Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het pelletkachel topic

Pagina: 1 ... 24 ... 32 Laatste
Acties:

• Guido7619
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 15-07 17:58
Darkz0rs schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 17:35:
@Guido7619 ik heb geen idee wat jij een lage besparing noemt. Wij besparen ruim 1400m3 gas. Dit is toch bijna 700 euro per jaar. Gaat dan nog 200€ aan pellets af. Dan is dit nog 500€ ... Lijkt me redelijk significant. En ja boven zetten wij wel de CV aan. Ik ga niet in de kou zitten. Maar dat is alleen savonds een uurtje denk ik.
Ja, hoe meer gas je verbruikt, hoe meer je bespaart. Maar ik stook ongeveer 750 kuub gas per jaar, inclusief douchen. Stel dat ik 500 kuub gas ga besparen, dan is dat maar 340 euro. Op een investering van 6100 zou je dan een tvt hebben van 20 jaar.

Het is vooral het stukje comfort waar ik het voor doe. En het gas zal natuurlijk wel steeds duurder worden, de besparing neemt dus jaarlijks toe.

Het zou verstandiger zijn geweest als ik een warmtepomp zou nemen. Maar dan mis je nog steeds de fijne warmte van een kachel.

• Guido7619
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 15-07 17:58
buiter schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 16:43:
[...]

Dit zou gewoon verboden moeten worden.
Vernaggelen van je woning. :N
Nog eens nagemeten, het is 9 meter. Een andere optie was via het dak van de garage. Dan heb je maar 1.5 meter pijp. Komt de kachel wel op een andere plek in huis te staan.

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 24-08 16:48

Yucon

*broem*

marklinfan schreef op donderdag 22 november 2018 @ 20:42:
Als je een houtkachel neerzet moet je zeker lucht van buiten pakken, dan kun je bij wind-arm weer nog je eigen ventilatie sluiten tijdens het stoken zodat alleen je buren wellicht wel in de fijnstof zitten en jij niet...
Dit is feitelijk onjuist. Als je op straat naast een huis waar pellets gestookt worden staat is er geen duidelijk hogere aanwezigheid van fijnstof meetbaar, ondanks dat je steeds zo stug het tegendeel loopt te beweren of op z'n minst probeert te suggereren. Wel belangrijk is natuurlijk dat je als je mechanische ventilatie hebt je de aanzuiging alleen al voor de geur niet naast de schoorsteen moet moet maken. Maar dat mag verder duidelijk zijn.

Je hebt in dat houtstooktopic trouwens altijd nog eens voorgesteld met een fijnstofmeter langs te komen.. ik heb je nog steeds niet gezien. Koffie staat klaar.

• Bitspark
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 03-08 22:08
Hallo samen,

Ik gebruik dit jaar voor het eerst een pelletkachel (nieuw huis gekocht waar deze in zat). Eerst maar eens wat informatie over onze installatie voor ik vragen ga stellen.

We hebben een Artel Boiler 20AR. Dit is een Pellet C.V. installatie. Deze is aangesloten op een warme buffer van 250 liter. Vanuit deze warme buffer word de vloerverwarming gevoed. De retouren uit de vloerverwarming loopt via een koude buffer van 1250 liter terug naar de warme buffer in.

Het vloerverarmingsdeel dat ingeschakeld is op dit moment (badkamer kan ik los bijschakelen) betreft alleen de woonkamer, keuken en bijkeuken. Dat zal in totaal iets zijn van 85m2.

Het huis heeft energielabel A.

Ik gebruik NRW Pellets.

Optioneel kan ik een circuit inschakelen welke vanaf de warme buffer ook een aantal radiatoren voed. De retouren uit deze radiatoren lopen ook weer via de koude buffer terug naar de warme buffer.

Waarom dit zo is gebouwd weet ik niet. Ik dacht altijd dat een huis maar 1 buffer heeft, al dan niet bestaande uit meerdere vaten. Maar deze vaten hebben in mijn optiek allemaal dezelfde temperatuur. Blijkbaar is dat bij ons niet zo gemaakt.

Wat me opvalt is dat als ik het radiatoren circuit inschakel, de vaten binnen enige tijd exact gelijk gaan lopen qua temperatuur. Dit (mijn redenatie) zal dan komen doordat de radiatoren eigenlijk hoog calorische radiatoren zijn, dus geschikt voor hogere temperaturen. Die krijgen de 50 graden die erdoor loopt niet snel genoeg afgegeven waardoor de retour dan dus nog altijd teveel energie bevat en dus de 1250 liter koude buffer begint te verwarmen. Ik weet niet of dit juist is.

Ik weet nog niet hoe ik dit systeem juist moet inzetten. Daarom dat ik een aantal vragen wil stellen in de hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

1) Als ik nu stook laat ik het radiatoren circuit uit staan. Vervolgens verstook ik ongeveer 1 zak (15Kg) per dag. Dan moet ik met de huidige temperaturen (+/- 4 graden buiten) een uur of 8 stoken wil ik het binnen van 18 graden naar 20 graden krijgen.

Bijvoorbeeld vandaag: ik ben begonnen met stoken om 10:00. Toen was de woonkamer 18 graden, de vloer koud. Warme buffer was 33 graden, koude 20. De warme buffer is nu (12:42) ongeveer 57 graden en de koude 21. De vloer begint een voorzichtig aan lauw te worden. Woonkamer nog altijd 18 graden.

Wat is de juiste manier van stoken? Moet ik beide buffers gelijk laten lopen en dus een grote buffer van 1500 liter maken. Vervolgens die iedere dag bijhouden? Het punt lijkt mij nu dat ik altijd eerst de hele vloer moet warm stoken, iedere dag opnieuw en daarna pas warmte begin te krijgen.

2) Ik heb iedere dag als ik de ketel even bekijk, een laagje zwarte koek onderin de branderbak liggen, dat moet ik er uit kloppen, want soms wil hij daardoor niet starten omdat er geen ontbranden plaatsvindt. Voor mijn gevoel zit er iets niet goed bij de instellingen. Ook zie ik altijd witte rook uit de pijp komen buiten.Dat zou toch alleen in het begin moeten zijn bij opstarten?

Want in mijn kantoorruimte heb ik een italfouco staan die dat niet heeft. als ik die warm stook zie ik de eerste 10 minuten wat witte rook, daarna geen rook meer alleen maar 'warmte' uit de pijp en daar is niks te zien van aanslag of koek in de brander.

Ik hoop dat jullie me wat verder kunnen helpen.

• Vuiltje
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 24-08 21:42
8 uur op 15 kilo is wel erg lang.
Ik heb een 14kW dielle CV en doe daar maximaal 6 uur mee.
Als jouw 20AR 20kW (ik ken hem niet) is, stookt hij erg zachtjes.

Vuiltje wijzigde deze reactie 25-11-2018 13:41 (6%)

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis.

• Yucon

Yucon

*broem*

Wisten jullie dit:
Houtpellets kunnen koolmonoxide produceren

Jetty Middelkoop is adviseur gevaarlijke stoffen (AGS) bij de brandweer en kent de gevaren van de pellets. ‘Er zijn voorbeelden waar mensen een opslag van pellets binnen zijn gegaan en meteen door de hoge concentratie koolmonoxide het bewustzijn verloren. Het is daarom van groot belang om te weten dat houtpellets koolmonoxide kunnen produceren. Wees je er bewust van. Ik zou de mensen willen adviseren indien mogelijk de ruimte waarin de pellets zich bevinden continu te ventileren. Sla je de pellets in grote hoeveelheden op in een bunker of kelder? Zorg dan dat je een koolmonoxidemelder ophangt. Koolmonoxide ruik en proef je immers niet.’

