• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:23
Schoonouders hebben een mcz ego 8kw laten plaatsen.

Wij hebben echter nog wat moeite met de temperatuur.

Hij staat ingesteld om 19,5 graden auto, maar de kamer was 23 graden.

Iemand tips om de temp wat te temperen en wat beter onder controle te hebben ?

De ventilator stond op stand 1.

We moeten hem nog een beetje leren ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkz0rs
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 19:24
MdO82 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 12:13:

Thermostaat functie? Vermoedelijk gaat hij na 19,5 in modulatie. En schakelt niet uit. Vaak kan je zeggen bijvoorbeeld vaste temp is 20 graden dan gaat hij in modulatie maar na 2 graden er boven gaat hij uit. En als hij 2 graden er onder komt weer aan.

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:58
@MdO82 Wij hebben ook een MCZ, maar thermostaat functie heb ik nooit goed voor elkaar gekregen. Zoals @Darkz0rs als schrijft, hij schakelt nooit helemaal uit. Als de temperatuur bereikt is dan gaat hij naar de laagste stand, maar dus niet uit. Ik heb al van alles geprobeerd, ECO modus enzovoorts, maar nooit voor elkaar gekregen dat hij ook werkelijk echt stopt en eventueel een paar uur later weer start.
Mocht het je wel lukken dan hoor ik het graag.

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Die temperatuur regeling bij Modena werkt ook niet zo, hij gaat wel bij het bereiken van de gewenste temperatuur naar de laagste stand maar helemaal uit doet hij niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Knielen in mijn artel zit standby mode. Hij gaat dan helemaal uit en in standby. Waneer hij weer op ze delta-t waarde komt. Gaat hij weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjCoke
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 12:31
Darkz0rs schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 20:48:
@Knielen in mijn artel zit standby mode. Hij gaat dan helemaal uit en in standby. Waneer hij weer op ze delta-t waarde komt. Gaat hij weer aan.
In mijn Ravelli /nordic zit een functie comfort clima. Die bepaalt wanneer de kachel uitgaat.

Je hebt dan een temperatuur instelling (een min waarde) en vertragingstijd. Eenmaal t bereikt dan schakelt hij in stand-by. Als dan min waarde bereikt van t, dan gaat hij aan en eenmaal t bereikt gaat hij moduleren gedurende de vertragingstijd die je hebt ingesteld.

Ik heb deze functie nog nooit gebruikt maar ik had gisteren ook test gedraaid en toen werd het veel te warm idd.

Ik begreep van de installatiehandleiding dat moduleren hetzelfde is als stand 1/5. Dus kouder kan die niet. Ik weet niet of de kachel nog andere manieren heeft om zich te smoren. Denk het niet.

Het nadeel van stand-by is dat hij kan pendelen en dat zou de gloeispiraal geen goed doen vlg installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Hier ook een Nordic Fire/Ravelli. In de gewone stand regelt die tussen 1 en 5. Als het dus warmer wordt dan ingesteld gaat de kachel dus op de laagste stand branden en als dat meer warmte heeft dan het warmteverlies van de ruimte blijft het dus opwarmen.

Er is ook een eco stand en dan stopt de kachel wel met branden bij de ingestelde ruimte temperatuur en starts dan later zelf weer op als er verwarming nodig is. Zelf gebruik ik dit nooit.

Ik heb vaak de kachel begrenst op stand 2 of 3 en de gewenste ruimte temperatuur wat te hoog zodat de kachel constant in stand 2 of 3 brand en niet op minimaal gaat. Dit geeft bij mij een mooier vlambeeld en minder vervuiling.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Iemand enig idee hoe je een 220volt ventilator van een pellet kachel kan sturen in snelheid en stroom verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjCoke
Darkz0rs schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:32:
Iemand enig idee hoe je een 220volt ventilator van een pellet kachel kan sturen in snelheid en stroom verbruik?
Je bedoelt dat je die bypassed en niet meer laat aansturen door je kachel zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
DjCoke schreef op maandag 19 september 2022 @ 07:45:
[...]

Je bedoelt dat je die bypassed en niet meer laat aansturen door je kachel zelf?
Ja zoiets. Ik heb een kamer ventilator van een artel. Deze wil ik in een trechter plaatsen met een stekker in het stopcontact. Dat werkt maar dit is dan op vol vermogen. Ik wil dit trapsgewijs of stellen op gewenste airflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjCoke
Erwin_83 schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:09:
Hier ook een Nordic Fire/Ravelli. In de gewone stand regelt die tussen 1 en 5. Als het dus warmer wordt dan ingesteld gaat de kachel dus op de laagste stand branden en als dat meer warmte heeft dan het warmteverlies van de ruimte blijft het dus opwarmen.

Er is ook een eco stand en dan stopt de kachel wel met branden bij de ingestelde ruimte temperatuur en starts dan later zelf weer op als er verwarming nodig is. Zelf gebruik ik dit nooit.

Ik heb vaak de kachel begrenst op stand 2 of 3 en de gewenste ruimte temperatuur wat te hoog zodat de kachel constant in stand 2 of 3 brand en niet op minimaal gaat. Dit geeft bij mij een mooier vlambeeld en minder vervuiling.
Ja snap ik maar als ik dat doe dan wordt het binnen echt te warm. Bovendien met de huidige pelletprijs kan dat ook heel duur worden.

Ik heb gisteren hier de eco mode gebruikt maar dat is wel een pita hoor. Vooral de wachtperiodes tussen het uitgaan en weer inschakelen zijn zo groot dat ik niet zo goed begrijp wat de meerwaarde is. Vooral omdat de uitschakel en inschakel procedures ook veel tijd kosten van de machine. Hij moet helemaal door zijn afkoelingsproces heen enz… voordat hij weer start en dan begint eerst een startprocedure die ook lang duurt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:25

Seafarer

XXX

Darkz0rs schreef op maandag 19 september 2022 @ 07:47:
[...]

Ja zoiets. Ik heb een kamer ventilator van een artel. Deze wil ik in een trechter plaatsen met een stekker in het stopcontact. Dat werkt maar dit is dan op vol vermogen. Ik wil dit trapsgewijs of stellen op gewenste airflow.
Bij veel gewone 220v ventilatoren kun je gewoon de spanning verlagen om het toerental te regelen. Doe maar een zoekslag bij Google.

220 volt ventilator toerenregeling.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Nu online
DjCoke schreef op maandag 19 september 2022 @ 07:50:
[...]

Ja snap ik maar als ik dat doe dan wordt het binnen echt te warm. Bovendien met de huidige pelletprijs kan dat ook heel duur worden.

