Een stopcontact waar je makkelijk bij kan voor de asstofzuiger.Stefke schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:37:
Tnx! Wordt idd een kachel met bovenaansluiting (heb al een specifiek klein model op t oog), en ik had ook al geinformeerd naar de temperatuur. Voor de zekerheid toch gehard glas genomen (maakte voor de prijs niet zoveel uit, en vanwege veiligheid de hele achtergevel maar in gehard glas uitgevoerd), want glasbreuk zit ik niet op te wachten.
Maar ik heb geen ervaring met pelletkachels verder, nooit in in het echt gezien, dus vandaar dat ik eea uitzoek
Andere zaken nog om rekening mee te houden? Er komt een stopcontact in de vloer, dus dat is ook al geregeld.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Daar loop ik nu tegenaan, woonkamer een beetje aangepast in de zomer en helemaal niet meer stil gestaan met de as stofzuiger... Nu moet ik telkens met een verlengkabel werken...Erwin_83 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:39:
[...]
Een stopcontact waar je makkelijk bij kan voor de asstofzuiger.
Er zit (komt) een stopcontact in de vloer naast de kachel. Ik neem aan dat die toch even uit moet als je aan de slag gaat. Verder is het niet zo'n grote ruimte, links en rechts stopcontacten binnen 2mErwin_83 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:39:
[...]
Een stopcontact waar je makkelijk bij kan voor de asstofzuiger.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Doorgaans zit er een knoopcel op het moederbord. Voor het geheugen.Erwin_83 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:01:
Ik haal de stekker van de kachel zelf er nooit uit. Mogelijk dat de kachel dan ook instellingen verliest, maar dat zal type afhankelijk zijn.
Wel de hoogte van de pijp in de gaten houden iv.m. schaduw op de zonnepanelenStefke schreef op donderdag 24 november 2022 @ 09:47:
. De afvoerpijp kan dan recht omhoog, door het dak..
Nu vraag ik mij af hoe hoog die pijp moet zijn. De wind waait overwegend vanaf de zijkant (pijlrichting). Moet de pijp dan boven de nok uitkomen, zo ja hoeveel?
Aan de andere zijde is het dak volledig bedekt met zonnepanelen; maakt dat nog iets uit wat rook/as betreft? Dat zal dan overwegend die kant op waaien.
[Afbeelding]
Tnx voor de tip, dat is geen issue; de panelen liggen op t zuidzuidoosten op 41gr, de pijp staat aan de andere kantAdeo schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:11:
[...]
Wel de hoogte van de pijp in de gaten houden iv.m. schaduw op de zonnepanelen
Veranda is aan de voorkant open.
Ik twijfel een beetje of dit mogelijk is aangezien er toch wel wat elektronica in een pelletkachel aanwezig is.
Heeft iemand op dit forum daar misschien ervaring mee?
Ik denk dat het wel meevalt. Een pellet kachel wordt ook veel gebruikt voor vakantie huisjes. Die 6 maanden niet gebruikt worden. Wordt ook lekker vochtig.martijn74 schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:38:
Ik ben van plan om een pelletkachel onder mijn veranda te plaatsen.
Ik twijfel een beetje of dit mogelijk is aangezien er toch wel wat elektronica in een pelletkachel aanwezig is.
En anders een hoesje erover?
Pellet kachels zijn er ook zonder elektra.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Verwijderd
Een pelletkachel blaast verwarmde lucht in een woonruimte, je hebt daarbij veel minder 'stralingswarmte' dan bij een traditionele houtkachel.martijn74 schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:38:
Ik ben van plan om een pelletkachel onder mijn veranda te plaatsen.
Voor een gedeeltelijk open ruimte zoals een veranda zou ik het dus niet gebruiken.
Is ook meer om een stukje sfeer te doen dan het echt warm te stoken. En voordeel is dat ontsteking gemakkelijk is zodat vrouw en kinderen deze ook aan kunnen zetten.Verwijderd schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:44:
[...]
Een pelletkachel blaast verwarmde lucht in een woonruimte, je hebt daarbij veel minder 'stralingswarmte' dan bij een traditionele houtkachel.
Voor een gedeeltelijk open ruimte zoals een veranda zou ik het dus niet gebruiken.
Verwijderd
Ah zo. Ik zou me er dan eens in verdiepen, er zullen wellicht pelletkachels zijn die beter bestand zijn tegen 'vochtige ruimtes' bijv.martijn74 schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:49:
[...]
Is ook meer om een stukje sfeer te doen dan het echt warm te stoken. En voordeel is dat ontsteking gemakkelijk is zodat vrouw en kinderen deze ook aan kunnen zetten.
Wellicht is er hier iemand die zelf ervaring heeft met een soortgelijke plaatsing.
Zijn er belangrijke aandachtspunten als je de kachel voor het eerst na 'lange tijd' (voor het eerst sinds vorige winter, dus +- 8 maand) terug inschakelt?
Verwijderd
Ik zou even proberen te achterhalen wanneer het rookkanaal + kachel de laatste onderhoudsbeurt hebben gehad. Is die na afgelopen winter netjes uitgevoerd dan zou ik hem gewoon lekker aanslingerenMschamp schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:56:
Ik heb recent een huis gekocht waar ook een pellet kachel aanwezig is. Deze heb ik nog nooit aan gezet en ik heb dus ook totaal geen ervaring met dit soort kachels.
Zijn er belangrijke aandachtspunten als je de kachel voor het eerst na 'lange tijd' (voor het eerst sinds vorige winter, dus +- 8 maand) terug inschakelt?
Daar heb ik documenten van gehad. Laatste onderhoud+reiniging was in maart 2022. (Denk dus na grootste deel van stookseizoen, geen idee of hij sinds onderhoud nog gebrand zou hebben)Verwijderd schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:59:
[...]
Ik zou even proberen te achterhalen wanneer het rookkanaal + kachel de laatste onderhoudsbeurt hebben gehad. Is die na afgelopen winter netjes uitgevoerd dan zou ik hem gewoon lekker aanslingeren
Verwijderd
Dat moet idd helemaal goed zijn. Het gaat erom dat hij na het intensieve stookseizoen even onderhoud krijgt. Evenals het rookkanaal.Mschamp schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:01:
[...]
Daar heb ik documenten van gehad. Laatste onderhoud+reiniging was in maart 2022. (Denk dus na grootste deel van stookseizoen, geen idee of hij sinds onderhoud nog gebrand zou hebben)
Als er daarna nog incidenteel een paar uren mee gestookt is dan hindert dat niet.
