• Roofingburner
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:10
1 pallet zakken voor 252 euro is erg goedkoop. Hoeveel kg is dat? Waren het gekeurde witte pellets of bruine, ongekeurde pellets?

Ik heb net 1.575 kg gekocht voor € 425,00 incl. BTW. Dat was de beste aanbieding die ik kon vinden voor CE gekeurde volledig witte pellets. Van 1.575 kg hou ik normaal gesproken flink over, afhankelijk van hoeveel winter er komt. Zo hebben we vorig jaar maar 975 kg gebruikt.

Daarnaast gebruiken we 30 m3 gas per maand, zomer en winter voor koken, douchen en de wasdroger.

Vrijstaand huis uit 1960, 325 m3, niet optimaal geïsoleerd.

• Roofingburner
Nhz schreef op woensdag 21 september 2016 @ 16:29:
Ik wil ook een pelletkachel aanschaffen, met de subsidie lijkt mij de eerder genoemde gratis Biodom LX wel wat (hij is toch gratis O-)).

Wij hebben een vrij grote kelder (circa 25m2), welke is opgesplitst in twee ruimtes. De ene ruimte (circa 10m2) wordt gebruikt als voorraadkast met oa grote koelkast en vrieskist. De andere ruimte (circa 15m2) wordt gebruikt als technische ruimte, hier hangt momenteel de 18 jaar oude CV ketel met expansievat etc, staat een e-boiler en onze waterontharder. De installatie wordt flink vernieuwd en zodoende gaat de CV de deur uit. Hiervoor in de plaats komt een groot buffervat welke op temperatuur gehouden gaat worden door de warmtepomp, collectoren en als extra aanvulling de pellet kachel.

Is er iets op tegen om de pellet kachel in de kelder te plaatsen? De technische ruimte is reeds voorzien van lucht aanvoer en afvoer. De kelder grenst aan een zijgevel en een rookgasafvoer is prima te realiseren.

Zelf lijkt het me niet zo'n ramp, aangezien de CV er ook al jaren hangt, maar ben benieuwd wat jullie er van denken. :)
De pelletkachel heeft een eigen luchtaanvoer en luchtafvoer en de buitenkant wordt niet loeiheet dus dat moet geen probleem zijn.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:49
Nhz schreef op woensdag 21 september 2016 @ 16:29:
Ik wil ook een pelletkachel aanschaffen, met de subsidie lijkt mij de eerder genoemde gratis Biodom LX wel wat (hij is toch gratis O-)).

Wij hebben een vrij grote kelder (circa 25m2), welke is opgesplitst in twee ruimtes. De ene ruimte (circa 10m2) wordt gebruikt als voorraadkast met oa grote koelkast en vrieskist. De andere ruimte (circa 15m2) wordt gebruikt als technische ruimte, hier hangt momenteel de 18 jaar oude CV ketel met expansievat etc, staat een e-boiler en onze waterontharder. De installatie wordt flink vernieuwd en zodoende gaat de CV de deur uit. Hiervoor in de plaats komt een groot buffervat welke op temperatuur gehouden gaat worden door de warmtepomp, collectoren en als extra aanvulling de pellet kachel.

Is er iets op tegen om de pellet kachel in de kelder te plaatsen? De technische ruimte is reeds voorzien van lucht aanvoer en afvoer. De kelder grenst aan een zijgevel en een rookgasafvoer is prima te realiseren.

Zelf lijkt het me niet zo'n ramp, aangezien de CV er ook al jaren hangt, maar ben benieuwd wat jullie er van denken. :)
Je kunt zelfs de rookgas van je oude cv gebruiken.
Zeg die wp toch af, ik had dat ding nooit gekocht als ik eerder van dit bestaan af wist. Of je moet een hekel hebben aan zakken sjouwen.....

1 PVoutput . Dongen NB

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 10:38

Nhz

reneeke1970 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 17:32:
[...]

Je kunt zelfs de rookgas van je oude cv gebruiken.
Zeg die wp toch af, ik had dat ding nooit gekocht als ik eerder van dit bestaan af wist. Of je moet een hekel hebben aan zakken sjouwen.....
De warmtepomp is al onderweg. We hebben een redelijk PV overschot (circa 2000kWh per jaar) welke we mooi op die manier kunnen verstoken. De palletkachel is meer als backup als het écht koud is.

Hoe moduleert een palletkachel eigenlijk? Kan je die ook instellen op een bepaalde uitgaande watertemperatuur?

Groetjes

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Nhz schreef op woensdag 21 september 2016 @ 17:45:
[...]

De warmtepomp is al onderweg. We hebben een redelijk PV overschot (circa 2000kWh per jaar) welke we mooi op die manier kunnen verstoken. De palletkachel is meer als backup als het écht koud is.

Hoe moduleert een palletkachel eigenlijk? Kan je die ook instellen op een bepaalde uitgaande watertemperatuur?
Het waren toch pellets en geen pallets - of niet? - En als ik persoonlijk de CO2 uitstoot van een pelletkachel bekijk (en het sjouwen met pellets en as) zou ik niet meteen voor pellets gaan kiezen :?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Pallet:
Afbeeldingslocatie: http://hobby.blogo.nl/files/2012/03/aan-de-slag-met-een-pallet.gif

Pellets zijn iets kleiner van vorm ;)

En volgens mij heeft reneeke gratis pellets en moet hij voor de stroom betalen. ;)

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-09-2016 18:03 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Nhz

Nhz

Ja ja, ik weet het. Pellets. Woordenboek... ;)

Groetjes

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-09 13:55
Roofingburner schreef op woensdag 21 september 2016 @ 16:35:
1 pallet zakken voor 252 euro is erg goedkoop. Hoeveel kg is dat? Waren het gekeurde witte pellets of bruine, ongekeurde pellets?
Jekro. 72x14=1008kg

http://kosterhaardhout.nl/pellets

Geproduceerd volgens de EN+-norm (Maar ze zijn dus niet gecertificeerd, ze worden enkel volgens de norm geproduceerd) Zijn redelijk donker gekleurde pellets en ze bevallen mij erg goed. Beter dan bv Elite, waar de handelaar om de hoek 5,50 voor 15kg durft te vragen.

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op woensdag 21 september 2016 @ 18:01:
Pallet:
[afbeelding]

Pellets zijn iets kleiner van vorm ;)

En volgens mij heeft reneeke gratis pellets en moet hij voor de stroom betalen. ;)
Gratis niet maar voor 180 euro per pallet al gezien, kwaliteit maakt me niet uit want die kachel regelt automatisch bij. Dus dan weet ik dat ik zeker voor 400 euro per jaar klaar ben. Al die mooie verhalen over wp krijg ik steeds meer twijfel over. Gelukkig kan het wel 5000 kWh lijden voor 500 euro dus ik kijk het één winter aan. Ik beheers me om gelijk de bio in te zetten, moet toch alles keer proberen nietwaar

1 PVoutput . Dongen NB

• ArwinV
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:17
Kort samengevat kan ik dus gewoon die biodom c15 bestellen en het betaalbewijs volstaat voor de subsidie aanvraag?
Op de site van rvo stellen ze dat de installatie ook in gebruik genomen moet zijn, maar als ik het goed begrijp wordt daar niet op gecontroleerd en hoef je dit ook niet aan te tonen.
Normaal kun je je geld maar 1keer uitgeven, maar op deze wijze koop je dus eerst de ketel en na acht weken staat het aankoopbedrag weer vrij tot je beschikking, of bestaat er nog een kans dat die subsidie niet wordt toegekend?

