Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik ga hem hier ook door de gevel doorvoeren, hij komt op ongeveer 7 meter hoogte.Supertip schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 00:10:
[...]
Dus ik ga het gewoon doen, er zijn genoeg andere dingen in het leven om je druk over te maken.
De enige die er straks last van zou kunnen hebben ben ik zelf.
Er zijn ook met kanalisatie te koop en dus hete lucht in rest woning, maar zoek nog naar de subsidie hoe dat zit uit.
Verder koop ik zelf geen 15 maar 10 kg zakken, makkelijker vullen en kosten zijn vrijwel gelijk.
Helaas niet overal te koop.
De prijs van 100 zakjes of 1 bigbag was nauwelijks verschil.
Wel als ik er maar 99 zou nemen, want pas bij 100 zakken 10kg dus 1000 kg totaal krijg je die korting.
Samen met mijn zoon, 50 zak per auto en vooral ook voorin passagiersstoel omdat je anders vreemd stuur gedrag kreeg met zware lading.
Ik begreep dat 2x 50 halen niet mag, en 100 losse zak zonder pallet want ik hoef geen statiegeld.
Je hebt hem al geplaatst.
Ik ga nieuwe kopen en de aluminium pijp gaat weg, zoals je al schreef, 200 graden en dan moet je staal of RVS hebben.
Maar ik wil hem niet meer tegen buitenmuur hebben, maar naast eerst omhoog binnen en dan naar buiten want die pijp geeft gratis warmte dus hoe meer binnen, des te hoger rendement.
Eerst zo hoog mogelijk en dan met ruime bocht die niet teveel afremd 2 meters tot buiten afvoer die vlak uit muur zal komen dus 1.5 meter binnen.
Dan zit ik op 3.5 meter verwarmingspijp en koudere uitlaat gassen.
De condensatie zou wel kunnen, midden in mijn woning via slaapkamer en zolder is het toch ruim 9 meters recht omhoog en dan is condens mogelijk.
Daarom ook dat T stuk achter en een ramp als je wilt schoon raggen.
Ik heb een van 1,25 meter en de pijpen even los halen dus met slecht weer ook binnen te doen (schuurtje)
Mijn kachel gaf aan, max 4 meters als je 2 meters omhoog en 2 meters horizontaal gaat met ruime 90 graden bocht of 2x 45 en dat is afhankelijk welke rookgas fan erin zit.
Ik ben nu bezig met nieuwe pijpen voor ik een nieuwe kachel koop want die gekke Chinees,
blijkbaar microfoon ingebouwd want laatste 2 maanden storingsvrij, en dat was vroeger tenminste wekelijks werken!
Ik zal deze wel bewaren als reserve, waardeloos en oud ijzer prijs stijgt nog steeds.
Maar is het niet zo dat je binnenshuis dubbelwandig moet voeren en dus weinig kans op opwarming en condens?
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Hier ook enkelwandig van kachel tot plafond, daarna is het dubbelwandig tot en met door het dak
Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda
Alleen over de thermostaat ben ik niet enthousiast. De thermostaatmeting via het display is niet juist,wat logisch is omdat die meting bovenopzit. De meting via het korte draadje onderaan is ook weer niet juist omdat die net boven de grond achter de kachel tegen de muur zit en dus ook veel kouder aangeeft dan het inwerkelijkheid is.
Er zit op het moederbord nog een aansluiting voor een externe thermostaat.
Hebben jullie ervaring met aansturing via een ext thermostaat? Zoja welke?
Ik zou daar eerst mee spelen, kijken hoe hij erop reageert.
Op een ouderwetse analoge klokthermostaat na, zullen de meeste thermostaten toch 'zuinig' willen stoken en een CV voor relatief korte periode binnen een tijdsbestek laten branden.
Ik meen dat bijvoorbeeld een chronoterm IV een soort algoritme heeft die er voor zorgt dat bij normale verwarming er per blokken van 10 minuten geschakeld word. Prima met een CV maar met een pelletkachel wil je dat niet.
Ik zou eerder kijken naar een arduino / ESP met een relais die je aan die aansluiting hangt en dan van buitenaf (eigen temp sensor of aanroep over wifi) regelen dat het relais geschakeld word.
Ik stuur mijn pelletkachel volledig zelf aan en maak vrijwel geen gebruik van zijn 'thermostaat'. Dit heeft wel als gevolg dat ik extra rules in mijn systeem gebruik. De pelletkachel mag pas uit als deze minstens een uur aan staat. Bij aanzetten van de pelletkachel hetzelfde : deze moet minsten een uur uit staan voor hij weer aan mag.
Uitzetten van de pelletkachel betekend dan:
1
| if mode of thermostaat is not boost and $WoonkamerTemperatuur > ($thermostaat.temperatureSetpoint + $PelletkachelStopMarge) for 10 minutes and pelletkachel-power is turned on for $PelletkachelMinRuntime minutes |
$PelletkachelStopMarge staat op 0,6 wanneer ik thuis ben
$PelletkachelMinRuntime staat op 60
$WoonkamerTemperatuur is een waarde afkomstig van een DS18B20 die een resolutie van 10-*bits heeft en dus per 0,25 meet.
De kachelthermostaat regelt dan in het vat (aan bij 50 graden, uit bij 80).
De kamerthermostaat regelt dan de radiatorpomp.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Volgens mij is het aan uit schakeling.
Een simpel externe draadloze thermostaat is ook niet zo duur, zorg wel dat je dan een ruime delta t hebt dat de kachel niet te vaak aan en uit gaat.(niet goed voor de levensduur van de gloeiplug en niet erg efficiënt
Gasloos | techneco loria 6004 | atlantic explorer 200fs | 5525wp ZZO 45° Twente
Met de eco instellingen kun je dan de deltat weer regelen. Voor de slaapkamers zit ik te denken aan een Tado zone gestuurde regeling.
Al vind ik sturing via domotica ook interessant.
[ Voor 10% gewijzigd door MarcoHoorn op 05-02-2017 15:37 ]
Helaas zie ik door de bomen het bos niet meer. Wat mij vooral opvalt zijn de hoge installatie kosten welke men rekent. In mijn situatie is er nog helemaal geen CV of toebehoren (alleen verdelers van de vloerverwarming), dit moet allemaal aangelegd worden.
