Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:27

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Sinds 2 weken staat hier een Animo Pure pellet kachel. (3-10KW)

Deze zal onze huidige verwarming op elektriciteit maximaal moeten gaan vervangen.

De kachel is vrij goed uitgerust : er zit een thermostaat met ruimtevoeler op, en de kachel is dag per dag volledig te programmeren.Ook is de besturing via internet mogelijk.

De eerste indrukken zijn alvast positief : een rustig vlambeeld, en de voorraad van 50Kg pellets gaat wel even mee.
De zelfreinigende functie werkt redelijk. Het is een combinatie van hevige luchtcirculatie in de brandkamer, en een roterende as pot dewelke de as in de asbak kiepert. Het blijft wel nodig om 1x per week te reinigen.

Hieronder alvast enkele tech specs en beelden.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/s/nang4u8ub348ntw/pellet.jpg?dl=0
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/s/qh5yjzcityre1ld/pellet2.jpg?dl=0
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/s/ewx8dnzpgqa1d53/pellet3.jpeg?dl=0
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/s/zlkby20qjuiwq1n/pellet4.jpg?dl=0Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/s/x0ss866qzonotn4/pellet5.jpg?dl=0

De elektrische verwarming heeft nog niet aan gestaan !

• Darkz0rs
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-11 07:02
@DatraxZ zo hey... Heb jij hem ff uit je broek laten hangen.... Vet ding!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:52

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Mooie kachel!
Als de huidige ooit weggaat, wil ik ook zeker kanalisatie erin :)

Tijd voor een nieuwe sig..

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-11 13:35

chem

Reist de wereld rond

Ik heb een pelletkachel die ik wil laten installeren. Ik lees tegenstrijdige berichten over wel/niet via de gevel naar buiten, al dan niet omhoog etc.

Wie kan een installateur aanraden? Via werkspot vrijwel geen reacties, veel bedrijven installeren niet als je hem al gekocht hebt elders.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-11 17:41
chem schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 16:14:
Ik heb een pelletkachel die ik wil laten installeren. Ik lees tegenstrijdige berichten over wel/niet via de gevel naar buiten, al dan niet omhoog etc.

Wie kan een installateur aanraden? Via werkspot vrijwel geen reacties, veel bedrijven installeren niet als je hem al gekocht hebt elders.
Ook wel logisch toch? E.e.a is behoorlijk afhankelijk van elkaar qua werking. Als je straks eens een storing hebt zal de verkoper van de kachel wijzen naar de installateur en vice versa.

Zelf installeren is ook geen optie want dan heb je geen recht op subsidie.

• Roofingburner
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-11 09:13
Ik heb onze pelletkachel ook zelf geïnstalleerd, was niet anders omdat de leverancier geen tijd had. Gewoon het kanaal goed opmeten, de onderdelen bestellen en installeren. Was niet ingewikkeld hoor. En we kregen gewoon subsidie. Alleen jammer dat niemand zegt dat je bij de eerste start de ramen en deuren open moet doen omdat je dan de moord stikt van de rook.

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
emil_406 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 17:15:
[...]

Hangt af van wat je afspreekt.
Ik heb alles zelf voorbereid en de verkoper heeft de kachel aan de leidingen en het schoorsteenkanaal gekoppeld.
Was geen €2600 maar €250 installatiekosten.(eindje rijden, kachel uitladen, naar binnen rijden, aansluiten, opstarten en terug naar de zaak rijden)

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:05
Roofingburner schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 18:12:
Ik heb onze pelletkachel ook zelf geïnstalleerd, was niet anders omdat de leverancier geen tijd had. Gewoon het kanaal goed opmeten, de onderdelen bestellen en installeren. Was niet ingewikkeld hoor. En we kregen gewoon subsidie. Alleen jammer dat niemand zegt dat je bij de eerste start de ramen en deuren open moet doen omdat je dan de moord stikt van de rook.
Rook in de kamer ? Dat is hier niet gebeurd.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:52

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Erwin_83 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 20:52:
[...]

Dan heeft je leverancier waarschijnlijk al een testrun gedaan voor afleveren.
Een pelletkachel gaat flink walmen de eerste paar uren, vanwege de verf ed.

Tijd voor een nieuwe sig..

• Erwin_83
Ja de kachel had in de fabriek al gebrand vertelde de monteur. Je ruikt inderdaad wel wat nieuwigheid door het inbranden.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-11 20:37
Erwin_83 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 20:52:
[...]

Hier ook niet, wel wat luchtjes maar geen rook in de kamer, kachel was echt nieuw en brandschoon :)

Heb voor de test maar eens 5 zakken bruine pellets gehaald, gefabriceerd door agricon in belgie en kosten 288 euro voor een hele pallet, losse zak kost 4,15. tot op heden wel tevreden over, geen achterblijvend residu, fijne as en ruitje blijft schoner als bij de "witte" pellets die ik voorheen gebruikte. Rookgas is wel wat warmer en de kachel voelt ook wat warmer dus ze branden heter denk ik zo maar :)

Nog steeds vind ik het jammer dat de kachel ruit snel beslaat maarja vooraf geen rekening mee gehouden dat dat normaal is :+
emil_406 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 17:15:
[...]

Ook wel logisch toch? E.e.a is behoorlijk afhankelijk van elkaar qua werking. Als je straks eens een storing hebt zal de verkoper van de kachel wijzen naar de installateur en vice versa.

Hoezo geen recht op subsidie? dat was 1,5 jaar geleden niet zo. had de subsidie al binnen voordat de kachel daadwerkelijk 1x gebrand had.

[ Voor 33% gewijzigd door Reloader op 30-10-2018 17:20 ]

• Reloader
- dubbel -

[ Voor 97% gewijzigd door Reloader op 30-10-2018 17:09 ]

• emil_406
Reloader schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 17:07:
[...]

Hier ook niet, wel wat luchtjes maar geen rook in de kamer, kachel was echt nieuw en brandschoon :)

Heb voor de test maar eens 5 zakken bruine pellets gehaald, gefabriceerd door agricon in belgie en kosten 288 euro voor een hele pallet, losse zak kost 4,15. tot op heden wel tevreden over, geen achterblijvend residu, fijne as en ruitje blijft schoner als bij de "witte" pellets die ik voorheen gebruikte. Rookgas is wel wat warmer en de kachel voelt ook wat warmer dus ze branden heter denk ik zo maar :)

Nog steeds vind ik het jammer dat de kachel ruit snel beslaat maarja vooraf geen rekening mee gehouden dat dat normaal is :+

[...]

Hoezo geen recht op subsidie? dat was 1,5 jaar geleden niet zo. had de subsidie al binnen voordat de kachel daadwerkelijk 1x gebrand had.
Sinds 1-1-2018 moet je kunnen aantonen dat de kachel is geïnstalleerd door een installateur. Dus alleen de factuur van de kachel is onvoldoende. Er moet ook een post installatie bij op staan.

• Reloader
emil_406 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 18:22:
[...]

Sinds 1-1-2018 moet je kunnen aantonen dat de kachel is geïnstalleerd door een installateur. Dus alleen de factuur van de kachel is onvoldoende. Er moet ook een post installatie bij op staan.
ah ok, dat is dus inderdaad nieuw, weg voordeel van de subsidie :P

• Darkz0rs
Welnee ze installeren al vanaf 75euro... Je krijgt dan nog steeds 500euro. Gewoon installatie afdwingen bij aankoop...

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:24
Bij kachels en warmtepompen en wpb is een goeie foto reportage voldoende bewijs voor deugdelijke installatie.....
Al door meerdere personen bewezen

1 PVoutput . Dongen NB

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Hoe zit het met de subsidie in 2019? Nog steeds dezelfde als nu Of is daar nog niks over bekend?
Ik lees hier dat er tot 2021 subsidie gaat zijn. Maar veranderen de voorwaardes nog?

• emil_406
readytoflow schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 13:30:
Hoe zit het met de subsidie in 2019? Nog steeds dezelfde als nu Of is daar nog niks over bekend?
Ik lees hier dat er tot 2021 subsidie gaat zijn. Maar veranderen de voorwaardes nog?
De voorwaarden wijzigen elk jaar. In 2017 was de aanschaf al voldoende voor subsidie. In 2018 kwam de eis dat de kachel door een installateur geplaatst moet worden er bij. Volgensmij moet de installateur vanaf 2019 ook nog aan bepaalde voorwaarden voldoen.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:08

Yucon

*broem*

(jarig!)
emil_406 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 19:59:
[...]

De voorwaarden wijzigen elk jaar. In 2017 was de aanschaf al voldoende voor subsidie. In 2018 kwam de eis dat de kachel door een installateur geplaatst moet worden er bij. Volgensmij moet de installateur vanaf 2019 ook nog aan bepaalde voorwaarden voldoen.
Eigenlijk erg flauw. Dat past helemaal niet bij nederland-dhz-land. Het is wel redelijk bewijs te eisen dat het netjes geinstalleerd is, maar eisen het te laten installeren vreet over het algemeen de subsidie gewoon helemaal op.

