Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

MarcoHoorn schreef op zondag 25 december 2016 @ 07:57:
We gaan kozijnen vervangen door kunststof met hr++ glas, tevens ook de spouwmuur vullen met neopixel premium parels met rd 1,82. We wilden eerst een cv pelletkachel maar hoe pakt dat uit met een beter geïsoleerde woning? Ik denk nu aan gewoon warme lucht pelletkachel en dan op de radiatoren in de slaapkamers honeywell ecohome te zetten zodat het daar ook lekker op temp blijft bij koud weer. De kinderen maken daar ook hun huiswerk en willen niet in de kou zitten.
Een andere optie is om en een warme lucht pelletkachel in de huiskamer en een pelletketel in de schuur met warmtebuffer en heatpipes aangesloten. (Gasloos huis) Moeilijk 😦 kiezen.
Alleen glas doen, kozijnen laten zitten als ze niet slecht zijn en een pellet cv nemen.
In 1x klaar.

Of een l/w warmtepomp of l/l warmtepomp op de slaapkamers, daar heb je in de zomer ook gemak van.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoHoorn
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:22
Kozijnen zijn heel slecht, moeten echt vervangen worden. Warmtepomp oud heb ik me eigenlijk niet in verdiept.
Mijn vrouw wil graag de Norfice Rave hrv120 (cv versie) en ik de rave 80 (zonder cv) , Wat ik prachtige techniek vind is de bodemvoeder van Diellle, vanwege het tot na 4 uur doven weer opstarten zonder ontstekingspennen en minder schoonmaakwerk. Helaas lees ik weinig reviews over Dielle. We komen er wel uit hoor. Nog een natuurstenen plaat ergens opduiken van ongeveer 100 bij 90 om de kachel op te zetten. :)

[ Voor 65% gewijzigd door MarcoHoorn op 25-12-2016 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
MarcoHoorn schreef op zondag 25 december 2016 @ 08:50:
Kozijnen zijn heel slecht, moeten echt vervangen worden. Warmtepomp oud heb ik me eigenlijk niet in verdiept.
Mijn vrouw wil graag de Norfice Rave hrv120 (cv versie) en ik de rave 80 (zonder cv) , Wat ik prachtige techniek vind is de bodemvoeder van Diellle, vanwege het tot na 4 uur doven weer opstarten zonder ontstekingspennen en minder schoonmaakwerk. Helaas lees ik weinig reviews over Dielle. We komen er wel uit hoor. Nog een natuurstenen plaat ergens opduiken van ongeveer 100 bij 90 om de kachel op te zetten. :)
Misschien wel handig om te doen.
Zit een flinke subsidie op van rond de 2500 euro.
Is hier ook een forum over. Verwarmen met lucht water warmtepomp.

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:08
Patrick misschien had jij wel beter voor deze biomassa kunnen kiezen in plaats van die drie stroom slurpers die je nu hebt. Niet een beetje spijt van?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zondag 25 december 2016 @ 12:02:
Patrick misschien had jij wel beter voor deze biomassa kunnen kiezen in plaats van die drie stroom slurpers die je nu hebt. Niet een beetje spijt van?
Vast niet, met 13,5kWp op dak, het komt uiteindelijk allemaal naar hem toe. Pellets zijn nog steeds niet gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zondag 25 december 2016 @ 12:09:
[...]

Vast niet, met 13,5kWp op dak, het komt uiteindelijk allemaal naar hem toe. Pellets zijn nog steeds niet gratis.
Ja en? Stroom is ook niet gratis.
Sommige huizen hebben nu eenmaal hoge temperaturen nodig.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zondag 25 december 2016 @ 12:34:
[...]

Ja en? Stroom is ook niet gratis.
Sommige huizen hebben nu eenmaal hoge temperaturen nodig.
Zijn stroom word binnen afzienbare tijd wel gratis, en hoeft nu al niets in te kopen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zondag 25 december 2016 @ 12:36:
[...]

Zijn stroom word binnen afzienbare tijd wel gratis, en hoeft nu al niets in te kopen toch?
Hoezo gratis? Ik heb ook genoeg stroom over voor meerdere wp maar die stroom kost altijd nog 11 cent (verkoop waarde )
Dus met die verhoudingen vergelijk ik het met biomassa.
Maar ik moet toegeven dat het er op gaat lijken dat de wp het beter doet dan verwacht, ik denk ook dat de wp honderd euro op jaarbasis goedkoper is dan biomassa. Maar daar staat wel hogere investering tegen over dus tja......

Maar bij Patrick gaan de verhoudingen tot nu toe in ieder geval wel erg scheef lopen. Geloof ook niet dat die 13.5 kW panelen zijn verbruik gaat dekken.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zondag 25 december 2016 @ 12:53:
[...]

Hoezo gratis? Ik heb ook genoeg stroom over voor meerdere wp maar die stroom kost altijd nog 11 cent (verkoop waarde )
Dus met die verhoudingen vergelijk ik het met biomassa.
Maar ik moet toegeven dat het er op gaat lijken dat de wp het beter doet dan verwacht, ik denk ook dat de wp honderd euro op jaarbasis goedkoper is dan biomassa. Maar daar staat wel hogere investering tegen over dus tja......

Maar bij Patrick gaan de verhoudingen tot nu toe in ieder geval wel erg scheef lopen. Geloof ook niet dat die 13.5 kW panelen zijn verbruik gaat dekken.
In theorie als de panelen terugverdiend zijn is zijn opgewekte stroom gratis, nou kan je het verkopen voor 11 cent inderdaad of je laat de wp er op hobbelen. :)
Ik kies voor het laatste, het hele jaar stroom en warmte met gesloten knip......super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zondag 25 december 2016 @ 13:05:
[...]

In theorie als de panelen terugverdiend zijn is zijn opgewekte stroom gratis, nou kan je het verkopen voor 11 cent inderdaad of je laat de wp er op hobbelen. :)
Ik kies voor het laatste, het hele jaar stroom en warmte met gesloten knip......super.
Dat is ook super, maar anders had je paar honderd gekregen......
Mijn wp eet gewoon 11 cent op, daarmee blijf ik rekenen en vergelijken.
En zo blijf ik ook rekenen wat extra PV oplevert, slechts 11 cent, ook al zou de wp zorgen dat ik geen overschot meer heb, dan word het niet opeens 18 cent, dan reken je jezelf rijk, wat heel veel mensen wel doen......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
reneeke1970 schreef op zondag 25 december 2016 @ 12:02:
Nee, want die staan niet bij mij, maar bij een goede vriend.
En dat pand is ingericht als bedrijfspand, en dat gaat em dan niet worden met een biomassaketel.
Het blijft gewoon een gegeven dat je daar meer werk mee hebt dan een warmtepomp installatie.
Dat het nu nog niet loopt als verwacht is even een tegenvaller. Maar dat gaat wel goed komen ( de rekening is nog niet volledig betaald).
Zoals hier onder te zien heb ik er één staan van 11,2 kw.
En ruim voldoende zonnepanelen om het verbruik af te dekken.
Ik houd komend jaar ruim elektriciteit over ( 3000kwh), waar ik dan wat geld voor terug kan krijgen. Maar ik vind het wel makkelijk dat ik niet op iedere kwh hoef te letten, en gewoon wat extra buiten verlichting aan kan laten.
Ik blijf van mening dat zonnepanelen het meest rendabel zijn voor een particulier.
Pellets is rendabel als je het los gestort laat komen, dat scheelt pas echt. ( rond de 170 per ton)
Maar wie wil het zo hebben?

