Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-07 15:57
Is er nog prijsvoordeel te behalen wanneer je in de zomer een pelletketel zou kopen ten opzichte van de winter? Vraag/aanbod?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-06 10:02
ik hoopte hier ook op maar het tegendeel zie ik gebeuren. Ik had een kachel op het oog die via arrredatutto vorige maand nog 1649 + 90 verzendkosten was en nu 1749 + 142 verzending kost..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepeltjuh
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
In de afgelopen periode zitten zoeken naar mogelijkheden om onze openhaard te vervangen voor een inbouw pelletkachel die ook op de CV is aangesloten.
We hebben een aantal offertes gekregen voor de MCZ Vivo 80 hydro. Omdat het nogal een specifiek type is schijnen er niet vele van verkocht te worden. Nu was ik wel benieuwd of hier iemand is die ervaring met deze kachel heeft?

Bij een van de offertes kiest men voor een een flexibele buis van 80mm (ongeveer 8 meter) die door de bestaande schorsteen wordt getrokken. Anderen raden een 100mm aan. Wat vinden jullie?

En mijn laatse vraag: Eén van de offertes gaat uit van een installatie van de pelletkachel direct op de CV buizen die in de kelder ruimte lopen en met keerkleppen e.d. Nu lees ik her en der dat het gebruikerlijk is om een een cascade opstelling met openverdeler te gebruiken, maar dat betekend in mijn situatie leidingen over de muur door meerdere verdiepingen. Zitten er nadelen aan deze 'keerkleppen' oplossing?

Can`t live without the mods

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik zocht een kachel voor in een hobbyschuur en kwam pelletkachels tegen waarop ook subsidie te krijgen is.
Mijn oog is gevallen op een Indy 60, bruto 975,- op marktplaats met de mogelijkheid op 500,- subsidie.
Na een zoektocht lijkt dit de goedkoopste optie op dit moment of weten jullie misschien nog goedkopere aanbiedingen?

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:01
siepeltjuh schreef op maandag 10 april 2017 @ 22:03:
In de afgelopen periode zitten zoeken naar mogelijkheden om onze openhaard te vervangen voor een inbouw pelletkachel die ook op de CV is aangesloten.
We hebben een aantal offertes gekregen voor de MCZ Vivo 80 hydro. Omdat het nogal een specifiek type is schijnen er niet vele van verkocht te worden. Nu was ik wel benieuwd of hier iemand is die ervaring met deze kachel heeft?

Bij een van de offertes kiest men voor een een flexibele buis van 80mm (ongeveer 8 meter) die door de bestaande schorsteen wordt getrokken. Anderen raden een 100mm aan. Wat vinden jullie?

En mijn laatse vraag: Eén van de offertes gaat uit van een installatie van de pelletkachel direct op de CV buizen die in de kelder ruimte lopen en met keerkleppen e.d. Nu lees ik her en der dat het gebruikerlijk is om een een cascade opstelling met openverdeler te gebruiken, maar dat betekend in mijn situatie leidingen over de muur door meerdere verdiepingen. Zitten er nadelen aan deze 'keerkleppen' oplossing?
Die terug slag klep moet je enkel voor de CV ketel plaatsen om te voorkomen dat de pellets kachel via de CV gaat rond pompen.
Een buffer, oftewel open verdeler, heeft als voordeel dat je kachel lekker lang kan blijven branden op laag pitje. Dat is beter voor de levensduur en de sfeer in je kamer in plaats van telkens aan uit.
Wat je dan krijgt is dat de pellets de buffer warm houd tot bv 85 graden. Een andere circulatie pomp houd door middel van een thermostaat je kamer op temperatuur. Dit kan ook je oude CV ketel zijn met zijn oude kamer thermostaat. Zorg dan dat buffer in de retour van CV staat.
Pas als er geen warmte vraag meer is en je buffer zit aan de max dan pas gaat je vuurtje uit. Als je de pellets op zijn laagste stand laat branden kan dit in de winter wel enkele uren zijn.

Dit werkt eigenlijk hetzelde als met warmtepomp.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepeltjuh
  • Niet online
Gaat dat ook op als je er geen buffer tussen plaatst?
Ik bedoel zo iets:
https://www.pelletkachell...deler-tot-50-kw-1-1-2-bu/
Waarbij aan de ene zijde de CV-ketel en de palletkachel en aan de andere zijde de radiatoren zijn aangesloten.

Wat ik nog niet begrijp is hoe beide warmtebronnen tegelijk aan zouden kunnen staan in de keerkleppenvariant. De stromingsrichting van het water gaat dan toch tegen elkaar in?

Ook ben ik benieuwd naar de voordelen van 80mm vs 100mm afvoerbuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
siepeltjuh schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 18:47:
Gaat dat ook op als je er geen buffer tussen plaatst?
Ik bedoel zo iets:
https://www.pelletkachell...deler-tot-50-kw-1-1-2-bu/
Waarbij aan de ene zijde de CV-ketel en de palletkachel en aan de andere zijde de radiatoren zijn aangesloten.

Wat ik nog niet begrijp is hoe beide warmtebronnen tegelijk aan zouden kunnen staan in de keerkleppenvariant. De stromingsrichting van het water gaat dan toch tegen elkaar in?

Ook ben ik benieuwd naar de voordelen van 80mm vs 100mm afvoerbuis.
Ja in principe wel alleen je mist hier de liters in de buffer. Zodra je huiskamer warm is stopt de pomp daarvan met als gevolg dat je pellets kachel stopt omdat hij in de tussentijd geen grote hoeveelheid water alvast naar een hogere temperatuur kan stoken.
Hiermee worden dus alleen meerdere warmtebronnen aan elkaar gekoppeld. De pellets en de CV en het radiator circuit krijgt zijn eigen aanvoer en retour naar deze open verdeler. Iedere pomp kan zo op zijn eigen ideale snelheid draaien en is afzonderlijk aan en uit te schakelen door een eventuele thermostaat.
Keer kleppen komen hier dus niet in

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tBoz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-07 11:12
Ik ben voornemens de pelletkachel wat stiller te maken door de zijwanden te bekleden met isolatiemateriaal, bv https://www.heatshielding...pende-mat-schuim-6mm.html
De zijwanden zijn erg dun waardoor er veel geluid dooorheen gaat naar mijn idee. Maar tegelijkertijd ook erg diep waardoor ik ze makkelijk kan isoleren. Zou me dit wat opleveren?
En zouden hier nog risico's aan verbonden zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-06 10:33
dit topic nog niet ontdekt, maar gisteren mijn rookkanaal geplaatst en de kachel geprobeerd. ik heb een Fair Bio 80 staan die voor mijn gevoel erg netjes brand, echter heb ik het idee dat het ruitje snel vies wordt.
het ruitje is niet zwart maar wel vies.

- de vlam van de kachel is niet oranje dus dat lijkt me prima?
- ik gebruik 100% dennenhout pellets ("witte pallets")

misschien is er ook wel helemaal niks mis en hoort het gewoon zo, de kachel heeft nu 5 a 6 uur aan gestaan waarin hij 2x gestart is.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/3/2827/33696120063_b12cbddc07.jpgIMG_20170507_132436

je ziet dat het hele ruitje "beslagen" is behalve rondom de branderbak. lijkt me beter te kunnen toch?

[ Voor 9% gewijzigd door Reloader op 07-05-2017 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groxgrox
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:58
Sinds gisteren een palazzeti lia staan maar die komt niet door de startfase...hij geeft dan aan geen pellettoevoer en gaat dan na 10 minuten weer uit.

Samen met de verkoper al verschillende parameters aangepast, waaronder vijzel, temperatuur (lager zetten om hem door het startprogramma te halen)....niets lukt helaas en hij blijft in de foutmodus schieten.

