Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het pelletkachel topic

Pagina: 1 ... 25 ... 28 Laatste
Acties:

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 12:57

Rol-Co

3,8kWpZ 3,3kWp O-Z-W 2,86kWp N

reneeke1970 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 17:19:
[...]

Geloof je het toch niet, ik heb het allemaal staan.
Wil alleen nog hout CV kachel aan lijstje toe voegen zomaar voor de sfeer.
De pelletketel niet meer hoor, ik heb onlangs nog gezocht, kost wel iets, al is het niet veel.
Pelletkachel kan nog wel voor 500,-

Noord-Oost-Zuid-West 9960Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Darkz0rs
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 22-03 21:34
Dat is inclusief subsidie en excl aansluitmateriaal. Pelletkachel rookkanaal is alleen al 500€. Pelletkachel CV alleen het aansluiten materiaal al ruim 400€ wil je subsidie dan moet je het al laten doen. En die kosten variëren tot in het extreme. Je kan het product wel kopen maar dan ben je er niet.

• reneeke1970
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 11:43
Darkz0rs schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 17:53:
Dat is inclusief subsidie en excl aansluitmateriaal. Pelletkachel rookkanaal is alleen al 500€. Pelletkachel CV alleen het aansluiten materiaal al ruim 400€ wil je subsidie dan moet je het al laten doen. En die kosten variëren tot in het extreme. Je kan het product wel kopen maar dan ben je er niet.
Nou mijn rookgassen was goed honderd euro......
Installatie niet verplicht, goed verhaal met foto reportage is voldoende, dit geld ook voor wp,wpb en dus pellets kachel.
@Rol-Co ik zie hem nog steeds voor 2250 thuis bezorgt en 2500 subsidie.
En ook gebruikte zijn er genoeg, laatst een 7 kW opgehaald hier in dorp voor 350. Heeft hem destijds 1100 gekost min 500 subsidie oftewel 600 euro

• Guido7619
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 13-02 09:29
Ik krijg aankomende week mijn pelletkachel en hierbij zit ook gelijk 65 zakken pellets.

Deze wil ik in de garage opstapelen.

Waar laten jullie je pellets? Bestel je wel eens een voorraad samen met anderen in de straat, mocht dat schelen in de prijs?
Kun je de zakken buiten afgedekt bewaren of trekt het vocht er dan in?

• Pat Rick
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 21-03 21:36
reneeke1970 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 18:37:
[...]
@Rol-Co ik zie hem nog steeds voor 2250 thuis bezorgt en 2500 subsidie.
...is het dan om concreet te zijn misschien sympathiek om het model, merk en type te melden. Dan maak je meer mensen blij vermoed ik. Nu blijft iedereen achter in verbazing of ongeloof ;-)

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
Pat Rick schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 20:07:
[...]
...is het dan om concreet te zijn misschien sympathiek om het model, merk en type te melden. Dan maak je meer mensen blij vermoed ik. Nu blijft iedereen achter in verbazing of ongeloof ;-)
Ik denk dat @reneeke1970 op meneer Versluijs doelt.

Bijvoorbeeld: http://houtencvkachel.nl/product/victoria-classic-16-5/

• Knielen
  • Registratie: december 2009
  • Nu online
Guido7619 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 19:33:
Ik krijg aankomende week mijn pelletkachel en hierbij zit ook gelijk 65 zakken pellets.

Waar laten jullie je pellets? Bestel je wel eens een voorraad samen met anderen in de straat, mocht dat schelen in de prijs?
Er zijn bedrijven waar je ze gratis op kan laten slaan, dus als er toevallig 1 in de buurt zit kan je daar eens naar kijken. Om de paar weken een paar van die zakken zelf halen.

Buiten bewaren is niet aan te raden.

Xiaomi Mi Note 3 | Galaxy Tab A 10.5

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 12:57

Rol-Co

3,8kWpZ 3,3kWp O-Z-W 2,86kWp N

Guido7619 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 19:33:

Zolder
En doe samen met een kennis 4 straten verderop, dus halve pallet zakken. Maar al 2 jaar niet gekocht hoor ivm de warmtepomp.

Noord-Oost-Zuid-West 9960Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Vuiltje
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 12:02
[b]Guido7619 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 19:33:
Hangt van de zakken af.
Mijn Biomasa uit Polen waren geperforeerd, die zou ik niet vochtig leggen.
De zakken van Pure Power zijn luchtdicht. kunnen lijkt mij makkelijk buiten. ALS het water er maar niet overheen loopt en ze niet direct op de klei of stenen liggen.
Op verschillende pellets-sites kan je vinden dat ze best buiten mogen liggen met een zeil er over.
Op een forum vind je niet altijd betrouwbare antwoorden, lees dus erg veel en denk zelf na.
Heb een ton in een blokhut liggen en 700 kilo in een onverwarmde kast (was vroeger bedstee).
Gaat binnen een jaar wel op.

Vuiltje wijzigde deze reactie 15-12-2018 21:48 (8%)

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis.

• maanbaviaan
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 04-01 17:57
Heeft iemand hier de Artel Classic Idro. Ik heb dat ding vandaag op zijn plek gepeuterd maar denk dat de afstelling niet goed staat. Vonkt niet ofzo, maar het cv water word niet warmer dan 63 graden.

Rookgas temp op eco stand 1 is 78 graden en op stand 4 is 101.
De RGA is aangesloten op een bestaande 3m lange 150mm schoorsteen. Heeft iemand wat instel tips?

• Peatsmoke
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
Koffie schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 11:14:
[...]

Alleen is Tado wel een beetje de apple onder dergelijke dingen met zijn krankzinnige prijzen ;)
Ik heb deze als quote geplaatst in het Tado topic en ik nodig je van harte uit om daar eens te lezen. Het uiterlijk en de prijzen zijn Apple, maar de software lijkt in elkaar geknutseld op een zolderkamertje.

Als het werkt (zoals in mijn geval) is het een prima systeem, maar er zijn echt wel heel veel problemen mee.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur...

• Vuiltje
maanbaviaan schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 23:23:
Heeft iemand hier de Artel Classic Idro. het cv water word niet warmer dan 63 graden.

Rookgas temp op eco stand 1 is 78 graden en op stand 4 is 101.
Mijn dielle 14kW gaat ook maar tot 71 dan gaat hij afregelen om het water niet nog warmer te laten worden.
Ik heb ontdekt dat 78˚rookgassen veel te koud is en een plakkerige zooi geeft na de rookgasfan.
"Men" heeft me verteld dat je een pelletkachel-cv gewoon op stand 5/auto moet houden staan om geen condens te laten ontstaan.
Momenteel is de watertemp 70 en de rookgastemp 145˚.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis.

• Lennart
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Omdat ik nog niet helemaal tevreden ben over de instellingen van mijn CV-pelletkachel (Biodom 21Kw), wil ik de instellingen wat aanpassen. Er zijn heel wat variabelen, maar waar kan ik het beste beginnen? (Nog) geen buffervat, vrijstaand, nageïsoleerd huis.

De watertemperatuur staat b.v. op 65˚, laagste stand. Het moet een vrij lange weg afleggen, is het raadzamer dit 10˚ hoger te zetten?

Mijn website
Desktop AMD Phenom II X6 @ 2,8GHZ + 8 GB RAM | Compaq CQ90 | beide Win 7
Camera (oa) Canon Eos 1ds mkiii | L-lenzen |

• maanbaviaan
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 04-01 17:57
Vuiltje schreef op zondag 16 december 2018 @ 08:09:
[...]

Mijn dielle 14kW gaat ook maar tot 71 dan gaat hij afregelen om het water niet nog warmer te laten worden.
Ik heb ontdekt dat 78˚rookgassen veel te koud is en een plakkerige zooi geeft na de rookgasfan.
"Men" heeft me verteld dat je een pelletkachel-cv gewoon op stand 5/auto moet houden staan om geen condens te laten ontstaan.
Momenteel is de watertemp 70 en de rookgastemp 145˚.
Als ik de rookgassen hoger wil moet dan de fan harder draaien?
Ik heb veel natuurlijke trek in de pijp, en merk weinig verschil met verschillende waardes.

• Vuiltje
Het is niet zo eenvoudig hoor.
Je ventilator-toeren horen bij een bepaalde hoeveelheid pellets.
Verder maakt het ook nog wat uit wanneer de pomp start en dus wanneer de warmtewisselaar weer gaat afkoelen.
Mijn interne 50˚ ventiel lijkt niet juist te werken, want ik kan de pomp laten starten bij 40 graden watertemp (in de kachel) dan gaat er toch al warmte de radiatoren in, terwijl dat pas zou mogen boven de 50˚. De pomp start nu softwarematig als het interne water 61˚ is.
Het lijkt erop dat mijn scirocco op dezelfde manier door de keuring is gekomen als de Stint. En na al mijn geruzie met de importeur over de niet rookdichte deurafdichting en de daardoor ontstane negatieve reviews op het www, hoef ik van die kant niets meer te verwachten. Ik ben nog steeds aan het fijnregelen. Ben al blij als de rookgastemp boven de 110˚ zit.
Niemand vertelt/weet ook wat de benodigde minimumtemp moet zijn om condens tegen te gaan.
Ik heb omdat ik erg veel trek heb in de schoorsteen bij vooral SE wind zoals gisteren, een trekregelaar achter de kachel. Die gaat open bij teveel trek en zorgt er voor dat de pellets niet door de kachel worden gezogen. In het begin stookte ik nog wel eens op standen 1, 2 en 3 omdat je de kachel dan als sfeer verlichting hebt.
De trekregelaar kleefde gewoon vast van de condenserende rookgassen. Ik stook nu alleen nog vol aan
Vandaag gaat het 23 minuten aan, 70 minuten uit bij een kamertemp van 21˚.
Op minder koude dagen heb ik 32 minuten aan 100 minuten uit.
Zonder buffervat rechtstreeks op 7 radiatoren.
Het is gewoon veel zelf proberen en bijhouden wat je doet/verandert ALS je het niet kan laten de kachel niet als een gas-cv te gebruiken: gewoon aan en uitzetten naar behoefte. :)

• Dylantje2
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 14:15

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Knielen schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 21:15:
[...]

