Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans4545
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-06 14:26
Heeft er iemand al ervaring met de Nordic Fire Natura 7 pro ?
Ik overweeg hem aan te schaffen, zou erg stil moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervanstuiven
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 31-05 20:14
Wij zijn aan het oriënteren voor een hybride kachel (hout/pellets). Wij stoken nu op normaal hout, zo een 8m3 per jaar en eigenlijk gebruiken we de CV zelden. Zo een combi-kachel heeft het voordeel dat je eenvoudiger de kachel aan kan maken en met een app al van te voren zou kunnen laten starten. Hierdoor is het al iets warmer als je thuis.

Wij zijn met name geïnteresseerd in:

Rika Induo: 10kW en kost 7000-7500
Aduro H1: 9kW en kost 3100-4300
Edilkamin Demy 10kW en kost 6000-7000

Zijn er mensen met ervaring met deze types kachel?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Uit nieuwsgierigheid: wat is de reden dat je ernaast hout wil blijven stoken? Ik krijg bijna het idee dat je de warmte van een pelletkachel onderschat als je zegt "Hierdoor is het al iets warmer als je thuis komt" ?

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervanstuiven
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 31-05 20:14
Wij kunnen, tot op heden, vrij makkelijk aan gratis hout komen. Het blijft dus voordeliger om op hout te stoken. Pellets zullen zeker het huis warm kunnen maken. Wat ik bedoelde is dat je de kachels al een half uur vooraf kan laten starten. Misschien zelfs wel veel langer, maar ik weet niet of wij dat zouden willen. Het blijft toch een vuurtje in je huiskamer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:37
Iemand hier een Victoria classic draaien?
En met andere instellingen een lager vermogen verkregen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Mijn ervaringen na (meer dan) 1 vol jaar stoken met de pelletkachel : Koffie's tweakblog: Van houtkachel naar pelletkachel: 1 jaar later

[ Voor 36% gewijzigd door Koffie op 28-02-2018 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Nu heb jij best ingrijpende verbouwing gedaan, waarom niet gelijk een pellet CV met buffer voor ook rest van het huis te verwarmen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:20
reneeke1970 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 14:22:
[...]

Nu heb jij best ingrijpende verbouwing gedaan, waarom niet gelijk een pellet CV met buffer voor ook rest van het huis te verwarmen?
Kijk, ik denk dus dat ik zoites zoek. Maar wel voor in de woonkamer. Wat is dat dan precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
maartend schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 14:25:
[...]

Kijk, ik denk dus dat ik zoites zoek. Maar wel voor in de woonkamer. Wat is dat dan precies?
Ik heb nu een Victoria classic, die zou wel in de woonkamer kunnen staan, na een jaar kun je er ander deurtje met glas in zetten anders doet subsidie regeling moeilijk. Nu is hij gewoon dicht, beter rendement en hoger subsidie bedrag. Je kunt hem op marktplaats vinden, en anders de website van meneer Versluys uit wissekerke

Zal je helpen
CV Pelletketel 21 kw Duits. Geheel gratis.
€ 2.500,00
http://link.marktplaats.n...tm_campaign=socialbuttons

[ Voor 16% gewijzigd door reneeke1970 op 01-03-2018 14:44 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

reneeke1970 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 14:22:
[...]

Ingrijpend viel eigenlijk wel mee.
Toen we het huis kochten is er in de hoek een inbouwhaard gezet en daar is een celbetonwand voor gezet. Vervolgens is dit samen met de rest van de muren in de spachtelputz gezet.

Ik heb dus de oude haard verwijderd, samen met die voorzetmuur. Omdat de muren *achter* deze muur nooit mee waren genomen in de spachtelputz moest die wand opnieuw. Dan maar meteen in een andere kleur vond de vrouw :P

Daarnaast : wij hebben stadsverwarming en geen CV-ketel. Op het moment dat ik een pelletkachel met CV neem mag ik nog een hoop extra dingen installeren die je normaal wel hebt met een CV (expansievat, evt pomp, etc) in combinatie met een aan- en afvoer vanaf de pelletkachel door de vloer naar een andere ruimte en evt nog een buffervat.
Volgende pelletkachel zal waarschijnlijk wel eentje met CV worden, maar dan kan ik op mijn gemak inlezen en beginnen met het aansluiten van de voorbereidingen die er voor nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Koffie schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 15:16:
[...]

Ingrijpend viel eigenlijk wel mee.
Toen we het huis kochten is er in de hoek een inbouwhaard gezet en daar is een celbetonwand voor gezet. Vervolgens is dit samen met de rest van de muren in de spachtelputz gezet.

Ik heb dus de oude haard verwijderd, samen met die voorzetmuur. Omdat de muren *achter* deze muur nooit mee waren genomen in de spachtelputz moest die wand opnieuw. Dan maar meteen in een andere kleur vond de vrouw :P

Daarnaast : wij hebben stadsverwarming en geen CV-ketel. Op het moment dat ik een pelletkachel met CV neem mag ik nog een hoop extra dingen installeren die je normaal wel hebt met een CV (expansievat, evt pomp, etc) in combinatie met een aan- en afvoer vanaf de pelletkachel door de vloer naar een andere ruimte en evt nog een buffervat.
Volgende pelletkachel zal waarschijnlijk wel eentje met CV worden, maar dan kan ik op mijn gemak inlezen en beginnen met het aansluiten van de voorbereidingen die er voor nodig zijn.
Oke ja stadsverwarming..... Dan heb je gelijk dat je het zo gedaan hebt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-06 13:24
Ik ben al heel lang geinteresseerd in pelletkachels en zit er aan te denken om dat in mijn jaren '80 woning op semi-lange termijn ook te gaan introduceren. Wel een ophangmodel voor aan de wand vanwege de wat beperktere ruimte: onze woonkamer is niet bijzonder klein, maar nét zo ingedeeld met open trap en deuren dat er geen ruimte is voor een vrijstaand model. Nadeel van een jaren '80 woning denk ik dan maar. Voordeel daarentegen is dat mijn schuur direct tegen de buitenmuur van de woonkamer zit, en ik dus de aan-/afvoer pijp direct en onzichtbaar naar buiten kan plaatsen.

Ik zie wel eens berichten dat men via een ESP8266-module de pelletkachel op domotica aan sluit… weet iemand daar misschien wat meer over? Ik zie online wel wát je kunt kopen, maar niet exact wat je er mee kunt doen. Het liefst koppel ik een module bijvoorbeeld aan een externe sensor zoals de Elgato Eve Room in combinatie met Homekit, maar daar is (nog) maar weinig over te vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Kapotlood schreef op maandag 5 maart 2018 @ 09:06:
Ik ben al heel lang geinteresseerd in pelletkachels en zit er aan te denken om dat in mijn jaren '80 woning op semi-lange termijn ook te gaan introduceren. Wel een ophangmodel voor aan de wand vanwege de wat beperktere ruimte: onze woonkamer is niet bijzonder klein, maar nét zo ingedeeld met open trap en deuren dat er geen ruimte is voor een vrijstaand model. Nadeel van een jaren '80 woning denk ik dan maar. Voordeel daarentegen is dat mijn schuur direct tegen de buitenmuur van de woonkamer zit, en ik dus de aan-/afvoer pijp direct en onzichtbaar naar buiten kan plaatsen.