De leverancier van pelletopslagen hoort de koper hier trouwens standaard over te informeren en de toegangsdeur van een bulkopslag van een waarschuwing te voorzien. Is dat niet gebeurd? Vraag hier dan alsnog naar!
bron: https://www.brandweer.nl/...aweBNyEjTEiJvjO6vJSvymQSg

• Ron6363
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 09:36
hallo DatraxZ,

Wij hebben sinds nov 2017 een Animo Pure pelletkachel welke inmiddels ruim 2800 uren heeft gebrand. Kachel werkt naar volle tevredenheid.
Vraag: heb jij de kachel met de bovenaansluiting (dus met een vlakke achterkant en dus slechts 10 cm van de muur)?

• DatraxZ
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 18:12

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Ron6363 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 15:11:
hallo DatraxZ,

Wij hebben sinds nov 2017 een Animo Pure pelletkachel welke inmiddels ruim 2800 uren heeft gebrand. Kachel werkt naar volle tevredenheid.
Vraag: heb jij de kachel met de bovenaansluiting (dus met een vlakke achterkant en dus slechts 10 cm van de muur)?
Onze Animo Pure heeft een idd een bovenaansluiting en staat slechts 8 cm van de muur. Dat is eigenlijk iets te dicht, volgens de handleiding dient de afstand minimaal 10 cm te bedragen. Bij vollast gedurende enkele uren wordt de muur boven achteraan de kachel flink warm.
We gebruiken deze kachel als hoofdverwarming voor het volledige huis (120m² , bouwjaar '91 - Na-Isolatie werken in uitvoering).

Bedrijfsuren : 403h
Verbruik pallets : 565Kg

Ben er erg tevreden van, maar toch reeds enkele bugjes ontdekt : het is mogelijk om de aslade te verwijderen terwijl de bodem van de brandkamer aan het draaien is tijdens het reinigen, waardoor deze kan klemlopen tegen de half uitgetrokken aslade. Dat zou een deur sensor op de aslade deur van enkele euro's kunnen vermijden. Er zit ook wat offset op de externe ruimtevoeler t.o.v. de werkelijke kamertemperatuur.+-2°C. Verder is de besturing via het internet soms wat stroef: bvb het verhogen van het vermogen via de schuifbalk moet ik soms 2x doen alvorens het commando ook effectief geregistreerd is.

Ik stook er Ecopower pellets in, die laten na 4 dagen (+-4 zakken pallets) stoken een zwart-grijze as laag na op de schuin aflopende delen onderaan de brandkamer. Even met de borstel/stofzuiger erdoor, en daarna weer 4 dagen stoken.

Ik heb tijdens mijn laatste zoektocht naar koude bruggen toevallig enkele snapshots in IR van de kachel genomen :

• maartentmm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 16:54
goedemorgen,

mijn ketel is bijna stuk heter dan 37graden wordt hij niet. Hier wordt/krijg ik mijn huis niet warm mee. Met een warmtepomp dus ook niet. dus het wordt een nieuwe plof ketel of een palletkachel. voor sww heb ik al een boiler. voor het verwarmen heb ik een Bosch VRC 24 en een airco beneden voor de bij verwarming.
dit model had ik al gevonden: https://www.cvkoopjes.nl/...etketel-23-kw.html#idTab5
is dat wat of hebben jullie een beter advies. mag ook via PM

2900Wp ZZW verwarmd met 2x FTXC35 boven 5graden onder de 5 met palletketel Victoria 16KW, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Nu online
maartentmm schreef op donderdag 29 november 2018 @ 09:33:
goedemorgen,

mijn ketel is bijna stuk heter dan 37graden wordt hij niet. Hier wordt/krijg ik mijn huis niet warm mee. Met een warmtepomp dus ook niet. dus het wordt een nieuwe plof ketel of een palletkachel. voor sww heb ik al een boiler. voor het verwarmen heb ik een Bosch VRC 24 en een airco beneden voor de bij verwarming.
dit model had ik al gevonden: https://www.cvkoopjes.nl/...etketel-23-kw.html#idTab5
is dat wat of hebben jullie een beter advies. mag ook via PM
Nadeel is deze kachel heeft geen eigen pomp, wel expansie en meng ventiel aan boord. Subsidie bedrag klopt niet meer.
Ja ik heb beter advies, kijk op website van meneer Versluys uit wissekerke en bekijk de Victoria ketel.

Deze dus, krijg je 250 euro op toe!
http://houtencvkachel.nl/product/victoria-classic-16-5/

reneeke1970 wijzigde deze reactie 29-11-2018 11:30 (5%)

• Boomster
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 16:38
Kan iemand nu eens duidelijk uitleggen welke pellets het beste/beter zijn.
Een pellet uit puur naaldhout of een naald/loof pellet?
Zie door de pellets het bos niet meer. Elke website zegt iets anders.

• Camperdak
  • Laatst online: 24-08 16:12
Het is net als met auto's de beste is die je 100.000 km overal brengt zonder problemen. dus dit geld voor iedereen een ander merk.

Dit is ook met pellets zo.

Gr uit het grote pellet bos

• Darkz0rs
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 17:39
Dat is niet waar. Een hardhout pellet geeft bij verbranding meer chloorgas. Dit is schadelijk voor het binnen werk van de kachel en rookgasafvoer. Ik heb kachels gezien die na 3 jaar branden op hardhout pellets compleet opgefikt zijn.

• Atomic2005
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 24-08 23:31

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Pellet schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 13:48:
Hallo,
Ik heb sinds 2 maanden een Justfire Ps-15-2 classic pelletkachel. Deze bevalt erg goed, heeft iemand hier al ervaring mee?

Groeten, Henk
Deze "Henk" heeft zich alleen op Tweakers aangemeld om dit te posten. Want heeft zich geregistreerd, dit gepost en daarna niet meer online geweest.. :+

"Henk" zal dit type Pelletkachel wel zelf verkopen waarschijnlijk..

4000Wp - Zuid Live PVoutput & 7560Wp - Oost/West/btjeZuid - Live PVoutput & Atlantic 200L

• Camperdak
  • Laatst online: 24-08 16:12
Dat kan. maar dan heb je misschien geen goede kachel gehad.
Je hebt wel gelijk het was ook zomaar een opmerking.
Meer omdat je toch niet uit deze discussie komt.

• maartentmm
reneeke1970 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 09:49:
[...]

Nadeel is deze kachel heeft geen eigen pomp, wel expansie en meng ventiel aan boord. Subsidie bedrag klopt niet meer.
Ja ik heb beter advies, kijk op website van meneer Versluys uit wissekerke en bekijk de Victoria ketel.

Deze dus, krijg je 250 euro op toe!
http://houtencvkachel.nl/product/victoria-classic-16-5/
top bedankt!
zit daar wel een pomp in dan? weegt dat ding echt 260KG? dan moet hij in de schuur komen.
zeker een mooi ding. zou ik die op 15mm kunnen aansluiten met een t stuk die de radiator in gaan?
zo niet dan moet ik 22mm extra leiding naar boven trekken.

2900Wp ZZW verwarmd met 2x FTXC35 boven 5graden onder de 5 met palletketel Victoria 16KW, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• reneeke1970
  • Nu online
maartentmm schreef op donderdag 29 november 2018 @ 22:12:
[...]

top bedankt!
zit daar wel een pomp in dan? weegt dat ding echt 260KG? dan moet hij in de schuur komen.
zeker een mooi ding. zou ik die op 15mm kunnen aansluiten met een t stuk die de radiator in gaan?
Ja die heeft pomp, alleen geen meng ventiel ingebouwd, maar dat legt hij je wel uit als je daar besteld. En ja dat ding is loodzwaar, ga jij geen trapje mee op

• Erwin_83
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 17:25

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

Boomster schreef op donderdag 29 november 2018 @ 13:33:
Kan iemand nu eens duidelijk uitleggen welke pellets het beste/beter zijn.
Een pellet uit puur naaldhout of een naald/loof pellet?
Zie door de pellets het bos niet meer. Elke website zegt iets anders.
Even uit me hoofd dacht ik dat de importeur van mijn pelletkachel aangeeft dat je geen hardhout pellets moet stoken omdat hardhout te hoge temperaturen geeft. Hier is de pallet van vorig jaar bijna op, dus binnenkort weer eens opzoek naar een pallet met pellets.

