Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...
Maar ik heb nog een aardig overschot aan zonnestroom dit jaar dus ik verwarm de toko nu elektrisch, kom ik weer op 0 uit als de meterstanden worden doorgegeven.
Vanochtend 'Alarm Fire' - de brander wil niet starten. Brandkamer schoongemaakt, maar hielp niks. Blijft pellets aanvoeren, maar lijkt niet aan te slaan. Nu wachten op de installateur.
==
hoi
Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda
Hoe oud .. net geïnstalleerd ;-) Woensdag was de installateur er nog om een paar externe dingetjes af te maken. Maar hij draait al een paar weekjes langer.Koffie schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 12:44:
Hoe oud is je kachel? Word je gloeipen wel warm? Zou deze op kunnen zijn ?
Dus nee, niet zo oud.
[ Voor 3% gewijzigd door Eusebius op 24-02-2017 13:59 ]
==
hoi
Misschien een overbodige vraag maar heb je ook de branderbak goed schoon en leeggemaakt? Is cruciaal voor een succesvolle ontsteking. Geen zuurstof, geen vlam.Eusebius schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 13:59:
[...]
Hoe oud .. net geïnstalleerd ;-) Woensdag was de installateur er nog om een paar externe dingetjes af te maken. Maar hij draait al een paar weekjes langer.
Dus nee, niet zo oud.
Ik ontdek nu overigens wat as aan de achterkant van mijn kachel. Lijkt uit de luchtaanvoerpijp te zijn gekomen. Hoe is dat in godsnaam mogelijk? Tijdens het schoonblazen neem ik aan maar is dat normaal?

Dat van die as achter de kachel, heb je je kachel met de compressor doorgeblazen misschien? Ik stofzuig die van mij elke dag uit, dan kan ik ook geen as blazen waar die niet hoort. Normaal zuigt de kachel enkel lucht aan langs die luchtaanvoer, enige wat het kan verklaren is dat het enorm zou gewaaid hebben (heeft het gisteren toevallig wel gedaan bij ons) en dat de wind in de schouw is gevallen terwijl de kachel uit stond en zo wat as de andere richting heeft ingeblazen?
Wat is de branderbak? Of waar zit die?tBoz schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 14:34:
[...]
Misschien een overbodige vraag maar heb je ook de branderbak goed schoon en leeggemaakt? Is cruciaal voor een succesvolle ontsteking. Geen zuurstof, geen vlam.
Ik ontdek nu overigens wat as aan de achterkant van mijn kachel. Lijkt uit de luchtaanvoerpijp te zijn gekomen. Hoe is dat in godsnaam mogelijk? Tijdens het schoonblazen neem ik aan maar is dat normaal?
Ik heb een deurtje met de verbrandingskamer. Daarin zit de schotel, waarin de pellets vallen. Lagen inderdedaad pellets in het pijpje wat in de schotel eindigt, dacht dat dat niet goed was. Maar ze waren niet eens verschroeid of aangedaan.
Naast de verbrandingskamer zit nog een afsluitbaar deel, waarin zich alleen maar as verzamelt. Maar die hoeft in principe maar 1x per jaar schoongemaakt te worden; er valt niet zoveel in.
==
hoi
Daar kan ik zo onderhand uit eten, het lijkt me dat de pellets niet aangestoken worden ;-)Koffie schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 13:11:
Branderbak is dat ding waar je pellets in vallen ja
Overigens raadde de installateur me af om aardappels te poffen in de verbrandingskamer
==
hoi
Dus er ligt een hoop pellets in? Die zou ik dan nu helemaal leeg en schoon maken, de kachel zal zo nooit gaan starten.Eusebius schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 13:16:
[...]
Daar kan ik zo onderhand uit eten, het lijkt me dat de pellets niet aangestoken worden ;-)
en als hij wel start heb je misschien wel meer vuur dan je lief is.tBoz schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 13:30:
[...]