• reneeke1970
ArwinV schreef op woensdag 21 september 2016 @ 20:39:
Kort samengevat kan ik dus gewoon die biodom c15 bestellen en het betaalbewijs volstaat voor de subsidie aanvraag?
Op de site van rvo stellen ze dat de installatie ook in gebruik genomen moet zijn, maar als ik het goed begrijp wordt daar niet op gecontroleerd en hoef je dit ook niet aan te tonen.
Normaal kun je je geld maar 1keer uitgeven, maar op deze wijze koop je dus eerst de ketel en na acht weken staat het aankoopbedrag weer vrij tot je beschikking, of bestaat er nog een kans dat die subsidie niet wordt toegekend?
Met onze regering weet je het nooit haha
Maar verder klopt het, zes weken overigens....

1 PVoutput . Dongen NB

• ArwinV
  • Laatst online: 22:17
Zes weken, nog beter :)

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Ze kunnen via steekproeven komen controleren volgens mij.

• jandeman63
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-09 20:31
Ik heb deze italfuoco in mijn schuur. Mijn eerste pelletkachel leek hierop en had dezelfde besturing. Je kan lekker prutsen met de parameters om hem aan te passen aan de verschillende pellets.
Het mooie van de Ital is het gietijzeren branderpotje. Dit gaat langer mee dan de stalen. Nadelen: ruitje vrij snel zwart en je gaat as morsen bij het leegmaken van de asla omdat er aan alle kanten ruimte zit. O ja stook geen hardhout pellets, niet in deze en liever ook niet in een gietijzeren kachel. Veel koek vorming en kachel wordt veel te heet.

[ Voor 8% gewijzigd door jandeman63 op 21-09-2016 21:32 ]

• jandeman63
Rol-Co schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 21:16:
[...]

Niet getweakt maar wel een standje lager zodat hij onhoorbaar is, als je de parameters hebt kan je die aanpassen.
De ventilator is geen probleem, de spindel van de pellet toevoer wel, 2 dezelfde kachels kunnen totaal verschillend zijn kwa geluid.
Heb een Edilkamin Funny in mijn kamer en die is redelijk stil. Er zit een turbostand op maar dan heb je ook turbo geluid. Dat geluid van de spindel kan bij sommige kachels echt irritant zijn. Dat start stop bonkje of gezoem. Bij stalen kachels hoor je het meer omdat het meer hol klinkt. Er schijnen kachels te zijn waarbij de spindel continu loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jandeman63
emil_406 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 18:25:
[...]

Jekro. 72x14=1008kg

http://kosterhaardhout.nl/pellets

Geproduceerd volgens de EN+-norm (Maar ze zijn dus niet gecertificeerd, ze worden enkel volgens de norm geproduceerd) Zijn redelijk donker gekleurde pellets en ze bevallen mij erg goed. Beter dan bv Elite, waar de handelaar om de hoek 5,50 voor 15kg durft te vragen.
Die in die witte zakken zijn hardhout. Veel warmte maar bij veel mensen ook veel slakvorming en dan kan je kachel het niet goed meer bij regelen.
Er zit nog een probleem aan hardhout, veel kachels worden veel te heet en scheuren of knappen. Vooral de stalen kachels gaan kapot. Ik gebruik ze niet.
Mijn eigen ideale pellet is een korte pellet waardoor je aanvoer constanter is en vooral op de laagste stand (eco) merk je dat heel erg.

• emil_406
jandeman63 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 21:09:
[...]

Die in die witte zakken zijn hardhout. Veel warmte maar bij veel mensen ook veel slakvorming en dan kan je kachel het niet goed meer bij regelen.
Er zit nog een probleem aan hardhout, veel kachels worden veel te heet en scheuren of knappen. Vooral de stalen kachels gaan kapot. Ik gebruik ze niet.
Mijn eigen ideale pellet is een korte pellet waardoor je aanvoer constanter is en vooral op de laagste stand (eco) merk je dat heel erg.
Jekro zit tegenwordig in een blauw met zilverkleurige zak en bevat maar 10% hardhout. Ook het slakprobleem herken ik niet. Dat had ik juist met Elite. Mijn kachelleverancier adviseert juist Jekro vanwege de goede prijs-kwalitetverhouding

• jandeman63
emil_406 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 21:14:
[...]

Jekro zit tegenwordig in een blauw met zilverkleurige zak en bevat maar 10% hardhout. Ook het slakprobleem herken ik niet. Dat had ik juist met Elite. Mijn kachelleverancier adviseert juist Jekro vanwege de goede prijs-kwalitetverhouding
Zou mooi zijn als ze de verhouding hebben aangepast. Ik ken veel mensen die de slakklacht hadden incl. mijzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

jandeman63 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 21:09:
[...]

Slak ligt ook goed aan de soort pellet plus instelling van schoonblazen, in mijn chiara eigenlijk nooit last van slak gehad, alleen bij olimp pellets een beetje.
Dat van die korte pellet klopt inderdaad, anders krijg je veel laadpauze tijdens eco.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• jandeman63
Rol-Co schreef op woensdag 21 september 2016 @ 21:29:
[...]

Slak ligt ook goed aan de soort pellet plus instelling van schoonblazen, in mijn chiara eigenlijk nooit last van slak gehad, alleen bij olimp pellets een beetje.
Dat van die korte pellet klopt inderdaad, anders krijg je veel laadpauze tijdens eco.
Ik gebruik na veel soorten gebruikt te hebben de Comfort Super Premium houtpellets. Snelle ontbranding met weinig rook en mooi kort.
Je moet bij je pelletkachel gewoon wat soorten pellets testen want iedereen heeft wel een favoriet voor zijn merk kachel.

• Rol-Co

Rol-Co

jandeman63 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 21:37:
[...]

Ik gebruik na veel soorten gebruikt te hebben de Comfort Super Premium houtpellets. Snelle ontbranding met weinig rook en mooi kort.
Je moet bij je pelletkachel gewoon wat soorten pellets testen want iedereen heeft wel een favoriet voor zijn merk kachel.
Klopt, en gelukkig kan zo'n beetje alles in de mijne maar niet zonder aanpssen van de settings, altijd een beetje rommelen met de

Load wood
Fire on
Zodat hij laag start en laag door blijft branden, op temperatuur komt hij toch wel. Beter dan een bakje vol en giga vlammen of een rookgordijn. :)

• emil_406
Rol-Co schreef op woensdag 21 september 2016 @ 21:44:
[...]