Ik heb gisteren hier de eco mode gebruikt maar dat is wel een pita hoor. Vooral de wachtperiodes tussen het uitgaan en weer inschakelen zijn zo groot dat ik niet zo goed begrijp wat de meerwaarde is. Vooral omdat de uitschakel en inschakel procedures ook veel tijd kosten van de machine. Hij moet helemaal door zijn afkoelingsproces heen enz… voordat hij weer start en dan begint eerst een startprocedure die ook lang duurt…
Dat is de eigenschap van een pelletkachel, die kan niet zomaar aan/uit zoals een cv ketel.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-09 13:37
DjCoke schreef op maandag 19 september 2022 @ 07:50:
[...]

Is je pellet kachel dan niet te groot met zijn vermogen voor de ruimte?

Ik herken het probleem, want ik heb zelf exact het zelfde probleem. Als ik hem aanzet, terwijl de temperatuur rond 20 graden staat, zet ik hem zelf maar uit rond de 21.5/22 graden. Of ik zet de deur open/ op een kier richting de gang, zodat de warmte kan ontsnappen.

Dan heb ik nog een vrij kleine kachel gekozen (5-6kw), maar die is eigenlijk al te groot voor mijn ruimte.

Maar zoals gemeld, dit is een eigenschap van een pellet kachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:47
De meeste mensen hebben een te grote kachel staan, inclusief mijzelf. De meeste pelketkachels hebben een turndown ratio van 1:5 of 1:4 in minimum stand heb je dan nog veel te veel warmte.
Nu heb ik een Dielle met onderaanvoer en die dooft zachtjes uit en bij een start binnen 4 uur gaat hij direct weer aan. Toch is is het bij ons in de kamer ook tussen de 20 en 23 graden.
Als ik op de bank zit heb ik daar geen probleem mee.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xilion
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:48
Knielen schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 17:28:
@MdO82 Wij hebben ook een MCZ, maar thermostaat functie heb ik nooit goed voor elkaar gekregen. Zoals @Darkz0rs als schrijft, hij schakelt nooit helemaal uit. Als de temperatuur bereikt is dan gaat hij naar de laagste stand, maar dus niet uit. Ik heb al van alles geprobeerd, ECO modus enzovoorts, maar nooit voor elkaar gekregen dat hij ook werkelijk echt stopt en eventueel een paar uur later weer start.
Mocht het je wel lukken dan hoor ik het graag.
Dat kan ik je wel uitleggen. Ik heb zelf een MCZ Deco en gebruik ook de ECO stand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5I-rSOSAQapbZUu8YzB5884pus0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H73pAg6HKQtNqrMCdnmKq9q6.jpg?f=fotoalbum_large
Op het hoofdscherm van de app maak ik gebruik van de 'Dynamic'-stand en bovenin kun je zien dat 'ECO' aan staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D2lJrPd5IIc5F312WP508myr52I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rY8emDmg7VkvChKzBF8hPcRm.jpg?f=fotoalbum_large
Vervolgens ga je linksboven naar de 3 strepen en kies je daarna onder 'Shortcuts' voor 'Eco stop'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJ3CyNgWbE9IOm-rNJJnIFF62tM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LpqSlK9huooBH9nrMD1HQY1N.jpg?f=fotoalbum_large
Hier kun je 2 dingen instellen:
Activation delay
Dit is het aantal minuten dat de pelletkachel wacht (nadat de gewenste temperatuur bereikt is) alvorens deze uitschakelt.

Ignition hysteresis
Dit is het aantal graden dat de pelletkachel acceptabel vind onder de gewenste temperatuur alvorens deze weer zal inschakelen.

In mijn geval heb ik de kachel dus ingesteld op 21.5 graden en zal hij zodra dit bereikt is minimaal 10 minuten wachten alvorens deze uitschakeld. Zodra de temperatuur 1 graden onder de ingestelde temperatuur komt (20.5 in mijn geval) zal deze weer inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colazero
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-06 20:52
Weet iemand nog een adres die pellets heeft, lijkt wel of niemand meer voorraad heeft.

Alkmaar 10x325 zuid 43 graden hellingshoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
colazero schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:26:
Weet iemand nog een adres die pellets heeft, lijkt wel of niemand meer voorraad heeft.
Of je het ervoor wilt betalen moet je zelf inschatten, maar hier heb ik 2 maanden geleden mijn pellets besteld:

https://german-pellets.nl...n-pellets-1-pallet-990kg/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Seafarer schreef op maandag 19 september 2022 @ 07:55:
[...]

Bij veel gewone 220v ventilatoren kun je gewoon de spanning verlagen om het toerental te regelen. Doe maar een zoekslag bij Google.

220 volt ventilator toerenregeling.
Maar dit zijn toch monofasige wisselspanning gestuurde ventilatoren. Dus op basis van het aantal Hz uit het stroom netwerk??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:22
colazero schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:26:
Hornbach Nieuwegein heeft nog 1648 zakken Royal Energie bruin. Zak van14 kg a 10,95.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Japiooo schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:39:
[...]

Hornbach Nieuwegein heeft nog 1648 zakken Royal Energie bruin. Zak van14 kg a 10,95.
Dat is net genoeg voor een week

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colazero
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-06 20:52
Heb besteld bij muntex 1005 kilo voor 899,96 kreeg bijna hartverzakking van de prijs.

Alkmaar 10x325 zuid 43 graden hellingshoek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

colazero schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:54:
Heb besteld bij muntex 1005 kilo voor 899,96 kreeg bijna hartverzakking van de prijs.
Het kan nog gekker:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mY-EukELtWHx09AqTYUzbJ4-uXM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xgX4RIstRN5FSSGnuwyS3PoT.jpg?f=fotoalbum_large

Was wat aan het zoeken maar dit gaat dus om 1 zak 8)7

Zal wel een foutje zijn denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik denk dat je net een wormgat naar 2054 gevonden hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Darkz0rs schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:35:
[...]

Maar dit zijn toch monofasige wisselspanning gestuurde ventilatoren. Dus op basis van het aantal Hz uit het stroom netwerk??
Even googlen en je vind genoeg info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Seafarer schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:57:
[...]

Even googlen en je vind genoeg info.
Ja psies, thnx he ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MdO82 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 12:13:

Wellicht in de parameters kijken? Heb die van mij zojuist ook gewijzigd, bij de ecostand de pellettoevoer wat verlaagd. Bij ons bleef de kamertemperatuur namelijk ook langzaam oplopen in ecostand.

Op de website van onze leverancier staan PDF bestanden hoe je in het parameter menu komt en de juiste parameters aan kunt passen. Daarnaast staan de parameters in een tabel aangegeven op de 'adviesstand', dus je kunt ze altijd terugzetten.

Wanneer het wat kouder wordt maar eens goed testen en de juiste parameterstand voor onze woonruimte opzoeken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkz0rs
Verwijderd schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:26:
[...]

Wellicht in de parameters kijken? Heb die van mij zojuist ook gewijzigd, bij de ecostand de pellettoevoer wat verlaagd. Bij ons bleef de kamertemperatuur namelijk ook langzaam oplopen in ecostand.