Ik heb offertes waar de ketel zelf 6-7000 kost, en het totaal bedrag dan rond de 12-13000 uitkomt.
Ik vind dit absurd hoge bijkomende kosten, ligt dat aan mij?
Wat ook lastig is, is om een installateur te vinden hier in het noorden van nederland...
[ Voor 8% gewijzigd door Dennis1109 op 05-02-2017 19:17 ]
Pelletkachel friesland al gebeld? In het noorden zitten juist veel pelletkachel leveanciers, ik neem aan dat die ook installeren.Dennis1109 schreef op zondag 5 februari 2017 @ 19:17:
Ik ben nog steeds op zoek naar een passende pelletketel.
Helaas zie ik door de bomen het bos niet meer. Wat mij vooral opvalt zijn de hoge installatie kosten welke men rekent. In mijn situatie is er nog helemaal geen CV of toebehoren (alleen verdelers van de vloerverwarming), dit moet allemaal aangelegd worden.
Ik heb offertes waar de ketel zelf 6-7000 kost, en het totaal bedrag dan rond de 12-13000 uitkomt.
Ik vind dit absurd hoge bijkomende kosten, ligt dat aan mij?
Wat ook lastig is, is om een installateur te vinden hier in het noorden van nederland...
Ik stook nu op gas een houten chalet warm en dat is in de winter maanden niet te betalen. Als ik met een kleine investering wat geld bespaar en een wat warmer huisje heb zou het een goeie deal zijn!
Verder heb ik nu een gevel doorvoer voor de gaskachel, maar ik neem aan dat die wel aan de buitenkant naar boven geleid kan worden.
Wat is jullie advies?
Ben zowel bij pelletkachel friesland als die in lemmer geweest. Ging bij mij alleen om installatie van een ketel op een bestand cv-circuit zonder vat. In lemmer betaalde ik 1700 euro voor de installatie, in joure iets meer dan de helft. Vond ze in joure ook kundiger en veel klantvriendelijker.Dennis1109 schreef op zondag 5 februari 2017 @ 19:31:
Ik ben wel in Lemmer geweest. Maar die wilde voor een Artel Comfort met 1000l buffer de genoemde 12-13k hebben. Voor dat geld heb je ook een Blueburn.
OkDennis1109 schreef op zondag 5 februari 2017 @ 19:31:
Ik ben wel in Lemmer geweest. Maar die wilde voor een Artel Comfort met 1000l buffer de genoemde 12-13k hebben. Voor dat geld heb je ook een Blueburn.
Dat is serieus geld ja. Ik weet ook dat er mensen zijn die net over de grens in duitsland kopen, het is een nederlander die daar zit.
Ik kan alleen niet zo snel vinden hoe die heet, misschien is er iemand anders die het weet.
@ hierboven
Daar zijn ze juist iedeaal voor imho, een pelletkachel voor een 1000,- met 500 subsidie kan best, artel elite bijv.
Enig idee of dat een beetje betrouwbaar spul is? Of zijn ze heel luidruchtig oid?Rol-Co schreef op zondag 5 februari 2017 @ 19:58:
[...]
@ hierboven
Daar zijn ze juist iedeaal voor imho, een pelletkachel voor een 1000,- met 500 subsidie kan best, artel elite bijv.
Artel, kalor enz is van dezelfde familie, die horen gewoon redelijk stil te zijn maar er zit wel eens een enkeling tussen die luidruchtig op zijn spindel is, gewoon voor garantie een motortje wisselen en dan is het opgelost.ari-equal95 schreef op zondag 5 februari 2017 @ 20:05:
[...]
Enig idee of dat een beetje betrouwbaar spul is? Of zijn ze heel luidruchtig oid?
Bevalt het niet zet je hem na een jaar tekoop en koop je iets anders, kan je geen buil aan vallen en heb je de ervaring ook.
Ik vind ze niet slecht en leuk te tunen.
Bijna al die AMG kachels hebben de zelfde spinde;aandrijving. En die hoor je gewoon, vooral als je je tv of radio niet aan hebt. Ik ben gewend aan het geluid en het valt mij niet meer op. Maar stil zijn ze niet. Dan moet je maar eens een Wodtke kachel bekijken. Die hoor je echt niet (maar is ook 5x zo duur).Rol-Co schreef op zondag 5 februari 2017 @ 20:31:
[...]
Artel, kalor enz is van dezelfde familie, die horen gewoon redelijk stil te zijn maar er zit wel eens een enkeling tussen die luidruchtig op zijn spindel is, gewoon voor garantie een motortje wisselen en dan is het opgelost.
Bevalt het niet zet je hem na een jaar tekoop en koop je iets anders, kan je geen buil aan vallen en heb je de ervaring ook.
Ik vind ze niet slecht en leuk te tunen.
Het tunen is inderdaag makkelijk bij die apparaten. Daardoor kun je ze ook extreem zuinig afstellen.
http://www.123-kaminofen.de/nederlands.html ?Rol-Co schreef op zondag 5 februari 2017 @ 19:58:
[...]
Ik kan alleen niet zo snel vinden hoe die heet, misschien is er iemand anders die het weet.
Die van mij hoor je niet, van een kennis eerst wel en niet zo'n klein beetje ook maar met een nieuwe motor is het over.emil_406 schreef op zondag 5 februari 2017 @ 20:54:
[...]
Bijna al die AMG kachels hebben de zelfde spinde;aandrijving. En die hoor je gewoon, vooral als je je tv of radio niet aan hebt. Ik ben gewend aan het geluid en het valt mij niet meer op. Maar stil zijn ze niet. Dan moet je maar eens een Wodtke kachel bekijken. Die hoor je echt niet (maar is ook 5x zo duur).
Het tunen is inderdaag makkelijk bij die apparaten. Daardoor kun je ze ook extreem zuinig afstellen.
Enige wat ik er hoor is de pellets die in de branderbak vallen.
Ik dacht dat het een ander was, maar dit ziet er ook niet verkeerd uit.