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-11 21:06

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Hoi, wij hebben sinds enkele weken een 8kW AMG kachel (canadian stove). Hij bevalt erg goed, echter denk ik dat 8kW wellicht iets aan de grote kant is voor het aantal m2 dat we hebben te verwarmen. Maar dat kan geen kwaad als het echt koud gaat worden enz.
Anyway op dit moment stel ik de kachel in op 18 graden en vermogen op 1 (dat is de laagste vermogensstand) Echter moet hij natuurlijk wel af en toe wat pellets toevoegen om aan te blijven, het gevolg is dat hij na een aantal uren de kamer heeft verwarmd naar 21 graden (Ja een klein, niet Nederlands huis ongeveer met een te verwarmen oppervlak van 50m2)
Mijn vraag, is er een mogelijkheid om toch nog minder warmte in huis te krijgen zonder hem uit en aan te zetten. Het enige waar ik aan zit te denken is om het aantal toegevoegde pellets te verminderen en kijken of hij aan blijft. zie ook: YouTube: Bijstellen parameters pelletkachel Belga-Stove

www.casarodriguillo.com

• Darkz0rs
Pot 1 tweaken naar een lagere stand, minder warmte de kamer in blazen.... Pellet met minder kalorische waarde gebruiken....

• Vuiltje
Pinin schreef op woensdag 7 november 2018 @ 18:57:

Mijn vraag, is er een mogelijkheid om toch nog minder warmte in huis te krijgen zonder hem uit en aan te zetten.
@Pinin
Heb je een waterafvoer aan de schoorsteenpijp?

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

• Pinin

Pinin

Vuiltje schreef op woensdag 7 november 2018 @ 20:40:
[...]

@Pinin
Heb je een waterafvoer aan de schoorsteenpijp?
Nee, enkel rookgas

www.casarodriguillo.com

• Pinin

Pinin

Darkz0rs schreef op woensdag 7 november 2018 @ 20:11:
Pot 1 tweaken naar een lagere stand, minder warmte de kamer in blazen.... Pellet met minder kalorische waarde gebruiken....
ik zal ff kijken hoe ik pot1 naar lager kan zetten, maar moet ik dan ook minder pellets toe voegen?

www.casarodriguillo.com

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:34

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Voor een goede verbranding moet de kachel niet alleen 'aan blijven' maar ook heet blijven!
De enige goede optie ;) (in mijn optiek) is de huidige kachel ombouwen naar CV-koppeling met buffervat (niet makkelijk of mooi), kanalisering naar de rest van het huis of er een flinke natuursteenschouw omheen metselen.
Als dat allemaal niet kan, is het beste de kachel inruilen voor een kleinere.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Darkz0rs
Wat is heet... Een AMG kachel moet qua rookgasafvoer tussen de 80 en de 150 graden blijven. Als pot 1 simpel weg te heet is kan je de warmte iets meer wegblazen door de schoorsteen. Of wat minder je kamer afkoelen door minder te ventileren (kamer in blazen.) Hierdoor blijft het kamer ook schooner. Ik heb mijn AMG kachel redelijk getweaked omdat wij dezelfde issues ervaren. Ook ik zoek een makkelijke manier om de rest warmte naar boven te dirigeren. Dit is nog niet succesvol geweest. Alhoewel ik wel weet hoe ik dat moet doen. Maar ik gok tegen. De geluidslekken aan.

• juanp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-11 16:13
Of wat Darz0rs zegt; misschien andere pellets? Wij gaan nu ook over naar een pellet die iets minder warmte af zou moeten geven (en iets meer vlam heeft). Wij merken ook dat die het snel warmer maakt dan ingesteld, maar het is een droge warmte, dus voelt het niet zo heet.

Wij hebben de luchtaanvoer van buiten omdat we een wtw systeem hebben, nu zit de luchtvochtigheid op 37%, dus ik denk dat we een luchtbevochtiger aan gaan schaffen, maar dan zal het ook wat warmer aanvoelen.

• Vuiltje
Ik heb een 14kW pelletkachel (op de cv met 10 kW, ruimte 4 kW)
Lager dan stand 3 van 5 geeft een dermate lage rookgastemperatuur dat ik condens krijg na de rookgasfan en dus zeker in de schoorsteen.
Ik heb in de schoorsteen ook een trekbegrenzer en die kleeft vast door de plakkerige condens.
Daarom weet ik dat het te koud wordt op standje "zuinig".

Ik zou dus maar gewoon de kachel laten uitgaan en dan later weer laten opstarten en dus altijd zorgen voor meer dan genoeg hitte.
Proton_ schreef op woensdag 7 november 2018 @ 21:31:
is de huidige kachel ombouwen naar CV-koppeling met buffervat (niet makkelijk of mooi),
En waarom moet er een buffervat aan bij een pelletkachel-cv?

[ Voor 17% gewijzigd door Vuiltje op 08-11-2018 08:18 ]

• Vuiltje
,

[ Voor 99% gewijzigd door Vuiltje op 08-11-2018 08:18 ]

• Pinin

Pinin

Darkz0rs schreef op woensdag 7 november 2018 @ 21:37:
............. Of wat minder je kamer afkoelen door minder te ventileren (kamer in blazen.) Hierdoor blijft het kamer ook schoner...
Ik begrijp je niet, bedoel je de kamer afkoelen, of juist opwarmen?
Is er een parameter om minder de kamer in te blazen en meer naar buiten? of moet dat hardwarematig getweaked worden?

www.casarodriguillo.com

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Vuiltje Als je de warmte niet opslaat, wordt het immers te warm in het huisje.
Met een buffer kan je van de 'overtollige' warmte douchen of 's ochtends de kou uit het huis halen als je toch niet van de vlammetjes kan genieten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Vuiltje
@Proton_
Proton_ schreef op donderdag 8 november 2018 @ 09:23:
Als je de warmte niet opslaat, wordt het immers te warm in het huisje.
Vreemd, heb ik helemaal geen last van.
Volgens mij is dat "er moet een buffer bij een pellet-cv kachel" gewoon ooit door iemand gezegd en neemt nu iedereen dat maar als "zo moet het".
Dat is gewoon onzin!

Ik heb nog geen echte kou gehad, onderstaande meetwaardes zijn van een dag met 4˚ buitentemperatuur.
65 minuten kachel aan (vanaf 19˚) ; 89 minuten in standby, 39 aan en 36 uit, 24 aan 66 uit, 24 aan en 66 uit gewoon op een chronotherm3 kamerthermostaat bij 21˚ ingestelde huiskamertemperatuur.

Hoe groot adviseer jij dat buffervat overigens.

Ik heb een boiler die ik ook met de cv kan verwarmen.
Gisteren nog bijgewarmd van 50 naar 63 graden.
Verder gaat eigenlijk niet omdat de kachel het water maar 71˚ maakt en dan gaat temperen.(je kan ook zeggen de spiraal in de boiler is te kort)
In een korte tijd warm, dus bij gebruik als reserve cv water ook zo weer koud.150 liter is dan sowieso veel te weinig.
Wie heeft er plaats voor 1000 liter (ik noem maar wat) ?

[ Voor 25% gewijzigd door Vuiltje op 08-11-2018 10:21 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Vuiltje ik heb het over dit geval:
Pinin schreef op woensdag 7 november 2018 @ 18:57:
[...]
het gevolg is dat hij na een aantal uren de kamer heeft verwarmd naar 21 graden (Ja een klein, niet Nederlands huis ongeveer met een te verwarmen oppervlak van 50m2)
Mijn vraag, is er een mogelijkheid om toch nog minder warmte in huis te krijgen zonder hem uit en aan te zetten. [...]
@Pinin heeft een reden om de kachel niet uit te willen laten gaan (dat zou het makkelijkst zijn), dan moet de warmte dus ergens anders heen... een warmwaterboiler is natuurlijk ook een goed idee, maar ook dan is zijn huidige kachel niet zo geschikt :)

De grootte van de buffer/boiler/betonkern hangt dus af van hoe lang je vlammen wil zien.

• Vuiltje
Proton_ schreef op donderdag 8 november 2018 @ 10:57:

De grootte van de buffer/boiler/betonkern hangt dus af van hoe lang je vlammen wil zien.
Nee, is afhankelijk van hoeveel warmte je weer onttrekt uit die buffer.
Een buffer is op een bepaald moment vol.Dan moet alsnog de kachel uit.
Dat is in dit geval dus helemaal geen oplossing, die kachel is gewoon te groot.
Ramen en deuren openzetten en doorstoken..............
Als je de kachel niet wilt uitdoen.
:)
>:)

[ Voor 42% gewijzigd door Vuiltje op 08-11-2018 11:13 ]

• reneeke1970
Vuiltje schreef op donderdag 8 november 2018 @ 10:15:
@Proton_

[...]