• Bitspark
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 03-08 22:08
Vuiltje schreef op zondag 25 november 2018 @ 13:41:
8 uur op 15 kilo is wel erg lang.
Ik heb een 14kW dielle CV en doe daar maximaal 6 uur mee.
Als jouw 20AR 20kW (ik ken hem niet) is, stookt hij erg zachtjes.
Als ik nu stook van 0800 's ochtends tot ongeveer 1800 'savonds, gaat er iets meer dan een zak doorheen, laat ik zeggen 1,3 (dus grofweg 20kg).

Door mijn stookritme aan te passen heb ik nu een constante temp van 21 graden. dat is wat heet, ik zit nog te spelen met de thermostaat kraan op de vloerverwarming. Maar ik moet zeggen ik ben op dit moment niet heel ontevreden. Als ik dat doortrek zal ik zo rond de 2.5 a 3 pallets pellets verstoken wat neerkomt op ongeveer 750 a 900 euro. voor een heel seizoen is dat niet slecht. maar goed we zien het wel. eerste jaar dit. dus afwachten.

• Vuiltje
Het is inderdaad heel wat anders dan een eenvoudige gas-cv.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis.

• maartentmm
Morgen ga ik hem bestellen. Tot nu toe is er nog niet op mijn mail gereageerd, toen ik vrijdag belde tot wanneer de aanbieding geldig was werd er wel gelijk opgenomen. Leidingen aanbrengen moet wel lukken alleen met de rook gas afvoer heb ik geen ervaring. Waar kan ik goedkoop een Pelletkachel afvoer set kopen voor die palletketel? zoiets?
https://www.pelletkachell...compleet-gevel-2-5-meter/
nog meer dingen waar ik op moet letten?

bedankt voor de hulp. Het lijkt idd een overhaaste aankoop. Ik zeg altijd vaak ben je te bang. Mijn CV nu wordt niet warmer dan 37 graden vandaar dat er snel iets gefixt moet worden voordat het echt koud wordt.
maar het moet wel goed aangesloten worden..

bedankt voor de hulp
reneeke1970 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 04:56:
[...]

Ja die heeft pomp, alleen geen meng ventiel ingebouwd, maar dat legt hij je wel uit als je daar besteld. En ja dat ding is loodzwaar, ga jij geen trapje mee op

• Yucon

Yucon

*broem*

Atomic2005 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 16:32:
[...]

Deze "Henk" heeft zich alleen op Tweakers aangemeld om dit te posten. Want heeft zich geregistreerd, dit gepost en daarna niet meer online geweest.. :+

"Henk" zal dit type Pelletkachel wel zelf verkopen waarschijnlijk..
Henk meldt over een week waarschijnlijk dat hij hem gekocht heeft en het ding geweldig bevalt :+

• reneeke1970
  • Nu online
maartentmm schreef op zondag 2 december 2018 @ 22:50:
Morgen ga ik hem bestellen. Tot nu toe is er nog niet op mijn mail gereageerd, toen ik vrijdag belde tot wanneer de aanbieding geldig was werd er wel gelijk opgenomen. Leidingen aanbrengen moet wel lukken alleen met de rook gas afvoer heb ik geen ervaring. Waar kan ik goedkoop een Pelletkachel afvoer set kopen voor die palletketel? zoiets?
https://www.pelletkachell...compleet-gevel-2-5-meter/
nog meer dingen waar ik op moet letten?

bedankt voor de hulp. Het lijkt idd een overhaaste aankoop. Ik zeg altijd vaak ben je te bang. Mijn CV nu wordt niet warmer dan 37 graden vandaar dat er snel iets gefixt moet worden voordat het echt koud wordt.
maar het moet wel goed aangesloten worden..

bedankt voor de hulp

[...]
Die doorvoer is wel goed, mits ruim op eigen terrein voor de overlast. Anders zou ik toch wel proberen boven nok uit te komen. Ik heb mijn oude CV pijp gebruikt.
Rien heeft het heel druk dus die reageerd wat traag inderdaad.
Die aanbieding is al ruim een jaar dus dat blijft wel even.
Hij is enige importeur in nl van die kachel

• maartentmm
reneeke1970 schreef op maandag 3 december 2018 @ 10:17:
[...]

Die doorvoer is wel goed, mits ruim op eigen terrein voor de overlast. Anders zou ik toch wel proberen boven nok uit te komen. Ik heb mijn oude CV pijp gebruikt.
Rien heeft het heel druk dus die reageerd wat traag inderdaad.
Die aanbieding is al ruim een jaar dus dat blijft wel even.
Hij is enige importeur in nl van die kachel
Net gebeld en hij was idd vorige week bij zijn importeur geweest. De rookgasafvoer hoeft niet tot de nok als die maar minimaal 4,5m hoog is en boven de dakgoot zit. condens gaat ook via de afvoer toch?

• reneeke1970
  • Nu online
maartentmm schreef op maandag 3 december 2018 @ 10:35:
[...]

Net gebeld en hij was idd vorige week bij zijn importeur geweest. De rookgasafvoer hoeft niet tot de nok als die maar minimaal 4,5m hoog is en boven de dakgoot zit. condens gaat ook via de afvoer toch?
Er komt t stuk tussen met dop naar beneden, daar loopt condens in die door opwarmen weer verdwijnt.

• maartentmm
reneeke1970 schreef op maandag 3 december 2018 @ 10:55:
[...]

Er komt t stuk tussen met dop naar beneden, daar loopt condens in die door opwarmen weer verdwijnt.
aah oké duidelijk. En waar kan ik die onderdelen voor een goede prijs/kwaliteit bestellen?
Misschien is het een optie om het e.e.a op te sommen in de topic start.

• Vuiltje
maartentmm schreef op maandag 3 december 2018 @ 10:35:
[ De rookgasafvoer hoeft niet tot de nok als
Ik heb altijd begrepen dat het wel moest.
Kan echter nu het bouwbesluit(als het daar al in staat) of een andere tekening niet vinden.

• maartentmm
Vuiltje schreef op maandag 3 december 2018 @ 11:15:
[...]

Ik heb altijd begrepen dat het wel moest.
Kan echter nu het bouwbesluit(als het daar al in staat) of een andere tekening niet vinden.
Als je in een tussenwoning hebt zou ik dat wel doen maar ik woon aardig vrij op de hoek dus daar maak ik mij niet druk om. officieel moet het wel en zeker als je buren beginnen te klagen.

• tycoon12345
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 19-08 15:17
Bij toeval op dit forum gekomen ,tav Vuiltje mijn verbazing is groot wij hebben precies dezelfde dielle
scirocco 14Kw cv inmiddels bijna 2 jaar in bezit precies de zelfde problemen boven scharnier van de deur opgevuld 2mm met ringetjes , hitte bestendig lint in deur afgeplakt met aluminium tape ook nog kleine lasnaden afgekit met hittebestendige siliconen , aanvoer uit kruipruimte woning ,afvoer 8cm dubbel geisoleerde pijp ivm condens buitenkant rookkanaal pellets plosplan vermogenkeuse constant pot 3 , vijzelkalibratie -1 , ventielator kalibratie set 2 kachel is hoofdverwarming en zijn er nu zeer blij mee , na toch wel moeilijk begin , 1 keer in de week schoonmaken in de winter groet.