[ Voor 47% gewijzigd door patrickvanvalen op 26-12-2016 10:47 ]

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

patrickvanvalen schreef op maandag 26 december 2016 @ 10:29:
[...]

Nee, want die staan niet bij mij, maar bij een goede vriend.
En dat pand is ingericht als bedrijfspand, en dat gaat em dan niet worden met een biomassaketel.
Het blijft gewoon een gegeven dat je daar meer werk mee hebt dan een warmtepomp installatie.
Dat het nu nog niet loopt als verwacht is even een tegenvaller. Maar dat gaat wel goed komen ( de rekening is nog niet volledig betaald).
Zoals hier onder te zien heb ik er één staan van 11,2 kw.
En ruim voldoende zonnepanelen om het verbruik af te dekken.
Ik houd komend jaar ruim elektriciteit over ( 3000kwh), waar ik dan wat geld voor terug kan krijgen. Maar ik vind het wel makkelijk dat ik niet op iedere kwh hoef te letten, en gewoon wat extra buiten verlichting aan kan laten.
Ik blijf van mening dat zonnepanelen het meest rendabel zijn voor een particulier.
Pellets is rendabel als je het los gestort laat komen, dat scheelt pas echt. ( rond de 170 per ton)
Maar wie wil het zo hebben?
Ik denk dat hij zo bedoeld.

Zubadan 11,2 KW 3 fasen,2x Mitsubishi airco 5 KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-05 13:19
Nu wil ik een houtvergasser aanschaffen (de verbranding is in feite hetzelfde als een pelletkachel) en dan lees ik: minimaal 8 meter geïsoleerde kachelpijp.
Waarom niet een kachelpijp a la HR cv?
Voordelen die ik zie:

1) snellere start dus minder vervuiling.
2) veel beter rendement door de verwarmde luchttoevoer.
3) geen aparte voorziening voor die luchttoevoer nodig.
4) door de condensatie wordt een deel van de vervuiling afgevangen.
5) lengte kachelpijp kan in vele gevallen korter.
6) minder belasting van het milieu en voor directe buren.
7) minder brandstof nodig.

Nadelen:

1) Mechanische ventilator moet blijven draaien ten koste van een deel van het extra behaalde rendement.
2) Condensaat moet je afvangen en naar de milieustraat brengen.
3) ??

Wat zie ik over het hoofd dat het bij mijn weten niet wordt toegepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:13

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De schoorsteen zal snel verstopt raken als de rookgassen niet heet genoeg zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Zeg je nu dat ondanks het condenseren, wat al vervuiling van de rvs-pijp afvoert, bv 1 x per jaar deze pijp vegen onvoldoende is?
Als dat de reden is dan betekent het feitelijk dat de vervuiling enorm is en er nog steeds veel energie wordt verspilt.

[ Voor 9% gewijzigd door izdp op 28-12-2016 00:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izdp
Inderdaad Reneeke, je moet voor al wat je extra inzet vanwege je overschot aan khw, rekenen met wat jouw energieboer je zou betalen.
11 cent is bij mijn weten de top en de meesten betalen (veel) minder.
Dit natuurlijk ook voor de berekening als je het afzet tegen de gasprijs van jouw energieboer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natasja74
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20-08-2020
en tBoz nog gaan kijken bij de Kalor? Ik overweeg de petit ...maar er is zo veel keuze het dient enkel als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

izdp schreef op woensdag 28 december 2016 @ 00:13:
Inderdaad Reneeke, je moet voor al wat je extra inzet vanwege je overschot aan khw, rekenen met wat jouw energieboer je zou betalen.
11 cent is bij mijn weten de top en de meesten betalen (veel) minder.
Dit natuurlijk ook voor de berekening als je het afzet tegen de gasprijs van jouw energieboer.
Moeten we dan het vermeden gas er weer niet bij op tellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Nee, alleen het vastrecht per jaar als je helemaal van het gas afgaat.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:48

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Yes, vandaag word eindelijk mijn pelletkachel geinstalleerd, ben zeer benieuwd! Mis al een tijdje de vlammen en warmte sinds ik voor deze operatie mijn haardkachel heb verwijderd.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:32

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Koffie schreef op donderdag 29 december 2016 @ 08:32:
Yes, vandaag word eindelijk mijn pelletkachel geinstalleerd, ben zeer benieuwd! Mis al een tijdje de vlammen en warmte sinds ik voor deze operatie mijn haardkachel heb verwijderd.
Ik ben benieuwd naar de foto's wanneer de kachel al een tijd brand en zichzelf teruggeregeld heeft.

Waarom? Omdat het kan!!

• Sjors81
  • Laatst online: 29-05 11:11
ff een vraag (de info in dit topic brengt mij wat in verwarring); als ik een pelletkachel wil aansluiten op een bestaand gemetselde schoorsteen, moet er dan nog een aantal meter buis de schoorsteen in? Heb nog nooit een houtkachel oid gehad en geen idee hoe dat werkt. In ons huis stond tot een paar jaar geleden een houtkachel, de vorige bewoner heeft deze bij verkoop meegenomen.

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Sjors81 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 09:46:
ff een vraag (de info in dit topic brengt mij wat in verwarring); als ik een pelletkachel wil aansluiten op een bestaand gemetselde schoorsteen, moet er dan nog een aantal meter buis de schoorsteen in? Heb nog nooit een houtkachel oid gehad en geen idee hoe dat werkt. In ons huis stond tot een paar jaar geleden een houtkachel, de vorige bewoner heeft deze bij verkoop meegenomen.
Het advies dat ik heb gehad van een installateur was om een rvs dubbelwandige flexpijp 100mm erdoor te trekken.
Dat heb ik ook gedaan, en het werkt prima.

Ik heb hier dus: aansluiting kachel naar T-stuk 80mm verloop 80-100 en verder dmv flexpijp de schoorsteen door.
Boven het dak met extra kap uitgerust tegen de regen.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Als je eem gemetselde schoorsteen hebt, zou ik daar idd zeker een pijp in aanbrengen.

Pelletkachel staat inmiddels lekker te branden hier. Kwam natuurlijk een behoorlijke walm vanaf vanwege de verflaag, dus het was stoken met de ramen en deuren open. Inmiddels deuren dicht en nog 1 raampje open.
De kachel trekt het met gemak, zelfs de keuken (waar nu het raam open staat) is warm terwijl deze aan de meest verre kant van de L vorm zit ten opzichte van waar de kachel staat :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:48
De pelletcv is aangeschaft. Deze gaat straks mijn schuur op en beetje behagelijke temperatuur houden.

