Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 11:01
Het word wel warm het... Volgens de handleiding hoort er bij de artel een isolatie band te zitten. Maar die word er uitgehaald vermoedelijk door de importeur.

Hoe zijn jullie instellingen? Ik ben wel benieuwd hoe vaak jullie de artel Julia, petit etc etc schoonmaken. Qua raam en zo. Ik moet iedere dag poetsen hier. Wellicht kan ik wat leren van jullie instellingen.

[ Voor 13% gewijzigd door Darkz0rs op 26-11-2017 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppFreddy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:40

ppFreddy

gewoon Frederik

Moet je poetsen omdat de ruit pikzwart is of gewoon omdat er een waas op ligt? Mijn kachel brandt tegenwoordig elke dag een uur of 4 (6 a 12 in het weekend) onderhoud: dagelijks wat pellets bij scheppen. Om de 2 a 3 dagen stofzuigen (aszuiger heeft een borstel opzetstuk, dus daar doe ik ook de ruit mee)
1x per week ruit grondig reinigen met kachelruit reiniger.

Edit: trouwens niet het type kachel wat jij noemt maar een MCZ Insert 60.

[ Voor 9% gewijzigd door ppFreddy op 26-11-2017 22:37 ]

Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Het ruit is niet pikzwart maar wel iedere dag aangeslagen. Over het geheel wat licht bruin, en aan de kanten wat donkerder. Ik kan de vlam er nog doorheen zien. Ik stofzuig iederedag, hij staat dan toch open. En 1x a 2x per week reinig ik ook de binnen kamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had beloofd de ervaring met mijn dielle te beschrijven en dat zal ik dan bij deze ook maar doen :)

We hebben gekozen voor de techniek van deze pelletkachel omdat hij echt anders is dan de andere kachels.
Op dit moment heb ik hem 5 weken in gebruik en bevalt me eigenlijk prima ik heb hem nu na drie weken gereinigd omdat ik niet zeker wist hoe hoog het as mag komen, maar eigenlijk kon er nog wel een stookweek bij. De kachel gaat bij mij in een wachtstand waardoor hij letterlijk het vuur bewaart en als ik weer warmte nodig ben start hij dan zo weer op met de gloeiende kooltjes van de pellets zonder de startkaars aan te doen.
ze hebben bij mij de instellingen wel veranderd omdat ik de wachttijd tussen uitgaan en starten wat te lang vond zat wel 5 graden tussen en nu gaat hij 1 graden onder de gewenste temperatuur weer aan en wacht bij vraag een aantal minuten of het echt nodig is ook bij uitgaan doet hij dit.
van alle pelletkachels die ik bekeken heb is dit echt een heel rustig vuurtje en het geluid is voor mij ook prima te doen. hoor geen pellets vallen en de ventilator is tot stand 3 stil daarboven hoor ik de lucht wel maar is niet storend.
wat ik het meest geweldig vind is dat ik de kachel enkel af en toe hoef bij te vullen en absoluut geen zorgen hoef te maken over het schoonmaken want dat doet hij zelf wel en zelfs de ruit blijft gewoon netjes schoon op een paar vlekken na maar als ik de kachel een keer goed doorstook worden die vlekken gewoon wit en kan ik ze met de vingers er al af poetsen.
Heb de dealer nu gebeld om ook de internetmodule aan te schaffen dan kan ik ook mooi meekijken wat hij doet, hier was ik nog niet over uit maar heb nu een demo gezien en vind het het geld wel waard.
Ben blij met mijn keuze en heb ook wat vrienden en familie over de vloer gehad die nu een pelletkachel willen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier ook een Petite... brand al 8 weken bijna met z'n 11 uur per dag.

Probleem. .. De verf bladdert van de deur! Hier is contact over geweest met de verkoper, hopelijk word er garantie geleverd op de deur! Dit lees ik meer...

Resonantie... Wij hadden alleen het paneel onder de deur, stukje tochtband er tussen en het is over.

Verder brand de kachel goed... wel wat moeten aanpassen want zo uit de doos was het gewoon veel te zwart en rookgas te heet ook!

Nu met andere instelling is het zuinig, en vervuiling is nihiel kan makkelijk 2 dagen stoken (11 uur per dag). Stoken op witte gecertificeerde naaldhout pellets.

Wel vind ik het lastig om de rookgastemperatuur laag te houden, denk dat het onmogelijk is zelfs wegens een te kleine warmtewisselaar? Volgens het boekje minimaal 80 en max 140....

Ik ben benieuwd wat de temperatuur doet op de andere Petite kachels van Artel (plus knop ingedrukt houden) ? Dan weet ik misschien of het aan mijn instellingen ligt of dat het gewoon dit model is wat warmer is.

Verder wel tevrede over de Petite... Behalve dat de verf bladdert. De kast is verder gewoon netjes en degelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
De importeur zegt dat de verf nooit afbladderende. Ik kan je vertellen je volgende deur zal ook afbladderen.

Hoe zijn je.instellingen? Ik moet namelijk ernstig me best doen om de boel wat beter te krijgen 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Darkz0rs kijk anders eens naar dit systeem https://www.diellepelletkachel.nl/werking/ die heb ik ook en hoef niks in te stellen, bevalt me erg goed tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Verwijderd ik heb deze net een maand, ik ga deze eerst maar is opbranden. Maar goed dit zijn wel 🤠. Maar dit zijn dan de AMG kachels he. Zouden zo goed moeten zijn. Moet zeggen ze zijn verder prima. Maar kwaliteit wil ik het niet noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Verwijderd schreef op maandag 27 november 2017 @ 12:31:
@Darkz0rs kijk anders eens naar dit systeem https://www.diellepelletkachel.nl/werking/ die heb ik ook en hoef niks in te stellen, bevalt me erg goed tot nu toe.
Waarom verwijs je terwijl @Darkz0rs een artel heeft naar de Dielle?

(Ik erger me op een pelletkachelforum op Facebook ook groen en geel aan allerhande "gebruikers" die te pas en te onpas ineens naar het "unieke" systeem van Dielle verwijzen. )

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Darkz0rs schreef op maandag 27 november 2017 @ 12:02:
De importeur zegt dat de verf nooit afbladderende. Ik kan je vertellen je volgende deur zal ook afbladderen.

Hoe zijn je.instellingen? Ik moet namelijk ernstig me best doen om de boel wat beter te krijgen 😉
Ik heb redelijk alles orgineel staan zo uit de doos... let wel dat de instellingen per situatie en pellets kunnen verschillen.

Schoonmaken gebeurt met een zachte kwast, ook de ruit is dan zo schoon zonder poetsen of water of doekjes
.
Droge fijne bruin/grijze niet plakkende as is wat over blijft.

A9

Pellets
PR6 1.2
PR7 1.6
PR8 1.9
PR9 2.1
PR10 2.3
Rookgas
PR18 1200
PR19 1350
PR20 1500
PR21 1600
PR22 1700
Ventilator kamer
PR23 15
PR24 20
PR25 25
PR26 30
PR27 35

C9
Pellets -5
Rookgas +1

Verwacht geen volle vlam in de Eco die continu zichtbaar is! De kachel blijft netjes smeulen afwisselend brandend in ecostand en doet ongeveer 500/600gr pellets per uur.

We branden nu pellets gecertificeerd naaldhout van Cranenbroek. Alleen de temperatuur blijft in eco stand rond de 110/115 en in turbo 165 ongeveer.
De pijp is dubbelwandig 80ø en 2.75 lang recht door het dak naar buiten.

DeltaT ongeveer 12 graden in de auto/eco functie... in een minimaal geïsoleerd challet van 65m2

Het blijft uitproberen wat lekker werkt, ik kan nog proberen in deze verhouding omlaag te gaan in alles. Wat dan rustiger zou zijn en wat koeler zou moeten branden in de hoop dat het min 80 en Max 140 blijft.

Wat doet de Petite aan rookgastemp bij u?
En welke settings?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2017 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Atomic2005 omdat hij continu aan het instellen is, zeg alleen maar dat ik dit systeem heb en al dat instellen niet hoef te doen,wat hij ermee doet is aan hemzelf !
als ik jou bericht zo lees ben ik in ieder geval niet de enige die mensen graag wijst op de unieke techniek van Dielle :)

@Darkz0rs binnen een maand wisselen is wel ietswat vlug ja 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2017 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Verwijderd ik heb de Julia, niet de petit. Ik denk dat die temperatuur juist de boel schoon houd. Als je de kamer ventilator verhoogd zal je temperatuur minder worden.

Ik heb een getrokken RVS pijp in een bestaande schoorsteen. Advies van de importeur. 80mm tot de nok.
Dat is een meter of 8 misschien iets meer of minder. De kachel brand best mooi alleen hij word bij mij dus niet heet.... Hahaha. Met veel pijn en moeite haal ik de 120 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_F
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 26-11-2024
Beste forum leden,

Ik heb sinds afgelopen week een pelletkachel aangeschaft. Het betreft een Artel Cayenne 14KwH. Ik heb van de leverancier een aantal zakken hout pellets meegekregen, deze bevallen opzich prima, maar ik hoor van iedereen dat ze nogal prijzig zijn.

Voor 72 zakken á 15KG (vermogen 5kw/uur) betaal je €379,- inclusief verzenden.

Wie kent voordeligere pellets maar wel van de zelfde kwaliteit. Wat adviseren jullie, of is de prijs niet zo aan de hoge kant zoals men mij verteld.

