Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:32
Vuiltje schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 21:20:
[...]

Dan zou ik bij de leverancier eerst maar zwart op wit laten zetten dat dat mogelijk is zonder condenseren in de kachel en in de schoorsteen, als hij gewoon zegt dat dat kan.
Dat word juist aanbevolen, de hoogste rendementen behaal je met de minste warmte naar buiten. Pellets ketel vanaf 60 graden. De condens dop vangt het wel op.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-05 18:37
Vuiltje schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 21:20:
[...]

Dan zou ik bij de leverancier eerst maar zwart op wit laten zetten dat dat mogelijk is zonder condenseren in de kachel en in de schoorsteen, als hij gewoon zegt dat dat kan.
Je hebt een punt. Maar zou dit niet altijd gewoon zo zijn? Ik kijk regelmatig even in de condens dop van m'n huidige pelletkachel en heb nog nooit tekenen van vocht gezien. Deze kachel heeft nog nooit hoger dan vermogensstand 1 gedraaid. Of bedoel je soms condenseren in de kachel zelf? Dat zou toch beveiligd moeten zijn door controle van de retour temperatuur van het CV water door een mengklep als ik goed ingelicht ben?
Nogmaals... Ben niet gezegend met veel kennis van kachels of CV dus pardon als ik een domme vraag stel.
Maar natuurlijk wel iets om op m'n vragenlijst voor de dealer te zetten. Dank!

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming.Als test: PV stroom dump in WPB bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Doggieman schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 22:11:
[...]

Je hebt een punt. Maar zou dit niet altijd gewoon zo zijn? Ik kijk regelmatig even in de condens dop van m'n huidige pelletkachel en heb nog nooit tekenen van vocht gezien. Deze kachel heeft nog nooit hoger dan vermogensstand 1 gedraaid. Of bedoel je soms condenseren in de kachel zelf? Dat zou toch beveiligd moeten zijn door controle van de retour temperatuur van het CV water door een mengklep als ik goed ingelicht ben?
Nogmaals... Ben niet gezegend met veel kennis van kachels of CV dus pardon als ik een domme vraag stel.
Maar natuurlijk wel iets om op m'n vragenlijst voor de dealer te zetten. Dank!
Geen meng klep, maar een ventiel, zeg maar gewoon een thermostaat kraan haha, retour dient altijd 45 (of hoger )graden te zijn, sommige schrijven zelfs 55 voor.
Hij circuleert feitelijk zijn eigen water rond anders word kachel intern te koud.
Vandaar dat hij met na draaien feitelijk ook nooit je boiler koud kan circuleren.
Misschien werkt bij @Vuiltje het ventiel niet goed??

Je moet bij je aankoop ook op letten of er zon ventiel al standaard in zit, geld ook voor waterpomp en ook voor expansie vat, sommige hebben het en sommige niet ingebouwd.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Weer wat puntjes voor m'n checklist. 👍

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming.Als test: PV stroom dump in WPB bij overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Doggieman schreef op woensdag 26 december 2018 @ 10:45:
Weer wat puntjes voor m'n checklist. 👍
Voor de goedkoopste moet je denk ik bij Versluys in wissekerke zijn, kijk maar bij de Victoria kachel.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
[b]

Voor de goedkoopste moet je denk ik bij Versluys in wissekerke zijn, kijk maar bij de Victoria kachel.
Maken ze tegenwoordig nog "slechte" pellet CV kachels? Er zijn nu zoveel merken en types dat ik een beetje door de bomen het bos niet meer zie.
Wil eigenlijk ook wel een goede service mocht er een keer wat zijn. En onderdelen beschikbaar over 5 a 6 jaar zou ook fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
Doggieman schreef op woensdag 26 december 2018 @ 11:03:
[...]

Maken ze tegenwoordig nog "slechte" pellet CV kachels?
JA
de dielle scirocco 14
:(
Ik heb nog overwogen voor de Nordic fire hrv torsby te gaan kijken, maar ook dat is een italiaan, met mogelijk dezelfde "net niet af" status waar die italianen nogal in uitblinken.
(prototypes vol kinderziektes gaan gewoon de markt op en worden niet eerst uit ontwikkeld in de fabriek)
Dus nadat ik alle afdichtingen zelf had vervangen en ondertussen van alle parameters wist waarvoor ze dienden, heb ik toch maar deze laten staan. Bijna 1000kilo pellets doorgestookt en nu geen spijt meer van deze dielle

En inderdaad in sommige goedkope kachels zit geen reourtemperatuurverhoger en geen cv pomp.

[ Voor 58% gewijzigd door Vuiltje op 26-12-2018 11:44 ]

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Vuiltje schreef op woensdag 26 december 2018 @ 11:38:
[...]

JA
de dielle scirocco 14
:(

En inderdaad in sommige goedkope kachels zit geen reourtemperatuurverhoger en geen cv pomp.
Goed om te weten van die pomp en retour verhoger. Dan kan ik appels met appels vergelijken.

Nog even een vraag: kun je een (warmtepomp) boiler met spiraal ergens willekeurig in je CV leidingen zetten? En zo ja: sluit je deze dan aan als "radiator" dus met aanvoer en retour, of moet zoiets in serie (als laatste in de kring) in de retour leiding van je CV leiding en dan weer naar de kachel?
Lees ook veel over een open verdeler. Is dat nodig?

Tja..... die Dielle heb ik ook geen goede ervaringen mee. Gelukkig wel een hele bereidwillige instalateur/dealer. Die voelde zich best wel lullig door al die toestanden.

Mijn huidige is nu een Castelmonte. Ook een Italiaan, maar oerdegelijke kachel. Dik staal alles. Simpel en degelijk. Ik hou daar van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Doggieman schreef op woensdag 26 december 2018 @ 11:03:
[...]

Maken ze tegenwoordig nog "slechte" pellet CV kachels? Er zijn nu zoveel merken en types dat ik een beetje door de bomen het bos niet meer zie.
Wil eigenlijk ook wel een goede service mocht er een keer wat zijn. En onderdelen beschikbaar over 5 a 6 jaar zou ook fijn zijn.
Versluys is enige dealer van de Victoria en hij komt regelmatig bij de producent. Of hij zelf ook monteurs heeft weet ik niet precies maar ik denk van wel. Je boiler zou ik in serie zetten voor de meeste flow, en het liefst vooraan zodat je automatisch prioriteit krijgt op de boiler verwarmen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
reneeke1970 schreef op woensdag 26 december 2018 @ 15:02:
[...]
Je boiler zou ik in serie zetten voor de meeste flow, en het liefst vooraan zodat je automatisch prioriteit krijgt op de boiler verwarmen.
Okay.... Ik snap wat je bedoeld met "vooraan". Maar moet een boiler dan in de aanvoer of in de retour in serie in de leiding. Ik ga er vanuit dat het in de retour moet zodat er nog warm water voor de radiatoren is zodra het water door de spiraal van de boiler is gegaan.
Wordt in mijn situatie al weer wat lastiger als de boiler vooraan of als eerste moet. Aansluitingen in de woonkamer zijn 22 mm en waar de boiler zou komen zijn dat ook. Alleen die ruimte zit verder weg van de kachel dan. Er tussenin zitten eigenlijk alle radiatoren. Grof geschetst: via een T splitsing naar de bovenverdieping en vanuit de anderekant van de splitsing naar de beneden verdieping. Maakt dit echt veel uit?
Blijft de vraag: heb ik een scheiding van CV water nodig? Ook als ik geen buffer zou gebruiken? En waarom mag je een boiler niet als een radiator aansluiten. Dus met een aanvoer en een retour? Mijn gedachte hierbij is dat als ik overal thermostaat kranen heb dat de boiler dan al het warm water krijgt als deze dicht gestuurd zijn als de ruimtes op temperatuur zijn. Of maak ik daar een denk fout?
Ik weet namelijk niet of het lucht gedeelte (wat warmte de woonkamer in blaast) onafhankelijk is van het CV gedeelte. Met andere woorden: als de ruimtes buiten de woonkamer op temperatuur zijn stopt dan de CV pomp met warmte leveren en draait de lucht verwarming van de pellet CV dan gewoon door voor de woonkamer als deze nog niet op temperatuur is?

