Dus iemand hier ervaring met pure power 5 sterren pellets. De voorraad is op van mijn huidige dus ik dacht een pallet met pellets te bestellen 😋.
Iemand suggesties?
Iemand suggesties?
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192
Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda
als je in het zuiden woont heeft allehoutpellets.be interessante aanbiedingen, zoals het huismerk piveteau bois. Die doen het bij mij beter dan plospan en in belgie betaal je het lage btw tarief. Ze bezorgen ook in nederland.groxgrox schreef op maandag 2 juli 2018 @ 23:25:
Ben ook benieuwd! Lijkt me nu de tijd om pellets in te slaan! Iemand een lijstje met goede aanbiedingen?
Die erkend installateur staat er natuurlijk nog, maar dus ook ; aannemer. En dat maakt het lastig.Koffie schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 07:17:
Ik weet niet hoe het nu zit, maar zo rond december vorig jaar toen ze met die eis op de proppen kwamen was heet allemaal erg onduidelijk. Het moest door een erkend installateur gedaan worden, maar wat een erkend installateur was werd er niet bijverteld.
Ik zou anders eens bellen?
[ Voor 14% gewijzigd door maartend op 03-07-2018 07:31 ]
Bij de warmtepompen is gebleken dat een foto reportage van deugdelijke montage ook voldoende wasmaartend schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 07:26:
[...]
Die erkend installateur staat er natuurlijk nog, maar dus ook ; aannemer. En dat maakt het lastig.
Het klusbedrijf dat mij mij verbouwt weet het antwoord niet. Hij is natuurlijk wel een aannemer
oja, dat zinnetje van de aannemer komt wel van de RVO site.
1 PVoutput . Dongen NB
Hoi,Akumu22 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 11:55:
Beste allemaal,
Ik ben sinds juni dit jaar ook in het bezit van een pelletkachel, deze heb ik bij een lokale dealer (JustFire) aangeschaft. Iemand hier toevallig ook in het bezit van justfire kachels?
Hoewel het nu natuurlijk niet het seizoen is en de kachel alleen tijdens de installatie heeft aangestaan wil ik me alvast goed voorbereiden op de komende winter. Ik vroeg me af of jullie nog enkele tips hebben voor mij? of in ieder geval onderstaande vragen zouden willen/kunnen beantwoorden?
Mijn huis is redelijk goed geïnstalleerd en de pelletkachel is aangesloten op een bestaande openhaard kanaal.
1. Welke pellets raden julie aan? witte of bruine? en waar zijn deze het beste te bestellen?Ik heb nu nog 990KG witte thuis liggen (mee besteld bij de aanschaf van de kachel) toen gekocht voor €279 maar zag dat deze nu op €299 zitten en dan moet je ze zelf gaan ophalen.
2. Wat is aan te raden vor het ingebruiknemen van de kachel. ik lees verschillende verhalen namelijk: in de ochtend 3-4 uurtjes en savonds ook 3-4 uurtjes of 16 uurtjes en dan op eco stand?
3. Is het nog steeds nodig om de schoorsteen te laten vegen elke 2 jaar?
Alvast bedankt voor jullie adviezen
Als je overstapt van kleur pellets, zul je toch echt je pelletkachel daarop moeten afstellen. Als je dat niet kan (disabled) of niet weet hoe, zou ik bij de huidige blijven.Akumu22 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 11:55:
Beste allemaal,
Ik ben sinds juni dit jaar ook in het bezit van een pelletkachel, deze heb ik bij een lokale dealer (JustFire) aangeschaft. Iemand hier toevallig ook in het bezit van justfire kachels?
Hoewel het nu natuurlijk niet het seizoen is en de kachel alleen tijdens de installatie heeft aangestaan wil ik me alvast goed voorbereiden op de komende winter. Ik vroeg me af of jullie nog enkele tips hebben voor mij? of in ieder geval onderstaande vragen zouden willen/kunnen beantwoorden?
Mijn huis is redelijk goed geïnstalleerd en de pelletkachel is aangesloten op een bestaande openhaard kanaal.
1. Welke pellets raden julie aan? witte of bruine? en waar zijn deze het beste te bestellen?Ik heb nu nog 990KG witte thuis liggen (mee besteld bij de aanschaf van de kachel) toen gekocht voor €279 maar zag dat deze nu op €299 zitten en dan moet je ze zelf gaan ophalen.
Dit hang van ontzettend veel factoren af:2. Wat is aan te raden vor het ingebruiknemen van de kachel. ik lees verschillende verhalen namelijk: in de ochtend 3-4 uurtjes en savonds ook 3-4 uurtjes of 16 uurtjes en dan op eco stand?