• Vuiltje
@tycoon12345
Dank voor je bericht.
Gelukkig nog een kachel die niet deugde.

Mijn verhaal over dielle scirocco: https://nl.trustpilot.com/review/www.euron-kachels.nl

Misschien wil je de moeite nemen om ook een review te plaatsen.

Vuiltje wijzigde deze reactie 03-12-2018 13:56 (9%)

• Oxellaar
  • Niet online
maartentmm schreef op donderdag 29 november 2018 @ 22:12:
[...]

top bedankt!
15mm is niet aan te raden voor zo'n hoog vermogen. 16kW op zo'n dunne leiding gaat niet lukken

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0

• maartentmm
Oxellaar schreef op maandag 3 december 2018 @ 15:22:
[...]

15mm is niet aan te raden voor zo'n hoog vermogen. 16kW op zo'n dunne leiding gaat niet lukken
wordt idd 22mm. ik moet alleen mijn buis ff doorsnijden en vernikkelde sokjes er op knellen.

• tycoon12345
  • Laatst online: 19-08 15:17
Ik heb nooit geklaagd , omdat de kachel niet goed werkte op de kachelpijp van de oude houtkachel , door de relatief koude rookgassen moest de kachel erg hard branden voor goede trek , dit heb ik aangepast door dunner pijp met isolatie in oude dubbelwandige kachelpijp te schuiven , de deur is een ander verhaal paste niet goed en ging erg moeilijk open en dicht dit aangepast waardoor het lint ook niet meer goed zat , uiteindelijk gaat alles goed dus om nu een slechte review te schrijven wat betreft mijn eigen schuld [de kachelpijp] vind ik een beetje te ver gaan , sorry

• reneeke1970
  • Nu online
maartentmm schreef op maandag 3 december 2018 @ 11:09:
[...]

aah oké duidelijk. En waar kan ik die onderdelen voor een goede prijs/kwaliteit bestellen?
Misschien is het een optie om het e.e.a op te sommen in de topic start.
Geloof dat ik zaken deed met kachel materialen shop punt nl.
Maar het barst van de shops, ook gewoon bij warmteservice

• Oxellaar
  • Niet online
maartentmm schreef op maandag 3 december 2018 @ 16:30:
[...]

wordt idd 22mm. ik moet alleen mijn buis ff doorsnijden en vernikkelde sokjes er op knellen.
Waarom vernikkelde koppelingen?

• maartentmm
Oxellaar schreef op maandag 3 december 2018 @ 20:16:
[...]

Waarom vernikkelde koppelingen?
Staat iets mooier. Kan ook gewoon messing nemen

• Snipercamper
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 23-08 13:44
@tycoon12345 de afstelling is belangrijk en heeft een dealer bij mij gedaan.
@Vuiltje volgens mij heb je echt de pik op ze als ik zo je reacties eens doorlees.
Heb er zelf ook eentje en ben er goed tevreden over, weet niet wie je dealer is want ik ben in Raalte doorverwezen met een lijstje dealers en heb hem dan ook niet bij Euron in Raalte gekocht maar via hun dealer. wie was jou dealer dan vuiltje?

• Vuiltje
Die wordt toch niet genoemd in het verhaal?
Het is toch een review van de importeur?
Ik heb op pelletkachelforum.nl (later ontdekte ik dat dat van euron zelf is, want alles van mij is verwijderd. hij heeft dat zelfs zelf gezegd) mijn probleem voorgelegd en daarna op hun facebookpagina.
Pas toen alles aan de grote klok hing is de importeur langs gekomen om te komen kijken.
Ik vind het niet nodig om mijn dealer in deze wantoestanden te betrekken, die heeft gewoon zijn werk gedaan.

• koendio
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 10:39
in de openingspost staat (nog?): Een pelletkachel mag op een "lage uitvoer"; je hoeft dus geen dikke pijp boven je dak uit te brengen; een pijpje naar buiten volstaat, net als bij gashaarden/ketels.

ik was vandaag bij een zaak waar ze aangaven dat de afvoer zeer waarschijnlijk toch boven de nok vh huis moet uitkomen (afhankelijk van het bouwbesluit, maar bij de meeste huizen moet het ver van ramen etc vandaan blijven).
Hoe zit dit nu?

• Darkz0rs
@koendio simpel gezegd moet je uitkomen in de vrije uitmonding gebied. In druk bewoond gebied is dit vaak boven de nok. Maar een gevel doorvoer kan ook goed en functioneel zijn mits het vrij uitmond. Denk aan een boerderij op het platteland met buren 2 km verderop.

Technisch is een goede trek wel erg belangrijk. Hier heb je dus wel een beetje lengte aan schoorsteen nodig.

Het antwoord is dus per situatie verschillend. Woon je in een woonwijk. 200% boven de nok.

• Erik_F
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 11-08 08:43
Beste forumleden,

Ik heb inmiddels mijn pelletkachel Artel Cayenne 14kw nu dik 1 jaar en sinds 2 weken heb ik elke dag en soms meerdere keren een foutmelding. Hij geeft dan Alarm 8 aan en dat zou iets met uitlaatgas druk te maken hebben. De pelletkachel is dmv een muur doorvoer op 1.5 meter uitgevoerd. Het buiten gedeelte is afgedekt met een kapje.

Er is mij verteld dat wanneer alarm 8 afgaat, dat dit te maken heeft dat de wind dermate hard is, dat de pelletkachel in zijn beveiliging gaat. Ik woon in een twee-onder-een-kap en aan 1 kant is de volgende woning pas over circa 150 meter. Dit betekend dat de wind van alle kanten komt en soms rond circuleert.

De vraag is natuurlijk, is dit daadwerkelijk de oorzaak? (De wind) of kan het nog ergens anders aan liggen? Dit probleem heeft zich vorig jaar niet afgespeeld. Ook met de herfst etc geen problemen gehad.

De pelletkachel heeft nog geen onderhoud gehad en ook de schoorsteen is niet schoongemaakt. De dealer zegt dat de kachel zelf aangeeft wanneer die onderhoud nodig heeft. Omdat de pelletkachel vorig jaar deze problemen niet had, dacht ik zelf dat het eventueel te maken had met het onderhoud.

Hoe denken jullie hierover? Heb nu buiten een 90 graden buis erop gezet die naar beneden richt, dan de kap erop. Misschien dat dit eventueel zal helpen tegen de wind?

Groet,
Erik

• Oxellaar
  • Niet online
@Erik_F zit de verbrandingsluchttoevoer op dezelfde plaats door de gevel, als de rookgasafvoer? Als dat het geval is, dan zou wind geen invloed mogen geven.
De winddruk is op beide openingen namelijk gelijk en dus in balans.

• Erik_F
Oxellaar schreef op zondag 9 december 2018 @ 23:07:
@Erik_F zit de verbrandingsluchttoevoer op dezelfde plaats door de gevel, als de rookgasafvoer? Als dat het geval is, dan zou wind geen invloed mogen geven.
De winddruk is op beide openingen namelijk gelijk en dus in balans.
Alleen de rookafvoer is door de gevel (1 buis van 80mm). Aan de achterkant van de pelletkachel zelf zit een kleine opening waar die lucht aanzuigt de kachel in. Dit bedoel je Oxellaar?

• Oxellaar
  • Niet online
@Erik_F Ja dat bedoel ik.... Alleen pakt de kachel nu zijn verbrandingslucht van binnen, dat is jammer. Want dan kun je zulke klachten krijgen met harde wind en daarbij ben je extra aan het ventileren om je kachel van lucht te voorzien.