Ik zie het eigenlijk een beetje als volgt: er veranderd eigenlijk niets aan mijn huidig CV leidingwerk. Ik vervang 1 op 1 mijn gas combi ketel voor een pellet CV ketel. Op de plek waar nu mijn gasketel hangt komt nu de (warmtepomp) boiler te staan. Dit leidingwerk is al 22mm. Ook heb ik dan makkelijk toegang voor lucht aan en afvoer voor een warmtepomp mocht ik daar voor kiezen. Ook daar beschikking over een aparte groep voor 230 Volt. Een ideale plek dus volgens mij. Ook kort leidingwerk naar keuken en badkamer voor warmwater.
Wat zie ik nog over het hoofd of wat ben ik volgens jullie nog nodig? Zal zo eens proberen een plaatje te posten van het aansluit schema. Maakt het misschien wat makkelijker. Want uiteindelijk zal het systeem ook gevuld moeten worden met water. Als ik geen scheiding nodig heb tussen CV water en ketel water dan maakt het toch ook niet uit waar ik het systeem vul, of waar ik een overstort plaats? Dat kan dan mooi allemaal in dat hok blijven waar nu mijn gas CV hangt. Daar zit trouwens ook het expansievat van m'n huidige CV. Was van plan om dit lekker te laten hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Doggieman schreef op woensdag 26 december 2018 @ 15:39:
[...]

Okay.... Ik snap wat je bedoeld met "vooraan". Maar moet een boiler dan in de aanvoer of in de retour in serie in de leiding. Ik ga er vanuit dat het in de retour moet zodat er nog warm water voor de radiatoren is zodra het water door de spiraal van de boiler is gegaan.
Wordt in mijn situatie al weer wat lastiger als de boiler vooraan of als eerste moet. Aansluitingen in de woonkamer zijn 22 mm en waar de boiler zou komen zijn dat ook. Alleen die ruimte zit verder weg van de kachel dan. Er tussenin zitten eigenlijk alle radiatoren. Grof geschetst: via een T splitsing naar de bovenverdieping en vanuit de anderekant van de splitsing naar de beneden verdieping. Maakt dit echt veel uit?
Blijft de vraag: heb ik een scheiding van CV water nodig? Ook als ik geen buffer zou gebruiken? En waarom mag je een boiler niet als een radiator aansluiten. Dus met een aanvoer en een retour? Mijn gedachte hierbij is dat als ik overal thermostaat kranen heb dat de boiler dan al het warm water krijgt als deze dicht gestuurd zijn als de ruimtes op temperatuur zijn. Of maak ik daar een denk fout?
Ik weet namelijk niet of het lucht gedeelte (wat warmte de woonkamer in blaast) onafhankelijk is van het CV gedeelte. Met andere woorden: als de ruimtes buiten de woonkamer op temperatuur zijn stopt dan de CV pomp met warmte leveren en draait de lucht verwarming van de pellet CV dan gewoon door voor de woonkamer als deze nog niet op temperatuur is?

Ik zie het eigenlijk een beetje als volgt: er veranderd eigenlijk niets aan mijn huidig CV leidingwerk. Ik vervang 1 op 1 mijn gas combi ketel voor een pellet CV ketel. Op de plek waar nu mijn gasketel hangt komt nu de (warmtepomp) boiler te staan. Dit leidingwerk is al 22mm. Ook heb ik dan makkelijk toegang voor lucht aan en afvoer voor een warmtepomp mocht ik daar voor kiezen. Ook daar beschikking over een aparte groep voor 230 Volt. Een ideale plek dus volgens mij. Ook kort leidingwerk naar keuken en badkamer voor warmwater.
Wat zie ik nog over het hoofd of wat ben ik volgens jullie nog nodig? Zal zo eens proberen een plaatje te posten van het aansluit schema. Maakt het misschien wat makkelijker. Want uiteindelijk zal het systeem ook gevuld moeten worden met water. Als ik geen scheiding nodig heb tussen CV water en ketel water dan maakt het toch ook niet uit waar ik het systeem vul, of waar ik een overstort plaats? Dat kan dan mooi allemaal in dat hok blijven waar nu mijn gas CV hangt. Daar zit trouwens ook het expansievat van m'n huidige CV. Was van plan om dit lekker te laten hangen.
Tja in praktijk maakt het niet uit waar je vult en waar expansie zit, maar pas op met extra kranen plaatsen, je sluit dan bv ook expansie af.

Je boiler gewoon in de aanvoer zetten, nooit in retour want dan kan het koude water je boiler koelen.
Gewoon in aanvoer, je boiler krijgt zo automatisch voorrang en zodra hij warm is stroomt het warme water er gewoon doorheen. Die boiler is zo warm daar merk je niet veel van in verlies voor CV tijd. Voordeel is ook dat je zodra je gaat douchen het onderin de boiler gelijk opgewarmd word, al voordat de temperatuur sensor het ziet want die zit bovenin.
Oh en als je boiler als radiator aansluit maak je soort kort sluiting met je retour leiding en krijgt rest van je systeem geen water meer, weg van minste weerstand.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
reneeke1970 schreef op woensdag 26 december 2018 @ 17:25:
[...]
Die boiler is zo warm daar merk je niet veel van in verlies voor CV tijd.
Ja en nee.
Als je heel veel pijp er in hebt als warmte wisselaar is je boiler zo warm, krijg je wel koud water voor je radiatoren de eerste tijd.
Als je een korte pijp hebt als warmtewisselaar, merken je radiatoren er niets van, Maar is je boiler niet "zo warm"........

En volgens mij kan je weinig kiezen over de capaciteit van die WW, dus dat zal een zaak zijn van: dat merk je bij het opstarten.....

[ Voor 12% gewijzigd door Vuiltje op 26-12-2018 17:55 ]

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Vuiltje schreef op woensdag 26 december 2018 @ 17:54:
[...]

Ja en nee.
Als je heel veel pijp er in hebt als warmte wisselaar is je boiler zo warm, krijg je wel koud water voor je radiatoren de eerste tijd.
Als je een korte pijp hebt als warmtewisselaar, merken je radiatoren er niets van, Maar is je boiler niet "zo warm"........

En volgens mij kan je weinig kiezen over de capaciteit van die WW, dus dat zal een zaak zijn van: dat merk je bij het opstarten.....
En toch is hij zo warm, simpelweg om het feit dat hij eigenlijk nooit echt koud kan worden bij dagelijks gebruik.
Oppervlakte wisselaar is inderdaad weinig keuze in. Maar indien te klein gaat het water er zeker niet afgekoeld door heen dus heeft CV gelijk warm water.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
reneeke1970 schreef op woensdag 26 december 2018 @ 17:25:
[...]

Tja in praktijk maakt het niet uit waar je vult en waar expansie zit, maar pas op met extra kranen plaatsen, je sluit dan bv ook expansie af.