Ik heb de switchbot op 'custom' gezet via de switchbot app, na de trigger vanuit HA gaat de bot zelf 1x kort drukken, even wachten om de afstandsbediening wakker te laten worden én vervolgens 1x lang drukken om de kachel aan/uit te zetten.Possible schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:27:
@WWJD Vraagje.. ik merk dat de switchbot om de kachel aan te sturen soms niet helemaal snel werkt. Hoe heb jij dit gedaan met de Slide / afstandsbediening?
Hoe ziet jouw automation eruit ?
De besturing loopt bij mij via Node-Red (screenshot). Ik doe niets met automations in HA.
Naast het handmatig aan/uit zetten heb ik een thermostaat gemaakt, een weekschema, sensoren voor de draaitijd/aantal starts met knop om deze te resetten als je de kachel hebt schoongemaakt.
qftXilion schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 07:41:
Zelf gebruik ik een van de goedkoopste aszuigers (Powerplus Aszuiger POWX3010) en heb hier op aanraden van iemand op Facebook een aszak bij gekocht voor een duurdere aszuiger (Powerplus POWX305B).
Moet zeggen dat dat eigenlijk prima werkt en de as niet tot nauwelijks nog bij mijn normale filter komt, maar eigenlijk blijft hangen onderin de aszuiger (onder de aszak).
Onlangs ook een aszak aangeschaft (na enig twijfelen, de aszak was bijna net zo duur als de stofzuiger
Home Assistant | ☀️ 15.2kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD
Zou je die wellicht kunnen delen ?WWJD schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:22:
[...]
Ik heb de switchbot op 'custom' gezet via de switchbot app, na de trigger vanuit HA gaat de bot zelf 1x kort drukken, even wachten om de afstandsbediening wakker te laten worden én vervolgens 1x lang drukken om de kachel aan/uit te zetten.
De besturing loopt bij mij via Node-Red (screenshot). Ik doe niets met automations in HA.
Naast het handmatig aan/uit zetten heb ik een thermostaat gemaakt, een weekschema, sensoren voor de draaitijd/aantal starts met knop om deze te resetten als je de kachel hebt schoongemaakt.
Wat ik namelijk zelf merk is dat het aandrukken, de tijd altijd varieert. Wellicht is dit een bluetooth stukje.
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Je had ook t rubber uit het deksel kunnen halenMevius schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:48:
[...]
qft![]()
Onlangs ook een aszak aangeschaft (na enig twijfelen, de aszak was bijna net zo duur als de stofzuiger) maar werkt perfect! Waar we voorheen elke paar weken met een vol filter zaten (en dus geen zuigkracht meer hadden) blijft 'ie nu perfect werken voor langere tijd. Moest wel de rand van de zak iets insnijden omdat deze niet 100% paste maar dit was eenvoudig geregeld met een stanlymes.
De node-red flow of de instelling in de bot?Possible schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:59:
[...]
Zou je die wellicht kunnen delen ?In principe hoeft voor mij alleen het aan en uit stukje
![]()
Wat ik namelijk zelf merk is dat het aandrukken, de tijd altijd varieert. Wellicht is dit een bluetooth stukje.
De flow. Heb idd ook custom gezet (moest wel firmware update uitvoeren) voor on heb ik 1 sec en ''off'' 2 seconden ingesteldWWJD schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:02:
[...]
Je had ook t rubber uit het deksel kunnen halenDan past ie gewoon zonder aanpassing aan de zak,
[...]
De node-red flow of de instelling in de bot?
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Verwijderd
Ik heb dus laatst dit kleine aszuigertje gekocht en die werkt eigenlijk net zo. Binnenste filter blijft schoon door de buitenste 'zakfilter', as komt netjes in de bak.Verwijderd schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 15:34:
Vandaag weer even de wekelijkse schoonmaak van de kachel gehad. Veeg het meeste as bij elkaar met een kwast en doe de restjes as altijd met de stofzuiger. Aangezien de pelletkachel wel een blijvertje gaat zijn (we zijn er echt super tevreden mee) vandaag toch maar een aszuiger besteld om de normale stofzuiger in de toekomst te ontzien.
Het is deze geworden vanwege de compactheid (10L, de kleinste die ik kon vinden):
[Afbeelding]
Heeft goede reviews, grootste minpunt schijnt het zeer korte snoer te zijn maar dat is natuurlijk prima op te lossen met een simpel verlengstuk.
Ben benieuwd!
Ben er erg tevreden over, en met 54 euro ook niet overdreven duur.
Zie PB. Anders wordt dit n HA topicPossible schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:07:
[...]
De flow. Heb idd ook custom gezet (moest wel firmware update uitvoeren) voor on heb ik 1 sec en ''off'' 2 seconden ingesteld
Nog in het kader van mijn pelletkachel; ik weet inmiddels dat de kachel (met bovenaansluiting) die ik op t oog heeft een enkelwandige pijp volstaat. Maar de pijp door het dak moet wel dubbelwandig zijn. Ik kan dan de pijp op het dak waterdicht maken met een EPDM-slab, maar het voorkomt ook condensatie in de pijp als ik me niet vergis?Stefke schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:37:
Tnx! Wordt idd een kachel met bovenaansluiting (heb al een specifiek klein model op t oog), en ik had ook al geinformeerd naar de temperatuur. Voor de zekerheid toch gehard glas genomen (maakte voor de prijs niet zoveel uit, en vanwege veiligheid de hele achtergevel maar in gehard glas uitgevoerd), want glasbreuk zit ik niet op te wachten.
Maar ik heb geen ervaring met pelletkachels verder, nooit in in het echt gezien, dus vandaar dat ik eea uitzoek
Andere zaken nog om rekening mee te houden? Er komt een stopcontact in de vloer, dus dat is ook al geregeld.
Waar moet ik dan rekening mee houden? Hoe lang moet het dubbelwandige traject zijn? Minimaal 1m onder het dak?
Dit is hoe het er binnen uitziet: 2,8m boven de kachel tot aan het dak, dan ong 40-50cm op het dak. De dakpanelen zijn 80/120mm dik (Falk 1000 TR sandwichplaat).
Enkelwandige pijp dient een X afstand tot brandbare materialen te hebben. Dat is belangrijk. Ik weet alleen die X niet.Stefke schreef op donderdag 1 december 2022 @ 10:18:
[...]