Zou ik zeker laten doen, inclusief jaarlijkse grote onderhouds- en schoonmaakbeurt van je kachel.3. Is het nog steeds nodig om de schoorsteen te laten vegen elke 2 jaar?
Ik bestel op merk, dan maakt de leverancier niet zoveel uit.Akumu22 schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 09:08:
Bedankt voor de tips! Ik houd het voorlopig dan even bij de witte pellets. De beste manier van stoken zal ik dan zelf maar even moeten ondervinden komend seizoen
Nog een vraagje, waar bestellen jullie de pellets? er zijn zoveel aanbieders maar kwaliteit lijkt nogal erg veel verschil in te zitten.
Plospan bruin
Die benne fors an de preisj vin je niet 😁Snipercamper schreef op maandag 30 juli 2018 @ 11:51:
Ik heb net deze binnen gekregen http://xylohoutpellets.nl...ikea-premium-woodpellets/ het is best humor want ze komen van Ikeaze zien er heel erg goed uit beetje goudgeel en zijn gekeurd
3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
[ Voor 96% gewijzigd door Vuiltje op 07-08-2018 15:02 ]
3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.
Ik heb in april een HR cv combi ketel weggehaald, toen kwam er plaats voor een boiler.josenwis schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 15:39:
Wie heeft er een Dielle pelletkachel, en wat is zijn mening daar over.
[ Voor 4% gewijzigd door Vuiltje op 07-08-2018 15:07 ]
[ Voor 24% gewijzigd door Snipercamper op 09-08-2018 09:20 ]
Bigbags heb ik geen ervaring mee, ik heb een pallet laten komen met 15 kilo zakken. Deze liggen in de kamer kast vlak bij de kachel. 700 kilo past er in de kast, maar is wel wat vol dan.Bitspark schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 14:46:
Even een vraagje tussendoor inzake pallets; wat zijn de randvoorwaarden qua opslag? Hoe slaan jullie ze op en waar? Ik stel de vraag omdat ik zat te denken aan een bigbag af te nemen in 1 keer ipv losse zakken. Maarja dan moet ik die wel op een goede manier kunnen wegstallen. Als ze persé binnen moeten staan dan kan ik geen bigbag afnemen. Als ze buiten in een overdekte stal kunnen (geen regen/inslag/zon, wel buitenlucht) dan kan het misschien toch.
wat zijn jullie ervaringen?
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Daar zat ik ook aan te denken. Wij hebben een tweetal pellet kachels, eentje voor in de 2e woonkamer/kantoor. Dat is een haard model zonder aansluiting op CV. De hoofdkachel draait in de installatie ruimte. Daar is de ruimte wat beperkter en zal ik niet zo 123 ~1000kg aan pellets kunnen wegzetten. Binnen is dus beter dat dacht ik al.Erwin_83 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 09:55:
Bigbags heb ik geen ervaring mee, ik heb een pallet laten komen met 15 kilo zakken. Deze liggen in de kamer kast vlak bij de kachel. 700 kilo past er in de kast, maar is wel wat vol dan.
Ja dat uiteenvallen is wel een dingetje dan inderdaad. Buiten hout (we hebben ook nog een Hout C.V. kachel in de woonkamer), binnen pellets.Erwin_83 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 09:55:
Pellets droog opslaan is zeggen ze. Als ze in een open niet verwarmde stal of schuur staan heb je kans dat ze vochtig worden. En natte pellets vallen uit elkaar, dus even drogen en opstoken is er waarschijnlijk niet bij.
@SnipercamperSnipercamper schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 09:16:
@Vuiltje 1.heb je de rooklucht ook als hij brand dan? want als hij brand dan werkt de uitlaatmotor als je er last van hebt als hij stopt dan heeft je pijp te weinig trek denk ik want dan stopt die uitlaatmotor of draait hij zachter.2.ik heb er zelf geen last van maar dit is mij toen wel uitgelegd.
wat betreft je as deze is bij mij zacht en schoon probeer nu zelfs 3.Ikea pellets![]()
ik heb dan ook bijna geen vliegas maar dat heeft ook te maken met de hoeveelheid stof die in je brokken zit.
Ik heb ook zo bijna 800 kilo in een kast.Bitspark schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 10:30:
In wat voor soort kast heb je die 700Kg zitten? Iets wat je speciaal gemaakt hebt of?
Hoe doe je dat? Het automatisch laten inschakelen boven een bepaald ampere? (ik neem aan dat je dat geautomatiseerd hebt)Vuiltje schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 15:00:
Bedankt Erwin, voor de bijdrage in het weegschaalbakje "voor een andere kachel".
@Corona ,
@Snipercamper ,
@josenwis
[...]
Dat boiler element schakel ik als mijn zonnepanelen een bepaald aantal ampères leveren. Direct verbruik uit de panelen is dan optimaal.