Er zijn bedrijven waar je ze gratis op kan laten slaan, dus als er toevallig 1 in de buurt zit kan je daar eens naar kijken. Om de paar weken een paar van die zakken zelf halen.

Buiten bewaren is niet aan te raden.
Gratis bewaren mmmm 8)7

Wat kost een kilo pellets daar?

zonneboiler, pelletkachel, 24 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Domoticz, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Grafana: http://wqd.nl/EoAi, Panathread: https://bit.ly/2Or4Unp

• Knielen
  • Nu online
Dylantje2 schreef op zondag 16 december 2018 @ 14:20:
[...]

Gratis bewaren mmmm 8)7

Wat kost een kilo pellets daar?
www.breevaart.nl

€4.95 voor 15 kilo naaldhout, dat is bij losse zakken.

Zit in Mijnsheerenland, Zuid-Holland

Knielen wijzigde deze reactie 16-12-2018 14:35 (4%)

• Dylantje2
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 14:15

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Knielen schreef op zondag 16 december 2018 @ 14:34:
[...]

www.breevaart.nl

€4.95 voor 15 kilo naaldhout, dat is bij losse zakken.

Zit in Mijnsheerenland, Zuid-Holland
Wat ik zeg niet helemaal gratis. maar wel handig dat zeker...

Ik koop mijn pellets voor €24-27 cent / kilo bij van Cranenbroek.

zonneboiler, pelletkachel, 24 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Domoticz, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Grafana: http://wqd.nl/EoAi, Panathread: https://bit.ly/2Or4Unp

• Akumu22
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 11:56
Ossi schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 16:17:
[...]

Dus boven is het dan een tropisch klimaat?
Nope, een lekkere aangenaame 16.5 graden.

• Vuiltje
Hmmm 16.5 aangenaam?
Om hout te zagen en te hakken ja, maar niet om stil te zitten.

• Knielen
  • Nu online
Vuiltje schreef op maandag 17 december 2018 @ 12:12:
Hmmm 16.5 aangenaam?
Om hout te zagen en te hakken ja, maar niet om stil te zitten.
Maar dat doe je dan ook niet op je slaapkamer toch?

• Ossi
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 08:43
Darkz0rs schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 10:30:
[...]

Ik heb er een uit Alkmaar. Gasten van 2 Heat. Kosten geloof ik 50€ ofzo. Prima en simpel thermostaatje.

En dit werkt al 2 jaar prima. We hadden overigens deze thermostaat hiervoor ook al maar dan beneden. De aansluiting van onze thermostaat zat naast een radiator.

Ik vind overigens de opties die als kinderlijk eenvoudig worden aangedragen wel erg doorslaan. Plaats even een pelletkachel boven. Doe even een warmtepomp op hangen of ff zonnepanelen..... Doe even alsof er mensen zijn die niet 4x modaal verdienen.
Dat is zeker een optie dus voor ons :)

De meeste opties zijn inderdaad geen opties voor ons. We wonen er nog niet zolang en we hebben nog meer dan genoeg kosten voor de boeg de komende jaren.
Peatsmoke schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 10:37:
[...]

Daarvoor zijn ook andere oplossingen dan deuren open laten staan of thermostaten naar 25° C te draaien.
Je kunt een slimme thermostaat ophangen die gekoppeld is aan slimme thermostaatkranen. Kijk maar eens bij Tado°. ;)
130 euro per radiator. Zo uit mijn hoofd hebben we grofweg 10 radiators in huis. Plus nog installatiekosten...
Mooi spul, maar no thanks :o
Knielen schreef op maandag 17 december 2018 @ 15:29:
[...]

Maar dat doe je dan ook niet op je slaapkamer toch?
Ik zaag hele bossen om 's nachts. En toch lig ik stil :z :')

• Peatsmoke
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
Ossi schreef op maandag 17 december 2018 @ 16:01:
[...]

Dat is zeker een optie dus voor ons :)

De meeste opties zijn inderdaad geen opties voor ons. We wonen er nog niet zolang en we hebben nog meer dan genoeg kosten voor de boeg de komende jaren.

[...]

130 euro per radiator. Zo uit mijn hoofd hebben we grofweg 10 radiators in huis. Plus nog installatiekosten...
Mooi spul, maar no thanks :o

[...]

Ik zaag hele bossen om 's nachts. En toch lig ik stil :z :')
Voor een radiator betaal je normaal €70 maar ze zijn met regelmaat te krijgen voor €50 bij Amazon.
Je hoeft er bovendien niet je hele huis mee vol te hangen, enkel op die kamers waar he specifieke warmte behoeften hebt.
Het comfort is imo de investering wel waard.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur...

• Koffie
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 22-03 22:13

Koffie

Moderator Internet & Netwerken

Brouwt bier

Peatsmoke schreef op maandag 17 december 2018 @ 17:43:
[...]

Voor een radiator betaal je normaal €70 maar ze zijn met regelmaat te krijgen voor €50 bij Amazon.
Je hoeft er bovendien niet je hele huis mee vol te hangen, enkel op die kamers waar he specifieke warmte behoeften hebt.
Het comfort is imo de investering wel waard.
Een Eq-3 knop is zo tussen de 15 en 25 euro per stuk, scheelt nogal :)

• Harm Jansen
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 20-03 19:20
Wij zijn voor onze (tijdelijke) woning waar wij een jaar in gaan wonen aan het oriënteren om deze te verwarmen met en pelletkachel in de woonkamer. we gaan er vanuit dat de warmte ook naar de aangrenzende slaapkamers trekt. en willen in die ruimtes geen aanvullende verwarming aanbrengen. alleen in de badkamer komt een elektrisch elementje om de badkamer vorst en vochtvrij te houden. zelf zit ik te denken aan een vermogen van minimaal 10 Kw. ik wil graag een beroep doen op jullie kennis waar zouden wij een gunstig geprijsde pelletkachel kunnen kopen die het minimaal 1 jaar uit houd. en die ons huisje lekker warm stookt.

Het budget wat we ingedachte hebben is max 1250,-. de sites die ik tot nu toe ben tegen gekomen bieden alleen kachels aan van rond de 3000,- dat vinden we te duur.

• MarcoHoorn
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 13:27
Zijn de Eq-3 knoppen stil?

• Darkz0rs
@Harm Jansen Artel pelletkachel is vanaf 1000€ ex subsidie te krijgen. Je heb wel een rookgas afvoer nodig met een pelletkachel.

• Harm Jansen
Darkz0rs schreef op maandag 17 december 2018 @ 22:01:
@Harm Jansen Artel pelletkachel is vanaf 1000€ ex subsidie te krijgen. Je heb wel een rookgas afvoer nodig met een pelletkachel.
Ik heb inderdaad meerdere Artel kachels gezien in de prijs klasse waarin we zoeken. persoonlijk ken ik het merk niet. zijn hier mensen die een Artel in gebruik hebben ?

• Ossi
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 08:43
Harm Jansen schreef op maandag 17 december 2018 @ 20:39:
Wij zijn voor onze (tijdelijke) woning waar wij een jaar in gaan wonen aan het oriënteren om deze te verwarmen met en pelletkachel in de woonkamer. we gaan er vanuit dat de warmte ook naar de aangrenzende slaapkamers trekt. en willen in die ruimtes geen aanvullende verwarming aanbrengen. alleen in de badkamer komt een elektrisch elementje om de badkamer vorst en vochtvrij te houden. zelf zit ik te denken aan een vermogen van minimaal 10 Kw. ik wil graag een beroep doen op jullie kennis waar zouden wij een gunstig geprijsde pelletkachel kunnen kopen die het minimaal 1 jaar uit houd. en die ons huisje lekker warm stookt.

Het budget wat we ingedachte hebben is max 1250,-. de sites die ik tot nu toe ben tegen gekomen bieden alleen kachels aan van rond de 3000,- dat vinden we te duur.
Die aanname hebben wij thuis ook gedaan. Boy, were we wrong.

Je hebt dus een huis zonder verwarming? Zal dus ook oud zijn en slecht geïsoleerd?

Zelfs in een huis uit 1996 met redelijke isolatie werkt het slecht over meerdere vertrekken heen. In een gatenkaas gaat dat helemaal niet op.

• emil_406
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 08:05
Ossi schreef op maandag 17 december 2018 @ 22:58:
[...]

Je hebt dus een huis zonder verwarming? Zal dus ook oud zijn en slecht geïsoleerd?

Zelfs in een huis uit 1996 met redelijke isolatie werkt het slecht over meerdere vertrekken heen. In een gatenkaas gaat dat helemaal niet op.
Zelfde ervaring hier. Warme lucht verplaatst zich niet naar een ander vertrek als de koude lucht daar niet weg kan. Wij hebben uiteindelijk een tweede pelletkachel laten plaatsen in de keuken. Achteraf was een kachel met CV aansluiting de beste keus geweest.

• Harm Jansen
Ossi schreef op maandag 17 december 2018 @ 22:58:
[...]

ons "huis" bestaat het komende 1 tot 1,5 jaar uit 5 gekoppeld woonunits deze zijn slecht geïsoleerd maar geen gaten kaas. de woonkamer beslaat uit 3 unit die helemaal open zijn. deze ruimte dient ook verwarmd te worden de overige ruimten is bijzaak daar is vorst vrij al genoeg behalve de badkamer die gaan we elektrisch bij verwarmen.

• emil_406
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 08:05
Harm Jansen schreef op maandag 17 december 2018 @ 22:42:
[...]

