Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• marklinfan
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 18-10 13:37
quote:
Musicmasters schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 15:43:

Wat betreft rendement verschil tov een pelletkachel ben ik het niet met je eens. Ik stook hout wat 2 jaar ligt te drogen gemengd met houtbriketten. Als mijn kachel brandt zie je buiten nauwelijks rookpluimen, er blijft nauwelijks as liggen (stook nu iedere avond en 1x per 2 weken ruim ik de as op) en stook met mijn kachel 120m3 aan ruimte naar 21 graden met gemiddeld zo'n 6 blokken per avond. Ik heb overwogen mijn houtkachel te ruilen voor een pelletkachel totdat ik zag dat die dingen niet zuiniger stoken.
Dan ben jij een goede stoker, ik heb mijn zin wat aangepast om nu aan te geven dat een pelletkachel soms beter is dan hout, maar dus niet/nauwelijks bij echt goede houtstokers. En ik denk inderdaad ook wel dat dat gevoelsmatig klopt, paar straten verderop brandt ook altijd een openhaard en die ruik je NOOIT (en hij is echt op hout).

marklinfan wijzigde deze reactie 04-01-2018 15:59 (15%)

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 17:10

Yucon

*broem*

quote:
marklinfan schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 15:14:
[...]

Dat is een heel lastig ding want die ug/m3 die je in de specificaties ziet zijn tijdens labtesten bepaald met de meest ideale omstandigheden zoals aanvoer lucht temperatuur, zuurstofgehalte en de kwaliteit/droogte van de gebruikte pellets. In normale huiselijke omstandigheden zal dit natuurlijk altijd afwijken. Vergelijk het met de verbruikstesten van auto's bijvoorbeeld.

Het totale gewicht fijnstof per kuub afvoerlucht (en inderdaad per tijdseenheid, of per kg pelletkorrels bv) zegt nog niet alles want fijnstof is er in meerdere gradaties. PM2.5 is moeilijker te filteren en schadelijker voor het lichaam dan PM10.
En naast fijnstof levert houtverbranding ook nog een breed scala andere stoffen op, voor een mooie lijst kan je bijvoorbeeld hier kijken: https://pelletkachelforum...okverbod-op-pelletkachel/
De dingen die je noemt maken het inderdaad lastiger, maar het begint volgens mij met de vraag hoeveel m3 zo'n ding er per uur doorheen blaast. Ik denk trouwens dat de afwijking bij kachels wel eens veel lager kan zijn dan bij auto's. Dit omdat enerzijds de mogelijkheden ermee te prutsen minder zijn (er zijn geen spiegels die je kunt inklappen :+ ) en anderzijds omdat de winst om dat te doen veel kleiner is.

• Koffie
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 18-10 21:21

Koffie

Moderator Internet & Netwerken

Brouwt bier

quote:
Yucon schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 16:44:
[...]

De dingen die je noemt maken het inderdaad lastiger, maar het begint volgens mij met de vraag hoeveel m3 zo'n ding er per uur doorheen blaast. Ik denk trouwens dat de afwijking bij kachels wel eens veel lager kan zijn dan bij auto's. Dit omdat enerzijds de mogelijkheden ermee te prutsen minder zijn (er zijn geen spiegels die je kunt inklappen :+ ) en anderzijds omdat de winst om dat te doen veel kleiner is.
Voor NL nog een punt : als achteraf blijkt dat de specs / labresults niet overeenkomen met de werkelijkheid word je onherroepelijk van de subsidie lijst gegooid.

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 17:10

Yucon

*broem*

quote:
Koffie schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 20:00:
[...]

Voor NL nog een punt : als achteraf blijkt dat de specs / labresults niet overeenkomen met de werkelijkheid word je onherroepelijk van de subsidie lijst gegooid.
Waarschijnlijk wel. Ik denk dat ze met een nicheproduct als pelletkachels wat minder tolerant zijn dan bij vw's. De reden dat ik er wel benieuwd naar ben is dat ik een beetje moe wordt van het gezeur over houtkachels, en dan met name over die vaak genoemde vergelijking van 1 uur stoken = 300km in een vrachtwagen rijden.

De gemiddelde pelletkachel zal sowieso veel schoner zijn dan de gemiddelde houtkachel als je naar het hout dat in de praktijk gebruikt wordt kijkt, maar ik zou wel eens graag willen weten hoe het zich bijvoorbeeld tegenover die vrachtwagen verhoudt.

edit: ik heb het andersom na kunnen rekenen, via fijnstof per kg pellets. Een beetje een bierviltjesgehalte maar voor een indicatie vind ik het genoeg.

verbruik per uur: ca 1 kg
uitstoot PM10: 8 g/GJ (https://www.uwkachel.nl/houtkachels-fijnstof.html)
18MJ per kg pellets, dus 1 GJ is 55 kg (http://www.pelletinfo.net/houtpellets/energie-inhoud)
uitstoot per kg pellets is dus 8/55 = 0,14g per kg en dus per uur.

een euro6 bestelbusje mag 0,005 g PM10 per km uitstoten. Dus van de uitstoot van een uur een pelletkachel op gemiddeld vermogen laten branden kun je volgens de theoretische uitstoot een splinternieuwe bestelbus 28km laten rijden.

Voor vrachtauto's worden de normen anders berekend. Als ik het goed interpreteer ligt voor euro5 vrachtauto's de norm op 0.02 g/kWh wat bij een gemiddeld vermogen van ca 100kWh (conservatief, een uurtje lekker doorrollen op de snelweg, 80km/u) op 0,02x100 = 2 gr. Dat is dus 2/80 = 0,025g PM10/km. Dus om aan die 0,14g te komen moet de vrachtauto alweer volgens het theoretische verbruik 5,6km rijden.

Toegegeven, heel veel natte vingerwerk maar ik denk dat het wel iets van in de buurt komt,

Yucon wijzigde deze reactie 04-01-2018 21:03 (39%)

• Koffie

Koffie

Brouwt bier

Het is kiezen tussen allerlei kwaden : Mijn pelletkachel is echt vele vele malen efficiŽnter dan mijn voormalige houtkachel. Gas is eindig en duur en wil de overheid vanaf, en de stadsver(w)arming die ik heb is lang niet zo groen als de Nuon je wil doen geloven.
Voor mij persoonlijk : onder de streep ben ik goedkoper uit, heb elke dag mooie WAF vlammetjes ipv af en toe en ben iig tov de houtkachel een stuk minder milieubelastend.

• Snipercamper
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 16-10 19:45
quote:
Yucon schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 12:12:
Heeft iemand hier wel eens uitgezocht hoe het nu met de fijnstofuitstoot van die dingen zit? Ik zie in de specs van mijn kachel (anselmo cola ambra) alleen maar de ug/m3 vermeld staan. Maar zonder informatie over hoeveel m3 er per tijdseenheid doorheen gaat zegt dat nog niets.

De importeur zegt gek genoeg hier geen info over te hebben. Zo'n vreemde vraag is dat toch niet, weet iemand meer?
Ik heb een Dielle en die geven wel alle waardes vrij op hun site https://www.diellepelletkachel.nl/downloads/ zij zeggen ook dat doordat bij deze kachel het hout wordt verwarmd en omhoog drukt je vele malen minder uitstoot hebt in fijnstof en co wat ook wel klopt als je ziet dat anderen de brokjes op het vuur laten vallen.

• Freezhost
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 08-10 20:26
Ter info: ik gebruik sinds drie weken pure power pellets en heb daar goede ervaring mee. Minder stof in de zakken dan agriselect, brandt veel schoner dan plospan en veel minder as. Zowel de witte als de bruine pellets gaven veel meer as en de kachel werd veel zwarter dan nu met pure power. Wat de prijs betreft maakt het weinig uit.