Op de website van onze leverancier staan PDF bestanden hoe je in het parameter menu komt en de juiste parameters aan kunt passen. Daarnaast staan de parameters in een tabel aangegeven op de 'adviesstand', dus je kunt ze altijd terugzetten.

Wanneer het wat kouder wordt maar eens goed testen en de juiste parameterstand voor onze woonruimte opzoeken :)
wel opletten dat je rookgas ntempratuur niet te laag word, ivm condens.

Verwijderd

Darkz0rs schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:54:
[...]

wel opletten dat je rookgas ntempratuur niet te laag word, ivm condens.
Tnx voor de tip, die hou ik in de gaten d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-09 16:10
colazero schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:54:
jesus kan je net zo goed gas gaan stoken zeker met het plafond wat nu word ingesteld

• Darkz0rs
Maxwp schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:20:
[...]

jesus kan je net zo goed gas gaan stoken zeker met het plafond wat nu word ingesteld
Wij hebben de levering gekregen gisteren, 1000kilo voor 500euro. We hebben deze aangevuld tot 48 zakken p/p. Ik ga dus nu de winter in met 1000kilo. Doorgaans heb ik dat altijd gered. We gaan het zien.

• Maxwp
dat is dan nog goedkoop te noemen.
maar met 1000 kilo komen we niet de winter door

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkz0rs
Maxwp schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:46:
dat is dan nog goedkoop te noemen.
maar met 1000 kilo komen we niet de winter door
Niet??? En ik vind dat we al zo warm stoken steeds. We zouden kunnen over houden als moeders niet steeds zegt warmer!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tummeke393
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-09 11:32
Darkz0rs schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:11:
[...]

Niet??? En ik vind dat we al zo warm stoken steeds. We zouden kunnen over houden als moeders niet steeds zegt warmer!!!
Hier stoken we ook ruim 3000kg per stookseizoen hoor. Vergeleken met het gemiddelde gasverbruik is dat ook wel te verwachten. Daar stoken we dan ook wel het hele huis mee warm, met het gekoppelde CV systeem. Plus het is een oud huis met ook nog eens veel volume.

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-09 20:22
Reloader schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:58:
ik zie nu pas de aanbieding van Fripel B.v. op marktplaats, een bigbag van 500 kilo voor 310 euro bezorgd, wel B grade pellets maar dat zou ik best willen proberen maarja net al besteld helaas
mezelf toch op de wachtlijst laten zetten, kijk wel even wat het doet, van mijn eerdere bestelling hoor ik niks :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkz0rs
tummeke393 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:19:
[...]

Hier stoken we ook ruim 3000kg per stookseizoen hoor. Vergeleken met het gemiddelde gasverbruik is dat ook wel te verwachten. Daar stoken we dan ook wel het hele huis mee warm, met het gekoppelde CV systeem. Plus het is een oud huis met ook nog eens veel volume.
Ja wij hebben een moederhaard model. En een rijtjes huis. De woonkamer is +/- 40m2. We zetten de deur open winterdag om de warmte door het huis te laten lopen. Helaas werkt dat niet fantastisch maar meer dan een pallet heb ik nog niet gedaan. Dat we voorheen op zogenaamde bruine pellets stookte was het zelfs nog minder. Dit jaar hebben we weer bruine, omdat de witte niet betaalbaar en niet leverbaar waren.

• Maxwp
tummeke393 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:19:
[...]

ja dat lijkt me meer in de lijn liggen
dus dat is meer dan 1500 euro

• tummeke393
Maxwp schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:25:
[...]

ja dat lijkt me meer in de lijn liggen
dus dat is meer dan 1500 euro
Ja, behoorlijke stijging in stookkosten. Met de prijzen van nu zelfs eerder 2400 euro.

Als de prijs per kg niet binnenkort onder de 70 cent gaat dan ben ik bang dat het weer gas stoken wordt hier deze winter, anders kan het niet uit ten opzichte van de nu besproken gecapte gasprijs.

• Maxwp
tummeke393 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:32:
[...]

Ja, behoorlijke stijging in stookkosten. Met de prijzen van nu zelfs eerder 2400 euro.

Als de prijs per kg niet binnenkort onder de 70 cent gaat dan ben ik bang dat het weer gas stoken wordt hier deze winter, anders kan het niet uit ten opzichte van de nu besproken gecapte gasprijs.
wow zijn de pellets nog duurder geworden .. 2400 euro mijn god

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japiooo
Maxwp schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:49:
[...]
wow zijn de pellets nog duurder geworden .. 2400 euro mijn god
Ik heb nog voorraad voor een maand. Verstook zo'n 2500 kg pellets in een jaar..
990 kg vraagt men nu 800 euro voor; betekend voor mijn situatie ca. 2000 euro aan pellets.

Heb net een bestelling geplaatst voor een L/L warmtepomp. Geschat verbruik ca. 500 kWh. Investering en electra heb ik er dan in 2 jaar uit.

Denk dat meer gezinnen deze afwegingen maken. Misschien dat dan de vraag en de prijs van pellets zal dalen.

• Darkz0rs
Japiooo schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:58:
[...]

990 kg vraagt men nu 800 euro voor; betekend voor mijn situatie ca. 2000 euro aan pellets.

Heb net een bestelling geplaatst voor een L/L warmtepomp. Geschat verbruik ca. 500 kWh. Investering en electra heb ik er dan in 2 jaar uit.

Denk dat meer gezinnen deze afwegingen maken. Misschien dat dan de vraag en de prijs van pellets zal dalen.
Offtopic, maar wat heb je gekochte.. welke that is.

• Darkz0rs
tummeke393 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:32:
[...]

Ik heb 53 cent betaald. Is nu 69 cent incl levering

[ Voor 3% gewijzigd door Darkz0rs op 22-09-2022 20:41 ]

• tummeke393
Darkz0rs schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:39:
[...]

Ik heb 53 cent betaald. Is nu 69 cent incl levering
Waar dan? Mijn gebruikelijke leverancier zit nog op 81 cent bezorgd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkz0rs
tummeke393 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:47:
[...]

Waar dan? Mijn gebruikelijke leverancier zit nog op 81 cent bezorgd.
Toppellets heb ik ze vandaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:44

bert pit

asdasd

Japiooo schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:58:
[...]

Klopt dan de berekening van de consumentenbond niet, waaruit blijkt dat warmtepompen momenteel gemiddeld 400 Euro meer aan energie kosten dan een gas CV?
Pellets zitten momenteel ongeveer op de helft van gas, dus zou je altijd duurder uit zijn met een warmtepomp. Of mis ik iets?

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Nu online
bert pit schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:46:
[...]

Klopt dan de berekening van de consumentenbond niet, waaruit blijkt dat warmtepompen momenteel gemiddeld 400 Euro meer aan energie kosten dan een gas CV?
Pellets zitten momenteel ongeveer op de helft van gas, dus zou je altijd duurder uit zijn met een warmtepomp. Of mis ik iets?
Alles is afhankelijk van je inkoop prijzen.

