Ukrainemilitia, Battalion#Donbas, is negotiating with the Ukrainian govt about receiving heavy weaponshttp://t.co/gMDe4aci2e
— Ukraine Reporter (@StateOfUkraine)May 28, 2014

Ik weet niet of het nu zo verstandig is om die groepering te integreren in het leger...

Nee, merp!

• wontcachme

wontcachme

PauseBreak schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 10:10:
[...]

Jezus ... Dat zou wel echt heel ver gaan :X :X

In ander nieuws:

Negotiations are taking place between the Ukrainian govt. and the#Donbass_Battalionto integrate them into the armed forces and arm them.
— ConflictReporter (@MiddleEast_BRK)May 28, 2014

The pro-#Ukrainemilitia, Battalion#Donbas, is negotiating with the Ukrainian govt about receiving heavy weaponshttp://t.co/gMDe4aci2e
— Ukraine Reporter (@StateOfUkraine)May 28, 2014

Ik weet niet of het nu zo verstandig is om die groepering te integreren in het leger...
Integreren kan natuurlijk op meerdere manieren en meerdere dieptes. Kan heel losjes zijn maar ook compleet annexeren.

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

wontcachme schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 10:14:
[...]

Integreren kan natuurlijk op meerdere manieren en meerdere dieptes. Kan heel losjes zijn maar ook compleet annexeren.
Aangezien het gaat om 'heavy weapons' neem ik aan dat het om een iets grondigere integratie gaat dan tot nu toe het geval is geweest. Ze krijgen namelijk al wel intel en coms vanuit het leger.

Nee, merp!

• wontcachme

wontcachme

PauseBreak schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 10:17:
[...]

Aangezien het gaat om 'heavy weapons' neem ik aan dat het om een iets grondigere integratie gaat dan tot nu toe het geval is geweest. Ze krijgen namelijk al wel intel en coms vanuit het leger.
In tijden als deze zullen ze minder moelijk doen om wat wapens uit te delen aan die lui. Tanks zullen wel niet, maar spg/anti tank/zware machinegeweren zijn natuurlijk ook heavy weapons. Beter spul dan wat ze nu hebben aangezien een aantal van die lui rondliepen met ww2 geweren :X

En het battalion kan natuurlijk intel verschaffen. Zij zitten dichter bij de grond met hun eigen families/netwerken dan een net omgevormde leger en SBU.

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

De OVSE missie die kwijt is geraakt zou gevangen zijn genomen door de separatisten, volgens deze bron.

Nee, merp!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Ja, ik weet dat ik als laatste heb gereageerd, maar dit is wel een nieuwe post waard. VICE News nieuwste update.

Let op: Doden, stervenden en gewonden worden in beeld gebracht.

De waarschuwing over 'graphic content' is niet voor niets. Ik zou 'm niet kijken met kinderen in de buurt of als je niet goed tegen dit soort dingen kunt.

Nee, merp!

• Virtuozzo
  • Niet online
Opvallend stuk in die video, let eens vanaf 8.43 op de opmerkingen van de vrouw in beeld.

"Many people think the same thing. They just aren't allowed to express it."

"The level of brainwashing is enormous and horrifying, everything I hear on the radio is a lie, lie, lie."

"Russia, my motherland, will do everything possible to smash and divide us here."

Misschien zou iemand toch de heer Timmermans eens op moeten wijzen.

• RoD
  • Niet online

RoD

Zonet berichten dat de terorristen een legerbasis in Loegansk hebben aangevallen. Verder heb ik niet het idee dat het leger in de afgelopen twee dagen veel aan offensief heeft gedaan. Na die aanval op het vliegveld had ik iets meer push van het leger verwacht, maar nu lijkt het toch weer een beetje stil te vallen. Ik blijf het lastig vinden om te achterhalen wat voor strategie hier nou achter zit.

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Waarschijnlijk hebben ze tijd nodig om alles weer bij te vullen en op te lappen. Er is natuurlijk wel veel geschoten ;)

Nee, merp!

• wontcachme

wontcachme

RoD schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 22:22:
Zonet berichten dat de terorristen een legerbasis in Loegansk hebben aangevallen. Verder heb ik niet het idee dat het leger in de afgelopen twee dagen veel aan offensief heeft gedaan. Na die aanval op het vliegveld had ik iets meer push van het leger verwacht, maar nu lijkt het toch weer een beetje stil te vallen. Ik blijf het lastig vinden om te achterhalen wat voor strategie hier nou achter zit.
Die aanval zou inmiddels ook afgeslagen zijn :)

Verder zijn ze natuurlijk ook nog aan het mobiliseren en alles klaar krijgen. Mijn vermoeden is dat ze kernpunten in handen willen houden (vliegvelden bv) en het gebied "contained" houden totdat ze alle poppetjes op de goede plekken hebben. Misschien dat ze daarna van alle kanten zullen gaan aanvallen met alle support die ze kunnen krijgen van het materieel dat nu klaar wordt gemaakt (Luchtmacht support, Artillerie, tanks etc..). Oekraine is natuurlijk aangevallen op een moment dat men vaak noemt "caught with the pants down". Compleet niet gereed voor zoiets als dit en de belangrijkste onderdelen onderbemand, niet bijgehouden, outdated en geinfiltreerd door Russische poppetjes.