Klopt, en gelukkig kan zo'n beetje alles in de mijne maar niet zonder aanpssen van de settings, altijd een beetje rommelen met de

Load wood
Fire on
Zodat hij laag start en laag door blijft branden, op temperatuur komt hij toch wel. Beter dan een bakje vol en giga vlammen of een rookgordijn. :)
Jij hebt ook een Artel-achtige. Waar heb jij PR06 op staan? (Toevoer in eco-stand)

• Rol-Co

Rol-Co

emil_406 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 21:50:
[...]

Jij hebt ook een Artel-achtige. Waar heb jij PR06 op staan? (Toevoer in eco-stand)
1 of 1,1 dacht ik zo uit mijn hoofd, maar kan morgen even kijken voor je, of het lijstje even posten. :)
En dan C pellet (c9 menu) op -3 volgens mij.

[ Voor 6% gewijzigd door Rol-Co op 21-09-2016 22:19 ]

• emil_406
Rol-Co schreef op woensdag 21 september 2016 @ 22:18:
[...]

1 of 1,1 dacht ik zo uit mijn hoofd, maar kan morgen even kijken voor je, of het lijstje even posten. :)
En dan C pellet (c9 menu) op -3 volgens mij.
Oke. Ik heb m op 0,9. Het C9 menu, regelt dat de pellettoevoer weer op een andere manier?

• Rol-Co

Rol-Co

emil_406 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 22:21:
[...]

Oke. Ik heb m op 0,9. Het C9 menu, regelt dat de pellettoevoer weer op een andere manier?
C9 is snelle toegang voor pellet toevoer en rookgas ventilator, dus alleen die 2.
In het A menu gaat je rookgasventilator namelijk stop tijdens instellen, in C menu niet.

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20:35
Maken jullie dagelijks de kachel schoon?

• Rol-Co

Rol-Co

• emil_406
Pakhaas schreef op woensdag 21 september 2016 @ 22:34:
Maken jullie dagelijks de kachel schoon?
Ja, maar vooral omdat ik het ruitje graag mooi schoon heb zodat ik het vlammetje mooi kan zien. En als je dan toch t deurtje open doet kun je hem net zo goed even uitzuigen. 30 seconden werk.

• Rol-Co

Rol-Co

emil_406 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 22:46:
[...]

Ja, maar vooral omdat ik het ruitje graag mooi schoon heb zodat ik het vlammetje mooi kan zien. En als je dan toch t deurtje open doet kun je hem net zo goed even uitzuigen. 30 seconden werk.
Die as is niet zo belangrijk eigenlijk, wel je warmtewisselaar even schoonmaken en de vlamplaat er onder leegkiepen.
Dan geeft hij zijn warmte ieder geval goed af.
Elke dag hoeft niet echt, voor het ruitje ook niet, kwestie van voorzichtig open doen, doekje er over en je kan weer 2 dagen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Wij overwegen de aankoop van een huis. Daar is een groot soutterain aanwezig waar ook de CV ketel staat. Op BG niveau zouden wij een pelletkachel willen plaatsen, achter de pelletkachel zit een koof waar onder andere de rook gas afvoer van de CV ketel zit. Kunnen we met behulp van bijv. een 45 graden T-stuk de afvoer van de pelletkachel aansluiten op het rookgas kanaal van de CV ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Markprinsen schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 11:45:
Wij overwegen de aankoop van een huis. Daar is een groot soutterain aanwezig waar ook de CV ketel staat. Op BG niveau zouden wij een pelletkachel willen plaatsen, achter de pelletkachel zit een koof waar onder andere de rook gas afvoer van de CV ketel zit. Kunnen we met behulp van bijv. een 45 graden T-stuk de afvoer van de pelletkachel aansluiten op het rookgas kanaal van de CV ketel?
Als je logisch nadenkt kun je bedenken dat rook dan via cv naar binnen komt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:11
Rook zal misschien nog meevallen, maar vliegas zal in de CV vallen als er geen T stuk onderaan zit.
Misschien beter even bij de kachelleverancier navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:52

HeroS

SmartHome Nerd

Net nog even contact gehad met een andere installateur voor de installatie van de biodom. Hij kwam met een bedrag van 3000/4000 euro.

Dit komt mede door dat je wel een buffervat moet hebben (ondanks dat ik hem alleen voor me verwarming ga gebruiken).

Altijd mooi de installatie wereld...1 iemand zegt dit en de andere weer dat.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
HeroS schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 13:19:
Net nog even contact gehad met een andere installateur voor de installatie van de biodom. Hij kwam met een bedrag van 3000/4000 euro.

Dit komt mede door dat je wel een buffervat moet hebben (ondanks dat ik hem alleen voor me verwarming ga gebruiken).

Altijd mooi de installatie wereld...1 iemand zegt dit en de andere weer dat.
Probeer k&m houtkachel eens zou ik zeggen, lijken mij mannen met ervaring

Of eco4you ,die spreken over buffer vat is aanvulling......
Die kunnen het ook wel uitleggen dat het geen noodzaak is

[ Voor 10% gewijzigd door reneeke1970 op 23-09-2016 13:31 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-09 21:58
reneeke1970 schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 13:26:
[...]

Probeer k&m houtkachel eens zou ik zeggen, lijken mij mannen met ervaring

Of eco4you ,die spreken over buffer vat is aanvulling......
Die kunnen het ook wel uitleggen dat het geen noodzaak is
Heb nu een aantal andere installateurs gesproken en daarbij aangegeven dat ik geen buffervat wou. Allemaal maakten ze er geen probleem van. Installatiekosten gemiddeld 1100 euro, rekeninghoudend met een rookgasafvoer van 4,5 meter.

Voor mijn gevoel is het zo, hoe goedkoper de ketel hoe meer ze voor de installatie vragen.

[ Voor 7% gewijzigd door Sjors81 op 23-09-2016 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Sjors81 schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 15:41:
[...]

Heb nu een aantal andere installateurs gesproken en daarbij aangegeven dat ik geen buffervat wou. Allemaal maakten ze er geen probleem van. Installatiekosten gemiddeld 1100 euro, rekeninghoudend met een rookgasafvoer van 4,5 meter.

Voor mijn gevoel is het zo, hoe goedkoper de ketel hoe meer ze voor de installatie vragen.
Een chromen rookgas is wel 100 per meter ja.
Heb je zoveel leiding werk dan?
Zou niet weten waar die kosten in gaan zitten.
Paar keer door vloer met diamant boor of zo

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
reneeke1970 schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 17:24:
[...]

Een chromen rookgas is wel 100 per meter ja.
Heb je zoveel leiding werk dan?
Zou niet weten waar die kosten in gaan zitten.
Paar keer door vloer met diamant boor of zo
Goedkoopste was 600 euro voor de installatie + de materiaalkosten van de rookgasafvoer. Probleem bij deze was dat deze alleen relatief dure ketels verkoopt. Hoe goedkoper de ketel hoe duurder de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Sjors81 schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 18:09:
[...]

