Aansluit vraagje, ik heb een (te) grote Justfire CV pelletkachel, de PS-15-4CV-HYDRO (te groot voor mijn woninkje van amper 80m2, maar moet later ook nieuwe grote ruimte en veel water gaan verwarmen, en kan terug geschroefd worden tot 4kw volgens de specs) Zit even met een aansluit dilemma..
Ik heb een zonneboiler systeem met een groot buffervat (500L) in bestelling staan, maar op het vat zit 3 tot 4 maanden levertijd. Wilde de pelletkachel hier ook op aan gaan sluiten maar dat gaat deze winter dus niet meer lukken. Heb de kachel staan en een pallet vol pellets dus vind het zonde om deze nu niet te kunnen benutten, even opties aan het afwegen.
1: Ik heb ergens gelezen dat het mogelijk is om een cv pelletkachel aan te sluiten op vloerverwarming zonder buffervat. Dit zou natuurlijk de mooiste (tijdelijke) oplossing zijn. Maar kan de gebruiker die dat had uitgezocht niet meer terug vinden. Schijnbaar gebruik je dan het water volume van je vloerverwarming als buffer, mits groot genoeg. Ik heb boven en beneden buizen liggen, als hoofdverwarming dus dicht op elkaar. Ongeveer 400 meter slang verdeelt over 6 groepen.
2:Tijdelijk klein buffervat van marktplaats halen, hoop extra gedoe want geen goede ruimte voor momenteel.
Volgens het aansluitschema van justfire kan directe aansluiting alleen met radiatoren. Maar afhankelijk van het vermogen zie ik daar de logica niet helemaal van in. Je wilt natuurlijk niet dat de boel overhit raakt (nu gaat er max 35c door de vloerverwarming), maar de CV ketel duwt er toch ook een minimaal vermogen in? Dus als de pelletkachel terug kan tot 3.6kw, en je hebt een sterke pomp die die warmte over 400m leiding verdeelt, lijkt me dat toch redelijk. Of zie ik iets over het hoofd?
specs: AMD 8 core+Cryorig Ultimate @ 5,2Ghz - 16GB - 2x R9 290 met wc - HyperX Fury SSD - 2x1TB Raid1