Ik zie wel eens berichten dat men via een ESP8266-module de pelletkachel op domotica aan sluit… weet iemand daar misschien wat meer over? Ik zie online wel wát je kunt kopen, maar niet exact wat je er mee kunt doen. Het liefst koppel ik een module bijvoorbeeld aan een externe sensor zoals de Elgato Eve Room in combinatie met Homekit, maar daar is (nog) maar weinig over te vinden :)
Grofweg kun je op 3 manieren een pellatkachel zijn werk laten doen:

- Laat de pelletkachel alles zelf regelen (bijv sturen op woonkamertemperatuur en/of tijd/dag)
- Koppel een externe thermostaat aan je pelletkachel (als dit kan zal dit in vrijwel alle gevallen vermeld zijn bij het merk/type)
- Ga zelf aan de gang met een ESP of andere truken

In het laatste geval is het moeilijk vooraf in te schatten wat je mogelijkheden zijn. Omdat ik bij mijn pelletkachel de optionele afstandsbediening zou krijgen had ik er goede hoop in dat ik daarmee wel een heel eind zou komen.
Inmiddels bedien ik mijn pelletkachel volledig via eigen domotica systeem door zelf de ON en OFF signalen via IR naar de pelletkachel te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Bedankt alvast @Koffie!

Als ik je goed begrijp is het dus nog niet zo vanzelfsprekend dat je met een pelletkachel, net zo makkelijk als met een cv-ketel, alles via domotica kan bedienen? Tenzij je zelf handig bent met bijvoorbeeld Home Assistant of iets dergelijks? Dingen zoals Homekit, HomeWizard of Zipato zullen dus niet "out of the box" werken met een eventuele module voor een pelletkachel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Nee, ga er maar vanuit dat een pelletkachel die zich door een externe thermostaat laat aansturen die echt wel met grote letters bij de specs vermeld.

Aan de andere kant .. zeer waarschijnlijk zit er op het moederbord van mijn pelletkachel wel degelijk iets van een aansluiting om extern contact te maken voor de opdracht "hey doe eens ff fikken dan!".
In het voorjaar wil ik mijn pelletkachel een grote beurt geven en eens kijken naar die, undocumented, aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snipercamper
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-05-2020
@Kapotlood in mijn app staat dat hij werkt met Tado,netatmo,Nest en Momit ik ga een Tado kopen omdat ik het ook prettig vind om in de woonkamer zelf op een andere plek de temperatuur te meten.
De Tado is volgens mij ook de enige die redelijk vrij is in software oplossingen en uitbreidingen.

@Koffie Die externe aansluiting heb ik er ook op zitten maar dan werkt hij niet modulerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Snipercamper schreef op maandag 5 maart 2018 @ 09:37:
@Kapotlood in mijn app staat dat hij werkt met Tado,netatmo,Nest en Momit ik ga een Tado kopen omdat ik het ook prettig vind om in de woonkamer zelf op een andere plek de temperatuur te meten.
De Tado is volgens mij ook de enige die redelijk vrij is in software oplossingen en uitbreidingen.

@Koffie Die externe aansluiting heb ik er ook op zitten maar dan werkt hij niet modulerend.
Dat betwijfel ik eerlijk gezegd.
Ik kan mij voorstellen dat er geen opentherm protocol oid gebruikt word, maar puur ouderwets maak en breek verbinding.
Als de pelletkachel dan eenmaal brand kan hij zelf besluiten te moduleren op basis van zijn eigen tempsensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snipercamper
bij aan/uit reageert hij op het contact en een ingestelde tijdslimiet voor de in of uitschakeling.

Bij de app met bijbehorende module stuurt de module aan wat hij hoort van de thermostaat en zal hij modulerend te werk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Jammer eigenlijk, maar hopelijk gaan de ontwikkelingen voor domotica i.c.m. pelletkachels snel de komende tijd... ze worden best snel populairder, dus wat meer integratiemogelijkheden in domotica (ook voor de niet-handige code-klopper) zou een welkome uitbreiding zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snipercamper
Mijn dielle luistert al naar die merken thermostaten wat ik iets terug geplaatst heb, dan zal de weg naar domotica. volgens mij was Tado toch al opentherm? wellicht kan ik deze dan combineren met iets van homewizard ofzo. ik ga er eens mee stoeien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henny v A
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22-12-2019
reneeke1970 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 14:35:
[...]

Je kunt hem op marktplaats vinden, en anders de website van meneer Versluys uit wissekerke

Zal je helpen
€ 2.500,00
Krijg je die subsidie ook als je alles zelf installeer?

Als ik 95m2 vloer opp wil verwarmen met LTV, ( ruimte temp van 19°C ) wat voor buffervat zou ik moeten hebben om na 3-4 uur pellets te branden het een dag (24 uur) het warm te houden? Ik begrijp dat zo’n kachel ~3kW de kamer inslingerd en de rest via de buizen het vat in pompt.

[ Voor 22% gewijzigd door Henny v A op 10-03-2018 02:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
[...]

Ik heb nu een Victoria classic, die zou wel in de woonkamer kunnen staan, na een jaar kun je er ander deurtje met glas in zetten anders doet subsidie regeling moeilijk. Nu is hij gewoon dicht, beter rendement en hoger subsidie bedrag. Je kunt hem op marktplaats vinden, en anders de website van meneer Versluys uit wissekerke

Zal je helpen
€ 2.500,00
Thnx, zit bij mij in de buurt, eens contact opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Henny v A schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 02:20:
[...]

Krijg je die subsidie ook als je alles zelf installeer?
Nee, voorwaarde is dat het geinstalleerd wordt door een erkend bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:10
Hans4545 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 12:15:
Heeft er iemand al ervaring met de Nordic Fire Natura 7 pro ?
Ik overweeg hem aan te schaffen, zou erg stil moeten zijn.
Beetje late reactie. Maar ik heb er hier 1 staan. Hij is niet fluisterstil moet ik zeggen. Maar hij maakt ook niet heel erg veel geluid.
Grootste voordeel is dat die niet vaak schoongemaakt hoeft te worden. De asbak is ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:34
Pfaff ik ga dat hondenhok er uit tiefen... Excuseer mijn Frans. 5 maanden lang gezeik met die pelletkachel... Het een na het ander gaat stuk. Lang leve artel... De Julia wel te verstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
[...]

Ik heb nu een Victoria classic, die zou wel in de woonkamer kunnen staan, na een jaar kun je er ander deurtje met glas in zetten anders doet subsidie regeling moeilijk. Nu is hij gewoon dicht, beter rendement en hoger subsidie bedrag. J
Waar heb jij dat deurtje gevonden? Versluys zegt dat het niet bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 838569

hier ook de nature 7, 2 jaar nu. Werkt prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
maartend schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:17:
[...]

