Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:56
Atomic2005 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 21:15:
[...]

Dat is alleen voor ophalen op zaterdag, en contante betaling (helaas)
Ik had best paar tientjes willen betalen om 2 pallets met pellets mijn kant op te halen, maar dat schijnt onmogelijk te zijn... |:(
Dat klopt, en als je beetje logisch nadenkt snap je waarom. Aanhanger huren?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Erasmo schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 21:00:
Dat valt inderdaad reuze mee, helaas te ver weg voor mij. Probleem is dat ik ook maar een halve pallet kan stallen totdat de garage wat beter is geconditioneerd hier.
Halve is honderd euro, maar blijft ver weg natuurlijk

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTibben
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-05 14:32
reneeke1970 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 19:53:
rvo.nl

De ISDE in 2017
Op 30 november informeerde Minister Kamp de Kamer (in een kamerbrief) over de SDE+ de Kamer. Daarin benoemde hij ook de plannen voor de ISDE 2017. De regeling is in de Staatcourant gepubliceerd op 6 december. De ISDE 2017 opent 2 januari 2017 met een totaal budget van €70 miljoen. Voor aanvragen die nog in 2016 worden ingediend gelden de huidige subsidiebedragen en voorwaarden.
De ISDE wordt vanaf 2017 aangepast. Een overzicht van de wijzigingen zijn:
De aanvraagtermijn wijzigt in 2017 voor particulieren van 3 maanden na aanschaf in 6 maanden na installatie van het apparaat. Voor zakelijke aanvragers blijft de indieningstermijn hetzelfde. Zakelijke aanvragers vragen bovendien eerst de subsidie aan waarna ze pas de aankoopverplichting mogen aangaan.
Warmtepompen: de categorieën hybride warmtepomp en warmtepomp boiler vervallen. Apparaten uit deze twee categorieën komen nog wel in aanmerking voor subsidie en worden op basis van hun bron lucht, water, en grond in gedeeld. De grenzen van het vermogen voor de lucht-water warmtepomp zijn gewijzigd, evenals bijbehorende subsidiebedragen voor lucht-water warmtepompen met een vermogen kleiner dan 3,5 kW:
-3,5 kW: € 1.000
-van 3,5 kW tot en met 10 kW: € 2.000
-van meer dan 10 kW: € 2.000, vermeerderd met € 100 voor elke kW thermisch vermogen hoger dan 10 kW.
Biomassaketel: Het basisbedrag wordt verlaagd en de toeslag per kW bij ketels vanaf 40 kW wordt verhoogd
-tot en met 40 kW: € 2.500
-vanaf 40 kW: € 2.500 (dat was € 3.200) vermeerderd met € 110 (dat was € 80) per kW vermogen van de ketel hoger dan 40 kW.
Zonneboiler: De subsidie per kWh voor zowel de kleine als de grote systemen wordt verhoogd:
-De subsidie wordt € 0,75 (was € 0,50) per kWh jaarlijkse zonne-energiebijdrage bij een apertuuroppervlakte van ten hoogste 10 vierkante meter
-Bij een apertuuroppervlakte van meer dan 10 vierkante meter bedraagt de subsidie € 0,30 was (€ 0,25) per kWh jaarlijkse zonne-energiebijdrage.
Hmm bedankt voor de info :) Betekend dit dat er voor de pelletkachel niets wijzigt? De € 500 blijft staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:56

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

JTibben schreef op woensdag 7 december 2016 @ 09:14:
[...]

Hmm bedankt voor de info :) Betekend dit dat er voor de pelletkachel niets wijzigt? De € 500 blijft staan?
Ik lees even mee, overweeg wellicht toch een pelletkachel en is wel fijn om te weten of ik nu een stapje sneller moet lopen voor de aanschaf of niet ;)

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
JTibben schreef op woensdag 7 december 2016 @ 09:14:
[...]

Ik lees hetzelfde verhaal als jij dus tja.....
Maar ik denk dat die hetzelfde blijft want dit benoemen ze biomassa ketel, en die pellets kachels zijn andere catagorie

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik zit overigens nu naar deze te koekeloeren : http://www.pelletkachelki...pelletkachel-civetta-13kw
Maar kan nog niet heel veel ervaringen vinden van dit merk / type.
Sowieso is pelletkachels een totaal nieuw iets voor mij.
Onze huidige inbouwhaard gaat er uit en ik twijfel wat te doen:

- Vervangen voor nieuwe inbouwhaard
- Vervangen voor vrijstaande haard
- Vervangen voor vrijstaande pelletkachel

Een pelletkachel is natuurlijk interessant met die subsidie, ik kan dan een 13kW model nemen voor minder dan ik kwijt ben bij een normale houtkachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roofingburner
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:03
Je hebt ook inbouw pelletkachels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik ben nu inmiddels zover dat ik die muur wel weg wil hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Iemand wees me op de subsidie van CV-pelletkachels. Na wat gelezen te hebben, lijkt het me wel wat. Ik zit niet in een eigen woning, maar toestemming gaat wel lukken (denk ik ;-) ) Een paar vragen (die ik ook aan de installateur vraag, maar goed .. iets met second opinion)

- er hangt ook een reguliere CV. Kan dat naast elkaar werken?
- bv de Biodom CV15 is qua aanschaf compleet gesubsidieerd. Als ik die nu aanschaf, krijg ik dan nog subsidie? Op de site van RVO staat dat ~ 40 miljoen van de 70 is gebruikt.
- waar moet ik op letten bij KW? De Biodom is 17kw en we hebben een flink vrijstaand huis.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Eusebius schreef op woensdag 7 december 2016 @ 11:42:
Iemand wees me op de subsidie van CV-pelletkachels. Na wat gelezen te hebben, lijkt het me wel wat. Ik zit niet in een eigen woning, maar toestemming gaat wel lukken (denk ik ;-) ) Een paar vragen (die ik ook aan de installateur vraag, maar goed .. iets met second opinion)

- er hangt ook een reguliere CV. Kan dat naast elkaar werken?
- bv de Biodom CV15 is qua aanschaf compleet gesubsidieerd. Als ik die nu aanschaf, krijg ik dan nog subsidie? Op de site van RVO staat dat ~ 40 miljoen van de 70 is gebruikt.
- waar moet ik op letten bij KW? De Biodom is 17kw en we hebben een flink vrijstaand huis.
Ja kan naast elkaar, parallel met terug slag klep. Moet al gek zijn wil 17 kW je huis niet warm krijgen. Subsidie dit jaar nog 3200 ,volgend jaar 2500.
Zie uitleg aantal berichten hier boven.
Biodom lx21 is wat groter met vermogen en ook gratis.
Houd je maar vast als je installatie prijs hoort....... Zelf installeren is toch wel bijna noodzaak

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Nou, maak me eens gek ..

