Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-05 07:40
Dus iemand hier ervaring met pure power 5 sterren pellets. De voorraad is op van mijn huidige dus ik dacht een pallet met pellets te bestellen 😋.

Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-05 09:57
Pure power 5* is een prima pellet. Maar het wordt hier en daar wel heel erg de hemel in geprezen. Er zijn meerdere goede merken pellets. Ik zou wel voor een witte pellet met keurmerk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groxgrox
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06:10
Ben ook benieuwd! Lijkt me nu de tijd om pellets in te slaan! Iemand een lijstje met goede aanbiedingen?

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:45
Vraagje ; voor de subsidie, kan de aansluiting door mijn klusbedrijf worden gedaan?

Regelgeving zegt ; Dit bewijs kan bijvoorbeeld een factuur van een installateur of aannemer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:36

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik weet niet hoe het nu zit, maar zo rond december vorig jaar toen ze met die eis op de proppen kwamen was heet allemaal erg onduidelijk. Het moest door een erkend installateur gedaan worden, maar wat een erkend installateur was werd er niet bijverteld.
Ik zou anders eens bellen?

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:02

Yucon

*broem*

groxgrox schreef op maandag 2 juli 2018 @ 23:25:
Ben ook benieuwd! Lijkt me nu de tijd om pellets in te slaan! Iemand een lijstje met goede aanbiedingen?
als je in het zuiden woont heeft allehoutpellets.be interessante aanbiedingen, zoals het huismerk piveteau bois. Die doen het bij mij beter dan plospan en in belgie betaal je het lage btw tarief. Ze bezorgen ook in nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:45
Koffie schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 07:17:
Ik weet niet hoe het nu zit, maar zo rond december vorig jaar toen ze met die eis op de proppen kwamen was heet allemaal erg onduidelijk. Het moest door een erkend installateur gedaan worden, maar wat een erkend installateur was werd er niet bijverteld.
Ik zou anders eens bellen?
Die erkend installateur staat er natuurlijk nog, maar dus ook ; aannemer. En dat maakt het lastig.
Het klusbedrijf dat mij mij verbouwt weet het antwoord niet. Hij is natuurlijk wel een aannemer

oja, dat zinnetje van de aannemer komt wel van de RVO site.

[ Voor 14% gewijzigd door maartend op 03-07-2018 07:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:00
maartend schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 07:26:
[...]

Die erkend installateur staat er natuurlijk nog, maar dus ook ; aannemer. En dat maakt het lastig.
Het klusbedrijf dat mij mij verbouwt weet het antwoord niet. Hij is natuurlijk wel een aannemer

oja, dat zinnetje van de aannemer komt wel van de RVO site.
Bij de warmtepompen is gebleken dat een foto reportage van deugdelijke montage ook voldoende was

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akumu22
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-12-2024
Beste allemaal,

Ik ben sinds juni dit jaar ook in het bezit van een pelletkachel :), deze heb ik bij een lokale dealer (JustFire) aangeschaft. Iemand hier toevallig ook in het bezit van justfire kachels?

Hoewel het nu natuurlijk niet het seizoen is en de kachel alleen tijdens de installatie heeft aangestaan wil ik me alvast goed voorbereiden op de komende winter. Ik vroeg me af of jullie nog enkele tips hebben voor mij? of in ieder geval onderstaande vragen zouden willen/kunnen beantwoorden?

Mijn huis is redelijk goed geïnstalleerd en de pelletkachel is aangesloten op een bestaande openhaard kanaal.

1. Welke pellets raden julie aan? witte of bruine? en waar zijn deze het beste te bestellen?Ik heb nu nog 990KG witte thuis liggen (mee besteld bij de aanschaf van de kachel) toen gekocht voor €279 maar zag dat deze nu op €299 zitten en dan moet je ze zelf gaan ophalen.

2. Wat is aan te raden vor het ingebruiknemen van de kachel. ik lees verschillende verhalen namelijk: in de ochtend 3-4 uurtjes en savonds ook 3-4 uurtjes of 16 uurtjes en dan op eco stand?

3. Is het nog steeds nodig om de schoorsteen te laten vegen elke 2 jaar?

Alvast bedankt voor jullie adviezen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:58
Akumu22 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 11:55:
Beste allemaal,

Ik ben sinds juni dit jaar ook in het bezit van een pelletkachel :), deze heb ik bij een lokale dealer (JustFire) aangeschaft. Iemand hier toevallig ook in het bezit van justfire kachels?

Hoewel het nu natuurlijk niet het seizoen is en de kachel alleen tijdens de installatie heeft aangestaan wil ik me alvast goed voorbereiden op de komende winter. Ik vroeg me af of jullie nog enkele tips hebben voor mij? of in ieder geval onderstaande vragen zouden willen/kunnen beantwoorden?

Mijn huis is redelijk goed geïnstalleerd en de pelletkachel is aangesloten op een bestaande openhaard kanaal.

1. Welke pellets raden julie aan? witte of bruine? en waar zijn deze het beste te bestellen?Ik heb nu nog 990KG witte thuis liggen (mee besteld bij de aanschaf van de kachel) toen gekocht voor €279 maar zag dat deze nu op €299 zitten en dan moet je ze zelf gaan ophalen.

2. Wat is aan te raden vor het ingebruiknemen van de kachel. ik lees verschillende verhalen namelijk: in de ochtend 3-4 uurtjes en savonds ook 3-4 uurtjes of 16 uurtjes en dan op eco stand?

Alvast bedankt voor jullie adviezen :)
Hoi,

Wij stoken elite pellets, bruin. Uit België voor 285 euro. Bevalt prima, lekker warm.
Wij laten de kachel de gehele dag branden. Eerst opwarmen en dan in de esp stand. Dit geeft als voordeel dat niet te gehele massa steeds moetworden opgewarmd.
Ik veeg mijn schoorsteen 2x per seizoen. 1x is ook wel genoeg maar ik vind het gewoon leuk werk....
Ik adviseer je in ieder geval minimaal 1x per stookzseizoen te vegen. Je zult verbaasd zijn wat eruit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeaniSalvatori
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 29-10-2022
@maartend , ik heb dit jaar ook (zelf) een pelletkachel en zonneboiler geinstalleerd. Ook subsidie op gekregen, zonder dat ik foto's oid heb moeten aanleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Akumu22 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 11:55:
Beste allemaal,

Als je overstapt van kleur pellets, zul je toch echt je pelletkachel daarop moeten afstellen. Als je dat niet kan (disabled) of niet weet hoe, zou ik bij de huidige blijven.
Dit hang van ontzettend veel factoren af:
- Buitentemperatuur (en wind)
- Hoe lang ben je in de ochtend beneden (tijd tussen wakker worden en vertrekken)
- Iemand thuis overdag?
- Wat is je gewenste temperatuur ?

Persoonlijk : ik stook wanneer er iemand thuis is puur op gewenste temperatuur. Die gewenste temperatuur gaat naar beneden als we er niet zijn (werken, dagje weg). Bij langere periode weg (minstens 1 nacht) gaat de gewenste temperatuur naar een graad of 10
Zou ik zeker laten doen, inclusief jaarlijkse grote onderhouds- en schoonmaakbeurt van je kachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akumu22
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-12-2024
Bedankt voor de tips! Ik houd het voorlopig dan even bij de witte pellets. De beste manier van stoken zal ik dan zelf maar even moeten ondervinden komend seizoen :)

Nog een vraagje, waar bestellen jullie de pellets? er zijn zoveel aanbieders maar kwaliteit lijkt nogal erg veel verschil in te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Akumu22 schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 09:08:
Bedankt voor de tips! Ik houd het voorlopig dan even bij de witte pellets. De beste manier van stoken zal ik dan zelf maar even moeten ondervinden komend seizoen :)

Nog een vraagje, waar bestellen jullie de pellets? er zijn zoveel aanbieders maar kwaliteit lijkt nogal erg veel verschil in te zitten.
Ik bestel op merk, dan maakt de leverancier niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Koffie wat stook jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Ja die zijn niet echt bruin het, voldoen aan alle keuringen qua zwavelzuur en zo.