Iemand een idee hoe dit kan? Kachel is nieuw gekocht.

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:19

Yucon

*broem*

Reloader schreef op zondag 7 mei 2017 @ 13:25:
dit topic nog niet ontdekt, maar gisteren mijn rookkanaal geplaatst en de kachel geprobeerd. ik heb een Fair Bio 80 staan die voor mijn gevoel erg netjes brand, echter heb ik het idee dat het ruitje snel vies wordt.
het ruitje is niet zwart maar wel vies.

- de vlam van de kachel is niet oranje dus dat lijkt me prima?
- ik gebruik 100% dennenhout pellets ("witte pallets")

misschien is er ook wel helemaal niks mis en hoort het gewoon zo, de kachel heeft nu 5 a 6 uur aan gestaan waarin hij 2x gestart is.

[afbeelding]IMG_20170507_132436

je ziet dat het hele ruitje "beslagen" is behalve rondom de branderbak. lijkt me beter te kunnen toch?
Dat komt omdat je hem met deze temperatuur waarschijnlijk op de laagste stand hebt staan. Minder warm, dus meer roet in de kachel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-07 23:04

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

groxgrox schreef op zondag 7 mei 2017 @ 20:38:
Sinds gisteren een palazzeti lia staan maar die komt niet door de startfase...hij geeft dan aan geen pellettoevoer en gaat dan na 10 minuten weer uit.

Samen met de verkoper al verschillende parameters aangepast, waaronder vijzel, temperatuur (lager zetten om hem door het startprogramma te halen)....niets lukt helaas en hij blijft in de foutmodus schieten.

Maar je krijgt wel pellets?
Zo ja de kunnen het 2-3 dingen zijn.

De 10 min is krap zat, dat hebben de meeste kachels wel nodig, de beveiligings tijd staat vaak op 15-18 min.
De rookgas ventilator staat te laag tijdens deze fase
Te weinig pellet toevoer in deze fase en slechts 10 min.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-07 10:47

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik ken de kachel niet, maar ik zie geen storing 'geen pallettoevoer' in de handleiding.
http://www.palazzetti.nl/DownloadFile.aspx?id=1216 pagina 22
Welke foutmelding is het, en heb je wel degelijk pellets?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peulkn
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-05 08:41
Rookgastemperatuur komt boven de 110 graden, normaal moet de kachel met 100 graden overschakelen naar de operafiefase

Gasloos | techneco loria 6004 | atlantic explorer 200fs | 5525wp ZZO 45° Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groxgrox
Dank peulkn (=installateur). Mocht het te technisch worden kan hij meelezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

peulkn schreef op zondag 7 mei 2017 @ 21:06:
Rookgastemperatuur komt boven de 110 graden, normaal moet de kachel met 100 graden overschakelen naar de operafiefase
Ok
Ik begreep uit het verhaal dat hij nog helemaal niet gestart was. Mijn kachel schakelt bij 65 graden om naar fire on om vervolgens een aantal minuten te stabiliseren en gaat dan op eco of andere ingestelde stand.

De 15-18 min waar ik het eerder over had is de 65 graden die binnen die tijd bereikt moet zijn. Maar dat is bij jullie wel het geval aangezien je al 110 graden rookgas hebt.

Klinkt als een foute print o.i.d waardoor hij niet doorstapt naar zijn volgende cyclus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
Yucon schreef op zondag 7 mei 2017 @ 20:47:
[...]

Dat komt omdat je hem met deze temperatuur waarschijnlijk op de laagste stand hebt staan. Minder warm, dus meer roet in de kachel.
werkt dat zo, ik heb wel het idee dat deze budgetkachel sowieso geen stabiele vlam heeft, soms is de vlam even heel hoog en dan is ie weer heel laag.

sowieso nog even kijken hoe t apparaat precies werkt en even ruzien met de thermostaat want die heeft ook een flinke afwijking.

ik kan de temperatuur instellen en de "potentie" (vlam knopjes) echter als ik die op 5 zet moduleert de kachel zelf terug naar 1 maar dat zal natuurlijk met de temperatuur te maken hebben :+

ander dingetje (na doorlezen van het topic)

ik heb een dakdoorvoer en dus flink wat lengte schoorsteen het viel me gisteren op dat er wel eens pellets door t branderbakje bewegen (zweven?) en dat er vrij veel vonken in de kachel zijn. volgens mij kan ik dan eens gaan experimenteren om de aanvoer ventilator zachter te zetten? dat zou ook een mooie toevoeging zijn voor het feit dat ik de lucht aangezogen hoor worden ?

- of juist de rookgas afvoer omlaag omdat er misschien veel trek is?

edit: ff leverancier bellen :X kwam gisteren thuis doet ie alleen nog maar:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/3/2845/34407212501_ac8ce837e4.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door Reloader op 09-05-2017 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Ik overweeg om een oude open haard om te bouwen in een pelletkachel. De haard is relatief klein en ondiep (50cm). Op basis van maten heb ik nu de volgende 2 modellen met wat google’ngevonden die mogelijk aan mijn eisen voldoen:

- anselmocola 70 Topfire SLIM - h:52 b: 70, d: 47 - ong 3000 euro
http://www.anselmocola.nl...kachels/top-fire-70-slim/

- Nordic Fire Boxline 1000 hxbxd - 489x690x446 - ong 3800 euro
http://nordicfire.nl/assortiment/pelletkachel_boxline-1000/

(De MCZ boxtherm 70 past niet ivm diepte van 56).

Qua specificaties onlopen ze elkaar niet veel (2,5-9,5 KW vermogen, 12KG voorraad, ong 90KG, etc)

Ik was van plan binnenkort bij showrooms en installateurs langs te gaan, maar vraag me af of ik de specifieke modellen ergens kan zien.

Doel is om naast onze CV in winterdagen onze woonkamer (50M2 in jaren 30 woning) warm te stoken. Reden voor pellet is vooral het gemak (met een afstandsbediening aan), milieu en hopelijk wat gaskosten naar beneden.

Vraag:
- Iemand ervaring met deze merken of producten, zien jullie nog specifieke (kwaliteit) verschillen tussen de merken? Mooier vlambeeld e.d.
- Nog specifieke tips of ervaring bij aanschaf van een inbouw variant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
Nordic Fire zie je volgens mij wel vaker voorbijkomen, Volgens mij een prima kachel :)

Update betreffende de storing in mijn kachel:

het probleem was waarschijnlijk iets met de stroom... heb een ander stopcontact geprobeerd en dat werkte wel (verlengsnoer) nu het stopcontact keer los en vast gehad en lijkt alles weer te werken. er waren geen lekspanning oid te meten. er wordt in mijn straat wel aan de gasleiding gewerkt dus misschien hebben die werkzaamheden via de aarde vervuiling op het net veroorzaakt?

nu nog een keer aan de slag met de finetuning, ik heb veel vonken/sintels in de kachel en de pellets bewegen soms in het bakje. ik heb het idee dat de ventilator van de uitlaatgassen een tikje omlaag kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppFreddy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-07 00:31

ppFreddy

gewoon Frederik

brokenp schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 09:17:
(De MCZ boxtherm 70 past niet ivm diepte van 56).
En een Boxtherm 60? Of moet het echt 70 breed zijn? Die heb ik zelf en zeer tevreden van. Huis uit jaren '40 hier en krijg de woonkamer en keuken goed op temperatuur, zelfs zonder hulp van de cv. Zoek maar even in dit topic voor foto's voor en na de inbouw ;)

Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groxgrox

Opgelost! Er was vergeten dat de sensor om de warmte te meten aan te sluiten. Kap eraf, sensor aangesloten en nu werkt ie direct.
Nu nog een oplossing voor het harde suizen tijdens het starten (lijkt wel of er een vliegtuig opstijgt) en dan is ie perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
groxgrox schreef op zaterdag 13 mei 2017 @ 19:29:
[...]

