En dan moet je 1x per jaar de kachel laten reinigen en 1x wat vervangen en weg is je 240 euroNhz schreef op maandag 12 september 2016 @ 00:58:
Dus als:
Gas €0,60 per m3
Pellets €4,00 per 15kg
1m3 gas = 1,5kg palets
60ct gas = 40ct palets
Op palets stook je dus 20ct 'per kuub' goedkoper dan op gas.
Bij 1200m3 scheelt het dus €240,- per jaar. Snel verdient met een gratis palletkachel.
Ps: in dit voorbeeld reken ik nog behoorlijk conservatief...
Als je rekent met de juiste tarieven kom je al snel aan 360euro per jaar. Plus dat je hiermee van je gasaansluiting af kan. Als je nu een nieuwe CV nodig hebt dan zou ik toch liever een gratis (na subsidie) palletkachel neer zetten, of twee.Pakhaas schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 11:18:
[...]
En dan moet je 1x per jaar de kachel laten reinigen en 1x wat vervangen en weg is je 240 euro. De besparing valt mij behoorlijk tegen eerlijk gezegd.
Ik zeg overigens ook niet dat je het (alleen) voor het geld moet doen. Gewoon doen omdat het kan.
Groetjes
Ligt het aan mij of is deze kachel uit de subsidielijst verdwenen????Pakhaas schreef op zondag 11 september 2016 @ 11:52:
Hallo,
Wij willen voor de verwarming een pelletkachel kopen. Nu zien wij dat het ook mogelijk is om de cv te verwarmen met een pelletcvkachel. Die zou dan in de garage moeten staan. Klopt het dat je daar de woning volledig mee kunt verwarmen zoals een normale cv doet? Is zo'n kachel financieel aantrekkelijk qua verbruik, of moet je toch ook nog veel betalen voor pellets om te verstoken? We zagen een pellet cv ketel die even duur is als er aan subsidie wordt gegeven (3200 euro). http://www.pelletkachellemmer.frl/biodom-lx-21-kw
De inhoud van onze woning is 450m2
Waar moeten wij op letten?
Alvast bedankt!
RVO leest mee blijkbaar...
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Je moet op deze lijst kijken:mightym schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 11:27:
[...]
Ligt het aan mij of is deze kachel uit de subsidielijst verdwenen????
RVO leest mee blijkbaar...
http://www.rvo.nl/sites/d...ISDE%20biomassaketels.pdf
en dan is het volgens mij:
KA00272
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
Praktijk is anders in mijn geval. Ik ben van 1900m3 naar 500m3 gas gegaan. Ik betaalde 0,66 per kuub gas. Dat scheelde € 924,-. Ik heb 100 zakjes pellets verstookt (Jekro, 3,50 per zak) Mijn besparing komt dus op € 574,-Pakhaas schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 11:18:
[...]
En dan moet je 1x per jaar de kachel laten reinigen en 1x wat vervangen en weg is je 240 euro. De besparing valt mij behoorlijk tegen eerlijk gezegd.
Gezien de aanschafwaarde (€ 1275 incl plaatsen, zonder subsidie (2015)) is in mij geval de terugverdientijd iets meer dan 2 jaar.
Dat is inderdaad een wat realistischer beeld, mijn berekening was -zoals ik al aangaf- behoorlijk 'conservatief'.emil_406 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 11:52:
[...]
Praktijk is anders in mijn geval. Ik ben van 1900m3 naar 500m3 gas gegaan. Ik betaalde 0,66 per kuub gas. Dat scheelde € 924,-. Ik heb 100 zakjes pellets verstookt (Jekro, 3,50 per zak) Mijn besparing komt dus op € 574,-
Gezien de aanschafwaarde (€ 1275 incl plaatsen, zonder subsidie (2015)) is in mij geval de terugverdientijd iets meer dan 2 jaar.
Groetjes
Haha, ben ik paranoia voor nietsHeroS schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 11:50:
[...]
Je moet op deze lijst kijken:
http://www.rvo.nl/sites/d...ISDE%20biomassaketels.pdf
en dan is het volgens mij:
KA00272
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Hoezo laten reinigen, je kunt overal bij dus stofzuiger er door en klaar.Pakhaas schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 11:18:
[...]
Mijn 1200 kuub gas kost 1000 euro per jaar.
Omgerekend heb ik 1800 kg korrels nodig voor 400 euro, besparing 600 euro.
Dus als mijn wp teveel stroom gaat trekken weet ik wel wie de kar gaat trekken. De biodom c15 staat inmiddels ook op de lijst zie ik, iets lichter model maar wel met eigen circulatiepomp aan boord
1 PVoutput . Dongen NB
Ja elk jaar, maar misschien heb ik een simpele kachel, bovenbled er af, zijkant er uit trekken, en de 3 schroefjes van de rookgas ventilator los.....10 hele minuten werkemil_406 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 11:09:
Ik wilde voor het komende stookseizoen de rookgasventilator reinigen. Ik heb de kachel nu een jaar en +/- 100 zak pellets verstookt.
Nu geeft de leverancier aan dat dat nog niet perse hoeft. Ik twijfel zelf of het verstandig is om het niet te doen. Zijn hier mensen die jaarlijks juis wel/niet de ventilator reinigen?
Rest van de kachel heb ik afgelopen zomer al een uitgebreide reinigingsbeurt gegeven.
Dan alles schoonmaken/stofzuigen, binnen 2 inbusboutjes en de hele binnenkant komt er uit, ook lekker saubermachen. Soms de rookgasafvoer ook even cleanen en klaar is ie weer.
Werkje van niks, een cv ketel is veel meer werk.
Het scheelde hier het eerste jaar/seizoen al 700,- aan gas, de kachel koste me 775,- ....plus! Ja plus
Veel lekkerder in huis
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ik heb m ook opengedraaid vanavond. Iets meer werk, want bij gebrek aan een stubby-schroevndraaier (zon korte), moest het voorpaneel er ook af, en om het voorpaneel verwijderen moest ook het andere zijpaneel er af. Maar inderdaad, even met een kwast schoonmaken, ventilatorhuis uitzuigen, rookgassensor schoonmaken. In mijn geval een kwartier.Rol-Co schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:27:
[...]
Ja elk jaar, maar misschien heb ik een simpele kachel, bovenbled er af, zijkant er uit trekken, en de 3 schroefjes van de rookgas ventilator los.....10 hele minuten werk![]()
Dan alles schoonmaken/stofzuigen, binnen 2 inbusboutjes en de hele binnenkant komt er uit, ook lekker saubermachen. Soms de rookgasafvoer ook even cleanen en klaar is ie weer.
Werkje van niks, een cv ketel is veel meer werk.
Het scheelde hier het eerste jaar/seizoen al 700,- aan gas, de kachel koste me 775,- ....plus! Ja plus![]()
Veel lekkerder in huis
Daarna even de kachel opgestart en de pellettoevoer en luchttoevoer van de ecostand nog wat lager gezet.
Laat maar komen die winter!
Dat klinkt toch wel goed.reneeke1970 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:10:
[...]
Hoezo laten reinigen, je kunt overal bij dus stofzuiger er door en klaar.
Mijn 1200 kuub gas kost 1000 euro per jaar.
Omgerekend heb ik 1800 kg korrels nodig voor 400 euro, besparing 600 euro.
Dus als mijn wp teveel stroom gaat trekken weet ik wel wie de kar gaat trekken. De biodom c15 staat inmiddels ook op de lijst zie ik, iets lichter model maar wel met eigen circulatiepomp aan boord
Onze woning heeft een inhoud van 450m3 en woonoppervlakte van 135m2. Stel we willen een pellet cv en het liefst met zoveel mogelijk subsidie, dus zo weinig mogelijk eigen inbreng. Wat zijn de mogelijkheden?
En een pelletkachel in de woonkamer. Kan die ook de cv verwarmen of blaast die alleen warmte in de ruimte?
gratis pellet cv kachel. :Pakhaas schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 22:11:
[...]
Dat klinkt toch wel goed.
Onze woning heeft een inhoud van 450m3 en woonoppervlakte van 135m2. Stel we willen een pellet cv en het liefst met zoveel mogelijk subsidie, dus zo weinig mogelijk eigen inbreng. Wat zijn de mogelijkheden?
En een pelletkachel in de woonkamer. Kan die ook de cv verwarmen of blaast die alleen warmte in de ruimte?
http://www.pelletkachellemmer.frl/biodom-lx-21-kw
Leuk voor "erbij"
Als je een losse neemt voor alleen in de woonkamer zet je zo nu en dan de deur naar boven even open. Was hier op zn koudst 14graden oid. Wij stookten met praktisch alles op de pelletkachel en gebruiken iets minder dan een pallet. (Dat waren 66zakken a 15 kg)
Ruime 2onder1kap, ook rond de 450m3
[ Voor 22% gewijzigd door Atomic2005 op 13-09-2016 22:36 ]
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Bedankt.Atomic2005 schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 22:32:
[...]
gratis pellet cv kachel. :
http://www.pelletkachellemmer.frl/biodom-lx-21-kw
Leuk voor "erbij"Is tussen 6 en 21kW.