Hier nog een oud electra contract tot december 2023 voor iets van 18 cent de kWh ofzo, dus de warmtepomp stookt het goedkoopste voorlopig.

En met zonnepanelen is het verhaal weer anders.

[ Voor 4% gewijzigd door Erwin_83 op 23-09-2022 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
[...]

hoe bereken je dat pellets op de helft van gas zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

Ik ken die berekening niet, maar ik zie de laatste tijd veel berekeningen die niet kloppen. Je moet gewoon even kijken met welke prijzen ze rekenen en wat je echt betaald. Ik zag een berekening met petroleum voor 3 euro de liter, maar ik betaal daar 1,50 voor.

Maar het zou kunnen, er zijn ook berekeningen dat een electrische auto momenteel meer kost in brandstof dan een benzineauto.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japiooo
[...]
Berekening van de consumentenbond ken ik niet; ik kijk naar mijn eigen situatie.

Momenteel heb ik 4 airco's (vv warmtepompen, 3.5 kw) draaien. Gemiddeld verbruik max. ca. 10 kWh per dag. Ik heb nog een energie contract tot medio '25 van 0.27 euro. Dus 2.70 per dag.

In mijn pelletkachel gaat 1 zak a 14 kg per dag. Zoals gezegd betreft dit een grote ruimte; overdag kantoor, 's avonds woonkamer. Goedkoopste aan pellets wat ik nu heb kunnen vinden is 0,69 eur/kg. Dat is ruim 9 euro per dag.
Als vervanger heb ik een 5 kw airco besteld; laat die nu eens 2x meer verbruiken dan de 3.5 versie dan nog is dat veel voordeliger.

Overigens had ik de berekening ook al eens gemaakt met de pellet- en energie prijzen van vorig jaar, toen bleek een airco ook voordeliger.

Rekenen met de huidige energieprijs maakt het plaatje compleet anders natuurlijk.
Het is allemaal wel erg korte termijn, maar goed, als volgend jaar de pelletprijzen spectaculair dalen kan ik altijd de pelletkachel weer aansteken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Normaal gebruiken wij 1500/1700 kuub gas. Nu 1 pellet a 500 euro. Dat is 2000€ goedkoper. Simpele som....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Darkz0rs schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:45:
Normaal gebruiken wij 1500/1700 kuub gas. Nu 1 pellet a 500 euro. Dat is 2000€ goedkoper. Simpele som....
Pellet voor 500 euro, waar ?
(wel een hele pallet, dus 900/1000 kg).

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Laatst online: 07:56
ZeRoC00L schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 16:55:
[...]

Pellet voor 500 euro, waar ?
(wel een hele pallet, dus 900/1000 kg).
;)

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Niets leverbaar nu, en staan ook geen prijzen op van 500 euro voor een pallet bij Toppellets.nl

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012

bert pit

asdasd

Marzman schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:08:
[...]

Ik ken die berekening niet, maar ik zie de laatste tijd veel berekeningen die niet kloppen. Je moet gewoon even kijken met welke prijzen ze rekenen en wat je echt betaald. Ik zag een berekening met petroleum voor 3 euro de liter, maar ik betaal daar 1,50 voor.

Maar het zou kunnen, er zijn ook berekeningen dat een electrische auto momenteel meer kost in brandstof dan een benzineauto.
Inderdaad.
De verschillen zitten hem in het contract dat je hebt met de energieleverancier.

Zou je nu een nieuw contract voor elektriciteit moeten sluiten dan zit je op 80 cent per kW. Een volle tank in een EV (stel 60kW) kost dan 48 Euro en daar kom je 300 a 350 kilometer mee. Een warmtepomp gebruikt circa 4000kW per jaar, dat zou in dat geval 3.200 Euro aan stroom zijn.

Voor 3.200 Euro kun je nogal wat pellets kopen. Heb je echter nog een contract tegen 20 cent de kW, dan kun je die hoge bedragen dus door 4 delen en is een warmtepomp of EV wel interessant.

Ofwel: appels met appels vergelijken. ;)

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
ZeRoC00L schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 17:17:
[...]

Niets leverbaar nu, en staan ook geen prijzen op van 500 euro voor een pallet bij Toppellets.nl
Nu niet meer nee, heb ik ook nooit beweerd.

• maartenmrmtr
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-08-2024
Ik zou graag advies inwinnen mbt het plaatsen van een pellet cv in mijn woning; Bij voorbaat dank

Ik zou graag mijn huidige CV ketel (gas, CW4) vervangen met een pellet CV.
Functies:
- Verwarmen woning circa 190m3
De isolatie is slecht, het betreft een tussenwoning appartement, oud huis, begane grond.
- sanitair warm water (1 douche, 9L/min)

Ik wilde de pellet CV combineren met een geisoleerd vat met warmtewisselaar (voor het sanitair warm water) van circa 200L (lijkt me voldoende voor 9L/min).
Ik zou dan (door de thermostaat gestuurde) kleppen (honeywell vc8615 bvb) in de verwarmingsleidingen plaatsen om wanneer de kamerverwaming/thermostaat uit staat enkel het buffervat voor het sanitair warm water op te warmen en het radiator-circuit af te sluiten om onnodig warmteverlies te voorkomen.

Een aantal vragen:
1) Is 200L voor sanitair warm water voldoende naar jullie mening?
2) Is het raadzaam ook een buffervat in het radiator circuit te plaatsen? Aantal radiatoren =10, circa
3) welk vermogen pelletCV denken jullie dat verstandig is voor het bovengenoemde scenario?
3) Zijn pellet cv's ook in 'gesloten' variant verkrijgbaar? Ik kon relatief makkelijk gelsoten pelletkachels vinden maar gesloten pellet cv's kon niet snel vinden. wellicht niet op de juiste plekken gezocht. Zie voor de reden waarom ik een gesloten type wil aub het volgende punt (5)
5) Reden voor het willen van 'gesloten' pelletCV:
Het betreft een huurwoning (ymere), hun regelgeving mbt plaatsen pelletkachel/cv is onduidelijk. Ik kan mij voorstellen dat ymere enkel een gesloten model toestaat/accepteert, indien zij uberhaupt installatie van een pelletkachel/cv aanvaarden.(zie * onderstaand voor verdere toelichting)*
Ik ben ervan op de hoogte dat de rookgasafvoer boven goothoogte moet uitkomen (dit kan gerealiseerd worden met bestaand schoorsteenkanaal dus zou geen probleem moeten zijn)
6) Eventuele meningen over zelf reiniging functies en hoe goede deze werken/zinvol deze zijn in praktijk

*aangezien een tijd geleden mijn CV door ymere is voorzien van rookgaskanaal naar buiten en ik destijds verplicht mijn gaskachel moest wegdoen uit veiligheidsoverwegingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@maartentmm Met de huidige pellet prijzen zou ik nog maar eens heel diep nadenken of dit een verstandige investering is. Pellet prijzen stijgen met de dag of niet leverbaar. Een collega vestookt ca 3,5 ton per jaar wat met de huidige prijzen dus bijna 3000 euro is.

