Inderdaad, gewoon 2 draads aansluiting. Er zijn wel andere opties, maar die werken voor zover ik weet niet met de MCZ. De bus interface die erop zit hier heeft geen duidelijke API en is dus eigenlijk onbruikbaar om hem aan te sturen.NoFate schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:50:
[...]
Ah, eens naar zoeken... Die tado thermostaat werkt dan op RF 434,5 MHz ook? Want die moet toch dat signaal doorsturen?
Die MCZ is nog een oudere versie, zit geen wifi module in
Edit: NM , na wat Google, die tado zit gewoon met 2 draadjes op de seriële connectie, is idd handig
Merci, eens bekijken, maar is wel dure oplossing... Want je hebt toch ook die tado extension nodig, zodat die extension dan connectie maakt met thermostaat zelf.... Net even gekeken, toch al gauw een 240 eurtummeke393 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:04:
[...]
Inderdaad, gewoon 2 draads aansluiting. Er zijn wel andere opties, maar die werken voor zover ik weet niet met de MCZ. De bus interface die erop zit hier heeft geen duidelijke API en is dus eigenlijk onbruikbaar om hem aan te sturen.
Wat is er mis met gewoon een simpel draadje trekken naar de kachel? Dan heb je geen extension nodig.NoFate schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:07:
[...]
Merci, eens bekijken, maar is wel dure oplossing... Want je hebt toch ook die tado extension nodig, zodat die extension dan connectie maakt met thermostaat zelf.... Net even gekeken, toch al gauw een 240 eur
Heb je toevallig nog weet van de instellingen die je gedaan hebt? Waren het 2 of 3 draadjes? Zat die seriële connector bij de Tado?tummeke393 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:24:
[...]
Wat is er mis met gewoon een simpel draadje trekken naar de kachel? Dan heb je geen extension nodig.
Want ik zie mcz niet bij de compatibiliteit guide staan op de Tado... Dus vermoedelijk moet ik een custom configuratie doen... Alle tips zijn welkom
Thnx
Ik heb hem gewoon op een 2 draads aansturing. 3 draads is modulerend en dat gaat volgens mij niet qua compatibiliteit inderdaad. 2 draads kan bijna niet misgaan, is een super simpele aan/uit relais sturing. Er zijn wel wat MCZ ketels te kiezen in de Tado setup, maar niet exact de mijne. Dat boeit ook niet zoveel, hij leert wel bij hoe de ruimte precies opwarmt.NoFate schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:35:
[...]
Heb je toevallig nog weet van de instellingen die je gedaan hebt? Waren het 2 of 3 draadjes? Zat die seriële connector bij de Tado?
Want ik zie mcz niet bij de compatibiliteit guide staan op de Tado... Dus vermoedelijk moet ik een custom configuratie doen... Alle tips zijn welkom
Thnx
Zie bijvoorbeeld ook deze review voor de aansluiting:
https://www.gadgetgear.nl...tado-smart-thermostat-v3/
Thnx , straks eens bekijken!!tummeke393 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:25:
[...]
Ik heb hem gewoon op een 2 draads aansturing. 3 draads is modulerend en dat gaat volgens mij niet qua compatibiliteit inderdaad. 2 draads kan bijna niet misgaan, is een super simpele aan/uit relais sturing. Er zijn wel wat MCZ ketels te kiezen in de Tado setup, maar niet exact de mijne. Dat boeit ook niet zoveel, hij leert wel bij hoe de ruimte precies opwarmt.
Nog 2 vraagjes...tummeke393 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:25:
[...]
Ik heb hem gewoon op een 2 draads aansturing. 3 draads is modulerend en dat gaat volgens mij niet qua compatibiliteit inderdaad. 2 draads kan bijna niet misgaan, is een super simpele aan/uit relais sturing. Er zijn wel wat MCZ ketels te kiezen in de Tado setup, maar niet exact de mijne. Dat boeit ook niet zoveel, hij leert wel bij hoe de ruimte precies opwarmt.
Via die relay? Kan je alleen maar de temp regelen? Of kan je ook effectief de kachel volledig uitzetten/aanzetten? Want is toch maar 1 contact?
Ik denk dat mijn ouders een seriële uitgang heeft, zat er bij jouw mcz een koppelstuk bij om van serieel naar 2 draadjes te gaan?
Hmm, ik heb krak dezelfde MCZ remote en ben ook wel nieuwsgierig om hem "smart" te maken maar ik had hier nog niet naar gekeken. Als ik het goed begrijp dan is dat waarschijnlijk via een relais gewoon aan-uit? Dan is een wifi relais al voldoende om aan Home Assistant te koppelen?
Ja, maar denk dat je dan alleen temp omhoog/omlaag kan doen...? Zo een Relay weet toch niet meer?Horla schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:47:
Hmm, ik heb krak dezelfde MCZ remote en ben ook wel nieuwsgierig om hem "smart" te maken maar ik had hier nog niet naar gekeken. Als ik het goed begrijp dan is dat waarschijnlijk via een relais gewoon aan-uit? Dan is een wifi relais al voldoende om aan Home Assistant te koppelen?
Mijn schoonouders zetten de kachel vaak gewoon volledig uit ... Weet dus niet of je ook power on/off Enzo kan regelen of ook de power etc
Het relais contact is een warmtevraag. Als dat contact gemaakt wordt (of verbroken, afhankelijk van het systeem) dan vraagt je thermostaat warmte. De kachel gaat dan dus aan en levert warmte. Tot je ruimte warm genoeg is, dan gaat het contact weer open. Daarna moduleert je kachel terug en gaat bij een auto-off functie na X tijd (instelbaar) volledig uit. Ofwel als je geen auto-off instelt, blijft de kachel laag branden.NoFate schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 17:32:
[...]
Ja, maar denk dat je dan alleen temp omhoog/omlaag kan doen...? Zo een Relay weet toch niet meer?
Mijn schoonouders zetten de kachel vaak gewoon volledig uit ... Weet dus niet of je ook power on/off Enzo kan regelen of ook de power etc
Als je hem anders wil aansturen middels een seriële bus dan vergt dat dat de kachel en je thermostaat dezelfde taal spreken. Vooralsnog kan dat dus volgens mij niet met MCZ. Anders kan er inderdaad wat meer nuance over de draadjes.
Sorry, nog 1 laatste vraagje... Ze willen hem gewoon smart maken als ze bv de hele dag weg zijn, en dan vanop afstand aandoen als ze naar huis terug keren...tummeke393 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:36:
[...]
Het relais contact is een warmtevraag. Als dat contact gemaakt wordt (of verbroken, afhankelijk van het systeem) dan vraagt je thermostaat warmte. De kachel gaat dan dus aan en levert warmte. Tot je ruimte warm genoeg is, dan gaat het contact weer open. Daarna moduleert je kachel terug en gaat bij een auto-off functie na X tijd (instelbaar) volledig uit. Ofwel als je geen auto-off instelt, blijft de kachel laag branden.
Als je hem anders wil aansturen middels een seriële bus dan vergt dat dat de kachel en je thermostaat dezelfde taal spreken. Vooralsnog kan dat dus volgens mij niet met MCZ. Anders kan er inderdaad wat meer nuance over de draadjes.