Voor de woonkamer zoek ik nog een "koopje". Niet zo zeer gratis, maar ik zie door de bomen het bos niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Als je een koopje zoekt, zou je een 2ehands van MP kunnen opzoeken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Koffie schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 12:40:
Als je een koopje zoekt, zou je een 2ehands van MP kunnen opzoeken ?
Vergeet het maar, een nieuwe heb je vanaf 500 en gebruikte veel veel veel duurder. (Meestal wel kwaliteit )

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Of zelf bouwen. Zie bv het ecologie forum. Dan kan je voor een relatief koopje bouwen naar je eigen smaak met het voordeel van een uitstekende verbranding.
De gewone kachels hebben niets met het systeem a la pelletkachel of houtvergasser van doen.
Kost je wel een boel hout voor een beetje warmte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Mijn nieuwe pelletkachel kan aangestuurd / ingesteld worden met het bedieningspaneel op de kachel zelf, en een simpele afstandsbediening. Er zit geen aansluiting op voor een externe theromstaat oid.
Uiteraard wil ik wel vrij kunnen beslissen hoe en wanneer hij brand ;)

Eerst alle knoppen van de afstandsbediening uitgelezen en de raw codes opgeschreven. Met een ESP aan de gang gegaan om de IR codes uit te kunnen zenden. Uitdaging was de ON/OFF button want deze moet je minstens 2 a 3 seconde ingedrukt houden om de kachel vanuit OFF stand naar ON te brengen en vice versa.
Na wat debuggen is ook dat gelukt.
Nu nog de ESP weg zien te werken en het infrarood LEDje bij het paneel bevestigen. Als het goed is, kan ik dan de kachel opnemen in mijn home automation en de kachel zelf aan en uit zetten wanneer er volgens het systeem daar behoefte aan is :Y)
Volgende stap is een sonar sensor aan de ESP bevestigen om zo een ruwe inschatting te geven van de hoeveelheid pellets in de voorraadbak,

Helaas moet ik vandaag de kachel uit zetten en van zijn plek halen, omdat morgen de stukadoor komt om de muren te doen en het plafond te repareren (er zat in het gipsen plafon een groot gapend gat vanwege de enorme kachelpijp die er eerst zat. De stukadoor maakt een mooi gaatje van 12 cm waar de pijp van 80mm doorheen gaat en dan een rozet eromheen. Hopelijk is dinsdag dan de hele 'verbouwing' rondom de pelletkachel klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:48
Koffie schreef op zondag 1 januari 2017 @ 13:08:
Mijn nieuwe pelletkachel kan aangestuurd / ingesteld worden met het bedieningspaneel op de kachel zelf, en een simpele afstandsbediening. Er zit geen aansluiting op voor een externe theromstaat oid.
Uiteraard wil ik wel vrij kunnen beslissen hoe en wanneer hij brand ;)

Eerst alle knoppen van de afstandsbediening uitgelezen en de raw codes opgeschreven. Met een ESP aan de gang gegaan om de IR codes uit te kunnen zenden. Uitdaging was de ON/OFF button want deze moet je minstens 2 a 3 seconde ingedrukt houden om de kachel vanuit OFF stand naar ON te brengen en vice versa.
Na wat debuggen is ook dat gelukt.
Nu nog de ESP weg zien te werken en het infrarood LEDje bij het paneel bevestigen. Als het goed is, kan ik dan de kachel opnemen in mijn home automation en de kachel zelf aan en uit zetten wanneer er volgens het systeem daar behoefte aan is :Y)
Volgende stap is een sonar sensor aan de ESP bevestigen om zo een ruwe inschatting te geven van de hoeveelheid pellets in de voorraadbak,

Helaas moet ik vandaag de kachel uit zetten en van zijn plek halen, omdat morgen de stukadoor komt om de muren te doen en het plafond te repareren (er zat in het gipsen plafon een groot gapend gat vanwege de enorme kachelpijp die er eerst zat. De stukadoor maakt een mooi gaatje van 12 cm waar de pijp van 80mm doorheen gaat en dan een rozet eromheen. Hopelijk is dinsdag dan de hele 'verbouwing' rondom de pelletkachel klaar.
Je bent tweaker of je bent het niet _/-\o_ Welke kachel heb jij gekocht en op welke afweging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Magikal Solea Cuba
Afwegingen waren prijs, uiterlijk en kW ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albert04
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-05 10:53
Ik ben aan het oriënteren in pelletkachel. Ik zou graag willen weten of het ook in ons voordeel is. Ik heb uiteraard naar de prijzen en type pelletkachels bekeken. Daarnaast heb ik ook een berekening gemaakt. Ik weet niet of dit klopt, maar ik heb als voorbeeld de maand augustus van vorig jaar gepakt. Het verbruikt van gas is dan alleen op koken en douchen gebaseerd.

Als wij een pelletkachel nemen, wil ik hem dan ook alleen voor het verwarmen van het huis/woonkamer(35m2). Boven verwarmen is geen must, aangezien wij daar meestal het raam op een kiertje hebben. Het gaat daarom ook alleen om de kachel, niet om een ketel/cv functie.

Op dit moment heb ik een HR ketel en een hete luchtverwarming icm een WTW van ongv 10 jaar oud. Ik ben niet tevreden over de luchtverwarming. In de winter vind ik het echt te koud in ons woonkamer terwijl de thermostaat 21 graden aangeeft, zo voelt het totaal niet!

Daarom lijkt de pelletkachel een goed alternatief. Mocht ik de bovenverdieping toch iets warmer willen hebben, kan ik altijd de deur naar boven open zetten. Daarnaast hoop ik dat de WTW ook de warmte naar alle kamers op de 1e verdieping blaast.

Maar wat ik nu afvraag, is een besparing van ongv 250-300 euro op jaarbasis de moeite waard om een pelletkachel aan te schaffen? Ik heb een berekening op basis van 986m3 aan gas, wat alleen de verwarming stookt, gemaakt. Ik kom dan op 1453kg(1m3 is ongv 1.5kg) aan pellets. Basis van 4.5 euro per 15kg kom ik op een bedrag van 435 euro. Gas is dan 687 euro op basis van 0,71 per m3, incl alles behalve de netwerkkosten uiteraard (want die betaal je sowieso per maand)

Ik vraag mij eigenlijk ook af of de pelletkachel met kanalisatie ook op de bestaande luchtkanalen van de luchtverwarming kan worden aangesloten. Geprobeerd te Googlen, maar hier is niets over te vinden.

Oh, het is een tussenwoning uit '86, aardig geisoleerd dus.

[ Voor 3% gewijzigd door albert04 op 04-01-2017 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 865857

Mij werden de witte korrels aangeraden zou beter voor de brander zijn. Stook op dit moment met biogranulita in de biodom en bevalt me goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

albert04 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 11:40:
Ik ben aan het oriënteren in pelletkachel. Ik zou graag willen weten of het ook in ons voordeel is. Ik heb uiteraard naar de prijzen en type pelletkachels bekeken. Daarnaast heb ik ook een berekening gemaakt. Ik weet niet of dit klopt, maar ik heb als voorbeeld de maand augustus van vorig jaar gepakt. Het verbruikt van gas is dan alleen op koken en douchen gebaseerd.

Als wij een pelletkachel nemen, wil ik hem dan ook alleen voor het verwarmen van het huis/woonkamer(35m2). Boven verwarmen is geen must, aangezien wij daar meestal het raam op een kiertje hebben. Het gaat daarom ook alleen om de kachel, niet om een ketel/cv functie.

Op dit moment heb ik een HR ketel en een hete luchtverwarming icm een WTW van ongv 10 jaar oud. Ik ben niet tevreden over de luchtverwarming. In de winter vind ik het echt te koud in ons woonkamer terwijl de thermostaat 21 graden aangeeft, zo voelt het totaal niet!

Daarom lijkt de pelletkachel een goed alternatief. Mocht ik de bovenverdieping toch iets warmer willen hebben, kan ik altijd de deur naar boven open zetten. Daarnaast hoop ik dat de WTW ook de warmte naar alle kamers op de 1e verdieping blaast.

