Ja de theorie zeg dat hij geaard moet zijn. Logisch wat je metalen rookgasafvoer komt buiten. Er draaien van alles en dus is statische elektriciteit een gevaar.
Grote kans dat de draden vanaf de centraaldoos midden in de kamer komen, en als er andere stopcontacten zijn die wel aarde hebben kun je hopelijk vanaf de centraaldoos nieuwe draden (3 tegelijk gaat beter dan er 1 draad bij leggen) trekken.Wes46 schreef op maandag 24 september 2018 @ 15:25:
Is het een probleem om een pelletkachel op een ongeaard stopcontact aan te sluiten? Ik heb een aantal tegenstrijdige verhalen gelezen daarover. Wij hebben namelijk op de plek waar de kachel moet komen geen stopcontact met aarde. Op andere plaatsen in de woonkamer wel maar aan de andere kant van de woonkamer.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Wij hebben gewoon een kabel getrokken in een kabelgoot achter de plint. En dan achter de bank.
Wij hadden ook geen aarde.
Wij hadden ook geen aarde.
@Verwijderd Aangezien de kachel met weinig wind soms toch uitviel met pellets erin heb ik de turbo wat omhoog gezet en de kamerventilator. Nu al een paar dagen 0.8/1050/10. Ik heb de tijdsduur schoonblazen ook omhoog gezet naar 45min. Overigens haal ik de aanvoerlucht uit de kruipruimte, misschien maakt dat nog iets uit.
Ik heb ook een wazig ruitje na 10 uur, slak niet gezien, wel grove grijze as maar niet heel veel. Pellets van plospan van een bekende bouwmarkt met een H, net een pellet in auto opgehaald voor 27,14cent/kilo.
Ook hier ongeaard aangesloten, geen aarde aanwezig in de woonkamer. Ideaal is het niet maar het is niet anders.
Ik heb ook een wazig ruitje na 10 uur, slak niet gezien, wel grove grijze as maar niet heel veel. Pellets van plospan van een bekende bouwmarkt met een H, net een pellet in auto opgehaald voor 27,14cent/kilo.
Ook hier ongeaard aangesloten, geen aarde aanwezig in de woonkamer. Ideaal is het niet maar het is niet anders.
Het stookseizoen gaat weer beginnen. Ik had twee zakken PurePower A1 pellets. Prima pellets. Nu lees ik overal dat Prosplan ook goed spul is. Iemand enig idee wat nu écht het beste is?
Dat is voor iedere kachel eigenlijk anders, maar de plospan klacht inderdaad niemand over en redelijk van prijs bij hornbach, zeker met pellets tegelijk, omgerekend 270 euro per tonBeunhaas91 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 22:11:
Het stookseizoen gaat weer beginnen. Ik had twee zakken PurePower A1 pellets. Prima pellets. Nu lees ik overal dat Prosplan ook goed spul is. Iemand enig idee wat nu écht het beste is?
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb een Jollymec Botero2, geen idee wat goed is. Het is een dure, maar fijne kachel. Krijgt de woonkamer (45m2) en keuken (30m2) goed warm, zit zonder problemen op 24-25 graden in goed anderhalf uur tijd (starttemperatuur 20 graden).reneeke1970 schreef op woensdag 26 september 2018 @ 06:29:
[...]
Dat is voor iedere kachel eigenlijk anders, maar de plospan klacht inderdaad niemand over en redelijk van prijs bij hornbach, zeker met pellets tegelijk, omgerekend 270 euro per ton
Ga dit keer ook voor één pallet, kan ik tenminste een tijd vooruit.
Plospan is een fijne pellets... Maar waanzinnig veel as. En hardhout, dat vinden de wat goedkopere pelletkachels niet lekker.
Ik ben toch voor de PurePower gegaan. Die doen het super, zeer weinig as (misschien een halve cm na een volle zak) en ons raampje is na drie avonden stoken schoon te krijgen met één veeg van een natte doek.Darkz0rs schreef op woensdag 26 september 2018 @ 20:20:
Plospan is een fijne pellets... Maar waanzinnig veel as. En hardhout, dat vinden de wat goedkopere pelletkachels niet lekker.
Wij stoken nu ook pure power. Ben nog wat zoekende naar de juiste instellingen. Raampje blijft redelijk. Maar ben nog niet heel content met het vlam beeld.
De plospan is een goede en goedkope pellets. Door de toevoeging van hardhout komt er wel Chloorgas vrij en dat is niet fijn voor je kachel. Wat ook een nadeel is dat de as hoeveelheid best veel is. En dus je kachel vaker onderhoud moet hebben.
De plospan is een goede en goedkope pellets. Door de toevoeging van hardhout komt er wel Chloorgas vrij en dat is niet fijn voor je kachel. Wat ook een nadeel is dat de as hoeveelheid best veel is. En dus je kachel vaker onderhoud moet hebben.
@Darkz0rs
Pure power
naald
of
mix?
Wanneer je kijkt naar de reviews bij plospan via de bouwmarkt zijn niet alle gebruikers even positief.
Pure power
naald
of
mix?
Wanneer je kijkt naar de reviews bij plospan via de bouwmarkt zijn niet alle gebruikers even positief.
[ Voor 70% gewijzigd door Vuiltje op 27-09-2018 19:03 ]
3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.
Plospan is prima, maar wel met hardhout. Daar zou het probleem schuilen.
Ik heb ook het naaldhout, dus de 'dure' variant. Wat mij betreft echt een topper.Vuiltje schreef op donderdag 27 september 2018 @ 09:41:
@Darkz0rs
Pure power
naald
of
mix?
Ok, dank voor de reacties.
