Hallo,
Al een tijd ben ik bezig mij te verdiepen in het verduurzamen van onze nieuwe woning.
In dit topic staat een grote hoeveelheid informatie die hier bijzonder aan bijdraagt.
Graag zou ik jullie de volgende casus willen voorleggen.
Huidige situatie:
Vrijstaande woning met een C energielabel uit 1989.
De inhoud vd begane grond is 700m3, met daarop een zolder met nog eens ruim 200m3.
De woning wordt op dit moment verwarmd met een moederhaard van 26,8kW uit 1989, welke in de woonkamer staat, hierop zijn 10 radiatoren aangesloten.
De warmwater voorziening wordt afgehandeld door een tweetal boilers, 1 in de keuken van 15L (200?) en 1 in de bijkeuken van 120L (2014) voor de badkamer.
Er is beschikking over een 3x 25A aansluiting.
Gewenste situatie:
Het doel is om de woning gasloos te krijgen, met een pelletketel en/of met een warmtepomp.
Uitvoer:
Dit project wil ik in delen opdelen, om de investering enigzins te kunnen uitsmeren.
Hiervoor wil ik als eerste de moederhaard gaan vervangen voor een pelletketel icm een buffervat.
Als ketel heb ik de Centrometal PEL-TEC E-48 op het oog en hierbij een buffervat als de Centrometal CAS-S1001.
Dit buffervat is voorzien van een warmtewisselaar voor eventueel een warmtepomp.
Graag zou ik deze installatie ook willen gebruiken voor de warmwater voorziening, dus heb ik hiervoor een boiler als de Centrometal TB300 toegevoegd.
De moederhaard in de huiskamer ga ik dan vervangen voor een houtkachel (zonder CV aansluiting), welke ik meeneem uit onze "oude" woning.
Een toekomstige stap zou zijn om een warmtepomp te plaatsen en deze aan te sluiten op het buffervat.
Voor de energievoorziening van deze warmtepomp komt er een 5300Wp zonnestroominstallatie met ruimte voor uitbreiding.
Graag wil ik weten of deze installatie enigzins "logisch" is en of ik nog dingen ben vergeten of over het hoofd heb gezien?
Ook zit ik nog met de aansluiting van de verschillende componenten, wat komt hier verder nog bij kijken.
Het is wel de bedoeling dat ik een installateur in de arm neem om de boel te installeren, maar ik wil graag zelf ook weten wat er bij komt kijken en waar op gelet moet worden.
Bijgaande afbeelding voor zover ik nu weet hoe het eruit zou moeten komen zien, maar hierbij mis ik nog het stuk voor de warmwater voorziening.
Alvast bedankt,
HJ