Opgelost! Er was vergeten dat de sensor om de warmte te meten aan te sluiten. Kap eraf, sensor aangesloten en nu werkt ie direct.
Nu nog een oplossing voor het harde suizen tijdens het starten (lijkt wel of er een vliegtuig opstijgt) en dan is ie perfect!
doet mijn Fair ook, is de lucht die aangezogen wordt wil er ook nog een keer naar kijken maar t gaat weg zogauw de kachel steady brand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groxgrox
Reloader schreef op zondag 14 mei 2017 @ 17:16:
[...]

doet mijn Fair ook, is de lucht die aangezogen wordt wil er ook nog een keer naar kijken maar t gaat weg zogauw de kachel steady brand
Klopt, alleen heb ik hem in de winter smorgens​ook aan op de timer. Een uurtje voordat ik wakker wordt, als die zo blijft suizen kan ik de wekker wel wegdoen.
Hier stopt ie alleen wanneer hij op moet warmen, daarna wordt het minder/stopt het.
Hoe kunnen we dit het beste oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siepeltjuh
  • Niet online
Ondertussen nemen mijn plannen voor een pelletkachel die ook op de CV werkt steeds serieuzere vormen aan. Zoals het nu lijkt ga ik het meeste zelf installeren. Maar ik heb nog een paar vragen over het waterzijdige deel van de installatie. Om die vraag duidelijk te kunnen stellen in dit topic, lijtk me een plaatje wel handig. Met welke software maken jullie die plaatjes?
Met mijn paint skills komt de vraag in ieder geval niet over :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
groxgrox schreef op zondag 14 mei 2017 @ 20:21:
[...]

Klopt, alleen heb ik hem in de winter smorgens​ook aan op de timer. Een uurtje voordat ik wakker wordt, als die zo blijft suizen kan ik de wekker wel wegdoen.
Hier stopt ie alleen wanneer hij op moet warmen, daarna wordt het minder/stopt het.
Hoe kunnen we dit het beste oplossen?
mijn kachel staat pas een paar dagen dus heb nog niet echt stook ervaring, mijn eerste gedachte was een buisje eraan en lucht uit de kruipruimte halen... maar die heb ik niet ;w

misschien dat sowieso een buisje met een bocht eraan het geluid verminderd of veranderd. maar zoals gezegd ervaar ik het niet echt als lastig. ik denk dat de zoektocht naar de juiste en betaalbare pellets een interessantere wordt.

anyway: mocht je een kruipruimte hebben, bij mij is het lucht-aanzuig-kanaal volgens mij gewoon 40mm en kun je het dus gemakkelijk verleggen naar een naast of ondergelegen ruimte
siepeltjuh schreef op zondag 14 mei 2017 @ 21:11:
Ondertussen nemen mijn plannen voor een pelletkachel die ook op de CV werkt steeds serieuzere vormen aan. Zoals het nu lijkt ga ik het meeste zelf installeren. Maar ik heb nog een paar vragen over het waterzijdige deel van de installatie. Om die vraag duidelijk te kunnen stellen in dit topic, lijtk me een plaatje wel handig. Met welke software maken jullie die plaatjes?
Met mijn paint skills komt de vraag in ieder geval niet over :-)
ben wel benieuwd, ben mijn verbouwing aan het afronden maar heb er niet voor gekozen dit te doen, mijn loodgieter heeft zo'n installatie gemaakt met een houtkachel en aan de hand van die berekeningen viel het CV stuk ruim buiten mijn budget

[ Voor 28% gewijzigd door Reloader op 15-05-2017 08:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 922149

Heerlijjke palletkachel met voldoende capaciteit gekocht: MCZ Tube in zwart. Degelijk apparaat. Tot nu toe ben ik overwegend positief over het gebruik in de eerste maand.

Van het 'No air' had ik wat meer stilte verwacht. Een andere puntje is de kevlar-band van het deurtje. Deze plakt in koude toestand, wat lastig is bij het schoonmaken. De eerste keer trok ik deze finaal los. 80(
Als ie nog warm is gaat het makkelijker, maar je kunt hem dan niet te lang open laten staan. Krijg je een foutmelding...
Hier komt de installateur/verkoper nog op terug.
Ook de programma's en de thermostaat (in afstandbediening) moet ik nog wat beter uitkienen.

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/5M2gjlLOzAOp/360.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-07 10:48
Wij gaan in augustus verhuizen naar een andere woning! Hier hebben we de mogelijkheid om een open haard/houtkachel/pelletkachel te plaatsen.

Wij zitten in dubio tussen een hout- en pelletkachel. Hoewel ik het vuurtje stoken in een houtkachel leuk vind, kan ik me echt wel voorstellen dat ik dat na een tijdje wel heb gehad; Hout regelen, opslaan, drogen, kloven, vuur aanmaken, aanhouden en dat (laatste) elke dag weer. Ook als je terugkomt na een lange werkdag en er eigenlijk niet op zit te wachten.

Toen zag ik de pelletkachel! Een leuk alternatief als je wel de sfeer wilt van het vuur, maar niet het "gezeur" wilt hebben van een houtkachel. Makkelijk te bedienen en op temperatuur te krijgen. En dan zou je nog een subsidie kunnen krijgen ook als je een geschikte pelletkachel neemt.

Via internet kan ik alleen weinig prijzen vinden. Mijn broer heeft een goede houtkachel gekocht en laten installeren (met pijpen tot aan de schoorsteen, 3 verdiepingshuis) voor nog geen € 2.500,-. Is dat voor een pelletkachel weinig of juist duur? Ik kan wel prijzen van de kachels vinden, maar niet inclusief plaatsing.

Ik heb wel wat voordelen gevonden t.o.v. houtkachel;
- Minder zwaar werk (alleen zware zakken met pellets bestellen/halen)
- "Volledig" automatisch (temperatuur geregeld)
- Geen pijp tot de schoorsteen noodzakelijk; niet afhankelijk van de trek (dus ik kan sneller en goedkoper via de garage een pijp naar buiten plaatsen).
- Langere tijd aaneen stoken (logisch, door automatisch)
- Minder as

Nadelen:
- Stroom nodig (niet veel, maar toch)
- Onderhoud eens per week
- Geluid van de ventilator

Zijn dit in een notendop de belangrijkste voor- en nadelen? Ik ga me er nog verder in verdiepen, maar kwam deze lijst op een pelletkachel website tegen.....ben benieuwd of ze echt objectief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Wat ook meeweegt is het vlambeeld. Die is bij een pelletkachel echt heel anders dan bij een houtkachel. Een pelletkachel is vaak 'gehaast' met een kleine vlam en een houtkachel kan je ook heel hard opjagen maar ook heel mooi rustig laten branden (net zoals een open haard dvd'tje op televisie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-07 10:48
Markprinsen schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 11:10:
Wat ook meeweegt is het vlambeeld. Die is bij een pelletkachel echt heel anders dan bij een houtkachel. Een pelletkachel is vaak 'gehaast' met een kleine vlam en een houtkachel kan je ook heel hard opjagen maar ook heel mooi rustig laten branden (net zoals een open haard dvd'tje op televisie).
Kijk! Daar heb ik nog niet eens aan gedacht. Ik zie wat voorbeelden;

Dit bovenstaande vind ik er niet mooi uitzien inderdaad. Maar onderstaande dan weer wel;