Dus er ligt een hoop pellets in? Die zou ik dan nu helemaal leeg en schoon maken, de kachel zal zo nooit gaan starten.
Die brander kamer is een schaal met gaatjes erin, zit daar geen koek in?Eusebius schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 13:16:
[...]
Daar kan ik zo onderhand uit eten, het lijkt me dat de pellets niet aangestoken worden ;-)
Overigens raadde de installateur me af om aardappels te poffen in de verbrandingskamer
En met stofzuiger even tegen dat pijpje houden, misschien zit er iets in.
En anders is je ontsteking pen kapot
1 PVoutput . Dongen NB
He da's een tip ;-) Daar ga ik eens naar kijken.ppFreddy schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 17:33:
Als het ding niet aangaat kan je als noodoplossing ook gewoon zelf even met een lange aansteker ofzo de boel op gang brengen
We hebben nog parallel een HR ketel draaien (voor warm water) die ook de verwarming kan verwarmen. Alleen meer gas kwijt dan natuurlijk.
==
hoi
Leuk Topic...[ zie hem nu pas sorry ]
Hier een Echte Hollandse Duroflame start staan:
http://www.duroflame.nl/duroflame-start.htm
eea aan getweakt in bak en ventilator enz.. bizar ding wil hem niet meer kwijt..
Brand alle pellets die je maar kunt voorstellen.
Parameters aan te passen, dus ideaal voor de echte tweaker
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
1 PVoutput . Dongen NB
Nee, wel mijn pelletkachel (MCZ Suite):reneeke1970 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 19:11:
Is hier toevallig iemand die het stroom verbruik van een pellets CV al gemeten heeft, van bv een biodom?
Opstarten (10 minuten): 450 Watt
In bedrijf: 50 Watt (beetje afhankelijk van de stand en ventilator)
PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 28kWh Thuisaccu
Dat verklaart een hoop....
1 PVoutput . Dongen NB
1 PVoutput . Dongen NB
300kWh door die kachel is wel idioot trouwens. Dat kan zelfs met die 450w/10 minuten bijna niet al zou het wel kunnen dat de circulatiepomp flink wat verbruikt, het precieze cijfertje weet ik niet meer maar ik herinner me dat ik bij m'n (gas) HR ketel daar ook enorm van schrok.
En dat gloeien duurt toch niet altijd 10 minuten? Ik dacht dat het gloeien gestopt wordt van zodra er een bepaalde temperatuur wordt gemeten in de uitlaatgassen. Als die temperatuur echter na 10 minuten niet gemeten wordt stopt de kachel ermee en geeft een foutcode.
Er zitten maar een paar radiators aan dus continu circuleren is ook niks, en dan gaat hij nog uit want zit zo aan max temperatuur, Zal er eens meter tussen hangen want inderdaad is het wel extreem veel, de pomp zelf is 50 watt geloof ikYucon schreef op maandag 6 maart 2017 @ 21:55:
Nu is het een beetje gissen hoe het bij jou werkt, maar zou je de start/stop niet gewoon uitschakelen en de vlamhoogte wat terugschroeven?
300kWh door die kachel is wel idioot trouwens. Dat kan zelfs met die 450w/10 minuten bijna niet al zou het wel kunnen dat de circulatiepomp flink wat verbruikt, het precieze cijfertje weet ik niet meer maar ik herinner me dat ik bij m'n (gas) HR ketel daar ook enorm van schrok.
1 PVoutput . Dongen NB
Wel als de pomp 24h per dag aanstaat is dat al 1,2KWh per dag.reneeke1970 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 08:32:
[...]
Er zitten maar een paar radiators aan dus continu circuleren is ook niks, en dan gaat hij nog uit want zit zo aan max temperatuur, Zal er eens meter tussen hangen want inderdaad is het wel extreem veel, de pomp zelf is 50 watt geloof ik
Pomp helpt dus iig aardig mee met het verbruik zou ik zeggen.
En als, bijvoorbeeld, je ketel 12 maal per dag 5 minuten gloeit, is ook al een halve KWh per dag.
