16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
http://www2.vlaanderen.be...TA_pelletkachels_1015.pdf
Mijn voorkeur heeft echter een CV pelletkachel...
In de subsidielijst (pelletkachel - vloeistof) zie ik ook de La Nordica Extraflame Duchessa Idro Steel (1.400 subsidie).
Ben benieuwd of deze kachel qua kwaliteit vergelijkbaar is met die uit de test. Het is gezien de subsidie en de prijs een relatief goedkope kachel en toch aan te sluiten op cv...
Op prijsvergelijkingssite Idealo.de met een startprijs van circa 2.600 euro...
http://www.idealo.de/prei...dro-stahl-la-nordica.html
En in Italie ?
http://www.trovaprezzi.it..._duchessa_idro_steel.aspx
en via Amazon.de voor EUR 2.075, (met de melding Nur noch 6 auf Lager
Dieser Verkäufer liefert den von Ihnen gewählten Artikel nicht in die Niederlande.)
https://www.amazon.de/Ext...ywords=Duchessa+Idro+Stee
Wat vinden jullie?
[ Voor 16% gewijzigd door Cass op 07-10-2016 21:54 ]
Vast oude test want ze spreken van uitstekend rendement van 90 ,maar de biodom gaat al naar 94 dus tja......Cass schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 20:10:
Ik kwam deze test tegen, waarbij de La Nordica Extraflame Viviana het vbest uit de test komt (515 subsidie)
http://www2.vlaanderen.be...TA_pelletkachels_1015.pdf
Mijn voorkeur heeft echter een CV pelletkachel...
In de subsidielijst (pelletkachel - vloeistof) zie ik ook de La Nordica Extraflame Duchessa Idro Steel (1.400 subsidie).
Ben benieuwd of deze kachel qua kwaliteit vergelijkbaar is met die uit de test. Het is gezien de subsidie en de prijs een relatief goedkope kachel en toch aan te sluiten op cv...
Op prijsvergelijkingssite Idealo.de met een startprijs van circa 2.600 euro...
http://www.idealo.de/prei...dro-stahl-la-nordica.html
En in Italie ?
http://www.trovaprezzi.it..._duchessa_idro_steel.aspx
en via Amazon.de voor EUR 2.075, (met de melding Nur noch 6 auf Lager
Dieser Verkäufer liefert den von Ihnen gewählten Artikel nicht in die Niederlande.)
https://www.amazon.de/Ext...ywords=Duchessa+Idro+Stee
Wat vinden jullie?
1 PVoutput . Dongen NB
Onder aan de pagina staat oktober 2015 vermeld...reneeke1970 schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 22:45:
[...]
Vast oude test want ze spreken van uitstekend rendement van 90 ,maar de biodom gaat al naar 94 dus tja......
Op de lijst (pelletkachel - vloeistof) zie ik alleen de Biodom 27 d.o.o. H20. bedoel je die?
Ja en ook de kleinere c17 word ie genoemd geloof ik, of c15Cass schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 23:05:
[...]
Onder aan de pagina staat oktober 2015 vermeld...
Op de lijst (pelletkachel - vloeistof) zie ik alleen de Biodom 27 d.o.o. H20. bedoel je die?
Of alleen de lx?
Worden nogal wat benamingen door elkaar gegooid door hun heb ik het idee
1 PVoutput . Dongen NB
Alleen de biodom H20 is een cv pelletkachel voor in de woonkamer (het is ook de enige op de lijst pelletkachel -vloeistof) die anderen zijn allemaal biomassaketels.reneeke1970 schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 23:54:
[...]
Ja en ook de kleinere c17 word ie genoemd geloof ik, of c15
Of alleen de lx?
Worden nogal wat benamingen door elkaar gegooid door hun heb ik het idee
Over de H20 is op internet nauwelijks iets te vinden. Alleen onderstaande site kwam ik tegen met een prijs (3500 euro). Vraag mij af hoe deze op de lijst is gekomen....nagenoeg geen aanbieders. Wel een grote brandstoftank van 45 kg...
http://biodom27.ru/biodom-h20/
Zijpaneel loshalen, je ziet dan een druksensor zitten (wit rond) hier zit een plastic slangetje aan vast die het vaccuum in de kachel meet. Wanneer deze vervuild is krijg je ook deze storing. Wel voorzichtig mee zijn.......groxgrox schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 20:21:
Waar zit die dan?
Zal biodom zelf wel doen denk, geen idee.Cass schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 00:15:
[...]
Alleen de biodom H20 is een cv pelletkachel voor in de woonkamer (het is ook de enige op de lijst pelletkachel -vloeistof) die anderen zijn allemaal biomassaketels.
Over de H20 is op internet nauwelijks iets te vinden. Alleen onderstaande site kwam ik tegen met een prijs (3500 euro). Vraag mij af hoe deze op de lijst is gekomen....nagenoeg geen aanbieders. Wel een grote brandstoftank van 45 kg...
http://biodom27.ru/biodom-h20/
Maar jij wilt een kijkglas dus, ja dan is keuze niet zo groot.
Ik vind belangrijkste dat hij cv water maakt. En scheelt een berg in subsidie
1 PVoutput . Dongen NB
Op dit forum is ook veel informatie te vinden:
http://pellets.forummotion.com/
Ik heb het idee dat deze storing alleen voorkomt wanneer ik hem heb branden en de thermostaat op 18 instel. Daar doe ik de kachel uit, zet hem later weer aan en dan komt die melding. Dan stekker eruit, dan gaat ie final cleaning doen en als ik hem dan aanzet gaat het goed.JRBosma schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 08:46:
[...]
Zijpaneel loshalen, je ziet dan een druksensor zitten (wit rond) hier zit een plastic slangetje aan vast die het vaccuum in de kachel meet. Wanneer deze vervuild is krijg je ook deze storing. Wel voorzichtig mee zijn.......
Kan het zijn dat de kachel niet heet genoeg wordt? Kan me niet voorstellen dat iets stuk is, het is een nieuwe kachel die net 5x aangestaan heeft....
Heb wel gekeken maar krijg die kap er niet af. 3 schroeven achter losgedraaid, maar dan klemt ie vooraan nog
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192
Welk merk pellets stook je? Lage calorische waarde?groxgrox schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 17:52:
[...]
Ik heb het idee dat deze storing alleen voorkomt wanneer ik hem heb branden en de thermostaat op 18 instel. Daar doe ik de kachel uit, zet hem later weer aan en dan komt die melding. Dan stekker eruit, dan gaat ie final cleaning doen en als ik hem dan aanzet gaat het goed.
Kan het zijn dat de kachel niet heet genoeg wordt? Kan me niet voorstellen dat iets stuk is, het is een nieuwe kachel die net 5x aangestaan heeft....
Heb wel gekeken maar krijg die kap er niet af. 3 schroeven achter losgedraaid, maar dan klemt ie vooraan nog
Vreemd dat je het alleen bij 18 graden hebt. Brandt de kachel dan in modulatie stand. Zo ja dan zou het ook bij andere temperaturen voor moeten komen.
Gebeurt dit alles net na het opstarten?
Eventueel de leverancier langs laten komen. Je hebt tenslotte garantie!
Ik stook op granulta pellets, deze;JRBosma schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 19:52:
[...]
Welk merk pellets stook je? Lage calorische waarde?
Vreemd dat je het alleen bij 18 graden hebt. Brandt de kachel dan in modulatie stand. Zo ja dan zou het ook bij andere temperaturen voor moeten komen.
Gebeurt dit alles net na het opstarten?
Eventueel de leverancier langs laten komen. Je hebt tenslotte garantie!
http://naturecircle.co.uk...plus-premium-certificated
De kachel brandt idd snel in modulatie stand. Nu heb ik hem al 2 avonden wat hoger staan en nog geen melding weer gehad.
Zijn dit goede pellets? Ik zie ze in Nederland bijna niet. Waar en welke halen jullie? Deze maken het raampje, ook bij een pellettoevoer in de -30 stand nog behoorlijk zwart
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192
Omdat gas steeds duurder is geworden (en vast nog wel verder gaat stijgen), zijn we aan het onderzoeken of een pellet kachel wat is voor ons. We hebben het idee om deze aan te sluiten op het CV systeem en later de CV combi-ketel ook helemaal weg te laten halen (incl. gas-aansluiting).
Nu zitten we nog met de plaatsing en keuze van het soort kachel. Het schijnt dat je vaak met zakken pellets aan de wandel bent en daarom willen we hem op de begane grond houden. Voor binnen kan eigenlijk alleen een pellet CV-kachel zoals de Biodom H20 en voor buiten zou een Biodom 27-E kunnen. Alleen is die laatste weer lastig, dan moeten we een ruimte aanbouwen (bv. houten aanbouw van zo'n 2mx2.5mx1m) waarvoor een vergunning nodig is. Daarnaast vraag ik me af of een niet geïsoleerde ruimte wel verstandig is.