Goedkoopste was 600 euro voor de installatie + de materiaalkosten van de rookgasafvoer. Probleem bij deze was dat deze alleen relatief dure ketels verkoopt. Hoe goedkoper de ketel hoe duurder de installatie.
Ze maken al winst door de verkoop. Dat hoeven ze niet te compenseren. Zal wel zo zijn dat ze vanwege gewicht met twee of drie man komen en de dag volledig door berekenen ook al is het maar twee uur werk.
Maar vraag gewoon gedetailleerde offerte dan zie je het toch.

Maar denk je dat je het zelf niet kunt dan?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Sjors81 schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 18:09:
[...]

Des te meer het loont om zelf te doen, zo moeilijk is het niet. Pijpjes in elkaar steken kan iedereen. Gaten in de vloer(en) kan je eventueel laten doen maar met een boorhamer en lange sds boor van een mm of 12-15 gaat het ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
1 ding weet ik zeker en dat is dat ik niet zelf aan dit soort dingen moet beginnen.

Wonen jullie toevallig niet een beetje in de buurt van Friesland? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Nee niet echt, in zuid holland :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Sjors81 schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 19:11:
1 ding weet ik zeker en dat is dat ik niet zelf aan dit soort dingen moet beginnen.

Voor 600 rijd ik wel 300 km haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
reneeke1970 schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 20:03:
[...]

Voor 600 rijd ik wel 300 km haha
Als je het materiaal meeneemt kan ik er wel mee leven :-)

Dit was overigens een van de offertes:
Omschrijving Bedrag Totaal Btw
1 x Adler-Esperia Hydro 20 pelletketel (17.9kW effectief)
zelfreinigend met ingebouwde HR pomp en expansievat
- voldoet aan de ISDE regeling met €3200 subsidie.
Lijstnummer: KA04181
€ 3.850,00 € 3.850,00 21%
1 x Rookkanaal 80mm dikwandig staal: t-stuk met as/condenskap,
4 meter pijp, dakdoorvoer 32-45º (rubber plakmanchet), RVS
windkap, stormkraag en wat klein montagemateriaal
(STELPOST)
€ 350,00 € 350,00 21%
8 uur Installatiewerken pelletketel en rookkanaal, aansluiten op CV,
afstellen en instructie.
(STELPOST)
€ 50,00 € 400,00 21%
1 x Installatiematerialen aansluiting pelletketel op bestaand CV￾systeem in naastgelegen ruimte
(STELPOST - wordt na uitvoering werkzaamheden
gespecificeerd in een materiaallijst)
€ 150,00 € 150,00 21%
Subtotaal € 4.750,00
21% btw € 997,50
Totaal € 5.747,50

[ Voor 67% gewijzigd door Sjors81 op 23-09-2016 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Sjors81 schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 20:50:
[...]

Als je het materiaal meeneemt kan ik er wel mee leven :-)

Dit was overigens een van de offertes:
Omschrijving Bedrag Totaal Btw
1 x Adler-Esperia Hydro 20 pelletketel (17.9kW effectief)
zelfreinigend met ingebouwde HR pomp en expansievat
- voldoet aan de ISDE regeling met €3200 subsidie.
Lijstnummer: KA04181
€ 3.850,00 € 3.850,00 21%
1 x Rookkanaal 80mm dikwandig staal: t-stuk met as/condenskap,
4 meter pijp, dakdoorvoer 32-45º (rubber plakmanchet), RVS
windkap, stormkraag en wat klein montagemateriaal
(STELPOST)
€ 350,00 € 350,00 21%
8 uur Installatiewerken pelletketel en rookkanaal, aansluiten op CV,
afstellen en instructie.
(STELPOST)
€ 50,00 € 400,00 21%
1 x Installatiematerialen aansluiting pelletketel op bestaand CV￾systeem in naastgelegen ruimte
(STELPOST - wordt na uitvoering werkzaamheden
gespecificeerd in een materiaallijst)
€ 150,00 € 150,00 21%
Subtotaal € 4.750,00
21% btw € 997,50
Totaal € 5.747,50
Bel eerst maar eens naar die twee die ik je gaf, die hebben tenminste ervaring met deze kachels

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Sjors81 schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 19:11:

Je hebt verschillende pelletkachel installateurs hier in de buurt.
In lemmer zit er 1, en pelletkachelfriesland in Joure, en er zijn nog een paar...

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
reneeke1970 schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 22:06:
[...]

Bel eerst maar eens naar die twee die ik je gaf, die hebben tenminste ervaring met deze kachels
Een van de twee heb ik al benaderd, gezien de afstand doorverwezen naar degene in lemmer die hier al eerder voorbij is gekomen en 1600 euro voor de installatie vroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Atomic2005 schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 22:22:
[...]

Je hebt verschillende pelletkachel installateurs hier in de buurt.
In lemmer zit er 1, en pelletkachelfriesland in Joure, en er zijn nog een paar...
Heb alle pelletkachelaanbieders in het noorden benaderd die een voordelige pelletkachel aanbieden. Minimaal 1250 euro. Ben bang dat dat het gewoon moet kosten wil.je zon ding geinstalleerd hebben.

• reneeke1970
Sjors81 schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 23:00:
[...]

Heb alle pelletkachelaanbieders in het noorden benaderd die een voordelige pelletkachel aanbieden. Minimaal 1250 euro. Ben bang dat dat het gewoon moet kosten wil.je zon ding geinstalleerd hebben.
En als je er bij vermeld dat je hem zelf op zijn plaats zet?

Ik denk overigens dat iedere cv monteur zon kachel wel wil aansluiten voor je, principe is hetzelfde

1 PVoutput . Dongen NB

• Sjors81
reneeke1970 schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 08:51:
[...]

En als je er bij vermeld dat je hem zelf op zijn plaats zet?

Ik denk overigens dat iedere cv monteur zon kachel wel wil aansluiten voor je, principe is hetzelfde
Ik heb wellicht iemand gevonden die het tegen een schappelijke prijs kan installeren (incl materiaal 800 euro). Zelfde ketel als hiervoor genoemd alleen onder een andere naam op de markt gezet. Kost 3900 euro incl zelf reinigende warmtewisselaar, alleen de asla hoeft te worden geleegd.

• reneeke1970
Sjors81 schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 10:18:
[...]

Ik heb wellicht iemand gevonden die het tegen een schappelijke prijs kan installeren (incl materiaal 800 euro). Zelfde ketel als hiervoor genoemd alleen onder een andere naam op de markt gezet. Kost 3900 euro incl zelf reinigende warmtewisselaar, alleen de asla hoeft te worden geleegd.
Dat is bij biodom ook, dat wil zeggen er zit aan buitenkant een hendel om mee te klapperen en dan valt het in de bak.
Scheelt toch 700

1 PVoutput . Dongen NB

• Sjors81
reneeke1970 schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 10:56:
[...]

Dat is bij biodom ook, dat wil zeggen er zit aan buitenkant een hendel om mee te klapperen en dan valt het in de bak.
Scheelt toch 700
Als het goed is hoeft dat klapperen met de hendel in dit geval niet. Maar zal het ff checken

• reneeke1970
Sjors81 schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 11:56:
[...]