• Imagilink
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 05-09 16:47
Net na de aanschaf en aansluiting van een Ravelli Aria in Italie stuit ik op dit forum. Graag deel ik mijn ervaring. De Aria is nu net de eerste dag in bedrijf. Geeft heel veel warmte. Bij ons voorziet het in een behoefte. Aanschaf via een winkel in Italie, betaald met PayPal. Aansluitstukken gekocht op eBay van een Duitse webshop. Tenslotte zelf aangesloten. Let op dat de kachel zich moet inregelen voor gebruik. Daarvoor moet je in het installateurs menu. Ook dat is te doen. Lastiger was het wachtwoord te vinden dat nodig is op het istallatie menu te openen. Maar ook dat is gelukt. Aanschaf en verzending §1700, aansluitstukken §190. Subsidie ga ik aanvragen. De Ravelli komt hiervoor in aanmerking. Subsidie bedrag is §500.

• JRBosma
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 17-10 08:04
quote:
Imagilink schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 18:38:
Net na de aanschaf en aansluiting van een Ravelli Aria in Italie stuit ik op dit forum. Graag deel ik mijn ervaring. De Aria is nu net de eerste dag in bedrijf. Geeft heel veel warmte. Bij ons voorziet het in een behoefte. Aanschaf via een winkel in Italie, betaald met PayPal. Aansluitstukken gekocht op eBay van een Duitse webshop. Tenslotte zelf aangesloten. Let op dat de kachel zich moet inregelen voor gebruik. Daarvoor moet je in het installateurs menu. Ook dat is te doen. Lastiger was het wachtwoord te vinden dat nodig is op het istallatie menu te openen. Maar ook dat is gelukt. Aanschaf en verzending §1700, aansluitstukken §190. Subsidie ga ik aanvragen. De Ravelli komt hiervoor in aanmerking. Subsidie bedrag is §500.
Helaas kom je bij zelf installatie niet meer in aanmerking voor de subsidie. Dit gaat denk ik lastig worden.
Sinds 1 januari gelden er strengere regels.

• Darkz0rs
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 18-10 23:37
Installatie mag ook extern gedaan worden. Volgens mij.

• Darkz0rs
Een groot gevolg van alle cowboys

• Harmvdw
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 17:09
quote:
JRBosma schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 19:31:
[...]

Helaas kom je bij zelf installatie niet meer in aanmerking voor de subsidie. Dit gaat denk ik lastig worden.
Sinds 1 januari gelden er strengere regels.
Dat klopt, volgens de RVO moet De ... wordt geÔnstalleerd door een deskundige installateur. ik heb er navraag naar gedaan en telefonisch konden ze geen antwoord geven wat dat precies inhield. Toen maar een contactformulier met de vraag ingevuld (13 december) maar daar ook nog niks op gehoord.
Zodra ik meer weet laat ik het weten.

• Sjors81
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 13:07
@Harmvdw ik meende op basis van de andere topics dat je dit moet kunnen aantonen met behulp van bijvoorbeeld een factuur van een bedrijf waarvoor dit werk regelmatig voorkomt.

• Harmvdw
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 17:09
quote:
Sjors81 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 08:26:
@Harmvdw ik meende op basis van de andere topics dat je dit moet kunnen aantonen met behulp van bijvoorbeeld een factuur van een bedrijf waarvoor dit werk regelmatig voorkomt.
Ja maar als je naar een lijst vraagt of inderdaad wat de criteria zijn weten ze het niet en kunnen ze geen antwoord geven, ik heb het idee dat het snel nog even voor het nieuwe jaar er bij gedaan is om de hobbyisten te ontmoedigen. Ik kwam dit tegen bij mijn zonneboiler installatie. Ik vind dit erg jammer, want ik heb hier en daar wat rond gevraagd bij wat installateurs maar die zijn allemaal vrij negatief. En er waren er ook een aantal die eigenlijk totaal geen idee hadden wat het precies is en hoe het afgeregeld dient te worden, terwijl zij de deskundige zijn. Dit zal bij pelletkachels misschien anders zijn maar daar was/ben ik ook nog naar aan het kijken. Maar de regels zijn hetzelfde.

• Darkz0rs
Wat ik van een vriend en bekende pelletkachel verkoper heb begrepen is het van belang dat de gehele installatie aan het volgende moet voldoen.

1 de rookgas afvoer dient deugdelijk geplaatst te zijn. Veelal refereert men aan de installatie van een open haard. Inclusief de trek die gecreŽerd word door een rookgas afvoer.

2 de pelletkachel dient goed afgesteld te worden op jouw specifieke situatie.

Wat het betekend is dat je nog steeds zelf een rookgasafvoer mag maken. Maar dat de kachel en de gehele installatie door een vakman word afgesteld en gecontroleerd.

• JRBosma
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 17-10 08:04
quote:
Darkz0rs schreef op maandag 15 januari 2018 @ 09:18:
Wat ik van een vriend en bekende pelletkachel verkoper heb begrepen is het van belang dat de gehele installatie aan het volgende moet voldoen.

1 de rookgas afvoer dient deugdelijk geplaatst te zijn. Veelal refereert men aan de installatie van een open haard. Inclusief de trek die gecreŽerd word door een rookgas afvoer.

2 de pelletkachel dient goed afgesteld te worden op jouw specifieke situatie.

Wat het betekend is dat je nog steeds zelf een rookgasafvoer mag maken. Maar dat de kachel en de gehele installatie door een vakman word afgesteld en gecontroleerd.
Dit klopt gedeeltelijk.

Kachel dient geÔnstalleerd te worden door een vakkundig installateur. Er wordt door het RVO verwezen naar de qbizz lijst. ( let op niet alle bedrijven staan hier op vermeld, maar dit wordt aangeraden). Dit wil niet zeggen dat je de kachel niet mag laten installeren door een bedrijf dat nog niet op de lijst staat.

Rookgasafvoer moet aangelegd worden volgens de NEN normen in het bouwbesluit. Deze omschrijven een rookgasafvoer tot de nok van de woning. Een geveldoorvoer komt zodoende niet in aanmerking voor de subsidieregeling.

Op de factuur moet het volgende omschreven staan: Kachel, afvoerkanaal en de installatiekosten.

Een creatieve boekhouding maakt natuurlijk nog steeds veel mogelijk. Maar lijkt me niet de bedoeling.

• Sjors81
quote:
JRBosma schreef op maandag 15 januari 2018 @ 10:12:
[...]

Dit klopt gedeeltelijk.

Kachel dient geÔnstalleerd te worden door een vakkundig installateur. Er wordt door het RVO verwezen naar de qbizz lijst. ( let op niet alle bedrijven staan hier op vermeld, maar dit wordt aangeraden). Dit wil niet zeggen dat je de kachel niet mag laten installeren door een bedrijf dat nog niet op de lijst staat.

Rookgasafvoer moet aangelegd worden volgens de NEN normen in het bouwbesluit. Deze omschrijven een rookgasafvoer tot de nok van de woning. Een geveldoorvoer komt zodoende niet in aanmerking voor de subsidieregeling.

Op de factuur moet het volgende omschreven staan: Kachel, afvoerkanaal en de installatiekosten.

Een creatieve boekhouding maakt natuurlijk nog steeds veel mogelijk. Maar lijkt me niet de bedoeling.
moet die kachel op dezelfde factuur staan als de installateur? ik ben nog aan het twijfelen maar wellicht dat ik een pelletkachel uit italia haal en de lokale installateur de kachel aan laat sluiten en tevens een nieuw rookkkanaal laat plaatsen.

• Darkz0rs
Ik geloof die rookgasafvoer niet, als ik volgend jaar een nieuwe kachel koop zal niemand mij verplichten om mijn 1 jaar oude rookgasafvoer te vervangen.

Het is zelfs toegestaan om hem gewoon in een bestaand rookklkanaal te plaatsen. Het gaat om een gedegen aansluiting. Dit hoeft niet extern gedaan te worden. Maar de installatie dient wel door een erkent installateur gedaan te worden.

Als je bij de Praxis bv een kachel koopt krijg je voor 200§ de installatie. En je subsidie. Geloof me, dan moet er wel een knap rookgasafvoer zijn.

• Henny v A
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 25-08 15:51
Nog niet alles kunnen doornemen, maar hoe zit het met de subsidie van de materialen en het dan zelf plaatsen?

• Darkz0rs
Er is geen subsidie op materiaal... Alleen de pelletkachel icm installatie.

• ariedude
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 10-10 08:00
Iemand bekend met Herz Pellet CV als merk?

• josenwis
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 14-02 11:07
Dielle bestaat dat merk nog, krijg geen enkel gehoor bij die frima!!