Je boiler gewoon in de aanvoer zetten, nooit in retour want dan kan het koude water je boiler koelen.
Gewoon in aanvoer, je boiler krijgt zo automatisch voorrang en zodra hij warm is stroomt het warme water er gewoon doorheen. Die boiler is zo warm daar merk je niet veel van in verlies voor CV tijd. Voordeel is ook dat je zodra je gaat douchen het onderin de boiler gelijk opgewarmd word, al voordat de temperatuur sensor het ziet want die zit bovenin.
Oh en als je boiler als radiator aansluit maak je soort kort sluiting met je retour leiding en krijgt rest van je systeem geen water meer, weg van minste weerstand.....
Okay.... Duidelijk. Bedankt. Betekent dus dat ik met m'n leidingwerk vanaf de kachel eerst naar de ruimte moet waar de boiler hangt en dan door de boiler met de aanvoer en op de uitvoer van de boiler de aanvoer van de rest van de installatie zetten. Jammer.... Is al gauw weer 2x10mtr 22mm CV leiding extra.

Mag ik vragen waarom een radiator zelf dan niet als kortsluiting wordt gezien? Is dit omdat daar een kraan tussen zit die je kunt knijpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Doggieman schreef op woensdag 26 december 2018 @ 18:51:
[...]

Okay.... Duidelijk. Bedankt. Betekent dus dat ik met m'n leidingwerk vanaf de kachel eerst naar de ruimte moet waar de boiler hangt en dan door de boiler met de aanvoer en op de uitvoer van de boiler de aanvoer van de rest van de installatie zetten. Jammer.... Is al gauw weer 2x10mtr 22mm CV leiding extra.

Mag ik vragen waarom een radiator zelf dan niet als kortsluiting wordt gezien? Is dit omdat daar een kraan tussen zit die je kunt knijpen?
Ja vaak een voet ventiel in radiator, en tussen de platen zelf ook wat weerstand. Zet je de eerste radiator vol open krijgt je laatste ook niet veel meer. Tenzij je weer harder gaat pompen, waterzijdig in regelen noemen we dat.
Een echte noodzaak dat boiler vooraan zit is het niet hoor, als de radiators ervoor maar niet te ver open staan en dat de boiler maar in serie met aanvoer staat. Hij krijgt dan misschien minder liters per uur maar wel volledig op temperatuur.
Mogelijk kun je het eerst proberen en later ombouwen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
reneeke1970 schreef op woensdag 26 december 2018 @ 19:05:
[...]

Ja vaak een voet ventiel in radiator, en tussen de platen zelf ook wat weerstand. Zet je de eerste radiator vol open krijgt je laatste ook niet veel meer. Tenzij je weer harder gaat pompen, waterzijdig in regelen noemen we dat.
Een echte noodzaak dat boiler vooraan zit is het niet hoor, als de radiators ervoor maar niet te ver open staan en dat de boiler maar in serie met aanvoer staat. Hij krijgt dan misschien minder liters per uur maar wel volledig op temperatuur.
Mogelijk kun je het eerst proberen en later ombouwen?
Okay! Helemaal duidelijk zo. Zo leer ik iedere dag weer wat bij! Dank hoor... Wordt gewaardeerd!

Ik denk dat als ik zover ben dat ik dan toch maar direct even wat leidingen trek van de pellet CV kachel naar de ruimte waar de boiler hangt. Dan garandeer ik eigenlijk meteen dat de boiler als eerste het warme water krijgt als deze in serie staat met de aanvoer. Het is nu ook niet weer zoveel extra werk of kosten. Alleen een beetje lastig onder de vloer komen hier maar is wel te doen. Maar ff goed isoleren dan die leidingen.

Nogmaals dank voor al je input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Doggieman schreef op woensdag 26 december 2018 @ 19:22:
[...]

Okay! Helemaal duidelijk zo. Zo leer ik iedere dag weer wat bij! Dank hoor... Wordt gewaardeerd!

Ik denk dat als ik zover ben dat ik dan toch maar direct even wat leidingen trek van de pellet CV kachel naar de ruimte waar de boiler hangt. Dan garandeer ik eigenlijk meteen dat de boiler als eerste het warme water krijgt als deze in serie staat met de aanvoer. Het is nu ook niet weer zoveel extra werk of kosten. Alleen een beetje lastig onder de vloer komen hier maar is wel te doen. Maar ff goed isoleren dan die leidingen.

Nogmaals dank voor al je input.
Check volgend jaar voor zekerheid ook subsidie voorwaarden, doet nogal eens wijzigen.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
reneeke1970 schreef op woensdag 26 december 2018 @ 20:10:
[...]

Check volgend jaar voor zekerheid ook subsidie voorwaarden, doet nogal eens wijzigen.....
Zal ik ook zeker doen, maar hoe het ook uitpakt... ik zal wat moeten. M'n huidige ketel houd het niet nog een stook seizoen vol denk ik.
Ga kijken in eerste instantie voor een pellet CV kachel met boiler. Als om wat voor reden dat niets wordt dan maar eens kijken voor een pellet ketel met buffer vat. Betekend wel alweer verbouwen helaas dus veel meer kosten.

• Vuiltje
Wanneer je je boiler van de zomer op stroom wilt verwarmen om de kachel niet te hoeven stoken heb je met een boiler in serie wel een uitdaging.
Ik stook op een zonnige dag de boiler naar de 85˚, want het kan zomaar een paar dagen zonloos zijn.
Dan heb je met een afkoeling van 7˚ per dag even ruimte voordat de temp onder de 50˚ zakt.
Wanneer je dan toch even de cv aanzet gaat er wel warmte uit de boiler het cv water in want dat komt met een pellet cv niet boven de 65˚.
Je stookt dan je cv op zonnestroom.............

Aan de andere kant, met jullie afname denk ik dat je het toch ook weer niet lang op 85 houdt. :)

• reneeke1970
Vuiltje schreef op donderdag 27 december 2018 @ 12:14:
Wanneer je je boiler van de zomer op stroom wilt verwarmen om de kachel niet te hoeven stoken heb je met een boiler in serie wel een uitdaging.
Ik stook op een zonnige dag de boiler naar de 85˚, want het kan zomaar een paar dagen zonloos zijn.
Dan heb je met een afkoeling van 7˚ per dag even ruimte voordat de temp onder de 50˚ zakt.
Wanneer je dan toch even de cv aanzet gaat er wel warmte uit de boiler het cv water in want dat komt met een pellet cv niet boven de 65˚.
Je stookt dan je cv op zonnestroom.............

Aan de andere kant, met jullie afname denk ik dat je het toch ook weer niet lang op 85 houdt. :)
Tegen wie heb je het want ik kan je niet volgen....?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjuul CNC
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-02-2024
Ik hoop niet dat ik inbreek op een lopende discussie, maar dit moet is toch even kwijt:
Afgelopen week is mijn Victoria Classic 16.5 geleverd.