Nog in het kader van mijn pelletkachel; ik weet inmiddels dat de kachel (met bovenaansluiting) die ik op t oog heeft een enkelwandige pijp volstaat. Maar de pijp door het dak moet wel dubbelwandig zijn. Ik kan dan de pijp op het dak waterdicht maken met een EPDM-slab, maar het voorkomt ook condensatie in de pijp als ik me niet vergis?
Waar moet ik dan rekening mee houden? Hoe lang moet het dubbelwandige traject zijn? Minimaal 1m onder het dak?
Dit is hoe het er binnen uitziet: 2,8m boven de kachel tot aan het dak, dan ong 40-50cm op het dak. De dakpanelen zijn 80/120mm dik (Falk 1000 TR sandwichplaat).[Afbeelding]
De pelletkachel stookt het water op tot minimaal 55 graden aangezien hij anders niet efficiënt stookt.
Mijn logica zegt dan dat ik de vloerverwarming zo hoog mogelijk kan zetten omdat de pelletkachel altijd overcapaciteit heeft en het anders zonde is van de opgewekte energie van de kachel.
In dit geval een mengverdeler met thermostaatkraan. Als ik deze op max zet zal de temperatuur in de verdeler niet hoger worden dan 55 graden en de temperatuur in de vloer stijgt naar rond de 35 graden. Er is nog steeds een delta T van 5 graden tussen aanvoer en retour naar de verdeler.
Klinkt dit logisch of zie ik iets over het hoofd en zou het beter zijn de vloer op een lagere temperatuur te verwarmen.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Quatt Duo + Intergas HRE Huis 1928 redelijk geisoleerd (moet vooral nog HR++ glas in (nu oud dubbel)), 274m2, 850m3. 100m2 vloeverwarming (pelletkachel/cv) 4 convectoren en 15 radiatoren. .
Volgens mij zijn er verschillende redenen om vloerverwarming niet te warm te stoken (voor je vloer zelf, spataders etc).Derk GTT schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:16:
Zit met een vraag over de pelletkachel die is aangesloten op de vloerverwarming.
De pelletkachel stookt het water op tot minimaal 55 graden aangezien hij anders niet efficiënt stookt.
Mijn logica zegt dan dat ik de vloerverwarming zo hoog mogelijk kan zetten omdat de pelletkachel altijd overcapaciteit heeft en het anders zonde is van de opgewekte energie van de kachel.
In dit geval een mengverdeler met thermostaatkraan. Als ik deze op max zet zal de temperatuur in de verdeler niet hoger worden dan 55 graden en de temperatuur in de vloer stijgt naar rond de 35 graden. Er is nog steeds een delta T van 5 graden tussen aanvoer en retour naar de verdeler.
Klinkt dit logisch of zie ik iets over het hoofd en zou het beter zijn de vloer op een lagere temperatuur te verwarmen.
Alvast bedankt voor het meedenken.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
@ Maxwp. Inderdaad inmiddels een dure hobby. Stook hier 2 m3 pellets erdoorheen per seizoen. Was eerst een kleine 700,- inmiddels 1400 neer mogen leggen. Als ik nu zou bestellen ligt het op 2000,- Als de gasprijs genoeg daalt dan maar weer over op de CV. Kan de vloerverwarming ook door de CV laten verwarmen.
Quatt Duo + Intergas HRE Huis 1928 redelijk geisoleerd (moet vooral nog HR++ glas in (nu oud dubbel)), 274m2, 850m3. 100m2 vloeverwarming (pelletkachel/cv) 4 convectoren en 15 radiatoren. .
Stook voor de heerlijke warmte, als extraatje. Verder een wp die de boel warm houdt.Maxwp schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:51:
zijn er nog mensen die hier stoken met pellets of doen ze het alleen nog omdat ze geinvesteerd hebben in dei kachel? pellets zijn ook mega duur geowrden
Toen ik aan de vrouw vroeg of ik wel pellets moest bestellen dit jaar vanwege de prijs kreeg ik een bijna dodelijke blik. Dus de pelletkachel brandt lekker als we bankhangen 's avonds.
Verwijderd
Ik zie dat een ton pellets bij TopPellets Europe voor het eerst weer eens een klein beetje gezakt is.Maxwp schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:51:
zijn er nog mensen die hier stoken met pellets of doen ze het alleen nog omdat ze geinvesteerd hebben in dei kachel? pellets zijn ook mega duur geowrden
Denk dat je in het voorjaar/begin zomer prima een voorraadje in kan slaan.
Wij verwarmen iedere dag dankbaar met pellets en zeer tevreden over de warmte. Zoals het nu lijkt redden we het met een ton per winter en daar kan ik met gas niet tegenop stoken.
Elke dag stook ik de benedenverdieping warm met de pelletkachel. Maar ik heb dan ook in de zomer al 2000kg ingeslagen toen het nog 440 euro per 1000kg was.Maxwp schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:51:
Inmiddels zijn we al weer lang over het hoogte punt qua prijzen. In Duitsland onder de 500 euro.
/f/image/tsnVwWbSkgHitWyvBraguTKV.png?f=fotoalbum_large)
Kreeg deze week ook al een mail van Masterfire dat de prijzen gedaald waren (699 op dit moment).
Verwijderd
Ja mooi toch, de paniek is er al wat af. Ik vermoed dat je volgend jaar in het voorjaar/zomer echt wel een prima deal kan maken op een ton pellets. Hier momenteel nog een voorraad liggen waarvoor ik in totaal €450 heb betaald.B2 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:53:
[...]
Elke dag stook ik de benedenverdieping warm met de pelletkachel. Maar ik heb dan ook in de zomer al 2000kg ingeslagen toen het nog 440 euro per 1000kg was.
Inmiddels zijn we al weer lang over het hoogte punt qua prijzen. In Duitsland onder de 500 euro.
[Afbeelding]
Kreeg deze week ook al een mail van Masterfire dat de prijzen gedaald waren (699 op dit moment).
Op dit moment betaal ik €1.84 voor een kuub gas, we gebruiken in de winter om te stoken tussen de 700-1000 kuub (afhankelijk van de buitentemperatuur). Dus die pellets kunnen nog wel uit.
Met het geld wat we op gas besparen slaan we volgend jaar weer een ton pellets in en laten we de vloer van het huis isoleren.
Dan ergens in de komende 2 jaar een split unit airco laten plaatsen en dan kunnen we heel mooi spelen met gas, stroom, of pellets om te verwarmen.