• Snipercamper
@josenwis ja die bestaan gewoon heb ik ook mijn pelletkachel van! zie dat je in je 3 posts die je ooit geplaatst hebt enkel twijfelachtig hierover praat. ga er eens heen heb ik ook gedaan en @Corona ook dus ze helpen je zeker.

• hjpool
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 14:27
Hallo,

Al een tijd ben ik bezig mij te verdiepen in het verduurzamen van onze nieuwe woning.
In dit topic staat een grote hoeveelheid informatie die hier bijzonder aan bijdraagt.
Graag zou ik jullie de volgende casus willen voorleggen.

Huidige situatie:
Vrijstaande woning met een C energielabel uit 1989.
De inhoud vd begane grond is 700m3, met daarop een zolder met nog eens ruim 200m3.
De woning wordt op dit moment verwarmd met een moederhaard van 26,8kW uit 1989, welke in de woonkamer staat, hierop zijn 10 radiatoren aangesloten.
De warmwater voorziening wordt afgehandeld door een tweetal boilers, 1 in de keuken van 15L (200?) en 1 in de bijkeuken van 120L (2014) voor de badkamer.
Er is beschikking over een 3x 25A aansluiting.

Gewenste situatie:
Het doel is om de woning gasloos te krijgen, met een pelletketel en/of met een warmtepomp.

Uitvoer:
Dit project wil ik in delen opdelen, om de investering enigzins te kunnen uitsmeren.
Hiervoor wil ik als eerste de moederhaard gaan vervangen voor een pelletketel icm een buffervat.
Als ketel heb ik de Centrometal PEL-TEC E-48 op het oog en hierbij een buffervat als de Centrometal CAS-S1001.
Dit buffervat is voorzien van een warmtewisselaar voor eventueel een warmtepomp.

Graag zou ik deze installatie ook willen gebruiken voor de warmwater voorziening, dus heb ik hiervoor een boiler als de Centrometal TB300 toegevoegd.
De moederhaard in de huiskamer ga ik dan vervangen voor een houtkachel (zonder CV aansluiting), welke ik meeneem uit onze "oude" woning.

Een toekomstige stap zou zijn om een warmtepomp te plaatsen en deze aan te sluiten op het buffervat.
Voor de energievoorziening van deze warmtepomp komt er een 5300Wp zonnestroominstallatie met ruimte voor uitbreiding.

Graag wil ik weten of deze installatie enigzins "logisch" is en of ik nog dingen ben vergeten of over het hoofd heb gezien?
Ook zit ik nog met de aansluiting van de verschillende componenten, wat komt hier verder nog bij kijken.
Het is wel de bedoeling dat ik een installateur in de arm neem om de boel te installeren, maar ik wil graag zelf ook weten wat er bij komt kijken en waar op gelet moet worden.

Bijgaande afbeelding voor zover ik nu weet hoe het eruit zou moeten komen zien, maar hierbij mis ik nog het stuk voor de warmwater voorziening.

http://i64.tinypic.com/2822grl.png

Alvast bedankt,
HJ

• Lennart
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Heeft iemand weleens zelf een gloeipen / -kaars vervangen? Hij voert wel pellets aan, maar ontsteekt niet. De pen wordt ook niet warm. Nu heb ik de handleiding met schakelschema's al zitten nakijken, hij lijkt me vrij eenvoudig te demonteren. Maar welk type moet ik hebben? Je kunt onderdelen gewoon los bestellen http://www.pelletkachel-onderdelen.nl/

Mijn website
Desktop AMD Phenom II X6 @ 2,8GHZ + 8 GB RAM | Compaq CQ90 | beide Win 7
Camera (oa) Canon Eos 1ds mkiii | L-lenzen |

• Sneezydevil
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 14:40
Welke kachel heb je? Bij die van mij is het iets van 2 minuten werk.

Zijkant eraf schroefje los draaien, stekkertje los. Nieuwe aansluiten en schroefje weer vast.

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Nu online
quote:
hjpool schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 13:45:
Hallo,

Al een tijd ben ik bezig mij te verdiepen in het verduurzamen van onze nieuwe woning.
In dit topic staat een grote hoeveelheid informatie die hier bijzonder aan bijdraagt.
Graag zou ik jullie de volgende casus willen voorleggen.

Huidige situatie:
Vrijstaande woning met een C energielabel uit 1989.
De inhoud vd begane grond is 700m3, met daarop een zolder met nog eens ruim 200m3.
De woning wordt op dit moment verwarmd met een moederhaard van 26,8kW uit 1989, welke in de woonkamer staat, hierop zijn 10 radiatoren aangesloten.
De warmwater voorziening wordt afgehandeld door een tweetal boilers, 1 in de keuken van 15L (200?) en 1 in de bijkeuken van 120L (2014) voor de badkamer.
Er is beschikking over een 3x 25A aansluiting.

Gewenste situatie:
Het doel is om de woning gasloos te krijgen, met een pelletketel en/of met een warmtepomp.

Uitvoer:
Dit project wil ik in delen opdelen, om de investering enigzins te kunnen uitsmeren.
Hiervoor wil ik als eerste de moederhaard gaan vervangen voor een pelletketel icm een buffervat.
Als ketel heb ik de Centrometal PEL-TEC E-48 op het oog en hierbij een buffervat als de Centrometal CAS-S1001.
Dit buffervat is voorzien van een warmtewisselaar voor eventueel een warmtepomp.

Graag zou ik deze installatie ook willen gebruiken voor de warmwater voorziening, dus heb ik hiervoor een boiler als de Centrometal TB300 toegevoegd.
De moederhaard in de huiskamer ga ik dan vervangen voor een houtkachel (zonder CV aansluiting), welke ik meeneem uit onze "oude" woning.

Een toekomstige stap zou zijn om een warmtepomp te plaatsen en deze aan te sluiten op het buffervat.
Voor de energievoorziening van deze warmtepomp komt er een 5300Wp zonnestroominstallatie met ruimte voor uitbreiding.

Graag wil ik weten of deze installatie enigzins "logisch" is en of ik nog dingen ben vergeten of over het hoofd heb gezien?
Ook zit ik nog met de aansluiting van de verschillende componenten, wat komt hier verder nog bij kijken.
Het is wel de bedoeling dat ik een installateur in de arm neem om de boel te installeren, maar ik wil graag zelf ook weten wat er bij komt kijken en waar op gelet moet worden.

Bijgaande afbeelding voor zover ik nu weet hoe het eruit zou moeten komen zien, maar hierbij mis ik nog het stuk voor de warmwater voorziening.

[afbeelding]

Alvast bedankt,
HJ
De pellets kachel zou ik altijd open in het vat aansluiten zodat flow nooit verstoord is door kranen naar je afgifte systeem. Zelfde geld voor de wp, niet via spiraal doen. In de buffer zou ik ook hygiŽne spiraal plaatsen die je boiler weer voed, dan hoeft die minder te doen en je vergroot enorm je tap capaciteit.
Ik zou me meer richten op de wp, is gunstiger dan met pellets. Hier staat hij standby voor als er storing in de wp komt.

• marklinfan
Altijd richten op all-eletric ipv hout/houtpellets stoken, vooral als je de investering nog moet gaan doen.
Vandaag weer rapport gezondsraad verschenen aan overheid waarin wordt geadviseerd het stoken van hout (ook pellets!) af te bouwen vanwege de luchtvervuiling. Als je straks niet meer bij mist/windstil weer je huis kan verwarmen dan baal je :-)

• Koffie

Koffie

Brouwt bier

quote:
Lennart schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 15:22:
Heeft iemand weleens zelf een gloeipen / -kaars vervangen? Hij voert wel pellets aan, maar ontsteekt niet. De pen wordt ook niet warm. Nu heb ik de handleiding met schakelschema's al zitten nakijken, hij lijkt me vrij eenvoudig te demonteren. Maar welk type moet ik hebben? Je kunt onderdelen gewoon los bestellen http://www.pelletkachel-onderdelen.nl/
Nog nooit vervangen of naar gekeken, maar wat ik van iedereen hoor : neem een keramische want die schijnen niet kapot te krijgen te zijn.