Als je een losse neemt voor alleen in de woonkamer zet je zo nu en dan de deur naar boven even open. Was hier op zn koudst 14graden oid. Wij stookten met praktisch alles op de pelletkachel en gebruiken iets minder dan een pallet. (Dat waren 66zakken a 15 kg)
Ruime 2onder1kap, ook rond de 450m3
Heb jij een pelletcv of kachel in de woonkamer? Moet er bij dat getoonde model nog iets bij komen, of is dat zo klaar voor gebruik? Wij willen hem eigenlijk in de garage neerzetten. De garage is tegen de zijmuur van de woning gebouwd (2 onder 1 kap) maakt zo'n pelletcv veel geluid en is dat te horen door een spouwmuur heen? Momenteel zit onze CV op zolder, is het wel mogelijk om hem in de garage te zetten ivm warm/koud water?
Betekent dat tussen de 6 en 21kw, dat hij op de laagste stand 6kw kan draaien en op de hoogste stand 21kw?
[ Voor 5% gewijzigd door Pakhaas op 14-09-2016 08:52 ]
Garage kan, wel heb je cv aanvoer en retour 22mm nodig daar.Pakhaas schreef op woensdag 14 september 2016 @ 08:42:
[...]
Bedankt.
Heb jij een pelletcv of kachel in de woonkamer? Moet er bij dat getoonde model nog iets bij komen, of is dat zo klaar voor gebruik? Wij willen hem eigenlijk in de garage neerzetten. De garage is tegen de zijmuur van de woning gebouwd (2 onder 1 kap) maakt zo'n pelletcv veel geluid en is dat te horen door een spouwmuur heen? Momenteel zit onze CV op zolder, is het wel mogelijk om hem in de garage te zetten ivm warm/koud water?
Betekent dat tussen de 6 en 21kw, dat hij op de laagste stand 6kw kan draaien en op de hoogste stand 21kw?
Je hebt nog wel een paar meter rookgasafvoer nodig, kijk wel of er geen ramen net boven de garage zijn zodat je bij een start de rook binnen krijgt.
Geluid is bij de meesten niet veel, zeker niet als hij in een andere ruimte staat.
Voor warm water (sww) heb je een extra boiler nodig, of je blijft dat met de cv doen eventueel.
Warm water zou ik wel met de cv willen blijven doen. Staat ook net een zonneboiler op het dak. Boven het dak zit wel een raam, maar die is pas op zolder en staat meestal dicht.Rol-Co schreef op woensdag 14 september 2016 @ 08:57:
[...]
Garage kan, wel heb je cv aanvoer en retour 22mm nodig daar.
Je hebt nog wel een paar meter rookgasafvoer nodig, kijk wel of er geen ramen net boven de garage zijn zodat je bij een start de rook binnen krijgt.
Geluid is bij de meesten niet veel, zeker niet als hij in een andere ruimte staat.
Voor warm water (sww) heb je een extra boiler nodig, of je blijft dat met de cv doen eventueel.

Ja dat is perfect, zeker als hij daar ongeveer in de midden van je huis komt.Pakhaas schreef op woensdag 14 september 2016 @ 09:02:
[...]
Warm water zou ik wel met de cv willen blijven doen. Staat ook net een zonneboiler op het dak. Boven het dak zit wel een raam, maar die is pas op zolder en staat meestal dicht.
[afbeelding]
Ah boiler heb je al, kan je de pellet in de winter eventueel ook over de boiler sturen, dan doet die kwa zon toch niks. Kwestie van retour via de boiler terug.
Oja dat kan mooi, want de leiding van de boiler gaat via het garagedak door de witte koof naar de zolder. Dus de leiding naar de cv ligt al op het garagedak.
Dat is geen cv leiding denk ik maar collector leiding, 2 verschillende dingen.Pakhaas schreef op woensdag 14 september 2016 @ 09:14:
Oja dat kan mooi, want de leiding van de boiler gaat via het garagedak door de witte koof naar de zolder. Dus de leiding naar de cv ligt al op het garagedak.
En je hebt de hoofdleiding nodig, vaak kan je wel via de kruipruimte naar een koof waar de hoofdleiding beneden uit komt.
Oke helder. Ja dat is idd een collector leiding (ik ben een leek). We kunnen idd vanuit de garage naar de kruipruimte en uitkomen bij de hoofdleiding.Rol-Co schreef op woensdag 14 september 2016 @ 09:40:
[...]
Dat is geen cv leiding denk ik maar collector leiding, 2 verschillende dingen.
En je hebt de hoofdleiding nodig, vaak kan je wel via de kruipruimte naar een koof waar de hoofdleiding beneden uit komt.
Is die biodom een goede pelletkachel of zijn er betere alternatieven?
Dat zou ik niet weten, maar hey, hij kost je niets, best een gokje waard denk ik dan.Pakhaas schreef op woensdag 14 september 2016 @ 09:48:
[...]
Oke helder. Ja dat is idd een collector leiding (ik ben een leek). We kunnen idd vanuit de garage naar de kruipruimte en uitkomen bij de hoofdleiding.
Is die biodom een goede pelletkachel of zijn er betere alternatieven?
Klopt, maar misschien kost een beter alternatief ook niksRol-Co schreef op woensdag 14 september 2016 @ 10:18:
[...]
Dat zou ik niet weten, maar hey, hij kost je niets, best een gokje waard denk ik dan.
Hebben jullie pelletkacheleigenaars ook wel eens dat je deze tijd van het jaar naar de weersvoorspellingen blijft kijken en stiekem hoopt dat t kouder wordt?
Ik betrapte me er gister op dat ik ergens blij was dat de temperaturen volgende week behoorlijk gaan zakken.....
Ik betrapte me er gister op dat ik ergens blij was dat de temperaturen volgende week behoorlijk gaan zakken.....
6 minimaal, 21maximaal idd.Pakhaas schreef op woensdag 14 september 2016 @ 08:42:
[...]
Bedankt.
Ik heb zelf alleen een stand-alone pelletkachel in de woonkamer staan. Een Edilkamin Seven
Die is voor mijn woonkamer eigenlijk te zwaar. Hij brandt altijd op de aller-laagste stand. En grootste deel vd winter word het eind vd avond 26 of 27 graden volgens de cv thermostaat. Nu deze hangt recht tegenover de pelletkachel (3meter er vanaf). En sochtends/na de nacht koelt het met koude dagen weer af tot 17 graden als ik alleen de voorgaande avond heb gestookt. En eind vd middag is het soms 15 of 16graden dan.
CV staat standaard de hele winter op 11graden zodat hij niet aan gaat.
zo één:
http://www.pelletkachelpl...s/24-edilkamin-seven.html
Dan krijg je dus niet echt een stabiele temperatuur als je het mij vraagt...is dat wel fijn avonds richting de 26-27 graden? Zou toch graag een stabiele temperatuur willen, ik denk dat dat beter te bereiken is met een cvpelletkachel toch?Atomic2005 schreef op woensdag 14 september 2016 @ 14:23:
[...]
6 minimaal, 21maximaal idd.
Ik heb zelf alleen een stand-alone pelletkachel in de woonkamer staan. Een Edilkamin Seven
Die is voor mijn woonkamer eigenlijk te zwaar. Hij brandt altijd op de aller-laagste stand. En grootste deel vd winter word het eind vd avond 26 of 27 graden volgens de cv thermostaat. Nu deze hangt recht tegenover de pelletkachel (3meter er vanaf). En sochtends/na de nacht koelt het met koude dagen weer af tot 17 graden als ik alleen de voorgaande avond heb gestookt. En eind vd middag is het soms 15 of 16graden dan.
CV staat standaard de hele winter op 11graden zodat hij niet aan gaat.![]()
zo één:
http://www.pelletkachelpl...s/24-edilkamin-seven.html
Dat denk ik ook. Zeker met de vloerverwarming.Pakhaas schreef op woensdag 14 september 2016 @ 15:42:
[...]
Dan krijg je dus niet echt een stabiele temperatuur als je het mij vraagt...is dat wel fijn avonds richting de 26-27 graden? Zou toch graag een stabiele temperatuur willen, ik denk dat dat beter te bereiken is met een cvpelletkachel toch?
Wij hebben hier ook vloerverwarming, en die staat dus ook de hele winter uit. Dus de WAF voor alleen de stand-alone pelletkachel begint aardig af te nemen.

haha, ik kom jou ook overal tegen hePakhaas schreef op woensdag 14 september 2016 @ 15:42:
[...]
Dan krijg je dus niet echt een stabiele temperatuur als je het mij vraagt...is dat wel fijn avonds richting de 26-27 graden? Zou toch graag een stabiele temperatuur willen, ik denk dat dat beter te bereiken is met een cvpelletkachel toch?