Ik heb inderdaad meerdere Artel kachels gezien in de prijs klasse waarin we zoeken. persoonlijk ken ik het merk niet. zijn hier mensen die een Artel in gebruik hebben ?
2 artel kachels hier. Niet de stilte, maar wel veel waar voor je geld. Eenvoudig zelf te onderhouden.

• Darkz0rs
Ik heb ook een Artel, zijn gewoon AMG kachels. wij krijgen de warmte niet door de verdieping en heen.

Kan wel maar dan moeten we ventilatie schachten maken in het plafond. Zoals men vroeger had met de openhaard.

• Erwin_83
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 14:26

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

@Harm Jansen Wellicht werkt het plaatsen van een afzuiging in het vertrek het verste van de woonkamer af. Thuis stoken we in de woonkamer en hebben we een open trappenhuis, de zolder wordt dan ook warm. Op zolder staat de ventilatie van het dakraam open en is mechanische ventilatie die altijd afzuigt. Hier krijgt de pelletkachel lucht van buiten via de kruipruimte ipv uit de woonkamer.

Bij de bouwmarkt zijn regelmatig pelletkachels in de aanbieding. Geen idee hoe die kwaliteit is.

Erwin_83 wijzigde deze reactie 18-12-2018 07:18 (11%)

• reneeke1970
Harm Jansen schreef op maandag 17 december 2018 @ 23:04:
[...]

ons "huis" bestaat het komende 1 tot 1,5 jaar uit 5 gekoppeld woonunits deze zijn slecht geïsoleerd maar geen gaten kaas. de woonkamer beslaat uit 3 unit die helemaal open zijn. deze ruimte dient ook verwarmd te worden de overige ruimten is bijzaak daar is vorst vrij al genoeg behalve de badkamer die gaan we elektrisch bij verwarmen.
Ik zou twee of drie airco units hangen, veel goedkoper en heeft nog wat rest waarde na anderhalf jaar.
De benodigde stroom is goedkoper dan het pellets verbruik....

• bert pit
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 22-03 20:00
Meedenkers gevraagd:

Inmiddels heb ik behoorlijk wat gelezen in dit topic, maar ik weet nog niet welke kant ik op moet gaan, wellicht dat iemand mij kan adviseren.

Ik heb een jaren 30 huis 2/1 kap. Deze is nageisoleerd en ik heb een te grote CV ketel hangen en een houtkachel in de huiskamer (en suite met schuifdeuren en open keuken). Daarnaast heb ik zoneregeling Evohome. Mijn doel is minder en in de toekomst geen gas meer te stoken.

Wij stoken het meest in de woonkamer en keuken en daarnaast in de badkamer en incidenteel op de slaapkamers. Uiteraard moet er gedoucht kunnen worden.

Volgens mij is de makkelijkste optie een pelletkachel in de woonkamer. Voordeel: gasbesparing, nadeel: ik kan niet van het gas af.

De tweede mogelijkheid is een CV pelletkachel in de woonkamer. Voordeel, bijna gasloos, maar ik moet voor douchewater de CV laten hangen en het wordt een hele heisa om de leidingen goed te krijgen lijkt me.

Derde variant is de CV pelletkachel met buffervat en zonnecollectoren. Dit lijkt me de beste wijze om uiteindelijk van het gas af te komen. Maar ik zie als nadeel dat wanneer de pelletkachel eens een storing heeft, dan zit je in de kou. Ook weet ok niet waar ik op mijn houten vloeren een buffervat kan zetten.

Daarnaast vraag ik me af wat je doet als het buiten 22 graden graden is maar de zon schijnt niet. Gaat dan de pelletkachel in de huiskamer aan en geeft deze dan warmte?

Kan iemand meedenken welke richting het beste is?

• Darkz0rs
Ik zou een electrische boiler doen. Je heb een CV pelletkachel ketel. Dus een soort moererhaard in de woon kamer. En een pelletkachel CV ketel een industrieel achtige bak die je niet in de woonkamer wil hebben.

Ik overweeg een electrische boiler met een CV moererhaard.

• bert pit
Ook een mogelijkheid, echter een elektrische boiler is voor mijn gevoel een beetje terug naar af. Of heb je het over een warmtepompboiler?

bert pit wijzigde deze reactie 18-12-2018 17:05 (17%)

• vincentwolsink
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 20-03 08:41
Heeft er iemand ervaring met zo'n ding?

https://www.groenehoedduu...bs-active-20-pell-25.html

Voor mijn gevoel is het iets te goedkoop. De reden dat deze ketel mij opvalt is dat deze standaard een heel groot pellet reservoir heeft en alle schoonmaak automatisch gaat.

Het is echter een aangepaste houtbrander met een pellet opzetstuk. Hoe verhoudt zo'n ding zich qua duurzaamheid/efficientie/storingsgevoeligheid tot een "echte" pelletketel?

Edit: Ik zie nu wel dat het een enorm ding is. Maar toch spreekt de mogelijkheid om ook hout te kunnen stoken mij wel aan.

vincentwolsink wijzigde deze reactie 18-12-2018 17:18 (25%)

• Vuiltje
-Pelletkachel cv
-boiler met cv spiraal voor in de winter (met een driewegklep stuur je dan het cv water door de boiler ipv naar de radiatoren.(opm: kachel gaat moduleren bij water van 71˚ en dan krijg je de boiler niet veel warmer dan 64˚)
-en in de boiler een verwarmingselement om in de zomer op je zonnepanelen de boiler te verwarmen.
Maak een schakeling dat wanneer je panelen voldoende leveren je boiler pas inschakelt en evt een schakelaar dat je ook direct van het net kan verwarmen.
Kies je element naar de capaciteit van je panelen.
(je kan beter over heel de dag 700W in het water stoppen dan wachten op 1/2 uur dat je panelen 2kW leveren.

Schakeling kan je zo moeilijk maken als je wilt, je kan ook handmatig met een keuze schakelaar kiezen of je de boiler op stroom of op pellets wilt verwarmen.
Ik kijk op de thermometer van de boiler en laat dan meestal eerst de boiler verwarmen voordat ik de cv laat warmstoken. Kost me 1/2 uur om 150 liter van 50 naar 64˚ te stoken op pellets.

Je moet het wel kunnen en wel leuk vinden.
Het werkt perfect hier.

Vuiltje wijzigde deze reactie 18-12-2018 17:24 (3%)

• bert pit
@Vuiltje Stel dat je zoiets in stappen wilt doen, is er dan een mogelijkheid om die pelletkachel cv eerst zonder water aansluiting je kamer te laten verwarmen? En dan later aan te sluiten op je CV circuit?

• Vuiltje
Lijkt me onmogelijk, de kachel kan dan zijn warmte niet kwijt / sterk verhitte delen worden niet door water gekoeld.
Zie het maar als een lege fluitketel op een grote gaspit..............

• Koffie

Koffie

Brouwt bier

Harm Jansen schreef op maandag 17 december 2018 @ 20:39:

Als het slechts voor een jaar is, zou ik een simpele bij de bouwmarkt halen. Je kunt eventueel kijken naar een pelletkachel met kanalisatie, maar ik ben bang dat dat geen optie voor je is (budget, verbouwen)
Ik snap de vraag niet helemaal? Heel af en toe (op basis van wamrtebehoefte in instelling) zal het motortje even draaien. Echt luidruchtig of stoorbaar is dit niet.

• MarcoHoorn
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 13:27
Het gaat om het geluid als het motortje de knop versteld.
Dus storend is het niet zoals jij opmerkte.
Ik zit te denken aan zo een systeem ivm pelletkachel en koude kamers waar de kinderen huiswerk maken etc.
Dank voor de info. Als dit het wordt scheelt het veel geld vergeleken met Evohome.

MarcoHoorn wijzigde deze reactie 18-12-2018 21:59 (3%)

• Harm Jansen
Morgen ga ik eens een kijkje nemen bij
http://www.pelletkachel.store
Om me eens te laten voorlichten in de keuze van een (tijdelijke) pelletkachel.

• Erik_F
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 19-12-2018
Ik heb een pelletkachel met kanalisatie. Een Artel Cayenne 14kw. Staat beneden in de woonkamer, buis recht omhoog, circa 2.5m en komt uit in de badkamer. Werkt perfect!

De bedoeling was om in de avond de badkamer deur open te laten staan, zodat de boven verdieping warm zal worden. De kou gaat uit, maar wordt niet warmer dan 14/15 graden. Alleen de badkamer verwarmen werkt perfect, half uurtje branden en de badkamer is 22 graden.

Als mijn pelletkachel aan vervanging is, dan zou ik wel een Pelletkachel CV willen, maar dan zonder buffer maar rechtstreeks aansluiten op de CV zodat je via de radiatoren de warmte kan verspreiden. Douchen, koken doe ik dan wel op gas, maar volgend jaar nieuwe keuken dan elektrisch koken. Heb daarnaast nog 14 zonnepanelen liggen met een opbrengst van circa 3.500kw op jaarbasis! Door de pelletkachel is mijn gasverbruik fors naar beneden gegaan. We verbruikten voorheen 1.200m3 en kom nu jaarlijks uit op 400m3.

Heb wel eens gekeken om mijn CV te vervangen voor een elektrische, maar dat kost aardig wat stroom!

• reneeke1970
Erik_F schreef op woensdag 19 december 2018 @ 22:21:
Ik heb een pelletkachel met kanalisatie. Een Artel Cayenne 14kw. Staat beneden in de woonkamer, buis recht omhoog, circa 2.5m en komt uit in de badkamer. Werkt perfect!

De bedoeling was om in de avond de badkamer deur open te laten staan, zodat de boven verdieping warm zal worden. De kou gaat uit, maar wordt niet warmer dan 14/15 graden. Alleen de badkamer verwarmen werkt perfect, half uurtje branden en de badkamer is 22 graden.