Ik zal eens kijken naar adressen.
Kan nog wel vooruit, maar weet liever van te voren wie het levert en voor welke prijs, ipv te gaan zoeken wanneer alles opraakt.
Ik zal eens kijken naar adressen.
Kan nog wel vooruit, maar weet liever van te voren wie het levert en voor welke prijs, ipv te gaan zoeken wanneer alles opraakt.
3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.
Hier ook gekeken... 10 dealers in de buurt ... 1 die het ook echt heeft liggen. Ik kan simpelweg geen pallet kwijt. Max 30 zakken hier.
Van de site van purepower:
Maak kennis met onze dealers
Een goede service staat bij ons hoog in het vaandel. Daarom kunt u onze producten ook afhalen bij een verkooppunt bij u in de buurt. Wel zo handig wanneer u zelf onvoldoende opslagruimte heeft of wanneer u niet direct een hele pallet met 66 zakken wilt aanschaffen.
Vul je woonplaats in en bel een wederverkoper.
66 zakken (let op de ene is goedkoper maar levert een zak minder) is inderdaad een
,
,
,
pallet vol.
Maak kennis met onze dealers
Een goede service staat bij ons hoog in het vaandel. Daarom kunt u onze producten ook afhalen bij een verkooppunt bij u in de buurt. Wel zo handig wanneer u zelf onvoldoende opslagruimte heeft of wanneer u niet direct een hele pallet met 66 zakken wilt aanschaffen.
Vul je woonplaats in en bel een wederverkoper.
66 zakken (let op de ene is goedkoper maar levert een zak minder) is inderdaad een
,
,
,
pallet vol.
[ Voor 12% gewijzigd door Vuiltje op 29-09-2018 01:39 ]
Ja ik heb er uiteindelijk 1 gevonden die altijd 1 of 2 pallets heeft voor de vrije handel. Met hem afgesproken dat ik 1 a 2 dagen van te voren bel. Dan zorgt hij dat de zakken er liggen. Afgelopen keer 30 zakken gehaald. Daar werd de auto niet blij van 😁
Heeft er al iemand ontdekt hoelang je zakken pellets kan bewaren en op welke plaats (temperatuur/vochtigheid) was dat dan?
Is er achteruitgang van de pellet = uit elkaar vallen / opzwellen?
Ik wilde nog een pallet bestellen nog net voor het hoogseizoen en kwam in een video tegen dat er werd afgeraden veel voorraad te nemen ivm "achteruitgang".
Ik wilde nog een pallet bestellen nog net voor het hoogseizoen en kwam in een video tegen dat er werd afgeraden veel voorraad te nemen ivm "achteruitgang".
@Vuiltje Uhmm ik heb mijn voorraden in de schuur liggen. Het is daar droog. In die zin dat regen er niet bij komt. De luchtvochtigheid is relatief omdat het een ongeissoleerde schuur is.
Ze liggen ook niet op de grond maar een goede 30 cm er vanaf. Ik kan me niet herinneren dat me pellets er slecht uitzagen of zo....
Misschien is dit een goed startpunt voor je.
Ze liggen ook niet op de grond maar een goede 30 cm er vanaf. Ik kan me niet herinneren dat me pellets er slecht uitzagen of zo....
[ Voor 21% gewijzigd door Darkz0rs op 29-09-2018 11:48 ]
Hier idem, na anderhalf jaar geen problemenDarkz0rs schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 11:19:
@Vuiltje Uhmm ik heb mijn voorraden in de schuur liggen. Het is daar droog. In die zin dat regen er niet bij komt. De luchtvochtigheid is relatief omdat het een ongeissoleerde schuur is.
1 PVoutput . Dongen NB
Belangrijk is, denk ik ook, om de zakken niet te verplaatsen. Iedere handeling geeft stof in de zakken.
Dank voor de reacties.
Net nog een 990 kilo besteld.
Net nog een 990 kilo besteld.
Ik kan dat echt niet kwijt dat is wel zoveel! Hehe.
Ik denk nog ergens in januari nog een Al of 20 nodig te hebben. Zolang het zowarn is als nu stook ik bijna niet
Ik denk nog ergens in januari nog een Al of 20 nodig te hebben. Zolang het zowarn is als nu stook ik bijna niet
@Beunhaas91Beunhaas91 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 17:11:
[...]
Ik heb ook het naaldhout, dus de 'dure' variant. Wat mij betreft echt een topper.
Nog niet gestookt, maar keurig geleverd en keurig verpakt in luchtdichte zakken, kunnen dus makkelijk in de schuur. Ik heb zelfs geen stof gezien.
Heel wat anders dan Erda en de Biomasa (die laatste met luchtgaten in de zakken)
Volgende week eens proberen, want het lijkt dat er wat stookloze dagen aankomen.
@Vuiltje Ik dacht dat jij met plospan bruin stookte toch? zo ja, pas je nog wel even je instellingen aan. Meer lucht of minder brandstof. en let even goed op je temps :-)
@Darkz0rs
Ik stook biomasa via amagard en erda via de kachel dealer.
Beide wit (hoewel erda wat donkerder lijkt).
Ik zal zeker gaan kijken of er verschil is, ik heb meetresultaten voldoende ter vergelijking.
Heb echter nog geen andere dielle scirocco eigenaar opgespoord
en weet dus niet wat voor waardes die gebruiken.
Het lijkt er op dat die er niet zijn. Had wel erg graag willen weten of die ook een rooklekkende deur hadden.

Plospan?????? Nee niet geprobeerd, ik heb daar vaak onderhoud gedaan aan compressoren en weet wat voor stofboel het daar is. (waarmee ik overigens niets zeg over hun kwaliteit van de pellets)
Ik stook biomasa via amagard en erda via de kachel dealer.
