tBoz schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 09:37:
@Verwijderd
Mijn Petit brandt ook niet optimaal met de huidige witte pellets. Hij zit tegen de 200* op stand 5.
Ik had de toevoer al wat verlaagd en ventilator standen verhoogd..
Mijn afvoer is ongeveer 1,4M in lengte en zal weinig natuurlijke trek creeren... dus verstandig de uitlaatgasventilator te verhogen?
Klinkt erg bekend die hoge temperaturen.
Was hier ook het probleem.
Om nu direct kort antwoord te geven op je vraag...., zorg eerst dat je een goede verbranding krijgt!
Je kan de eerder (laatst) genoemde instelling eens proberen? Dit geeft hier en bij @
jaapgvk een redelijk resultaat. Ik kan er natuurlijk geen garanties op geven gezien de pellets en pijp anders zijn. Maar op die meter korter moet het niet veel uitmaken denk ik.
Origineel staan de waardes veeeeel te rijk, zwarte ruit binnen korte tijd, erg vervuilend en te heet.
De ventilator die de kamer in blaast (wisselaar) kan je maximaal gebruik van maken, meer liters per uur aan warme lucht is altijd beter! Echter hier neemt ook meteen het geluidsniveau toe, wat best wel wat geluid maakt en storend kan zijn. Ook koelt het de wisselaar weer een beetje terug waardoor het weer wat meer warmte kan onttrekken aan de rookgastemperatuur waardoor deze waarde weer zakt!
Het is een beetje spelen met de juiste waardes. Onthoud je oude instelling mocht je het niks vinden, dan kan je ze altijd terug zetten. Mocht je iets veranderen doe dit dan in kleine stapjes. Prioriteit is lucht boven brandstof, een verandering in lucht zie je vrij snel en met brandstof moet je eerst wel een tijd wachten tot het branden gestabiliseerd is.
Is je brandstof/lucht verhouding te rijk... dan heb je een vette en vervuilende vlam (wat veel mensen mooi vinden om te zien zoals een kachel of openhaart!)
Is je verhouding te arm, dan zal je vlam erg fel en nerveus zijn. Wat een hoop mensen juist niet mooi vinden.
Bij een pelletkachel zal je vrijwel altijd een iets wildere vlam hebben, het is tenslotte een geforceerde verbranding welke aangejaagd word door een ventilator!
Hopelijk kan je hier iets mee..
Gr,