Dus klinkt wel als mogelijk 300KWh per jaar.
Die van mij bijvoorbeeld:
Aansteken: 330 Watt (2-3 minuten)
Huis warm stoken: 48 Watt
Eco: 26 Watt
De Eco stand die ik gebruik blijft gewoon heel zachtjes branden omdat ik ook had gehoord dat dit beter is voor de gloeipen.
Maar er staat 300 extra per maand, dus dat vind ik toch wel veel.MeaMea schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 10:19:
[...]
Wel als de pomp 24h per dag aanstaat is dat al 1,2KWh per dag.
Pomp helpt dus iig aardig mee met het verbruik zou ik zeggen.
En als, bijvoorbeeld, je ketel 12 maal per dag 5 minuten gloeit, is ook al een halve KWh per dag.
Dus klinkt wel als mogelijk 300KWh per jaar.
Ah ja, oeps. Dat is niet te verklaren veel idd.Maar er staat 300 extra per maand, dus dat vind ik toch wel veel.
Enige wat ik kan verzinnen is dat er vol continue 450watt wordt gevraag.
450*24h is 10,8KWh per dag. Dat zou rond de 300 in de maand maken.
Maar dat lijkt me niet de bedoeling dan.
Sorry voor mijn niet lezen
Uhhh, wordt de gloeipen niet alleen gebruikt bij het opstarten? Hierna heeft deze geen functie meer imho.Sneezydevil schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 10:21:
De Eco stand die ik gebruik blijft gewoon heel zachtjes branden omdat ik ook had gehoord dat dit beter is voor de gloeipen.
[...]
Klopt maar er zit een eco stand op, die de kachel telkens uit zet en dan na een tijd weer aan gaat, resultaat is vaak de gloeipen gebruiken.Boomster schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 11:38:
[...]
Uhhh, wordt de gloeipen niet alleen gebruikt bij het opstarten? Hierna heeft deze geen functie meer imho.
Nu staat hij zo dat de kachel heel zachtjes blijft branden en daardoor is de gloeipen niet telkens nodig heeft.
Het is wel een heel toevallig sommetje. Zou die gloeipen door een softwarefout niet meer uit gaan?Boomster schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 11:38:
[...]
Uhhh, wordt de gloeipen niet alleen gebruikt bij het opstarten? Hierna heeft deze geen functie meer imho.
Ja ben ik ook wel benieuwd naar. Ik ga hetzelfde ding aanschaffen dus wel even goed om te weten.Yucon schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 12:01:
[...]
Het is wel een heel toevallig sommetje. Zou die gloeipen door een softwarefout niet meer uit gaan?
@reneeke1970 volgens de handleiding moet er een icoontje op het scherm zijn dat aangeeft of de gloeipen actief is. Staat dat aan?
1 PVoutput . Dongen NB
Wat het aan fan gebruik kost is te lastig te zien, teveel variabelen die stroom verbruiken over zo'n langere termijn.
Ik zal er eens een stroommeter tussenhangen.
Met betrekking tot die gloeipen : boeien dan het het maar geen gloeipen moeten worden. Een nieuwe kost je je 65 euro ofzo.
Die 300w voor 10 minuten is ook peanuts.
Ik heb het niet berekend, maar ik ben ervan overtuigd dat aan en afslaan van een pelletkachel op de lange termijn goedkoper in verbruik is dan op eco/modulate modus pellets blijven voeren.
Overigens : sinds ongeveer 1 januari ben ik over op de pelletkachel en mijn jaarafrekening met de Nuon was op 27-2 , mijn verbruik over het een jaar viel 11 gigajuoule lager uit dan zowel mijn berekening als die van de Nuon
Niet echt een hack, maar zelfbouw hardware om de pelletkachel via een smartphone aan en uit te kunnen zetten.Dylantje2 schreef op maandag 27 februari 2017 @ 11:09:
@ Koffie Welke hack heb je?
