@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
Dus de financiële voordelen op energiegebied gaan nu op aan nieuwe broeken?
Voor een "nieuwbouw" project zoek ik alternatief voor gas. Het gaat om een woning van 225m2 welke ik dmv lage temperatuur vloerverwarming helemaal wil verwarmen. In de keuken/woonkamer (100m2) wil ik een open haard of pelletkachel hebben.
Ik ben benieuwd of er iemand ervaring heeft met het verbruik van een ketel/cv op pellets (ook warm water!).
Ik heb nu meerdere malen 5-5500kg pellets per jaar gehoord. Dit zal neerkomen op ongeveer 100 euro aan pellets per jaar. Het lijkt mij wat aan de hoge kant, of kijk ik nu heel verkeerd?
Pellets kosten 280,- de ton bezorgd ongeveer, in zakken, bulk al veel minder (160,-)
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
In bulk kom ik op prijzen van 0,22ct de kilo. Dat is omgerekend ongeveer 1200 euro per jaar. Dus 100 euro per maand.
Met jou bulk prijzen kom ik op 75 euro per maand. Dat klinkt al aantrekkelijker.
[ Voor 21% gewijzigd door Dennis1109 op 14-04-2016 18:24 . Reden: Voorgaande post ]
Omdat wij straks 2 'woonkamers' (op ongelijk niveau) te verwarmen hebben is het voor ons niet echt een handige optie om een kachel met 1 warmte uitgang te kiezen. Ook is de lager gelegen ruimte wat lastiger te verwarmen. Blijft er dus over kanalisatie of aansluiting op CV. (Afgezien van een pellet ketel die me te duur is en waar geen ruimte voor is)
optie 1: kanalisatie
De kachel wordt geplaatst in de bovenste woonkamer onder het rookkanaal. De directe warme lucht wordt hierbij de woonkamer in geblazen. Via een warmte kanaal blazen we de lucht naar de lager gelegen 'werkkamer'. De warmte uit beiden verdiepingen zal uiteindelijk naar boven toe gaan en hierbij de woonlaag waar de keuken ligt verwarmen. Naast de pelletkachel zullen we de radiatoren laten hangen en is er ook een gas CV systeem aanwezig.
optie 2: pelletkachel met CV
De kachel wordt nogsteeds geplaatst in de bovenste woonkamer onder het rookkanaal. De directe warmte zal de lucht verwarmen op dit niveau. In de beneden ruimte (werkkamer) laten we vloerverwarming aanleggen. De pelletkachel zal of direct via de CV aansluiting de vloerverwarming verwarmen of geintegreerd worden in het totale CV systeem en zo (onder andere) de vloerverwarming verwarmen.
Voordelen van optie 1 zijn voornamelijk de kosten: Geen vloerverwarming aan laten leggen en de pelletkachel is een stuk goedkoper dan met CV aansluiting. Tevens geen CV buizen systeem door het hele huis heen nodig. Plek voor een eventueel buffervat is ook lastig.
Voordelen van optie 2 zijn: gelijkmatigere verwarming van het hele huis (denk ik... puur gevoel) en omdat de kachel wellicht op het CV systeem aangesloten is ook andere ruimtes te verwarmen dmv pellets. Nadeel is wel dat de (aanschaf)kosten (veel) hoger worden.
Vraag eigenlijk of iemand hier advies heeft of nog andere ideeen zijn?
Nog even een afbeelding met situatieschets ter verduidelijking

[ Voor 43% gewijzigd door MarcoHoorn op 13-05-2016 20:59 ]
Die powerplus lees ik ook geen goede verhalen over....
Ja hoor, het scheelde dat er niet zo erg hard gestookt moest worden. Bevalt superMarcoHoorn schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 17:56:
En is het wat geworden? Houdt de kachel het lekker warm?
Ik heb de goedkoopste asstofzuiger van Coolblue gekocht, zo bijzonder is zo'n stofzuiger niet qua constructie en de kachel produceert eigenlijk amper as.sander817 schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 16:57:
Ik Ben op zoek naar een aszuiger. De installateur gaf aan een losse box voor de stofzuiger te kopen, maar daarbij lijkt me dat de stofzuiger na verloopvan tijd naar rook gaat stinken?
Maakt niet zoveel uit welke je koopt als je maar op let dat er een zak in zit en niet een filter, ik heb ook een power plus maar die voldoet prima omdat er een stoffen binnen zak in zit.sander817 schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 16:57:
Ik Ben op zoek naar een aszuiger. De installateur gaf aan een losse box voor de stofzuiger te kopen, maar daarbij lijkt me dat de stofzuiger na verloopvan tijd naar rook gaat stinken?