Wat is nou eigenlijk het nadeel als we in deze situatie gaan kiezen voor een Biodom H20 t.o.v. de Biodom 27e? Ik denk zelf aan (veel!) vaker bijvullen, misschien geen heet-water boiler functie (aanwezig of mogelijk) en mogelijk te weinig vermogen voor onze woning.
Mensen goede / slechte ervaringen me Biodom en/of Hapero? Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen de Biodom H20 en C15?
Zat namelijk ook te kijken naar een HAPERO HP 02/K, maar daar is weinig aan prijzen en ervaring over te vinden. Site is ook nogal karig en Duits...
Misschien de (Hydro) Davinci DV 140 / , 180 / 220 of 250 (resp. 1.875 tot tot 2.268 euro) iets ? die levert ook ca 1.400 subsidie op , net als de bidon H20. Geen idee wat de kwaliteit is....
www.titantrading.nl/?prod...achels-met-cv-aansluiting en ook op Marktplaats.
Zie ook http://kaminite.com/bg-kamini-da-vinci/model-dv-140/ (vertalen met Google translate)
[ Voor 13% gewijzigd door Cass op 13-10-2016 23:41 ]
In de huidige situatie staat de CV ketel op zolder 'in het midden' van het circuit.
Omdat dat met een pellet kachel niet haalbaar zal zijn (kachel kan niet naar zolder, daarnaast moeten de pellets dan ook naar boven gesjouwd worden....), zal deze in de woonkamer kunnen komen.
Ik verwacht dat ik deze kan (laten) aansluiten als op onderstaande weergave:

(even snel een paint-tekening, in werkelijkheid liggen er twee buiten, aanvoer en retour).
Wat ik me afvraag, kan dat zomaar ? Heeft de pomp in een pellet kachel genoeg kracht om het cv water dan weer naar boven te krijgen ? En is er dan nog genoeg warmte over voor de radiatoren aan de andere kant van het circuit ? Op zich hoeven de radiatoren dan achterin de kamer niet superwarm te worden, ik verwacht dat de pellet kachel namelijk ook voor een hoop warmte in de woonkamer zelf zal zorgen. Alleen de badkamer moet natuurlijk wel voldoende warm kunnen worden. Verwarming in de slaapkamers is eigenlijk nooit aan.
Oftewel, zijn er anderen die de 'bron' in plaats van in het midden van het circuit aan één van de einden hebben geplaatst, en zijn er dan nog aandachtspunten ?
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Wat wel een probleem kan zijn is de diameter van de leiding, is deze op de plek waar je de pelletkachel neer wilt zetten wel 22mm. Of is het daar al 15mm vanaf de slaapkamers. Iets om naar te kijken.
Ook moet je kijken naar de verhouding warmteafgifte aan de lucht in de woonkamer en aan het CV circuit. Moet wel in verhouding zijn, anders is het straks 25 graden in de kamer en dan koud in de rest van het huis.
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Wat voor verhouding moet ik rekening houden ? Of is dat uitrekenen n.a.v. de radiatoren die in huis hangen ?
Volg je bankbiljetten
Suizen van leiding door hoge stroming snelheid, en meer vermogen nodig op je pomp voor zelfde resultaat.Sjors81 schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 18:12:
Ik heb begrepen van een installateur dat het geen probleem is om op een 15mm aan te sluiten. Heb daar niet op doorgevraagd verder. Wat is de reden dat volgens jullie 22mm noodzakelijk is?
Maar inderdaad het kan wel
1 PVoutput . Dongen NB
Edit : En scochtends 20graden. Je merkt omdat je niet gelijkmatig en veel stookt dat de massa van het huis niet goed was opgewarmd. Daardoor behoorlijke afkoeling tijdens de nacht.
[ Voor 55% gewijzigd door Atomic2005 op 16-10-2016 12:58 ]
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Wel met het merk zelf heb ik ervaring. ik heb een inbouw pelletkachel P70 H49 model.Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 20:05:
Heeft iemand ervaringen met de Nordica Extraflame Viviana?
Extraflame maakt solide kachels, goed afgewerkt en prettig af te stellen.
Qua verbruik en warmte afgifte is hij ook naar volle tevredenheid in gebruik hier.
Als je iets wilt weten dat specifiek voor Viviana van toepassing is kan ik je niet verder helpen. Met het merk wel.
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
Verwijderd
Uitleg van een openverdeler, bij vaste brandstof ketel op bestaande/nieuwe verwarming-installaties
Een potentieel gevaar bij een vaste brandstof ketel is het zogenaamde fenomeen “thermische schok”.
Wanneer het temperatuurverschil tussen aanvoer en retour over de wisselaar te groot wordt kunnen er
grote krachten optreden in de wisselaar, veroorzaakt door de uitzetting en krimp in het materiaal.
Doordat de retour temperatuur continu is, voorkom je ook condens-en roetvorming in de wisselaar.
Door een openverdeler te plaatsen los je deze problemen op, de retourtemperatuur wordt gelijkmatig verhoogd
in de bodem van de ketel, waardoor de ketel snel een hoge en gelijkmatige werktemperatuur heeft en dit
verbetert de efficiëntie [gelijkmatige verbranding] en verlengt de levensduur van de ketel.
Bij de bestaande cv-ketel wordt een keerklep gemonteerd om circulatie via de cv- ketel uit te sluiten [warmte verlies]
Ik denk onzin, een pellet kachel heeft altijd een retour van 50 graden nodig voor het dauwpunt in de brander. Misschien zeg ik het verkeerd maar die 50 is een feit. Een biodom heeft daarom ook een ingebouwd meng ventiel, hij stuurt warm water uit zijn ingebouwde buffer terug zodat hij 50 krijgt.Sjors81 schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 19:49:
Ik constateer dat de een wel een open verdeler plaatst bij het installeren van een pelletcv en de ander vind het onzin omdat het bij een bestaande cv installatie er al in zit. Nu kreeg ik onderstaande verklaring van een installateur, is dit correct of nonsens?
Uitleg van een openverdeler, bij vaste brandstof ketel op bestaande/nieuwe verwarming-installaties
Een potentieel gevaar bij een vaste brandstof ketel is het zogenaamde fenomeen “thermische schok”.
Wanneer het temperatuurverschil tussen aanvoer en retour over de wisselaar te groot wordt kunnen er
grote krachten optreden in de wisselaar, veroorzaakt door de uitzetting en krimp in het materiaal.
Doordat de retour temperatuur continu is, voorkom je ook condens-en roetvorming in de wisselaar.
Door een openverdeler te plaatsen los je deze problemen op, de retourtemperatuur wordt gelijkmatig verhoogd
in de bodem van de ketel, waardoor de ketel snel een hoge en gelijkmatige werktemperatuur heeft en dit
verbetert de efficiëntie [gelijkmatige verbranding] en verlengt de levensduur van de ketel.
Bij de bestaande cv-ketel wordt een keerklep gemonteerd om circulatie via de cv- ketel uit te sluiten [warmte verlies]
Niet alle merken hebben al ventiel ,dus daar moet je het wel apart monteren
1 PVoutput . Dongen NB
Dit verhaal heb ik ook begrepen (van meerdere installateurs).Sjors81 schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 19:49:
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
Ik denk dat hiermee ook deel wordt verklaard dat de een hem bestlist op de hoofdaanvoer wil aansluiten en de ander hem er gewoon 'tussen' zet.
[ Voor 28% gewijzigd door Sjors81 op 21-10-2016 12:16 ]
Volgens de beste man zijn er naast de aan- afvoer van cv (logisch) ook aan- en afvoer voor water nodig, zodat de kachel bij een probleem of als de temperatuur te hoog oploopt het water kan dumpen en nieuw leidingwater kan pakken.
Dit was ik nog niet eerder tegengekomen in dit topic, klopt het dat dit nodig is ?
Dat maakt het namelijk wel een flink stuk lastiger voor me, beide zijn namelijk niet in de buurt en ook lastig te realiseren (geen kruipruimte, dus extra breekwerk in ruimtes die ik liever niet onder handen wil nemen.
Volg je bankbiljetten
Dat zijn geen biomassa ketels maar de gewone met een CV aansluiting, als water boven 90 komt loost hij uit beveiliging te warm water, die hebben dus inderdaad een waterleiding nodig. Dat probleem hebben ze door te kleine buffer en geen warmte afname.....ZeRoC00L schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 16:02:
Ben vandaag ook eens bij een kachel zaak binnengelopen om eens te laten informeren over een pellet-cv kachel.
