Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maranzano
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 30-04 09:40
Darkz0rs schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:23:
[...]

Er is niks stuk. Er is onderdruk en dus klikt hij. Geen stress zou ik zeggen.
Nee, geen stress.

Vervelend geluidje.. dus vandaar de vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:09
Maranzano schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:50:
Tevens maakt de kachel als deze uit staat nog een geluid. Het lijkt willekeurig te komen, een soort klik geluid alsof iets aan of uit gaat.. het komt best vaak, 6x in 2 min.

Ik heb gebeld met de installateur/verkoper en verteld mij dat het wellicht komt door de harde wind en dat het de drukschakelaar is.

Heeft iemand het zelfde, is dat normaal..

Model is een Edil Kamin slide 7.
Ik had het nog nooit gehoord, tot ik er vandaag op lette.

Met de huidige wind en de kachel uit hoor ik inderdaad af en toe een tik. Niet zo vaak als jij aangeeft, maar dat zal vast met de wind te maken hebben.

Zoals de anderen aangeven niets om je zorgen over te maken πŸ˜€

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maranzano
Jan_V schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:15:
[...]

Ik had het nog nooit gehoord, tot ik er vandaag op lette.

Met de huidige wind en de kachel uit hoor ik inderdaad af en toe een tik. Niet zo vaak als jij aangeeft, maar dat zal vast met de wind te maken hebben.

Zoals de anderen aangeven niets om je zorgen over te maken πŸ˜€
Heb ik je nu aangestoken.. ahaha
}) }) })

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Hier klikt hij ook regelmatig. Let er nog niet meer op, ik denk dat je er wel aan went haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-05 16:29
Ik lees eigenlijk in dit topic vooral Tweakers die hun palletkachel voor primaire verwarming gebruiken. Zelf wil ik onder onze overkapping (lees: buitenkamer met glazen schuifwanden) een kachel plaatsen voor de wat frissere voor- en najaarsdagen. Voor verwarming van de ruimte, maar ook voor sfeer.

Een palletkachel zou een prima uitkomst zijn, aangezien er geen 'houtopslag' nodig is. Ook voor wat betreft de kachelpijp zijn er volgens mij voor een palletkachel meer opties, echter hier lees ik zoveel verschillende verhalen over; geveldoorvoer wel/niet verboden, dakdoorvoer minimaal 3m pijp etc.

Ik zie door de verschillende meningen het bos niet meer, wat zijn jullie ervaringen? Do's/dont's ?

[ Voor 3% gewijzigd door the-edge op 13-01-2023 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maranzano
the-edge schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:25:
Ik lees eigenlijk in dit topic vooral Tweakers die hun palletkachel voor primaire verwarming gebruiken. Zelf wil ik onder onze overkapping (lees: buitenkamer met glazen schuifwanden) een kachel plaatsen voor de wat frissere voor- en najaarsdagen. Voor verwarming van de ruimte, maar ook voor sfeer.

Een palletkachel zou een prima uitkomst zijn, aangezien er geen 'houtopslag' nodig is. Ook voor wat betreft de kachelpijp zijn er volgens mij voor een palletkachel meer opties, echter hier lees ik zoveel verschillende verhalen over; geveldoorvoer wel/niet verboden, dakdoorvoer minimaal 3m pijp etc.

Ik zie door de verschillende meningen het bos niet meer, wat zijn jullie ervaringen? Do's/dont's ?
Wat is "geen houtopslag" ? Je moet ergens een paar zakken kunnen opslaan of ga je om de x dagen een zak pellets kopen?

Inderdaad meer keuzen mbt aansluiting (pijp etc). Beste is een installateur te laten kijken ter plekken of met goede fotos.
Ik zou het gewoon doen, why not πŸ‘πŸ»πŸ˜ƒπŸ˜„πŸ™ƒ.

Veel succes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:26

Een geveldoorvoer mag wel als je daarna maar voldoende omhoog gaat. Doe je dat niet ? Zolang er niemand klaagt komt er geen kachelpijp politie langs.
Hebben je buren er last van dan kunnen ze bij de gemeente een handhavingsverzoek indienen op grond van artikel 7.22.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:34
Terugslag van je rookgas door wind moet je toch ook rekening mee houden met een geveldoorvoer ?

Mooiste is altijd uitmonden boven de nok (of je platte dak)

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@Erwin_83 Ik dacht ook dat dit de belangrijkste reden was. Niet zo zeer de overlast bij buren maar meer uit veiligheid overweging dat er altijd natuurlijk trek is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the-edge
Maranzano schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:55:
[...]

Wat is "geen houtopslag" ? Je moet ergens een paar zakken kunnen opslaan of ga je om de x dagen een zak pellets kopen?
Ik vind het opslaan van wat zakken praktischer dan een soort schot te maken waartussen je gekloven hout stapelt, die ook nog kurkdroog moet liggen.
Dat vind ik wel een enorm pluspunt vwb pellets. Of nemen de zakken zoveel meer ruimte in beslag?

[ Voor 5% gewijzigd door the-edge op 15-01-2023 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
habbekrats schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:29:
[...]
Een geveldoorvoer mag wel als je daarna maar voldoende omhoog gaat. Doe je dat niet ? Zolang er niemand klaagt komt er geen kachelpijp politie langs.
Hebben je buren er last van dan kunnen ze bij de gemeente een handhavingsverzoek indienen op grond van artikel 7.22.
Voor wat betreft de buren; daar maak ik me geen zorgen over, die zitten ver genoeg van me af.
Ik moest wel gniffelen om de kachelpijp politie :+
Erwin_83 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 18:38:
Terugslag van je rookgas door wind moet je toch ook rekening mee houden met een geveldoorvoer ?

Mooiste is altijd uitmonden boven de nok (of je platte dak)
Daar zit precies de onzekerheid; veiligheid en comfort (dus geen rook in je tuinkamer). Zoals ik hierboven zei zitten de buren ver genoeg van me af (+20 m).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

the-edge schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:02:
[...]

Ik vind het opslaan van wat zakken praktischer dan een soort schot te maken waartussen je gekloven hout stapelt, die ook nog kurkdroog moet liggen.
Dat vind ik wel een enorm pluspunt vwb pellets. Of nemen de zakken zoveel meer ruimte in beslag?
Die zakken zijn perfect, had 980 kilo liggen dit jaar in 10 kilo zakken en dat paste allemaal in ons kleine hok.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mhDeGZwtRZh4WAOb_FlxYdKW9Dg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6bfObrOjVrWwzByzUWy6Fl3a.jpg?f=user_large

Een houtvoorraad voor de winter had ik nooit kunnen bergen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• the-edge
Anoniem: 1032405 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:12:
[...]