Waar heb jij dat deurtje gevonden? Versluys zegt dat het niet bestaat.
Dat vertelde ' @Anoniem: 712071 tegen mij, die heeft er daar ook eentje gekocht.
Ik denk dat het gewoon het deurtje van het broertje het kamer model is.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis t
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-05 10:59
’Bestrijd de houtkachel’
1 uur geleden in BINNENLAND

AMSTERDAM - De overheid moet de aankoop en het gebruik van houtkachels gaan ontmoedigen. Dat vinden 23 belangengroepen, waaronder gemeenten, GGD’s, het RIVM en het Longfonds, die zich verenigd hebben in Platform Houtrook en Gezondheid, en tweeënhalf jaar onderzoek deden.

Dat meldt de Volkskrant. Het Platform heeft maandag een brandbrief gestuurd naar staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat).

Houtrook en Gezondheid pleit voor publieksvoorlichting over de schadelijke effecten voor gezondheid en milieu, voor verandering van regelgeving (overlast beter meten, meer eisen stookinstallaties) en voor stopzetten van subsidies op pelletkachels.

Dus nog effe snel 1tje aanschaffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snipercamper
Beste wel humor dat ze in het buitenland na onderzoek de uitstoot van pelletkachels en houtstook naar beneden hebben gesteld maar vind idd wel dat de controle beter mag gezien dat er aardig wat aangekloot wordt mbt installeren in Nederland.
Heb dit zelf ondervonden in mijn zoektocht naar een goede pelletkachel en er zijn er nog teveel die hem door de muur willen installeren en geen goed rookkanaal maken. ja dan krijg je ook gezeur met anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Fijn stof van een kachel thuis
Hoeveel fijn stof veroorzaakt een houtkachel thuis nu? Wat direct opvalt is dat de verschillen groot zijn per type houtkachel. Voor een open haard bedraagt de uitstoot aan PM10 158 gram/Giga Joule (g/GJ). Een gemiddelde vrijstaande houtkachel heeft een uitstoot van 113 gram/giga joule. De waarden worden lager bij bijvoorbeeld een goede geinstalleerde houtketel, deze levert nog slechts 22 g/GJ aan PM10 fijn stof op.[4] Voor de modernste pelletkachels kan de waarde nog verder dalen. De MCZ Cute heeft een uitstoot van minder dan 8 g/GJ.
bron: https://www.uwkachel.nl/houtkachels-fijnstof.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dennis t schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 08:17:
’Bestrijd de houtkachel’
1 uur geleden in BINNENLAND

AMSTERDAM - De overheid moet de aankoop en het gebruik van houtkachels gaan ontmoedigen. Dat vinden 23 belangengroepen, waaronder gemeenten, GGD’s, het RIVM en het Longfonds, die zich verenigd hebben in Platform Houtrook en Gezondheid, en tweeënhalf jaar onderzoek deden.

Dat meldt de Volkskrant. Het Platform heeft maandag een brandbrief gestuurd naar staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat).

Houtrook en Gezondheid pleit voor publieksvoorlichting over de schadelijke effecten voor gezondheid en milieu, voor verandering van regelgeving (overlast beter meten, meer eisen stookinstallaties) en voor stopzetten van subsidies op pelletkachels.

Dus nog effe snel 1tje aanschaffen
Je hoeft niet te haasten, via buitenland blijven ze altijd leverbaar en goedkoper ook.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Beetje raar, we moeten minder gas gebruiken... Uitstoot pelletkachel is verwaarloosbaar. Een boom laten rotten levert net zoveel CO2 op.... Blaa blaa subsidies hier en daar.

Owen wacht alles is kut, je mag niet meer stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snipercamper
deze kwam ik ook tegen https://stichting-nhk.nl/pers/persberichten/ en dan die van 13 maart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:41

Yucon

*broem*

Volgens een recent rapport (januari 2018) van de Gezondheidsraad draagt alle verwarming door particulieren voor 1,2% bij aan de fijnstofuitstoot (PM 2,5) in Nederland. Dat wil zeggen dat houtstook ver onder de 1% zit. Desalniettemin wil de NHK dit cijfer de komende jaren halveren en met alle partijen zo goed mogelijk samenwerken om dit te realiseren
Ook vindt de NHK dat er afspraken moeten komen over wie een toestel mag installeren en onderhouden
Juist. Is die drijfveer ook weer duidelijk. Net zoiets als de lobby voor een APK voor motorfietsen. De bovag vindt namelijk "dat te vaak motoren onderhouden worden op niet-geeigende plaatsen". Lees: niet bij ons.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:32

franssie

Save the albatross

Ondertussen stookt Amsterdam in de Hemweg uit canada per schip geimporteerde bomen om de CO2 doelen te halen.

Ik ben zelf links liberaal maar dit is echt links gezeik omdat er iemand eens wat ruikt. (en ja ik weet dat van de fijnstof van die centrale met name de kinderen in Duitsland en Engeland doodgaan in plaats van de onze en dat het daarom wel mag omdat de pijp zo hoog is maar het blijft mijns inziens een non-discussie zolang de overheid de industrie, lucht- en scheepsvaart de hand boven het hoofd houd.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snipercamper
@Yucon de meeste motorrijders letten zelf heel goed op hun materiaal omdat ze er boven op zitten en er niet af willen vallen :)
Bij pelletkachels willen de mensen goed doen aan het milieu en besparen en weten niet wat wel of niet klopt dus de stelling voor iig controle vind ik niet eens zoon raar idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
We hebben sinds een jaar de Biodom 21 die nog naast de reguliere gasCV hangt. In de winter gaat de gasCV uit en stook ik op pellets. We hebben een groot vrijstaand huis, weliswaar nageïsoleerd. 3 kinderen, die laten deuren nogal eens open staan :P
Snipercamper schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 09:06:
...
Bij pelletkachels willen de mensen goed doen aan het milieu en besparen en weten niet wat wel of niet klopt dus de stelling voor iig controle vind ik niet eens zoon raar idee.
Milieu vind ik dus een discutabel punt worden. Daar ben ik nog niet over uit.
En besparen? De afgelopen week werd het wat warmer en verstookte ik 2 zakken Plospan bruin per dag. Dat is € 8,- per dag.
Gisteren waren mijn pellets op en ik had geen zin om aan het eind van het seizoen een nieuw pallet pellets ;) te halen. Dus, hup, weer op gas. Gisteren was het ietsjes kouder en ook meer wind. Wat schetst mijn verbazing? Gisteren € 5,30 aan gas verstookt ..
Voor een zuivere vergelijking moet je meer data hebben en langer meten, maar tussen gister en eergister zat nou niet zo veel verschil.