Stel dat de MCZ volledig uitstaat, kan je hem dan ook inschakelen dmv de Relay/Tado? Of moet de kachel al reeds aanstaan op laag branden?
Precies wat ze willen kan hier ook. De kachel staat eigenlijk altijd paraat, maar brandt niet. Hij start vanzelf op als de warmte vraag komt. Je moet dan dus wel een kachel hebben die automatisch aan en uitgaat op basis van de thermostaat, die auto-off of misschien auto-eco functie.NoFate schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 22:38:
[...]
Sorry, nog 1 laatste vraagje... Ze willen hem gewoon smart maken als ze bv de hele dag weg zijn, en dan vanop afstand aandoen als ze naar huis terug keren...
Stel dat de MCZ volledig uitstaat, kan je hem dan ook inschakelen dmv de Relay/Tado? Of moet de kachel al reeds aanstaan op laag branden?
Goedemorgen,
Ik heb sinds een week een pelletkachel, de FirePlus JuliaNext. Zelf geinstalleerd met de door de verkoper aanbevolen materialen en opstelling.
Nu geeft de pelletkachel soms een 'stop fire' of 'fire stop' op het schermpje. De kachel gaat rookgasafvoer fan gaat dan hard draaien, er worden weer wat pellets in het branderbakje gegooid door de vijzel en het vuur wordt weer flink aangewakkerd. Vervolgens gaat de kachel weer verder in eco stand.
Ik heb dit tot nu toe enkel in eco stand megemaakt aangezien het nog vrij warm is en de kamertemperatuur gauw genoeg meer dan hoog genoeg is.
De melding 'fire stop' of 'stop fire' kan ik niet herleiding in de manual. Ik dacht in eerste instantie dat het kwam doordat het vuurtje bijna gedoofd was maar daarvoor zou volgens de handleiding de melding 'no fire' moeten verschijnen.
Iemand een idee wat 'fire stop' betekent?
Ik heb sinds een week een pelletkachel, de FirePlus JuliaNext. Zelf geinstalleerd met de door de verkoper aanbevolen materialen en opstelling.
Nu geeft de pelletkachel soms een 'stop fire' of 'fire stop' op het schermpje. De kachel gaat rookgasafvoer fan gaat dan hard draaien, er worden weer wat pellets in het branderbakje gegooid door de vijzel en het vuur wordt weer flink aangewakkerd. Vervolgens gaat de kachel weer verder in eco stand.
Ik heb dit tot nu toe enkel in eco stand megemaakt aangezien het nog vrij warm is en de kamertemperatuur gauw genoeg meer dan hoog genoeg is.
De melding 'fire stop' of 'stop fire' kan ik niet herleiding in de manual. Ik dacht in eerste instantie dat het kwam doordat het vuurtje bijna gedoofd was maar daarvoor zou volgens de handleiding de melding 'no fire' moeten verschijnen.
@The_Priest is dat niet het tussentijds reinigen van het branderbakje? Doet mijn kachel om de zoveel tijd ook.
Ik heb onze pelletkachel 'smart' gemaakt met behulp van de Broadlink RM4 pro. Ik heb de Broadlink in de buurt van de kachel opgehangen (in direct zicht van de ontvanger) en 'm alle commands van de afstandsbediening 'geleerd'. (aan/uit, temp+, temp-, low/med/high). Deze middels de BroadLink integration toegevoegd aan Home Assistant.NoFate schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:27:
Het type kachel, is net een generatie te oud om er een wifi/smart app uitbreiding op te doen
Nu weet ik dat er zo van die broadlink apparaatjes bestaan... iemand dit al met succes kunnen toepassen om deze kachel toch smart te maken? of eventueel met een andere smart wifi controller?
Bedankt alvast
Ik heb de pelletkachel aangesloten op het lichtnet via een smart plug, hiermee lees ik het verbruik uit en ik gebruik dit als 'controle' of de kachel aan of uit staat en kan de kachel evt. ook volledig uit zetten. Een thermometer in de woonkamer maakt de 'smart'-combinatie af.
Met bovenstaande setup heb ik wat eenvoudige automations gemaakt zoals:
Zet om 06:00 uur de kachel aan als:
- Het een werkdag is;
- De temperatuur in de woonkamer lager dan x graden is;
- De kachel niet aanstaan;
- etc.
Ook kan ik vanaf mijn telefoon uitlezen of de kachel aan- of uitstaat en hem desgewenst remote aan- of uitzetten.
Oplossing heeft ook zo z'n beperkingen. Ik kan weliswaar de temperatuur en low/med/high wijzigen maar ik kan remote niet uitlezen waar de setting op staat. In de praktijk blijven deze settings echter altijd gelijk dus voelt het niet als een gemis. Ook moet je de kachel uiteraard 'startklaar' hebben
Home Assistant | ☀️ 12kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD
Aha, dat lijkt me idd interessant en goedkoop... Maar ik was aan hel leden geweest, maar die broadlink apparaatjes werken toch op 433 MHz, terwijl de MCZ op 434,5 MHz werken? Welke mcz remote heb jij?Mevius schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 21:09:
[...]
Ik heb onze pelletkachel 'smart' gemaakt met behulp van de Broadlink RM4 pro. Ik heb de Broadlink in de buurt van de kachel opgehangen (in direct zicht van de ontvanger) en 'm alle commands van de afstandsbediening 'geleerd'. (aan/uit, temp+, temp-, low/med/high). Deze middels de BroadLink integration toegevoegd aan Home Assistant.
Ik heb de pelletkachel aangesloten op het lichtnet via een smart plug, hiermee lees ik het verbruik uit en ik gebruik dit als 'controle' of de kachel aan of uit staat en kan de kachel evt. ook volledig uit zetten. Een thermometer in de woonkamer maakt de 'smart'-combinatie af.
Met bovenstaande setup heb ik wat eenvoudige automations gemaakt zoals:
Zet om 06:00 uur de kachel aan als:
- Het een werkdag is;
- De temperatuur in de woonkamer lager dan x graden is;
- De kachel niet aanstaan;
- etc.
Ook kan ik vanaf mijn telefoon uitlezen of de kachel aan- of uitstaat en hem desgewenst remote aan- of uitzetten.
Oplossing heeft ook zo z'n beperkingen. Ik kan weliswaar de temperatuur en low/med/high wijzigen maar ik kan remote niet uitlezen waar de setting op staat. In de praktijk blijven deze settings echter altijd gelijk dus voelt het niet als een gemis. Ook moet je de kachel uiteraard 'startklaar' hebben.
En kan je de broadlink ook gebruiken met een native broadlink app zelf? Ik wil geen Home Assistant bij mijn schoonouders gaan installeren puur en alleen de kachel :-)
[ Voor 5% gewijzigd door NoFate op 07-10-2022 21:13 ]
Uiteraard kun je de native gebruiken. In de native app van BroadLink 'leer' je het systeem de afstandsbediening. Daarna kun je het aansturen evt. overlaten aan HA (of niet).NoFate schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 21:12:
[...]
Aha, dat lijkt me idd interessant en goedkoop... Maar ik was aan hel leden geweest, maar die broadlink apparaatjes werken toch op 433 MHz, terwijl de MCZ op 434,5 MHz werken? Welke mcz remote heb jij?