Vreemd, heb ik helemaal geen last van.
Volgens mij is dat "er moet een buffer bij een pellet-cv kachel" gewoon ooit door iemand gezegd en neemt nu iedereen dat maar als "zo moet het".
Dat is gewoon onzin!

Ik heb nog geen echte kou gehad, onderstaande meetwaardes zijn van een dag met 4˚ buitentemperatuur.
65 minuten kachel aan (vanaf 19˚) ; 89 minuten in standby, 39 aan en 36 uit, 24 aan 66 uit, 24 aan en 66 uit gewoon op een chronotherm3 kamerthermostaat bij 21˚ ingestelde huiskamertemperatuur.

Hoe groot adviseer jij dat buffervat overigens.

Ik heb een boiler die ik ook met de cv kan verwarmen.
Gisteren nog bijgewarmd van 50 naar 63 graden.
Verder gaat eigenlijk niet omdat de kachel het water maar 71˚ maakt en dan gaat temperen.(je kan ook zeggen de spiraal in de boiler is te kort)
In een korte tijd warm, dus bij gebruik als reserve cv water ook zo weer koud.150 liter is dan sowieso veel te weinig.
Wie heeft er plaats voor 1000 liter (ik noem maar wat) ?
Wat jij omschrijft is pendelen en kost bergen stroom. Zelf mee gemaakt door alleen op radiators te stoken in garage
Nu in huis kan ik hem op 400 liter buffer laten draaien, en dat houd hij uren vol op laagste vermogen. Ik ga maar tot 55 graden, als ik naar 85 zou gaan duurt het nog veel langer.

1 PVoutput . Dongen NB

• Vuiltje
leg eens uit?
Als mijn kachel echt uit is, gebruikt die bij de opstart 5 tot 6 minuten 600W.
Binnen 3 uur een herstart kost 120 sec lang 600W.
Ik weet niet wat meer kost, heel de dag de rookgasfan en de cv pomp aan of af en toe alles uit en dan even gloeien. Ik heb geen schoorsteen die dichtkoekt door te lage temperatuur.
Grote buffers hebben ook nog veel stilstandsverlies........

• Darkz0rs
Pinin schreef op donderdag 8 november 2018 @ 09:11:
[...]

Ik begrijp je niet, bedoel je de kamer afkoelen, of juist opwarmen?
Is er een parameter om minder de kamer in te blazen en meer naar buiten? of moet dat hardwarematig getweaked worden?
Je kan de kamer ventilator minder hard laten blazen. Hierdoor koelt je warmte wisselaar minder. En zal de warmte deels verloren gaan via de schoorsteen.

• Pinin

Pinin

Darkz0rs schreef op donderdag 8 november 2018 @ 17:31:
[...]

Je kan de kamer ventilator minder hard laten blazen. Hierdoor koelt je warmte wisselaar minder. En zal de warmte deels verloren gaan via de schoorsteen.
ok, als ik dan de kamerfan zachter zet, regelt hij dan zelf de afvoer naar buiten?( geen oververhitting) Verder schreef je dat jou fat nog steeds niet gelukt is, doel je dan hierop of op iets anders.

[ Voor 4% gewijzigd door Pinin op 08-11-2018 17:36 ]

www.casarodriguillo.com

• Darkz0rs
Pinin schreef op donderdag 8 november 2018 @ 17:36:
[...]
ok, als ik dan de kamerfan zachter zet, regelt hij dan zelf de afvoer naar buiten?( geen oververhitting) Verder schreef je dat jou fat nog steeds niet gelukt is, doel je dan hierop of op iets anders.
Nee daarom gaf ik aan dat je moest kijken naar je rookgas temperatuur.

Wat mij niet lukt is de warmte knap door het huis verspreiden. Ik stook beneden voldoende warm om boven ook te kunnen verwarmen. Ik krijg alleen de warmte niet goed boven.

• Pinin

Pinin

Darkz0rs schreef op donderdag 8 november 2018 @ 17:40:
[...]

Nee daarom gaf ik aan dat je moest kijken naar je rookgas temperatuur.

Wat mij niet lukt is de warmte knap door het huis verspreiden. Ik stook beneden voldoende warm om boven ook te kunnen verwarmen. Ik krijg alleen de warmte niet goed boven.
Ok, thx

www.casarodriguillo.com

• reneeke1970
Vuiltje schreef op donderdag 8 november 2018 @ 12:53:
[...]

leg eens uit?
Als mijn kachel echt uit is, gebruikt die bij de opstart 5 tot 6 minuten 600W.
Binnen 3 uur een herstart kost 120 sec lang 600W.
Ik weet niet wat meer kost, heel de dag de rookgasfan en de cv pomp aan of af en toe alles uit en dan even gloeien. Ik heb geen schoorsteen die dichtkoekt door te lage temperatuur.
Grote buffers hebben ook nog veel stilstandsverlies........
Totale brand uren blijven hetzelde, alleen veel minder start en stops. Dus veel minder stroom verbruik, meer rendement verbranding en ook minder slijtage.
Jij zult het zo niet zien want je wilt gewoon geen buffer haha.
Stilstand verlies blijft binnen schil dus is niet verloren.
Condens in schoorsteen ontstaat door koude bruggen, niet door lage temperatuur. Mijne word maar amper 50 graden maar geen druppel vocht op de condens dop

1 PVoutput . Dongen NB

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07:57
Hallo,

Wij willen graag in onze woonkamer een pelletkachel. Dak ligt al vol met zonnepanelen en doordat wij normale radiatoren hebben lijkt mij een warmtepomp niet echt mogelijk, het huis is daarvoor ook niet voldoende geïsoleerd. Betreft een hoekhuis. Hebben spouwmuur isolatie, dak is volledig geïsoleerd met 10cm dikke PIR platen. Drowa korrels onder de vloer. Eigenlijk alles gedaan wat kan. Maar ja blijft een huis uit 1980. Die legt het gewoon af t.o.v. huizen uit 2000+ lijkt mij.

Nu zitten wij te twijfelen om een normale pelletkachel te nemen, we hebben er de ruimte voor en door de uitbouw, zou er wel een extra warmte bron bij kunnen. Nadeel is dat we dan nog steeds gas nodig hebben voor de rest van de kachels boven en warm water.

We kunnen ook een pelletcv kachel nemen. We hebben daar de ruimte voor. Het nadeel daarvan is, is dat ik de pelletcv kachel in de garage wil, terwijl de leidingen van de CV allemaal naar zolder lopen. Voordeel is dat we veel minder gas nodig hebben en in de toekomst zelfs gasloos kunnen worden.

Wat zijn jullie adviezen? Alvast bedankt voor het meedenken.

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-11 20:15

Perkouw

Moderator General Chat
@Pakhaas ik ben vooral benieuwd hoe je dit zelf voor je ziet en wat voor mogelijkheden je zit te denken en ook wat je mogelijk al onderzocht hebt. Komt nu over alsof je van ons verwacht om e.e.a. aan uitzoek werk te doen en dit op een zilveren dienblad op te leveren. ;)

Dus kom op met die voors- en tegens en waar je over twijfelt en kosten etc. dan kunnen we daadwerkelijk met elkaar erover gaan brainstormen.

• Pakhaas
Perkouw schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 20:05:
@Pakhaas ik ben vooral benieuwd hoe je dit zelf voor je ziet en wat voor mogelijkheden je zit te denken en ook wat je mogelijk al onderzocht hebt. Komt nu over alsof je van ons verwacht om e.e.a. aan uitzoek werk te doen en dit op een zilveren dienblad op te leveren. ;)

Dus kom op met die voors- en tegens en waar je over twijfelt en kosten etc. dan kunnen we daadwerkelijk met elkaar erover gaan brainstormen.
Bedankt voor je reactie. Sorry dat het zo overkomt. Ik ben zeker niet te lui om anderen het te laten uitzoeken. Ga binnenkort naar een dealer om de mogelijkheden door te spreken. Ik dacht beslagen te ijs te komen met alvast wat informatie in te winnen.

• Vuiltje
Pakhaas schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 19:58:

We kunnen ook een pelletcv kachel nemen. We hebben daar de ruimte voor. Het nadeel daarvan is, is dat ik de pelletcv kachel in de garage wil, terwijl de leidingen van de CV allemaal naar zolder lopen. Voordeel is dat we veel minder gas nodig hebben en in de toekomst zelfs gasloos kunnen worden.