Ergo, daarmee vind ik stoken op pellets op 2 punten tegenvallen: milieu discutabel en besparen? Mwah, ik weet het nog niet :(

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snipercamper
ligt ook aan wat voor toestel je hebt lijkt me, de ene geeft meer rendement als de ander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktullemans88
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16-06 16:13
Ik heb sinds 1 december gestookt met een Centrometal Peltec 18kw pelletcv (gelijk aan de Artel comfort 18kw) welke aangesloten is op een 600 liter buffervat. Naast deze cv heb ik nog een zonnecollector met 48 heatpipes aangesloten op de buffertank. Maar de zon is helaas gering geweest de afgelopen 3 maanden.
Ik heb momenteel precies 1500 kilo aan pellets opgestookt. De ketel brand ongeveer precies 3 uur per dag en heeft dus net geen 5 kilo per uur verbruikt. De specificaties van deze ketel vertellen nagenoeg dezelfde waardes. Ik gebruik de Green energy pellets welke ik koop voor 6 euro per 25 kilo, dus ik heb momenteel een 360 euro aan pellets verstookt. Als ik dit vergelijk met mijn verwachte gasverbruik met een redelijk strenge winter dan zou ik een 870m3 gas hebben verbruikt wat ongeveer neer komt op 610 euro (€0,70 per m3). Ik kan dus zeggen dat ik ongeveer de helft aan kosten bespaard heb. Na de laatste jaarafrekening zie ik dat de kosten voor de gasmeter duurder zijn dan mijn verbruik, dus het koken op gas ga ik dit jaar aanpassen waarna de gaskraan letterlijk dicht kan. Als ik kijk naar het milieu, ik heb de aslades (16,6 liter) tweemaal leeg gemaakt na een snelle interne schoonmaakbeurt. Evenals de schoorsteen (5 meter) gecheckt maar kan niet zeggen dat hier veel as in zit. Dus voor 1500 kilo vind ik dat er weinig rest materiaal is overgebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Eusebius schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 09:50:
We hebben sinds een jaar de Biodom 21 die nog naast de reguliere gasCV hangt. In de winter gaat de gasCV uit en stook ik op pellets. We hebben een groot vrijstaand huis, weliswaar nageïsoleerd. 3 kinderen, die laten deuren nogal eens open staan :P
Niet om te zeiken, maar ik heb ook zulke kinderen :P
Je kunt roepen wat je wil, die deur blijft open. Of, in een gunstig geval word hij zo hard dichtgesmeten dat de schilderijtjes bij de muren van de muur afdonderen :+

Ter test heb ik nu bij 2 binnendeuren, welke of voor flinke kou/tocht zorgen of juist een verwarmde ruimte zijn warmte een koude zone in laat wapperen, voorzien van een deurveer van de Gamma van amper 3 euro.
Deze veer zet je simpelweg op het scharnier/paumelle van de deur. Elke openstaande deur zal hiermee heel zachtjes dichtgaan. De kracht bij lange niet genoeg om een deur in het slot te laten vallen, maar voldoende om tegen het deurkozijn te duwen. Wel opletten : de zwarte beschermdopjes vliegen er 9 vd 10 keer bij of na montage af :+
Milieu vind ik dus een discutabel punt worden. Daar ben ik nog niet over uit.
En besparen? De afgelopen week werd het wat warmer en verstookte ik 2 zakken Plospan bruin per dag. Dat is € 8,- per dag.
2 zakken pellets a 14 kilo op 1 dag?! Ik vind dat echt bizar veel.
In de recente periode dat het dag en nacht bleef vriezen en er ook nog eens de hele dag iemand thuis was stookte ik op zijn hoogst 1 zak (plospan bruin) op een dag.

Oh wacht .. ik besef me nu dat je dus een pelletketel hebt welke dus blijkbaar ook voor je warm tapwater zorgt? Dat heb ik dan weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Koffie schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 11:03:
[...]

Oh wacht .. ik besef me nu dat je dus een pelletketel hebt welke dus blijkbaar ook voor je warm tapwater zorgt? Dat heb ik dan weer niet.
Eh .. nee :'( maar wel een verdraaid groot huis. Fijn om in te wonen, duur om te stoken.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Eusebius schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 11:07:
[...]

Eh .. nee :'( maar wel een verdraaid groot huis. Fijn om in te wonen, duur om te stoken.
Als ik even vlug zoek op Biodom 21 zie ik wel een pelletketel. Begrijp ik dat je deze dan gebruikt puur om verwarmd water door je radiator netwerk te sturen?
Kijk even op de link naar mijn blog, daar staat een plattegrond wat ik stook met mijn ketel (ook groot vrijstaand huis) en daar kom ik echt niet aan zo'n hoog verbruik als jij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Hier een update, de kachel schijnt na verluid niet snel genoeg heet te worden. Ik heb vandaag een ander gloei element gehad. Echter dat de verkoper hem monteerde viel het kabeltje uit de behuizing. Kan werkelijk alleen mij gebeuren. Anfijn, gelukkig doet de importeur helemaal niet moeilijk en lijkt ons graag van dienst te zijn. Hij stuurt dus een nieuwe, de verkoper komt dan einde dag morgen deze wederom plaatsen... Ja ja op zaterdag...

We hopen op een rookloze kamer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-06 15:30
Vandaag een 2e pelletkachel aangeschaft. Omdat onze kachel de keuken niet voldoende meeverwarmde hebben we besloten een Artel petite in de keuken te plaatsen. A.s. vrijdag wordt ie geïnstalleerd.

Meer mensen met een Petite?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-06 08:09
emil_406 schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 20:56:
Vandaag een 2e pelletkachel aangeschaft. Omdat onze kachel de keuken niet voldoende meeverwarmde hebben we besloten een Artel petite in de keuken te plaatsen. A.s. vrijdag wordt ie geïnstalleerd.

Meer mensen met een Petite?
Ik heb ook een Petite, mooie kleine kachel. Was destijds maar 220 euro (na aftrek subsidie) Was bedoeld voor de woonkamer, maar ik wil daar toch een iets hoger model gaan plaatsen. Deze gaat dan naar de werkplaats.

Er zijn een paar Petite gebruikers hier en het is in ieder geval raadzaam even een keer de parameters na te lopen en te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Waar stookt men hier op. Advies van de fabrikant is witte pellets. De installateur adviseert echter bruine of 70/30 pellets. Die laatste branden beduidend mooier en zeer schoon. Opndit moment nog wel voornamelijk de witte pellets, maar de 70/30 branden echt veel mooier. Wat doen jullie?

[ Voor 19% gewijzigd door Darkz0rs op 17-03-2018 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
Darkz0rs schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 23:08:
Waar stookt men hier op. Advies van de fabrikant is witte pellets. De installateur adviseert echter bruine of 70/30 pellets. Die laatste branden beduidend mooier en zeer schoon. Opndit moment nog wel voornamelijk de witte pellets, maar de 70/30 branden echt veel mooier. Wat doen jullie?
Na jarenlang vooral bruine pellets en af en toe wat mix te hebben gestookt, blijf ik nu bij witte pellets. Ik gebruik nu Pure Power 5*. Veel meer warmte en dus heb ik m'n kachel zuiniger kunnen afstellen. Daarnaast blijft m'n kachel gewoon schoner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Ja, probleem is een beetje dat ik niet een helepallet kwijt kan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lzondervan
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-06 14:30
Koffie schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 11:10:
[...]