Als het goed is hoeft dat klapperen met de hendel in dit geval niet. Maar zal het ff checken
Er zijn er die doen het automatisch, hebben een motor die dat rooster in beweging brengt of zoiets. Maar ja beetje controle bij vuur vind ik toch wel fijn. Maand wachten tot asbak vol zit is ook zo wat

1 PVoutput . Dongen NB

• groxgrox
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:24
We hebben sinds vorige week ook een pelletkachel. Erg tevreden mee en perfect geïnstalleerd door Stijlhoeve uit Fleringen.

Er staat een extraflame ketty, 6kw kachel. In het menu zit een optie met technic, maar ik kan hier verder niets aan instellen. Heb alleen de pellettoevoer op -30 gezet en de vlam is nog voldoende. Hoe kom ik in dat Service menu om hem verder te geraken. Heeft iemand daar een uitleg voor?

Verder stellen we hem in op bijvoorbeeld 22 graden maar ik heb het idee dat ie maar door blijft verwarmen. Bij set room stel ik hem in op 22 en als ie dan een tijd aanstaat staat ie ineens boven de 30 graden en in de kamer zelf is het veel warmer dan 22....

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192

• Rol-Co

Rol-Co

groxgrox schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 19:57:
We hebben sinds vorige week ook een pelletkachel. Erg tevreden mee en perfect geïnstalleerd door Stijlhoeve uit Fleringen.

Er staat een extraflame ketty, 6kw kachel. In het menu zit een optie met technic, maar ik kan hier verder niets aan instellen. Heb alleen de pellettoevoer op -30 gezet en de vlam is nog voldoende. Hoe kom ik in dat Service menu om hem verder te geraken. Heeft iemand daar een uitleg voor?

Verder stellen we hem in op bijvoorbeeld 22 graden maar ik heb het idee dat ie maar door blijft verwarmen. Bij set room stel ik hem in op 22 en als ie dan een tijd aanstaat staat ie ineens boven de 30 graden en in de kamer zelf is het veel warmer dan 22....
22 instellen wil niet zeggen dat het 22 word, hij gaat naar eco maar als er dan nog meer warmte af komt dan je huis verlaat word het warmer.
Meestal gaan ze bij 5 graden overschrijding helemaal uit mits ingesteld.
Dus deuren naar boven open of uitzetten, als het koud is buiten is dit al minder hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groxgrox
Rol-Co schreef op zaterdag 24 september 2016 @ 20:11:
[...]

22 instellen wil niet zeggen dat het 22 word, hij gaat naar eco maar als er dan nog meer warmte af komt dan je huis verlaat word het warmer.
Meestal gaan ze bij 5 graden overschrijding helemaal uit mits ingesteld.
Dus deuren naar boven open of uitzetten, als het koud is buiten is dit al minder hoor.
Top! De optie standby zal dat zijn dan. Die staat bij mij off. En weet je of er in deze kachel ook een service menu zit? Kan ik daar ergens een handleiding van downloaden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

groxgrox schreef op zondag 25 september 2016 @ 03:16:
[...]

Top! De optie standby zal dat zijn dan. Die staat bij mij off. En weet je of er in deze kachel ook een service menu zit? Kan ik daar ergens een handleiding van downloaden?
Lijkt er wel in te zitten ja, voorbehouden aan technici. Wel kan je pellets en de ventilator regelen zo te zien.
Pag 19
http://www.biokachels.nl/...iding-Extraflame-Rosy.pdf
Niet helemaal dezelfde kachel maar dat werkt vaak het zelfde.

Standby gaat hij bij 2 graden boven ingestelde temperatuur uit, 2 is erg weinig, of dat nou makkelijk is.
Ik heb die funtie uit en stel de kachel in op 18 graden, (dus lager dan de gemeten temperatuur) dan gaat hij bij de start gelijk op eco en blijft dat tot ik hem uit zet.
Anders brul je de kamer warm en gaat hij op eco, maar dat brullen heb je niets aan als hij 2 uur later uit moet of in je T-shirt op de bank zit te puffen van de warmte. Dus beginnen we heel rustig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-02 12:19

Cass

24JA SolarPercium 290Wp SE5000

Vraagje: Ik overweeg een pelletkachel aan te schaffen, het liefst ook aangesloten op de CV. Op zich zou een type als bijvoorbeeld een Biodome met 3.200 euro subsidie een goede optie kunnen zijn. Echter, de zolder bij de huidige cv is daar (waarschijnlijk) niet geschikt voor qua draagkracht en ruimte. Handiger is het om de pelletkachel in een hoekje van de bijkeuken te plaatsen. Nu vraag ik mij af of er ook een mooie representatieve CV pelletkachel (met 3.200 subsidie ) aangeboden wordt die wel enigsinds passend is in een woonomgeving. (met een zichtbare vlam zou natuurlijk helemaal het einde zijn. maar dat zal wel niet...) (gasverbruik voor verwarming rond de 2 000 m3)
http://www.rvo.nl/sites/d...%20ISDEbiomassaketels.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Vind deze (vanaf afstand) er nog wel netjes uitzien:
http://www.houtencvkachel.nl/pcvke.php
MP

En met glasdeurtje:
MP

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-09-2016 16:18 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

emil_406 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 21:50:
[...]

Even de settings die van belang zijn, dit is met elite pallet en zij uitvoer rookgas.

Pr02 4
Pr03. 30 min
Pr04. 1.1
Pr05. 1.1
Pr06. 1,2

Pr15. 60
Pr16. 1950
Pr17. 2100
Pr18. 1750

Pr23. 11

C9 menu
Cpel -2 (pellet toevoer)
Casp 1 (rookgas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass

Cass

Die met het glasdeurtje heeft slechts 1.400 euro subsidie.
Op de Apparatenlijst ISDEbiomassaketels kom ik ook de Hapero HP02 Balance K tegen (Keller).
Vraagje: De Hapero HP02 Balance W ((Wohnraum) lijkt er erg op, maar dan met haardraam.
http://www.easypellet.net...eisliste%2001.04.2012.pdf
En in deze pdf tegelijk besproken:
http://www.volkmar-goeldn...ungsanleitung_Balance.pdf
Hoe groot is de kans om voor de W ((Wohnraum) versie ook 3.200 subsidie te krijgen? Of is al dan niet een haardvenster een criterium voor die lijst? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 23:43
Cass schreef op zondag 25 september 2016 @ 21:06:
Of is al dan niet een haardvenster een criterium voor die lijst? 8)7
Ja, zo is het mij afgelopen vrijdag wel verteld. Zonder ruitje is het een pelletketel, met ruitje een kachel...

Overigens zijn dit wel sjieke kachels die laat zien, zelfs met 3200 subsidie moet je daar nog flink bijleggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
De kachels met 3200 euro subsidie worden aangezien als 'biomassaketel':

http://www.rvo.nl/subsidi...-apparaten/biomassaketels

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lola
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-02-2023
Na lang oriënteren hebben wij ook een pelletkachel besteld. We hebben geen cv dus de kachel zal veel branduren maken. Nu twijfel ik een beetje over de te kiezen pellets.
Ik las dat naaldhout pellets schoner verbranden en dat lijkt me in dit geval gunstig. Wel zouden ze minder lang branden, maakt dat in jullie ervaring een beduidend verschil?