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 18-10 21:52
quote:
marklinfan schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 21:21:
Altijd richten op all-eletric ipv hout/houtpellets stoken, vooral als je de investering nog moet gaan doen.
Vandaag weer rapport gezondsraad verschenen aan overheid waarin wordt geadviseerd het stoken van hout (ook pellets!) af te bouwen vanwege de luchtvervuiling. Als je straks niet meer bij mist/windstil weer je huis kan verwarmen dan baal je :-)
Maar ja, hoe doe je dat als je een oud huis hebt (min. 100 jaar oud) en toch van je gas af wilt?

• reneeke1970
  • Nu online
quote:
maartend schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 21:43:
[...]

Maar ja, hoe doe je dat als je een oud huis hebt (min. 100 jaar oud) en toch van je gas af wilt?
Net als ik een wp installeren, leeftijd speelt geen rol

• Koffie

Koffie

Brouwt bier

quote:
Je hebt een punt, maar zolang de overheid bakken subsidie tegen pelletkachels aansmijt zie ik nog niet echt een probleem .. ;)

• joppe113
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 15:35
begin een beetje een trend in jouw reacties te herkennen, jij bent niet zo'n palletkachel fan en toch in dit topic?
quote:

• hjpool
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 14:27
Bedankt voor jullie reactie's.

Het is inderdaad wel de bedoeling om in de toekomst ook een warmtepomp te plaatsen, maar als ik nu een pelletketel kan kopen welke een vergelijkbaar vermogen heeft als de oude moederhaard met een kostprijs van zo'n 1000 euro incl subsidie, dan past dit op dit moment financieel het beste.

Uiteraard komen er nog een aantal zaken als buffervat, boiler, installatie e.d. bij, maar die heb ik ook nodig bij een warmtepomp. Daarbij heb ik ook al gezocht naar warmtepompen voor een HT installatie, maar deze zijn voor mijn benodigde vermogen nog niet echt ruim beschikbaar. (Of ik zoek verkeerd)

• maartend
quote:
hjpool schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 08:57:
Daarbij heb ik ook al gezocht naar warmtepompen voor een HT installatie, maar deze zijn voor mijn benodigde vermogen nog niet echt ruim beschikbaar. (Of ik zoek verkeerd)
Zoiets heb ik dus ook. Oud huis, HT set. Dus ws ook echt pallet moederhaard. En dan ook een beetje mooie. En ik hou van vlammetjes om naar te kijken.

• reneeke1970
  • Nu online
quote:
hjpool schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 08:57:
Bedankt voor jullie reactie's.

Het is inderdaad wel de bedoeling om in de toekomst ook een warmtepomp te plaatsen, maar als ik nu een pelletketel kan kopen welke een vergelijkbaar vermogen heeft als de oude moederhaard met een kostprijs van zo'n 1000 euro incl subsidie, dan past dit op dit moment financieel het beste.

Uiteraard komen er nog een aantal zaken als buffervat, boiler, installatie e.d. bij, maar die heb ik ook nodig bij een warmtepomp. Daarbij heb ik ook al gezocht naar warmtepompen voor een HT installatie, maar deze zijn voor mijn benodigde vermogen nog niet echt ruim beschikbaar. (Of ik zoek verkeerd)
Met 24 uur verwarmen heb je vaak geen ht nodig, ik dacht dat ook en daarom ook pellets erbij gezet. Maar in de eerste winter bleek al dat de 6 kW wp het net aan kon. Met 35 graden kom je een heel eind.

• reneeke1970
  • Nu online
quote:
Denk je nou echt dat zon verbod er komt en Łberhaupt te controleren valt. Met de gordijnen dicht zie ik niet dat het weer omslaat. En een flinke vent die bij mij s'nachts de kachel uit komt zetten.
Dus geef die gezondheid raad maar gewoon ontslag.

• GadgetFrank
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 18-10 15:58
quote:
maartend schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 09:48:
[...]

Zoiets heb ik dus ook. Oud huis, HT set. Dus ws ook echt pallet moederhaard. En dan ook een beetje mooie. En ik hou van vlammetjes om naar te kijken.
Hier ook een huis uit 1915.

Ik heb een 5 kW Mitsubishi Ecodan warmtepomp (met 200 liter SWW) op gewone radiatoren aangesloten waarmee ik een jaarlijkse COP haal van 3,4 (inclusief SWW) op Ta = 35 graden.
Het huis verbruikte in 2017 6200 kWh die ik volledig zelf opwek met zonnepanelen. Warmtepomp verbruikte daarvan 3003 kWh, zie
https://photos.app.goo.gl/tgaJDveZQ7cpOAys2 en
https://photos.app.goo.gl/dX1i9uunpyv8skKH2

Daarnaast nog een MCZ Suite pelletkachel die ik voornamelijk gebruik voor de gezellige vlammetjes en wanneer het tussen 0 en 5 graden is buiten om defrosts van de warmtepomp zoveel mogelijk te voorkomen. Ta zet ik dan op 28 graden.

GadgetFrank wijzigde deze reactie 24-01-2018 14:27 (5%)

PV: 9410Wp .:. 5kW Ecodan+Melcloud .:. 2 x L/L Airco .:. 10kW MCZ Suite Pelletkachel .:. Gasleidingloos .:. Leaf Tekna / Tesla Model 3 (2019?) .:. Domoticz-n00b

• marklinfan
quote:
reneeke1970 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 10:21:
[...]

Denk je nou echt dat zon verbod er komt en Łberhaupt te controleren valt. Met de gordijnen dicht zie ik niet dat het weer omslaat. En een flinke vent die bij mij s'nachts de kachel uit komt zetten.
Dus geef die gezondheid raad maar gewoon ontslag.
En juist omdat veel stokers zich zo gedragen, gordijnen dicht en niet om de buitenwereld denken, wordt de roep om een totaalverbod nog veel groter...

• maartend
quote:
marklinfan schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 11:04:
[...]

En juist omdat veel stokers zich zo gedragen, gordijnen dicht en niet om de buitenwereld denken, wordt de roep om een totaalverbod nog veel groter...
Oh, alssjeblieft. je dramt.

• Koffie

Koffie

Brouwt bier

quote:
marklinfan schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 11:04:
[...]

Je mening is duidelijk, dat heb je nu hier gemaakt. Graag ontopic reageren, of niet. Alleen maar hier een beetje komen stoken (pun intended) heeft geen enkele toegevoegde waarde aan dit topic.
Doormekkeren kan in dit topic: Houtstook in steden verbieden?

• marklinfan
Ik kom hier niet stoken, ik waarschuw mensen die een houtpellet kachel willen kopen voor het risico dat ze hem in de toekomst waarschijnlijk niet meer te allen tijde mogen stoken, dit in tegenstelling tot bv een warmtepomp verwarming. Dus dat moet je in je afweging gewoon meenemen. Drammen is herhalen en dat heb ik niet gedaan en zal ik ook niet gaan doen.

Succes iedereen met z'n pelletkachel!

• Koffie

Koffie

Brouwt bier

Iets anders: wie heeft er praktijkervaring met het laten vegen van zijn kanaal?
Hoewel elke pelletkachelinstallatie wel iets unieks heeft, ben ik bang dat ik een ietwat uitzonderlijk situatie heb.
Toen ik mijn huidige woning kocht, heb ik een houtkachel aten installeren. Hiervoor is toen een dubbelwandig rookkanaal geplaatst, recht omhoog door het plafond, door een slaapkamer, door een dak.
Bij de aanschaf van de pelletkachel heb ik het bestaande kanaal laten zitten, maar hebben we in het plafond van de woonkamer een verloop laten maken. Dit verloop gaat van 180mm naar 80mm, zodat er uit het plafond een afvoer van 80mm (enkelwandig) komt.
Vervolgens volgens de standaard onderaan de 80mm pijp een T-Stuk welke de kachel in gaat en onderaan het T-stuk een dop.
Waar ik niet helemaal uit ben:

- Als ik het kanaal laat vegen, gaat er dan niet veel roet op die verloop blijven liggen (verloop is niet taps toe maar vlak)? Kan een schoorsteenveger zoiets 'wegzuigen' ?
- Kan een schoorsteen veger ook het laatste stuk voorbij het verloop vegen?
- Moet ik na (tijdens) het vegen die dop van het T-stuk eraf halen en de prut opvangen ?