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ik ben geen installateur haha, maar de verplichting buffer vat is er anders beginnen ze niet aan, en 1500 montage is vrij normaal. Lees maar tientallen pagina's terug, kom je allemaal tegen hier

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-06 21:33

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

reneeke1970 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 21:39:
[...]

Dat klopt, en als je beetje logisch nadenkt snap je waarom. Aanhanger huren?
Tuurlijk, Snap ik.
Maar aanhangen huren/lenen en 3pallets met pellets er op mikken lukt niet. Dat weegt 3ton. En om een dag vrij te nemen, en 2uur heen, 2uur terug te rijden is niet echt financieel interessant voor mij. En zaterdag kan ik al helemaal niet vrij regelen..

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
reneeke1970 schreef op woensdag 7 december 2016 @ 12:42:
[...]

Ik ben geen installateur haha, maar de verplichting buffer vat is er anders beginnen ze niet aan, en 1500 montage is vrij normaal. Lees maar tientallen pagina's terug, kom je allemaal tegen hier
Vanmiddag geweest, de installateur gaf een offerte van 1200 ~ 1300 voor installatie. Nu hebben we een vrij makkelijke lokatie met rookkanaal en naast CV, dus dat scheelt.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-06 09:23
Iemand ooit wijs geworden uit de regels omtrent de vereisten van het afvoer kanaal? (lees verschillende versies in het topic)

Lees hier de eerste variant:
http://www.pelletkachels....aal-voor-uw-pelletkachel/ :
als u de regelgeving erop naslaat dan ziet u ook dat gastoestellen een uitzondering hebben om door de gevel gemonteerd te mogen worden maar dat dit voor houtgestookte toestellen niet het geval is.
Het rookkanaal mag in de woonkamer enkelwandig wezen maar moet na het verlaten van de kamer en niet bij brandbare delen in de buurt te zitten overgaan op een dubbelwandig rookkanaal.
Dit rookkanaal moet ook afgetimmerd worden volgens het Nederlands bouwbesluit.
Ook dient u uit te monden boven op de woning en buiten het gebied waar valwind aanwezig is, dit is goed uit te rekenen.

En hier de 2e variant:
http://pelletkachelwarmte.nl/rookkanaal-pelletkachel/
Mag een pelletkachel rookkanaal in Nederland?
In Nederland wordt een geveldoorvoer ten behoeven van een pelletkachel veel toegepast. U dient er wel rekening te houden met het zogenaamde 'uitmondingsgebied'. De pelletkachel mag alleen daar uitmonden waar het geen overlast kan veroorzaken aan buren of aan u zelf via ventilatie openingen e.d. Het rook kanaal van een pelletkachel kunt u zoals eerder vermeld ook door een dak, met een eenvoudige dakdoorvoer monteren.

Moet het rookkanaal van een pelletkachel boven de nok uit komen?
Gevelafvoer pelletkachel, rookkanaal van een pelletkachelHet kanaal hoeft niet boven de nok uit te komen, aangezien de pelletkachel over een rookgasventilator beschikt die de rookgassen naar buiten blaast. Aansluiten op een bestaand kanaal is natuurlijk ook mogelijk. Bijkomend voordeel is dat u over een trekkend kanaal beschikt waardoor de rookgasventilator lagere toeren kan draaien wat weer een geluidsreductie opleverd.

!! Een pelletkachel stoot veel minder uit dan een houtkachel. Wel dient men zich te houden aan het Bouwbesluit en de berekening van de (voldoende) afstand tot de buren, ventilatie openingen en deuren en ramen. Belangrijk hierbij is dat er geen overlast wordt veroorzaakt. Het rook kanaal van een pelletkachel kunt u ook door een dak, met een eenvoudige dakdoorvoer monteren.

Deze uitleg loopt nogal uiteen iemand die hier in de praktijk al mee te maken heeft gehad? (Heb gelezen dat de meningen ook binnen de tweakers uiteenlopen maar wellicht heeft iemand al met jurisprudentie te maken gehad bijv.. )

Member of the Ukraine IT Army

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreiTech
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 06:14
Erasmo schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 19:43:
Ik heb een geveluitvoer maar heb de pijp doorgetrokken tot boven de nok, kost niet zo veel extra.
Bedankt voor je reactie. Echter smoelt het bij onze woning niet omdat buitenom boven de nok te krijgen. Ik begrijp als er een gevel uitvoer is dat er continu aanspraak wordt gemaakt op de rookventilator van de kachel. Deze is dus meer aan slijtage onderhevig.

Ik heb erg mijn twijfels om nu wel of niet een gat in de muur te maken voor een pelletkachel :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
BreiTech schreef op donderdag 8 december 2016 @ 11:34:
[...]

Bedankt voor je reactie. Echter smoelt het bij onze woning niet omdat buitenom boven de nok te krijgen. Ik begrijp als er een gevel uitvoer is dat er continu aanspraak wordt gemaakt op de rookventilator van de kachel. Deze is dus meer aan slijtage onderhevig.

Ik heb erg mijn twijfels om nu wel of niet een gat in de muur te maken voor een pelletkachel :?
Naast wat er wel en niet smoelt maak ik me ook wel zorgen wat je verplicht en niet verplicht bent te doen mbt de doorvoer (zie mijn bericht hierboven) maakt niemand zich daar druk om of wordt het wachten op de eerste case bij de Rijdende Rechter ? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
[...]