Nu heb ik lang zitten denken en peinzen over hoe ik deze ga inzetten in mijn huidige cv installatie en ik wil graag mijn eerste concept met jullie delen.
Oude situatie:
Sjuul CV oude situatie
Nieuwe situatie
Sjuul CV nieuwe situatie

Ik ben niet afhankelijk van de pelletketel, ik ga hem inzetten om wat van mijn gas af te snoepen daar waar dat kan en om zodoende ook flexibel te zijn tussen gas en pellets. De gas ketel stookt overigens ook niet veel kuubs (600m3) op een jaar aangezien ik ook nog een HR inbouw haard heb waar ik elke stookmaand twee kuub hout in verstook.
Opvallend is natuurlijk dat ik geen buffervat heb voorzien, de ketel gaat voornamelijk de vloerverwarming opstoken en aangezien deze nog al fors is verwacht ik geen overcapaciteit.
De zonekleppen en afsluiters zorgen ervoor dat ik flexibel ben in waar ik welke warmtestroom naar toe wil sturen en van welke warmte bron. Aansturing en visualisatie ga ik maken met HomeMatic

ben benieuwd naar jullie visie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Hoe ben je gekomen tot je besluit om component G 60˚ te kiezen en geen 50 of 55?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjuul CNC
Vuiltje schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 10:07:
Hoe ben je gekomen tot je besluit om component G 60˚ te kiezen en geen 50 of 55?
Heb ik eigenlijk niet echt over na gedacht, dacht dat 60˚ standaard was, als blijkt dat dat 50˚ of 55˚ is, is dat ook prima. Wilde wel aangeven dat ik een mengventiel ga plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deacon
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-05 09:17

Deacon

Three sixty five Seven fifty

Ik sta op het punt om een pelletkachel aan te schaffen. Dit om circa 60m2 op te warmen. Deze vraag wordt vaker gesteld, maar ik kan nergens echt een duidelijk objectief antwoord vinden.

Wat zijn nou de betrouwbaarste rechttoe-rechtaan merken?

Er is naar mijn idee een hoog OEM en "Swiss-sense" gehalte in de pelletkachel wereld. En uiteindelijk lijkt alles gewoon uit Italië te komen.
Ik zoek een robuust rond model, ik heb geen afstandsbediening nodig of koppeling met mijn smartphone.

In mijn zoektocht ben ik tegengekomen:

- Duroflame Rinus
- Edilkamin Evia
- Nordic Fire Natura 7
- Cadel Rondo3
- Heta Scan-Line Green 100
- Austroflamm clou compact
- Sommetfire
- Justfire

Op de Austroflamm na zou ik niet kunnen zeggen wat de A, B of C merken zijn.

Nē, sakki no sunea mitai ni aterushi, hoshī?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
@Sjuul CNC Jammer, ik hoopte dat jij had uitgezocht wat het best is.
Bij mij zit er 50 in en ik heb het gevoel dat dat te laag is voor een pelletkachel-cv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:19

bert pit

asdasd

Deacon schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 21:14:
Ik sta op het punt om een pelletkachel aan te schaffen. Dit om circa 60m2 op te warmen. Deze vraag wordt vaker gesteld, maar ik kan nergens echt een duidelijk objectief antwoord vinden.

Er is naar mijn idee een hoog OEM en "Swiss-sense" gehalte in de pelletkachel wereld. En uiteindelijk lijkt alles gewoon uit Italië te komen.
Ik zoek een robuust rond model, ik heb geen afstandsbediening nodig of koppeling met mijn smartphone.

- Duroflame Rinus
- Edilkamin Evia
- Nordic Fire Natura 7
- Cadel Rondo3
- Sommetfire
- Justfire

Ik kan je vraag niet beantwoorden, wel weet ik dat veel van die "Swiss sence" merken uit de AMG fabriek komen.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:57

- Duroflame Rinus
- Edilkamin Evia
- Nordic Fire Natura 7
- Cadel Rondo3
- Sommetfire
- Justfire

Vergeet de MCZ Loop Air niet mee te nemen in je rijtje, echt een mooi kacheltje ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deacon
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-05 09:17

Deacon

Three sixty five Seven fifty

Knielen schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 07:34:
Vergeet de MCZ Loop Air niet mee te nemen in je rijtje, echt een mooi kacheltje ;)
Dank je voor de tip.

Het lijstje is korter geworden, mijn gevoel zegt dat ik met de bovenste 3 wel tevreden zal zijn.

- Haas & Sohn HSP 7
- Duroflame Rinus
- Edilkamin Evia
- Nordic Fire Natura 7
- Cadel Rondo 3
- Austroflamm clou compact - geen subsidie
- Sommetfire
- Justfire

Nē, sakki no sunea mitai ni aterushi, hoshī?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:56
Sjuul CNC schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 23:28:
Ik hoop niet dat ik inbreek op een lopende discussie, maar dit moet is toch even kwijt:
Afgelopen week is mijn Victoria Classic 16.5 geleverd.

Nu heb ik lang zitten denken en peinzen over hoe ik deze ga inzetten in mijn huidige cv installatie en ik wil graag mijn eerste concept met jullie delen.
Oude situatie:
[Afbeelding: Sjuul CV oude situatie]
Nieuwe situatie
[Afbeelding: Sjuul CV nieuwe situatie]

Ik ben niet afhankelijk van de pelletketel, ik ga hem inzetten om wat van mijn gas af te snoepen daar waar dat kan en om zodoende ook flexibel te zijn tussen gas en pellets. De gas ketel stookt overigens ook niet veel kuubs (600m3) op een jaar aangezien ik ook nog een HR inbouw haard heb waar ik elke stookmaand twee kuub hout in verstook.
Opvallend is natuurlijk dat ik geen buffervat heb voorzien, de ketel gaat voornamelijk de vloerverwarming opstoken en aangezien deze nog al fors is verwacht ik geen overcapaciteit.
De zonekleppen en afsluiters zorgen ervoor dat ik flexibel ben in waar ik welke warmtestroom naar toe wil sturen en van welke warmte bron. Aansturing en visualisatie ga ik maken met HomeMatic

ben benieuwd naar jullie visie
ik heb het even bekeken. En heb een aantal vragen ook voor mijn eigen situatie.
Waarom 2 expansievaten?
voor de vuil afscheider is de fernox tf1 heel populair op het L/W forum omdat hij een sterkere magneet heeft en net zo duur is. https://www.ebay.co.uk/it...udge-Remover/183141747093
mij lijkt 1 zone klep voldoende gezien je een mengventiel hebt voor je palletketel. of is die ook voor je luchtverwarmer?
je krijgt nu 2 pompen in je systeem gaat dat wel goed?

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjuul CNC
maartentmm schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 18:56:
Ik heb het even bekeken. En heb een aantal vragen ook voor mijn eigen situatie.
Waarom 2 expansievaten?
voor de vuil afscheider is de fernox tf1 heel populair op het L/W forum omdat hij een sterkere magneet heeft en net zo duur is. https://www.ebay.co.uk/it...udge-Remover/183141747093
mij lijkt 1 zone klep voldoende gezien je een mengventiel hebt voor je palletketel. of is die ook voor je luchtverwarmer?
je krijgt nu 2 pompen in je systeem gaat dat wel goed?
Bedankt voor de tip van de filter, ben niet gebonden aan die filter dus ik ga me eens inlezen over die fernox.
Ik zal even uitleggen waarom ik het schema zo heb bedacht.
Door de zonekleppen kan bepalen welke warmtebron (gas/pellets) ik naar welke verbruiker(LV /VV) stuur. Het is natuurlijk nooit de bedoeling dat beide ketels gelijktijdig dezelfde verbruiker gaat voeden. De twee zonekleppen per verbruiker zullen dus onderling software en hardware matig vergrendeld worden zodat er maar één kan open staan.
Met een regeling kan ik dan via de zonekleppen mijn warmtevraag sturen vanuit de gasketel of pelletketel. Dat zou natuurlijk ook met een drieweg klep kunnen ipv met twee 2weg kleppen maar omdat ik al twee 2weg kleppen heb in mijn systeem heb ik ervoor gekozen het zo op te lossen.
Tevens kan ik met deze opstelling door wat extra hand afsluiters ook delen drukloos maken en indien nodig uit bedrijf halen voor onderhoud, reparatie of knutselarij.
Hierdoor zou ik theoretisch een soort van redundant systeem krijgen. De ketels werken dus altijd onafhankelijk en via het open sturen van kleppen wordt dan een eigen warmtestroom gecreëerd zonder dat de ketels in elkaars vaar water komen.