Maar wat ik nu afvraag, is een besparing van ongv 250-300 euro op jaarbasis de moeite waard om een pelletkachel aan te schaffen? Ik heb een berekening op basis van 986m3 aan gas, wat alleen de verwarming stookt, gemaakt. Ik kom dan op 1453kg(1m3 is ongv 1.5kg) aan pellets. Basis van 4.5 euro per 15kg kom ik op een bedrag van 435 euro. Gas is dan 687 euro op basis van 0,71 per m3, incl alles behalve de netwerkkosten uiteraard (want die betaal je sowieso per maand)

Ik vraag mij eigenlijk ook af of de pelletkachel met kanalisatie ook op de bestaande luchtkanalen van de luchtverwarming kan worden aangesloten. Geprobeerd te Googlen, maar hier is niets over te vinden.

Mijn kamer is iets groter (55m2) en vergelijkbaar gasverbruik in 2012 met 1000 m3 ( huis 88-89) voor verwarmen alleen (20,5)
Met de pelletkachel alleen ging dat terug naar 587 m3 per jaar en ongeveer een halve ton aan pellets.
Smorgens aan va 05:00-09:30 en in de avond van 18:00-22:00 , in het weekend wat langer.
Pellets zijn ook eerder 3,50-4,00 de 15kg als 4,50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoHoorn
Anoniem: 865857 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 19:21:
Mij werden de witte korrels aangeraden zou beter voor de brander zijn. Stook op dit moment met biogranulita in de biodom en bevalt me goed.
Hoe is de kwaliteit van de Biodom ketel? Welk type heb je?

Gr. Marco

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Naar ik van een collega begrepen heb, komt dat omdat dergelijke systemen toch een soort 'tocht' veroorzaken die koud aanvoelt, ook al is het warme lucht.
In het kader van jezelf rijk rekenen : gas zal (denk ik) sneller in prijs stijgen dan pellets?
Volgens mij kan dit niet, omdat de pelletkachel de kanalen zal voorzien van warme lucht met een fan, waardoor er een fan tegen je WTW installatie aan staat te duwen.

Zo, verbouwing is hier eindelijk klaar!
Afbeeldingslocatie: http://zooi.oostindie.com/images/16220170104_195904_tn.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:46
Je bank past niet meer. 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Klopt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Anoniem: 865857 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 19:21:
Wat is dat voor bio spul??
Wit is inderdaad beter maar de bruine doet ie hier ook, alleen soms flinke walm van twintig sec met starten, maar niet altijd. Met witte had ik dat niet

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadmeatsubs
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-05 06:53
[quote]albert04 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 11:40:

I/quote]

Het klopt dat de pellets wat goedkoper zijn dan gas. Dat is mede vanwege de accijns op aardgas. Verder is mijn ervaring dat je met een pelletkachel wat gerichter stookt. Met een CV en radiatoren verwarm je toch ook vaak ruimtes die je niet gebruikt. Omdat het één warmtebron is met niet alleen warme lucht, maar ook stralingswarmte vinden wij het comfortabel. Wij gebruiken zowel de CV en radiatoren om het hele huis op een minimum temperatuur te houden en de pelletkachel voor de piek 's avonds. Vroeger vonden we het toch vaak koud in onze 1950 hoekwoning, nu niet meer. Als het koud is kruip je dichter op de kachel. Nadeel is wel dat mijn Ravelli pelletkachel niet stil is, je hoort de ventilator en de vijzel en je moet de pellets kunnen opslaan en één en tweedagelijks bijvullen. Wij vinden dat niet erg, maar iedereen zijn mening.

Bij het bereken van de terugverdientijd moet je ook rekening houden met onderhoud aan de kachel en schoorsteenvegen. Al met al raam ik de terugverdientijd op een jaar of 5-6 zonder subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Laatst online: 29-05 11:11

Ihkv jezelf rijkrekenen ;) .... Ik vind je gasprijs nogal fors. Ik heb nu net een nieuw 3-jarig contact afgesloten voor € 0,53 per m3 gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albert04
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-05 10:53
Rol-Co schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 19:45:
[...]

Mijn kamer is iets groter (55m2) en vergelijkbaar gasverbruik in 2012 met 1000 m3 ( huis 88-89) voor verwarmen alleen (20,5)
Met de pelletkachel alleen ging dat terug naar 587 m3 per jaar en ongeveer een halve ton aan pellets.
Smorgens aan va 05:00-09:30 en in de avond van 18:00-22:00 , in het weekend wat langer.
Pellets zijn ook eerder 3,50-4,00 de 15kg als 4,50.
Wij hebben de verwarming altijd op 21 graden. Bijna alle dagen behalve dinsdag want dan is het alleen 's ochtend en 's avonds.'s avonds om 22:30 zet ik de verwarming op 18 graden, ook als wij, voor een lange tijd, weg gaan.

Ik heb de prijs van een gemiddelde pellet per kg gepakt. Ik heb ze ook gezien voor 3.50 per 15kg gezien idd.
Koffie schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 21:22:
[...]

Naar ik van een collega begrepen heb, komt dat omdat dergelijke systemen toch een soort 'tocht' veroorzaken die koud aanvoelt, ook al is het warme lucht.

[...]

In het kader van jezelf rijk rekenen : gas zal (denk ik) sneller in prijs stijgen dan pellets?

[...]

Volgens mij kan dit niet, omdat de pelletkachel de kanalen zal voorzien van warme lucht met een fan, waardoor er een fan tegen je WTW installatie aan staat te duwen.

Zo, verbouwing is hier eindelijk klaar!
[afbeelding]
Klopt, de luchtverwarming ventileert continue, komt mede door de WTW. Ik vind dit persoonlijk erg irritant. Soms is het zo dat je het koude lucht werkelijk door je spijkerbroek voelt trekken, erg k*t gevoel is dat.

Sorry dat ik mijzelf rijk reken, typisch Nederlands gedrag, maar ik vind het wel even goed om te vergelijken met de gas en pellet wat ik dan ga betalen. Ik las dat pellets juist niet in prijs stijgen, in ieder geval in de laatste 15 jaar is er nauwelijks in prijs gestegen.

Je hebt gelijk. Dit zou gaan 'botsen' met de ventilatielucht die uit de WTW komt. Ik denk als ik een pelletkachel in de woonkamer plaats, dat de WTW de warmte wel meeneemt in de geventileerde lucht. Dit zou dan ook beetje de kamers op de 1e verdieping moeten verwarmen.
deadmeatsubs schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 21:48:
Het klopt dat de pellets wat goedkoper zijn dan gas. Dat is mede vanwege de accijns op aardgas. Verder is mijn ervaring dat je met een pelletkachel wat gerichter stookt. Met een CV en radiatoren verwarm je toch ook vaak ruimtes die je niet gebruikt. Omdat het één warmtebron is met niet alleen warme lucht, maar ook stralingswarmte vinden wij het comfortabel. Wij gebruiken zowel de CV en radiatoren om het hele huis op een minimum temperatuur te houden en de pelletkachel voor de piek 's avonds. Vroeger vonden we het toch vaak koud in onze 1950 hoekwoning, nu niet meer. Als het koud is kruip je dichter op de kachel. Nadeel is wel dat mijn Ravelli pelletkachel niet stil is, je hoort de ventilator en de vijzel en je moet de pellets kunnen opslaan en één en tweedagelijks bijvullen. Wij vinden dat niet erg, maar iedereen zijn mening.