Groeten,
Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Erik_F ik stook momenteel Tiger pellets bevalt me erg goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Darkz0rs

Kamerventilator is al iets verhoogd, en in de turbo stand maximaal. Verder verhogen is niet fijn voor het gehoord (maakt best geluid). Julia heeft een iets grotere wisselaar en daar zit denk ik het verschil in.
De Petite kan meer vermogen leveren maar kan het niet kwijt op de wisselaar en dat maakt het waarschijnlijk dat de temperatuur hoger is denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Erik_F schreef op maandag 27 november 2017 @ 21:55:
Beste forum leden,

Ik heb sinds afgelopen week een pelletkachel aangeschaft. Het betreft een Artel Cayenne 14KwH. Ik heb van de leverancier een aantal zakken hout pellets meegekregen, deze bevallen opzich prima, maar ik hoor van iedereen dat ze nogal prijzig zijn.

Voor 72 zakken á 15KG (vermogen 5kw/uur) betaal je €379,- inclusief verzenden.

Wie kent voordeligere pellets maar wel van de zelfde kwaliteit. Wat adviseren jullie, of is de prijs niet zo aan de hoge kant zoals men mij verteld.

Groeten,
Erik
Masterfire heeft diverse staan.
En betaalbaar/goedkoop zijn de Jekro pellets van Kleinkromhof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Verwijderd klinkt idd logisch, ik moet zeggen hij draaide hier altijd redelijk kort op max snelheid. Je kan ook je temperatuur verlagen door evenredig pellets en lucht te verminderen. Je verliest nu alleen in turbo (pot5) wat warmte in je schoorsteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_F
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 26-11-2024
Hartelijk dank. Zal eens gaan kijken naar die pellets. Klopt het dat je altijd witte (licht bruin) pellets moet gebruiken ipv donder bruine?

Dit heeft met de kwaliteit van verbranding te maken heb ik gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Erik_F schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 08:55:
Hartelijk dank. Zal eens gaan kijken naar die pellets. Klopt het dat je altijd witte (licht bruin) pellets moet gebruiken ipv donder bruine?

Dit heeft met de kwaliteit van verbranding te maken heb ik gehoord?
Dit klopt enigsinds. Bruine cq hardhout pellets zouden de kachel meer kunnen kunnen vervuilen. Ook branden deze minder vel en zouden ze meer chloorgas bevatten. De meeste leveranciers zeggen zelfs dat je garantie zou kunnen vervallen. Hoewel ik betwijfel of dit juridisch toegestaan is.

Ik moet je bekennen dat ik het allemaal niet zo geloof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkz0rs
Ik heb vandaag de verkoper over de vloer gehad, die was de importeur ook kots beu. Maar gewapend met schuurpapier, spuitbus.. hittebestendig isolatie band (op basis van siliconen) en nou de kachel is absoluut als nieuw "is hij ook" en geen rammeltje, geen brom, geen resonantie... Niks. Jeetje... Zou het dan na 4 kachels... Nu goed zijn.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-09 13:55
Atomic2005 schreef op maandag 27 november 2017 @ 23:05:
[...]

Masterfire heeft diverse staan.
En betaalbaar/goedkoop zijn de Jekro pellets van Kleinkromhof.
Jekro. Daar ben ik mee gestopt toen ik spijkerkoppen vond in m'n asla. Daarnaast heeft de grote hoeveelheid chloride(zout) ervoor gezorgd dat m'n branderbakje is gaan rotten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@emil_406 dure pellets dan met dat oudijzer erin :) hoe weet je trouwens dat er Chloride in zit trouwens? ik zie alleen as in mijn Tiger pellets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

emil_406 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 21:27:
[...]

Jekro. Daar ben ik mee gestopt toen ik spijkerkoppen vond in m'n asla. Daarnaast heeft de grote hoeveelheid chloride(zout) ervoor gezorgd dat m'n branderbakje is gaan rotten.
Ik had er 2 ton van gekocht, de ruit word vuiler, en het geeft duidelijk meer as dan GermanHolz die ik hiervoor had. Ook word de kachel zelf heter/warmer. Of dat goed is, of juist niet laat ik het midden.

Heb nu nog nog iets minder dan de helft staan, als het op is ga ik (misschien) op zoek naar een iets hoogwaardigere pellet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb zelf een beetje zitten rondkijken naar pellets maar zie vele merken die in zowel Duitsland als belgië goed uit de test komen zoals westerwalder,german pellets en tiger en volgens mij in Nederland qlimp,pure power en plospan. heb nu een mooi aantal Tiger pellets maar denk dat ik daarna eens kijk naar één van deze anderen. wie heeft ervaring met één van deze merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:01
Ik gebruik op dit moment Plospan wit, bevalt best goed en qua prijs vergelijkbaar met Pure Power. We kopen ze nu per zak voor 30 cent per kilo. Het kan vast goedkoper maar ik durf het nog niet aan om een pallet in de (onverwarmde) garage te zetten. Ben toch bang dat er vocht in komt 8)7

Donkere pellets geven inderdaad meer warmte maar de kachel wordt er ook vuiler door en als ik sommige fabrikanten moet geloven kan het zo heet worden dat de kachel beschadigd.

Voor buiten gebruik ik wel de donkere pellets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik ben er helemaal klaar mee.

Ik heb dus een justfire kachel die bij het huis zat wat we gekocht hebben. De ventilator ging stuk en blijkbaar geen garantie ookal was de kachel amper een jaar oud.

Nieuwe ventilator brandde ook vrij snel door dus er is duidelijk meer aan de hand.

na contact met die lui ben ik er een goed eind klaar mee en tyf ik dat ding ergens door een winkel heen van ze.

Maar ondertussen ben ik nu dus wel op zoek naar een vervangende kachel. want de tijd dat ie brandde waren we er erg van gecharmeerd. Ik zit aan een budget te denken van 1,5 tot 2k op zich spreken de ronde moderne modellen mij wel aan. Echter de prijzen verschillen enorm van merk tot merk.

Wat dan het verschil is kan ik niet echt terug vinden vermogens zijn redelijk gelijk (we zoeken rond de 8 kw) en efficientie verschilt niet enorm dat is allemaal rond de 91 a 93%

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 23:26:
heb zelf een beetje zitten rondkijken naar pellets maar zie vele merken die in zowel Duitsland als belgië goed uit de test komen zoals westerwalder,german pellets en tiger en volgens mij in Nederland qlimp,pure power en plospan. heb nu een mooi aantal Tiger pellets maar denk dat ik daarna eens kijk naar één van deze anderen. wie heeft ervaring met één van deze merken?
Misschien hebben jullie allemaal hier in dit topic iets aan dit adres https://www.hotdevil.nl/pellets/p-1a/ Ook voor @Erik_F .

Ik stook weliswaar een gewone houtkachel maar heb als test hun pinekay houtbrikketten eens gehaald en ben daar uitermate tevreden over. Geven enorm veel warmte en bijna geen as. Deze zijn ook goedkoper dan in NL.

Hoop dat ik jullie er een plezier mee doe. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziecko
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:57
[quote]Freezhost schreef op maandag 20 november 2017 @ 13:36:
Iemand ervaring met de Biodom pellet ketels? Nu met subsidie best wel aantrekkelijk alleen heb ik nog niet echt een idee hoe ik het tapwater ga verwarmen. Dat kan natuurlijk met een indirecte boiler op het de Biodom maar zijn er nog andere opties?

En hoe zit het met het verbruik minimaal een KG per uur lees ik maar brand zn ketel de hele dag/nacht of hoe zit dat?
[/quote]
Freezhost,

Ik heb een Biodom LX23. Deze draait nu voor het tweede seizoen.
Ik heb er vorig jaar al een keer wat over geschreven en nu tevens voor de liefhebbers een update.

Pellet CV zelf
De bouwkwaliteit is redelijk, niet bijzonder maar ook zeker niet slecht. Het apparaat is groot, log en lomp. Hij staat bij ons in de bijkeuken en deze is dan ook altijd lekker op temperatuur.
De pellet CV is geplaatst door TIS-Terborg. (kosten incl dubbelwandige afvoer nog geen 1000 euro)

De pellet voorraad is ongeveer 125 kilo. Het rooster in het pelletreservoir met je meteen er uit halen, door de druk komt deze klem te zitten en voert dan geen pellets meer door.

Tip voor de biodom is wel, regel zelf je maximale vermogen in, hij kan moduleren, maar doet dat niet fantastisch. Wij hebben hem bij ons op stand 2 staan (10-12 KW max) en dat is ruim voldoende. Hij wil veel te snel naar de hoogste stand doorschieten.

Pellets
Wij hebben een matig geisoleerd huis, vrijstaand 160m2 met 3m hoge plafonds uit 1905-1910. De vorige bewoners gebruikte ongeveer 3200m2 gas (ja je leest het goed). Wij hebben vorig jaar een kleine 3000 kilo pellets verstookt, van Qlima pellets tot de goedkoopste pellets te vinden op internet.

WIj stoken nu op Jekro pellets a 17,8 ct per kilo. (zomer aanbieding 2,50 per zak van 14 kilo) Hier hebben we 2000 kilo van ingekocht.

De ketel stookt alles prima. Hij stelt zichzelf in middels Biologic van Biodom en dit werkt echt perfect .De eerste keer op nieuwe pellets start hij wat trager en met wat meer rook, maar na 2x starten werkt de ketel perfect. Eigenlijk geven de A1+ en de Jekro Pellets ongeveer evenveel as en restproduct. Warmte weet ik niet.

Storingen
Wij hebben eind vorig jaar 1x de straat blauw gezet door een storing met en alarmmelding op de ketel. DIt was eigen stomme schuld, ik was te laat het met uitzuigen van de aslade, waardoor de boel ging smeulen. (ZEER GEVAARLIJK)

Verder heeft de pelletketel zich probleemloos gedragen. Iedere 120 kilo zuig ik de ketel uit. Verder 1x per jaar een gote beurt.