Volgens de beste man zijn er naast de aan- afvoer van cv (logisch) ook aan- en afvoer voor water nodig, zodat de kachel bij een probleem of als de temperatuur te hoog oploopt het water kan dumpen en nieuw leidingwater kan pakken.
Dit was ik nog niet eerder tegengekomen in dit topic, klopt het dat dit nodig is ?
Dat maakt het namelijk wel een flink stuk lastiger voor me, beide zijn namelijk niet in de buurt en ook lastig te realiseren (geen kruipruimte, dus extra breekwerk in ruimtes die ik liever niet onder handen wil nemen.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik wil er ook graag de wifi module bij hebben, maar die gaat rond de €400,=!!! Kosten.
Te gek voor woorden.
Nu heb ik ook een Fibaro domotica systeem in huis.
Is dit te koppelen op de een of andere manier?
Wat voor merk/type besturing zit er in een Piazzetta kachel?
51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.
Hier een pelletkachel welke op de CV zit.reneeke1970 schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 17:19:
[...]
Dat zijn geen biomassa ketels maar de gewone met een CV aansluiting, als water boven 90 komt loost hij uit beveiliging te warm water, die hebben dus inderdaad een waterleiding nodig. Dat probleem hebben ze door te kleine buffer en geen warmte afname.....
Een afvoer/buisje naar de kruipruimte is genoeg.
Water aansluiting is niet nodig, wanneer de druk te laag is gaat de pelletkachel meteen uit.
Dit gebeurt ook bij andere "fouten"
Bij bv een CV haard op hout moet dit wel omdat de kachel dan niet meteen uit gaat (vanzelf)
Bij een pelletkachel is er niet 20 kg hout aan het gloeien, dus dat zal zo'n vaart niet lopen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
En waar heb je hem besteld? Ga je hem ook zelf installeren?patrickvanvalen schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 22:42:
Ik heb net een Piazzetta p943M pelletkachel besteld.
Ik wil er ook graag de wifi module bij hebben, maar die gaat rond de €400,=!!! Kosten.
Te gek voor woorden.
Nu heb ik ook een Fibaro domotica systeem in huis.
Is dit te koppelen op de een of andere manier?
Wat voor merk/type besturing zit er in een Piazzetta kachel?
Wat is jou reden om voor deze kachel te kiezen?
[ Voor 5% gewijzigd door Noord27 op 02-11-2016 08:14 ]
Mede i.v.m. de automatische reiniger functie.
http://www.winterofen.nl/hydro25.html
Las enkele posts verder dat iemand het ook erover had, maar vroeg me af heeft iemand al ervaring met een model als deze ?
Dan betreft de subsidie die mogelijk is, en ook op de post hierboven slaat.
Mag je deze zelf installeren en dan de subsidie opstrijken , of moet dit door een installateur ?
Heb dus al een paar dagen geleden een zelfde soort vraagt gestuurd naar www.rvo.nl aangezien ik ook een wtw balans ventilatie en overal geïsoleerde kozijnen/deuren en triple glas krijg toch graag wat subsidie kan meepikken om het wat dragelijker te maken
Maar tot op heden nog geen enkel bericht gehad.
Er zijn wel wat voorwaarden aan verbonden, de kachel moet aangekocht en reeds geïnstalleerd en werkend als je de subsidie aanvraagt.
Verder een factuur en aanvragen die subsidie.
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
In mijn geval word het aanleggen van de biomassa kachel zakelijk en is de aanvraag net andersom ( eerst aanvragen, wachten op fiat, en dan aanschaffen aanleggen etc) , had ik er even bij moeten vermelden.
Hoop dat het in dit geval dan ook zo is met zelf aanleggen.
Wat ik in mijn prive situatie wil aanpassen is het volgende :
Wel had ik van bouwloket te horen gekregen dat de verbeteringen die ik wilde doen moesten worden uitgevoerd door iemand die bij de KVK is ingeschreven.
Dit ben ik natuurlijk aangezien ik ZZP ben, maar ik kan me voorstellen dat ze vereisen om subsidie te krijgen dat het door een erkende installateur word gedaan.
Hier mee bedoel ik de wtw balans ventilatie aansluiten/aanleggen , douche WTW , dak isolatie aanbrengen van minimaal 3.5 rc.
In mijn geval moet ik eerst voldoen aan 2 vereisten voor ik subsidie kan krijgen voor een geïsoleerde deur(en) / douche wtw / balans ventilatie met wtw.
Ramen /kozijnen/deuren worden al vervangen dat is 1, het dak moet ik nieuwe dak dekking op aanbrengen dus kan ik gelijk de oude isolatie eruit trekken en vervangen.
Maar stel ze zeggen, nee meneer de isolatie moet zijn aangebracht door een erkend persoon u krijgt nergens subsidie op dan zou het wel erg jammer zijn.
En laat ik de oude isolatie ( waar de waarde niet van bekend is) gewoon liggen.
Dat scheelt me dan toch een slordige 1300 € aan materiaal voor isolatie.
lastig lastig
edit:
heb contact gehad met rivo.
Deze vertelde mij dat ik het aannemers formulier zelf mag invullen als ik het zelf ga installeren.
Zelf installatie is dus prive als zowel zakelijk toegestaan.
[ Voor 6% gewijzigd door vincenttor op 03-11-2016 18:25 ]
Inmiddels is de kogel door de kerk en is het mogelijk om afgesloten te worden van deze relatief dure manier van warmte voorziening.
Onze voorkeur gaat uit naar zelfvoorziening van (in eerste instantie) warmte (later mogelijk ook stroom). Door middel van een pelletketel. De minimaal €3200,- subsidie speelt natuurlijk een rol in kiezen van de vervanger van de stadsverwarming. En met €165,- per maand aan warmte kosten door de dure stadsverwarming ga je al snel rond kijken naar alternatieven.
Het huis is van eind jaren 80. Een 2 onder 1 kap en volledig geïsoleerd. Begane grond heeft vloerverwarming als bijverwarming en de overige vertrekken zijn voorzien van radiatoren. Woonoppervlak circa 130 vierkante meter. Inhoud grofweg 500 kuub, vanwege zolder met 2 schuine daken en inpandig garage. Waar dus ook de ruimte is om een pelletketel te installeren.
Wie heeft er tips qua merk of installateur? Regio Tilburg (midden-Brabant). Lokale bedrijven hebben eigenlijk alleen ervaring met warmte pompen..
We willen het meteen goed aanpakken. Maar merken dat lokale installateurs het niet goed aan durven vanwege te weinig ervaring.
Winterofen.nl lijkt een goed pakket aan te bieden met oa automatische reiniging.
[ Voor 86% gewijzigd door Noord27 op 04-11-2016 08:10 ]
Die man heeft zelf pellets gemaakt van bladafval
En zat ruimte hebben om een flinke berg bladeren te laten drogen.
Vraag me af hoe lang zoiets duurt en hoeveel je krijgt van deze stapel die je bijvoorbeeld op het filmpje ziet.
Overigens zat ik in bijna dezelfde situatie als Noord27, maar in mijn geval had de vorige bewoner een bron warmte pomp geïnstalleerd.
Het afsluiten van de stadsverwarming heeft wat ik gehoord heb van de buren tot meerdere rechtszaken geleid.
Het fijne kan ik niet meer opvragen, de vrouw woonde alleen nog daar en haar man is overleden die dit heeft gehad en geïnstalleerd.
Het kwam er op neer dat je niet zomaar jezelf kan afsluiten er van, ook was het super gevaarlijk gedaan want de 2 kogelkranen in de meterkast kon je per ongeluk open tikken.
Met als gevolg , kokend het water wat omhoog spoot met flinke druk, en bij/in alle elektra ...
Ik had dus ook zo denk ik kunnen aftappen zonder dat iemand maar ook iets door zou hebben gehad lijkt me, op papier ben ik afgesloten maar ik heb er zelf voor de veiligheid maar doppen opgedraaid.
Dus , ik zou eerst even uitzoeken hoe dat moet , afsluiten van de stadsverwarming mocht het ook straks zulke problemen op gaan leveren als de vorige bewoner bij mij had. ( is overigens in Purmerend)
Over het zelfreiniging systeem van de winterofen25 heb ik een vraag gesteld want er staat in de tekst op de site :
* zelfreinigend, door het innovatieve reinigingssysteem “TWICE”
wordt de bodem van de vuurkorf
en warmtewisselaar continu gereinigd.
Daardoor hoeft u hoofdzakelijk alleen de aslades te legen.
* wanneer de automatische reiniging gedaan wordt, gaat de
kachel NIET uit, de meeste merken gaan uit om te reinigen.
Daarna zal de kachel weer moeten opstarten, wat
onvoordeliger is in pellet- en stroomverbruik.