Bij het bereken van de terugverdientijd moet je ook rekening houden met onderhoud aan de kachel en schoorsteenvegen. Al met al raam ik de terugverdientijd op een jaar of 5-6 zonder subsidie.
Ik denk dat stralingswarmte echt een belangrijke factor voor ons is. Lucht koelt snel af en dat maken wij nu mee met onze luchtverwarming. Radiatoren hebben ook een stralingswarmte en daardoor blijft het toch aangenaam in de woonkamer. Daarom denk ik dat een pelletkachel een goed alternatief is mede door de stralingswarmte en dat hij de lucht verspreid met fans. Het liefst zie ik dat de luchtverwarming niet meer aangaat. Alles zou ik graag via de pelletkachel willen, dus 's morgens, 's middags en 's avonds.
Sjors81 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 23:32:
[...]

Ihkv jezelf rijkrekenen ;) .... Ik vind je gasprijs nogal fors. Ik heb nu net een nieuw 3-jarig contact afgesloten voor € 0,53 per m3 gas.
Haha... rijkrekenen :o Je hebt gelijk, het is idd forst, ooit een contract afgesloten waar ik nu een poosje aanzit. Dit jaar maar eens bekijken of ik deze kan ontbinden. Maja, dit ter zijde, want we hebben het nu even over de pelletkachel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roofingburner
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-05 11:39
Misschien ter verheldering ons relaas. Wij hadden een budgetbakkie een Artel Easy S. Dat beviel op zich prima, we stoken ca. 1 pallet zakken per seizoen en ca. 385 m3 gas voor warm water. Ook een lekkere warmte, vrij lokaal dus de hele benedenverdieping en boven nauwelijks maar dat vinden we niet erg want daar lig je toch alleen 's nachts. Mocht een van de kinderen trouwens boven willen studeren dan kunnen we ook slechts één of twee radiatoren aanzetten zodat alleen die kamer warm wordt. (dankzij de openhaardfunctie van de Nefit Easy thermostaat)

Maar natuurlijk ook nadelen, de kachel maakte veel lawaai door de ruimte-ventilator én de rookgasventilator, de warme was moeilijk doseerbaar, snelle vervuiling dus elke dag schoonmaken, een zak van 15 kg pellets konden er niet in één keer in, waardoor we naast de kachel een kolenkit hadden om het restant van de zak in te doen.

Omdat de kachel al in de woning stond toen we de woning kochten was dat meegenomen. Anders hadden we er waarschijnlijk nooit aan begonnen.

Uiteindelijk, mede door de subsidie zijn we verder gaan kijken en uiteindelijk uitgekomen bij Wodtke, een Duits fabrikaat pelletkachel. Deze hebben we ook gekocht en hoewel de kachel véél duurder is dan de vorige zijn we onwijs blij dit te hebben gedaan.

De oude kachel gaat naar het zomerhuis waar tot nu een oud gaskacheltje stond dus die kan daar de rest van zijn leven slijten.

Maar wat een genot die nieuwe kachel, géén lawaai meer, je hoort alleen de vijzel van de pellettoevoer een beetje, maar geen geblaas enz. Goed doseerbaar qua warmte, van 2 kW tot 8 kW. En het grootste voordeel, een keer per twee weken schoonmaken, niet normaal hoeveel efficiënter deze kachel met de pellets omgaat, er blijft nu helemaal geen as over. Ook het ruitje blijft mooi schoon én er past altijd een hele zak pellets in. Ook is de kachel volledig gesloten, haalt zuurstof van buiten, binnen ruik je helemaal niks.

Oh, we hebben het rookkanaal buiten wel aangepast (vorig jaar al) er zat een enkelwandig pijpje rond 80 mm tot twee meter hoog met een haaks bochtje eraan. Hier heb ik een 100 mm geïsoleerd RVS kanaal van gemaakt tot boven de nok van onze woning. We hebben nu genoeg trek dat als de stroom uitvalt de kachel gewoon netjes leegbrand en dat er geen ellende ontstaat met rook in de woning enz. Vaak worden pelletkachels pikkepoelie aangesloten omdat ze toch een rookgasventilator hebben. Nou laat je niets wijsmaken, een verbrandingstoestel heeft gewoon een goed kanaal nodig om vervuiling enz te vermijden.

Hier een foto van de kachel toen deze net voor de eerste keer brandde, met erin de weerspiegeling van de kerstboom.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/34qwjmg.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadmeatsubs
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-05 06:53
Roofingburner schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 10:31:
snelle vervuiling dus elke dag schoonmaken,
[afbeelding]
Na wat experimenten met verschillende soorten pellets zijn wij uiteindelijk uitgekomen op pure power witte pellets. Deze geven bij ons minder vervuiling, maar zijn wel wat duurder. We maken de kachel nu 1 á 2 keer per week schoon in plaats van vrijwel dagelijks. Er is veel (30-50%?) minder asrest. Ik verwacht dat de schoorsteen nu ook minder vervuild, maar dat is alleen maar een verwachting.

Interessant dat ook het type kachel bij jullie invloed heeft op de asrest. Dit betekent dat de oude kachel een onvolledige verbranding had. Lijkt me zorgelijk.

En het probleem van pellets overhouden: er zijn ook 10 kg zakken voor de kleinere kachels.

[ Voor 10% gewijzigd door deadmeatsubs op 05-01-2017 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Mooie kachel Roofingburner.

Je zegt: Ook is de kachel volledig gesloten, haalt zuurstof van buiten, binnen ruik je helemaal niks.

Hoe haalt deze dan zijn zuurstof van buiten?

Wat ik lees is dat je dan een geïsoleerd dubbel kanaal schoorsteen moet toepassen of een aparte luchttoevoer.
Wel belangrijk.
Ik hoopte even op een condensatiekachel, maar nee.
Nog een pluspunt: ze hebben er filters voor.

[ Voor 38% gewijzigd door izdp op 05-01-2017 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

izdp schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 18:31:

Je zegt: Ook is de kachel volledig gesloten, haalt zuurstof van buiten, binnen ruik je helemaal niks.

Wat ik lees is dat je dan een geïsoleerd dubbel kanaal schoorsteen moet toepassen of een aparte luchttoevoer.
Wel belangrijk.
Door de muur of kruipruimte waarschijnlijk

Maar het vergelijk gaat wel een beetje mank natuurlijk om een budget kachel die zo neer gegooit is te vergelijken met een goed afgestelde kachel die een beter rook kanaal en aanvoer heeft.
Hier gewoon netjes afgestelde Kalor (artel) chaira en die hoor je ook niet, (alleen pellets in het bakje vallen) dus het verschil zit hem echt niet alleen in het merk.
Ik heb zelfs zo'n "pikkepoelie" zij uitgang achter de kachel dus laag en geen pijpen in de kamer ;) bij stroomuitval neemt de ups het over, dan kan ik nog wat langer warm zitten ook :>

Dus geen half vergelijken met heel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Hmm die UPS is wel een goede ja. Met stadsverwarming (jeuj .. :/ ) kom je ook niet ver zonder stroom. Eens even terugzoeken in dit topic wat voor UPS ik nodig zou hebben, mooie voor volgend seizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Is een UPS niet wat overkill? Of valt de stroom bij jullie regelmatig uit? Ik heb 1x in mijn leven meegemaakt dat er een stroomstoring was van een paar uur.

