RoD schreef op zondag 23 maart 2014 @ 22:59:
[...]
Dank, interessant
Opvallend. Oekraïne heeft eerder gedreigd met "technische" sancties voor de Krim, en nu valt in het groot gedeelte de stroom uit. Toeval of bewust?
Ik betwijfel of de oorzaak aan de kant van Kiev zal zitten. En als dat zo is, mag men de personen in kwestie wel eens opnieuw doorlichten.
Dat gezegd, ik zou dat soort scenario's vermijden, indien mogelijk. Focus op leiders, niet op bevolking. Moral highground e.d., maar meer in het bijzonder het voortouw nemen (en dus Putin instrumentatie ontnemen).
Verwacht trouwens toch meer spanningen in het oosten. Gecoördineerd.
Die video geeft trouwens een aantal inzichten. Een van die is dat de Oekraïne voorzichtig dient te zijn in keuzes met wie samenwerking te zoeken. Die Amerikaanse diplomate, en haar staf, zijn al een spookbeeld van imperialistisch fascisme in Rusland. Zoek dan beter coördinatie en communicatie via Europese liaisons, zorg op zijn minst dat die betrokken zijn.
Hint: wat er ook gebeurt, Russen kunnen altijd beter met Fransen door de deur dan met anderen - heeft zo zijn redenen.
Je ziet hoe aan de Amerikaanse kant er toch een bepaalde instrumentele verdeling / schisma heerst. De Oekraïne is meer gebaat nu met mensen op de grond in openheid en in communicatie, dan bij achterkamers die eigen agenda's hebben. Dat gevaar probeert Ray ook duidelijk te maken, veel van de triggers voor Putin liggen in handen van Kiev bij deze. Het gaat daarbij niet om wat echt is, maar wat in perceptie opgevat of gebruikt kan worden.
Wat zijn opmerking van stakeholders aangaat, onze analyses bij Bruegel en IHS komen op hetzelfde neer: te laat om gevluchte elementen er bij te betrekken, mogelijk om Rusland er bij te betrekken (ook noodzakelijk), maar dan op twee niveau's. Stakeholder community voor de Oekraïne intern, vanuit bevolking tussen regio's en organisaties. Vandaar uit naar regionaal overleg. Vraag de buren erbij. Zorg dat letterlijk alles continue open & openbaar is.
Ik ben het trouwens ook eens met de opmerkingen vanuit Frankrijk, en Duitsland: ook zij leggen de aandacht op de beperkte middelen, maar merken daar tevens bij op dat Putin een afhankelijkheid heeft ten aanzien van het zo selectief mogelijk kunnen gebruik van beeldvorming. Hij heeft marketing nodig, en vooralsnog slaagt de Oekraïense bevolking er op vrijwel elk niveau in om hem die munitie niet te geven.
Dat is a) historisch opmerkelijk, b) extreem prijzenswaardig en c) cruciaal. Maar als die focus op continue communicatie en dat stakeholder element er niet komt, dan is Putin ter dege in staat om tot escalatie over te gaan. Twee fasen, subversie gevolgd door militaire consolidatie. Dan wordt het land in twee delen gesplitst, op zijn best. Rusland krijgt zo zijn eigen Tibet, bij wijze van spreken.
Ik vraag me oprecht af of men als bevolking doorheeft hoe uniek (zie a / b / c) hun handelen is in historisch opzicht. Het is echter nog steeds niet duidelijk of dit een patroon van gedrag is, een consequentie van communicatie tussen mensen onderling, of dat het geleid wordt van bovenaf - of in welke mate een combinatie van.
Voor je het zegt, ik besef dat sommige uitspraken koud overkomen, voor het merendeel. Het zijn observaties en overzichten van trends in scenario & event analysis. Ik besef goed dat het om mensen gaat, maar als men daar iets wil doen met goed perspectief, is het noodzakelijk om er met een koude blik naar te kijken.