• Mirsad
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 11-07 17:51
Beste mede pelletkachel bezitters,

Ik heb nu 3 maanden en pellet ketel van Adler en redelijk mee tevreden. Echter ben ik op zoek naar een wifi module om het een en andere te kunnen regelen. Nou kan ik via de reseller een wifi module kopen maar deze is in mij ogen prijzig met 250,-.

Om alles te lezen heb ik misschien een paar maandjes te gaan dus daarom mijn vraag: heeft iemand ervaring met alternatieve wifi modules voor pellet ketels?

Groet Mirsad

• Darkz0rs
quote:
Koffie schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 11:20:
Hoewel elke pelletkachelinstallatie wel iets unieks heeft, ben ik bang dat ik een ietwat uitzonderlijk situatie heb.
Toen ik mijn huidige woning kocht, heb ik een houtkachel aten installeren. Hiervoor is toen een dubbelwandig rookkanaal geplaatst, recht omhoog door het plafond, door een slaapkamer, door een dak.
Bij de aanschaf van de pelletkachel heb ik het bestaande kanaal laten zitten, maar hebben we in het plafond van de woonkamer een verloop laten maken. Dit verloop gaat van 180mm naar 80mm, zodat er uit het plafond een afvoer van 80mm (enkelwandig) komt.
Vervolgens volgens de standaard onderaan de 80mm pijp een T-Stuk welke de kachel in gaat en onderaan het T-stuk een dop.

- Als ik het kanaal laat vegen, gaat er dan niet veel roet op die verloop blijven liggen (verloop is niet taps toe maar vlak)? Kan een schoorsteenveger zoiets 'wegzuigen' ?
- Moet ik na (tijdens) het vegen die dop van het T-stuk eraf halen en de prut opvangen ?
Hey goede vraag, normaal dien je ook de stalen pijp in aansluiting op je pelletkachel even mee te reinigen.
Bij een vriend haal ik die uitelkaar en veeg ik deze. Bij de verloop doen ze er een zak om heen en vegen de buis van nok tot plafond woonkamer. Het verloop zuigen we uit met een aszuiger.

Kan je er wat mee?

• ppFreddy
  • Laatst online: 01-10 04:03

ppFreddy

gewoon Frederik

quote:

Dat klinkt inderdaad behoorlijk uniek. Ik vrees dat enkel een professionele schoorsteenveger daar antwoord op zal kunnen geven. Ik vermoed dat het vegen sowieso van bovenaf zal moeten gebeuren, of het moet zijn dat zo'n borstel flexibel genoeg is dat ze een met Ý180 borstel door een buis met Ý80 kunnen duwen. Is er geen mogelijkheid om het stuk buis onder het plafond tijdelijk te verwijderen?

Doet me er trouwens aan denken dat ik ook nog eens moet kijken voor een schoorsteen veegset. Het kanaal is intussen een jaar in gebruik, dus eens vegen na het huidige stookseizoen lijkt me geen overbodige luxe. (en vooral gemakkelijk te doen als ik de kachel toch buiten trek voor jaarlijks onderhoud) Hoewel ik het T-stuk al eens open getrokken heb en daar lag eigenlijk nauwelijks iets in.

Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...

• Darkz0rs
T stuk zuig je 1 keer per maand leeg neem ik aan?

• MEN-O
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 18-10 14:30
quote:

De schoorsteenveger bindt een zak om het gat waar je die dop uithaalt. en gaat dan het dak op om te vegen.

• Koffie

Koffie

Brouwt bier

quote:
Darkz0rs schreef op maandag 29 januari 2018 @ 07:36:
[...]

Hey goede vraag, normaal dien je ook de stalen pijp in aansluiting op je pelletkachel even mee te reinigen.
Bij een vriend haal ik die uitelkaar en veeg ik deze. Bij de verloop doen ze er een zak om heen en vegen de buis van nok tot plafond woonkamer. Het verloop zuigen we uit met een aszuiger.

Kan je er wat mee?
Das nog niet eens zo'n slecht plan.
De 80mm pijp in de woonkamer kan ik relatief makkelijk weghalen. Zak onder uitloop in het plafond en vegen maar. Als de veger weg is kan ik altijd nog even met de aszuiger door het verloop om op te zuigen wat op de rand van het verloop is gevallen.

Die losse 80mm kan ik vragen of de schoorsteenveger het even wil doen, of desnoods met een goedkoop setje van de gamma oid zelf even vegen.

• ppFreddy

ppFreddy

gewoon Frederik

quote:
Darkz0rs schreef op maandag 29 januari 2018 @ 07:40:
T stuk zuig je 1 keer per maand leeg neem ik aan?
Moet dat dan? Ik deed die voor het eerst open na 3 maand stoken en er lag nauwelijks iets in...

• marklinfan
Goed dat jullie de schoorstenen ook vegen: http://www.dvhn.nl/gronin...bij-branden-22861220.html

• Darkz0rs
Moeten is dwang... Maar het gebeurt wel dat in het begin stukjes verf verbranden uit de kachel. Het is wel fijn als je dat weg haalt.

• Snipercamper
Als ik het goed doorlees zie ik de problemen ontstaan door het volgende foute installaties

Ook dat is een levensgevaarlijke fout, zegt Jaarsma: „Deze kachels hebben een verticale pijp door het dak nodig, want door zijwind op een gevel kan de afvoer verstopt raken. Dan is de ventilator niet sterk genoeg om de verbrandingsgassen naar buiten te duwen. Dan komen de gassen door de kachel het huis binnen; dat kan dodelijk zijn.”

De brandonderzoeker benadrukt dat de brandweerkorpsen in Groningen, Drenthe en Friesland het gebruik van pelletkachels niet afraden. „Als het apparaat goed is aangelegd, goed is afgesteld en goed wordt onderhouden, dan is het een prima veilige kachel, waarvoor niemand bang hoeft te zijn.”

aldus de tekst, ik heb die van mij ook naar boven op het dak en zelfs met de storm laatst geen probleem.

• Darkz0rs
quote:
Tuurlijk, ze wijzen hier alleen maar op hobby bobby, of de eerder genoemde cow boys 😉

@Snipercamper wat bedoel je nu precies? Dat jij tot de nok een rookafvoer hebt?

Darkz0rs wijzigde deze reactie 29-01-2018 14:48 (10%)

• Snipercamper
@Darkz0rs hij gaat bij mij door de slaapkamer en loopt op de zolder schuin naar boven en dan bij de punt van mijn dak steekt hij nog een 30cm door ofzo.dat heet toch nok in de bouwwereld?? :)

• Darkz0rs
Ja wel dat is prima

• ppFreddy

ppFreddy

gewoon Frederik

Bij mij ook, inox pijp door het oude schoorsteen kanaal, vanaf de zolder is dat kanaal dan weer afgebroken, dus vanaf daar dubbelwandig en zo door het dak. De schouw trekt meer dan genoeg want als ik door de uitlezing blader in het bedieningspaneel dan zie ik dat de rookgas ventilator vaak op minimum snelheid draait en dat er toch ruim voldoende lucht door gaat (l/h kan ik ook aflezen)
En zelfs als het zou mis gaan dat de lucht terugkeert door de pijp hoef ik niet bang te zijn voor koolmonoxide of wat dan ook in huis want de verbrandingslucht wordt via een buis door de gevel van buiten aangezogen.

• Koffie

Koffie

Brouwt bier

'vroeger' kon je nog wel eens zo'n parafine blok in de kachel verbranden. De verkoper van die blokken bood dan een soort garantie bij een schoorsteenbrand (wel even vooraf bonnetje + wikkel opsturen :P ) maarja, zo'n parafine ding in mijn pelletkachel gaat 'm niet worden.

Ik stook nu 1,5 seizoen met een pelletkachel. Eerlijk is eerlijk : de pijp is al een paar niet geveegd. Aan de andere kant : bij het inkorten (voor de ombouw naar pelletkachel) is er flink gezaagd, geduwd en getrokken aan de pijp. Daar is ook genoeg roet uit/af gekomen.
Op dit moment word mijn (platte)dak gerenoveerd en is de pijp die uitsteek op het dak er ook af geweest, dus daar ook de nodige relatief losse zooi losgekomen.