Eea zo bedacht omdat ik de ketels niet in serie wil zetten en ik ook geen voorstander ben van een open verdeler.

Het extra expansievat moet ervoor zorgen dat ik nooit een werkende ketel kan afsluiten van een expansievat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-05 14:44

- Duroflame Rinus
- Edilkamin Evia
- Nordic Fire Natura 7
- Cadel Rondo3
- Sommetfire
- Justfire

Ik zou dan zeker gaan voor een kachel met een 3-knops bedieningspaneel uit de AMG fabriek (Bv Artel, Watt, Italfuoco, Kalor, Qlima, etc) Dit zijn "bang for bucks" kachels. Heel eenvoudig zelf te onderhouden en onderdelen overal verkrijgbaar. Niet meteen de allerstilste kachels maar ze doen zeker wat ze moeten doen. Ook kun je zelf gewoon de parameters aanpassen indien noodzakelijk.

Heb nu zelf een aantal jaren een Italfuoco en een Artel Petite. Het onderhoud doe ik zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Deacon schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 18:27:
[...]

Dank je voor de tip.

Het lijstje is korter geworden, mijn gevoel zegt dat ik met de bovenste 3 wel tevreden zal zijn.

- Haas & Sohn HSP 7
- Duroflame Rinus
- Edilkamin Evia
- Nordic Fire Natura 7
- Cadel Rondo 3
- Sommetfire
- Justfire
Wordt je blij van die kachels omdat je denkt dat ze goed zijn of omdat ze goedkoop zijn? :)

Ik zit een beetje met hetzelfde probleem ik wil een CV pelletkachel aanschaffen. Maar geen idee welke merken ik sowieso al af kan schrijven (okay dielle wel dan :)) en welke merken wel de moeite waard zijn.

Dacht dat ik met Nordic fire well redelijk goed zat. Maar daar zijn de meningen ook over verdeeld geloof ik. :)

Ik zoek ook niet de beste bang for buck overigens, ik wil stil, degelijk en betrouwbaar en als het dan 1000€ duurder wordt so be it, en niet eentje waar ik eerst 100 dingen moet afstellen, inregelen en monitoren. Ik laat alles installeren en dan wil ik de temperatuur in kunnen stellen en verder vergeten, met het nodige schoonmaken tussendoor uiteraard.

We gaan morgen eens een rondje doen langs 1 of 2 bedrijven voor info eens kijken of er dan wat duidelijker wordt. Maar ik ben er bang voor. :)

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Flagg schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 12:09:
[...]

Wordt je blij van die kachels omdat je denkt dat ze goed zijn of omdat ze goedkoop zijn? :)

Ik zit een beetje met hetzelfde probleem ik wil een CV pelletkachel aanschaffen. Maar geen idee welke merken ik sowieso al af kan schrijven (okay dielle wel dan :)) en welke merken wel de moeite waard zijn.

Dacht dat ik met Nordic fire well redelijk goed zat. Maar daar zijn de meningen ook over verdeeld geloof ik. :)

Ik zoek ook niet de beste bang for buck overigens, ik wil stil, degelijk en betrouwbaar en als het dan 1000€ duurder wordt so be it, en niet eentje waar ik eerst 100 dingen moet afstellen, inregelen en monitoren. Ik laat alles installeren en dan wil ik de temperatuur in kunnen stellen en verder vergeten, met het nodige schoonmaken tussendoor uiteraard.

We gaan morgen eens een rondje doen langs 1 of 2 bedrijven voor info eens kijken of er dan wat duidelijker wordt. Maar ik ben er bang voor. :)
Same here, ook interesse in een stille cv pelletkachel zonder de problemen achteraf...

Morgen eens bij mijn broer kijken, die heeft al jaren zo'n apparaat in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-05 07:31
Ik twijfel of de plospan beter zijn dan de naaldhout van pure power. De eerste zakken purepower waren goed. Daarna nam het af. Ik denk dat il weer terug ga naar plospan.

Ik zag alleen dat ze van de hornbach site af zijn. Iemamd onlangs nog gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
Darkz0rs schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 23:03:
Ik twijfel of de plospan beter zijn dan de naaldhout van pure power. De eerste zakken purepower waren goed. Daarna nam het af. Ik denk dat il weer terug ga naar plospan.

Gek genoeg val ik elke keer na een 100,% naaldhout uitstapje steeds weer terug op plospan. Afgelopen jaren van alles geprobeerd. Pure Power, Agriselect, Bio Masa, LT Firewood, maar nu dus gewoon weer plospan. Het scheelt ook dat ik daar redelijk makkelijk aan kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@emil_406 ook via hornbach? Ik wil geen pellets vol. Ik kan hwt simpel weg niet kwijt.
Plospan bruin neem ik aan... In welke kachel?

[ Voor 21% gewijzigd door Darkz0rs op 05-01-2019 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
Darkz0rs schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 00:01:
@emil_406 ook via hornbach? Ik wil geen pellets vol. Ik kan hwt simpel weg niet kwijt.
Plospan bruin neem ik aan... In welke kachel?
Nee niet via Hornbach. Een haardhouthandel hier om de hoek heeft ze ook. 4 euro per zak. Daar haal ik zo af en toe een zakje of 30 weg.

Ik heb een Italfuoco en een Artel Petite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[...]

Dank je voor de tip.

- Haas & Sohn HSP 7
- Duroflame Rinus
- Edilkamin Evia
- Nordic Fire Natura 7
- Cadel Rondo 3
- Sommetfire
- Justfire
Winterofen ks115 ?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
De eerste zakken purepower waren goed. Daarna nam het af.
En wat heb je voor "beeld" dat jij bepaalt dat het minder is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Vuiltje ik ben onderandere al twee keer stukjes plastic tegen gegekomen. Een soort groentenzakje plastic.

De kachel brand minder mooi met de laatste 10 zakjes. Veel vervuiling.

De kleur is ook minder wit... Althans van de pellet dan.

En de prijs die blijft ook maar klimmen maar dat is irrelevant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Desmoerick
  • Laatst online: 23-11-2024
Flagg schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 12:09:
[...]

Hoi allemaal, ik lees hier nooit wat over het Duitse Oranier. Wij hebben de Oranier Carus Aqua hier naar volle tevredenheid al bijna 1,5 jaar branden. Prachtig kachel om te zien met een mooi groot scherm. Erg stil ook. Zoek maar eens op, zat te koop en goed subsidie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desmoerick
En serieus, jij gelooft dus het eerste beste filmpje wat je op YouTube tegenkomt? En dat zet je notabene hier gewoon neer als de waarheid en alsof ik een sukkel ben?

Maar een heel klein beetje jammer joh.

Ik tracht hier alleen een beetje aanvulling te geven en een ander merk aan te dragen die hier amper genoemd wordt. Wellicht hebben de meer serieuze mensen hier wel wat aan. Onze kachel werkt in ieder geval erg goed, zonder alle ellende wat je in het filmpje hoort.

Onze kachel heeft ook een grote modificatie ondergaan en is nu erg goed. Voor die tijd ook problemen. De nu nieuw uit te leveren kachels, versie 2.0 is gewoon erg goed en stil. Heeft een keramische ontsteek gloeispiraal en het ruitje blijft lang schoon.