Als ik even vlug zoek op Biodom 21 zie ik wel een pelletketel. Begrijp ik dat je deze dan gebruikt puur om verwarmd water door je radiator netwerk te sturen?
Kijk even op de link naar mijn blog, daar staat een plattegrond wat ik stook met mijn ketel (ook groot vrijstaand huis) en daar kom ik echt niet aan zo'n hoog verbruik als jij.
Wij hebben ook de Biodom 21 staan, nu nog zonder buffervat en op echt koude dagen was het verbruik ook 2 zakken per dag. We gaan hier nog een 600l buffervat met zonnecollectoren aan toevoegen en hopelijk neemt hierdoor het verbruik wel af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
lzondervan schreef op maandag 19 maart 2018 @ 13:01:
[...]

Wij hebben ook de Biodom 21 staan, nu nog zonder buffervat en op echt koude dagen was het verbruik ook 2 zakken per dag. We gaan hier nog een 600l buffervat met zonnecollectoren aan toevoegen en hopelijk neemt hierdoor het verbruik wel af :)
Dat betekent zeven uur lang vol vermogen, bijna 150 kW warmte in een huis pompen. Heb je grote boerderij ofzo?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lzondervan
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-06 14:30
reneeke1970 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 13:08:
[...]

Dat betekent zeven uur lang vol vermogen, bijna 150 kW warmte in een huis pompen. Heb je grote boerderij ofzo?
Nee geen boerderij, wel oud huis, slecht geisoleerd. Heel veel kou via de vloer.
Ook verbruiken we veel meer pellets omdat de ketel rechtstreeks op het CV systeem aangesloten staat. Dit icm met het evo home systeem welke de temperatuur netjes op in elke kamer apart regelt zorgt er helaas voor dat de ketel vaak aanslaat voor maar een klein beetje warmte wat weer heel veel pellets kost aan opstarten.
Daarom gaan we het uitbreiden met een buffervat / zonneboiler. Dan hoeft de ketel alleen het vat op temperatuurt te houden en kan hij langere tijd aanslaan ipv telkens paar minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
lzondervan schreef op maandag 19 maart 2018 @ 13:14:
[...]

Nee geen boerderij, wel oud huis, slecht geisoleerd. Heel veel kou via de vloer.
Ook verbruiken we veel meer pellets omdat de ketel rechtstreeks op het CV systeem aangesloten staat. Dit icm met het evo home systeem welke de temperatuur netjes op in elke kamer apart regelt zorgt er helaas voor dat de ketel vaak aanslaat voor maar een klein beetje warmte wat weer heel veel pellets kost aan opstarten.
Daarom gaan we het uitbreiden met een buffervat / zonneboiler. Dan hoeft de ketel alleen het vat op temperatuurt te houden en kan hij langere tijd aanslaan ipv telkens paar minuten.
Zon fase heb ik ook gehad maar kostte eigenlijk alleen extra stroom om te starten. Extra verbruik kon ik niet echt merken.
Maar nu met 400 liter buffer gaat dat stuk beter, is nu ook makkelijker om te begrenzen op laagste vermogen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Hebben jullie ook kortstondig een. Rook lucht in huis bij het opstarten van jullie kachel? Wij hebben. Dat niet gehad of het viel niet op. Nu valt het echt op. Ik kan ook niets vinden wat het zou veroorzaken.

Als jullie het niet hebben wat zijn dan de mogelijke oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
Darkz0rs schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 15:25:
Hebben jullie ook kortstondig een. Rook lucht in huis bij het opstarten van jullie kachel? Wij hebben. Dat niet gehad of het viel niet op. Nu valt het echt op. Ik kan ook niets vinden wat het zou veroorzaken.

Als jullie het niet hebben wat zijn dan de mogelijke oplossingen?
Kan diverse oorzaken hebben. De wind staat de laatste dagen uit noord-oost. Dat is redelijk uitzonderlijk en het kan zo zijn dat het daarom juist nu via een luchtroostertje of kier bij een kozijn het huis binnen komt, terwijl je daar met de doorgaans zuidwestenwind geen last van hebt.

Ik heb zelf gehad dat mijn gloeipen aan zijn einde kwam. Hij werd minder heet waardoor de pellets langzamer gingen gloeien bij de start. De branderkamer vulde zich dan helemaal met rook en uiteindelijk starte de vlam met een plof(je) waardoor er langs de schraper van de warmtewisselaar wat rook de woonkamer binnenkwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
emil_406 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 15:48:
[...]

Kan diverse oorzaken hebben. De wind staat de laatste dagen uit noord-oost. Dat is redelijk uitzonderlijk en het kan zo zijn dat het daarom juist nu via een luchtroostertje of kier bij een kozijn het huis binnen komt, terwijl je daar met de doorgaans zuidwestenwind geen last van hebt.

Ik heb zelf gehad dat mijn gloeipen aan zijn einde kwam. Hij werd minder heet waardoor de pellets langzamer gingen gloeien bij de start. De branderkamer vulde zich dan helemaal met rook en uiteindelijk starte de vlam met een plof(je) waardoor er langs de schraper van de warmtewisselaar wat rook de woonkamer binnenkwam.
Thanks dat laatste bedacht de fabrikant ook, ik heb dus een nieuwe type pen gekregen een ceramische. Dit heeft het echter niet op gelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Darkz0rs schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 16:17:
[...]

Thanks dat laatste bedacht de fabrikant ook, ik heb dus een nieuwe type pen gekregen een ceramische. Dit heeft het echter niet op gelost.
Heb ik ook van nieuw af aan. Kan alleen verzinnen dat het langs het afdichting koord komt van de deurtjes.
Gelukkig staat ie niet in huiskamer

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
reneeke1970 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 07:29:
[...]

Heb ik ook van nieuw af aan. Kan alleen verzinnen dat het langs het afdichting koord komt van de deurtjes.
Gelukkig staat ie niet in huiskamer
Ik weet dat mijn kachel het nooit gehad heeft, hij is nu gereinigd een nieuwe hetere ontsteking er in (dat scheelt overigens bizar veel in ontstekings snelheid) de kachel is nu terug gezet naar de basis parameters in de op start fase.

We gaan het vandaag weer zien. Naar verluidt heeft het te maken met een onderdruk die nog niet op pijl is. Zodra de kachel een klein vlammetje heb is het weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Darkz0rs schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 07:50:
[...]

Ik weet dat mijn kachel het nooit gehad heeft, hij is nu gereinigd een nieuwe hetere ontsteking er in (dat scheelt overigens bizar veel in ontstekings snelheid) de kachel is nu terug gezet naar de basis parameters in de op start fase.

We gaan het vandaag weer zien. Naar verluidt heeft het te maken met een onderdruk die nog niet op pijl is. Zodra de kachel een klein vlammetje heb is het weg.
Dat klinkt logisch want zonder echt vuur mag hij niet te hard zuigen anders gaat het nooit goed branden.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Van morgen leek de ontsteking eindelijk in orde na een parameter reset. Toch is het gekke dat de plospan van de Hornbach het beste branden in deze kachel. De 100% naaldhout pellets die slakken. Per ongeluk een paar zakjes gekocht omdat de kachels die ze verkopen uit de zelfde stal komt als mijn artel. Ik kwam er achter dat deze 30% naaldhout en 70% hardhout zijn nadat ik plospan gebelt heb. Ze gaven aan dat dit voor de type kachel geen enkel probleem zou zijn. Met deze pellets brand hij perfect. Zijn er redenen te bedenken om deze niet te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:14
Even een vreemde vraag, zou je een standaard pelletkachel ook buiten onder een afdak kunnen plaatsen?