Maar die pellet kachel heeft wel de voorkeur boven gas tot nu toe, een hele fijne warmte komt er af
Waar tover jij die grafiek vandaan?B2 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:53:
[...]
Elke dag stook ik de benedenverdieping warm met de pelletkachel. Maar ik heb dan ook in de zomer al 2000kg ingeslagen toen het nog 440 euro per 1000kg was.
[Afbeelding]
Verwijderd
Haha stiekem vind ik het idd best een leuk klusje. Is ook zomaar klaar hoor, 20 minuten werk. De handleiding van onze kachel adviseert het overigens maandelijks te doen, dus nodig is het zeker niet.Knielen schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:59:
@Verwijderd Wekelijks? Dan vind je het wel erg leuk om te doen. Zo rigoureus doe ik halverwege het stookseizoen en aan het einde. Tussendoor alleen branderkamer uitzuigen en ruitje poetsen, dit meestal 2x per week.
Daarnaast nog 1 a 2 keer in de week even snel de branderkamer leeg met de aszuiger en het ruitje poetsen.
Weet niet, hou er wel van om zeker te weten dat alles lekker schoon is daarbinnen.
@Verwijderd Je hebt wel een fijne lange slang aan de aszuiger. Heb ongeveer dezelfde alleen goedkoper model denk ik. Zit maar een hele korte slang aan, dit is soms best vervelend.
[ Voor 24% gewijzigd door Racer89 op 10-12-2022 16:37 ]
Verwijderd
Valt mee hoor, de slang is denk ik 1.5m ofzo, je ziet op de foto al het eindstukje. Maar wel een fijn stofzuigertje.Racer89 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:35:
Vandaag waren de pellets tijdelijk 6,99 bij een duitse bouwmarkt. Helaas niet in de gelengenheid te rijden, waarschijnlijk had ik dit ook niet gehaald. Ze hadden een voorraad van >250 na 1.5 uur nog maar 160 en nu zijn ze al helemaal op. Tevens is de prijs weer naar 9.99 bijgesteld.
@Verwijderd Je hebt wel een fijne lange slang aan de aszuiger. Heb ongeveer dezelfde alleen goedkoper model denk ik. Zit maar een hele korte slang aan, dit is soms best vervelend.
Een? Welke? :-)Racer89 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:35:
Vandaag waren de pellets tijdelijk 6,99 bij een duitse bouwmarkt. Helaas niet in de gelengenheid te rijden, waarschijnlijk had ik dit ook niet gehaald. Ze hadden een voorraad van >250 na 1.5 uur nog maar 160 en nu zijn ze al helemaal op. Tevens is de prijs weer naar 9.99 bijgesteld.
Hier zit er helaas maar 80 cm aan...Verwijderd schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 17:15:
[...]
Valt mee hoor, de slang is denk ik 1.5m ofzo, je ziet op de foto al het eindstukje. Maar wel een fijn stofzuigertje.
zie nu als de gewone man even googled 720 euro voor 1000 kiloVerwijderd schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:02:
[...]
Ik zie dat een ton pellets bij TopPellets Europe voor het eerst weer eens een klein beetje gezakt is.
Wij verwarmen iedere dag dankbaar met pellets en zeer tevreden over de warmte. Zoals het nu lijkt redden we het met een ton per winter en daar kan ik met gas niet tegenop stoken.
900kub x 2,15 is dan1935
als je de pellet kachel al hebt dan heb je dat geld al uitgegeven maar als je moet beginnen
dan een kanaal aan laten leggen a 1000 euro
en pellet kachel die beetje goed is ben je snel 2000 kwijt.
tzt dat je dat dan terug verdiend hebt kan je net zo goed een WP nemen en investeren in zonnen panelen ( als dat kan )
over een paar jaar zal alles wat brand steeds meer in de ban worden gedaan vrees ik
wp en hout beetje tegenstijdig als het gaat om het mileu.Verwijderd schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:02:
[...]
Ik zie dat een ton pellets bij TopPellets Europe voor het eerst weer eens een klein beetje gezakt is.
ik zou die hout dan als achterhand houden voor nood
wow dat is nog veel meerDerk GTT schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:11:
@ Marzman. Het is inderdaad zo dat het normaal gesproken op een lage temperatuur het zuinigst is. Maar dit lijkt me vooral bij een vloerverwarming i.c.m. een HR ketel die kan moduleren. De pelletkachel kan dit niet echt lijkt me en andere verdwijnt de warmte via de schoorsteen. Wat ik lees is de max voor een vloerverwarming rond de 45 graden. Door de mengverdeler zal dit nooit voorkomen met een aanvoer van 55 graden.
@ Maxwp. Inderdaad inmiddels een dure hobby. Stook hier 2 m3 pellets erdoorheen per seizoen. Was eerst een kleine 700,- inmiddels 1400 neer mogen leggen. Als ik nu zou bestellen ligt het op 2000,- Als de gasprijs genoeg daalt dan maar weer over op de CV. Kan de vloerverwarming ook door de CV laten verwarmen.
heoveel Kub gas normaal gesproken
hier 900kub we doen nu WP en zitten op een verwacht 600 euro voor volgend jaar met 0.4 plafond.
Onze pelletkachel is onze hoofdverwarming, dus ja! Wij hadden in het voorjaar al ca 66 zakken geprept in de schuur, dus heel blij dat we hiermee dit seizoen door komen! Wij hebben heteluchtverwarming in onze woning maar dit gebruiken we al ca 3 jaar niet meer. Dus voor ons is het ondanks het feit dat de pelletkorrels duurder zijn, nog steeds de moeite waard. Icm zonnepanelen verwarmen we boven electrisch dus het blijft in ons geval nog steeds aantrekkelijk. Nu is onze woonkamer van ca 50m2 ook heel snel warm met een Nordic Fire ilvar 7.Maxwp schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:51:
Bedrading van/naar gloeispiraal controleren. Of alles goed vast zit. Er loopt natuurlijk even stevig stroom en alle warmte moet erbij de gloeispiraal uitkomen en niet onderweg bij een slechte verbinding.GadgetGirl88 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:51:
Wie weet trouwens of het normaal is dat de gloeispiraal na 3-4 jaar al aan vervanging toe is? Het gaat dus om een Nordic Fire Ilvar 7. Wij maken gebruik van de standby functie dus hij moet meerdere keren per dag ontsteken. We hebben nu regelmatig de melding "opstart mislukt". Het gekke is dat wanneer we de kachel daarna, zonder uit te zuigen oid opnieuw opstarten, hij het weer heel snel doet....
