Laten we alsjeblieft eens een keer die mensen isoleren in een stukje Groningen en laat ze maar hun eigen boontjes doppen. Maar dan ook echt!
Geen uitkeringen, geen school, geen zorg, geen politie, geen brandweer. Helemaal zelf je eigen boontjes doppen!
Kijken hoeveel mensen dat echt willen...
maratropa schreef op maandag 17 maart 2014 @ 23:55:
Mooi stukje "we hebben LNG import terminals dus het komt goed" nieuws op de NOS vandaag. Ik vind het een zeer naive / makkelijke kijk op de gas issues die spelen.
- Het gaat altijd over "de kraan dichtdraaien", maar dan wel zeggen dat dat Rusland ook pijn doet, no shit. Er zijn allerlei manieren om de EU te pesten met gas zonder meteen de kraan dicht te draaien.
- LNG prijzen zijn al pittig, 3x raden wat er gebeurt als de EU ineens een substiantieel deel van wat ze van Rusland halen ineens via LNG willen hebben. Voorzover ik kan zien is de hoeveelheid die we per jaar uit Rusland halen ( 5,89 trillion cubic feet) hetzelfde of zelfs meer dan de totale productie van Qatar op dit moment. Good luck with that. Dan kun je nog zo'n mooie import terminal hebben, er moet wel iets te importeren zijn.
- Kamp gelooft nu ook in toekomstige importen uit de VS. Lijkt me erg voorbarig. Ik zeg niet dat het nooit zou kunnen, maar dit valt niet te voorspellen. de VS is een grote producent, maar ook een grote consument. Wat wij uit Rusland halen is nu rond een vierde van hun hele productie. Als de VS deel wordt van de wereldgasmarkt dan wordt het nog leuk als ze de prijzen te zien krijgen.
Sorry, maar wat is LNG? Een soort algemene marktprijs?
Heb je een linkje voor die 5,89 trillion cubic feet, niet omdat ik je niet geloof, puur informatief

maratropa schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 00:25:
Wat betreft dat eerste punt, dat bedoel ik juist, men doet continu alsof de enige optie voor Rusland is dat ze de "kraan dicht draaien". Dat lijkt me nogal een simplificatie. Maar wat als zou nou bij de volgende contracten net even iets meer vragen voor hetzelfde gas? Wij pijn, zij niet. Kijk naar Oekraïne; ze hadden "korting", en nu niet meer

Helemaal mee eens!
Is ergens terug te lezen hoeveel korting wij op dit moment krijgen?
Caelorum schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 00:33:
Dan wel tijdelijk. Het resultaat van zo'n actie van Rusland is alleen maar dat de afhankelijke landen de afhankelijkheid afbouwen. Op korte termijn dus een win voor Rusland, maar op lange termijn absoluut niet.
Ik denk dat wij ook een aantal jaren best wel de lul zijn als die 'kraan' dicht wordt gedraaid, maar op lange termijn zou het alleen maar beter zijn. Wellicht dat dan die windparken, getijdencentrales en dergelijke er wel komen. Is denk ik voor China ook wel gunstig, want kan mij voorstellen dat die extra barrières die zijn opgeworpen voor Chinese zonnepanelen dan wel een tijdje opzij worden geschoven om zo snel mogelijk die zooi hier te krijgen.
Hahaha, yeah right!
We gaan even in 10 jaar tijd de complete infrastructuur ombouwen van gas naar electrisch...
Gaat nooit lukken...
Ten eerste kun je nooit zoveel energie opwekken met windmolens of getijdecentrales als de vaag.
Ten tweede, hoe ga je "eventjes" alle particulieren hun installaties laten ombouwen? Is dat uberhaupt mogelijk? Zelfs stadsverwarming draait op gas.
Ten derde is gas veel efficiënter en goedkoper dan stroom.
1m3 gas is 31.65 Megajoule en 1 kWh elektra is 3.6 Megajoule.
Volgens mij zal dat bij een volledige overstap naar elektrisch inhouden dat je verbruik ongeveer met 10.000kWh toeneemt.
Dat is nu gemiddeld 3000kWh voor een huishouden.
Reken maar uit wat je extra nodig hebt.
Gaat nooit lukken met groene bronnen, ons huidige verbruik is al een gigantische uitdaging.