Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Priest
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-05 23:26
Seafarer schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:06:
[...]

Realiseer je wel dat niemand op een 18kW kachel zit te wachten. Want met 10kW op een gewone cv houd je een heel huis warm bij vorst.
Dat was ook de achtergrond van mijn suggestie voor een aanpasing.

Ik ben wel benieuwd of je die kachel fatsoenlijk kwijt bent geworden.
Misschien niet veel maar ze zijn er wel. Er zijn mensen met een groot vrijstaand huis zonder gas aansluiting. Ik heb zo’n verhaal wel eens gehoord.
Al kan ik me voorstellend dat ze over gaan op zonnepanelen en warmtepomp.. maar dan moet je ook weer deftig isoleren dus ook dat budget hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:53
Sinds een paar weken hebben wij de Nordic Fire Ilvar 7.
Bevalt erg goed.

Enige puntje wat nog niet naar tevredenheid werkt, is de temperatuur instellen.
Als we de afstandsbediening/thermostaat op bijvoorbeeld 18gr instellen, blijft de kachel rustig doorstoken tot 24-25gr.
Op zowel de afstandsbediening als in de app zie je ook dat de omgevingstemperatuur hoger is dan de ingestelde temperatuur, dus het wordt wel goed gemeten....
Waarom schakeld de kachel niet uit, of gaat in een waakvlam modus ofzo?

De handleiding is vrij summier, er staat een erg beknopte (slecht vertaalde) uitleg bij elke functie.

Hij staat ingesteld op 2kw vermogen momenteel.

Zie ik iets over het hoofd?

Live from Denmark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:31
hansie_k schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:17:
Bevalt erg goed.

Als we de afstandsbediening/thermostaat op bijvoorbeeld 18gr instellen, blijft de kachel rustig doorstoken tot 24-25gr.
Op zowel de afstandsbediening als in de app zie je ook dat de omgevingstemperatuur hoger is dan de ingestelde temperatuur, dus het wordt wel goed gemeten....

De handleiding is vrij summier, er staat een erg beknopte (slecht vertaalde) uitleg bij elke functie.

Zal aan de instellingen liggen. Hier een ander type Nordic Fire. In de eco stand gaat de kachel uit bij bereiken doel temperatuur. In de normale stand blijft de kachel op minimaal branden.

Is het vermogen van je kachel op minimaal groter dan je warmteverlies, dan zal de ruimte dus warmer worden dan de ingestelde temperatuur.

Of je de eco stand hebt weet ik niet, ik gebruik het mooi. De kachel brand hier voor het mooie en niet om steeds aan en uit te gaan.

Een waakvlam heeft een pelletkachel niet. In mijn geval heeft de kachel 5 standen en bij bereiken doel temperatuur gaat die naar stand 1. Voor opwarmen kan die tot stand 5 (al is die hier begrenst op 3)

[ Voor 7% gewijzigd door Erwin_83 op 15-10-2022 16:22 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:26
Bevalt erg goed.

Stukje uit de handleiding:
Menu 01 – Stand-by Als dit niet geactiveerd is, wordt het uitschakelen van het apparaat wanneer de ingestelde temperatuur op “SET TEMPERATUUR” is bereikt, uitgezet. De modulatie van het werkvermogen zal i.i.g. plaatsvinden; op het display verschijnt de tekst “MODULATIE” Als dit geactiveerd is zal het apparaat moduleren en/of uitdoven wanneer de temperatuur wordt bereikt die is ingesteld op “SET TEMPERATUUR”. Tijdens de modulatie fase verschijnt op het display de tekst “OK ST-BY”. Bij het uitschakelen verschijnt de tekst “STAND-BY”.
Kan zijn dat jij een nieuwere versie hebt en dat je menu er anders uit ziet natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
@Erwin_83 & @Veen een Eco stand heeft deze niet volgens mij.
Wel die Stand-by mode. Daar staat ie nu op, en dan gaat de kachel uit als die 2gr boven de ingestelde temperatuur komt.
Over die Modulerende stand las ik iets dat de het vermogen te veel is voor de ruimte (zou best eens kunnen) maar ik zal nog eens spelen met het vermogen.

Met waakvlam bedoelde ik meer dat ie op laag gaat, zegmaar.

Bedankt voor het mee denken!

[ Voor 10% gewijzigd door hansie_k op 15-10-2022 17:49 ]

Live from Denmark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben me aan het verbazen over de pelletprijzen, 1000kg zit al op het dubbele wat ik er eerder dit jaar voor betaald heb.

Zal mij benieuwen of de prijzen in het voorjaar van 2023 nog gaan zakken, wordt echt speculeren op het beste moment om een wintervoorraadje aan te schaffen...

April tot juni maar goed in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-09 15:06
vosss schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 08:23:
Ik wil mijn edilkamin fuji de deur uit doen.
...

Volgens de monteur is de kachel eigenlijk niet geschikt voor hoe hij hier gebruikt wordt; dit is er eentje die eigenlijk aan een buffervat moet hangen en dan werkt ie perfect.

...
Dit heb ik en daar ben ik dan juist weer niet tevreden over. Als ik 'm 3 uurtjes aan heb is het buffervat op temperatuur en valt de kachel in storing i.v.m. overdruk.

Als ik 'm vlak voor dat moment uit zet wil de kachel gaan 'koelen' met het water uit het buffervat en staat hij te koelen met water van 70 graden om zelf onder de 50 graden uit te komen. Resultaat, waterpomp blijft uren nadraaien.

Persoonlijk zou ik ook van mijn CV model af willen en er een gewone voor terug plaatsen, het is dat het zo'n gedoe is en weer een aardige zak geld gaat kosten... :/

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• WWJD
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-08 21:36

WWJD

*pluh*

Mijn kachel is nu ook aanstuurbaar :D Dankzij de ideeën uit dit topic,
Ik heb een houder voor de afstandsbediening + een switchbot geprint, deze hangt aan de muur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2RLlyBt6sjj-oRqRmdmrQZhbUU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/b1DkuoBGl3wwcZ94purCUY7s.jpg?f=user_large

De switchbot drukt de kachel aan/uit. Met een slimme stekker meet ik of de kachel aan/uit staat.
Dat gaat heel goed, het verschil tussen uit en aan is duidelijk en ook de verschillende standen van de kachel zijn te herkennen.
Hier van standby, naar opstarten, naar blazen naar 'relax' stand (blazer uit), afkoelen en weer uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Hfv-S1YhhqslbD4K2YN1bpaT3Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8pKQoJwkMLK03o4022f7KRqx.png?f=fotoalbum_large

Dat alles in HomeAssistant, temperatuur instellen gaat nog via de afstandsbediening maar die staat eigenlijk altijd op dezelfde stand.

Het moet via de afstandsbediening, de knop achterop de kachel zet hem op handmatig en dan regelt hij dus niet meer automatisch. Aansturen via serieël of UART bleek ook lastig aangezien er geen documentatie is en ik de kachel niet wil slopen. Volgens het service-menu kun je ook modbus aan/uit zetten.

In HomeAssistant (node-red) houd ik ook bij wanneer de kachel is schoongemaakt, zodat hij bijv. niet automatisch aangaat wanneer hij eerst schoongemaakt moet worden.
Het is onze enige verwarming in huis dus hij wordt goed gebruikt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WWJD schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:58:
Ik heb een houder voor de afstandsbediening + een switchbot geprint, deze hangt aan de muur.

[Afbeelding]

De switchbot drukt de kachel aan/uit. Met een slimme stekker meet ik of de kachel aan/uit staat.
Dat gaat heel goed, het verschil tussen uit en aan is duidelijk en ook de verschillende standen van de kachel zijn te herkennen.
Hier van standby, naar opstarten, naar blazen naar 'relax' stand (blazer uit), afkoelen en weer uit.

[Afbeelding]

Dat alles in HomeAssistant, temperatuur instellen gaat nog via de afstandsbediening maar die staat eigenlijk altijd op dezelfde stand.