Ik ben bijzonder tevreden met m'n anselmo cola. Door een verhuizing ondertussen de tweede maar ze zijn allebei echt compleet probleemloos en afgaande op wat ik op internet zie geldt dat eigenlijk wel in het algemeen voor dit merk.ari-equal95 schreef op zondag 5 februari 2017 @ 19:52:
Een vraag over een hele andere prijsklasse: Wat zijn de ervaringen met de goedkopere pelletkachels? Rond de €1.000.
Ik stook nu op gas een houten chalet warm en dat is in de winter maanden niet te betalen. Als ik met een kleine investering wat geld bespaar en een wat warmer huisje heb zou het een goeie deal zijn!
Verder heb ik nu een gevel doorvoer voor de gaskachel, maar ik neem aan dat die wel aan de buitenkant naar boven geleid kan worden.
Wat is jullie advies?
Hij was zonder aftrek van subsidie zo'n 1450 euro. De importeur lijkt trouwens wel wat bedenkelijke ideeen over de prijs van een onderhoudsbeurtje te hebben (125-175 euro) en legt dat als 'adviesprijs' aan de dealers op. Goed betaald voor een half uurtje stofzuigen.
''
[ Voor 14% gewijzigd door Yucon op 05-02-2017 21:58 ]
En liefst ook met de betekenis ervan?
1 PVoutput . Dongen NB
(*) verwarmen met pellet-cv is uiteraard mogelijk, dat is het issue niet, het gaat om gebruik van eigen hout
[ Voor 16% gewijzigd door Stefke op 06-02-2017 10:51 ]
Maar je kunt ook zelf zon machine kopen, meen vanaf 4000 euro zoiets
1 PVoutput . Dongen NB
Kun je ook subsidie krijgen op b.v een cv ketel die wel in Nederland geplaatst wordt maar in het buitenland gekocht.
Aannemende van hetzelfde merk
Ik heb mijn Mitsubishi warmtepomp via internet in Spanje gekocht. Zolang het typenummer op de factuur exact overeenkomt met de RVO lijst, kun je daarmee subsidie aanvragen.hlubach schreef op maandag 6 februari 2017 @ 11:57:
Heeft iemand , een antwoord op deze vraag >
Kun je ook subsidie krijgen op b.v een cv ketel die wel in Nederland geplaatst wordt maar in het buitenland gekocht.
Aannemende van hetzelfde merk
PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 28kWh Thuisaccu
Ben nog op zoek naar een goede aszuiger. @basjuhh adviseert een waterstofzuiger. Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben? Wat is een redelijk goed model?basjuhh schreef op maandag 7 maart 2016 @ 17:24:
Toevallig met de schoorsteenveger vorige week over gepraat. Hij geeft aan niet aan aszuigers beginnen maar koop een waterstofzuiger... klinkt gek, maar hij gaf aan dat hier 2 motoren inzitten en met een standaard filter en zo'n filter welke je half in de bak van de zuiger hangt één van de beste aszuigers hebt die er bestaan :-) hun äszuiger" gaat gemiddeld 1,5 tot 2 jaar mee. lijkt kort maar vergeet niet dat hun 20 kachels per dag schoonzuigen :-)
[...]
==
hoi
Ik gebruik hem ook voor cement stof en zaagsel Enzo, en ook voor as van pellets kachel
1 PVoutput . Dongen NB
Een aszuiger van Lidl, kost 35 euro. Werkt als een malle, dubbele filters erin en grote opvang.Eusebius schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 13:59:
[...]
Ben nog op zoek naar een goede aszuiger. @basjuhh adviseert een waterstofzuiger. Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben? Wat is een redelijk goed model?
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
Werkt die met een filter of met zakken? Of beide?Markprinsen schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 15:00:
Perfectmate VAC 23, ook geschikt om bijvoorbeeld een schuur machine aan te hangen.
==
hoi
Tsja, bij ons momenteel wel dus. In een grijs dessin. Voorheen waren ze geel, deze heb ik dus.Eusebius schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 17:06:
Dan moet die natuurlijk net bij de LiDL liggen he..
Maar ze komen geregeld langs in het assortiment.
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
Dan blijft mijn Miele bespaard van die fijne zwarte meuk

een gewone google link mag ook best hoor

[ Voor 16% gewijzigd door teacher op 12-02-2017 12:28 ]
PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 28kWh Thuisaccu
Afgelopen maandag een MCZ Boxtherm 60 geïnstalleerd. De verbrandingslucht wordt aangezogen van buiten.
Daags nadien ook maar een aszuiger gaan kopen, na wat opzoekwerk uitgekomen bij een Powerplus POWX308.
Nog op de planning: mantel bouwen rond de haard en iets dat er wat leuk uitziet om een kleine voorraad pellets in de woonkamer te zetten.

Meteen ook maar gezocht (en gevonden) naar een service manual voor het model, want er kan een en ander getweakt worden aan het ding. Door de gegevens van de luchtmassameter aan de inlaat te vergelijken met de referentie waardes uit de service manual ben ik er al achter gekomen dat de schouw (te?) goed trekt. Zelfs met de uitlaat ventilator op minimum gaat er nog 160l/min door, terwijl de referentie van 130l/min spreekt. Op maximaal vermogen vermogen zegt de referentie dat de ventilator 1500rpm hoort te draaien en er 150l/min door de inlaat moet gaan. De ventilator draait slechts 1000rmp, maar er gaat wel 230l/min door de inlaat. Verklaart ook meteen waarom het ding vrij hevig brandt. Zou het helpen iets in de inlaat te voorzien wat voor wat smoring kan zorgen? Of gewoon zo laten? Uiteindelijk doet het ding wat het moet doen: lekker warm in huis, zelfs zonder dat de centrale verwarming hoeft aan te gaan.
Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...
WD3 gekocht (ook omdat je nat kunt zuigen, als je toch al kunt uitgeven) werkt inderdaad top!emil_406 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 07:40:
Ik zou gewoon een karcher wd2 of wd3 pakken. Dat werkt als een tierelier.