Ja dat blijft er een beetje bij hePakhaas schreef op donderdag 15 september 2016 @ 14:41:
[...]
Haha kom maar eens een bakje koffie halen
Ik hoor overigens niets over een buffervat bij de aanschaf van een pelletcv. Mij is verteld dat dit wel noodzakelijk aangezien de pelletketel natuurlijk niet zo makkelijk aan en uitgaat als een ketel op gas. Hoe hebben de eigenaren hier hem aangeslotrn?
Geldt dat niet alleen voor als je ook het tapwater via de pelletcv wil laten lopen?Sjors81 schreef op donderdag 15 september 2016 @ 21:45:
[...]
Ja dat blijft er een beetje bij he![]()
Ik hoor overigens niets over een buffervat bij de aanschaf van een pelletcv. Mij is verteld dat dit wel noodzakelijk aangezien de pelletketel natuurlijk niet zo makkelijk aan en uitgaat als een ketel op gas. Hoe hebben de eigenaren hier hem aangeslotrn?
Yup, buffervat is alleen nodig bij warm water aansluiting.
Er wordt geadviseerd een vat er naast te zetten omdat een pelletketel niet direct uit gaat en ook niet direct weer op temperatuur is. Dit kan betekenen dat je bij het warm doen een te hoge temp krijgt en dat wanneer je dan weer wil verwarmen het lang duurt voordat de ketel weer op temp is. Dit is wat e een installateur van die dingen mij vertelde
Kan goed ja, dat zal ook aan de grootte van de kachel liggen plus de afkoeling van het huis, als eco stand 6kW is en het huis een afkoeling van 8 heeft is er niets adh en gaat hij gewoon op eco draaien of je zorgt dat hij op eco gaat draaien, dan warmt het huis langzamer op.Sjors81 schreef op donderdag 15 september 2016 @ 22:52:
Er wordt geadviseerd een vat er naast te zetten omdat een pelletketel niet direct uit gaat en ook niet direct weer op temperatuur is. Dit kan betekenen dat je bij het warm doen een te hoge temp krijgt en dat wanneer je dan weer wil verwarmen het lang duurt voordat de ketel weer op temp is. Dit is wat e een installateur van die dingen mij vertelde
Is de kachel aan de grote kant kan je gaan bufferen met een boiler om de stilstand/afkoel tijd te verlengen, voordeel daarbij is dat je gelijk sww hebt.
Nu ben ik ook van plan een zonneboiler te plaatsen als 3e subsidiemaatregel voor de friese energie premie (1200,euro). Dit zou ik uiteraard kunnen combineren met het benodigde buffervat. Kan ik hiervoor iedere willekeurige zonneboiler cv-combi voor nemen (uiteraard met voldoende inhoud)
Gisteravond bij de verkoper van de Biodom geweest.
Onderstaande info is voor iedereen wel interessant:
- Installatie kosten (in mijn geval): 1500 > 2000 euro (excl. warmwater)
- Vanaf 2000 m3 gas is het eigenlijk pas echt interessant
- Volgend jaar is er weer een subsidiepot
- Afvoer van gassen moet eigenlijk via het dak. Omdat bij het aanslaan hij wat vieze lucht geeft.
- De Biodom is gewoon een prima ding maar niet super slim. Je moet hem met de hand (via schakelaar) schoonmaken. Er zitten geen pompen, expansievaten, etc. in.
- Jaarlijkse schoonmaak beurt kun je zelf doen. Als je het laat doen kost dit 75/85 euro.
- Als je hem ook voor je warm water voorziening wilt gebruiken heb je een buffervat nodig
- Hij kan ook in combinatie met je CV
- 1 pallet pellets neemt 1m2 in beslag (1,8M hoog)
- Afvoer van gassen moet eigenlijk via het dak. Omdat bij het aanslaan hij wat vieze lucht geeft.
- De Biodom is gewoon een prima ding maar niet super slim. Je moet hem met de hand (via schakelaar) schoonmaken. Er zitten geen pompen, expansievaten, etc. in.
- Jaarlijkse schoonmaak beurt kun je zelf doen. Als je het laat doen kost dit 75/85 euro.
- Als je hem ook voor je warm water voorziening wilt gebruiken heb je een buffervat nodig
Bedankt voor de info! Vraagje, is jouw situatie speciaal/bijzonder? Installatiekosten vind ik nogal fors. Wellicht is het handig om globaal aan te geven wat de installatie bij jou inhoudtHeroS schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 07:57:
Redelijk standaard dus, alleen, kan je hem nou wel of niet via een klok/programma laten starten?HeroS schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 07:57:
Wat vond je van de kwaliteit? Alles schots en scheef of zit het toch wel netjes in elkaar?
Installatie kosten zijn hoog, voor alleen dat geld plaats je een cv incl ketel, maar zoals hierboven al staat, schets de situatie anders eens.
Ik denk dat je de installatie ook niet door de pelletkachel leverancier moet laten doen, maar gewoon de plaatselijke loodgieter.
Een gat in het dak en een paar cv pijpen is het zelfde als bij een gasketel.
Ik vind de installatie kosten ook wel hoog want bij mij is niet heel veel bijzonders.Sjors81 schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 09:05:
[...]
Bedankt voor de info! Vraagje, is jouw situatie speciaal/bijzonder? Installatiekosten vind ik nogal fors. Wellicht is het handig om globaal aan te geven wat de installatie bij jou inhoudt
Maar installatie omvat:
- 2 pompen (klasse A)
- Een extra verdeel blok (dit doet niet iedereen) voor beter opstarten van ketel
- 6 meter extra verwarmingsbuis (x2) incl. doorvoer door 1 muur heen
- Dakdoorvoer
- Pijp voor afvoer
- Afsluiten huidige cv ketel
- Installatie expansievat
- In gebruik nemen
- Uitleg
Zag er simpel uit, stelt niet zoveel voor. Maar geheel solide en netjes afgewerkt. Volgens mij een prima product. Hij heeft klanten welke wel 4 pallets pellets per jaar weg fikken per jaar zonder problemen.Rol-Co schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 09:18:
[...]
Wat vond je van de kwaliteit? Alles schots en scheef of zit het toch wel netjes in elkaar?
Gaat gewoon via je normale thermostaat. Dus ja.Rol-Co schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 09:18:
[...]
Redelijk standaard dus, alleen, kan je hem nou wel of niet via een klok/programma laten starten?
[ Voor 40% gewijzigd door HeroS op 16-09-2016 09:23 ]
Nu heb ik niet direct een beeld van de materiaalkosten maar in een dag zou hij toch wel het werk klaar moeten hebben lijkt mij. Ruim gerekend zou er dan voor circa 1000 euro aan materiaal in zit. Zou dat kunnen?
2 pompen?HeroS schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 09:18:
[...]
Ik vind de installatie kosten ook wel hoog want bij mij is niet heel veel bijzonders.
Maar installatie omvat:
- 2 pompen (klasse A)
- Een extra verdeel blok (dit doet niet iedereen) voor beter opstarten van ketel
- 6 meter extra verwarmingsbuis (x2) incl. doorvoer door 1 muur heen
- Dakdoorvoer
- Pijp voor afvoer
- Afsluiten huidige cv ketel
- Installatie expansievat
- In gebruik nemen
- Uitleg
En cv lekker laten hangen, incl expansievat zodat je die ook kan schrappen.
Ik zie een 400,- aan materiaal, waar de pomp het duurste is.
400 euro materiaal is dus 1200 euro loon, wat dus bijna een week werk is!!??
Ja, hij had daar een verhaal over wat logisch klonk.Rol-Co schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 09:23:
[...]
2 pompen?
En cv lekker laten hangen, incl expansievat zodat je die ook kan schrappen.
Ik zie een 400,- aan materiaal, waar de pomp het duurste is.
Ik denk materiaal (maar ben geen expert):
- Pomp kost: 150/200 x2 >> 400 euro
- Verdeel blok 85 euro
- Afvoer pijp: 350 euro
- CV leiding: 50 euro
- Thermometers: 25 euro
- Expansievat: 30 euro
Totaal: 940 euro
Ik neem aan dat je in lemmer bent geweest? Hij verkoopt ook de artel compact ketels. Dit schijnen betrouwbare apparaten te zijn en volgens mijbl vergelijkbaar met de biodom. Behalve dan dat er pas vanaf 20kw subisidie op zit
Wat zei hij over een evt buffervat?
[ Voor 8% gewijzigd door Sjors81 op 16-09-2016 09:31 ]
Buffervat kan maar kost uiteraard meer.Sjors81 schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 09:30:
Ik neem aan dat je in lemmer bent geweest? Hij verkoopt ook de artel compact ketels. Dit schijnen betrouwbare apparaten te zijn en volgens mijbl vergelijkbaar met de biodom. Behalve dan dat er pas vanaf 20kw subisidie op zit
Artel begint vanaf 5.500 euro maar zit wel meer op/in en is "volledige" automatisch.