De biomassaketel HYDRO 25 hoeft dus niet opnieuw te starten.
Maar omdat ik vroeg of de kachel ook aan een domotica systeem in enige zin is te koppelen met uitlezen etc kreeg ik de handleiding.
Waar dit in staat : REINIGING en ONDERHOUD:
Afhankelijk van de brand-uren, zal de kachel gereinigd moeten worden (minimaal 1x per week).
Zorg ervoor dat de WINTEROFEN HYDRO geheel is afgekoeld, dit duurt ca. 25 minuten.
Nu kan de brandkamer, vuurkorf en aslades (3 stuks) gereinigd worden.
FIG
Dat is dan toch iets tegenstrijdig niet ?
Maar in een realistische wereld draait alles om geld.
Iemand bekend met het merk EkoPower? Zitten ook veel geautomatiseerde systemen in en wordt door installateurs als zeer goede middenmotor systeem bestempeld met gunstig prijskaartje.
Ikzelf ben namelijk huiverig als er een wat goedkopere in huis komt die meer handmatige handelingen vereist en/of kansrijker voor storingen is, we liever een stap hoger/degelijker willen gaan. Okofen geeft 30+ jaar op als levensduur (!!). Dus op langere termijn is een nu wat hogere investering te rechtvaardigen.
Warmtepomp is hier geen optie. Kans is zeer groot dat er geen goede bron in onze tuin te vinden is..
EkoPower:
- 5 jaar garantie
- Deens kwaliteitsroduct (ipv Italiaans of Oostblok)
- garantie van 24 uurs service op onderdelen
- 95,5% rendement voor de 15kW variant
- automatische reiniging
- 160kg voorraad vat pellets (optie voor 320kg)
Alleen staan er nergens prijzen vermeld. Maar eens informeren.
[ Voor 26% gewijzigd door Noord27 op 05-11-2016 23:04 ]
Wat is dat toch dat mensen bij warmtepomp als eerste aan een bron denken, w/w warmtepompen zijn way expensive inderdaad maar heb je al eens gehoord van een lucht/water warmtepomp?Noord27 schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 22:43:
Warmtepomp is hier geen optie. Kans is zeer groot dat er geen goede bron in onze tuin te vinden is..
Split unit kost je 11-1500,- met de subsidie er af en een monoblock is bijna gratis.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Jazeker, ook van gehoord. En over geïnformeerd. Wordt een lastig verhaal icm plaatsing aan de buitenzijde (geluid) en aansluiting op vloerverwarming, radiatoren en warm water.Rol-Co schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 23:00:
[...]
Wat is dat toch dat mensen bij warmtepomp als eerste aan een bron denken, w/w warmtepompen zijn way expensive inderdaad maar heb je al eens gehoord van een lucht/water warmtepomp?
Split unit kost je 11-1500,- met de subsidie er af en een monoblock is bijna gratis.
Als volledige vervanging in warmte voorziening tenminste wordt het niet gezien. Meer als aanvulling op een bestaand systeem. En aardige besparing op vaste lasten. Stadsverwarming kost hier al circa €550,- per jaar zonder warmte af te nemen. De vaste kosten zijn erg hoog helaas. Vandaar iets wat als volledige vervanging en afsluiting moet gaan dienen.
Tevens geen €3200,- subsidie. Bovendien verbruiken die toch ook aardig wat stroom?
[ Voor 25% gewijzigd door Noord27 op 05-11-2016 23:18 ]
Ja hij gebruikt stroom, en je pelletkachel pellets, helemaal gratis komt alleen de zon op, maar het kan echt hoor. 2012 was mijn energie rekening 3000,- in het jaar, 2016 was dat nog slechts 187,- en zakt nog.Noord27 schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 23:07:
[...]
Jazeker, ook van gehoord. En over geïnformeerd. Wordt een lastig verhaal icm plaatsing aan de buitenzijde (geluid) en aansluiting op vloerverwarming, radiatoren en warm water. Tevens geen €3200,- subsidie. Bovendien verbruiken die toch ook aardig wat stroom?
Intussen in bezit van
Pelletkachel
Warmtepomp
Zonnepanelen
E-boilers
Edit: kan wel als vervanger, er is iemand op tweakers die zijn stadsverwarming er uit heeft en op een wp draait. Hier ook al een paar jaar volledig op wp verwarming, 2 jaar zelfs met de unit binnen. Geluid is er nagenoeg niet.
Maar goed, daar is dit topic niet voor.
[ Voor 16% gewijzigd door Rol-Co op 05-11-2016 23:27 ]
Voldoende zonnepanelen, zodat ik daarmee mijn warmtepomp kan laten draaien, het hele jaar door.
Ik heb geen cv ketel meer, en een huis uit 1985.
De warmtepomp voorziet in volledige verwarming en warmwater.
En puur omdat we een vuurtje s'avonds wel leuk vinden komt er nu een pelletkachel.
Maar die is er niet voor de terugverdien, of besparing.
51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.
Ik heb voor de Piazetta 943M puur gekozen omdat ik het een mooie kachel vind.Noord27 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 15:44:
[...]
En waar heb je hem besteld? Ga je hem ook zelf installeren?
Wat is jou reden om voor deze kachel te kiezen?
En omdat piazetta netjes is afgewerkt, en het een goede kwaliteit is.
Ik ga hem zelf plaatsen, de rookgas afvoer heb ik al geplaatst.
Rond 100mm ongeveer 8 meter lang, tot net boven de nok.
Besteld in Beuningen.
Zonnepanelen zat om het verbruik te dekken, behalve om mijn loods van 260m2 te verwarmen als ik daar aan het werk ben.
Een pelletkachel is daar toch wel wat meer geschikt voor dan mijn 7kw WP
Kachel is meer voor sfeer inderdaad. Ketel voor pure warmte voorziening.
In feite erg verschillende insteek van in basis zeer vergelijkbare producten.
Is gewoon een pelletkachel met een andere warmte wisselaar, zodat de meeste warmte aan het cv systeem wordt afgegeven, en toch een gezellig vuurtje in de woonkamer.
Ik heb er niet voor gekozen omdat mijn warmtepomp mijn huis goedkoper van warmte voorziet dan een pelletkachel.
Dus meteen maar rond geïnformeerd. Eisen: gerenoveerd merk en levering van onderdelen moet snel mogelijk zijn.
Collega van mij bleek al een tijd een pelletketel te hebben. Zijn tip: Ravelli. Is identiek aan Nordic Fire (NL fabrikant). 5 jaar garantie en onderdelen zijn in NL overal te verkrijgen. zelf importeren eventueel uit het buitenland.
Voorbeeld: Ravelli (Nordic Fire) HR Evo plus 18kW: €3295,- Verzending is €145,-. De 24kW variant is €400,- duurder.
Onze persoonlijke voorkeur gaat uit naar de 24kW variant. Overcapaciteit kan geen kwaad en in die variant kan 80kg voorraad aan pellets. €3840,- incl bezorging aan huis. Hier gaat nog €3200,- subsidie vanaf. Maar komen natuurlijk nog installatie en toebehoren bij.
Als we aannemen dat we €1500,- netto moeten investeren, is dat binnen een jaar terug verdient. Zelfs als er nog de afsluitkosten van de stadsverwarming (kleine €500,-) bij komen is het een no-brainer voor alle huishoudens die willen besparen.
[ Voor 30% gewijzigd door Noord27 op 07-11-2016 18:38 ]
Anyways, ik heb onlangs een pellet CV aangeschaft, de Biodom lX (23KW)
Onderstaand even een beknopte review tot zo ver (had ik eerder gepost op Facebook)
Mochten jullie vragen hebben, stel ze gerust.
Verbuik sinds 15 oktober ongeveer 200 kilo (incl huidige vulling) en ons huis is niet al te best geïsoleerd, wij wonen hier net en vorige bewoners verbruikten 3150m3 gas
Installatie:
Stand-alone pellet CV, zonder buffervat (op dit moment)
Ik kan met de hand een hendel omzetten om de gas CV weer aan te zetten in geval van nood (bypass)
Toekomst:
(droogbouw) vloerverwarming, buffervat met zonnecollector
Even een korte review van de pellet CV van Biodom.
Na twee weken gebruiken (in een slecht geïsoleerd huis) kan ik vertellen dat het fijn werkt. Wel wat gewenning noodzakelijk. De opstarttijd van de ketel als deze de hele nacht niet heeft hoeven stoken is aanzienlijk. De boilerwater temperatuur is dan teruggelopen tot ong. 40 graden. Deze moet eerst verwarmd worden tot 60 graden alvorens de pomp gaat werken. Dit duurt inclusief opstarten zeker 20 minuten. Daarna pompt deze direct alle warmte het CV kanaal in, waardoor de retour ook weer 20 graden is, uit het bestaande leiding werk. Deze moet dan ook weer verwarmd worden tot 60 graden. Dit duurt dan ook nog eens 20 minuten. Daarna verwarmd deze goed door en werkt als een normale CV.