Ik denkt toch dat ik voor de pure energy ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snipercamper
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-05-2020
Ik heb net deze binnen gekregen http://xylohoutpellets.nl...ikea-premium-woodpellets/ het is best humor want ze komen van Ikea :) ze zien er heel erg goed uit beetje goudgeel en zijn gekeurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Snipercamper schreef op maandag 30 juli 2018 @ 11:51:
Ik heb net deze binnen gekregen http://xylohoutpellets.nl...ikea-premium-woodpellets/ het is best humor want ze komen van Ikea :) ze zien er heel erg goed uit beetje goudgeel en zijn gekeurd
Die benne fors an de preisj vin je niet 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snipercamper
As gehalte vind ik behoorlijk laag, tenminste volgens wat er op de zak staat. als je er langer mee doet is het ook wel weer waarde. je moet ze niet met een schreuvendraaier maar met een sleuteltje in elkaar zetten XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Hahaha, ja ja de zoektocht naar de perfecte pellets is voor iedereen anders. Ik bestel die pure energy als ik terug ben van vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
Heeft er al iemand ervaring met de Nordic Fire HRV Torsby?
Zou de opvolger zijn van de HRV 120 Rave CV.

Deze zou uitgevoerd zijn met een branderbak die zo nu en dan omgedraaid wordt zodat je die niet zelf elke keer hoeft te reinigen.
Een belangrijk punt wat tot nu toe was op te lossen door te kiezen voor een bodemvoeder pelletkachel.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:08
Ik heb de Nordic fire natura 7 en die heeft ook een draaibare branderbak. Bij elke start leegt de kachel de branderbak door te draaien en na (uit me hoofd) 6 uur branden stopt de kachel, leegt de branderbak en start weer op.

Werkt hier prima, met 1 stookseizoen ervaring.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
dit bericht kon vervallen na plaatsen langere uitleg.

[ Voor 96% gewijzigd door Vuiltje op 07-08-2018 15:02 ]

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Bedankt Erwin, voor de bijdrage in het weegschaalbakje "voor een andere kachel".

@Corona ,
@Snipercamper ,

@josenwis
josenwis schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 15:39:
Wie heeft er een Dielle pelletkachel, en wat is zijn mening daar over.
Ik heb in april een HR cv combi ketel weggehaald, toen kwam er plaats voor een boiler.
Die heb ik met een wisselklep op de bestaande cv leidingen aangesloten.
De cv leidingen zijn naar de woonkamer / schoorsteen doorgetrokken en daarop is een dielle scirocco aangesloten. RVS flexibel ø100 is door een inpandige, gemetselde schoorsteen getrokken en mond uit ver boven de nok van het huis.
De pellet cv kachel start en stopt (met software instelbare tijdvertragingen) op een chronotherm 3 uit het jaar kruik. Heel simpel.
De boiler moest echter ook een elektrisch element hebben, want douche- en afwaswater maken in de zomer met de pelletkachel (terwijl de airco staat te horren is onzin). Dat boiler element schakel ik als mijn zonnepanelen een bepaald aantal ampères leveren. Direct verbruik uit de panelen is dan optimaal.
Ik heb in huis weinig warmwater nodig, het element is dan ook maar 700 W ipv standaard 3 x 700W (je kan spiralen afkoppelen) Je hebt namelijk veel sneller heel de dag > 4 ampere dan > 10A. Voor de winter heb ik een schakeling dat ik de pelletkachel een signaal kan geven (parallel aan de kamerthermostaat) dat ook de driewegklep stuurt om de boiler via het cv water te verwarmen. Alleen gaat de pelletkachel maar tot 73˚ watertemperatuur, wat de boiler tot iets van 65˚ brengt. Boiler koppelen aan de kachel doe ik met een lichtschakelaar naast mijn pc werkblad, wanneer ik via een led zie dat de boiler te koud is. Plan is om dat te doen als de kachel toch al brandt om de kamer te verwarmen. Is de boiler warm, kijkt de kachel weer naar de kamerthermostaat.
Nu over de pelletkachel: -Bediening is simpel, net als een cv ketel op gas. Stel je kamer(klok)thermostaat een keer in en klaar. -Schoonmaken? Je kan makkelijk 15 kilo verstoken zonder de deur ook maar een keer te openen. Alleen de ruit vervuilt best snel (in vergelijk met een echte houtkachel). Asla weet ik nog niet exact, asgehalte is wisselend bij andere pellets. De ene pellets vallen uiteen in zware as , andere pellets gaan als vliegas de branderbak uit. Wat beter is? vliegas in de rest van de kachel en in de schoorsteen of zware as in de asla die je dan vaker moet leegmaken, ik weet het niet. -Geluid van de cv kachel is nagenoeg verwaarloosbaar, zo nu en dan kreunt de vijzel als er een harde pellet tussen kruipt. -Instelbaarheid vlamvorm mag de consument zelf en is makkelijk te doen, door veranderen van vijzelsnelheid en snelheid van de rookgasventilator. Dit lijkt me hoofdzakelijk nodig wanneer je omschakelt naar compleet anders brandende pellets. Wanneer je ondanks het verzoek van de importeur het niet te doen, zelf wat tijden verandert is er een hele snelle uiterst prettige kachel van te maken. De kachel heeft de keuze uit 5 vermogensstanden, echter bij een cv model blijkt alleen stand volaan (automatisch) bruikbaar, omdat anders de rookgassen veel te koud worden en je condensatie krijgt in kachel en schoorsteen. (stand 1 en 2 geven wel een heel mooi sfeervuur) Helaas heb ik al sinds de plaatsing last van een lekkende deur. Heb ik een vrijdagmiddag model (snel afmaken, dan kunnen we weekend houden), of een maandag ochtend model (ouw mijn hoofd, gisteren was het zo gezellig)? Als de kachel uitdooft ga ik hem ruiken. Met een laag tape over de glaskoordnaad ruikt de deur niet: zit dus in de afdichting. Ik heb ondertussen zelf heel de deur ontdaan van koord in de dichtgeknoeide naad en daarna met vulringen achter de scharnierplaten de naad links en rechts even dik gemaakt (zat een verschil in van meer dan 2 mm, waardoor er aan de knevelkant onder het ronde glaskoord van circa 12ø ook nog twee koorden van ø4 mm waren geplakt (is dit bij elke dielle kachel zo "opgelost" door geknoei?) De deur is nu evenwijdig en de naden heb ik gevuld met band van 12 x 3 mm 4 lagen dik met de buitenste laag van een soepeler geweven type. Het lijkt nu gasdicht te zijn. Zodat ik wellicht toch nog deze kachel laat staan en niet op een ander merk over ga. Eerst maar weer eens wat dagen stoken en verder kijken naar andere kachels, want dat gestink in huis al maanden lang ben ik meer dan beu.

[ Voor 4% gewijzigd door Vuiltje op 07-08-2018 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitspark
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-02-2024
Even een vraagje tussendoor inzake pallets; wat zijn de randvoorwaarden qua opslag? Hoe slaan jullie ze op en waar? Ik stel de vraag omdat ik zat te denken aan een bigbag af te nemen in 1 keer ipv losse zakken. Maarja dan moet ik die wel op een goede manier kunnen wegstallen. Als ze persé binnen moeten staan dan kan ik geen bigbag afnemen. Als ze buiten in een overdekte stal kunnen (geen regen/inslag/zon, wel buitenlucht) dan kan het misschien toch.

wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snipercamper
@Vuiltje heb je de rooklucht ook als hij brand dan? want als hij brand dan werkt de uitlaatmotor als je er last van hebt als hij stopt dan heeft je pijp te weinig trek denk ik want dan stopt die uitlaatmotor of draait hij zachter.ik heb er zelf geen last van maar dit is mij toen wel uitgelegd.
wat betreft je as deze is bij mij zacht en schoon probeer nu zelfs Ikea pellets :D
ik heb dan ook bijna geen vliegas maar dat heeft ook te maken met de hoeveelheid stof die in je brokken zit.

[ Voor 24% gewijzigd door Snipercamper op 09-08-2018 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Bitspark schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 14:46:
Even een vraagje tussendoor inzake pallets; wat zijn de randvoorwaarden qua opslag? Hoe slaan jullie ze op en waar? Ik stel de vraag omdat ik zat te denken aan een bigbag af te nemen in 1 keer ipv losse zakken. Maarja dan moet ik die wel op een goede manier kunnen wegstallen. Als ze persé binnen moeten staan dan kan ik geen bigbag afnemen. Als ze buiten in een overdekte stal kunnen (geen regen/inslag/zon, wel buitenlucht) dan kan het misschien toch.

wat zijn jullie ervaringen?
Bigbags heb ik geen ervaring mee, ik heb een pallet laten komen met 15 kilo zakken. Deze liggen in de kamer kast vlak bij de kachel. 700 kilo past er in de kast, maar is wel wat vol dan.