Die zakken zijn perfect, had 980 kilo liggen dit jaar in 10 kilo zakken en dat paste allemaal in ons kleine hok.

[Afbeelding]

Een houtvoorraad voor de winter had ik nooit kunnen bergen.
En dan te bedenken dat ik in dit geval een meer recreatieve stoker zou zijn en dus een (waarschijnlijk) kleinere voorraad aan zou liggen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 08:38
Grappig dat ik dit topic nu pas ontdek.

Wij wonen op een schip en hebben hier geen gasaansluiting. We verwarmen dus deels elektrisch met twee airco's die ook als warmtepomp inzetbaar zijn, deels met infraroodpanelen met name in de nacht en met twee pelletkachels. Beneden in het schip staat een Nordic Fire Rave 80 die we al ruim 7 jaar hebben. Deze draait 24x7 in de winter en gaat om de dag even uit om schoon te maken. Deze houdt de temperatuur zo rond de 19-20 graden in stand 1. Wil ik daar meer warmte hebben dan gooi ik hem naar stand 4 en dan is het zo'n 23 graden. Lekker bij het kijken naar een film of serietje.
Boven staat een naamloos ding en die is alleen aan als we thuis zijn. Gaan we weg (werken of wat anders) dan is deze uit.

Ik stook momenteel de Plospan witte pellets en ik sla altijd in de zomer in. Wel een dingetje want ik laat dan twee pallets komen (via Xylo houtpellets)van elk 78 zakken van 10 kg en ik moet dan zak voor zak aan boord brengen. Dat klinkt simpel maar dat gaat als volgt: eerst de trap de dijk op. Dan over de dijk de trap af naar de loopbrug. Deze is 10 meter lang. Dan een ponton oversteken, dat is ook weer 12 meter. Dan ben ik op het schip en moet ik 15 meter naar de ingang van het vooronder. Daar met een trap naar beneden en ben ik waar de voorraad ligt. En dan weer terug naar de weg langs de dijk waar de pallets staan... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ferret schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:21:
Grappig dat ik dit topic nu pas ontdek.

Wij wonen op een schip en hebben hier geen gasaansluiting. We verwarmen dus deels elektrisch met twee airco's die ook als warmtepomp inzetbaar zijn, deels met infraroodpanelen met name in de nacht en met twee pelletkachels. Beneden in het schip staat een Nordic Fire Rave 80 die we al ruim 7 jaar hebben. Deze draait 24x7 in de winter en gaat om de dag even uit om schoon te maken. Deze houdt de temperatuur zo rond de 19-20 graden in stand 1. Wil ik daar meer warmte hebben dan gooi ik hem naar stand 4 en dan is het zo'n 23 graden. Lekker bij het kijken naar een film of serietje.
Boven staat een naamloos ding en die is alleen aan als we thuis zijn. Gaan we weg (werken of wat anders) dan is deze uit.

Ik stook momenteel de Plospan witte pellets en ik sla altijd in de zomer in. Wel een dingetje want ik laat dan twee pallets komen (via Xylo houtpellets)van elk 78 zakken van 10 kg en ik moet dan zak voor zak aan boord brengen. Dat klinkt simpel maar dat gaat als volgt: eerst de trap de dijk op. Dan over de dijk de trap af naar de loopbrug. Deze is 10 meter lang. Dan een ponton oversteken, dat is ook weer 12 meter. Dan ben ik op het schip en moet ik 15 meter naar de ingang van het vooronder. Daar met een trap naar beneden en ben ik waar de voorraad ligt. En dan weer terug naar de weg langs de dijk waar de pallets staan... :P
Dat klinkt als een prachtige klus voor een jong persoon die graag voor de zomervakantie een zakcentje verdienen wil met een dag werk ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 08:38
Anoniem: 1032405 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:33:
[...]

Dat klinkt als een prachtige klus voor een jong persoon die graag voor de zomervakantie een zakcentje verdienen wil met een dag werk ;)
Klopt. Maar er komt nooit iemand opdagen en moet ik het dus zelf doen 8) Ach, in het begin til ik nog twee zakken maar ik eindig altijd dat ik zak voor zak sjouw. En ik merk dat de volgende dag. Maar daarom doe ik het ook altijd in de zomer zodat ik lekker in m'n korte broek kan doen. Maar ik merk wel dat het steeds zwaarder wordt en dat mijn leeftijd (63 jaar jong) toch mee gaat tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maranzano
the-edge schreef op zondag 15 januari 2023 @ 11:02:
[...]

Je kunt de zakken inderdaad, mooier, beter en makkelijker stapelen cq (ver)bergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Priest
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-05 23:26

Soms zie je wel zo’n pot kachel (gemaakt van gasfles o.I.d.) om terras te verwarmen met hout. Meestal pijpje van minder dan 2 meter. Met pelletkachel zul je al snel minder rook hebben. Je kunt m ook gemakkelijk zelf installeren. Zit je ver van je huis vandaan met je tuinkamer? En is het gemakkelijk om boven het hoogste punt uit te komen? Ben je van plan door de gevel te gaan of door het dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
The_Priest schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 06:56:
[...]

Soms zie je wel zo’n pot kachel (gemaakt van gasfles o.I.d.) om terras te verwarmen met hout. Meestal pijpje van minder dan 2 meter. Met pelletkachel zul je al snel minder rook hebben. Je kunt m ook gemakkelijk zelf installeren. Zit je ver van je huis vandaan met je tuinkamer? En is het gemakkelijk om boven het hoogste punt uit te komen? Ben je van plan door de gevel te gaan of door het dak?
Nee de tuinkamer staat in directe verbinding met de woning. De ideale plek voor de kachel (en dus de pijp) is 3 meter. Het is een plat dak, dus dat is dan al het hoogste punt. Idealiter zou ik een dakdoorvoer willen hebben, maar een gevel doorvoer is op die plek ook mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

De prijzen van pellets zijn al weer aan het dalen bij eindleveranciers. Waar je vorige week nog 746 euro inclusief levering betaalde voor een ton aan 'premium' pellets (groene zak hardhout) bij toppellets.nl, is dat nu 626 euro inclusief levering.