Ik heb in huis weinig warmwater nodig, het element is dan ook maar 700 W ipv standaard 3 x 700W (je kan spiralen afkoppelen) Je hebt namelijk veel sneller heel de dag > 4 ampere dan > 10A.
Tijdens de verbouwing heb ik de trapkast gesloopt en een iets grotere terug gebouwd om de afvoer van de pelletkachel weg te werken.Erwin_83 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 09:55:
[...]
Bigbags heb ik geen ervaring mee, ik heb een pallet laten komen met 15 kilo zakken. Deze liggen in de kamer kast vlak bij de kachel. 700 kilo past er in de kast, maar is wel wat vol dan.
Pellets droog opslaan is zeggen ze. Als ze in een open niet verwarmde stal of schuur staan heb je kans dat ze vochtig worden. En natte pellets vallen uit elkaar, dus even drogen en opstoken is er waarschijnlijk niet bij.
[ Voor 25% gewijzigd door Erwin_83 op 10-08-2018 10:55 ]
[ Voor 8% gewijzigd door vinniefireman op 10-08-2018 11:14 ]
Heb ik nog geen getallen van.Bitspark schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 10:26:
@Erwin_83 en @Vuiltje
Als laatste vraag nog; hoeveel kilo verstoken jullie ongeveer in een seizoen.
[ Voor 10% gewijzigd door Vuiltje op 10-08-2018 11:30 ]
In ons nieuwe huis sinds 1 juni j.l. zit geen gas meer dus dat is snel opgelost. A (+ als dat al kan) label, zwaar geisoleerd.Vuiltje schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 11:26:
Iedereen vertelt wel hoeveel pellets ze verstoken , maar vertellen nooit hoeveel gas er eerst verbruikt werd.
Wij hebben in de hoofd woonkamer nog een houtkachel C.V. staan. Die verwamt natuurijkdirect de woonkamer maar helpt ok mee om de buffervaten warm te stoken via warmtewisselaar in de houtkachel. Daarmee dus ook de vloerverwarming en warmwatervoorziening. Daar ben ik nog voor op zoek naar hout. Op termijn heb ik mijn eigen voorraad van zelf geklooft maar nu nog geen tijd voor ivm net papa. Dus ik zoek nog droog stookhout tegen een acceptabele rijs.Vuiltje schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 11:26:
Ik verbruikte 700 kuub gas (en stookte nog bij met een houtkacheltje, zo'n krat per jaar a €300).
Warm water is in de zomer bij ons via de warmtepompboiler. We hebben ook nog 7000wp aan zonnepanelen liggen. Die maken grofweg 6500 kwh per jaar. Dit jaar zal wel een klapper zijn met die 2 maanden zomerzon-aan-een-stuk. Ik ga uit van een verbruik van rond de 4000kwh (en dat is veel denk ik, alles energie zuinig). blijft er 3000kwh overschot over. dat krijgen we uitbetaald, wellicht kunnen we die al wegstrepen tegen de pellets.Vuiltje schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 11:26:
700 kuub gas geeft bij benadering 5530 kWh
Pellets leveren gemiddeld 5,15 kWh/kilo
Geeft een verbruik van 1074 kilo pellets.
Ik heb alleen (nog) geen getallen van verbruik voor de cv spiraal in de boiler.
Ook dat zal nog het een en ander aan pellets gaan kosten op dagen dat de zon niet schijnt. Ik zal dat een keer meten en dan beoordelen of de boiler verwarmen op pellets goedkoper dan wel duurder is dan met elektriciteit.
Kosten van gas waren €600, kosten bijstook €300 geeft €900.
1074 kilo pellets zullen iets van 350 euro kosten.
Lijkt me een duidelijk rekensommetje en dus geen verkeerde stap om de gasmeter te laten verzegelen.
Marktplaats staat tol met hout, zelfs restanten meubel bedrijven gratis af te halen, of briketten zelf van zaagsel geperstBitspark schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 11:36:
[...]
In ons nieuwe huis sinds 1 juni j.l. zit geen gas meer dus dat is snel opgelost. A (+ als dat al kan) label, zwaar geisoleerd.
[...]
Wij hebben in de hoofd woonkamer nog een houtkachel C.V. staan. Die verwamt natuurijkdirect de woonkamer maar helpt ok mee om de buffervaten warm te stoken via warmtewisselaar in de houtkachel. Daarmee dus ook de vloerverwarming en warmwatervoorziening. Daar ben ik nog voor op zoek naar hout. Op termijn heb ik mijn eigen voorraad van zelf geklooft maar nu nog geen tijd voor ivm net papa. Dus ik zoek nog droog stookhout tegen een acceptabele rijs.
[...]