Wij hebben dit opgelost door een thermostaat (aan/uit) van honywell met remote app. Als wij van werk naar huis rijden, zetten we de verwarming vast aan.
De eerste dagen hadden wij een paar keer " alarm pellets" melding, wat zoveel wil zeggen als dat de pellets op zijn. Dit blijkt te komen door de druk op een pellet verdeel rooster met te kleine gaten. Deze heb ik uit de CV gehaald en sindsdien de melding niet meer gezien.
Daarnaast, en hier zoek ik nog een oplossing voor, slaat de thermostaat af als deze bijna zijn gewenst temperatuur heeft bereikt. (0,5 van zijn thermostaat doel af) dit zorg er voor dat de pomp gaat stoppen met draaien. Helaas wil de pellet CV dan doven en moet opnieuw starten om de 0.5 bij de verwarmen. Ik wil kijken of ik echt aan/uit kan regelen met de thermostaat en niet " slim aan/uit" (weet iemand hier iets voor?)
Dit doet zich vooral voor op de wat warmere dagen dat alleen korte stooksessies vereist zijn.
Verder zeer tevreden, mijn vriendin merkt het verschil niet tussen de pellet CV en de normale CV.
Vanmiddag ga ik de pellet CV voor het eerst schoonmaken en opnieuw vullen. Ik zal later nog een keer een review doen.
Tot nu dus echt een aanrader....
Een buffervat zou vooral op warme dagen er voor moeten zorgen dat je warm water voorhanden hebt, wat al eerder op temperatuur is gebracht.
Benieuwd naar jou ervaringen met het schoonmaken.
Ga je hem voor het eerst bijvullen? Maar je had toch al 200kg aan pellets verstookt? Gaat er meer als 200kg als voorraad in?
[ Voor 9% gewijzigd door Noord27 op 08-11-2016 08:53 ]
We hebben een klein (~200m3) vrijstaand boerderijtje gekocht waar op dit moment geen elektra aanwezig is, maar wat wel aangelegd gaat worden. Dat betekend dat er best grondig verbouwd gaat worden om alle wandcontactdozen en dergelijke netjes aan te leggen, dus dat lijkt ons dé kans om eens goed te kijken wat voor soort warmtevoorziening we willen (zowel lucht als tapwater). Ik wil dan ook meteen isoleren middels voorzetwanden waarin dan weer een deel van de elektra maar misschien ook de waterleidingen weggewerkt kunnen worden.
De situatie nu is als volgt:
Er is een klein maar modern 12 liter keteltje voor douchewater, gevoed met gas en elektriciteit uit een 12v 120Ah accu met omvormer. De accu laden we op met een benzinegenerator/inverter. Deze ketel is te klein voor CV. Verwarming gaat met 3 gaskachels die absoluut het huis uit moeten.
Isolatie van het huisje is slecht/matig. Een deel van de gevel is halfsteens/steens met wat dunne isolatie of OSB achtige platen tegen de binnenwand. Aan de buitenkant pleisterwerk. Nergens een spouw, wel dubbelglas. Het dak is ongeveer 10 jaar geleden gerenoveerd en geïsoleerd, ik weet niet precies waarmee, maar het zijn grote witte constructieve platen die op de houtconstructie rusten en het pannendak dragen. Eventueel kan hier ook nog 10cm rockwool tegenaan, maar dan verdwijnt de mooie houten constructie wel uit beeld.
Het pelletplan:
We willen het huis aansluiten op het stroomnet, isoleren, en zonder gas (kosten! vies! gevaarlijk!) verwarmen.
Omdat het woonoppervlak vrij klein is, en bijna helemaal uit 1 grote ruimte bestaat, denk ik met een enkele kachel de gehele benedenverdieping te kunnen verwarmen, zonder dat de uithoeken koud blijven. De dunne gevelwanden wil ik isoleren middels een 7cm rockwool metalstud voorwand met OSB en gips. Veel meer kan ik niet doen zonder het woonoppervlak nog veel kleiner te maken. Aan de buitenkant isoleren kan niet omdat het een gemeentemonument is. Voor de badkamer (de enige gescheiden ruimte op de begane grond) wil ik een vloerverwarmingsinstallatie of een enkele radiator.
Mijn vraag is nu of er een goede pelletoplossing is voor deze situatie. Pellet trekt ons omdat het gebruiksvriendelijker lijkt dan kloofhout, maar wel efficiënt is en min of meer klimaatneutraal. Er is een schuurtje beschikbaar voor opslag, en een rookkanaal door de bestaande schoorsteen. Er is niet veel ruimte voor een groot meerdere-kubieke-meter-buffervat. Een paar honderd liter op zolder zou nog kunnen en een pelletketel lijkt me overkill in de huidige situatie, al is het wel futureproof (we willen ooit het huis uitbreiden met vloerverwarming). Ik zou graag zo min mogelijk radiatoren in huis plaatsen, ook weer om ruimte te besparen. Een enkele pelletkachel in de woonkamer met aansluiting op de vloerverwarming in de badkamer, bestaat dat? Kan ik op die manier ook mijn tapwater verwarmen in de zomer zonder mijn woonkamer uit te stomen?
Misschien moet ik het tapwater middels een zonneboiler regelen? Of is de aanschaf/behoud van een secundaire gasketel toch nodig? Totdat ik een goede oplossing heb kan ik natuurlijk het huidige doucheketeltje blijven gebruiken.
Er zijn vast een aantal zaken nog niet duidelijk, maar ik verduidelijk graag het één en ander. We willen het huis grondig aanpakken, en het liefst in 1 keer goed!
Isoleren is het kernwoord. Als je op pellets wil stoken; voor elke situatie is er een geschikte opstelling. Een lucht-water warmtepomp zou ook prima kunnen voldoen.
Als je toch grondig gaat klussen dan is een zonneboiler zeker een optie, zelfs in de winter scheelt dat nog een slok op een borrel als het koud maar toch zonnig is. Ik zou inderdaad voor een mooi groot buffervat gaan dat je zowel met de zonneboiler, pelletkachel en een elektrische spiraal kan verwarmen.
En zorg er ook voor dat je die warmte in je CV kan dumpen als je miniem warm water hebt maar het niet zo warm is in huis.
Ravelli = Nordic Fire. Dus NL fabricaat en geen Oost Europees of Italiaanse relatieve onbetrouwbaarheid.
Dit specifieke 24kW model koop je nieuw in het buitenland voor €3265,-. Komt er nog wel €145,- aan verzendkosten (vanuit Italië) bij. Haal je er de €3200,- subsidie vanaf blijft er incl verzending €210,- als investering over. Natuurlijk wel exclusief aansluitmateriaal en toebehoren.
http://www.ebay.nl/itm/12...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
Vreemd dat er maar 1 model op de subsidie lijst staat?

Buffervat: waar te koop tegen gunstige prijs? Dat is icm een pellet-ketel vrijwel een must.
[ Voor 64% gewijzigd door Noord27 op 09-11-2016 13:16 ]
Als je een pelletkachel neemt, hou dan rekening met de warmte welke de kamer in komt.
Beter iets te klein, dat de kachel iets langer hoger brand dan dat het te warm wordt.
Wel zou ik een buffervat aanraden wanneer je vloerverwarming hebt, dit zodat het water van 60+ gemengd kan worden.
Ik heb zelf de Nordic Fire HR70 op de CV / vloerverwarming zonder buffervat:
http://nordicfire.nl/assortiment/cvpelletkachel_hr70/
Deze staat op de begane grond 40m2 en zelfs dan is het al snel te warm in de kamer (wel een aardig geisoleerd huis
De vloer warmt wel op, maar met een buffervat zou je wanneer de kachel niet aan is langer af kunnen.
Nu merk ik dat de vloer vaak teveel afkoelt helaas. (aka iets met voor de toekomst)
Pelletkachel stookt het water naar 60 graden voor het de CV in gaat, dit duurt aan het begin best lang omdat alle warmte het huis in gaat. De pomp draait in het begin dan ook niet continu.
Waarschijnlijk kan je een SWW buffer wel opwarmen met de kachel, alleen het zal wat (in)regelen zijn om te zorgen dat het water 60+ is en je niet de begane grond uit drijft qua temperatuur.
Dan vraag ik mij af wat die aanpassingen zijn. Of die er überhaupt zijn..Pietje NL schreef op woensdag 09 november 2016 @ 16:09:
Ravelli is Italiaans, Nordic Fire past de ketels aan naar de NL standaard.