Mooie ontwikkeling, hopelijk zet de daling door en is het straks einde voorjaar/begin zomer weer een ton voor een euro of 400 :) (of lager natuurlijk >:) )

Intussen ons gasverbruik vanaf vorig jaar juni:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/irQfHtRDSxvu4MjFVhTASxAwMmM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BLfDLTD4wht6I9rifOVivuNe.jpg?f=fotoalbum_large

Sowieso tot nu toe al een prachtige besparing op gemaakt, ons jaarverbruik lag normaliter tussen de 1000 - 1200 kuub :) Erg blij mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan_V
Anoniem: 1032405 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:12:
De prijzen van pellets zijn al weer aan het dalen bij eindleveranciers. Waar je vorige week nog 746 euro inclusief levering betaalde voor een ton aan 'premium' pellets (groene zak hardhout) bij toppellets.nl, is dat nu 626 euro inclusief levering.

Mooie ontwikkeling, hopelijk zet de daling door en is het straks einde voorjaar/begin zomer weer een ton voor een euro of 400 :) (of lager natuurlijk >:) )

Intussen ons gasverbruik vanaf vorig jaar juni:

[Afbeelding]

Sowieso tot nu toe al een prachtige besparing op gemaakt, ons jaarverbruik lag normaliter tussen de 1000 - 1200 kuub :) Erg blij mee.
Dat zijn fijne dalingen!

Wat een strak verbruik zeg, wij zitten nog ~600/700m3 per jaar, vooral door water (drink, douche & bad) en 's winters werk ik op zolder waar af en toe de CV-ketel voor aan springt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jan_V schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 13:34:
[...]

Dat zijn fijne dalingen!

Wat een strak verbruik zeg, wij zitten nog ~600/700m3 per jaar, vooral door water (drink, douche & bad) en 's winters werk ik op zolder waar af en toe de CV-ketel voor aan springt.
Ik verwacht dat dit nog wel op zal lopen, het is vanaf juni vorig jaar. We gebruiken momenteel echt alleen nog gas voor warm water. Denk dat ons uiteindelijke jaarverbruik ergens tussen de 250-300 kuub zal komen te liggen (3.5 personen, stiefdochter vaak alleen in de weekenden thuis.)

Zo'n 4 of 5 weken geleden kwam ik erachter dat de comfortstand nog was ingeschakeld op de CV ketel. Die heb ik toen uitgezet en dat bespaart ook weer wat. Kan ik volgend jaar weer mooi vergelijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-05 17:56

Perkouw

Moderator General Chat
Hier laatst 8,58 per zak betaald. Iemand die al goedkoper heeft gevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Priest
the-edge schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 12:53:
[...]

Nee de tuinkamer staat in directe verbinding met de woning. De ideale plek voor de kachel (en dus de pijp) is 3 meter. Het is een plat dak, dus dat is dan al het hoogste punt. Idealiter zou ik een dakdoorvoer willen hebben, maar een gevel doorvoer is op die plek ook mogelijk.
Ik zou vooral even kijken hoe je het minst rook overlast richting je huis krijgt. Ze roken weliswaar niet veel maar er wordt toch ook gewaarschuwd voor je gezondheid. De verbranding is schoner dan houtkachel maar zeker niet zo schoon als een cv ketel waarbij een gevel doorvoor voldoende is. Vandaar dat men zegt dat die pijp hoger moet zijn dan je dak. Maar goed, als je de kachel gebruikt als zo’n terras-hout-brandertje, daar zijn dan weer totaal geen richtlijnen voor terwijl die veel vervuilender zijn https://laravel.uw-woonma...achels-reny-295325-xl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoHoorn
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:43
Perkouw schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:39:
Hier laatst 8,58 per zak betaald. Iemand die al goedkoper heeft gevonden?
Langzaam aan zie je nu volle pallets voor 600 tot 650 euro ik ncl bezorging te koop staan, dus ongeveer 65 ct per kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
@MarcoHoorn hm, ja nog niet echt goedkoper dus. We houden de ogen voorlopig nog maar even goed open. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Net terug van Bauhaus in Duitland, 15 zakken maar gehaald aangezien de voorraad flink krimpt met 1 zak per dag aan vebruik. Ze hadden maar nog één soort liggen voor € 9,49.- per zak. De rest was allemaal al verkocht, de soort wat ik nu heb gekocht waren er ook nog maar 20 zakken van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:28

B2

wa' seggie?

Racer89 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:47:
Net terug van Bauhaus in Duitland, 15 zakken maar gehaald aangezien de voorraad flink krimpt met 1 zak per dag aan vebruik. Ze hadden maar nog één soort liggen voor € 9,49.- per zak. De rest was allemaal al verkocht, de soort wat ik nu heb gekocht waren er ook nog maar 20 zakken van.
Hier is goed het verschil te merken tussen thuis werken en weer naar kantoor/school. Vorig jaar er 2000kg door heen gejaagd, nu ben ik nog met de eerste 1000kg bezig. Gaat inderdaad met deze temperaturen wel richting de 15kg per dag. De bulk prijs in Duitsland is inmiddels onder de 450 euro gedaald, ik verwacht dat er nog een hoop voorraad van afgelopen maanden in de winkels ligt waardoor de prijzen nog relatief hoog blijven.

In Nederland zie ik het inmiddels voor 9,57 per zak van 15kg, thuisgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het aanschaffen van een nieuwe voorraad wordt echt een beetje speculeren dus, ik verwacht in het voorjaar/ begin zomer mijn schuurtje te vullen :)

Een maatje van mij heeft een vrij grote schuur in zijn tuin staan en wilde ook een voorraad aan gaan leggen, hij stelde voor om samen te bestellen en dan mocht mijn deel wel bij hem liggen. Misschien dat ik samen met hem ook nog wel wat bestel, maar eerst eens rustig kijken wat de prijzen gaan doen.