[ Voor 15% gewijzigd door Desmoerick op 05-01-2019 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
Desmoerick schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 11:37:
[...]
En serieus, jij gelooft dus het eerste beste filmpje wat je op YouTube tegenkomt? En dat zet je notabene hier gewoon neer als de waarheid en alsof ik een sukkel ben?
Maar een heel klein beetje jammer joh.
Dit begrijp ik niet.

Je klinkt als euronkachel, importeur van dielle die ik confronteerde met hun verkeerde deurafdichting.
Ik ben maanden bezig geweest en heb het uiteindelijk zelf maar opgelost.

Wanneer ik google op een ding dat door anderen wordt aangeprezen en ik vind een negatieve beoordeling, dan plaats ik die.
Niet iedereen zoekt zelf en die kan je maar beter waarschuwen.
Of hij/zij er wat mee doet is dan aan hem/haar.

Maar blijkbaar mag ik dat niet van jou.
Het is een forum hoor en dat dient volgens mij om kennis en ervaringen te delen.
Wanneer dat dan niet in jouw straatje past ligt dat aan jou niet aan de anderen.
Heb je aandelen in die kachel soms?

Mijn kachel is nu een fantastisch ding, maar zonder mijn eigen vastberadenheid en doorzettingsvermogen was het een klote ding gebleven, zonder medewerking van de importeur.

Ik heb ook zo'n video geplaatst als waarschuwing voor anderen net zoals die man in de door mij hier geplaatste link naar zijn video.

Tref je een goede importeur als je een probleem hebt met een kachel, dan wordt het opgelost en is er geen noodzaak om zulke video's te plaatsen.
Er is dus als je zulke video's tegenkomt wel degelijk een groot probleem.

Toen ik naar een kachel op zoek was, zat ik bij een dealer en waarschuwde hem dat er een telefoon ergens rammelde..............
Bleek de pelletschroef van een kachel ergens in zijn showroom.
.
.
. 8)7
Die video is blijkbaar geen truukje om ergens een slecht label aan te hangen, het komt vaker voor.

[ Voor 9% gewijzigd door Vuiltje op 05-01-2019 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desmoerick
Vuiltje schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 12:28:
[...]

Dit begrijp ik niet.

Maar blijkbaar mag ik dat niet van jou.
Het is een forum hoor en dat dient volgens mij om kennis en ervaringen te delen.
Wanneer dat dan niet in jouw straatje past ligt dat aan jou niet aan de anderen.
Heb je aandelen in die kachel soms?
Beste Vuiltje, ik vind het prima dat je mensen waarschuwt voor evt. Negatieve dingen van een bepaald merk, je doet dit alleen een beetje op een rare en voor mij een persoonlijke manier door de smiley toe te voegen.

Die smiley kun je op verschillende manieren interpreteren. Je bericht bestond alleen uit twee URL’s met een smiley van “idioot”.

Weet je hoe dat bij iemand kan overkomen?

Onderbouw commentaar goed met woordelijke feiten dan alleen maar een smiley toe te voegen alsnog ik een idioot ben.

Voor de rest heb ik absoluut geen aandelen in dit merk en wordt het aardig goed door de fabriek rechtstreeks uit Duitsland ondersteund.

Waarom je overigens een heel relaas van hoe goed jij een probleem opgelost hebt, toevoegd is mij een beetje een raadsel.

Succes met je werk op dit forum. Ik ga er niet meer verder op in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
O staat dat daarvoor.
Ik bedoelde dat als
"hmmmm"
of
"heel apart"
of
"opmerkelijk"

Jou als idioot bestempelen was en is zeker niet mijn bedoeling.
sorry

Over de rest die je er dan weer bijhaalt zal ik verder niets zeggen. :) (bedoelde betekenis van deze smiley: "even goede vrienden", voor het geval je daar weer een andere betekenis aan gaat plakken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970

Drie weken geleden nog, in Breda staan vrachtwagens vol buiten

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@reneeke1970 breda is ff te ver... Maar zaandam amsterdam zijn leeg. En het is zelfs van de site gaehaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Iemand die in de buurt van apeldoorn ervaring heeft met een goede installateur/adviseur/leverancier qua pelletketel/kachels?

Het ondoorzichtige woud van mogelijkheden en onmogelijkheden en de beperkte ruimte in huis maakt het nogal lastig de juiste keuze te maken op basis van Google skills. :)

We hebben hier een pracht van een kelder maar geen idee of die geschikt is om een pelletketel te plaatsen incl pellet bunker(tje).

Ik hoop het stiekem wel dan kan ik namelijk de houtkachel in de kamer behouden als sfeerkachel/backup verwarming.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:03
@Flagg Informeer eens bij Wichink Kruit: https://www.kachelswk.nl/, zitten in Zutphen.
Hebben bij ons een Nordic Fire Natura 7 geïnstalleerd: goed werk geleverd.

Asus PP-DLW - 2 x Intel Xeon 3,06 - 1Gb RAM - Coolermaster CM Stacker - 29160 - Seagate 18Gb 15k -=- 2 x LG L1910B 19" TFT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm Jansen
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02-08-2023

Vorige week nog 2 pallets vol gehaald bij de Hornbach in Nieuwegein toen stonden ze nog op de site heb ze ook besteld via internet zodat ze al klaar voor me stonden. maar ik zag wel dat de voorraad beperkt was in Zwolle hadden ze namelijk niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
2 pellets gebruik ik niet eens per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Haha, dan moet je doorstoken. :) :) :)

Morgen aan de nieuwe pallet beginnen.
na 70 zakken biomasa
10 zakken erda
en
1 zak pure power.........
(vanaf april 2018)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Weer een slechte zak purepower.... Onwijs dit... En de prijs maar verhogen.... Belachelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Darkz0rs schreef op zondag 6 januari 2019 @ 14:54:
2 pellets gebruik ik niet eens per jaar
Dat is wel heel zuinig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1z13ZBzZQUBw2jBQSZxxJOAw/full.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zfPwwxM1RifkWPt5fUZ7kSpF/full.jpg

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
volgens mij nog steeds 342/pallet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
242 voor een pallet pure power 5*... Nou nee

Althans ... Hier niet €347 inmiddels al...

[ Voor 37% gewijzigd door Darkz0rs op 06-01-2019 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
ik had het al een tijdje terug veranderd in 342
er stond inderdaad 242
342 is met kortingcode via een andere site.

edit:
Maar wat maakt een tientje uit op een pallet.
of bijvoorbeeld 4 zakken minder.
het is een hele boel uitzoeken, maar 66 zakken pure power is goedkoper dan 70 zakken van en ander (ook al heb je dan 60 kilo meer pellets)

[ Voor 49% gewijzigd door Vuiltje op 06-01-2019 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Vuiltje normaal ben ik het met je eens.... Maar... De laatste zakkennzijn niet ok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
En wat zegt de leverancier er van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solasurus
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-07-2024

Solasurus

Noordoostpolder

Hier staat een Edilkamin Evia naar volle tevredenheid te draaien. Deze kachel kan ik echt aanraden omdat hij zonder blower kan branden en het vlammenbeeld ook heel rustig is. Tevens erg stil en zuinig (op de laagste stand stook ik 1,5 dag op een zak a 15kg. Dan staat de kachel van 7:30 tot 22:00 aan.

Waarom heb je dit model doorgestreept?
[...]

Dank je voor de tip.