Pellets droog opslaan is zeggen ze. Als ze in een open niet verwarmde stal of schuur staan heb je kans dat ze vochtig worden. En natte pellets vallen uit elkaar, dus even drogen en opstoken is er waarschijnlijk niet bij.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitspark
Erwin_83 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 09:55:
Bigbags heb ik geen ervaring mee, ik heb een pallet laten komen met 15 kilo zakken. Deze liggen in de kamer kast vlak bij de kachel. 700 kilo past er in de kast, maar is wel wat vol dan.
Daar zat ik ook aan te denken. Wij hebben een tweetal pellet kachels, eentje voor in de 2e woonkamer/kantoor. Dat is een haard model zonder aansluiting op CV. De hoofdkachel draait in de installatie ruimte. Daar is de ruimte wat beperkter en zal ik niet zo 123 ~1000kg aan pellets kunnen wegzetten. Binnen is dus beter dat dacht ik al.

In wat voor soort kast heb je die 700Kg zitten? Iets wat je speciaal gemaakt hebt of?
Pellets droog opslaan is zeggen ze. Als ze in een open niet verwarmde stal of schuur staan heb je kans dat ze vochtig worden. En natte pellets vallen uit elkaar, dus even drogen en opstoken is er waarschijnlijk niet bij.
Ja dat uiteenvallen is wel een dingetje dan inderdaad. Buiten hout (we hebben ook nog een Hout C.V. kachel in de woonkamer), binnen pellets.

Dankjewel in ieder geval voor je antwoord, helder verhaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Snipercamper schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 09:16:
@Vuiltje 1.heb je de rooklucht ook als hij brand dan? want als hij brand dan werkt de uitlaatmotor als je er last van hebt als hij stopt dan heeft je pijp te weinig trek denk ik want dan stopt die uitlaatmotor of draait hij zachter.2.ik heb er zelf geen last van maar dit is mij toen wel uitgelegd.
wat betreft je as deze is bij mij zacht en schoon probeer nu zelfs 3.Ikea pellets :D
ik heb dan ook bijna geen vliegas maar dat heeft ook te maken met de hoeveelheid stof die in je brokken zit.
@Snipercamper
1.Geen reuk wanneer hij brandt.
2.Geen rooklucht onder uit de deur waar hij lucht aanzuigt voor schoneruitbeluchting.
Geen lucht uit de inlaatpijp.
Het is niet zo dat de rook uit de schoorsteen terugzakt. Dat ruikt overigens naar gerookte paling en niet naar volle asbak.
Het komt langs het koord in de deur, want als ik beide zijkanten en de bovenkant afplak met aluminiumtape ruik ik niets.
3.Kieskeurig is deze kachel inderdaad niet. Wat dat betreft is het een geweldig apparaat. Het is niet voor niets dat ik al maanden ZELF bezig ben met proberen op te lossen van die lekkage langs het koord. Helaas weten de meeste kachelboeren totaal niet dat er verschil zit in de soorten koord. Ook online kan je niet kiezen. Zaterdag ander koord halen en weer testen. Dat is een stuk zachter en fijner geweven dan het koord dat ik nu heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Bitspark schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 10:30:
In wat voor soort kast heb je die 700Kg zitten? Iets wat je speciaal gemaakt hebt of?
Ik heb ook zo bijna 800 kilo in een kast.
Is een stukje bedstee met een kastdeur in de "gang" met de trap naar de bovenverdieping.
120 x 90 en dan 140 hoog gestapeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-05 19:38
Vuiltje schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 15:00:
Bedankt Erwin, voor de bijdrage in het weegschaalbakje "voor een andere kachel".

@Corona ,
@Snipercamper ,

@josenwis
[...]

Dat boiler element schakel ik als mijn zonnepanelen een bepaald aantal ampères leveren. Direct verbruik uit de panelen is dan optimaal.
Ik heb in huis weinig warmwater nodig, het element is dan ook maar 700 W ipv standaard 3 x 700W (je kan spiralen afkoppelen) Je hebt namelijk veel sneller heel de dag > 4 ampere dan > 10A.
Hoe doe je dat? Het automatisch laten inschakelen boven een bepaald ampere? (ik neem aan dat je dat geautomatiseerd hebt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
@BB-One
Dat is gedaan met een programmeerbare "ampère meter" en stroomspoel en uiteraard een dik relais dat de boiler in/uitschakelt.
Gebruik onderstaande benamingen en je googlet zo naar de producten.

--ENTES EPM-4C-48Inbouwinstrument EPM-4C-48 ampèremeter inbouwinstrument
--ENTES ENT.30 30/5 5VA transformator Primaire stroom:30 A Geïnduceerde stroom:5 A Doorvoer (Ø):20 mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
[...]

Tijdens de verbouwing heb ik de trapkast gesloopt en een iets grotere terug gebouwd om de afvoer van de pelletkachel weg te werken.

Als je de deur van de kast nu opendoet heb je voor je en links naar je een opslag stelling die ik er in getimmerd heb. (En ernaast de rookgas afvoer) en rechts onder de trap stapel ik dan de pellets, en een deel gelijk achter de deur als ik 700 kilo kwijt moet.

Pelletkachel heb ik nu 1 stook seizoen en in het stook seizoen de pallet besteld, dus de voorraad die gelijk achter de deur ligt is dan met een paar weken op gebrand.

Zal bij gelegenheid eens kijken of ik de foto's nog kan vinden van de volle kast .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitspark
@Erwin_83 en @Vuiltje dank voor jullie reacties. Ik zal eens een zinnig plekje gaan zoeken in huis.
Als laatste vraag nog; hoeveel kilo verstoken jullie ongeveer in een seizoen. Zegt natuurlijk niks in die zin dat ieder huis anders is, maar dan heb ik een grof idee. Komende winter zal het eerste seizoen worden voor mij op een pelletkachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Hou het niet precies bij, ik denk dat ik 800 kilo ofzo verstookt heb.

Eerst tijdje als hoofverwarming, omdat de radiatoren weg waren ivm verbouwing en erna als sfeer verwarming toen de vloerverwarming klaar was.

Moet wel zeggen, omdat het een luie mensen haard is heeft de pelletkachel in het voorjaar ook nog wel eens gebrand 's avonds voor de sfeer.

[ Voor 25% gewijzigd door Erwin_83 op 10-08-2018 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-05 22:42
Ik ben me al een tijdje aan het oriënteren op een CV pelletkachel (moederhaard). Mijn keuze was, voornamelijk vanwege het klassieke uiterlijk, gevallen op de Nordic Fire HRV 120. Wat dus eigenlijk een Ravelli kachel is (http://eng.ravelligroup.it/prod/21-hrv_120_style.php).

Nu zie ik vandaag dat deze kachel uit het assortiment van Nordic Fire verdwenen is en vervangen is door de HRV Torsby (https://nordicfire.nl/assortiment/hrv-torsby/). Ik kan echter op de site van Ravelli dit model niet vinden. Weet iemand wat voor merk kachel dit oorspronkelijk is en/of heeft iemand hier al ervaring mee?

Of weet iemand toevallig een ander merk CV pelletkachels met klassiek uiterlijk? Alvast hartelijk dank. :)

[ Voor 8% gewijzigd door vinniefireman op 10-08-2018 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
@Bitspark
Bitspark schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 10:26:
@Erwin_83 en @Vuiltje
Als laatste vraag nog; hoeveel kilo verstoken jullie ongeveer in een seizoen.
Heb ik nog geen getallen van.
Kan je ook verder nergens vinden.
Iedereen vertelt wel hoeveel pellets ze verstoken , maar vertellen nooit hoeveel gas er eerst verbruikt werd.
Ik verbruikte 700 kuub gas (en stookte nog bij met een houtkacheltje, zo'n krat per jaar a €300).
700 kuub gas geeft bij benadering 5530 kWh
Pellets leveren gemiddeld 5,15 kWh/kilo
Geeft een verbruik van 1074 kilo pellets.
Ik heb alleen (nog) geen getallen van verbruik voor de cv spiraal in de boiler.
Ook dat zal nog het een en ander aan pellets gaan kosten op dagen dat de zon niet schijnt. Ik zal dat een keer meten en dan beoordelen of de boiler verwarmen op pellets goedkoper dan wel duurder is dan met elektriciteit.
Kosten van gas waren €600, kosten bijstook €300 geeft €900.
1074 kilo pellets zullen iets van 350 euro kosten.
Lijkt me een duidelijk rekensommetje en dus geen verkeerde stap om de gasmeter te laten verzegelen.

@vinniefireman
Ik heb die vraag ook gesteld over de Torsby.
Die is blijkbaar nog maar net in omloop.
Morgen ga ik nieuw koord halen voor mijn dielle deur afdichting en afhankelijk van het resultaat maak ik maandag een afspraak om te gaan kijken bij Nordic.