Die ventilator draait altijd, daarom kan hij juist ook gewoon zijwaarts door de muur. Advies is twee meter hoog want als ventilator dan defect is houd je natuurlijke trek over en dus geen rook binnen. Maar de kachel zal dan toch gelijk uit gaan

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
NIK0 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 11:40:
[...]

Naast wat er wel en niet smoelt maak ik me ook wel zorgen wat je verplicht en niet verplicht bent te doen mbt de doorvoer (zie mijn bericht hierboven) maakt niemand zich daar druk om of wordt het wachten op de eerste case bij de Rijdende Rechter ? :P
Weet niet waar je je specifiek druk om maakt?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Over het feit dat je buren of overburen kunnen gaan klagen dat ze last hebben van je rookkanaal. Hoeven niet eens je huidige buren te zijn maar toekomstige.
We willen graag verduurzamen maar vraag me af of de wetten hier voor al aangepast zijn aangezien een pelletkachel geen openhaard is. (als je alleen al de interpretatie leest van de 2 pelletkachels hierboven lees je tegengestelde verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
NIK0 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 12:24:
Over het feit dat je buren of overburen kunnen gaan klagen dat ze last hebben van je rookkanaal. Hoeven niet eens je huidige buren te zijn maar toekomstige.
We willen graag verduurzamen maar vraag me af of de wetten hier voor al aangepast zijn aangezien een pelletkachel geen openhaard is. (als je alleen al de interpretatie leest van de 2 pelletkachels hierboven lees je tegengestelde verhalen.
Zoals jij noemt optie 1 gaat over hout kachels en dat is een pellets kachel niet.
Optie 2 klopt helemaal. Theoretische regelgeving die in praktijk word gebracht bij een conflict. Dus als je nou zorgt dat je het niet over de schutting tegen het keukenraam van de buren laat blazen hebben ze niks om te klagen toch?
Je moet de regels van een afzuigkap eens zoeken, kun je meer problemen van verwachten

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
reneeke1970 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 12:36:
[...]

Zoals jij noemt optie 1 gaat over hout kachels en dat is een pellets kachel niet.
Optie 2 klopt helemaal. Theoretische regelgeving die in praktijk word gebracht bij een conflict. Dus als je nou zorgt dat je het niet over de schutting tegen het keukenraam van de buren laat blazen hebben ze niks om te klagen toch?
Je moet de regels van een afzuigkap eens zoeken, kun je meer problemen van verwachten
Klopt de eerste site heeft als stelling dat gevel doorvoer alleen geldig is voor GAS toestellen.
Een pelletkachel is geen GAS toestel. Quote: "Een pellet is samengeperste vorm van houtsnippers (meestal restafval) in de vorm van een cilinder" ..het woordje hout staat er niet voor niks :)

Ach ga me eerst nog 'ns verder verdiepen in het pellet verhaal wat een markt: tig merken, tig opties, afwegingen genoeg om over na te denken maar de afvoer is bij niemand hier een zorgenkindje als ik het zo lees dus dat is positief..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Offerte binnen voor leveren en plaatsen van een Magikal Cuba (13kW) pelletkachel.
De offerte bevat:
- Pelletkachel
- Diverse stukken pijp, verlopen, kit etc.
- Arbeidsloon voor plaatsen en aansluiten op bestaand rookkanaal, inclusief inkorten dubbelwandige pijp die uit het plafond steekt,
- 56 zakken pellets (geen idee merk/type/inhoud, nog opgevraagd)

Totaal: 2775,- (daar gaat dan nog 660,- subsidie vanaf).
De pellets op de offerte kosten 224,- euro. Het kan natuurlijk goedkoper door die pellets niet te doen, maar als het tientjes werk word boeit dat niet zoveel. Hoef ik niet zelf te slepen of transportkosten ergens anders te betalen.

Volgens mij al met al niet verkeer dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
NIK0 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 13:15:
[...]

Klopt de eerste site heeft als stelling dat gevel doorvoer alleen geldig is voor GAS toestellen.
Een pelletkachel is geen GAS toestel. Quote: "Een pellet is samengeperste vorm van houtsnippers (meestal restafval) in de vorm van een cilinder" ..het woordje hout staat er niet voor niks :)

Ach ga me eerst nog 'ns verder verdiepen in het pellet verhaal wat een markt: tig merken, tig opties, afwegingen genoeg om over na te denken maar de afvoer is bij niemand hier een zorgenkindje als ik het zo lees dus dat is positief..
Pellets van graan, of papier of gedroogde bladeren etc.
Kunt zelfs machine kopen om zelf te maken met brandstof naar keuze.....

Maar zolang geen overlast is heb je geen probleem. Afzuigkap mag ook niet naar buren, afzuigen ventilator ook niet, gas ketel ook niet. Geen enkele vorm van geluid, stoom, rook mag dat

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
reneeke1970 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 13:26:
[...]

Maar zolang geen overlast is heb je geen probleem. Afzuigkap mag ook niet naar buren, afzuigen ventilator ook niet, gas ketel ook niet. Geen enkele vorm van geluid, stoom, rook mag dat
Heb een "verhit" (no pun intended) gevonden omtrent dit onderwerp:
http://pelletkachelforum....fvoer-van-het-rookkanaal/

Plus het longsfonds is zich er ook mee aan het bemoeien.. :
https://rookoverlast.file...ok-standpuntlongfonds.pdf

Ben het nog aan het doorlezen, voor alle tweakerbroeders: doe er je voor/nadeel mee 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
reneeke1970 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 13:26:
[...]