En kan je de broadlink ook gebruiken met een native broadlink app zelf? Ik wil geen Home Assistant bij mijn schoonouders gaan installeren puur en alleen de kachel :-)
Qua type remote moet ik je het antwoord even schuldig blijven. Kan 'm hier niet vinden en van het internet wordt ik ook niet veel wijzer. Wij hebben een Norrlands Power PS-50 iig.
Home Assistant | ☀️ 12kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD
Heb jij deze remote?Mevius schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 21:22:
[...]
Uiteraard kun je de native gebruiken. In de native app van BroadLink 'leer' je het systeem de afstandsbediening. Daarna kun je het aansturen evt. overlaten aan HA (of niet).
Qua type remote moet ik je het antwoord even schuldig blijven. Kan 'm hier niet vinden en van het internet wordt ik ook niet veel wijzer. Wij hebben een Norrlands Power PS-50 iig.
:fill(white):strip_exif()/f/image/AXyBT0SsDKb8nrPB0QGOIu7W.png?f=user_large)
Ah, miss dat jouw remote dan idd op andere frequentie werkt, ik dacht gelezen te hebben dat broadcom niet compatibel is met 434,5Mevius schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 21:26:
Nee dat is 'm niet. Het is een platte met een aantal ronde knoppen, voelt el cheapo aan.
Heb hier ook een FirePlus (of Artel) JuliaNext, die melding "fire stop" komt in het scherm tijdens een schoonblaas beurt.The_Priest schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:27:
Goedemorgen,
Die schoonblaas beurt gaat volgens parameter PR03 om de 45 minuten plaatsvinden.
Anoniem: 1032405
Kacheltje weer mooi schoon en pellets geladen, die kan er weer een weekje tegen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a5G3wT26NZzc3t5bY2cEr890.jpg?f=user_large)
We zijn echt super blij met dit ding, stoken nog niet veel maar savonds gaat ie ff een paar uurtjes aan en dat is gewoon echt heerlijk.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a5G3wT26NZzc3t5bY2cEr890.jpg?f=user_large)
We zijn echt super blij met dit ding, stoken nog niet veel maar savonds gaat ie ff een paar uurtjes aan en dat is gewoon echt heerlijk.
Kunnen mensen mij wat advies geven voor een asstofzuiger?
Ik heb een Einhell gezien bij Toolstation voor iets van 50,-.
Lijkt mij meer dan genoeg.
Bij Bol hebben ze een Kärcher, die kost 99,- .
En daar tussen in (en onder en boven) zitten er ook nog heel veel.
Ook zien ik de Powerplus vaan voorbij komen...
Wat gebuiken jullie?
De huis-tuin-keuken stofzuiger wil ik hier niet voor gebruiken
Wat gebuiken jullie?
8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland
Ik denk dat ik de meest types qua aszuigers wel gehad heb maar de Kärcher die we vorig jaar hebben aangeschaft is wat mij betreft iedere euro waard. Deze heeft de mogelijkheid het filter schoon te rammen d.m.v. een knop bovenop het toestel. Dat scheelt erg veel geknoei en geklooi. Ik gebruik hem vaak omdat we 100% verwarmen met een MCZ Hydro.
Zaak is dat het een zuiger met een stof zak is, er zijn er ook zonder en die gaan niet lang mee.hansie_k schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 10:47:
Kunnen mensen mij wat advies geven voor een asstofzuiger?
Wat gebuiken jullie?
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Mooi nieuw, is dat een artel julia?Anoniem: 1032405 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 10:13:
Kacheltje weer mooi schoon en pellets geladen, die kan er weer een weekje tegen.![]()
[Afbeelding]
Een Artel italnext. Gekozen vanwege de bovenaansluiting, zodat hij iets dichter op de muur kon.
Nice! Ik heb nog een oude kalor chiara, lijkt er nog veel op.Anoniem: 1032405 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:41:
[...]
Een Artel italnext. Gekozen vanwege de bovenaansluiting, zodat hij iets dichter op de muur kon.
Blijft leuk een vuurtje, hoewel ik er niet mee verwarm.
Op eco en laag getuned, halve kilo per uur.
YouTube: Kalor chiara
Bruine pellets? Is dat de next met continue systeem?Anoniem: 1032405 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 10:13:
Kacheltje weer mooi schoon en pellets geladen, die kan er weer een weekje tegen.![]()
[Afbeelding]
Volgens mij heeft hij idd een continu draaiende vijzel.Darkz0rs schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 19:01:
[...]
Bruine pellets? Is dat de next met continue systeem?
En ja bruine pellets, nog op kunnen pikken toen ze vrij goedkoop waren.
Volgende keer wil ik witte proberen. Maar dan moet ik er nog wel ff 96 zakken doorheen zien te jagen deze winter

Dat zal het zijn. Is na 45 minuten heb ik nu getimed. Ik ben nog tegen iets aan gelopen. Ik vind de kamerventilator veel herrie maken. Ik ben er nu achter dat de herrie niet toeneemt of afneemt wanneer ik de vermogensstand wijzig. Ik heb nu in het programma kamerventilator, dat is PR023 op 04 staan maar de snelheid veranderd gewoonweg niet. Ik heb het idee dat de ventilator altijd dezelfde toeren draait ongeacht vermogensstand. Wat is jullie ervaring met de kamerventilator? Kun je deze stil krijgen?Adeo schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 10:08:
[...]
Heb hier ook een FirePlus (of Artel) JuliaNext, die melding "fire stop" komt in het scherm tijdens een schoonblaas beurt.
Die schoonblaas beurt gaat volgens parameter PR03 om de 45 minuten plaatsvinden.
Heb je de kachel al langer? Regelmatig schoonmaken van de ventilator is ook belangrijk. En kan ook helpen geluid te verminderen.The_Priest schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 20:46:
[...]
Dat zal het zijn. Is na 45 minuten heb ik nu getimed. Ik ben nog tegen iets aan gelopen. Ik vind de kamerventilator veel herrie maken. Ik ben er nu achter dat de herrie niet toeneemt of afneemt wanneer ik de vermogensstand wijzig. Ik heb nu in het programma kamerventilator, dat is PR023 op 04 staan maar de snelheid veranderd gewoonweg niet. Ik heb het idee dat de ventilator altijd dezelfde toeren draait ongeacht vermogensstand. Wat is jullie ervaring met de kamerventilator? Kun je deze stil krijgen?
Ik heb de kachel nu 2 weken. Ik heb niet het idee dat het vuiligheid is. Meer dat het rpm niet veranderd.Racer89 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 21:08:
[...]
Heb je de kachel al langer? Regelmatig schoonmaken van de ventilator is ook belangrijk. En kan ook helpen geluid te verminderen.
Hoe bedoel je dat? Bedoel je de shakers om je warmtewisselaar schoon te trillen? Of heb ik iets gemist op onze MCZRaymond19792 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:01:
Deze heeft de mogelijkheid het filter schoon te rammen d.m.v. een knop bovenop het toestel.
Vaak kan je in de parameterlijst voor elke stand van de kachel ook de fanspeed aanpassen, dus als je op eco draait dan wel de fanspeed van eco aanpassen, draai je op 1 of 2 dan natuurlijk voor die setting.The_Priest schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 21:28:
[...]