De artel vanaf 5500 is de comfort, de compact wordt overal voor 3400 euro aangeboden
http://www.houtstookenzo....letketel-compact-cv-20-kw
http://www.houtstookenzo....letketel-compact-cv-20-kw
[ Voor 30% gewijzigd door Sjors81 op 16-09-2016 09:40 ]
Rookgasafvoer 350,- ? Is dat enkel of dubbelwandig? En hoeveel meter? Gewoon omhoog en door de muur of dak enkelwandig is rond 120,- dan 1 pomp (doet je cv nu ook) 150,- , cv leiding met koppelingen 50,- en een expansievat 30,-HeroS schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 09:26:
[...]
Ja, hij had daar een verhaal over wat logisch klonk.
Ik denk materiaal (maar ben geen expert):
- Pomp kost: 150/200 x2 >> 400 euro
- Verdeel blok 85 euro
- Afvoer pijp: 350 euro
- CV leiding: 50 euro
- Thermometers: 25 euro
- Expansievat: 30 euro
Totaal: 940 euro
Verdeelblok weet ik niet goed wat hij er mee bedoeld.
Sjors doe nou eens google gebruiken dan weet je gelijk dat bovenstaande uitspraken beetje kolder zijn. Aan de kleinste biodom hoeven alleen maar twee waterleidingen en een schoorsteen, meter of drie kost 75 euro mits niet dubbel zandig noodzakelijk is. De grote broer heeft nog wel een cv pomp nodig. Er zit subsidie op deze apparaten omdat ze volwaardig stand alone zijn, er zit een expansie in en een eigen buffer van 50/60 liter. Die heeft ie ook nodig om via zijn eigen meng ventiel altijd retour van 50 graden te creëren. Het vermogen is hetzelfde als cv dus verwarmt ook net zo snel. Hij heeft een eigen klok thermostaat maar kan ook externe thermostaat opSjors81 schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 09:30:
Zoals ik al zei doe maar google op biodom lx c15 of c17
1 PVoutput . Dongen NB
Ik weet wel dat ze standalone zijn aan te sluiten maar dat zeggen sommigen ook van een lwwp. ik heb vanochtend nog twee installateurs gesproken en beide geven ze aan dat een buffervat toch wel noodzakelijk is om het rendabel aan te sluiten. Daarnaast is het voor de levensduur van de ketel ook een plus. Dus tja...reneeke1970 schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 11:26:
[...]
Sjors doe nou eens google gebruiken dan weet je gelijk dat bovenstaande uitspraken beetje kolder zijn. Aan de kleinste biodom hoeven alleen maar twee waterleidingen en een schoorsteen, meter of drie kost 75 euro mits niet dubbel zandig noodzakelijk is. De grote broer heeft nog wel een cv pomp nodig. Er zit subsidie op deze apparaten omdat ze volwaardig stand alone zijn, er zit een expansie in en een eigen buffer van 50/60 liter. Die heeft ie ook nodig om via zijn eigen meng ventiel altijd retour van 50 graden te creëren. Het vermogen is hetzelfde als cv dus verwarmt ook net zo snel. Hij heeft een eigen klok thermostaat maar kan ook externe thermostaat op
Of begrijp ik je verkeerd en heb je het over de hoogtr van de installatiekosten?
Degene die ik vanochtend aan de lijn had vroeg 4000 euro voor het aansluiten en heg jnstallatiemateriaal......
[ Voor 7% gewijzigd door Sjors81 op 16-09-2016 12:18 ]
Stel je oude cv is kapot, dan is het cv van de muur en een biomassa er voor in de plaats zetten. Een cv heeft ook geen buffer nodig, hij warmt op tot 80 graden of wat je wilt en dan gaat hij uit, net als cv.Sjors81 schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 12:14:
[...]
Ik weet wel dat ze standalone zijn aan te sluiten maar dat zeggen sommigen ook van een lwwp. ik heb vanochtend nog twee installateurs gesproken en beide geven ze aan dat een buffervat toch wel noodzakelijk is om het rendabel aan te sluiten. Daarnaast is het voor de levensduur van de ketel ook een plus. Dus tja...
Of begrijp ik je verkeerd en heb je het over de hoogtr van de installatiekosten?
Degene die ik vanochtend aan de lijn had vroeg 4000 euro voor het aansluiten en heg jnstallatiemateriaal......
Dus installatie kosten is onzin. Expansie is 6 liter uit mijn hoofd, kan te klein zijn voor je systeem maar dan koop je er eentje bij voor 20 euro. Buffer vat gebruik je alleen als je sww water er bij wilt hebben ,de goedkope modellen hebben geen drieweg klep en wisselaar helaas . Ik vermoed dat al die klets van mensen komt die nog nooit zon ding gebruikt hebben, is best nieuw in nl.
Vandaar ook de uitspraak pas rendabel vanaf 2000 kuub gas, dan is de besparing inderdaad pas groot genoeg per jaar voor de enorme aanschaf prijs. Maar momenteel is hij gratis, dus iedere huis eigenaar die zon ding niet desnoods als reserve er bij zet is gek in mijn ogen
1 PVoutput . Dongen NB
Ik snap ook niet waarom er 2 pompen in zijn lijst staanreneeke1970 schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 11:26:
[...]
Sjors doe nou eens google gebruiken dan weet je gelijk dat bovenstaande uitspraken beetje kolder zijn. Aan de kleinste biodom hoeven alleen maar twee waterleidingen en een schoorsteen, meter of drie kost 75 euro mits niet dubbel zandig noodzakelijk is. De grote broer heeft nog wel een cv pomp nodig. Er zit subsidie op deze apparaten omdat ze volwaardig stand alone zijn, er zit een expansie in en een eigen buffer van 50/60 liter. Die heeft ie ook nodig om via zijn eigen meng ventiel altijd retour van 50 graden te creëren. Het vermogen is hetzelfde als cv dus verwarmt ook net zo snel. Hij heeft een eigen klok thermostaat maar kan ook externe thermostaat op
Dank voor je bericht. Woon jij niet in de buurt om dat ding te installeren?reneeke1970 schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 16:11:
[...]
Stel je oude cv is kapot, dan is het cv van de muur en een biomassa er voor in de plaats zetten. Een cv heeft ook geen buffer nodig, hij warmt op tot 80 graden of wat je wilt en dan gaat hij uit, net als cv.
Dus installatie kosten is onzin. Expansie is 6 liter uit mijn hoofd, kan te klein zijn voor je systeem maar dan koop je er eentje bij voor 20 euro. Buffer vat gebruik je alleen als je sww water er bij wilt hebben ,de goedkope modellen hebben geen drieweg klep en wisselaar helaas . Ik vermoed dat al die klets van mensen komt die nog nooit zon ding gebruikt hebben, is best nieuw in nl.
Vandaar ook de uitspraak pas rendabel vanaf 2000 kuub gas, dan is de besparing inderdaad pas groot genoeg per jaar voor de enorme aanschaf prijs. Maar momenteel is hij gratis, dus iedere huis eigenaar die zon ding niet desnoods als reserve er bij zet is gek in mijn ogen
Voor jou is dit alles gesneden koek maar een redelijke leek op dit gebied, zoals ik, zal het verhaal van de installateurs toch al snel als geloofwaardig interpreteren. Daarnaast is een van degene waar ik langs ben geweest een specialist op het gebied van pelletkachels en dat al jaren lang. Maar goed vooralsnog heb je me overtuigd van de 'onzin' van een buffervat.
Ander vraagje nog:
Ons huis is circa 350 a 400m3. Is een biodom c15 dan voldoende of heb ik er al snel een nodig van 20kw? De artel compact 20 geeft aan max 380m3, is dit wel beteouwbare info?
Dus wat je zegt is dat een palletkachel net zo snel kan pendelen als een CVketel? Ik ben nog niet gehinderd door enige praktijkervaring wat betreft de palletkachel, maar dat gaat toch een beetje tegen mijn gevoel in. Het lijkt me toch dat een palletgestookte warmtewisselaar een langere opwarmtijd en langere nabrandtijd heeft dan een gasgestookte warmtewisselaar.reneeke1970 schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 16:11:
[...]
Stel je oude cv is kapot, dan is het cv van de muur en een biomassa er voor in de plaats zetten. Een cv heeft ook geen buffer nodig, hij warmt op tot 80 graden of wat je wilt en dan gaat hij uit, net als cv.
(...)
Of is dat nagenoeg te verwaarlozen?
Zoals gezegd, geen praktijkervaring aan deze kant. Dus ben benieuwd.
Groetjes
Dat ligt er ook aan of je in een wigwam woont of in een passief huis...Sjors81 schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 16:36:
[...]
Ander vraagje nog:
Ons huis is circa 350 a 400m3. Is een biodom c15 dan voldoende of heb ik er al snel een nodig van 20kw? De artel compact 20 geeft aan max 380m3, is dit wel beteouwbare info?
En wat je huidig stookgedrag is.