Ik zou eerst andere isolatie maatregelen nemen.

Als je nu een cv van bv 30 kw hebt neem je ook een pellet cv van die grote.
200 liter sanitair ligt aan de gezinsgrote en vraag, douche bad. Ik eken meestal met 50-60 liter per persoon van 57 graden bij normaal gebruik.

Afhankelijk van het vermogen van de pelletcv moet je denken aan een buffervat 500-1000 liter. Heb je daar allemaal plaats voor inclusief een flinke voorraad pellets.

[ Voor 13% gewijzigd door habbekrats op 24-09-2022 16:36 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

@maartenmrmtr In een huurwoning ga je toch niet de cv veranderen?

Dan doe je hooguit wat simpele dingen voor isolatie, radiatorfolie, folie voor de ramen eventueel, tochtstrips. Voor grotere dingen moet je bij de eigenaar klagen, waarschijnlijk is er wel wat mogelijk (maar zal dan misschien de huur wat hoger worden).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• maartenmrmtr
habbekrats schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 16:33:
@maartentmm Met de huidige pellet prijzen zou ik nog maar eens heel diep nadenken of dit een verstandige investering is.
Bedankt voor je reactie en de informatie.

Met wat zoekwerk leek het alsof pellets, indien je in bulk koopt (per 1000 kg), te krijgen waren voor rond de 90 cent per kg. Omgerekend naar equivalent van 1m3 aardgas komt dit uit op circa 2eu aan pellets per m3 aan aardgas. Met huidige prijzen (3.8eu/m3 gas) is dat dus nog interessant. Indien er een prijsplafond op het gas komt van 1.5eu of vergelijkbaar zal het met die pellet prijzen goedkoper zijn om op gas te stoken. Als je in nog grotere hoeveelheden koopt kan je (aannemende dat het leverbaar is) in frankrijk bijvoorbeeld prijzen van rond de 20-30cent per kg vinden dus zelfs indien gasprijs tot 1.5eu wordt verlaagd zou op pellets stoken dan alsnog interessant zijn (volgens mijn berekening zou je dan 70cent aan pellets uitgeven voor equivalente energie van 1m3 aardgas) :)
(berekening gebaseerd op deze gegevens: https://www.gasvrij.nu/wp...oelichting-Berekening.pdf (uiteraard met nieuwe prijzen voor gas en pellets ingevuld bij het maken van de berekeningen)).

Wellicht ben ik te optimistisch mbt potentieele leveringsproblemen/verdere prijsstijgingen van de pellets...

[ Voor 12% gewijzigd door maartenmrmtr op 24-09-2022 17:22 ]

• maartenmrmtr
Marzman schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 16:58:
@maartenmrmtr In een huurwoning ga je toch niet de cv veranderen?

Dan doe je hooguit wat simpele dingen voor isolatie
Ja, isolatie verbeteren is zeker ook een goed plan.
Ik ben van plan lang te huren (huur is laag) dus vandaar maar ik snap wat je bedoelt. :)

• habbekrats
@maartentmm Er zit ee beetje verschil tussen pelletcv welke je in de kamer zet of een model wat in de "cv" ruimte staat. Type's die uit het zicht staan branden met veel hogere temperatuur en zijn geschikt om wat goedkopere rommel pellets in te stoken. In de kamer wil je dit niet hebben buiten dat je dan om de haverklap de branderbak leeg kunt gooien.

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10:34

V-8

Erwin_83 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:51:
[...]

En met zonnepanelen is het verhaal weer anders.
Waarom? Elke kWh vanuit je zonnepanelen die je gebruikt en dus niet teruglevert, kost je je terugleververgoeding, bij mij €0,46 per kWh.

Just my 2 cents d:)b

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

• maartenmrmtr
habbekrats schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 18:44:
@maartentmm Er zit ee beetje verschil tussen pelletcv welke je in de kamer zet of een model wat in de "cv" ruimte staat. Type's die uit het zicht staan branden met veel hogere temperatuur en zijn geschikt om wat goedkopere rommel pellets in te stoken. In de kamer wil je dit niet hebben buiten dat je dan om de haverklap de branderbak leeg kunt gooien.
Duidelijke info. mijn plan was om de pellet cv in de "cv" ruimte te plaatsen, begrijp ik het dan goed dat het verschil tussen een "pellet moederhaard" en een "pellet cv" is dat de moederhaard het model is dat in de kamer staat en optioneel ook de kamer waarin deze geplaatst wordt verhit? en bij de pellet cv de ruimtes enkel dmv de aangesloten radiatoren verwarmd worden?

Betreffende branderbak legen: is de reden dat de branderbak bij het type dat in het cv hok geplaatst wordt minder vaak geleegd moet worden omdat deze in het algemeen groter van formaat is bij dit type cv OF omdat bij de verbranding bij hogere temperatuur minder afvalstoffen achterblijven in de branderbak? (of zit ik er helemaal naast met mijn uitleg en is er een andere reden hiervoor?)

Is er naar jouw weten ook een verschil in efficientie tussen deze 2 types, wellicht gekoppeld aan de hogere verbrandingstemperatuur? (in de ruimte of in cv hok)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimbjorno
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-08 11:29
Vraag omtrent goede aszuigers, welke is aan te raden. Ik heb het afgelopen twee jaar gedaan met zo'n tonnetje die een enorme herrie maakt en gevoelsmatig niet schoon is. Daarnaast zitten de filters zomaar vol waardoor de kracht er uit gaat.

Advies is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10:01
@maartenmrmtr Let op, een pelletkachel cv (moederhaard) geeft ALTIJD warmte af aan de ruimte waarin ie staat, je kunt er niet voor kiezen alleen het cv circuit te verwarmen. Er zijn wel mogelijkheden die de afgifte aan de plaatsingsruimte verminderen.
De pelletketel verwarmt alleen het cv circuit.

[ Voor 8% gewijzigd door PVPaneel op 25-09-2022 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
Wimbjorno schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:31:
Vraag omtrent goede aszuigers, welke is aan te raden. Ik heb het afgelopen twee jaar gedaan met zo'n tonnetje die een enorme herrie maakt en gevoelsmatig niet schoon is. Daarnaast zitten de filters zomaar vol waardoor de kracht er uit gaat.

Advies is welkom!
Wij hadden de Karcher WD2. Prima apparaat en was er tevreden over. Mooi bereik van de slang en snoer. Helaas was die na 1 jaar al kapot en kon niet gerepareerd worden, dus geld teruggekregen van bol.com

Nu hebben we 'dezelfde' van de Lidl. Ook prima, maar de slang is wat te lang, waardoor minder comfortabel met zuigen.