Beide wit (hoewel erda wat donkerder lijkt).
Ik zal zeker gaan kijken of er verschil is, ik heb meetresultaten voldoende ter vergelijking.
Heb echter nog geen andere dielle scirocco eigenaar opgespoord
Het lijkt er op dat die er niet zijn. Had wel erg graag willen weten of die ook een rooklekkende deur hadden.
Plospan?????? Nee niet geprobeerd, ik heb daar vaak onderhoud gedaan aan compressoren en weet wat voor stofboel het daar is. (waarmee ik overigens niets zeg over hun kwaliteit van de pellets)
[ Voor 17% gewijzigd door Vuiltje op 03-10-2018 17:16 ]
Jep, dat viel mij ook al op. Verpakking is echt super. Ik zie zelfs geen stof wanneer ik de volledige 15kg in de kachel gooi. Je betaald marginaal meer, maar dat is het dubbel en dwars waard.Vuiltje schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 14:04:
[...]
@Beunhaas91
Nog niet gestookt, maar keurig geleverd en keurig verpakt in luchtdichte zakken, kunnen dus makkelijk in de schuur. Ik heb zelfs geen stof gezien.
Heel wat anders dan Erda en de Biomasa (die laatste met luchtgaten in de zakken)
Volgende week eens proberen, want het lijkt dat er wat stookloze dagen aankomen.![]()
![]()
Niet helemaal netjes om na een 1/2 uur stoken al meteen een conclusie te trekken, maar ik heb het volgende beeld:
1. Rookgastemperatuur ligt in het begin redelijk gelijk, later toch wel 7˚ graden hoger.
2. Er zijn rookslierten te zien tussen de vlammen. (buiten lijkt er ook meer rook in de erg grote waterdampwolk)
3. vlammen zijn langer.
4. vlammen zijn zeker breder.
5. het kost 2 minuten minder om eenzelfde watertemperatuur te krijgen. (gemeten over 14˚ en 16 minuten)
Over 5 uur als de kachel echt uit is, even as wegzuigen een ruitje poetsen.
Misschien pas zondag als het kouder is weer testen.
Gezien punt 2 zou ik denken aan te weinig secundaire lucht, maar dat is een hardwarematige instelling die gecombineerd zit aan de ruitspoellucht. (ik had nu altijd wel aanslag, want nooit een schone ruit, zeker bovenin)
Maar het kan ook zijn dat de RGventilator gewoon een stapje harder moet.(=kortere, smallere vlammen)
Is er hier ooit al eens beschreven hoe je een kachel "zou kunnen" afstellen?
Vijzelsnelheid en rookgasventilatorsnelheid tegenover brandbeeld.
1. Rookgastemperatuur ligt in het begin redelijk gelijk, later toch wel 7˚ graden hoger.
2. Er zijn rookslierten te zien tussen de vlammen. (buiten lijkt er ook meer rook in de erg grote waterdampwolk)
3. vlammen zijn langer.
4. vlammen zijn zeker breder.
5. het kost 2 minuten minder om eenzelfde watertemperatuur te krijgen. (gemeten over 14˚ en 16 minuten)
Over 5 uur als de kachel echt uit is, even as wegzuigen een ruitje poetsen.
Misschien pas zondag als het kouder is weer testen.
Gezien punt 2 zou ik denken aan te weinig secundaire lucht, maar dat is een hardwarematige instelling die gecombineerd zit aan de ruitspoellucht. (ik had nu altijd wel aanslag, want nooit een schone ruit, zeker bovenin)
Maar het kan ook zijn dat de RGventilator gewoon een stapje harder moet.(=kortere, smallere vlammen)
Is er hier ooit al eens beschreven hoe je een kachel "zou kunnen" afstellen?
Vijzelsnelheid en rookgasventilatorsnelheid tegenover brandbeeld.
@Vuiltje over de afstelling word weinig inhoudelijk gesproken. Op extreem fora roepen de meeste wijsneuzen dat moet je door een expert laten doen.
Lijkt me weleens leuk om daar wat meer op uit te roepen.
Lijkt me weleens leuk om daar wat meer op uit te roepen.
Heb hier 3% minder vijzelsnelheid
en 20% meer rookgasventilator
en dan ook nog stand 4 ipv 5
zelfs dan zijn de rookgassen nog wat warmer.
Waardes voor erda en biomasa, gebruikt voor purepower, geven ook behoorlijk wat rook uit de pijp en "roetwolken" tussen de vlammen.
Die pure power lijkt dus heel veel meer brandwaarde te geven en er is veel meer lucht nodig.
Mijn handleiding zegt alleen dat de pellets gelijk moeten liggen aan de bovenkant van de branderbak en dat er geen verkoolde pellets op de rand en in de asla mogen liggen......... lekker vaag. niets over kleur of lengte van de vlammen.
en 20% meer rookgasventilator
en dan ook nog stand 4 ipv 5
zelfs dan zijn de rookgassen nog wat warmer.
Waardes voor erda en biomasa, gebruikt voor purepower, geven ook behoorlijk wat rook uit de pijp en "roetwolken" tussen de vlammen.
Die pure power lijkt dus heel veel meer brandwaarde te geven en er is veel meer lucht nodig.
Mijn handleiding zegt alleen dat de pellets gelijk moeten liggen aan de bovenkant van de branderbak en dat er geen verkoolde pellets op de rand en in de asla mogen liggen......... lekker vaag. niets over kleur of lengte van de vlammen.
[ Voor 27% gewijzigd door Vuiltje op 05-10-2018 21:27 ]
Ik brand nog niet zuiver pure power. Nog even afwachten hier, valt trouwens wel op dat de purepower echt tegen wit aan zijn.