Ik heb de kachel nu 2 weken. Ik heb niet het idee dat het vuiligheid is. Meer dat het rpm niet veranderd.
Ik had het over de Kärcher aszuiger. Als ik verwarring gezaaid heb, excuus.tummeke393 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 22:22:
[...]
Hoe bedoel je dat? Bedoel je de shakers om je warmtewisselaar schoon te trillen? Of heb ik iets gemist op onze MCZ
Tnx Rol-Co maar dat heb ik dus gedaan. Het lijkt alleen of dat geen effect heeft. Bij 65 graden gaat ie aan en veranderd volgens mij niet meer van snelheid.Rol-Co schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 22:40:
[...]
Vaak kan je in de parameterlijst voor elke stand van de kachel ook de fanspeed aanpassen, dus als je op eco draait dan wel de fanspeed van eco aanpassen, draai je op 1 of 2 dan natuurlijk voor die setting.
Dat zou vreemd zijn inderdaad, de ventilator van de standen zit bij mijn kachel ergens in de hoge nummers, 28 of zoiets uit mijn hoofd, ik had een lijstje.The_Priest schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 07:04:
[...]
Tnx Rol-Co maar dat heb ik dus gedaan. Het lijkt alleen of dat geen effect heeft. Bij 65 graden gaat ie aan en veranderd volgens mij niet meer van snelheid.
ziet er echt mooi uit zegAnoniem: 1032405 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 10:13:
[Afbeelding]
word goed onderhouden
toch langzaam zie ik steeds meer weerstand en kan me voorstellen dat komende winter er wel extreem veel word gestookt ivm dure gas prijzen
.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025
De nieuwe modellen zijn niet meer op toeren maar op watt. Je kamer ventilator loopt van pr 23 tot pr 27. En dat is dan idd instel aar per pot.The_Priest schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 07:04:
[...]
Tnx Rol-Co maar dat heb ik dus gedaan. Het lijkt alleen of dat geen effect heeft. Bij 65 graden gaat ie aan en veranderd volgens mij niet meer van snelheid.
Ik weet van mijn oude Julia dat je dat gevoelsmatig niet heel erg meer kreeg. Maar wel qua geluid. De nieuwe generatie is een verademing ten opzichte van de eerste.
@The_Priest , weet je wel zeker dat het de ventilator zelf is en niet dat er ergens een plaat die door de ventilator in resonantie komt.
Hier was dat namelijk wel het geval, bleek dat (na het verwijderen van de buitenplaat aan de linkerzijde) de plaat die tegen de wand van de brander aan zit voor een irritant bijgeluid zorgde.
Heb dat verholpen door er een stukje siliconenband tussen te zetten.
Is nu volkomen geruisloos.
Als je handig bent dan trek die beide zijkanten er maar eens af en start de kachel opnieuw, je hebt dan een veel beter overzicht waar geluiden weg kunnen komen.
Hier was dat namelijk wel het geval, bleek dat (na het verwijderen van de buitenplaat aan de linkerzijde) de plaat die tegen de wand van de brander aan zit voor een irritant bijgeluid zorgde.
Als je handig bent dan trek die beide zijkanten er maar eens af en start de kachel opnieuw, je hebt dan een veel beter overzicht waar geluiden weg kunnen komen.
De prijzen van (witte) pellets zijn weer gestegen.
Welkoop met agriselect zit nu op 1 euro per kilo. Plosplan van de hornbach lijkt me bij losse verkoop het goedkoopst (91cent/kilo).
Welkoop met agriselect zit nu op 1 euro per kilo. Plosplan van de hornbach lijkt me bij losse verkoop het goedkoopst (91cent/kilo).
wow voor een stook sizoen 3000 kilo nodig dus bijna 3000 euro
wie doet dit nog is gas goedkoper nu met het plafond
.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025
Als je 3000 kilo pellets in een seizoen verbruikt, dan zul je ook wel meer dan 1300m3 gas gebruiken waarvoor het plafond geldt....Maxwp schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:48:
wow voor een stook sizoen 3000 kilo nodig dus bijna 3000 euro
Ik begrijp die 3000 kilo niet. Uiteraard veranderd de conversie niet. Dus als je veel pellets gebruikt, gebuik je ook veel gas, of wel alternatief dan ook.
De energetische waarde van gas is wel 2x zo hoog, dus gebruik je grofweg 2 kilo pellets tegenover 1 kuub gas.Darkz0rs schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 15:48:
Ik begrijp die 3000 kilo niet. Uiteraard veranderd de conversie niet. Dus als je veel pellets gebruikt, gebuik je ook veel gas, of wel alternatief dan ook.
Ook hier is dat dus de overweging. Ik had gehoopt dat de gekte voorbij zou gaan met het plafond, maar op deze manier gaan we terug op de gas CV, tot de pelletprijzen weer wat dalen.
Ja, maar je verbruik veranderd niet. Alles is evenredig. Iedereen moet bekijken hoe het voor zijn situatie uitpakt. Maar feit is, als je 3000 kilo nodig hebt aan pellets. Je dus evenredig gas gebruikt.tummeke393 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:40:
[...]
De energetische waarde van gas is wel 2x zo hoog, dus gebruik je grofweg 2 kilo pellets tegenover 1 kuub gas.
Ook hier is dat dus de overweging. Ik had gehoopt dat de gekte voorbij zou gaan met het plafond, maar op deze manier gaan we terug op de gas CV, tot de pelletprijzen weer wat dalen.
De energetische waarde is inderdaad hoger van gas. Maar de pelletkachel is beduidend sneller warm dan een cv systeem. En daar mee dus sneller en dus zuiniger ( in mijn geval ).
Hoeveel kW is jouw pelletkachel dan?Darkz0rs schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:56:
[...]
De energetische waarde is inderdaad hoger van gas. Maar de pelletkachel is beduidend sneller warm dan een cv systeem. En daar mee dus sneller en dus zuiniger ( in mijn geval ).
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Het ligt aan de thermostaat dat er voorzichtig gestookt wordt.
Tja, als je van centraal naar lokaal verwarmen gaat dan is het ook lastig vergelijken. Dat kan natuurlijk erg gunstig uitvallen in jouw geval. Maar hier moet ik meerdere slaapkamers warm houden in een oud huis, dus hebben we voor een pellet CV gekozen. Die wordt ook nog eens gewoon door een thermostaat aangestuurd. Dan zou die rekensom dus aardig moeten kloppen.Darkz0rs schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:56:
[...]
Ja, maar je verbruik veranderd niet. Alles is evenredig. Iedereen moet bekijken hoe het voor zijn situatie uitpakt. Maar feit is, als je 3000 kilo nodig hebt aan pellets. Je dus evenredig gas gebruikt.
Ik heb vanavond nog even zitten spelen. Ben er nu achter dat als ik niet de thermostaat gebruik, maar de kachel handmatig op pot 2 of 3 zet, het toerental van de kamerventilator wel naar beneden gaat. Stand 1 en 2 blijven maar maximaal blazen terwijl ik PR023 en PR024 nog eens aan heb gepast van 4 watt tot 20 watt. Het blijft maar het geluid van een afzuigkap die op standje 3 staat bij pot 1 en 2. Ik denk dat ik morgen de importeur maar eens ga bellen.Adeo schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:25:
@The_Priest , weet je wel zeker dat het de ventilator zelf is en niet dat er ergens een plaat die door de ventilator in resonantie komt.