Wat zijn jullie adviezen? Alvast bedankt voor het meedenken.
Als je niet om vlammetjes geeft kan je beter een pelletketel in de garage zetten als je ook het idee hebt om van het gas af te gaan. Dan kan je kiezen voor een grote bunker of een vat er naast met een schroef die je kachel vult. Standaard pelletkachels lijken me maximaal 15 kilo te kunnen bevatten. Die stook je in 1 tot 2 dagen leeg: kan je nooit een week weg naar bijvoorbeeld wintersport als je geen buren hebt die de kachel kunnen/willen voeren........ :)

• Erwin_83
@Pakhaas hier een huis van 86 met warmtepomp en los een pelletkachel. Kijk eens in het L/W warmtepomp topic, er kan veel met een warmtepomp en kan zeker interessant zij als je al veel zonnepanelen hebt. Hier nu bijna een jaar gasloos.

• Snowman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06 10:19
Snowman schreef op donderdag 20 september 2018 @ 11:06:
Ja dat zou een oplossing zijn. Echter wordt er niet echt doorgepakt met mijn probleem desondanks ik er meerdere geluidsopnames van gemaakt hebt.. Wat ook een dingetje is, is dat de lak los laat in de branderkamer. Dit wordt weggewuifd dat het niet erg is. Maar ik heb dit bij een houtkachel nog nooit mee gemaakt.

Al met al begint deze kachel me nu een beetje te frustreren, aangezien het mijn hoofdverwarming is. In de winter staat hij dus elke dag aan. En als er dan ook nog zo'n schrapende teringherrie uit de ventilator komt dan is dat niet bevorderlijk voor het woongenot. :P

En misschien ben ik inderdaad onredelijk over dat bouwjaar. Mijn redenatie is echter met een recent bouwjaar zijn vaak diverse kinderziektes eruit. Ik vis nu weer een beetje achter het net voor mijn gevoel. Nou ja ik wacht het wel af. Anders koop ik volgend jaar wel een ander.
Hier even een update van mij. Mijn probleem is nu opgelost! Er is een andere rookgasventilator ingekomen. De installateur heeft hier nog behoorlijk werk van gehad, want het kreng wilde met de nieuwe pakking er maar niet in. Deze is nu trouwens van rubber i.p.v. van kurk.

Maar het leuke is dat de ventilator van de fabriek niet wilde werken. Wat bleek, verkeerde type geleverd. :F Omdat ik toch graag warmte wilde hebben in het weekend, heb ik hem maar vriendelijke verzocht maar tijdelijk een andere pellet kachel hier neer te zetten. Aangezien het mijn hoofdverwarming is en ik geen radiators meer beneden heb.

De installateur ging weer weg en telefoontjes plegen. Even later belde hij mij op dat hij over een uur weer terug kwam met een andere ventilator. Nou 3x raden, die ventilator is gewoon uit andere kachel gesloopt. Nou als dit de oplossing is dan had dit ook wel een maand geleden kunnen gebeuren i.p.v. wachten op een nieuwe van de fabriek.

Afijn, hij zit er in en doet het goed. Kachel is aanzienlijk stiller geworden. Had ik dit geweten dan had ik hem aan het begin van de aanschaf al laten vervangen. Maar ja geen referentiekader heh? Het is ook een compleet nieuw type ventilator. Dus ik zat helaas al met een oud model...

Als ik dit allemaal opnieuw moest doen dan koos ik gelijk voor een houtkachel. Geen ventilators, geen draaiende onderdelen, geen gloeibougies, geen elektriciteit nodig en geen herrie. Pellet kachel is een leuk apparaat echter als je er gezeik mee krijgt dan ben je afhankelijk van de installateur, de beschikbaarheid en levertijd van de onderdelen. Dit geldt vooral dus als je hem als hoofdverwarming gebruikt.

Maar goed, houtkachel is niet echt een optie meer aangezien ik het hele rookkanaal moet vervangen door eentje met een grotere diameter. Voor dat geldkoop je een andere pellet kachel. :P Ik denk dat ik maar even ga shoppen voor een elektrisch kacheltje als back-up. ;)

• Vuiltje
Ik hoor het al.
Je kan het treffen in Nederland wanneer je iets koopt.
Je loopt echter net zoveel kans op gezeur.
Is het niet met de importeur, is het met de fabriek.
Je treft het dat je installateur zijn eigen kachel wilde "opofferen" door daar een donorkachel van te maken.

• Snowman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06 10:19
Deze kachel stond bij een andere zaak die in feite de importeur was waar hij contact mee heeft. Hij staat nu weer aan, het is echt een stille kachel geworden. Mag nu hopen dat ik voorlopig er niks mee krijg.

• MarcoHoorn
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:30
Veel stookplezier, naast de schoonmaakbeurten kan er bij een degelijke merkkachel weinig stuk gaan.

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11 19:00
Sinds een week of 3 ook eigenaar van een pelletkachel. Deze heeft ook aardig wat problemen opgeleverd, maar dat vertel ik een andere keer wel.

Nu ben ik vooral benieuwd hoe jullie de pellets bewaren en bijvullen. Rechtstreeks vanuit de zak geeft teveel rotzooi en is voor mijn vriendin te zwaar. Op zich lijkt een kolenkit mij wel grappig, maar het risico op stoten en dus beschadigen is mij wat te groot. Dus ik ben reuze benieuwd hoe jullie dat oplossen :)

• Erwin_83
(Bijna) leeg stoken en dan zak erin storten als de kachel koud is. Ik heb 15 of 16 kilo zakken, dus wellicht wat zwaar voor je vriendin. Een brandende kachel vul ik bij met de kolenkit.

Eventueel zou je ook een zak in 3 bakken ofzo kunnen verdelen zodat je vriendin het zelf kan vullen.

Hier liggen de zakken opgeslagen in de kamer kast onder de trap. Die is even goed vol met 700 kilo, maar dit wordt vanzelf minder ;)

• reneeke1970
Ossi schreef op zondag 11 november 2018 @ 13:58:
Sinds een week of 3 ook eigenaar van een pelletkachel. Deze heeft ook aardig wat problemen opgeleverd, maar dat vertel ik een andere keer wel.

Nu ben ik vooral benieuwd hoe jullie de pellets bewaren en bijvullen. Rechtstreeks vanuit de zak geeft teveel rotzooi en is voor mijn vriendin te zwaar. Op zich lijkt een kolenkit mij wel grappig, maar het risico op stoten en dus beschadigen is mij wat te groot. Dus ik ben reuze benieuwd hoe jullie dat oplossen :)
Er zijn mooie kleine transport bakken voor, maar ook gewoon tien kilo zakken, en als het stof geeft met leeg schudden heb je een slecht merk

1 PVoutput . Dongen NB

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11 19:00
Met rotzooi bedoel ik dat de pellets overal terecht komen. De vulopening is vrij klein en de zakken zijn groot en zwaar en onhandig. Ben misschien gewoon op zoek naar een mooie oplossing.

De pellets komen straks in de garage per pallet, maar het is handig als ook mijn vriendin gewoon de kachel kan bijvullen.

• Erwin_83
Voor je vriendin een paar kleine bakken klaar zetten ;)

Ik maak een kleine opening in de zak en giet deze zo in de voorraadbak van de kachel.

Is jou vulopening echt zo klein dan of maak je de zak te ver open?

• Vuiltje
Ossi schreef op zondag 11 november 2018 @ 13:58:
Op zich lijkt een kolenkit mij wel grappig, maar het risico op stoten en dus beschadigen is mij wat te groot.
pelletzak van 15 kilo aan de bovenkant voor de helft opensnijden.
Buiten in een 10 liter kolenkit gieten.(geeft afhankelijk van het merk pellet stof,
Biomasa en Erda geven bijvoorbeeld veel meer stof dan pure power naald).
Met beleid de kit in de kachel leeggieten.
Nagenoeg geen stof.
Kachel (die van mij dan) kan koud en warm worden bijgevuld. maakt geen fluit uit.
Onder het deksel zit een rubberen afdichting waarop je de kit kan laten rusten.
Geen enkele kans op stoten of schade.Gat is 17 x 18 cm.

Ik stook nu de bunker nog steeds eerst helemaal leeg voordat ik bijvul.
Leuk om (nu nog) bij te houden hoeveel start/stops en werkmodus uren je maakt op 15 kilo.
En met leeg bedoel ik dan gewoon stofleeg. Ik heb wel "schotten" in de bunker geplaatst, zodat er nu geen bijna 2 kilo meer in blijft hangen.
Vroeger kon er 15 kilo in 1 keer in, nu nog 14: al met al een langere brandduur dan de bunker-vorm van de fabriek..... (Italiaans hè.............: net niet helemaal uitontwikkeld)

• hjvg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-11 11:33
mijn ouders zijn aan het kijken naar een pallet kachel waar door de gas kachels die nu in huis staan er uit kunnen.
degene waar op dit moment de voorkeur naar uit gaat is de Nordic Fire Viktor 8 airplus
de kachel moet 2 ruimtes gaan verwarmen daarom dus ook de airplus.

nu ben ik eigenlijk benieuwd als er iemand in dit topic is die ervaring met deze kachel heeft en hoe hij bevalt

een zoek actie in dit topic leverde namelijk geen resultaten op

• baobab
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-08 19:20
@Darkz0rs Om de warmte wat te verspreiden heb ik zelf de pelletkachel in de woonkamer op laagste stand (1kw) en vervolgens mechanische ventilatie aangesloten op keuken/douche/spouw schoorsteen die naar de warmptepompboiler gaat. Wanneer je een rooster open zet in de woonkamer trek je warme lucht ventilerend door het huis heen gebruik je die weer voor een goede COP in de WPB. Hier zit een spiraal in waar het CV water door heen loopt en zo verwarm ik indien nodig de kamers boven extra.