En hebben jullie eerst wat losse zakken geprobeerd of direct een pallet besteld?
Enerzijds lijkt het me handig om direct een pallet te bestellen gezien de prijs de komende tijd waarschijnlijk omhoog gaat, maar dan is het wel een gok of de pellets goed bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

lola schreef op maandag 26 september 2016 @ 22:49:
Na lang oriënteren hebben wij ook een pelletkachel besteld. We hebben geen cv dus de kachel zal veel branduren maken. Nu twijfel ik een beetje over de te kiezen pellets.
Ik las dat naaldhout pellets schoner verbranden en dat lijkt me in dit geval gunstig. Wel zouden ze minder lang branden, maakt dat in jullie ervaring een beduidend verschil?

En hebben jullie eerst wat losse zakken geprobeerd of direct een pallet besteld?
Enerzijds lijkt het me handig om direct een pallet te bestellen gezien de prijs de komende tijd waarschijnlijk omhoog gaat, maar dan is het wel een gok of de pellets goed bevallen.
Ik heb bij xylohoutpellets vorig jaar een pallet met van alle soorten 5 zakken besteld, even een mail sturen naar ze. Nette prijs incl transport http://xylohoutpellets.nl/

Uiteindelijk heb ik 2 merken daaruit gefilterd die mijn kachel erg lekker vond om te branden. Uiteraard ben je even bezig met de juiste instellingen te vinden, maar dan weet je wel zeker waarvan je een hele pallet wilt bestellen.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass

Cass

Hkuit schreef op zondag 25 september 2016 @ 22:47:
Ja, zo is het mij afgelopen vrijdag wel verteld. Zonder ruitje is het een pelletketel, met ruitje een kachel...
Merkwaardig dat al dan niet een ruitje zo'n verschil moet maken.
Zie nu de Hapero Balance / W HP02 14,1kW op Apparatenlijst Pelletkachels met susidie van € 705. (weet iemand waarom geen €1400?)
Terwijl de Hapero HP02 Balance K 14,5 kW op Apparatenlijst Biomassaketels € 3.200 subsidie opbrengt. :?
zie ook de in het Nederlands opgestelde beschrijving: http://www.flidais.be/Lin...anguage=nl-BE&stats=false

[ Voor 13% gewijzigd door Cass op 27-09-2016 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Die hebben waarschijnlijk eigen water tank vat

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
kan iemand mij uitleggen welke werkzaamheden nodig zijn voor het aansluiten van de pelletketel? zelf kom ik niet verder dan het aanleggen van de rookgasafvoer en het aansluiten op de cv-leidingen. Ik ga hierbij uit van een ketel die verder alles aan boord heeft (pomp etc). Als iemand dan doodleuk komt vertellen dat hij er 2 hele dagen mee bezig is wil ik hem graag wat van repliek kunnen dienen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
lola schreef op maandag 26 september 2016 @ 22:49:

Ik zal vooral kijken wat er in je eigen buurt te koop is. Zodat je wanneer je zonder pellets zit, makkelijk weer aan je "eigen" pellets kunt kopen.

En daarnaast is de prijs niet van invloed op de kwaliteit. Ik stook zelf met veel plezier Jekro. En dat is zo'n beetje de meest voordelige pellet in de handel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Sjors81 schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 14:33:
kan iemand mij uitleggen welke werkzaamheden nodig zijn voor het aansluiten van de pelletketel? zelf kom ik niet verder dan het aanleggen van de rookgasafvoer en het aansluiten op de cv-leidingen. Ik ga hierbij uit van een ketel die verder alles aan boord heeft (pomp etc). Als iemand dan doodleuk komt vertellen dat hij er 2 hele dagen mee bezig is wil ik hem graag wat van repliek kunnen dienen :-)
Als je zelf al expansie in je systeem hebt hangen van je cv is het inderdaad niet meer dan, wat rookgas van 80 in elkaar schuiven, misschien gat in muur maken dat weet ik niet. En dan wat knel verbindingen met wat cv buis 22 mm. Misschien nog nieuw overdruk ventiel plaatsen in je leiding, kost paar euro. Verder moet je stopcontact hebben en een kabel naar je thermostaat.
Het is echt sneller, makkelijker en goedkoper dan een cv ketel want daar moet ook nog gas aan.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij aanschaf van een pelletketel is een buffervat zeker aan te raden.
Voordat de pelletketel is ingeschakeld en op temperatuur is, ben je 10 minuten verder.
Ik heb zelf 5 maanden geleden ook een BIODOM 27E aangeschaft. Deze verwarmd mijn tapwater na, waar de zonneboilers niet toereikend zijn (2 x 300 liter boiler en 6 collectoren) Het is allemaal nog een beetje experimenteren. Voor verwarming van de woning schaf ik eerdaags een warmtepomp aan.
Ja, ook ik wordt gedreven door de subsidie :-) Zonneboilers 2 sets met subsidie, pelletketel met subsidie en warmtepomp met subsidie.
Installatie van een pelletketel is maximaal een dag werk door een installateur .
Reken zelf maar uit wat installatie dan mag kosten. Hier komen natuurlijk wel de materialen overheen.
Leidingwerk, koppelingen, expansievat, pomp / pompgroep en rookkanaal. Al met al was ik 500 euro kwijt voor rookkanaal (dubbelwandig RVS 4 meter, dakdoorvoer, beugels, eindkap) Ik wou dubbelwandig, aangezien de pelletketel in onze inpandige garage staan. Met enkelwandig zou ik ong. 250 euro kwijt zijn
2000 euro totaalkosten incl. materiaal en installiewerk is dus zeker niet ondenkbaar.
Mijn installtiekosten:
Uren: niets, zelf gedaan met maat van me
Expansievat 50 euro
CV Buis 20 euro
Koppelingen 50 euro
CV pomp (had no wilo pompje liggen, normaal ong. 100 euro
manometer 10 euro
Rookkanaal 500 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Met hoeveel mensen woon je in je huis en hoe groot is het? 600 liter alleen voor warm water of begrijp ik het verkeerd? Datt verdien je toch nooit terug?

In mijn geval vragen ze rustig 1800 euro voor de installatie van een biodom c15 terwijl het dus alleen gaat om het aansluiten op de bestaande cv-leidingen en een rookgasafvoer. Met max 1000 euro euro moet het dan echt wel ophouden. Als ik jou lijstje erbij pak en tel daar een 8 uren aan loon bij op ben je ook voor dit bedrag klaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Sjors81 op 27-09-2016 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Sjors81 schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 19:09:
Met hoeveel mensen woon je in je huis en hoe groot is het? 600 liter alleen voor warm water of begrijp ik het verkeerd? Datt verdien je toch nooit terug?