Er zou nog steeds meer materieel die kant op gaan: https://twitter.com/Anshe...71685269859471360/photo/1. Ook zou eind van deze week alle grensposten zwaardere bewaking gaan krijgen. Nu is google translate niet helemaal zuiver, maar ook met tanks erbij. Dan kun je ze redelijk insluiten. Ook zouden lokalen steeds meer hulp bieden met het aanwijzen van basissen die vervolgens platgegooid worden. Vandaag bv in Slovyansk.

• RoD
  • Niet online

RoD

Het zou een aannemelijke tactiek zijn. Gezien de belofte van Poroshenko (die al effectief de macht lijkt te hebben) verwacht ik in de komende dagen wel het een en ander. Overigens las ik vanmiddag ook geruchten dat er al groepen Tsjetsjenen op de vlucht zijn geslagen, terug naar Rusland. Heb dat overigens verder nergens bevestigd gezien, dus vraag me af of het klopt.

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Ja, dat is ook een belangrijk punt dat je aanhaalt. Ze waren er totaal niet op bedacht, laat staan op voorbereid en de hervorming die zijn ingevoerd beginnen nu pas een beetje hun vruchten af te werpen.
Verder zitten ze natuurlijk ook materieel en logistiek lastig. Ze hébben heel veel materieel, maar de staat er van is heel erg beroerd. De inzet die je bij het vliegveld zag werd naar verluid betaald door enkele oligarchen. Hadden die niet gelapt, dan waren die vliegtuigen en helikopters niet de lucht ingegaan want de staat heeft simpelweg het geld niet om die dingen te laten vliegen. Zo simpel is het.

Het zou al heel wat helpen wanneer Oekraïne inderdaad de restpartijen van het Amerikaanse leger kan overnemen. Dat zou een gigantische stap voorwaarts zijn voor ze.

Nee, merp!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik vraag me al een tijdje af wat de Verenigde Staten precies achter de schermen doet. Het is natuurlijk bekend dat de CIA daar zit voor het eea aan 'hulp', maar ik denk dat ze met relatief weinig moeite veel kunnen betekenen voor het Oekraïense leger, dat toch niet bekendstaat om zijn slagkracht.

Edit: Avakov postte net op Facebook een plaatje van in beslag genomen wapens op het vliegveld van Donetsk.
Afbeeldingslocatie: https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/l/t1.0-9/q77/s720x720/10390325_643679759055467_58997945953640554_n.jpg
Allemaal Russisch materiaal.

[ Voor 36% gewijzigd door RoD op 28-05-2014 23:11 ]

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Gezien de divisies die zijn ingezet in de andere landen kun je er bijna wel vergif op innemen dat de CIA het leger van Oekraïne aan het trainen is. Zowel in tactieken, communicatie als vaardigheden. De 173rd Airborne die is ingezet in Polen bijv., staat daarom bekend en dus is het geen vreemde stap om aan te nemen dat er trainers actief zijn in Oekraïne. Zeker ook gezien de verandering in toegepaste tactieken tijdens de aanval op het vliegveld gisteren.

Edit:
wontcachme schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 23:16:
[...]

Ligt eraan wat natuurlijk. Lijkt me niet handig om ze wapensystemen te geven die zie nog nooit gebruikt hebben :P. Krijg je dat ze door Downtown Donetsk crossen met een handleiding op schoot hoe je nou moet schieten met een Abrahams :P.

Beter kunnen ze materieel uit voormalig oostblok landen kopen/huren. Daar zijn ze vermoedelijk veel bekender mee. Scheelt weer een leer curve :P
Het zou gaan om de restpartijen die in Irak en Afghanistan achterblijven. Voornamelijk granaten, kogelwerende vesten, communicatieapparatuur, wapens & munitie.

[ Voor 42% gewijzigd door PauseBreak op 28-05-2014 23:18 ]

Nee, merp!

• wontcachme

wontcachme

PauseBreak schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 23:00:
Het zou al heel wat helpen wanneer Oekraïne inderdaad de restpartijen van het Amerikaanse leger kan overnemen. Dat zou een gigantische stap voorwaarts zijn voor ze.
Ligt eraan wat natuurlijk. Lijkt me niet handig om ze wapensystemen te geven die zie nog nooit gebruikt hebben :P. Krijg je dat ze door Downtown Donetsk crossen met een handleiding op schoot hoe je nou moet schieten met een Abrahams :P.

Beter kunnen ze materieel uit voormalig oostblok landen kopen/huren. Daar zijn ze vermoedelijk veel bekender mee. Scheelt weer een leer curve :P
RoD schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 23:08:
Ik vraag me al een tijdje af wat de Verenigde Staten precies achter de schermen doet. Het is natuurlijk bekend dat de CIA daar zit voor het eea aan 'hulp', maar ik denk dat ze met relatief weinig moeite veel kunnen betekenen voor het Oekraïense leger, dat toch niet bekendstaat om zijn slagkracht.
Tot nu toe voornamelijk geld en non lethal hulp. Ze hebben in elk geval een lading MRE's (Meals Ready to Eat) gestuurd. Niet echt beschermingsspul. Dat komt voornamelijk uit prive donaties nu bij het leger binnen.