@Pakhaas Qua capaciteit radiatoren kun je in theorie prima een WP gebruiken. Vooral als je goed hebt nageisoleerd hebben de radiatoren vaak een behoorlijke overcapaciteit en werken dan wel prima met lage temperatuur. Zelf ben ik op die manier met een pelletkachel, warmtepomtepompboiler, zonneboiler en een bult subside voor een prikkie van het gas af in een jaren 70 woning.
Zet je verwarmingswater van je huidige ketel eens op max 45 graden en zie of je het huis dan wat warm houd. (eventueel deltaT meten). Simuleer je een warmtepomp.Eventueel kun je de warmteafgifte van de radiatoren verhogen met ventilatortjes icm bimetaalthermostaat dingetje.

• Darkz0rs
@baobab dat is hier geen optie. Jaren 60 woning zonder meganische ventilatie. Ook niet echt de mogelijkheid hiervoor.

Vroeger hadden ze bij de openhaard ventilatie tussen de verdiepingen. Zodat de warmte kon door steigen. Echter geeft dit ook behoorlijk wat geluidslekken naar de slaapkamers

• Pakhaas
baobab schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 11:09:
@Pakhaas Qua capaciteit radiatoren kun je in theorie prima een WP gebruiken. Vooral als je goed hebt nageisoleerd hebben de radiatoren vaak een behoorlijke overcapaciteit en werken dan wel prima met lage temperatuur. Zelf ben ik op die manier met een pelletkachel, warmtepomtepompboiler, zonneboiler en een bult subside voor een prikkie van het gas af in een jaren 70 woning.
Zet je verwarmingswater van je huidige ketel eens op max 45 graden en zie of je het huis dan wat warm houd. (eventueel deltaT meten). Simuleer je een warmtepomp.Eventueel kun je de warmteafgifte van de radiatoren verhogen met ventilatortjes icm bimetaalthermostaat dingetje.
Thnx! Hebben nu een week de CV op 55 graden staan en opzich warmt het redelijk snel op, het voelt in huis wel kouder aan. Terwijl de thermostaat toch 20-20,5 graden aangeeft. Ik ben bang dat met 45 graden het echt niet tijdig warm wordt, maar dat moeten wij nog proberen. Onze woonkamer is 121m3 en hebben de volgende radiatoren:
1 van 260cm lang en 39cm hoog, type 22. Ik verwacht een vermogen van +/- 3900w.
1 van 80cm lang en 39cm hoog, type 22. Ik verwacht een vermogen van +/- 1200w
1 van 120cm lang en 39cm hoog, type 22. Ik verwacht een vermogen van +/- 1800w

Als ik het interwebs mag geloven moet ik ongeveer 77w x 121m3 = 9317w hebben. Met 6900w komen wij dus radiatoren te kort, wat ik ook al verwachte, aangezien door de uitbouw de oppervlakte van de woonkamer enorm is toegenomen, maar door de naar buiten slaande deuren, er niet extra radiatoren zijn bijgeplaatst. Dat kan daar ook niet ivm een deur.

Ik heb het vermogen van de radiatoren geschat adhv de maten en type vergelijken met verkoop site:
https://www.cvtotaal.nl/verwarming/radiatoren/

Ik denk dus dat wij het totale vermogen van de radiatoren moeten verhogen. Als ik nu die achterste radiatoren vervang door deze:
https://www.cvtotaal.nl/j...or-type-21-400-x-900.html
https://www.cvtotaal.nl/j...r-type-21-400-x-1200.html

Dan kom ik op 10.152w vermogen. Dat grapje kost mij wel 900 euro aan radiatoren, maar wellicht kan de CV dan lager?

Gisteren zijn we naar een Pelletboer geweest. Onze woonkamer is 121m3 (47m2). De ene pelletboer zei dat het nog prima door de gevel kan qua rookgasuitvoer en de andere pelletboer zei dat sinds 1 januari 2018 ook de pelletkachel boven het dak uit moet. Dat is ook wat ik op internet lees. Wij zouden de schoorsteen door het huis kunnen trekken, maar dat maakt het wel een stuk duurder.

[ Voor 10% gewijzigd door Pakhaas op 20-12-2018 14:57 ]

• Darkz0rs
@Pakhaas doe maar de schoorsteen tot boven de nok (dat kan ook buiten om) dit is veel goedkoper.

Dat goedkoper is natuurlijk met een knipoog. Als.je buren gaan klagen mag je niet meer stoken tot het alsnog in orde is... In die zin duurder dus :-)

• Pakhaas
Darkz0rs schreef op zondag 18 november 2018 @ 12:59:
@Pakhaas doe maar de schoorsteen tot boven de nok (dat kan ook buiten om) dit is veel goedkoper.

Dat goedkoper is natuurlijk met een knipoog. Als.je buren gaan klagen mag je niet meer stoken tot het alsnog in orde is... In die zin duurder dus :-)
Vinden buitenom echt niet mooi. Dan betaal ik liever iets meer en trek hem door de woning.

• Darkz0rs
@Pakhaas wij hebben de rookgasafvoer door de bestaande schoorsteen getrokken.

• baobab
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-08 19:20
@pakhaas hier inderdaad net al Darkz0rs 10cm fexibel door de bestaande 12cm schoorsteen. Vaak heeft er een gaskachel gezeten in het midden van de kamer en is de schouw weggeslagen en afgetimmerd zodat je die niet meer ziet.. Als je boven in een van de kamers wel een koof hebt en op zolder de schoorsteen ziet zitten dan is de kans groot dat je door het oude (betonnen?) 12cm een flexibele pijp kunt trekken. (even schoorsteengat in woonkamer weer open maken) Is de beste oplossing en met 300e aan pijpen en middagje pielen prima te toen.

LTV geeft inderdaad minder behaaglijke warmte, maar daar heb je de (pellet)houtkachel dan ook voor

• Pakhaas
baobab schreef op zondag 18 november 2018 @ 16:46:
@pakhaas hier inderdaad net al Darkz0rs 10cm fexibel door de bestaande 12cm schoorsteen. Vaak heeft er een gaskachel gezeten in het midden van de kamer en is de schouw weggeslagen en afgetimmerd zodat je die niet meer ziet.. Als je boven in een van de kamers wel een koof hebt en op zolder de schoorsteen ziet zitten dan is de kans groot dat je door het oude (betonnen?) 12cm een flexibele pijp kunt trekken. (even schoorsteengat in woonkamer weer open maken) Is de beste oplossing en met 300e aan pijpen en middagje pielen prima te toen.

LTV geeft inderdaad minder behaaglijke warmte, maar daar heb je de (pellet)houtkachel dan ook voor
Super leuk advies hoor, maar ik weet toch echt wel zeker dat er geen schoorsteen aanwezig is :D
Hier heeft nooit een gaskachel ofzo ingezeten en de enige pijpjes op het dak is de afvoer van de douche ventilator/afzuigkap en die van de cv

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:06
Hoi hoi,
Wij hebben de MCZ Loop op het oog. In Duitsland bij www.feuer-fuchs.de is deze 1100 euro goedkoper dan in Nederland. Heeft iemand toevalig ervaring met deze site?

• harker
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-09 12:31
Knielen schreef op maandag 19 november 2018 @ 19:20:
Hoi hoi,
Wij hebben de MCZ Loop op het oog. In Duitsland bij www.feuer-fuchs.de is deze 1100 euro goedkoper dan in Nederland. Heeft iemand toevalig ervaring met deze site?
Geen ervaring, maar het aanbod is inderdaad verleidelijk. Ik stel me alleen de vraag of ze ook tot in Nederland komen voor de service na verkoop?

• Knielen
Daar ga ik niet vanuit, zal zelf aansluiten en afstellen worden. Garantie is natuurlijk ook een ding dan, maar het prijsverschil met Nederland is zo groot...

• Darkz0rs
Uhmm waarom zou je geen garantie hebben op een product uit Duitsland....