Voordelen
Je stookt waanzinnig goedkoop en ik moet zeggen hoe kouder, hoe groter de lach op mijn gezicht.

Nadelen
Het starten duurt ongeveer 5 minuten, wat toch buiten enige rookvorming geeft .Ondanks ons hoge rookkanaal heb ik uit respect voor de buren de pelletketel op de thermostaat ingeregeld dat deze mag draaien tot 11 uur en pas om 7 uur weer aan mag. Dit kost natuurlijk in de nacht ook wat gas.

Daarnaast ben je toch wekelijks/twee wekelijks even bezig met het bijvullen en tillen van pellets. Investeer in een goede as-stofzuiger en je leven wordt een stuk makkelijker.

Zou ik het aanraden
Jazeker! Wijhebben vorig jaar fors bespaard op de vaste kosten. Wij hadden wel het geluk dat de ketel volledige subsidie had, waardoor we deze na 1 seizioen al hadden terugverdiend.

Ook de Biodom raad ik aan! Wel zou ik voor het model gaan met automatische warmtewisselaar reiniger, dit kost geen enkele moeite nu, maar automatisch is toch nog makkelijker.

Wat pellets betreft, in de Biodom kan je alle (fatsoenlijke) pellets branden. Ik heb nog geen a2 pellets gebrand, maar dit zal ongetwijfeld goed gaan.

Als iemand nog wat vragen heeft, PM mij even....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Musicmasters

ik vond op een forum dit topic met links voor gekeurde pellets.. die hotdevil pellets stonden op de website van de keuring opgemerkt als niet gekeurd of zo als zijn het noemen fraud.. zie deze site http://www.enplus-pellets.eu/fraud/ en klik dan op blacklist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapgvk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-06-2024

jaapgvk

dus...

Verwijderd schreef op maandag 27 november 2017 @ 13:33:
[...]

Wat doet de Petite aan rookgastemp bij u?
En welke settings?
Ik heb sinds deze week ook een Petite. Rookgastemp is bij mij ook aan de hge kant. Begint ook rond de 110-115 graden bij stand 1 en bij stand 5 gaat het richting de 170+ graden. Ik heb een volledig geïsoleerde pijp van zo'n 2,75 meter recht omhoog (vanaf het T-stuk).

Ik ben nog een beetje aan het testen met de instellingen en heb ze nu niet bij de hand, maar ik zal ze later deze week nog toevoegen hier. Eigenlijk wil ik alles relatief aan elkaar verlagen totdat stand 5 niet al te heet is qua rookgastemp.

Ik gebruik overigens Plospan wit.

Is er overigens ergens een gids te vinden hoe je tot een goede afstelling kunt komen? Daarmee bedoel ik: hoe de verhouding pellettoevoer, rookgasventilator, en kamerventilator theoretisch op elkaar inwerken?

Volgens mij begrijp ik het wel: verhouding pellettoevoer+snelheid rookgasventilator = efficiëntie van verbranding. En de kamer ventilator zorgt voor de mate waarin er lucht over de warmtewisselaar wordt geblazen (efficiëntie van warmteomzetting voor de ruimte).

Maar hoe krijg ik mijn rookgastemperatuur nu fatsoenlijk naar beneden? Bij stand 5 heb ik de kamer ventilator al op maximaal staan, en de snelheid van de rookgasventilator iets naar beneden gebracht, maar de rookgast temperatuur is nog steeds ver boven de 140 graden.

Betekent dit dat de kachel de hogere standen eigenlijk niet aankan zonder efficiëntie te verliezen?

Op zich...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yvonnuh01
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22-12-2024
Wij zijn bezig met een nieuwbouwhuis. Deze willen we gaslook maken met in totaal 20 zonnepanelen, een warmtepomp en WTW. In de woning zit vloerverwarming en nu willen we zelf graag nog een pelletkachel erbij. We weten niet zeker of dit daadwerkelijk nog zou besparen, hoewel ik zelf denk dat een warmtepomp in de winter niet heel rendabel is. Maar ook voor het comfort en de lekkere warmte ipv vloerverwarming leek het mij fijn.
Nu willen we deze eigenlijk in het midden van de woning plaatsen voor een muur, dwars naar boven (1e+2e verdieping). Niet heel goedkoop of praktisch maar waarschijnlijk qua afvoer in combinatie met ramen wel de beste/enige oplossing.

Nu begon de aannemer alleen of de combinatie van de mechanise afvoer/WTW en afvoer van de pelletkacel. Het zou zo kunnen zijn dat de lucht van de pelletkachel weer door de hele woning wordt geblazen. Hebben meer mensen hier ervaring mee? Wat zouden we hier aan kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@jaapgvk hai Jaap, een pelletkachel afstellen is wel iets waar je voorzichtig mee moet zijn. Wanneer je teveel hitte de schoorsteen in jaagt dan zakt je rendement meters naar beneden. Daarom adviseert men de kachel beneden de 140 graden rga te houden. Als de kamer ventilator op zijn hoogst staat en de temperatuur nog te hoog is zul je de pelletkachel toevoer en of de lucht toevoer moeten verlagen. Doe dit steeds in kleine stapjes. Wat is je max temperatuur in pot 3? Het zou best kunnen zijn dat dit in jou geval pot 4 moet worden. Je zou dan alleen zelf een pot 3 moeten in richten.

Pff ik hoop dat dit je helpt vraag anders maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapgvk

jaapgvk

dus...

Darkz0rs schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 20:33:
@jaapgvk hai Jaap, een pelletkachel afstellen is wel iets waar je voorzichtig mee moet zijn. Wanneer je teveel hitte de schoorsteen in jaagt dan zakt je rendement meters naar beneden. Daarom adviseert men de kachel beneden de 140 graden rga te houden. Als de kamer ventilator op zijn hoogst staat en de temperatuur nog te hoog is zul je de pelletkachel toevoer en of de lucht toevoer moeten verlagen. Doe dit steeds in kleine stapjes. Wat is je max temperatuur in pot 3? Het zou best kunnen zijn dat dit in jou geval pot 4 moet worden. Je zou dan alleen zelf een pot 3 moeten in richten.

Pff ik hoop dat dit je helpt vraag anders maar.
Ja, precies. Het doel is inderdaad om de temperatuur in stand 5 op max 140 graden te houden en de rest van de standen daarop aan te passen. Ik ben inderdaad bezig met kleine stapjes, maar de rookgastemperatuur krijg ik niet echt naar beneden...

Mijn max temperatuur in pot 3 is geloof ik al rond de 140 graden :,( Maar ik hoorde iemand al zeggen dat de warmtewisselaar in de petite aan de kleine kant is, en dat het daar aan kan liggen. Ik ben daarom ook benieuwd naar ervaringen van anderen met een petite met betrekking tot de rookgastemperatuur bij de uitgang naar het rookgaskanaal.

Op zich...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@jaapgvk als stand 3 140 graden is dan is dit met een lager kamer ventilator stand. Althans normaal. Ik denk dat je dus pot 3 als hoogste stand moet inrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoL1978
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-08 11:57
Verwijderd schreef op maandag 27 november 2017 @ 10:44:
Heb de dealer nu gebeld om ook de internetmodule aan te schaffen dan kan ik ook mooi meekijken wat hij doet, hier was ik nog niet over uit maar heb nu een demo gezien en vind het het geld wel waard.
Ben blij met mijn keuze en heb ook wat vrienden en familie over de vloer gehad die nu een pelletkachel willen
Is de module inmiddels al betaalbaar? Ik heb hier al 2 jaar een Dielle staan maar destijds wilden ze nog 700 euro voor de module hebben 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@jaapgvk

Ik ben uit getweakt en er tevreden mee na lang proberen.

Temp min is 80... temp max is 140 volens het boekje.. Maar met 80* houd je niet veel vermogen over zo laag is dat. En zal de kachel sneller gaan moduleren/pingelen naar een hogere stand zodra de Eco stand niet meer toereikend is qua vermogen.

Het liefst wil je de wisselaar goed warm. houden over het bereik (optimaal vermogen in elke stand..). Het is mij gelukt om in alle standen ongeveer de rookgas op 140* te hebben. (Niet het zuinigste .... wel Max vermogen binnen de gestelde marges in iedere stand)

Hier ook een zelfde pijp van dubbel geïsoleerd 2.75 recht naar boven.
Gestookt op witte din+ pellets

Ik ben benieuwd hoe je kachel hier op reageerd? Misschien even aanpassen aan je eigen pellets, hier ben ik tevreden mee en heb niet de behoefte dit nog aan te passen.

Aanpassen aan de pellet eerst proberen met meer of minder lucht! dit is vrijwel direct/snel te zien :) . Ga je eerst brandstof aanpassen dan moet je telkens wachten tot je brandstof/stookbeeld gestabiliseerd is :(

Je kan natuurlijk nog meer vermogen creëren, alles boven de 140* is verlies op rendement.
Maar natuurlijk wel hetere lucht die de kamer in blaast, is maar net wat je wilt... ;)

Pr6 t/m pr10

1
1.2
1.4
1.6
1.8

Pr18 t/m pr22

1150
1320
1490
1660
1830

Pr23 t/m Pr27

12
18
24
30
35

C9
Alles op 0!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2017 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapgvk

jaapgvk

dus...

@Verwijderd

Wow! Bedankt voor het posten. Daar ga ik morgen mee experimenteren en dan laat ik mijn bevindingen weten. Interessante instellingen. Ik zie dat je je uitlaatgas-ventilator relatief hoog hebt staan vergeleken met mij (mijn theorie was dat een iets lagere uitlaatgas-ventilator zou zorgen voor een iets rustigere verbranding en - in mijn hoofd - dus een lagere temperatuur in de brandkamer) . En je hebt qua pellettoevoer gedaan wat ik zelf ook van plan was (verlagen over het geheel van de standen).