Al zou US/EU van mij wel een flinke lading aan helmen/kogel werende vesten mogen sturen. En als het niet nieuw kan, dan gebruikt/oude materiaal. Vaak nog compleet goed, maar de houdbaarheidsdatum is verlopen :P. US zal nog wel wat containers met oud Afghanistan spul hebben staan.

Krijg overigens wel het idee dat sommige landen nog nooit zo bevriend zijn geweest als nu. Polen, Oekraine en Litouwen? zouden een gezamelijke legereenheid willen gaan opzetten (als google translate klopt). Ik had het idee altijd dat Polen/Oekraine altijd een beetje gespannen relatie was.

EDIT:
ERG SCHOKKEND/BLOEDERIG/DODEN:
Aftermath vlak na de beschieting van die truck gisteren met al dat bloed eromheen
YouTube: Донецк Первые минуты после расстрела камаза с "кадыровцами" 18+ Донецк Donetsk

[ Voor 14% gewijzigd door wontcachme op 28-05-2014 23:19 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik had het idee altijd dat Polen/Oekraine altijd een beetje gespannen relatie was.
Een gezamenlijke vijand doet wonderen :)

• Virtuozzo
  • Niet online
RoD schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 22:58:
Het zou een aannemelijke tactiek zijn. Gezien de belofte van Poroshenko (die al effectief de macht lijkt te hebben) verwacht ik in de komende dagen wel het een en ander. Overigens las ik vanmiddag ook geruchten dat er al groepen Tsjetsjenen op de vlucht zijn geslagen, terug naar Rusland. Heb dat overigens verder nergens bevestigd gezien, dus vraag me af of het klopt.
Hou er rekening mee dat a) Putin er op uit zal zijn om de oostelijke gebieden zo instabiel mogelijk te maken, b) zoveel mogelijk materiaal & middelen van Ukraïne aan de grens met Rusland willen hebben en c) Poroshenko zich eerst zal moeten realiseren dat zijn eerste en grootste kwetsbaarheid zowel intern als extern zijn zakelijke belangen en mentaliteit zijn.

Dat klinkt misschien vreemd, maar het zo effectief mogelijk afsluiten van die grens gaat ontzettend veel opslokken, en het is enkel in het nut van Putin (die wil niet dat er ook maar iets - informatie bijvoorbeeld - de grens over kan waaien). Samen met de volgende fase van destabilisatie levert dat de Ukraïne niets op, Putin wel. Een buffer, dermate kostbaar dat herstel van het oosten (op velerlei manieren) niet mogelijk zal zijn voor Kiev.

Die vier Tsjetsjeense groepen zijn vulling, expendable units, voorafgaand aan de volgende fase van destabilisatie. Wat zij doen is in deze niet relevant. Wat Putin's privé Tsjetsjeen doet, dat is iets anders. Op veel manieren is hij beter inzetbaar dan Strelok.

Poroshenko lijkt vooralsnog een probleem te gaan worden in de confrontatie. Hij staat onder gigantische druk vanuit macro-economische hoek, druk gericht op het geen ruimte geven om na te denken over hoe hij het traditionele patroon van machtsuitoefening in Ukraïne kan breken. Dit zijn twee kernpunten voor Putin. Laat ik het zo stellen, als havik zal hij enkel de doelstellingen van Putin helpen, als duif idem dito. Ik hoop dat er stevig overleg zal zijn van man tot man (nog meer: van echtgenote tot echtgenote) tussen hem en zijn voorganger van de overgangsregering. Op zoveel manieren en niveau's, het is bijna ironisch, heeft de Ukraïne meer baat bij een derde weg. Op zijn minst telkens weer een andere keuze dan links / rechts, west / oost, havik / duif, ga zo door.
RoD schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 23:43:
[...]

Een gezamenlijke vijand doet wonderen :)
Het valt wel mee trouwens. Problematiek kwam meer voort uit frustratie met de sturing van de Ukraïne sinds het einde van de Koude Oorlog, een flink deel zorgen over wat er zou gebeuren als de Ukraïne ook een poort tot Europa zou krijgen (financiering, vergeet niet dat Polen veel nodig gehad heeft in een tijd waarin de kapitaalstromen eigen problematiek hadden), en een structureel probleem van "de grens met". De Ukraïne werd in Polen gezien als de grens met Rusland, totdat het tegendeel bewezen zou zijn. Logisch ook.

Maar vergeet ook niet dat heel veel ondersteuning voor media, pers en non-gouvernementele organisaties in de Ukraïne door Polen ondersteund werden. Men zag het nut er van in, en ik moet ook zeggen men ging samenwerkingen aan (dus niet zoals de Amerikanen het deden, verre van).
PauseBreak schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 23:00:
De inzet die je bij het vliegveld zag werd naar verluid betaald door enkele oligarchen.
Ik ben benieuwd naar je bron, maar je hebt in wezen gelijk. Er zit behoorlijk wat opschudding op het moment tussen traditionele feodale bolwerkjes, waar een aantal personen van mening zijn dat zich opstellen als nu beter perspectief zal opleveren voor status quo ante (geen wijzigingen in die feodale structuur, geen onafhankelijkheid rechtspraak, etc.).