Als het stookseizoen ten einde is ga ik de boel eens (laten) vegen.

• Darkz0rs
De eerste paar paar meter doe ik 2 x per jaar. Het lange deel (RVS in een bestaande schoorsteen) doe ik 1 x per jaar. Volgens mij is dat allemaal prima. Keurig schoon. Kachel krijgt ook om de 900 branduren een intense reiniging. Volgens mij zijn dit nou net die paar jongens waar ik eerder in dit topic al op wees met pvc rookgas kanalen 😋.

Anyhow je speelt met vuur zorg dat je het regelmatig na loopt reinigt en in de smiezen houd hoe hij brand en bovendien klinkt. Er is altijd kans op een brand dat besef ik me ook, maar ik doe er persoonlijk alles aan dit te voorkomen.

• reneeke1970
  • Nu online
quote:
ppFreddy schreef op maandag 29 januari 2018 @ 12:34:
[...]

Moet dat dan? Ik deed die voor het eerst open na 3 maand stoken en er lag nauwelijks iets in...
Bij een koude start ontstaat condens, dat valt in dat t stuk, zodra hij door warmt verdampt hij weer. Vuil behoort hij weg te blazen dus als het goed is blijft die dop inderdaad leeg

• Darkz0rs
Die ventilator blaast het vuil echt niet 8 meter een pijp uit hoor. Er zal altijd wat in de condens dop te vinden zijn. Het is niet veel maar wel een mooie controle.

• Snipercamper
Ik heb bij mij dat dopje onder de pijp losgehaald maar zit bijna niks in... dat gaven ze al wel aan bij mijn type kachel dat er minder asresten in de pijp terecht kwamen, klopt nog ook :) hoef trouwens ook bijna niet schoon te maken trouwens

• Sjors81
wij hebben een bestaand schoorsteenkanaal waar tot voor kort een houtkachel op was aangesloten (bij aankoop woning hebben we de houtkachel niet overgenomen). Ik vermoed dat het schoorsteenkanaal destijds vernieuwd is door de vorige bewoner maar weet dat niet zeker. aangezien ik zit te denken over een pelletkachel is het voor de 'euro's' wel handig om te weten of ik het bestaande rookkanaal nog moet aanpassen. Ik heb deze vraag hier een keer eerder gesteld en toen kreeg ik als antwoord dat er een flexibele buis geplaatst moest worden. Op basis van een van de reacties hiervoor twijfel ik daar nu over en of het niet gewoon mogelijk is deze mbhv een verloop stuk op het bestaande rookkanaal aan te sluiten.

• karazz
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 15-10 11:06
@Sjors81 , ik ben bezig met nieuwbouw en mijn kachelboer raadt ons juist aan om er een 'gewone' houtkachel-rookkanaal in te bouwen. Zijn motivatie is dat we dan in de toekomst altijd nog onze pelletkachel kunnen vervangen voor een houtkachel. Maar ik denk dat je dus je bestaande kanaal gewoon kunt gebruiken inderdaad. Verloopstukje erop en klaar.

• Darkz0rs
Het is niet moeilijk, als er een ongevoerd rookkanaal is (gemetseld) dan is het advies deze te voeren ivm condens doorslag. Tevens is de richtlijn om zolang mogelijk de zelfde diameter rookgas afvoer te hebben.

Als jij een RVS gevoerde schoorsteen heb op 130 en je verloopt naar 80mm dan is dat ten nadele van je trek. Dit wil niet zeggen dat het niet goed werkt. De gebruiker koffie heeft dit bijvoorbeeld. En daar is het allemaal prima. Dit is echter niet conform installatie voorschrift. Maar ook niet tegen bouw besluit. Kortom, het mag, het kan. Maar het zou kunnen dat er onvoldoende trek is. Wat weer niet heel belangrijk is zolang je rookgasventilator goed werkt. Voor vragen stel ze gewoon. Of als er iets onduidelijk is.

• karazz
Ik hoorde vandaag dat een pelletkachel niet op een brandbare ondergrond (parket, tapijt) geplaatst mag worden. Dit had ik nog niet eerder gehoord. Hebben jullie dit ook allemaal braaf gedaan? En situaties gehad waarbij je blij was dat hij er onder lag?
Gevoelsmatig lijkt het me wat overdreven voor een pelletkachel, maar veiligheidshalve lijkt het me een no-brainer.

• joppe113
weet niet waar je dat gehoord hebt, maar lijkt me een beetje overdreven.
quote:
karazz schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 13:25:
Ik hoorde vandaag dat een pelletkachel niet op een brandbare ondergrond (parket, tapijt) geplaatst mag worden. Dit had ik nog niet eerder gehoord. Hebben jullie dit ook allemaal braaf gedaan? En situaties gehad waarbij je blij was dat hij er onder lag?
Gevoelsmatig lijkt het me wat overdreven voor een pelletkachel, maar veiligheidshalve lijkt het me een no-brainer.

• karazz
quote:
joppe113 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 13:35:
weet niet waar je dat gehoord hebt, maar lijkt me een beetje overdreven.

[...]
Een collega van me had dat gehoord van zijn pelletkachelverkoper. Vervolgens ben ik even op internet gaan zoeken en kwam ik het veelvuldig tegen...

• Sneezydevil
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 14:40
Bij mij stond het ook in de "handleiding", maar de verkoper zei dat het geen probleem was. Tijdens de verbouwing stond hij op een houten ondergrond die nog vervangen ging worden. Nu de verbouwing klaar is staat hij wel op een glasplaat om alles wat makkelijker schoon te houden.

• Koffie

Koffie

Brouwt bier

Op tapijt zou ik niet zo snel doen, maar op een houten vloer lijkt me geen probleem? Buitenkant van een pelletkachel word meestal niet zo heet dat je het niet vast kunt houden.
Mijn pelletkachel staat toevallig op een stukje tegels, maar dat was meer omdat het zo uitkwam.

• Darkz0rs
Hij staat hier op een houten voet, daaronder laminaat...
Net de handleiding geraadpleegd... Maar verder niks.

Wel net even thermocheck gedaan... Onder de kachel is het bij ons 22 graden... De kachel zelf 38 graden...

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 18:17

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

hoeveel lawaai maakt een pelletkachel ? wij hebben nu een bestaande openhaard die voor gas geschikt is gemaakt , we zitten te twisten tussen "pellet" of gewoon allesbrander

ps hij zit max 20 cm van de HR++ glas lijkt me ook niet erg wenselijk ?

http://students.imsa.edu/~crazycub/tolkienwin98.htm <--- Tolkien vs Microsoft

• BPi
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 25-03 22:26
Wie heeft er tips....

Onze huidige houtkachel, Kal-fire Heat Stove 20 met een vermogen van 3,5 - 7 kw (hoe moet ik dit zien?) is als deze flink opgestookt is voldoende voor een aangename temperatuur in de kamer.
Welke vermogen pelletkachel zou ik moeten nemen om dit te evenaren?
De woonkamer/keuken is circa 2,65 m hoog en zo'n 45m2. De woning uit 78 is redelijk geÔsoleerd met spouwisolatie en voorzien van 80's dubbelglas.

Onze interesse gaat uit naar een zo compact mogelijke pelletkachel. Liefst met bovenuitvoer, en/of rechtsachter. We zijn wel gecharmeerd van de Petite. Zal deze voldoende vermogen hebben voor onze kamer? Hij staat redelijk centraal in de u-vormige ruimte. Het idee is dat deze zorgt voor een lekkere temperatuur (20 a 21 graden) als er thuis aan tafel gewerkt wordt overdag en de rest van het huis wel koud mag zijn. Daarnaast ook tijdens een (korte) avond nog even lekker aandoen voor extra comfort zonder de cv teveel op te stoken. Voor een korte avond de houtkachel stoken, maar ook ipv cv op killere voor- en najaarsavonden lijkt ons een pelletkachel ideaal.