In een wigwam maar wel met spouwmuurAUijtdehaag schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 23:51:
[...]
Dat ligt er ook aan of je in een wigwam woont of in een passief huis...![]()
En wat je huidig stookgedrag is.
Uitgaande van een vrijstaande woning, jaar 1978 met geisoleerde vloer, alles hr++ en spouwmuurisolatie (5cm glaswol, vanaf bouw)
Verwacht gasverbruik verwarming circa 1600m3.
Valt daar iets zinnigs over te zeggen?
Vind de biodom c15 een mooi en compact apparaat maar ik denk net te klein qua vermogen
Vermogen is altijd lastige vraag, als je je cv in verleden geobserveerd hebt weet je wat je nodig hebt. Om je huis vijf graden te verwarmen in half uur is alles te klein.....Sjors81 schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 09:33:
[...]
In een wigwam maar wel met spouwmuur![]()
Uitgaande van een vrijstaande woning, jaar 1978 met geisoleerde vloer, alles hr++ en spouwmuurisolatie (5cm glaswol, vanaf bouw)
Verwacht gasverbruik verwarming circa 1600m3.
Valt daar iets zinnigs over te zeggen?
Vind de biodom c15 een mooi en compact apparaat maar ik denk net te klein qua vermogen
Mijn cv pruttelt slechts half uurtje laagste vermogen om de twee drie uur, dus als een 17 kW ketel dat niet bij kan houden.....
Wp huizen doen het met 7/9 kW.....
Maar mijn winter moet ook nog komen dus hele harde feiten weet ik ook niet.
Een pellets kachel heeft in ieder geval geen moeite met water 90 graden stoken dus ook met normale radiatoren moet het goed komen.
En eigenlijk snap ik je twijfel niet, begin gratis en als niet voldoende is volgend jaar andere kopen die beter aan je behoefte voldoet
1 PVoutput . Dongen NB
De gewone pellets kachels zonder cv staan in woonkamer met de thermostaat in de kachel alles automatisch te regelen.Nhz schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 22:41:
[...]
Dus wat je zegt is dat een palletkachel net zo snel kan pendelen als een CVketel? Ik ben nog niet gehinderd door enige praktijkervaring wat betreft de palletkachel, maar dat gaat toch een beetje tegen mijn gevoel in. Het lijkt me toch dat een palletgestookte warmtewisselaar een langere opwarmtijd en langere nabrandtijd heeft dan een gasgestookte warmtewisselaar.
Alles elektronisch dus geen probleem met moduleren.
Water opwarmen gaat trager dan rechtstreeks aan lucht afgeven dus dan hebben ze helemaal geen last van aan uit gedrag. En uiteraard hangt dat van je (slimme ) thermostaat af, en de juiste plaats
1 PVoutput . Dongen NB
Mag je meerdere malen subsidie aanvragen dan? In dat geval is mijn vraag inderdaad minder interessant ja. Neemt niet weg dat ik natuurlijk niet in een koud huis wil zitten mochten we toch een strengere winter krijgen of is het dan een kwestie van langer wachten?reneeke1970 schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 19:29:
[...]
Vermogen is altijd lastige vraag, als je je cv in verleden geobserveerd hebt weet je wat je nodig hebt. Om je huis vijf graden te verwarmen in half uur is alles te klein.....
Mijn cv pruttelt slechts half uurtje laagste vermogen om de twee drie uur, dus als een 17 kW ketel dat niet bij kan houden.....
Wp huizen doen het met 7/9 kW.....
Maar mijn winter moet ook nog komen dus hele harde feiten weet ik ook niet.
Een pellets kachel heeft in ieder geval geen moeite met water 90 graden stoken dus ook met normale radiatoren moet het goed komen.
En eigenlijk snap ik je twijfel niet, begin gratis en als niet voldoende is volgend jaar andere kopen die beter aan je behoefte voldoet
Ik heb al wp en biomassa....Sjors81 schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 21:44:
[...]
Mag je meerdere malen subsidie aanvragen dan? In dat geval is mijn vraag inderdaad minder interessant ja. Neemt niet weg dat ik natuurlijk niet in een koud huis wil zitten mochten we toch een strengere winter krijgen of is het dan een kwestie van langer wachten?
Anderen hebben bv ook twee wp ....
Je hoeft hem maar jaar te gebruiken, dan ben je vrij om te verkopen.....
Heb je nu geen cv dan? Dan kom je toch nooit in de kou
1 PVoutput . Dongen NB
Ja dat heb ik uiteraard wel maar kan ook deze gecombineerd aangesloten worden zodat het vrij simpel is om om te schakelen van pellet naar gas?
Uiteraard, gewoon parallel zetten met zowel de bio als de cv een terugslagklep in één leiding, dan kunnen ze beide afzonderlijk draaien en je expansie die je nu al hebt werken dan op beide systemen. En mocht je wel warm tapwater willen dan wel een buffer vat nemen met hygiëne spiraal, en het vat komt dan in retour van cv. Je bio gaat dan op eigen regeling het vat warm houden en je cv haalt dan de warmte uit het vat met zijn eigen thermostaat. Je zet dan de water temperatuur zo laag dat hij niet aanslaat, enkel gaat circuleren.Sjors81 schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 22:09:
Ja dat heb ik uiteraard wel maar kan ook deze gecombineerd aangesloten worden zodat het vrij simpel is om om te schakelen van pellet naar gas?
Het hele verhaal is eigenlijk hetzelfde als een wp ,alleen behoud je nu gewoon je hoge water temperatuur net als een cv die heeft.
Mogelijkheden genoeg dus......
1 PVoutput . Dongen NB
Ok tnx, nog een andere vraag. Mijn grootste bezwaar tegen het buffervat is de omvang van een 500 liter vat. Dit kan ik alleen kwijt in de vrijstaande garage en moet daarvoor mijn net nieuw aangelegde tuin weer voor open halen. Een kleiner vat van max 300 liter zou net kunnen maar dan moet ik daar ook mijn warm water uit halen.reneeke1970 schreef op zondag 18 september 2016 @ 09:43:
[...]
Uiteraard, gewoon parallel zetten met zowel de bio als de cv een terugslagklep in één leiding, dan kunnen ze beide afzonderlijk draaien en je expansie die je nu al hebt werken dan op beide systemen. En mocht je wel warm tapwater willen dan wel een buffer vat nemen met hygiëne spiraal, en het vat komt dan in retour van cv. Je bio gaat dan op eigen regeling het vat warm houden en je cv haalt dan de warmte uit het vat met zijn eigen thermostaat. Je zet dan de water temperatuur zo laag dat hij niet aanslaat, enkel gaat circuleren.
Het hele verhaal is eigenlijk hetzelfde als een wp ,alleen behoud je nu gewoon je hoge water temperatuur net als een cv die heeft.
Mogelijkheden genoeg dus......
Mijn idee was om nu voor sww een wpb aan te schaffen van 190 liter die mij na subsidies slechts 400 euro kost. Elektra kan ik opvangen met mijn verwachte overschot op de panelen. Voor het geval ik toch een buffervat noodzakelijk acht kan ik dus nog in de garage een neerzetten maar liever niet
Ik zou er ook voor kunnen kiezen een hygiëne buffervat te nemen incl zonnecollectoren zodat ik dezelfde subsidie kan pakken als op de wpb (500 isde + 1200 friese energie premie). Kan alleen niet groter dan 300 liter kwijt.
Denk toch dat een wpb dan op dit moment handiger en goedkoper is. (Geluid van de wpb is bekend hoor
Klinkt best interessant zo'n "gratis" pellet cv!
Nu heb ik voor de gein de handleiding van de artel eens doorgelezen en daar zit toch nog aardig wat werk aan. Dagelijks onderhoud bijvoorbeeld geeft aan dat je de ketel af moet laten koelen, as met de stofzuiger verwijderen, warmtewisselaar schoon maken. En verder maandelijks nog wat meer demonteren en schoonmaken. Nu valt dat maandelijkse nog wel mee maar ik vrees dat het dagelijkse werk me op gaat breken. Zijn er ook varianten waarbij dat "onderhoud" minder frequent hoeft?
Verder zou ik de ketel onmogelijk in huis kwijt kunnen dus zou hij in de garage moeten komen. Is dat gewoon een kwestie van leidingen ingraven en op een willekeurig punt onder de kruipruimte aansluiten op de bestaande cv leidingen?
Nu heb ik voor de gein de handleiding van de artel eens doorgelezen en daar zit toch nog aardig wat werk aan. Dagelijks onderhoud bijvoorbeeld geeft aan dat je de ketel af moet laten koelen, as met de stofzuiger verwijderen, warmtewisselaar schoon maken. En verder maandelijks nog wat meer demonteren en schoonmaken. Nu valt dat maandelijkse nog wel mee maar ik vrees dat het dagelijkse werk me op gaat breken. Zijn er ook varianten waarbij dat "onderhoud" minder frequent hoeft?