Hoe ervaren jullie het vlambeeld zelf? En is Haas en Sohn wel representatief en echt rustiger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Rustiger. Niet rustig. Om het vlambeeld van in dat filmpje te krijgen, moet je al flink lopen stoken. Meestal brandt de kachel helemaal niet zo hard. Maar voor de rest ben ik wel erg tevreden van de mijne :) Ik zou ze alleen eens open moeten gooien om te kijken of ik ze op 1 of andere manier niet via Home Assistant kan aansturen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04-07 12:16
Slonzo schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 18:22:
Rustiger. Niet rustig. Om het vlambeeld van in dat filmpje te krijgen, moet je al flink lopen stoken. Meestal brandt de kachel helemaal niet zo hard. Maar voor de rest ben ik wel erg tevreden van de mijne :) Ik zou ze alleen eens open moeten gooien om te kijken of ik ze op 1 of andere manier niet via Home Assistant kan aansturen :+
Daarnaast, om het rendement te halen waar pelletkachels nu zo bekend om staan moet je juist veel lucht toevoegen. En daardoor krijg je die onrustige vlam. Als je gaat knijpen om een mooiere vlam te krijgen gaat dat altijd ten koste van je rendement.

Vaak zie je ook nog eens dat die filmpjes in elkaar geknutseld zijn met vertraagd afspelen van het vlambeeld. Dat filmpje van haas en sohn is ook nep. Kijk maar eens goed naar de vlammen ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JRBosma
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-03 06:21
emil_406 schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 20:41:
[...]

Daarnaast, om het rendement te halen waar pelletkachels nu zo bekend om staan moet je juist veel lucht toevoegen. En daardoor krijg je die onrustige vlam. Als je gaat knijpen om een mooiere vlam te krijgen gaat dat altijd ten koste van je rendement.

Vaak zie je ook nog eens dat die filmpjes in elkaar geknutseld zijn met vertraagd afspelen van het vlambeeld. Dat filmpje van haas en sohn is ook nep. Kijk maar eens goed naar de vlammen ....
Emil,

Ik nodig je dan van harte uit om eens het vlambeeld te ervaren :D
Het vlambeeld in het filmpje komt wel degelijk overeen met de werkelijkheid.

Het vlambeeld wordt inderdaad bepaald door de hoeveelheid lucht. Maar de manier van toevoeren van deze verbrandingslucht is nog bepalender voor het vlambeeld. En hier zit hem bij een aantal merken het grote verschil.

[ Voor 13% gewijzigd door JRBosma op 17-05-2017 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:20
Dag allemaal,

Weten jullie of het mogelijk is de ventilatoren bij een piazetta uit te zetten?
Het gaat om de ventilatoren die de warme lucht uitblazen, onderin de kachel.
Ik zou deze kachel graag eens als convectiekachel testen.

Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Die kun je gewoon in de parameters uit zetten.
Geloof met password b9 of c9.
Maar dat kan wel flinke schade aan de kachel opleveren.
Hij kan zijn warmte dan niet kwijt.
Als je Majolica dan kapot springt heb je ook wat! :'(

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:20
patrickvanvalen schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 23:00:
Die kun je gewoon in de parameters uit zetten.
Geloof met password b9 of c9.
Maar dat kan wel flinke schade aan de kachel opleveren.
Hij kan zijn warmte dan niet kwijt.
Als je Majolica dan kapot springt heb je ook wat! :'(
Bedankt voor je reactie, ik had dit al gevonden, en de fans al een lange tijd op minimaal staan in p1.
Ik heb de kachel op p1 staan wat de kamer vaak op temperatuur kan houden. Het majolica wordt geeneens handwarm.
Via deze menus kunnen de fans niet uit worden gezet.
Kennelijk kan het dus niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Stekkertje los maken?
Misschien dat het in p1 stand kan, maar bij mij ga ik de ventilatoren niet uit zetten.
Het Majolica wordt hier ook in de laagste stand al best warm, vooral boven het deurtje.
Ik heb hier kanalen naar de gang, en garage gemaakt voor kanalisatie, en dat werkt prima.
Maar ik zou graag een klep in de kachel monteren om om te kunnen schakelen tussen kanalisatie en warmte aan de voorkant. Ik heb zo nog geen (electrische) klep van 60mm diameter kunnen vinden om dat te kunnen realiseren.
Als het wat kouder is krijg ik mijn woonkamer niet echt warm zonder dat mijn gang en garage ook vrij warm worden ( wat meestal ook niet erg noodzakelijk is)

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Zijn hier mensen met een pellets CV die er alleen een boiler mee stoken voor sww?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMG888
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-05 15:30
Wie heeft er ervaringen met het aanvragen van subsidie voor een biomassa ketel die niet op de ISDE lijst staat?

Wij willen een pellet CV aanschaffen (MCZ Hydromatic of Piazzetta Thermo) echter staan beide ketels niet op de ISDE biomassa ketel lijst van de overheid.

Er staat: “een apparaat staat niet op de apparatenlijst, kan ik toch subsidie aanvragen? Dat kan maar is niet zeker u subsidie krijgt.” Je moet dan als aanvrager de omschrijving van het apparaat en brochure of andere specificatie bijvoegen. Dat wordt dan beoordeeld dus subsidie is niet zeker.

Weet iemand hoe de overheid met deze aanvragen omgaat? Zijn zij redelijk coulant en kan iemand inschatten hoe de 2 van de modellen die wij op het oog hebben door die beoordeling kan komen?

http://www.rvo.nl/subsidi...idie-duurzame-energie/faq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Laatst online: 22-06 10:02
RMG888 schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 11:08:
Wie heeft er ervaringen met het aanvragen van subsidie voor een biomassa ketel die niet op de ISDE lijst staat?

Wij willen een pellet CV aanschaffen (MCZ Hydromatic of Piazzetta Thermo) echter staan beide ketels niet op de ISDE biomassa ketel lijst van de overheid.

Er staat: “een apparaat staat niet op de apparatenlijst, kan ik toch subsidie aanvragen? Dat kan maar is niet zeker u subsidie krijgt.” Je moet dan als aanvrager de omschrijving van het apparaat en brochure of andere specificatie bijvoegen. Dat wordt dan beoordeeld dus subsidie is niet zeker.

Weet iemand hoe de overheid met deze aanvragen omgaat? Zijn zij redelijk coulant en kan iemand inschatten hoe de 2 van de modellen die wij op het oog hebben door die beoordeling kan komen?

http://www.rvo.nl/subsidi...idie-duurzame-energie/faq
Staat er wel op alleen moet je bij de pelletkachels kijken. Je kijkt nu wss op de biomassaketel lijst. Op die van jou zit 1400 subsidie ipv 2500 of meer op de biomassaketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-06 12:00

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

iemand met een deupi evo controller, die de opstart parameter heeft aangepast.
Ik wil graag dat de pelletkachel altijd op een vaste temp opstart. [lager als nu haha]
Maar mijn italiaans is niet best ..
Daarnaast zou ik graag de max temp willen veranderen. [ nu 30+ graden ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Vandaag geïnstalleerd een Haas en Sohn HSP 2.17 Premium (8kW). Ook direct 975kg pellets bij besteld van Elite. Laat de winter maar komen! :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lqnTBCs.jpg?1

Bedankt @JRBosma ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Pos2007 op 08-07-2017 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevaZ
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:02
Ik ben al een tijdje opzoek naar een pelletkachel, echter lijkt het er op dat deze niet in de markt is.