Kun je zelf pellets maken? Dit wordt steeds interessanter vind ik :-) Ook gesnipperd hout? En wat voor machine?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Koffie schreef op donderdag 8 december 2016 @ 13:19:
[..]
De pellets op de offerte kosten 224,- euro. Het kan natuurlijk goedkoper door die pellets niet te doen, maar als het tientjes werk word boeit dat niet zoveel. Hoef ik niet zelf te slepen of transportkosten ergens anders te betalen.
56 zakken plospan van 14 kg voor 224,-
Niet overdreven duur als ik zo vlug google?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:30
Eusebius schreef op donderdag 8 december 2016 @ 14:12:
[...]

Kun je zelf pellets maken? Dit wordt steeds interessanter vind ik :-) Ook gesnipperd hout? En wat voor machine?
YouTube: Inwoner van Gees laat kachel branden op bladafval

http://www.zelfpelletsmak...etpers-electrische-motor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Eusebius schreef op donderdag 8 december 2016 @ 14:12:
[...]

Heb me er niet in verdiept, is alleen een pers denk ik, hout versnipperen doet weer ander apparaat. Maar staat gewoon op marktplaats hoor, als je zoekt op houtpellets kom je het tegen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[...]

Tsjah ik weet natuurlijk niet hoe je huis eruit ziet, maar opzich valt het wel mee imho.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Even een vraagje tussendoor : ik verbaas mij dat een pelletkachel zo'n smalle pijp nodig heeft, weet iemand waarom dat zo is?
Mijn aankomende pelletkachel heeft een rookgaskanaal van 80mm, mijn huidige kachel 180mm. Een aardig verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:13

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Rookgasventilator vs natuurlijke trek :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Koffie schreef op donderdag 8 december 2016 @ 19:41:
Even een vraagje tussendoor : ik verbaas mij dat een pelletkachel zo'n smalle pijp nodig heeft, weet iemand waarom dat zo is?
Mijn aankomende pelletkachel heeft een rookgaskanaal van 80mm, mijn huidige kachel 180mm. Een aardig verschil.
Dat komt omdat ventilator mee helpt. Vanaf bepaalde lengte, ik dacht vanaf 5 meter, adviseren ze 100 te nemen voor minder weerstand.
Tijdens verbranding blaast ie ook helemaal niet hard, alleen even als hij brander kamer reinigt gaat turbo aan, en juist dan moet hij niet teveel weerstand hebben vermoed ik omdat hij dan zijn brander niet schoon krijgt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Aha, dank voor de info (Y)

Nu heb ik een dubbelwandige pijp door mijn huis. Mijn huidige houtkachel is een inbouw. Ik weet dat er tenminste tot onder het plafond een dubbelwandige zit, hoe die daar verder naar de kachel gaat weet ik niet (muur zit dicht :P ), maar daar kom ik volgende week wel achter als ik de muur eruit sloop.
De verkoper van de pelletkachel sluit de boel aan en zorgt voor inkorten en ombouwen van de pijp.
Vond alleen dat verschil tussen oude en nieuwe zo groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTibben
Gisteren even bij een pelletkachel winkel wezen kijken en daar hadden ze de MCZ Mood staan. Helaas was deze niet aangesloten dus ik kon hem niet zien branden maar ik was positief verrast over de looks en mogelijkheden van deze kachel. Ook de Nordic Fire Natura 7 hadden ze daar maar daar was ik negatief voer verrast. Ben bang dat de Mood wel wat duurder is, maar goed. Als er een afvoerkanaal is, is het dan makkelijk zelf aansluiten of moet dat echt door kenners gedaan worden? En weet iemand een goed adres voor pelletkachels in het oosten van het land waar ze MCZ verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Als je een bestaand kanaal hebt (pijp, geen gemetselde) dan is het een kwestie van een verloop erop, pijp richting je kachel , T-stuk erop en klaar.
Als ik mijn dubbelwandige pijp niet moest inkorten had ik het ook wel zelf gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Koffie schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 10:06:
Als je een bestaand kanaal hebt (pijp, geen gemetselde) dan is het een kwestie van een verloop erop, pijp richting je kachel , T-stuk erop en klaar.
Als ik mijn dubbelwandige pijp niet moest inkorten had ik het ook wel zelf gedaan.
Kwestie van zaag pakken toch?
Jij kunt wel met een broek stuk gebruik maken van je dubbelwandige pijp om buitenlucht aan te laten zuigen ipv kamer lucht

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTibben
reneeke1970 schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 10:21:
[...]

Kwestie van zaag pakken toch?
Jij kunt wel met een broek stuk gebruik maken van je dubbelwandige pijp om buitenlucht aan te laten zuigen ipv kamer lucht
De MCZ Mood is uitgerust met wat zij noemen het Oyster systeem. Dit haalt lucht van buiten door (ik denk) een concentrische pijp. het lijkt mij dat dit een groot voordeel is omdat er dan geen koude lucht van buiten in de woonkamer komt. Hierdoor zullen er minder pellets verbrand hoeven worden ga ik van uit.

Ook zag ik een pelletkachel een hoop vuurwerk maken. Een ventilator ging hard blazen waardoor alle pellets in het branderbakje naar buiten werden geblazen, waarom doet hij dit? Kan me voorstellen dat dit is om de as er uit te blazen, maar hij deed dit 2 keer in de tijd dat ik daar was, en het maakt best veel geluid.

[ Voor 8% gewijzigd door JTibben op 09-12-2016 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roofingburner
Misschien een idee om eens in het najaar te kijken of we tot een groepsaankoop pellets kunnen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
JTibben schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 10:39:
[...]

De MCZ Mood is uitgerust met wat zij noemen het Oyster systeem. Dit haalt lucht van buiten door (ik denk) een concentrische pijp. het lijkt mij dat dit een groot voordeel is omdat er dan geen koude lucht van buiten in de woonkamer komt. Hierdoor zullen er minder pellets verbrand hoeven worden ga ik van uit.