Gewone stofzuiger is / kan gevaarlijk zijn omdat die in de fik kan vliegen als je hete kooltjes / pellets op zuigt.
ik heb een power plus powx300 aszuiger met een opschroefbaar filter.
Weten jullie zo of ik er een filter van de powx305 in kan stoppen als voor filter? Dit is een filterzak en geen opschroeffilter.
POWX300: http://www.powerplus.net/...0-aszuiger-1200w-20l.aspx
POWX305 filter: https://www.vanmelis.nl/p...erplus-powx305-en-powx308
wellicht past dit en hoef i k geen nieuwe stofzuiger te kopen maar alleen een filter.
Wie kan mij helpen?
Onder de foto op de paginas staat een knop met letterlijk 'heeft u een vraag over dit product?' waarin je deze vraag kan stellenBoomster schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 17:08:
beste tweakers,
ik heb een power plus powx300 aszuiger met een opschroefbaar filter.
Weten jullie zo of ik er een filter van de powx305 in kan stoppen als voor filter? Dit is een filterzak en geen opschroeffilter.
POWX300: http://www.powerplus.net/...0-aszuiger-1200w-20l.aspx
POWX305 filter: https://www.vanmelis.nl/p...erplus-powx305-en-powx308
wellicht past dit en hoef i k geen nieuwe stofzuiger te kopen maar alleen een filter.
Wie kan mij helpen?
Maar misschien dat iemand het weet en je 'm nog voor acht uur kan bestellen natuurlijk.
Stook je nu nog?
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Nee, ter voorbereiding op de winter. Afgelopen winter vreselikk aan het tobben geweest met de aszuiger, vandaar...
Er is van te voren niet aangegeven wat de looptijd is. Er is voor 2016 een X bedrag in de subsidiepot gestort. De vraag is of daar in 2017 nog wat in zit of dat de pot nog wordt aangevuld.Markprinsen schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 20:43:
Even een kick, we overwegen de aankoop van een huis maar dat zal niet voor het eind van het jaar zijn. Ivm de verouderde cv ketel willen we overgaan naar aankoop een pellet ketel icm ISDE subsidie. We zullen echter geen gebruik maken van de regeling van dit jaar. Weet iemand of deze regeling in 2017 ook nog gaat gelden?
Sowieso denk ik dat de kachelprijs wel zakt als de pot leeg is. Er is nu zoveel aanbod van kachels en potentiële leveranciers, die allemaal goede verkoopcijfers gewend zijn door de subsidiepot, dat ze straks wel moeten zakken met de prijs als subsidie stopt.
Daarnaast is een pelletkachel ook zonder subsidie een goede inve. Het mislopen van €500 euro kost je wel ongeveer 1,5 jaar terugverdientijd.
Betreft de doorlooptijd subsidies:
De Investeringssubsidie duurzame energie voor kleine apparaten voor de productie van duurzame energie komt voort uit het Energieakkoord in 2013 en is aangekondigd in de Warmtevisie in april 2015. De meerjarige regeling opent op 1 januari 2016 en loopt tot en met 31 december 2020. Per subsidiejaar wordt het budget vooraf bekend gemaakt.
Volgens mij loopt de regeling tot en met 2020 met elk jaar een ander subsidiebedrag?
[ Voor 4% gewijzigd door Markprinsen op 05-07-2016 16:31 ]
Maar als ik in de bijkeuken (waar de cv ketel hangt) een goedkope pelletcv kan plaatsen, voor 199 euro.. dat is wel heel verleidelijk.
Subsidie is trouwens binnen hier, kan dat weer in de elektrische motor gestoken worden

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Wel staat in de handleiding dat ie dagelijks schoongemaakt moet worden, op zich prima maar als ik dan in de winter twee weken wegben moet ik dus iemand vinden die dagelijks of om de dag mijn CV schoonmaakt?
Hoe doen pellet stokers dat met vakanties in de winter?
http://www.esbe.eu/be/en/products/thermostatic-mixing-valves
Of vvw verdelers met mixer ingebouwd.
[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-07-2016 18:24 ]
Maar wat zijn dan goede merken ik zie van alles langs komen ook deze 'aanbieding' voor die prijs kan je er geen buil aan vallen zelfsMarkprinsen schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 16:25:
Ik denk dat het met name een vraag is qua levensduur van een dergelijk apparaat. De gerenommeerde merken kosten na aftrek subsidie nog 2000-3000 euro, wat nog niet verkeerd is als je helemaal zonder gas kan!
Betreft de doorlooptijd subsidies:
De Investeringssubsidie duurzame energie voor kleine apparaten voor de productie van duurzame energie komt voort uit het Energieakkoord in 2013 en is aangekondigd in de Warmtevisie in april 2015. De meerjarige regeling opent op 1 januari 2016 en loopt tot en met 31 december 2020. Per subsidiejaar wordt het budget vooraf bekend gemaakt.