Thanks voor de tip! Wij doen groot onderhoud niet zelf, dat gebeurt begin februari weer, ik zal hen vragen dit eerst te checken voordat ze de gloeispiraal vervangen. Ik zie het altijd wel gloeien maar heel af en toe ontstaat er dus geen verbranding (binnen de ingestelde tijd). Als deze gloeit, betekent het dan dat de verbinding gewoon goed is?Seafarer schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:27:
[...]
Bedrading van/naar gloeispiraal controleren. Of alles goed vast zit. Er loopt natuurlijk even stevig stroom en alle warmte moet erbij de gloeispiraal uitkomen en niet onderweg bij een slechte verbinding.
Volgens de dealers van Nordic Fire is het "normaal" dat ie eens in de vijf jaar versleten is en vervangen dient te worden, het zou in ons geval dus niet heel abnormaal zijn aangezien we de kachel vaak voor korte periodes opstarten en weer in standby laten gaan. Hoeveel starts we dan gehad zouden moeten hebben, lastig te zeggen....Darkz0rs schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:48:
@GadgetGirl88 normaal spiraal, gaat ongeveer 1000 a 1400 starts mee. Een keramische gaat meer dan 10k mee
Ja vervangen voor een keramische kaars..GadgetGirl88 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:06:
[...]
Volgens de dealers van Nordic Fire is het "normaal" dat ie eens in de vijf jaar versleten is en vervangen dient te worden, het zou in ons geval dus niet heel abnormaal zijn aangezien we de kachel vaak voor korte periodes opstarten en weer in standby laten gaan. Hoeveel starts we dan gehad zouden moeten hebben, lastig te zeggen....
In mijn artel kan ik de starts zien in het menu.
Ik zal de instellingen eens checken in de afstandsbediening als ik m aanzet, wellicht is de temperatuur ook ergens te zien? Ik weet niet uit mijn hoofd wat voor soort gloeispiraal de Ilvar 7 heeft, maar wat ik dus bijzonder vind is dat hij een paar keer, heel random, dus niet ontsteekt. Kachel cyclus van stoppen af laten maken, opnieuw op start drukken en hij vat binnen enkele seconden vlam.Darkz0rs schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:35:
[...]
Ja vervangen voor een keramische kaars..
In mijn artel kan ik de starts zien in het menu.
Dat weet je niet.GadgetGirl88 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:04:
[...]
Thanks voor de tip! Wij doen groot onderhoud niet zelf, dat gebeurt begin februari weer, ik zal hen vragen dit eerst te checken voordat ze de gloeispiraal vervangen. Ik zie het altijd wel gloeien maar heel af en toe ontstaat er dus geen verbranding (binnen de ingestelde tijd). Als deze gloeit, betekent het dan dat de verbinding gewoon goed is?
Ik zou wel eens vragen of zo'n keramische plaatsen meegenomen kan worden met je onderhoud. Ze schijnen beter te zijn.
:strip_exif()/f/image/PSZqvB3MKJt2L4SKmjaYHymv.jpg?f=fotoalbum_large)
We houden het lekker warm met de koude dagen
:strip_exif()/f/image/5to55oosdtEP7FaU6Dzh7LCo.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb ook dat Kaminer as zuigertje gekocht. Werkt een stuk beter dan de Dyson. Die zat meteen verstopt elke keer.
Ik was toevallig bij de Gamma vandaag. Zag een paar leuke pelletkacheltjes daar staan van tussen de 1800 en 2000 euro! Dacht zal eens kijken of ze dan ook pellets hebben. 11,49 voor 10kg Wood Flare pellets
Zij bieden aan:
- witte houtpellets TD Excellent ENplus A1
- witte houtpellets Agriselect ENplus A1
- witte houtpellets Family (geen keurmerk dus valt voor ons af?)
- bruine houtpellets Energy DINplus
De Excellent is de duurste dus we willen eens wat anders proberen. Uiteraard wel met keurmerk ivm schone verbranding en levensduur van de kachel.
We stoken nu ook al Tartak pellets, deze zijn wat donkerder van kleur, ook met keurmerk, en levert geen problemen op.
Ben benieuwd naar jullie bevindingen, is het enkel prijs en redementsverschil zolang het een keurmerk heeft?
Verwijderd
Mooie aszuiger!The_Priest schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:50:
[Afbeelding]
We houden het lekker warm met de koude dagen![]()
[Afbeelding]
Ik heb ook dat Kaminer as zuigertje gekocht. Werkt een stuk beter dan de Dyson. Die zat meteen verstopt elke keer.
Ik was toevallig bij de Gamma vandaag. Zag een paar leuke pelletkacheltjes daar staan van tussen de 1800 en 2000 euro! Dacht zal eens kijken of ze dan ook pellets hebben. 11,49 voor 10kg Wood Flare pelletsik heb wel een zakje meegenomen om eens te proberen maar voor pellets voor een goeie prijs hoef je niet naar de Gamma.
Af en toe even legen en wat uitkloppen en gaan met die banaan.
De prijzen van die kacheltjes zijn inderdaad ook flink gestegen, de krapte van energie aanbod wordt goed uitgemolken.
Wij zijn vorig jaar naar TD excellent pellets overgestapt. De vijzel kon iets minder korrels geven ivm grotere warmteafgifte.GadgetGirl88 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:47:
Wij hebben tot nu toe super ervaringen met de witte Excellent pellets van Ten Damme, nu verkopen zij verschillende soorten, mijn vraag: wat is jullie ervaring met deze verschillen?
Zij bieden aan:
- witte houtpellets TD Excellent ENplus A1
- witte houtpellets Agriselect ENplus A1
- witte houtpellets Family (geen keurmerk dus valt voor ons af?)
- bruine houtpellets Energy DINplus
De Excellent is de duurste dus we willen eens wat anders proberen. Uiteraard wel met keurmerk ivm schone verbranding en levensduur van de kachel.
We stoken nu ook al Tartak pellets, deze zijn wat donkerder van kleur, ook met keurmerk, en levert geen problemen op.
Ben benieuwd naar jullie bevindingen, is het enkel prijs en redementsverschil zolang het een keurmerk heeft?
Voorheen ge bruikte we Pure Power, daarna Vita Holz en elite groen.
Zoveel goede pellets en zoveel leveranciers.