Mijn instellingen tot nu toe waren:

Pr6 t/m pr10 (op de eco-stand na standaard gehouden)

1
1.5
1.8
2.1
2.4

Pr18 t/m pr22 (in alle standen iets verlaagd)

1100
1250
1400
1550
1700

Pr23 t/m Pr27 (in alle standen verhoogd)

14
20
25
28
32

C9
Alles op 0.

Op zich...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@MarcoL1978 ik heb de module erop zitten en kan dus mobiel meekijken bedienen en monitoren. koste mij overigens geen 700 XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jaapgvk schreef op donderdag 7 december 2017 @ 00:36:
@Verwijderd

Wow! Bedankt voor het posten. Daar ga ik morgen mee experimenteren en dan laat ik mijn bevindingen weten. Interessante instellingen. Ik zie dat je je uitlaatgas-ventilator relatief hoog hebt staan vergeleken met mij (mijn theorie was dat een iets lagere uitlaatgas-ventilator zou zorgen voor een iets rustigere verbranding en - in mijn hoofd - dus een lagere temperatuur in de brandkamer) . En je hebt qua pellettoevoer gedaan wat ik zelf ook van plan was (verlagen over het geheel van de standen).
Dat was mijn theorie ook...
Een pelletkachel gaat nooit zo rustig branden als een haardvuur, blijft altijd een geforceerd vuurtje wegens de ventilatie.

Blijkbaar heb je met een korte pijp weinig natuurlijke trek denk ik, daarom staat die iets sneller qua snelheid. Ook blijft dan je ruit mooi schoon!. Ik heb geprobeerd volgens jou theorie ook af te stellen tot het super mooi branden deed. Gevolg was veel roet, veel slak en zelfs niet goed willen starten hierdoor! De Petite is gewoon een wat kleiner feller kacheltje anders kan het nooit aan de 6kw komen.

Hoe groter en zwaarder de kachel des te mooier en rustiger kan je het afstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoL1978
Verwijderd schreef op donderdag 7 december 2017 @ 09:30:
@MarcoL1978 ik heb de module erop zitten en kan dus mobiel meekijken bedienen en monitoren. koste mij overigens geen 700 XD
Ik zal weer eens bij ze gaan informeren, bedankt. Weet jij toevallig ook een handleiding of kloppende pagina te vinden met meer info? Op hun site staat niet echt veel zinnigs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben daar geweest en dat was me erg duidelijk, kun je ze niet bellen of mailen voor een handleiding dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@jaapgvk zie je toch pot 3 als max 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapgvk

jaapgvk

dus...

Verwijderd schreef op donderdag 7 december 2017 @ 10:31:
[...]

Dat was mijn theorie ook...
Een pelletkachel gaat nooit zo rustig branden als een haardvuur, blijft altijd een geforceerd vuurtje wegens de ventilatie.

Blijkbaar heb je met een korte pijp weinig natuurlijke trek denk ik, daarom staat die iets sneller qua snelheid. Ook blijft dan je ruit mooi schoon!. Ik heb geprobeerd volgens jou theorie ook af te stellen tot het super mooi branden deed. Gevolg was veel roet, veel slak en zelfs niet goed willen starten hierdoor! De Petite is gewoon een wat kleiner feller kacheltje anders kan het nooit aan de 6kw komen.

Hoe groter en zwaarder de kachel des te mooier en rustiger kan je het afstellen.
Ik ben nu een dagje met jouw instellingen aan het stoken. Nu zitten de temperaturen tussen de 100 en de 150 graden (1 t/m 5). Een stuk beter dus! Ik ga nog een paar dagen verder met testen.

@Darkz0rs Je had inderdaad gelijk. Ik had al het idee dat de hoogste standen simpelweg te hooggegrepen zijn voor deze kachel. Toch vreemd dat ze de kachel leveren met een standaardafstelling die de kachel in de hogere standen inefficiënt maakt...

Op zich...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Een kachel moet altijd afgesteld worden. De instellingen zijn algemeen bij een volwaardig rookkanaal. Dus boven de nok. Ik begreep dat dit bij jouw anders is, dus zullen de instellingen daarop aangepast worden. In mijn persoonlijke geval krijg ik bijna me rookgas afvoer niet boven de 110 graden. Dit was met de muur doorvoer wel anders toen liep hij makkelijk op. Ik heb nu veel meer natuurlijke trek waardoor de boel ook sneller schijnt af te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@jaapgvk

Klinkt al heel netjes...
Als je ruitje verder redelijk schoon blijft dan is het een heel mooie instelling. Het komt ook niet precies op een paar graden verschil. Het blijft een hout verbranding en dat is altijd wisselend.

Geloof dat het hier in stand 5 iets van 143* is gemiddeld... ivbm met vochtgehalte in pellets en de luchtvochtigheid kan ook invloed hebben. Gebruik ik pellets uit de mand die hier in de woonkamer staat of die uit de schuur komen dat scheelt al!

Mocht je het beter afgesteld kunnen krijgen dan hoor ik dat natuurlijk graag. Ben blij dat je de temperatuur nu beetje onder controle heb (heeft hier 2 weken proberen gekost)

Ik denk als je de pellets en lucht 5% verlaagd (c9) er al bent. Of alleen de brandstof 5 procent.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2017 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tBoz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-08 15:24
@Verwijderd
Mijn Petit brandt ook niet optimaal met de huidige witte pellets. Hij zit tegen de 200* op stand 5.
Ik had de toevoer al wat verlaagd en ventilator standen verhoogd..
Mijn afvoer is ongeveer 1,4M in lengte en zal weinig natuurlijke trek creeren... dus verstandig de uitlaatgasventilator te verhogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoL1978
Verwijderd schreef op donderdag 7 december 2017 @ 20:27:
ik ben daar geweest en dat was me erg duidelijk, kun je ze niet bellen of mailen voor een handleiding dan?
Het is voor mij iets van 1.5 uur rijden, ik heb ze dus maar gemaild. Hopelijk hebben ze digitale documentatie.

Dat is wel het grootste nadeel van Dielle, ze hebben zo veel sites en pagina's gebouwd maar specifieke informatie is nergens te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tBoz schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 09:37:
@Verwijderd
Mijn Petit brandt ook niet optimaal met de huidige witte pellets. Hij zit tegen de 200* op stand 5.
Ik had de toevoer al wat verlaagd en ventilator standen verhoogd..
Mijn afvoer is ongeveer 1,4M in lengte en zal weinig natuurlijke trek creeren... dus verstandig de uitlaatgasventilator te verhogen?
Klinkt erg bekend die hoge temperaturen.
Was hier ook het probleem.

Om nu direct kort antwoord te geven op je vraag...., zorg eerst dat je een goede verbranding krijgt!

Je kan de eerder (laatst) genoemde instelling eens proberen? Dit geeft hier en bij @jaapgvk een redelijk resultaat. Ik kan er natuurlijk geen garanties op geven gezien de pellets en pijp anders zijn. Maar op die meter korter moet het niet veel uitmaken denk ik.

Origineel staan de waardes veeeeel te rijk, zwarte ruit binnen korte tijd, erg vervuilend en te heet.

De ventilator die de kamer in blaast (wisselaar) kan je maximaal gebruik van maken, meer liters per uur aan warme lucht is altijd beter! Echter hier neemt ook meteen het geluidsniveau toe, wat best wel wat geluid maakt en storend kan zijn. Ook koelt het de wisselaar weer een beetje terug waardoor het weer wat meer warmte kan onttrekken aan de rookgastemperatuur waardoor deze waarde weer zakt!

Het is een beetje spelen met de juiste waardes. Onthoud je oude instelling mocht je het niks vinden, dan kan je ze altijd terug zetten. Mocht je iets veranderen doe dit dan in kleine stapjes. Prioriteit is lucht boven brandstof, een verandering in lucht zie je vrij snel en met brandstof moet je eerst wel een tijd wachten tot het branden gestabiliseerd is.

Is je brandstof/lucht verhouding te rijk... dan heb je een vette en vervuilende vlam (wat veel mensen mooi vinden om te zien zoals een kachel of openhaart!)

Is je verhouding te arm, dan zal je vlam erg fel en nerveus zijn. Wat een hoop mensen juist niet mooi vinden.

Bij een pelletkachel zal je vrijwel altijd een iets wildere vlam hebben, het is tenslotte een geforceerde verbranding welke aangejaagd word door een ventilator!

Hopelijk kan je hier iets mee..

Gr,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Jullie gaan een beetje voorbij aan de keuringswaarde. De kachel heeft subsidie op basis van uitstoot. Wanneer een kachel meer dan 140 graden rookgas afvoer heeft zakt je rendement met ernstige stappen. En ben je dus niet meer co neutraal bezig. Ik hoop dat deze milieu aspect ook voor jullie een reden is geweest om de kachel aan te schaffen.

Daar bij creëren pelletkachels meer condens door lagere stook temperaturen. Wanneer de rookgas toch richting de 250 graden gaat is zelf ontbranding mogelijk. Lijkt mee geen fijne gedachte. Kortom het afstellen van een pelletkachel is zeer belangrijk. Liever 130 graden dan 150 graden. Als ik zaken lees als een rookgas afvoer van 1,4 meter... Dan hebben we het hier simpelweg niet meer over een deugdelijke afvoer. Dit is hobby bobby en gevaarlijk. Je heb geen natuurlijke trek en je stoot ongewoon laag fijnstof uit. Zeker op die temperaturen.