Mijn andere pellets waren wat rookerig geel.
Mijn andere pellets waren wat rookerig geel.
[ Voor 48% gewijzigd door Darkz0rs op 06-10-2018 15:24 ]
Iemand bekend met sun heat pellets?
Nu bij craenenbroek voor omgerekend 243 euro 1000 kilo
1 PVoutput . Dongen NB
https://www.pelletsforum.be/viewtopic.php?t=2685reneeke1970 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 12:47:
Iemand bekend met sun heat pellets?
Bedankt, maar echt duidelijkheid schept het niet mede vanwege verschillende varianten en wisseling assortiment van de winkel.
Ik ga maar gewoon een winkel wagentje vol halen denk ik....
1 PVoutput . Dongen NB
haal meestal in november zo'n 1000 Kilo belgische pellets (250 euro) en daar stook ik de hele winter mee, ze liggen dan op de pellet in de garage die ik niet verwarm behalve als ik er in moet klussen. Heb geen problemen ervaren vorig jaar.Vuiltje schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 10:35:
Heeft er al iemand ontdekt hoelang je zakken pellets kan bewaren en op welke plaats (temperatuur/vochtigheid) was dat dan?
Dank voor de bijdrage.
Ik heb die vraag eigenlijk gesteld omdat ik Biomasa pellets heb in plastic zakken, daarin zitten luchtgaten.
Lijkt me dat dat wel ademt in een drijfnatte omgeving en dat die pellets dan wel degelijk vocht kunnen opnemen uit de lucht.
Pure power naald, zijn luchtdichte zakken, die dus helemaal geen last zullen hebben van vochtigheid buiten de zakken.
voor zover ik weet hebben de pellets die ik heb ook wel luchtgaten of kleine perforaties tenminste maar ze zijn nu op en heb nog geen nieuweVuiltje schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:58:
[...]
Dank voor de bijdrage.
Ik heb die vraag eigenlijk gesteld omdat ik Biomasa pellets heb in plastic zakken, daarin zitten luchtgaten.
Lijkt me dat dat wel ademt in een drijfnatte omgeving en dat die pellets dan wel degelijk vocht kunnen opnemen uit de lucht.
Pure power naald, zijn luchtdichte zakken, die dus helemaal geen last zullen hebben van vochtigheid buiten de zakken.
voor de brabanders: https://www.vanraak.be/producten/hout-pellets/ prijs voor een pellet opgehaald volgens mij ook dit jaar onder de 250 euro
[ Voor 10% gewijzigd door Reloader op 09-10-2018 21:25 ]
En welk merk is dat van Van Raak?
"pellets"
er staat verder niks bijzonders op "eco pellets" kan wel even kijken van de week of er nog meer opstaat ik moet nog ergens 1 of 2 zakjes hebben
Geen idee, heb er nu zo'n 1000 kilo van gestookt bevalt prima, wel wat gruis in de zakken maar dat kan komen omdat ik ze afgelopen jaar 4x heb moeten verplaatsen.
maar zoals gezegd vind ik het prima pellets, er blijft geen rare zooi achter in het branderbakje en volgens de schoorsteenveger (vanochtend geweest) was ook de schoorsteen erg zuiver.
Geen idee, heb er nu zo'n 1000 kilo van gestookt bevalt prima, wel wat gruis in de zakken maar dat kan komen omdat ik ze afgelopen jaar 4x heb moeten verplaatsen.
maar zoals gezegd vind ik het prima pellets, er blijft geen rare zooi achter in het branderbakje en volgens de schoorsteenveger (vanochtend geweest) was ook de schoorsteen erg zuiver.
Hoi,
Ik ben helemaal onbekend met pelletkachels, en heb een beginnersvraag.
Ik heb een nieuwe woning gekocht, hier zit in een van de muren een gashaard.
Gashaard is +/- 80 * 80, is het mogelijk om deze gashaard te verwijderen en te vervangen door een pelletkachel? Is een inbouw pelletkachel over het algemeen dieper dan een gashaard?
Gashaard is +/- 80 * 80, is het mogelijk om deze gashaard te verwijderen en te vervangen door een pelletkachel? Is een inbouw pelletkachel over het algemeen dieper dan een gashaard?
Hi, dit zul je moeten googlen inderdaad, is afhankelijk van je keuze qua model en capaciteittimgeelen schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 11:13:
Hoi,
mogelijk is het ongetwijfeld, die van artel zijn geloof ik maar 60 dus die kun je prima passend maken
Ik wil de rookgasafvoer voor mijn pelletketel in de garage (enkelsteens muur) zelf maken. Als ik het gat in de muur maak door een aantal gaten in een cirkel te maken, moet of kan ik dan de loze ruimte tussen muur en doorvoer dichtmaken (dat gat wordt natuurlijk niet mooi 80 mm rond ..)? en waarmee dan ?
Suggesties hoe het handiger kan ?
15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015
@hannibal2206 om te beginnen mag een muur doorvoer niet binnen naburig terrein. Maar je kan idd makkelijk een gat maken door meerdere gaatjes te boren op de dia meter. Je kunt ook een diamant boor huren of kopen op deze diameter.
Als muur doorvoer set gebruiken, deze metsel je vast met vuurvaste mortel als ik het goed heb begrepen.
Als muur doorvoer set gebruiken, deze metsel je vast met vuurvaste mortel als ik het goed heb begrepen.