Volgens mij loopt de regeling tot en met 2020 met elk jaar een ander subsidiebedrag?

Maar goed wij hebben ook een ketel van 14 jaar oud of iets. Hij doet het nog wel maar tja tijd voor wat anders liever niet tijdens het winter seizoen dat hij er met stopt. Dus vandaar rond kijken naar iets anders.
Maar even een rond gang langs sites lijkt me een pellet CV een perfecte oplossing voor onze 'nieuwe' 100+ jaar oude woning. Hij is vrij goed voorzien van isolatie maar de stook kosten zijn ook hoog het is wel 700m3 dus dat kost ook wat ongeacht de isolatie. We hebben al een houtkachel dus daar gaan we ook lekker mee stoken alleen heb je daar geen CV mee.
Mijn idee is een unit van rond de 25kw kopen met hopper (of hoe het precies heet) van een paar honderd kilo zodat dat ik niet elke dag aan het vullen sla. Vrouw lief houdt van een aangename temp
Details maken nog niet veel uit alleen ik zo veel voor mij onbekende merken dat ik het niet meer weet wat wat is. Dus welke merken zijn goede CV pellet ketels en welke mijden.
Nog een vraag omdat we dan gelijk ook die gas aansluiting willen afdoppen (wat wel zo handig is) ervaringen om te koken op butaan flessen bijvoorbeeld die groene die je op vakantie gebruikt of een soort de goedkoopste is. Geen idee of is het handiger om je gas stel niet om te bouwen en gewoon alleen Gas te nemen voor koken. Inductie is geen optie voor ons en keramisch al helemaal niet dat is dat laatste irritant om op te koken het is altijd hollen of stil staan met die plaat (en we hadden best een goede plaat toen en geen gas aansluiting)
[ Voor 11% gewijzigd door MeZZiN op 18-07-2016 08:23 ]
We zijn ook de cv leidingen aan het vernieuwen. Ik wil onder de vloer 2 aansluitingen maken voor eventueel een pellet cv kachel.
Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden?
Zit er een pompje in de pelletcv ketel? Als dat zo is is het makkelijk aansluiten en kun je dan parallel aan de gas cv ketel aansluiten dunkt me. Niet dat het water dan alleen over de cv ketel loopt en niet door het hele systeem.
Ik vraag me af of hier mensen zijn die de stap gewaagd hebben en hun pelletkachel in of vanuit Italië hebben gekocht.
Het scheelt namelijk bij sommige modellen aanzienlijk. Neem bijvoorbeeld de Ravelli Aria (in NL bekend als de Nordic Fire Arya). Deze wordt hier aangeboden rond 2800 euro. In Italië is deze rond de 1500 euro te koop. Op sommige sites zelfs inclusief gratis verzending naar NL.
Een minimaal 1000 euro verschil is voor mij wel de moeite waard. En als ze het niet verzenden, kun je zelfs nog overwegen om met de auto + aanhanger / bestelauto die kant op te gaan om er 1 te kopen..
Het is denk ik verder voor de subsidie regeling ook geen probleem als je ervoor zorgt dat het juiste merk/type op de factuur gezet wordt.
Wie is er zo 'gek' of juist slim geweest om zijn pelletkachel direct in Italië te kopen?
PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6
Zoekopdracht google: Ravelli Aria stufa:
http://www.centrofuoco.com/Natural-convection-pellet-stove-RAVELLI-ARIA-6Kw-white
http://www.superedil.it/promozioni.html
http://www.idealo.it/confronta-prezzi/4674449/ravelli-aria.html
Verzenkosten naar NL zitten zo ongeveer (wat ik zo snel zie) rond de 200-250 euro. Daar kun je natuurlijk niet voor heen en weer rijden met je eigen tuf-tuf.
Edit: en deze via ebay > http://www.ebay.it/itm/St...=1070186586720&rmvSB=true
is 1310 euro + 190 euro verzendkosten...
[ Voor 13% gewijzigd door Bart_Denon op 02-08-2016 13:30 ]
PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6
Zoals een lagere pellettoevoer of lagere rpm vuurfan/front fan? Vervuilt de kachel dan meer en/of krijg je meer rookontwikkeling?
Anders gezegd: of de optimale verbranding (en dus hoogste rendement) van zo'n pelletkachel binnen een ruime marge opereert of dat deze heel gevoelig is voor wijzigingen in de bovenstaande parameters?
Overigens denk ik wel dat het zou moeten kunnen. Als je een goede verbranding houdt waarbij de mix tussen brandstof (pellets) en luchttoevoer goed is dan zou dat moeten kunnen, mits je binnen de parameters blijft van de kachel. Het is niet voor niets dat je deze parameters zelf kan wijzigen. Als je op 1000 meter hoogte woont dan gebruik je waarschijnlijk andere parameters dan -2 meter onder NAP.