Het moet via de afstandsbediening, de knop achterop de kachel zet hem op handmatig en dan regelt hij dus niet meer automatisch. Aansturen via serieël of UART bleek ook lastig aangezien er geen documentatie is en ik de kachel niet wil slopen. Volgens het service-menu kun je ook modbus aan/uit zetten.

In HomeAssistant (node-red) houd ik ook bij wanneer de kachel is schoongemaakt, zodat hij bijv. niet automatisch aangaat wanneer hij eerst schoongemaakt moet worden.
Gaaf gedaan man, ziet er ook visueel gewoon keurig uit! 100% Tweaker, +1 d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Slonzo schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:29:
[...]

Benieuwd hoe lang je dat volhoudt, na de eerste winter heb ik mijn ruitjes toch een stuk minder schoongemaakt _O- Maar verder: hier ook een +1 voor de vochtige doekjes, werkt erg goed en is spotgoedkoop :)

Voor hardnekkiger vuil doet een beetje Blue Wonder ook... wonderen :P
Tot nu toe maak ik 1x in de week alles even asvrij en schoon (behalve de gietijzeren platen), vind het eigenlijk wel een heerlijk klusje om te doen :P Een half uurtje bezig en direct eer van je werk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/saeOarEDOfcl3AUWHcrSqOOpRfM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qsaXIrRiG7Ap18JWgBYH74lP.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkz0rs
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:35
Wij stoken nu nog zo weinig... In de ochtend even de kou uit huis. En heel soms savonds heel even. En dan poets ik 1x in de week.

Winterdag en dan met echte kou dan poets ik 2x voorheen vaker ivm een raampje niet schoon obsessie :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Darkz0rs schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:58:
Wij stoken nu nog zo weinig... In de ochtend even de kou uit huis. En heel soms savonds heel even. En dan poets ik 1x in de week.

Winterdag en dan met echte kou dan poets ik 2x voorheen vaker ivm een raampje niet schoon obsessie :-)
Haha ik vermoed dat ik dezelfde obsessie heb 8)

Hier stoken we ook nog weinig trouwens, tis hier zonder bijverwarmen nog rond de 19 graden in huis momenteel... Maarja savonds op de bank het kacheltje even aan is toch wel erg lekker ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Darkz0rs
Hier wel hoor, maar jaren 60 woning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DYlmVROwwUnh0_m-PHU4uS5a8pk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KFziIP6DKPjK1u4SymJDYVCV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adeo
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 15-09 09:12
@The_Priest , zag hier je lijst met parameters voorbij komen met de aanpassingen die je gedaan hebt.
Bevallen die nu of toch nog niet helemaal, gebruik jij witte of bruine pellets.

Heb hier ook de JuliaNext, wel wat aanpassingen aan de buitenkant gedaan en dan met name de afvoer van de rookgassen en de aanvoer van lucht.

Voor de afvoer van rookgassen een T stuk gebruikt, klein beetje aanpassen en de eventuele rommel valt netjes in de siliconen dop.

Voor de aanvoer van de lucht een doorvoer gemaakt door de muur richting de hal
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ScUzpCHQ9neLPmmdIWS_smaSmNI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TJdEjs4GLHDqnoKcsVjkFs6u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Adeo de parameters kunnen niet klakkeloos overnemen he. Je mag het in beste geval als start punt zien. Tenslotte zijn de externe parameters ook niet is identiek. Maar gewoon even ter info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adeo
Nee @Darkz0rs , dat was ook niet mijn plan, domweg omdat de ene schoorsteen niet de andere is, dus dat gaat hem niet worden.
Maar het kan wel een leidraad zijn, daarnaast is ook mijn luchtaanvoer anders.

Heb tot op heden nog niet aan de parameters zitten draaien, maar wat mij wel opvalt is dat het vuurtje er een beetje vulkaanachtig uitziet, de as spuit alle kanten op en een zeer onrustige vlam op pot 2,3,4 en 5.

Heeft wel een voordeel, ruitje blijft schoon, heel klein beetje witte aanslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Adeo schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 18:02:
Nee @Darkz0rs , dat was ook niet mijn plan, domweg omdat de ene schoorsteen niet de andere is, dus dat gaat hem niet worden.
Maar het kan wel een leidraad zijn, daarnaast is ook mijn luchtaanvoer anders.

Heb tot op heden nog niet aan de parameters zitten draaien, maar wat mij wel opvalt is dat het vuurtje er een beetje vulkaanachtig uitziet, de as spuit alle kanten op en een zeer onrustige vlam op pot 2,3,4 en 5.

Heeft wel een voordeel, ruitje blijft schoon, heel klein beetje witte aanslag.
Vulkaan is te veel lucht... Het is nooit een mooie wapperende vlam. Het is tenslotte geforceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 00:08
Bevalt erg goed.

Wat bevalt er dan goed als het nog niet doen wat het moet doen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
PLAE schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 18:08:
[...]

Wat bevalt er dan goed als het nog niet doen wat het moet doen? :?
Haha...Tja..scherp 😉

De kachel heeft in no-time de ruimte op temperatuur.
Door het speksteen, blijft ie ook lang warmte afgeven.

En nu ik door heb hoe de temperatuur instelling/regeling werkt, is het gewoon top.

Heb de kachel nu op standby staan, als eenmaal de ingestelde temperatuur bereikt, gaat ie in standby.
Zakt de temperatuur weer (een aantal graden onder de ingestelde temp) springt ie weer aan.

Werkt ideaal!

Live from Denmark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:53
WWJD schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:58:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ziet er super uit!! Zou je die print willen delen? Ik heb zelf nu een eigen gemaakte houten variant, maar dit ziet er vee mooier uit:)

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Priest
Darkz0rs schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:35:
@Adeo de parameters kunnen niet klakkeloos overnemen he. Je mag het in beste geval als start punt zien. Tenslotte zijn de externe parameters ook niet is identiek. Maar gewoon even ter info.
Werkt bij mij prima bij mij. Weinig geluid en niet teveel warmte productie zodat de temp in de ruimte constant blijft in eco stand. Ruitje krijgt wel aanslag maar dat is niet zwart. Eerder geel. Kan het vuurtje blijven zien al is dat niet veel met deze parameters in eco stand.
Ik ben benieuwd of ik de rookgasventilator nog lager kan zetten door de natuurlijke trek die toch al aanwezig is. Ben benieuwd of ik dan een mooier vlammetje krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adeo
Ben er wel zeker van dat ik wat moet wijzigen bij de JuliaNext, hebben in de keuken ook een pelletkachel (Puros Nevis) en ben daar tijden mee bezig geweest om daar een vrij rustig vlammetje, weinig pelletverbruik op laagste stand, en een redelijke uitlaattemperatuur voor elkaar te krijgen.
Gebruik bruine pellets van Plospan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
The_Priest schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 10:15:
[...]

Werkt bij mij prima bij mij. Weinig geluid en niet teveel warmte productie zodat de temp in de ruimte constant blijft in eco stand. Ruitje krijgt wel aanslag maar dat is niet zwart. Eerder geel. Kan het vuurtje blijven zien al is dat niet veel met deze parameters in eco stand.
Ik ben benieuwd of ik de rookgasventilator nog lager kan zetten door de natuurlijke trek die toch al aanwezig is. Ben benieuwd of ik dan een mooier vlammetje krijg.
Het is een pelletkachel, geen openhaard. Wapperende vlammen en lage rookgas tempratuur+creosoot is de schoorsteen brand in opbouw. En dan daar naast, je Julia is geen gesloten model, dus binnen word een zooitje als dat gebeurt. Wil je mooie wapperende vlammen koop een openhaard. En denk niet omdat het kan, dat het ook veilig en goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 15:13
Zelfde kachel hier, Artel Norma, sinds 2016. Denk wel dat wij een ouder model hebben. Heeft wel 2 tot 3 stook seizoenen geduurd voordat we de optimale verbranding hadden laten instellen. Nu heerlijke zuinige en schone verbranding met Badger pellets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
rookie no. 1 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 12:45:
[...]