Zijn dus niet specifiek aszuigers, maar gewone.

Ze maken wel veel lawaai, maar ik ben vaak binnen 2 minuten wel klaar dus dat maakt weinig uit naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimbjorno
Jan_V schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:56:
[...]

Wij hadden de Karcher WD2. Prima apparaat en was er tevreden over. Mooi bereik van de slang en snoer. Helaas was die na 1 jaar al kapot en kon niet gerepareerd worden, dus geld teruggekregen van bol.com

Nu hebben we 'dezelfde' van de Lidl. Ook prima, maar de slang is wat te lang, waardoor minder comfortabel met zuigen.

Zijn dus niet specifiek aszuigers, maar gewone.

Ze maken wel veel lawaai, maar ik ben vaak binnen 2 minuten wel klaar dus dat maakt weinig uit naar mijn mening.
Ik heb momenteel zo'n PowerPlus, maar moet daar om de zoveel tijd een nieuw filter in zetten. Ik lees ook dat er filters zijn die je gewoon kan uitwassen. Is dat bij die Karchers ook het geval?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan_V
Wimbjorno schreef op zondag 25 september 2022 @ 14:10:
[...]

Ik heb momenteel zo'n PowerPlus, maar moet daar om de zoveel tijd een nieuw filter in zetten. Ik lees ook dat er filters zijn die je gewoon kan uitwassen. Is dat bij die Karchers ook het geval?
Ik klop ze zo nu en dan uit of koop een nieuwe.

Uitwassen een keer gedaan bij onze zakloze stofzuiger, maar dat vond ik geen succes. Het filter stonk daarna behoorlijk (was te langzaam gedroogd, dus muffe lucht), dus daar koop ik ook telkens nieuwe voor, of uitkloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-09 10:49
Wimbjorno schreef op zondag 25 september 2022 @ 14:10:
[...]

Ik doe nu al twee jaar met een goedkoop Powerplus aszuiger met nog steeds dezelfde filter. Elke week klop ik het as uit de filter en hij doet het weer als nieuw. Helemaal niet nodig om er om de zoveel tijd een nieuw filter in te stoppen vind ik.

Na het uitkloppen wel even de aszuiger buiten aanzetten, want dan spuwt hij een heleboel as uit de eerste keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Hier ook een goedkope van Cranenbroek, regelmatig filter uitkloppen, en heb er ook nog 2 reserve liggen. Aangezien die toen de koop waren voor 4 euro geloof ik. Zal nu ook wel het dubbele kosten :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adeo
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09:46
Gebruik hier nu al enkele jaren een Nilfisk Aero 21-01 PC, niet alleen voor de beide pelletkachels maar ook voor de normale huishouding.
Kost een beetje maar nog steeds het eerste filter en nooit problemen. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WWJD
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-08 21:36

WWJD

*pluh*

Ik heb de aszuiger van de Action mét het grote 'zak filter' van de grote variant. Dat werkt super, die zak is veel makkelijker uit te kloppen dan het kleine filtertje. Het kleine filtertje zit er nog steeds bij op maar wordt niet meer vol ;)

• intuliegend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-04-2024

intuliegend

Wist ik wel....

Aansluit vraagje, ik heb een (te) grote Justfire CV pelletkachel, de PS-15-4CV-HYDRO (te groot voor mijn woninkje van amper 80m2, maar moet later ook nieuwe grote ruimte en veel water gaan verwarmen, en kan terug geschroefd worden tot 4kw volgens de specs) Zit even met een aansluit dilemma..

Ik heb een zonneboiler systeem met een groot buffervat (500L) in bestelling staan, maar op het vat zit 3 tot 4 maanden levertijd. Wilde de pelletkachel hier ook op aan gaan sluiten maar dat gaat deze winter dus niet meer lukken. Heb de kachel staan en een pallet vol pellets dus vind het zonde om deze nu niet te kunnen benutten, even opties aan het afwegen.

1: Ik heb ergens gelezen dat het mogelijk is om een cv pelletkachel aan te sluiten op vloerverwarming zonder buffervat. Dit zou natuurlijk de mooiste (tijdelijke) oplossing zijn. Maar kan de gebruiker die dat had uitgezocht niet meer terug vinden. Schijnbaar gebruik je dan het water volume van je vloerverwarming als buffer, mits groot genoeg. Ik heb boven en beneden buizen liggen, als hoofdverwarming dus dicht op elkaar. Ongeveer 400 meter slang verdeelt over 6 groepen.

2:Tijdelijk klein buffervat van marktplaats halen, hoop extra gedoe want geen goede ruimte voor momenteel.

Volgens het aansluitschema van justfire kan directe aansluiting alleen met radiatoren. Maar afhankelijk van het vermogen zie ik daar de logica niet helemaal van in. Je wilt natuurlijk niet dat de boel overhit raakt (nu gaat er max 35c door de vloerverwarming), maar de CV ketel duwt er toch ook een minimaal vermogen in? Dus als de pelletkachel terug kan tot 3.6kw, en je hebt een sterke pomp die die warmte over 400m leiding verdeelt, lijkt me dat toch redelijk. Of zie ik iets over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SpAU5s9SanhGOROOGhOTgHF7-8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KjXsnDLkhXpjYnxe5C2WpRum.jpg?f=fotoalbum_large

specs: AMD 8 core+Cryorig Ultimate @ 5,2Ghz - 16GB - 2x R9 290 met wc - HyperX Fury SSD - 2x1TB Raid1

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-09 12:01
Ik heb geen specifieke pelletkachel vraag, maar wel een vraag over aanleggen van rookkanaal (en er is verder geen houtkachel topic dacht ik)
In mijn situatie wil ik een kachel plaatsen, voor de sfeer, in onze kas.
Hij zou dan 2 bochten kunnen maken, van vertical naar horizontaal en dan 40cm verder weer verticaal. Dit is dan door glas, of ik vervang de ruit door een stuk plaatmateriaal wat tegen de hitte kan.

Binnen in de kas is het veel met hout afgewerkt. De plek van de kachel wordt natuurlijk hittebestendig gemaakt. Volgens mij kan ik dan wel met een enkelwandige pijp naar boven toe het glas door? Ik zit dan vermodelijk op een centimeter of 30 of 40 van een houten wand af, weet niet of dat voldoende is?