Het viel me wel op dat de meegeleverde pellets redelijk snel uit elkaar vallen in een kommetje water, ik heb ooit begrepen dat hoe langer ze heel blijven in water des te beter zijn de pellets, klopt dat ook?
1 PVoutput . Dongen NB
Hier staat een stukje over het testen van pellets: http://pelletkacheltips.be/pellets/ en hier https://www.bustotaal.nl/blog/wat-zijn-de-beste-pellets/
Heb jij ook last van as dat op de rand van het ruitje ligt? Als je het deurtje op doet valt het er uit dus ik pak de bouwstofzuiger. Heb jij zelf nog wat veranderd aan de pellet/lucht instellingen?wezep schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 21:35:
[...]
Wij hebben ook de Natura 7, staat hier nu een klein jaartje. De cv wordt amper meer gebruikt.
En prima kachel, brandt mooi.
Kachel wordt dagelijks schoongemaakt: ruitje en de as naar beneden vegen.
Ondertussen zo'n 1000kg aan pellets verbrand.
We gebruiken Pure Power.
Dat hebben wij ook.Freezhost schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 08:13:
[...]
Heb jij ook last van as dat op de rand van het ruitje ligt? Als je het deurtje op doet valt het er uit dus ik pak de bouwstofzuiger. Heb jij zelf nog wat veranderd aan de pellet/lucht instellingen?
Elke ochtend even een stofzuiger erbij.
Ik heb de pellets op -1 gezet, maar merk weinig verschil.
Moet er eigenlijk nog een keer verder mee experimenteren.
Asus PP-DLW - 2 x Intel Xeon 3,06 - 1Gb RAM - Coolermaster CM Stacker - 29160 - Seagate 18Gb 15k -=- 2 x LG L1910B 19" TFT
Welke hardware...
Heb hier een relaisboard liggen om aan mijn knoppen te maken.
maar kan de webgui niet openen van dat $%$&^%$ ding.
https://nl.aliexpress.com...=2114.13010608.0.0.0tFJ5h
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
@wezep wat is bij jou de rookgas temperatuur? we hebben dezelfde kachel dus dat moet enigszins overeen komen lijkt mij.
Op dit moment 338gr. Wel laagste vermogensstand op dit moment.Freezhost schreef op maandag 13 maart 2017 @ 11:12:
Wat is trouwens een gangbare rookgas temperatuur?
@wezep wat is bij jou de rookgas temperatuur? we hebben dezelfde kachel dus dat moet enigszins overeen komen lijkt mij.
Asus PP-DLW - 2 x Intel Xeon 3,06 - 1Gb RAM - Coolermaster CM Stacker - 29160 - Seagate 18Gb 15k -=- 2 x LG L1910B 19" TFT
Dat wist ik niet. Zal hier binnenkort nog eens naar kijken. Nu staat de kachel uit.emil_406 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 15:40:
Dat is wel een erg hoge rookgastemperatuur. Je verliest al je warmte door je schoorsteen in plaats van je huis te verwarmen. De ideale rookgastemperatuur ligt tussen 140 en 200gr afhankelijk van de vermogenstand.
Kan het ook een andere temperatuur zijn?
En stel dat dit wel de rookgastemperatuur is, wat zou het 'probleem' dan kunnen zijn?
Om de genoemde rendementen van zo'n 90 a 95% te halen kan het niet anders dat de rookgastemperatuur laag blijft. Als je alle warmte via de rookgasafvoer naar buiten gooit, dan ga je dat rendement nooit halen.ppFreddy schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 02:53:
Hm, volgens de technische fiche van mijn kachel is de maximale rookgastemperatuur 150°C. Misschien dat dat bij kachels met meer vermogen/zonder ruimteventilator hoger ligt, maar het dubbele lijkt me inderdaad zeer veel.
Ik zou in dit geval degene die de kachel heeft verkocht er heel vlot bijhalen.
Bij een vergelijkbaar ding op Aliexpress staat:Dylantje2 schreef op zondag 12 maart 2017 @ 20:52:
@ koffie... Dan toch ............