Ik vraag hier vervolgens over de Artels omdat andere pelletkachels gewoon ver boven m'n budget zitten.
[ Voor 6% gewijzigd door Frag1le op 09-08-2016 11:13 ]
Zelf ben ik nog niet in het bezit van een Pelletkachel en zit nog in de oriënterende fase.
Wellicht is het kopen van een pelletkachel in Italië ook iets voor je. Ik ben sterk in de overweging om daar een pelletkachel te kopen. De prijzen liggen daar echt aanzienlijk lager. Sommige modellen kosten daar een 1000 euro minder. Hiervoor wil ik een stukje garantie en installatie wel op de koop toenemen. En voor de grotere merken als MCZ, Ravelli, La Nordica, Rika, Edil Kamin etc. kun je in NL ook terecht voor support bij eventuele problemen.
Is misschien een overweging? Zoek maar eens op google: stufa di pellet [merknaam + type]
En ik vraag me af of de NL prijs (van de kachels waar ik naar kijk) minus de subsidie dan echt nog veel duurder is dan Italie.
En het is trouwens stufe a pellet
Eerlijk gezegd zou ik een 'goedkoper' merk niet aandurven. Ik zou afgaan op kwaliteit, bedrijfszekerheid en reputatie. Je komt dan denk ik voornamelijk uit bij de Italiaanse merken.
Ik vind het systeem van Dielle, de bodemvoeder, een interessant systeem. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb zelf een Italfuoco pelletkachel. Maar mijn buurman heeft sinds een jaar een Dielle kachel met bodemtoevoer. Hij heeft er niets anders dan ellende mee. Hij heeft m inmiddels te koop gezet en wil nu ook een kachel met normale toevoer.MarcoHoorn schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 20:42:
Niemand die een pellet cv heeft?
Ik vind het systeem van Dielle, de bodemvoeder, een interessant systeem. Heeft iemand hier ervaring mee?
We zitten nu in een verbouwing en hij gaat in de schoorsteen een dubbelwandige buis plaatsen met eromheen korrels. Uit het plafond steekt dan eerst komende tijd een zwart stukje buis, later komt er dit jaar een pelletkachel bij. Nog een mooie natuursteenplaat eronder, waarschijnlijk zwart en het plaatsje is af. Later een sierschouw er misschien nog ombouwen.
Ik heb hieromtrent contact gehad met de RVO, het gaat bij mij om een duitse zonnecollector set. Het is geen enkel probleem om daar subsidie op te krijgen. Enige eisen zijn dat je kan aantonen dat hij betaald is, dat het betreffende apparaat geïnstalleerd is en dat je hem niet binnen een jaar weer door verkoopt.Bart_Denon schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 17:06:
Er staat nergens dat de pelletkachel gekocht moet zijn bij een Nederlands bedrijf. Wel moet de naam, type en meldcode vermeld zijn op de factuur. En je moet duidelijk de aanschaf kunnen aantonen. Dat lijkt me niet echt een uitdaging, dat moet altijd wel lukken.
Eerlijk gezegd zou ik een 'goedkoper' merk niet aandurven. Ik zou afgaan op kwaliteit, bedrijfszekerheid en reputatie. Je komt dan denk ik voornamelijk uit bij de Italiaanse merken.
In de praktijk zal er uitsluitend controle zijn op de factuur.
Groetjes
Geen nadelen,Frag1le schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 15:46:
Weet iemand hier wat de nadelen zijn van het aanpassen van de parameters van een Artel pelletkachel zodat deze onder het minimale vermogen gaat branden waarmee deze standaard is afgeleverd?
Zoals een lagere pellettoevoer of lagere rpm vuurfan/front fan? Vervuilt de kachel dan meer en/of krijg je meer rookontwikkeling?
Anders gezegd: of de optimale verbranding (en dus hoogste rendement) van zo'n pelletkachel binnen een ruime marge opereert of dat deze heel gevoelig is voor wijzigingen in de bovenstaande parameters?
Ik heb een KALOR kachel (artel familie) en brand al 3 seizoenen op eco en lager getuned met de parameters. Dat is een hoop werk en veel observeren, vooral bij de start zodat er minimaal aan rook ontstaat en gewoon netjes op temperatuur komt, een 110-120 graden rookgas afvoer is ideaal.
Mijn kachel gebruikt extreem weinig pellets en geeft op eco voldoende warmte, eigenlijk nog iets teveel zelfs.
Waarom? Omdat de standaard parameter instellingen ruk zijn, het kan echt veel beter als je er wat aandacht aan besteed.Bart_Denon schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 09:10:
Waarom zou je de Artel onder het minimale vermogen willen laten branden? Om zo alsnog een bepaald rendement te behalen op een minimale hoeveelheid pellets?