[ Voor 10% gewijzigd door Vuiltje op 10-08-2018 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snipercamper
@Vuiltje als de kachel werkt maakt hij zelf trek dus als je hem wel ruikt als hij uitgaat maakt hij zelf geen trek meer. Als je rookkanaal trekt blijft er voldoende trek om die trek langs je deur op gang te houden dus denk ik wel dat hier een probleem is of er nou wel of niet lekkend koortje is je vacuum is weg. wat gebeurt er als je de stekker uit de kachel trekt gaat hij dan ook ruiken of heb je dan geen probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitspark
Vuiltje schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 11:26:
Iedereen vertelt wel hoeveel pellets ze verstoken , maar vertellen nooit hoeveel gas er eerst verbruikt werd.
In ons nieuwe huis sinds 1 juni j.l. zit geen gas meer dus dat is snel opgelost. A (+ als dat al kan) label, zwaar geisoleerd.
Ik verbruikte 700 kuub gas (en stookte nog bij met een houtkacheltje, zo'n krat per jaar a €300).
Wij hebben in de hoofd woonkamer nog een houtkachel C.V. staan. Die verwamt natuurijkdirect de woonkamer maar helpt ok mee om de buffervaten warm te stoken via warmtewisselaar in de houtkachel. Daarmee dus ook de vloerverwarming en warmwatervoorziening. Daar ben ik nog voor op zoek naar hout. Op termijn heb ik mijn eigen voorraad van zelf geklooft maar nu nog geen tijd voor ivm net papa. Dus ik zoek nog droog stookhout tegen een acceptabele rijs.
Ook dat zal nog het een en ander aan pellets gaan kosten op dagen dat de zon niet schijnt. Ik zal dat een keer meten en dan beoordelen of de boiler verwarmen op pellets goedkoper dan wel duurder is dan met elektriciteit.
Lijkt me een duidelijk rekensommetje en dus geen verkeerde stap om de gasmeter te laten verzegelen.
Warm water is in de zomer bij ons via de warmtepompboiler. We hebben ook nog 7000wp aan zonnepanelen liggen. Die maken grofweg 6500 kwh per jaar. Dit jaar zal wel een klapper zijn met die 2 maanden zomerzon-aan-een-stuk. Ik ga uit van een verbruik van rond de 4000kwh (en dat is veel denk ik, alles energie zuinig). blijft er 3000kwh overschot over. dat krijgen we uitbetaald, wellicht kunnen we die al wegstrepen tegen de pellets.

Ik ga in ieder geval zowel hout inslaan alsook pellets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Bitspark schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 11:36:
[...]

In ons nieuwe huis sinds 1 juni j.l. zit geen gas meer dus dat is snel opgelost. A (+ als dat al kan) label, zwaar geisoleerd.

[...]

Wij hebben in de hoofd woonkamer nog een houtkachel C.V. staan. Die verwamt natuurijkdirect de woonkamer maar helpt ok mee om de buffervaten warm te stoken via warmtewisselaar in de houtkachel. Daarmee dus ook de vloerverwarming en warmwatervoorziening. Daar ben ik nog voor op zoek naar hout. Op termijn heb ik mijn eigen voorraad van zelf geklooft maar nu nog geen tijd voor ivm net papa. Dus ik zoek nog droog stookhout tegen een acceptabele rijs.

[...]

Warm water is in de zomer bij ons via de warmtepompboiler. We hebben ook nog 7000wp aan zonnepanelen liggen. Die maken grofweg 6500 kwh per jaar. Dit jaar zal wel een klapper zijn met die 2 maanden zomerzon-aan-een-stuk. Ik ga uit van een verbruik van rond de 4000kwh (en dat is veel denk ik, alles energie zuinig). blijft er 3000kwh overschot over. dat krijgen we uitbetaald, wellicht kunnen we die al wegstrepen tegen de pellets.

Ik ga in ieder geval zowel hout inslaan alsook pellets.
Marktplaats staat tol met hout, zelfs restanten meubel bedrijven gratis af te halen, of briketten zelf van zaagsel geperst

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Heeft iemand nog een goed adres voor een knap pellet dealtje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Darkz0rs schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 20:16:
Heeft iemand nog een goed adres voor een knap pellet dealtje
Op marktplaats, 990 kilo voor 200 euro

Edit, laat maar, zocht advertentie voor je op en hij heeft prijs verhoogd naar 230

[ Voor 17% gewijzigd door reneeke1970 op 10-08-2018 21:30 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Lol, 230 is al een mooie aanbieding, mits goed natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Darkz0rs schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 21:38:
Lol, 230 is al een mooie aanbieding, mits goed natuurlijk.
Ik gebruik de bruine van hem van 230 inmiddels. Jaartje geleden waren ze nog 190

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Ik gebruik nu plospan. Maar ik zou volgens mij de witte moeten gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Bitspark

[...]

Heb ik nog geen getallen van.
Kan je ook verder nergens vinden.

@vinniefireman
Ik heb die vraag ook gesteld over de Torsby.
Die is blijkbaar nog maar net in omloop.
Morgen ga ik nieuw koord halen voor mijn dielle deur afdichting en afhankelijk van het resultaat maak ik maandag een afspraak om te gaan kijken bij Nordic.
Ik kwam ongeveer op de helft van gas in kilo's , 1300 m3 en stookte met de pellet 650 kilo om verwarming weg te werken, blijft er 300 m3 over voor koken en sww (2 jaar pellets gestookt)

Nu alleen nog voor de gezelligheid soms aan, 1-2 zak per jaar.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Voor ons weekend- en vakantieverblijf wil ik de (sfeer)gaskachel vervangen voorheen pelletkachel.
Even situatie:
Chalet, met CV, dubbelglas etc. Woonkamer 2slaapkamers en badkamer alles bij elkaar grofweg10x4x2,30.
Daaraan een serre.

Nu staat er dus een gaskachel welke in de winter veel gebruikt wordt om de boel bij aankomst of in de ochtend snel te verwarmen. Wij moeten echter gebruik maken van gasflessen. Die gaan er met die kachel snel doorheen. Het is wel wat geïsoleerd, maar dat mag geen naam hebben. Zijn we er even niet in de winter met vorst, dan is het binnen ook rond of zelfs onder het vriespunt.

Gaskachel heeft afvoer maar buiten via dak (zwarte pijp van 100mm denk?). Gaskachel wil ik dan naar de serre verplaatsen.

1
Wat zou een leuke/goede pelletkachel kunnen zijn?
Enige waar ik zo snel prijzen vind is pelletkachelkiezer.nl. Daar staat wel info over prijzen, m3’s maar bijv. niet over kwaliteit, geluid vd ventilator etc.

2
Aan de zijde van waar nu de gaskachel staat grens ook de serre. Is het evt mogelijk om daar warmte in te blazen via een tweede ‘uitgang’ van een pelletkachel?

3
Is het mogelijk en veilig om een pelletkachel als vorsbewaker te gebruiken?

4
Wat zouden de plaatsingskosten kunnen zijn?

Deze vind ik wel mooi bijv:
https://www.praxis.nl/bad...LOOopHj49wCFceUdwod-4UAKg

Maar ja, wat gaat dat kosten totaal? Liefst hou,ik de kosten toch <€1.500 inclusief plaatsing, subsidie . En liefst minder dan dat natuurlijk ;)

[ Voor 22% gewijzigd door readytoflow op 11-08-2018 02:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

readytoflow schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 01:48:
Voor ons weekend- en vakantieverblijf wil ik de (sfeer)gaskachel vervangen voorheen pelletkachel.
Even situatie:
Chalet, met CV, dubbelglas etc. Woonkamer 2slaapkamers en badkamer alles bij elkaar grofweg10x4x2,30.
Daaraan een serre.

Nu staat er dus een gaskachel welke in de winter veel gebruikt wordt om de boel bij aankomst of in de ochtend snel te verwarmen. Wij moeten echter gebruik maken van gasflessen. Die gaan er met die kachel snel doorheen. Het is wel wat geïsoleerd, maar dat mag geen naam hebben. Zijn we er even niet in de winter met vorst, dan is het binnen ook rond of zelfs onder het vriespunt.

Gaskachel heeft afvoer maar buiten via dak (zwarte pijp van 100mm denk?). Gaskachel wil ik dan naar de serre verplaatsen.

1
Wat zou een leuke/goede pelletkachel kunnen zijn?
Enige waar ik zo snel prijzen vind is pelletkachelkiezer.nl. Daar staat wel info over prijzen, m3’s maar bijv. niet over kwaliteit, geluid vd ventilator etc.