Welke hardware...
"
Standaard IP: 192.168.1.4 Poort: 30000
Open uw browser: http 192.168.1.4/30000 voer de control interface
"
15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015
Via het menu "gebruiker" en dan "staat kachel" Bovenste waarde is het toerental van de rookgasventilator, daarna komt de temperatuur van de rookgassen en daaronder de temperatuur van het mainboard.proton999 schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 10:51:
Wij hebben ook een Natura 7 staan, waar kan ik de rookgas temperatuur aflezen ? Kan ik hem ook even checken en hier als vergelijk even melden.
Ik zal die van mij morgenochtend even aflezen en hier vermelden maar ik meen dat die van mij ook wel richting de 300 gaat. Ik denk eigenlijk dat het de temperatuur van de lucht is die langs de warmtewisselaar stroomt en niet de temperatuur die naar buiten gaat want dan zou de afvoer ook wel een stuk warmer worden.
Edit - dit is wat Ravelli opgeeft: Nom. Smoke temperature °C 84,2 - 139,4
[ Voor 4% gewijzigd door Freezhost op 16-03-2017 13:38 ]
Net nog een keer gekeken en er staan 2 temperaturen in de ab:Freezhost schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 13:30:
[...]
Via het menu "gebruiker" en dan "staat kachel" Bovenste waarde is het toerental van de rookgasventilator, daarna komt de temperatuur van de rookgassen en daaronder de temperatuur van het mainboard.
Ik zal die van mij morgenochtend even aflezen en hier vermelden maar ik meen dat die van mij ook wel richting de 300 gaat. Ik denk eigenlijk dat het de temperatuur van de lucht is die langs de warmtewisselaar stroomt en niet de temperatuur die naar buiten gaat want dan zou de afvoer ook wel een stuk warmer worden.
Edit - dit is wat Ravelli opgeeft: Nom. Smoke temperature °C 84,2 - 139,4
T: 339
T mb: 23
De laatste is waarschijnlijk de temperatuur van de printplaat.
De eerste???
Misschien morgen de installateur/importeur eens bellen.
Het is allemaal heel specifiek voor mijn kachel gebouwd. Met een ESP emuleer ik de IR signalen.Dylantje2 schreef op zondag 12 maart 2017 @ 20:52:
@ koffie... Dan toch ............
Welke hardware...
Gisteravond even gekeken.wezep schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 18:11:
[...]
Net nog een keer gekeken en er staan 2 temperaturen in de ab:
T: 339
T mb: 23
De laatste is waarschijnlijk de temperatuur van de printplaat.
De eerste???
Misschien morgen de installateur/importeur eens bellen.
T:308
Tmb: 0
Geen idee welke temparaturen dit zijn, ik ben benieuwd wat de installateur/importeur zegt.
Verder wel blij met ons kacheltje.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
[ Voor 10% gewijzigd door Freezhost op 17-03-2017 20:42 . Reden: typo ]
Dat is wel opmerkelijk, volgens mij horen de kachels al eerder uit te schakelen omdat anders de siliconenpakkingen van de pijp in gevaar komen.Freezhost schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 20:40:
Bij mij was het vanmorgen 305 C in de laagste stand. Er stat bij mij T en T SK die zijn beide in graden celsius
Ik wordt hierover teruggebeld aangezien de persoon die ik aan de telefoon kreeg dit niet wist.
Hou jullie op de hoogte.
Ondertussen heb ik 80 zakken van 15kg verbrand en de kachel werkt nog steeds perfect.
Gas is teruggegaan van 1200 naar minder dan 500m3!
Wij zijn van ruim 400m3 in januari terug gegaan naar 300 kg korrels in febr.
We hebben half februari wel alle kozijnen met hr++ laten doen en spouwmuurisolatie met pixelpremium korrels. We verbuiken nog alleen gas voor douchen en eten koken. De grootste winst voor ons zit in de isolatie
Precies een jaar.MarcoHoorn schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 22:01:
Over welke periode praten we dan?