Overigens denk ik wel dat het zou moeten kunnen. Als je een goede verbranding houdt waarbij de mix tussen brandstof (pellets) en luchttoevoer goed is dan zou dat moeten kunnen, mits je binnen de parameters blijft van de kachel. Het is niet voor niets dat je deze parameters zelf kan wijzigen. Als je op 1000 meter hoogte woont dan gebruik je waarschijnlijk andere parameters dan -2 meter onder NAP.
Dat is handig om te weten voor de mensen die in het buitenland gaan shoppen..Nhz schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 22:38:
[...]
Ik heb hieromtrent contact gehad met de RVO, het gaat bij mij om een duitse zonnecollector set. Het is geen enkel probleem om daar subsidie op te krijgen. Enige eisen zijn dat je kan aantonen dat hij betaald is, dat het betreffende apparaat geïnstalleerd is en dat je hem niet binnen een jaar weer door verkoopt.
In de praktijk zal er uitsluitend controle zijn op de factuur.
Ik heb al een aantal modellen gezien waarvan het minimale vermogen (bijv. 4.3 kW) al flink 'hoog' is. Is wel lekker om te weten dat je d.m.v. aanpassingen toch onder dit vermogen kan kruipen zodat je stookseizoen ook wat flexibeler wordt. Goeie tip!Rol-Co schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 22:53:
Waarom? Omdat de standaard parameter instellingen ruk zijn, het kan echt veel beter als je er wat aandacht aan besteed.
Hoe heb je de parameters aan kunnen passen?Rol-Co schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 22:53:
[...]
Geen nadelen,
Ik heb een KALOR kachel (artel familie) en brand al 3 seizoenen op eco en lager getuned met de parameters. Dat is een hoop werk en veel observeren, vooral bij de start zodat er minimaal aan rook ontstaat en gewoon netjes op temperatuur komt, een 110-120 graden rookgas afvoer is ideaal.
Mijn kachel gebruikt extreem weinig pellets en geeft op eco voldoende warmte, eigenlijk nog iets teveel zelfs.
[...]
Waarom? Omdat de standaard parameter instellingen ruk zijn, het kan echt veel beter als je er wat aandacht aan besteed.
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb een lijstje van 2 kantjes met parameters die kan aanpassen, en hoe te doen.Atomic2005 schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 17:05:
[...]
Hoe heb je de parameters aan kunnen passen?
Ook staan de standaard fabrieks instellingen daar in.
we waren al weg van de NordicFire Rave 120 HRE..
Wat is dan zijn minimale vermogen? Het lijkt mij vervelend als je hem steeds uit moet zetten omdat het te warm word.MarcoHoorn schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 07:09:
Ja de cv versie
Een cv versie is gedeeltelijk ook lucht verwarming namelijk en het mooiste is dat hij voor langere tijd brand op een laag pitje.
Ik zou hem liever iets te klein hebben dan te groot.
Ik heb een Pellet inbouwkachel gekocht in Italie, betaald met Paypal. Binnen een week werd deze keurig op een pallet geleverd, de subsidieaanvraag ingewilligd en met geldende garantie.Bart_Denon schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 10:42:
Al enige tijd koester ik de wens om een pelletkachel aan te schaffen. Tijdens mijn online zoektocht zie ik dat de pelletkachels in Italië vele malen goedkoper zijn (logisch) dan hier in NL.
Ik vraag me af of hier mensen zijn die de stap gewaagd hebben en hun pelletkachel in of vanuit Italië hebben gekocht.
Het scheelt namelijk bij sommige modellen aanzienlijk. Neem bijvoorbeeld de Ravelli Aria (in NL bekend als de Nordic Fire Arya). Deze wordt hier aangeboden rond 2800 euro. In Italië is deze rond de 1500 euro te koop. Op sommige sites zelfs inclusief gratis verzending naar NL.
Een minimaal 1000 euro verschil is voor mij wel de moeite waard. En als ze het niet verzenden, kun je zelfs nog overwegen om met de auto + aanhanger / bestelauto die kant op te gaan om er 1 te kopen..
Het is denk ik verder voor de subsidie regeling ook geen probleem als je ervoor zorgt dat het juiste merk/type op de factuur gezet wordt.
Wie is er zo 'gek' of juist slim geweest om zijn pelletkachel direct in Italië te kopen?
Eitje én ruim bespaard op de aanschafkosten
Mijn advies: gewoon doen.
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
Net als jij kwam ik tot dezelfde conclusie dat prijzen in NL en BE heel veel hoger liggen dan in Italië. Ik was zelf ook aan het kijken naar een palletkachel van Palazzetti waar de prijsverschillen ook soms 1000 euro zijn.Bart_Denon schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 10:42:
Al enige tijd koester ik de wens om een pelletkachel aan te schaffen. Tijdens mijn online zoektocht zie ik dat de pelletkachels in Italië vele malen goedkoper zijn (logisch) dan hier in NL.