2
Aan de zijde van waar nu de gaskachel staat grens ook de serre. Is het evt mogelijk om daar warmte in te blazen via een tweede ‘uitgang’ van een pelletkachel?

3
Is het mogelijk en veilig om een pelletkachel als vorsbewaker te gebruiken?

4
Wat zouden de plaatsingskosten kunnen zijn?

Deze vind ik wel mooi bijv:
https://www.praxis.nl/bad...LOOopHj49wCFceUdwod-4UAKg

Maar ja, wat gaat dat kosten totaal? Liefst hou,ik de kosten toch <€1.500 inclusief plaatsing, subsidie . En liefst minder dan dat natuurlijk ;)
Is het zelfde als een kalor round
http://www.pelletkachel.store/pelletkachel-round-6

Of 1 van de andere
http://www.pelletkachel.store

Heb je 8kW nodig denk je? Ik krijg het hier met 3.5 al warm, en heb ook een 8kW die helemaal terug getuned is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
@readytoflow
8kW is veel te groot. Volgens mij kan je beter een kleine kachel nemen die gewoon moet werken dan eentje die alleen maar op standje waakvlam brandt.
Praxis kachels en subsidie????????
Kijk eens op RVO en zoek de apparatenlijst in combinatie met ISDE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@readytoflow zelf installeren is goed te doen. Ik zou idd een kleinere kachel nemen zodat hij niet steeds in econstaat te pruttelen. In theorie kan een vorst beveiliging wel je stelt dan de thermostaat in.

1500€ moet echt wel lukken. Pak een artel petit of julia 1100€, kachelpijp zelf plaatsten. Kachel zelf neer zetten en dan een installateur laten komen voor de handeling. Totale kosten denk ik 1200€.

PS. Die praxis dingen worden volgens mij net als de Hornbach kachels geïnstalleerd voor 200€. Bij Hornbach zijn het allemaal AMG kachels. Praxis weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 23:49:
[...]

Ik kwam ongeveer op de helft van gas in kilo's , 1300 m3 en stookte met de pellet 650 kilo om verwarming weg te werken, blijft er 300 m3 over voor koken en sww (2 jaar pellets gestookt)

Nu alleen nog voor de gezelligheid soms aan, 1-2 zak per jaar.
Best vreemd want als je internet moet geloven is één kuub gas gelijk aan 1.8 kilo korrels

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Grappig, wij zaten op 1950 M3 gas. Hebben hier 700 kilo pellets op gestookt. Uiteindelijk hadden we dus 800m3 gas gebruikt. 1150m3 minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Thx.

Nou, in eerste instantie dacht ik aan minder kW. Maar ik las ergens dat de berekening vooral geënt is op redelijk tot goed geïsoleerde woningen?
Meet de m3 of m2 op van de ruimte of ruimtes die verwarmd moeten worden.
Bij een GOED geïsoleerde woning kan de volgende berekening gebruikt worden.
Bereken per 25 m3 een 1 kW vermogen.
Bij een plafond hoogte van 2,6m kan 1 kW per 10m2 aangehouden worden.
Bijvoorbeeld: een ruimte van 120 m3, kan een pelletkachel in van ca 5 kW, wanneer GOED geïsoleerd.
Neem altijd minmaal 1 a 2 kW vermogen meer.
De pelletkachel kan dan op een lagere stand de ruimte goed warm houden.
Bijkomend voordeel is, dat de kachel dan minder pelletsverbruikt.
Dus ik kijk dan best naar 5-7kW kachels? Ook afhankelijk van het rendement?

Waar let ik verder op? Ik zie RVS branders, gietijzeren branders?

Geluid vind ik ook belangrijk. Is er een bepaald kenmerk waar ik dan op moet letten?

Is een kachel met een hoger rendement ook beter? Ik vermoed dat deze beter vebranden dus minder as/afval?

Zijn er merken die ik echt moet vermijden?
Pff bomen/bos...zeg maar.
(Sorry, best veel vraagtekens lees ik nu terug)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Ik heb zelf een Julia artel kachel, na wat opstart problemen gehad te hebben. Ben ik best tevreden over deze kachel. Qua herrie kan ik kort zijn. Alle pelletkachels onder de 2000€ maken geluid.

Je hoort namelijk ventilatoren draaien. Je hoort ook de start en stop van de vijzel (pellet toevoer).

Het is aan jouw of je dit vervelend vind, ik zou zeggen ga eens goed luisteren bij dealers.

Ik vind het belangrijk dat een kachel ook op weinig vermogen kan draaien, anders gaat hij namelijk steeds uit. En weer aan. Hoog verbruik stroom en pellets. En het koudblazen van de pelletkachel maakt in mijn geval wel geluid.

Ik vind persoonlijk dat je een eigen verwachting moet opzetten en daarmee de boer op moet. Wat ik bedoel is dat ik een pelletkachel heb gekocht voor de fun.

Moest niet te duur zijn, wel goed en bovenal veilig.
Na veel uitzoeken kwam ik op de artel uit. Blijkt een. Gerenommeerde pelletkachel product te zijn. Met een. Bewezen techniek. Welke ook op lage vermogens kan draaien.

De kachel kost geloof ik 1100€ en warmt mijn woonkamer op in 20 min. +/- 35m2.

Het is ook een fijne warmte, maar je bent er mee bezig. Schoonmaken, pellets sjouwen.... Etc...

Maak gewoon een lijstje met wat je verwacht, ik had geen verwachtingen. En inmiddels ben ik redelijk kundig te noemen met pelletkachels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 09:26:
[...]

Best vreemd want als je internet moet geloven is één kuub gas gelijk aan 1.8 kilo korrels
Verteld gelijk hoe vreselijk "efficient" mijn cv installatie was, nu 1800 kWh met de Wp afgelopen jaar.

En dan waren het in de pellet jaren nog warme winters, niet als afgelopen winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 10:49:
[...]

Verteld gelijk hoe vreselijk "efficient" mijn cv installatie was, nu 1800 kWh met de Wp afgelopen jaar.

En dan waren het in de pellet jaren nog warme winters, niet als afgelopen winter.
Ja precies, het CV gedeelte deugt gewoon niet, net zoals bij velen..... Daarom kan een wp al snel uit de voeten.
Maar 1800 kWh is duurder dan 650 kg korrels toch?
Misschien ga ik eens jaartje hout stoken....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 12:44:
[...]

Maar 1800 kWh is duurder dan 650 kg korrels toch?
Misschien ga ik eens jaartje hout stoken....
Ja, maar goedkoper is niet altijd het uitgangspunt :) het was nu 24/7 21 graden in huis, met de pellet is dat in de morgen en avond 24 graden, middag en snachts uit.

Al valt dat duurder ook wel mee toch met stroom van eigen dak en bonussen via de energieleverancier, dit jaar 120,- betaald en krijg 540,- terug. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 13:05:
[...]

Ja, maar goedkoper is niet altijd het uitgangspunt :) het was nu 24/7 21 graden in huis, met de pellet is dat in de morgen en avond 24 graden, middag en snachts uit.

Al valt dat duurder ook wel mee toch met stroom van eigen dak en bonussen via de energieleverancier, dit jaar 120,- betaald en krijg 540,- terug. ;)
Zolang je mag salderen valt het mee, maar anders gaat je wp toch op 22 cent draaien. En de bonus krijg je toch wel.
Maar jij hebt die kachel in je woonkamer, mijne zit op CV aangesloten en verwarmt gehele huis, hij staat in de start blokken!!

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 13:23:
[...]

Zolang je mag salderen valt het mee, maar anders gaat je wp toch op 22 cent draaien. En de bonus krijg je toch wel.
Maar jij hebt die kachel in je woonkamer, mijne zit op CV aangesloten en verwarmt gehele huis, hij staat in de start blokken!!
Zolang het niet extreem koud is kan je ook overdag (extra) warmen en de vloer een buffer laten zijn. De pellet zou in de avond bij kunnen dus misschien gaan we doe weer meer gebruiken ja, hangt van de regeling af.

Jij had zo'n gratis biodom toch? Wat stookt dat weg in 24 uur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
readytoflow schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 09:55:

Geluid vind ik ook belangrijk. Is er een bepaald kenmerk waar ik dan op moet letten?
Wellicht toch eens bij een kachelboer gaan kijken en vooral luisteren.
Dan wel eentje die verschillende kachels ook kan laten branden.
Ik was er een keer en het leek net of er zo nu en dan een telefoon afging in een andere kamer: dat was een pelletkachel................
Ik heb een bodemvoeder met een continue lopende vijzel. Die hoor je nagenoeg niet. Het vallen van de pellets hoor je overal. ventilatoren maken meer of minder lawaai.
De losliggende harde schijf van de satellietontvanger maakt bij wijze van spreken meer lawaai dan mijn rookgasventilator.