==
hoi
Ziet er gaaf uitppFreddy schreef op zondag 12 februari 2017 @ 16:09:
Sinds deze week ook een pelletkachel in huis. De oude schouwmantel afgebroken, oude schouw voorzien van een 100mm rvs kanaal (enkelwandig in de schouw, dubbelwandig op zolder en boven het dak)
Afgelopen maandag een MCZ Boxtherm 60 geïnstalleerd. De verbrandingslucht wordt aangezogen van buiten.
Daags nadien ook maar een aszuiger gaan kopen, na wat opzoekwerk uitgekomen bij een Powerplus POWX308.
Nog op de planning: mantel bouwen rond de haard en iets dat er wat leuk uitziet om een kleine voorraad pellets in de woonkamer te zetten.
[afbeelding] [afbeelding]
Ho/waar vul je nu je pellets en hoeveel kg kun je er in 1 keer in kwijt ?

Het bovenste stuk metaal (zie je goed op mijn 2e foto in de vorige post) is dus het front van een lade die eruit trekt. Schep je wat pellets in en die schuif je door naar achter met het bijgeleverde tooltje. Lijkt omslachtig, maar gaat wel vlot, juist doordat het een vrij klein reservoir is.
Toen ik het ding de eerste keer opvulde ging er ongeveer een halve zak pellets in, dus ik schat een kilootje of 7. Niet zoveel, maar het is natuurlijk wel een van de kleinste modellen op de markt (60cm breed, 45cm diep). Was een bewuste keuze, want hoe dieper het model, hoe dieper de mantel moet komen en dus hoe meer ruimte ik verlies in de woonkamer (die maar een goeie 4m breed is, dus hoe ondieper, hoe liever)
Met de voorraad kon ik mooi 2 avonden de temperatuur op 22°C houden. Dus als ik elke dag bijvul gaat er een kwart zak in. Niet zoveel, waardoor het opvullen toch vrij snel gaat.
Ik heb ook zo'n aszuiger, maar heb hem maar een paar keer gebruikt. Het filter in de aszuiger zit binnen twee tellen vol en dan zuigt hij voor geen meter meer.crazyharrie schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 15:55:
[...]
Een aszuiger van Lidl, kost 35 euro. Werkt als een malle, dubbele filters erin en grote opvang.
Heb nu een Nilfisk GM80P, is ook prima zonder zak te gebruiken. Die dingen zijn onverwoestbaar. Er zit een enorm groot filter in wat je uit kunt kloppen. Ik gebruik hem voor al het droge vuil tijdens het klussen, zaagsel, puinstof en alle rommel uit de schoorsteen op te zuigen nadat ik hem geveegd heb.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Ik zie meteen nog een extra besparing, de kattenbak koutkorrels kunnen volgens mij ook de deur uit
Looks like someone booted up on the wrong side of the bios this morning
Zou je deze na de kattebak nog in de kachel kunnen verwerken ook?Sangre schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 15:11:
Van het weekend ga ik mij ook laten informeren over een Pelletkachel. Tekeningen van het huis mee en kijken of CV er op kan.
Ik zie meteen nog een extra besparing, de kattenbak koutkorrels kunnen volgens mij ook de deur uitZwaar overpriced bij de pet's place, 8 euro voor een kilo of 5

Nat hout rookt hecrazyharrie schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 22:13:
[...]
Zou je deze na de kattebak nog in de kachel kunnen verwerken ook?
Anoniem: 886225
Hallo Ziecko,
Dank voor je beschrijving van je eerste ervaring met de Biodom LX. Heb net ook een LX draaien en je tip over het verwijderen van het rooster heeft mij direct veel zoekwerk bespaart. Het rooster verstoort inderdaad de pellerdoorvoer. Ik stook zelf Power Flame premium pellet en zonder rooster gaat dat prima. Met rooster kreeg ik ook een pellet empty melding.
Ik heb wel een buffervat met warmwater spiraal tussen de CV en de ketel gezet i.c.m. met een Sorel STDC controller met 2 sensoren in de buffer. Dit vermindert het aan uit gedrag van de ketel aanzienlijk en zorgt ervoor dat 's morgens de boel binnen een minuut of 10 warm is in huis (800l buffer).
Ik heb een Salus aan/uit RF thermostaat aan de CV pomp hangen die tevens een zoneklep schakelt. Om te voorkomen dat de pomp gelijk gaat draaien op het moment dat de klep open gaat (duurt 16 sec. om te openen) heb ik een vertragingsrelais voor de pomp geschakeld die het schakelmoment van de pomp met zo'n 5 sec vertraagt.
De aan/uit regeling is niet echt optimaal aangezien de meeste aan/uitthermostaten geen PI zelflerende regeling hebben (ook de Salus niet). In mijn setup haal ik dan nog niet het optimale uit het continu laten draaien van de ketel op laag vermogen. In feite moet er continue een kleine flow door de buffer zijn waardoor er een kleine continu warmtevraag is waardoor de ketel gaat moduleren. Wanneer er geen warmtevraag is kan de ketel toch nog een tijdje doorbranden op laag vermogen om de buffer naar zijn max temperatuur te krijgen. Dat duurt wel een tijdje en de kans is dan groot dat er tussentijds weer wat warmtevraag vanuit de ruimtethermostaat komt. De ketel schakelt dan in totaal nog minder vaak helemaal uit.
Dit lukt alleen i.c.m. een PI ruimtethermostaat (bijvoorbeeld een evohome van Honeywell) die de pomp voor de CV "slimmer"schakelt door deze met kortere tussenstops aan en uit te zetten totdat een stabiele temperatuur en stabiele warmteflow is bereikt. Een simpele Salus aan/uit thermostaat zet de pomp domweg continue aan totdat de temperatuur zo'n 0,3 graden boven het setpunt is. Vaak krijg je dan ook nog een overshoot afhankelijk van de ingestelde ketel of buffertemperatuur. Met een zelflerende PI ruimtethermostaat is dat effect na een aantal dagen inleren compleet weg. De Salus gaat dus op marktplaats en maakt plaats voor een Evohome systeem. Werkt ook nog eens perfect i.c.m. met een buffer en verschillende zones. Ik weet niet of je in jou geval (zonder buffer) het aan/uit gedrag van de ketel met een PI thermostaat veel kunt verbeteren.