Zelfde kachel hier, Artel Norma, sinds 2016. Denk wel dat wij een ouder model hebben. Heeft wel 2 tot 3 stook seizoenen geduurd voordat we de optimale verbranding hadden laten instellen. Nu heerlijke zuinige en schone verbranding met Badger pellets.
Ik vermoed dat wij hem in 2018 hebben gekregen. Hiervoor hadden we een Julia.

We hebben wel wat roest in de kachel. Ik vermoed omdat er de lucht uit de kruipruimte onttrekken en zomers de boel niet sluiten

[ Voor 12% gewijzigd door Darkz0rs op 23-10-2022 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adeo
Uit de kruipruimte lucht halen voor de kachel wil best maar na het stookseizoen meteen de luchttoevoer loshalen.
Bij ons haalt de ene kachel lucht uit de kruipruimte en de andere kachel de lucht uit de gang.

Die uit de kruipruimte de lucht haalt kwam ook roest op het plaatwerk gedurende de zomermaanden.
Nu haal ik direct na het stookseizoen meteen de kruipruimte toevoer eraf, geef de kachel en schoorsteen een grote beurt en trek even de spuitbus hittebestendige zwarte verf door het binnenwerk van de kachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:40

Seafarer

XXX

Darkz0rs schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 13:38:
[...]

We hebben wel wat roest in de kachel. Ik vermoed omdat er de lucht uit de kruipruimte onttrekken en zomers de boel niet sluiten
Uit de kruipruimte? Moet je hier in Gouda doen, kacheltje leeft 2 jaar.

(zwembad onder de vloer) ;)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Seafarer schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 16:00:
[...]

Uit de kruipruimte? Moet je hier in Gouda doen, kacheltje leeft 2 jaar.

(zwembad onder de vloer) ;)
Het is hier droog, maar het is natuurlijk verlucht, dus bij lange stilstand ook wat vocht.

Maar onze buren verluchten via de woonkamer. En die roest ook, volgens mij alle kachels die ik ken roesten wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Darkz0rs schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 16:09:
[...]

Het is hier droog, maar het is natuurlijk verlucht, dus bij lange stilstand ook wat vocht.

Maar onze buren verluchten via de woonkamer. En die roest ook, volgens mij alle kachels die ik ken roesten wel...
Ah okay. Ik ben me nog steeds aan het orienteren om er ook een te kopen. Dan moet ik dit onthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adeo
Luchttoevoer naar de hal is, wat afwerking aangaat, wel een dingetje.

Heb dat zo afgewerkt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5L0sdMMZ-1n8rqbo16aoFxWZ754=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NXaBUWZpb2l7OTBKw3nAeH7h.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Adeo schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 16:28:
Luchttoevoer naar de hal is, wat afwerking aangaat, wel een dingetje.

Heb dat zo afgewerkt.
[Afbeelding]
Via het stopcontact...? Althans een stekker doos verbouwd...

[ Voor 3% gewijzigd door Darkz0rs op 23-10-2022 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:33
Verwijderd schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 18:47:
Ben me aan het verbazen over de pelletprijzen, 1000kg zit al op het dubbele wat ik er eerder dit jaar voor betaald heb.

Zal mij benieuwen of de prijzen in het voorjaar van 2023 nog gaan zakken, wordt echt speculeren op het beste moment om een wintervoorraadje aan te schaffen...

April tot juni maar goed in de gaten houden.
same here, ik heb nog kunnen bestellen tegen 725 euro per pallet maar zit al wel flinke tijd op de levering te wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Reloader schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:09:
[...]

same here, ik heb nog kunnen bestellen tegen 725 euro per pallet maar zit al wel flinke tijd op de levering te wachten
Vervelend... Hoop dat je het snel binnenkrijgt (y)

Weet niet waar je ze weg hebt, maar Toppellets.nl heeft iets van 2 maanden een waarschuwing vanwege levering op hun site gehad, zie dat die er inmiddels niet meer op staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reloader
Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:39:
[...]

Vervelend... Hoop dat je het snel binnenkrijgt (y)

Weet niet waar je ze weg hebt, maar Toppellets.nl heeft iets van 2 maanden een waarschuwing vanwege levering op hun site gehad, zie dat die er inmiddels niet meer op staat.
pelletkachelverkoop, naar aanleiding van positieve ervaring hier op t forum ook daar besteld, ze zouden op voorraad zijn maar gelijk na de bestelling een bericht gekregen dat het wat langer kon duren dan de 15 dagen die ze aangeven 8)7 ondertussen 6 weken verder haha maar goed ik zit er niet perse om te springen dus wacht het gewoon af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Priest
Darkz0rs schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 13:38:
[...]

Waar in/op de kachel krijg je dan uiteindelijk roest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Priest
Adeo schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 13:29:
@The_Priest , zag hier je lijst met parameters voorbij komen met de aanpassingen die je gedaan hebt.
Bevallen die nu of toch nog niet helemaal, gebruik jij witte of bruine pellets.

Heb hier ook de JuliaNext, wel wat aanpassingen aan de buitenkant gedaan en dan met name de afvoer van de rookgassen en de aanvoer van lucht.

Voor de afvoer van rookgassen een T stuk gebruikt, klein beetje aanpassen en de eventuele rommel valt netjes in de siliconen dop.

Voor de aanvoer van de lucht een doorvoer gemaakt door de muur richting de hal
[Afbeelding]
Ik gebruik purepower enPlus a1:
https://www.onlinehoutpel...kg-per-pallet-990-kg-295/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@The_Priest de metalen delen in de brander kamer. Daar waar de verf snel verbrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:49

bert pit

asdasd

Vraag over afdichting rookgas afvoer.

Bij het opstarten van mijn MCZ Cute onstaat er net voor verbranding de bekende rookontwikkeling van circa 1 minuut. Daarna is de verbranding prima.

Echter zit er ergens in de rookgas afvoer een lekkage die uitsluitend in die fase iets rook de woonkamer in blaast. Helaas kan ik er slecht bij omdat de kachel voor een oude schouw staat. Alle delen van de afvoer naar de schoorsteen heb ik reeds afgeplakt met alutape. Ook heb ik geprobeerd te filmen waar de lekkage zit. Ik vermoed bij de kachel aansluiting.

Heeft iemand ervaring met een soort hittebestendige sealer om één en ander af te dichten nadat de kachel van de muur is gehaald?

[ Voor 3% gewijzigd door bert pit op 25-10-2022 10:15 ]

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
bert pit schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:13:

Bij het opstarten van mijn MCZ Cute onstaat er net voor verbranding de bekende rookontwikkeling van circa 1 minuut. Daarna is de verbranding prima.

Echter zit er ergens in de rookgas afvoer een lekkage die uitsluitend in die fase iets rook de woonkamer in blaast. Helaas kan ik er slecht bij omdat de kachel voor een oude schouw staat. Alle delen van de afvoer naar de schoorsteen heb ik reeds afgeplakt met alutape. Ook heb ik geprobeerd te filmen waar de lekkage zit. Ik vermoed bij de kachel aansluiting.

Heeft iemand ervaring met een soort hittebestendige sealer om één en ander af te dichten nadat de kachel van de muur is gehaald?
ik heb bij mijn rookafvoer destijds een defecte lasnaad ontdekt waardoor soms wat rook naar buiten kwam, anders zou ik het niet echt weten. de trek in de schoorsteen zou ervoor moeten zorgen dat er geen rook in de woonkamer terecht komt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs

Hey, is dit een vast aansluiting die los moet kunnen of echt een vaste aansluiting. Voor kleine naadjes kan je hittebestendige siliconen kit gebruiken. Deze zijn bestand tot +/- 250 graden en doorgaans is je rookgasafvoer dat bij lange na niet.