Ook zag ik een pelletkachel een hoop vuurwerk maken. Een ventilator ging hard blazen waardoor alle pellets in het branderbakje naar buiten werden geblazen, waarom doet hij dit? Kan me voorstellen dat dit is om de as er uit te blazen, maar hij deed dit 2 keer in de tijd dat ik daar was, en het maakt best veel geluid.
Aangezogen lucht is alleen voor verbranding, komt natuurlijk nooit in je kamer. Zit gewoon achter op je kachel maar daar kan slang op zodat je niet de warme lucht uit je kamer weg zuigt.
En inderdaad dat blazen is software matig om brander te reinigen, maar hoe vaak dit zou moeten geen idee....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roofingburner
De kachel dient zo ingesteld te staan dat de pellet 'zachtjes wiegen' in de branderbak. Als de pellets eruit geblazen worden dan staat de kachel niet juist ingesteld. Je hebt sowieso dat er veel as naast de bak valt en dat er vonken uit de branderbak schieten, maar dat is niet erg. Een verkeerde afstelling dus wel.

En de afstelling is afhankelijk van het rookkanaal en de gebruikte pellets dus mogelijk moet je de instellingen nalopen als je het kanaal zou aanpassen of andere pellets zou gaan stoken.

Advies, bel eens met een lokale pelletkachelboer en vraag of hij langs wil komen om de boel af te stellen. Kosten: relatief laag, ik was dit jaar 20 euro kwijt voor het afstellen.

Plezier, ja, want we hebben nu véél minder vervuiling in de kachel, het ruitje blijft veel schoner en de kachel brand rustiger en zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:15
JTibben schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 09:44:
Gisteren even bij een pelletkachel winkel wezen kijken en daar hadden ze de MCZ Mood staan. Helaas was deze niet aangesloten dus ik kon hem niet zien branden maar ik was positief verrast over de looks en mogelijkheden van deze kachel. Ook de Nordic Fire Natura 7 hadden ze daar maar daar was ik negatief voer verrast. Ben bang dat de Mood wel wat duurder is, maar goed. Als er een afvoerkanaal is, is het dan makkelijk zelf aansluiten of moet dat echt door kenners gedaan worden? En weet iemand een goed adres voor pelletkachels in het oosten van het land waar ze MCZ verkopen?
Kun je wat meer toelichten mbt de Nordic?
Wij hebben deze sinds maart en zijn er zeer tevreden over.

BTW mocht iemand deze pelletkachel in werking zien: woon in Apeldoorn

Asus PP-DLW - 2 x Intel Xeon 3,06 - 1Gb RAM - Coolermaster CM Stacker - 29160 - Seagate 18Gb 15k -=- 2 x LG L1910B 19" TFT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTibben
wezep schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 12:32:
[...]

Kun je wat meer toelichten mbt de Nordic?
Wij hebben deze sinds maart en zijn er zeer tevreden over.

BTW mocht iemand deze pelletkachel in werking zien: woon in Apeldoorn
Ik had verwacht dat het raam wat groter zou zijn, en verder kan ik niet echt de vinger er op leggen, maar ik was niet overtuigd genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik kan het even zo snel niet vinden, maar hoe warm word de buitenkant van een pellekachel gemiddeld? Is dat vergelijkbaar met een stalen houtkachel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Roofingburner schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 10:57:
Misschien een idee om eens in het najaar te kijken of we tot een groepsaankoop pellets kunnen komen?
Ik ben voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Koffie schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 20:37:
Ik kan het even zo snel niet vinden, maar hoe warm word de buitenkant van een pellekachel gemiddeld? Is dat vergelijkbaar met een stalen houtkachel ?
Een dichte kachel alleen voor CV blijft helemaal koud.
Zon kamer model vermoed ik blijft ook koud voor de elektronica, warmte word verspreid door ventilator. Maar weet dus zeker, heb zon ding niet

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-06 21:33

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

reneeke1970 schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 11:17:
[...]

Een dichte kachel alleen voor CV blijft helemaal koud.
Zon kamer model vermoed ik blijft ook koud voor de elektronica, warmte word verspreid door ventilator. Maar weet dus zeker, heb zon ding niet
De buitenkant rondom blijft hooguit handwarm. Alleen de "stalen" deur+glas waar de brander achter zit word erg heet.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Ik heb hier een rookkanaal van 100mm, 8 meter lang.
De kachel wordt vooral aan de ruit erg warm, de rest ( majolika) handwarm tot vrij warm.
Gisteren eerste stroomstoring gehad, gaat gewoon ruistig uit, zonder rook in de kamer.
Rook uit een pelletkachel is allen heel kort tijdens opstarten, echt niet de moeite.
Of je moet slechte pellets hebben.
En ruiken doe je hem ook niet.

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
patrickvanvalen schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 23:25:
Ik heb hier een rookkanaal van 100mm, 8 meter lang.
De kachel wordt vooral aan de ruit erg warm, de rest ( majolika) handwarm tot vrij warm.
Gisteren eerste stroomstoring gehad, gaat gewoon ruistig uit, zonder rook in de kamer.
Rook uit een pelletkachel is allen heel kort tijdens opstarten, echt niet de moeite.
Of je moet slechte pellets hebben.
En ruiken doe je hem ook niet.
Rook is onverbrand,mijn collega had dat ook maar hij kon de snelheid van toevoer programmeren tijdens opstart fase, beetje langzamer en toen rook weg

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Gisteren de laatste zak erin gedaan die ik bij de kachel cadeau kreeg. Heb het dit hele seizoen uit te weten houden met 140kg, vandaar dat ik maar een halve pallet per keer wil bestellen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239170

Misschien een hele stomme vraag maar ik heb zo eens rond gekeken naar pelletkachels en moet me er nog verder in verdiepen maar op sommigen kun je zelfs geld toekrijgen middels subsidie? Nu is geld niet het belangrijkste en er zal vast een catch in zitten maar ik zou gek zijn om me er nu niet in te gaan verdiepen. Nu de vraag, stel ik schaf er eentje aan maar kan deze niet meteen definitief plaatsen. Hoe verplaats je zo'n ding indien nodig? Ik weet dat er diverse merken en types zijn maar ik kan niet vinden hoe eea in elkaar zit cq in elkaar gezet moet worden. Bestaan deze uit losse onderdelen of is het doorgaans 1 blok?