Verder zou ik de ketel onmogelijk in huis kwijt kunnen dus zou hij in de garage moeten komen. Is dat gewoon een kwestie van leidingen ingraven en op een willekeurig punt onder de kruipruimte aansluiten op de bestaande cv leidingen?
Ja als het maar de hoofd leiding is....ArwinV schreef op zondag 18 september 2016 @ 10:13:
Klinkt best interessant zo'n "gratis" pellet cv!
Ja er zijn er die automatisch reinigen maar die zijn veel groter en veel duurder omdat die vaak ineen een heel groot voorraad korrels bunker hebben
1 PVoutput . Dongen NB
Ja jij zit in Friesland haha....Sjors81 schreef op zondag 18 september 2016 @ 09:55:
[...]
Ok tnx, nog een andere vraag. Mijn grootste bezwaar tegen het buffervat is de omvang van een 500 liter vat. Dit kan ik alleen kwijt in de vrijstaande garage en moet daarvoor mijn net nieuw aangelegde tuin weer voor open halen. Een kleiner vat van max 300 liter zou net kunnen maar dan moet ik daar ook mijn warm water uit halen.
Mijn idee was om nu voor sww een wpb aan te schaffen van 190 liter die mij na subsidies slechts 400 euro kost. Elektra kan ik opvangen met mijn verwachte overschot op de panelen. Voor het geval ik toch een buffervat noodzakelijk acht kan ik dus nog in de garage een neerzetten maar liever niet
Ik zou er ook voor kunnen kiezen een hygiëne buffervat te nemen incl zonnecollectoren zodat ik dezelfde subsidie kan pakken als op de wpb (500 isde + 1200 friese energie premie). Kan alleen niet groter dan 300 liter kwijt.
Denk toch dat een wpb dan op dit moment handiger en goedkoper is. (Geluid van de wpb is bekend hoor)
Zoek een wpb die ook externe aansluiting heeft en je kunt hem op beide manieren gebruiken. Maar die hebben ook fikse afmeting hoor, zeker halve meter hoger waar de unit zit
1 PVoutput . Dongen NB
Mmm dat dagelijks schoonmaken zie ik ook niet zo zitten eerlijk gezegd...reneeke1970 schreef op zondag 18 september 2016 @ 11:31:
[...]
Ja als het maar de hoofd leiding is....
Ja er zijn er die automatisch reinigen maar die zijn veel groter en veel duurder omdat die vaak ineen een heel groot voorraad korrels bunker hebben
Dat dagelijks schoonmaken stelt echt niets voor. Dat is ff een dingetje eruit halen en als je slim bent met een asstofzuiger even schoonzuigen. Niet meer dan iedere dag ff je gootsteen schoonmaken. Paar minuutjes werk. Verder is 1x per jaar groot onderhoud nodig maar dat heb je met een gasketel ook. Je kunt dit zelf doen maar ook uitbesteden. Dit werd mij verteld door een artel leverancier
Het is bij met name de breedte van een probleem vormt.reneeke1970 schreef op zondag 18 september 2016 @ 11:33:
[...]
Ja jij zit in Friesland haha....
Zoek een wpb die ook externe aansluiting heeft en je kunt hem op beide manieren gebruiken. Maar die hebben ook fikse afmeting hoor, zeker halve meter hoger waar de unit zit
Tot hoe breed kun je kwijt dan? Zijn ook speciale smalle modellen van zestig cmSjors81 schreef op zondag 18 september 2016 @ 12:19:
[...]
Het is bij met name de breedte van een probleem vormt.
Mijn 400 is zeventig, past gewoon door deur opening
Maar als je wpb kunt vinden met extra aansluit punt die dan tevens als buffer kan dienen heb je wel een goedkope buffer en tevens kan je wpb heel beperkt ook je huis verwarmen, toch meegenomen als je toch moet ventileren
[ Voor 26% gewijzigd door reneeke1970 op 18-09-2016 12:32 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Het niet snel weer kunnen aanslaan van een pelletkachet zoals een cv wel doet kan een probleem zijn. ik heb zelf een Edilkamin funny en die moduleert wel maar gaat hij uit dan duurt het minimaal 18 minuten voordat hij weer brand. Er is een merk die dat ondervangt met een andere pellet aanvoer. Het merk Dielle duwt de pellets van onder af de branderpot in en daardoor blijft hij gloeien bij afschakelen. Het opstarten gaat daardoor veel sneller.Nhz schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 22:41:
[...]
Dus wat je zegt is dat een palletkachel net zo snel kan pendelen als een CVketel? Ik ben nog niet gehinderd door enige praktijkervaring wat betreft de palletkachel, maar dat gaat toch een beetje tegen mijn gevoel in. Het lijkt me toch dat een palletgestookte warmtewisselaar een langere opwarmtijd en langere nabrandtijd heeft dan een gasgestookte warmtewisselaar.
Voor meer info en vragen zit ik vaak op http://pellets.forummotion.com/
60cm is wel de max aangezien er ook nog werkruime nodig is aan de zijkant van de pelleteketel. Ben nog nooit een wpb tegengekomen die ook als buffer kan dienen en daarnaast lopen ze allemaal tot max 300literreneeke1970 schreef op zondag 18 september 2016 @ 12:30:
[...]
Tot hoe breed kun je kwijt dan? Zijn ook speciale smalle modellen van zestig cm
Mijn 400 is zeventig, past gewoon door deur opening
Maar als je wpb kunt vinden met extra aansluit punt die dan tevens als buffer kan dienen heb je wel een goedkope buffer en tevens kan je wpb heel beperkt ook je huis verwarmen, toch meegenomen als je toch moet ventileren
Ze zijn er wel, net als elektrische die ook een zonnecollector aansluiting hebben.Sjors81 schreef op zondag 18 september 2016 @ 12:49:
[...]
60cm is wel de max aangezien er ook nog werkruime nodig is aan de zijkant van de pelleteketel. Ben nog nooit een wpb tegengekomen die ook als buffer kan dienen en daarnaast lopen ze allemaal tot max 300liter
En inderdaad een wpb zul je niet groter vinden, capaciteit is zo klein dat hij het anders niet meer warm krijgt.
Is 300 niet groot genoeg dan? Die overigens standaard ook maar 60 zijn
1 PVoutput . Dongen NB
Vraag is of 300 genoeg is om als buffervat te dienen toch? Stelregel is 25liter per kw? Bij 20kw dus 500literreneeke1970 schreef op zondag 18 september 2016 @ 13:06:
[...]
Ze zijn er wel, net als elektrische die ook een zonnecollector aansluiting hebben.
En inderdaad een wpb zul je niet groter vinden, capaciteit is zo klein dat hij het anders niet meer warm krijgt.
Is 300 niet groot genoeg dan? Die overigens standaard ook maar 60 zijn
De dielle heeft weer andere problemen las ik.jandeman63 schreef op zondag 18 september 2016 @ 12:36:
[...]
Het niet snel weer kunnen aanslaan van een pelletkachet zoals een cv wel doet kan een probleem zijn. ik heb zelf een Edilkamin funny en die moduleert wel maar gaat hij uit dan duurt het minimaal 18 minuten voordat hij weer brand. Er is een merk die dat ondervangt met een andere pellet aanvoer. Het merk Dielle duwt de pellets van onder af de branderpot in en daardoor blijft hij gloeien bij afschakelen. Het opstarten gaat daardoor veel sneller.
Voor meer info en vragen zit ik vaak op http://pellets.forummotion.com/
Je kan het afslaan ook uitzetten gok ik, dan brand hij op eco rustig door.
Mogelijk is cv kachel anders ingesteld.....Rol-Co schreef op zondag 18 september 2016 @ 14:00:
[...]
De dielle heeft weer andere problemen las ik.
En welke cv springt er nou binnen 18 min weer aan als je huis warm is?
1 PVoutput . Dongen NB
Weet niet waar je dat vandaan haalt maar is zwaar overdreven. Denk dat je nul teveel hebt.Sjors81 schreef op zondag 18 september 2016 @ 13:15:
[...]
Vraag is of 300 genoeg is om als buffervat te dienen toch? Stelregel is 25liter per kw? Bij 20kw dus 500liter
En hij heeft zelf al 50 liter aan boord......
Jou berekening is voor hout kachels denk ik, die kunnen namelijk niet ineens zachtjes branden
1 PVoutput . Dongen NB
Ook dit was het advies van twee instalateurs en ik kwam het meerdere malen op internet tegen. Jij bent de eerste die wat anders zegtreneeke1970 schreef op zondag 18 september 2016 @ 14:29:
[...]
Weet niet waar je dat vandaan haalt maar is zwaar overdreven. Denk dat je nul teveel hebt.
En hij heeft zelf al 50 liter aan boord......
Jou berekening is voor hout kachels denk ik, die kunnen namelijk niet ineens zachtjes branden
Een veel te grote pendelende cvreneeke1970 schreef op zondag 18 september 2016 @ 14:25:
[...]
Mogelijk is cv kachel anders ingesteld.....