Inmiddels nog een zak of 40 liggen, dus de nood is verder nog niet aan de man hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Bauhaus heeft een tweetal zakken voor 9,49 idd.

https://www.bauhaus.info/...einer-heizling/p/30118186
https://www.bauhaus.info/...nd-holzpellets/p/25487527

Kijk hier ook even de kat uit de boom voor het aanleggen van een voorraad. Laatst elders een aantal zakken gekocht voor 8,58. Die <450 prijs kan ik niet op wachten wat dat betreft. :+ Maar ja, wie niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@Perkouw

De Fireland Holzpellets was gisteren niet meer aanwezig, als tip check altijd even de voorraad voordat je gaat rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoHoorn
Vandaag hebben we Corona pellets gekocht a 8 euro per zak van 15 kg bij Jasopellets. 100% naaldhout.
Eens kijken wat het is.
Tevens het koord vervangen van het deurtje. Ik zag een bruine streep vanuit een hoek op het glas komen dus daar werd valse lucht aangezogen, de kachel is in februari 2017 neergezetdus dan kan een hoek versleten zijn en lucht doorlaten.
Was nog een heel geknoei om de oude kit eraf te halen. Hoe strak moet het nieuwe koord erin was ook weer een vraag. Het deurtje gaat in ieder geval weer strak dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-05 15:48
Netjes, ik wilde eigenlijk net vragen hoe vaak jullie het 'koord' vervangen en of het lastig is.
Lastig is het dus, helaas. Ik denk dat je alleen moet vervangen als je last hebt van rook/rooklucht of valse lucht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-05 13:57

chem

Reist de wereld rond

Ik heb inmiddels al jaren een magneet achterop de pelletkachel om daar mijn deuropener en een klein mesje te bewaren om de zakken open te snijden terwijl ze bovenop de kachel rusten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GvURPk4XEzb394Z3VS8Sq3hM_ag=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U9B8BNZW732fcPVr11s3Zcui.jpg?f=fotoalbum_large

Wellicht dat iemand anders ook denkt, waar laat ik die dingen steeds :)

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@chem Wel handig, ik kan helaas de deuropener er niet uithalen, zit vast aan de kachel. Was nu wel fijn geweest met onze dochter. Gelukkig blijft ze tot nu toe er vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:17
Dag allemaal,

ik heb een piazetta P963 en deze heeft de laatste tijd steeds meer moeite om te ontsteken, vaak beginnen de pellets al in de bak te vallen vΓ³Γ³rdat de vlam aan is. De procedure is als volgt:
- kachel vult branderbak
- gloeikaars gaat aan en ontsteekt
- kachel vult pallets bij om de vlam aan te houden

het is dus zo dat d e vlam nog niet aan is bij stap 2 en stap 3 al begint.

Zou dit een voorteken zijn dat mijn gloeikaars er binnenkort mee kapt? Hij is nu ongeveer twee jaar oud.

Verder zie ik een soort bruine waaier ontstaan op mijn ruitje. Linksbovenin en rechtsbovenin en dan als een soort gordijn naar beneden. Zou dit kunnen betekenen dat mijn deurlint ook vervangen zou moeten worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ZvtV9qKO8W4gD8WeaisV1dz5ZA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/174qBvH5bz5rzbVkqnoVJIeV.jpg?f=user_large

[ Voor 30% gewijzigd door Boomster op 07-02-2023 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-05 07:31
Boomster schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 16:46:
Dag allemaal,

ik heb een piazetta P963 en deze heeft de laatste tijd steeds meer moeite om te ontsteken, vaak beginnen de pellets al in de bak te vallen vΓ³Γ³rdat de vlam aan is. De procedure is als volgt:
- kachel vult branderbak

Zou dit een voorteken zijn dat mijn gloeikaars er binnenkort mee kapt? Hij is nu ongeveer twee jaar oud.

Verder zie ik een soort bruine waaier ontstaan op mijn ruitje. Linksbovenin en rechtsbovenin en dan als een soort gordijn naar beneden. Zou dit kunnen betekenen dat mijn deurlint ook vervangen zou moeten worden?

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Kan zeker als het geen keramisch model is. Of simpelweg vervuilde kachel, vochtige pellets... Etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Priest
Boomster schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 16:46:
Dag allemaal,

- kachel vult branderbak

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Die bruine waaier zou ik niet direct aan het lint denken. Eerder slechte verbranding (te weinig lucht), of slechte pellets. Dat kan er ook voor zorgen dat je ontsteking langer duurt. Heb je de kachel al eens helemaal schoongemaakt van binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:17
The_Priest schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 20:28:
[...]

Die bruine waaier zou ik niet direct aan het lint denken. Eerder slechte verbranding (te weinig lucht), of slechte pellets. Dat kan er ook voor zorgen dat je ontsteking langer duurt. Heb je de kachel al eens helemaal schoongemaakt van binnen?
Goedemorgen,
bedankt voor je reactie. De kachel wordt elke 2 dagen volledig schoongemaakt van binnen, tevens de aspot aan de achterkant. dus dat zou het niet moeten zijn.
Ik merk wel dat bij andere pellets (ik heb nu german erin, eerste zakje) dat het wel sneller gaat. De pellets zullen dan zeker invloed hebben.
voorheen had ik ' runia virgin' Pellets, daar ging het beter mee, valt mij nu op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Misschien een vraag, waar ik het antwoord niet hier kan krijgen.

Maar heeft iemand hier een extraflame pelletkachel?
En een lijst met foutcodes en hun betekenis?
Heb momenteel last van een clean check up 2 xx.xx code, waarbij de xx.xx wisselend
De normale schoonmaak maakt geen verschil. Dus zal dieper in het apparaat moeten zoeken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mUlBkwindyXwN_XBOYLg4zqeBSE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7lpSBjUrRIP3qhfZDMqlUjjw.jpg?f=fotoalbum_large

Google is helaas niet het antwoord (of mijn Google skills zijn ruk)
En mijn Italiaans is niet voldoende om een gesprek te voeren over kachels en foutcodes

[ Voor 22% gewijzigd door jack zomer op 08-02-2023 23:28 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:36
@jack zomer
Check hier eens https://www.pelletsforum.be/viewtopic.php?t=2680

Er wordt iets meer reinigimg verwacht dan blijkbaar.
Hopelijk heb je er wat aan.

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40Β° | Flevoland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
@hansie_k was er al achter gekomen gisterochtend.
idd schoonmaak debiet sensor.

wou alle elektronica los maken, maar het eerste wat ik in mijn handen had was deze sensor.
nu weer schoon, en de kachel werkt weer prima.

Wat mooi is, 12 graden binnen is niet chill

Maar dat vlakt mijn thanks 4 you niet uit..
En voor iedereen met dit merk en die foutcode, kijk even naar de luchtdebiet senson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-05 10:06
jack zomer schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:00:
@hansie_k was er al achter gekomen gisterochtend.
idd schoonmaak debiet sensor.

wou alle elektronica los maken, maar het eerste wat ik in mijn handen had was deze sensor.
nu weer schoon, en de kachel werkt weer prima.