Als het om een vaste pijp gaat zou ik het met glasvezel band doen. En daar na afsmeren met hydra kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Priest
Darkz0rs schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 00:18:
@The_Priest de metalen delen in de brander kamer. Daar waar de verf snel verbrand.
Maar deze zijn bij mijn kachel niet geverfd maar onbewerkt RVS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Priest

Bij mijn JuliaNext is volgens mij het minst luchtdichte deel, het stukje pijp (aansluitmond) wat op de kachel zit geschroefd. Daar zit geen enkel silicionen rubber o.i.d. tussen en het is gewoon plat op plat geschroefd en dit zit heel dicht bij de rookgasafvoer ventilator. Het gaat om dit onderdeel van de kachel:
https://www.bluesolid.nl/aansluit-mond-rond-o80mm.html

Ik ruik ook wel eens wat als de rookgasafvoer maximaal gaat maar heb dus het idee dat het de kachel zelf is die niet overal helemaal luchtdicht is en wanneer de rookgasdafvoer maximaal gaat, de naturlijke trek dit niet meer compenseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 26-07-2023
Wij verwarmen de woonkamer van ons rijtjeshuis al ca 4 jaar met een Ilvar 7, hebben heteluchtverwarming als centrale verwarming. Wat zouden jullie doen: gasmeter verwijderen of laten zitten en leegstandscontract á 20 euro per maand door laten lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:49

bert pit

asdasd

Dank voor jullie meedenken ik ga maar eens van die hittebestendige siliconenkit proberen.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 20:00
GadgetGirl88 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:13:
Wij verwarmen de woonkamer van ons rijtjeshuis al ca 4 jaar met een Ilvar 7, hebben heteluchtverwarming als centrale verwarming. Wat zouden jullie doen: gasmeter verwijderen of laten zitten en leegstandscontract á 20 euro per maand door laten lopen?
je hebt de cv al 4 jaar niet meer gebruikt neem ik aan?
Als je sww niet via de cv-ketel loopt en je kookt electrisch kun je prima van het gas af.

Er zijn voldoende elektrische alternatieven mocht het een weekje -20 worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Japiooo schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:27:
[...]

je hebt de cv al 4 jaar niet meer gebruikt neem ik aan?
Als je sww niet via de cv-ketel loopt en je kookt electrisch kun je prima van het gas af.

Er zijn voldoende elektrische alternatieven mocht het een weekje -20 worden.
Klopt, de heteluchtverwarming wordt sinds de komst van de pelletkachel niet meer gebruikt. We hebben sinds enkele maanden een nieuwe keuken met inductie en tevens zitten er zonnepanelen op het dak. Als het heel erg koud wordt hebben we electrische kacheltjes voor de slaapkamers, maar eigenlijk gebruiken we deze amper. Onze kozijnen zijn allemaal vervangen wat de isolatie onwijs heeft verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Reloader schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:05:
[...]

ik heb bij mijn rookafvoer destijds een defecte lasnaad ontdekt waardoor soms wat rook naar buiten kwam, anders zou ik het niet echt weten. de trek in de schoorsteen zou ervoor moeten zorgen dat er geen rook in de woonkamer terecht komt!
Volgens mij klopt dat niet. De kachel heeft meestal een rookgas ventilator. De druk in het rookgas kanaal is dus altijd hoger. Bij een gebrek aan de pijp of afdichting blaas je dus rook in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
Seafarer schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:28:
[...]

Volgens mij klopt dat niet. De kachel heeft meestal een rookgas ventilator. De druk in het rookgas kanaal is dus altijd hoger. Bij een gebrek aan de pijp of afdichting blaas je dus rook in de woonkamer.
opzich mee eens, maar idealiter heb je voldoende trek in je rookkanaal dat als je aan het stoken bent en de stroom valt uit je niet de hele woonkamer vol rook hebt staan. daarmee ga ik er van uit dat er eigenlijk nauwelijks rook in de kamer mag komen bij het starten van de kachel.

ik bedenk me overigens nu dat ik in geval van @bert pit ook even zou kijken of alle pakkingen nog goed zijn in de kachel pijp

bij mij zit in dit deel:
https://www.bluesolid.nl/aansluit-mond-rond-o80mm.html
een siliconen pakking geloof ik

[ Voor 7% gewijzigd door Reloader op 25-10-2022 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adeo
dat kan haast niet want die diameter is 80 buitenmaat, dus daar komt de aansluiting omheen (met een siliconenring)

Zie foto in een eerder bericht van mij

[ Voor 5% gewijzigd door Adeo op 25-10-2022 15:05 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
In/op. bij de volgende grote schoonmaak beurt weet het pas zeker wat ik wel weet is dat het een klote werk is om die los te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
The_Priest schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:35:
[...]

Maar deze zijn bij mijn kachel niet geverfd maar onbewerkt RVS.
Dat zijn de losse binnen platen. Daar achter dus :-)

De julia en heel veel andere kachels zijn niet dicht. En lekken aan alle kanten.
bij gesloten modellen staat dit er expliciet bij. Wel belangrijk ook als je mechanische ventilatie of een WTW actief gebruikt zonder bijvoorbeeld ramen te openen of zonder externe lucht toevoer.

[ Voor 36% gewijzigd door Darkz0rs op 25-10-2022 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkz0rs
weet je dat die dingen vaak verkeerd om geplaatst worden. Bovendien zit er vaak nieuwe geen pakking tussen.
Ik kit deze altijd in. Ze hoeven er toch nooit meer af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Priest
Darkz0rs schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:32:
[...]

weet je dat die dingen vaak verkeerd om geplaatst worden. Bovendien zit er vaak nieuwe geen pakking tussen.
Ik kit deze altijd in. Ze hoeven er toch nooit meer af.
Goed idee om er een kit randje op aan te brengen. Al heb ik er niet echt last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adeo
"De julia en heel veel andere kachels zijn niet dicht. En lekken aan alle kanten."

De JuliaNext heeft nog een probleempje, het blijkt dat de bevestiging van het display erg zwak is.
En dan met name de aan/uit knop, wanneer je deze knop indrukt is de kans groot dat je de printplaat van het display ook naar beneden drukt waardoor op een gegeven moment de knop niet meer te gebruiken is.

Dit probleem wordt veroorzaakt door de uitermate zwakke bevestiging van de printplaat en de overmatige maatvoering van de houder, de printplaat zweeft als het ware in de plastic houder onder de stalen bovenplaat en wordt vastgehouden door 2 kleine schroefjes.

Het probleem is ook vrij simpel op te lossen: Verwijder het display door het voorzichtig losdraaien van de beide schroefjes, teken in het plastic doosje af waar de aan/uit knop zit van het display.
Plak hier nu op die plek in het plastic doosje een serie strookjes, 25mm bij 10mm bandenplakkers (Simson rol) op elkaar tot je de hoogte van het bevestigingsnokje in het plastic doosje heb bereikt.
Het resultaat moet worden dat de print ter hoogte van de aan/uitknop rust op de rubber bandenplakkers.

Zet vervolgens voorzichtig de boel weer in elkaar en merk dat de aan/uit knop steviger aanvoelt bij het indrukken.

Kwam hier toevallig achter doordat bij levering van de kachel deze knop al stuk was. kreeg een nieuw display mee en de mededeling dat dit wel vaker gebeurde (In de toonzaal stond nog een kachel met een defecte schakelaar), en kreeg al vrij snel door dat na montage de aan/uit knop well heel erg flexibel aanvoelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Ik word langzaam wat onzeker over onze keuze:

Wij hebben heteluchtverwarming in huis, oude Brinks uit '82. Vier jaar geleden besloten die niet te vervangen maar een pelletkachel (nog met subsidie, gepromoot door de overheid dus) in de woonkamer te plaatsen. Wij hebben boven nooit verwarming aan en missen het ook niet.
We hebben wel twee elektrische kacheltjes die we even aan kunnen zetten mocht het echt heel koud zijn maar dat komt weinig voor sinds ons huis volledig nieuwe kunststof kozijnen heeft.

Veel mensen zeggen dat het een domme keuze is, want je kunt boven niet verwarmen blabla. Hoe staan jullie hier in? Stel dat pellets verboden worden?