En welke cv springt er nou binnen 18 min weer aan als je huis warm is?
😀
Maar het word bij een pellet cv gewoon zaak om het zo af te stellen dat hij niet teveel aan en uit gaat en zo economisch mogelijk brand, pellets zijn ook niet gratis en een start kost net als bij gas altijd extra.
Aan en af schakel temperatuur moet eigenlijk instelbaar zijn zodat je die dan eventueel kan vergroten.
Ik heb mijn lucht versie ook zo ingesteld dat hij altijd op eco gaat branden, ook al zou het 15 graden zijn. Afslaan heb ik uitgezet.
Heeft een cv dat ook nodig omdat hij anders warmte niet kwijt kan?Sjors81 schreef op zondag 18 september 2016 @ 14:39:
[...]
Ook dit was het advies van twee instalateurs en ik kwam het meerdere malen op internet tegen. Jij bent de eerste die wat anders zegt
1 PVoutput . Dongen NB
Je boodschap vwb de nut en noodzaak van een buffervat is wel helder hoor. Het ging mij nu om de grootte van het buffervat en de stelregel van 25 liter per kw. Ondanks dat het niet noodzakelijk is heeft het wel voordelen. Zoals ik al aangaf zou ik wel een bevat nemen in het geval ik deze week gemakkelijk kwijt kan. 500liter is dan simpelweg te groot.reneeke1970 schreef op zondag 18 september 2016 @ 14:59:
[...]
Heeft een cv dat ook nodig omdat hij anders warmte niet kwijt kan?
Dus die eco stand moet je dan meer zien als de vroegere waakvlam in een gasketel?Rol-Co schreef op zondag 18 september 2016 @ 14:50:
[...]
Een veel te grote pendelende cv
😀
Maar het word bij een pellet cv gewoon zaak om het zo af te stellen dat hij niet teveel aan en uit gaat en zo economisch mogelijk brand, pellets zijn ook niet gratis en een start kost net als bij gas altijd extra.
Aan en af schakel temperatuur moet eigenlijk instelbaar zijn zodat je die dan eventueel kan vergroten.
Ik heb mijn lucht versie ook zo ingesteld dat hij altijd op eco gaat branden, ook al zou het 15 graden zijn. Afslaan heb ik uitgezet.
Nou wel iets meer hoor, meer de laagste stand wat de kachel kan branden.ArwinV schreef op zondag 18 september 2016 @ 15:37:
[...]
Dus die eco stand moet je dan meer zien als de vroegere waakvlam in een gasketel?
Zelfs op die stand loopt de kamer temperatuur hier op naar 24 en zetten we een deur naar boven open.
Je moet eens vragen in het wp forum voor extra smalle buffer, daar is het standaard gebruik. Die hebben misschien zo een link voor je.Sjors81 schreef op zondag 18 september 2016 @ 15:05:
[...]
Je boodschap vwb de nut en noodzaak van een buffervat is wel helder hoor. Het ging mij nu om de grootte van het buffervat en de stelregel van 25 liter per kw. Ondanks dat het niet noodzakelijk is heeft het wel voordelen. Zoals ik al aangaf zou ik wel een bevat nemen in het geval ik deze week gemakkelijk kwijt kan. 500liter is dan simpelweg te groot.
Misschien een liggende? Zware vloer er boven maken waar bio op komt? (300 kg )
1 PVoutput . Dongen NB
Dan vraag ik me toch af waarom je hem niet uit zet en twee uur later weer aan?Rol-Co schreef op zondag 18 september 2016 @ 16:02:
[...]
Nou wel iets meer hoor, meer de laagste stand wat de kachel kan branden.
Zelfs op die stand loopt de kamer temperatuur hier op naar 24 en zetten we een deur naar boven open.
1 PVoutput . Dongen NB
Dat was dus inderdaad wat ik me afvroeg. Voor nachtverlaging is het dan toch wel lonend om hem gewoon helemaal uit te laten gaan lijkt me?
Mocht ik zo'n apparaat in de garage willen zetten dan moet ik een 15 meter leiding ingraven om in het huis te komen, vervolgens onder de kruipruimte naar de bestaande aanvoer- en retourleiding komt neer op ruim 20 meter extra leiding. Kan dat nog problemen opleveren vwb de pompcapaciteit?
Mocht ik zo'n apparaat in de garage willen zetten dan moet ik een 15 meter leiding ingraven om in het huis te komen, vervolgens onder de kruipruimte naar de bestaande aanvoer- en retourleiding komt neer op ruim 20 meter extra leiding. Kan dat nog problemen opleveren vwb de pompcapaciteit?
Omdat het een gewone lucht pelletkachel is, dan is het goedkoper om hem door te laten branden met een halve kilo per uur. Uit zetten is het zo weer frisjes hoor en een start is weer rook, pellets enzreneeke1970 schreef op zondag 18 september 2016 @ 16:09:
[...]
Dan vraag ik me toch af waarom je hem niet uit zet en twee uur later weer aan?
Bij cv zal het best anders zijn, ik deed hier meestal aan van 05:00-09:30 en 18:30-22:00 +/- een half uurtje.
Overdag warmte van de zon op de pui en cv.
Overdag warmte van de zon op de pui en cv.
Klopt, dat doe ik ook. Koop je een kachel met hete lucht kanalisatie dan kun je nog wat verdelen en kan hij wat langer blijven branden.Rol-Co schreef op zondag 18 september 2016 @ 14:00:
[...]
De dielle heeft weer andere problemen las ik.
O ja, die Dielle heb ik zien branden in kampen. Ik vond hem nogal lawaaierig en niet zo mooi branden als geadverteerd.
Had je er slechte dingen over gelezen?
[ Voor 17% gewijzigd door jandeman63 op 18-09-2016 23:13 ]
Ik zit met verbazing dit alles te lezen.... Ik heb een aantal jaren geleden mijn ketel moeten vervangen in de winter waarna ik het jaar erop een houtkachel op cv heb laten plaatsen (geen subsidie).Ik had toen de interesse in een pellet cv, maar er was nog niet de kennis en subsidie voor deze systemen, evenals voor de technieken met vaccuum buizen ed. (leeft nu nog niet.... raar)
En nu word het bijna gratis aan de man gebracht
Voor diegene die twijfelen, een houtkachel op cv is een aantal dagen sjouwen met hout per jaar en nog goedkoper stoken als met pellets. (hout vergasser is nog leuker). Voor diegene die over pellets twijfelen, ja er zijn meer storingen ( wellicht in veel gevallen doordat de pellet cv/kachel specifieke pellets behoeft), maar het comfort hoeft er niets onder te lijden, weinig gesjouw, flinke besparing en bij juist gebruik, minder mileu belastend!
Ik gebruikte in een riante twee kapper 1400 m3 gas per jaar bij een strenge afstelling van de thermostaat (bij aanwezigheid 19 graden in de huiskamer, en 's morgens laten aanwarmen tot deze temperatuur zodat de badkamer even iets warmer was(zonder kids en weinig thuis)
Nu met 2 kinderen, de huiskamer 22 graden, alle kamers warm, douchen via cv, gebruik ik 220 m3 gas en max 10m3 hout (max €600). Mijn kosten zijn lager en het comfort is omhoog gegaan, zou ik hiervoor mijn huis hetzelfde verwarmt hebben, zou ik een besparing van tenminste €500 per jaar hebben.
Ik weet dat pelletkachels op cv niet geheel overeenkomen met houtkachels op cv, maar ik vond het, het delen waard.
Ondanks alle verhalen hierboven wil ik wel waarschuwen dat afhankelijk welke installatie je gaat aanschaffen het zeer raadzaam is om je goed te laten informeren, sommige installatie's hebben namelijk een mengventiel, en waterkoeling met thermische schakeling nodig (dit is natuurlijk minder van toepassing bij pellet kachels).
Had ik deze installatie nog niet staan, dan zou ik direct voor een dergelijk systeem kiezen, zeker nu dat de rest van Nederland eraan mee betaald.
En nu word het bijna gratis aan de man gebracht
Voor diegene die twijfelen, een houtkachel op cv is een aantal dagen sjouwen met hout per jaar en nog goedkoper stoken als met pellets. (hout vergasser is nog leuker). Voor diegene die over pellets twijfelen, ja er zijn meer storingen ( wellicht in veel gevallen doordat de pellet cv/kachel specifieke pellets behoeft), maar het comfort hoeft er niets onder te lijden, weinig gesjouw, flinke besparing en bij juist gebruik, minder mileu belastend!
Ik gebruikte in een riante twee kapper 1400 m3 gas per jaar bij een strenge afstelling van de thermostaat (bij aanwezigheid 19 graden in de huiskamer, en 's morgens laten aanwarmen tot deze temperatuur zodat de badkamer even iets warmer was(zonder kids en weinig thuis)
Nu met 2 kinderen, de huiskamer 22 graden, alle kamers warm, douchen via cv, gebruik ik 220 m3 gas en max 10m3 hout (max €600). Mijn kosten zijn lager en het comfort is omhoog gegaan, zou ik hiervoor mijn huis hetzelfde verwarmt hebben, zou ik een besparing van tenminste €500 per jaar hebben.