Bij Bruegel is men bezig met economische scenario's in kaart te brengen, in het kader van mogelijk gezamenlijk Europees beleid. Praktisch probleem is en blijft echter de erfenis van het vorige bewind in de Oekraïne. De beschikbare informatie is gewoon niet te vertrouwen, om het bruut te stellen: het land is dusdanig misbruikt dat alles doorgelicht dient te worden. In dat opzicht, alle respect voor de mensen nu op financiën. Ik vraag me alleen af of de bevolking de situatie kan accepteren als deze eenmaal duidelijk is daar. Het vorige bewind heeft de klok effectief 20 jaar teruggezet.
Behravesh van IHS is bezig met een andere analyse, de Russische kant van sancties en opties. Erg interessant, zal wel nog een week of twee duren voordat er zicht komt op impact scenario's. Wat wel opvalt, is (zoals eerder gemeld) dat de Russische media er melding van maakt, en probeert die slachtoffer rol te zoeken. Probleem daarbij is echter dat de retoriek de focus legt op het spreekwoordelijke gehakt maken van sancties - kun je dat niet waarmaken, dan schep je toch een intern probleem. En wat dat aangaat moet ik toch zeggen dat de laatste paar dagen interessante wijzigingen in kapitaalstromen zichtbaar zijn.
unclero schreef op zondag 23 maart 2014 @ 23:27:
[...]
Stabiliteit en welvaart gaan hand in hand. Op een lege maag ga je niet stemmen, en corruptie en maffapraktijken ga je niet uitroeien zolang het land op de armoe-ranglijsten nog tussen derdewereldlanden in Donker Afrika staat.
Of wij dat moeten doen is een andere vraag. Feit is, dat als wij het niet doen, Rusland en China het wel voor ons doen.
Klopt, en die laatste vraag is voor heel Europa van cruciaal belang. Niet dat politici dat duidelijk proberen te maken, echter als we enkel koud kijken naar landen en zogeheten grondstoffenreservoirs, dan hebben we toch behoorlijk wat steken laten vallen.
Wat echter wel van cruciaal belang is, dat is niet enkel de combinatie van welvaart / stabiliteit, maar het besef van tijdlijn, uitdaging en de wil om het beter te maken niet voor de eigen generatie, maar voor de kinderen. Kijk naar onze eigen ervaringen daarmee in Europa na de Tweede Wereldoorlog. Stabiliteit werd opgelegd, welvaart werd binnengebracht, toch ging het bijna mis. Pas toen men begon met het scheppen van een visie van bouwen aan beide (welvaart, stabiliteit, afschudden verleden, etc) lukte het om trends te zetten. Nederland had het wat makkelijker, Frankrijk bijvoorbeeld had het toch behoorlijk moeilijk, net als andere landen.
Voor de Oekraïne betekend dit dat de bevolking zich in historisch opzicht zal moeten verplichten om zo'n visie te scheppen. Dat kan van alles zijn, ontplooiing naar het westen. Het kan ook kiezen een grensland te blijven, en een brug te worden tussen west en oost. Alle mogelijkheden dragen risico's met zich mee, en brengen hun eigen condities mee. Toch heeft het land behoorlijk potentieel. Beslissende factor is echter of de huidige aankomende beroepsbevolking bereid is om gratificatie naar hun kinderen te verschuiven.
Dat dit werkt, toont de geschiedenis wel aan. West-Europa had zonder die insteek nooit zijn relatieve welvaart kunnen bereiken. Je kan dat een demografische investering noemen. Het komt altijd op mensen neer.
Voor diegenen op zoek naar wat meer over het belang van economische variabelen in de gebeurtenissen, relevant als van mogelijke invloed op het tempo van gebeurtenissen, let eens op het kopje Capital Outflow in dit artikel:
http://www.bloomberg.com/...at-could-get-tougher.html
[
Voor 3% gewijzigd door
Virtuozzo op 24-03-2014 00:14
]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.