Wij hebben ons gascontract opgezegd omdat we geen gas meer gebruiken in huis. Scheelt ontzettend veel geld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
GadgetGirl88 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:49:

Wij hebben heteluchtverwarming in huis, oude Brinks uit '82. Vier jaar geleden besloten die niet te vervangen maar een pelletkachel (nog met subsidie, gepromoot door de overheid dus) in de woonkamer te plaatsen. Wij hebben boven nooit verwarming aan en missen het ook niet.
We hebben wel twee elektrische kacheltjes die we even aan kunnen zetten mocht het echt heel koud zijn maar dat komt weinig voor sinds ons huis volledig nieuwe kunststof kozijnen heeft.

Veel mensen zeggen dat het een domme keuze is, want je kunt boven niet verwarmen blabla. Hoe staan jullie hier in? Stel dat pellets verboden worden?

Wij hebben ons gascontract opgezegd omdat we geen gas meer gebruiken in huis. Scheelt ontzettend veel geld!
De keus kan pas vervelend worden bij verkoop. Zolang je er zelf woont is er niks aan de hand.

Hier zijn de oude radiatoren al een paar jaar weg op de slaapkamers omdat er vloerverwarming komt. Naja dat moet er nog steeds komen. Gezien we een warmtepomp hebben vooral om een beetje te kunnen koelen en indien nodig verwarmen, maar ik mis de verwarming op de slaapkamers nog niet.

Van de week was de slaapkamer zelfs te warm, nadat de pelletkachel beneden een avondje aan stond. Open trap in de woonkamer, dus verwarmt boven vanzelf mee.

Pellets verbieden zie ik nog niet zo snel gebeuren, gezien het een "schoon" alternatief is voor een openhaard en lastig te controleren.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

GadgetGirl88 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:49:

Warmte uit de woonkamer trekt naar boven dus ijskoud blijft het boven nooit, zeker niet als er HR++ glas aanwezig is. Maar je kunt toch ook even die Brink ventilator alleen aanzetten zonder dat de gasbrander aan gaat? Dan verdeel je de warmte door het hele huis.

In de woonkamer moet je dan wat harder stoken maar dat is goedkoper dan een elektrisch kacheltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Erwin_83 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:03:
[...]

De keus kan pas vervelend worden bij verkoop. Zolang je er zelf woont is er niks aan de hand.
Ja dat is ook de enige gedachte. Deze leefde op omdat we nu ons gascontract hebben opgezegd en we nu gedwongen worden iets met de gasmeter te doen: verwijderen, verzegelen of een leegstandscontract waarmee je de netbeheerkosten blijft betalen.

We gebruiken geen gas meer maar de gasmeter verwijderen vind ik lastig ivm eventuele verkoop, we zijn niet van plan te verhuizen maar kan me voorstellen dat het een groot ding gaat worden als we het over een paar jaar toch zouden willen en we een huis aanbieden zonder centrale verwarming. Al kan dat voor veel mensen ook weer een voordeel zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
@Seafarer Je was me net voor haha, hier was ik ook al aan het denken mocht het nodig zijn gewoon laten circuleren aangezien de lucht kanalen er toch zijn als het goed is.

@GadgetGirl88 Als je de meter laat verzegelen moet je dan als nog netbeheerders kosten betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Seafarer schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:11:
[...]

Warmte uit de woonkamer trekt naar boven dus ijskoud blijft het boven nooit, zeker niet als er HR++ glas aanwezig is. Maar je kunt toch ook even die Brink ventilator alleen aanzetten zonder dat de gasbrander aan gaat? Dan verdeel je de warmte door het hele huis.

In de woonkamer moet je dan wat harder stoken maar dat is goedkoper dan een elektrisch kacheltje.
Ja dat is waar, wij ervaren het ook absoluut als prettig allemaal! Die Brinks kast is een stofnest dus die ga ik absoluut niet aanzetten als ie niet eerst is schoongemaakt. Tevens zuigt deze toch de lucht uit de ruimte dacht ik? Das op zolder, dus het verplaatsen van warme lucht zal niet zo gemakkelijk zijn op die manier aangezien het daar altijd het koudst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
@GadgetGirl88 Als je de meter laat verzegelen moet je dan als nog netbeheerders kosten betalen?
Nee, dan betaal je tijdelijk (max 12 maanden) niets. Maar na die 12 maanden moet je dus óf heraansluiten óf alsnog laten verwijderen.
Netbeheerkosten heb ik opgevraagd en dat is 240 euro per jaar, 20 per maand....Ik vind dat nog best zonde geld maar ja, zouden jullie een huis kopen met dit gegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

GadgetGirl88 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:14:
[...]

Ja dat is waar, wij ervaren het ook absoluut als prettig allemaal! Die Brinks kast is een stofnest dus die ga ik absoluut niet aanzetten als ie niet eerst is schoongemaakt. Tevens zuigt deze toch de lucht uit de ruimte dacht ik? Das op zolder, dus het verplaatsen van warme lucht zal niet zo gemakkelijk zijn op die manier aangezien het daar altijd het koudst is.
Uh ja als ergens lucht doorgepompt wordt dan dien je dat schoon te maken. Er horen ook filters in te zitten waarbij het filter juist geplaatst moet worden en van het goede type.

Ik zou me toch even heel goed in dat kanalen systeem verdiepen hoe het zit en functioneert. Er werd al opgemerkt, het ligt er toch al. Investering is dus nul. Dus maak er gebruik van. En misschien met een kleine aanpassing kan het nog beter functioneren.

Om het gekker te maken, zet een radiator achter je kachel, trek cv pijpen door je kanalen en geef iedere kamer een flinke radiator. Met continue 40 graden water kun je het ook bloed heet krijgen. Je hebt al aangegeven dat jullie maar een klein beetje warmte nodig hebben boven. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

GadgetGirl88 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:17:
[...]

Nee, dan betaal je tijdelijk (max 12 maanden) niets. Maar na die 12 maanden moet je dus óf heraansluiten óf alsnog laten verwijderen.
Netbeheerkosten heb ik opgevraagd en dat is 240 euro per jaar, 20 per maand....Ik vind dat nog best zonde geld maar ja, zouden jullie een huis kopen met dit gegeven?
Steeds meer mensen beseffen dat het kan.

Had je al driedubbelglas? Dan geloven ze het nog sneller om zonder gas te gaan. Overigens komt er nu een groep mensen aan die absoluut geen "Putin vlammetjes" meer in huis willen hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
GadgetGirl88 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:12:
[...]

Ja dat is ook de enige gedachte. Deze leefde op omdat we nu ons gascontract hebben opgezegd en we nu gedwongen worden iets met de gasmeter te doen: verwijderen, verzegelen of een leegstandscontract waarmee je de netbeheerkosten blijft betalen.

We gebruiken geen gas meer maar de gasmeter verwijderen vind ik lastig ivm eventuele verkoop, we zijn niet van plan te verhuizen maar kan me voorstellen dat het een groot ding gaat worden als we het over een paar jaar toch zouden willen en we een huis aanbieden zonder centrale verwarming. Al kan dat voor veel mensen ook weer een voordeel zijn....
Voor de gas opzeg perikelen is een apart topic.
Gas de deur uit doen: Gratis!

Lees het gerust eens door, netbeheerders en energieleveranciers vertellen wel eens dingen anders dan zou horen.

Als je huis warmtepomp ready is zou ik me er niet zo druk om maken als het gas eruit is. Tenzij je binnen 2 jaar ofzo verhuisd.

Voor warm water wel een goed alternatief?

[ Voor 3% gewijzigd door Erwin_83 op 26-10-2022 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Erwin_83 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:36:
[...]

Voor de gas opzeg perikelen is een apart topic.
Gas de deur uit doen: Gratis!

Lees het gerust eens door, netbeheerders en energieleveranciers vertellen wel eens dingen anders dan zou horen.

Als je huis warmtepomp ready is zou ik me er niet zo druk om maken als het gas eruit is.

Voor warm water wel een goed alternatief?
Een warmtepomp zou denk ik goed kunnen, huis is goed geïsoleerd. Wij wilden hier nog niet aan ivm de hoge kosten en dus het feit dat we de pelletkachel heerlijk en meer dan voldoende vinden. We hebben een Ilvar 7 in een woonkamer van 50m2 staan, wordt eerder te warm haha!