Van de kosten voor het draaien van een UPS en de aanschaf ervan kun je best 1x per 10 jaar een weekendje in een hotel doorbrengen mocht het zover komen ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Toegegeven : toen ik die reply postte schoot het ook door mijn hoofd: "hoe vaak hebben we nu echt een langdurige stroomstoring"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roofingburner
Rol-Co schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 19:37:
[...]

Door de muur of kruipruimte waarschijnlijk

Maar het vergelijk gaat wel een beetje mank natuurlijk om een budget kachel die zo neer gegooit is te vergelijken met een goed afgestelde kachel die een beter rook kanaal en aanvoer heeft.
Hier gewoon netjes afgestelde Kalor (artel) chaira en die hoor je ook niet, (alleen pellets in het bakje vallen) dus het verschil zit hem echt niet alleen in het merk.
Ik heb zelfs zo'n "pikkepoelie" zij uitgang achter de kachel dus laag en geen pijpen in de kamer ;) bij stroomuitval neemt de ups het over, dan kan ik nog wat langer warm zitten ook :>

Dus geen half vergelijken met heel.
De Artel was wel degelijk goed afgesteld, door een professional. Deze brandde ook prima alleen veel meer lawaai omdat de warme lucht in de kamer geblazen werd. Onze nieuwe kachel werkt via convectie dus zonder ventilator.

De Artel kon echter wel pas echt goed afgesteld worden nadat het rookgaskanaal op deugdelijke wijze was aangelegd. Het is misschien niet goed zichtbaar op de foto, maar de kachel gaat rechtstreeks naar buiten achter de kachel.

Hier zit ook het luchtaanvoerkanaal wat rechtstreeks naar buiten loopt.

Ze hebben bij Wodtke trouwens ook en kachel met een noodaccupakket aan boord. Dit pakket kan de kachel maximaal 8 uur door laten draaien.

Behalve Wodtke kan je ook kijken naar een Austroflamm kachel dat is een Oostenrijkse kachel van hoge kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roofingburner
izdp schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 18:31:

Wel belangrijk.
Het is niet of een geïsoleerd kanaal of lucht van buiten. Wil je het goed doen moet je eigenlijk een geïsoleerde RGA aanleggen én een luchtaanvoer vanaf buiten of vanuit de kruipruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roofingburner
--Erik-- schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 20:27:
Is een UPS niet wat overkill? Of valt de stroom bij jullie regelmatig uit? Ik heb 1x in mijn leven meegemaakt dat er een stroomstoring was van een paar uur.

Van de kosten voor het draaien van een UPS en de aanschaf ervan kun je best 1x per 10 jaar een weekendje in een hotel doorbrengen mocht het zover komen ;) .
De laatste stroomuitval was door eigen toedoen, gewoon veel apparaten aan op een donkere dag dus geen pukkel van de zonnepanelen en bij thuiskomst gelijk de auto aan de lader en toen pats, hoofdzekering eruit. Duurde gelukkig maar een half uur voordat Liander voor de deur stond om achter de verzegeling de zekering te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Koffie schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 22:00:
Toegegeven : toen ik die reply postte schoot het ook door mijn hoofd: "hoe vaak hebben we nu echt een langdurige stroomstoring"
1 x is genoeg, en het is niet alleen om een stroomstoring maar ook omdat je wel eens de stroom uit wil/moet schakelen, of de aardlek klapt er een keer uit om wat voor reden dan ook. Geen stres omdat de kachel dan nog aan staat.

59,- plus de stroom van een paar Watt, maar als je liever een weekendje weg wil moet je dat doen, maar met zij uitgang en 1x stroom er af kost je ook een weekendje...... Slechte WAF. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
Roofingburner schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 22:06:
[...]

De laatste stroomuitval was door eigen toedoen, gewoon veel apparaten aan op een donkere dag dus geen pukkel van de zonnepanelen en bij thuiskomst gelijk de auto aan de lader en toen pats, hoofdzekering eruit. Duurde gelukkig maar een half uur voordat Liander voor de deur stond om achter de verzegeling de zekering te wisselen.
Kun je ook gewoon zelf vervangen.
Daarna Liander bellen om het opnieuw af te zegelen.

Ik gebruik ook de purepower witte pellets. Kachelruitje blijft goed schoon voor ongeveer 30 kg aan pellets.
Twee weken geleden ook stroomuitval gehad, geen rook in de kamer.
Ik heb mijn rookgas afvoer van rond 100mm tot net boven de nok van het dak gelegd.
Is daarmee ongeveer 8,5 meter lang.

Lucht aanvoer doe ik via mij spouwmuur. Gat rond 50mm in het binnen spouwblad, en een rooster drie meter verder in het buiten spouwblad. Die zat er al om mijn kruipruimte goed te ventileren.
Het is daar namelijk vrij vochtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Iemand met een ultrasonic sonar sensor al eens geprobeerd een realistische procentuele weergave van de voorraad pellets te geven?
Zoals ik het nu zie is 1 in het midden niet genoeg. Op het moment dat de bodem (vijzel) in beeld is, ligt er nog teveel op de zijwanden om te roepen dat de voorraad zo goed als op is.
Dan zou ik ook nog de zijwanden uit moeten pijlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Of vanuit het midden aan de bovenkant naar de zijkant aan de onderkant kijken?
In ieder geval wil je weten wanneer er een hele zak bij kan.
Als hij dan nog niet helemaal op is, geeft dat niet.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Proton_ schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 21:50:
Of vanuit het midden aan de bovenkant naar de zijkant aan de onderkant kijken?
In ieder geval wil je weten wanneer er een hele zak bij kan.
Als hij dan nog niet helemaal op is, geeft dat niet.
Ik wil vooral weten (remote kunnen zien) of de voorraad te laag aan het worden is ;)
Mijn kachel geeft wel een alamr als hij geen pellets meer heeft, maar volgens mij pas wanneer hij enige tijd nul pellets heeft kunnen krijgen. Ik wil op afstand zien of er problemen zijn met de voorraad.
Zondag eens even verder testen met die ultrasonic sensors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Klein cameraatje niks? Dan zie je hoeveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Koffie schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 08:25:
[...]

Ik wil vooral weten (remote kunnen zien) of de voorraad te laag aan het worden is ;)
Mijn kachel geeft wel een alamr als hij geen pellets meer heeft, maar volgens mij pas wanneer hij enige tijd nul pellets heeft kunnen krijgen. Ik wil op afstand zien of er problemen zijn met de voorraad.
Zondag eens even verder testen met die ultrasonic sensors.
De mijne ziet het eerder, geen idee hoe maar na vullen merk ik niet dat hij vijzel moet vullen of zo.
Je moet een beugel maken met zon veer schakelaar, zie je geen percentage maar wel betrouwbaar bij half leeg (hangt van positie af)

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoHoorn
Hoi allemaal, we waren eerst van plan om een Nordicfire HRV120 met cv aansluiting te nemen. De plannen zijn veranderd, we gaan voor een rave 80 of rave 110. Ik denk dat het gesleep met korrels anders gaat opbreken.
Ons huis is 350m3. De huiskamer ongeveer140m3 groot. Als het warm is zetten we wel de deur naar de gang open zodat de warmte naar boven gaat.
We krijgen ook overal nieuwe kozijnen met hr++ glas en spouwmuurisolatie met rd 1,8. Dus we gaan drastisch op warmte verliezen besparen.
Wat we ook kunnen doen is de bovenkamers met zoneregeling sturen voor verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Rol-Co schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 08:30:
Klein cameraatje niks? Dan zie je hoeveel.
Nee, is niet autonoom genoeg om op te nemen in homeautomation ;)
reneeke1970 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 08:47:
[...]