Installeren was bij mij: kachel brengen, lossen en binnen plaatsen, slangen koppelen op de cv leidingen en uitlaatbuis inschuiven, aanzetten opstarten en wat inregelen. €250.00 (ik had alles zelf voorbereid)
Een andere offerte gaf €2600,00 voor het installeren.
Kijk dus rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 13:52:
[...]

Zolang het niet extreem koud is kan je ook overdag (extra) warmen en de vloer een buffer laten zijn. De pellet zou in de avond bij kunnen dus misschien gaan we doe weer meer gebruiken ja, hangt van de regeling af.

Jij had zo'n gratis biodom toch? Wat stookt dat weg in 24 uur?
Die staat in mijn garage ja, Poe hoeveel..... Kilo of vier per uur als nodig is, 24 kW

In huis heb ik de Victoria, zo uitgedokterd dat hij op laagste vermogen van 8 kW draait met 55 graden. Die doet dan 1.5 kilo dacht ik. Heeft maar 45 in voorraad. Die biodom 150 kg, das toch lekker

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 15:20:
[...]

Die staat in mijn garage ja, Poe hoeveel..... Kilo of vier per uur als nodig is, 24 kW

In huis heb ik de Victoria, zo uitgedokterd dat hij op laagste vermogen van 8 kW draait met 55 graden. Die doet dan 1.5 kilo dacht ik. Heeft maar 45 in voorraad. Die biodom 150 kg, das toch lekker
Ja dat bedoel ik, mijn chiara verstookt 0,7 KG per uur en maakt de kamer alsnog 23-24 bij 0 -5 buiten zodat we de deur naar de gang open zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 15:25:
[...]

Ja dat bedoel ik, mijn chiara verstookt 0,7 KG per uur en maakt de kamer alsnog 23-24 bij 0 -5 buiten zodat we de deur naar de gang open zetten.
Ja maar jij brand continu en ik maar derde van de tijd vanwege teveel vermogen.
Ik ga er toch eens meer mee spelen om te kijken hoeveel het verbruikt. Kan ook nog rommelen met instellingen om nog lager te gaan, maar tot hoe laag weet ik niet. Hij brand nu wel vrij effectief want schoorsteen pak ik gewoon vast na twee uurtjes branden. De aarde warmt niet veel op hi

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-05 18:44
Nu de zomer weer langzaam voorbij kruipt, wil ik aan onze kachel beginnen. Helaas bekruipt mij toch het gevoel dat ik voor een inbouwpelletkachel wil gaan. De schouw is aanwezig, we wilden hier uit kostenoverweging een losse kachel voorzetten. Maar een inbouw staat gewoon mooier.

Ik zie dat Artel er 1 heeft voor bijna 3000 euro, justfire heeft een model voor slechts 1300 (staat niets meer over subsidie??)

Iemand tips voor een goed(koop) inbouwmodel?

Andere vraag, hoe kun je de schoorsteen (laten) vegen met een inbouwhaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Ook bij een inbouw haard heb je toch een inspectie luik of condens dop...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Vuiltje schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 14:32:
[...]

Wellicht toch eens bij een kachelboer gaan kijken en vooral luisteren.
Dan wel eentje die verschillende kachels ook kan laten branden.
Ik was er een keer en het leek net of er zo nu en dan een telefoon afging in een andere kamer: dat was een pelletkachel................
Ik heb een bodemvoeder met een continue lopende vijzel. Die hoor je nagenoeg niet. Het vallen van de pellets hoor je overal. ventilatoren maken meer of minder lawaai.
De losliggende harde schijf van de satellietontvanger maakt bij wijze van spreken meer lawaai dan mijn rookgasventilator.

Installeren was bij mij: kachel brengen, lossen en binnen plaatsen, slangen koppelen op de cv leidingen en uitlaatbuis inschuiven, aanzetten opstarten en wat inregelen. €250.00 (ik had alles zelf voorbereid)
Een andere offerte gaf €2600,00 voor het installeren.
Kijk dus rond.
Weet je misschien waar ik dit kan doen? Pelletkachelkiezen.nl is niet ver.

Zo’n bodemvoeder is een stuk duurder volgens mij toch? Ergens heb ik gelezen dat deze wel minderrendabel zijn en meer electra verbruiken?

Lastig lijkt mij in een winkel dat daar veel meer omgevingsgeluid is dan thuis. Beetje als de tv’s bij de mediamarkt. Zijn thuis toch groter dan gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
@readytoflow
readytoflow schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 22:18:

Zo’n bodemvoeder is een stuk duurder volgens mij toch? Ergens heb ik gelezen dat deze wel minderrendabel zijn en meer electra verbruiken?

Lastig lijkt mij in een winkel dat daar veel meer omgevingsgeluid is dan thuis.
Jammer dat je niet een beetje onderzoek doet(1) en zelf "nadenkt"(2), forums vervuilen zo door maar wat "aan te nemen", want via via, bla bla. ;)
1.Mijn dielle bodemvoeder heeft een opgegeven rendement van 94,5%, ik ben nu erg benieuwd naar jouw stortvoederkachelrendement.
Een nordic torsby komt aan de 90%, de hrv100 aan de 93%
mcz air zitten tussen de 87,6 en 93%; mcz hydro 90,1 en 95%

2.Mijn bodemvoeder houdt een bakje pellets smeulend als die uit/standby staat en wanneer die na 3 uur opstart (binnen 4 uur volgens de fabriek) heb ik in 3 minuten volop vuur.(vanaf koud 8 minuten.
De gloeikaarsen zouden niet nodig moeten zijn dan (ik heb overigens wel gemeten dat ze wel degelijk stroom gebruiken, maar heb niet de moeite genomen daarover te klagen/vragen te stellen).Ik Heb niet gezocht naar die parameters, ik heb toch stroom zat, bovendien gaat het maar om 600 Watt. Een stortkachel moet van koud af aan beginnen en zal dus wel moeten gloeien bij elke keer dat die opstart. Een bodemvoeder kan dus niet meer stroom verbruiken.

edit:
Gloeipennen gaan aan bij start en gaan uit bij een hogere rookgastemperatuur dan 70˚.
helaas een erg simpele software dus. Ze kijken niet naar OF er een temperatuurverhoging (er is dan dus vuur) is, maar naar het wel of niet "op gewenste temperatuur zijn"en dat pas na het verstrijken van 2 minuten. Dus met een warme kachel heb je toch 2 minuten (zinloos) stroomverbruik, want in 2 minuten zijn die pennen niet warm dat ze bijdragen aan opstart. Hun advertentie tekst
""
Pelletkachel dooft maar houd gloeiende deeltjes zodat hij binnen 4 uur weer kan starten en hiervoor geen volledige start nodig is, dit waar andere de branderbak moeten vullen en de gloeipen (350Watt) moeten activeren
""
Tekst uit hun video.

is dus netjes gezegd "niet geheel juist".
Ik meet overigens 600Watt met gloeipen aan.

einde edit.

Mijn dealer heeft een toonzaal met vele kachels werkend, dan hoor je snel genoeg of er eentje overdreven veel lawaai maakt.

Mijn lekkende kacheldeur (3 maanden oud en vanaf het begin al lek) heb ik bijna helemaal gasdicht met geselecteerd nieuw koord, geheel zelf gedaan. De rookgasfan kan het nu zelfs op minder dan het standaard uitdraaitoerental bijbenen tijdens het uitdoven. De importeur (en dealer dus ook) willen nog steeds niet accepteren dat de deurafdichting het probleem was (is). Willen geen nieuwe deur komen plaatsen (wel een gebruikte), blijven volhouden dat het aan mijn schoorsteen ligt, maar stellen wel voor de kachel op te halen en na te kijken en testen......................Volgens mij weet je dan echt niet waar je mee bezig bent. Een hoop geld steken in verhuizen en dan gaan kijken naar de kachel waarvan je overtuigd bent dat die goed is. Of zit er meer achter het bij mij weghalen van MIJN kachel. :( :( :(

[ Voor 15% gewijzigd door Vuiltje op 12-08-2018 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lektrox
  • Laatst online: 11-02 00:31
boetzelaer2 schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 22:15:
Ik heb een okofen. Het is een mooie rvs ketel maar ondersteuning en interface zijn bedroevend. Je kunt zien wat je vandaag, gister en totaal verbruikt hebt maar geen grafieken zodat je maanden ed kunt vergelijken. Hij geeft bv niet aan hoeveel brandstof er verbruikt wordt. Verder is het voor mij een manco dat je de cv druk niet uit kunt lezen. De meeste andere systemen die ik nu gezien heb kunnen dat wel voor de helft van de prijs. Kun je een mooie zonneboiler bij doen!
Als je Loxone hebt kun je hem inmiddels aanspreken over Modbus, en alles in Loxone visualiseren/aansturen. Kun je meteen ook de logging opzetten :P
Moet ik zelf nog realiseren maar ben er al in geslaagd de temperatuurwaardes uit te lezen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lektrox
  • Laatst online: 11-02 00:31
Freezhost schreef op donderdag 23 november 2017 @ 20:24:
Weet iemand een goede installateur in de regio Rotterdam die weet waar hij het over heeft als het gaat om pellet ketels?
Prijs kan je gewoon opvragen bij Ökofen Beglië, www.stroomop.be
De installateur rekent dan in principe enkel nog zijn werkuren en materialen aan...