Is niet vorstvrij maar wel droog, hoeft voor elektronica geen bezwaar te zijn?

Met een aanschaf van €1.000 en €500 subsidie een gezellig vlammetje onder het afdak zou wel leuk zijn.

Ecologisch vloeken in de kerk maar anders komt er infrarood verwarming.

Wel de vraag of de vlieger opgaat ivm eis professionele installatie.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@assje

Toevallig ook eentje onder een afdak staan, niet roestvrij maar zonder elektronica aan boord.
https://www.openhaardhout...plospan-pelletkachel.html
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2null01.jpg

En er hangt ook nog een SunRed CE09 elektrische terrasverwarmer. >:)

[ Voor 14% gewijzigd door BenEco op 25-03-2018 18:52 ]

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230, ThuisBatterij: SigenStor 17kW + 32kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

BenEco schreef op zondag 25 maart 2018 @ 18:44:
@assje

Toevallig ook eentje onder een afdak staan, niet roestvrij maar zonder elektronica aan boord.
[afbeelding]

Dat is gewoon een houtkachel waar je pellets in gooit, kan je daar ook bijvullen? Of gewoon een paar handen vol in gooien?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
@Rol-Co
Aan de achterzijde onder een klep zit een bak/trechter die je vanaf boven vult met pellets (max. 5 branduren)
Zijn de pellets in de verbrandingsruimte bijna opgebrand dan rollen nieuwe pellets naar binnen.
Als je de bak voor die half leeg is tijdens het branden gaat bijvullen is dit geen probleem.

[ Voor 18% gewijzigd door BenEco op 25-03-2018 18:59 ]

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230, ThuisBatterij: SigenStor 17kW + 32kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
BenEco schreef op zondag 25 maart 2018 @ 18:44:
@assje

[afbeelding]

Roestvrij moest vorstvrij zijn (autocorrectie).

Die had ik ook gezien ja, hoe bevalt dat? Zit dan geen subsidie op maar is alsnog niet te duur....

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

BenEco schreef op zondag 25 maart 2018 @ 18:57:
@Rol-Co
Aan de achterzijde onder een klep zit een bak/trechter die je vanaf boven vult met pellets (max. 5 branduren)
Zijn de pellets in de verbrandingsruimte bijna opgebrand dan rollen nieuwe pellets naar binnen.
Als je de bak voor die half leeg is tijdens het branden gaat bijvullen is dit geen probleem.
Ok, apart, wat is het voordeel t.o.v een gewone houtkachel die je buiten zet? Of een buitenkachel o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Rol-Co schreef op zondag 25 maart 2018 @ 19:04:
[...]

Ok, apart, wat is het voordeel t.o.v een gewone houtkachel die je buiten zet? Of een buitenkachel o.i.d.
Voor mij zou dat zijn dat er veel minder rookgassen zijn (ivm buren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
assje schreef op zondag 25 maart 2018 @ 18:59:
[...]

Roestvrij moest vorstvrij zijn (autocorrectie).

Die had ik ook gezien ja, hoe bevalt dat? Zit dan geen subsidie op maar is alsnog niet te duur....
Bevalt prima, veel warmte en ook nog naar het vuur kunnen kijken. 1x per 45 minuten even het hendeltje aan de voorzijde heen en weer bewegen zodat het as onder in de opvangbak valt en de kachel niet smoort, anders krijg je witte rook. :)

Wou ook met subsidie een binnen variant buiten gebruiken maar diverse pellet kachel dealers raden dit af, met een jaar kun je hem weg gooien was het antwoord.
Rol-Co schreef op zondag 25 maart 2018 @ 19:04:
[...]

Had een vuurkorf maar veel rook en vonken. en zoals @assje al zei beter voor de buren want je ruikt niks in vergelijk met een houtkachel. ook veel minder as/restafval om op te ruimen na het vuurtje stoken. :) .

[ Voor 24% gewijzigd door BenEco op 25-03-2018 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

assje schreef op zondag 25 maart 2018 @ 19:05:
[...]

Voor mij zou dat zijn dat er veel minder rookgassen zijn (ivm buren).
Zonder rookgas ventilator is dat het zelfde als een houtkachel vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Rol-Co schreef op zondag 25 maart 2018 @ 19:13:
[...]

Zonder rookgas ventilator is dat het zelfde als een houtkachel vermoed ik.
Nou nee, pelletkachel heeft een veel gelijkmatigere en volledigere verbranding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

assje schreef op zondag 25 maart 2018 @ 19:45:
[...]

Nou nee, pelletkachel heeft een veel gelijkmatigere en volledigere verbranding.
Ja een gewone zoals ik hier heb wel met voederspindel en rookgasventilator, maar zo'n buiten versie is toch wat anders vermoed ik, vandaar ook geen subsidie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
Rol-Co schreef op zondag 25 maart 2018 @ 20:03:
[...]

Ja een gewone zoals ik hier heb wel met voederspindel en rookgasventilator, maar zo'n buiten versie is toch wat anders vermoed ik, vandaar ook geen subsidie. ;)
Ik kan je uit praktijkervaring vertellen dat het enorme rokende stinkende apparaten zijn. Pellets zijn optimaal met een geforceerde luchttoevoer. In deze buitenkachel is de verbranding erg slecht waardoor de pellets voornamelijk smeulen ipv branden, met heel veel rook als gevolg. Buiten heb je het meest aan stralingswarmte, bijvoorbeeld uit een gasgestookte of elektrische IR-straler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

emil_406 schreef op zondag 25 maart 2018 @ 20:37:
[...]

Ik kan je uit praktijkervaring vertellen dat het enorme rokende stinkende apparaten zijn. Pellets zijn optimaal met een geforceerde luchttoevoer. In deze buitenkachel is de verbranding erg slecht waardoor de pellets voornamelijk smeulen ipv branden, met heel veel rook als gevolg. Buiten heb je het meest aan stralingswarmte, bijvoorbeeld uit een gasgestookte of elektrische IR-straler.
Dat vermoeden had ik al, ik heb een mooie stenen bbq waar we in de zomer na het bbq'n nog wel eens een blok hout op gooien wat perfect gaat. Ooit wel eens geprobeerd met pellets van de kachel binnen maar dat was geen succes..... erg smeulen inderdaad.
Maar het kan zijn dat zo'n kachel wat meer trek heeft door zijn schoorsteen waardoor het wat beter werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13-06 21:08
Heeft iemand op dit forum (goede) ervaringen met een inzet pellethaard/kachel?

Wij zoeken een inzet pellethaard om savonds het zit gedeelte van onze woning wat bij te stoken. (de rest wordt al verwarmd door 3 L/L WPs maar dan komt de temperatuur in het zitgedeelte niet hoger dan 20C). Dus een inzet pellethaard met een kleine capacitiet (4kW) is voldoende.