Verwijderd

Hallo allemaal , wij zijn ook van plan om een pellet cv aan te schaffen en wel deze da vinci •DV 140 HIDRO (small-14 kW) kan stand allone maar ook op de CV of boiler worden aangesloten of deze •DV 180 HIDRO (mediaan-18 kW) is er iemand die hier ervaring mee heeft ? Het is de bedoeling om hem op de cv aan te sluiten buiten de ketel om of is dit niet verstandig?

mvg Arjan Bruinenberg

• Vuiltje
Hoe groot is je te verwarmen oppervlakte?
En wat bedoel je met "buiten de ketel om"
Wil je de gas cv gewoon laten zitten en kunnen kiezen tussen beide kachels?

Als je wilt kiezen, lijkt me dat je in de retour (afkomstig van alle radiatoren) een driewegklep zal moeten plaatsen.
Die schakelt dan het koude water OF naar de gas cv OF naar de pellet cv.
Moet je wel een schakelingetje maken dat de klep stuurt afhankelijk van welke cv verwarmt.
Houd wel rekening met de restwarmte in de pellet cv wanneer die na verwarmen op standby gaat.
Hij zal dan nog geruime tijd koelen door cv water rond te pompen.
Dat moet dan wel mogelijk zijn, ook in het geval de gas cv aanschakelt en de driewegklep omzet en daarmee voorkomt dat de pellet cv zich kan koelen.........

[ Voor 64% gewijzigd door Vuiltje op 20-11-2018 15:10 ]

Verwijderd

Het oppervlak is 285m3 ons hele huis zeg maar maar wel alles benedenvloers , woonkamer/keuken 1 geheel en dan 2 slaapkamers en een badkamer overal voorzien van radiators , nu was het mijn bedoeling de kachel aan te sluiten op het leidingwerk en dan de cv ketel gebruiken enkel voor warmwater .

maar is dat verstanding?

en wat zijn de ervaringen met die da vinci kachel?

• reneeke1970
Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 16:27:
Het oppervlak is 285m3 ons hele huis zeg maar maar wel alles benedenvloers , woonkamer/keuken 1 geheel en dan 2 slaapkamers en een badkamer overal voorzien van radiators , nu was het mijn bedoeling de kachel aan te sluiten op het leidingwerk en dan de cv ketel gebruiken enkel voor warmwater .

maar is dat verstanding?

en wat zijn de ervaringen met die da vinci kachel?
Verstandig??
Verstandig is als je een buffer vat gebruikt, neem er eentje met hygiëne spiraal en je sww is ook voorzien in de winter.

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

De kachel staat wel in de woonkamer Renee

• Akumu22
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-12-2024
Vuiltje schreef op zondag 11 november 2018 @ 15:33:
[...]

Ik heb wel "schotten" in de bunker geplaatst, zodat er nu geen bijna 2 kilo meer in blijft hangen.
Vroeger kon er 15 kilo in 1 keer in, nu nog 14: al met al een langere brandduur dan de bunker-vorm van de fabriek..... (Italiaans hè.............: net niet helemaal uitontwikkeld)
Zou je hier wellicht een foto van kunnen maken? Ik heb namelijk hetzelfde probleem.
Verder heb ik het idee dat de kachel net niet helemaal optimaal brandt, als de korrels namelijk in de brander bak vallen dan vliegen er nogal wat onvolledig verbrande korreltjes rond, dit lijkt me niet normaal? of wel?

Wat zou ik dan eventueel moeten aanpassen?

alvast bedankt :)

• Vuiltje
Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 16:27:
Het oppervlak is 285m3
, nu was het mijn bedoeling de kachel aan te sluiten op het leidingwerk en dan de cv ketel gebruiken enkel voor warmwater .
Oppervlak en m3 horen niet bij elkaar.
Een oppervlak van 285m2 is heel wat anders dan een inhoud van 285m3
Ik stelde de vraag om een vergelijk te kunnen maken, om eventueel te adviseren dat je beter een 14 dan een 18 kan nemen.
Een pellet cv hoor je op vol vermogen te stoken anders krijg je condens in de schoorsteen.
Dus beter een kleine kachel die vol aan moet werken dan een grote die op standje waakvlam alles vervuilt.

Ik heb een 14 kW pellet cv kachel met 10kW op de cv en dat is ruim voldoende voor 120m2.
Staat in plaats van de hr combi ketel op gas, gewoon op de leidingen. Zonder buffervat dus.
Doordat de kachel in de woonkamer ook nog 4kW afgeeft is het daar wel eens wat warmer dan gebruikelijk was. Als de kachel uitgaat straalt die nog lang na. De kamer temp zakt dan veel minder snel dan de temp in de rest van het huis.
Verder heb ik een boiler van 150 liter met een cv spiraal (met wisselklep) van iets van 2 kW.
Wil ik die boiler boven de 60˚ krijgen zonder dat de kachel uitgaat op te warm retourwater, moet ik de laagste vermogensstand kiezen.
De boiler van OEG heeft ook nog een mogelijkheid om elektrisch te verwarmen (ideaal op zonnige dagen, want dan heb ik gratis stroom van de zonnepanelen)
Akumu22 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 09:59:
Zou je hier wellicht een foto van kunnen maken? Ik heb namelijk hetzelfde probleem.
Verder heb ik het idee dat de kachel net niet helemaal optimaal brandt, als de korrels namelijk in de brander bak vallen dan vliegen er nogal wat onvolledig verbrande korreltjes rond, dit lijkt me niet normaal? of wel?

Wat zou ik dan eventueel moeten aanpassen?
Ik heb een bodemvoeder en dus geen ervaring met stortkachels.
Verder lijkt me elke bunker verschillend dus mijn binnenwerk zal anders zijn dan dat van jou, foto lijkt me niet zinvol.
Zorg gewoon dat je zijkanten zo verticaal mogelijk zijn. Niet het bovenste stuk verticaal en dan net boven de schroef en bijna liggende plaat.

[ Voor 21% gewijzigd door Vuiltje op 21-11-2018 11:02 ]

• reneeke1970
Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2018 @ 09:39:
De kachel staat wel in de woonkamer Renee
CV ketel toch niet?
En daar plaats je je buffer, niet in woonkamer natuurlijk

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

Vuiltje schreef op woensdag 21 november 2018 @ 10:57:
[...]

Oppervlak en m3 horen niet bij elkaar.
Een oppervlak van 285m2 is heel wat anders dan een inhoud van 285m3
Ik stelde de vraag om een vergelijk te kunnen maken, om eventueel te adviseren dat je beter een 14 dan een 18 kan nemen.
Een pellet cv hoor je op vol vermogen te stoken anders krijg je condens in de schoorsteen.
Dus beter een kleine kachel die vol aan moet werken dan een grote die op standje waakvlam alles vervuilt.

Ik heb een 14 kW pellet cv kachel met 10kW op de cv en dat is ruim voldoende voor 120m2.
Staat in plaats van de hr combi ketel op gas, gewoon op de leidingen. Zonder buffervat dus.
Doordat de kachel in de woonkamer ook nog 4kW afgeeft is het daar wel eens wat warmer dan gebruikelijk was. Als de kachel uitgaat straalt die nog lang na. De kamer temp zakt dan veel minder snel dan de temp in de rest van het huis.
Verder heb ik een boiler van 150 liter met een cv spiraal (met wisselklep) van iets van 2 kW.
Wil ik die boiler boven de 60˚ krijgen zonder dat de kachel uitgaat op te warm retourwater, moet ik de laagste vermogensstand kiezen.
De boiler van OEG heeft ook nog een mogelijkheid om elektrisch te verwarmen (ideaal op zonnige dagen, want dan heb ik gratis stroom van de zonnepanelen)

[...]

Ik heb een bodemvoeder en dus geen ervaring met stortkachels.
Verder lijkt me elke bunker verschillend dus mijn binnenwerk zal anders zijn dan dat van jou, foto lijkt me niet zinvol.
Zorg gewoon dat je zijkanten zo verticaal mogelijk zijn. Niet het bovenste stuk verticaal en dan net boven de schroef en bijna liggende plaat.
Je hebt helemaal gelijk de oppervlakte is 105m2 en volgens mij stel ik de vraag verkeerd dus probeer het nog een keer .
Kan ik beter de pelletkachel aansluiten op mijn bestaande cv ketel middels een terugslag klep of is het raadzaam om mijn huidige cv ketel van 1 jaar oud beter afsluiten en alleen gebruik voor warm water ?

en is 14 kilowatt genoeg of is 18 kilowatt beter?

bedankt alvast voor jullie advies .

• Vuiltje
Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2018 @ 11:44:

en is 14 kilowatt genoeg of is 18 kilowatt beter?
Je hebt minder oppervlakte dan ik en ik heb al voldoende aan 14
Maar zoek eens uit welke kachel het minste vermogen afgeeft aan de ruimte waarin die staat.
Wat was je gasverbruik voor een jaar? (om een klein idee te krijgen in je stookgedrag)
Ik stookte 600 kuub en dan nog met de houtkachel in de weekenden/ koude avonden dat ik vroeg thuis was een grote krat haagbeuk.