Wat mooi is, 12 graden binnen is niet chill

Maar dat vlakt mijn thanks 4 you niet uit..
En voor iedereen met dit merk en die foutcode, kijk even naar de luchtdebiet senson
Hoe ziet zo een luchtdebiet sensor eruit en waar bevind deze zich in de kachel? Het is maar als ik ooit een probleem heb mijn mijn pelletkachel dat ik weet waar ik naar kan zoeken(ookal heb ik niet dezelfde kachel als jij) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-PZxDMty53o5vLjS_KF1JuxolQE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/S3PZ6SUr0yDeX2SuXeBTHudg.jpg?f=user_large

zo ongeveer, zat bij mij is de pijp die of naar buiten gaat voor lucht, of de lucht uit de woonkamer trekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adeo
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 23-05 07:59
Volgende vraag: is een luchtdebiet sensor hetzelfde of doet tie hetzelfde als een pressostaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xka0ukqt5nUGZGF8UrJ5nSJf5Us=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VADDiLdwyCBaPt1h650n2oJs.png?f=user_large

Kan namelijk in mijn beide pelletkachels nergens zo'n luchtdebiet sensor vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Adeo schreef op maandag 13 februari 2023 @ 18:15:
Volgende vraag: is een luchtdebiet sensor hetzelfde of doet tie hetzelfde als een pressostaat.

[Afbeelding]

Kan namelijk in mijn beide pelletkachels nergens zo'n luchtdebiet sensor vinden.
nee naar mijn beste weten niet.
ik heb ze allebei. en de door jou getoonde sensor geeft waarschuwingen wanner (in mijn geval) de rookpijp verstopt is (had ooit 5 vogels die er in waren gegaan, en er natuurlijk nooit meer levend uit gekomen zijn.
toen gaf de sensor een alarm dat hij de rookgassen niet kwijt kon. (aka drukopbouw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adeo
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 23-05 07:59
Heb nog even verder onderzoek gedaan op een pelletkachel forum:

luchtdebiet sensor meet de hoeveelheid lucht door de inlaat. pressostaat meet de onderdruk in de brandkamer.
1 van beide veiligheden is voldoende...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Jeetje, ik wil een beetje de pellets aanvullen, maar geen hele pallet. iemand nog toegankelijk adresje in NH voor betaalbare pellets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Darkz0rs schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 12:51:
Jeetje, ik wil een beetje de pellets aanvullen, maar geen hele pallet. iemand nog toegankelijk adresje in NH voor betaalbare pellets.
Waar in NH? Anders zou ik zeggen kijk ff over de grens. 9,49 vind je ze makkelijk. En laatst ook al sub 8 euro. de zak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Perkouw schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 16:25:
[...]

Waar in NH? Anders zou ik zeggen kijk ff over de grens. 9,49 vind je ze makkelijk. En laatst ook al sub 8 euro. de zak.
Noord Holland als in regio Haarlem/Amsterdam. De grens over is dan niet heel functioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:20
Darkz0rs schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 20:52:
[...]

Noord Holland als in regio Haarlem/Amsterdam. De grens over is dan niet heel functioneel.
Pelletkachels Ter Aar, maar nog steeds 11,50 per zak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
[...]

Ja, nee dat gaat niet werken niet als het dan ook niet een grote hoeveelheid is. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoHoorn
[...]

Jasopellets in De Zilk.

Ik ben daar onlangs ook geweest voor 8 euro per zak a 15 kg. Hij is inmiddels gezakt

[ Voor 15% gewijzigd door MarcoHoorn op 15-02-2023 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Zijn er meer mensen die issues hebben met hun app?
Specifiek, ik heb een Agua IOT wifi module, ook wel bekend als de NAVEL T009.

Ik zie mijn kachel wel in de app staan, maar kan er niks mee.
De module is verbonden met wifi, de url welke gebruikt wordt reageert ook. Geen certificaten kwestie oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
@B2 niet betweterig bedoelt, maar de gehele unit al eens goed uit gehad en aangezet om te kijken of dat soelaas bied?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Perkouw schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:18:
@B2 niet betweterig bedoelt, maar de gehele unit al eens goed uit gehad en aangezet om te kijken of dat soelaas bied?
Uiteraard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

De pelletprijzen gaan lekker, op www.toppellets.nl een ton excellent wit al voor €456,80 thuisbezorgd.

Een ton premium hardhout al voor €420,86. Goedkoper dan ik vorig jaar heb kunnen bemachtigen.

Ik wacht het nog mooi ff af voor ik insla, heb ook nog 200 kilo liggen...

Maar zeker mooie ontwikkelingen! oOo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Ik denk dat je gewoon even moeten wachten tot in de zomer, dan zal de prijs hopelijk nog verder zakken. Zie dat Hornbach ook langzaam weer aan het zakken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Laatst online: 16-04 13:43
Iemand hier ervaring met zelf persen?

Ik ben dit langzaamaan aan het opstarten, heb nu de pers maar nog niet de juiste maat matrijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Laatst online: 01:01

Seafarer

XXX

IplugNplay schreef op zondag 19 februari 2023 @ 19:39:

Ik ben dit langzaamaan aan het opstarten, heb nu de pers maar nog niet de juiste maat matrijs.
Waar ga je dan dat hout stof kopen?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IplugNplay
Seafarer schreef op zondag 19 februari 2023 @ 19:44:
[...]

Waar ga je dan dat hout stof kopen?
Dat is een restproduct uit een bedrijfsproces, ik krijg het al jaren gratis.
Nu stook ik het zaagsel op een andere manier, maar pellets is natuurlijk veel makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Racer89 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 19:34:
Ik denk dat je gewoon even moeten wachten tot in de zomer, dan zal de prijs hopelijk nog verder zakken. Zie dat Hornbach ook langzaam weer aan het zakken is.
Het is een beetje speculeren, maar idd. Ik gok ook op eind voorjaar/begin zomer op een dieptepunt in prijs en dan dus inslaan.

Een ton lichte pellets tussen de €300-350 zou echt mooi zijn _/-\o_

Hopelijk houdt de dalende trend aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mevius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 31-05 00:14
IplugNplay schreef op zondag 19 februari 2023 @ 19:39:

Geen ervaring mee maar ben wel benieuwd hoe je dat zelf doet. Hoe pak je zoiets aan?

Home Assistant | β˜€οΈ 12kW PVOutput | PC Specs | πŸ”‹ Tesla Model 3 LR AWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
Mevius schreef op zondag 19 februari 2023 @ 22:40:
[...]