Warm water is in de zomer bij ons via de warmtepompboiler. We hebben ook nog 7000wp aan zonnepanelen liggen. Die maken grofweg 6500 kwh per jaar. Dit jaar zal wel een klapper zijn met die 2 maanden zomerzon-aan-een-stuk. Ik ga uit van een verbruik van rond de 4000kwh (en dat is veel denk ik, alles energie zuinig). blijft er 3000kwh overschot over. dat krijgen we uitbetaald, wellicht kunnen we die al wegstrepen tegen de pellets.
Ik ga in ieder geval zowel hout inslaan alsook pellets.
1 PVoutput . Dongen NB
Op marktplaats, 990 kilo voor 200 euroDarkz0rs schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 20:16:
Heeft iemand nog een goed adres voor een knap pellet dealtje
[ Voor 17% gewijzigd door reneeke1970 op 10-08-2018 21:30 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Ik gebruik de bruine van hem van 230 inmiddels. Jaartje geleden waren ze nog 190Darkz0rs schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 21:38:
Lol, 230 is al een mooie aanbieding, mits goed natuurlijk.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik kwam ongeveer op de helft van gas in kilo's , 1300 m3 en stookte met de pellet 650 kilo om verwarming weg te werken, blijft er 300 m3 over voor koken en sww (2 jaar pellets gestookt)Vuiltje schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 11:26:
@Bitspark
[...]
Heb ik nog geen getallen van.
Kan je ook verder nergens vinden.
Iedereen vertelt wel hoeveel pellets ze verstoken , maar vertellen nooit hoeveel gas er eerst verbruikt werd.
Ik verbruikte 700 kuub gas (en stookte nog bij met een houtkacheltje, zo'n krat per jaar a €300).
700 kuub gas geeft bij benadering 5530 kWh
Pellets leveren gemiddeld 5,15 kWh/kilo
Geeft een verbruik van 1074 kilo pellets.
Ik heb alleen (nog) geen getallen van verbruik voor de cv spiraal in de boiler.
Ook dat zal nog het een en ander aan pellets gaan kosten op dagen dat de zon niet schijnt. Ik zal dat een keer meten en dan beoordelen of de boiler verwarmen op pellets goedkoper dan wel duurder is dan met elektriciteit.
Kosten van gas waren €600, kosten bijstook €300 geeft €900.
1074 kilo pellets zullen iets van 350 euro kosten.
Lijkt me een duidelijk rekensommetje en dus geen verkeerde stap om de gasmeter te laten verzegelen.
@vinniefireman
Ik heb die vraag ook gesteld over de Torsby.
Die is blijkbaar nog maar net in omloop.
Morgen ga ik nieuw koord halen voor mijn dielle deur afdichting en afhankelijk van het resultaat maak ik maandag een afspraak om te gaan kijken bij Nordic.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
[ Voor 22% gewijzigd door readytoflow op 11-08-2018 02:51 ]
Is het zelfde als een kalor roundreadytoflow schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 01:48:
Voor ons weekend- en vakantieverblijf wil ik de (sfeer)gaskachel vervangen voorheen pelletkachel.
Even situatie:
Chalet, met CV, dubbelglas etc. Woonkamer 2slaapkamers en badkamer alles bij elkaar grofweg10x4x2,30.
Daaraan een serre.
Nu staat er dus een gaskachel welke in de winter veel gebruikt wordt om de boel bij aankomst of in de ochtend snel te verwarmen. Wij moeten echter gebruik maken van gasflessen. Die gaan er met die kachel snel doorheen. Het is wel wat geïsoleerd, maar dat mag geen naam hebben. Zijn we er even niet in de winter met vorst, dan is het binnen ook rond of zelfs onder het vriespunt.
Gaskachel heeft afvoer maar buiten via dak (zwarte pijp van 100mm denk?). Gaskachel wil ik dan naar de serre verplaatsen.
1
Wat zou een leuke/goede pelletkachel kunnen zijn?
Enige waar ik zo snel prijzen vind is pelletkachelkiezer.nl. Daar staat wel info over prijzen, m3’s maar bijv. niet over kwaliteit, geluid vd ventilator etc.
2
Aan de zijde van waar nu de gaskachel staat grens ook de serre. Is het evt mogelijk om daar warmte in te blazen via een tweede ‘uitgang’ van een pelletkachel?
3
Is het mogelijk en veilig om een pelletkachel als vorsbewaker te gebruiken?
4
Wat zouden de plaatsingskosten kunnen zijn?
Deze vind ik wel mooi bijv:
https://www.praxis.nl/bad...LOOopHj49wCFceUdwod-4UAKg
Maar ja, wat gaat dat kosten totaal? Liefst hou,ik de kosten toch <€1.500 inclusief plaatsing, subsidie . En liefst minder dan dat natuurlijk
Best vreemd want als je internet moet geloven is één kuub gas gelijk aan 1.8 kilo korrelsRol-Co schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 23:49:
[...]