[ Voor 3% gewijzigd door !null op 29-09-2022 15:26 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sahara
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-09 12:24

Advies is welkom!
Voor de houtkachel (geen pellet dus) gebruik ik de Powerplus POWX308 Aszuiger, deze heeft een filterzak. Dus een soort zak om de motor heen en omdat die zak de motor beschermd, hoef je niet telkens dat filter onder de motor zoals bij filterzak-loze aszuigers uit te wassen/ uit te kloppen. Ik had hiervoor zo'n aszuiger van Vonroc zonder filterzak, maar dat is constante verlies van zuigkracht omdat het filter voor de motor al het as aanzuigt en het in notime doet verstoppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag eens het ruitje gereinigd van ons pelletkacheltje, die was een beetje vervuild geraakt na ongeveer de eerste 10kg stoken. Met een vochtige doek schoongemaakt en dat was direct al een heel stuk schoner, maar toch nog een lichte waas op de ruit die ik er niet afkreeg. Daar kan ik dus slecht tegen, want nieuw >:)

Even naar de gamma gereden en dit spul gehaald: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZuruDfKINGtOH3TjzNX0wOwoQnc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6ZZPMCRKzqdZOOLWAzvnz8G0.png?f=user_large

Nou, dat werkt dus echt als een malle _/-\o_

Op de flacon staat dat je de hele ruit ermee moet insprayen en dan een paar minuten in moet laten trekken, maar gezien de vervuiling mee viel heb ik gewoon een heel klein beetje op een stuk keukenpapier gedaan en daarmee wreef ik die waas er instant vanaf. Even nagelopen met een vochtige doek en daarna droog gemaakt.

Het kachelruitje is nu zelfs schoner dan de ramen _O- kan dit goedje aanbevelen aan iedereen die zijn ruitje niet gemakkelijk schoon krijgt met enkel een vochtige doek d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Steenwijkerland
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Natte schoonmaakdoekjes van de lidl/aldi werken ook zeer goed.

Heb een edilkamin slide2 met grote ruit en gebruik 3 doekjes per keer en brandschoon zonder waas.
Ff nawrijven met droog papieren doekje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6X1LY_d9gPub8g4WotI9nGd_Pw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QimFjZAtZI1YXtnABSMGyeCU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Steenwijkerland op 03-10-2022 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steenwijkerland
  • Niet online

Advies is welkom!
Ik gebruik de goedkope aszuiger van de Action al weer 2 jaar ofzo.
(Powerplus heeft ook dezelfde)

Ik gebruik wel een extra papieren binnenzak!
Tevens een toerental regelaar erop gemaakt (amazon paar euro)
Nu zuigt hij op lage snelheid met geen herrie en zuigt prima.
Wat ochtends ook fijn is voor de medebewoners en buren haha.
As hoeft natuurlijk niet met 1200 watt eruit gezogen worden, is veel te fijn.
Na een 10 a 15 x de kachel uitzuigen vervang ik de zak.
Binnenfilter is dan nog schoon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RGOPIZOEH_8UyIFg65rec41c1Ys=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qfl7rJueLF6kozUjlj7fACi6.jpg?f=user_large

Nu heb ik deze onderstaande simpel ingebouwd en werkt perfect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oFW9S9qREqu1nmSVxWTZt7t90Gw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Jrj42Qpz22esiwl8iipBXqCR.png?f=user_large

Kunt ook deze gebruiken, had ik eerst om te testen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5XKYDgn96odlR2clfiKH2oifQGc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WQUhbKXiBxopWmlLEFyZZiC9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Steenwijkerland op 29-09-2022 20:27 ]

Verwijderd

Steenwijkerland schreef op donderdag 29 september 2022 @ 19:56:

Heb een edilkamin slide2 met grote ruit en gebruik 3 doekjes per keer en brandschoon zonder waas.

[Afbeelding]
Top, die ga ik ook eens proberen d:)b

Een schoon ruitje vind ik toch wel erg fijn, lekker naar die vlammetjes kijken ;)

• Steenwijkerland
  • Niet online
Bij de welkoop in Wolvega 12.5 kg (wel afhalen) hebben nog genoeg pellets.
Vorige week nog aanhanger opgehaald.
Agrisellect moeten blanke pellets zijn maar ziet eruit als mix.
Brand prima en niet duur.

[ Voor 12% gewijzigd door Steenwijkerland op 29-09-2022 20:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:07:
Top, die ga ik ook eens proberen d:)b
Een schoon ruitje vind ik toch wel erg fijn, lekker naar die vlammetjes kijken ;)
Benieuwd hoe lang je dat volhoudt, na de eerste winter heb ik mijn ruitjes toch een stuk minder schoongemaakt _O- Maar verder: hier ook een +1 voor de vochtige doekjes, werkt erg goed en is spotgoedkoop :)

Voor hardnekkiger vuil doet een beetje Blue Wonder ook... wonderen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knielen
Nog een tip voor de ruit (deze discussie komt ieder jaar weervoorbij): beetje as op je natte keukenpapier en je wrijft de aanslag er zo af. Stuk goedkoper en minder afval dan al die reinigers en doekjes ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sahara
Voor het schoonmaken van de kachelruit gebruik ik enkel zo een rolletje staalwol, niks geen geklieder met vloeistoffen of natte doeken ofzo, gewoon met een droog rolletje staalwol over het ruitje schuren eventueel met aszuiger eronder het stof opzuigen en de ruiten zijn super strak schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjCoke
Sahara schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 00:04:
Voor het schoonmaken van de kachelruit gebruik ik enkel zo een rolletje staalwol, niks geen geklieder met vloeistoffen of natte doeken ofzo, gewoon met een droog rolletje staalwol over het ruitje schuren eventueel met aszuiger eronder het stof opzuigen en de ruiten zijn super strak schoon.
Ben je dan niet heel bang voor krassen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sahara
DjCoke schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 00:10:
[...]

Ben je dan niet heel bang voor krassen?
Er is fijn en grof staalwol. Ik gebruik fijn staalwol, doe het nu al meer dan 5 jaar met fijn staalwol en er zitten geen krassen in het glas. Kachelruiten hebben over het algemeen hard glas, het is niet dat je met een sleutel bijv in het glas krast, enkel met een fijn object als staalwol schraap je het as er super snel van af. Voor hardnekkige stukken gebruik ik wat grover staalwol en daarna weer fijn staalwol.
Edit: er is ook extra fijn staalwol voor als je echt bang bent om iets te beschadigen.

[ Voor 7% gewijzigd door Sahara op 30-09-2022 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
ik gebruik een heel klein beetje Dasty van de Wibra en een stukje keuken papier. Maar heel erg vast zit het nooit. Ik doe dit altijd op zondag morgen, dan gooi ik de asla leeg in de tuin.

De branderbak maak is wel eens schoon met een roterende borstel in de accu boormachine
https://www.gereedschapce...977-vlakborstel-40mm.html
Wij hebben een pellet kachel met onder aanvoer.

O en mocht je pellets nodig hebben lees eerst hier even, er zijn veel oplichters actief op dit moment.
https://www.politie.nl/ni...4Ou3MJ-A_vq7jdb_VnNWdjVDQ

[ Voor 25% gewijzigd door habbekrats op 30-09-2022 06:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimbjorno

[Afbeelding]
Dit is zeker interessant en dank voor de tip! Ik zoog de kachel uit met letterlijk oorkleppen op 8)7 Er gaat hoe dan ook een nieuwe aszuiger komen, ik vertrouw de mijne niet als we het hebben over de as die ik er soms nog zie uit vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-09 10:49
Ga aub voor het ruitje schoon te maken niet aan de haal met schoonmaakproducten ofzo. Slecht voor jezelf(verstuift in de lucht, komt op je handen), het kan de hardheid van glas aantasten en het koord rondom de ruit gaat er geheid aan.