Maar goed Just my 2 cents

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Darkz0rs

Daar heb je helemaal gelijk mee!

Het voorbijgaan aan de keuringswaarde?
Dit is ook waarom de vraag gesteld word door deze persoon! Omdat zijn rookgas te warm is.... Het is alleen maar goed dat dan deze vraag gesteld word gezien dit niet het enigste geval is waar het veel te warm is.

We weten alleen niet de situatie van die korte afvoer, kan zijn dat deze een stuk omhoog loopt en dan al door het dak zit, of door een muur naar buiten?

Daarom ook belangrijk dat er een lagere rookgastemperatuur bereikt word en advies om eerst een goede verbranding te krijgen.
Helaas staat het nergens goed uitgelegd hoe je dit nu moet doen en dan is ieder advies welkom.

Het is niet moeilijk maar vraagt wel om inzicht in hoe de pelletkachel zich gedraagt tijdens het branden.

De setting die eerder genoemd is voor specifiek de Artel Petite is een mooi uitgangspunt (heeft in de praktijk mogen blijken) met veilige temperaturen van tussen de 120/140* welke volgens het boekje goed zijn. (Minimaal 80 en maximaal 140 over het gehele bereik).

Zo uit de doos klopt er niks van....!

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2017 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkz0rs
Helemaal eens, mensen moeten zich beseffen dat ze letterlijk met vuur spelen. En dat een rookgas afvoer altijd in de vrije zone moet uitmonden.

Tenslotte hebben we ook buren met wie we graag rekening houden.

En ja natuurlijk geven we hier advies, maar ik bemerk ook veel cowboy installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapgvk

jaapgvk

dus...

@Darkz0rs Mijn rookgas-afvoer komt ruim boven de nok uit, maar mijn dak is simpelweg niet hoger, dus heb ik een relatief korte pijp.

@Verwijderd Ik heb nog geen tijd gehad om verder te experimenteren, maar ik laat hier zeker de resultaten weten!

Op zich...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@jaapgvk jij zit op bijna 3 meter. Dat is goed genoeg. Ik las iets over 1,4 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariedude
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-01 12:44
Goedemiddag,

Momenteel heb ik een woning (2-kapper) uit 1969 met een Atag Qsolar installatie (380L) die ik gebruik voor tapwater, cv en hotfill voor vaat en wasmachine. Ik scoor daarmee een prima gasverbruik van zo`n 900M3 (gezin met 2 kleine kids) Best netjes wat mij betreft.

Nu heb ik deze woning verkocht en een vrijstaande woning uit 1982 gekocht. Daarin zit een CV installatie met vloerverwarming en radiatoren. Dit systeem is zo`n 15 jaar oud.

Wat ik wil doen is een nieuwe vloer leggen, de VV gaat eruit en komt terug als hoofdverwarming zonder radiatoren voor de BG. CV ketel moet dus ook weg.

Deze woning ligt niet ideaal voor zonnecollectoren dus ik ben me maar eens ergens anders in gaan verdiepen. De pellet CV installatie lijkt mij een goed alternatief. Ik heb al verschillende topics gelezen en uiteraard ook deze. Kan ik het zo simpel zien dat het systeem een heel eind overeenkomt met een collector systeem? Behalve dat het gas systeem vervangen wordt door een pellet CV. Dus ook gewoon een hygiene boiler e.d.

Als ik toch moet investeren in een nieuwe installatie waarom niet in zoiets. Ik vroeg mij daarom af of er hier iemand is in de omgeving van Nijmegen die zo`n systeem heeft of die eens met mij zou willen meedenken hoe dit vorm te geven. Installatiebedrijven zijn erg traditioneel ingesteld en hebben weinig ervaringen met alternatieve voorzieningen in woningen. Hier in de buurt wel tenminste ;-)

Ik ben heus niet vies van een beetje tweaken, je moet met een collector systeem ook "anders" omgaan met je verbruik om een hoog rendement te halen.
Alvast bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:25
ariedude schreef op maandag 11 december 2017 @ 14:28:
Goedemiddag,

Momenteel heb ik een woning (2-kapper) uit 1969 met een Atag Qsolar installatie (380L) die ik gebruik voor tapwater, cv en hotfill voor vaat en wasmachine. Ik scoor daarmee een prima gasverbruik van zo`n 900M3 (gezin met 2 kleine kids) Best netjes wat mij betreft.

Nu heb ik deze woning verkocht en een vrijstaande woning uit 1982 gekocht. Daarin zit een CV installatie met vloerverwarming en radiatoren. Dit systeem is zo`n 15 jaar oud.

Wat ik wil doen is een nieuwe vloer leggen, de VV gaat eruit en komt terug als hoofdverwarming zonder radiatoren voor de BG. CV ketel moet dus ook weg.

Deze woning ligt niet ideaal voor zonnecollectoren dus ik ben me maar eens ergens anders in gaan verdiepen. De pellet CV installatie lijkt mij een goed alternatief. Ik heb al verschillende topics gelezen en uiteraard ook deze. Kan ik het zo simpel zien dat het systeem een heel eind overeenkomt met een collector systeem? Behalve dat het gas systeem vervangen wordt door een pellet CV. Dus ook gewoon een hygiene boiler e.d.

Als ik toch moet investeren in een nieuwe installatie waarom niet in zoiets. Ik vroeg mij daarom af of er hier iemand is in de omgeving van Nijmegen die zo`n systeem heeft of die eens met mij zou willen meedenken hoe dit vorm te geven. Installatiebedrijven zijn erg traditioneel ingesteld en hebben weinig ervaringen met alternatieve voorzieningen in woningen. Hier in de buurt wel tenminste ;-)

Ik ben heus niet vies van een beetje tweaken, je moet met een collector systeem ook "anders" omgaan met je verbruik om een hoog rendement te halen.
Alvast bedankt voor de reacties.
Even een andere weg?
Waarom geen vloer en wand verwarming aanleggen met een warmtepomp en zonnepanelen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariedude
Omdat het huis niet goed ligt voor PV. Waarom geen pellet CV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• von smallhausen
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18-09 09:06
Hoi ariedude
Sinds vorige week woensdag heb ik mijn pelletketel , 50 kw,die in mijn werkplaats staat,via een 32 meter lange ondergrondse leiding verbonden met mijn woonhuis.
Omdat ik,net als jij,zoveel mogelijk wil verwarmen met de bestaande,1991,vvw,ben ik druk bezig het zaakje af te stellen.
Denk aan,max buffervat temperatuur,min buffervat temperatuur,max watertemperatuur vd ketel etc.

Daarom weet iemand hoe ik het beste de buffervat (800l) min en max temperatuur in kan stellen,zoals gezegd probeer ik zoveel mogelijk gebruik te maken van de vvw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
von smallhausen schreef op maandag 11 december 2017 @ 20:01:
Hoi ariedude
Sinds vorige week woensdag heb ik mijn pelletketel , 50 kw,die in mijn werkplaats staat,via een 32 meter lange ondergrondse leiding verbonden met mijn woonhuis.
Omdat ik,net als jij,zoveel mogelijk wil verwarmen met de bestaande,1991,vvw,ben ik druk bezig het zaakje af te stellen.
Denk aan,max buffervat temperatuur,min buffervat temperatuur,max watertemperatuur vd ketel etc.

Daarom weet iemand hoe ik het beste de buffervat (800l) min en max temperatuur in kan stellen,zoals gezegd probeer ik zoveel mogelijk gebruik te maken van de vvw.
Ik stuur mijn buffer met een jumo regelaar als thermostaat. Hysterese is instelbaar. Dus dan kun je verwarmen tot 85 graden op laagste vermogen stand, en weer aan laten slaan op bv 30 graden. Zo maak je de langste brander runs. Als je vvw die hoge temperatuur niet kan hebben een meng ventiel in je aanvoer leiding.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
ariedude schreef op maandag 11 december 2017 @ 18:21:
Omdat het huis niet goed ligt voor PV. Waarom geen pellet CV?
Ieder huis is geschikt voor zonnepanelen, zeker als je zelf kunt installeren. Ik heb ook een pellets CV naast mijn buffer vat staan als backup maar hij is nog nooit aan geweest.
Als ik mijn gas verbruik om reken heb ik 2 ton pellets nodig schat ik.
Maar nu ben ik voor 350 euro aan stroom klaar dus altijd goedkoper en makkelijker zonder zakken sjouwen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• von smallhausen
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18-09 09:06
Mijn vvw heeft een mengventiel ,dus dat is geen probleem.
Ik stuur nu de buffer tussen 45 en 70 gr ,na 2dgn vul ik de pellets bij en noteer het verbruik.
Zaterdag en zondag was dat 105kg in 48 uur,waarschijnlijk kan dat veel beter.

Mijn buffervat heeft ook een spiraal voor een eventuele zonneboiler .
Naar een warmtepomp heb ik nog geen informatie over opgezocht,wel heb ik sinds begin mei een set van 10kw piek zonnepanelen liggen,en er kunnen er veel meer bij eventueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
von smallhausen schreef op maandag 11 december 2017 @ 20:57:
Mijn vvw heeft een mengventiel ,dus dat is geen probleem.
Ik stuur nu de buffer tussen 45 en 70 gr ,na 2dgn vul ik de pellets bij en noteer het verbruik.
Zaterdag en zondag was dat 105kg in 48 uur,waarschijnlijk kan dat veel beter.