Ik heb van de week bij een Total tankstation een zak gekocht van 15kg voor 11,95.keko12 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:47:
De prijzen van (witte) pellets zijn weer gestegen.
Weet niet of dat goeie zijn? Prijs is wel prima dacht ik. Was wel in België.
Arkema Appingedam €12,95 per 15 kg zak op de foto staan witte pellets Din plus/A1 86,3ct/kg
Kan alleen per telefoon0596-624212
Kan alleen per telefoon0596-624212
[ Voor 16% gewijzigd door habbekrats op 10-10-2022 21:47 ]
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Wij stoken niet in de slaapkamers. Jaren 60 woning. We stoken dus idd centraal met de deur open. Zo warmt boven een soort van op. Wij kwamen van 1800 kuub gas nu nog 150. In mijn geval is het dus weldegelijk goedkoper. Maar zoals ik zei dat is voor iedereen anders. Mijn buurman stookt zich ook blauw met ze pellet cv. Die heeft er dan ook spijt van. Maar jaatummeke393 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 21:21:
[...]
Tja, als je van centraal naar lokaal verwarmen gaat dan is het ook lastig vergelijken. Dat kan natuurlijk erg gunstig uitvallen in jouw geval. Maar hier moet ik meerdere slaapkamers warm houden in een oud huis, dus hebben we voor een pellet CV gekozen. Die wordt ook nog eens gewoon door een thermostaat aangestuurd. Dan zou die rekensom dus aardig moeten kloppen.
Is je rookgas tempratuur te hoog? Dan wil hij ze warmte wisselaar koelen. Effect is dan ook hard lopende ventilatoren. ( Al ben ik niet zeker dat hij die functie heeft)The_Priest schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 21:26:
[...]
Ik heb vanavond nog even zitten spelen. Ben er nu achter dat als ik niet de thermostaat gebruik, maar de kachel handmatig op pot 2 of 3 zet, het toerental van de kamerventilator wel naar beneden gaat. Stand 1 en 2 blijven maar maximaal blazen terwijl ik PR023 en PR024 nog eens aan heb gepast van 4 watt tot 20 watt. Het blijft maar het geluid van een afzuigkap die op standje 3 staat bij pot 1 en 2. Ik denk dat ik morgen de importeur maar eens ga bellen.
We hebben afgelopen maand de inrichting veranderd, schuin tegenover de kachel hebben we een deur naar boven echter stond hier altijd een bank voor ( hoekbank ) Nu hebben we een bank gekocht die andersom is en hierdoor is de deur vrij. Als we nu stoken met de kachel merken we dat de warmte wel geleidelijk naar boven stijgt. Eerst hadden we alleen een deur naar boven die 90 draden gedraaid stond ten op zicht van de kachel. Het ligt dus ook een beetje aan de opbouw van het huis of de warmte wel of niet makkelijk naar de eerste verdieping gaat.Darkz0rs schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 23:49:
[...]
Wij stoken niet in de slaapkamers. Jaren 60 woning. We stoken dus idd centraal met de deur open. Zo warmt boven een soort van op. Wij kwamen van 1800 kuub gas nu nog 150. In mijn geval is het dus weldegelijk goedkoper. Maar zoals ik zei dat is voor iedereen anders. Mijn buurman stookt zich ook blauw met ze pellet cv. Die heeft er dan ook spijt van. Maar jaa
Ik wil mijn edilkamin fuji de deur uit doen.
Dit is eentje die de vloerverwarming stookt en waarvan ik al 2x bij de jaarlijkse reiniging heb aangegeven dat ik er niet heel tevreden over ben.
Ding is een beetje geknepen door de monteur, want anders veeel te onrustige vlam, continu hoogste stand, laagste stand, hoogste stand etc.
Kachel bij het huis gekregen/overgenomen toen ik het kocht.
Volgens de monteur is de kachel eigenlijk niet geschikt voor hoe hij hier gebruikt wordt; dit is er eentje die eigenlijk aan een buffervat moet hangen en dan werkt ie perfect.
Nu had ik het idee om deze in te ruilen bij dat bedrijf wat het onderhoud doet, en dan min of meer met gesloten beurs een gewone pelletkachel neer te laten zetten en de vloerverwarming gewoon te laten voor wat het is. Dus niet via de CV ketel, maar gewoon koud, ik doe wel sloffen aan.
Nu ruilt in principe die Edilkamin dealer niks in. Misschien dat ik wel via een monteur van hun iets kan regelen, maar dat is ff afwachten nog.
Kamer is 12,5 bij 5,5 meter, met een stuk eruit voor de gang, trapkast en wc. Huis is in 2018 gebouwd.
Volgens de dealer heb ik 8kw nodig.
Ben nu aan het kijken, hij verkocht alleen Edilkamin en MCZ. Zie inmiddels door de bomen het bos niet meer. Tips iemand om een fijne kachel uit te zoeken?
Mocht iemand interesse hebben in de Fuji (met witte keramische zij- en boven panelen) dan hoor ik het graag.
Dit is eentje die de vloerverwarming stookt en waarvan ik al 2x bij de jaarlijkse reiniging heb aangegeven dat ik er niet heel tevreden over ben.
Ding is een beetje geknepen door de monteur, want anders veeel te onrustige vlam, continu hoogste stand, laagste stand, hoogste stand etc.
Kachel bij het huis gekregen/overgenomen toen ik het kocht.
Volgens de monteur is de kachel eigenlijk niet geschikt voor hoe hij hier gebruikt wordt; dit is er eentje die eigenlijk aan een buffervat moet hangen en dan werkt ie perfect.
Nu had ik het idee om deze in te ruilen bij dat bedrijf wat het onderhoud doet, en dan min of meer met gesloten beurs een gewone pelletkachel neer te laten zetten en de vloerverwarming gewoon te laten voor wat het is. Dus niet via de CV ketel, maar gewoon koud, ik doe wel sloffen aan.
Nu ruilt in principe die Edilkamin dealer niks in. Misschien dat ik wel via een monteur van hun iets kan regelen, maar dat is ff afwachten nog.
Kamer is 12,5 bij 5,5 meter, met een stuk eruit voor de gang, trapkast en wc. Huis is in 2018 gebouwd.
Volgens de dealer heb ik 8kw nodig.
Ben nu aan het kijken, hij verkocht alleen Edilkamin en MCZ. Zie inmiddels door de bomen het bos niet meer. Tips iemand om een fijne kachel uit te zoeken?
Mocht iemand interesse hebben in de Fuji (met witte keramische zij- en boven panelen) dan hoor ik het graag.
nvm.
[ Voor 99% gewijzigd door WWJD op 11-10-2022 08:29 ]
Voor de duidelijkheid, de Fuji is in perfecte staat van onderhoud en werkt prima.
Waar ik ontevreden over ben is dat het lang duurt voordat de kamer warm wordt en dat komt omdat de vloerverwarming door de pelletkachel opgewarmd wordt en niet door het warm water van een buffervat wat gewoon op temperatuur gehouden wordt.
Dus het ding doet het prima, alleen heb ik geen plaats voor een buffervat.