Waar ben ik opzoek naar:

1. Strak uiterlijk zoals de MCZ Tilda, EdilKamin Lou of Nestor Martin GQH16.
2. Het kunnen uitschakelen van de convectieventilator, deze moet dus wel aanwezig zijn.
3. Niet teveel geluid maken als apparaat in bedrijf is.
4. Afstandsbediening en app voor de tablet of telefoon.
5. Het kunnen opnemen in Domoticz, dit zou evt. ook met een ESP8266 + IR kunnen maar liever niet.
6. Afmetingen niet te groot zo rond (hoog x breed x diep / 100x55x55)
7. Prijs indicatie tot € 3250,-

Iemand enig idee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@DevaZ
Volgens mij heeft de wodtke frank alles wat je wenst (communicatie weet ik niet..zelf ff zoeken)
http://www.wodtke.com/pro...gen/pelletofen/frank.html
Maar alleen punt 7......niet
http://www.stookgoedkoop.nl/Kachel/Pelletkachels

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JRBosma
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-03 06:21
Pos2007 schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 18:12:
Vandaag geïnstalleerd een Haas en Sohn HSP 2.17 Premium (8kW). Ook direct 975kg pellets bij besteld van Elite. Laat de winter maar komen! :)

[afbeelding]

Bedankt @JRBosma ;)
Leuk om hier terug te vinden :D

Veel plezier met je kachel!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 00:36
Vraagje, in geval van warmtepompen is het zo dat je geen subsidie krijgt wanneer je je WP nodig hebt om je EPC waarde te behalen. Enkel wanneer deze WP 'extra' is heb je recht op subsidie.

Geldt ditzelfde ook voor pelletkachels? Of werkt dat hier weer anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Waarom zou je geen subsidie krijgen op een WP bij nieuwbouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
Omdat dat blijkbaar alleen is wanneer je dat als 'extra' investering doet. Wanneer je je WP gebruikt om je EPC waarde te halen vind de overheid schijnbaar dat je daar geen recht op hebt.

Wat overigens eenvoudig te omzeilen is door een EPC berekening te laten maken zónder WP en vervolgens alsnog de WP doodleuk te installeren, maar dat terzijde...

Zodoende wil ik graag weten of ik de pelletkachel beter van mijn EPC berekening af kan laten.
Blijkbaar is het vestandiger om hem van mijn EPC berekening af te halen:

Edit:
Bij nieuwbouwprojecten gelden wettelijke eisen aan de Energie Prestatie Coëfficiënt (EPC). Daar moet uw nieuwbouwproject al aan voldoen zonder de duurzame installatie waar u nu subsidie voor aanvraagt. U komt dus niet voor ISDE in aanmerking als u deze duurzame installatie nodig heeft om aan de wettelijke EPC-eis te voldoen.

Voor een subsidieaanvraag voor een nieuwbouwproject met een duurzame installatie moet de aanvrager twee berekeningen hebben. In beide gevallen moet aan de wettelijke eis worden voldaan:

De EPC-berekening voor het nieuwbouwproject met de duurzame installatie.
Een EPC-berekening zonder de duurzame installatie. Bij het maken van een EPC berekening moet u altijd een aantal gegevens invullen. Zonder het invullen van een verwarmingssysteem kunt u de berekening niet maken. Omdat u een nieuwbouwproject heeft, mag u in deze tweede berekening uw duurzame installatie niet invullen. Wij vragen u daarom als referentiesituatie hier een hr-ketel in te vullen.
Bron

[ Voor 57% gewijzigd door karazz op 13-07-2017 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

bbbrumbrum schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 15:18:
Waarom zou je geen subsidie krijgen op een WP bij nieuwbouw?
Waarom wel? De huidige subsidie is om versneld gasketels te vervangen, en bij een nieuwbouw woning kun je het gelijk goed doen en is het nog goedkoper dan gas ook.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Om te zorgen dat je de keus voor WP maakt? Momenteel zijngasketels nog fors goedkoper, en veel installateurs doen niets liever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris v L
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 03-07 19:42
Na van de zomer zonnepanelen geplaatst te hebben gaan we nu ook door naar een pelletkachel. Gaan voor bijverwarmen dmv een kleine kachel en later misschien een pellet cv maar dat is toekomst muziek. Heb een oud huis waar ze vroeger kolen stookte dus ga de schoorsteen voorzien van een dubbelwandige pijp. Wil op de begaande grond 3 aaneengesloten ruimtes verwarmen namelijk de woonkamer (kamertje) 4 x 4 meter, de "en suite" 3 x3 mtr en de keuken van 2.5 x 4 mtr. Samen goed voor goed voor 94.5 M2 Willen niet al te veel geld uitgeven dus plaatsen doen we zelf en we zitten nu te twijfelen tussen de Artel Petite 6kW Zwart en de Artel Corridor 6kW zwart. Voordeel van de Corridor is dat hij niet zoveel plek inneemt, staat tegen de schouw aan. voordeel van de petite is dat je meer het idee hebt dat er een kacheltje staat. Heb nog een paar kachels op het oog maar een losstaande kachel mag in principe niet hoger zijn dan 85 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

bbbrumbrum schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 23:10:
Om te zorgen dat je de keus voor WP maakt? Momenteel zijngasketels nog fors goedkoper, en veel installateurs doen niets liever.
Qua aanschaf wel maar een warmtepomp haalt een gasketel snel in qua energiekosten. Wat een stel fossiele aannemers en installateurs denkt heb ik geen boodschap aan. Als je nu nog een gasketel in een nieuwbouwhuis laat zetten ben je een sukkel op energiegebied imho :F .

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Met de huidige regels en prijzen is minimale isolatie, luchtroosters boven de ramen en een gasketel gecompenseerd door een zwik PV het goedkoopst.
Het beste kan je dus bij nieuwbouw eisen dat je geen PV krijgt, dan krijg je een beter huis :*)
De PV leg je dan natuurlijk achteraf.

Pelletkachels zorgen er wel voor dat je makkelijker zonder gasaansluiting kan, zeker met CV koppeling. Toch ken ik geen nieuwbouwproject met pelletkachels.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-07 15:13
Wij hebben een nieuwbouw woning uit 2012, geen PV mogelijk helaas, maar wel (daarom) gekozen voor een pellet kachel.

Komt in september een Artel Norma 98% te staan. Ben heel benieuwd naar de besparing t.o.v. gas en naar het gemak en plezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
rookie no. 1 schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 18:11:
Wij hebben een nieuwbouw woning uit 2012, geen PV mogelijk helaas, maar wel (daarom) gekozen voor een pellet kachel.

Komt in september een Artel Norma 98% te staan. Ben heel benieuwd naar de besparing t.o.v. gas en naar het gemak en plezier.
Besparing valt best tegen, tenzij je ergens goedkoop korrels kunt scoren.
Maar anders word 1000 euro gas omgezet naar 700 pellets.
Zijn de cijfers die ik van twee collega hoor.......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:43
Freezhost schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 21:19:
Inderdaad, daarom denk ik dat het de temperatuur van de lucht die langs de warmtewisselaar gaat en niet de rookgas temperatuur. De pijp zou anders ook veel heter moeten worden lijkt mij. Ik zal het eens navragen bij de dealer volgende week.
Nog even ter bevestiging, bij de Natura is de temperatuur op de afstandsbediening de temperatuur boven in de verbrandingskamer. Als je aan de rechterkant van de kachel naar beneden kijkt zie je daar de sensor zitten. Het is dus niet de rookgas temperatuur en dat is maar goed ook :+

Zijn hier al mensen aan het rond kijken voor de pellets voor het nieuwe seizoen? Heeft er iemand ervaring met Badger pellets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
ik heb net na de installatie nog even getest met goedkopepallets
Houtpellets uit België