Ik kwam ongeveer op de helft van gas in kilo's , 1300 m3 en stookte met de pellet 650 kilo om verwarming weg te werken, blijft er 300 m3 over voor koken en sww (2 jaar pellets gestookt)
Nu alleen nog voor de gezelligheid soms aan, 1-2 zak per jaar.
1 PVoutput . Dongen NB
Dus ik kijk dan best naar 5-7kW kachels? Ook afhankelijk van het rendement?Meet de m3 of m2 op van de ruimte of ruimtes die verwarmd moeten worden.
Bij een GOED geïsoleerde woning kan de volgende berekening gebruikt worden.
Bereken per 25 m3 een 1 kW vermogen.
Bij een plafond hoogte van 2,6m kan 1 kW per 10m2 aangehouden worden.
Bijvoorbeeld: een ruimte van 120 m3, kan een pelletkachel in van ca 5 kW, wanneer GOED geïsoleerd.
Neem altijd minmaal 1 a 2 kW vermogen meer.
De pelletkachel kan dan op een lagere stand de ruimte goed warm houden.
Bijkomend voordeel is, dat de kachel dan minder pelletsverbruikt.
Verteld gelijk hoe vreselijk "efficient" mijn cv installatie was, nu 1800 kWh met de Wp afgelopen jaar.reneeke1970 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 09:26:
[...]
Best vreemd want als je internet moet geloven is één kuub gas gelijk aan 1.8 kilo korrels
Ja precies, het CV gedeelte deugt gewoon niet, net zoals bij velen..... Daarom kan een wp al snel uit de voeten.Rol-Co schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 10:49:
[...]
Verteld gelijk hoe vreselijk "efficient" mijn cv installatie was, nu 1800 kWh met de Wp afgelopen jaar.
En dan waren het in de pellet jaren nog warme winters, niet als afgelopen winter.
1 PVoutput . Dongen NB
Ja, maar goedkoper is niet altijd het uitgangspuntreneeke1970 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 12:44:
[...]
Maar 1800 kWh is duurder dan 650 kg korrels toch?
Misschien ga ik eens jaartje hout stoken....
Zolang je mag salderen valt het mee, maar anders gaat je wp toch op 22 cent draaien. En de bonus krijg je toch wel.Rol-Co schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 13:05:
[...]
Ja, maar goedkoper is niet altijd het uitgangspunthet was nu 24/7 21 graden in huis, met de pellet is dat in de morgen en avond 24 graden, middag en snachts uit.
Al valt dat duurder ook wel mee toch met stroom van eigen dak en bonussen via de energieleverancier, dit jaar 120,- betaald en krijg 540,- terug.
1 PVoutput . Dongen NB
Zolang het niet extreem koud is kan je ook overdag (extra) warmen en de vloer een buffer laten zijn. De pellet zou in de avond bij kunnen dus misschien gaan we doe weer meer gebruiken ja, hangt van de regeling af.reneeke1970 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 13:23:
[...]
Zolang je mag salderen valt het mee, maar anders gaat je wp toch op 22 cent draaien. En de bonus krijg je toch wel.
Maar jij hebt die kachel in je woonkamer, mijne zit op CV aangesloten en verwarmt gehele huis, hij staat in de start blokken!!
Wellicht toch eens bij een kachelboer gaan kijken en vooral luisteren.readytoflow schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 09:55:
Geluid vind ik ook belangrijk. Is er een bepaald kenmerk waar ik dan op moet letten?
Die staat in mijn garage ja, Poe hoeveel..... Kilo of vier per uur als nodig is, 24 kWRol-Co schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 13:52:
[...]
Zolang het niet extreem koud is kan je ook overdag (extra) warmen en de vloer een buffer laten zijn. De pellet zou in de avond bij kunnen dus misschien gaan we doe weer meer gebruiken ja, hangt van de regeling af.
Jij had zo'n gratis biodom toch? Wat stookt dat weg in 24 uur?
1 PVoutput . Dongen NB
Ja dat bedoel ik, mijn chiara verstookt 0,7 KG per uur en maakt de kamer alsnog 23-24 bij 0 -5 buiten zodat we de deur naar de gang open zetten.reneeke1970 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 15:20:
[...]
Die staat in mijn garage ja, Poe hoeveel..... Kilo of vier per uur als nodig is, 24 kW
In huis heb ik de Victoria, zo uitgedokterd dat hij op laagste vermogen van 8 kW draait met 55 graden. Die doet dan 1.5 kilo dacht ik. Heeft maar 45 in voorraad. Die biodom 150 kg, das toch lekker
Ja maar jij brand continu en ik maar derde van de tijd vanwege teveel vermogen.Rol-Co schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 15:25:
[...]