Geen ervaring mee maar ben wel benieuwd hoe je dat zelf doet. Hoe pak je zoiets aan?
Ligt er aan op welke schaal je gaat werken, op kleine schaal is het niet rendabel tenzij je materiaal goedkoop/gratis is.
Dan moet je een pers hebben en misschien een hamermolen als het materiaal te grof is.
Ik ben er nog mee bezig dus de laatste details heb ik nog niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:14
Iemand toevallig al eens de nieuwe toppellets basis geprobeerd?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Vorige week gaf ons kacheltje een service melding, dit doet hij volgens de handleiding na 900 branduren.

Tevens begon de vijzel soms te piepen en te kraken.

Kacheltje helemaal schoongemaakt, alle hitteschilden eruit en daar kwam toch best behoorlijk wat as achterweg.

Toen de zijpanelen eraf en alle stof verwijderd met een kwast en aszuiger, ook de bronzen lagers een drupje WD40 gegeven. Dit verhielp het lawaai van de vijzel.

De rookgas ventilator kon ik helaas niet bij, het ingenieuze ontwerp van mijn kachel heeft 2 schroefjes precies om de hoek van het voorpaneel.

Dus afgelopen week een flexibele bithouder besteld. Daarmee kon ik er perfect bijkomen!

Dus vandaag alsnog de rookgasventilator kunnen afstoffen:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hb8SUAU9qTYFrdalm5uvTEBuz5s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/goYVYNyZseexdo04TPfUO7zj.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5KICR45RdWYA3-527TVb5F2Zv34=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RcM78UMsreZ1CcN0yqDzDJYR.jpg?f=user_large

Je ziet het niet goed op de foto maar er zat echt een dikke laag troep op. Tevens het slakkenhuis en de daarachter liggende kamer van de ventilator ff goed afgestoft/uitgezogen.

En natuurlijk meteen even de temperatuursensor meegenomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/npV2Qg4cBx10D9HgmEUt9gSYrso=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/30eOisihx4HFo79GmlKla7hi.jpg?f=user_large

Eigenlijk heeft ie dus zijn grote beurt nu al gehad... In de toekomst durf ik het wel aan dit aan het eind van het stookseizoen te doen. In het voorjaar het rookkanaal eens doen, of laten doen.

Affijn, hij staat weer lekker stil te branden. :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjCoke
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-04 00:20
Dat heb je super goed gedaan zeg. Ik heb nu ook zo’n melding na een jaar. Maar m’n installateur geeft niet thuis.

Maar het is dus wel te doen als je weet hoe je een pc in elkaar moet zetten of moet ik meer technische kennis verwachten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IplugNplay
Anoniem: 1032405 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 10:03:
Vorige week gaf ons kacheltje een service melding, dit doet hij volgens de handleiding na 900 branduren.

Tevens begon de vijzel soms te piepen en te kraken.

Kacheltje helemaal schoongemaakt, alle hitteschilden eruit en daar kwam toch best behoorlijk wat as achterweg.

Toen de zijpanelen eraf en alle stof verwijderd met een kwast en aszuiger, ook de bronzen lagers een drupje WD40 gegeven. Dit verhielp het lawaai van de vijzel.

De rookgas ventilator kon ik helaas niet bij, het ingenieuze ontwerp van mijn kachel heeft 2 schroefjes precies om de hoek van het voorpaneel.

Dus afgelopen week een flexibele bithouder besteld. Daarmee kon ik er perfect bijkomen!

Dus vandaag alsnog de rookgasventilator kunnen afstoffen:[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je ziet het niet goed op de foto maar er zat echt een dikke laag troep op. Tevens het slakkenhuis en de daarachter liggende kamer van de ventilator ff goed afgestoft/uitgezogen.

En natuurlijk meteen even de temperatuursensor meegenomen.

[Afbeelding]

Eigenlijk heeft ie dus zijn grote beurt nu al gehad... In de toekomst durf ik het wel aan dit aan het eind van het stookseizoen te doen. In het voorjaar het rookkanaal eens doen, of laten doen.

Affijn, hij staat weer lekker stil te branden. :Y
toon volledige bericht
WD-40 is geen goed middel om lagers mee te smeren. (Of wat dan ook)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

DjCoke schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 10:34:
Dat heb je super goed gedaan zeg. Ik heb nu ook zo’n melding na een jaar. Maar m’n installateur geeft niet thuis.

Maar het is dus wel te doen als je weet hoe je een pc in elkaar moet zetten of moet ik meer technische kennis verwachten?
Zeker goed te doen, als je weet hoe je een PC in elkaar moet zetten dan is dit absoluut te doen. Het is zelfs een verademing omdat alles wel vrij hanteerbaar is en je niet met piepkleine schroefjes e.d. zit.

Ik vond van mijn kacheltype een handleiding met de onderdelen die reiniging vereisen.
IplugNplay schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 10:38:
[...]

Dat klopt. Er zijn dan ook altijd voor en tegenstanders van het smeren van deze bronzen glijlagers. Ze kunnen echter gaan piepen na verloop van tijd bij belasting van de vijzel, en de tip op diverse fora is een drup WD40.

En dat werkt erg goed, de vijzel heeft sindsdien geen zuchtje meer gemaakt.

Dus of het goed is of niet, het werkt absoluut. Ik ben dan wel iemand die daar niet teveel vraagtekens bij zet, als het werkt, dan werkt het :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjCoke
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-04 00:20
IplugNplay schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 10:38:
[...]

Wat zou je dan als smeermiddel gebruiken?
Is het ook bekend waarom dat geen goed middel zou zij in deze toepassing?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Anoniem: 1032405 de vijzel smeren met wd40 is zeker onverstandig. Wd40 verdunt het vet. Ga naar de automaterialen zaak en vraag om hittebestendig vet. Reinig de as en smeer deze dun in. En jaren plezier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Darkz0rs schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 11:57:
@Anoniem: 1032405 de vijzel smeren met wd40 is zeker onverstandig. Wd40 verdunt het vet. Ga naar de automaterialen zaak en vraag om hittebestendig vet. Reinig de as en smeer deze dun in. En jaren plezier
Ah, ok! Deze tip ga ik onthouden, ik wil hem toch nog eens uit elkaar hebben wanneer er niet meer gestookt wordt zodat hij fris en fruitig het volgende stookseizoen in gaat. Bedankt! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Priest
Tnx verwijderd69 voor foto’s en uitleg. Ik heb regelmatig, zo elke avond wel een keer dat m’n vijzel het moeilijk heeft, gaat dan piepen en kraken en brommen en dan is het weer voorbij. Hebben anderen dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
The_Priest schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 13:52:
Tnx verwijderd69 voor foto’s en uitleg. Ik heb regelmatig, zo elke avond wel een keer dat m’n vijzel het moeilijk heeft, gaat dan piepen en kraken en brommen en dan is het weer voorbij. Hebben anderen dat ook?
Vroeger wel gehad, met zelfs vastlopers. Nu met ander merk pellets geen last meer.