Het kan zijn dat vervuiling van 1 jaar stoken, net te veel weerstand geeft en dat daardoor nu dit probleem zich voordoet.

• Erik_F
Oxellaar schreef op zondag 9 december 2018 @ 23:18:
@Erik_F Ja dat bedoel ik.... Alleen pakt de kachel nu zijn verbrandingslucht van binnen, dat is jammer. Want dan kun je zulke klachten krijgen met harde wind en daarbij ben je extra aan het ventileren om je kachel van lucht te voorzien.

Het kan zijn dat vervuiling van 1 jaar stoken, net te veel weerstand geeft en dat daardoor nu dit probleem zich voordoet.
Dank voor je antwoorden. Ik heb eind vd middag een 90 graden bocht erop gezet buiten. Deze heb ik naar beneden laten richten met het afdek kapje erop. Dit kan geen kwaad toch? Rook komt er mooi uit.

Dit gedaan zodat de wind er niet in kan. Na deze aanpassing vanmiddag, heb ik geen alarm 8 meer gehad.

Erik_F wijzigde deze reactie 09-12-2018 23:28 (5%)

• Knielen
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 18:43
Hoi @Erik_F ,

Heb je niet een gevaarlijke situatie gecreëerd? Je geeft aan dat je met een enkele 80mm buis door de muur gaat, volgens mij heb je dan kans op brandgevaar, je zal altijd met een geïsoleerde buis door je muur heen moeten.
Ook vraag ik me af of je wel een goede verbranding hebt doordat je nu niet voldoende trek krijgt, 1,5 meter omhoog is al niet veel en dan ook nog 90 graden naar beneden zal helemaal veel weerstand geven.

Xiaomi Mi Note 3 | Galaxy Tab A 10.5

• Erik_F
Knielen schreef op maandag 10 december 2018 @ 08:07:
Hoi @Erik_F ,

Heb je niet een gevaarlijke situatie gecreëerd? Je geeft aan dat je met een enkele 80mm buis door de muur gaat, volgens mij heb je dan kans op brandgevaar, je zal altijd met een geïsoleerde buis door je muur heen moeten.
Ook vraag ik me af of je wel een goede verbranding hebt doordat je nu niet voldoende trek krijgt, 1,5 meter omhoog is al niet veel en dan ook nog 90 graden naar beneden zal helemaal veel weerstand geven.
De buizen zijn dubbelwandig uitgevoerd. De installatie is door een erkend bedrijf gedaan. Die 1.5 meter heeft dat bedrijf zelf aangehouden. Ik meende zelf dat je ze rechtstreeks van de pelletkachel door de muur naar buiten kan doen. Die 90 graden bocht naar beneden gericht werkt wel. De rook komt er goed uit, wat bedoel je precies met trek? De pelletkachel die blaast de rook naar buiten

• Knielen
Omdat je sprak over 1 buis van 80 mm door de gevel had ik aangenomen dat deze enkelwandig was, excuus.
En betreffende de trek, ondanks dat de rookgassen actief worden afgevoerd, wordt er volgens mij altijd geadviseerd een langere afvoer te hebben waardoor natuurlijk trek voor nog betere afvoer zorgt. Maar als je hier geen problemen mee hebt en niet iedere dag je ruitje aan het poetsen bent dan werkt het bij jou prima.

• Erik_F
Ruitje maak ik wel om de dag schoon omdat er toch wel wat roet op zit. Ook zuig ik meestal dagelijks de pelletkachel uit, dit meer omdat ik heb graag schoon wil hebben.

Ik hoop als die onderhoud heeft gehad het beter gaat doen en alarm 8 niet meer voorkomt. Ik lees wel overal dat er geadviseerd word om jaarlijks groot onderhoud uit te voeren. De dealer zegt dat de pelletkachel het zelf aangeeft, Dusja. We gaan gewoon voor het jaarlijks groot onderhoud, kan nooit kwaad denk ik.

Wat ik eventueel ook kan doen, is buiten de mondstuk 90 graden omhoog en dan 2 meter verder omhoog met een enkelwandige buis en dan een kap erop. Dan heeft die denk ik meer trek? Hoe denken jullie?

• Vuiltje
Dat er een knoeier bezig is geweest met je afvoer "door de muur".
Erik_F schreef op maandag 10 december 2018 @ 08:48:
De dealer zegt dat de pelletkachel het zelf aangeeft
Als je niet weet waarop de service-teller gezet is, blijft het afwachten.

Vuiltje wijzigde deze reactie 10-12-2018 14:06 (38%)

• jantje112
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 18:25
In mijn woning (jaren 50) zit een gemetselde schoorsteen, dus is dicht en daarin loopt een afvoerbuis voor de gaskachel. Hier wil ik graag een pelletkachel voorzetten, de Artel Petite (deze staat hier al een jaartje te wachten)

Wat is raadzaam mbt de afvoer? Kan er door de gaskachelbuis een flexibele 80mm slang? Of beter de buit verwijderen en een compleet nieuwe afvoer etc?

• Patrick_vN
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 01-03 16:38
Wij hebben afgelopen week voor de Nordic Fire Victor 8 gekozen. Wie heeft er ervaring met deze pelletkachel qua geluid?

Daarnaast lees ik overal dat het rookkanaal boven de nok moet uitkomen. Nu hebben wij aan de voorzijde van het huis op de eerste verdieping een stukje platdak. Door de verkoper werd gezegd dat het rookkaneel prima daar naar buiten kan. (scheelt 1x betonboring en plaatsing op het dak). De plek waar het rookkanaal naar buiten gaat is op ongeveer 4/5 meter van de buren vandaan en aan de andere zijde heb ik geen buren. Als je op de eerste verdieping naar buiten gaat kom je boven de dakgoot uit.

Zou dit voldoende moeten zijn om geen overlast te veroorzaken voor de buren? En is het juridisch ook juist?

• Vuiltje
Algemene vraag.............................

Welk thermostaat ventiel hebben jullie in de pelletkachel CV.

Ik lees dat 60 "normaal" is, maar heb hier een ventiel met een thermostaat 50˚.

De reden dat ik deze vraag stel is dat ik bang ben dat 50 te koud is.
Ik heb in de warmtewisselaarbuizen wokkels hangen die je kan draaien om zo aanslag en vliegas van de pijpen en de wokkels te schrapen / schudden.

Telkens wanneer ik dat gedaan heb en de kachel herstart, loopt in notime de rookgastemperatuur op tot boven de 240˚. Ik heb al een keer 300 gezien.
Brandende roet op de voeler????
Dat resulteert in een hoop gepiep uit de kachelbesturing, die vervolgens stopt met pelletaanvoer en zet de rookgasfan op erg langzaam. Als dan alles opgebrand is en de temp daalt onder de 190 gaat de kachel verder met opstarten.

Lijkt me veroorzaakt doordat brandbare aanslag die door het "pijpenvegen" in de askelder is terechtgekomen en door brandbare deeltjes die door het aanblazen tijdens de herstart, uit de branderbak de kelder zijn terecht gekomen, in brand vliegt.

Zou een 10˚ interne temperatuursverhoging dat kunnen verminderen?
Of is zelfs 5˚ verhoging dus 55˚ al dik in orde?

• Vuiltje
Ik heb een gemetseld kanaal waarop jaren een houtkachel gestookt is.
Daarin is op aanraden van de dealer een enkelwandig rvs getrokken van 100 voor een 14kW pelletkachel cv met uitgang van 80 mm.
Patrick_vN schreef op maandag 10 december 2018 @ 14:56:
Zou dit voldoende moeten zijn om geen overlast te veroorzaken voor de buren? En is het juridisch ook juist?
Ik heb geen glazen bol.
Maar wat is 1 gat extra in een heel leven?
Want alles achteraf veranderen omdat je toch overlast veroorzaakt............................... 8)7

Vuiltje wijzigde deze reactie 10-12-2018 15:03 (36%)

• Yucon

Yucon

*broem*

Wij hebben afgelopen week voor de Nordic Fire Victor 8 gekozen. Wie heeft er ervaring met deze pelletkachel qua geluid?