Mijn buffervat heeft ook een spiraal voor een eventuele zonneboiler .
Naar een warmtepomp heb ik nog geen informatie over opgezocht,wel heb ik sinds begin mei een set van 10kw piek zonnepanelen liggen,en er kunnen er veel meer bij eventueel.
In dat geval heb je nog twee jaar de tijd om met subsidie een wp aan te schaffen en die je buffer laten verwarmen tot 35 graden, hartje winter zet je pellets bij, en wie weet wel helemaal niet meer, zo ging het bij mij.

Met mijn tweede pellets CV zonder buffer heb ik zes weken lang garage warm gehouden om tijdens verbouwing in te douche. Werd niet heel vrolijk van 800 kg opstoken en ook nog behoorlijk extra Electra verbruik, veel start stop zonder buffer kost veel energie.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariedude
reneeke1970 schreef op maandag 11 december 2017 @ 20:33:
[...]

Ieder huis is geschikt voor zonnepanelen, zeker als je zelf kunt installeren. Ik heb ook een pellets CV naast mijn buffer vat staan als backup maar hij is nog nooit aan geweest.
Als ik mijn gas verbruik om reken heb ik 2 ton pellets nodig schat ik.
Maar nu ben ik voor 350 euro aan stroom klaar dus altijd goedkoper en makkelijker zonder zakken sjouwen.
Qua constructie is het huis prima geschikt voor panelen maar qua zon instraling niet echt. Ik had gehoopt dat er hier iemand een goed werkend pellet CV systeem had staan dat ongeveer overeenkomt met mijn wensen. Enigszins in de buurt van Nijmegen. Genoeg stof tot nadenken in ieder geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ben me nog steeds aan het verdiepen in een andere vorm van verwarmen enerzijds is warmtepomp mogelijk anderszijds een pelletkachel

voor de mensen die al een tijdje een pelletkachel hebben staan heb ik even wat vraagjes
<1> wat is het stroomverbruik , in de technische specs zie je staan bijv tussen de 100 en 400watt maar iemand een idee wat een pelletkachel zo;n beetje op jaarbasis vebruikt.

<2> het lawaai valt dat mee of tegen
<3> hoe ervaren jullie het dagelijks bijvullen met pellets en het opslaan ervan
<4> hoe ga je bijvoorbeeld om met je stookgedrag als je een weekendje weg ben. dan toch maar die cv weer aan ? of je huis heel erg laten afkoelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
ariedude schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 07:36:
[...]

Qua constructie is het huis prima geschikt voor panelen maar qua zon instraling niet echt. Ik had gehoopt dat er hier iemand een goed werkend pellet CV systeem had staan dat ongeveer overeenkomt met mijn wensen. Enigszins in de buurt van Nijmegen. Genoeg stof tot nadenken in ieder geval
Het is heel simpel om jou wensen te vervullen. Maar om een beetje comfort te houden moet je denk ik wel de wat duurdere systemen nemen.
Die zelf reinigend zijn en vooral grote voorraad bunker of liever nog silo hebben.
Je word zakken sjouwen, stofzuiger pakken snel beu. Als je te laat bent dat ding op storing.

Een klein kacheltje voor sfeer maakt zulke dingen niet uit. Maar als hoofd verwarming en voor douche water moet het betrouwbaar zijn.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariedude
reneeke1970 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 12:31:
[...]

Het is heel simpel om jou wensen te vervullen. Maar om een beetje comfort te houden moet je denk ik wel de wat duurdere systemen nemen.
Die zelf reinigend zijn en vooral grote voorraad bunker of liever nog silo hebben.
Je word zakken sjouwen, stofzuiger pakken snel beu. Als je te laat bent dat ding op storing.

Een klein kacheltje voor sfeer maakt zulke dingen niet uit. Maar als hoofd verwarming en voor douche water moet het betrouwbaar zijn.
Snap ik Rene, dat besef ik ook wel. Ik lees hier van alles over de Biodom maar ook de Artel ziet er interessant uit. Geen idee wat daar de ervaring mee is. Die laatste heeft ook een zelfreinigend systeem.

[ Voor 3% gewijzigd door ariedude op 12-12-2017 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie heeft er een Dielle pelletkachel, en wat is zijn mening daar over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
ariedude schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 15:12:
[...]

Snap ik Rene, dat besef ik ook wel. Ik lees hier van alles over de Biodom maar ook de Artel ziet er interessant uit. Geen idee wat daar de ervaring mee is. Die laatste heeft ook een zelfreinigend systeem.
Die Ferrari rode biodom heb ik ook, grote voorraad van 150 kilo, en om de 250 kilo moest ik schoonmaken, er was nog genoeg ruimte voor de as maar het schaaltje koekte dicht waardoor vuur niet meer aan ging. Dus als je die regelmatig uit klopt is er niet heel veel tijd nodig.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roofingburner
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-09 08:10
Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 07:41:
<1> wat is het stroomverbruik , in de technische specs zie je staan bijv tussen de 100 en 400watt maar iemand een idee wat een pelletkachel zo;n beetje op jaarbasis vebruikt.
<4> hoe ga je bijvoorbeeld om met je stookgedrag als je een weekendje weg ben. dan toch maar die cv weer aan ? of je huis heel erg laten afkoelen ?
1. Ja,
E-Leistungsaufnahme < 50 W (continu tijdens bedrijf)
E-Zündung kurzfristig 250 W (kortstondig tijdens het starten)
2. Helemaal stil omdat er geen ventilator in zit
3. Geen probleem, de bulk mag ik hier op mijn werk in de loods bewaren, hierom heb ik extra groot in gekocht. Ik heb thuis een zak of 20-30 staan en als die op zijn neem ik weer mee. Onze kan per keer minimaal 1 zak ineens hebben (15 kg) en daar kan de kachel meer dan een dag toe.
4. Wij stoken hoegenaamd geen CV, gisteren sinds een jaar weer eens CV 'bijgedraaid' omdat we een huis vol oudjes hadden i.v.m. verjaardag. Dan is de gang lekker warm en het toilet. Normaal alleen CV voor warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-09 18:53
reneeke1970 schreef op maandag 11 december 2017 @ 21:39:
[...]

In dat geval heb je nog twee jaar de tijd om met subsidie een wp aan te schaffen en die je buffer laten verwarmen tot 35 graden, hartje winter zet je pellets bij, en wie weet wel helemaal niet meer, zo ging het bij mij.

Met mijn tweede pellets CV zonder buffer heb ik zes weken lang garage warm gehouden om tijdens verbouwing in te douche. Werd niet heel vrolijk van 800 kg opstoken en ook nog behoorlijk extra Electra verbruik, veel start stop zonder buffer kost veel energie.
Heb je dus dan nu beide cv's weer uit gebruik genomen? Ik wil er straks 250m2 mee verwarmen, dat gaat de panasonic 6kw niet trekken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 07:41:
ben me nog steeds aan het verdiepen in een andere vorm van verwarmen enerzijds is warmtepomp mogelijk anderszijds een pelletkachel

voor de mensen die al een tijdje een pelletkachel hebben staan heb ik even wat vraagjes

Hey hier nu een goedkope artel Julia staan. Ik heb het idee dat de kachel ongeveer 6 tot 10€ aan electra kost wanneer ik hem actief gebruik.

Deze kachel is geen dure jongen. Het geluid verbaast on der halve omdat de dure nagenoeg geen verschil maken. Tenzij we een kachel pakken van door de 2500 a 3000 euro dan is het geluid wel degelijk minder.
Is het herrie ... Nee. Wij vinden van niet.

Ik vul de kachel bij iedere stofzuig beurt. Dit is ongeveer 2 a 3 per week en de kachel word hier goed gebruikt (nagenoeg geen CV meer).

Wij hebben de thermostaat boven in de slaapkamer hangen. Hier hebben wij een aangepast programma op staan. Nooit kouder dan 16 graden. (Tegen vorst) en de Ochtend en avond op 19,5 graden. Met extreme kou horen wij hem nog aan slaan maar dat is natuurlijk geen probleem. Althans ik vind het prima. Ik ga niet in de kou zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
jantje112 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 12:20:
[...]

Heb je dus dan nu beide cv's weer uit gebruik genomen? Ik wil er straks 250m2 mee verwarmen, dat gaat de panasonic 6kw niet trekken toch?
Klopt garage was tijdelijk voor verbouwing in huis.
In huis staat hij als backup omdat ik dacht dat 1300 kuub gas vervangen met een 6 kW wp niet zou lukken ,maar dat is toch wel nipt het geval. Intussen een wp boiler erbij voor warm water en gas kraan is afgesloten.
Bij elkaar gaat het wel richting 4000 kWh. Waarvan 3200 voor de verwarming.
En anders had ik daar zeker 2000 pellets voor nodig, en een kromme rug.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
We vragen ons wel af, wat is de functie om de kachel na uit schakelen dat hij een half uur gaat blazen? Dat voegt toch helemaal niks toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:38
Darkz0rs schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 10:47:
We vragen ons wel af, wat is de functie om de kachel na uit schakelen dat hij een half uur gaat blazen? Dat voegt toch helemaal niks toe?
Dat doet hij bij mij ook. Hij gaat net zo lang door tot de rookgassen op 40 graden zijn.
Dit heeft te maken dat bij uitschakelen de kachel er zeker van moet zijn dat alle restanten in het potje opgebrand / opgesmeuld zijn.
Je wilt niet dat de resten liggen smeulen als de kachel direct uit gaat. De giftige gassen kunnen dan in je woonkamer komen.

Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Nou het is de kamer ventilator die draait, niet de rookgas ventilator. Het is net of hij de kachel wil afkoelen. Terwijl hij dat beter niet kan doen, dan blijft hij warmte afgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 4 december 2017 @ 09:05:
@Musicmasters

ik vond op een forum dit topic met links voor gekeurde pellets.. die hotdevil pellets stonden op de website van de keuring opgemerkt als niet gekeurd of zo als zijn het noemen fraud.. zie deze site http://www.enplus-pellets.eu/fraud/ en klik dan op blacklist
en hoe werk de dielle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otherside
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-01-2024
Mijn julia maakt ook een blikkige dreun bij het draaien van het radertje maar als je die platen rondom een beetje aanduwd dan valt het mee. Wel sinds kort bij het Load Wood programma dat het pellet wieltje een piepend/zeurend geluid maakt...
Ik stook nu op de bruine plospan pellets (Hornbach) en ik merk geen verschil met de witte (Ik vind deze lekkerder ruiken...) . Ook niet met vervuiling - het ruitje blijft altijd doorzichtig maar wel wazig (vlam zichtbaar) en na een uur of 8-12 branden worden de hoekjes wel een beeetje zwart. Ik pak dan 1 nat keukenpapiertje en 1 droge. De natte dep ik in de as en zo maak ik het ruitje schoon. Eventueel herhaal ik dat een paar keer. Dan afdoen met de droge, as uitzuigen en klaar. Dit alles 1x per dag.
Ik heb na 6 weken gebruik nog geen problemen met loslatende lak oid.
Oja, op eco stand is mijn rookgas temp 100 graden en ik heb niks aan de instellingen veranderd, alles is nog standaard.... :D

Btw, heeft iemand een wifi module aangeschaft? Ik vind nergens info over wat je ermee kan - is er dan een app bij? Kun je hem aanzetten als je van huis bent? Kun je de ingestelde variabelen inzien (zal wel niet)? Zou het werken met Domoticz (zal wel niet)?

[ Voor 20% gewijzigd door Otherside op 18-12-2017 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:33
"zweven" de pellets bij jullie in het branderbakje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:38
Heya.

Ben me aan het inlezen omdat ik mogelijk van mijn gasaansluiting af wil. Maar omdat ik geen zonnepanelen heb of kan plaatsen, zit ik er over te deken om een pelletmoederhaard aan te schaffen.

Ik heb met die dingen op Lesbos gewerkt en was er tevrden over.
Maar wel 2 vraagjes

heeft iemand ervaring met de aansturing van een pellet haard via Google Home?
ik had op Lesbos smalle luchtuitlaten. Maar ja, dat kwam gewoon in de open lucht uit. Hier thuis zal ik natuurlijk een schoorsteen moeten moeten aansluiten. Wat is de doorsnede van een beetje te gebruiken pijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Die blikkerige dreun is hier opgelost door isolatie te plaatsen tussen alle lossen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Reloader schreef op maandag 18 december 2017 @ 17:44:
"zweven" de pellets bij jullie in het branderbakje?
Dat is een mooie vraag, en het antwoord is ... Soms.
Het moeilijke is denk wanneer moeten ze zweven. Als de pellet namelijk er net in valt is het teveel vaste stof om te zweven. Wanneer hij verbrand en dan vergast dan beginnen ze te zweven. De grap is dat ik vele pelletkachels nu heb zien branden maar dat ik ze nooit echt mooi heb zien zweven.

Met mooie lichte pellets zweven ze namelijk wel beduidend meer en sneller. Licht gekleurd hout, snellere ontbranding en verbranding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reloader
maartend schreef op maandag 18 december 2017 @ 19:56:
Heya.

Ben me aan het inlezen omdat ik mogelijk van mijn gasaansluiting af wil. Maar omdat ik geen zonnepanelen heb of kan plaatsen, zit ik er over te deken om een pelletmoederhaard aan te schaffen.

Ik heb met die dingen op Lesbos gewerkt en was er tevrden over.
Maar wel 2 vraagjes

heeft iemand ervaring met de aansturing van een pellet haard via Google Home?
ik had op Lesbos smalle luchtuitlaten. Maar ja, dat kwam gewoon in de open lucht uit. Hier thuis zal ik natuurlijk een schoorsteen moeten moeten aansluiten. Wat is de doorsnede van een beetje te gebruiken pijp?
aansluiting op de kachel is 80mm meestal, daarmee kan je naar t plafond en boven het plafond adviseerden ze mij 100 binnen maat, maar dat komt omdat ik helemaal naar t dak ga en dat was trek bevorderend

overigens buiten de 1e ruimte altijd dubbelwandig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:38
Reloader schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 11:51:
[...]

aansluiting op de kachel is 80mm meestal, daarmee kan je naar t plafond en boven het plafond adviseerden ze mij 100 binnen maat, maar dat komt omdat ik helemaal naar t dak ga en dat was trek bevorderend
Dank je. Dat zou ik ook willen. Tot boven mijn dak. Maar dat is echt lekker dun, nog dunnen dan ik op Lesbos deed. daar gebruikten we pijp/slang van 120. maar beginnen met 80, dat bevalt me goed.

Wat bedoel je met ; buiten 1ste ruimte dubbelwandig?

[ Voor 5% gewijzigd door maartend op 19-12-2017 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
zie edit: dubbelwandig is wel belangrijk, buiten het eerste vertrek moet de pijp dubbelwandig zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Uhm tenzij je in een bestaande schoorsteen een voering trekt. Als die aan de buitenmuur zit dan dient deze altijd geïsoleerd te worden. Indien deze inpandig is dan is dit niet altijd noodzakelijk. Wanneer er veel last is van condens dan is het handig om wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:56
ik zie door de palletkachel het bos niet meer.....ik wil een palletkachel plaatsen in een kleine stenen garage voor verwarming. Dus mag goedkoop zijn, en hoeft niet heel mooi te zijn of wat dan ook. Ik kijk naar een
Petite 6 kW of een Julia. Alleen lees ik niet al te beste ervaringen hier daarmee. Wat raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
joppe113 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 09:59:
ik zie door de palletkachel het bos niet meer.....ik wil een palletkachel plaatsen in een kleine stenen garage voor verwarming. Dus mag goedkoop zijn, en hoeft niet heel mooi te zijn of wat dan ook. Ik kijk naar een
Petite 6 kW of een Julia. Alleen lees ik niet al te beste ervaringen hier daarmee. Wat raden jullie aan?
Ik heb zelf een Petite. Die was na subsidie 220 euro.. in een ruime waar je totaal geen eisen hebt, lijkt me no brainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe113
ok, super. Ik zie ze staan voor 995,- Dus na subsidi 495,- Waar heb jij hem zo goedkoop vandaan?
jantje112 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 13:08:
[...]

Ik heb zelf een Petite. Die was na subsidie 220 euro.. in een ruime waar je totaal geen eisen hebt, lijkt me no brainer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje112
joppe113 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 13:56:
ok, super. Ik zie ze staan voor 995,- Dus na subsidi 495,- Waar heb jij hem zo goedkoop vandaan?

[...]
Die was toen in de aanbieding bij Wasco.. is die nu nog steeds goedkoper, maar niet meer zo goedkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corona
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik heb een vraag m.b.t. een pelletcv kachel (het liefst een dielle),in combinatie met Honeywell evohome en vloerverwarming welke ook via evohome aangestuurd zal worden.

Wij zijn bezig met de aanschaf van een ander huis,welke vrijstaand is. Dit huis heeft een c label dus is redelijk goed geïsoleerd. Nu zit er nog geen vloerverwarming in en komt er ook nog een aanbouw aan van ong. 35m2. Het huisje zelf is 100 m2. De vloerverwarming en nieuwe radiatoren wil ik aansluiten op het bestaande cv leidingsysteem zodat de ketel,welke geleased is alleen gebruikt wordt voor warm tapwater.

Nu zag ik dat er ook een warm tapwater module te leveren is,alleen de cw waarde (comfortwarmte) is nergens te vinden.

Nu zijn de vragen de volgende:
Wie gebruikt domotica (liefst zoneregeling van evohome) i.c.m. een pelletcv kachel?
Zo ja,wat is je ervaring ermee?

Wie heeft een pellet cv met warmtapwater en kan mij vertellen wat de opbrengst is en kan je er comfortabel mee douchen?

Ik wil graag namelijk een beetje voorbereid richting Euron kachels Raalte gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkz0rs
Ik verwarm me woonkamer met de Julia, onze woonkamer is ongeveer 40m2 en dat doet hij werkelijk op ze sloffen.
We doen ongeveer 6 kilo pellets per dag.
De kachel draait hier nu overigens prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Corona ik ben daar ook geweest en heb veel informatie gehad! daarna met deze informatie naar de dealer gegaan die hem voor mij heeft geïnstalleerd.
Bevalt me nog steeds prima en heb ook de wifi module die samenwerkt met mijn Tado, heb alleen geen cv dus zou ik het daar vragen.

@Verwijderd ik ben tevreden en heb er bijna geen werk mee, gemiddeld na een week of 3 de aslade schoonmaken en stof van de ruit halen maar verder geen vreemde dingen. die standby functie is echt perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corona
  • Laatst online: 16-06-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 14:29:
@Corona ik ben daar ook geweest en heb veel informatie gehad! daarna met deze informatie naar de dealer gegaan die hem voor mij heeft geïnstalleerd.
Bevalt me nog steeds prima en heb ook de wifi module die samenwerkt met mijn Tado, heb alleen geen cv dus zou ik het daar vragen.