Met afdek platen / ringen.hannibal2206 schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 23:28:
Ik wil de rookgasafvoer voor mijn pelletketel in de garage (enkelsteens muur) zelf maken. Als ik het gat in de muur maak door een aantal gaten in een cirkel te maken, moet of kan ik dan de loze ruimte tussen muur en doorvoer dichtmaken (dat gat wordt natuurlijk niet mooi 80 mm rond ..)? en waarmee dan ?
Een schijf die je eerst over je buis schuift, dan buis door muur en dan schijf tegen muur vast schroeven. Langs buiten hetzelfde, dus totaal twee schijven.
Kijk in de online shop en er gaat een wereld voor je open....
1 PVoutput . Dongen NB
Hoi,ik ben benieuwd!
Bij ons word hij over 3 wkn geinstalleerd.
Heeft u nog tips wat betreft de clou?
Bij voorbaad dank
Bij voorbaad dank
Machtig mooi apparaat, lees vooral goed de handleiding, start altijd op vol vermogen, leeg de branderbak voor elk gebruik en druk de reset knop in na elke vulling. Dan geeft de kachel mooi op tijd een seintje als het weer tijd is. Die van mij brand het mooiste op pure power pellets met wat ik tot dusver geprobeerd heb.Tassie74 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 17:55:
Hoi,ik ben benieuwd!
Bij voorbaad dank
Geniet ervan, mooiste vlammen > elke andere pelletkachel
[ Voor 12% gewijzigd door Infinion op 19-10-2018 12:00 ]
Ok, ik mag een pelletkachel plaatsen in ons vakantiehuisje.
Ik denk aan een Artel petite.
Maar hoe zit het met de subsidie en het aansluiten?
Moet door een erkende installateur toch?

Zo staat de huidige gaskachel er nu bij. Deze wil ik in de serre plaatsen(dat is durft achter due muur waar hij nu staat)
Wat zouden reële kosten zijn voor het plaatsten en verplaatsen van beide kachels?
Zou ik de pelletkachel zelfkunnen aansluiten? Er zit immers al een afvoer naar het dak.

Zo staat de huidige gaskachel er nu bij. Deze wil ik in de serre plaatsen(dat is durft achter due muur waar hij nu staat)
Wat zouden reële kosten zijn voor het plaatsten en verplaatsen van beide kachels?
Zou ik de pelletkachel zelfkunnen aansluiten? Er zit immers al een afvoer naar het dak.

Vakantie huizen hebben geloof ik geen recht op subsidie, zou het even checkenreadytoflow schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 22:54:
Ok, ik mag een pelletkachel plaatsen in ons vakantiehuisje.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
Dat laatste is nog te overzien denk...gaat mij vooral om de plaatsingskosten en of ik het zelf kan?
Tassie74, welke kachel of ketel heb je geïnstalleerd ?
Dat kan je gewoon zelf. Gat in de muur of plafond maken is het moeilijkste gedeelte.readytoflow schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 00:23:
Dat laatste is nog te overzien denk...gaat mij vooral om de plaatsingskosten en of ik het zelf kan?
1 PVoutput . Dongen NB
Vandaag na lange tijd de kachel weer aan en word weer geconfronteerd met de warmte verplaatsing.
Onze kachel genereert meer dan genoeg warmte om het hele huis te verwarmen. Echter als ik de deuren open zet dan lijkt de warmte bij het trapgat te stoppen en niet verder te kunnen.
Herkennen jullie dit?
Ik dacht dat de lucht aanvoer uit de kruipruimte te gaan halen. In mijn theorie heb ik dan namelijk geen luchtstromen meer naar de kachel toe. Klinkt dit logisch?
Onze kachel genereert meer dan genoeg warmte om het hele huis te verwarmen. Echter als ik de deuren open zet dan lijkt de warmte bij het trapgat te stoppen en niet verder te kunnen.
Herkennen jullie dit?
Ik dacht dat de lucht aanvoer uit de kruipruimte te gaan halen. In mijn theorie heb ik dan namelijk geen luchtstromen meer naar de kachel toe. Klinkt dit logisch?
Hier zit de luchtaanvoerslang door de vloer de kruipruimte in. Het betreft wel een geventileerde kruipruimte.
Ik had nog aan de instalateur gevraagd of ik een aparte buis naar buiten moest maken maar dit rade hij af. Rechtstreeks lucht van buiten kan vochtig zijn en die in de kruipruimte stukke minder.
Ik had nog aan de instalateur gevraagd of ik een aparte buis naar buiten moest maken maar dit rade hij af. Rechtstreeks lucht van buiten kan vochtig zijn en die in de kruipruimte stukke minder.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Welke maat slang/pijp is er gebruikt? Herken je dan ook wat ik zeg of niet?Erwin_83 schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 17:55:
Hier zit de luchtaanvoerslang door de vloer de kruipruimte in. Het betreft wel een geventileerde kruipruimte.
Dacht 50 mm voor de luchtaanvoer. Ik heb hier de boel verbouwd en de trap in de woonkamer ipv de hal. Er zit dus geen deur meer voor. De zolder warmt wel lekker mee hierdoor.
Is het niet meer dat als je de deur open doet dat je warmte naar boven stroomt en dit voor jou als koud aanvoelt?
Is het niet meer dat als je de deur open doet dat je warmte naar boven stroomt en dit voor jou als koud aanvoelt?
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Nee, het voelt als of je boven aan de trap in een soort koude wolk loopt. En de warmte stijgt.ook nagenoeg niet verder.
Ik denk omdat hij blijft reserculeren en de kou dus niet zakt.
Ik denk omdat hij blijft reserculeren en de kou dus niet zakt.
Als je een geventileerde kruipruimte heb gewoon daar je lucht vandaan halen en kijken of dat de oplossing is.