Verder mijn persoonlijke mening voor iedereen die een pelletketel wil aanschaffen en installeren: Doe dit als eerste omdat je het een uitdaging vind en er lol aan beleeft en een idealist bent die niet afhankelijk wil zijn van gas. Op de tweede plaats staat de kostenbesparing maar om het goed te doen kost het al met al veel (inlees)tijd en zoekwerk. Ik heb gemerkt dat de standaard installateurs het eigenlijk maar niks vinden en er ook weinig tot geen kennis van hebben. Verder heb ik onder de streep toch een kleine 2000 euro aan randapparatuur (kleppen, buffer, leidingen, pompen, relais e.d.) geinvesteerd om een echt optimaal systeem te krijgen waarbij ik ook 100% "van het gas af" kan dus inclusief wwater via de pelletbuffer. Daarbij heb ik heel scherp geshopt en veel aan randapparaten in Duitsland besteld waar met name buffervaten de helft van de prijs zijn i.v.m. Nederland (incl. levering). Ik vond het erg leerzaam/leuk om te doen en het werk prima! Vraag me wel af wat het kost wanneer je dit allemaal door een installateur laat doen. Alleen een 800liter buffer in de kelder krijgen is al een vak apart....
Ik had de schouw zelf geplaatst, de metalen voet voor de pelletkachel (chemisch verankerd in de vloer) enkel de kachel plaatsen moest de installateur nog doen (moest hij zelf doen omwille van 6% BTW regel in België bij verbouwing + zo kon hij ook de schouw controleren voor hij z'n handtekening op de keuring papieren zette)
Wat is er nu gebeurd: de man ging op maandag om 8u30 komen, werd uiteindelijk 9u45, op anderhalf uur stond de kachel er, ding even aan en weer weg. Niks van parameters regelen ofzo. Gelukkig zoek ik zelf ook graag de dingen uit en intussen brandt de kachel helemaal naar mijn zin. Binnenkort even wat experimenteren met andere pellets en dan zien we wel weer
Ik heb een zonneboiler dus zou in theorie de gaskraan dicht kunnen zetten, maar heb er nog zo mijn twijfels over.
En de pelletprijs varieert nogal, in het oosten van het land kan je ze voor 180 euro / ton kopen. Maar dan moet je ze wel ophalen
http://www.kleinkromhof.nl/houtpellets-kopen
Looks like someone booted up on the wrong side of the bios this morning
Nou heb ik 2 vragen:
waar kan ik de Plospan (bruin) pellets het beste kopen? Hier in het dorp betaal ik 3,00 voor 10 kg en €225 voor een volle pellet (780 kg).
waar vind ik een betaalbaar, liefst 2e hands, buffervat?
Ik wil in de garage een buffervat plaatsen, meer voor de gein, om daarmee een zelf-te-bouwen hottub of een zwembad te verwarmen. Dan zijn de gewone prijzen voor een vat met 1 warmtewisselaar mij te hoog; ik kom op 500 euro en hoger.
Dan is 225 voor 210kg minder toch wel wat duurder
Momenteel is de kachel nog gevuld met de 100% hardhout pellets die ik erbij kreeg bij aankoop, maar ik zal volgende week eens testen hoe die "Seasons" branden.
[ Voor 5% gewijzigd door ppFreddy op 17-02-2017 15:12 ]
1 PVoutput . Dongen NB
In polen bij kotly vanaf 190 euro voor 125 liter plus 70 verzendenHkuit schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 11:29:
Mijn Biodom C15 draait, eindelijk. Ik wilde alles zelf monteren en dat vergde wat leerwerk![]()
Nou heb ik 2 vragen:
waar kan ik de Plospan (bruin) pellets het beste kopen? Hier in het dorp betaal ik 3,00 voor 10 kg en €225 voor een volle pellet (780 kg).
waar vind ik een betaalbaar, liefst 2e hands, buffervat?
Ik wil in de garage een buffervat plaatsen, meer voor de gein, om daarmee een zelf-te-bouwen hottub of een zwembad te verwarmen. Dan zijn de gewone prijzen voor een vat met 1 warmtewisselaar mij te hoog; ik kom op 500 euro en hoger.
1 PVoutput . Dongen NB
Per 210 kg?ppFreddy schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 15:10:
Als ik het goed gelezen heb zijn die Plospan dezelfde pellets als wat Makro in België verkoopt onder de naam "Seasons"? Bruine pellets, 90% hardhout, Nederlandse origine. Gisteren 10 zakken gekocht bij Makro voor 32 EUR. Ze zijn ook online te koop, incl thuislevering (weet niet of ze naar NL verzenden) voor 213 EUR per pallet (66 zakken van 15kg, dus 990 kg, wel minimaal 2 paletten te nemen)
Dan is 225 voor 210kg minder toch wel wat duurder![]()
Momenteel is de kachel nog gevuld met de 100% hardhout pellets die ik erbij kreeg bij aankoop, maar ik zal volgende week eens testen hoe die "Seasons" branden.
Nee joh, per 780 kg, dus 10 kg voor 2,88
Klopt, maar nog steeds 2,90 voor een zak van 10 kg. En die is zó weg...Koffie schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 12:35:
225,- voor een pallet plospan is volgens mij een zeer nette prijs hoor ?
Misschien heb ik het niet goed verwoord:Hkuit schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 17:19:
[...]
Per 210 kg?
Nee joh, per 780 kg, dus 10 kg voor 2,88
Makro verkoopt de Season pellets (die volgens sommigen ook Plospan zijn, hoewel niet bevestigd) aan 213 EUR per pallet van 990kg.
Hier werd eerder gesproken van Plospan aan 225 kg per pallet van 780kg (dus 12 EUR meer voor 210 kg minder)
1 PVoutput . Dongen NB
De biodom lijkt me een apparaat met veel uren i.p.v een paar uur in de kamer dus heb je een goedkopere pellet nodig met desnoods wat minder warmte.
Of zelf gaan maken
Ik vond plospan eigenlijk nogal tegenvallen. Ik snap niet waarom het als zo geweldig gezien wordt want het leek vrij snel te branden maar vooral veel troep achter te laten.Hkuit schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 17:20:
[...]