Ik hoop TD te blijven gebruiken. Volgende maand is onze voorraad op.
Hoge warmte afgifte?MarcoHoorn schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:28:
[...]
Wij zijn vorig jaar naar TD excellent pellets overgestapt. De vijzel kon iets minder korrels geven ivm grotere warmteafgifte.
Voorheen ge bruikte we Pure Power, daarna Vita Holz en elite groen.
Zoveel goede pellets en zoveel leveranciers.
Ik hoop TD te blijven gebruiken. Volgende maand is onze voorraad op.
Ik zag op een site dat deze pellets ook 'maar' 4,6kWh/kg hebben. Dat is toch redelijk normaal?
Of voelt deze warmer wat jou betreft?
Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ
We hebben pas een jaar of 2 een houtkachel, werkt prima hoor, lekker warm alleen is het een kunst om de temperatuur stabiel te houden, en het steeds bijvullen.
Hout is, waarschijnlijk net als pellets, enorm duur.
Onze houtkachel is tweedehands nog wel rond de 1500-1800 waard. Voor datzelfde geld, of zelfs goedkoper, is volgens mij ook een pelletkachel te koop of wellicht zijn er wel leveranciers die willen inruilen bijvoorbeeld.
Echter zit ik te twijfelen of ik daar geen spijt van zal krijgen.
Voordeel is dat ik het in de ochtend lekker warm in huis kan hebben, geprogrammeerd, en niet een half uur hoef te wachten voordat de houtkachel op gang is.
Of het goedkoper is, geen idee, ik verwacht van niet.
Iemand ervaringen met de overstap?
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Een beetje goede pelletkachel is beginnen rond de 2000 en gaan door tot de 4k-6K., excl installatie materiaal en plaatsingskosten.Ora et Labora schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:32:
Ik zit wellichti in het verkeerde topic maar hebben mensen ervaring met het overstappen van een houtkachel naar een pelletkachel?
We hebben pas een jaar of 2 een houtkachel, werkt prima hoor, lekker warm alleen is het een kunst om de temperatuur stabiel te houden, en het steeds bijvullen.
Hout is, waarschijnlijk net als pellets, enorm duur.
Onze houtkachel is tweedehands nog wel rond de 1500-1800 waard. Voor datzelfde geld, of zelfs goedkoper, is volgens mij ook een pelletkachel te koop of wellicht zijn er wel leveranciers die willen inruilen bijvoorbeeld.
Echter zit ik te twijfelen of ik daar geen spijt van zal krijgen.
Voordeel is dat ik het in de ochtend lekker warm in huis kan hebben, geprogrammeerd, en niet een half uur hoef te wachten voordat de houtkachel op gang is.
Of het goedkoper is, geen idee, ik verwacht van niet.
Iemand ervaringen met de overstap?
Inleveren zal erg afhangen, ik geef je niet veel kans hiervoor.
Hout Pellets zijn denk ik wel goedkoper, of je moest heel gemakkelijk aan hout komen voor je kachel. Pellets zijn zeker nu erg duur.
Maar hou er rekening mee, wachtrijen zijn lang momenteel.
[ Voor 0% gewijzigd door Rolfie op 19-12-2022 12:28 . Reden: hout vs pellets type ]
Ik dacht dan zoiets te kopen, uit voorraad, uiteraard wel eerst in de showroom bekijken maar dat is wellicht dan geen goed idee als de prijzen voor een goede kachel een stuk hoger liggen.Rolfie schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:09:
[...]
Een beetje goede pelletkachel is beginnen rond de 2000 en gaan door tot de 4k-6K., excl installatie materiaal en plaatsingskosten.
Inleveren zal erg afhangen, ik geef je niet veel kans hiervoor.
Hout is denk ik wel goedkoper, of je moest heel gemakkelijk aan hout komen voor je kachel. Pellets zijn zeker nu erg duur.
Maar hou er rekening mee, wachtrijen zijn lang momenteel.
https://www.pelletkachelverkoop.nl/webshop/aanbiedingen
Aansluiten zou ik zelf wel kunnen, moet alleen een verloop op het bestaande kanaal.
Dank voor je bericht.
Who's general failure, and why is he reading my disk?
Verwijderd
Wij hebben een Artel Italnext 8kw met boven aansluiting, en dat is gewoon een prima basic pellet kacheltje die doet wat ie moet doen. Het is absoluut een budget kacheltje, maar we zijn er wel tevreden mee. Een vriend van mij heeft ook een hele dure kachel met speksteen in de behuizing etc. Je kunt het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt met die kachels.Ora et Labora schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:13:
[...]
Ik dacht dan zoiets te kopen, uit voorraad, uiteraard wel eerst in de showroom bekijken maar dat is wellicht dan geen goed idee als de prijzen voor een goede kachel een stuk hoger liggen.
https://www.pelletkachelverkoop.nl/webshop/aanbiedingen
Aansluiten zou ik zelf wel kunnen, moet alleen een verloop op het bestaande kanaal.
Dank voor je bericht.
Er zal zeker verschil zijn in luxe, materialen en kwaliteit als je een kachel van 5 a 6k koopt. Ook de duurzaamheid van een duurdere kachel zal door duurdere onderdelen en materialen een stuk langer zijn (lijkt mij), al weet je dat natuurlijk nooit zeker en is dat soms ook enigszins een kwestie van geluk hebben en goed onderhoud plegen.
Bij die kachel van ons is wel het nadeel is dat je geen thermostaatfunctie hebt via de app, maar alleen via de afstandsbediening. Maar dat is ook wel weer op te lossen door de afstandsbediening vlak bij de ontvanger te plaatsen na het instellen van de thermostaatfunctie op de afstandsbediening.
De afstandsbediening gebruiken we verder nergens voor. Meestal bedienen we hem gewoon via de app, bijvoorbeeld als we een dagje weg zijn en een uur voor thuiskomst vast even de kachel aanzetten. Of op de display van de kachel zelf.
Voor het geld een prima ding met leuke 'slimme' functies en een heerlijk warme woonkamer. Hoelang hij het vol gaat houden zal de tijd ons leren
Ik had een kleine fout gemaakt in mijn post, pellets zijn denk ik goedkoper dan hout.Ora et Labora schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:13:
[...]
Ik dacht dan zoiets te kopen, uit voorraad, uiteraard wel eerst in de showroom bekijken maar dat is wellicht dan geen goed idee als de prijzen voor een goede kachel een stuk hoger liggen.
