almightyarjen schreef op maandag 17 maart 2014 @ 14:59:
[...]
Nee, het was puur om een vinger in de pap te houden en de beschikbaarheid van olie te garanderen. Daarnaast waren Hoessein en Khadaffi van plan om de olie niet in meer in dollars te gaan verhandelen, maar in een gemeenschappelijke Afrikaanse munt. En aangezien de olietransacties de basis zijn van de dollar en dus van de gehele economie van de VS was ingrijpen een logische stap... De VS is gebaat bij onrust in die regio. Machtsvertoon hoeven ze niet te laten zien: iedereen weet wel wat ze kunnen met hun defensiebudget...
Dat klinkt mij niet als een heel serieus iets. Als ze het nou in Euro's wilde gaan doen, oké. Maar in een eigen munt? En daar zou de VS zich serieus druk over maken? Een munt die alle kanten op zou knallen? Waaraan de grootste leveranciers niet mee doen? (Irak stond toen nog onder sancties, daar kwam nou niet zoveel olie vandaan).
Olie heeft vast een rol gespeeld, maar als je simpelweg kijkt naar de kosten van het geheel + hoeveelheid olie die het 'oplevert', is dat nooit het primaire doel geweest. En als dat wel zo was, dan was het een extreem slechte investering.
Verandert niks aan de situatie, de ene is een interem regering aan de macht gekomen naar grootschalige demonstraties, de andere een massamoordenaar. Om één of andere reden heb ik dan toch wat meer sympathie met degenen die de massamoordenaar afzetten, wat dan ook de reden erachter is.
Het land pakken voor de resources én om hun grip in de regio te versterken.
Dat was/is net zo goed landjepik. En die poppetjes wat ze daar hebben neergezet dansen net zo goed naar de pijpen van het westen.
Zelfs al zou het zo zijn dat die poppetjes naar de pijpen van het Westen dansen, dan nog steeds als de bevolking dat niet wil is dat na een paar verkiezingen wel voorbij. Dit in tegenstelling tot de annexatie die rusland doet.
Het enige verschil is dat Poetin er nu (in de omgedraaide situatie) tenminste geen doekjes om wind.
Euhm, je bedoelt de Poetin die nog steeds ontkent dat er Russische troepen daar zijn? De Poetin die beweerd dat hij daar is vanwege de vluchtelingenstroom van Russen daar die niet bestaat? Die er alleen is om de etnische Russen te beschermen door de pro-Oekraïners in elkaar te laten slaan?
Zoals ik al zei, het is allebei fout; maar op één of andere manier heb ik nog net iets meer sympathie voor Poetin..
Om de één of andere reden heb ik meer sympathie met degene die een Saddam afzetten dan Poetin die terug naar de Soviet-Unie wilt.
@DFrenner, als het zo in NL zou gebeuren zou het ook prima in orde zijn. Rutte is dan wel niet populair, maar ik zie ook geen gigantische demonstraties tegen hem, dus zo diep zit het nu ook niet. Maar als die gebeuren, en dan het parlement besluit dat hij mag vertrekken en er een interim regering moet komen om nieuwe verkiezingen uit te schrijven dan is daar toch niks mis mee? En dan kan iedereen die dat wil alsnog op Janukovich stemmen. Vast en zeker eerlijkere telling dan bij dat referendum.
[
Voor 7% gewijzigd door
Sissors op 17-03-2014 15:19
]