Daarnaast lees ik overal dat het rookkanaal boven de nok moet uitkomen. Nu hebben wij aan de voorzijde van het huis op de eerste verdieping een stukje platdak. Door de verkoper werd gezegd dat het rookkaneel prima daar naar buiten kan. (scheelt 1x betonboring en plaatsing op het dak). De plek waar het rookkanaal naar buiten gaat is op ongeveer 4/5 meter van de buren vandaan en aan de andere zijde heb ik geen buren. Als je op de eerste verdieping naar buiten gaat kom je boven de dakgoot uit.

Ik zou het zeker niet doen. 4/5 meter is behoorlijk weinig.

• jantje112
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 18:25
Vuiltje schreef op maandag 10 december 2018 @ 15:00:
[...]

Ik heb een gemetseld kanaal waarop jaren een houtkachel gestookt is.
Daarin is op aanraden van de dealer een enkelwandig rvs getrokken van 100 voor een 14kW pelletkachel cv met uitgang van 80 mm.

[...]
Ik hoor verschillende adviezen, vorig jaar hier iemand gehad en die adviseerde een Rvs pijp en isolatie om de pijp.

• Vuiltje
isolatie?
Tsja "aanstorten" is een heilig woord, maar stilstaande lucht isoleert beter dan vermiculiet korrels en cement.

• Koffie
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 23-08 13:03

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

Ik ben bezig een sheet te bouwen met daarin zoveel mogelijk verschillende parameters van de verschillende kachels: https://docs.google.com/s...o5rJIMtI/edit?usp=sharing

Neem even contact met mij op als je je eigen settings door wil geven :Y)

• Akumu22
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 24-08 23:16
Beste medegebruikers,

ik ben van plan om andere pellets (qlima) te gaan gebruiken. Ik stook nu op de witte pellets van de JustFire maar de qlima pellets zijn bruine. Nu weet ik dat hoogstwaarschijnlijk de kachel anders ingesteld dient te worden. Ik heb hier zelf geen ervaring in maar als je er niet mee aan de slag gaat zul je het ook niet leren.

Heeft er iemand wat tips om hiermee aan de slag te gaan? Welke instelling eerst aanpassen? of in eerste instantie niets aanpassen? Overigens heb ik geen idee wat/hoe de rookgasventilator, pellettoevoer in de instellingen zijn/genoemd worden, hiervoor zou ik even de handleiding moeten raadplegen.

In ieder geval alvast bedankt :)

De kachel die ik heb PS-15-4D Fat.

• Vuiltje
Wat staat er in de handleiding over de voorgeschreven brandstof?
Bruin schijnt veel heter te zijn en meer ongewenste stoffen te bevatten.
Kan je kachel daar wel tegen?
Waarom wil je over op donker?

• Akumu22
Vuiltje schreef op donderdag 13 december 2018 @ 13:19:
Ik zal van het weekend even kijken in de handleiding maar ik meen dat er niet echt gezegd wordt dat je 'wit' of 'bruin'moet gebruiken maar alleen dat deze gekeurd moeten zijn,

Geen idee, waar is dit afhankelijk van? ik heb in ieder geval wel een gietijzeren branderpot

Omdat de donkere inderdaad heter worden en dus ook meer warmte afgeven en hoop zo dan ook minder pellets te hoeven gebruiken waardoor uiteindelijk ook de kosten lager zijn, de bruine zijn namelijk wat goedkoper (mits het pelletgebruik ook minder is)

• emil_406
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 09:25
Bruine pellets waar hardhout in zit, (niet alle bruine pellets bevatten hardhout) hebben een (te) hoog chloride gehalte. Chloride is een zout en dat zorgt voor corrosie / roest in je kachel.

• Vuiltje
Ik meen gelezen te hebben dat bruine korrels een veel kortere, hetere vlam hebben en dus meer in de branderbak hun warmte afgeven inplaats van er boven. Niet iedere branderbak kan daar tegen.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

Vuiltje schreef op maandag 10 december 2018 @ 14:04:
[...]
Als je niet weet waarop de service-teller gezet is, blijft het afwachten.
Ik gok ergens tussen de 1700 en 2000 uren voordat hij de melding geeft.

Bespaar jezelf ellen en laat 'm uitkomen op het platte dak, om vervolgens de buis langs de hogere opbouw omhoog te leiden en alsnog boven je nok uit te komen.
Akumu22 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 11:23:
Beste medegebruikers,

ik ben van plan om andere pellets (qlima) te gaan gebruiken. Ik stook nu op de witte pellets van de JustFire maar de qlima pellets zijn bruine. .
Qlima pellets (van de praxis) zijn rebranded Plospan pellets. Rechtstreeks dat merk kopen is dus goedkoper ;) Hornbach heeft (had?) ze behoorlijk goedkoop per pallet.

Overigens vallen de reacties mbt bruine pellets mij hier reuze mee. Check je leverancier en/of distributeur. Er zijn enkele inferieure merken (in mijn ogen) welke garantie weigeren bij bruine pellets. Wegblijven bij dat soort prutsers dus. Een kachel hoort warm/heet/bloedheet te kunnen worden. Als je kachel daar niet tegen kan moet je beter werk afleveren :+

Vandaag voor het eerst sinds levering (eind 2016) een storing met de pelletkachel gehad. Balen dat het gebeurde, maar mooi om te zien dat het failsafe mechanisme goed werkt.
Ik kreeg tijdens de opstart de error NO LIGHTING dit terwijl er wel degelijk vlammen waren en mijn pijp al richting de 50 graden kroop.
Ik gok dat er net niet binnen de tijdsmarge een minimale temperatuur is gehaald. De firmware heeft dit 'probleem' gedetecteerd en is direct gestopt met pellets voeren en luchttoevoer.
Even gewacht tot alles uitgereuteld en afgekoeld was en daarna de branderbak met as en onverbrande pellets geleegd. Daarna opnieuw opgestart en alles ging weer prima.

• Vuiltje
Koffie schreef op donderdag 13 december 2018 @ 18:28:
[...]
Een kachel hoort warm/heet/bloedheet te kunnen worden. Als je kachel daar niet tegen kan moet je beter werk afleveren
Beetje dom uitgangspunt.
In een dieselmotor gooi je toch ook geen benzine.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

Vuiltje schreef op donderdag 13 december 2018 @ 18:58:
[...]

Beetje dom uitgangspunt.
In een dieselmotor gooi je toch ook geen benzine.
Appels en peren ;)
Een dieselmotor kan simpelweg niet op benzine lopen. Een pelletkachel kan uitstekend op witte en bruine pellets branden.
Echter zijn er merken (maar vooral: leveranciers) die keihard garantie weigeren op bruine pellets.Je moet dan niet heel ver bij die pellets wegblijven maar bij dergelijke leveranciers :+

• Darkz0rs
Uhmm bruine Pellets laten chloorgas los bij verbranding.
Er is geen kachel die dit lekker vind. Afhankelijk van de hoeveelheid en vooral het tropische hardhout geven veel chloorgas. Het risico is bij goedkope kachels dat deze gewoonweg krom trekken.

Bij een goede kachel ga je meer metaal aanslag zien. Je metaal slijt simpelweg sneller.

• Mozart
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 18:56
Darkz0rs schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 07:38:
Uhmm bruine Pellets laten chloorgas los bij verbranding.
Er is geen kachel die dit lekker vind. Afhankelijk van de hoeveelheid en vooral het tropische hardhout geven veel chloorgas. Het risico is bij goedkope kachels dat deze gewoonweg krom trekken.