Een normale inzethaard zou ook kunnen, maar ik ben opzoek naar iets dat ik met een druk op de knop aan kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Zijn er hier wel enkele geweest en werkt allemaal hetzelfde. Alleen de voorraad is niet echt een bak maar meer een kleine lade, maar dat is wel logisch

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

In het begin wel eens naar inzet gekeken, maar het ultrakleine voorraadbakje tov een losstaande pelletkachel vind ik veel te groot.
Uiteraard scheelt het als je 's avonds gewoon wat bij wil stoken of dat je 'afhankelijk' bent van de pelletkachel voor de volledige opwarming van je woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Vraagje.

Ik zit er over te denken om een pelletkachel/cv te plaatsen.

Heb op lesbos met die kachels gewekt, knalden we gewoon de uitlaat door een gat de tent of het pand uit. Oke, dat is dus wat erg kosrt door de bocht.
Wil dus buiten een pijp plaatsen. Hoe lang mag/kan die maximaal zijn? Dus uitlaat naar buiten, hoek 90 graden en dan knal omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Even zoeken naar bouwbesluit. Ik meen toch wel minstens tot een meter boven de nok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Koffie schreef op zondag 1 april 2018 @ 09:39:
Even zoeken naar bouwbesluit. Ik meen toch wel minstens tot een meter boven de nok
Ja, dat is moeten. Maar kan zo'n pijp ook zo lang? Zonder opzuigventilator er in of zoiets? Ver in de pijp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

maartend schreef op zondag 1 april 2018 @ 09:43:
[...]

Ja, dat is moeten. Maar kan zo'n pijp ook zo lang? Zonder opzuigventilator er in of zoiets?
Een pelletkachel heeft juist een actieve fan voor het afvoeren / wegduwen van rookgas. Combineer dat met een trek die je pijp krijgt et voila :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppFreddy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-05 09:40

ppFreddy

gewoon Frederik

Ik heb een MCZ boxtherm 60. Insert dus van 60 cm breed en een inbouwdiepte van slechts 45 cm. 6kW vermogen. Die wordt gevuld via een lade, waarna je de pellets doorschuift naar achter in een reservoir. Er kan iets van een 7 kg pellets in het reservoir. Wordt bij ons gebruikt als bijverwarming (nuja, eens dat ding aan is gaat de temperatuur naar 23 graden en hoeft de hoofdverwarming ook niks meer te doen) en brandt doorgaans 6 a 8 uur per dag. Verbruik: 4 a 5kg per dag.

Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
Bedankt,
Vraag 1: hoeveel geluid maakt de boxtherm als deze aanstaat? Bij mij komt deze inzet haard vlak naast de TV? Dus als deze veel geluid maakt is dat niet erg plezierig.
Vraag 2: als jij zou kunnen kiezen tussen een inzetpellet kachel of een vrijstaande waar zou jij voor kiezen en waarom (nl de hoogte van mijn openhaard is 40cm dus ik moet toch gaan breken voor zowel een inzet of vrijstaande pellet kachel)
ppFreddy schreef op zondag 1 april 2018 @ 15:49:
Ik heb een MCZ boxtherm 60. Insert dus van 60 cm breed en een inbouwdiepte van slechts 45 cm. 6kW vermogen. Die wordt gevuld via een lade, waarna je de pellets doorschuift naar achter in een reservoir. Er kan iets van een 7 kg pellets in het reservoir. Wordt bij ons gebruikt als bijverwarming (nuja, eens dat ding aan is gaat de temperatuur naar 23 graden en hoeft de hoofdverwarming ook niks meer te doen) en brandt doorgaans 6 a 8 uur per dag. Verbruik: 4 a 5kg per dag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Dit is een Extra Flame P70 inbouw.
Zelf de open haard gesloopt en deze ingebouwd. Maakt geen storend geluid en staat idd naast de tv.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ds2KcHfsv2OE4cqlSckeaLwX/full.jpg

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
Mooi geplaatst. Brengt mij weer op ideeen.
PS: Heb je ook nieuwe pijpen in de schoorsteen moeten plaatsen?
crazyharrie schreef op donderdag 5 april 2018 @ 22:33:
Dit is een Extra Flame P70 inbouw.
Zelf de open haard gesloopt en deze ingebouwd. Maakt geen storend geluid en staat idd naast de tv.

[afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

bvuaemal schreef op zondag 8 april 2018 @ 20:56:
Mooi geplaatst. Brengt mij weer op ideeen.
PS: Heb je ook nieuwe pijpen in de schoorsteen moeten plaatsen?

[...]
Een dubbelwandige rvs flex pijp doorsnede 10cm erdoor getrokken, met achter de kachel het standaard T=stuk en condensdop.
Werkt prima, heeft zelfs geweldige natuurlijke schoorsteen trek.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06:44
Goedemorgen,

Wij zijn aan het bepalen hoe we de aansluitingen achter op onze cv gekoppelde pelletkachel willen maken (vanuit vloer of muur). Zijn er hier toevallig die ook een cv-gekoppelde uitvoering hebben en zoja, zouden die zo vriendelijk willen zijn om een foto van de aansluitingen te willen maken? (geen zorgen, hoeft de pelletkachel niet te verplaatsen, gewoon vanaf de zijkant ofzo)

Alvast vriendelijk bedankt! :>

lekker vaag artikel...
Brandweer Wijhe rukt uit voor pelletkachel
De populaire gesubsidieerde pelletkachels zij vaak betrokken bij branden
WIJHE - Op zondagmiddag 22 april is de brandweer uitgerukt naar de Boerlestraat waar in een bijgebouw van een vrijstaande woning een pelletkachel voor een brandgevaarlijke situatie zorgde. De brandweer Wijhe had de situatie snel onder controle.

De populaire gesubsidieerde pelletkachels zij vaak betrokken bij branden. Het viel de brandweerkorpsen op dat zich met pelletkachels - waarin brokjes geperst houtval worden verbrand - wel erg vaak ongelukken voordeden.
http://112vechtdal.nl/page/Nieuwsdetail/47882/brandweer-wijhe-rukt-uit-voor-pelletkachel

[ Voor 49% gewijzigd door karazz op 09-05-2018 13:38 . Reden: 112 melding toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
karazz schreef op maandag 7 mei 2018 @ 08:12:
Goedemorgen,

Wij zijn aan het bepalen hoe we de aansluitingen achter op onze cv gekoppelde pelletkachel willen maken (vanuit vloer of muur). Zijn er hier toevallig die ook een cv-gekoppelde uitvoering hebben en zoja, zouden die zo vriendelijk willen zijn om een foto van de aansluitingen te willen maken? (geen zorgen, hoeft de pelletkachel niet te verplaatsen, gewoon vanaf de zijkant ofzo)

Alvast vriendelijk bedankt! :>

lekker vaag artikel...

[...]

http://112vechtdal.nl/page/Nieuwsdetail/47882/brandweer-wijhe-rukt-uit-voor-pelletkachel
Geen idee wat je nu eigenlijk wilt weten. Ik zou zulke warme leidingen niet in vloer of muur willen hebben.
Maar het makkelijkst is het om voor het laatste stukje flexibele slangen te nemen en die verder laten lopen met vaste leidingen naar je buffer vat.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
reneeke1970 schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 15:34:
[...]