Nu zag ik ook een kachel €200 goedkoper aangeboden in Duitsland, met vervoer à €99 nog steeds goedkoper dan in Nederland. Geldt deze regeling ook bij in het buitenland aangeschafte kachels? Voor de zekerheid, apparaat wordt in Nederland geïnstalleerd zoals de voorwaarden stellen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Anoniem: 239170 schreef op maandag 12 december 2016 @ 14:54:
Misschien een hele stomme vraag maar ik heb zo eens rond gekeken naar pelletkachels en moet me er nog verder in verdiepen maar op sommigen kun je zelfs geld toekrijgen middels subsidie? Nu is geld niet het belangrijkste en er zal vast een catch in zitten maar ik zou gek zijn om me er nu niet in te gaan verdiepen. Nu de vraag, stel ik schaf er eentje aan maar kan deze niet meteen definitief plaatsen. Hoe verplaats je zo'n ding indien nodig? Ik weet dat er diverse merken en types zijn maar ik kan niet vinden hoe eea in elkaar zit cq in elkaar gezet moet worden. Bestaan deze uit losse onderdelen of is het doorgaans 1 blok?

Nu zag ik ook een kachel €200 goedkoper aangeboden in Duitsland, met vervoer à €99 nog steeds goedkoper dan in Nederland. Geldt deze regeling ook bij in het buitenland aangeschafte kachels? Voor de zekerheid, apparaat wordt in Nederland geïnstalleerd zoals de voorwaarden stellen. ;)
Ik zou in ieder geval dit draadje even verder terug gaan lezen.
Daar vind je alle antwoorden op de vragen die je nu stelt.
Ook even kijken bij het rvo.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Als dat ding op het document van RVO staat en je hebt een factuur en dat ding aantoonbaar in huis krijg je idd subsidie.
Zelf ook nog even in het buitenland rondgekeken, maar voor amper 100 euro winst (na transportkosten) ga ik niet zelf importeren. Veel te veel gedoe met garantie en service vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Koffie schreef op maandag 12 december 2016 @ 16:31:
Als dat ding op het document van RVO staat en je hebt een factuur en dat ding aantoonbaar in huis krijg je idd subsidie.
Zelf ook nog even in het buitenland rondgekeken, maar voor amper 100 euro winst (na transportkosten) ga ik niet zelf importeren. Veel te veel gedoe met garantie en service vragen.
Na wat zoekwerk zie ik hier toch ook maar vanaf, desbetreffende ketels is weinig over te vinden helaas. Aanbieder in Nederland (via MP) geeft ook alleen meldcode bij navraag maar als je fabrieksrenders gebruikt is het niet zo moeilijk erachter te komen om welke ketel het gaat. Tot zover kom ik op de volgende keuzes die (zo goed als) gratis te vinden zijn:

Victoria-05 16.5 Classic (Bulgaars) €2800
Elektromet EKO KWP MDP 15 (Pools) €3181 (gratis thuisbezorgd)
Biodom C15/LX (Sloveens) €3200

Dit zijn prijzen bij Nederlandse aanbieders, ik laat het idee maar even varen om met zulke onbekende producten een importavontuur aan te gaan. De eerste en de Biodom spreken me het meest aan vanwege het beperkte formaat maar ik kan er geen installatiehandleiding van vinden, niet dat het nou zo ingewikkeld is maar ik zou graag zien of en hoever eea demontabel is. Ik ga het niet voor elkaar krijgen om hem bij levering meteen een definitieve plek te geven...

Iemand die wellicht wat meer info over deze ketels heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Zon ketel is niet te demonteren, jou eerste is bij mij onderweg via de nl leverancier van marktplaats

Www.v05.bg
Rechts boven op Engels klikken

[ Voor 18% gewijzigd door reneeke1970 op 13-12-2016 15:47 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:07
reneeke1970 schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 14:56:
Zon ketel is niet te demonteren, jou eerste is bij mij onderweg via de nl leverancier van marktplaats

Www.v05.bg
en de vraag is nu... voor welke prijs? ;)

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Icekiller2k6 schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 16:23:
[...]

en de vraag is nu... voor welke prijs? ;)
Voor 2800......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

reneeke1970 schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 14:56:

Www.v05.bg
Die had ik inderdaad gevonden en ik kan het zelfs in de originele taal lezen. ;)
Ik kan daar maar 1 shop vinden die hem verkoopt en dan ook nog eens vrij goedkoop voor €1200. De distributeurs in het lijstje uit de handleiding hebben hem niet (meer) in het assortiment. Ook kan ik geen (Bulgaarse) reviews vinden maar wat ik zo lees in de handleiding lijkt het best een leuk ding met redelijk wat instelmogelijkheden. Ik ga het gokje ook wagen, waarom niet? :)

Blijft wel dat ik geen idee heb hoe ik eea op zijn plek ga krijgen of verkijk ik me op het gewicht? Mooiste zou zijn twee trappen omhoog op de plek van of naast de CV. Second best (goed genoeg voor mij :+ ) maar met ontzettend lage WAF is in de woonkamer. :P
(in dat laatste geval hoop ik dat het ding wat warmte uitstraalt cq slecht geïsoleerd is want dan krijg ik het nog wel verkocht.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:07
Anoniem: 239170 schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 22:38:
[...]

(in dat laatste geval hoop ik dat het ding wat warmte uitstraalt cq slecht geïsoleerd is want dan krijg ik het nog wel verkocht.)
Normaal is er altijd wel stralingswarmte.. :)

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syndroom
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-05 09:10
Bij ons komen ze op 7 januari de pelletkachel instaleren, in belgie dus zonder subsidies e.d.
Maar ik monitor al een tijdje onze verwarmingskost dus hoop alleszins een mooi verslagje te kunnen plaatsen na de winter!

Wat je zelf doet, heb je toch maar mooi zelf gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
[...]