Bij een goede kachel ga je meer metaal aanslag zien. Je metaal slijt simpelweg sneller.
Eens, ik heb een keer pellets van hardhout gehad, waren lekker goedkoop. Resultaat, binnen in de kachel alle metaal krom getrokken, meer roest. Niet grappig...
Daarnaast lag mijn branderbak binnen een uur helemaal vol met residu, niet bruikbaar in mijn kachel en ik baal ervan dat ik het heb geprobeerd!

PSN: PcDCch

• Vuiltje
Koffie schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 07:32:
[...]

Appels en peren ;)
Een dieselmotor
Een pelletkachel .
leveranciers
Jammer dat (ook) op dit forum vooral "hard wordt geroepen".
Echter het stellig ontkennen van wat anderen aandragen betekent nog niet dat je dan ineens gelijk hebt.
:) :)

• Akumu22
Er zijn duidelijk verschillende ervaringen met de bruine pellets. Gezien de vele minder 'positieve' ervaringen denk ik dat ik dan toch maar bij de witte blijf. Heeft iemand nog aanbevelingen voor leveranciers van deze witte pellets?

bedankt voor het delen van jullie mening en adviezen :)

• Vuiltje
Ik heb Erda gestookt: dat geeft erg lichte as en wordt niet in de asla verzameld, maar in de schoorsteen of gewoon op straat. (veel stof in de zak)
Ik heb Biomasa gestookt: dat geeft zwaardere as en doordat de pellets erg in lengte verschillen geeft dat toch wel wat verschillend beeld tijdens gebruik.(veel stof in de zak) Goedkoop en volop warmte.
Ik heb 1 zak Pure Power 100 % naald geprobeerd en meteen een pallet laten komen.
Wel totaal andere instellingen moeten ontdekken, want die pellets zijn een stuk korter. (geen stof in de zak)

Nu is dat stof voor mijn bodemvoeder geen bezwaar, die verwerkt alles.

• Darkz0rs
@vuiltje ik sluit me aan bij de pure power. Wel de 5* editie overigens.

• Vuiltje
5* is 100% naald zoals ik schreef
4 sterren is een mix.

• Ossi
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 18:32
Hoe doen jullie dat als je beneden de pelletkachel aan hebt staan en je het boven ook graag warm wil hebben? Aangezien de thermostaat in de woonkamer zit, geeft die op een gegeven moment geen signaal meer naar de cv-ketel om de boel op te warmen. Dus dan is degene boven aan het verkleumen.

• Akumu22
Ossi schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 15:17:
Hoe doen jullie dat als je beneden de pelletkachel aan hebt staan en je het boven ook graag warm wil hebben? Aangezien de thermostaat in de woonkamer zit, geeft die op een gegeven moment geen signaal meer naar de cv-ketel om de boel op te warmen. Dus dan is degene boven aan het verkleumen.
Ik zet de thermostaat altijd rond de 25/26 graden, dit haalt de pelletkachel nagenoeg niet met stoken. Nu zet ik over het algemeen de kamerdeur open zodat ik boven ook mee stook op de pelletkachel, al is dit niet altijd voldoende om het lekker aangenaam te krijgen.

• Snowman
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 28-06 22:13
Ik heb hem ook op 24 of 25 staan. Ik laat hem soms 's nachts ook branden om het boven op alle kamers warm te krijgen. Heb alle deuren dan op een redelijke kier staan. Lukt vrij goed. boven wordt het dan zo'n 16~17,5 graden, wat acceptabel is.

• Ossi
Akumu22 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 15:22:
[...]

Ik zet de thermostaat altijd rond de 25/26 graden, dit haalt de pelletkachel nagenoeg niet met stoken. Nu zet ik over het algemeen de kamerdeur open zodat ik boven ook mee stook op de pelletkachel, al is dit niet altijd voldoende om het lekker aangenaam te krijgen.
Dus boven is het dan een tropisch klimaat?

• Knielen
Of als dit niet werkt zal je je CV wat slimmer moeten maken en met zones moeten gaan werken.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

Wij stoken alleen beneden en dat doen we 100% op de pelletkachel.
Enige uitzondering voor boven is de badkamer. Daar heb ik een Xiaomi temp sensor geplaatst. Omdat wij geen CV hebben maar stadsverarming kan ik redelijk makkelijk sturen op de badkamer. Alle andere radiatoren in het huis staan namelijk dicht.

• Ossi
Knielen schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 16:18:
Of als dit niet werkt zal je je CV wat slimmer moeten maken en met zones moeten gaan werken.
Dat klinkt als een dure en ingrijpende operatie... :X

• Darkz0rs
@Ossi ik heb denk ik de makkelijkste optie .. ik heb de thermostaat in de slaapkamer gehangen. Dus als het daar wat koud is kan ik daar een beetje bij stoken.

• Ossi
Darkz0rs schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 17:09:
@Ossi ik heb denk ik de makkelijkste optie .. ik heb de thermostaat in de slaapkamer gehangen. Dus als het daar wat koud is kan ik daar een beetje bij stoken.
En dan draai je beneden de verwarming dicht?

Maar de thermostaat verplaatsen gaat ook niet zomaar lijkt me. Of het moet een soort van draadloos systeem zijn.

Dat ook al te denken om alle kachels te gaan voorzien van een thermostaatkraan. Maar dat zal ook niet goedkoop zijn...

• Vuiltje
Hoe doen jullie dat als je beneden de pelletkachel aan hebt staan en je het boven ook graag warm wil hebben?
Huis verbouwen:
kachel eruit
cv eruit
dikke leidingen van cv ketel naar begane grond trekken en daar een pelletkachel-cv zetten.
oude kamerthermostaat de pelletkachel-cv laten sturen.

• Darkz0rs
@Ossi wij hebben een draadloze thermostaat. Ik draai de kachel beneden half dicht. Mooie vorst beveiliging. De pelletkachel welke wij hebben is gekgenoeg zeer sterk. Echter verplaatst de warmte zich niet of nauwelijks door de woning. Vandaar deze oplossing. Deze werkt goed voor ons

• Ossi
Vuiltje schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 21:06:
[...]

Huis verbouwen:
kachel eruit
cv eruit
dikke leidingen van cv ketel naar begane grond trekken en daar een pelletkachel-cv zetten.
Juist, niet erg handig voor een relatief klein probleem. :)
Darkz0rs schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 22:14:
@Ossi wij hebben een draadloze thermostaat. Ik draai de kachel beneden half dicht. Mooie vorst beveiliging. De pelletkachel welke wij hebben is gekgenoeg zeer sterk. Echter verplaatst de warmte zich niet of nauwelijks door de woning. Vandaar deze oplossing. Deze werkt goed voor ons
Welke thermostaat heb je?

Ik heb hetzelfde probleem met de pelletkachel. Een deuropening is helaas niet genoeg om warmte door het huis te verplaatsen.

• reneeke1970
  • Nu online
Ossi schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 20:10:
[...]

Maar de thermostaat verplaatsen gaat ook niet zomaar lijkt me. Of het moet een soort van draadloos systeem zijn.

Dat ook al te denken om alle kachels te gaan voorzien van een thermostaatkraan. Maar dat zal ook niet goedkoop zijn...
Plaats je toch boven ook kleine pellets kachel, of ir panelen in combi met voldoende zonnepanelen.
Of je koopt een warmtepomp boiler en laat die je CV boven verwarmen ipv warm sww maken

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ossi schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 20:10:
[...]