Maar ik zou ook uitkijken met te goedkope pelletkachels. Kan op de lange termijn misschien duurder zijn als er iets kapot gaat of minder effectief zijn.
Mijn kachel heeft bijvoorbeeld een as bak er in zitten, afstandsbediening en later heb ik een wifi module er bij aangeschaft. Al is de mogelijkheid dat goedkopere pelletkachels dit ook wel kunnen hebben.
Maar dat is een gevoel wat ik heb, ik kan dit niet onderbouwen.
Ik weet niet of je het kanaal zo kan gebruiken. Voor pelletkachels zijn volgens mij wat meer specifieke eisen verplicht ivm de trek.https://www.pelletkachelverkoop.nl/webshop/aanbiedingen
Dank voor je bericht.
Maar ook hierin ben ik geen kenner, maar Internet zegt wel het 1 en ander hierover: Een pelletkachel kan niet zonder meer op een bestaande schoorsteen worden aangesloten
Je leest helaas te veel dat pelletkachels niet goed aangesloten worden, met alle risico's vandien.
[ Voor 11% gewijzigd door Rolfie op 19-12-2022 12:34 ]
Het zal dan vast het gevoel zijn.Jan_V schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:28:
[...]
Hoge warmte afgifte?
Ik zag op een site dat deze pellets ook 'maar' 4,6kWh/kg hebben. Dat is toch redelijk normaal?
Of voelt deze warmer wat jou betreft?
Sowieso zou ik je aanraden om elke dag je branderpot uit te zuigen. Daarnaast geeft de ene soort pellets inderdaad meer rommel dan de andere. Ik heb dit jaar Agriselect, hierbij is de branderpot veel schoner dan Masterfire (wat ik voorheen stookte). Kwestie van uitproberen.Racer89 schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:56:
Onderstaande foto heb ik alleen bij de plospan van Hornbach, nog andere tweakers die hetzelfde probleem hebben? Het is niet hard wat er achterblijft maar wel tekens een flinke hoop. Dit is van ongeveer 2 tot 3 dagen stoken.
[Afbeelding]
Ben nu door de plospan heen, heb nu 10 zakken van Greenpower en daarna nog 15 van Sun power.
Dat is toch veel te hoog?! Volgens google is 150-200 graden de max. Ik ben er een beetje van geschrokken.....
We branden op vermogen 4 (van 5) omdat de kachel hierdoor mooi schoon blijft vanbinnen, de pellets zijn Ten Damme of Tartak (iets donkerder) en we hebben zelf nooit aan de instellingen gezeten. Wat gaat hier fout? Ik hoop dat iemand me kan helpen want ik ben wel bang voor schoorsteenbrand. Hoe kan het dat de kachel geen alarmmelding geeft? Dat zou toch ook moeten?
EDIT: Ik kon Nordic Fire nog nét aan de telefoon krijgen, zij gaven aan dat dit helemaal normaal is. Bijzonder, maar wel geruststellend!
[ Voor 10% gewijzigd door GadgetGirl88 op 20-12-2022 18:04 ]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PlcxYub65xpIRrAZEueZjCiw.jpg?f=user_large)
Nordic Fire meet bij verschillende modellen op verschillende plaatsen de rookgastemperatuur. Bij mijn Stylo echt in de afvoer en die geeft dan ook maar 100-140 graden aan.
Super bedankt voor je reactie! Dat stelt gerust en de sensor zit hier inderdaad in de verbrandingskamer zag ik! Ik vond het echt even spannend toen ik google raadpleegde....Veen schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 18:10:
De temperatuur word dan bij jouw model gemeten boven de vlamkeerplaat, in de verbrandingskamer. Met je temperatuur is dan ook niks mis. Je bent niet de enige:
[Afbeelding]
Nordic Fire meet bij verschillende modellen op verschillende plaatsen de rookgastemperatuur. Bij mijn Stylo echt in de afvoer en die geeft dan ook maar 100-140 graden aan.
Ik verbaas me echter over de dealer, die vrij groot is in deze regio (noem geen namen), hij kon me dit antwoord niet eens geven.
[ Voor 7% gewijzigd door GadgetGirl88 op 21-12-2022 09:23 ]
Heeft er iemand een idee waarom deze gaatjes boven de deur zitten, wat een open verbinding brengt tussen de verbrandingskamer en de woonkamer? Ik merk dat ik bij mijn Menext best wat rookgaslucht in de woonkamer heb. En ja, m'n rookgasafvoer is echt luchtdichtDarkz0rs schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 19:28:
@HerkeLWD dat koord kan je goed vervangen. Ik ben alleen bang dat het je probleem niet oplost. Het is namelijk een open toestel. Onder de uitgang van de kamerventilator zitten allemaal gaatjes. Dit is feitelijk een open verbinding naar de brander kamer.
Als hij uit is en het stinkt wat naar rook. Gewoon schoon weg zetten.
Als de kachel goed brand zou hij niet mogen stinken.
Als de kachel net aan gaat dan zou je hem wat kunnen ruiken.
In principe moeten de pellets direct moeten gaan branden als ze in het potje vallen. Waar vuur is, is trek en dus geen walmende rook (eventueel in de woonkamer).
P.s. dit is voor mij de reden geweest hem te vervangen voor een gesloten toestel.
Dat betekent dus dat de onderdruk in je huis te hoog is. Door mechanische ventilatie, wasemkap.Gilbert076 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:34:
[...]
Heeft er iemand een idee waarom deze gaatjes boven de deur zitten, wat een open verbinding brengt tussen de verbrandingskamer en de woonkamer? Ik merk dat ik bij mijn Menext best wat rookgaslucht in de woonkamer heb. En ja, m'n rookgasafvoer is echt luchtdicht
Schoorsteen hoog genoeg en juiste diameter?
Als de kachel brand moet er wel voldoende lucht toevoer zijn. Om ook goede trek in het kanaal te krijgen.
En vaak de eigenaar van het huis die niet wil ventileren.
[ Voor 16% gewijzigd door Erwin_83 op 21-12-2022 12:39 ]
@GadgetGirl88 is verstandig maar bij een juiste balans echt onnodig. Als de afzuigkap in de zelfde ruimte hangt als de kachel dan is dit onwenselijk en word altijd een gesloten variant geadviseerd ivm te grote onderdruk.