- Haas & Sohn HSP 7
- Duroflame Rinus
- Edilkamin Evia
- Nordic Fire Natura 7
- Cadel Rondo 3
- Sommetfire
- Justfire

O 4800Wp / W 8000Wp + LG Therma V 16kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Vuiltje ik heb ze gebeld.... Zal alkemaal wel aan me kachel liggen. Uiteraard verteld dat het per zak wisselt maar daar word niet naar geluisterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Darkz0rs schreef op zondag 6 januari 2019 @ 16:17:
242 voor een pallet pure power 5*... Nou nee

Althans ... Hier niet €347 inmiddels al...
347 voor een pallet al? Wow, laatste die ik kocht was 278 incl bezorgen. (65 x15kg)
Dus wel duurder geworden.

Oh het kan nog wel.
https://www.openhaardhout...2u8Ab6EAQYAiABEgLwm_D_BwE

[ Voor 20% gewijzigd door Rol-Co op 06-01-2019 23:36 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Rol-Co dat is plospan.... Ik had het over purepower.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Darkz0rs schreef op zondag 6 januari 2019 @ 23:28:
@Vuiltje ik heb ze gebeld.... Zal alkemaal wel aan me kachel liggen. Uiteraard verteld dat het per zak wisselt maar daar word niet naar geluisterd.
Het is toch ook bijna onmogelijk dat het per zak wisselt?
Ze worden geperst uit zaagsel, dat is dus al gemengd, dan gezeefd en in een bulk gestort. Vanuit de bulk worden er zakken gevuld. Er word zo vaak gemixt dat je toch eigenlijk geen verschil per zakje kunt merken?

Een slechte batch zou nog kunnen, maar één slecht zakje....dat lijkt mij sterk.

Land van herkomst: Canada...lekker co2 neutraal ja :|

[ Voor 4% gewijzigd door Oxellaar op 07-01-2019 07:14 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Oxellaar dat klinkt idd zoals je denkt dat het is. Echter koop ik geen pallet. Maar per keer een zak of 10 a 20. Dus ik heb natuurlijk wisselende badges.
Maar dat de pellet anzich wat wisselt is prima. Maar dat er plastic in zit is alles behalve prima. En het maakt ook allemaal niet zoveel uit. Alleen de plospan die ik kocht bij hornbach waren absoluut altijd constant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Darkz0rs Je zou zeggen dat die 10 tot 20 zakken van één en dezelfde pallet komen? Dus uit dezelfde batch.

Maar plastic hoort er niet in te zitten natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Rol-Co schreef op zondag 6 januari 2019 @ 23:32:
[...]

Dus wel duurder geworden.

Oh het kan nog wel.
Dat zijn bruine korrels , die zijn nu eenmaal goedkoper.

edit: het is maar 780 kilo
is 21% minder
269,5+21% is 326

en dat is maar 20 euro goedkoper dan degelijke witte pellets....................... _/-\o_

edit2
Darkz0rs schreef op maandag 7 januari 2019 @ 07:46:
Dus ik heb natuurlijk wisselende badges.
Ik heb op elke zak nummers, datums en zelfs tijd.
Heb jij dus echt verschillen?
En in welke zakken zitten dan de slechte?

edit3
Oxellaar schreef op maandag 7 januari 2019 @ 07:13:
[...]
Land van herkomst: Canada...lekker co2 neutraal ja :|
Zolang er nog scheepsladingen vol huisvuil uit de UK naar NL worden gevaren om hier te verbranden (Als schone biomassa?) is de herkomst van pellets natuurlijk geheel onbelangrijk. OOK voor de NL regering, want je moet van het gas af en dan hebben zij dat ze een puntje dichterbij het klimaat akkoord komen OP PAPIER.

[ Voor 78% gewijzigd door Vuiltje op 07-01-2019 09:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Vuiltje schreef op maandag 7 januari 2019 @ 08:46:
[...]

[...]

Zolang er nog scheepsladingen vol huisvuil uit de UK naar NL worden gevaren om hier te verbranden (Als schone biomassa?) is de herkomst van pellets natuurlijk geheel onbelangrijk. OOK voor de NL regering, want je moet van het gas af en dan hebben zij dat ze een puntje dichterbij het klimaat akkoord komen OP PAPIER.
Ik ben het helemaal met je eens, de hele transitie gaat nergens over. Het is schuiven totdat het in jouw voordeel is, maar op het totaal maakt het niets uit.

Maar ik zei het eigenlijk omdat ik een hout stoker ben, met een gewone HR kachel, gestookt op gekliefd hout.
Die kachels staan nogal onder druk lijkt het soms, omdat het zo zou vervuilen qua fijnstof enz.
Maar mijn hout komt uit een straal van misschien 2km, uit de omgeving dus.
Er komen haast geen vervuilende machines aan te pas, om het van boom tot kloofhout te maken.
90% word met de bijl gekloofd en gezaagd met een E kettingzaag, op groene stroom :*)
Het word op natuurlijke wijze gedroogd en daarna opgestookt in een kachel die krap 5% minder rendement heeft dan de meeste pellet kachels...

Ik denk dat mijn kachel dus uiteindelijk flink schoner is dan één die gestookt word op pellets die de halve wereld al over zijn geweest, kunstmatig gedroogd worden, van bulk naar plastic zakken gaan en dan weer bij de eindgebruiker gebracht worden. En dan staat er met grote letters: CO2 neutraal op de zakken....jaja.
Dat was meer mijn punt.
Maar stook allemaal lekker door met de pellets, ik heb zeker geen tegenstander :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Darkz0rs schreef op maandag 7 januari 2019 @ 07:46:
@Oxellaar dat klinkt idd zoals je denkt dat het is. Echter koop ik geen pallet. Maar per keer een zak of 10 a 20. Dus ik heb natuurlijk wisselende badges.
Maar dat de pellet anzich wat wisselt is prima. Maar dat er plastic in zit is alles behalve prima. En het maakt ook allemaal niet zoveel uit. Alleen de plospan die ik kocht bij hornbach waren absoluut altijd constant.
Misschien is buiten kant pure power maar binnenkant niet? Het is maar plastic zak....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
reneeke1970 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 09:40:
[...]

Misschien is buiten kant pure power maar binnenkant niet? Het is maar plastic zak....
EN+ NL301 is toch ook alleen maar verpakken en doorverkopen? of zelfs alleen maar het transport regelen?
Ze maken de pellets niet zelf, bedoel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

De gloeistift van mijn pelletkachel lijkt het begeven te hebben na ~3 jaar.
Kachel start niet meer, en het energieverbruik stijgt niet bij het inschakelen van de stift.
Een nieuwe kost rond de ~70 euro volgens wat ik op het net vind :(

Is dat normaal? Hoe lang wordt zo'n ding verondersteld mee te gaan?
Ik heb op zich weinig branderstarts, want mijn kachel blijft de hele tijd door branden op 'eco' stand.
Denk dat de teller ergens tussen de 1500-2000 starts staat (moet het eens nakijken, ben niet zeker).

Hoe lang gaan jullie gloeistiften mee?

[ Voor 9% gewijzigd door Slonzo op 07-01-2019 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Vuiltje schreef op maandag 7 januari 2019 @ 09:54:
[...]

EN+ NL301 is toch ook alleen maar verpakken en doorverkopen? of zelfs alleen maar het transport regelen?
Ze maken de pellets niet zelf, bedoel ik.
Geen idee wat al die nummers betekenen, weet wel dat het één grote wassen neus is, een werknemer waar ik de pellets haal vertelde me dat één soort pellets wel in twintig verschillende zakken kan zitten. De klant levert zakken aan met tekst en logo en hun vullen(en produceren ). Ook de oorsprong van het hout is papieren ruil handel, maarja regeltjes hè
Als ze zakken over hebben dan gaat rest onder toonbank weg....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@Slonzo het hangt af of deze van keramiek is. Ik begreep dat de niet keramische variant snel degradeerd. De keramische daarintegen is geloof ik goed voor 100k aan starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyFool
  • Laatst online: 24-05 14:00
Weten jullie of er ergens ooit een test is gedaan a la consumentbond tussen verschillende pelletkachels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Niet dat ik weet. Echter als je googled kom je wel echt veel tegen. Wij zijn begonnrn met een cheap ding. En anzich bevalt hij goed.