Die had ik inderdaad gevonden en ik kan het zelfs in de originele taal lezen. ;)
Ik kan daar maar 1 shop vinden die hem verkoopt en dan ook nog eens vrij goedkoop voor €1200. De distributeurs in het lijstje uit de handleiding hebben hem niet (meer) in het assortiment. Ook kan ik geen (Bulgaarse) reviews vinden maar wat ik zo lees in de handleiding lijkt het best een leuk ding met redelijk wat instelmogelijkheden. Ik ga het gokje ook wagen, waarom niet? :)

Blijft wel dat ik geen idee heb hoe ik eea op zijn plek ga krijgen of verkijk ik me op het gewicht? Mooiste zou zijn twee trappen omhoog op de plek van of naast de CV. Second best (goed genoeg voor mij :+ ) maar met ontzettend lage WAF is in de woonkamer. :P
Twee trappen omhoog zou ik niet zien zitten, of het moet brede trap zijn dat je met vieren omhoog loopt. Waarom neem je die andere dan niet met het venstertje, die geeft tien procent warmte in kamer af en de rest aan CV water. Maarja die is wel 700 euro, totaal 1100 duurder dus.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Houd er ook rekening mee dat als je de pellet-cv kachel op zolder zet, je dan ook de zakken met pellets naar zolder mag sjouwen.....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:55

blitzkrieg

Whoop Whoop!

ZeRoC00L schreef op woensdag 14 december 2016 @ 09:30:
Houd er ook rekening mee dat als je de pellet-cv kachel op zolder zet, je dan ook de zakken met pellets naar zolder mag sjouwen.....
Wordt je er 2x warm van. :P

Laatst kwam er een pelletkachel langs met een 2e luchtaansluiting van volgens mij ø80 die je via een kanaal naar een andere kamer kan leiden. Weet iemand toevallig nog welk model dat was?

[ Voor 25% gewijzigd door blitzkrieg op 14-12-2016 10:35 ]

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:57
[...]

Laat je goed informeren! Het is niet iets wat je even neerzet, zoals een tv of computer.

Een pellet biomassa ketel zou ik niet op zolder zetten. Je gaat je een breuk sjouwen aan pellet zakken, tenzij je een mooi oplossing gaat bedenken met een grote reserve tank die door een vrachtwagen/apparaat van buiten aangevuld wordt.

Een pellet kachel (plaatselijke warmte) is nog het meest eenvoudige, daar heb je eigenlijk alleen stroom en een afvoer naar buiten voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Koffie schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 20:37:
Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1612/202592/yd1h2ieG.jpg

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1612/202591/vCg9zNBU.jpg

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1612/202587/j9a7u3d2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1612/202588/UZlfjGDY.jpg

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1612/202589/Qzc4thWO.jpg

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1612/202590/wn0PJMVP.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

blitzkrieg schreef op woensdag 14 december 2016 @ 10:30:
[...]
Laatst kwam er een pelletkachel langs met een 2e luchtaansluiting van volgens mij ø80 die je via een kanaal naar een andere kamer kan leiden. Weet iemand toevallig nog welk model dat was?
Zoeken op kanalisatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

reneeke1970 schreef op woensdag 14 december 2016 @ 09:20:
[...]

Twee trappen omhoog zou ik niet zien zitten, of het moet brede trap zijn dat je met vieren omhoog loopt. Waarom neem je die andere dan niet met het venstertje, die geeft tien procent warmte in kamer af en de rest aan CV water. Maarja die is wel 700 euro, totaal 1100 duurder dus.....
De grap is natuurlijk het zo goedkoop mogelijk te houden, als er €700 eigen geld in zou moeten zou ik er niet eens over nadenken. Dat geld heb ik hiervoor simpelweg niet beschikbaar op het moment. ;)

Ik ga het thuis nog eens droppen dat hij best in een hoekje van de kamer kan, andere ruimtes heb ik niet beschikbaar op de begane grond helaas... Voordeel is wel dat hij vrij makkelijk opgenomen kan worden in het CV circuit. Ik ga vanmiddag eens in kaart brengen hoe eea nu eigenlijk zit, sww erin meenemen is best leuk maar die boiler zou dan op zolder moeten komen. Nu weet ik dat deze ketels een retour aanhouden van 50graden (de Victoria spreekt echter van 45) maar je wil het er zo warm mogelijk in neem ik aan?
blitzkrieg schreef op woensdag 14 december 2016 @ 10:30:
[...]

Wordt je er 2x warm van. :P

Daar zijn er meerdere van, kanalisatie noemen ze dat. Dielle heeft ze (zelfs met 3 uitgangen) maar volgens mij de meeste merken wel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Anoniem: 239170 schreef op woensdag 14 december 2016 @ 13:21:
[...]

De grap is natuurlijk het zo goedkoop mogelijk te houden, als er €700 eigen geld in zou moeten zou ik er niet eens over nadenken. Dat geld heb ik hiervoor simpelweg niet beschikbaar op het moment. ;)

Ik ga het thuis nog eens droppen dat hij best in een hoekje van de kamer kan, andere ruimtes heb ik niet beschikbaar op de begane grond helaas... Voordeel is wel dat hij vrij makkelijk opgenomen kan worden in het CV circuit. Ik ga vanmiddag eens in kaart brengen hoe eea nu eigenlijk zit, sww erin meenemen is best leuk maar die boiler zou dan op zolder moeten komen. Nu weet ik dat deze ketels een retour aanhouden van 50graden (de Victoria spreekt echter van 45) maar je wil het er zo warm mogelijk in neem ik aan?

[...]

Daar zijn er meerdere van, kanalisatie noemen ze dat. Dielle heeft ze (zelfs met 3 uitgangen) maar volgens mij de meeste merken wel. ;)
De minimale retour van 45 is nodig om interne boiler niet te ver af te koelen voor condens vorming in brander. Die 45 behoud je enkel door het plaatsen van een meng ventiel, dit is dus ook noodzakelijk. Gewoon simpele nemen voor 30 euro

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:52
In het nieuws : http://nos.nl/artikel/214...gt-mijn-vrienden-weg.html

Ongeacht kachel/pallet kachel, elke vorm van hout verbranden, daar geldt de boodschap wel voor...