De keuze om van het gas af te gaan en helemaal afhankelijk te zijn van een pellet-cv moet je zelf nemen.
Je moet natuurlijk ook ruimte hebben voor een boiler voor douche en afwaswater.
De keuze hier was makkelijk. Ik kan het dag en nacht 21˚ stoken in het hele huis en nog geld overhouden tegenover de gasrekening.

[ Voor 27% gewijzigd door Vuiltje op 21-11-2018 11:52 ]

Verwijderd

Vuiltje schreef op woensdag 21 november 2018 @ 11:48:
[...]

Je hebt minder oppervlakte dan ik en ik heb al voldoende aan 14
Maar zoek eens uit welke kachel het minste vermogen afgeeft aan de ruimte waarin die staat.
Wat was je gasverbruik voor een jaar? (om een klein idee te krijgen in je stookgedrag)
Ik stookte 600 kuub en dan nog met de houtkachel in de weekenden/ koude avonden dat ik vroeg thuis was een grote krat haagbeuk.

De keuze om van het gas af te gaan en helemaal afhankelijk te zijn van een pellet-cv moet je zelf nemen.
Je moet natuurlijk ook ruimte hebben voor een boiler voor douche en afwaswater.
De keuze hier was makkelijk. Ik kan het dag en nacht 21˚ stoken in het hele huis en nog geld overhouden tegenover de gasrekening.
Het is in eerste instantie niet de bedoeling om van het gas af te gaan , ons verbruik is ongeveer 1700 m3 aan gas , ik kan niet vinden wat de kachels afgeven van het vermogen in de ruimte er staat bij die 14 kw voor 140 m2 •DV 140 HIDRO (small-14 kW) kan stand allone maar ook op de CV of boiler worden aangesloten en die 18 kw tot 180 m2

• Vuiltje
Ik weet het niet hoor, maar volgens mij moet je even verder zoeken en zelfs even doorsparen voor een echte pellet cv, als ik zo google op dat merk en type.

edit
mijn eerste vondst op google met opdracht pelletkachel cv 14 kW:

https://www.pelletkachelk...pelletkachel-interio-14kw
cv: 12 kW
ruimte: 2 kW
Die vertellen het wel gewoon.
Is ook voor 3 ipv MAAR 2 bar geschikt
en heeft de pomp en dus de besturing er ook al standaard in...........

Moet je alleen wel een voor jou mooi model uitzoeken en het geld er voor hebben.

(dit merk ken ik overigens ook niet)

Kijk rustig rond.

[ Voor 60% gewijzigd door Vuiltje op 21-11-2018 13:31 ]

• Vuiltje
Akumu22 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 09:59:
als de korrels namelijk in de brander bak vallen dan vliegen er nogal wat onvolledig verbrande korreltjes rond, dit lijkt me niet normaal? of wel?
Ik heb ergens ooit wat gelezen over de pellets in de branderbak "koken".
Zou het kunnen zijn dat je ventilator erg hoog staat in toeren?

• Wes46
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-03 09:38

Wes46

Keep it simple.

Wij hebben de pellets bijna op en moeten dus wat bij gaan halen. Wij kunnen geen hele pallet kwijt dus het liefst koop ik een zak of 10-15. Nu wilde ik de plospan proberen maar op de website van Hornbach staat dat de kachel hiervoor ingesteld moet zijn voor dat type pelelts. Ik heb geen idee hoe de kachel nu ingesteld staat. Bij mijn weten kan ik dit niet zelf doen? WIj hebben een MCZ Deco. We gebruiken nu Badget 100% naturel pellets. Deze kregen we bij de kachel.

iRacing

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:08

Yucon

*broem*

(jarig!)
Wes46 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 21:40:
Wij hebben de pellets bijna op en moeten dus wat bij gaan halen. Wij kunnen geen hele pallet kwijt dus het liefst koop ik een zak of 10-15. Nu wilde ik de plospan proberen maar op de website van Hornbach staat dat de kachel hiervoor ingesteld moet zijn voor dat type pelelts. Ik heb geen idee hoe de kachel nu ingesteld staat. Bij mijn weten kan ik dit niet zelf doen? WIj hebben een MCZ Deco. We gebruiken nu Badget 100% naturel pellets. Deze kregen we bij de kachel.
Je hebt het verschil tussen bruin en wit. Als je de calorische waarde van zowel de oude als van de twee soorten plospan opzoekt weet je welke ongeveer gelijk zijn aan je huidige en dan hoef je niets te veranderen.

Overigens vond ik zelf plospan best rotzooi. Veel as en meer verbruik dan voorheen. De 15kg zakken waren dan wel weer handig.

edit: plospan wit kan 1:1. Helemaal blij zou ik daar niet van worden want de rotzooi waar ik het over had was bruin, en dat zou zelfs nog beter dan wit zijn. Maar probeer gewoon eens een paar zakken en dan zie je het vanzelf. Van horen zeggen schijnt de match ook kachelmerkafhankelijk te zijn.

Badger:
4.6kWh/Kg
http://www.badgerpellets....nts-FR-Mise_a_jour-BD.pdf

Plospan bruin:
4,91 kWh/kg
http://www.houtpellets-on...1-incl-btw-verzending-nl/

Plospan wit:
4.6 kWh/kg
https://www.openhaardhout...g-zakken/plospan-wit.html

edit2: ik zie dat er ook badger pellets met 5,2kWh/kg zijn. Ik denk dus dat je even op je zakken moet kijken.

https://www.houtpelletland.be/pellets.html

In deze link zie je ook dat plospan bijna 2x zoveel as oplevert dus dat sluit aan bij m'n ervaring (0,3% vs 0,5%).. wat een verschil zeg, de schoonste zijn de piveteau bois met 0,2% en de vuilste zijn de ecopower pellets met 0.7%. Dat is nogal wat.

[ Voor 37% gewijzigd door Yucon op 21-11-2018 22:07 ]

• Vuiltje
Yucon schreef op woensdag 21 november 2018 @ 21:54:
[...]

Je hebt het verschil tussen bruin en wit.

edit: plospan wit kan 1:1.
Ik heb ervaren dat de ene wit niet hetzelfde is als de andere wit.
pellet-lengte scheelt ook heel veel.

Lange pellets vragen meer voeding.
korte pellets vragen weer meer lucht.
Dat is zelf te doen in de software.

Gewoon maar wat proberen, want niemand heeft me nog kunnen uitleggen hoe je de kachel afstellen moet.

• Akumu22
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-12-2024
Vuiltje schreef op woensdag 21 november 2018 @ 17:28:
[...]

Ik heb ergens ooit wat gelezen over de pellets in de branderbak "koken".
Zou het kunnen zijn dat je ventilator erg hoog staat in toeren?
Bedankt voor je reactie :)

Geen idee, ik zal het van de week even checken. instellingen zijn nog zoals die met installatie zijn geconfigureerd. Moet zeggen dat ik er nog niet zo in thuis ben, nu het 1e stook seizoen :)

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08:10
Ik wil ook graag een pellet kachel en heb enkele offertes opgevraagd en "moet" vandaag of morgen eens beslissen. Dan wordt het namelijk nog voor de kerst geinstalleerd.

In eerste instantie wilde ik voor de MCZ Aike gaan, een superstrak, tijdloos design. Later zag ik de Austroflamm Clou. In eerste instantie vondt ik die wel mooi maar te futuristisch, maar nog een keer wezen kijken en vindt het toch wel een apart ding. Zit goed in elkaar, mooie details en topkwaliteit. Wel een blikvanger.

Eigenlijk kan ik niet goed kiezen. Beide modellen van karton grofweg nagemaakt en in de woonkamer gezet. De Aike is een groot masief blok, De Clou net wat ronder en kleiner. De 2 kachels lijken totaal niet op elkaar, en toch vindt ik ze allebei wel mooi.

De Aike is 8 kw en de Clou 6 KW. (de compact versie). Mijn woonkamer is 5.70 bij 10.80 minus de gang van 2 bij 6 mtr. De clou is er ook in 8 KW en de meerprijs is maar iets van 200 euro, wel wordt het dan weer een forser apparaat. Ik dacht dat ik met de 6 Kw dan wat harder kan laten branden, wat de verbranding ook meer ten goede komt dan de 8 Kw op zijn zachtst laten pruttelen. Het is wel de bedoeling de deur naar de gang open te houden zodat er wat warmte naar boven kan. Net om de kou weg te halen, niet op kamers echt warm te krijgen.

De offerte is 6100 Euro voor de Aike of 7000 Euro voor de Clou. Dit is inclusief 2 gaten boren in de gevel, 11 meter 100mm rvs dubbelwandige pijp helemaal recht omhoog tot boven de nok, een aszuiger en 975 kilo pellets.