Als mijn pelletkachel aan vervanging is, dan zou ik wel een Pelletkachel CV willen, maar dan zonder buffer maar rechtstreeks aansluiten op de CV zodat je via de radiatoren de warmte kan verspreiden. Douchen, koken doe ik dan wel op gas, maar volgend jaar nieuwe keuken dan elektrisch koken. Heb daarnaast nog 14 zonnepanelen liggen met een opbrengst van circa 3.500kw op jaarbasis! Door de pelletkachel is mijn gasverbruik fors naar beneden gegaan. We verbruikten voorheen 1.200m3 en kom nu jaarlijks uit op 400m3.

Heb wel eens gekeken om mijn CV te vervangen voor een elektrische, maar dat kost aardig wat stroom!
Ik had geen zin om op nieuwe keuken te wachten, van marktplaats een tijdelijke inductie voor 150 euro. Voor douche een warmtepomp boiler voor 150 euro en hoppa weg gas aansluiting.
En mijn twee jaar oude CV ketel heb ik verkocht voor 700 euro. Rookgassen afvoer is hergebruikt voor pellets kachel

• Vuiltje
reneeke1970 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 09:35:

En mijn twee jaar oude CV ketel heb ik verkocht voor 700 euro. Rookgassen afvoer is hergebruikt voor pellets kachel
?????
Dat was dan geen HR ketel, want die moeten een plastic uitvoer hebben anders rot die weg door het zure condenswater dat in de schoorsteen ontstaat.

• Darkz0rs
Dan nog, als er al een rookgas afvoer gebruikt word bij een pelletkachel dan mag die niet van aluminium zijn. Dat is uit denboze. Aluminium heeft al een vervorming bij 150 graden en kan zelfs smelten rond de 200 graden.
Doe aub geschikte materialen gebruiken zoals bijvoorbeeld staal of rvs.

Gebruik degelijke aansluit materialen mensen. Ik snap op deze manier wel dat mensen voor 100€ een rookgas afvoer maken.

• reneeke1970
Vuiltje schreef op donderdag 20 december 2018 @ 14:01:
[...]

?????
Dat was dan geen HR ketel, want die moeten een plastic uitvoer hebben anders rot die weg door het zure condenswater dat in de schoorsteen ontstaat.
Misschien intern maar mijn pijpje is toch echt aluminium die continu 200 graden geschikt is, en mijn kachel komt zo hoog in de verste verte niet.... En het is overigens de afdichting ring die de geest geeft bij 200 ,aluminium zelf vele honderden hoger. Zelfs de interne geluids dempers in uitlaten zijn aluminium, zitten rond 600 graden

Heb je link van kunstof rookgassen kanaal want ik heb die nog nooit gezien?

reneeke1970 wijzigde deze reactie 20-12-2018 16:07 (15%)

• Vuiltje
reneeke1970 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 16:03:

Heb je link van kunstof rookgassen kanaal want ik heb die nog nooit gezien?
https://www.warmteservice...00-dakdoorvoer/p/52681015

• reneeke1970
Goh warempel, nee die heb ik niet, nou snap ik waarom dat telkens sifon vol zat met aluminium......

• Darkz0rs
En dit is de reden waarom men wil dat het gekeurd word....

• reneeke1970
Darkz0rs schreef op donderdag 20 december 2018 @ 16:20:
En dit is de reden waarom men wil dat het gekeurd word....
Jij wil dat denk.... Maar ze doen maar hoor, geen probleem

• Darkz0rs
Nee dat is het laatste wat ik wil. Maar ik vind het wel knullig dat men wat serieuzer om moet gaan met dit soort zaken. Je moet gewoon geen aluminium gebruiken als rookgas afvoer. Dat weet iedereen met een beetje kennis van openhaard/pelletkachels. Iets met hitte en chloorgas.

En dan zeker als je hardhout gebruikt als brandstof.

Lees meer niet verkeerd ik zeg niet dat jij dit doet.
Het zijn gewoon zeer onveilige situaties.

• reneeke1970
Darkz0rs schreef op donderdag 20 december 2018 @ 17:54:
Nee dat is het laatste wat ik wil. Maar ik vind het wel knullig dat men wat serieuzer om moet gaan met dit soort zaken. Je moet gewoon geen aluminium gebruiken als rookgas afvoer. Dat weet iedereen met een beetje kennis van openhaard/pelletkachels. Iets met hitte en chloorgas.

En dan zeker als je hardhout gebruikt als brandstof.

Lees meer niet verkeerd ik zeg niet dat jij dit doet.
Het zijn gewoon zeer onveilige situaties.
Chloorgas geen ervaring mee, maar het aluminium zit buiten.....
Hitte?? Misschien bij degene die in de instellingen rommelen maar mijne is beveiligd op 140 graden, dan gaat ie uit.
Standje max is 110 en standje 1 is hand warm na enkele uren.
Het aluminium is tot 600 graden dus alleen bij brand gaat het fout. Maar ook dan zit het buiten en niet binnen.
De siliconen afdichting is tot 200 continu, net als bij RVS overigens, alleen die houd met brand iets langer stand, 1100 graden gok ik.

• Darkz0rs
Ik vind het goed. Als jij er maar goed bij slaapt. Ik hoop serieus dat je verantwoordelijk bent voor jezelf en niet een gezin.

Aluminium is niet geschikt als rookgas afvoer.

• vincentwolsink
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 20-03 08:41
reneeke1970 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 19:10:
[...]
Het aluminium is tot 600 graden dus alleen bij brand gaat het fout.
Je maakt hier wat mij betreft toch wel een flinke denkfout. Het smeltpunt van aluminium ligt op 660 graden celsius ongeveer. Dat is dus het punt waarop aluminium vloeibaar wordt. Maar al ver voor het punt dat het echt vloeibaar wordt verliest het drastisch aan sterkte. Meestal vanaf de 150 graden.

En dan is het dus afhankelijk van hoeveel (zwaarte)kracht er op jouw rookgasafvoer uitgeoefend wordt (lengte, ophanging, etc) op welke temperatuur deze in elkaar zakt. Maar dat zal veel eerder dan die 600 graden celsius zijn!

• Darkz0rs
Dat zeg ik, als er maar geen onschuldige kinderen wonen of zo. En ze verantwoordelijkheid alleen aan hem toebehoort.

Ik zeg het niet omdat ik het graag beter weet. We proberen degelijk te adviseren. Zonder winstoogmerk. Maar dit zijn onwenselijke situaties en dit kan je simpelweg andere niet adviseren. Onverantwoord.

Vergeet nogmaals aub niet wat rookgas/chloorgas met aluminium doet.

Darkz0rs wijzigde deze reactie 20-12-2018 21:24 (9%)

• reneeke1970
vincentwolsink schreef op donderdag 20 december 2018 @ 21:04:
[...]

Je maakt hier wat mij betreft toch wel een flinke denkfout. Het smeltpunt van aluminium ligt op 660 graden celsius ongeveer. Dat is dus het punt waarop aluminium vloeibaar wordt. Maar al ver voor het punt dat het echt vloeibaar wordt verliest het drastisch aan sterkte. Meestal vanaf de 150 graden.

En dan is het dus afhankelijk van hoeveel (zwaarte)kracht er op jouw rookgasafvoer uitgeoefend wordt (lengte, ophanging, etc) op welke temperatuur deze in elkaar zakt. Maar dat zal veel eerder dan die 600 graden celsius zijn!
Misschien zuiver aluminium, maar een legering toch niet? Binnenkant uitlaten van bromfietsen en motoren alemaal aluminium, worden makkelijk 600 graden.
Brander omhuizing CV ketel, alemaal aluminium.
Maar maakt verder niet uit, mijn kachel heeft veilgheid instelling op max 140 en dat is altijd veilig voor die halve meter aluminium buis die ook nog eens koud buiten hangt. De buiten buis is verzinkt staal dacht ik, of geëmailleerd

• cactusman
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22-03 14:01

cactusman

nu met extra naalden

reneeke1970 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 07:21:
[...]

Misschien zuiver aluminium, maar een legering toch niet? Binnenkant uitlaten van bromfietsen en motoren alemaal aluminium, worden makkelijk 600 graden.
Brander omhuizing CV ketel, alemaal aluminium.
Maar maakt verder niet uit, mijn kachel heeft veilgheid instelling op max 140 en dat is altijd veilig voor die halve meter aluminium buis die ook nog eens koud buiten hangt. De buiten buis is verzinkt staal dacht ik, of geëmailleerd
wat een onzin... aan spruitstukken en uitlaten van een auto brommer is geen enkel stuk allu te vinden...

euhmmmm

• reneeke1970
cactusman schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 07:58:
[...]

wat een onzin... aan spruitstukken en uitlaten van een auto brommer is geen enkel stuk allu te vinden...
Ik zeg toch binnen kant!!
De geluid demper bv, simpel pijpje met gaatjes.
Vroeger nooit uitlaten schoon gebrand van je opgevoerde brommertje met causic soda ? Weg demper......

• cactusman
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22-03 14:01

cactusman

nu met extra naalden

reneeke1970 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 08:19:
[...]

Ik zeg toch binnen kant!!
De geluid demper bv, simpel pijpje met gaatjes.
Vroeger nooit uitlaten schoon gebrand van je opgevoerde brommertje met causic soda ? Weg demper......
nee.... want ik had een 4 takt....

je kunt proberen goed te praten dat je een fout hebt gemaakt.. kan maar je kunt ook gewoon een fatsoenlijk uitlaat aanleggen voor je houtkachel.. een allu rookkanaal is not done..

euhmmmm

• reneeke1970
cactusman schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 08:57:
[...]

nee.... want ik had een 4 takt....

je kunt proberen goed te praten dat je een fout hebt gemaakt.. kan maar je kunt ook gewoon een fatsoenlijk uitlaat aanleggen voor je houtkachel.. een allu rookkanaal is not done..
Als ik een hout kachel had die gemiddeld 380 graden geeft zou ik dat inderdaad doen. Maar aangezien ik die niet heb.