Frappant is dat dit komt niet uit de richting van Kiev, maar vanuit het driemanschap van de grootste bank van het land.

[ Voor 26% gewijzigd door Virtuozzo op 29-05-2014 01:51 ]

• wontcachme

wontcachme

En nog een rus gevonden: https://twitter.com/Eurom...71846298232971264/photo/1
Lid van de spetznas.......

En helemaal netjes:
Terrorists attacked National Guard mil/ base in #Lugansk, used live shield of officers' parents. Officers left the base. Liashko FB |EMPR
Zelfs in Syrie doen ze dit niet :X

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik heb al enige tijd een beetje een Al Qaida-gevoel bij de terroristen. Ze kidnappen OSCE-monitors, schieten vanuit scholen, gebruiken menselijke schilden, bezetten gebouwen, stelen uit winkels, etc. Het is pure terreur en heeft niets met het strijden voor idealen te maken. Maar dan ook echt helemaal niets.

Kwam vandaag het bericht tegen dat de terroristen kinderen uit Donetsk willen evacueren. Wordt nog onderzocht of ze dat daadwerkelijk willen, of dat het een truc is. Ondertussen wordt er gevochten in Slavjansk en Kramatorsk en zou er een Oekraïense helikopter zijn neergeschoten.

Edit:

Damn :X

Ruzie tussen Vostok en DPR. Lijkt me niet verkeerd.

[ Voor 35% gewijzigd door RoD op 29-05-2014 12:54 ]

• wontcachme

wontcachme

Pro-Russian battalion "Vostok" in trucks and APCs surrounded #Donetsk RSA and sternly ordered all supporters of "DNR" to leave building.
DNR leadership (and many journos) were down at the morgue when Vostok showed up here. God know's what's going on.
Standoff continues here at #Donetsk People's Republic HQ. Seems to be power struggle b/t DPR and Vostok Battalion, both pro-Russian groups.
Kadyrov's men arrested several dozen supporters of the DNR and stated that they came to fight looting&treachery in ranks of #Donetsk militia
Vostok ook niet onder de indruk van de georganiseerdheid.

EDIT:
Seems like DNR leadership were aware of this. Say this is a "police operation" against "looters." "Not a coup. Don't worry."

[ Voor 10% gewijzigd door wontcachme op 29-05-2014 14:30 ]

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:39

EektheMan

DPC

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

• Virtuozzo
  • Niet online
Wikipedia: Ribbon of Saint George

Slim gebruik van symboliek door Putin tegenwoordig, referentie aan oude glorie, wekt vertrouwen op en geeft associatie van respect. Dat het misbruikt wordt tegenwoordig, daar kan men maar heel moeilijk doorheen prikken. Al helemaal in Rusland. In de Ukraïne wordt de orde steeds meer instinctief gezien als gevaarlijk, negatief. Begrijpelijk, ondertussen.

Maar het werkt, zoek eens de beelden op van Victory Day in Moskou, zie de parade, de oude veteranen, er staan associaties, je zelfs maar voorstellen dat het door Putin (slim) gebruikt wordt is voor Russen onvoorstelbaar. Het is iets wat zelfs in Soviet tijden boven leiders / ideologie stond.

Instrumenteel gebruik van symboliek, mooi voorbeeld.

• EektheMan

EektheMan

DPC

Inderdaad een mooi voorbeeld. Een van hoog niveau. Je kan alleen maar hopen dat de communistische generatie zsm uit het beeld verdwijnt. In Rusland tonen jonge Russen respect aan veteranen op 9 Mei met oa deze lintjes. Die associatie met respect wordt zo jong ingeplant. Ik het het niet verwacht op het ISS. Dat zou wat mij betreft buiten de politiek moeten blijven. Eens kijken of er nog iets in het Russische nieuws te vinden is wat betreft de betekenis van deze lintjes door de astronauten. Steunt men de Donbass bv?

Ik sprak met een Krimse studente aan de uni van Kiev en die vertelde mij dat de bevolking vooral (50%) bestaat uit ex-commie partijleden die als beloning een woning hebben gekregen op de Krim. Verder dat gemiddeld gezien de bevolking laag opgeleid is door het gebrek aan kansen op de Krim en daardoor simpel te beinvloeden is. Ik had niet eerder gehoord dat dat percentage zo hoog lag. Iemand die dit ook gehoord heeft of kan bevestigen?
Verder meldde ze dat het leven onder Rusland nog niet de positieve veranderingen gebracht heeft zoals verwacht. Prijzen voor levensmiddelen zijn hoger dan ooit en schoon drinkwater is moeilijk te verkrijgen. Haar eigen Tartaarse familie heeft het Russische paspoort nog altijd niet opgehaald ondanks de stijgende druk vanuit de regering.