Mogelijke oorzaken te veel stof of te zachte pellets die stuk gedrukt worden.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat hadden wij dus ook.

Nu opgelost door een drup WD40 op de bronzen lagers van de vijzel as, maar zoals @Darkz0rs aangeeft is daar dus een betere oplossing voor.

Ook de pelletsoort zal ongetwijfeld verschil maken, ik heb zelfs verhalen gelezen waarbij de vijzelas geknapt was door vastlopers door goedkope pellets.

Momenteel heb ik donkere pellets van harde houtsoorten, volgend jaar wil ik lichte pellets proberen.

@Erwin_83, mag ik vragen welke pellets jij nu naar tevredenheid gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
@Anoniem: 1032405 ik gebruik nu de Badger pellets, niet de goedkoopste maar stookt prima hier. Is 100 % naaldhout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Nooit

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IplugNplay
DjCoke schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 10:52:
[...]

Wat zou je dan als smeermiddel gebruiken?
Is het ook bekend waarom dat geen goed middel zou zij in deze toepassing?
WD-40 is een waterverdrijvend middel, geen smeermiddel.
Het is dus mooi om op lastige plekken met vocht of na een reiniging met water op metalen onderdelen te spuiten. Lagers wil je in het vet hebben zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bert pit schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:07:
Heeft iemand ervaring met big bags? Nemen de pellets bijvoorbeeld vocht op in een niet geΓ―soleerde tochtige garage waar het vochtpercentage even hoog is als in de buitenlucht?

Ik zou eigenlijk wel van die plastic zakken afwillen.
Even verplaatst naar het juiste topic.

Heb geen ervaring met pellets in bigbags, maar zit wel in de kunststof verwerking waar wij ook regranulaat aangeleverd krijgen in bigbags. En deze staan ook in opslag binnen niet geisoleerde hallen.

Het lijkt mij absoluut geen probleem. Alleen rechststreeks vocht (lekkage, dauwvocht) creΓ«ert ellende.

Maar wellicht zitten hier leden met ervaring omtrent pellets in bigbags.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WWJD
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20-05 21:58

WWJD

*pluh*

Bevalt hier prima. Vorig jaar zakjes, dit jaar bigbags. (i.v.m. prijs)
Ze staan bij mij ook in een tochtig hok, maar wel elk in een houten kist met deksel van 1bij1. Via mijn werk gekregen (afval). Zolang ze maar niet op de grond staan en je de zak goed afsluit, een big bag is namelijk open van de bovenkant. Wel moest ik de bigbags overscheppen aangezien ze niet door de deur passen en ik geen heftruck heb ;) Dat duurt ongeveer een uur met de hand.

De zakjes vond ik wel handig want daarmee kan ik de kachel in één keer vullen. Nu twee keer lopen met een emmer. Ook zijn de zakjes altijd handig als afvalzak o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 31-05 16:58

bert pit

asdasd

Heeft iemand ervaring met big bags pellets?

Ik zou eigenlijk van de plastic zakken af willen.Maar mijn huidige pallet met zakken staat in een tochtige schuur als daar een big bag wordt neergezet, nemen de pellets dan bijvoorbeeld vocht op?

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkz0rs
bert pit schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:45:

Ik zou eigenlijk van de plastic zakken af willen.Maar mijn huidige pallet met zakken staat in een tochtige schuur als daar een big bag wordt neergezet, nemen de pellets dan bijvoorbeeld vocht op?
Zeker, doen ze dat. Normaal blaas je ze in een balg of zak je het zelf af. Maar een tochtige schuur is niet persee een probleem. Een vochtige wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
bert pit schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 20:45:

Bij voorkeur een redelijke droge schuur, en de bigbag niet rechtstreeks op de vloer maar op een palet waar de lucht onderdoor kan. Goed ventileren helpt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Knielen schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:51:
[...]

De winter is pas een week geleden ingegaan, kan nog best eens tegen gaan vallen als je nu al bijna op de helft bent.
Nou je had gelijk, vandaag de laatste zak van de oorspronkelijke voorraad in de kachel gegoten.

Via Marktplaats wel een lokale verkoper gevonden, dus daar afgelopen vrijdag even 12 zakjes van 15kg opgepikt. Daar moet ik een heel end mee komen.

8 euro per zak, lichte pellets. Aardige kerel ook, dus als de pellets bevallen en de prijzen nog wat verder zakken in het voorjaar bestel ik bij hem misschien wel een mooi voorraadje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4r_xsNCxx6eKK2aQR8vPNE6mfXg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zWGPSUR1jJJcNyojPFUtYTZK.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Anoniem: 1032405 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:45:
[...]

Nou je had gelijk, vandaag de laatste zak van de oorspronkelijke voorraad in de kachel gegoten.

Via Marktplaats wel een lokale verkoper gevonden, dus daar afgelopen vrijdag even 12 zakjes van 15kg opgepikt. Daar moet ik een heel end mee komen.

8 euro per zak, lichte pellets. Aardige kerel ook, dus als de pellets bevallen en de prijzen nog wat verder zakken in het voorjaar bestel ik bij hem misschien wel een mooi voorraadje.

[Afbeelding]
Stevig aan de prijs nog. Hier 5.77 per zak betaald laatst. Met certificering is dat ongeveer +1 euro de zak. Sowieso <7 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tostikop
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 31-05 10:54
Ik ben benieuwd of iemand de 'eco stop' ook gebruikt. Ik heb een AMG Julia (niet next) met die optie, in te stellen met parameter 28 (PR28, zie pagina 15). Ik heb 2 ingesteld, dus als de gemeten kamertemperatuur 2 graden Celsius hoger is dan de ingestelde temperatuur, dan gaat de kachel afkoelen alsof je 'm uitzet. Echter blijft 'ie de kamertemperatuur meten en zodra deze 2 graden onder gemeten temperatuur is, gaat de kachel automatisch weer aan. En dat werkt naar tevredenheid! De ingestelde temperatuur staat op 22 graden.

Echter, de laatste paar dagen gaat de kachel automatisch uit direct na een eco stop. Dus de kachel staat aan, de eco stop kickt in en de kachel gaat afkoelen. Het display geeft ook dan de hele tijd 'eco stop' aan. Ergens tijdens de afkoeling gaat de kachel uit, het display veranderd dan naar 'off'. Dat lijkt mij niet de bedoeling, ik verwacht dat de kachel in de eco stop blijft staan. De kachel gaat niet in alarm modus, ik weet niet of zich een error voordoet. Ik heb nog geen patroon kunnen ontdekken: de ene keer is het bij de 1e eco stop, dan bij de 2e en soms gebeurd het niet.