Warm water wordt verzorgd door een elektrische boiler, deze zat er ook al in vanaf de bouw in '82. Deze hing in de keuken maar nu we een nieuwe keuken hebben is deze naar zolder verplaatst, en vervangen voor een Daalderop Smart Boiler. Bevalt onwijs goed, 80 liter en ondanks dat we met twee kids zijn altijd ruim voldoende om te douchen! Bewuste keuze omdat we met de komst van de keuken ook zonnepanelen hebben laten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Seafarer schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:33:
[...]

Steeds meer mensen beseffen dat het kan.

Had je al driedubbelglas? Dan geloven ze het nog sneller om zonder gas te gaan. Overigens komt er nu een groep mensen aan die absoluut geen "Putin vlammetjes" meer in huis willen hebben.
Thanks voor je postiviteit, had ik ff nodig haha! Ik merk inderdaad dat veel mensen juist enthousiast zijn hierover, maar er zijn ook azijnzeikerds die roepen: wie wil jouw huis nou hebben als je boven niet eens verwarming hebt? Euhh...We hebben het nooit koud en kunnen geld sparen ipv dat het naar de gasrekening gaat. We hebben HR ++ glas met kunststof kozijnen, zelfs de dakramen op zolder zijn vervangen voor nieuwe kunststof versies dus we hebben echt onwijs goede isolatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@GadgetGirl88 ik zit in een vergelijkbare situatie. Echter hebben we de laatste geen gas meer stap niet gezet. Erg fijn om te weten dat de cv er hangt als de pelletkachel bijvoorbeeld een storing heeft.

Dat de warmte niet goed verdeeld, dat vind ik helaas ook. De oplossing is makkelijk. Plafon ventilator zodat de warmte van het plafond weg gaat. Of de weg naar boven openen door de woon kamer naar boven. Te verluchten. Dit geeft echter wel geluid lekkage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Als alternatief kan je op de slaapkamers nog een airco hangen. Dan kan je zomers koelen en in de winter eventueel verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Je moet ook niet vergeten, mocht iemand je huis nu kopen moet hij ook de lucht verwarming laten vervangen of aanpassen naar een CV installatie. Dit kost ook geld, met de redenering van de meeste tegenwoordig zal de keuze dan toch al snel op een warmtepomp vallen. En is het gas niet meer nodig. Ik weet niet wat de kosten zijn om een luchtverwarming te laten vervangen tegen over een CV installatie. Ik zie wel eens de warmtepompen met lucht/lucht langs komen. Is dat geen optie voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Racer89 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:59:
Je moet ook niet vergeten, mocht iemand je huis nu kopen moet hij ook de lucht verwarming laten vervangen of aanpassen naar een CV installatie. Dit kost ook geld, met de redenering van de meeste tegenwoordig zal de keuze dan toch al snel op een warmtepomp vallen. En is het gas niet meer nodig. Ik weet niet wat de kosten zijn om een luchtverwarming te laten vervangen tegen over een CV installatie. Ik zie wel eens de warmtepompen met lucht/lucht langs komen. Is dat geen optie voor jou?
Dat is ook precies mijn punt, maar wij hebben dus ook geen luchtverwarming vervangen of CV geplaatst. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat andere mensen het ook zo zouden doen. Een luchtverwarming vervangen kan, maar dat kost al gauw 7-8K. Ik heb verder geen kennis van opties rondom de warmtepomp zoals jij noemt. Wij vinden de pelletkachel beneden heerlijk en boven dus bij de kids even een elektrisch kacheltje aan als het echt nodig is. Maar we doen het al 4 jaar zo en eigenlijk ben ik er nu voor het eerst meer over aan het nadenken door het feit dat Liander begint over het verwijderen van de gasmeter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetGirl88
Erwin_83 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 13:58:
Als alternatief kan je op de slaapkamers nog een airco hangen. Dan kan je zomers koelen en in de winter eventueel verwarmen.
Ja dat was inderdaad nog een optie die we hebben staan, voor ons nog niet direct nodig, zou meer extra gemak/luxe geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 12:44
Reloader schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:21:
[...]

pelletkachelverkoop, naar aanleiding van positieve ervaring hier op t forum ook daar besteld, ze zouden op voorraad zijn maar gelijk na de bestelling een bericht gekregen dat het wat langer kon duren dan de 15 dagen die ze aangeven 8)7 ondertussen 6 weken verder haha maar goed ik zit er niet perse om te springen dus wacht het gewoon af
Idem, besteld op 3 september. Wanneer heb jij besteld als ik zo vrij mag zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
Volk schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 23:15:
[...]

Idem, besteld op 3 september. Wanneer heb jij besteld als ik zo vrij mag zijn?
2 september geloof ik.

ze gaven overigens aan dat er door schaarste een paar weken niet geproduceerd is maar dat ze nu aan het uitleveren zijn bij orders van eind augustus dus zou snel goed moeten komen lijkt me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WWJD

WWJD

*pluh*

Possible schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 07:45:
[...]

Ziet er super uit!! Zou je die print willen delen? Ik heb zelf nu een eigen gemaakte houten variant, maar dit ziet er vee mooier uit:)
Hierbij :)
https://www.thingiverse.com/thing:5590793

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter_2001
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 03-11-2022
Hallo
Ik ben nieuw in dit forum en ik heb een vraag aan jullie
Ik heb een NATURA 7 van nordic fire.
Deze kachel is hard aan een onderhoudsbeurt toe, maar daar begint mijn ellende.
Woon in Zuid Limburg en het aanbod van onderhouds Firma’s is gelimiteerd.
Voorheen had ik Kruijen en Frissen. Maar deze reageren niet meer op mijn aanvraag en de geleverede onderhoud is zeer minimaal, ook wel slecht te noemen.

Dus mijn vraag weet iemnad van jullie een betrouwbaar bedrijf / Persoon die onderhoud kan uitvoeren aan mijn NATURA 7 pelletkachel, in de pronicie Limburg (mag ook belgisch of Duits zijn)

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
peter_2001 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:17:
Hallo
Ik ben nieuw in dit forum en ik heb een vraag aan jullie
Ik heb een NATURA 7 van nordic fire.
Deze kachel is hard aan een onderhoudsbeurt toe, maar daar begint mijn ellende.
Woon in Zuid Limburg en het aanbod van onderhouds Firma’s is gelimiteerd.
Voorheen had ik Kruijen en Frissen. Maar deze reageren niet meer op mijn aanvraag en de geleverede onderhoud is zeer minimaal, ook wel slecht te noemen.

Dus mijn vraag weet iemnad van jullie een betrouwbaar bedrijf / Persoon die onderhoud kan uitvoeren aan mijn NATURA 7 pelletkachel, in de pronicie Limburg (mag ook belgisch of Duits zijn)

Bedankt
Ik heb zelf mijn kachel uit Duitsland vandaan, bij Feuer Fuchs. Het onderhoud doe ik zelf, dus daar heb ik ze niet voor gevraagd, maar ben wel erg tevreden over de service die ze geboden hebben bij verzending en later met een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@peter_2001 Ik heb mijn kachel in Kerkrade gekocht, met de veronderstelling als er iets aan is dat ik nog altijd terug kan ook voor onderdelen en evt. Advies. Nog geen jaar later en ze doen niks meer met kachels. Lekkere service op deze manier.

Hier in de buurt zit echt bar weinig aan bedrijven die zich er mee bezig houden helaas. In Haelen zit wel een bedrijf, schijnt wel aan de dure kant te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veen
Je zou Pellet Service Nederland eens een berichtje/belletje kunnen doen. Werken landelijk volgens mij en heb er goede berichten over gehoord.