@Virtuozzo, hoe was jouw kijk op de verkiezingen? Ikzelf heb een 20tal PSen bezocht en een aantal DEC's in Kyiv. Doordat er 4 verkiezingen tegelijkertijd plaatsvonden was het zo nu en dan chaotisch, maar grotendeels deed men zijn best en zijn de uiteindelijke protocollen zonder al te veel gesjoemel opgenomen. Het was wederom een demonstratie van het Oekraïense volk van determinatie en kalmte. Ondanks de hoge temperaturen en dreigingen stemde men van jong tot zeer oud. Daar waar nodig hebben de self defence groepen en de politie goed samengewerkt. Zelfs mensen met een Hitler uiterlijk of St George ribbons(slechts bij een enkel stembureau waargenomen) konden rustig in de rij staan voor het stemhokje zonder dat men hen fysiek aanviel.

edit: En is er nog nieuws wat betreft de (Russische?) cyberaanval op de stemcomputers? Er waren in Oekraine berichten dat Russische kanalen rekenden op het succes van deze aanval en al berichten dat Pravi Sektor de verkiezingen hadden gewonnen.

[ Voor 6% gewijzigd door EektheMan op 29-05-2014 15:49 ]

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Is er trouwens ergens een lijstje met alle verschillende groepen die "vechten" en aan welke kant ze staan want ik geraak het kwijt.

• wontcachme

wontcachme

IStealYourGun schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 17:26:
Is er trouwens ergens een lijstje met alle verschillende groepen die "vechten" en aan welke kant ze staan want ik geraak het kwijt.
Pro Oekraine
- Army
- National Guard
- Donbas militia
- Dnipro militia

Pro Rusland
- DPR
- Luhansk
- Chechens
- Ossetians
- Kozakken
- Vostok Battalion (bestaande veelal uit Chechenen en Ossetians)

En dan zal ik er nog wel wat vergeten zijn.

In Donetsk worden overal de roadblocks verwijderd en zijn de DPR uit hun hoofdgebouw gekickt. Alles wordt nu door de Chechens overgenomen. Om het gemakkelijk te houden natuurlijk :P

En in Luhansk zijn ze nu weer een national guard basis aan het aanvallen. Grote explosies gezien nadat een munitie voorraad ontploft is.

[ Voor 14% gewijzigd door wontcachme op 29-05-2014 19:13 ]

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-11 09:49

unclero

MB EQA ftw \o/

wontcachme schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 17:55:
En dan zal ik er nog wel wat vergeten zijn.
Kozakken nog ;). Die onderverdeeld zijn in verschillende stammen. (makkelijk te herkennen aan hun hoedjes)

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• wontcachme

wontcachme

unclero schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 17:59:
[...]

Kozakken nog ;). Die onderverdeeld zijn in verschillende stammen. (makkelijk te herkennen aan hun hoedjes)
Ook die nog ja :P

En een video van de explosie die ik net vernoemde
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=P5pmlcpZxvI]

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

En Vostok Battalion? Bij wie horen die?

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-11 09:49

unclero

MB EQA ftw \o/

IStealYourGun schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 19:04:
En Vostok Battalion? Bij wie horen die?
Dat zíjn de Tsjetsjenen.. Een beetje het privé-leger van Ramzan Kadyrov. Selecte keurtroepen, bestaand uit geharde strijders, moslimfundamentalisten en een rits ex-Al-Qaeda-gelieerden die gezwicht zijn voor het slijk der aarde.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• Virtuozzo
  • Niet online
EektheMan schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 15:43:
Inderdaad een mooi voorbeeld. Een van hoog niveau. Je kan alleen maar hopen dat de communistische generatie zsm uit het beeld verdwijnt. In Rusland tonen jonge Russen respect aan veteranen op 9 Mei met oa deze lintjes. Die associatie met respect wordt zo jong ingeplant. Ik het het niet verwacht op het ISS. Dat zou wat mij betreft buiten de politiek moeten blijven. Eens kijken of er nog iets in het Russische nieuws te vinden is wat betreft de betekenis van deze lintjes door de astronauten. Steunt men de Donbass bv?

Ik sprak met een Krimse studente aan de uni van Kiev en die vertelde mij dat de bevolking vooral (50%) bestaat uit ex-commie partijleden die als beloning een woning hebben gekregen op de Krim. Verder dat gemiddeld gezien de bevolking laag opgeleid is door het gebrek aan kansen op de Krim en daardoor simpel te beinvloeden is. Ik had niet eerder gehoord dat dat percentage zo hoog lag. Iemand die dit ook gehoord heeft of kan bevestigen?
Verder meldde ze dat het leven onder Rusland nog niet de positieve veranderingen gebracht heeft zoals verwacht. Prijzen voor levensmiddelen zijn hoger dan ooit en schoon drinkwater is moeilijk te verkrijgen. Haar eigen Tartaarse familie heeft het Russische paspoort nog altijd niet opgehaald ondanks de stijgende druk vanuit de regering.