Ik zie namelijk geen verschillen tussen die in een winkel (Nordic Fire) en die mijn collega heeft draaien.
offtopic:Laureus schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 16:27:
We hebben een klein (~200m3) vrijstaand boerderijtje gekocht waar op dit moment geen elektra aanwezig is, maar wat wel aangelegd gaat worden. Dat betekend dat er best grondig verbouwd gaat worden om alle wandcontactdozen en dergelijke netjes aan te leggen, dus dat lijkt ons dé kans om eens goed te kijken wat voor soort warmtevoorziening we willen (zowel lucht als tapwater). Ik wil dan ook meteen isoleren middels voorzetwanden waarin dan weer een deel van de elektra maar misschien ook de waterleidingen weggewerkt kunnen worden.
in jou geval zou ik de voorzetwanden toch iets beter isoleren (als je het dan toch doet).
IVM ruimtegebrek kan je ook 7cm PIR doen, dan heb je R3 ipv R1.85, toch meer dan 50% betere isolatie.
qua kosten zou je naar restpartijen kunnen kijken.
Vloer ook isoleren?
/offtopic.
Omdat er op de pelletketels zo leuk subsidie zit zou ik daar toch een plek voor maken.
eigenlijk is de combi met een hygiëne vat en dan ook gewoon een zonneboiler de best combinatie.
Op die manier kan je heel erg meedoen op subsidies en de kosten er zo weer uithalen. Bedenk ook dat je energie label van het huis er erg op vooruit gaat en met een pelletkachel warm water maken is niet echt handig in de zomer
Nukezone FTW
Bedankt voor de uitgebreide reactie.Powrskin schreef op woensdag 09 november 2016 @ 18:21:
[...]
offtopic:
in jou geval zou ik de voorzetwanden toch iets beter isoleren (als je het dan toch doet).
IVM ruimtegebrek kan je ook 7cm PIR doen, dan heb je R3 ipv R1.85, toch meer dan 50% betere isolatie.
qua kosten zou je naar restpartijen kunnen kijken.
Vloer ook isoleren?
/offtopic.
Omdat er op de pelletketels zo leuk subsidie zit zou ik daar toch een plek voor maken.
eigenlijk is de combi met een hygiëne vat en dan ook gewoon een zonneboiler de best combinatie.
Op die manier kan je heel erg meedoen op subsidies en de kosten er zo weer uithalen. Bedenk ook dat je energie label van het huis er erg op vooruit gaat en met een pelletkachel warm water maken is niet echt handig in de zomer
offtopic:
Ik had PIR al eens eerder bekeken, maar om een of andere reden afgeschreven als extreem duur. Nu zie ik dat het voor 50% meer dan steenwol zou moeten kunnen, dus dat lijkt mee te vallen. De vloer isoleren gaat waarschijnlijk niet zonder de volgegoten onderruimte weg te bikken. Het is op dit moment niet duidelijk of daar nog iets van EPS onderzit. Ik ga binnenkort een stuk openmaken om te kijken hoe het zit. Ophogen van de vloer zou duur en lelijk worden, en dan moet ik alle bestaande deurkozijnen een stuk optillen (ik ben nogal lang, en kom er nu net onderdoor).
/offtopic
Ik zit nu te denken aan een kleine pelletkachel met waterverwarming voor de winter, en genoeg capaciteit aan zonneboiler en buffervat voor in de rest van het jaar. Als de isolatie op orde is zou ik het grootste deel van het jaar toch de pelletkachel niet aan hoeven hebben. De keren dat dit wel gebeurd (koude dagen/nachten) gaat een deel van de warmte dan naar het vat. We vinden het eigenlijk wel gezellig om een (pellet)kachel in huis te hebben staan. Ik zal eens een berekening maken hoeveel zonneboileroppervlak er nodig is, en wat voor formaat vat. Eventueel aanvullen met een spiraal op PV-panelen lijkt me ook nog een optie (bedankt Erasmo).
Heeft iemand ervaring met pelletkachels met water voor een kamer van ongeveer 100m3? Ik had eerst de MCZ Cute op het oog, maar die heeft geen optie tot aansluiting op CV.
Waarom koop je dan geen gewone haard erbij, veel mooiere vlammetjes.Laureus schreef op woensdag 09 november 2016 @ 19:04:
[...]
Bedankt voor de uitgebreide reactie.
offtopic:
Ik had PIR al eens eerder bekeken, maar om een of andere reden afgeschreven als extreem duur. Nu zie ik dat het voor 50% meer dan steenwol zou moeten kunnen, dus dat lijkt mee te vallen. De vloer isoleren gaat waarschijnlijk niet zonder de volgegoten onderruimte weg te bikken. Het is op dit moment niet duidelijk of daar nog iets van EPS onderzit. Ik ga binnenkort een stuk openmaken om te kijken hoe het zit. Ophogen van de vloer zou duur en lelijk worden, en dan moet ik alle bestaande deurkozijnen een stuk optillen (ik ben nogal lang, en kom er nu net onderdoor).
/offtopic
Ik zit nu te denken aan een kleine pelletkachel met waterverwarming voor de winter, en genoeg capaciteit aan zonneboiler en buffervat voor in de rest van het jaar. Als de isolatie op orde is zou ik het grootste deel van het jaar toch de pelletkachel niet aan hoeven hebben. De keren dat dit wel gebeurd (koude dagen/nachten) gaat een deel van de warmte dan naar het vat. We vinden het eigenlijk wel gezellig om een (pellet)kachel in huis te hebben staan. Ik zal eens een berekening maken hoeveel zonneboileroppervlak er nodig is, en wat voor formaat vat. Eventueel aanvullen met een spiraal op PV-panelen lijkt me ook nog een optie (bedankt Erasmo).
Heeft iemand ervaring met pelletkachels met water voor een kamer van ongeveer 100m3? Ik had eerst de MCZ Cute op het oog, maar die heeft geen optie tot aansluiting op CV.
Nu ga je dan in denk ik vrij veel gevallen de boiler opwarmen met COP1 aka elektrisch en heb je meer zonnepanelen nodig. Nadeel is natuurlijk wel dat je met een pelletketel alsnog in de kamer iets van radiators (JAGA) nodig hebt.
Nukezone FTW
Als je echt een degelijke wilt, kom je bij een pellet-ketel uit. En dan ga je al snel over de €5000,- (excl, subsidie, excl toebehoren en installatie).
[ Voor 31% gewijzigd door Noord27 op 11-11-2016 21:10 ]
Duurt even voor de inwendige verf er afgebrand is haha
1 PVoutput . Dongen NB
Waarom ben je voor de Biodom gegaan? Prijs? Ik heb hier een aanbieding liggen voor een Blueburn. Dat is een pellet-CV met als basis een Okofen. Die moet om de 1800-2000kg aan pellets schoon gemaakt worden en leeg van as. Levensverwachting 25+ jaar. Biodom is duidelijk goedkoper in aanschaf. Maar bij een duurdere ketel zitten ook veelal de toebehoren ingebouwd, veelal ook automatische reiniging en beloven ze (op papier) een veel langere levensduur. Wat op langere duur dus wellicht zelfs goedkoper en fijner is.reneeke1970 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 17:08:
Zo mijn biodom lx21 staat te pruttelen, lijkt allemaal goed te gaan.
[ Voor 4% gewijzigd door Noord27 op 12-11-2016 17:28 ]
En? Veel werk?reneeke1970 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 17:08:
Zo mijn biodom lx21 staat te pruttelen, lijkt allemaal goed te gaan.
Wat heeft het je nu uiteindelijk gekost en hoe bevalt hij tot nu?
Hij staat nu in mijn garage de boel op tien graden te houden, daar zit ook eigen CV installatie in. Er moet alleen een circulatie pomp bij, word door ketel aangestuurd. Expansie zat er al in oude installatie. Twee t stukken tussen de 22 mm van bestaande installatie en met flexibele slang van twee meter naar de ketel toe. Rookgassen is een t stuk met reinigings dop, dan met twee meter flexibele rookgassen slang naar buiten.
Rookgassen 70 euro
Circulatie CV pomp gebruikt voor 20 euro
Twee slangen dacht ik 35 euro
Muur doorvoer gebruikt voor 35 euro
T stukken knel met verloop 25 euro
1 PVoutput . Dongen NB
Als hij warmte niet kwijt kan gaat hij uit, blijft circuleren totdat afkoelt en dan gaat brander weer starten, wat wel enkele min duurt. Het vermogen heeft vijf standen en je kunt een max vermogen instellen, bv tussen 1 en max stand 3 moduleren. Dat doet hij trouwens wel snel want is alleen kwestie langzamer korrels toevoeren.