De mijne ziet het eerder, geen idee hoe maar na vullen merk ik niet dat hij vijzel moet vullen of zo.
Je moet een beugel maken met zon veer schakelaar, zie je geen percentage maar wel betrouwbaar bij half leeg (hangt van positie af)
Vanochtend was de bak behoorlijk leeg bij mij, maar nog geen alarm van de kachel.

Afbeeldingslocatie: http://zooi.oostindie.com/images/82520170107_081317_tn.jpg

Wat voor veer-schakelaar bedoel je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Koffie schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 09:00:
[...]

[...]

Vanochtend was de bak behoorlijk leeg bij mij, maar nog geen alarm van de kachel.

[afbeelding]

Zoiets bijv , het zijn veiligheidschakelaars, touwtje met balletje er aan en klaar, je hebt ze ook met een veer, dat is wat reneeke bedoeld denk ik. Zijn zowel NO als NC.

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1701/209271/vzk6WbOV.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 09:13:
[...]

Zoiets bijv , het zijn veiligheidschakelaars, touwtje met balletje er aan en klaar, je hebt ze ook met een veer, dat is wat reneeke bedoeld denk ik. Zijn zowel NO als NC.

[afbeelding]
Precies die ja, bij het in gooien drukt ie hem weg, en zodra leeg veert ie terug en geeft ie contact /signaal

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Lijkt me inderdaad een betere oplossing dan een ir oogje omdat daar nog wel eens stof op zou kunnen komen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Koffie schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 09:00:
[...]

[...]

[afbeelding]

Mijne gaat ook verder leeg, ik vermoed licht sensor in vijzel of de weerstand er van, geen idee
Maar zodra na leeg weer gevuld start hij gelijk, hoeft niet eerst min vol te draaien of zo

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Welke pellets zijn dat? Die zijn wel erg donker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ze lijken op de mijne, 90 procent hard hout.
190 euro voor een volle 990 kg pallet

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik gok plospan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Slonzo schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 17:00:
[...]

Plospan (pelletkachel voor buiten), om mee en op te branden. ;)
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/ajm45u.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door BenEco op 07-01-2017 19:50 ]

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Op mijn zak staat seasons, maar de fabriek waar ik ze haal stopt ze in zakken naar wens van de verkopers verspreid in Europa. Dus daar liggen twintig verschillende met dezelfde inhoud.
Verkoper kijkt naar kleur en dan weet hij welke kwaliteit

https://www.makroshop.be/...outpellets-15-kg-66-stuks

[ Voor 11% gewijzigd door reneeke1970 op 07-01-2017 19:56 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Duidelijk @veercontact. Alleen ga je daar geen inhoud van je voorraadbak mee kunnen bepalen. Ik blijf vooralsnog bij het ultrasoon idee, daar kun je gewoon diepte mee peilen.
Slonzo schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 17:00:
[...]

Plospan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dan hang je er 4 op, dat moet je een redelijke indicatie geven. Die dingen kosten toch geen drol.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Erasmo schreef op zondag 8 januari 2017 @ 23:19:
Dan hang je er 4 op, dat moet je een redelijke indicatie geven. Die dingen kosten toch geen drol.
Inderdaad en dat ultrasoon is zo onbetrouwbaar, slechte ervaringen genoeg mee

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoHoorn
Lang zitten denken of het nou wel zo leuk is om een cv pelletka hel te nemen. De beslissing is gevallen: we hebben een Rave 80 gekocht.
Dus zonder cv ondersteuning.
Het plan is om een pelletketel te nemen met zonneboiler zodat die zomers het douchewater opwarmt. Tevens kunnen we daar ook de radiatoren op de slaapkamers mee verwarmen in het voor en najaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

MarcoHoorn schreef op maandag 9 januari 2017 @ 17:49:
Lang zitten denken of het nou wel zo leuk is om een cv pelletka hel te nemen. De beslissing is gevallen: we hebben een Rave 80 gekocht.
Dus zonder cv ondersteuning.
Het plan is om een pelletketel te nemen met zonneboiler zodat die zomers het douchewater opwarmt. Tevens kunnen we daar ook de radiatoren op de slaapkamers mee verwarmen in het voor en najaar.
Ik volg je even niet :?
Je neemt een pelletkachel zonder CV aansturing, maar wil er vervolgens wel je radiatoren en mee opwarmen icm je zonneboiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Koffie schreef op maandag 9 januari 2017 @ 18:13:
[...]

Ik volg je even niet :?
Je neemt een pelletkachel zonder CV aansturing, maar wil er vervolgens wel je radiatoren en mee opwarmen icm je zonneboiler?
Ik denk dat hij bedoeld dat hij geen cv versie heeft genomen zodat er geld over blijft voor een zonneboiler die zijn sww en verwarming doet.
Dat laatste kan je alleen vergeten, als je sww alleen er mee red is het al knap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoHoorn
Sorry voor de onduidelijkheid. In eerdere postings had ik aangegeven dat we een Rave hrv120 zouden willen. Dat is dus gewijzigd in een Rave 80.
Later komt er in de schuur of aanbouw een pelletketel die in de kortere dagen het water opwarmt en de rest van het jaar moet de zonneboiler het water opwarmen.
Voordeel van de pelletketel is de grotere buffer (>150kg)en onderhoud is minder dan een pelletkachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-05-2024
@ Roofingburner

Mag ik vragen waar jij je Wodtke Family gekocht heb? Tevreden over dit bedrijf? Snelle en goede levering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roofingburner
freakie schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 14:44:
@ Roofingburner

Mag ik vragen waar jij je Wodtke Family gekocht heb? Tevreden over dit bedrijf? Snelle en goede levering?
Ik ben eerst bij de importeur geweest, die zit toevallig in Heerhugowaard waar we wonen. Hier de kachel in werking gezien. Hij verwees me door naar 2 bedrijven die allebei een prijs gemaakt hebben. De een was iets duurder dan de ander (die gaf iets meer korting) maar onze gunning ging naar het andere bedrijf (Pelletkachel Boet in Schoorl)

Qua levering was het eigenlijk easy peasy. Besteld en een dag of 4 later kreeg ik een belletje van de transporteur dat hij de kachel kwam brengen. Zat prima verpakt op een pallet en de kachel binnen gezet.

Toen moest ik helaas nog een paar weken wachten omdat de firma die ons rookgaskanaal had geleverd (we hadden al een pelletkachel) niet snel genoeg een nieuw 2-stuk kon leveren. Onze vorige kachel had een 80 mm uitgang maar het kanaal had ik al 100 mm gemaakt met een verloop naar 80 mm. Dit verloop moest weg omdat de nieuwe kachel rond 100 mm was.

Toen het t-stuk binnen was heb ik zelf een betonboorder geregeld, de gaten in de gevel aangepast, de kachel geplaatst en aangesloten.

Nou en dan vullen, wachten en draaien maar. Niets afstellen of moeilijk gedoe.