@Verwijderd ik ben tevreden en heb er bijna geen werk mee, gemiddeld na een week of 3 de aslade schoonmaken en stof van de ruit halen maar verder geen vreemde dingen. die standby functie is echt perfect!
Nou,we zijn geweest! je had gelijk,veel informatie en een zeer aimabele man! We zijn eruit hoe we het gaan doen en wat we moeten nemen.
We gaan eerst door de dealer alles laten berekenen,dan komt er een Dielle Scirocco idro pelletcv kachel,aantal kW zalmoeten blijken,dit gekoppeld aan een warmtewisselaar,waarschijnlijk 300 liter,dit als buffervat. Want het warmtapwatersysteem van de pelletkachel heeft een in mijn ogen te lage cw (cw4)waarde,terwijl hun ketel de juiste waarde heeft,nl cw6.
Maar ja,de vrouw des huizes wil een mooie vlam dus de ketel gaat m niet worden ;) .
Het buffervat neemt dan het warmtapwater voor zijn rekening. Probleem is alleen in de zomer,als ie het water moet verwarmen. Dus nu op zoek naar een buffervat met spiraal en een aansluit mogelijkheid voor een 3 kW element.

En dit alles gaat via het aan/uit principe aangestuurd worden d.m.v. Honeywell Evohome,tot er een update is naar open therm (naar wat ik begreep gaat dat komen,wanneer is een vraagteken).

Kortom,nu dus zorgen dat we ons huis verkocht hebben en dan kan het verbouwen van het nieuwe huis een aanvang nemen door te gaan plannen wie wanneer komt.
En gelijk kijken naar een goede zonnepanelen installatie. Heb daar al naar gezocht en kwam op een kwalitatief hoog aangeslagen merk, Solarwatt. Dus nu dat topic doorzoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Corona ja erg leuk hoeveel informatie je daar krijgt! ik ben er nog steeds blij mee en ga binnenkort mee naar Dielle met een collega die ook een pelletkachel wil. hij heeft mijn kachel zien branden en wil ook een rustig vuurtje hebben en weinig onderhoud en dat kan ik beamen met die van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marklinfan
  • Laatst online: 00:18
maartend schreef op maandag 18 december 2017 @ 19:56:Ben me aan het inlezen omdat ik mogelijk van mijn gasaansluiting af wil. Maar omdat ik geen zonnepanelen heb of kan plaatsen, zit ik er over te deken om een pelletmoederhaard aan te schaffen.
Hou er wel rekening mee dat binnen afzienbare tijd het stoken van hout verboden kan gaan worden tijdens mistig/windstil/windarm weer. Dit zijn weersomstandigheden waarbij vrijgekomen fijnstof en gifstoffen niet weg kunnen uit de woonwijk.

Dus als jij dan gasloos bent en geen electra verwarming hebt, en je houtgestookte installatie mag dan niet aan, dan krijg je het errug koud....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marklinfan
Geen idee hoe je woont maar als je afvoer boven de garage uitkomt is het wellicht te laag om anderen (en jezelf!) niet tot overlast te zijn met de rookgassen? Misschien zie je een goed afgestelde en keurig schone pelletkachel/cv visueel niet roken behoudens starten en verhogen, maar er komt wel degelijk een hoop rotzooi uit hoor!

In zijn algemeenheid, wat is het verrassend in dit topic hoe iedereen hier druk is met een pellet kachel of zelfs cv, terwijl dit voor de gezondheid slecht is (van jouzelf, je gezin en je buurtbewoners). Weegt een beetje besparing daar echt tegenop? Of hebben jullie je nog niet voldoende in de keerzijde van hout en pellet stook verdiept?

[ Voor 29% gewijzigd door marklinfan op 04-01-2018 09:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joppe113
Is dat jouw aan jouw om die conlussie te stellen? Wellicht hebben de mensen in dit topic zich best wel goed ingelezen en is jouw belerende toontje niet nodig. Zou ook kunnnen natuulijk.
marklinfan schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 09:40:
[...]

Geen idee hoe je woont maar als je afvoer boven de garage uitkomt is het wellicht te laag om anderen (en jezelf!) niet tot overlast te zijn met de rookgassen? Misschien zie je een goed afgestelde en keurig schone pelletkachel/cv visueel niet roken behoudens starten en verhogen, maar er komt wel degelijk een hoop rotzooi uit hoor!

In zijn algemeenheid, wat is het verrassend in dit topic hoe iedereen hier druk is met een pellet kachel of zelfs cv, terwijl dit voor de gezondheid slecht is (van jouzelf, je gezin en je buurtbewoners). Weegt een beetje besparing daar echt tegenop? Of hebben jullie je nog niet voldoende in de keerzijde van hout en pellet stook verdiept?

[ Voor 7% gewijzigd door joppe113 op 04-01-2018 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:26

Yucon

*broem*

Heeft iemand hier wel eens uitgezocht hoe het nu met de fijnstofuitstoot van die dingen zit? Ik zie in de specs van mijn kachel (anselmo cola ambra) alleen maar de ug/m3 vermeld staan. Maar zonder informatie over hoeveel m3 er per tijdseenheid doorheen gaat zegt dat nog niets.

De importeur zegt gek genoeg hier geen info over te hebben. Zo'n vreemde vraag is dat toch niet, weet iemand meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marklinfan
joppe113 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 10:56:
Is dat jouw aan jouw om die conlussie te stellen? Wellicht hebben de mensen in dit topic zich best wel goed ingelezen en is jouw belerende toontje niet nodig. Zou ook kunnnen natuulijk.
[...]
Belerende toon is niet de bedoeling hoor, jammer dat je dat eruit leest. Ook geen conclusie volgens mij. Ik vraag gewoon of pelletkachel stokers de voordelen van het pelletstoken verkiezen boven de gezondheidsnadelen (dat kan dus ja of nee zijn), óf dat ze niet op de hoogte zijn van gezondheidsnadelen en die afweging dus niet hebben kunnen maken (dat zou natuurlijk zomaar kunnen dat je die informatie mist, temeer omdat de overheid op dit moment nog subsidie verstrekt ook).

Een mooie vlam in huis zal vast een enorme WAF hebben, maar als de kinderen intussen slapen in kamers waar onnodig veel fijn- en gifstof naar binnenkomt vraag ik me af of je dát dan ook leuk vind? Of, is dat dus een nog te onbekende factor in dit verhaal? En als je je kachel overdag ook nog gebruikt, kunnen ze dus ook niet veilig in de achtertuin spelen tenzij de wind gunstig is (voor jouw achtertuin dan).

Zelf heb ik de open haard niet in gebruik, en me wel ff verdiept in houtkachels of pelletkachels maar mij leken de nadelen voor mijn buren en mijn gezin niet op te wegen tegen het plezier van warme vlammetjes in huis. Maar hier zul je geen enkele kachelverkoper over horen natuurlijk, die gooit je alleen maar mooie hoge rendementspercentages toe. Natuurlijk is een pelletkachel in sommige gevallen beter dan een houtkachel of haard, omdat de menselijke stoker vervangen is door een computer met sensoren, en de brandstof zijn over het algemeen veel optimalere houtkorrels dan het stukshout wat bij sommigen gewoon (soms zijknatte) vervoer-pallets of ander afval is. En dat is uiteraard bij lang niet iedere stoker zo maar je hebt ze er genoeg tussen (loop vanavond maar eens een rondje door de wijk), en bij pelletkachels kan dat niet of nauwelijks dus die heeft inderdaad een veel betere verbranding, maar het blijft hout verbranding.

[ Voor 21% gewijzigd door marklinfan op 04-01-2018 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marklinfan
Yucon schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 12:12:
Heeft iemand hier wel eens uitgezocht hoe het nu met de fijnstofuitstoot van die dingen zit? Ik zie in de specs van mijn kachel (anselmo cola ambra) alleen maar de ug/m3 vermeld staan. Maar zonder informatie over hoeveel m3 er per tijdseenheid doorheen gaat zegt dat nog niets.

De importeur zegt gek genoeg hier geen info over te hebben. Zo'n vreemde vraag is dat toch niet, weet iemand meer?
Dat is een heel lastig ding want die ug/m3 die je in de specificaties ziet zijn tijdens labtesten bepaald met de meest ideale omstandigheden zoals aanvoer lucht temperatuur, zuurstofgehalte en de kwaliteit/droogte van de gebruikte pellets. In normale huiselijke omstandigheden zal dit natuurlijk altijd afwijken. Vergelijk het met de verbruikstesten van auto's bijvoorbeeld.

Het totale gewicht fijnstof per kuub afvoerlucht (en inderdaad per tijdseenheid, of per kg pelletkorrels bv) zegt nog niet alles want fijnstof is er in meerdere gradaties. PM2.5 is moeilijker te filteren en schadelijker voor het lichaam dan PM10.
En naast fijnstof levert houtverbranding ook nog een breed scala andere stoffen op, voor een mooie lijst kan je bijvoorbeeld hier kijken: https://pelletkachelforum...okverbod-op-pelletkachel/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@marklinfan Ben het wel met je eens dat afvoer toch minimaal boven de nok van het huis uit moet komen. Volgens mij is dit overigens nog verplicht ook ivm fijnstof en gassen. Iig wel bij mijn houtkachel.Eens dat je bij windstil weer nooit moet gaan stoken.

Wat betreft rendement verschil tov een pelletkachel ben ik het niet met je eens. Ik stook hout wat 2 jaar ligt te drogen gemengd met houtbriketten. Als mijn kachel brandt zie je buiten nauwelijks rookpluimen, er blijft nauwelijks as liggen (stook nu iedere avond en 1x per 2 weken ruim ik de as op) en stook met mijn kachel 120m3 aan ruimte naar 21 graden met gemiddeld zo'n 6 blokken per avond. Ik heb overwogen mijn houtkachel te ruilen voor een pelletkachel totdat ik zag dat die dingen niet zuiniger stoken.

Erger vind ik zogenaamde schone electrische auto's die door kolencentrales worden gevoed. Maar dat is weer een andere discussie.
Pagina: 1 ... 17 ... 69 Laatste