Klopt, maar nog steeds 2,90 voor een zak van 10 kg. En die is zó weg...
Als het even kan is het interessant om het in belgie aan te schaffen omdat pellets daar onder het 6% btw tarief vallen. Belgische leveranciers leveren voor een euro of 50 ook gewoon in zuid nederland af. Zelf gebruik ik de 'premium selection' van http://allehoutpellets.be/ want ze zijn goedkoper, hebben meer kwh per zak en ze zijn vooral heel veel schoner. Prijzen wisselen afhankelijk van de vraag en op dit moment zitten ze op 4.10 per 15kg.
Ik heb hem gezien en inmiddels ook aangeschaft! (sorry, zag je post nu pas)Natasja74 schreef op woensdag 28 december 2016 @ 21:31:
en tBoz nog gaan kijken bij de Kalor? Ik overweeg de petit ...maar er is zo veel keuze het dient enkel als bijverwarming.
Hij draait nu alweer een paar weken en ik ben er erg tevreden mee.
De petit verwarmt hier een ruimte van 34-35 m2 zonder problemen.
voordelen:
erg compact en mooi design
geluidsarm. het gemaal hoor je vrij duidelijk, de ventilatoren zijn behoorlijk stil.
goed vlambeeld
Enige nadelen wellicht:
geen aslade, dus altijd uitzuigen. Maar dit hoeft niet zo vaak.
pelletvoorraad beperkt tot 11 kg.

Het witte kastje op de vensterbank is de wifi module maar deze geeft wat problemen.
verder heb ik er een Blue Clean Eco aszuiger (800W) bijgekocht. perfect ding.
Eerst bleef de verbrandingskamer netjes schoon: alleen maar as met hier en daar een pelletkorreltje. Maar toen ik gister het deurtje open deed, lagen er beduidend meer onverbrande of halfverbrande korrels in. Toch een hand of 2. Niet veel, maar meer dan eerst.
Iemand enig idee of dit normaal is? Heb ik de schaal iets te scheef teruggezet? Heb ik te lang gewacht met verschonen?
En vraag 2, in het geval van een CV op gas naast een pelletkachel, laten jullie de kachel dan steeds aanstaan? De dagen worden nu wat warmer, en de CV springt nog een enkele keer aan. Dan vind ik het eigenlijk zonde om de pelletkachel ook de hele tijd aan te hebben staan. Of denk ik nu verkeerd?
[ Voor 23% gewijzigd door Eusebius op 20-02-2017 00:43 ]
==
hoi
Ja zo'n kolen kit is ideaal, ik gebruik zo'n ding ook.Erasmo schreef op zondag 19 februari 2017 @ 19:40:
Oh wauw zo'n kan is perfect voor het gedeelte van de zak wat altijd net niet in de kachel past.
Misschien een rare vraag, maar kan je zo'n mooie kleine pelletkachel in de zomer makkelijk loskoppelen en in de berging zetten? of is dat niet aan te raden.tBoz schreef op zondag 19 februari 2017 @ 16:18:
[...]
Ik heb hem gezien en inmiddels ook aangeschaft! (sorry, zag je post nu pas)
Hij draait nu alweer een paar weken en ik ben er erg tevreden mee.
De petit verwarmt hier een ruimte van 34-35 m2 zonder problemen.
voordelen:
erg compact en mooi design
geluidsarm. het gemaal hoor je vrij duidelijk, de ventilatoren zijn behoorlijk stil.
goed vlambeeld
Enige nadelen wellicht:
geen aslade, dus altijd uitzuigen. Maar dit hoeft niet zo vaak.
pelletvoorraad beperkt tot 11 kg.
[afbeelding]
Het witte kastje op de vensterbank is de wifi module maar deze geeft wat problemen.
verder heb ik er een Blue Clean Eco aszuiger (800W) bijgekocht. perfect ding.
Ik heb een nogal kleine woonkamer, maar in de winter lijkt het me heerlijk om die extra warmte (en het vuur) te kunnen meemaken.
Ik doe het zo:Rol-Co schreef op maandag 20 februari 2017 @ 05:38:
[...]
Ja zo'n kolen kit is ideaal, ik gebruik zo'n ding ook.

De mand is ongeveer 50x30x30, past een hele zak in. Zo kan ik dagelijks de kachel bijvullen zonder telkens buiten de zak te moeten halen (kachel heeft een reservoir van iets meer dan een halve zak en we branden op een weekdag/avond maar een kilootje of 3-4) Het wordt verkocht als" houtmand", dus is lekker stevig ook.
Oja, de voorkant van m'n constructie heb ik intussen gepleisterd:

Nu de zijkanten nog en dan alles met glasvlies behangen en schilderen.
Dan zit die schaal beetje aangekoekt, en dan kan er geen lucht door en dan geen fik in de korrels. Heb ik ook last van, als ik te lang wacht valt hij in storingEusebius schreef op maandag 20 februari 2017 @ 00:41:
Een vraagje over mijn Biodom 23KW (dacht ik; die rooie ;-) ) heb m sinds kort, dus ik moet nog van alles leren.
Eerst bleef de verbrandingskamer netjes schoon: alleen maar as met hier en daar een pelletkorreltje. Maar toen ik gister het deurtje open deed, lagen er beduidend meer onverbrande of halfverbrande korrels in. Toch een hand of 2. Niet veel, maar meer dan eerst.
Iemand enig idee of dit normaal is? Heb ik de schaal iets te scheef teruggezet? Heb ik te lang gewacht met verschonen?
En vraag 2, in het geval van een CV op gas naast een pelletkachel, laten jullie de kachel dan steeds aanstaan? De dagen worden nu wat warmer, en de CV springt nog een enkele keer aan. Dan vind ik het eigenlijk zonde om de pelletkachel ook de hele tijd aan te hebben staan. Of denk ik nu verkeerd?
1 PVoutput . Dongen NB
Ja kan ook, maar kiepen is makkelijker dan scheppen.ppFreddy schreef op maandag 20 februari 2017 @ 08:17:
[...]