Zoals eerder al verteld hier, gewoon een nat keukenpapiertje of krantenpapier in de as dippen en daarmee over de ruit wrijven. Daarmee krijg je ook de waas weg die er na een tijdje op komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013

[Afbeelding]
Ik wil niet zeuren, maar dat soort dingen zijn echt enorm slecht voor het milieu...
Ik ben niet het groenste jongentje van de klas, maar er zijn beter alternatieven als die vochtige doekjes.

Ik gebruik altijd verdunde koperpoets met een stukje papier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Nu online
Stuk keukenrol met wat water is hier al voldoende. As nog niet eens nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tummeke393
Steenwijkerland schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:07:
[...]

Ik gebruik de goedkope aszuiger van de Action al weer 2 jaar ofzo.
(Powerplus heeft ook dezelfde)

Ik gebruik wel een extra papieren binnenzak!
Tevens een toerental regelaar erop gemaakt (amazon paar euro)
Nu zuigt hij op lage snelheid met geen herrie en zuigt prima.
Wat ochtends ook fijn is voor de medebewoners en buren haha.
As hoeft natuurlijk niet met 1200 watt eruit gezogen worden, is veel te fijn.
Na een 10 a 15 x de kachel uitzuigen vervang ik de zak.
Binnenfilter is dan nog schoon.

[Afbeelding]

Nu heb ik deze onderstaande simpel ingebouwd en werkt perfect.

[Afbeelding]

Kunt ook deze gebruiken, had ik eerst om te testen.
[Afbeelding]
Welke binnenzak gebruik je dan? Ik zat net te denken zoiets toe te voegen aan onze powerplus. Doe het al een tijdje zonder, maar dat is dus elke paar keer helemaal het filter uitkloppen weer. Iets van een voorfilter ofzo lijkt me dus wel handig om toe te voegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sahara
tummeke393 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:33:
[...]

Welke binnenzak gebruik je dan? Ik zat net te denken zoiets toe te voegen aan onze powerplus. Doe het al een tijdje zonder, maar dat is dus elke paar keer helemaal het filter uitkloppen weer. Iets van een voorfilter ofzo lijkt me dus wel handig om toe te voegen.
Je zou hier naar kunnen kijken: https://www.bol.com/nl/nl...powx308/9200000024572788/

Dit is feitelijk de filterzak die bij de duurdere Powerplus aszuiger om de motor heen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tummeke393
Sahara schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 16:56:
[...]

Je zou hier naar kunnen kijken: https://www.bol.com/nl/nl...powx308/9200000024572788/

Dit is feitelijk de filterzak die bij de duurdere Powerplus aszuiger om de motor heen zit.
Die had ik inderdaad gezien. Maar vraag me af of dat dan gaat passen. Zal het nog wel even verder uitzoeken of ik achter afmetingen enzo kan komen om te vergelijken met mijn versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WWJD
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-08 21:36

WWJD

*pluh*

tummeke393 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 17:30:
[...]

Die had ik inderdaad gezien. Maar vraag me af of dat dan gaat passen. Zal het nog wel even verder uitzoeken of ik achter afmetingen enzo kan komen om te vergelijken met mijn versie.
Deze zak heb ik ook in mijn Action zuiger,
Past perfect! Veel makkelijker schoonmaken.
Er zit een rubber onder het deksel die er uit kan, de zak vervangt dit rubber.

Lag bij mij gewoon in de bouwmarkt, goedkoper als bestellen.

[ Voor 6% gewijzigd door WWJD op 01-10-2022 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenwijkerland
  • Niet online
Van de Lidl.
Dacht nog geen 5 euro per 12 pack!

Ken ook mensen die het ook gebruiken voor de Karcher, kosten origineel 5 euro per zak dacht ik....

Om de zoveel tijd ligt het daar in de schappen en dan neem ik wat doosjes mee zodat ik een paar mnd vooruit kan.
Misschien ook wel in hun webshop?? Of Amazon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NhUK8ykI04HSWPK76yP1Br1_3bQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l5UScopFXzOuqbAvU0x4h8IZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bw4CGDh9v9eMQtCecNQlFz9OZUI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aDOpKMc6dKYewFQmR3COUjyA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Steenwijkerland op 03-10-2022 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:21
Guys , mijn schoonouders hebben een pelletkachel, er is een MCZ remote bij
deze dus : Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PEEDGI22TxwWzbJbEJqfj16ihy4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AXyBT0SsDKb8nrPB0QGOIu7W.png?f=user_large

Het type kachel, is net een generatie te oud om er een wifi/smart app uitbreiding op te doen
Nu weet ik dat er zo van die broadlink apparaatjes bestaan... iemand dit al met succes kunnen toepassen om deze kachel toch smart te maken? of eventueel met een andere smart wifi controller?

Bedankt alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tummeke393
NoFate schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:27:
Guys , mijn schoonouders hebben een pelletkachel, er is een MCZ remote bij
deze dus : [Afbeelding]

Het type kachel, is net een generatie te oud om er een wifi/smart app uitbreiding op te doen
Nu weet ik dat er zo van die broadlink apparaatjes bestaan... iemand dit al met succes kunnen toepassen om deze kachel toch smart te maken? of eventueel met een andere smart wifi controller?

Bedankt alvast
Mijn MCZ zit gewoon op de Tado thermostaat aangesloten middels de aansluiting voor een externe warmtevraag (relais). Moduleren is daarmee helaas minder het geval, maar het is nu wel 'smart' aan te sturen allemaal en draait al jaren zonder problemen.

Is dat niet een optie? Geen gedoe is een zo fijn voor schoonouders :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:21
tummeke393 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:46:
[...]

Mijn MCZ zit gewoon op de Tado thermostaat aangesloten middels de aansluiting voor een externe warmtevraag (relais). Moduleren is daarmee helaas minder het geval, maar het is nu wel 'smart' aan te sturen allemaal en draait al jaren zonder problemen.

Is dat niet een optie? Geen gedoe is een zo fijn voor schoonouders :P
Ah, eens naar zoeken... Die tado thermostaat werkt dan op RF 434,5 MHz ook? Want die moet toch dat signaal doorsturen?

Die MCZ is nog een oudere versie, zit geen wifi module in

Edit: NM , na wat Google, die tado zit gewoon met 2 draadjes op de seriële connectie, is idd handig

[ Voor 7% gewijzigd door NoFate op 05-10-2022 08:58 ]

Pagina: 1 ... 58 ... 69 Laatste