Ja dat bedoel ik, mijn chiara verstookt 0,7 KG per uur en maakt de kamer alsnog 23-24 bij 0 -5 buiten zodat we de deur naar de gang open zetten.
1 PVoutput . Dongen NB
Weet je misschien waar ik dit kan doen? Pelletkachelkiezen.nl is niet ver.Vuiltje schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 14:32:
[...]
Wellicht toch eens bij een kachelboer gaan kijken en vooral luisteren.
Dan wel eentje die verschillende kachels ook kan laten branden.
Ik was er een keer en het leek net of er zo nu en dan een telefoon afging in een andere kamer: dat was een pelletkachel................
Ik heb een bodemvoeder met een continue lopende vijzel. Die hoor je nagenoeg niet. Het vallen van de pellets hoor je overal. ventilatoren maken meer of minder lawaai.
De losliggende harde schijf van de satellietontvanger maakt bij wijze van spreken meer lawaai dan mijn rookgasventilator.
Installeren was bij mij: kachel brengen, lossen en binnen plaatsen, slangen koppelen op de cv leidingen en uitlaatbuis inschuiven, aanzetten opstarten en wat inregelen. €250.00 (ik had alles zelf voorbereid)
Een andere offerte gaf €2600,00 voor het installeren.
Kijk dus rond.
Jammer dat je niet een beetje onderzoek doet(1) en zelf "nadenkt"(2), forums vervuilen zo door maar wat "aan te nemen", want via via, bla bla.readytoflow schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 22:18:
Zo’n bodemvoeder is een stuk duurder volgens mij toch? Ergens heb ik gelezen dat deze wel minderrendabel zijn en meer electra verbruiken?
Lastig lijkt mij in een winkel dat daar veel meer omgevingsgeluid is dan thuis.
[ Voor 15% gewijzigd door Vuiltje op 12-08-2018 13:17 ]
Als je Loxone hebt kun je hem inmiddels aanspreken over Modbus, en alles in Loxone visualiseren/aansturen. Kun je meteen ook de logging opzettenboetzelaer2 schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 22:15:
Ik heb een okofen. Het is een mooie rvs ketel maar ondersteuning en interface zijn bedroevend. Je kunt zien wat je vandaag, gister en totaal verbruikt hebt maar geen grafieken zodat je maanden ed kunt vergelijken. Hij geeft bv niet aan hoeveel brandstof er verbruikt wordt. Verder is het voor mij een manco dat je de cv druk niet uit kunt lezen. De meeste andere systemen die ik nu gezien heb kunnen dat wel voor de helft van de prijs. Kun je een mooie zonneboiler bij doen!
Prijs kan je gewoon opvragen bij Ökofen Beglië, www.stroomop.beFreezhost schreef op donderdag 23 november 2017 @ 20:24:
Weet iemand een goede installateur in de regio Rotterdam die weet waar hij het over heeft als het gaat om pellet ketels?
[ Voor 0% gewijzigd door Lektrox op 25-08-2018 22:26 . Reden: typo ]
Geen ervaring met inbouwmodellen maar er wel naar aan het kijken. Om preciezer te zijn, zijn we aan het kijken naar de Nordic Fire inbouwkachels :jantje112 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 19:04:
Nu de zomer weer langzaam voorbij kruipt, wil ik aan onze kachel beginnen. Helaas bekruipt mij toch het gevoel dat ik voor een inbouwpelletkachel wil gaan. De schouw is aanwezig, we wilden hier uit kostenoverweging een losse kachel voorzetten. Maar een inbouw staat gewoon mooier.
Ik zie dat Artel er 1 heeft voor bijna 3000 euro, justfire heeft een model voor slechts 1300 (staat niets meer over subsidie??)
Iemand tips voor een goed(koop) inbouwmodel?
Andere vraag, hoe kun je de schoorsteen (laten) vegen met een inbouwhaard?
Ik ben zo brutaal geweest wat parameters even te veranderen zodat de rookgasventilator volaan draaide, bij een koude kachel.jantje112 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 19:04:
Andere vraag, hoe kun je de schoorsteen (laten) vegen met een inbouwhaard?
De verzekering wil 1 maal per jaar de veger zien ivm het rieten dak.. dus het moet wel schoongemaakt kunnen worden.Vuiltje schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 13:51:
[...]
Ik ben zo brutaal geweest wat parameters even te veranderen zodat de rookgasventilator volaan draaide, bij een koude kachel.
Geeft wel wat roetbolletjes uit de pijp en dus in je haren en shirt en ........, maar de kachel en de roetzak in de schoorsteen blijven brandschoon.![]()
En de kachel hoeft niet van zijn plek.