@Erwin_83 jij weet alles wel toch inmiddels🤣
Veel beetjes maar vast niet alles.[b]Darkz0rs schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:03:[/b
Het leek mij onlogisch die gastjes omdat je dan koude lucht aanzuigt langs de warmtewisselaar, oftewel, lagere temperatuurDarkz0rs schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:03:
@Gilbert076 deze gaatjes bevorderen de lucht trek langs het raam. Met de gedachte dat deze langer schoon blijft. Uitkomst het werkt niet. Je ruikt hier inderdaad rookgas. Zeker in het begin omdat de schoorsteen door de kou ook nog geen optimale trek heeft. Extern beluchten helpt. Of een gesloten kachel (altijd externe beluchting)
@GadgetGirl88 is verstandig maar bij een juiste balans echt onnodig. Als de afzuigkap in de zelfde ruimte hangt als de kachel dan is dit onwenselijk en word altijd een gesloten variant geadviseerd ivm te grote onderdruk.
Een gesloten variant kan bij veel mensen niet ivm de plek van de kachel, hier zorgen we gewoon dat er een raam open staat (sowieso altijd goed om te ventileren) en als we koken zet ik vaak de pelletkachel uit. Maar hij werkt ook gewoon hoor, alleen voor mn gevoel niet handig ivm afzuiging.Darkz0rs schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:03:
Wat bedoel je met gesloten variant kan niet.... Dat kan toch altijd....GadgetGirl88 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:21:
[...]
Een gesloten variant kan bij veel mensen niet ivm de plek van de kachel, hier zorgen we gewoon dat er een raam open staat (sowieso altijd goed om te ventileren) en als we koken zet ik vaak de pelletkachel uit. Maar hij werkt ook gewoon hoor, alleen voor mn gevoel niet handig ivm afzuiging.
Ik dacht dat je met een gesloten variant een kachel bedoelt met luchtaanzuiging vanuit buiten? Dan moet je namelijk maar net een geschikte plek hebben waar dit door de gevel kan? Maar misschien begrijp ik het verkeerd, weet eigenlijk ook niet of wij dan een open of gesloten systeem hebben!Darkz0rs schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:10:
[...]
Wat bedoel je met gesloten variant kan niet.... Dat kan toch altijd....
Wij hebben een Nordic Fire Ilvar 7 die de lucht uit de woning haalt.
[ Voor 23% gewijzigd door GadgetGirl88 op 23-12-2022 14:02 ]
Inmiddels ben ik overgestapt weer op Sun Heat en deze geven stukken minder vervuiling in de kachel. Ik heb nu 10 kg Sun Heat zakken van Cranenbroek. Deze zijn in kleur nog lichter dan de Sun Heat 15 kg zakken terwijl het om het zelfde type zou gaan....
Onderstaande zie je de iets donkere pellets er tussen zitten deze zijn nog afkomstig uit een 15 kg zak.
[ Voor 18% gewijzigd door Racer89 op 28-12-2022 07:02 ]
Verwijderd
Wij hebben van onze voorraad van 98 zakken nu nog 59 zakken over (10kg zakken).Racer89 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 06:55:
Ben maar eens begonnen om bij te houden wat ik zo verbruik. In November zat ik op 140 kg Plospan.
Inmiddels ben ik overgestapt weer op Sun Heat en deze geven stukken minder vervuiling in de kachel. Ik heb nu 10 kg Sun Heat zakken van Cranenbroek. Deze zijn in kleur nog lichter dan de Sun Heat 15 kg zakken terwijl het om het zelfde type zou gaan....
Onderstaande zie je de iets donkere pellets er tussen zitten deze zijn nog afkomstig uit een 15 kg zak.
[Afbeelding]
Het betreft de premium pellets van toppellets (groene zakken). Deze zijn vrij donker.
Volgend seizoen wil ik een pellet met lichtere kleur proberen.
Eerst maar eens kijken of we met een voorraad van ~1000 kg de winter mee doorkomen, maar zoals dat nu lijkt moet dat gaan lukken.
Mijn ervaring is hoe lichter de pellet hoe minder vervuiling, zowel in as als in schoonmaken van het ruitje.Racer89 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 06:55:
Ben maar eens begonnen om bij te houden wat ik zo verbruik. In November zat ik op 140 kg Plospan.
[Afbeelding]
De winter is pas een week geleden ingegaan, kan nog best eens tegen gaan vallen als je nu al bijna op de helft bent.Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:13:
[...]
Wij hebben van onze voorraad van 98 zakken nu nog 59 zakken over (10kg zakken).
Het betreft de premium pellets van toppellets (groene zakken). Deze zijn vrij donker.
Eerst maar eens kijken of we met een voorraad van ~1000 kg de winter mee doorkomen, maar zoals dat nu lijkt moet dat gaan lukken.
Verwijderd
Ach, dat zien we vanzelf wel. Desnoods verwarmen we het laatste stuk van de winter op gas of haal ik nog ergens een dozijn 15kg zakken.Knielen schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:51:
[...]
De winter is pas een week geleden ingegaan, kan nog best eens tegen gaan vallen als je nu al bijna op de helft bent.
Ff kijken wat tegen die tijd de goedkopere optie is.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5325f1evhxztYjAOojfq2cQV.jpg?f=user_large)
Voorlopig draait die kachel nog wel ff, geen stress
Klopt inderdaad, merk het nu ook met deze 10 kg zakken. De as die achterblijft is bijna de helft van de Plospan. Deze verbrand gewoon schoner.B2 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:38:
[...]
Mijn ervaring is hoe lichter de pellet hoe minder vervuiling, zowel in as als in schoonmaken van het ruitje.
De toppellets premium zijn hardhout pellets. Deze zijn altijd donkerder van kleur.Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:13:
[...]
Meestal als men hier over de kleur van de pellets praat gaat het om zachthout pellets.
Heb op het moment een afwijking met mijn Tado/Airco vs "the mind".
Thnx alvast.
Ik heb gebeld met de installateur/verkoper en verteld mij dat het wellicht komt door de harde wind en dat het de drukschakelaar is.
Heeft iemand het zelfde, is dat normaal..
Model is een Edil Kamin slide 7.
Dus daar kun je verder niks aan doen, of zijn er oplossingen?Darkz0rs schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:36:
De presostaat idd. Komt door onderdruk.
Er is niks stuk. Er is onderdruk en dus klikt hij. Geen stress zou ik zeggen.Maranzano schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:04:
[...]
Dus daar kun je verder niks aan doen, of zijn er oplossingen?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/18F1wrjAFWDcMlK5MTh6rqFd.jpg?f=user_large)