Ja die is in theorie geventileerd, in hoeverre dat ook echt zo is durf ik niet te zeggen haha
Via roosters in de gevel vaak. Hier 2 voor en 2 achter. Gaan met een buis door de spouw en komen dan onder de vloer uit in de kruipruimte.
@Erwin_83 wat voor materiaal is die lucht toevoer... Kun je wellicht een foto delen.
Wij hebben hier gewoon Koekkoekstraat gaten en onder de openstaande deuren zit ook een ventilatie opening zag ik.
Wij hebben hier gewoon Koekkoekstraat gaten en onder de openstaande deuren zit ook een ventilatie opening zag ik.
@Darkz0rs Volgens mij heet het rubber spiraal slang.
Hier gaan de buizen de trapkast in, de rookgas gaat daar omhoog naar het schoorsteen kanaal en de luchtaanvoer gaat daar de kruipruimte in. Met de verbouwing heb ik de trapkast vergroot hiervoor.

Foto van vlak na de installatie, snoer gaat nu ook door de muur naar de trapkast.
Hier gaan de buizen de trapkast in, de rookgas gaat daar omhoog naar het schoorsteen kanaal en de luchtaanvoer gaat daar de kruipruimte in. Met de verbouwing heb ik de trapkast vergroot hiervoor.

Foto van vlak na de installatie, snoer gaat nu ook door de muur naar de trapkast.
[ Voor 24% gewijzigd door Erwin_83 op 21-10-2018 18:57 ]
@Erwin_83 ik neem aan dat dit niet heet word toch.... Ziet er trouwens mooi uit bij jouw. Keurig.
Verwijderd
Iemand ervaring met een Elledi Star8 ?
Zou graag settings willen weten, en hoe eventueel settings aan te passen (deze zijn nu versleuteld.
Komende week word deze schoongemaakt en willen het aanpassen op nieuwe pellets (purepower*****)
Zou graag settings willen weten, en hoe eventueel settings aan te passen (deze zijn nu versleuteld.
Komende week word deze schoongemaakt en willen het aanpassen op nieuwe pellets (purepower*****)
Door de dealer geplaatst. Maar ik ga er vanuit dat de luchtaanvoer niet warm wordt.Darkz0rs schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 20:02:
@Erwin_83 ik neem aan dat dit niet heet word toch.... Ziet er trouwens mooi uit bij jouw. Keurig.
@Darkz0rs kwestie van avondje stoken en voelen of het warm wordt bij de luchtaansluiting.
Of eens vragen bij een kachelzaak. De monteur hier had een hele rol van dat spul mee. Een watersport/boten winkel heeft zoiets ook wel denk ik.
Of eens vragen bij een kachelzaak. De monteur hier had een hele rol van dat spul mee. Een watersport/boten winkel heeft zoiets ook wel denk ik.
[ Voor 10% gewijzigd door Erwin_83 op 22-10-2018 13:24 ]
Er komt geen warmte naar buiten.Darkz0rs schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 21:45:
@Verwijderd vraag het aan de verkoper. Pelletkachelsxlxxl ofzo verkoopt die dingen ook. Zijn altijd heel correct.
@Erwin_83 die slang zie ik nergens. Zou het lukken met grijs pvc ik ben bang voor eventuele hitte.
Het is zon speciale flex slang omdat hij zeker niet mag knikken, dan zit je zonder aanvoer. Alle online shops met pellets kachel spul hebben ze hoor, meestal twee meter lang.
Garage houders gebruiken ze ook wel eens , over de uitlaat schuiven ,en dan naar buiten leggen....
1 PVoutput . Dongen NB
@reneeke1970 ik heb 1 pelletkachel verkoper gezien die het heeft, maar ik betaal geen 60€ voor een stukje slang van nog geen 90 cm.
Bovendien moet hij bij mij de kruipruimte in.
Ik heb even dubbel gechecked en het word idd helemaal niet warm de inlaat voor lucht.
Bovendien moet hij bij mij de kruipruimte in.
Ik heb even dubbel gechecked en het word idd helemaal niet warm de inlaat voor lucht.
En een watersport winkel al gekeken? Wordt nog wel eens als zuigslang voor water gebruikt.
Ziet er goed uit, alles netjes weggewerkt ook zo zonder die snoerErwin_83 schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 18:49:
@Darkz0rs Volgens mij heet het rubber spiraal slang.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
Ja we zijn er blij mee en de puppy ook. Was heel wat puzzelen, denken en tekenen na de aankoop en voor de sleutel overdracht. Maar tot nu toe komen alle plannen nog mooi uit.

(De plintjes moeten nog een keer komen)

[ Voor 17% gewijzigd door Erwin_83 op 23-10-2018 07:29 ]
Welke onverlaat stookt er nu pallets?
In de vuurkorf?
Ik herken dit ook maar dan met een gewone houtkachel (ja, ik lees hier stiekem mee)Darkz0rs schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 10:15:
Vandaag na lange tijd de kachel weer aan en word weer geconfronteerd met de warmte verplaatsing.
Herkennen jullie dit?
In de woonkamer is het lekker warm, de deur naar boven staat open maar de warme lucht komt tot halverwege het trappengat en daarna houdt het op.
ik heb er al wel aan gedacht om zo'n kachel ventilator te kopen maar daar heeft een pallet kachel volgens mij geen voordeel aan omdat daar al een ventilator in zit.

Klopt, maar ik denk wel dat de aanzuiging van zuurstof de circulatie maakt. Waardoor de koudelucht van boven niet naar beneden trekt of andersom.
Wel genoeg ventilatie beneden zodat er verse lucht je woonkamer in komt ?