Weet nog niet of dit en wijs plan is na een winter stoken, dan zal je vast iets meer dan "wat" roetbolletjes hebben.
Nu is pelletroet lang niet zo erg als hout- en zeker niet zo goor als kolenroet, maar je moet het niet in huis lopen of in de was krijgen die hangt te drogen.
Waarmee doe je dat? Is een wc borstel aan een touw geschikt?Darkz0rs schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 22:24:
Ik veeg me schoorsteen 1x per jaar. En haal er eigenlijk niks uit. Verbaasd me hoe ... Relatief schoon het is.
Let wel... Vegen die handel. Ik ontmoedig dit absoluut niet. 1x per jaar minstens vegen. Fluitje van een cent. En het is zo gebeurd.
[ Voor 39% gewijzigd door Darkz0rs op 14-08-2018 23:56 ]
Ik heb 900 kilo verstookt en toen de pijp los gehad. Kon er wel een zwarte vinger uit wrijven maar roet zat er nauwelijks in.Darkz0rs schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 22:24:
Ik veeg me schoorsteen 1x per jaar. En haal er eigenlijk niks uit. Verbaasd me hoe ... Relatief schoon het is.
Let wel... Vegen die handel. Ik ontmoedig dit absoluut niet. 1x per jaar minstens vegen. Fluitje van een cent. En het is zo gebeurd.
1 PVoutput . Dongen NB
Hornbach heeft leuke kunstof borstel met schroefbare delen van een meter. Kost paar tientjesYucon schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 23:49:
[...]
Waarmee doe je dat? Is een wc borstel aan een touw geschikt?
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb 2 pelletkachels, waaronder 1 artel petit. Niet de stilte,maar o zo eenvoudig in dagelijks en jaarlijks onderhoud. Als ik het mocht zeggen , dan zou ik voor de Petit gaan.readytoflow schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 15:28:
Beetje gegoogled en ingelezen. Voor ons Chalet (total 40m2) zoek ik een leuke pelletkachel ter vervanging van de gaskachel die er nu dus staat. We hebben CV maar de gaskachel wordt in de wintermaanden nog veel gebruikt. Kost me weer meer ritjes om gasflessen te halen.
Het is niet best geïsoleerd. Wel dubbelglas, en isolatie maar binnen kan het vriezen als we er niet zijn.
Nu kom ik op deze kachels uit. Zijn er al een aantal afgevallen. ofwel teveel kW, ofwel te duur. Duroflame had ik lang op de lijst staan maar ik begrijp dat die onderdelen ook allemaal Artel zijn? Artel is dan goedkoper.
[afbeelding]
De Lilli is de goedkoopste
De Ariel/Baby five heeft de grootste pelletvoorraadbak (dus minder vaak bijvullen lijkt me)
De Heidi is de mooiste
De Artel heft het hoogste rendement
Zijn er nog voor- of nadelen te zeggen over deze kachels?
Springt er één uit die echt aan te raden is?
Thx. Wat maakt het dat die makkelijker te onderhouden is tov die andere?emil_406 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 21:34:
[...]
Ik heb 2 pelletkachels, waaronder 1 artel petit. Niet de stilte,maar o zo eenvoudig in dagelijks en jaarlijks onderhoud. Als ik het mocht zeggen , dan zou ik voor de Petit gaan.
Vullen is geen onderhoud.readytoflow schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 11:21:
[...]
Thx. Wat maakt het dat die makkelijker te onderhouden is tov die andere?
Vind ik wel een belangrijk punt. Daarom staat die TSP er ook tussen bijvoorbeeld. Kunnen veel pellets in, dus minder vaak bijvullen.
1 PVoutput . Dongen NB
Raam poetsen als je dat hebt oke, maar verder maak ik pas na 150 kg schoon, dan komt er een koek in vuur bakje, de as lade is dan pas half volDarkz0rs schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 21:50:
@readytoflow, je bent er zeker om de dag mee bezig.
Zuigen, borsteltje. Misschien je raampje even poetsen.
Het is net als een openhaard. Als je misschien 4 uur stookt zal je misschien 3 dagen mee kunnen maar de ervaring hier leert.
Iedere 2 dagen moet je er wel iets mee.
1 PVoutput . Dongen NB
Raam poetsen is voor het zicht, heeft geen effect op de brander. Na 200 kilo kreeg ik storing vanwege dikke koek, lucht kon er niet meer door dus geen ontsteking. As lade lag voor derde deel vol, geen probleem. Warmte wisselaar zat geen vuil aan. Ventilator is na 900 kilo nu nog steeds schoon.Darkz0rs schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 21:39:
Het gaat hier.om de voorbeelden die readytogo geeft.