100% Naald
smelttemperatuur: > 1500 °C
asgehalte: < 0,7%
gewicht: 15 kg/zak
densiteit: 661 kg/m3
verbrandingswarmte: 16,6 MJ/kg - 19,7 MJ/kg

kosten vorig jaar 3,80 euro per zak oid.

branden goed alleen voor mijn gevoel veel rondvliegende sintels in de kachel en daardoor misschien de ruit snel vies?

heb hier nog staan 1 zak QLIMA, maar dat zijn bruine, dus daar twijfel ik ervan of ik ze in de kachel wil gaan gooien. en 1 zak badger. iemand hier uit de straat was heeeel tevreden over badger en heb van hun 1 zak gekregen om te proberen.

van de QLIMA's kan ik de houtsoort niet terug vinden, lijkt me geen hardhout maar heb dus toch twijfels om ze te proberen en ze waren ook nog eens "duur"

badger koop ik hier geloof ik voor 5 euro per zak.

edit: ff snel zitten kijken, die badger kosten per pellet +- 275, dus dat is ook nog wel te betalen

[ Voor 12% gewijzigd door Reloader op 09-08-2017 09:38 ]

• reneeke1970
275 kost het overal, wij zoeken koopjes.
Witte kan ik halen voor 230 en bruine voor 190 voor 980 kilo

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-06 12:00

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

reneeke1970 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 13:49:
waar ???
Ik zoek er nog een ton.. 8)7 :?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Was de link aan het zoeken naar advertentie is even weg op marktplaats,hij zal even vakantie hebben ,als je haast hebt dan heb ik zijn nummer , je moet zoeken in moerdijk afzender gewenst vuurtje punt nl .
Alleen contant af te halen op zaterdag in moerdijk bij hun fabriek.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04-07 12:16
Reloader schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 09:31:

heb hier nog staan 1 zak QLIMA, maar dat zijn bruine, dus daar twijfel ik ervan of ik ze in de kachel wil gaan gooien. en 1 zak badger. iemand hier uit de straat was heeeel tevreden over badger en heb van hun 1 zak gekregen om te proberen.

van de QLIMA's kan ik de houtsoort niet terug vinden, lijkt me geen hardhout maar heb dus toch twijfels om ze te proberen en ze waren ook nog eens "duur"

badger koop ik hier geloof ik voor 5 euro per zak.

edit: ff snel zitten kijken, die badger kosten per pellet +- 275, dus dat is ook nog wel te betalen
Qlima is volgensmij de bruine Plospan (staat volgensmij zelfs op de zak dat ze bij plospan vandaan komen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
reneeke1970 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 13:49:
witte voor 230 inderdaad moet ook wel lukken in belgie hiero, maar daarmee heb ik het idee dat er veel vonken door de kachel vliegen en bij het starten vliegen de gloeiende pallets in t rond, heb nu de pellet toevoer en rookgas fan iets terug gezet dat maakt al wat verschil. alleen heb ik het idee dat het vuur soms echt maar net aan is.

rookgas fan nog verder terug zetten (staat nu op -3) durf ik niet echt, alhoewel ik wel een lang rookkanaal naar het dak heb en dus de trek vrij hoog zou kunnen zijn. maar dat gaan we wel proberen als het wat kouder is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Laatst online: 07:16

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Weet iemand een showroom in het oosten van het land waar een ruim aantal pelletkachels staan opgesteld. Gisteren bij een zaak geweest welke slecht 5 apparaten had, allen van merk Nordic.

Verder hebben wij al een bestaande schoorsteen met een rond 150mm asbest buis erin. Is het afdoende om hier een enkelwandige flexibele pijp doorheen te trekken?

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 21:31:
[...]

Besparing valt best tegen, tenzij je ergens goedkoop korrels kunt scoren.
Maar anders word 1000 euro gas omgezet naar 700 pellets.
Zijn de cijfers die ik van twee collega hoor.......
1000,- gas naar 700,- pellets, dat zijn bijna 3 pallets ofwel 2,5 ton verstookt? In een nieuwbouw huis?
Dat lijkt mij veel, of het moet een kast van een huis zijn.

Mijn gasverbruik van 1300 m3 halveerde ruim (naar 585 m3) met een 3/4 pallet in het seizoen het eerste jaar, pelletkachel only.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 12:45:
[...]

1000,- gas naar 700,- pellets, dat zijn bijna 3 pallets ofwel 2,5 ton verstookt? In een nieuwbouw huis?
Dat lijkt mij veel, of het moet een kast van een huis zijn.

Mijn gasverbruik van 1300 m3 halveerde ruim (naar 585 m3) met een 3/4 pallet in het seizoen het eerste jaar, pelletkachel only.
Nou ik vind het nog mee vallen, in theorie 1 kuub tegen 1. 8 kg, dus als je ruim 1300 verbruikt word dat inderdaad 2.5 ton.
Hij deed het met alleen een huiskamer kachel, alle deuren open voor trek naar boven en de CV kon uitblijven.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppFreddy
  • Laatst online: 06-07 00:31

ppFreddy

gewoon Frederik

Kom net dit tegen: https://amtoutlet.be/hout...llets-excellent-15kg.html
Bij afname van een volledig pallet (65 zakken van 15 kg) slechts 2,99 EUR per zak...
Iemand ervaring met Power Flame pellets? Zouden 80 % beuk zijn en 20 % den.

Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lzondervan
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-06 14:30
Beste tweakers!

Ook wij zitten te denken om over te stappen naar een Pellet ketel voor verwarming van de CV ketel.
We wonen achteraf en hebben geen aardagas aansluiting maar een propaangastank.
Ik heb me al aardig ingelezen maar heb nog een aantal specifieke vragen en hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen :)

Nu heb ik de Biodom C15 op het oog en twijfel ik tussen de volgende 2 opties:

1:
Warm water via electrische boiler
CV via Biodom C15 zonder buffervat
CV ketel wordt verwijderd.

Biodom C15 wordt in dit geval de plek van de CV ketel geinstalleerd en zit dus dicht bij alle leidingen.
Waar moet ik aan denken qua installatie kosten en is het mogelijk om deze ketel uberhaupt zonder buffervat aan te sluiten en wat zijn dan de nadelen?

2:
CV verwarming en warmwater via buffervat icm Biodom C15. Geen CV ketel meer.
Buffervat en Ketel komen dan in de schuur te staan wat inhoudt dat er 11 meter leiding werk bij komt kijken.
Wat is er nog meer nodig om warm tapwater te krijgen uit een buffervat? Verdeler? extra pompen etc??
Wat zouden in dit geval de installatiekosten zijn?

Is het mogelijk om de Biodom aan te sluiten op de Honeywell Evo Home thermostaat en zo per kamer de warmte regelen?

Zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden buiten het regelmatig schoonhouden van de Ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:51
Bedenk vooral waar je heel veel pellets gaat laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
lzondervan schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 12:18:
Beste tweakers!

Ook wij zitten te denken om over te stappen naar een Pellet ketel voor verwarming van de CV ketel.
We wonen achteraf en hebben geen aardagas aansluiting maar een propaangastank.
Ik heb me al aardig ingelezen maar heb nog een aantal specifieke vragen en hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen :)

Nu heb ik de Biodom C15 op het oog en twijfel ik tussen de volgende 2 opties:

1:
Warm water via electrische boiler
CV via Biodom C15 zonder buffervat
CV ketel wordt verwijderd.

Biodom C15 wordt in dit geval de plek van de CV ketel geinstalleerd en zit dus dicht bij alle leidingen.
Waar moet ik aan denken qua installatie kosten en is het mogelijk om deze ketel uberhaupt zonder buffervat aan te sluiten en wat zijn dan de nadelen?