Tja, dat weet je natuurlijk nooit. Ik zal eens de deur op een kiertje zetten, kijken of dat beter gaat...Erwin_83 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 15:11:
Wel genoeg ventilatie beneden zodat er verse lucht je woonkamer in komt ?
Je hebt bijvoorbeeld geen WTW-unit met afzuiging en aanvoer van lucht? Of mechanische ventilatie in huis?wmeester schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 15:16:
[...]
Tja, dat weet je natuurlijk nooit. Ik zal eens de deur op een kiertje zetten, kijken of dat beter gaat...
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
Ik heb decentrale WTW unit in de woonkamer. Rest van het huis gewone mechanische ventilatie.RomeoJ schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 16:10:
[...]
Je hebt bijvoorbeeld geen WTW-unit met afzuiging en aanvoer van lucht? Of mechanische ventilatie in huis?
Volgens mij hebben ze in de meteo dat ook wel. dat de warmte "gevangen" zit onder een koude laag.
Iets met temperatuursinversie.....
Misschien in het trapgat een computerfan hangen van 10 cm vierkant?
Ik heb ook dat een bult warmte naar de overloop boven, gewoon niet doorstijgt naar het dak.
Iets met temperatuursinversie.....
Misschien in het trapgat een computerfan hangen van 10 cm vierkant?
Ik heb ook dat een bult warmte naar de overloop boven, gewoon niet doorstijgt naar het dak.
Verwijderd
Even iets wat ik mij afvroeg omtrent meerdere kachels.
Nu kan ik de brandstof/pellet toevoer regelen met de standen/parameters bijv. 1.2 tot 2.5
Maar ook heb je de fijn afstelling die procentueel plus of min kan doen.
Wat is nu het verschil, bepaald de stand van de brandstof (parameter) het draaimoment van het wormwiel (Hoe lang?) en de fijn afstelling de frequentie van het draaien (Hoe vaak)?
Of is dit allebei het zelfde?
Nu kan ik de brandstof/pellet toevoer regelen met de standen/parameters bijv. 1.2 tot 2.5
Maar ook heb je de fijn afstelling die procentueel plus of min kan doen.
Wat is nu het verschil, bepaald de stand van de brandstof (parameter) het draaimoment van het wormwiel (Hoe lang?) en de fijn afstelling de frequentie van het draaien (Hoe vaak)?
Of is dit allebei het zelfde?
Bij de dielle heb je vermogensstanden
2 is 60% meer dan 1
3 is 37% meer dan 2
4 is 27% meer dan 3
5 is 24% meer dan 4.
Verder kan je fijn-afstellen van -7 tot +7, iedere stap is 10%
(dit betreft de rookgasventilator, de vijzelsneldheid heeft iets soortgelijks)
Zo zal iedere kachel zijn eigen parameters hebben.
2 is 60% meer dan 1
3 is 37% meer dan 2
4 is 27% meer dan 3
5 is 24% meer dan 4.
Hallo,
Ik ben de boel thuis grondig aan het verbouwen. Nu komt de winter er weer aan en ik zit te twijfelen qua verwarming in het huis. Op dit moment is er geen verwarming aanwezig, wij wonen nu ook niet in het huis.
Ik heb zitten kijken naar een heteluchtkanon en die stoken op petroleum, maar zit ook te kijken naar een pelletkachel.
Probleem is dat ik veelal "design" uitvoeringen tegen kom. Ik zoek een functionele, het is ook maar een tijdelijke oplossing. Straks in het huis komt er of een leemkachel of een finoven.
Iemand ervaring met een degelijke pelletkachel?
Ik ben de boel thuis grondig aan het verbouwen. Nu komt de winter er weer aan en ik zit te twijfelen qua verwarming in het huis. Op dit moment is er geen verwarming aanwezig, wij wonen nu ook niet in het huis.
Ik heb zitten kijken naar een heteluchtkanon en die stoken op petroleum, maar zit ook te kijken naar een pelletkachel.
Probleem is dat ik veelal "design" uitvoeringen tegen kom. Ik zoek een functionele, het is ook maar een tijdelijke oplossing. Straks in het huis komt er of een leemkachel of een finoven.
Wellicht een bouwmarkt pelletkachel nemen en naderhand weer door verkopen? Geen idee of die dezelfde functionaliteiten hebben als de "duurdere" varianten van de bekende merken.
De pelletkachel heeft bij ons de boel vorig jaar ook warm gehouden totdat de warmtepomp draaide in december.
De pelletkachel heeft bij ons de boel vorig jaar ook warm gehouden totdat de warmtepomp draaide in december.
[ Voor 24% gewijzigd door Erwin_83 op 24-10-2018 09:17 ]
Als het echt maar voor een paar maand is, dan is een zibro inderdaad een prima oplossing. Volgens mij kun je daar ook gewoon GTL ingooien, dat is aanmerkelijk goedkoper (gas to liquid)Norinco schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 09:11:
Hallo,
Staan genoeg goeie gebruikte op marktplaats, kun je daarna weer verkopen of ergens anders plaatsen.Norinco schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 09:11:
Hallo,
Is een airco die ook kan verwarmen niks voor je? Blijf je straks van airco genieten?
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Die vermogensstand is ingesteld met de parameter dat is simpel.Vuiltje schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 09:09:
Bij de dielle heb je vermogensstanden
2 is 60% meer dan 1
3 is 37% meer dan 2
4 is 27% meer dan 3
5 is 24% meer dan 4.
Maar vraag me juist af met die procentuele verhoging of dan de vijzel langer draait, of juist vaker (frequenter)?
In beide gevallen heb je meer pellets.
Het beste is een vijzel die continu draait, dan heb je een gelijkmatige constante toevoer (die niet stapsgewijs is). Nu het bekende dippen onlangs een perfect vlambeeld die niet vervuild.
Hier eindelijk een passende slang gevonden.
@Verwijderd
vijzel vermogenstand 2 is 58% meer dan 1
3 is 40% meer dan 2
4 is 30% meer dan 3
5 is nog eens 25% meer
Mijn vijzel draait continue.
Heb je bij een nieuwe zending ineens veel kortere pellets, heb je minder toeren van de vijzelmotor nodig, maar wel veel meer lucht.
Die procentwaardes zullen ze ooit uitgedacht hebben bij de toen aanwezige pellets.
Je genoemde "dippen" heb ik ook met de ondervoeder en continue vijzel.
Het is alleen niet storend.
Bij het afregelen van het vlambeeld kost het gewoon wat meer tijd. De ene of de andere keer heb je door die wormen toch een wisselende hoeveelheid pellets die omhoog komen.
De importeur vertelde dat hij rookgas terugslag zag door valwinden, omdat hij niet wilde toegeven dat het koord in de deur niet goed was. Of hij niet eens wist dat dat kwam door de wisselende opbrengst van de vijzels weet ik niet. Ik hoop hem in ieder geval nooit meer nodig te hebben. Kwam bij mij nogal dom over.
vijzel vermogenstand 2 is 58% meer dan 1
3 is 40% meer dan 2
4 is 30% meer dan 3
5 is nog eens 25% meer
Mijn vijzel draait continue.
Heb je bij een nieuwe zending ineens veel kortere pellets, heb je minder toeren van de vijzelmotor nodig, maar wel veel meer lucht.
Die procentwaardes zullen ze ooit uitgedacht hebben bij de toen aanwezige pellets.
Je genoemde "dippen" heb ik ook met de ondervoeder en continue vijzel.
Het is alleen niet storend.
Bij het afregelen van het vlambeeld kost het gewoon wat meer tijd. De ene of de andere keer heb je door die wormen toch een wisselende hoeveelheid pellets die omhoog komen.
De importeur vertelde dat hij rookgas terugslag zag door valwinden, omdat hij niet wilde toegeven dat het koord in de deur niet goed was. Of hij niet eens wist dat dat kwam door de wisselende opbrengst van de vijzels weet ik niet. Ik hoop hem in ieder geval nooit meer nodig te hebben. Kwam bij mij nogal dom over.
[ Voor 91% gewijzigd door Vuiltje op 24-10-2018 17:56 ]
iemand enig idee of ik met mijn kattenbak korrels teveel betaal ? zal binnenkort eens zakje pellets kopen voor een kachel en in de kattenbak smijtenKoffie schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 16:34:
[...]
Is toch veel duurder dan 'echte' pellets?
Signature
Heb ook gekeken naar een straalkachel als een Zibro, alleen die is veel te licht. Denk eerder aan iets van een 15kW.
Voordeel van een pelletkachel leek mij dat ik die door kan laten gaan als ik op mijn werk ben. Een grote straalkachel van 15-20 kW, daar heb ik iets minder gevoel bij.
Voordeel van een pelletkachel leek mij dat ik die door kan laten gaan als ik op mijn werk ben. Een grote straalkachel van 15-20 kW, daar heb ik iets minder gevoel bij.
Hebben jullie bij de slang die de kruipruimte in gaat iets van insecten gaas zitten.
Is dat een Ravelli 7? (Of iets in die trend) Ik heb op zich ook interesse in deze pelletkachel, maar bij de pelletkachels die ik in showrooms heb gezien valt het geluid van vallende pellets zo op. Hoe is dat bij deze pelletkachel?Erwin_83 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 07:26:
Ja we zijn er blij mee en de puppy ook. Was heel wat puzzelen, denken en tekenen na de aankoop en voor de sleutel overdracht. Maar tot nu toe komen alle plannen nog mooi uit.
[Afbeelding]
En zijn er pelletkachels die het geluid van vallende pellets helemaal niet hebben?
Het is de Nordic Fire Natura 7, dat is de Nederlandse versie. Volgens mij gewoon een Ravelli ja.
Als het doodstil is in huis hoor je de pellets vallen en de vijzel draaien. Met de tv aan is dit niet storend. De nieuwste versie schijnt nog stiller te zijn. Vallende pallets zal je altijd hebben, tenzij je een Dielle met bodemvoeder neemt. zie volgende reactie.
@Darkz0rs De monteur heeft er geen gaas voor gemaakt. Beestjes moeten dan langs de onderkant van de vloer naar de buis lopen en dan erin. De buis steekt 40 cm ofzo onder de vloer uit.
Als het doodstil is in huis hoor je de pellets vallen en de vijzel draaien. Met de tv aan is dit niet storend. De nieuwste versie schijnt nog stiller te zijn. Vallende pallets zal je altijd hebben, tenzij je een Dielle met bodemvoeder neemt. zie volgende reactie.
@Darkz0rs De monteur heeft er geen gaas voor gemaakt. Beestjes moeten dan langs de onderkant van de vloer naar de buis lopen en dan erin. De buis steekt 40 cm ofzo onder de vloer uit.
Ook daar hoor je de pellets vallen uit de vijzelbuis die in de bunker steekt, door een koker naar de vijzelbuis die naar de branderbak duwt.Erwin_83 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 13:52:
Vallende pallets zal je altijd hebben, tenzij je een Dielle met bodemvoeder neemt.
Ga gewoon luisteren bij een dealer die verschillende merken heeft staan.
Ja het zal toch niet zo zijn dat muizen door zo'n slang naar binnen fietsen het....