• groxgrox
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 07:07
Ik heb een palazetti lia 8kw maar heb telkens een foutmelding na het starten. Hij gaat aan, vlammetje die tijdens de startperiode knippert brand netjes en schiet dan in de fout e108.
Zat al te kijken, die geeft aan dat het deurtje wellicht niet goed dicht zou zitten maar dit is niet het geval.

Wie weet een installateur in de buurt van Enschede die op korte termijn langs kan komen om te kijken?

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192

• Knielen
  • Nu online
Gisteren hebben wij het rookkanaal geplaatst, nu zit er op het t-stuk een condensdop met schroefdraad, hier is echter geen dop bij geleverd. Is het nu de bedoeling dat dit open blijft zodat het vocht direct eruit kan lopen of moet hier nog wat op worden aangesloten?

• Darkz0rs
Daar hoort een dop op. Als dit open blijft krijg je rook in huis.

• Knielen
  • Nu online
In huis niet, T-stuk is buiten langs de gevel, maar ik zal eens zoeken voor een dop dan

• Darkz0rs
Ik weet niet of het buiten veelbkwaad kan

• Koffie

Koffie

Brouwt bier

Linksom rechtsom hoor een afvoerpijp niet aan de onderkant open te zijn.

• Darkz0rs
Anzich is het imo al raar dat die buiten zit vind ik...

• Looney11
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 22-03 16:08
We zijn ons aan het orienteren op een pelletkachel maar ik word gek van het welles/nietes verhaal aangaande rookgasafvoer. Hebben jullie daar meer ervaring mee?

We hebben een twee-onder-een-kap woning met een geschakelde garage. We zouden de kachel willen installeren aan de zijde van de geschakelde garages. De woning is uit 2003, met WTW dus zowieso een lucht aan- en afvoer.

• Darkz0rs
@Looney11 wat wil je precies weten. Je rookgas afvoer moet in de vrijeuitmo ding komen. Je heb een wtw dus je heb een gesloten pelletkachel nodig...

• Vuiltje

• Notehoutelade
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online
Looneys post kon wel van mij zijn. Na tig offertes tig verschillende verhalen. De een zegt, een brandveilige ombouw hoeft niet bij pelletrookafvoer op de verdiepingen, de ander zegt van wel (al wil ik zelf wel een ombouw, alleen al ivm nette afwerking). De een zegt, een pelletrookafvoer hoeft niet tot boven de nok, de ander wilt er graag minstens 60cm pijp opzetten. Let wel, dit waren lokale en landelijk opererende dakbedrijven, schoorsteenvegers en installateurs etc.

Los van dit alles, rekenen ze ongeveer allen tussen 2 en 3k, incl boren door de plafonds, materiaal en manuren. Fors aan de prijs maar daar is weinig aan te doen lijkt me :)

• Doggieman
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 02-01 00:39
We hebben nu al enige jaren een pelletkachel. Deze bevalt ons prima. Lekkere warmte, en laag verbruik. Hij staat in de woonkamer en verwarmt tevens onze open keuken. Eigenlijk is hij wat te zwaar (Castelmonte Eco10) maar we zetten de deur naar de hal open zodat deze ook warm wordt en de warmte tevens naar boven trekt naar de 2 slaapkamers en de overloop. Eigenlijk stookt deze kachel ons hele huisje dus wel warm zolang het niet echt vriest.
Even voor het idee: 22 graden in de woonkamer 19 of 20 graden in de hal en een graad of 18 boven op de overloop. Dit alles op de laagste vermogens stand van de kachel. Sinds we hem hebben draait de kachel alleen maar op vermogen stand 1 (hij heeft er 5)

Nu wil het feit dat onze huidige gas gestookte CV zijn einde nadert. Zo even uit m'n hoofd is deze nu meer dan 25 jaar oud en is gewoon mechanisch versleten. Dus echt aan vervanging toe.
Ik ben dus eens aan het kijken naar een pellet ketel of pellet kachel met CV als alternatief.
De pellet ketel zou ik wel graag willen, maar dan mis ik de gezellige vlammetjes in de woonkamer en bovendien heb ik niet echt een ruimte in huis om deze te plaatsen (dit samen met een buffertank in die zelfde ruimte) een pellet kachel CV heeft dus meer mijn voorkeur. Bovendien heb ik dan wel een ruimte waar ik een buffer tank of boiler kan plaatsen. Buffer tank en/of boiler is eigenlijk wel een must voor ons omdat we dan eigenlijk de hele gas gestookte CV ketel de deur uit willen doen.

Nu leest ik veel items in dit forum van mensen die dus een pellet kachel met CV hebben en daarmee ook sanitair warm water mee maken. Wat ik mij dus af vraag is het volgende: hoe maken jullie warm water voor douchen en afwassen in de zomer? Ik bedoel..... stoken jullie je pellet kachel CV ook in de zomer voor SWW? Wordt het dan niet bloedheet in je woonkamer? Of hebben de pellet CV kachels een stand dat er geen warmte je kamer in gaat, maar al je vermogen naar je buffer of boiler stuurt?

We hebben ook zonnepanelen en ik heb stroom over. Ik zou dus in de zomer de buffer of boiler ook warm kunnen stoken met m'n overschot aan zonnestroom. De pellet kachel CV zou dan niet aan hoeven en dus geen opwarming van m'n woonkamer in de zomer. Een warmtepomp voor SWW is even geen optie omdat dit weer extra ruimte vraagt. Dit zou wel stroom besparen zodat ik zeker voldoende stroom zou hebben om SWW te maken in de zomer. In de winter dan weer SWW maken met de pellet kachel CV want die brand dan toch.
Zonne collectoren heb ik geen ruimte voor (nog) omdat m'n dak al vol ligt met Pv panelen.

Dus hoe doen jullie dat met SWW als je geen gas gestookte CV combi ketel meer hebt, geen warmte vraag hebt voor de CV en alleen een pellet kachel CV met buffer tank en/of indirect door de pellet kachel gestookte boiler?
De zelfde vraag eigenlijk voor de tussen periodes in voor en najaar als de pellet kachel CV niet de hele dag aan is.
Eigenlijk is de vraag dus: kan een pellet CV kachel zonder warmte of vermogen je kamer in te sturen een boiler of buffer warm stoken?

Doggieman wijzigde deze reactie 24-12-2018 15:53 (6%)

• reneeke1970
@Doggieman dit kan alleen met een ketel die geen warmte in kamer uit straalt.
Heb je al naar de atlantic warmtepomp boiler gekeken?
Heb je voor 150 na subsidie aftrek

• Vuiltje
Doggieman schreef op maandag 24 december 2018 @ 15:25:

Nu leest ik veel items in dit forum van mensen die dus een pellet kachel met CV hebben en daarmee ook sanitair warm water mee maken. Wat ik mij dus af vraag is het volgende: hoe maken jullie warm water voor douchen en afwassen in de zomer? Ik bedoel..... stoken jullie je pellet kachel CV ook in de zomer voor SWW? Wordt het dan niet bloedheet in je woonkamer? Of hebben de pellet CV kachels een stand dat er geen warmte je kamer in gaat, maar al je vermogen naar je buffer of boiler stuurt?

Dus hoe doen jullie dat met SWW als je geen gas gestookte CV combi ketel meer hebt, geen warmte vraag hebt voor de CV en alleen een pellet kachel CV met buffer tank en/of indirect door de pellet kachel gestookte boiler?
De zelfde vraag eigenlijk voor de tussen periodes in voor en najaar als de pellet kachel CV niet de hele dag aan is.
Eigenlijk is de vraag dus: kan een pellet CV kachel zonder warmte of vermogen je kamer in te sturen een boiler of buffer warm stoken?
Ik heb een pelletkachel cv met 4 kW in de kamer en 10kW op de cv, zonder buffer en op 7 radiatoren.
Sorry 6, in de kamer staat altijd dicht.
Op zolder (waar de cv hing) een OEG geëmailleerde drinkwaterboiler 150 liter met 1 spiraalbuis waar ik via een wisselklep warm water uit de kachel kan laten doorpompen. Voor in de zomer een 2kW element met 3 wikkelingen.
Met weinig afname hier in huis moet ik om de andere dag stoken van 48 naar 65˚.(stilstandsverlies)
In de zomer heb ik een schakeling die er voor zorgt dat 1 spiraal (700 W) aanschakelt als mijn ZP meer dan 4 ampère leveren. Na 23 oktober eigenlijk al daarvoor te weinig zon gehad en dus op pellets verwarmd.

• Doggieman
@Vuiltje

Bedankt voor je reaktie. Jij hebt zo'n beetje de zelfde situatie als ik schat ik zo in. Ik heb totaal 7 radiatoren waarvan er 3 altijd dicht staan. Deze hangen in m'n woonkamer en keuken en die worden warm gestookt als dat nodig is met m'n huidige pellet kachel. De rest stook ik pas wanneer het echt fris buiten begint te worden (met de gasketel dus. De thermostaat hangt in de hal.) Maar zo als ik al eerder zei: als ik stook met m'n pellet kachel en de hal deur open zet springt de gasketel niet eens aan.

Ik heb deze zomer even wat testjes gedaan met het meten van m'n stroom verbruik. En dan met name of ik van het net af neem of teruglever. Dat is goed gelukt. Ik kan met m'n Raspberry Pi precies zien wat ik lever of afneem. Ook is het gelukt om aan de hand daarvan een paar verwarmings elementen via een solid-state relais te schakelen in geval van teruglevering. Bij geen teruglevering gingen ze 1 voor 1 weer keurig uit.