Het hele rookkanaal komt op 1700 euro, gaten boren voor 250 en installatie en monteren 275.

De subsidie gaat er dan nog vanaf natuurlijk. Al met al een hoop geld. En echt geld besparen zal het niet zijn. De laatste 2 weken heb ik ongeveer 4 kuub gas per dag gestookt. Verwarming staat dan op 20 graden en in de avond op 21. Wel vindt ik het kil en koud in huis, vooral boven. Ik ben ook momenteel wat grieperig, dat helpt niet mee.

Ik ben van huis uit een houtkachel gewend en de warmte is heerlijk.

Iemand die er nog een mening over heeft, of ervaring met de MCZ Aike? Via pb heb ik reeds een eigenaar van de Clou gesproken. Topkachel.

Ik was van plan lucht van buiten te pakken, is dat aan te raden of nutteloos? De dop van het T-stuk zal maar ongeveer 10 cm boven de terrastegels komen, dit omdat de hartmaat van de rookgas afvoer op 200 mm zit.

Volgens verkoper is dit geen probleem voor vegen rookkanaal.

Graag zie ik jullie reacties en ervaring tegemoet.

• marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-11 15:30
Ja ik heb er wel een mening over maar die wil niet iedereen in dit soort topics horen :-)

Het is mooi spul als je die foto's zo ziet en de warmte zal heerlijk zijn, maar vergeet niet dat het erg veel (200x meer dan gas-CV) fijnstof uitstoot en bovenal veel ultrafijnstof en dat krijg je, zeker bij weer met weinig wind, zelf terug in je woning. Het is dus een ongezonde keuze. Dit zorgt ook voor toenemende weerstand in bv de Tweede Kamer en in provinciale/lokale politiek. In Amsterdam bijvoorbeeld zijn pelletkachels naast cv-ketels al verboden in duurzame nieuwbouw vanwege de luchtvervuiling. Zie deze handout: https://www.amsterdam.nl/...uurzaam/handout-duurzaam/
Je kunt verwachten dat dit soort verboden zich de komende jaren verder uitbreiden over het land, dus kan wel zijn dat je je investering niet terugverdiend en alsnog een warmtepompsysteem voor duurzame en schone verwarming moet aanschaffen.

Over de uiteindelijke betaalbaarheid heb ik ook mijn vraagtekens, deze week heeft het ministerie EZK nog een rapport gepubliceerd (Concept Integraal Nationaal Energie- en Klimaatplan 2021-2030) waarin zij aangeven een stijging van de houtpelletprijs te zien en iig t/m 2020 te blijven verwachten. Dat is zeker voor mensen die het op de CV willen aansluiten ipv gas, toch wel een aandachtspunt wellicht.

Heeft zo'n kachelboer ook fijnstoffilters die in het rookkanaal kunnen?

Als je een houtkachel neerzet moet je zeker lucht van buiten pakken, dan kun je bij wind-arm weer nog je eigen ventilatie sluiten tijdens het stoken zodat alleen je buren wellicht wel in de fijnstof zitten en jij niet...

• Knielen
Haha, dit willen we inderdaad niet horen!

• Vuiltje
marklinfan schreef op donderdag 22 november 2018 @ 20:42:
Ja ik heb er wel een mening over maar die wil niet iedereen in dit soort topics horen :-)
Ik ben eigenlijk wel reuze benieuwd naar cijfertjes die aantonen dat de uitstoot van verwarming door hout meer doden veroorzaakt dan het nog steeds door de overheid gesponsorde tabakroken.
En als je toch aan het splitsen bent gelieve de openhaard, de pelletkachel, de vuurkorf apart te benoemen. :) :)

Graag dan in het draadje "houtstook in steden verbieden".

[ Voor 5% gewijzigd door Vuiltje op 23-11-2018 09:31 ]

Verwijderd

Vuiltje schreef op woensdag 21 november 2018 @ 13:12:
Ik weet het niet hoor, maar volgens mij moet je even verder zoeken en zelfs even doorsparen voor een echte pellet cv, als ik zo google op dat merk en type.

edit
mijn eerste vondst op google met opdracht pelletkachel cv 14 kW:

https://www.pelletkachelk...pelletkachel-interio-14kw
cv: 12 kW
ruimte: 2 kW
Die vertellen het wel gewoon.
Is ook voor 3 ipv MAAR 2 bar geschikt
en heeft de pomp en dus de besturing er ook al standaard in...........

Moet je alleen wel een voor jou mooi model uitzoeken en het geld er voor hebben.

(dit merk ken ik overigens ook niet)

Kijk rustig rond.
Bedankt dat je met me meedenkt ik heb het een en ander gevraagt aan de verkoper dit is wat hij vertelde

Als de kachel standallone is levert deze 14 kw.
>
>Wij heben een kamer van een kleine 100 m2 en deze verwarmd hij met
>gemak.

Circa 3,54 kw uitstraling en 10,5 Kw voor de cv als ik hem aansluit , het is natuurlijk wel zo dat het dan 3,54 plus 4 radiatoren op 40 m2 kamer/keuken zou dat niet genoeg zijn?

op een pelletketel zit ik niet echt te wachten aangezien mijn cv ketel net een jaar oud is en zeker de prijs is net ff anders .

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2018 10:01 ]

• Vuiltje
Verwijderd schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 09:51:
de verkoper dit is wat hij vertelde
Als de kachel standallone is levert deze 14 kw.

op een pelletketel zit ik niet echt te wachten
Opmerkelijk dat je een pelletkachel cv (hydro) volgens die verkoper ook als standalone kan gebruiken...............
Misschien haal ik wat door elkaar, maar ik dacht dat je het over een kachel had die je op de cv wilde aansluiten.
En die kan je echt niet droog gebruiken.

Een pelletketel heb ik nooit besproken/ aangeraden.
Zo'n ding kan je vergelijken met een pelletkachel zonder ruit en nagenoeg zonder warmte afgifte in de ruimte waar die staat.
Mijn gas cv was ook pas 4 jaar oud, gewoon op MP zetten: raak je wel kwijt mocht je er toch vanaf willen.

Verwijderd

kan je hier ook een foto plaatsen ? dan kan ik laten zien wat ik bedoel of mag je hier ook een link plaatsen van de bewuste kachel?

• Pellet
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-12-2018
Hallo,
Ik heb sinds 2 maanden een Justfire Ps-15-2 classic pelletkachel. Deze bevalt erg goed, heeft iemand hier al ervaring mee?

Groeten, Henk

• Darkz0rs
@Pellet ik heb niet deze specifieke kachel. Maar het is een standaard AMG kachel.

• emil_406
Darkz0rs schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 19:37:
@Pellet ik heb niet deze specifieke kachel. Maar het is een standaard AMG kachel.
Deze Justfire is géén AMG kachel maar een kachel van Chinese makelij. Leuk totdat je na een jaar storingen krijgt. De service van Justfire is om te huilen. Een AMG kachel was voor de prijs een betere keuze geweest. Deze zijn technisch superieur aan de Justfire kachels, makkelijk zelf te onderhouden en nooit gedoe wanneer je je op service moet beroepen.

• Darkz0rs
@emil_406 ik heb zo'n kachel van justfire weleens onderhoud moeten geven. Zijn identiek gebouwd als de AMG stal modellen. Vandaar dat ik dit zei. Volgens mij zelfs de zelfde aansturing.

• emil_406
Darkz0rs schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 16:13:
@emil_406 ik heb zo'n kachel van justfire weleens onderhoud moeten geven. Zijn identiek gebouwd als de AMG stal modellen. Vandaar dat ik dit zei. Volgens mij zelfs de zelfde aansturing.
Justfire heeft inderdaad een aantal AMG kachels in het pakket gehad. Ik weet niet of dat nu nog zo is. Meeste kachels zijn Chinees. Ook de eerder genoemde kachel is een Chinese. Dat kun je duidelijk zien aan het bedieningspaneel. Deze hoort bij een Chinees moederbord.

De AMG kachels zijn duidelijk herkenbaar aan het 3 knops bedieningspaneel.

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Guido7619 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 17:52:
Dit is inclusief 2 gaten boren in de gevel, 11 meter 100mm rvs dubbelwandige pijp helemaal recht omhoog tot boven de nok, een aszuiger en 975 kilo pellets.
Dit zou gewoon verboden moeten worden.
Vernaggelen van je woning. :N

• Darkz0rs
@Guido7619 ik heb geen idee wat jij een lage besparing noemt. Wij besparen ruim 1400m3 gas. Dit is toch bijna 700 euro per jaar. Gaat dan nog 200€ aan pellets af. Dan is dit nog 500€ ... Lijkt me redelijk significant. En ja boven zetten wij wel de CV aan. Ik ga niet in de kou zitten. Maar dat is alleen savonds een uurtje denk ik.
Pagina: 1 ... 23 ... 74 Laatste