Als we de kachel laten aansluiten, wat zou dan een reŽel bedrag zijn om mee te rekenen? We wonen in een drive-in woning met een gemetseld rookkanaal door het huis. Deze begint in het plafond van de woonkamer en gaat de slaapverdieping en een 80 cm hoge schoorsteen door, dus is die route zo'n 3 meter, naast de pijp van kachel tot plafond.
Hoe zouden we luchtaanvoer moeten regelen? Kan dit gewoon uit de woonkamer worden ontrokken? Voor de kachel zetten we voor de trek altijd een ventilateluikje extra open.

Ik zet de vraag hier in dit topic, omdat er meerdere mensen zijn met een Petite die misschien kunnen inschatten of het vermogen voldoende zal zijn.

• reneeke1970
  • Nu online
In principe kun je de lucht uit je kamer pakken, maar ik heb wel eens mee gemaakt dat de wind terug sloeg, alles weer aan smeulen kreeg en alles blauw zette binnen. Dus mijn aanvoer slang komt ook van buiten!

• Darkz0rs
@reneeke1970 hoelang is jouw schoorsteen als ik vragen mag? Normaal met een lang kanaal kan de wind niet zover terug slaan?

• reneeke1970
  • Nu online
quote:
Darkz0rs schreef op maandag 5 februari 2018 @ 10:14:
@reneeke1970 hoelang is jouw schoorsteen als ik vragen mag? Normaal met een lang kanaal kan de wind niet zover terug slaan?
Het was in mijn garage, slecht 2.5 meter lang op 2 meter hoogte in zijgevel.
Niet ideaal.....

• Darkz0rs
Ahh dat verklaard alles 😉

• Lennart
  • Niet online
De uitzending van Lubach gisteravond schoof naar voren dat pellets massaal worden geÔmporteerd vanuit Amerika, waar bossen worden omgehakt. Ik schrok hier wel van: probeer je een milieuvriendelijk alternatief neer te zetten, blijkt er nog een heel verhaal achter te zitten.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Klopt het verhaal? Is de ene leverancier de andere niet?

Dit is het item
YouTube: Groene stroom - Zondag met Lubach (S08)

Mijn website

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 18:17

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

wij hebben een bestaande schoorsteen + openhaard.

nu zitten we te denken om een pelletkachel te monteren, hoeveel hitte geeft deze af ? dit inverband met 10/20cm verderop staande HR++ schuifpui deze wil ik niet beschadigen.

Daarnaast met CV aansluiting, klopt het dat je een warmwater circulatie + koudwaterleiding aanmoet sluiten erbij en een extra expansievat + een aanpassing in je schoorsteen ?

http://students.imsa.edu/~crazycub/tolkienwin98.htm <--- Tolkien vs Microsoft

• Koffie

Koffie

Brouwt bier

quote:
vso schreef op maandag 5 februari 2018 @ 21:07:
wij hebben een bestaande schoorsteen + openhaard.

nu zitten we te denken om een pelletkachel te monteren, hoeveel hitte geeft deze af ? dit inverband met 10/20cm verderop staande HR++ schuifpui deze wil ik niet beschadigen.
Hoewel 10cm niet veel is, geeft een pelletkachel veel minder directe (extreme) hitte af dan een normale houtkachel.
Zo'n losstaande gietijzeren houtkachel kun je bijvoorbeeld nergens vastpakket zonder een bezoek aan het brandwondencentrum na afloop. Bij een pellekachel is dat eigenlijk alleen de ruit. De rest kun je gewoon je hand op leggen.
Mijn pelletkachel staat behoorlijk strak in de hoek. Mijn handleiding zegt : zijkanten minstens 20cm vanaf een wand, achterkant minstens 10 cm.

• Darkz0rs
quote:
Lennart schreef op maandag 5 februari 2018 @ 20:46:
De uitzending van Lubach gisteravond schoof naar voren dat pellets massaal worden geÔmporteerd vanuit Amerika, waar bossen worden omgehakt. Ik schrok hier wel van: probeer je een milieuvriendelijk alternatief neer te zetten, blijkt er nog een heel verhaal achter te zitten.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Klopt het verhaal? Is de ene leverancier de andere niet?

Dit is het item
Tuurlijk zal er ook op deze manier gehandeld worden. Ik koop me pellets van plospan. Ik weet dat dat deze hun hout lokaal bemachtigen. De keurmerken dienen er op te zitten.
Tevens de pellets waar ze het in het filmpje over hebben zijn niet gelijk aan de pellets in een pelletkachel.

Darkz0rs wijzigde deze reactie 06-02-2018 07:44 (6%)

• Snipercamper
op deze site staan de bedrijven welke aangeven dat ze gekeurd zijn maar wat eigenlijk niet zo is! stond op een ander forum http://www.enplus-pellets.eu/fraud/blacklist/

• readytoflow
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online
He, hier op tweakers is ook alles te vinden hŤ...
Goed dat ik dit zie staan.

WIj hebben een Chalet po een vkaantiepark zonder vaste gasaansluiting. Verder CV, dubbel glas etc. via gasflessen. In de woonkamer staat een mooie gaskachel. geeft veel warmte. Nadeel is dat we dan snel door de gasflessen gaan.

Nu hebben we de serre pas in zijn geheel vervangen. ook dubbel glas. Nieuw geÔsoleerd dak, geÔsoleerde wanden. blijft koud in deze tijd.

Ik heb een Qlima laserkachel aangeschaft voor in de serre, maar die moet er weer uit van m'n vrouw. die kan niet tegen de (voor mij nauwelijks ruikbare) petroleumlucht (ja, we gebruiken dure qlima geurloze kachelvloeistof).

Idee is om deze dit of volgend jaar te gaan vervangen door een pelletkachel. Ik dacht eerst voor in de serre, maar eigenlijk zou het misschien beter zijn om de pelletckachel in de woonkamer te installeren en de gaskachel naar de serre te verplaatsen.

Voordeel is dat we meer in het chalet zelf zitten en daardoor dan minder gas verbruiken. Er is al een afvooer naar boven (geen idee of die herbruikbaar is). In de serre heb ik rekening gehouden met een afvoer naar boven.

Nadeel is wat leidingen verleggen. Maar die lopen onder het chalet en dat zal hooguit 5 meter zijn. En misschien nog meer waar ik geen rekening mee heb gehouden.

waar ik me wel zorgen om maak is de interne luchtkwaliteit bij gebruik van een pelletkachel. Ruikt het als een openhaard? Ik zie dat bij goede afvoer er geen risico's zijn.

Ik vraag dit vooral vanwege de angst hiervoor bij mijn vrouw. Die vind de qlima kachel ook stinken en slecht voor haar gezondheid (en die van de kinderen). Gaskachel is verder reukloos nu.

Oh en ja, een pelletkachel mag geÔnstalleerd worden op het park. Een houtkachel niet.

• joppe113
Die van ons ruik ik niet in de woonkamer...
quote:
readytoflow schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 14:51:
He, hier op tweakers is ook alles te vinden hŤ...
Goed dat ik dit zie staan.

WIj hebben een Chalet po een vkaantiepark zonder vaste gasaansluiting. Verder CV, dubbel glas etc. via gasflessen. In de woonkamer staat een mooie gaskachel. geeft veel warmte. Nadeel is dat we dan snel door de gasflessen gaan.

Nu hebben we de serre pas in zijn geheel vervangen. ook dubbel glas. Nieuw geÔsoleerd dak, geÔsoleerde wanden. blijft koud in deze tijd.

Ik heb een Qlima laserkachel aangeschaft voor in de serre, maar die moet er weer uit van m'n vrouw. die kan niet tegen de (voor mij nauwelijks ruikbare) petroleumlucht (ja, we gebruiken dure qlima geurloze kachelvloeistof).

Idee is om deze dit of volgend jaar te gaan vervangen door een pelletkachel. Ik dacht eerst voor in de serre, maar eigenlijk zou het misschien beter zijn om de pelletckachel in de woonkamer te installeren en de gaskachel naar de serre te verplaatsen.

Voordeel is dat we meer in het chalet zelf zitten en daardoor dan minder gas verbruiken. Er is al een afvooer naar boven (geen idee of die herbruikbaar is). In de serre heb ik rekening gehouden met een afvoer naar boven.