Jij gebruikt dus geen buffer maar alleen een indirect gestookte SWW boiler begrijp ik uit je verhaal. Mag ik vragen hoe jij die klep stuurt die er voor zorgt of je boiler wordt opgewarmd met je pellet kachel CV of niet? Is dit handmatig of wordt deze gestuurd door je pellet kachel CV? Ik bedoel: hou je de temperatuur van je boiler zelf in de gaten en schakel je handmatig die klep aan of uit of gaat deze automatisch open en dicht aan de hand van de boiler temperatuur?
Hoe heb je die spiraal in de boiler aangesloten? Als zijnde "radiator" (1 aansluiting op de aanvoer van je CV installatie, en 1 op de retour) of in serie in de retour leiding?

Als ik je verhaal goed begrijp dan verwarm jij dus SWW alleen met zonnestroom op de momenten dat je pellet kachel CV niet aan staat (zomer) maar ook in de winter als deze wel aan staat en je een mooie zonnige dag zou hebben.
Kom je daar mee uit? Ik bedoel.... Heb jij genoeg zonnestroom "over" om op al die momenten genoeg SWW te kunnen maken? Wat doe jij bv als je kachel niet zou branden en er ook geen zon is? Stook je dan stroom van het net? Of heb je ook nog iets van een warmte pomp of iets dergelijks?

Wij zijn met 4 man hier in huis, en soms met 5 die willen iedere dag douchen. Dus ik probeer wat in te schatten hoe groot mijn boiler zou moeten zijn zodat ik ook een redelijke schatting van het stroom verbruik kan maken op jaarbasis.

• Doggieman
reneeke1970 schreef op maandag 24 december 2018 @ 21:58:
@Doggieman dit kan alleen met een ketel die geen warmte in kamer uit straalt.
Heb je al naar de atlantic warmtepomp boiler gekeken?
Heb je voor 150 na subsidie aftrek
@reneeke1970
Nee heb ik nog niet naar gekeken maar zal ik eens gaan doen. Ik heb niet veel ruimte dus het wordt of een warmtepomp boiler met extra spiraal voor de pellet kachel CV of een indirect gestookte boiler. Dat kan ik nog goed kwijt in m'n huidige stookruimte als m'n gasketel weg zou zijn.
Moet me daar nog even over inlezen wat de voor en nadelen van beide systemen zijn.

• reneeke1970
Doggieman schreef op maandag 24 december 2018 @ 23:19:
[...]

@reneeke1970
Nee heb ik nog niet naar gekeken maar zal ik eens gaan doen. Ik heb niet veel ruimte dus het wordt of een warmtepomp boiler met extra spiraal voor de pellet kachel CV of een indirect gestookte boiler. Dat kan ik nog goed kwijt in m'n huidige stookruimte als m'n gasketel weg zou zijn.
Moet me daar nog even over inlezen wat de voor en nadelen van beide systemen zijn.
Je hebt er inderdaad ook met extra spiraal. Maar ik denk dat elektrische verwarming goedkoper is dan met pellets.
Maar je zou bv als je kachel aan is altijd zestig graden water door de boiler (spiraal )kunnen laten stromen. In de zomer neemt de warmtepomp vanzelf over op zijn thermostaat.
Maar extra kleppen en je kachel er voor opstarten denk ik niet dat rendabel is.
De wijze van @Vuiltje is ook oke, maar een losse boiler met element kopen is momenteel duurder vanwege ontbrekende subsidie.

• Vuiltje
Doggieman schreef op maandag 24 december 2018 @ 23:11:
met 5 die willen iedere dag douchen.
WOW
Je moet maar zo'n hobby hebben. 8)7
Ik denk dat het dan niet wijs is om mijn systeem te gaan plaatsen.
Jullie zijn dan eigenlijk alleen maar de boiler aan het verwarmen.
In de zomer red je dat vast niet met zonnepanelen en een normaal verwarmingselement.
En in de winter heb je de ruimte waar de pelletkachel staat al veel te warm, terwijl de rest niet wordt verwarmd.
Elke cv-kachel straalt zelf namelijk ook warmte af.
Mijn wisselklep kiest om het warme water naar de radiatoren te sturen of door de boiler en zit in de toevoerleiding.
Ik kies handmatig om de boiler te stoken, als die dan warm genoeg is gaat de ingang van de kachel meteen weer over naar de kamerthermostaat en valt de driewegklep weer om naar radiatoren.
Mijn kachel heeft geen programmeerbare uitgang om die klep te bedienen.
reneeke1970 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 09:51:
[...]
Je hebt er inderdaad ook met extra spiraal. Maar ik denk dat elektrische verwarming goedkoper is dan met pellets.
Zolang ik maar €0,11/kWh betaal wel, boven de €0,18 is meen ik goedkoper op pellets.
Dus zolang salderen nog mag is elek goedkoper. (en ik zag dat de elekprijs al stijgt naar €0,24)
Maar extra kleppen en je kachel er voor opstarten denk ik niet dat rendabel is.
Ik stook de boiler inderdaad wanneer daarna ook de radiatoren moeten.

Vuiltje wijzigde deze reactie 25-12-2018 10:05 (23%)

• Doggieman
Tsja.... back to the drawing board dan maar. Als het echt niet anders is dan moet het een pellet ketel worden ipv een pellet kachel. Zou toch graag volledig van het gas af willen.
Maar aan de andere kant..... Ook de gezelligheid van zo'n vlammetje in de woonkamer heeft wel wat. Wil het nog niet volledig laten varen dat idee. Ook al omdat ik voor een pellet ketel (met een buffervat) een ruimte aan mijn huis zou moeten bouwen omdat ik momenteel geen ruimte heb inpandig voor een ketel plus een 500 liter buffer vat. Dit bij bouwen willen we uiteindelijk wel gaan doen in de toekomst omdat ons huis eigenlijk een gebrek aan opslag ruimte heeft. Dus dat zou dan 2 vliegen in 1 klap zijn.

Nu heb ik me ook eens wat zitten inlezen over een warmtepomp boiler. Deze heb je ook met een indirecte spiraal en verwarmingselement ondersteuning. Ik zou dan de warmtepomp warm kunnen stoken met de pelletkachel CV als deze draait. De warmtepomp zelf springt dan alleen bij als dit niet genoeg zou zijn of als de kachel niet aanstaat. Ik heb best wel wat stroom "over" van m'n zonnepanelen. Heb ook nog steeds een oude ferraris meter die gewoon terugdraait bij teruglevering dus ideaal voor zo'n situatie.
Als de salderings regeling straks over gaat in een terug lever subsidie wordt het naar mijn idee zaak om zoveel stroom op te maken op het moment dat het wordt opgewekt. Dus die extra stroom in een boiler of warmtepomp stoppen in de zomer lijkt me dan best rendabel. In de winter loopt eigenlijk de pellet kachel CV altijd wel dus dan zou de warmtepomp niet veel hoeven doen toch?
Zo lang ik deze meter heb is er zelfs met de subsidieregeling nog niet veel aan de hand geloof ik. Maar als mijn meter verplicht vervangen wordt voor 1 met twee tel werken dan is opmaken of opslaan wat je produceerde wel handig lijkt mij.

Even los van de kosten van de installaties.... Hoe denken jullie op dit forum er over. Is het mogelijk om van het gas af te gaan op deze manier en toch altijd voldoende SWW water te hebben voor 4 personen. Dit zonder al teveel handmatige handelingen. De WAF speelt hier ook mee natuurlijk. Dat je niet met 4 man achter elkaar kunt douchen accepteren ze nog wel, maar ik moet een betrouwbaar systeem hebben dat gewoon werkt. Ben zelf vaak weken weg dus.....
Ook het vaker vullen van een pellet kachel CV is niet zo'n probleem. Maar alles moet wel gewoon zonder problemen verder werken.

• reneeke1970
Doggieman schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 11:20:
Tsja.... back to the drawing board dan maar. Als het echt niet anders is dan moet het een pellet ketel worden ipv een pellet kachel. Zou toch graag volledig van het gas af willen.
Maar aan de andere kant..... Ook de gezelligheid van zo'n vlammetje in de woonkamer heeft wel wat. Wil het nog niet volledig laten varen dat idee. Ook al omdat ik voor een pellet ketel (met een buffervat) een ruimte aan mijn huis zou moeten bouwen omdat ik momenteel geen ruimte heb inpandig voor een ketel plus een 500 liter buffer vat. Dit bij bouwen willen we uiteindelijk wel gaan doen in de toekomst omdat ons huis eigenlijk een gebrek aan opslag ruimte heeft. Dus dat zou dan 2 vliegen in 1 klap zijn.

Nu heb ik me ook eens wat zitten inlezen over een warmtepomp boiler. Deze heb je ook met een indirecte spiraal en verwarmingselement ondersteuning. Ik zou dan de warmtepomp warm kunnen stoken met de pelletkachel CV als deze draait. De warmtepomp zelf springt dan alleen bij als dit niet genoeg zou zijn of als de kachel niet aanstaat. Ik heb best wel wat stroom "over" van m'n zonnepanelen. Heb ook nog steeds een oude ferraris meter die gewoon terugdraait bij teruglevering dus ideaal voor zo'n situatie.
Als de salderings regeling straks over gaat in een terug lever subsidie wordt het naar mijn idee zaak om zoveel stroom op te maken op het moment dat het wordt opgewekt. Dus die extra stroom in een boiler of warmtepomp stoppen in de zomer lijkt me dan best rendabel. In de winter loopt eigenlijk de pellet kachel CV altijd wel dus dan zou de warmtepomp niet veel hoeven doen toch?
Zo lang ik deze meter heb is er zelfs met de subsidieregeling nog niet veel aan de hand geloof ik. Maar als mijn meter verplicht vervangen wordt voor 1 met twee tel werken dan is opmaken of opslaan wat je produceerde wel handig lijkt mij.