Wij zijn van ruim 400m3 in januari terug gegaan naar 300 kg korrels in febr.
We hebben half februari wel alle kozijnen met hr++ laten doen en spouwmuurisolatie met pixelpremium korrels. We verbuiken nog alleen gas voor douchen en eten koken. De grootste winst voor ons zit in de isolatie
300kg in een maand is best veel, toch?
U gebruikt dus 1200 kg.
[ Voor 5% gewijzigd door MarcoHoorn op 19-03-2017 12:00 ]
Ik schat dat we 2000 kg op jaarbasis gaan gebruiken dat is 600 euro. Afgelopen week met de zon gaat de kachel overdag uit dan is het best warm in huis.
De maanden november tot en met febr ga ik vanuit dat we 300 kg per maand gaan verbruiken. De pelletkachel is eigenljjk de hoofdverwarming aan het worden
[ Voor 75% gewijzigd door MarcoHoorn op 19-03-2017 12:08 . Reden: Aanpassing ]
Gasverbruik volgens mindergas.nl van 1400 naar 275. Vanaf september nu 3/4 van een pallet agriselect gebruikt
Welke pellets gebruiken jullie in de nature?
Ik heb agriselect erbij gekregen, maar de pallet agriselect die ik later bestelde had een andere verpakking en volgens mij een andere samenstelling en meer stof in de zakken. Ik ga nu over op purepower. Een paar zakken gehad, bijna geen stof
Van de week nog maar even nieuwe bestellen.
Heb nog een zak of 4 liggen...
Heeft iemand plospan al eens geprobeerd, die verkopen ze hier bij de Hornbach dus misschien dat ik daar een zakje van ga halen om te proberen en als dat niet bevalt ga ik pure power proberen.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik stuur alles aan via mijn eigen systeem, de kachel spring dus nooit uitzichzelf aan. Aanzetten zal altijd via de interface gaan.Sneezydevil schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 11:30:
@Koffie Hoe bepaal je dan de status van de kachel, aan de hand van het stroomverbruik? Ik heb er ook aan gedacht zoiets met een ESP te doen, maar heb er vanaf gezien omdat ik de status dan niet betrouwbaar kon uitlezen.
Ik weet dus altijd de status.
Daarnaast meet ik de kachelpijp via een externe sensor, aan de hand van die temp en het verloop/verval kun je ook nog eens behoorlijk goed inschatten of hij aan of uit staat.
Zou leuk zijn als ik namelijk een pallet tegelijk kan aanschaffen dat is voordeliger dan telkens 15 zakken.
Als je ze op een pallet legt, van de grond af dus, dan valt het wel mee. Tenzij de lucht zelf vochtig is in je schuur.Freezhost schreef op maandag 20 maart 2017 @ 19:49:
Waar en hoe slaan jullie de pellets op? Ik heb nu een tiental zakken onder de trap liggen maar binnenkort krijg ik de beschikking over een garage. Daarin ligt geen betonvloer maar een vloer van terrastegels. Daardoor is het er zeker niet kurkdroog. Zou ik hier pellets op kunnen slaan of is het daar te vochtig en daardoor de kans groot dat die zich vol zuigen met vocht?
Zou leuk zijn als ik namelijk een pallet tegelijk kan aanschaffen dat is voordeliger dan telkens 15 zakken.