In mijn geval vragen ze rustig 1800 euro voor de installatie van een biodom c15 terwijl het dus alleen gaat om het aansluiten op de bestaande cv-leidingen en een rookgasafvoer. Met max 1000 euro euro moet het dan echt wel ophouden. Als ik jou lijstje erbij pak en tel daar een 8 uren aan loon bij op ben je ook voor dit bedrag klaar.
Heb je gelijk de reden waarom dit soort dingen zo slecht van de grond komen in NL, installateurs rekenen gewoon ruim meer als je geen spullen bij ze koopt (lees ketel)
Ik zie hier nog wel een gat in de markt voor een handige zzp er.

Warmtepomp idem dito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

We zijn met zijn 3 en (1 kindje van 1 jaar) en ik en mijn vrouw.
Die 600 liter tapwater is wellicht wat overdreven, maar gezien de subsidie en goedkope aanschafprijs in duitsland voor de zonnecollectoren heb ik maar 2 sets gekocht.
Aanschafprijs in Duitsland voor 3 zonnecollectoren en 300 liter boiler:
1850 euro
Hier komt de RVS solarleiding en wat aansluitmateriaal overheen (ong. 400 euro)
Maakt samen ong 2250 euro. Ik krijg 1199 euro subsidie terug per set. Kost de set me netto 1000 euro

Installatiewerk en uren die een installateur kwijt is is natuurlijk wel sterk afhankelijk van het aanleggen van de leidingen. Hoe makkelijk gaat dit ? Ik heb alle apparatuur in de inpandige garage naast elkaar staan, dus dat was een groot voordeel. Voor het rookkanaal moet je vaak een gat boren door de gevel met een diamantboor. wordt al snel 150 euro voor gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Voor de duidelijkheid, die 1800 euro wordt gevraagd voor installatie waarbij zij zelf ook de ketel en andere materiaal leveren. In mijn geval komt de ketel vrijwel naast de bestaande hr-ketel en moet de rookgasafvoer door een schuin pannendak heen.

Ik heb het idee dat installateurs gewoon misbruik maken van de subsidie. Aangezien de ketel niets kost zijn de meeste consumenten denk ik best bereid om er 1800 euro voor neer te leggen.

Had van een installateur een offerte voor 800 euro. Rekende 500 euro voor de materialen en 300 euro voor installatie. Levert alleen een pelletketel die net wat te groot is. Nogmaals er wordt je gewoon een poot uitgetrokken. Maar inderdaad een gat in de markt voor een zzp-er.

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 23:43
Sjors81 schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 21:51:
Voor de duidelijkheid, die 1800 euro wordt gevraagd voor installatie waarbij zij zelf ook de ketel en andere materiaal leveren. In mijn geval komt de ketel vrijwel naast de bestaande hr-ketel en moet de rookgasafvoer door een schuin pannendak heen.

Ik heb het idee dat installateurs gewoon misbruik maken van de subsidie. Aangezien de ketel niets kost zijn de meeste consumenten denk ik best bereid om er 1800 euro voor neer te leggen.

Had van een installateur een offerte voor 800 euro. Rekende 500 euro voor de materialen en 300 euro voor installatie. Levert alleen een pelletketel die net wat te groot is. Nogmaals er wordt je gewoon een poot uitgetrokken. Maar inderdaad een gat in de markt voor een zzp-er.
Daarom zou ik deze klus op Werkspot zetten, daar staan genoeg zzp'ers. Je kunt nagaan wat hun kwalificaties zijn en recensies lezen; het lijkt me toch dat iemand zal 'toehappen' voor een redelijke prijs.

• Sjors81
Hkuit schreef op woensdag 28 september 2016 @ 09:32:
[...]

Daarom zou ik deze klus op Werkspot zetten, daar staan genoeg zzp'ers. Je kunt nagaan wat hun kwalificaties zijn en recensies lezen; het lijkt me toch dat iemand zal 'toehappen' voor een redelijke prijs.
gisteravond een advertentie geplaatst. tot op heden nog geen reactie maar we wachten rustig af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass

Cass

Iemand ervaring met de Calux sintesi
YouTube: Calux Sintesi pellet CV houtsmapallets.nl
Het is tocht een Pelletketel ? zie deze niet in de biomassaketel subsidie lijst staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
Cass schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 17:46:
Iemand ervaring met de Calux sintesi
YouTube: Calux Sintesi pellet CV houtsmapallets.nl
Het is tocht een Pelletketel ? zie deze niet in de biomassaketel subsidie lijst staan...
Het is ook niet vanzelfsprekend dat elke kachel of ketel op die lijst komt. De fabrikant/ importeur moet dat aanvragen. Daarnaast moet de installatie aan bepaalde emissie een rendementseisen voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
kan iemand mij uitleggen wat een verdeler precies doet wanneer die is aangesloten op een pelletketel? Volgens de verkoper was dit nodig om te voorkomen dat de ketel continue aan en uit gaat. Voor de duidelijkheid de ketel wordt alleen voor verwarming ingezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass

Cass

De familie wil toch graag een echte kachel 'look' met groot venster, dus het idee van een biomassketel verschuift...
Nu kom ik ook twee combi hout/ pelletkachels tegen.
- SHT VARIO AQUA (op pelletkachel subsidie lijst 1.400 euro) (kan op CV aangesloten)
http://www.sht.at/deutsch/produkte/vario-aqua.html
- Rika induo
https://groenverwarmen.nl...hel-hout-en-pellets-10kw/
Wat vinden jullie? Heeft dat geen meerwaarde, dat je naast de pellets er ook houtblokken in kunt doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
Cass schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 23:44:

Wat vinden jullie? Heeft dat geen meerwaarde, dat je naast de pellets er ook houtblokken in kunt doen?
Het zou voor mij geen meerwaarde hebben omdat een pelletkachel voor mij juist voorkomt dat ik met houtblokken moet slepen, een houtopslag moet bouwen, etc. Ik kan me ook niet voorstellen dat zo'n apparaat dezelfde rendementen haalt als een dedicated pelletkachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
Voor geïnteresseerden. Ik heb een gebruikersgroep op facebook aangemaakt voor pelletkacheleigenaren en geïnteresseerden.

https://www.facebook.com/groups/pelletkachels/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roofingburner
emil_406 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 20:26:
Voor geïnteresseerden. Ik heb een gebruikersgroep op facebook aangemaakt voor pelletkacheleigenaren en geïnteresseerden.

https://www.facebook.com/groups/pelletkachels/
Aangemeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1109
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09 20:55
Dag allen,
Ik begin ook met meelezen in dit topic :) Ik sta aan de vooravond van een verbouwing, en woon op dit moment in een woonunit samen met mijn gezin.
Ik zag de bui al hangen dat ik deze units niet warm zou houden met alleen de elektrische kachels welke hierin zitten (ik heb geen gas).
Ik heb hier nu een "Julia" pelletkachel. Het verbruik is voor mij niet zo heel interessant. Dit is toch te duur vanwege vreselijk slechte isolatie :)

Nu de vraag: Ik heb het ding ingesteld (artel achtige kachel trouwens) volgens de bijgeleverde parameters.
Dit ging steeds prima. Het ding gaat om 6:30 aan, en om 7 uur gaan de wekkers af en moeten we eruit om de kids naar school te brengen.
Kort geleden heb ik de kachel los gehad van de stroom en weer aangesloten. Parameters wederom ingevoerd. Nu word ik s`ochtends steeds wakker van het gepiep van de kachel. Deze geeft alarm: "No ACC" . Het lijkt erop dat de kachel in de "Fire On" fase teveel blaast, en zo alle pellets uit het brander bakje blaast, en zo uit gaat. Ik heb parameter 05 aangepast naar 1,5 ipv de 1,4.