Ik weet dat pelletkachels op cv niet geheel overeenkomen met houtkachels op cv, maar ik vond het, het delen waard.
Ondanks alle verhalen hierboven wil ik wel waarschuwen dat afhankelijk welke installatie je gaat aanschaffen het zeer raadzaam is om je goed te laten informeren, sommige installatie's hebben namelijk een mengventiel, en waterkoeling met thermische schakeling nodig (dit is natuurlijk minder van toepassing bij pellet kachels).
Had ik deze installatie nog niet staan, dan zou ik direct voor een dergelijk systeem kiezen, zeker nu dat de rest van Nederland eraan mee betaald.
Money isn't rellevant..... who you are is.....
Ik ken iemand met een Dielle die heel vaak last had van een verstopte pellettoevoer. En dat probleem schijnt heel erg vaak voor te komen. Je kachel schiet dan in storing, gaat uit, en moet dan helemaal afkoelen om opgehaald te kunnen worden. Vervolens moet je de pellettoevoer leeghalen en reinigen. Weer monteren en de kachel weer opstarten. Wel 3 kwartier werk totaal. En als je dat bijna elke dag doen moet, dan ben je er snel flauw van.jandeman63 schreef op zondag 18 september 2016 @ 23:00:
[...]
Klopt, dat doe ik ook. Koop je een kachel met hete lucht kanalisatie dan kun je nog wat verdelen en kan hij wat langer blijven branden.
O ja, die Dielle heb ik zien branden in kampen. Ik vond hem nogal lawaaierig en niet zo mooi branden als geadverteerd.
Had je er slechte dingen over gelezen?
Sinds twee weken staat bij hem dan ook weer een Artel in de kamer. Goedkoper, iets meer geluid, maar betrouwbaar, even veel warmte, en een bijna even mooie vlam.
Het voornaamste nadeel dat ik hoor van de goedkopere modellen is de luidruchtige ventilator. Zijn er al mensen hier die een andere (stillere) ventilator er in hebben 'getweakt'.
Niet getweakt maar wel een standje lager zodat hij onhoorbaar is, als je de parameters hebt kan je die aanpassen.Markprinsen schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 20:21:
Het voornaamste nadeel dat ik hoor van de goedkopere modellen is de luidruchtige ventilator. Zijn er al mensen hier die een andere (stillere) ventilator er in hebben 'getweakt'.
De ventilator is geen probleem, de spindel van de pellet toevoer wel, 2 dezelfde kachels kunnen totaal verschillend zijn kwa geluid.
Zojuist de jaarafrekening van de energiemaatschappij ontvangen. Ik heb sinds november 2015 een pelletkachel, maar ik heb mijn maandtermijn voor de energie ongewijzigd gelaten (153,-). Ik krijg nu € 800,- terug!
Zo verdien ik mijn (ongesubsidieerde) pelletkachel dus in 2 jaar terug. Als ik dezelfde pelletkachel in 2016 had gekocht met 500,- subsidie, en ik had zelf de rookgasafvoer aangelegd (had achteraf best gekund) dan had ik de kachel binnen 1 jaar terugverdiend!!
* Trekt een lange neus naar mensen die hun spaarcentjes in zonnepanelen hebben gestopt
Zo verdien ik mijn (ongesubsidieerde) pelletkachel dus in 2 jaar terug. Als ik dezelfde pelletkachel in 2016 had gekocht met 500,- subsidie, en ik had zelf de rookgasafvoer aangelegd (had achteraf best gekund) dan had ik de kachel binnen 1 jaar terugverdiend!!
* Trekt een lange neus naar mensen die hun spaarcentjes in zonnepanelen hebben gestopt
http://www.warmteloket.nl...uoco-7-en-10-kw#productenMarkprinsen schreef op woensdag 21 september 2016 @ 14:39:
Welke kachel heb je staan?
in de 7Kw uitvoering
Om nou de energiebesparing van afgelopen jaar te gebruiken om te kijken hoeveel je bespaard is natuurlijk niet helemaal realistisch. Ik heb niks veranderd aan mijn situatie (nu nog allee een CV) en krijg ook bijna 300 euro terug 
Maar ik ben momenteel wel serieus aan het kijken naar een pelletkachel en ben overtuigd van het feit dat het zeker geld gaat besparen.
Maar ik ben momenteel wel serieus aan het kijken naar een pelletkachel en ben overtuigd van het feit dat het zeker geld gaat besparen.
Het gaat over 10 maanden ? (sinds november 2015) - De afgelopen winter was vrij zacht.emil_406 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 14:21:
Zojuist de jaarafrekening van de energiemaatschappij ontvangen. Ik heb sinds november 2015 een pelletkachel, maar ik heb mijn maandtermijn voor de energie ongewijzigd gelaten (153,-). Ik krijg nu € 800,- terug!
Ik zou er nog geen eindconclusie aan willen verbinden.
Wat heeft je kachel incl. installatie gekost? - Is de kachel aangesloten op je cv?
Wat zijn dan de kosten voor de verbruikte pellets?
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Nee, de afrekening gaat over een jaar, maar de palletkachel pelletkachel staat er sinds November.dunklefaser schreef op woensdag 21 september 2016 @ 15:40:
[...]
Het gaat over 10 maanden ? (sinds november 2015)
[ Voor 4% gewijzigd door Nhz op 21-09-2016 15:49 ]
Groetjes
Ik hoop er worden geen pallets verstooktNhz schreef op woensdag 21 september 2016 @ 15:42:
[...]
Nee, de afrekening gaat over een jaar, maar de palletkachel staat er sinds November.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
De jaarafrekening gaat over een jaar. De kachel kostte me inclusief rookgasafvoer 1300,-. Ik heb 1 pallet pellets verstookt a 252,- Mijn kachel is standalone en dus niet aangesloten op CV.dunklefaser schreef op woensdag 21 september 2016 @ 15:40:
[...]
Het gaat over 10 maanden ? (sinds november 2015) - De afgelopen winter was vrij zacht.
Ik zou er nog geen eindconclusie aan willen verbinden.
Wat heeft je kachel incl. installatie gekost? - Is de kachel aangesloten op je cv?
Wat zijn dan de kosten voor de verbruikte pellets?
Ik besef dat een deel van de besparing komt uit een ander stookgedrag. (CV helemaal uit, enkel voor warm water, en de pelletkachel als spotverwarming. Ja je levert iets in op comfort op de ruimtes waar geen kachel staat).
Het is inderdaad een zachte winter geweest. Bij een strenge winter had ik nog meer op het gas bespaard.
Ik wil ook een pelletkachel aanschaffen, met de subsidie lijkt mij de eerder genoemde gratis Biodom LX wel wat (hij is toch gratis
).
Wij hebben een vrij grote kelder (circa 25m2), welke is opgesplitst in twee ruimtes. De ene ruimte (circa 10m2) wordt gebruikt als voorraadkast met oa grote koelkast en vrieskist. De andere ruimte (circa 15m2) wordt gebruikt als technische ruimte, hier hangt momenteel de 18 jaar oude CV ketel met expansievat etc, staat een e-boiler en onze waterontharder. De installatie wordt flink vernieuwd en zodoende gaat de CV de deur uit. Hiervoor in de plaats komt een groot buffervat welke op temperatuur gehouden gaat worden door de warmtepomp, collectoren en als extra aanvulling de pellet kachel.
Is er iets op tegen om de pellet kachel in de kelder te plaatsen? De technische ruimte is reeds voorzien van lucht aanvoer en afvoer. De kelder grenst aan een zijgevel en een rookgasafvoer is prima te realiseren.
Zelf lijkt het me niet zo'n ramp, aangezien de CV er ook al jaren hangt, maar ben benieuwd wat jullie er van denken.

Wij hebben een vrij grote kelder (circa 25m2), welke is opgesplitst in twee ruimtes. De ene ruimte (circa 10m2) wordt gebruikt als voorraadkast met oa grote koelkast en vrieskist. De andere ruimte (circa 15m2) wordt gebruikt als technische ruimte, hier hangt momenteel de 18 jaar oude CV ketel met expansievat etc, staat een e-boiler en onze waterontharder. De installatie wordt flink vernieuwd en zodoende gaat de CV de deur uit. Hiervoor in de plaats komt een groot buffervat welke op temperatuur gehouden gaat worden door de warmtepomp, collectoren en als extra aanvulling de pellet kachel.
Is er iets op tegen om de pellet kachel in de kelder te plaatsen? De technische ruimte is reeds voorzien van lucht aanvoer en afvoer. De kelder grenst aan een zijgevel en een rookgasafvoer is prima te realiseren.
Zelf lijkt het me niet zo'n ramp, aangezien de CV er ook al jaren hangt, maar ben benieuwd wat jullie er van denken.
Groetjes