1 PVoutput . Dongen NB
Om even de discussie van de uitlaatgas temperatuur op gang te houden: die MCZ van mij heb ik net eens wat mee geëxperimenteerd (minimum vermogen, maximum vermogen, pellet toevoer +zoveel %, -zoveel%,... conclusie: de uitlaat temperatuur heb ik zelfs met de grootste vlammen niet boven de 141°C gekregen. Lijkt me dat dat ding redelijk efficiënt werkt 😀
Nu aan het twijfelen of ik met het warmer wordende weer nog een hele pallet pellets zou bestellen of niet... Heb nog voorraad voor 3 weken. Of misschien nog wat experimenteren met verschillende merken voor ik beslis een hele pallet te bestellen van iets. Nu alleen ervaring met Agrofino (100% naaldhout) en Seasons (90% hardhout, 10% naald) de Seasons zijn lekker goedkoop en branden redelijk mooi na afregelen (pellet toevoer wat verlagen) maar af en toe zit er denk ik een te grote pellet tussen want dan hoor ik wat geknars wanneer de schroef draait. Ik lees hier hele goede ervaringen met Plospan, dus misschien moet ik daar ergens eens een zak van scoren om te testen...
[ Voor 4% gewijzigd door ppFreddy op 21-03-2017 01:33 ]
Ho ho ...ppFreddy schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 01:28:
Bij mij liggen ze in het tuinhuis (dat ding dus dat jullie Nederlanders schuur noemen)
Een schuur is meestal van steen en ook meestal aan het huis vast. Een tuinhuis is meestal van huis en groot genoeg om tenminste in te kunnen dansen
De meeste zakken stapel ik op in de chill/speelkamer van de kids
In de gang staat een grote MDF kist op wieltjes. Ooit gemaakt om stookhout in op te slaan maar nu gooi ik daar dus de pellets in (dichte zakken). In de kist passen precies 10 zakken.
Het is nog de bedoeling dat de zakken uiteindelijk verhuizen naar een andere kamer, maar daarvoor moet ik eerst nog puinruimen daar.
Zodra ze daar liggen is het een kwestie van pakket uit de kist. Is die kist leeg -> vullen vanuit voorraad.
ik heb geen idee of de opslag goed is. Maar waar ik de pellets (GermanPellets) vandaan haal staan ze ook
gewoon op pallets in een tochtende schuur.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb een keer gehad dat bij het bijvullen er 2 pellets door een roostertje geglipt waren en deze waren op de warmtewisselaar terechgekomen. Toen kwam er ook een hout/rook geur vrij bij branden op hoge vermogens. Misschien is dit bij jou ook het geval?Freezhost schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 08:38:
Het valt mij op dat onze kachel toch een beetje stinkt als hij op vol vermogen draait. Er komt geen rook uit maar het is de lucht die er aan de bovenkant uitkomt. Ik denk zelf dat het nog een stukje inbranden is, hebben jullie dat misschien ook gehad?
Wij hebben juist heel goede ervaring met Agriselect. Nagenoeg geen stof in de zakken en de ruit bleef heel schoon. Hangt van de 'batch' af misschien? Wel jammer dat de kwaliteit dan niet stabiel lijkt.Freezhost schreef op maandag 20 maart 2017 @ 08:33:
Ik heb er ook agriselect bij gehad en bij mij zit ook er ook heel veel stof in de zakken. Het valt me ook op dat het een hoop kleine stukjes zijn. Ik heb nog 10 zakken liggen dus ik verwacht niet dat ik dit seizoen nog extra pellets nodig heb want hij brand nu alleen in ochtend twee uur en sporadisch in de avond het blijft (helaas) gewoon te warm in huis.
Heeft iemand plospan al eens geprobeerd, die verkopen ze hier bij de Hornbach dus misschien dat ik daar een zakje van ga halen om te proberen en als dat niet bevalt ga ik pure power proberen.
Plosplan zorgde hier voor een erg vuile branderbak en was verre van zuinig. Pure power waren wij wel over te spreken.
Moraal van het verhaal: uitproberen is de enige optie vrees ik.