Heb er zelf geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter_2001
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 03-11-2022
Hi Veen
dank je, zal ze eens contacteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:53
Inmiddels gelukt! Thx! Heb je ook een automation gemaakt in HA voor de switchbot?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 19:43
Veen schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:34:
Je zou Pellet Service Nederland eens een berichtje/belletje kunnen doen. Werken landelijk volgens mij en heb er goede berichten over gehoord.

Heb er zelf geen ervaring mee.
Geen KVK nummer op de site.
Geen BTW nummer op de site.
Geen Adres gegevens op de site.
KVK ingeschreven adres is een woonhuis.

Vrienden van mij hebben ooit ook zo'n site gehad icm elektriciteit, koste ze een paar duizen euro aan oplichting

@peter_2001 : Ik zou heel goed uitkijken, ik zie veel red flags als ik de site bekijk.

[ Voor 1% gewijzigd door Rolfie op 05-11-2022 09:43 . Reden: Duizend vergeten. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:45
Eerste uur en voorrijkosten al direct even €200 aftikken bij psn

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

Ook onze kat kan inmiddels het kacheltje waarderen (liep er eerst met een grote boog omheen) en gaat steevast op zijn troon in de warme luchtstroom zitten wanneer we smorgens de woonkamer een uurtje opwarmen.

Zodra hij de kachel hoort neemt hij daar plaats, wel grappig hoe snel zo'n beestje dat doorkrijgt.

Voorheen lag hij graag op de radiator van de CV, maar dit lijkt meneer ook te kunnen bekoren :')

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xvht1A1rS7GV7wqNIzoDxNOhRjU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bQ6L1fI6nLgblH0X2AjJaPfL.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veen
Vandaag kwam er een onderhoudsmonteur langs om de kachel even te reinigen en de pijp te vegen.
Het schoonmaken van de kachel ging prima, daarna ging hij aan de slag met het vegen van de pijp...

Ik mag van geluk spreken dat er hier geen schoorsteenbrand is geweest vertelde hij me. Dikke prop aangekoekte rommel heeft hij er uit gehaald en vertelde me dat het stuk enkelwandig in de garage nooit zo geïnstalleerd had mogen worden. Pijp gaat achter de kachel door de muur, in de garage een t-stuk en dan omhoog door het platte dak heen. Vanaf de dakdoorvoer is het wel dubbelwandig.

Wel bijzonder dat dit de vorige keer bij het onderhoud niet opgemerkt is. Kachel staat er nu iets meer dan twee jaar.

Nu is de rookgasafvoer afgekeurd, stoken op eigen risico. Heb na dat hij weg was contact opgenomen met het bedrijf in kwestie en zij gaan een offerte maken voor vervanging van het stuk enkelwandig naar dubbelwandig. Heb ze wel gemeld dat dit volgens hun eigen advies en door hun eigen monteurs zo geïnstalleerd in en ik wel een stukje coulance verwacht.

Hoop dat dit op korte termijn gerealiseerd kan worden. Het is wel weer koud genoeg om de kachel lekker aan te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-09 09:49
Racer89 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 20:32:
@peter_2001 Ik heb mijn kachel in Kerkrade gekocht, met de veronderstelling als er iets aan is dat ik nog altijd terug kan ook voor onderdelen en evt. Advies. Nog geen jaar later en ze doen niks meer met kachels. Lekkere service op deze manier.

Hier in de buurt zit echt bar weinig aan bedrijven die zich er mee bezig houden helaas. In Haelen zit wel een bedrijf, schijnt wel aan de dure kant te zijn.
Die in Haelen is wel goed, fijne zaak, goede service. De pelletkachel die hier staat komt er ook vanaf, alles keurig geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Veen die prop is condens en dus creosoot. Dit komt doorgaans door een te lage rookgas temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERMAWG
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 14:46
Rolfie schreef op donderdag 3 november 2022 @ 13:09:
[...]

Geen KVK nummer op de site.
Geen BTW nummer op de site.
Geen Adres gegevens op de site.
KVK ingeschreven adres is een woonhuis.

Vrienden van mij hebben ooit ook zo'n site gehad icm elektriciteit, koste ze een paar duizen euro aan oplichting

@peter_2001 : Ik zou heel goed uitkijken, ik zie veel red flags als ik de site bekijk.
Nee hoor, PSN is een gerenommeerd bedrijf met monteurs op de weg. Geen paniek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 19:43
ERMAWG schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 17:15:
[...]

Nee hoor, PSN is een gerenommeerd bedrijf met monteurs op de weg. Geen paniek.
Website voldoet alleen niet aan de wetgeving met al dit ontbrekende informatie. Geeft mij gewoon directe red flags.
De site voldoet perfect aan een oplichters site. Hoeft natuurlijk niet, maar de site geeft de nodige redflags.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag weer even de wekelijkse schoonmaak van de kachel gehad. Veeg het meeste as bij elkaar met een kwast en doe de restjes as altijd met de stofzuiger. Aangezien de pelletkachel wel een blijvertje gaat zijn (we zijn er echt super tevreden mee) vandaag toch maar een aszuiger besteld om de normale stofzuiger in de toekomst te ontzien.

Het is deze geworden vanwege de compactheid (10L, de kleinste die ik kon vinden):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WBlnrrpDo8WtofPemepL0ffrp-c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/txUdgOyed4kbthbcorVIuO9l.jpg?f=user_large

Heeft goede reviews, grootste minpunt schijnt het zeer korte snoer te zijn maar dat is natuurlijk prima op te lossen met een simpel verlengstuk.

Ben benieuwd! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Veen
Darkz0rs schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 16:24:
@Veen die prop is condens en dus creosoot. Dit komt doorgaans door een te lage rookgas temperatuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tqll4rgG3HRH73TajWbjbIUDhvk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jGncB9oFeu10hHgUdnAW31zU.jpg?f=fotoalbum_large

Dat was het zeker ja, de oorzaak zal een combinatie van factoren geweest zijn. Rookgastemperatuur zit in de eco stand op de 95 graden. Bij vol gas heb ik hem niet hoger zien komen dan 139 graden. Lijkt me prima toch?

De enkelwandige pijp in een niet verwarmde garage was ook zeker wel een oorzaak van condens. Het word daar immers net zo koud als buiten.

Vrijdagmiddag kreeg ik al een belletje van de kachelboer dat ze de volgende ochtend al langs wilde komen om de dubbelwandige pijp te plaatsen. Deze zit er nu dus in en kan weer met een gerust hart stoken :7

Het financiële plaatje komen we ook wel weer uit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Veen 95 graden is je probleem. 130 is ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:52
Veen schreef op zondag 13 november 2022 @ 23:18:
[...]

[Afbeelding]

Dat was het zeker ja, de oorzaak zal een combinatie van factoren geweest zijn. Rookgastemperatuur zit in de eco stand op de 95 graden. Bij vol gas heb ik hem niet hoger zien komen dan 139 graden. Lijkt me prima toch?

De enkelwandige pijp in een niet verwarmde garage was ook zeker wel een oorzaak van condens. Het word daar immers net zo koud als buiten.

Vrijdagmiddag kreeg ik al een belletje van de kachelboer dat ze de volgende ochtend al langs wilde komen om de dubbelwandige pijp te plaatsen. Deze zit er nu dus in en kan weer met een gerust hart stoken :7

dat ziet er gezond uit. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Veen schreef op zondag 13 november 2022 @ 23:18:
[...]

[Afbeelding]

Van ons rookkanaal is alleen het stukje in de woonkamer enkelwandig, 1e verdieping en zolder is allemaal dubbelwandig RVS die is weggewerkt in een koof van brandwerende platen. Het is wel een vrij lang kanaal van een meter of 9 van de kachel tot op het dak.

Ben benieuwd hoe het hier zit met de condensvorming, geen T-stuk aanwezig om een condensvanger te controleren vanwege de bovenaansluiting van de pijp op de kachel.

Heb de kachel zo ingesteld dat hij heel langzaam daalt in eco mode zodat hij af en toe even lekker opstookt, rookgas temperatuur zit eigenlijk wel vrij stabiel tussen de 110-130°C.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:45
Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:59:
[...]