Even los van de kosten van de installaties.... Hoe denken jullie op dit forum er over. Is het mogelijk om van het gas af te gaan op deze manier en toch altijd voldoende SWW water te hebben voor 4 personen. Dit zonder al teveel handmatige handelingen. De WAF speelt hier ook mee natuurlijk. Dat je niet met 4 man achter elkaar kunt douchen accepteren ze nog wel, maar ik moet een betrouwbaar systeem hebben dat gewoon werkt. Ben zelf vaak weken weg dus.....
Ook het vaker vullen van een pellet kachel CV is niet zo'n probleem. Maar alles moet wel gewoon zonder problemen verder werken.
Met vier personen zou ik minstens 270 liter boiler nemen. Als daar een spiraal met 65 graden vanaf je pellets kachel door loopt (in serie met CV leiding )geloof ik niet dat die afkoelt. En je hebt ondersteuning van de wp die op je boiler zit, en daarnaast ook nog een gewoon element van 2000/3000 watt. Ik zie geen probleem voor gasloos,behalve nog inductie aanschaffen hi

• Vuiltje
reneeke1970 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 12:31:
. Als daar een spiraal met 65 graden vanaf je pellets kachel door loopt (in serie met CV leiding )geloof ik niet dat die afkoelt.
Moet je wel zorgen dat je cv pomp niet de boiler gaat afkoelen wanneer die nadraait, terwijl de kachel al uit is.
Ik heb wel ontdekt dat dit soort spiralen (althans bij mijn kleine boiler) maar 2 kW is.
Stook je (in mijn geval) de kachel op stand cv (=vol aan) dan heb je al snel dat het retour water te warm wordt en de kachel gaat afregelen omdat die zijn warmte niet kwijt kan in de kleine spiraal.

Met een pelletkachel kan je ook geen weekend weg, dan is je bunker leeg............

• Doggieman
Ja.... wat ik zo hier en daar lees zou 300 liter wel genoeg moeten zijn voor 4 personen. Voor de duidelijkheid: ik ben voor informatie al eens naar een dealer geweest om eens te kijken wat er zoal te koop is en wat men in mijn geval adviseert. Nou wil ik niet lullig doen maar kreeg toch een beetje het idee dat er een bee je voor eigen parochie werd gepreekt. Nou ben ik erg technische, maar op verwarmingsgebied kunnen ze me alles wel wijsmaken. Ik heb daar geen ervaring mee. Maar als ik een bult geld moet investeren dan wel graag in 1x goed.
Zo zegd de 1 dat een pellet kachel CV prima zonder buffervaten kan mits de kachel niet te zwaar wordt gekozen. De ander vind dat dit echt nodig is en moet. Ook de meningen over warmte pompen voor SWW zijn verdeeld. Ik heb geen mechanische ventilatie in huis dus moet lucht van buiten hebben dan. Nogmaals.... mij kunnen ze alles wijsmaken op dit gebied maar het zou fijn zijn als ik bij zo'n bedrijf weg zou gaan met het gevoel dat het goed komt. Want uit ervaring weet ik dat als de boel 1x geplaatst is en er zijn problemen dat ik dan maar afwachten moet dat het uiteindelijk goed komt. Dit is gebeurd met m'n vorige pellet kachel. Deze is uiteindelijk 1 op 1 vervangen voor een nieuwe van een ander merk door de installateur. Dit ging niet zonder slag of stoot!
Vandaar dus mijn vragen. Wil weten wat er mogelijk is in mijn situatie en wil kritische vragen kunnen stellen zegmaar. Ik heb er niets aan als mijn uiteindelijke systeem te licht of te zwaar is, of dat ik steeds een koude douche heb hahaha.

• Doggieman
Vuiltje schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 12:48:
[...]

Moet je wel zorgen dat je cv pomp niet de boiler gaat afkoelen wanneer die nadraait, terwijl de kachel al uit is

Met een pelletkachel kan je ook geen weekend weg, dan is je bunker leeg............
Kijk.... Dat zijn dus de dingen die ik bedoel! Zou ik zelf nooit aan hebben gedacht dus moet er op kunnen vertrouwen dat ik daar goed over wordt ingelicht zodat ik kan bepalen of iets een issue zou zijn voor mij of niet.

Dat de kachel leeg raakt als ik eens een weekend weg zou moeten is niet zo erg. De woning is goed geïsoleerd nu dus er zal niks bevriezen denk ik. Met een pellet kachel heb ik de boel zo weer warm weet ik uit ervaring.
Warm water zal ook geen probleem zijn denk ik als ik met een warmtepomp zou werken omdat deze over gaat op z'n verwarmingselement mocht de kachel uit gaan en hij het zelf niet meer trekt toch?

• bert pit
Vuiltje schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 12:48:
[...]

Dit begrijp ik niet helemaal. Op een moderne pelletkachel (CV) zit toch een aan/uit contact? Als je deze koppelt met een goed werkende thermostaat, dan kun je toch zelf je vorstbeveiliging regelen?

• Doggieman
reneeke1970 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 12:31:
[...]
Ik zie geen probleem voor gasloos,behalve nog inductie aanschaffen hi
Heb ik gelukkig al hahaha. Verwarmen van het huis zie ik ook niet somber in. Met m'n huidige pellet kachel gaat dit nu ook al prima en naar volle tevredenheid. Met een pellet kachel CV zal dit alleen maar beter gaan denk ik.

De enige zorg die ik heb is m'n SWW. Nieteens zozeer of het kan, maar meer of het een beetje rendabel kan gezien de huidige stroom prijzen en onbetrouwbare regering.
Dus ik ga maar eens uitzoeken wat zo'n warmtepomp boiler met extra spiraal nu aan stroom verbruikt op jaar basis, en hoeveel ik daarvan zelf kan produceren. Zal wel bij een schatting blijven want dat wordt nog best lastig rekenen als de warmtepomp voor SWW ook gestookt gaat worden met pellet ondersteuning. Maar goed.... Dan heb ik in iedergeval een idee.

• Vuiltje
Doggieman schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 12:56:
Dit is gebeurd met m'n vorige pellet kachel. Deze is uiteindelijk 1 op 1 vervangen voor een nieuwe van een ander merk door de installateur. Dit ging niet zonder slag of stoot!
Dielle soms? O-)
bert pit schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 13:57:
[...]
Dit begrijp ik niet helemaal.
Klopt, mijn verhaal was een beetje kort door de bocht.
Wanneer je weg bent hoeft het geen 20 graden te blijven.(anders is wel je bunker na 1 dag leeg)
Ik heb nog niet geprobeerd alles te laten afkoelen en dan bij +5˚ pas weer de kachel te gaan laten werken.
Het is wel zo dat een pelletkachel niet zo makkelijk is als een gas cv, die gewoon zijn werk doet zolang je de gasrekening maar betaalt. :)

• Doggieman
Jij mag nooit meer raden! Ja dat was een Dielle! Was toen het aller nieuwste en werd aangeraden. Nog nooit zoveel problemen gezien. Nu kan het zijn dat het voor mijn situatie gewoon niet geschikt was, maar bij een beetje wind dan blies hij rook m'n kamer in. Vooral als hij zijn vuur ingekapseld had. Dus alle rookmelders gingen af in de kamer.
Als hij het vuur niet had ingekapseld en laag brande dan blies hij het vuur uit met het zelfde resultaat. Ook veel slakvorming in het vuur potje. Moest je echt op bikken. Zal aan de pellets gelegen hebben, maar met m'n huidige kachel geen problemen hiermee. De installateur heeft echt geprobeerd het werkend te krijgen, maar kreeg het niet voorelkaar. Alles aangesloten volgens voorschrift van Dielle maar mocht niet baten. Best jammer want vond het een mooie kachel om te zien. Alles maar dan ook echt alles kon er op ingesteld worden. Dat kan ik op m'n huidige niet. Om precies te zijn.... Kan helemaal geen parameters in stellen wat kachel betreft. Maar is ook niet nodig want wat ik er ook in gooi aan merk pellets het werkt gewoon. Nog nooit problemen gehad. Ook niet met donkere of lichte pellets. Werkt gewoon en start altijd. 1x in de 2 dagen eens uitzuigen en ruitje schoonmaken. Da's alles. Ruitje zit soms wat as en of aanslag op, maar niks extreem.
Ieder jaar voor het stook seizoen maak ik de schoorsteen schoon en de warmte wisselaar inwendig ook. That's it.

• Vuiltje

• reneeke1970
Doggieman schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 13:18:
[...]

Kijk.... Dat zijn dus de dingen die ik bedoel! Zou ik zelf nooit aan hebben gedacht dus moet er op kunnen vertrouwen dat ik daar goed over wordt ingelicht zodat ik kan bepalen of iets een issue zou zijn voor mij of niet.

Dat de kachel leeg raakt als ik eens een weekend weg zou moeten is niet zo erg. De woning is goed geïsoleerd nu dus er zal niks bevriezen denk ik. Met een pellet kachel heb ik de boel zo weer warm weet ik uit ervaring.
Warm water zal ook geen probleem zijn denk ik als ik met een warmtepomp zou werken omdat deze over gaat op z'n verwarmingselement mocht de kachel uit gaan en hij het zelf niet meer trekt toch?
Het probleem wat @Vuiltje aan kaart word dus vermeden door een buffer vat..... Maar na draaien is met warm water en tijd instelbaar, je trekt boiler niet koud ook vanwege dat spiraal onderin zit, warmte boven in boiler trekt hij nooit weg.
Ook kan de kachel met buffer langere runs maken. Telkens opstarten kost stroom!
Maar een noodzaak is een buffer niet.

Een warmtepomp boiler moet je niet buiten laten zuigen, gewoon binnen pakken anders komt hij zelfstandig niet zo hoog in temperatuur met te koude buitenlucht. Voor gebruik met vier personen ga je snel naar 1000 kWh per jaar.

Oh inhoud voorraad pellets, ik heb er eentje met 45 kg en eentje met 125kg, verbruik laagste stand is 2 kg per uur dacht ik dus weekendje weg geen probleem. Het is trouwens heel eenvoudig een opzet bak te maken zodat er meer in past....