Ik doe het zo:
[afbeelding]
De mand is ongeveer 50x30x30, past een hele zak in. Zo kan ik dagelijks de kachel bijvullen zonder telkens buiten de zak te moeten halen (kachel heeft een reservoir van iets meer dan een halve zak en we branden op een weekdag/avond maar een kilootje of 3-4) Het wordt verkocht als" houtmand", dus is lekker stevig ook.
Oja, de voorkant van m'n constructie heb ik intussen gepleisterd:
[afbeelding]
Nu de zijkanten nog en dan alles met glasvlies behangen en schilderen.
De kachel zit gewoon los he, die schuif je eraf en til je zo op (ong 45kg). Dat is geen probleem.duc848 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 06:48:
[...]
Misschien een rare vraag, maar kan je zo'n mooie kleine pelletkachel in de zomer makkelijk loskoppelen en in de berging zetten? of is dat niet aan te raden.
Ik heb een nogal kleine woonkamer, maar in de winter lijkt het me heerlijk om die extra warmte (en het vuur) te kunnen meemaken.
Maar je moet je afvragen wat je dan aan aangezicht overhoudt want je hebt natuurlijk ook een kachelpijp in het zicht plus gat in je muur of plafond...
Ik zou naar het stand-by verbruik van je kachel (eigenlijk is het een 'ketel') kijken; als 'ie uit kan dan heb je dat verbruik weer bespaard.Eusebius schreef op maandag 20 februari 2017 @ 00:41:
Een vraagje over mijn Biodom 23KW
Daarnaast heb ik net geleerd dat een pelletketel het beste werkt als 'ie een hele tijd kan branden, dus niet telkens even aan en uit; dan verbruikt hij relatief veel. Je hebt geen buffervat, begrijp ik? Want dan zou je bijv. 's ochtends je pelletketel een uur of wat laten branden om dat vat warm te stoken en kun je vervolgens de hele dag met die warmte doen.
Dat is goed om te horen,tBoz schreef op maandag 20 februari 2017 @ 09:27:
[...]
De kachel zit gewoon los he, die schuif je eraf en til je zo op (ong 45kg). Dat is geen probleem.
Maar je moet je afvragen wat je dan aan aangezicht overhoudt want je hebt natuurlijk ook een kachelpijp in het zicht plus gat in je muur of plafond...
en ik dacht dan in de zomer maanden de hele kachelpijp van het plafond los te maken, en daar een soort afdek kapje op te zetten, net zoals je op een plafond doos doet.
Ik ga van de zomer de woonkamer verbouwen, dus er zijn wel wat mogelijkheden, er komt sowieso een verlaagd (extra geisoleerd) plafond is, en ik ga mijn grote lelijke schouw eruit slopen, dus dan kan ik makkelijk een pijp naar het dak laten trekken, en iets verzinnen om het plafond netjes af te werken als de kachel er niet staat...
Voor jouw kachel wel, die van mij wordt opgevuld via een lade, dan zijn kleinere scheppen gemakkelijker.Rol-Co schreef op maandag 20 februari 2017 @ 09:18:
[...]
Ja kan ook, maar kiepen is makkelijker dan scheppen.
Gisteren mijn eerste pelletkachel aan de praat gekregen, een Artel Idro Classic.Rol-Co schreef op woensdag 21 september 2016 @ 22:24:
[...]
C9 is snelle toegang voor pellet toevoer en rookgas ventilator, dus alleen die 2.
In het A menu gaat je rookgasventilator namelijk stop tijdens instellen, in C menu niet.
Nu heb ik al het eea aan instellingen veranderd.
Pelletaanvoer stond sowieso veel te laag.
Maar krijg de indruk dat de ventilator nog te hoog staat.
Moeten/mogen er nu wel of geen vonken uit het branderbakje ontsnappen?
Rookgas blijft steken op 92-95 graden, dat is toch te laag?
Verder wel goede verbranding, geen rook en branderbakje helemaal schoon na uitschakeling.
Het is laag maar met witte pellets wel normaal, de rookgas ventilator harder zetten geeft meer warmte in de schoorsteen maar als hij goed brand zo laten.R19i80k schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 11:15:
[...]
Gisteren mijn eerste pelletkachel aan de praat gekregen, een Artel Idro Classic.
Nu heb ik al het eea aan instellingen veranderd.
Pelletaanvoer stond sowieso veel te laag.
Maar krijg de indruk dat de ventilator nog te hoog staat.
Moeten/mogen er nu wel of geen vonken uit het branderbakje ontsnappen?
Rookgas blijft steken op 92-95 graden, dat is toch te laag?
Verder wel goede verbranding, geen rook en branderbakje helemaal schoon na uitschakeling.
Oke, ik stook Plospan bruin, ff paar zakjes gehaald om te proberen.Rol-Co schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 11:31:
[...]
Het is laag maar met witte pellets wel normaal, de rookgas ventilator harder zetten geeft meer warmte in de schoorsteen maar als hij goed brand zo laten.
Maar de vonken uit het bakje? Is dat normaal?
Of zou je meer pellets toevoegen dan ipv ventilator zachter te zetten?
Referentie waarde in de service manual spreekt van een airflow van 130l/min bij laag vermogen tot 150l/min bij maximaal vermogen/aansteken/uitdoven/brander reiniging. Die van mij trok bij laag vermogen al 160l/min en liep bij hoog vermogen op tot meer dan 230l/min. Conclusie: ofwel trekt mijn schouw te hard, ofwel staat mijn buurman constant met een bladblazer ofzo in de luchtinlaat te blazen
Verlagen van de ventilator snelheid hielp niet, meer pellets ingooien zorgde voor meer vuur, maar het bleef zeer hevig. Uiteindelijk heb ik mijn stoute schoenen aangetrokken en ben ik gaan experimenteren met de inlaat te vernauwen (flexibel op de kachel los en een stukje duct tape op de inlaat gekleefd) uiteindelijk heb ik de doorstroming op die manier kunnen beperken en draait de kachel nu bijna op z'n referentiewaardes, veel mooiere vlammen, minder vonken, bijna geen onverbrande pellets meer tussen de as.