Dat zou een goede smarthome toepassing zijn. Heb je meer aan dan wifi-lampen op een app.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

Met op afstandbestuurbare thermostaatkranen van Max! Eq-3 ga je een heel eind komen hoor. Heb ze hier ook.
In de badkamer eentje die standaard op 21 graden staat In de woonkamer een paar die standaard op OFF staan, zodat ik op afstand stadsverarming als backup kan aanzetten mocht er iets met de pelletkachel zijn.

• Ossi
Koffie schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 09:18:
Met op afstandbestuurbare thermostaatkranen van Max! Eq-3 ga je een heel eind komen hoor. Heb ze hier ook.
In de badkamer eentje die standaard op 21 graden staat In de woonkamer een paar die standaard op OFF staan, zodat ik op afstand stadsverarming als backup kan aanzetten mocht er iets met de pelletkachel zijn.
Werkt dat ook, zonder ingrijpende veranderingen in huis, op een gewone cv ketel?

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

Ossi schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 09:23:
[...]

Werkt dat ook, zonder ingrijpende veranderingen in huis, op een gewone cv ketel?
Werkt prima. Het enige wat je hoeft te doen is per radiator de kraan te vervangen. Je zult nog steeds op een of andere manier je CV aan moeten laten slaan.
Je zult wel al thermostaatkranen op je radiator moeten hebben natuurlijk. Als je nu dus ouderwetse draaiknoppen hebt zul je daar eerst het ventiel van moeten vervangen (per radiator).

Die max eq3 lijn schijnt best uitgebreid te zijn, met eigen wand thermostaten ed.
Zelf heb ik alleen die knoppen en het ik zelf een max cube gebouwd op basis van een Arduino met antenne.

• Nomad
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 17:34

Nomad

Admin F&V

a.k.a. Martijn

Vuiltje schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 21:06:
[...]

Huis verbouwen:
kachel eruit
cv eruit
Dat is een mooie optie, maar de optie die wij hebben vind ik gezelliger. Wij hebben de CV op zolder met thermostaat in woonkamer op 16 graden, daarmee slaat die nooit aan. De pelletkachel moederhaard in de woonkamer is aangesloten met een open verdeler op hetzelfde radiatoren circuit. De beneden vloerverwarming is warm van de pellets, maar ook de radiatoren boven. En warm water krijgen we van de CV. Zo heb je een mooie vlam in de woonkamer om naar te kijken, maar toch het hele huis warm...en er is nog altijd een volledig werkende backup (voor tijdens wintersport het huis op 16 te houden bijvoorbeeld.)

martijnscholtens.nl

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Koffie schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 09:18:
Met een traditionele ketel vraag ik me dan af of die niet overhit raakt, maar dat is hier wat offtopic. Alle radiatoren dicht en de thermostaat aan dan gaat het meestal kapot.

/▌

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

Marzman schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 10:05:
[...]

Met een traditionele ketel vraag ik me dan af of die niet overhit raakt, maar dat is hier wat offtopic. Alle radiatoren dicht en de thermostaat aan dan gaat het meestal kapot.
Ik heb idd geen cv. Maar los daarvan, als je al je kranen dichtdraait heeft ht weinig zin om je CV laten verwarmen ;)
Zodra 1 vertrek warmte wil laat je je CV aanslaan. Zodra de laatste klaar is zet je deze weer uit.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Koffie schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 10:15:
[...]

Ik heb idd geen cv. Maar los daarvan, als je al je kranen dichtdraait heeft ht weinig zin om je CV laten verwarmen ;)
Zodra 1 vertrek warmte wil laat je je CV aanslaan. Zodra de laatste klaar is zet je deze weer uit.
Er moeten minimaal twee radiatoren open staan geloof ik en zo'n thermostatische knop die gaat knijpen denk ik als de temperatuur bereikt is. En dan denk ik dat de boel te heet wordt als er niet met de ketel gecommuniceerd wordt (zou wel kunnen als die knoppen geschakeld staan met je huiskamerthermostaat maar dan ga je toch richting smarthome).

/▌

• Darkz0rs
Ossi schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 01:16:
[...]

Welke thermostaat heb je?

Ik heb hetzelfde probleem met de pelletkachel. Een deuropening is helaas niet genoeg om warmte door het huis te verplaatsen.
Ik heb er een uit Alkmaar. Gasten van 2 Heat. Kosten geloof ik 50€ ofzo. Prima en simpel thermostaatje.

En dit werkt al 2 jaar prima. We hadden overigens deze thermostaat hiervoor ook al maar dan beneden. De aansluiting van onze thermostaat zat naast een radiator.

Ik vind overigens de opties die als kinderlijk eenvoudig worden aangedragen wel erg doorslaan. Plaats even een pelletkachel boven. Doe even een warmtepomp op hangen of ff zonnepanelen..... Doe even alsof er mensen zijn die niet 4x modaal verdienen.

Darkz0rs wijzigde deze reactie 15-12-2018 10:33 (18%)

• Peatsmoke
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
Daarvoor zijn ook andere oplossingen dan deuren open laten staan of thermostaten naar 25° C te draaien.
Je kunt een slimme thermostaat ophangen die gekoppeld is aan slimme thermostaatkranen. Kijk maar eens bij Tado°. ;)

Quidquid latine dictum sit, altum videtur...

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

Peatsmoke schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 10:37:
[...]

Daarvoor zijn ook andere oplossingen dan deuren open laten staan of thermostaten naar 25° C te draaien.
Je kunt een slimme thermostaat ophangen die gekoppeld is aan slimme thermostaatkranen. Kijk maar eens bij Tado°. ;)
Alleen is Tado wel een beetje de apple onder dergelijke dingen met zijn krankzinnige prijzen ;)

• reneeke1970
  • Nu online
Darkz0rs schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 10:30:
[...]

Ik heb er een uit Alkmaar. Gasten van 2 Heat. Kosten geloof ik 50€ ofzo. Prima en simpel thermostaatje.

En dit werkt al 2 jaar prima. We hadden overigens deze thermostaat hiervoor ook al maar dan beneden. De aansluiting van onze thermostaat zat naast een radiator.

Ik vind overigens de opties die als kinderlijk eenvoudig worden aangedragen wel erg doorslaan. Plaats even een pelletkachel boven. Doe even een warmtepomp op hangen of ff zonnepanelen..... Doe even alsof er mensen zijn die niet 4x modaal verdienen.
Klein pellets kachel kost 500
Pellets ketel krijg je 300 op toe, is goedkoper dan subsidie.
Warmtepomp boiler kost 150
Ir panelen kosten paar tientjes....
Dus zolang je nog niet bij de voedselbank loopt.....

PS paar thermostaat kranen afstand bestuurd of andere kamer thermostaat is vele malen duurder en dan blijft het nog koud boven.
Dus even logisch nadenken.....

reneeke1970 wijzigde deze reactie 15-12-2018 11:18 (3%)

• Darkz0rs
@reneeke1970 alles wat je nu roept is kul. Pelletkachel koop je niet voor 500€, ketel ook niet. Knappe Ir panelen is misschien een. Ongeveer 20 tientjes.... Je rekent te makkelijk en te snel jezelf of rijk of arm. En nee ik heb het prima.

• reneeke1970
  • Nu online
Darkz0rs schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 16:23:
@reneeke1970 alles wat je nu roept is kul. Pelletkachel koop je niet voor 500€, ketel ook niet. Knappe Ir panelen is misschien een. Ongeveer 20 tientjes.... Je rekent te makkelijk en te snel jezelf of rijk of arm. En nee ik heb het prima.
Geloof je het toch niet, ik heb het allemaal staan.
Wil alleen nog hout CV kachel aan lijstje toe voegen zomaar voor de sfeer.
Pagina: 1 ... 24 ... 32 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True