Trek er 250 euro max af voor transport van pallet.
Enige is natuurlijk garantie, heb je iets moet je iemand laten komen. Neemt niet weg dat ik het denk ik wel ga doen.
Jekro/KleinKromhof pellets zijn 3euro inc btw per zak.emil_406 schreef op woensdag 07 september 2016 @ 14:49:
Nu de herfst/winterperiode er weer aankomt. Heeft iemand nog goede adressen voor pellets? Afgelopen winter had ik Jekro-pellets, 3,50 per zak a 14kg (€0,25 per kilo). Op zich redelijk tevreden, zeker gezien de prijs. Maar de pellets vervuilden de kachel nogal.
Anders als je duurdere wilt. German pellets bij bijvoorbeeld
http://www.masterfire.nl/
[ Voor 9% gewijzigd door Atomic2005 op 07-09-2016 14:59 ]
Bij afhalen en bij meer dan 1 pallet. Helaas heb ik niet de optie om ze zelf te halen. Via een dealer betaal in 3,50 incl bezorgen bij afname van een pallet.Atomic2005 schreef op woensdag 07 september 2016 @ 14:58:
[...]
Jekro/KleinKromhof pellets zijn 3euro inc btw per zak.
Ik wil niet persé duurdere pellets. Sterker nog, ik zou ze graag nog goedkoper willen. Of betere pellets tegen dezelfde prijs.Anders als je duurdere wilt. German pellets bij bijvoorbeeld
http://www.masterfire.nl/
Dat is idd waar. 250euro voor pallet met pellets inc bezorging.emil_406 schreef op woensdag 07 september 2016 @ 15:17:
[...]
Bij afhalen en bij meer dan 1 pallet. Helaas heb ik niet de optie om ze zelf te halen. Via een dealer betaal in 3,50 incl bezorgen bij afname van een pallet.
[...]
Ik wil niet persé duurdere pellets. Sterker nog, ik zou ze graag nog goedkoper willen. Of betere pellets tegen dezelfde prijs.
Goedkoper vind je niet volges mij. German Holzpellets zijn "de beste" Die zijn bij Masterfire ex bezorging al 275euro in de zomer. Komt er nog 50euro bij. Zit je op 325euro voor 66zakken van 15kg.
Op dit moment geeft Nuon 250,- cashback bij een 1-jarig contract. Kwh/m3-prijzen zijn gemiddeld.
Ik heb nu een wb van 260,- bij energieflex, maar gas per jaar is 60-70 cuubemil_406 schreef op woensdag 07 september 2016 @ 21:39:
Handige tip voor pelletkacheleigenaars: Omdat je variabele kosten (gas) flink omlaag gaan maakt t eigenlijk veel minderl uit bij wie je je gas/energie betrekt. In mijn geval scheelt het qua gas op jaarbasis 20 euro tussen de goedkoopste en de duurste.Veel energieleveranciers hebben een overstappremie als je een jaarcontract afsluit. Heb nu al 2 jaar achter elkaar 250,- euro gekregen als overstapppremie. Das een volle pallet pellets. Daar wordt t stoken nog leuker van.
Op dit moment geeft Nuon 250,- cashback bij een 1-jarig contract. Kwh/m3-prijzen zijn gemiddeld.
Ik stook elite pellet, fijne soort.
Mijn god, Elite is de grootste rommel die ik in mijn kachel heb gehad. Die dingen maakten mijn kachel enorm vuil. Ik heb de beste ervaring met Jekro. Ook Plospan bevalt, maar daar komt minder warmte af.Rol-Co schreef op woensdag 07 september 2016 @ 22:31:
[...]
Ik heb nu een wb van 260,- bij energieflex, maar gas per jaar is 60-70 cuubik hoop ook dit jaar rond te komen met de overgebleven pellets van vorig jaar.
Ik stook elite pellet, fijne soort.
Dat zal misschien ook met settings te maken hebben, plospan heb ik ook gestookt maar geeft enorme hitte, zo erg zelfs dat het niet eens in elke kachel mag, wel de donkere versie dan.emil_406 schreef op woensdag 07 september 2016 @ 23:11:
[...]
Mijn god, Elite is de grootste rommel die ik in mijn kachel heb gehad. Die dingen maakten mijn kachel enorm vuil. Ik heb de beste ervaring met Jekro. Ook Plospan bevalt, maar daar komt minder warmte af.
Zo ziet het er uit met elite na 6 dagen van 2x 4 uur branden per dag.
Rol-Co in "Het pelletkachel topic"
Dat vind ik enorm meevallen, ik heb ze veel erger gehad.