2:
CV verwarming en warmwater via buffervat icm Biodom C15. Geen CV ketel meer.
Buffervat en Ketel komen dan in de schuur te staan wat inhoudt dat er 11 meter leiding werk bij komt kijken.
Wat is er nog meer nodig om warm tapwater te krijgen uit een buffervat? Verdeler? extra pompen etc??
Wat zouden in dit geval de installatiekosten zijn?

Is het mogelijk om de Biodom aan te sluiten op de Honeywell Evo Home thermostaat en zo per kamer de warmte regelen?

Zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden buiten het regelmatig schoonhouden van de Ketel?
Je ketel moet een buffer vat op bv 50 houden, de kamer thermostaat bedient een aparte circulatie pomp vanuit het vat naar je radiatoren.
In het buffer vat moet je een hygiëne spiraal plaatsen waaruit je vervolgens warm water krijgt. Eventueel voor zekerheid een doorstroom verwarmer er achter zetten.
Het vat wat je dan nodig hebt is een zogenaamde hygiëne boiler.
750 euro gok ik voor 400 liter. Hoe groter hoe beter

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lzondervan
Pietje NL schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 12:58:
Bedenk vooral waar je heel veel pellets gaat laten.
Waar moet ik aan denken qua verbruik?
2000kg per jaar?
We zijn met 3 personen thuis en inhoud huis is ongeveer 360m3.

[ Voor 12% gewijzigd door lzondervan op 14-08-2017 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
lzondervan schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 13:51:
[...]

Waar moet ik aan denken qua verbruik?
2000kg per jaar?
We zijn met 3 personen thuis en inhoud huis is ongeveer 360m3.
Één kuub gas is 1.8 kg korrels.
Een liter propaan is elf kuub????? Geen idee......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lzondervan
reneeke1970 schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 13:53:
[...]

Één kuub gas is 1.8 kg korrels.
Een liter propaan is elf kuub????? Geen idee......
Las op internet dat 1.34 liter propaan gelijk is aan 1 kub gas..
Nu gebruiken we zo'n 1100 liter propaan per jaar alleen stoken we de woonkamer met een houtkachel en gebruiken we de CV minimaal en verwarmen we de slaapkamers met electrische kachels.
Uitgaande van een gemiddeld verbruik van 1500m3 gas, is het verbruik dus 2700 kg pellets wat voor ons even duur is als een jaar propaangas gebruiken maar dan wel het comfort van de CV en geen koud huis meer hebben.

Blijf ik nog steeds erg benieuwd naar de aansluitkosten van de pellet ketel + hygienische buffervat voor tapwater. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
Misschien Biodom LX CV-pelletketel - 23 kW, 150 kg buffer moet toch schelen in het aantal vul beurten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
lzondervan schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 14:22:
[...]

Las op internet dat 1.34 liter propaan gelijk is aan 1 kub gas..
Nu gebruiken we zo'n 1100 liter propaan per jaar alleen stoken we de woonkamer met een houtkachel en gebruiken we de CV minimaal en verwarmen we de slaapkamers met electrische kachels.
Uitgaande van een gemiddeld verbruik van 1500m3 gas, is het verbruik dus 2700 kg pellets wat voor ons even duur is als een jaar propaangas gebruiken maar dan wel het comfort van de CV en geen koud huis meer hebben.

Blijf ik nog steeds erg benieuwd naar de aansluitkosten van de pellet ketel + hygienische buffervat voor tapwater. Iemand een idee?
Als je het zelf kunt is het niet duur, rookgassen van paar tientjes tot paar honderd afhankelijk van je situatie. Verder wat leidingen met knel fitting net zoals CV leiding en een extra pomp dan nog.
Je zou zelfs voor meer comfort je boven en onder verdieping ieder een eigen pomp en thermostaat kunnen geven.
En omdat je graag hout stookt kan er ook nog een hout CV kachel bij op dat vat, zelfs je oude CV kan het vat verwarmen, legio mogelijkheden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
Als je inderdaad goedkoop aan hout kan komen is dat een hele goede oplossing.
Buffer in de schuur en leidingen bv onder de vloer door naar de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lzondervan
reneeke1970 schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 15:19:
[...]

Als je het zelf kunt is het niet duur, rookgassen van paar tientjes tot paar honderd afhankelijk van je situatie. Verder wat leidingen met knel fitting net zoals CV leiding en een extra pomp dan nog.
Je zou zelfs voor meer comfort je boven en onder verdieping ieder een eigen pomp en thermostaat kunnen geven.
En omdat je graag hout stookt kan er ook nog een hout CV kachel bij op dat vat, zelfs je oude CV kan het vat verwarmen, legio mogelijkheden
Wat voor extra pomp is er nog nodig met deze setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
lzondervan schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 16:27:
[...]

Wat voor extra pomp is er nog nodig met deze setup?
Extra pomp vanaf vat naar je radiators die door kamer thermostaat word aangestuurd

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Laatst online: 26-06 13:17

MikeVM

- Baloo -

een rare geur van een pelletkachel na lange tijd niet in gebruik, is dat door gebrek aan onderhoud of ophoping van stof doordat hij lang niet aangestaan heeft?

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
MikeVM schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 10:28:
een rare geur van een pelletkachel na lange tijd niet in gebruik, is dat door gebrek aan onderhoud of ophoping van stof doordat hij lang niet aangestaan heeft?
Ik vermoed dat de korrels die nog in je voorraad bak lagen vocht aangetrokken hebben

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roofingburner
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-07 14:22
Dat is stof wat verbrand. Is normaal en na een aantal uur branden verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Lolhozer schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 11:28:
Weet iemand een showroom in het oosten van het land waar een ruim aantal pelletkachels staan opgesteld. Gisteren bij een zaak geweest welke slecht 5 apparaten had, allen van merk Nordic.
Ben ook op zoek in het oosten, ga zelf een keer naar het stokertje, met een paar plekken in het oosten.
Weet uiteraard niet hoeveel er daar staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-07 14:45
Ik heb zelf een houtkachel, nu kwam ik dit tegen:

YouTube: Houtpellets in haard of kachel branden

Hier iemand wel eens iets mee gedaan?

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• groxgrox
Fly-guy schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 13:29:
[...]

Ben ook op zoek in het oosten, ga zelf een keer naar het stokertje, met een paar plekken in het oosten.
Weet uiteraard niet hoeveel er daar staan.
Ik heb een palazetti gekocht bij stijlhoeve. Zitten in fleringen. Heeft een heel aantal kachels staan (en branden zodat je vlambeeld kan zien). Vriendelijke verkoper en goede service wanneer er wat is (ook belangrijk!)
Webadres; http://www.stijlhoeve.nl

• lzondervan
Allemaal uiteraard al bedankt voor de reacties!
Nog een vraagje over de hygiene boiler..
Pellet ketel verwamd de boiler en het water van de cv gaat door een spiraal en het tapwater gaat door een spiraal. Is dat correct?

• Proton_

Proton_

Team Welles

Hoeft niet; cv water kan zowel door je kachel als door de radiatoren.
Je hebt dus maar 1 (RVS) spiraal nodig: voor tapwater.