Heeft iemand diezelfde ervaring? Of een idee waarom de kachel dit doet?

De kachel staat in onze tijdelijke woning (nieuwbouw onderweg...), die is niet echt goed geΓ―soleerd. Zeker met koudere dagen (< 5 graden buiten) staat de kachel constant aan. Nu het buiten de temperatuur hoger wordt, loopt de temperatuur binnen op stand 1 te hoog op, daarom ben ik op zoek gegaan naar de 'eco stop' functie.
Sinds deze maand heb ik pellets uitgekozen waar ik voorlopig even bij blijf. Ik ben dus nog een beetje aan het experimenteren met de pellet- en luchttoevoer parameters om de juiste balans te vinden. Misschien heb ik de eco stop functie dan ook minder nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeplerFinn
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 24-03-2024
Heeft er iemand ervaring met pelletkachels van het merk MCZ / Cadel ?

Waar ik me het meeste zorgen om maak is de potentiΓ«le geluidshinder. Veel fabrikanten claimen de stilste uit hun soort te zijn maar toch lees/hoor je nog veel mensen die echt hinder ondervinden van het lawaai voortgebracht door de ventilator(s) en/of de wormschroef.

We zoeken een rond modelletje (past mooier in een hoek) met bovenaansluiting, voor een ruimte van +-110m^3. Zo viel ons oog op de Cadel Shell 9 Up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond19792
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 31-05 02:29
Cadel is een b merk van MCZ. Als ik een stille kachel zocht zou ik daar niet als eerste naar kijken tenzij ik hem ergens werkend zou kunnen zien.

Ik heb hier een MCZ staan die lawaai maakt wanneer hij bijna leeg is. Resonantie van de voorraadbunker iedere keer dat het wormwiel draait. Goeie kachel verder.

Ik heb erg stille pelletkachels gezien maar dat waren nooit budget merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Hier zeer tevreden over de pellets van 'Naturcraft'. Ze branden mooi schoon en laten weinig vervuiling achter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bjBI12F9cNwGOy2HM0t10_SA5lA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QIjtUD0cgPxj7ltlfbO6Mtfa.jpg?f=user_large

Heb dit jaar iets van 6 soorten geprobeerd, diverse donkere en lichte, maar dit zijn veruit de mooist brandende pellets die ik heb gehad.

Komen via een lokale verkoper. Gister nog even 10 zakjes opgehaald om het stookseizoen mee af te sluiten.

Heb afgesproken met hem contact te houden, hij vermoed dat hij ze in de zomer wel tussen de €300-350 per pallet van 66 zakken te kunnen leveren, misschien minder maar dat hangt allemaal van de inkoop af. Momenteel kan ik 66 zakken thuis geleverd krijgen voor €425.

Ben in ieder geval blij een pellet gevonden te hebben om het volgende stookseizoen mee in te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b4rt_NL
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:21
De prijs is in ieder geval goed omlaag aan het gaan, zie hier de aanbieding bij Bauhaus over de grens in DE voor 5euro per 15kg zak: https://www.bauhaus.info/...einer-heizling/p/30118186

[ Voor 4% gewijzigd door b4rt_NL op 07-04-2023 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:57
b4rt_NL schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:27:
De prijs is in ieder geval goed omlaag aan het gaan, zie hier de aanbieding bij Bauhaus over de grens in DE voor 5euro per 15kg zak: https://www.bauhaus.info/...einer-heizling/p/30118186
Zelfs met het meerekenen van de benzine scheelt het toch nog flink.
Bauhaus Nederland rekent nog €10,50

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Ik zie dat ze weer op voorraad zijn 2 dagen geleden was hier alles in de buurt op bij Bauhaus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-05 09:07
Sinds 1 mei weer een pellet kachel in huis, en wij stoken de 'witte' pellets van Plospan.
Nu geven deze erg veel zwarte aanslag af op de ramen en de achterplaat.

Wat kan ik het tegen doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Henkhuppelschot schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 18:55:
Sinds 1 mei weer een pellet kachel in huis, en wij stoken de 'witte' pellets van Plospan.
Nu geven deze erg veel zwarte aanslag af op de ramen en de achterplaat.

Wat kan ik het tegen doen?
Zwarte roetvorming is een teken van onvolledige verbranding. Dit kan door verschillende dingen komen. Teveel pellets in de brander, te weinig luchtaanvoer maar ook wanneer de kachel zijn rookgassen niet goed kwijt kan.

Ik zou eens proberen te spelen met de instellingen van je palletkachel, bijvoorbeeld de toerentallen van de ventilatoren of de vijzel.

In de handleiding vind je vaak wel terug hoe je parameters kunt wijzigen en anders kun je het voor je type pelletkachel wel online vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
https://www.bustotaal.nl/witte-pellets-din-en-a1-65-zakken/ 975 kg/€429 0,44€/kg

met bezorgen €45,- zit je 0,49€/kg

duitse bauhaus is inmiddels €7,49 per zak

[ Voor 33% gewijzigd door habbekrats op 11-05-2023 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-05 08:49
Wie heeft een goede glazen bol en kan vertellen wanneer de pellets het goedkoopst zijn. De ene winkel verlaagt nog prijzen de andere stijgt alweer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond19792
Dit is de tijd om te kopen.

Hier is afgelopen week 6 ton bezorgd voor 36,8 cent per kilo incl. btw en incl. transport.

Misschien te vroeg en betaal ik een paar cent teveel en misschien is het precies op tijd. Tegen de tijd dat ze de kachel ingaan ben ik het alweer vergeten.

- edit: incl. ipv excl. transport

[ Voor 8% gewijzigd door Raymond19792 op 15-06-2023 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
@Raymond19792 toppellets.nl toevallig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond19792
Nee, Klein-Kromhof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan_V
Die kende ik nog niet, bedankt! Goede prijzen op de site.
Als ik de product informatie mag geloven, dan zijn dit bruine pellets, of niet?

Toevallig was ik eergisteren ook aan het zoeken en een spreadsheet aan het maken.
Zoals het nu staat wordt het Top Pellets Excellent, witte pellets voor ~51 cent/kg (wij hebben 2 pallets nodig).

Pagina: 1 ... 62 ... 69 Laatste