Afgelopen maandag zijn de importeur en de eigenaar van Pelletkachel Boet bij ons thuis geweest om de kachel officieel in bedrijf te stellen. Eén parameter moest iets bijgesteld worden maar verder niets.

Wat mij betreft probleemloos dus.

Bij nader inzien trouwens wel een minpuntje. Toen de kachel voor het eerst een uurtje bezig was stond de kamer dus blank van de rook. Geen verbrandingsrook maar meer een smerige lucht van olie wat aan het verbranden is. Dit heeft zowat een hele middag geduurd. Achteraf had ik dit van tevoren willen weten want dan waren we mooi weggegaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Roofingburner op 13-01-2017 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Roofingburner schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 14:56:
Bij nader inzien trouwens wel een minpuntje. Toen de kachel voor het eerst een uurtje bezig was stond de kamer dus blank van de rook. Geen verbrandingsrook maar meer een smerige lucht van olie wat aan het verbranden is. Dit heeft zowat een hele middag geduurd. Achteraf had ik dit van tevoren willen weten want dan waren we mooi weggegaan.
Dat is normaal, de rook komt van de verf die uitdroogt.
Had je dat dan niet bij je andere pelletkachel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roofingburner
Slonzo schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 16:55:
[...]

Nee die stond al meer dan een jaar in de woning die we hadden gekocht. Dus dat had een ander al gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:56
reneeke1970 schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 18:53:
Ze lijken op de mijne, 90 procent hard hout.
190 euro voor een volle 990 kg pallet
Edit: laat maar doorlezen helpt.

[ Voor 8% gewijzigd door Boomster op 13-01-2017 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Slonzo schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 16:55:
[...]

Is idd normaal als de verkoper/importeur niet zelf een inbrandtest doet van je kachel. Staat als het goed is ook in de handleiding (die je als echte tweaker pas achteraf gaat lezen ;) ).
Hier ook de halve dag ramen en deuren open gehad :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1109
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-05 19:37
Ik begin me ook maar eens in te lezen in dit topic :)
Hier in onze woonunit staat een Artel/Italfuoco(?) Julia pellet kachel. Ik ben me aan het orienteren op een pelletketel voor onze "nieuw" bouw plannen.
Tot nu toe een paar leuke ketels gezien... Oa een BlueBurn, RTB, en ik hoop volgende week eens langs te gaan om te kijken naar een Artel. Deze installateur heeft ook Biodom ketels staan. Die zijn prijstechnisch wel heel interessant. Nu wist ik bijna zeker dat het een pelletketel werd ipv gas, maar het volgende "probleem" is je pellets inkopen. Je wilt natuurlijk zo goedkoop mogelijk, maar ook zo goed mogelijk. Het valt me niet mee om op voorhand (zonder eerst wat te verbranden :) ) iets over te vinden.

Zijn hier mensen met een pellet ketel, en hebben die zin om eens wat ervaringen op te schrijven?
Mijn voorstelling van een pelletketel is dat het best iets aan tijd mag kosten (itt gas cv), echter ben ik absoluut niet handig op dit vlak. Service is dus voor mij een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Wij hebben de redelijk compacte Italfuoco Julia 6 Kw op het oog om dit jaar aan te schaffen.

Wij vinden echter een rookgas pijp in het zicht niet mooi, en wij hebben de mogelijkheid om direct door de zijgevel te gaan.
Weten jullie of dat zoiets mogelijk is of verstandig?

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Supertip schreef op maandag 16 januari 2017 @ 00:46:
Wij hebben de redelijk compacte Italfuoco Julia 6 Kw op het oog om dit jaar aan te schaffen.

Wij vinden echter een rookgas pijp in het zicht niet mooi, en wij hebben de mogelijkheid om direct door de zijgevel te gaan.
Weten jullie of dat zoiets mogelijk is of verstandig?
Tja, een kachelpijp hoot er nu eenmaal bij als je fikkie wil stoken .. ;)
Je zou een geveldoorvoer kunnen nemen, hou er echter wel rekening mee dat je deze buiten nog steeds dubbelwandig en tot boven je nok moet bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
Dat die gevel doorvoer er komt is wel zeker, in de nok gaat niet we hebben plat dak en er zit een balkon boven de kachel.
En de muur is van hele donkere steen en voeg dus dat het vuil wordt is niet zo erugghh.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Supertip schreef op maandag 16 januari 2017 @ 11:30:
Dat die gevel doorvoer er komt is wel zeker, in de nok gaat niet we hebben plat dak en er zit een balkon boven de kachel. En de muur is van hele donkere steen en voeg dus dat het vuil wordt is niet zo erugghh.
Er zijn wel meer en betere redenen dan "vuil worden" waarom je tot boven de nok moet komen, dat is hier al meermaals aangehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
Bedankt goede tip dat forum, lees eigenlijk gewoon geluk hebben of het goed werkt. (geen nabije buren/geen inwaai)
Dus ik ga het gewoon doen, er zijn genoeg andere dingen in het leven om je druk over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:54

franssie

Save the albatross

Supertip schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 00:10:
[...]

Bedankt goede tip dat forum, lees eigenlijk gewoon geluk hebben of het goed werkt. (geen nabije buren/geen inwaai)
Dus ik ga het gewoon doen, er zijn genoeg andere dingen in het leven om je druk over te maken.
Koop wel een paar (dus niet een) CO melders.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Je laatste stuk van je underscript doet vermoeden dat het afhankelijk is van de levensduur van de batterijtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Supertip schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 00:10:
[...]

Gaat best, ik heb het ook al jaren, enige is dat je de kachel iets anders af moet stellen kwa parameters. En hang hem aan een ups voor eventuele stroomuitval, je hebt immers geen trek in de schoorsteen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Rol-Co schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 05:38:
[...]

Gaat best, ik heb het ook al jaren, enige is dat je de kachel iets anders af moet stellen kwa parameters. En hang hem aan een ups voor eventuele stroomuitval, je hebt immers geen trek in de schoorsteen.
En Monteer aan je aanzuig stuk ook een slang en pak lucht van buiten, blijft de rook ook buiten bij stroom uitval of na smeulen......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
reneeke1970 schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 09:21:
[...]

En Monteer aan je aanzuig stuk ook een slang en pak lucht van buiten, blijft de rook ook buiten bij stroom uitval of na smeulen......
Bedankt gaan we doen, ik zorg zo&zo altijd dat alles buiten zit, zowel aanvoer als rga, dmv combinatie doorvoer als dat gaat lukken.
Ik hou eigenlijk al helemaal niet van open verbrandings toestellen binnenshuis.

Al in 2007 tapte ik de bochten van mijn cv dicht met hitte bestendige zilver tape, tegen het uit elkaar zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Je zult inderdaad niet de eerste zijn dus dat doe je goed.
Inderdaad een combinatie doorvoer, net als CV, broek stuk erop en je hebt net als CV aan en afvoer

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Net als cv??? Dan heb je een condenserende kachel. Dan moet je nog wel wat meer verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
izdp schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 21:27:
Net als cv??? Dan heb je een condenserende kachel. Dan moet je nog wel wat meer verzinnen.
Hoe bedoel je?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Een paar decimeter concentrische pijp koelt de rookgassen niet echt meetbaar af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Volg je niet. De HR van een cv komt toch juist door zijn af-en aanzuigbox en condenseert toch ook?
Pagina: 1 ... 11 ... 69 Laatste