@Vuiltje ik heb net willen checken maar de zakken zijn al weg. Ik heb in iergeval weer wat pellets gehaald... Geen idee van het merk maar ze heten Pure pellets.

[ Voor 38% gewijzigd door Darkz0rs op 07-01-2019 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Pure Pellets worden geproduceerd bij Erda ( B )
Lijkt me een bouwmarkt-merk.

kan verder niets vinden in de lijst van EN+

[ Voor 48% gewijzigd door Vuiltje op 07-01-2019 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Darkz0rs schreef op maandag 7 januari 2019 @ 11:39:
@Slonzo het hangt af of deze van keramiek is. Ik begreep dat de niet keramische variant snel degradeerd. De keramische daarintegen is geloof ik goed voor 100k aan starts.
Net even nagekeken, ik zit aan ~1500 starts.
Geen idee of het keramisch is of niet, ik ken er weinig van.
Kachel is een Haas & Sohn Pallazza III 519.08, valt niet zoveel info over te vinden :(

1.5k vind ik wel erg weinig. Als je de 'eco' stand niet gebruikt zodat de kachel steeds uitgaat als de temperatuur is bereikt, zit je daar in minder dan 1 seizoen aan...

[ Voor 12% gewijzigd door Slonzo op 08-01-2019 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Darkz0rs schreef op zondag 6 januari 2019 @ 15:09:
Weer een slechte zak purepower....
Ik heb zojuist de kachel-bunker leeggestookt.
De eerste zak PP is verschrikkelijk fijn opgestookt.
Exact evenveel per uur tov biomasa (3,07kg tegen 3,02kg/uur), alleen heb ik na 10 starts nog een nagenoeg schone ruit en inwendige van de brandkamer.
En dat was bij biomasa en erda na 3 starts wel over.

Als ze binnenkort een week droog weer opgeven laat ik nog een pallet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Het ging hier ook prima.... Nu even ter test de pure pellets er in... Die gaan wel prima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

MightyFool schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:33:
Weten jullie of er ergens ooit een test is gedaan a la consumentbond tussen verschillende pelletkachels?
Test.de is van stiftung wahrentest
https://www.test.de/Kamin...uern-gut-4293938-4293951/

Is al wat ouder, maar een van de weinige objectieve testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

MightyFool schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:33:
Nog een:
https://www.pelletsforum.be/download/file.php?id=263

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Tweede zak pure pellets alles nog steeds ok. Het ligt dus echt aan de pure power pellets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syndroom
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-05 09:10
iemand een advies voor een degelijke asstofzuiger?
We hebben nu een flinke edelkamin in de living die wel wat uren doet per dag.
Maar de powerplus aszuiger is echt rommel.. alle paar weken filter stuk waardoor hij stof het huis door strooit. (heb hier in het topic al gelijkaardige commentaar gevonden over exact dezelfde stofzuiger)

Dus mensen met goede ervaringen? laat maar horen!
Gebruikt er iemand een zakloze/filterloze cycloonstofzuiger?

Wat je zelf doet, heb je toch maar mooi zelf gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Ik heb hem bij de action vandaan prima ding... Al twee jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijks005
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-05 19:27
Hoe heet die stofzuiger bij de Action? Ik kan hem online bij hen niet vinden namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijks005
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-05 19:27
Volgende week bij de Lidl eentje. Is dat wat? https://www.voordeelmuis.nl/cgi-bin/v.cgi?a=d&d=2419384

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
@dijks005 Varo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Vuiltje schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 15:33:
[...]
Als ze binnenkort een week droog weer opgeven laat ik nog een pallet komen.
Meteen maar gedaan en zojuist al bezorgd gekregen.
66 zakken vorige week geproduceerd, geen rare dingen gezien en nagenoeg geen stof.
1 zak stuk door een heftrucklepel, maar er was weinig uit.Chauffeur de pest in, want zie dat maar uit je wagen te bezemen. Niet mijn probleem.
Een andere zak met een kleine winkelhaak op de pellet, maar die lekte alleen met oppakken.
Er lag dan ook geen karton op de europallet.

Weer blij, kan weer wat dagen vooruit.

Ruitje na 2.5 zakken volaan branden nog schoon.
Vanmorgen alleen de boiler weer opgewarmd en dan stookt hij een tijd op standje 1 bij 73˚, nu de ruit bovenin wel vuil.
Maar met erda en biomasa was het al vies na 3 keer een 1/2 uur volaan.

Voorlopig niets anders meer dan PurePower.

[ Voor 21% gewijzigd door Vuiltje op 10-01-2019 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Is hier iemand die een pellets ketel buiten heeft staan in een stook hokje?
Vraag me af hoe snel het vocht in de pellets trekt?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JRBosma
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-03 06:21
Haas Sohn HSP 7 is zeker een aanrader!
[...]

Dank je voor de tip.

- Haas & Sohn HSP 7
- Duroflame Rinus
- Edilkamin Evia
- Nordic Fire Natura 7
- Cadel Rondo 3
- Sommetfire
- Justfire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:50
Binnenkort wissel ik mijn huidige pelletkachel om naar eentje waar de rookgasafvoer
aan de bovenzijde zit. Bij de huidige kachel zit de afvoer aan de achterzijde met een T-stuk met dop.
Hierdoor is het rookkanaal vegen heel eenvoudig.
Hoe moet de kachel met de boven aansluiting aangesloten worden?
De afvoerpijp moet in de 80mm aansluiting van de kachel passen en moet
schuifbaar zijn lijk mij, anders krijg je de pijp nooit tussen de bestaande pijp en de kachel...

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Bestaan er ook compacte cv pelletkachels?

De meeste die ik zie zijn 110 cm hoog en 60 cm breed. Dat krijg ik er niet door, maar het concept spreek me wel erg aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:41
Waar moet het door ? Bij een kelder is er soms wat ruimte te winnen door de trap tijdelijk weg te halen.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Dat krijg ik ik er niet door bij mijn vrouw. Te kolossaal voor in onze huiskamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kombucha_be
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:25
beste,
ik woon op de eerste verdieping.
een degelijke pellet kachel of pellet CV weegt zo vanaf 180 tot ruim 220 kg.
Bijna geen enkele leverancier (in België) brengt die echter naar de 1 ste verdieping.
Hoe lossen jullie dat op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Kombucha_be schreef op maandag 14 januari 2019 @ 14:50:
beste,
Bijna geen enkele leverancier (in België) brengt die echter naar de 1 ste verdieping.
Een ketel is tegen 200 en een kachel is maar 45 kg zoiets

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
je bent vast een 1 ervoor vergeten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:41
Kombucha_be schreef op maandag 14 januari 2019 @ 14:50:
beste,
Sjouwen met wat vrienden, of een verhuis bedrijf inschakelen. Die hebben er wel hulpmiddelen voor.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkz0rs
Mijn kachel weegt geloof ik 80 kilo meer is het niet hoor. Wellustige waar een budget ding. Maar ik heb al vele duurdere modellen gezien die identiek zijn ...
Pagina: 1 ... 26 ... 69 Laatste