Waar ik ontevreden over ben is dat het lang duurt voordat de kamer warm wordt en dat komt omdat de vloerverwarming door de pelletkachel opgewarmd wordt en niet door het warm water van een buffervat wat gewoon op temperatuur gehouden wordt.
Dus het ding doet het prima, alleen heb ik geen plaats voor een buffervat.
Nee ook niet het geval. Ik kan dat checken door de + in te houden. Was 85 graden.Darkz0rs schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 23:50:
[...]
Is je rookgas tempratuur te hoog? Dan wil hij ze warmte wisselaar koelen. Effect is dan ook hard lopende ventilatoren. ( Al ben ik niet zeker dat hij die functie heeft)
Ik heb ondertussen wel de oplossing gevonden
Als ik in het programma de kamerventilator aanpas, PR023 t/m PR028, moet ik niet omlaag gaan met de wattages maar omhoog gaan tot ie weer bij 1 begint. Soms zie ik dat de teller oploopt tot 99 en soms tot 44 ofzo. Beetje vreemd maar het is wel de oplossing.
Bedankt om mee te denken. Nu kunnen we gaan genieten van het kacheltje zonder herrie. Ter info het tabel over welk programma we in de kachel hebben. Grijs is wat ik heb aangepast ten opzichte van de originele waardes die denk ik de importeur er in heeft gezet:
/f/image/gsQakZ6K6qsf0d3SF90rSfAC.png?f=fotoalbum_large)
@vosss Huidige te koop aanbieden en van de centjes rondkijken? Als je de vvw niet mist en maar 1 ruimte verwarmt lijkt me een reguliere pelletkachel een goed alternatief
85 graden is best laag... Pas je op voor condens en daar mee creosoot.The_Priest schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 08:53:
[...]
Nee ook niet het geval. Ik kan dat checken door de + in te houden. Was 85 graden.
Ik heb ondertussen wel de oplossing gevonden![]()
![]()
Als ik in het programma de kamerventilator aanpas, PR023 t/m PR028, moet ik niet omlaag gaan met de wattages maar omhoog gaan tot ie weer bij 1 begint. Soms zie ik dat de teller oploopt tot 99 en soms tot 44 ofzo. Beetje vreemd maar het is wel de oplossing.
Bedankt om mee te denken. Nu kunnen we gaan genieten van het kacheltje zonder herrie. Ter info het tabel over welk programma we in de kachel hebben. Grijs is wat ik heb aangepast ten opzichte van de originele waardes die denk ik de importeur er in heeft gezet:
[Afbeelding]
Dat dacht ik ook. Echter hoopte ik dat dat bedrijf wel aan inruil zou doen. Deze kostte destijds 5500 euro, dus ik dacht die kunnen hier wel een knappe nieuwe van 3000 euro ofzo neergooien en zelf nog wat winst pakken op de Fuji. Ik heb nul verstand van zo een ding loskoppelen, dus de Fuji op marktplaats zetten vond ik niet zo een goed idee.PVPaneel schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 08:57:
@vosss Huidige te koop aanbieden en van de centjes rondkijken? Als je de vvw niet mist en maar 1 ruimte verwarmt lijkt me een reguliere pelletkachel een goed alternatief
@The_Priest , je lijstje met parameters is net even anders als die bij mij met de kachel werd geleverd.
/f/image/o6ChUfaoMIocYQuUWnDH2JhQ.png?f=fotoalbum_large)
Inderdaad, ik heb een Qlima en aan het lijstje te zien is dat uit dezelfde stal. Ik zou eerder rond de 100 graden proberen uit te komen op de eco stand.Darkz0rs schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:15:
[...]
85 graden is best laag... Pas je op voor condens en daar mee creosoot.
Oké tnx voor de tips. Sinds ik nu de kamerventilator onder controle heb komt de rookgastemp inderdaad rond de 100 graden uit. Hiervoor koelde de warmtewisselaar gewoon de boel veel te hard omdat deze maximaal draaide. Nu ben ik tevreden over het kacheltje ✌️
Buiten die hele lijst met parameters kun je ook via het display de "grove" parameters afstellen. Op mijn kacheltje is dat - of + 5% voor aanvoer pellets, rookgasventilator toerental en interieur fan toerental. Daar kun je ook nog mee spelen.The_Priest schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:24:
Oké tnx voor de tips. Sinds ik nu de kamerventilator onder controle heb komt de rookgastemp inderdaad rond de 100 graden uit. Hiervoor koelde de warmtewisselaar gewoon de boel veel te hard omdat deze maximaal draaide. Nu ben ik tevreden over het kacheltje ✌️
1500kubkeko12 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 14:51:
[...]
Als je 3000 kilo pellets in een seizoen verbruikt, dan zul je ook wel meer dan 1300m3 gas gebruiken waarvoor het plafond geldt....
en pellet cv dus hele huis radiatoren ermee doen
wel appels met appels vergelijken
dat is dan verder voor het gehele sisoen
[ Voor 5% gewijzigd door Maxwp op 11-10-2022 16:54 ]
Ik zou zelfs hoger zitten. Hij meet de temperatuur in het begin. Als je schoorsteen 7 meter is dan condenseert hij veel sneller. Maar just my 2 cents. Regelmatig je condens dop checken, als er droge as in zit, dan dikke prima. Is het nat, dan is het mis.ariedude schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:53:
[...]
Inderdaad, ik heb een Qlima en aan het lijstje te zien is dat uit dezelfde stal. Ik zou eerder rond de 100 graden proberen uit te komen op de eco stand.
@vosss
Dat buffervatverhaal hoor ik wel vaker van installateurs. Dat is bijna een standaard verhaal lijkt het wel maar heb je wel eens gemeten wat de temperatuur van je retourleiding is aan de kachel?
Dat buffervatverhaal hoor ik wel vaker van installateurs. Dat is bijna een standaard verhaal lijkt het wel maar heb je wel eens gemeten wat de temperatuur van je retourleiding is aan de kachel?
Iets meer dan 8 meter moet de rook zelfs afleggen..Darkz0rs schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 22:08:
[...]
Ik zou zelfs hoger zitten. Hij meet de temperatuur in het begin. Als je schoorsteen 7 meter is dan condenseert hij veel sneller. Maar just my 2 cents. Regelmatig je condens dop checken, als er droge as in zit, dan dikke prima. Is het nat, dan is het mis.
Inderdaad, goed controleren. Met een temperatuur van rond de 100 is bij mij de aanslag mooi droog. Voordeel van dit type kacheltje is dat je zelf mooi alles kunt regelen qua instellingen;-)The_Priest schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 06:48:
[...]
Iets meer dan 8 meter moet de rook zelfs afleggen..
Ik ben opzoek naar een pelletkachel maar moet in de bestaande schoorteen een flexibele buis geplaatst worden wie heeft er een goede adres die dit soort werkzaamheden doet. regio utrecht
[ Voor 3% gewijzigd door mikey1983 op 12-10-2022 08:57 ]
@mikey1983 Ik zou ook even de regio vermelden, is wel zo handig
Nee nooit gemeten.Raymond19792 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 00:20:
@vosss
Het water wat de vloerverwarming in gaat is warm zat en het warmt ook zeker op. 23 graden geen probleem. Het duurt alleen zo godsellendig lang voordat het comfortabel is qua temperatuur.