Van ons rookkanaal is alleen het stukje in de woonkamer enkelwandig, 1e verdieping en zolder is allemaal dubbelwandig RVS die is weggewerkt in een koof van brandwerende platen. Het is wel een vrij lang kanaal van een meter of 9 van de kachel tot op het dak.

Ben benieuwd hoe het hier zit met de condensvorming, geen T-stuk aanwezig om een condensvanger te controleren vanwege de bovenaansluiting van de pijp op de kachel.

Heb de kachel zo ingesteld dat hij heel langzaam daalt in eco mode zodat hij af en toe even lekker opstookt, rookgas temperatuur zit eigenlijk wel vrij stabiel tussen de 110-130°C.
Volgens de regels is dit goed, hier is het net zo gemaakt. Tot de eerste plafond enkelwandig daarna dubbel. Alleen hier staat er dan ca 3,5 meter dubbel op, eerst 2,5 meter maar we hadden last van terugslag door het puntdak. Dus een metertje erbij op met 3 spandraden.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:18
Ik wil binnenkort een pelletkacheltje aanschaffen voor ons tuinhuis (ben ik momenteel aan de binnenzijde aan het afwerken).
Dat kacheltje komt links van de deur in de achtergevel te staan, voor het glas (is gehard dubbel isolatieglas, dus bestand tegen warmte). De afvoerpijp kan dan recht omhoog, door het dak..

Nu vraag ik mij af hoe hoog die pijp moet zijn. De wind waait overwegend vanaf de zijkant (pijlrichting). Moet de pijp dan boven de nok uitkomen, zo ja hoeveel?
Aan de andere zijde is het dak volledig bedekt met zonnepanelen; maakt dat nog iets uit wat rook/as betreft? Dat zal dan overwegend die kant op waaien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NRWMRr8HZgEsfcAlQKiyPE_dUFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lQwS83LjGUY8hK99ecQIIC7m.jpg?f=fotoalbum_large

• Seafarer

Seafarer

XXX

Stefke schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:47:
Ik wil binnenkort een pelletkacheltje aanschaffen voor ons tuinhuis (ben ik momenteel aan de binnenzijde aan het afwerken).
Dat kacheltje komt links van de deur in de achtergevel te staan, voor het glas (is gehard dubbel isolatieglas, dus bestand tegen warmte).
Heb je dat bij de fabrikant van het glas nagevraagd? Huidig HR++ glas is wat anders dan vroeger dubbelglas.
De afvoerpijp kan dan recht omhoog, door het dak..

Nu vraag ik mij af hoe hoog die pijp moet zijn. De wind waait overwegend vanaf de zijkant (pijlrichting). Moet de pijp dan boven de nok uitkomen, zo ja hoeveel?
Aan de andere zijde is het dak volledig bedekt met zonnepanelen; maakt dat nog iets uit wat rook/as betreft? Dat zal dan overwegend die kant op waaien.
[Afbeelding]
Ik zou even googlen op rookgasafvoer. Er zijn praktijkregels voor. Boven de nok uitkomen is altijd goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
Ik heb specifiek gehard glas geplaatst, dus ja ;) het is dus HR++ glas waarvan de glasplaten van gehard glas zijn (en daardoor hittebestendig). De kachel komt ook niet tegen het glas maar een cm of 30 er vanaf en hij zou niet eens zo heel heet moeten worden. Volgens de glasleverancier zou zelfs een houtkachel moeten kunnen

Hernieuwde googlepoging levert dit
https://iplo.nl/regelgevi...meter%20boven%20nokhoogte.
Plaats van de afvoer van rook (schoorsteen)
Bij nieuwbouw en verbouw gelden de volgende voorwaarden voor de afvoer van rookgas van vaste brandstoffen, zoals hout:

de uitmonding van de afvoer moet boven het dak liggen
de uitmonding van de afvoer moet op minimaal 1 meter van de buren (bouwwerkperceelgrens) liggen
Dit volgt uit de artikelen 4.138 Bbl en 5.4 Bbl. Voor een houtkachel, pelletkachel of open haard is een gevelafvoer dus niet toegestaan. Artikel 4.138 schrijft ook een minimale verdunningsfactor voor de rook van verbrandingstoestellen voor. Dit is om te voorkomen dat deze rook weer onverdund het gebouw ingezogen wordt.

Voor bestaande bouw zijn de eisen aan de afvoer van rookgas minder specifiek (artikel 3.74 tot en met 3.76).

Afvoerhoogte
Voor de bepaling van de afvoerhoogte van de rookgassen worden de normen NEN 2757 (nieuwbouw of verbouw) en NEN 8757 (bestaande bouw) gebruikt.

Bij toepassing van de NEN-norm 2757 is de vereiste afvoerhoogte over de gehele daklijn 0,5 meter boven nokhoogte. Dit blijkt uit het kennisdocument Gezondheids- en hindereffecten door houtkachels van particulieren van de Stichting Advisering Bestuursrechtspraak (STAB) uit 2019. Begin 2020 is NEN2757 vernieuwd, met duidelijkere en verscherpte normen voor de rookgasafvoer van vaste brandstoffen.

Bij bestaande bouw mogen de rookgassen nog wel onder nokhoogte worden afgevoerd (NEN 8757).
Het gaat hier niet om een woning, dus voor mij is het het belangrijkst dat de afvoer gewoon functioneel goed werkt. Ik neem aan dat dat het beste werkt wanneer de afvoer boven de nok uitkomt, dus ik denk dat ik dat maar aanhoud.

edit: hier nog wat gevonden, wel belgisch
https://www.uwrookkanalen.be/tips/rookkanalen-wetgeving
daar lijkt het erop dat het kanaal zich (met windkap) 0,5m boven het dakvlak moet bevinden, niet perse de nok. Nu zit ik met de beoogde positie net naast de nok, dus als ik op t dak 0,5m pijp zet zit ik praktisch al boven de nok.

[ Voor 6% gewijzigd door Stefke op 24-11-2022 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WWJD

WWJD

*pluh*

Een pelletkachel wordt eigenlijk helemaal niet heet/warm aan de achterkant, het brander gedeelte zit voorin en is maar een klein deel van de kachel zelf.
Als je een kachel met bovenaansluiting neemt kan hij op een aantal centimeter vanaf de muur staan. (Bij ons een Edilkamin Slide voor een gipsmuurtje). Scheelt een boel ruimte!
Bij ons zit de pijp ook vergelijkbaar in het dak, een halve meter tot een meter vanaf de dakpannen is genoeg. Hoeft niet helemaal over je nok heen, dat moet je ook weer ondersteunen e.d.

As komt niet uit je schoorsteen, dus daar hebben je zonnepanelen geen last van ;)

• Stefke
Tnx! Wordt idd een kachel met bovenaansluiting (heb al een specifiek klein model op t oog), en ik had ook al geinformeerd naar de temperatuur. Voor de zekerheid toch gehard glas genomen (maakte voor de prijs niet zoveel uit, en vanwege veiligheid de hele achtergevel maar in gehard glas uitgevoerd), want glasbreuk zit ik niet op te wachten.
Maar ik heb geen ervaring met pelletkachels verder, nooit in in het echt gezien, dus vandaar dat ik eea uitzoek

Andere zaken nog om rekening mee te houden? Er komt een stopcontact in de vloer, dus dat is ook al geregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Stefke schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:37:
Tnx! Wordt idd een kachel met bovenaansluiting (heb al een specifiek klein model op t oog), en ik had ook al geinformeerd naar de temperatuur. Voor de zekerheid toch gehard glas genomen (maakte voor de prijs niet zoveel uit, en vanwege veiligheid de hele achtergevel maar in gehard glas uitgevoerd), want glasbreuk zit ik niet op te wachten.
Maar ik heb geen ervaring met pelletkachels verder, nooit in in het echt gezien, dus vandaar dat ik eea uitzoek

Andere zaken nog om rekening mee te houden? Er komt een stopcontact in de vloer, dus dat is ook al geregeld.
Fles gluhwein? :)

Pagina: 1 ... 60 ... 69 Laatste