Dat doet hij overigens heel mooi met snelle korte pulsen
1 PVoutput . Dongen NB
Heb je hem gekocht bij een winkel in de buurt? En al ondervonden wat je allemaal zou moeten doen qua onderhoud? Feit is als ik winkels spreek/mail die ook BleuBurn of Okofen verkopen ze je heel graag die eentje willen verkopen. Is een Biodom daadwerkelijk niet zo fantastisch, of verkopen ze anders gewoon niets meer..reneeke1970 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 19:31:
Hoe hij bevalt...... Vind het mooi werken, hij warmt eerst zijn eigen water tank op, zodra die 60 graden is gaat pomp draaien, water temperatuur zakt naar 55 door eigen meng ventiel en dan gaat hij moduleren naar in mijn geval de laagst mogelijke temperatuur van 65 graden.
Als hij warmte niet kwijt kan gaat hij uit, blijft circuleren totdat afkoelt en dan gaat brander weer starten, wat wel enkele min duurt. Het vermogen heeft vijf standen en je kunt een max vermogen instellen, bv tussen 1 en max stand 3 moduleren. Dat doet hij trouwens wel snel want is alleen kwestie langzamer korrels toevoeren.
Dat doet hij overigens heel mooi met snelle korte pulsen
[ Voor 10% gewijzigd door Noord27 op 12-11-2016 19:50 ]
Onder de warmte wisselaar zit hendel om mee schoon te rammelen. De bak daar onder moet je met stofzuiger, of gewoon hand veger en blik, af en toe leeg maken.
Dat geld ook voor brander kamer, maar die is zo groot daar kan wel tien kilo stof in haha. Beide zijn te bereiken door luik te verwijderen van 30×20 cm zoiets
1 PVoutput . Dongen NB
Vandaag toch wat negatieve reacties omdat het ook het cv water verwarmd.
Wat te doen? We willen graag het hele huis gaan verwarmen en niet alleen de huiskamer.
Ik heb tot op heden geen reactie gehad, het is echt alsof er geen geld meer verdient hoeft te worden en dat geld voor de verkoper van de zonneboiler ook welke geen reactie meer geeft.vincenttor schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 20:40:
Over het zelfreiniging systeem van de winterofen25 heb ik een vraag gesteld want er staat in de tekst op de site :
* zelfreinigend, door het innovatieve reinigingssysteem “TWICE”
wordt de bodem van de vuurkorf
en warmtewisselaar continu gereinigd.
Daardoor hoeft u hoofdzakelijk alleen de aslades te legen.
* wanneer de automatische reiniging gedaan wordt, gaat de
kachel NIET uit, de meeste merken gaan uit om te reinigen.
Daarna zal de kachel weer moeten opstarten, wat
onvoordeliger is in pellet- en stroomverbruik.
De biomassaketel HYDRO 25 hoeft dus niet opnieuw te starten.
Maar omdat ik vroeg of de kachel ook aan een domotica systeem in enige zin is te koppelen met uitlezen etc kreeg ik de handleiding.
Waar dit in staat : REINIGING en ONDERHOUD:
Afhankelijk van de brand-uren, zal de kachel gereinigd moeten worden (minimaal 1x per week).
Zorg ervoor dat de WINTEROFEN HYDRO geheel is afgekoeld, dit duurt ca. 25 minuten.
Nu kan de brandkamer, vuurkorf en aslades (3 stuks) gereinigd worden.
FIG
Dat is dan toch iets tegenstrijdig niet ?
En over een offerte van 212m2 resitrix dak dekking, welke ook tot ik pas weer dagen later bericht stuurde , toch maar eens wat terug stuurde en nog steeds geen prijzen gaf....
Gaat goed met de economie zeker.....
Waarom niet buiten je huiskamer plaatsen en huis via radiatoren verwarmen of vloerverwarming?MarcoHoorn schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 21:35:
We willen graag een NordicFire hrv rave 120 (zie eerder in dit topic) en vandaag eropuit geweest om te kijken. Nordicfire is dus een Ravelli met andere omkasting heb ik begrepen.
Wat te doen? We willen graag het hele huis gaan verwarmen en niet alleen de huiskamer.
1 PVoutput . Dongen NB
Mijn collega heeft ook een Ravelli. En ik kan bevestigen dat het identiek is aan een Nordic Fire.MarcoHoorn schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 21:35:
We willen graag een NordicFire hrv rave 120 (zie eerder in dit topic) en vandaag eropuit geweest om te kijken. Nordicfire is dus een Ravelli met andere omkasting heb ik begrepen.
Je zou kunnen gaan voor een pelletketel. Met €3200,- subsidie kun je vrijwel een 18kW variant bestellen uit Italië (thuisland Ravelli) en dus vrijwel een gratis pelletketel. Die aansluiten op je CV leidingen warmt heel je huis op.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik ondervind dit ook op mijn werk, het lijkt of ze mail niet serieus nemen, als je 1x belt en dan aan geeft dat je via mail de prijs / offerte wil hebben kan het ineens wel.vincenttor schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 21:58:
Even , alweer een week later trouwens.
[...]
Ik heb tot op heden geen reactie gehad, het is echt alsof er geen geld meer verdient hoeft te worden en dat geld voor de verkoper van de zonneboiler ook welke geen reactie meer geeft.
En over een offerte van 212m2 resitrix dak dekking, welke ook tot ik pas weer dagen later bericht stuurde , toch maar eens wat terug stuurde en nog steeds geen prijzen gaf....
Gaat goed met de economie zeker.....
Geen idee wat er aan de hand is.
Het is nou niet dat het geen geld oplevert.
Zijn flinke bedragen die ik wil uitgeven , verdien ze niet elke week.
Op naar de volgende dan maar die wel bereid is om wat te verdienen denk ik zomaar dan.
Ik ben nog aan het oriënteren. Er moet een vervanger komen voor de (te dure) stadsverwarming.reneeke1970 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 23:08:
Zeg noord, waarom neem jij geen pellets ketel ipv wp met de kosten van extra pv?
De opties zijn een pellet-CV, of een warmtepomp (lucht-water).
Nadeel warmtepomp is inderdaad het stroomverbruik. En juist wanneer je er op aangewezen bent de capaciteit terug valt: wanneer het ruim onder het vriespunt is. Tel daarbij op dat een dergelijke unit na circa 10, hooguit 15 jaar volledig afgeschreven is vanwege altijd buiten staan. Ook hebben grotere varianten jaarlijks een verplichte keuring nodig en meerdere malen per jaar een reiniging van de filters. Is niet handig, als het geheel zoals bij mij, op het dak moet komen staan.
Dus ik neig inmiddels ook steeds sterker naar een pellet-ketel.
Feit is wel dat NL in de kinderschoenen staat als het aan komt op verwarming dmv pellets. En dat merk ik zelf nu ook heel erg als ik wat dieper in ga op bepaalde producteigenschappen..

Gewoon doen, is toch gratis, een wp kun je altijd nog kopen als je zakken sjouwen beu bent.
Volgorde andersom ben je al 2000 kwijt.....
1 PVoutput . Dongen NB
Die koop je per pallet 275-300 euro. En die pallet zou naast de pellet-ketel komen staan. Er is eigenlijk geen sjouwen aan.reneeke1970 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 23:37:
Nou ik zou het wel weten maar wie ben ik.
Gewoon doen, is toch gratis, een wp kun je altijd nog kopen als je zakken sjouwen beu bent.
Gratis is het niet helemaal natuurlijk. Je moet wel de nodige aansluitingen en afvoeren maken.
Ook speelt het volledig afhankelijk zijn van de nieuwe warmtebron mee. Stadsverwarming heeft 1 voordeel: betrouwbaarheid. Als er 30.000 huishoudens zonder warmtebron zitten krijgen die per uur een bedrag. Die paar tientjes per huishouden x 30.000 x elk uur..; dat wil men kosten wat kost dan snel oplossen.
[ Voor 29% gewijzigd door Noord27 op 13-11-2016 01:39 ]
Met negatieve reakties bedoel ik dat je hele huis verwarmt wordt.en daar gaat het ons juist om. De kinderen maken ook huiswerk op hun slaapkamer (enkel glas vensters ). Tevens wordt de douche zo ook verwarmd. Wat ook wel lekker is. Ook zit in deze Nordic faire een extra ventilator om de huiskamer sneller warm te krijgenNoord27 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 22:52:
[...]
Mijn collega heeft ook een Ravelli. En ik kan bevestigen dat het identiek is aan een Nordic Fire.
Je zou kunnen gaan voor een pelletketel. Met €3200,- subsidie kun je vrijwel een 18kW variant bestellen uit Italië (thuisland Ravelli) en dus vrijwel een gratis pelletketel. Die aansluiten op je CV leidingen warmt heel je huis op.
We willen ook wat sfeer in huis brengen.reneeke1970 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 22:32:
[...]