[ Voor 0% gewijzigd door Lektrox op 25-08-2018 22:26 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giedo555
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-01 23:35
jantje112 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 19:04:
Nu de zomer weer langzaam voorbij kruipt, wil ik aan onze kachel beginnen. Helaas bekruipt mij toch het gevoel dat ik voor een inbouwpelletkachel wil gaan. De schouw is aanwezig, we wilden hier uit kostenoverweging een losse kachel voorzetten. Maar een inbouw staat gewoon mooier.

Ik zie dat Artel er 1 heeft voor bijna 3000 euro, justfire heeft een model voor slechts 1300 (staat niets meer over subsidie??)

Iemand tips voor een goed(koop) inbouwmodel?

Geen ervaring met inbouwmodellen maar er wel naar aan het kijken. Om preciezer te zijn, zijn we aan het kijken naar de Nordic Fire inbouwkachels :
https://www.eco-pelletkac...y/15-inbouw-pelletkachels

De winkel in onze regio heeft binnenkort een inbouwmodel werkend in de winkel. Dan gaan we 'm eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
jantje112 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 19:04:
Ik ben zo brutaal geweest wat parameters even te veranderen zodat de rookgasventilator volaan draaide, bij een koude kachel.
Geeft wel wat roetbolletjes uit de pijp en dus in je haren en shirt en ........, maar de kachel en de roetzak in de schoorsteen blijven brandschoon. :) :) En de kachel hoeft niet van zijn plek.
Weet nog niet of dit en wijs plan is na een winter stoken, dan zal je vast iets meer dan "wat" roetbolletjes hebben.
Nu is pelletroet lang niet zo erg als hout- en zeker niet zo goor als kolenroet, maar je moet het niet in huis lopen of in de was krijgen die hangt te drogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-05 18:44
Vuiltje schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 13:51:
[...]

Ik ben zo brutaal geweest wat parameters even te veranderen zodat de rookgasventilator volaan draaide, bij een koude kachel.
Geeft wel wat roetbolletjes uit de pijp en dus in je haren en shirt en ........, maar de kachel en de roetzak in de schoorsteen blijven brandschoon. :) :) En de kachel hoeft niet van zijn plek.
Weet nog niet of dit en wijs plan is na een winter stoken, dan zal je vast iets meer dan "wat" roetbolletjes hebben.
Nu is pelletroet lang niet zo erg als hout- en zeker niet zo goor als kolenroet, maar je moet het niet in huis lopen of in de was krijgen die hangt te drogen.
De verzekering wil 1 maal per jaar de veger zien ivm het rieten dak.. dus het moet wel schoongemaakt kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Ik veeg me schoorsteen 1x per jaar. En haal er eigenlijk niks uit. Verbaasd me hoe ... Relatief schoon het is.

Let wel... Vegen die handel. Ik ontmoedig dit absoluut niet. 1x per jaar minstens vegen. Fluitje van een cent. En het is zo gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:02

Yucon

*broem*

Darkz0rs schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 22:24:
Ik veeg me schoorsteen 1x per jaar. En haal er eigenlijk niks uit. Verbaasd me hoe ... Relatief schoon het is.

Let wel... Vegen die handel. Ik ontmoedig dit absoluut niet. 1x per jaar minstens vegen. Fluitje van een cent. En het is zo gebeurd.
Waarmee doe je dat? Is een wc borstel aan een touw geschikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Ik heb een set gemaakt van een. Borstel een touw en een stuk lood.

Ik heb een kunstof borstel, metalen brengen schade aan me RVS flexibele voering.

[ Voor 39% gewijzigd door Darkz0rs op 14-08-2018 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Darkz0rs schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 22:24:

Ik heb 900 kilo verstookt en toen de pijp los gehad. Kon er wel een zwarte vinger uit wrijven maar roet zat er nauwelijks in.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Yucon schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 23:49:
[...]

Waarmee doe je dat? Is een wc borstel aan een touw geschikt?
Hornbach heeft leuke kunstof borstel met schroefbare delen van een meter. Kost paar tientjes

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/39217582_2215163745380232_9172139669788295168_n.jpg?_nc_cat=0&oh=dba76a7f25fa3bb8d101b6895901a477&oe=5C0DA50E

twee borstels 100ø
gewicht er tussen en aan een touw.
Ideaal voor een rvs flexibel met bochten.
Borstelharen wel allemaal 2 mm moeten inkorten voor mijn ø 100 pijp......

• readytoflow
  • Niet online
Beetje gegoogled en ingelezen. Voor ons Chalet (total 40m2) zoek ik een leuke pelletkachel ter vervanging van de gaskachel die er nu dus staat. We hebben CV maar de gaskachel wordt in de wintermaanden nog veel gebruikt. Kost me weer meer ritjes om gasflessen te halen.

Het is niet best geïsoleerd. Wel dubbelglas, en isolatie maar binnen kan het vriezen als we er niet zijn.

Nu kom ik op deze kachels uit. Zijn er al een aantal afgevallen. ofwel teveel kW, ofwel te duur. Duroflame had ik lang op de lijst staan maar ik begrijp dat die onderdelen ook allemaal Artel zijn? Artel is dan goedkoper.

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/byAYt9/Pelletkachels_vergelijk.jpg

De Lilli is de goedkoopste
De Ariel/Baby five heeft de grootste pelletvoorraadbak (dus minder vaak bijvullen lijkt me)
De Heidi is de mooiste
De Artel heft het hoogste rendement

Zijn er nog voor- of nadelen te zeggen over deze kachels?
Springt er één uit die echt aan te raden is?

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-05 09:57
readytoflow schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 15:28:
Beetje gegoogled en ingelezen. Voor ons Chalet (total 40m2) zoek ik een leuke pelletkachel ter vervanging van de gaskachel die er nu dus staat. We hebben CV maar de gaskachel wordt in de wintermaanden nog veel gebruikt. Kost me weer meer ritjes om gasflessen te halen.

Het is niet best geïsoleerd. Wel dubbelglas, en isolatie maar binnen kan het vriezen als we er niet zijn.

Nu kom ik op deze kachels uit. Zijn er al een aantal afgevallen. ofwel teveel kW, ofwel te duur. Duroflame had ik lang op de lijst staan maar ik begrijp dat die onderdelen ook allemaal Artel zijn? Artel is dan goedkoper.

[afbeelding]

De Ariel/Baby five heeft de grootste pelletvoorraadbak (dus minder vaak bijvullen lijkt me)
De Heidi is de mooiste

Ik heb 2 pelletkachels, waaronder 1 artel petit. Niet de stilte,maar o zo eenvoudig in dagelijks en jaarlijks onderhoud. Als ik het mocht zeggen , dan zou ik voor de Petit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
emil_406 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 21:34:
[...]

Ik heb 2 pelletkachels, waaronder 1 artel petit. Niet de stilte,maar o zo eenvoudig in dagelijks en jaarlijks onderhoud. Als ik het mocht zeggen , dan zou ik voor de Petit gaan.
Thx. Wat maakt het dat die makkelijker te onderhouden is tov die andere?
Vind ik wel een belangrijk punt. Daarom staat die TSP er ook tussen bijvoorbeeld. Kunnen veel pellets in, dus minder vaak bijvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
readytoflow schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 11:21:
[...]

Thx. Wat maakt het dat die makkelijker te onderhouden is tov die andere?
Vind ik wel een belangrijk punt. Daarom staat die TSP er ook tussen bijvoorbeeld. Kunnen veel pellets in, dus minder vaak bijvullen.
Vullen is geen onderhoud.
As la leeg gooien, brander bakje koek uit halen. Bij sommige heb je gewoon meer ruimte en kun je wat beter bij. Soms loopt de as lade over omdat hij eigenlijk te klein is etc.