• Oortjes
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 09:23
Koffie schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 16:25:
Ik ben bezig een sheet te bouwen met daarin zoveel mogelijk verschillende parameters van de verschillende kachels: https://docs.google.com/s...o5rJIMtI/edit?usp=sharing

Neem even contact met mij op als je je eigen settings door wil geven :Y)
Hoe gaat het met de verzameling van alle gegevens?

• Vuiltje
reneeke1970 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 17:36:

1-Langere runs?
Als de kamer warm is gaat de thermostaat uit, omdat de kachel daar zelf warmte uitstraalt. Het cv water blijft dan kouder dan zonder vat lijkt me en geeft dus minder warmte capaciteit in de radiatoren.
Moet je de pomp (extra pomp??) langer laten draaien terwijl de kachel uitstaat.
Kost weer meer stroom.
2- dielle start in 2 minuten op binnen de 3 uur na stoppen, kost je weinig stroom.

Hoe groot moet een buffervat zijn om maar even een lastige vraag te stellen?

• reneeke1970
Vuiltje schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 18:11:
[...]

1-Langere runs?
Als de kamer warm is gaat de thermostaat uit, omdat de kachel daar zelf warmte uitstraalt. Het cv water blijft dan kouder dan zonder vat lijkt me en geeft dus minder warmte capaciteit in de radiatoren.
Moet je de pomp (extra pomp??) langer laten draaien terwijl de kachel uitstaat.
Kost weer meer stroom.
2- dielle start in 2 minuten op binnen de 3 uur na stoppen, kost je weinig stroom.

Hoe groot moet een buffervat zijn om maar even een lastige vraag te stellen?
Niet iedereen wil dielle,en het ging over ketels, sommige draaien niet eens na.
Hoe groot de buffer, wat je zelf wilt....
Als je extreem 2000 liter neer zet dan duurt het uren voor die inhoud 85 graden is.
Je radiators of vloer verwarming kunnen vervolgens ook uren vooruit totdat de buffer weer 30 graden of zo iets. Daarna kan de ketel weer uren branden. Gelijkmatigheid is voor iedere verbranding fijn, minder temperatuur zettingen en minder stroom voor opstarten, altijd fijn.

Heb ooit eens leuk filmpje uit Duitsland gezien, 12000 liter eerst onder het huis gebouwd, vervolgens hele zondag met 70 kW hout CV kachel die tank 85 graden gemaakt, vervolgens genoeg voor hele week warmte in huis, tja.....

• Doggieman
reneeke1970 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 17:36:
[...]

Het probleem wat @Vuiltje aan kaart word dus vermeden door een buffer vat..... Maar na draaien is met warm water en tijd instelbaar, je trekt boiler niet koud ook vanwege dat spiraal onderin zit, warmte boven in boiler trekt hij nooit weg.
Maar een noodzaak is een buffer niet.
Ik denk dat je gelijk hebt, maar als ik een pellet kachel CV neem (en dat is wat ik eigenlijk ook wil voor mijzelf) dan heb ik inpandig eigenlijk geen ruimte voor een (fors) buffervat. Althans..... niet zonder een beste verbouwing.

Mijn plan was dan ook na het lezen van veel topics op dit forum om een pellet CV kachel te kiezen die eigenlijk altijd op laag vermogen brand en dan zo de leefruimte net op temperatuur houd. Dus eigenlijk geen starts en stops (zo werk ik nu ook met m'n gewone pellet kachel)
Mocht dit niet kunnen door een bepaalde reden dan vind ik wat starts en stops persoonlijk niet zo erg. Mijn huidige kachel is in 10 minuten warm. Slijtage van het ontsteekt element neem ik voor lief. Stroom verbruik voor die 10 minuten ook. Of zie ik dan wat anders over het hoofd?
Ook het handmatig vullen meerdere malen per dag is echt geen probleem voor ons. Heb een voorraad pellets om de hoek staan. Even een zakje er in storten en klaar. Nou moet ik wel eerlijk zeggen dat ik geen idee heb wat een pellet CV per dag verbruikt in een woonkamer/keuken als deze een hele dag brand op laag vermogen. Mijn huidige pellet kachel verbruikt bij de huidige temperaturen 2 kolen kitten per dag (zo'n 15 tot 20kg totaal) en dat is dan met de deur naar de hal open. Als ik hem op eco zet dan is dat veel minder. Eco is bij ons: stoken naar 22 graden en als die temperatuur bereikt is gaat hij uit tot het 19 graden is. Dan start hij zelf weer op.

Ps: mijn huidige kachel straalt zelf geen warmte uit. Wel warme lucht met een ventilator.

Ps: vandaar dat ik vraag naar ervaringen van mensen die een pellet CV kachel hebben (dus niet een ketel) en hoe hun dan hun SWW maken. In mijn situatie lijkt me als je geen buffer wilt (of hier geen ruimte voor hebt) dat een electrische boiler met een spiraal die gevoed wordt door je pellet kachel CV als deze brand ideaal. Waar dit niet voldoende is springt het verwarmingselement bij (zonne PV in mijn geval)

Ps: ter verduidelijking.. Aan de hal grenst ook m'n badkamer en master bedroom. Dus als ik al mijn deuren beneden open zet dan worden die ruimtes dus gewoon 20 graden als in de woonkamer de kachel staat ingesteld op 22. Bovendien zijn die ruimtes niet echt groot. Recentelijk de buitenmuren vervangen en geïsoleerd. Veel werk maar o zo lekker nu. Blijft alles veel langer warm.

Doggieman wijzigde deze reactie 25-12-2018 20:07 (18%)

• reneeke1970
Doggieman schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 19:44:
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt, maar als ik een pellet kachel CV neem (en dat is wat ik eigenlijk ook wil voor mijzelf) dan heb ik inpandig eigenlijk geen ruimte voor een (fors) buffervat. Althans..... niet zonder een beste verbouwing.

Mijn plan was dan ook na het lezen van veel topics op dit forum om een pellet CV kachel te kiezen die eigenlijk altijd op laag vermogen brand en dan zo de leefruimte net op temperatuur houd. Dus eigenlijk geen starts en stops (zo werk ik nu ook met m'n gewone pellet kachel)
Mocht dit niet kunnen door een bepaalde reden dan vind ik wat starts en stops persoonlijk niet zo erg. Mijn huidige kachel is in 10 minuten warm. Slijtage van het ontsteekt element neem ik voor lief. Stroom verbruik voor die 10 minuten ook. Of zie ik dan wat anders over het hoofd?
Ook het handmatig vullen meerdere malen per dag is echt geen probleem voor ons. Heb een voorraad pellets om de hoek staan. Even een zakje er in storten en klaar. Nou moet ik wel eerlijk zeggen dat ik geen idee heb wat een pellet CV per dag verbruikt in een woonkamer/keuken als deze een hele dag brand op laag vermogen. Mijn huidige pellet kachel verbruikt bij de huidige temperaturen 2 kolen kitten per dag (zo'n 15 tot 20kg totaal) en dat is dan met de deur naar de hal open. Als ik hem op eco zet dan is dat veel minder. Eco is bij ons: stoken naar 22 graden en als die temperatuur bereikt is gaat hij uit tot het 19 graden is. Dan start hij zelf weer op.

Ps: mijn huidige kachel straalt zelf geen warmte uit. Wel warme lucht met een ventilator.

Ps: vandaar dat ik vraag naar ervaringen van mensen die een pellet CV kachel hebben (dus niet een ketel) en hoe hun dan hun SWW maken. In mijn situatie lijkt me als je geen buffer wilt (of hier geen ruimte voor hebt) dat een electrische boiler met een spiraal die gevoed wordt door je pellet kachel CV als deze brand ideaal. Waar dit jiet voldoende is springt het verwarmingselement bij (zonne PV in mijn geval)
Als je inderdaad geen ruimte voor buffer hebt zie jij alle zaken inderdaad correct. Je zou alleen nog op speurtocht kunnen gaan welke het meeste vermogen aan CV geeft. Ik weet dat er bij hout CV hele grote verschillen zijn.

• Doggieman
reneeke1970 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 20:06:
[...]

Als je inderdaad geen ruimte voor buffer hebt zie jij alle zaken inderdaad correct. Je zou alleen nog op speurtocht kunnen gaan welke het meeste vermogen aan CV geeft. Ik weet dat er bij hout CV hele grote verschillen zijn.
Dank voor je input en bevestiging. Dat ben ik dus nu ook aan het doen. Ben geen rekenwonder, maar als ik nu zie met hoe weinig pellets ik de boel bij deze temperaturen nu al warm hou dan mag een pellet CV kachel al helemaal geen probleem zijn volgens mij. Alleen nu dus nog even kijken wat er te koop is aan E-boilers met een extra warmte spiraal. Zal wel zo'n 200 liter moeten zijn denk ik. Of een warmtepomp boiler met extra spiraal voor de pellet CV. Minimaal een COP van 2 dus in de zomer als de kachel niet brand minder stroom verbruik van mijn overschot aan PV. Moet volgens mij kunnen. Desnoods wat PV er bij op de schuur. Kan ik de koudere afvoer lucht van die pomp misschien weer m'n woonkamer in sturen. Avgelopen zomer best warm onder het platte dak. Veel glas en op het zuid westen. Kwam sommige dagen boven de 32 graden binnen!

Doggieman wijzigde deze reactie 25-12-2018 20:20 (9%)

• Vuiltje
Doggieman schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 19:44:
een pellet CV kachel te kiezen die eigenlijk altijd op laag vermogen brand en dan zo de leefruimte net op temperatuur houd. Dus eigenlijk geen starts en stops
Dan zou ik bij de leverancier eerst maar zwart op wit laten zetten dat dat mogelijk is zonder condenseren in de kachel en in de schoorsteen, als hij gewoon zegt dat dat kan.

Pagina: 1 ... 25 ... 28 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True