Waarom niet buiten je huiskamer plaatsen en huis via radiatoren verwarmen of vloerverwarming?
Ik ben wel fan van beide maar toch geef ik de voorkeur aan de warmtepomp, het kost stroom inderdaad maar een pellet geeft natuurlijk altijd enige uitstoot, hoe weinig dan ook.Noord27 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 23:31:
[...]
Ik ben nog aan het oriënteren. Er moet een vervanger komen voor de (te dure) stadsverwarming.
De opties zijn een pellet-CV, of een warmtepomp (lucht-water).
Nadeel warmtepomp is inderdaad het stroomverbruik. En juist wanneer je er op aangewezen bent de capaciteit terug valt: wanneer het ruim onder het vriespunt is. Tel daarbij op dat een dergelijke unit na circa 10, hooguit 15 jaar volledig afgeschreven is vanwege altijd buiten staan. Ook hebben grotere varianten jaarlijks een verplichte keuring nodig en meerdere malen per jaar een reiniging van de filters. Is niet handig, als het geheel zoals bij mij, op het dak moet komen staan.
Dus ik neig inmiddels ook steeds sterker naar een pellet-ketel.![]()
Feit is wel dat NL in de kinderschoenen staat als het aan komt op verwarming dmv pellets. En dat merk ik zelf nu ook heel erg als ik wat dieper in ga op bepaalde producteigenschappen..
Daarnaast weet ik zeker dat inn de leeftijd van de warmtepomp van 15 jaar ELKE pellet ketel, kachel vorm dan ook minstens zoveel onderhoud / kosten heeft, zo niet meer.
Als jij een pallet met zakken zo naast de ketel kan rijden kan je beter een bulky nemen ipv zakken, minder afval en alleen scheppen.
Plus, dan kost het nog maar 140-160,- per ton.
Ik heb het allemaal staan.reneeke1970 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 23:37:
Nou ik zou het wel weten maar wie ben ik.
Maar het meest rendabele zijn toch echt zonnepanelen.
En als je er genoeg kunt leggen, daarbij een warmtepomp.
Pelletkachel heb ik meer voir het vuurtje, en als backup.
Maar net zo handig en probleemloos als een warmtepomp is het echt niet.
Het moet gewoon je ding zijn.
Waar koop jij 1 big bag voor die prijs?Rol-Co schreef op zondag 13 november 2016 @ 08:25:
[...]
Ik ben wel fan van beide maar toch geef ik de voorkeur aan de warmtepomp, het kost stroom inderdaad maar een pellet geeft natuurlijk altijd enige uitstoot, hoe weinig dan ook.
Daarnaast weet ik zeker dat inn de leeftijd van de warmtepomp van 15 jaar ELKE pellet ketel, kachel vorm dan ook minstens zoveel onderhoud / kosten heeft, zo niet meer.
Als jij een pallet met zakken zo naast de ketel kan rijden kan je beter een bulky nemen ipv zakken, minder afval en alleen scheppen.
Plus, dan kost het nog maar 140-160,- per ton.
1 PVoutput . Dongen NB
Neem er dan twee, grote ketel voor hoofd verwarming en kleintje zonder CV aansluiting voor sfeerMarcoHoorn schreef op zondag 13 november 2016 @ 08:04:
[...]
We willen ook wat sfeer in huis brengen.
1 PVoutput . Dongen NB
Waarom zou duurder beter zijn?Noord27 schreef op zondag 13 november 2016 @ 00:52:
[...]
Die koop je per pallet 275-300 euro. En die pallet zou naast de pellet-ketel komen staan. Er is eigenlijk geen sjouwen aan.
Gratis is het niet helemaal natuurlijk. Je moet wel de nodige aansluitingen en afvoeren maken.En de betere op de markt kosten echt wel meer als €3200,-. Nu het laf van het koren scheiden. Krijg teveel WC-eend verhalen te horen.
Ook speelt het volledig afhankelijk zijn van de nieuwe warmtebron mee. Stadsverwarming heeft 1 voordeel: betrouwbaarheid. Als er 30.000 huishoudens zonder warmtebron zitten krijgen die per uur een bedrag. Die paar tientjes per huishouden x 30.000 x elk uur..; dat wil men kosten wat kost dan snel oplossen.
Biodom kost normaal ook tegen 6000 aan meen ik.
Betrouwbaar? Zet je toch tweede ernaast als je zoveel plek hebt.
Maar serieus, ik zou eerst pv leggen en kijken of je genoeg overschot krijgt voor wp.
Mijn winst is 400 euro met wp, maar tegen normale stroom prijs slechts 200 ,dus waar doe je het dan voor........
Je huis is net als mijne niet voor ltv gemaakt, ik hoop dat ik onder 4000 kW verbruik blijf.
1 PVoutput . Dongen NB
Een big bag is meer dan een ton, ik heb het over los gestort.reneeke1970 schreef op zondag 13 november 2016 @ 10:16:
[...]
Waar koop jij 1 big bag voor die prijs?
Dus bak maken of big bag kopen
Ik begrijp de regeling van subsidie echt niet, hoe ze bedragen vast hangen aan bepaalde systemen.
Nee zeven of acht jaar moet te doen zijn, probeer blij met de zon uit Nijmegen eensNoord27 schreef op zondag 13 november 2016 @ 11:45:
PV offertes gehad. Terug verdient tijd is 10+ jaar?
Ik begrijp de regeling van subsidie echt niet, hoe ze bedragen vast hangen aan bepaalde systemen.
1 PVoutput . Dongen NB
Een big bag is 900 kilo naar mijn weten. Los storten ken ik niet, alleen los gestort zoals in silo geblazen minimaal twintig ton en dan nog voor 180 euro.Rol-Co schreef op zondag 13 november 2016 @ 11:43:
[...]
Een big bag is meer dan een ton, ik heb het over los gestort.
Dus bak maken of big bag kopen
Dus als jij goedkope tip kunt geven?
1 PVoutput . Dongen NB
Ok, dan is het duurder geworden, ik wilde toen ik de pelletkachel kocht 2 ibc in de carport graven zodat ze die konden vullen, gast op mp verkocht pellets voor 160,- bij afname 2 ton.reneeke1970 schreef op zondag 13 november 2016 @ 12:02:
[...]
Een big bag is 900 kilo naar mijn weten. Los storten ken ik niet, alleen los gestort zoals in silo geblazen minimaal twintig ton en dan nog voor 180 euro.
Dus als jij goedkope tip kunt geven?
Een big bag is 1250kg
http://www.kleinkromhof.nl/bigbags
Doe eens heel snel dubbel glas daarinMarcoHoorn schreef op zondag 13 november 2016 @ 07:59:
[...]
Met negatieve reakties bedoel ik dat je hele huis verwarmt wordt.en daar gaat het ons juist om. De kinderen maken ook huiswerk op hun slaapkamer (enkel glas vensters ). Tevens wordt de douche zo ook verwarmd. Wat ook wel lekker is. Ook zit in deze Nordic faire een extra ventilator om de huiskamer sneller warm te krijgen
Heeft iedereen die hier in het bezit is van een kachel er trouwens wel aan gedacht om ook een CO meter op te hangen?
Mocht er een pellet-ketel komen, dan natuurlijk ook een CO meter. In ons geval dan in de gang van de huiskamer naar de garage. In de garage zou hij moeten komen staan en de enigste weg door het huis naar binnen is door dit gangetje.Erasmo schreef op zondag 13 november 2016 @ 13:46:
[...]
Doe eens heel snel dubbel glas daarin
Heeft iedereen die hier in het bezit is van een kachel er trouwens wel aan gedacht om ook een CO meter op te hangen?
Jazeker!Erasmo schreef op zondag 13 november 2016 @ 13:46:
[...]
Doe eens heel snel dubbel glas daarin
Zelfs een stork comfofan Co2 ventilatie systeem, maar je kan ook een losse meter aanschaffen, kost je hooguit 100,-
[ Voor 24% gewijzigd door Proton_ op 13-11-2016 14:37 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Yep, maar beter dan niets, nu niet meer nodig aangezien de pellet niet meer aan gaat. De losse meters zijn vaak alle 2 trouwens.Proton_ schreef op zondag 13 november 2016 @ 14:35:
Koolmonoxide (CO) heeft hele andere eigenschappen en risico's dan koolzuurgas (CO2). Een CO melder is net zo belangrijk als een rookmelder, IMO.
Edit:
Je ontrekt zuurstof uit je kamer dus co2 is niet geheel onbelangrijk.
Co is bij slechte verbranding (vooral gas) maar bij een pelletkachel al veel minder relevant vanwege zijn rookgasventilator.
[ Voor 20% gewijzigd door Rol-Co op 13-11-2016 15:01 ]