Vorige week moest ik even iets hebben uit de lokale Hubo, hadden die net een actie op hun pellets. De pellets zijn van het merk Fireland, 100% naaldhout, EN plus norm (oranje zak, er bestaat ook een groene zak, die zijn 80 % loof, 20 % naald, DIN plus)
Heb er nog geen in de kachel gedaan, maar wel al de voorraadbak naast de kachel gevuld met deze. Wat me opviel deze morgen toen ik beneden kwam was dat het in de living lekker naar hout ruikt. Waar de Seasons neutraal zijn qua geur ruikt het nu dus lekker naar gezaagd hout, kan ik ook wel appreciëren
??ppFreddy schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 05:44:
het merk Fireland, 100% naaldhout, EN plus norm (oranje zak, er bestaat ook een groene zak, die zijn 80 % loof, 20 % naald, DIN plus)
Groene zak van het merk: 80 % naaldhout, 20 % loofhout, DINplus
Je kunt zo het reservoir ook niet echt goed uit stofzuigen zonder die pellets ook mee te nemen.
Hoe vaak zuigen jullie het reservoir uit?ppFreddy schreef op donderdag 6 april 2017 @ 15:38:
Voor die paar keer dat je het reservoir uit stofzuigt zijn die paar pellets verlies toch niet zo erg? Of zuig je elke week het reservoir schoon?
Overweeg hier er eentje met laag vermogen om de warmtepomp te ondersteunen als die het niet trekt.
Klinkt zeer goed!ppFreddy schreef op donderdag 6 april 2017 @ 23:29:
Die van mij is een MCZ Insert 60 (inbouw) Heeft 6 kW vermogen, wat wonderlijk voldoende is om de woonkamer en keuken warm te stoken (kleine 60 m², slecht geïsoleerd huis uit 1950) zonder dat de cv iets moet doen. Om te testen heb ik dat ding eens 2u op maximaal vermogen doen draaien, was plots 26°C in huis)
Mijn voorkeur gaat uit naar een fabrikant met goede service. Liefst NL fabrikaat.
Mijn voorkeur ging naar eentje uit Bulgarije zonder service maar waar ik wel 400 euro op toe kreeg haha.Noord27 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 00:01:
[...]
Klinkt zeer goed!
Mijn voorkeur gaat uit naar een fabrikant met goede service. Liefst NL fabrikaat.
Zet gewoon een pellets CV in je garage, dat is eenvoudigst. Heb ik hier ook maar nog niet mee gedraaid. Wilde eerst weten hoe de wp het deed. Volgend seizoen mag pellets de test aan gaan. Misschien dat het makkelijker verwarmen word dan elektrisch maar niet goedkoper helaas
1 PVoutput . Dongen NB
Welke heb je zelf gekozen?
Aardig wat betrouwbaarheid en/of service bij problemen is wel gewenst..
[ Voor 22% gewijzigd door Noord27 op 07-04-2017 08:32 ]
En in garage heb ik een biodom staan
1 PVoutput . Dongen NB
Is 18kW niet erg veel? En dan het deurtje vervangen voor een eentje met glas?reneeke1970 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 09:44:
Ik heb deze http://www.houtencvkachel.nl/pcvke.php
En in garage heb ik een biodom staan
Biodom C15? Dat is ook nog maar liefst een 17kW?
[ Voor 9% gewijzigd door Noord27 op 07-04-2017 10:00 ]
Nee heb de 17 haha, maar ze kunnen moduleren tot 6 kW. En dat heb je wel nodig als je 4.5 elga te klein blijkt bij vorst. Jij kunt dit ook overwegen voor sww,ik heb geen plek voor tweede boiler helaas. Opstoken tot 85 graden en pas weer aan bij 50 ofzo, want de schoorsteen moet wel warm worden natuurlijk, lange runs....Noord27 schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 09:59:
[...]
Is 18kW niet erg veel? En dan het deurtje vervangen voor een eentje met glas?![]()
Biodom C15? Dat is ook nog maar liefst een 17kW?
1 PVoutput . Dongen NB
In principe matig, de belangrijke delen wel stevig een pootje knullig gelast, niet gladjes afgewerkt. Maar wil niet zeggen dat het dan maar korte levensduur betreft.MarcoHoorn schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 12:56:
Hoe is de kwaliteit van de Biodom?
Het is geen dure Mercedes maar een gratis kia
1 PVoutput . Dongen NB