In het kort lijkt het erop dat de kachel in de opstart fase de gewenste uitlaat temp niet haalt. Iemand nog een idee om dit te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dennis1109 schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 09:46:
Dag allen,
Ik begin ook met meelezen in dit topic :) Ik sta aan de vooravond van een verbouwing, en woon op dit moment in een woonunit samen met mijn gezin.
Ik zag de bui al hangen dat ik deze units niet warm zou houden met alleen de elektrische kachels welke hierin zitten (ik heb geen gas).
Ik heb hier nu een "Julia" pelletkachel. Het verbruik is voor mij niet zo heel interessant. Dit is toch te duur vanwege vreselijk slechte isolatie :)

Nu de vraag: Ik heb het ding ingesteld (artel achtige kachel trouwens) volgens de bijgeleverde parameters.
Dit ging steeds prima. Het ding gaat om 6:30 aan, en om 7 uur gaan de wekkers af en moeten we eruit om de kids naar school te brengen.
Kort geleden heb ik de kachel los gehad van de stroom en weer aangesloten. Parameters wederom ingevoerd. Nu word ik s`ochtends steeds wakker van het gepiep van de kachel. Deze geeft alarm: "No ACC" . Het lijkt erop dat de kachel in de "Fire On" fase teveel blaast, en zo alle pellets uit het brander bakje blaast, en zo uit gaat. Ik heb parameter 05 aangepast naar 1,5 ipv de 1,4.

In het kort lijkt het erop dat de kachel in de opstart fase de gewenste uitlaat temp niet haalt. Iemand nog een idee om dit te voorkomen?
Het beste is een keer voor de (schone) kachel te gaan zitten tijdens de start en kijken wanneer wat gebeurd, dan kan je daar wat settings op veranderen.
Bij fire on (stabiliseren) bijv dat hij niet leeg brand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1109
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09 20:55
Elke keer als ik dat doet gaat het goed :(
Daarom denk ik ook dat het aan de temperatuur ligt. s`Ochtends is het rond de 5-6 graden. Ik verwacht dat het niet veel warmer is in deze units :P Eerste ontsteking lijkt deze niet warm genoeg te worden, echter na de cool fase en ik de kachel weer opnieuw aanzet gaat het prima. Vanmorgen ook, en na een uurtje ook nog steeds prima opstart (wel 05 naar 1,5). Ik wil dit graag voor de winter goed ingeregeld hebben :) Dan word het echt koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Begin anders eens op de fabrieks settings, en werk dan wat naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groxgrox
Ik krijg ook een foutmelding op m'n kachel, een All depr melding....
Wat kan ik hier aan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
groxgrox schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 18:32:
Druksensor kapot of de rookasafvoer verstopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

emil_406 schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 18:43:
[...]

Of de rookgasventilator draait niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dennis1109 schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 12:56:
Elke keer als ik dat doet gaat het goed :(
Daarom denk ik ook dat het aan de temperatuur ligt. s`Ochtends is het rond de 5-6 graden. Ik verwacht dat het niet veel warmer is in deze units :P Eerste ontsteking lijkt deze niet warm genoeg te worden, echter na de cool fase en ik de kachel weer opnieuw aanzet gaat het prima. Vanmorgen ook, en na een uurtje ook nog steeds prima opstart (wel 05 naar 1,5). Ik wil dit graag voor de winter goed ingeregeld hebben :) Dan word het echt koud.
Kijk eerst eens serieus naar je deurtje, sluit die rondom goed af? Het is namelijk zo dat je rookgas ventilator lucht trekt uit de inlaat maar die is vrij klein waardoor er een lichte onderdruk ontstaat en er ook lucht langs het ontstekings element gezogen word richting pallets. Dat element zit in een soort pijpje namelijk.
Gebeurd dit niet krijg je wat moeilijk ontsteken en dit soort meldingen.

Kijk of je tijd pr01 nog op 15-18 (min) staat, te kort krijg je de melding ook.

Kijk of je pr04 (load wood) op 1,1-1,4 staat, te hoog stort hij hem al vol voordat het element echt op gang is en krijgt hij geen lucht meer, te laag is minder erg maar moet de pr01 wel op 18 staan. Deze is wel gerelateerd aan pr16 (2100) en pr16 mag niet te laag, zo rond 1900 is wel minimaal.

Kijk of pr05 op 1,1-1,3 staat en is afhankelijk van pr17 (2000) , brand hij daar leeg kan je pr05 verhogen of pr17 verlagen, laatste geeft de voorkeur.

Succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Weet iemand of/hoe je een Edilkamin Seven in kunt stellen?

Zou graag de opstartparameters anders in willen stellen.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groxgrox
emil_406 schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 18:43:
[...]

Ik heb hem uitgezet, schoongemaakt en daarna deed ie het weer. Kan deze fout daarna terugkomen? Is het verstandig om er ff naar te laten kijken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
Hij kan ook gewoon vervuild zijn geweest. Ik zou het nu even aankijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Ik heb de Extraflame weer opgestart, lekker behaaglijk in de avond met een vlammetje erbij.

Wat ben ik blij met dat ding :-) én een prima waf.

Ik wilde het toch even kwijt hier voor de twijfelaars.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjors81
gisteren eindelijk een leverancier gevonden die tegen normale prijzen installeert (ipv minimaal 2 dagen arbeid in rekening brengen). Hij levert uitsluitend deze ketel: http://www.winterofen.nl/hydro20.html. Helaas wel wat duurder maar daarvoor heb je wel automatische reiniging. Volgens fabrikant is het legen van de aslade en het checken van de pelletbuffer voldoende voor het onderhoud. Ook het jaarlijkse groot onderhoud is bij deze ketels minimaal. Moet de offerte nog ontvangen maar ik ben er denk ik wel uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JRBosma
  • Laatst online: 23-03 06:21
groxgrox schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 18:32:
Bij een all depr storing ook even het plastic slangetje van de druksensor schoonblazen.
Deze wil wel eens vervuild raken.

Jouke Bosma
Biokachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groxgrox
Waar zit die dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Kan je op een palletkachel ook de uitgaande watertemperatuur instellen, zoals je dat bij een CV ketel kan? Of is het domweg aan/uit?

En als dat kan, kan dan de pelletkachel ook alleen circuleren wanneer de inkomende watertemperatuur reeds hoog genoeg is, bijvoorbeeld wanneer er vanuit een buffervat gepompt wordt.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Om de hoeveel [brand]uren (of kg?) laten jullie je kachel/schouw gemiddeld schoonmaken?

[ Voor 6% gewijzigd door Slonzo op 07-10-2016 14:59 ]

Pagina: 1 ... 7 ... 69 Laatste