En dat komt omdat ik alleen die vloerverwarming heb als verwarming.
Plus dat het verbruik volcontinu ongeveer 1,8 kilo per uur is. Dat stoort mij. Enorm. Ik woon in een modern huis, bj 2018, en daar hoort imo ook modern en snel comfort bij.
Dus ik wil gewoon kappen met verwarmen via de vloer.
Je mag hem bij mij voor nop neerleggenvosss schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:19:
[...]
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Ik begrijp niet wat het nadeel is van een traag systeem zoals vloerverwarming. Zeker in een modern geisoleerd huis. Je warmt 1x je huis op tot 19 of 20 graden, vervolgens is het alleen verliezen compenseren. Een buffervat maakt die verliezen niet kleiner.vosss schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:19:
[...]
Nee nooit gemeten.
Het water wat de vloerverwarming in gaat is warm zat en het warmt ook zeker op. 23 graden geen probleem. Het duurt alleen zo godsellendig lang voordat het comfortabel is qua temperatuur.
En dat komt omdat ik alleen die vloerverwarming heb als verwarming.
Plus dat het verbruik volcontinu ongeveer 1,8 kilo per uur is. Dat stoort mij. Enorm. Ik woon in een modern huis, bj 2018, en daar hoort imo ook modern en snel comfort bij.
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Die laat ik gewoon liggen. Pomp uit en ju.
De Edilkamin Fuji mag je hebben. Kopen bedoel ik.
Ander vraagje, ik zie dat bv Edilkamin een gietijzeren branderruimte heeft en bv Nordic Fire een vermiculite branderruimte heeft.
Is dat goedkoper/minder goed/nadeel?
Vloerverwarming is meer voor low en slow verwarmen, niet voor snel opwarmen op commando.
Thuis de vloerverwarming op de warmtepomp op een constante temperatuur en dat regelt zichzelf. Als we 's avonds bank hangen gaat de pelletkachel aan en is het nog warmer in huis.
Thuis de vloerverwarming op de warmtepomp op een constante temperatuur en dat regelt zichzelf. Als we 's avonds bank hangen gaat de pelletkachel aan en is het nog warmer in huis.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
19 of 20 graden vind ik veel te koud. Het duurt letterlijk uren om de temperatuur naar 22 te tillen. En al die uren staat mijn Fuji er volcontinu 1,8kg per uur er doorheen te stampen.hesselbeertje schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:37:
[...]
Ik begrijp niet wat het nadeel is van een traag systeem zoals vloerverwarming. Zeker in een modern geisoleerd huis. Je warmt 1x je huis op tot 19 of 20 graden, vervolgens is het alleen verliezen compenseren. Een buffervat maakt die verliezen niet kleiner.
Een reguliere pelletkachel heeft de 60m2 hier veel sneller op 22 graden en gebruikt dan misschien nog maar 0,5 of 0,7 kg per uur of iets.
Een aanzienlijk verschil in zowel verbruik als comfort.
Ik heb de huidige kachel nooit aan staan als ik niet thuis ben. Ik hou niet van vuur in mijn huis als ik er niet ben en de hond wel. Waarschijnlijk volstrekt ongegrond, dat ding zit vol met beveiligingen etc, maar de kachel staat hier ivm afwezigheid van ons gewoon te lang uit om vervolgens bij thuiskomst er weer te lang over te doen om het lekker 22 graden te stoken.
Als ik content zou zijn met 19/20 graden had ik er inderdaad geen probleem mee. Echter woon ik niet in Siberië, maar in het rijke westen en ben ik nogal een koukleum en vind ik 22 graden nou eenmaal heerlijk
Ik begrijp wel waarom je 20 niet comfortabel vindt. Bij wisselende binnentemperaturen is de beleving van een temperatuur heel anders, simpelweg omdat de voorwerpen in de ruimte de verhoogde temperatuur nog niet hebben aangenomen. Kortom, je bank, tafel etc is kouder dan de luchttemperatuur.
Stook eens een week op continu 20 (of 21 als je dat graag wilt) graden, en kijk wat dat met het pelletverbruik én het comfort doet.
Het feit dat je m uitzet is de bron van het probleem.
Stook eens een week op continu 20 (of 21 als je dat graag wilt) graden, en kijk wat dat met het pelletverbruik én het comfort doet.
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Jawel, dan kan ik de vloerverwarming gewoon aan laten staan en de pelletkachel het buffervat bij laten verwarmen zodra dat nodig is. Wat ik begreep is dat de kachel dan vanzelf aan/uit gaat en dan staat ie dus niet continu aan als ik er niet ben. Maar ik wil geen buffervat en vloerverwarming vind ik gewoon niks omdat het hier in de winter gewoon teveel afkoelt als ik een paar dagen niet thuis ben.hesselbeertje schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:37:
[...]
Ik begrijp niet wat het nadeel is van een traag systeem zoals vloerverwarming. Zeker in een modern geisoleerd huis. Je warmt 1x je huis op tot 19 of 20 graden, vervolgens is het alleen verliezen compenseren. Een buffervat maakt die verliezen niet kleiner.
Zo is de kachel niet fatsoenlijk in te regelen wegens het ontbreken van een buffervat. Hij flippert dan tussen laagste en hoogste stand. En dat is irritant.hesselbeertje schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:47:
Ik begrijp wel waarom je 20 niet comfortabel vindt. Bij wisselende binnentemperaturen is de beleving van een temperatuur heel anders, simpelweg omdat de voorwerpen in de ruimte de verhoogde temperatuur nog niet hebben aangenomen. Kortom, je bank, tafel etc is kouder dan de luchttemperatuur.
Ik wil deze gewoon wegdoen dn een normale er voor terug. Dat past veel beter bij wat ik prettig vind en bij het gewenste comfort.
En ik weet dat het uitzetten de oorzaak is, ik wil dat ding gewoon niet altijd aan hebben staan en hij werkt volgens de edilkamin dealer niet goed zonder buffervat.
[ Voor 8% gewijzigd door vosss op 12-10-2022 12:52 ]
Tsja, dan wordt het inruilen. Beleving is persoonlijk. Ik ben meerdere momenten per dag blij met mijn 24/7 warme huis tegen weinig kosten.vosss schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:50:
[...]
Zo is de kachel niet fatsoenlijk in te regelen wegens het ontbreken van een buffervat. Hij flippert dan tussen laagste en hoogste stand. En dat is irritant.
Ik wil deze gewoon wegdoen dn een normale er voor terug. Dat past veel beter bij wat ik prettig vind en bij het gewenste comfort.
Daar wil ik nog wel even aan toevoegen dat de dekvloer een veel grotere buffer is dan een buffervat ooit kan zijn. Kortom een buffervat gaat niets helpen.vosss schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:50:
[...]
...
En ik weet dat het uitzetten de oorzaak is, ik wil dat ding gewoon niet altijd aan hebben staan en hij werkt volgens de edilkamin dealer niet goed zonder buffervat.
[ Voor 28% gewijzigd door hesselbeertje op 12-10-2022 12:54 ]
Hangt ook af van de isolatie van je schoorsteen.The_Priest schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 06:48:
[...]
Iets meer dan 8 meter moet de rook zelfs afleggen..
Maar goed die dop goed in de gaten houden.