Eerlijk gezegd was ik er in het begin niet helemaal gerust in en wou ik de kachel niet laten branden als ik niet thuis was, van zodra het ding aan ging stond ik elke 5 minuten aan het display op de knoppen te duwen om alles te checken, maar intussen draait het al een week op die manier en mijn huis staat er nog
[ Voor 9% gewijzigd door ppFreddy op 21-02-2017 12:48 ]
Heb je die vonken tijdens branden of door het in werpen van pellets? Als je in het bakje kijkt als hij brand zie je dan pellets dansen, zo ja mag hij wel wat lager.R19i80k schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 11:38:
[...]
Oke, ik stook Plospan bruin, ff paar zakjes gehaald om te proberen.
Maar de vonken uit het bakje? Is dat normaal?
Of zou je meer pellets toevoegen dan ipv ventilator zachter te zetten?
Ik heb (zoals zovelen hierboven) het plan een pelletketel aan te schaffen, de Biodom LX - 23 kW.
Deze zal worden gekoppeld op een 600L buffervat met 3*24 buizen vacuum zonnecollectoren. Buffervat heeft een SWW warmtewisselaar voor voorziening van sanitair warm water.
Nu, omdat er een aantal mensen hebben aangegeven dat ze dezelfde ketel reeds hebben staan:
Zijn er nog nieuwe ervaringen?
- Brengt de ketel wat ervan te verwachten is.
- Gekke storingen en problemen gehad? (gelezen over pellets en het rooster verwijderen) alvast bedankt voor die tip.
- Aantal verhalen gelezen dat het "pisbakken kwaliteit" zou zijn. Wat is jullie idee?
En dit blijft tweakers
Bruine pellets geeft bij start wel wat geur....
1 PVoutput . Dongen NB
Dikke koek onderin zodat er geen lucht meer door schaal kwam.
Ik heb er nu 950 kg door heen gejaagd. 3 keer schoon gemaakt, totaal emmer aan as
1 PVoutput . Dongen NB
Wij hebben ook de Natura 7, staat hier nu een klein jaartje. De cv wordt amper meer gebruikt.Freezhost schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 08:48:
Volgende week wordt bij ons een pelletkachel geleverd en een rookkanaal aangelegd, we hebben gekozen voor de Natura 7 van Nordic fire. Ik was van plan om een model van Dielle te nemen maar daar was de keuze vanwege het vermogen maar beperkt tot 1 model en die viel niet echt in de smaak wat betreft het uiterlijk. Zijn er hier mensen met een Natura en wat is jullie ervaring met de kachel en welke pellets gebruiken jullie?
En prima kachel, brandt mooi.
Kachel wordt dagelijks schoongemaakt: ruitje en de as naar beneden vegen.
Ondertussen zo'n 1000kg aan pellets verbrand.
We gebruiken Pure Power.
Asus PP-DLW - 2 x Intel Xeon 3,06 - 1Gb RAM - Coolermaster CM Stacker - 29160 - Seagate 18Gb 15k -=- 2 x LG L1910B 19" TFT
Toch eens even aanhoren of er een kanalisatie upgrade kit voor mijn kachel bestaat.
Hij was zeer benieuwd naar mijn 'hack' oplossing om de pelletkachel via smartphone te bedienen, dus morgen even demotje geven
Even gezocht op Pure Power pellets maar die zijn wel aan de dure kant of niet? Helaas heb ik (nog) niet de mogelijkheid om een hele pallet op te slaan, koop jij ze wel per pallet?wezep schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 21:35:
[...]
Wij hebben ook de Natura 7, staat hier nu een klein jaartje. De cv wordt amper meer gebruikt.
En prima kachel, brandt mooi.
Kachel wordt dagelijks schoongemaakt: ruitje en de as naar beneden vegen.
Ondertussen zo'n 1000kg aan pellets verbrand.
We gebruiken Pure Power.
Halen jullie ze op of laten jullie bezorgen? De installateur waar ik de kachel heb gehaald, biedt voor een goede prijs de Prospan A1 aan. Alleen je moet ze wel ophalen.
==
hoi
Elite pellet. Best goed al gebruik ik de kachel niet veel meer.
Waarom deze korrels?Rol-Co schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 11:32:
Bezorgen
Elite pellet. Best goed al gebruik ik de kachel niet veel meer.
Hoe kom ik erachter welke korrels voor mijn type kachel geschikt zijn (ja, nieuw hier
En waarom gebruik je deze kachel niet veel meer?
==
hoi
De firma waar ik mijn kachel kocht leverde plospan erbij, ik zie voor mij geen reden om over te stappen.Eusebius schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 13:30:
[...]
Waarom deze korrels?
Hoe kom ik erachter welke korrels voor mijn type kachel geschikt zijn (ja, nieuw hier)
Als je wel andere pellets wil gebruiken : test eerst 1 of 2 zakjes voordat je een hele pallet aanschaft
Ik gok omdat het stukken minder koud is de laatste dagen tov afgelopen maandEn waarom gebruik je deze kachel niet veel meer?
Gewoon een keer proberen, prijs was goed voor 275 incl per ton.Eusebius schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 13:30:
[...]
Waarom deze korrels?
Hoe kom ik erachter welke korrels voor mijn type kachel geschikt zijn (ja, nieuw hier)
En waarom gebruik je deze kachel niet veel meer?
Gebruik hem weinig omdat de warmtepomp het al 22 graden maakt.
Betaal 309 euro per pallet van 975 kilo, incl bezorgen.Freezhost schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 10:41:
[...]
Even gezocht op Pure Power pellets maar die zijn wel aan de dure kant of niet? Helaas heb ik (nog) niet de mogelijkheid om een hele pallet op te slaan, koop jij ze wel per pallet?
Op de zolder van de schuur heb ik voldoende ruimte: mooie training ;-)
Asus PP-DLW - 2 x Intel Xeon 3,06 - 1Gb RAM - Coolermaster CM Stacker - 29160 - Seagate 18Gb 15k -=- 2 x LG L1910B 19" TFT
Fixed itwezep schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 18:54:
[...]
Betaal 309 euro per pallet van 975 euro kilo, incl bezorgen.
Op de zolder van de schuur heb ik voldoende ruimte: mooie training ;-)