Die van mij is (bijna altijd) na een halve dag al ergerRol-Co schreef op donderdag 08 september 2016 @ 07:20:
[...]
Dat zal misschien ook met settings te maken hebben, plospan heb ik ook gestookt maar geeft enorme hitte, zo erg zelfs dat het niet eens in elke kachel mag, wel de donkere versie dan.
Zo ziet het er uit met elite na 6 dagen van 2x 4 uur branden per dag.
Rol-Co in "Het pelletkachel topic"
Dat vind ik enorm meevallen, ik heb ze veel erger gehad.

Stook altijd op de laagste stand.
Die van mij ook. Mijn pelletkachel moduleert ook a.d.h. van de gewenste temperatuur. Daarom brand ie vaak op de ecostand.Atomic2005 schreef op donderdag 08 september 2016 @ 16:06:
[...]
Die van mij is (bijna altijd) na een halve dag al erger![]()
Stook altijd op de laagste stand.
Ook valt mij op dat ik soms donker as heb. Ik dacht altijd dat ik dan te weinig luch toevoegde. Maar ik las laatst dat er dan juist teveel lucht bijkomt? En dat dan niet alle deeltjes de kans krijgen te verbranden? Die onverbrande stukjes maken de as zwart?
Wie kan mij uitsluitsel geven?
Zwart is walmen, dus te weinig lucht/trek.
Ik heb het altijd wel iets omdat na het schoonblazen de rookgasventilator voor 2 sec stopt en weer start, in die tijd walmt hij dus 2 sec.
De kachel brand altijd eco hier, en die is nog lager getuned dan normaal.
Zitten in de range 3500-5000,- excl eventuele subsidie.
Subsidie 3200euro vaak. Dus voor 100/200euro heb je al een pellet-cv kachel.Rol-Co schreef op donderdag 08 september 2016 @ 16:36:
Kan op 2 manieren, echt pellet cv of pellet kachel met cv aansluiting.
Zitten in de range 3500-5000,- excl eventuele subsidie.
Klopt, daarom excl eventuele subsidieAtomic2005 schreef op donderdag 08 september 2016 @ 17:13:
[...]
Subsidie 3200euro vaak. Dus voor 100/200euro heb je al een pellet-cv kachel.
Moet je die wel willen die in de lijst staat, en in nederland wonen
Ik zag een handelaar uit Lemmer die bood ze zelfs gratis aan (na aftrek subsidie)Atomic2005 schreef op donderdag 08 september 2016 @ 17:13:
[...]
Subsidie 3200euro vaak. Dus voor 100/200euro heb je al een pellet-cv kachel.
Ja, ook hier al voorbij gekomen, een 14kW pellet cv voor 3400,- en er zat 3200,- subsidie op.emil_406 schreef op donderdag 08 september 2016 @ 17:46:
[...]
Ik zag een handelaar uit Lemmer die bood ze zelfs gratis aan (na aftrek subsidie)
Die handelaar maakt het niet uit hoor, die vangt 3400,-
Welke plaat kan ik het beste gebruiken voor plafondafdichting ipv gipsplaat?
Als je het goed wil doen dubbelwandig, een stuk rvs pijp van bijv 100-120 in het gat maken, 80 mm rookgas er door, ertussen opvullen met steenwol en roset er voor ....klaar.MarcoHoorn schreef op donderdag 08 september 2016 @ 21:47:
Heeft iemand een linkje?
Welke plaat kan ik het beste gebruiken voor plafondafdichting ipv gipsplaat?
Ik zie graag een telefoonnummerRol-Co schreef op donderdag 08 september 2016 @ 18:28:
[...]
Ja, ook hier al voorbij gekomen, een 14kW pellet cv voor 3400,- en er zat 3200,- subsidie op.
Die handelaar maakt het niet uit hoor, die vangt 3400,-, inkoop en kosten er af en kassa, wat jij er dan mee doet is jouw zorg.
Zoek maar op mp,daar staat ie tussen, en anders google maar biodom lx ,de 21 kW staat al op lijst maar heeft nog extra pomp nodig, de kleine broer van 17 kW is goed gekeurd maar nog niet op lijst vermeld maar die heeft wel een eigen pomp en al expansie.stefijn schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 08:56:
Tnx, heb ik iig een beeld van de kosten/mogelijkheden
[...]
Ik zie graag een telefoonnummer
Beide modellen zijn gratis
1 PVoutput . Dongen NB
Dit is de genoemde pelletkachel: http://www.pelletkachellemmer.frl/biodom-lx-21-kw
Ik kan me voorstellen dat bijv. de bewegende delen storingsgevoelig kunnen zijn bij zo'n kachel.