• Snipercamper
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-05-2020
Zijn er al mensen op de hoogte van de van het pijpje wat door de muur komt? er staat op verschillende sites dat dit niet meer mag of nooit heeft gemogen.

zie https://www.milieucentraa...tkachel-of-biomassaketel/

https://www.rvo.nl/subsid...duurzame-energie-isde/faq

http://www.sfeerverwarmin...chtlijn-Pellethaarden.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevaZ
Snipercamper schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 16:53:
Zijn er al mensen op de hoogte van de van het pijpje wat door de muur komt? er staat op verschillende sites dat dit niet meer mag of nooit heeft gemogen.

zie https://www.milieucentraa...tkachel-of-biomassaketel/

https://www.rvo.nl/subsid...duurzame-energie-isde/faq

http://www.sfeerverwarmin...chtlijn-Pellethaarden.pdf
Het rookafvoerkanaal moet aan het bouwbesluit voldoen. Een pijp door de muur is mogelijk echter door ons dicht bevolkte landje kan het bij 9 van de 10 woningen niet omdat je niet met de verdunningsfactor weg komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snipercamper
Paar mensen verderop hebben hem ook door de muur maar daar zie ik zo af en toe een flinke rookpluim uitkomen, lijkt me het verder omhoog inderdaad beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer

Lolhozer

Ik ervaar nu dat vanuit de importeur van Dielle de verkoopprijzen van de kachels zijn vastgesteld. Of weet iemand een adres waar ze toch onder die prijzen verkopen.

Beetje concurrentie tussen de aanbieders kan m.i. helemaal geen kwaad.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevaZ
Lolhozer schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 21:40:
Ik ervaar nu dat vanuit de importeur van Dielle de verkoopprijzen van de kachels zijn vastgesteld. Of weet iemand een adres waar ze toch onder die prijzen verkopen.

Beetje concurrentie tussen de aanbieders kan m.i. helemaal geen kwaad.
De Dielle prijzen worden idd door de importeur vastgesteld. Als verkoper zijnde mag je hier ook niet van afwijken. Doe je dit wel dan worden er gewoon geen Dielle kachels meer geleverd aan jou.

Het is een lastig verhaal echter kom je dit op vele vlakken tegen. 8 jaar geleden werd er nog gestunt met wit goed en dan bedoel ik echt gestunt. Tegenwoordig moet je blij zijn als je 100 euro kunt besparen op een apparaat van 1000 euro.

Overgens zit ik ook te kijken naar een Dielle kachel, echter de bedieningsinterface en de afstandsbediening lopen wel heel ver achter in vergelijk met andere merken. Gezien wat de kachels kosten bij Dielle is dit niet wat je verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:34

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

DevaZ schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 17:12:
[...]

De Dielle prijzen worden idd door de importeur vastgesteld. Als verkoper zijnde mag je hier ook niet van afwijken. Doe je dit wel dan worden er gewoon geen Dielle kachels meer geleverd aan jou.
Volgens mij is dit bij wet verboten ..
(maarja, wat doe je er aan :/

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snipercamper
ben jij dealer DevaZ omdat je dit zo weet? ik ben namelijk op zoek naar een dielle en heb gewoon de dealers op de site gezocht omdat ik geen prijzen kon vinden.
Nu een aantal dealers een mailtje gestuurd voor een prijsopgaaf op zoek naar het toestel met aan drie kanten glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer

Lolhozer

Prijslijst gekregen bij Have in Lunteren.Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Z8NCQLd.jpg

[ Voor 57% gewijzigd door Lolhozer op 27-08-2017 23:55 ]

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:34

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Het feit dat er nergens prijzen van een Dielle te vinden zijn en alles maar 'op aanvraag' moet zou voor mij een reden zijn om dit merk te mijden als de pest (los van het feit dat er behoorlijk veel commentaar op de kwaliteit van de kachels van dit merk zijn :P )
Daarnaast zijn de prijzen mij ook veel te hoog.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer

Lolhozer

Als je een beetje zoekt kun je wel prijzen vinden op internet, komen helaas wel overeen met de prijzen uit de prijslijst.

Welk commentaar heb jij gehoord over Dielle? Ik vind wel mooi branden persoonlijk.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snipercamper
Ben bij de dielle showroom van de fabriek geweest in Nederland en vind ze er degelijk uitzien ook van binnen en ook de werking is vreemd tegenover vele andere merken heb dan ook al veel soorten gezien waar dat absoluut niet het geval was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
Afgelopen week de Nordic fire Rave 120 CV besteld, levering vindt plaats zodra ons huis klaar is. Volgende week gaat de eerste schep in de grond, dus kan nog wel even duren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Heeft iemand ervaring met het merk: Palazetti?

We zijn op zoek naar een pelletkachel als bijverwarming bij vloerverwarming. Onze (lees: mijn vrouw) enige eis is een kachel die zo weinig mogelijk de kamer in komt. Inbouw is eigenlijk geen optie, ook omdat die per definitie duurder lijken te zijn.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevaZ
Snipercamper schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 22:33:
ben jij dealer DevaZ omdat je dit zo weet? ik ben namelijk op zoek naar een dielle en heb gewoon de dealers op de site gezocht omdat ik geen prijzen kon vinden.
Nu een aantal dealers een mailtje gestuurd voor een prijsopgaaf op zoek naar het toestel met aan drie kanten glas.
Nee ben geen dealer maar ben al bij menig Dielle dealer binnen geweest voor een offerte. Kachel bedragen zijn overal gelijk. Op andere vlakken kan de dealer wel iets doen met bedragen.

Zelf overweeg ik een Crecale Glass echter de bediening van deze kachel is niet meer van deze tijd en loopt heel ver achter in vergelijk met andere merken. Bij de Glass serie kan de convectieventilator niet worden uitgezet, wat ook weer een tegenvaller is.

Ik kijk nu ook naar een MCZ kachel, deze kun je op veel verschillende manieren bedienen. Het is zelfs mogelijk om deze in Domoticz te hangen met een RFXCOM module. En bij de Glass serie kan de convectieventilator wel uit.

Het enigste voordeel van een Dielle kachel tot nu toe, is de pellet onder invoer en de grote asbak zodat je maar om de 2 weken de kachel hoeft schoon te maken echter hier betaal je dan ook grof geld voor!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:43
Kijk ook eens naar de Nordic Fire Natura serie, is wel geen glas maar reinigt zelf de branderbak waardoor je ook minder schoon hoeft te maken. Overigens maak ik de kachel wel regelmatig schoon omdat ik gewoon zicht op het vuur wil houden. Je krijgt (ook bij Dielle) een witte waas op de ruit. Mijn eerste keus was ook een Grecale Glass maar ik ben uiteindelijk toch voor de Natura 7 gegeven. De prijzen van de Dielle zijn ook stevig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snipercamper
Ik heb een aantal dingen genoteerd wat mij verteld is in de showroom van de fabriek

Schoonmaken tot wel 4 weken niet nodig omdat de nieuwe brokjes de as bovenop over de rand drukken dus ook vervuiling of verstening.
Ook door dat de as niet uit de brander hoeft te vliegen is de vlam rustiger dan bij de andere kachels en hierdoor hoger rendement omdat het vuur langer de tijd heeft om warmte over te dragen aan de kachel zelf.

Doordat de pellets worden voorverwarmd en worden afgebrand is de fijnstof en Co uitstoot lager dan bij een kachel die de brokjes koud op het vuur gooit.

Als de kachel uitgaat gaan alle pelletkachels de brander leegblazen en stopt de kachel terwijl de Dielle dit niet doet maar juist het vuur bewaart onder het as en hierdoor kan herstarten zonder de gloeikaars niet nodig is dus sneller en schoner starten.

Besturing kan je veel regelen door externe aansturing op het moederbord of hun nieuwe app die vanaf deze winter verkrijgbaar is en zelfs later geplaatst kan worden.

Dit is wat ik heb genoteerd maar ben bij een hoop dealers geweest maar vond die bij de showroom van Dielle zelf wel het meest waardevol ondanks dat je het niet voor. Elkaar krijgt daar wat te kopen omdat ze je gewoon de lijst met dealers meegeven.
Iemand anders ook al daar geweest?
Pagina: 1 ... 14 ... 69 Laatste