Geen idee wat je nu eigenlijk wilt weten. Ik zou zulke warme leidingen niet in vloer of muur willen hebben.
Maar het makkelijkst is het om voor het laatste stukje flexibele slangen te nemen en die verder laten lopen met vaste leidingen naar je buffer vat.
Waarom zou je ze niet in vloer of muur willen hebben? Je zult er toch ergens mee moeten blijven. De pelletkachel staat dadelijk op de begane grond en het buffer vat op de tweede verdieping. In ons geval lopen ze door de muur naar beneden en vervolgens door de vloer naar de pelletkachel.

Ben nu dus alleen benieuwd hoe dat ik het laatste stukje het netste op kan lossen... Met flexibele slangen lijkt me een goede oplossing, weet alleen niet hoe 'mooi' dergelijke slangen zullen zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door karazz op 09-05-2018 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

'vroeger' was een openhaard of houtkachel een bewuste keuze. Men koos expliciet voor een haard vanwege bepaalde eigenschappen. Haard kwam vaak bij een openhaardenspecialist die meteen het rookkanaal voor zijn rekening nam.

Nu, gelokt door subsidie, koopt jan en allemaal zonder enige kennis van zaken een pelletkachel. Vaak via een online dozenschuiver die voor erbij ook wel even een muurdoorvoertje wil maken. Die nieuwe lichting stokers begint dan al met een slecht afgestelde kachel icm een slecht rookkanaal en heeft vervolgens ook nog eens nul verstand van stoken (ook al is dat niet echt heel erg nodig bij pelletkachel, maar wat basiskennis is wel fijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
karazz schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 15:37:
[...]

Waarom zou je ze niet in vloer of muur willen hebben? Je zult er toch ergens mee moeten blijven. De pelletkachel staat dadelijk op de begane grond en het buffer vat op de tweede verdieping. In ons geval lopen ze door de muur naar beneden en vervolgens door de vloer naar de pelletkachel.

Ben nu dus alleen benieuwd hoe dat ik het laatste stukje het netste op kan lossen... Met flexibele slangen lijkt me een goede oplossing, weet alleen niet hoe 'mooi' dergelijke slangen zullen zijn.
Oh best mooi hoor, gevlochten RVS, kunt ze in Duitsland bij sani-flex vrij goedkoop bestellen, en anders in nl bij econo.

Oh ik wil geen 85 graden door vloer vanwege uitzetten

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
reneeke1970 schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 20:25:
[...]
Oh ik wil geen 85 graden door vloer vanwege uitzetten
Klinkt aannemelijk, heb alleen nog niet eerder gehoord dat dat een probleem zou zijn... Zal daar eens achteraan gaan, hoe groot is dat risico eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
karazz schreef op maandag 14 mei 2018 @ 13:51:
[...]

Klinkt aannemelijk, heb alleen nog niet eerder gehoord dat dat een probleem zou zijn... Zal daar eens achteraan gaan, hoe groot is dat risico eigenlijk?
Geen idee, hangt ook van de diepte af denk ik. Als je vloer verwarming boven 35 komt heb je kans dat je tegels er af springen.
In hotels voel je wel eens de transport leidingen maar die zijn meestal 60 , en geen 85 of 90 wat jij zou kunnen doen naar je buffer toe

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
reneeke1970 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 08:06:
[...]

Geen idee, hangt ook van de diepte af denk ik. Als je vloer verwarming boven 35 komt heb je kans dat je tegels er af springen.
In hotels voel je wel eens de transport leidingen maar die zijn meestal 60 , en geen 85 of 90 wat jij zou kunnen doen naar je buffer toe
De leidingen zitten in de stortvloer en dat gedeelte komen geen tegels maar daar komt multiplank te liggen. Die zal in ieder geval niet kapot springen, maar wat die wel kan gaan doen in het ergste geval is me niet bekend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
karazz schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 08:25:
[...]

De leidingen zitten in de stortvloer en dat gedeelte komen geen tegels maar daar komt multiplank te liggen. Die zal in ieder geval niet kapot springen, maar wat die wel kan gaan doen in het ergste geval is me niet bekend...
Zit er geen huls om die leidingen dat hij vrij kan uitzetten?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
reneeke1970 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 09:10:
[...]

Zit er geen huls om die leidingen dat hij vrij kan uitzetten?
Jawel, maar is dat afdoende voor het genoemde probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
karazz schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 09:11:
[...]

Jawel, maar is dat afdoende voor het genoemde probleem?
Ik hoop het, ben ook geen bouwer. Maar hij zal dan nooit de vloer uit elkaar drukken

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
Dan gaan we daar gewoon van uit :)

Zal het tevens navragen bij de installateur die het werk geleverd heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 704479

Ik wil graag een pellet moederhaard in onze woonkamer. De benedenverdieping is ca 55m2 inclusief woonkamer, berging, toilet en hal.
Dan is er nog 1 verdieping met 3 slaapkamers en een badkamer. Ook ca 55m2

De pellet moederhaard werd mij vandaag afgeraden omdat het in de woonkamer kamer veel te heet zou worden als de kachel ook de cv op de bovenverdieping moet aansturen. De kachel zou een te hoog vermogen nodig hebben om de cv aan te kunnen sturen en daardoor teveel warmte hebben voor onze woonkamer

Toch heb ik veel goede verhalen over dit systeem gelezen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Klopt het dat mijn woning te klein is voor pellet moederhaard verwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desmoerick
  • Laatst online: 28-05 07:26
Anoniem: 704479 schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 23:42:
Ik wil graag een pellet moederhaard in onze woonkamer. De benedenverdieping is ca 55m2 inclusief woonkamer, berging, toilet en hal.

De pellet moederhaard werd mij vandaag afgeraden omdat het in de woonkamer kamer veel te heet zou worden als de kachel ook de cv op de bovenverdieping moet aansturen. De kachel zou een te hoog vermogen nodig hebben om de cv aan te kunnen sturen en daardoor teveel warmte hebben voor onze woonkamer

Dat hangt er kompleet vanaf hoeveel vermogen de kachel richting de kamer afgeeft. Hoeveel heeft je woning nodig/wat doet je huidige gasketel aan vermogen? Dat bepaald wat je pelletkachel waterzijdig en kamerzijdig nodig heeft. Ga je bijvoorbeeld nog beter isoleren? Zo ja, dan kun je met minder vermogen aan. Al met al ligt het iets gecompliceerder en kun je niet zomaar zeggen dat je teveel of te weinig vermogen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Anoniem: 704479 schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 23:42:

Dan heb je een te grote kachel!

Verder is het onzin want je kachel verwarmt een buffer vat, het liefst zo groot mogelijk. Vanuit dat buffer vat pompt een thermostaat gestuurde pomp het water naar je radiators indien warmte vraag. Beneden moet je ook radiators nemen zodat je de kamer ook vanuit de buffer kunt verwarmen. Want zodra je buffer de max van 90 graden bereikt moet de kachel uit anders kokend water. Maar dan kun je nog wel heel tijdje je radiators warm houden. En anders is de warmte voor volgende dag, kachel pas aan als je buffer koud is

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 19 ... 69 Laatste