[ Voor 6% gewijzigd door Stefke op 09-09-2016 11:18 ]
Wij willen voor de verwarming een pelletkachel kopen. Nu zien wij dat het ook mogelijk is om de cv te verwarmen met een pelletcvkachel. Die zou dan in de garage moeten staan. Klopt het dat je daar de woning volledig mee kunt verwarmen zoals een normale cv doet? Is zo'n kachel financieel aantrekkelijk qua verbruik, of moet je toch ook nog veel betalen voor pellets om te verstoken? We zagen een pellet cv ketel die even duur is als er aan subsidie wordt gegeven (3200 euro). http://www.pelletkachellemmer.frl/biodom-lx-21-kw
De inhoud van onze woning is 450m2
Waar moeten wij op letten?
Alvast bedankt!
Dit model heeft nog wel een hulp cv pomp nodig. Één kuub gas is 1.5 kg korrelsPakhaas schreef op zondag 11 september 2016 @ 11:52:
Hallo,
Wij willen voor de verwarming een pelletkachel kopen. Nu zien wij dat het ook mogelijk is om de cv te verwarmen met een pelletcvkachel. Die zou dan in de garage moeten staan. Klopt het dat je daar de woning volledig mee kunt verwarmen zoals een normale cv doet? Is zo'n kachel financieel aantrekkelijk qua verbruik, of moet je toch ook nog veel betalen voor pellets om te verstoken? We zagen een pellet cv ketel die even duur is als er aan subsidie wordt gegeven (3200 euro). http://www.pelletkachellemmer.frl/biodom-lx-21-kw
De inhoud van onze woning is 450m2
Waar moeten wij op letten?
Alvast bedankt!
Prijs afhankelijk van je inkoop....
1 PVoutput . Dongen NB
Gas €0,60 per m3
Pellets €4,00 per 15kg
1m3 gas = 1,5kg palets
60ct gas = 40ct palets
Op palets stook je dus 20ct 'per kuub' goedkoper dan op gas.
Bij 1200m3 scheelt het dus €240,- per jaar. Snel verdient met een gratis palletkachel.
Ps: in dit voorbeeld reken ik nog behoorlijk conservatief...
[ Voor 32% gewijzigd door Nhz op 12-09-2016 01:02 ]
Groetjes
Ik ben ook aan het kijken voor deze kachel maar als ik google kom ik 1 verkoper van een andere merk tegen die zegt dat het rommel is. Niet echt geloofwaardig.Markprinsen schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 10:49:
Zoek dan ook is op de ervaringen met Biodom. Staat bekend als inferieure kwaliteit waarbij de levensduur vrij beperkt is. Evengoed, je kan het proberen (voor niks, zeker als je zelf kan installeren). Echter, één van de voordelen van een CV ketel is dat ze vrij storingsvrij werken, de goedkopere pelletkachels schijnen dat zeker niet allemaal te kunnen.
Dit is de genoemde pelletkachel: http://www.pelletkachellemmer.frl/biodom-lx-21-kw
Maar misschien zijn mijn google skills niet meer up to date.
Waar vandaan heb jij je ervaringen met deze kachel?
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
Of als backup voor een warmtepomp. Moet de pelletkachel aangeslotn zijn om subsidie te krijgen, of is bestellen+betalen al voldoende?Markprinsen schreef op maandag 12 september 2016 @ 10:03:
Ik heb er geen ervaring mee, ik google ook gewoon maarWat Rol-Co zegt is ook waar, bestel er 2, heb je er 1 op reserve
Officieel mag je de subsidie pas aanvragen als de boel geinstalleerd is.Atomic2005 schreef op maandag 12 september 2016 @ 10:25:
[...]
Of als backup voor een warmtepomp. Moet de pelletkachel aangeslotn zijn om subsidie te krijgen, of is bestellen+betalen al voldoende?
Groetjes
Twee waterslangen en een rookgas, simpeler dan een wp .....Nhz schreef op maandag 12 september 2016 @ 10:37:
[...]
Officieel mag je de subsidie pas aanvragen als de boel geinstalleerd is.
1 PVoutput . Dongen NB
Eens, ik gaf alleen even antwoord op de vraag.reneeke1970 schreef op maandag 12 september 2016 @ 10:52:
[...]
Twee waterslangen en een rookgas, simpeler dan een wp .....
Groetjes
Je antwoord is heel duidelijkNhz schreef op maandag 12 september 2016 @ 11:08:
[...]
Eens, ik gaf alleen even antwoord op de vraag.

Nu geeft de leverancier aan dat dat nog niet perse hoeft. Ik twijfel zelf of het verstandig is om het niet te doen. Zijn hier mensen die jaarlijks juis wel/niet de ventilator reinigen?
Rest van de kachel heb ik afgelopen zomer al een uitgebreide reinigingsbeurt gegeven.