Nadeel is wat leidingen verleggen. Maar die lopen onder het chalet en dat zal hooguit 5 meter zijn. En misschien nog meer waar ik geen rekening mee heb gehouden.

waar ik me wel zorgen om maak is de interne luchtkwaliteit bij gebruik van een pelletkachel. Ruikt het als een openhaard? Ik zie dat bij goede afvoer er geen risico's zijn.

Ik vraag dit vooral vanwege de angst hiervoor bij mijn vrouw. Die vind de qlima kachel ook stinken en slecht voor haar gezondheid (en die van de kinderen). Gaskachel is verder reukloos nu.

Oh en ja, een pelletkachel mag geÔnstalleerd worden op het park. Een houtkachel niet.

• BPi
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 25-03 22:26
quote:
reneeke1970 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 18:29:
In principe kun je de lucht uit je kamer pakken, maar ik heb wel eens mee gemaakt dat de wind terug sloeg, alles weer aan smeulen kreeg en alles blauw zette binnen. Dus mijn aanvoer slang komt ook van buiten!
Het lastige is dat mijn kachel tegen een binnenmuur aan staat en ik de woonkamer op 1-hoog heb. Dus even een luchtaanvoer van buiten is er niet bij. Zware betonnen vloer door kom ik een logeerkamer en door plafond in slaapkamer en naar buitenmuur is ook nog 4 meter door de kamer. Dus hoop dat het zonder kan.
Moet je dan ook een kleine diameter voor de afvoer hanteren? Dus niet groter dan het eerste deel (80mm).

Iemand een tip over het benodigde vermogen? En over een reŽle installatieprijs?

• Darkz0rs
@BPi als je voldoende ventileert is een verse lucht aanvoer niet noodzakelijk. Lees ook vooral de opmerking van reneeke1970 dat hij een zeer kort rookkanaal heeft.

Installatie van een rookkanaal mag nogsteeds zelf gedaan worden. Volg hiervoor het bouwbesluit.

Qua vermogen kun je onderstaande schema als richtlijn nemen. Bij normale isolatie:

5 kW: 40 m2 of 100 m3
6 kW: 50 m2 of 125 m3
7 kW: 60 m2 of 150 m3
8 kW: 70 m2 of 175 m3
9 kW: 80 m2 of 200 m3
10 kW: 90 m2 of 225 m3
11 kW: 100 m2 of 250 m3
12 kW: 110 m2 of 275 m3

• Koffie

Koffie

Brouwt bier

quote:
Darkz0rs schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 19:49:
Installatie van een rookkanaal mag nogsteeds zelf gedaan worden. Volg hiervoor het bouwbesluit.
Volgens mij mag je dat prima zelf doen, mits je rookkanaal aan alle nodige eisen voldoet.

• Darkz0rs
quote:
Koffie schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 21:28:
[...]

Volgens mij mag je dat prima zelf doen, mits je rookkanaal aan alle nodige eisen voldoet.
Dat zei ik toch ook?

• Koffie

Koffie

Brouwt bier

quote:
sorry, op de een of andere manier zag ik daar het woordje 'niet' staan :/ ;)

• karazz
quote:
Lennart schreef op maandag 5 februari 2018 @ 20:46:

Dit is het item
Gisteren de aflevering even teruggekeken. Er werd vermeld dat er grove pellets gemaakt worden van de bomen aldaar om hier te verbranden als biomassa. Ik kon er zelf nergens uit opmaken dat het over de pellets zou gaan die onze kachels in gaan...

• ppFreddy

ppFreddy

gewoon Frederik

Ik denk dat er vooral verwezen wordt naar versnipperde bomen voor biomassa elektriciteitcentrales. Hoewel er wel degelijk ook "huis" pellets geÔmporteerd worden. Ooit eens een zak Total (je weet wel, de Franse oliemaatschappij) pellets gekocht. Thuis even het etiket bestudeerd, bleken die dingen dus uit Noord Amerika te komen. Nodeloos te zeggen dat het bij die ene zak gebleven is. Ze waren trouwens nog aan de dure kant ook (maar brandden wel mooi) Tegenwoordig let ik er meer op dat ze uit BelgiŽ of Nederland komen.

• reneeke1970
  • Nu online
quote:
karazz schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 11:02:
[...]

Gisteren de aflevering even teruggekeken. Er werd vermeld dat er grove pellets gemaakt worden van de bomen aldaar om hier te verbranden als biomassa. Ik kon er zelf nergens uit opmaken dat het over de pellets zou gaan die onze kachels in gaan...
En als het fsc hout is dan is dat toch goed?
Op alleen omgewaaide bomen kan een centrale niet draaien.

• marklinfan
Het punt wat Lubach vooral probeerde te maken is dat biomassa (uit welk land het ook komt) niet duurzaam is. Je bent hout aan het verbranden wat er veel langer over doet om weer aan te groeien.

De enige duurzame energie is zon- en wind en daar zie je dat het aandeel daarvan in NL nog steeds maar zeer gering is, en we momenteel vooral effort steken in transitie van gas en steenkool naar biomassa wat dus geen verduurzaming is (sterker nog, het is qua luchtkwaliteit juist veel vervuilender).

• ppFreddy

ppFreddy

gewoon Frederik

quote:
reneeke1970 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 09:32:
[...]

En als het fsc hout is dan is dat toch goed?
Op alleen omgewaaide bomen kan een centrale niet draaien.
FSC geeft alleen aan dat het bos duurzaam beheerd wordt, maar dat bos kan nog steeds aan de andere kant van de wereld liggen, en dat transport naar hier zorgt uiteraard ook voor milieulast.

• Desmoerick
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 14:55
Mensen, luister dit stukje eens, mooie waardevolle aanvulling op Lubach. Wij zijn in Nederland absoluut NIET duurzaam bezig:

'Fabeltjesgas'
https://www.bnr.nl/player/audio/10076829/10338990

• Darkz0rs
Je bedoelt met Nederland... De wereld?? Of
..

• joppe113
wat ik me afvroeg, moet een pallet kachel 24/7 aan de stroom staan, of alleen als die werkt. Ik bedoel, je zou het bevoorbeeld via een kaku schakelaar kunnen aanzetten. Scheelt toch weer behoorlijk stroom vebruik als hij niet aan staat. OF zie ik dat verkeerd?

• Koffie

Koffie

Brouwt bier

quote:
joppe113 schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 15:57:
wat ik me afvroeg, moet een pallet kachel 24/7 aan de stroom staan, of alleen als die werkt. Ik bedoel, je zou het bevoorbeeld via een kaku schakelaar kunnen aanzetten. Scheelt toch weer behoorlijk stroom vebruik als hij niet aan staat. OF zie ik dat verkeerd?
An sich heb je volkomen gelijk, echterrrrr
- Een pelletkachel moet, net als een airco, nadraaien. Die van mij kan echt wel 45 minuten na branden nog steeds blazen om de restwarmte eruit te krijgen. Hier zul je dus echt rekening mee moeten houden
- Indien je pelletkache een interne klokthermostaat hebt, maak je deze op die manier behoorlijk onklaar

Zelf trek ik buiten het seizoen de stekker eruit, tijdens het stookseizoen gewoon 24/7 aan het net, maar ik gebruik die van mij ook als hoofdverwarming dus hij gaat behoorlijk vaak aan.

• Beunhaas91
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 09:55
Heeft er iemand ervaringen met een ‘Jolly Mec’ pelletkachel? Wij zijn ons aan het orienteren en hebben vanmorgen een demo gezien. Kwalitatief lijken het erg goede kachels, super stil ook.

Op het internet kan ik er echter NIETS over terug vinden, alsof niemand een kachel van dit merk heeft. Wie helpt me uit de brand?

• Lennart
  • Niet online
quote:
joppe113 schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 15:57:
Heb jij een thermostaat gekoppeld aan je pelletkachel (niet pallet ;-) )? En wat voor eentje? Als hoofdverwarming aan de CV of gewoon in de hoek van je kamer? Toen ze de onze (voor CV) net hadden geÔnstalleerd, was de thermostaat niet binnen. De kachel stond toen echt 24/7 te branden. Met een thermostaat zet hij zichzelf uit en begint pas op aanvraag weer te branden.

Mijn website

Pagina: 1 ... 18 ... 22 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True