Je wilt er duidelijk vanaf dus ik denk niet dat het zinvol is om nog advies te geven maar:
Als je retourwater te koud terug de kachel inkomt zal hij altijd vol vermogen blijven branden. Met een Ebse mengklep achter de kachel kun je dit oplossen en zal de kachel wel terugregelen in vermogen.
De traagheid zul je niet oplossen inderdaad.
Als je retourwater te koud terug de kachel inkomt zal hij altijd vol vermogen blijven branden. Met een Ebse mengklep achter de kachel kun je dit oplossen en zal de kachel wel terugregelen in vermogen.
Het gaat mij dan ook vooral om die traagheid wat ik als storend ervaar.Raymond19792 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:22:
Je wilt er duidelijk vanaf dus ik denk niet dat het zinvol is om nog advies te geven maar:
Dat zal vooral vermogens te kort zijn.... Denk ik.vosss schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:33:
[...]
Het gaat mij dan ook vooral om die traagheid wat ik als storend ervaar.
Drama.vosss schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:50:
[...]
Zo is de kachel niet fatsoenlijk in te regelen wegens het ontbreken van een buffervat. Hij flippert dan tussen laagste en hoogste stand. En dat is irritant.
Waarom zet je niet een of twee fancoils in serie met je vloerverwarming?
Die lucht is zo verwarmd. Lijkt me de beste oplossing ook financieel.
Edit, ik zag net een terechte opmerking voorbij komen over een retour temperatuur regeling of ook wel anticondens klep. Dit moet er wel op zitten.
[ Voor 9% gewijzigd door Seafarer op 12-10-2022 16:56 ]
Dat ding is 18 kW. Lijkt me zat, meer dan zat.Darkz0rs schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:37:
[...]
Dat zal vooral vermogens te kort zijn.... Denk ik.
Ik heb 2 linkerhanden. Dat ding van mij is best wat pegels waard als hij nieuw 5500 euro kostte.Seafarer schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:51:
[...]
Drama.![]()
Waarom zet je niet een of twee fancoils in serie met je vloerverwarming?
Die lucht is zo verwarmd. Lijkt me de beste oplossing ook financieel.
Edit, ik zag net een terechte opmerking voorbij komen over een retour temperatuur regeling of ook wel anticondens klep. Dit moet er wel op zitten.
Als ik voor de helft van dan bedrag een nieuwe normale pelletkachel van een kW of 8 neer kan zetten die alles doet wat ik wil en binnen het half uur die kamer hier naar 22 geaden jaagt, wtf moet ik dan mijzelf gaan verdiepen in alle dingen die je zegt en waar ik niks van snap en dan vervolgens onderdelen gaan kopen en een mannetje inhuren om dat allemaal aan te sluiten?
No offence en bedankt voor het meedenken en alles, maar ik denk echt dat ik in mijn situatie veel beter af ben met een nieuwe reguliere pelletkachel.
Ps: nu nog iemand vinden die de Fuji over wil nemen voor een nette prijs. Of een dealer die wel aan inruil doet.
Geen idee wat de marge is voor een pelletkachel van bv 3000 euro. Ik kan mij zo voorstellen dat dat 500 euro is. Nou dan geef mij gratis eentje van 3K, die 500 euro pak je daar niet meer op, maar je kan de mijne heus wel slijten voor 3500 lijkt me toch zo. Misschien wel meer. Geen idee. Win-win zou ik zeggen. Misschien denk ik te makkelijk.
Denk iets te makkelijk gedacht. De handel is oververhit, dus nieuw verkopen is makkelijker voor ze. Daarnaast tijd, bij jou weghalen, schoonmaken, onderhoud enzo en dan nog iets van garantie bieden bij de volgende koper. Die van jou kunnen ze niet te duur aanbieden, maar ze maken wel kosten voor de arbeid die ze er in moeten steken, anders is het prijsverschil met nieuw te klein.
En daarbij nog een stukje risico dat het niet verkocht word, ze zijn blijkbaar niet ingesteld op inruil en tweedehands verkoop.
En daarbij nog een stukje risico dat het niet verkocht word, ze zijn blijkbaar niet ingesteld op inruil en tweedehands verkoop.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Klopt want ik heb een tweede handse gekocht van een zaak die zelf de kachel in dienst had. Nou dat was een gedoe zeg om die bij ons te krijgen en garantie op af te dingen.Erwin_83 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 05:54:
Denk iets te makkelijk gedacht. De handel is oververhit, dus nieuw verkopen is makkelijker voor ze. Daarnaast tijd, bij jou weghalen, schoonmaken, onderhoud enzo en dan nog iets van garantie bieden bij de volgende koper. Die van jou kunnen ze niet te duur aanbieden, maar ze maken wel kosten voor de arbeid die ze er in moeten steken, anders is het prijsverschil met nieuw te klein.
Ze wilden mij zeker liever een nieuwe verkopen. Ze moesten hem bij installatie een fabrieksstand zetten en dat lukte maar niet. Dat heeft twee bezoekjes opgeleverd en een telefoontje naar fabriek. Die daar eigenlijk niet aan mee wilde werken omdat ze niet konden garanderen dat het apparaat zou werken op de nieuwe locatie. Leek op een installatie van een kerncentrale… maar anyway ik denk dat je leverancier daar geen zin in heeft.
Dat is dus inderdaad het geval. Monteur wist wellicht iemand, dus ik kijk of dat wat oplevert, maar die is op vakantie momenteel.
Realiseer je wel dat niemand op een 18kW kachel zit te wachten. Want met 10kW op een gewone cv houd je een heel huis warm bij vorst.vosss schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 01:17:
[...]
Ik heb 2 linkerhanden. Dat ding van mij is best wat pegels waard als hij nieuw 5500 euro kostte.
Als ik voor de helft van dan bedrag een nieuwe normale pelletkachel van een kW of 8 neer kan zetten die alles doet wat ik wil en binnen het half uur die kamer hier naar 22 geaden jaagt, wtf moet ik dan mijzelf gaan verdiepen in alle dingen die je zegt en waar ik niks van snap en dan vervolgens onderdelen gaan kopen en een mannetje inhuren om dat allemaal aan te sluiten?
No offence en bedankt voor het meedenken en alles, maar ik denk echt dat ik in mijn situatie veel beter af ben met een nieuwe reguliere pelletkachel.
Ps: nu nog iemand vinden die de Fuji over wil nemen voor een nette prijs. Of een dealer die wel aan inruil doet.
Geen idee wat de marge is voor een pelletkachel van bv 3000 euro. Ik kan mij zo voorstellen dat dat 500 euro is. Nou dan geef mij gratis eentje van 3K, die 500 euro pak je daar niet meer op, maar je kan de mijne heus wel slijten voor 3500 lijkt me toch zo. Misschien wel meer. Geen idee. Win-win zou ik zeggen. Misschien denk ik te makkelijk.
Dat was ook de achtergrond van mijn suggestie voor een aanpasing.
Ik ben wel benieuwd of je die kachel fatsoenlijk kwijt bent geworden.
In de facebookgroep pelletkachels zie ik af en toe nog wel mensen voorbij komen die geïnteresseerd zijn in tweedehands kachels, waaronder ook installateurs. Wellicht kun je daar je geluk nog beproeven om er van af te komen