Als je voorraad belangrijk vind moet je even kijken hoe hij gebouwd is. Vaak is het een boven lader en kun je er heel gemakkelijk een verhoging / opzet bak op plaatsen. Tot zo hoog als je wilt, heb je trapje nodig om te vullen hi

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Haha ja...denk alleen niet dat dat door de esthetische commissie komt.

Maar goeie tips. Ga ik opmletten. Volgens mij staan 3 vd 4 bij een dealer hier in de buurt. Daar ga ik volgende maand eens een kijkje nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@readytoflow, je bent er zeker om de dag mee bezig.
Zuigen, borsteltje. Misschien je raampje even poetsen.

Het is net als een openhaard. Als je misschien 4 uur stookt zal je misschien 3 dagen mee kunnen maar de ervaring hier leert.

Iedere 2 dagen moet je er wel iets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Darkz0rs schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 21:50:
@readytoflow, je bent er zeker om de dag mee bezig.
Zuigen, borsteltje. Misschien je raampje even poetsen.

Het is net als een openhaard. Als je misschien 4 uur stookt zal je misschien 3 dagen mee kunnen maar de ervaring hier leert.

Iedere 2 dagen moet je er wel iets mee.
Raam poetsen als je dat hebt oke, maar verder maak ik pas na 150 kg schoon, dan komt er een koek in vuur bakje, de as lade is dan pas half vol

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ligt veel aan de pellet i.c.m afstelling.
Wil je elke dag stoken EN door het raampje kunnen kijken is het gewoon even snel uitzuigen, raamje schoon en klaar, of bij weinig as alleen het raampje.
Wil je uitgebreid schoonmaken is het de wanden ook af borstelen, plafond er uit.
Onderhoud is wanden er uit, plafond er uit, rookgasventilator er uit en alles wat je ziet schoon borstelen of uit zuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Het gaat hier.om de voorbeelden die readytogo geeft.
Daar kan je echt niet 150 kilo aan pellets mee verbranden zonder stofzuigen en raampje poetsen. Ik heb het niet over groot onderhoud, maar gebruiksonderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Darkz0rs schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 21:39:
Het gaat hier.om de voorbeelden die readytogo geeft.
Daar kan je echt niet 150 kilo aan pellets mee verbranden zonder stofzuigen en raampje poetsen. Ik heb het niet over groot onderhoud, maar gebruiksonderhoud.
Raam poetsen is voor het zicht, heeft geen effect op de brander. Na 200 kilo kreeg ik storing vanwege dikke koek, lucht kon er niet meer door dus geen ontsteking. As lade lag voor derde deel vol, geen probleem. Warmte wisselaar zat geen vuil aan. Ventilator is na 900 kilo nu nog steeds schoon.
Dus de koek controleer ik nu wat sneller maar verder valt allemaal wel mee. Ik stook donker bruin vandaar de koek.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henny v A
  • Laatst online: 22-12-2019
Ik/we zijn er nog niet overuit om te gaan voor een woonkamer pellerkachel met cv aansl, of eentje die ergens anders staat. Zag een foto van een die buiten staat.

Ik zoek voorbeelden van pelletkachels, met cv aansluiting, die ik in de utiliteit ruimte kan plaatsen en die een opslag vat kunnen verwarmen met zo min mogelijk warmte direct de ruimte in. Zag iets van 3500 euries, maar vind dat een beetje veel.

Zijn die er die schappelijker zijn en hebben die trouwens een specifieke benaming? En wat zijn jullie ervaringen er mee?

[ Voor 13% gewijzigd door Henny v A op 22-08-2018 11:54 . Reden: Zin vergeten. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 979265

readytoflow schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 15:28:

[afbeelding]

De Heidi is de mooiste

Hier ook een Artel Petite, in een challet van 60m2 (slechte isolatie) . Het bevalt goed krijgt het overal redelijk goed op temperatuur als je de kachel netjes de tijd geeft om het op te warmen! Alleen als het echt heel koud is dan springt de cv soms bij.

Liever een wat kleine kachel zoals de Petite die blijft branden als een te grote die aan/uit gaat pingelen wegens teveel vermogen.

Is een degelijke simpele kachel voor een mooie prijs. Maakt wel redelijk wat geluid (kwestie van gewenning). Onderhoud is simpel. Afwerking, met name het spuitwerk van de deur is gevoelig. Verder een prima ding dat vooral doet wat het moet doen!

Wel goed afstellen, zo uit de doos/fabriek staan ze veel te warm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Henny v A schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 11:47:
Ik/we zijn er nog niet overuit om te gaan voor een woonkamer pellerkachel met cv aansl, of eentje die ergens anders staat. Zag een foto van een die buiten staat.

Ik zoek voorbeelden van pelletkachels, met cv aansluiting, die ik in de utiliteit ruimte kan plaatsen en die een opslag vat kunnen verwarmen met zo min mogelijk warmte direct de ruimte in. Zag iets van 3500 euries, maar vind dat een beetje veel.

Zijn die er die schappelijker zijn en hebben die trouwens een specifieke benaming? En wat zijn jullie ervaringen er mee?
Met CV aansluiting noem je eigenlijk pellets ketel.
Biodom heeft twee goedkope modellen (c15 en c25)en de Victoria v05 is er ook één.
Op marktplaats staan advertenties van deze.
Voor de Victoria kom je bij de enige nl dealer uit bij meneer Versluys uit wissekerke. Foto's staan op zijn site met bijbehorende subsidie bedragen.
De Victoria is nu gratis omdat subsidie verlaagd is. Ruim jaar geleden heb ik 400 toe gekregen bij aanschaf. Wat dat betreft ben je iets te laat.

1 PVoutput . Dongen NB

• Henny v A
  • Laatst online: 22-12-2019
Bedankt,
Balen want ik moet nog bouwen en nu kopen voor een volgend huis zit er waarschijnlijk niet in kwa subsidie, denk ik. Dhr Versluys zit hier in de buurt.

[ Voor 8% gewijzigd door Henny v A op 23-08-2018 14:46 ]

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:44:
[...]

Met CV aansluiting noem je eigenlijk pellets ketel.
Biodom heeft twee goedkope modellen (c15 en c25)en de Victoria v05 is er ook één.
Op marktplaats staan advertenties van deze.
Voor de Victoria kom je bij de enige nl dealer uit bij meneer Versluys uit wissekerke. Foto's staan op zijn site met bijbehorende subsidie bedragen.
De Victoria is nu gratis omdat subsidie verlaagd is. Ruim jaar geleden heb ik 400 toe gekregen bij aanschaf. Wat dat betreft ben je iets te laat.
V05 is er zeker niet meer, niet op zijn site.
Ook cv koopjes heeft ze
https://www.cvkoopjes.nl/...2PxAgTEAAYASAAEgLQlvD_BwE

• reneeke1970
Rol-Co schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 16:00:
[...]

V05 is er zeker niet meer, niet op zijn site.
Ook cv koopjes heeft ze
https://www.cvkoopjes.nl/...2PxAgTEAAYASAAEgLQlvD_BwE
Daar komt inderdaad mijn lx23 vandaan, was toen 3200 thuis bezorgt actie

V05 staat gewoon op zijn site, alleen zonder naam hi.
2100 euro actie prijs en 2500 subsidie. En nee ik type niet in verkeerde volgorde

[ Voor 15% gewijzigd door reneeke1970 op 23-08-2018 16:17 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 16:13:
[...]

Daar komt inderdaad mijn lx23 vandaan, was toen 3200 thuis bezorgt actie
Ja klopt, maar zat 3200 subsidie op toendertijd, hoe houd jij dan 400 over?
Ik weet dat nog omdat ik het bij een familielid gedeponeerd had maar heeft het niet gedaan.

• reneeke1970
Rol-Co schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 16:16:
[...]

Ja klopt, maar zat 3200 subsidie op toendertijd, hoe houd jij dan 400 over?
Ik weet dat nog omdat ik het bij een familielid gedeponeerd had maar heeft het niet gedaan.
Die was inderdaad gratis, de v05 was 400 retour, net als nu nog steeds!!!

1 PVoutput . Dongen NB

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 16:18:
[...]

Die was inderdaad gratis, de v05 was 400 retour, net als nu nog steeds!!!
Waar tekoop? Ik vind alleen de v15 en de LX

• reneeke1970
Rol-Co schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 16:24:
[...]

Waar tekoop? Ik vind alleen de v15 en de LX
De rood met witte zonder naam
http://houtencvkachel.nl/pcvke.php

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 20 ... 69 Laatste