@Virtuozzo, hoe was jouw kijk op de verkiezingen? Ikzelf heb een 20tal PSen bezocht en een aantal DEC's in Kyiv. Doordat er 4 verkiezingen tegelijkertijd plaatsvonden was het zo nu en dan chaotisch, maar grotendeels deed men zijn best en zijn de uiteindelijke protocollen zonder al te veel gesjoemel opgenomen. Het was wederom een demonstratie van het Oekraïense volk van determinatie en kalmte. Ondanks de hoge temperaturen en dreigingen stemde men van jong tot zeer oud. Daar waar nodig hebben de self defence groepen en de politie goed samengewerkt. Zelfs mensen met een Hitler uiterlijk of St George ribbons(slechts bij een enkel stembureau waargenomen) konden rustig in de rij staan voor het stemhokje zonder dat men hen fysiek aanviel.

edit: En is er nog nieuws wat betreft de (Russische?) cyberaanval op de stemcomputers? Er waren in Oekraine berichten dat Russische kanalen rekenden op het succes van deze aanval en al berichten dat Pravi Sektor de verkiezingen hadden gewonnen.
Ach, er is eigenlijk geen communistische generatie meer. Er is enkel het gebruik van symboliek en mensen die met beïnvloeding vanuit die symboliek / beeldvorming zitten. De grote confrontaties tussen "hoe (makkelijker / eerlijker / et cetera) het was" versus de consolidatie tegenwoordig na een periode van grote problematiek (wat de gemiddelde ideoloog "nieuwe klassenstrijd" zou noemen), die zijn voorbij.

Even heel koud gesteld, veel van de door Putin geschapen instrumentatie voorziet in het - voor het beeld / vanuit de neiging tot collectief offer - vullen van die gaten, en natuurlijk is het voorzieningsniveau vrij basaal en de doelstellingen van lange termijn. Maar goed, waar is dat niet zo tegenwoordig, hier denken mensen ook nog steeds dat problematiek van zakelijke economie zijn roots heeft in het gebrek aan loonmatiging.

Terug naar de Krim, dat wordt interessant. De verwachting is dat het een territorium wordt van beloning / exploitatie op basis van participatie in de zogeheten Putin Pyramide. Er zijn nu al indicaties dat de eerste voorlopers daarvan zich al aandienen, gezien de nieuwe aanwezigheid van bepaalde banken met directe relaties in georganiseerde misdaad aan de voet van die pyramide (Bratwa). Er is nog veel te doen, maar de eerste prioriteiten zullen liggen op controle van informatiestromen, coördinatie demografische stromen (import / reorganisatie) en vervolgens militaire focus en daarna de eerste commerciële exploitaties (het dacha reward systeem, private gronden, casino's & entertainment) - allemaal gericht op het scheppen en controleren van a) beeldvorming en b) een plaatselijke pyramide structuur van directe afhankelijkheden.

Wat daar omheen ligt, dat zal hetzelfde lot krijgen als vorige annexaties. Er zal weinig tot geen aandacht aan besteed worden, het loont zich ook niet voor het Kremlin om dat wel te doen. De bestaande en de nieuwe plaatselijke bevolking die niet in hoge mate gevestigd is vanuit eigendom is prima te sturen. Kwestie van toepassing van wat Putin's partij ideoloog de "Russische versie van de Amerikaanse droom" noemt. In feite komen beide op hetzelfde neer: marketing op basis van "faith" en "reward" mechanismen vanuit een strikt participatie model.

Wat de verkiezingen aangaat, de informatie die mij ter beschikking staat geeft toch ondanks alles een verrassend positief beeld. Veel complicaties, veel problematiek, veel uitdagingen, en her en der een aantal incidenten van geweld. Toch een opvallend goed verloop, hoge efficiëntie in verwerking, zeer hoge efficiëntie in controle & toetsing - en inderdaad, opnieuw een indrukwekkende demonstratie van de oude mentaliteit in een nieuwe richting van de plaatselijke bevolking. Kalm, respectvol, zelfbeheersing, participatie, determinatie. Zelfs waar melding is van discussies en argumentatie tijdens demonstraties waren de uitwisselingen eigenlijk opvallend constructief, ongeacht de component van emoties.

Er waren zeker ook incidenten, helaas, echter in verhouding dermate marginaal dat ze eigenlijk te verwaarlozen waren. En die paar waar confrontaties met geweld plaatsvonden, die zijn individueel te herleiden tot externe sturing.

Dat gedoe met die server lijkt vooralsnog een kwestie te zijn van externe oorsprong, buiten de Ukraïne. De SBU brengt deze week een voorlopig onderzoeksrapport uit, de OVSE buigt zich er in een eigen oriëntatie over de komende weken. Ik betwijfel of er sprake zal zijn van het vinden van een schuldige vinger, het heeft ook eigenlijk geen nut. Veiligheidsdiensten weten overal ter wereld hoe je zelf in deze niet geïdentificeerd hoeft te worden, en het is meer regel dan uitzonderingen dat groepen van burgers, vaak zelfs gewoon ook individuen, zelf met computers "aan de slag" gaan.

Waar ik me op dit moment zorgen over maak, dat is de verschuiving in activiteiten van de Kremlin versie van PMC's, zie de Tsjetsjeense groepen aanwezig. Daarnaast zie ik, ook in diplomatieke kringen, nog steeds geen enkele wijziging in focus vanuit Moskou. Nog erger echter is dat ik hier in de EU bij veel lidstaten opnieuw gedrag zie wat - zoals een kennis bij EEAS dat noemde - in de hoek van Quisling zit. Ik weet niet of dat nu een zo nette uitspraak is, ik kan echter niet ontkennen dat de storm van papieren en communiqués vanuit - bijvoorbeeld - Den Haag een wel heel erg harde focus heeft op "afkopen, business as usual". Als ik de ontwikkelingen deze week zie bij het South Stream project, en kijk naar welke namen er bij opduiken, dan vraag ik me toch af hoe het kan dat er geen enkele redactie is in Nederland die daar wel aan wil raken.

Bij het PPD was vorige week al genoeg discussie over hoe je in godsnaam aan briefings mee moet kunnen werken als verschillende lidstaten absoluut en onder geen enkele voorwaarde iets anders willen horen dan de stellingen in de adviesrapportages van een aantal (zeer) private instellingen. Waar op dit moment de situatie in de Ukraïne zich aan het versoepelen is, begint in met name West-Europa het op iets van een loopgraven / struisvogel syndroom te lijken.
unclero schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 19:08:
[...]

Dat zíjn de Tsjetsjenen.. Een beetje het privé-leger van Ramzan Kadyrov. Selecte keurtroepen, bestaand uit geharde strijders, moslimfundamentalisten en een rits ex-Al-Qaeda-gelieerden die gezwicht zijn voor het slijk der aarde.
Ja, hun aanwezigheid geeft aan dat er grotere en hardere confrontaties zullen volgen. Kwestie van kijken naar de vorige locaties van activiteiten. Niet dat dit soort groeperingen anders zijn dan die welke wij in het Westen gebruiken, vergelijkbare structuur, inzet, financieringen e.d., toch zijn deze groepen van een heel ander kader op het punt van impact. PMC's hebben nog enig kader. Kadyrov kent geen kaders. Maar goed, hij is niet de enige aanwezig. Een aantal bekende namen & groepen vanuit Zuid-Ossetië en Abchazië zijn ook al opgedoken.

Verwijderd

PMC mogen wel een kader hebben maar hebben niet echt een binding met het land. Een leger of separatisten hebben dit wel en heeft dus ook een heel andere context. Daarbij is dan ook de drempel om oorlogsmisdaden te begaan veel hoger. Want dat lijkt ook een belangrijk punt te zijn om de opinie van zowel de lokale burgers als de internationale media dusdanig te voeden met een beeld om dit om te kunnen zetten in politieke leverage.
De PMC van Academici zijn vooralsnog niet meer in beeld maar zijn die nog aanwezig en betrokken bij de conflicten?

• Virtuozzo
  • Niet online
Academi heeft geen contract in Ukraïne, misschien dat je aan Greystone zat te denken? Greystone Limited heeft een aantal contracten (opdrachtgevers in sectoren van transport en persoonlijke beveiliging alsmede training van personeel van een grote energiemaatschappij verbonden in een aantal mapping projecten aan Shell - pro-Russische eigenaar trouwens, maar goed) in het land. Om nu daar een link te leggen met grijze activiteiten voor het Westen? Vergeet niet dat men ook contracten in uitvoer heeft voor Russische bedrijven in Syrië.

Sinds de overnames is Greystone een apart beest geworden, macro-economische focus - er zijn redenen waarom Greystone in eigendom van eigen management is.

Maar terug naar PMC's versus huurlingen, met kader bedoel ik de dienstbaarheid naar opdrachtgever onafhankelijk van de intrinsieke balans die de opdrachtgever moet maken met zijn eigen OODA Loops. PMC's zijn dan ook gebonden aan het publieke beeld van de opdrachtgever, huurlingen niet. In praktische zin levert dat een paar beperkingen op voor de inzetbaarheid van de eenheden van PMC's, echter geen buffer tegen de mogelijke excessen die op kunnen treden. Afhankelijk van het mandaat kan een PMC ook prima excessief optreden vanuit instructies dan wel eigen beleid in het gekozen scenario. Er is geen drempel voor oorlogsmisdaden in deze buiten die van de wil van de opdrachtgever. En dan nog gaat het vaak genoeg mis, maar dat kan altijd gewoon afgekocht worden.

• EektheMan

EektheMan

DPC

Dank Virtuozzo.

EU is nu vooral bezig om in de komende week(en) de AA rond te krijgen. Wie weet kan dat dan door de nieuwe president gepresenteerd worden. Zou een mooie binnenkomer voor hem zijn.

Poroshenko gaat trouwens op het Maidanplein ingehuldigd worden naar het nu lijkt. Ik weet niet of dat nu wel zo verstandig is. Intern wel, maar extern....

• Virtuozzo
  • Niet online
EektheMan schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 00:31:
Poroshenko gaat trouwens op het Maidanplein ingehuldigd worden naar het nu lijkt. Ik weet niet of dat nu wel zo verstandig is. Intern wel, maar extern....
Nou ja, er kan altijd wel iets gebeuren. Persoonlijk heb ik mijn twijfel bij een eerste actie met als primaire insteek een soort van "counter-symbolism". Connotaties van hellend vlak en "plus ca change, plus ca reste". Maar we zullen zien.

Laat ik het zo zeggen, externe elementen kunnen zekeren een bedreiging zijn. Maar hij kan ook met vrouw in een open auto door de straat langs een anarchist rijden. Enfin, hij is nou geen Franz-Josef.

Ik denk echter niet dat extern een factor is. Zelfs niet in scenario's van ondermijning vanuit een snellere iteratie door Moskou dan Kiev (opnieuw: OODA, dit is het centrale punt van het conflict wat men bij de Nato niet krijgt uitgelegd aan de lidstaten, zowel in Europa als in de VS op het moment - al zitten aan de verschillende kanten van de oceaan verschillende oorzaken). Simpel gesteld, het heeft geen nut voor Putin om Poroshenko te laten verwijderen, of zijn positie te ondermijnen.

Hoe sterker Poroshenko staat in Ukraïne, des te kwetsbaarder hij wordt. Traditionele patronen, symboliek, zakelijke belangen, het komende conflict tussen feodale ordening en civiele reorganisatie, ga zo door. Daarnaast, hij is nou niet echt van hetzelfde type als het recente niet-traditionele hoofd van de overgangsregering. Al had de beste man zijn momenten van emotie, juist omdat hij van de traditionele patronen afweek was hij in staat om Putin de storm uit de zeilen te houden. Een les voor zowel de gewone man, als de rechterlijke macht, en de nieuwe man aan het hoofd.

Even vanuit een andere hoek, het is niet productief van hem om juist de Maidan op te zoeken voor dat soort symboliek. Het grootste gedeelte van de bevolking in het oosten zit juist met frustratie vanuit het idee van "wie moeten we kiezen, wat kunnen we kiezen, de een is net als de ander en de vorige". Onderschat niet - ondanks alle typisch Ukraïnse relationele structuren - hoe men de feodaliteit zat is. En daar komt een miljardair, naar Maidan, waar men - ongeacht de diversiteit aan redenen - juist eerder naar toe was gegaan om vanaf te komen. Maidan had veel minder te maken met kiezen voor west of oost, men had al het bewustzijn van een brug tussen oost en west, maar veel meer met visie naar een toekomst anders dan Belarus (of nog erger).

We zullen zien. Klitschko was een betere kandidaat geweest, voor alle regio's van het land. Interne brug, en ondanks verworven middelen geen oligarch. Jammer, maar Klitschko is slimmer geweest dan de rest van de oorspronkelijke kandidaten. Hij zag dat de komende periode niemand zal kunnen winnen, tenzij men opnieuw naar middelen zal grijpen van de voorafgaande regeringen. Laat hem zich op Kiev richten, netwerken tussen intern oost & west, en niet de prijs betalen van de komende een à twee regeerperiodes.

Poroshenko, ik begrijp zijn uitgangspunten, maar de eerste insteek is niet bemoedigend. Het land is niet gebaat bij symboliek, daarvoor zijn de informatiestromen te veel geïsoleerd en beperkt. Veel te riskant. Wat nu als eerste nodig is, dat is het loskoppelen van vermogen / inkomen van functie, het loskoppelen van politieke controle over de rechterlijke macht, en het investeren in de basale middelen & kennis voor instrumenten van de ordening van een land. Onderwijs, micro-financiering, politie, media, ga zo door.

De harde les die men echter waarschijnlijk gaat leren is dat zolang je zelf niet je tempo kan bepalen, omdat je reactief bent onder druk van externe stimuli, je nooit oplossingen kan bewerkstelligen. Misschien eens (opnieuw) een punt van studie, in deze tijd van informatiestromen en beeldvorming: Wikipedia: OODA loop Putin's vermogen om tegenstanders langzamer te laten (re)ageren dan hemzelf middels selectieve beeldvorming en secondaire communicaties (netwerken) geeft hem het voordeel om in effectieve zin binnen de processen van besluitvorming van zijn tegenstanders te zitten - zelfs zonder interne / inhoudelijke informatie.

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Dan nu nog een vraagje. Weet iemand waarom het Vostok Battalion de DPR hebben aangevallen?

• RoD
  • Niet online

RoD

Ze zeggen zelf dat het een politieactie was om mensen die gestolen hebben uit een lokale supermarkt eruit te vissen. Lijkt me onzin. Het lijkt aannemelijker dat de Russische invasie een iets professioneler tintje moest krijgen. De DPR was lachwekkend, het Vostok Bataljon is allesbehalve lachwekkend.

Interessant. Wat wil Vostok en hoe gaan ze hun doelen bereiken?

[ Voor 47% gewijzigd door RoD op 30-05-2014 10:33 ]

Pagina: 1 ... 42 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de vliegramp is dit topic: Malaysia Airlines vlucht MH17 neergestort in Oekraïne

Probeer de discussie hier te beperken tot Oekraïne.