Daar kan je echt niet 150 kilo aan pellets mee verbranden zonder stofzuigen en raampje poetsen. Ik heb het niet over groot onderhoud, maar gebruiksonderhoud.
1 PVoutput . Dongen NB
[ Voor 13% gewijzigd door Henny v A op 22-08-2018 11:54 . Reden: Zin vergeten. ]
Anoniem: 979265
Hier ook een Artel Petite, in een challet van 60m2 (slechte isolatie) . Het bevalt goed krijgt het overal redelijk goed op temperatuur als je de kachel netjes de tijd geeft om het op te warmen! Alleen als het echt heel koud is dan springt de cv soms bij.readytoflow schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 15:28:
Beetje gegoogled en ingelezen. Voor ons Chalet (total 40m2) zoek ik een leuke pelletkachel ter vervanging van de gaskachel die er nu dus staat. We hebben CV maar de gaskachel wordt in de wintermaanden nog veel gebruikt. Kost me weer meer ritjes om gasflessen te halen.
Het is niet best geïsoleerd. Wel dubbelglas, en isolatie maar binnen kan het vriezen als we er niet zijn.
Nu kom ik op deze kachels uit. Zijn er al een aantal afgevallen. ofwel teveel kW, ofwel te duur. Duroflame had ik lang op de lijst staan maar ik begrijp dat die onderdelen ook allemaal Artel zijn? Artel is dan goedkoper.
[afbeelding]
De Lilli is de goedkoopste
De Ariel/Baby five heeft de grootste pelletvoorraadbak (dus minder vaak bijvullen lijkt me)
De Heidi is de mooiste
De Artel heft het hoogste rendement
Zijn er nog voor- of nadelen te zeggen over deze kachels?
Springt er één uit die echt aan te raden is?
Met CV aansluiting noem je eigenlijk pellets ketel.Henny v A schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 11:47:
Ik/we zijn er nog niet overuit om te gaan voor een woonkamer pellerkachel met cv aansl, of eentje die ergens anders staat. Zag een foto van een die buiten staat.
Ik zoek voorbeelden van pelletkachels, met cv aansluiting, die ik in de utiliteit ruimte kan plaatsen en die een opslag vat kunnen verwarmen met zo min mogelijk warmte direct de ruimte in. Zag iets van 3500 euries, maar vind dat een beetje veel.
Zijn die er die schappelijker zijn en hebben die trouwens een specifieke benaming? En wat zijn jullie ervaringen er mee?
1 PVoutput . Dongen NB
[ Voor 8% gewijzigd door Henny v A op 23-08-2018 14:46 ]
V05 is er zeker niet meer, niet op zijn site.reneeke1970 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:44:
[...]
Met CV aansluiting noem je eigenlijk pellets ketel.
Biodom heeft twee goedkope modellen (c15 en c25)en de Victoria v05 is er ook één.
Op marktplaats staan advertenties van deze.
Voor de Victoria kom je bij de enige nl dealer uit bij meneer Versluys uit wissekerke. Foto's staan op zijn site met bijbehorende subsidie bedragen.
De Victoria is nu gratis omdat subsidie verlaagd is. Ruim jaar geleden heb ik 400 toe gekregen bij aanschaf. Wat dat betreft ben je iets te laat.
Daar komt inderdaad mijn lx23 vandaan, was toen 3200 thuis bezorgt actieRol-Co schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 16:00:
[...]
V05 is er zeker niet meer, niet op zijn site.
Ook cv koopjes heeft ze
https://www.cvkoopjes.nl/...2PxAgTEAAYASAAEgLQlvD_BwE
[ Voor 15% gewijzigd door reneeke1970 op 23-08-2018 16:17 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Ja klopt, maar zat 3200 subsidie op toendertijd, hoe houd jij dan 400 over?reneeke1970 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 16:13:
[...]
Daar komt inderdaad mijn lx23 vandaan, was toen 3200 thuis bezorgt actie
Die was inderdaad gratis, de v05 was 400 retour, net als nu nog steeds!!!Rol-Co schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 16:16:
[...]
Ja klopt, maar zat 3200 subsidie op toendertijd, hoe houd jij dan 400 over?
Ik weet dat nog omdat ik het bij een familielid gedeponeerd had maar heeft het niet gedaan.
1 PVoutput . Dongen NB
Waar tekoop? Ik vind alleen de v15 en de LXreneeke1970 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 16:18:
[...]
Die was inderdaad gratis, de v05 was 400 retour, net als nu nog steeds!!!
De rood met witte zonder naamRol-Co schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 16:24:
[...]
Waar tekoop? Ik vind alleen de v15 en de LX
1 PVoutput . Dongen NB
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq