1 PVoutput . Dongen NB
Zat verkeerd te kijken denk ik bij biodom ketels.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Moet je niet doen hi, is een Bulgaarse Victoria. Je moet alleen nog retour loop verhoger erbij installeren, de pomp zit er al in.Rol-Co schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 16:35:
@reneeke1970
Zat verkeerd te kijken denk ik bij biodom ketels.
1 PVoutput . Dongen NB
Iemand ervaring hiermee? En, zelf importeren uit Bulgarije voor een totaalprijs van 1900euro - Do or Don't?
Ik heb dit model in bestelling, komt morgen hopelijk.reneeke1970 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 16:45:
[...]
Moet je niet doen hi, is een Bulgaarse Victoria. Je moet alleen nog retour loop verhoger erbij installeren, de pomp zit er al in.
Hoe kom ik aan zo'n retour loop verhoger ?
15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015
Is in principe gewoon een meng ventiel die minimaal 55 graden hanteerde anders komt er condens in de kachel. Bij een hout CV kachel heet ie condens beveiliging.hannibal2206 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 21:29:
[...]
Ik heb dit model in bestelling, komt morgen hopelijk.
Maar meneer Versluys heeft die ook hoor, neem aan dat ie daar vandaan komt?
1 PVoutput . Dongen NB
Zoals ik het lees is hij niks uitgebreider, rendement is lager en de inhoud is in liters, niet kilo.zegel schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 21:17:
In lijn met bovenstaande - op marktplaats zie ik ook veel Burnit Pell Easy 20 ketels, ook een Bulgaars model van Sunsystems -maar als ik het op papier met de Biodom's en Victoria's vergelijk is het een wat moderner (klasse 5, dus hoogste rendement) systeem met ook een uitgebreidere besturing ( voor aansluiting op CV of buffervat) en een groot voorraadvat 70KG in compacte afmetingen.
Iemand ervaring hiermee? En, zelf importeren uit Bulgarije voor een totaalprijs van 1900euro - Do or Don't?
Maar als jij hem voor 1900 ergens kan ritselen gewoon doen hoor.
1 PVoutput . Dongen NB
Moet ie niet op de subsidie lijst staan ? Anders is ie duur.reneeke1970 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 21:47:
[...]
Zoals ik het lees is hij niks uitgebreider, rendement is lager en de inhoud is in liters, niet kilo.
Maar als jij hem voor 1900 ergens kan ritselen gewoon doen hoor.
Volgens de advertenties op marktplaats heeft ie 2500 subsidie, ik heb niet gecontroleerdRol-Co schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 22:31:
[...]
Moet ie niet op de subsidie lijst staan ? Anders is ie duur.
1 PVoutput . Dongen NB
subsidielijst:Rol-Co schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 22:31:
[...]
Moet ie niet op de subsidie lijst staan ? Anders is ie duur.
https://www.rvo.nl/sites/...etkachels%2012-7-2018.pdf
Dat is toch zeker een standaard onderdeel in een pelletkachel?hannibal2206 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 21:29:
[...]
[ Voor 30% gewijzigd door Vuiltje op 24-08-2018 12:16 ]
3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik ben blij dat mijn kachel wel compleet is. Moet er niet aan denken dat er nog een hele machinekamer achter tegen de muur moet in een woonkamer.
[ Voor 48% gewijzigd door Vuiltje op 24-08-2018 13:46 ]
3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.
Pellets ketels zijn ook niet voor in woonkamer haha.Vuiltje schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 13:44:
Waarschijnlijk is dat dan de reden dat het nagenoeg niets kost............
Ik ben blij dat mijn kachel wel compleet is. Moet er niet aan denken dat er nog een hele machinekamer achter tegen de muur moet in een woonkamer.
1 PVoutput . Dongen NB
Want? Daar komt hij bij mij toch echt te staan.reneeke1970 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 14:25:
[...]
Pellets ketels zijn ook niet voor in woonkamer haha.
een pelletKETEL of een pelletKACHEL met CV loop.. niet hetzelfde..maartend schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 16:30:
[...]
Want? Daar komt hij bij mij toch echt te staan.
ketel

kachel met CV
[ Voor 26% gewijzigd door Icekiller2k6 op 24-08-2018 16:53 ]
Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be
Wees niet bang, er zijn mooiere ketels haha. Maar ze hebben in ieder geval geen venster.
1 PVoutput . Dongen NB
en als het goed is beperkte straalwarmtereneeke1970 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 23:53:
[...]
Wees niet bang, er zijn mooiere ketels haha. Maar ze hebben in ieder geval geen venster.
Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be
Zeg maar gerust helemaal geen straal warmte, alles gaat naar CV water, vandaar ook de veel hogere subsidieIcekiller2k6 schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 08:35:
[...]
en als het goed is beperkte straalwarmte
1 PVoutput . Dongen NB
Kan je deze zelf van binnen schoonmaken of moet dit door een pro gedaan worden?
Wat kan je het beste doen, is/zijn daar ergens een handleiding of zijn er tips?
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192
openData Feinstaub Map voor NL
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
De ene sensor geeft 1453 aan terwijl omliggende stations op 5 km afstand maar 6 geven.
Een ander geeft 748 meet in de omgeving 5 tot 8.
Nog een ander geeft 1026, zijn buurman 7
nog eentje 1100 tegen 12.
Is dat speelgoed soms waarbij een ieder maar parameters kan invoeren zonder dat er iemand naar kraait?
Jammer, want wat moet je nu geloven?
Is hetzelfde als weerstation IJmuiden: zit ook altijd 2 Beaufort te hoog met zijn windkracht.
[ Voor 12% gewijzigd door Vuiltje op 30-08-2018 20:36 ]
Elektra komt via 2 zonnepanelen, en 2 accu's maar dit zal t.z.t. waarschijnlijk uitgebreid gaan worden.
We hebben nu een houtkachel, met een heel erg laag rendement en lastig bijvullen enz.
Ik zit er aan te denken om een palletkachel te kopen vanwege het gemak, maar ik zit nog met enkele dingen.
Al mijn vragen zal ik niet in ene spuwen, maar laat ik eens met het energie verbruik beginnen. Ik begrijp dat er een fan inzit, en het ding zal moeten onsteken. Maar wat gebruikt zo'n fan nou tijdens gebruik. In een folder van Bronpi lees ik tussen de 150-300W en dat vind ik heel erg veel !
Een Bronpi hier in Spanje kost zo rond de 1500,- incl installatie.
www.casarodriguillo.com
Met een koude start:
6 minuten met gloeipennen:600W
daarna 5 minuten 45W met vijzel en rookgasventilator.
Eenmaal in bedrijf met de cv pomp er bij: 75 Watt
In standby 6 W
Warme start kost 600 W voor 2 minuten.
[ Voor 61% gewijzigd door Vuiltje op 01-09-2018 18:19 ]
Mijn 8kW Kalor trekt rond 300W vermogen bij de start en als hij brand gaat dat terug naar een 40-45W.Pinin schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 14:07:
Hi, Ik woon in Spanje en wonen off-grid. Dus geen gas,water, elektra via een nuts bedrijf.
Elektra komt via 2 zonnepanelen, en 2 accu's maar dit zal t.z.t. waarschijnlijk uitgebreid gaan worden.
We hebben nu een houtkachel, met een heel erg laag rendement en lastig bijvullen enz.
Ik zit er aan te denken om een palletkachel te kopen vanwege het gemak, maar ik zit nog met enkele dingen.
Al mijn vragen zal ik niet in ene spuwen, maar laat ik eens met het energie verbruik beginnen. Ik begrijp dat er een fan inzit, en het ding zal moeten onsteken. Maar wat gebruikt zo'n fan nou tijdens gebruik. In een folder van Bronpi lees ik tussen de 150-300W en dat vind ik heel erg veel !
Een Bronpi hier in Spanje kost zo rond de 1500,- incl installatie.
Dus piekt tijdens de start ergens 350W maximaal, maar is niet lang. 10-12 min.
Dat klinkt ok en logisch ( een fannetje gebruikt geen 150w) maar waarom zal in dit geval brompi het over 150-300w hebben en niet bijv. 40-300w?Rol-Co schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 16:02:
[...]
Mijn 8kW Kalor trekt rond 300W vermogen bij de start en als hij brand gaat dat terug naar een 40-45W.
Dus piekt tijdens de start ergens 350W maximaal, maar is niet lang. 10-12 min.
www.casarodriguillo.com
Is dat een cv versie misschien? Dan komt er al snel 60-75W bij aan een pomp.Pinin schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 16:47:
[...]
Dat klinkt ok en logisch ( een fannetje gebruikt geen 150w) maar waarom zal in dit geval brompi het over 150-300w hebben en niet bijv. 40-300w?
Als de kachel brand is er alleen een print, rookgas en uitblaas ventilator, display wat stroom verbruikt.
30 Watt doet ook mee hoor. Zie mijn verbruik iets eerder in een bericht.
Ja zie het, een energiezuinige pomp, vraag me dan wel af of de wat goedkopere pelletkachels dat ook hebben.Vuiltje schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 17:18:
[...]
30 Watt doet ook mee hoor. Zie mijn verbruik iets eerder in een bericht.
Jouw aansteek element is alleen wat hoger met 600W, maar verder het zelfde met 45W plus pomp van 30.
Pomp is een Yonos Para van Wilo en kan je in toeren regelen op de pomp zelf.
Ik heb niet gemeten hoeveel vermogen het uitmaakt.
Nee, zie geplaatste link. Is brompi wat als merk? Kennen jullie het? Ik zie zoveel merken en modellen, die dingen stasn hier overal en kosten tussen de 700 en 2300 voor vergelijkbare vermogens.Rol-Co schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 16:58:
[...]
Is dat een cv versie misschien? Dan komt er al snel 60-75W bij aan een pomp.
Als de kachel brand is er alleen een print, rookgas en uitblaas ventilator, display wat stroom verbruikt.
www.casarodriguillo.com
Ik ken het niet, maar het princiepe is vaak een afgeleide van artel, dus kijk gewoon naar garanties, onderhoud en verkrijgbaarheid onderdelen. Ook op de subsidie lijst kijken is niet onverstandig.Pinin schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 17:32:
[...]
Nee, zie geplaatste link. Is brompi wat als merk? Kennen jullie het? Ik zie zoveel merken en modellen, die dingen staan hier overal en kosten tussen de 700 en 2300 voor vergelijkbare vermogens.
Ook letten of je parameters kan veranderen, dan kan je zelf wat stellen, maar meestal heb je wel een lijstje erbij.
Ik zie wel dat pelletkachels wat duurder zijn geworden, dat zal met de subsidie te maken hebben, een kalor chiara zoals ik heb koste toen ik hem kocht net 1100,- voor 8kW.
Bronpi?
Weinig over te vinden.
Zal je lokaal moeten zoeken hoe de reviews zijn.
Dielle houdt alles buiten de openbaarheid.Rol-Co schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 17:45:
[...]
Ook letten of je parameters kan veranderen, dan kan je zelf wat stellen, maar meestal heb je wel een lijstje erbij.
Dan vergt het wel wat vindingrijkheid en logisch denken en uitproberen.
Ik heb van mijn kachel heel wat veranderd en nu is het wel een bruikbaar geheel.
Dat was het niet; het was echt Italiaans: "net niet af"......
Kijk ook goed rond naar ervaringen met importeur en dealer op het www en ga niet af op vriendelijke praat.
[ Voor 57% gewijzigd door Vuiltje op 01-09-2018 18:08 ]
Nou heb je in Spanje enorm veel zon uren, maar met slechts twee accu's nam ik toch gewoon een goeie hout kachel, ik nam geen risico met lege accu in de winter....Pinin schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 17:32:
[...]
Nee, zie geplaatste link. Is brompi wat als merk? Kennen jullie het? Ik zie zoveel merken en modellen, die dingen stasn hier overal en kosten tussen de 700 en 2300 voor vergelijkbare vermogens.
Eventueel een hout CV zodat je een buffer vat warm kan stoken of boiler
1 PVoutput . Dongen NB
Die dingen moet je ook warm houden, dat kost meer energie dan je kan bedenken en vooral meer dan wat de fabrikant vertelt.reneeke1970 schreef op zondag 2 september 2018 @ 08:37:
een buffer vat warm kan stoken of boiler
Ja en???Vuiltje schreef op zondag 2 september 2018 @ 20:58:
[...]
Die dingen moet je ook warm houden, dat kost meer energie dan je kan bedenken en vooral meer dan wat de fabrikant vertelt.
Hout kost niks daar
1 PVoutput . Dongen NB
Krijg ik dit te lezen.
Dit is pertinent onwaar.Anoniem: 858695 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 22:33:
Goedenavond, Ik zag dat er wordt gesproken over onze Dielle pelletkachels
Zodra de kachel moet starten kan hij dit binnen vier uur doen zonder gebruik te maken van de gloeipen.
Met vriendelijke groet,
Dielle
Ook bij snelle opstart binnen 4 uur worden gewoon de gloeipennen gebruikt.
Daarbij start de kachel door restvuur wel sneller op, maar gaan de gloeipennen pas op zijn vroegst uit na 120 seconden! (software tijd)
De kachel software kijkt namelijk niet naar of het warmer wordt, er is dan vuur en gloeien zou dan uit kunnen, maar volgt een tijdschema.
Zelfs wanneer een vooraf te behalen temperatuur bereikt wordt in 1 minuut.(een waarde waar de software wel naar kijkt bij opstart vanaf koud) moet de 2 minuten worden gegloeid, zegt de software.
Bezuiniging op gloeipen energie of sparen van het gloeipenleven door minder gebruik is een reclame feitje.
Helaas verder geen enkele ervaring, goed of fout gevonden.
Ik heb ondertussen wel mijn dielle scirocco 14kW cv gasdicht weten te krijgen met band dat ik zelf heb ontdekt.
Importeur heeft al 4 maanden ontkent dat de deurafdichting lekt.
Ik heb ook wat fabrieksparameters anders gezet en ben nu zeer content met deze kachel.
[ Voor 13% gewijzigd door Vuiltje op 07-09-2018 13:49 ]
Nu wil ik de pijpen enz. zelf installeren, maar de parameter inregelen zit vrijwel altijd inbegrepen, dus dit gebeurd door een technicus.
Nu hebben wij een bestaande pijp zitten van 10cm, deze zit nogal vast in de schoorsteen en lijkt niet 1,2, 3 weg te halen. Elke winkel zegt dat het geen probleem is om de pijp te laten zitten en de nieuwe 8cm pijp hier door te voeren. (en de 10cm pijp bij plafond af te zagen) zie foto 1
-Het enige waar elk winkel een ander advies in geeft is hoe ver de 8cm pijp omhoog gevoerd moet worden, bijv. 25cm in de 10cm pijp of helemaal toto boven of net iets onder de bovenkant van de 10cm pijp.
de bestaande 10cm pijp loopt tot boven en daar zit zo'n antivogel kooitje omheen (zie foto 2)
Waar ik me eigenlijk het meeste "zorgen" overmaak is: kan er water/regen komen tussen de 10 en 8cm pijp?
En moet ik daarom de onderkant openlaten zodat het evt. regenwater in huis kan lopen, of moet ik die ene cm rondom afdichten met kit (zoals een andere firma zegt)
Ik heb wat foto's bijgevoegd zodat het hopelijk iets duidelijker wordt., foto 3 is de huidige situatie
fyi: er is geen bovenverdieping

foto 1

foto 2

foto 3
www.casarodriguillo.com
Gewoon de 10 gebruiken.Pinin schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 16:40:
Ben al wat verder met mijn zoektocht naar een palletkachel en het wordt waarschijnlijk een AMG S.p.A. model met één van hun vele labels.
Nu wil ik de pijpen enz. zelf installeren, maar de parameter inregelen zit vrijwel altijd inbegrepen, dus dit gebeurd door een technicus.
Nu hebben wij een bestaande pijp zitten van 10cm, deze zit nogal vast in de schoorsteen en lijkt niet 1,2, 3 weg te halen. Elke winkel zegt dat het geen probleem is om de pijp te laten zitten en de nieuwe 8cm pijp hier door te voeren. (en de 10cm pijp bij plafond af te zagen) zie foto 1
-Het enige waar elk winkel een ander advies in geeft is hoe ver de 8cm pijp omhoog gevoerd moet worden, bijv. 25cm in de 10cm pijp of helemaal toto boven of net iets onder de bovenkant van de 10cm pijp.
de bestaande 10cm pijp loopt tot boven en daar zit zo'n antivogel kooitje omheen (zie foto 2)
Waar ik me eigenlijk het meeste "zorgen" overmaak is: kan er water/regen komen tussen de 10 en 8cm pijp?
En moet ik daarom de onderkant openlaten zodat het evt. regenwater in huis kan lopen, of moet ik die ene cm rondom afdichten met kit (zoals een andere firma zegt)
Ik heb wat foto's bijgevoegd zodat het hopelijk iets duidelijker wordt., foto 3 is de huidige situatie
fyi: er is geen bovenverdieping
[afbeelding]
foto 1
[afbeelding]
foto 2
[afbeelding]
foto 3
Maar, als eerste zijn de pijpen voor palletkachels anders van materiaal en ik moet ergens een verloop maken, en het lijkt me niet fraai om het verloop bij het plafond te maken.
Of begrijp ik je niet goed?
www.casarodriguillo.com
Ik zou geen aanpassing doen. Gewoon op 100 gaan stoken. Mits het gewoon een rookkanaal is.
Dus 100 laten zitten en achter de kachel een T-stuk met een 80>100 verloop.
[ Voor 50% gewijzigd door Darkz0rs op 08-09-2018 22:16 ]
Het is van dat gewone relatief dunne stalen pijp, maar er bestaan speciale pijpen voor palletkachels, daar zit ook een rubber seal in, de huidige pijp heeft dat niet.Darkz0rs schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 21:52:
@Pinin Wat voor schoorsteen is het nu dan? Ook een verbrandings kachel toch.... Niet een CV ofzo?
Ik zou geen aanpassing doen. Gewoon op 100 gaan stoken. Mits het gewoon een rookkanaal is.
Dus 100 laten zitten en achter de kachel een T-stuk met een 80>100 verloop.
Na installatie moet het gekeurd worden en ingeregeld voordat ik een certificaat krijg met garantie, dus ik zou me voor kunnen stellen dat ze deze pijp niet goed vinden omdat het niet "hoort" zonder uit te kunnen leggen wat er niet goed aan is.
www.casarodriguillo.com
Trek je er toch een 80 pijp of slang door, helemaal tot boven, afdek plaat tegen plafond en klaar.Pinin schreef op zondag 9 september 2018 @ 13:51:
[...]
Het is van dat gewone relatief dunne stalen pijp, maar er bestaan speciale pijpen voor palletkachels, daar zit ook een rubber seal in, de huidige pijp heeft dat niet.
Na installatie moet het gekeurd worden en ingeregeld voordat ik een certificaat krijg met garantie, dus ik zou me voor kunnen stellen dat ze deze pijp niet goed vinden omdat het niet "hoort" zonder uit te kunnen leggen wat er niet goed aan is.
1 PVoutput . Dongen NB
En die siliconen ringen bepalen niks. Gas dicht is gas dicht. Al die je dat met openhaardkit.
Veiligheid is alles... Maar een rookkanaal is een rookkanaal. En als jij er nu een openhaard op stookt. En dit is beproefd. Dan kan je dat ook gewoon gebruiken voor een pelletkachel. Ik ga er natuurlijk vanuit dat de schoorsteen zelf in goede staat is.
Officieel moet het 80mm zijn. Om dat de trek dan meer zou bevorderen. Bij mij is dan ook 80 getrokken door de bestaande schoorsteen.
Me zwager stookt het op een 150mm pijp. En dat gaat ook perfect. Eerst proberen.
www.casarodriguillo.com
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Daar valt over te twisten.Darkz0rs schreef op maandag 10 september 2018 @ 07:57:
@Erwin_83 Als deze geïsoleerd moet zijn dan doet men dat achteraf met korrels.
Je kan namelijk in een oud (wel gasdicht) gemetseld kanaal beter stilstaande lucht hebben dan korrels.
Lucht heeft een betere isolatie waarde.
Verder lees ik hier dat iedereen maar 80 mm aanraadt en het niet over de lengte heeft...............
Mijn installateur heeft me voor een pijp lengte van 7 meter wel 100 mm aangeraden.
(met onder een T stuk, met dwars de verloop naar de kachelpijp van100 naar 80)
Andere pelletkachelverkopers vonden 100ø zelfs te weinig.
Kan je nagaan hoe moeilijk en gevaarlijk het is om op een forum te beslissen welk kanaal je zelf zou moeten gaan gebruiken.
Veiligheid boven alles maar vergeet aub niet dat deze wereld nog steeds vol cowboys zit.
Je waarschuwt gelukkig al, maar strooit wel zelf met verkeerde informatie:Darkz0rs schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 14:16:
Veiligheid boven alles maar vergeet aub niet dat deze wereld nog steeds vol cowboys zit.
Warmtegeleidingscoëfficient lucht:0,024 W/m.KDarkz0rs schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 14:16:
Daar valt niet over te twisten vermiculite isoleert beter dan lucht.
en van vermiculite mortel tussen de 0,07 en 0,13 W/m.K
Droge perlite korrels 0,049 tot 0,051 W/m.K
Mijn kachel zit hier en daar met (hittebestendige) siliconenkit aan elkaar.
Wat doet die pakkingring? Heb je een afbeelding van de huidige situatie? Zelf heb ik recent ook de pelletkachel helemaal uit elkaar gehaald en buiten met de compressor schoon gemaakt.hydex schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 09:41:
Ik heb mijn pelletkachel helemaal uitelkaar gehaald om schoon te maken, nu zijn er wat pakkingen kapot. Hoe gaan jullie hiermee om? Heb nu glasvezelkoord gekocht, maar dit werkt prima bij deurtjes, maar voor bijvoorbeeld een rookgasventilator heb je een pakkingring nodig? Hoe doen jullie dit? De originele pakkingsring van de fabrikant kost maar liefst 40,- belachelijk veel geld als je het mij vraagt.
Zal nog wat foto's plaatsen, was vreselijk wat er uit kwam. Heb vorig jaar 2 ton Jekro's weg gestookt. Die geven enorm veel as.
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Stukjes kozijn, geschilderde stukje, kunststof, etc. Maar idd goedkoopDarkz0rs schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 20:29:
Jekro's zijn ook erg cheap en niet gekeurd. Je weet nooit wat er inzit. Maar wel cheap 😁
Eergister even proefstoken na de zomerschoonmaak. Brand nu top met Akwaliteit pellets!
hierbij wil ik mijn (korte) ervaringen even delen als dank voor de vele informatie uit dit forum.
Met de pelletkachel (AGM Petit 6kw) als backup is mijn jaren 70 hoekhuis sneller en goedkoper dan verwacht van het gas af en ligt de oude Nefit Turbo inmiddels op het oud ijzer. (WPB uit belgie, AGM Petit van eBay Italie, 60 buizen +200l en 12 panelen onderweg).
Nu het eindelijk eens een beetje is afgekoeld kon ik vanavond eindelijk de kachel op de laagste stand (Pot 1) tunen. Met 7 meter dubbelwanding 100mm rvs boven de nok zorgen de instellingen 0.8 / 990 / 9 voor een mooie afgastemperatuur van tussen de 80-90gr Celsius, weinig pelletverbruik, een schoon raampje en weinig lawaai. (plospan)
Is er overigens buiten het condensatie verhaal verder een reden dat de uitlaattemperatuur boven de 80 graden moet zijn? Ik veeg wel een keer extra en leeg het bakje onderaan de schoorsteen wel wat vaker. Mij lijken lagere temperaturen efficienter.
@Otherside @Anoniem: 290240 De AGM/Artel wifi unit is niets anders dan een seriële poort naar netwerk poort module. Er zit verder geen logica in volgens mij. Ik heb na enig uitvogelwerk er een NodeMCU met ESPEasy en daarop jet Ser2Net device aan gehangen (5v/tx/rx/gnd 115200baud, poort 2000), icm met de DP Remote App werkt het prima. Mocht ik het nog eens op de heupen krijgen zou er een AGM ESPEasy device voor te schrijven moeten zijn zodat je het met MQTT/HA aan kunt sturen. Totale kosten: 2 euro ipv 140 euro. Zou me niks verbazen als dat bij andere merken ook zo kan werken. Waarschijnlijk als ze een Duepi besturing gebruiken wel.
Ik had namelijk gezien dat bij ons de rookgastemperatuur regelmatig aan de 140 tot 180 graden zit in stand 3 (van de 5).
In de laagste stand zie ik nog boven de 120.
Kachel is een Nordic Fire Rave 80.
Na twee uurtjes pak ik mijn rvs slang gewoon vast.
1 PVoutput . Dongen NB
Wie heeft dat ergens uitgelegd en zwart op wit staan?Darkz0rs schreef op zondag 16 september 2018 @ 09:53:
@baobab je rook gas dient boven de 80 te blijven,
Want "van horen vertellen"....................
Ik heb het nog niet gevonden.
Vast niet.[b]MarcoHoorn schreef op zondag 16 september 2018 @ 12:00:[
Geldt dit voor iedere pelletkachel?
Een ventilatie kachel is heel wat anders dan een cv kachel.
Verder speelt rendement ook mee.
Mijn cv krijg ik bijvoorbeeld nauwelijks boven de 115˚
[ Voor 34% gewijzigd door Vuiltje op 18-09-2018 21:33 ]
In de laagste stand (Eco of On 1) mag de uitlaatgas temperatuur niet onder de 80 °Celsius komen en in de hoogste
stand (On 5) niet boven de 140 °Celsius.
Zo staat dit ook in de kachels van Hornbach. Dat kan ik alleen niet bewijzen.
Even ter aanvulling, dit is volgens mij alleen ivm het rendement. Ik verwacht niet dat er iets 1 2 3 stuk zal gaan als het meer is. Maar dat weet ik niet zeker.
[ Voor 18% gewijzigd door Darkz0rs op 18-09-2018 22:20 ]
Ik denk zelf dat je anders condensatie in de warmtewisselaar krijgt waar de kachel niet op is gebouwd, een CV kachel zal daar misschien een opvangsysteem voor hebben?
Even een keer de warmtewisselaar goed schoon maken zal dan geen kwaad kunnen dunkt me.
Onder de 140 graden blijven zal wel een vereiste zijn om de vaak wat 'mindere' pelletrookkanalen niet weg te laten fikken en het staal van de goedkoper gebouwde pelletkacheltjes zullen de hoge temperaturen ook wel niet aan kunnen.
Dit is idd puur om de genoemde rendementen te halen. In praktijk is het haast niet mogelijk om onder de 140gr te blijven in de hoogste stand. Het is mij nog nooit gelukt deze onder de 165 te krijgen. Ik wil in stand vijf ook echt flink warme lucht de kamer in, dus de vlam moet ook wat hoger dan. Ik praktijk is de rookgastemp dan 180/190gr in stand vijf. Aan de andere kant, de kachel brandt zelden hoger dan stand 3. Daarbij is de rookgastemp zo'n 150gr. Prima dus.Darkz0rs schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 21:36:
Hey @Vuiltje het ging specifiek over A.M.G. kachels. Je kan bv de handleidingen pakken van Artel. Daar staat in.
In de laagste stand (Eco of On 1) mag de uitlaatgas temperatuur niet onder de 80 °Celsius komen en in de hoogste
stand (On 5) niet boven de 140 °Celsius.
Zo staat dit ook in de kachels van Hornbach. Dat kan ik alleen niet bewijzen.
Even ter aanvulling, dit is volgens mij alleen ivm het rendement. Ik verwacht niet dat er iets 1 2 3 stuk zal gaan als het meer is. Maar dat weet ik niet zeker.
ik lees dat we in dezelfde situatie zitten. Waarschijnlijk is mijn kachel dus wel goed afgesteld.
Pot 1 ben ik nog aan het tweaken. Die mag van mij als een soort waakvlam gaan functioneren.
Houd je rekening met de buren en ga je de rookgassen naar de nok van je huis leiden?
Of denk je alleen maar aan eigen comfort en rook je de buren lekker uit?
Maar dat is redelijk off-topic.
Pot 1 kan afhankelijk van de pellet wel naar 0.7 of 0.8.Darkz0rs schreef op woensdag 19 september 2018 @ 18:50:
@emil_406 geen probleem hier. Ik kom nagenoeg niet boven de 135. En het is zo warm..... Je zwemt bijna weg.
Pot 1 ben ik nog aan het tweaken. Die mag van mij als een soort waakvlam gaan functioneren.
Ik merk ook dat de rookgastemp afhankelijk is van de kachel. Heb 2 kachels uit de AMG stal, een Artel Petite en een Italfuoco. De petite heeft een kleinere warmtewisselaar als de Italfuoco en is dus minder goed te regelen op rookgastemp. De Italfuoco wordt minder "heet".
Daarnaast hebben er veel zaken invloed. Kamerventilatorsnelheid verhogen heeft ook invloed (meer lucht door de wisselaar dus meer warmteoverdracht). Echter, hoe hoger het toerental, hoe meer "lawaai"
Ik heb hem vorig jaar eind november 2017 nieuw gekocht. Ik heb hier nu wat gemengde gevoelens bij. Bij een dergelijk hoog aankoop bedrag zou je er toch van uit kunnen gaan dat je een kachel krijgt die ook dat jaar geproduceerd is? Of ben ik nou onredelijk? Afijn dit overkomt mij dus ook nooit weer.
Dus misschien bij deze ook een tip. Als ze je een pelletkachel leveren, controleer gelijk maar de sticker / serienummers.
Het zijn tenslotte assemblage lijnen die bepalen wanneer het gemaakt word. Ik kan me best voorstellen dat jouw verkoper deze apparaten niet met bosjes tegelijk verkoopt.
P.s. de oplossing binnen garantie een nieuwe ventilator laten plaatsen....
Al met al begint deze kachel me nu een beetje te frustreren, aangezien het mijn hoofdverwarming is. In de winter staat hij dus elke dag aan. En als er dan ook nog zo'n schrapende teringherrie uit de ventilator komt dan is dat niet bevorderlijk voor het woongenot.
En misschien ben ik inderdaad onredelijk over dat bouwjaar. Mijn redenatie is echter met een recent bouwjaar zijn vaak diverse kinderziektes eruit. Ik vis nu weer een beetje achter het net voor mijn gevoel. Nou ja ik wacht het wel af. Anders koop ik volgend jaar wel een ander.
Je heb gewoon recht op een deugdelijke apparaat.
Binnen de garantie van 2 jaar. Dat lak los laat, in een brander kamer kan idd weinig kwaad, wellicht een foto?
Je bent eigenlijk dus ontevreden over de verkoper omdat deze verzaakt de garantie naar behoren op te lossen. Laat je niet uit het veld slaan. Je heb rechten wijs de verkoper daarop. Of als er geen beweging komt stel hem aansprakelijk. En zet er even je rechtsbijstand op.
Wij hadden bv dat de verf van het deurtje af bladerde. Dit bleek achteraf een productie fout te zijn. Keurig opgelost. We hebben wel meer geneuzel gehad. En ik denk dat het niet het laatste was 😁.
Ik heb dit bij houtkachels nog nooit gezien, ook heb ik collegae met goedkopere pelletkachels die dit probleem ook niet hebben.
Ik heb nog nooit gezien dat de branderkamers gespoten was/is.
ik heb vanmiddag de achterwand van mijn pelletkachel-cv nog gemeten: 395˚ C[b]Darkz0rs schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 19:18:[
Ik heb nog nooit gezien dat de branderkamers gespoten was/is.
Knappe verf die daarop blijft zitten.
Hier zijn het tegels van keramiek overigens.
Mijn kachel is helemaal gespoten alleen achter de schilden is die verf gewoon weg. En dat verbaast mij ook niet. Ik heb echter nog nooit een gespoten branderkamers gezien. En dan heb ik toch al heel wat kacheltjes voor bij zien komen.....
Toch zie ik diverse spuitbussen die na een goede manier van inbranden (160 a 180 graden) meer dan 1000 graden aan kunnen. Echter als je dan is de zwarte vlekken van je paneel week boenen. Dan is het ook week een probleem.
[ Voor 29% gewijzigd door Darkz0rs op 21-09-2018 21:55 ]
Anoniem: 1118937
Er zijn verschillende opties. Een daarvan is wellicht het opvangen en zuiveren van het beetje rook wat de kachel produceert. Iemand hier ervaring mee?
[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 1118937 op 22-09-2018 12:25 ]
Kan je buiten langs de muur niet omhoog tot boven de nok? Dubbelwandig?
Er is maar 1 goede oplossing. De pijp doortrekken naar de nok. Ook ik heb een geveldoorvoer, uitmondend op een blinde muur op eigen terrein. Maar toch denk ik dat ie volgend winter doorgetrokken is.Anoniem: 1118937 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 12:24:
Ik heb een pelletkachel met een afvoer door de gevel. Buren hebben er (terecht) last van. Eigenlijk blijkt zo'n doorvoer door de gevel helemaal niet te mogen.
Er zijn verschillende opties. Een daarvan is wellicht het opvangen en zuiveren van het beetje rook wat de kachel produceert. Iemand hier ervaring mee?
Same here. Zit er ook zwaar aan te denken komende jaar/jaren deze binnen door de woning naar het dak te laten trekken. Wel lastig dilemma, kost weer 2k.Anoniem: 1118937 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 12:24:
Ik heb een pelletkachel met een afvoer door de gevel. Buren hebben er (terecht) last van. Eigenlijk blijkt zo'n doorvoer door de gevel helemaal niet te mogen.
En of betonnen vloeren?
Nee, geen schoorsteen, niets bestaands. En idd.2 betonnen vloeren waar het doorheen zal moeten.Darkz0rs schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 22:25:
Waarom 2k ? Heb je geen bestaande schoorsteen?
En of betonnen vloeren?
Aan de voorzijde vd woning. Niet haalbaar, Zit balkon boven. Door planfdonds, word een koof in de hoek van de slaapkamer.Darkz0rs schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 22:58:
En buiten langs de gevel?
Ik heb ff goed de temperaturen gevolgd van de Rave 80:
stand 1 110 gr
stand 2 127 gr
Ik dacht dat het hoger was, waarschijnlijk een vergissing van mijn kant.
Was wel lekker warm in huis vandaag.
Daar draait toch alles om?MarcoHoorn schreef op zondag 23 september 2018 @ 21:10:
Was wel lekker warm in huis vandaag.
haha
Vandaag geschrokken van de pluim die er uit mijn schoorsteen kwam.
Het was namelijk voor het eerst eens koud en vooral erg vochtig.
Gelukkig is het na 2 meter allemaal weg, maar het ziet er niet fijn uit.
Al die waterdamp.
Mijn HR gasketel kon ook zo dampen, maar die zat halverwege het schuine dak, dan valt het minder op dan zo overduidelijk uit de schoorsteen op de nok.
Anoniem: 979265
0.8 is echt laag, ik ben zelf nooit lager gekomen dan 0.9 en had toen veel last van slak.baobab schreef op zondag 16 september 2018 @ 01:26:
Nu het eindelijk eens een beetje is afgekoeld kon ik vanavond eindelijk de kachel op de laagste stand (Pot 1) tunen. Met 7 meter dubbelwanding 100mm rvs boven de nok zorgen de instellingen 0.8 / 990 / 9 voor een mooie afgastemperatuur van tussen de 80-90gr Celsius, weinig pelletverbruik, een schoon raampje en weinig lawaai. (plospan)
.
Je temperatuur is perfect (volgens het boekje). Heb hier ook het probleem met de Petite dat de temperatuur moeilijk goed te krijgen is tussen de gestelde waardes.
Momenteel stook ik op PurePower 5* (wat een goede pellet zou moeten zijn). Ik ben over de pellet tevreden.
Als eco heb ik de setting 1.0/1150/12
Qua temp doet dit zn 110/120 Rookgas
Vuurtje wakkert zo nu en dan op qua vlambeeld, en blijft goed aan. Ruitje niet zwart maar wel wazig na 10 uur branden. Ik blijf twijlen of ik dit beter kan krijgen?
Hebben een 80pijp recht naar boven van 2,5m lang.
Ik ben benieuwd naar de andere settings van je kachel, puur om te vergelijken.
Gr