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Ik wil ook de vuurkorf en bbq niet ruiken van de buren......
Mensen zijn soms zeikerds.....

1 PVoutput . Dongen NB

• blissard
  • Laatst online: 14:50
reneeke1970 schreef op donderdag 15 december 2016 @ 10:14:
Precies, en anderen zijn soms asociaal.....

Rekening houden met elkaar is soms ook lastig. Maar het komt wel altijd van 2 kanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:30
reneeke1970 schreef op donderdag 15 december 2016 @ 10:14:
En ondertussen schijt de kat/hond van diezelfde klagers de hele buurt onder en rijden ze waarschijnlijk in een 20 jaar oude enorm vervuilende auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-06 13:24
De biodom c15 is al moeilijk leverbaar. Is het voor de subsidie noodzakelijk om de ketel in huis te hebben of lukt het nog om dit op tijd erdoor te jagen?

Voor de woonkamer gaan we voor een "losse" pelletkachel.. Er zit al een schoorsteen, moet hier dubbelwandige buis door of enkel? En trek ik er dan een extra door voor het aanvoeren van verse lucht of laat ik de binnenlucht opslokken door de kachel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zo vandaag aardig wat stappen gemaakt.
Er is nogal een verbouwinkje nodig om van (de inmiddels verwijderde) inbouwhaard naar vrijstaande pellethaard te gaan.
De stukadoor kwam langs om de onderlaag op de muren aan te brengen (was nodig wegens verwijderen muurtjes), daarna kwam de kachelboer langs om de enorm dikke dubbelwandige pijp in te korten.
We hebben deze ingekort tot boven het (gipsen) plafond. Het verloop van 200mm naar 80mm kan dan in het plafond terecht komen, zodat er alleen een 80mm pijpje uit het plafond komt.
Helaas moet ik wachten tot eind van de week de 2e laag met spachtelputz erop kan en pas dan kan de kachel geplaatst worden.
Kachel zal dus helaas na de kerst worden, maar iig heb ik met de kerst tenminste een knappe muur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
jantje112 schreef op maandag 19 december 2016 @ 15:29:
De biodom c15 is al moeilijk leverbaar. Is het voor de subsidie noodzakelijk om de ketel in huis te hebben of lukt het nog om dit op tijd erdoor te jagen?

Voor de woonkamer gaan we voor een "losse" pelletkachel.. Er zit al een schoorsteen, moet hier dubbelwandige buis door of enkel? En trek ik er dan een extra door voor het aanvoeren van verse lucht of laat ik de binnenlucht opslokken door de kachel?
Ik hoef je vast niet te vertellen dat ie voor subsidie aangesloten moet zijn. Maar aangezien subsidie wijzigt volgend jaar zou bij mij aanvraag toch dit jaar de deur uit gaan. Als ze willen controleren ben ik op wintersport......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-06 13:24
reneeke1970 schreef op maandag 19 december 2016 @ 17:38:
[...]

Ik hoef je vast niet te vertellen dat ie voor subsidie aangesloten moet zijn. Maar aangezien subsidie wijzigt volgend jaar zou bij mij aanvraag toch dit jaar de deur uit gaan. Als ze willen controleren ben ik op wintersport......
Klopt, maar ik heb nog niemand vernomen waar de controle ook daadwerkelijk geweest is. Overigens komt deze ketel hemelsbreed 1 meter van de cv af, dus even aansluiten zou ook te doen moeten zijn met een controle.

Heb jij die ketel van marktplaats al binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
jantje112 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 08:37:
[...]

Klopt, maar ik heb nog niemand vernomen waar de controle ook daadwerkelijk geweest is. Overigens komt deze ketel hemelsbreed 1 meter van de cv af, dus even aansluiten zou ook te doen moeten zijn met een controle.

Heb jij die ketel van marktplaats al binnen?
Nee nog niet, maar was ook bekend dat drie weken levertijd op zat

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b_weijenberg
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-03 14:05
Ter info: MCZ pellet kachels kunnen nu ook met de RFXCOM RFXtrx433 aangestuurd worden door de volgende huisautomatiseringsprogramma's: Domoticz, Homeseer en EventGhost.
Deze oplossing vervangt de standaard MCZ afstandsbediening en biedt ook de mogelijkheid om de kachel op afstand te besturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Laatst online: 21-05 10:57
Is bekend tot wanneer de subsidies op pallet-cv-ketels lopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
stefijn schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 10:38:
31/12/2020
http://www.rvo.nl/subsidi...subsidie-duurzame-energie

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:02
b_weijenberg schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 09:48:
Ter info: MCZ pellet kachels kunnen nu ook met de RFXCOM RFXtrx433 aangestuurd worden door de volgende huisautomatiseringsprogramma's: Domoticz, Homeseer en EventGhost.
Deze oplossing vervangt de standaard MCZ afstandsbediening en biedt ook de mogelijkheid om de kachel op afstand te besturen.
Cool! _/-\o_

Veel flexibeler dan die veel te dure SMS oplossing van MCZ zelf. Hier ga ik iets mee doen binnenkort.
Bedankt voor de hint!

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 28kWh Thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 858695

Goedenavond, Ik zag dat er wordt gesproken over onze Dielle pelletkachels en dat er twijfels waren hoe lang wij al bezig zijn met de ontwikkeling van de Dielle bodemvoeder.
In 2006 zijn wij hiermee gestart en uiteraard hebben wij ook onze tegenslagen gekend.
Wij werken met meer dan 40 dealers in Nederland welke zich nog steeds uitbreid en hebben ook gekozen om sommige dealers te laten vallen.
zij geen training wilden volgen en al snel de kachel schuld gaven.
Uiteraard zal dat ook wel eens gebeurd zijn daar we nog altijd met elektronica en mechanica werken maar dan lossen wij het op!

Even voor de duidelijkheid:

Wij werken met één motor die een ketting aandrijft waar weer twee vijzels aan gekoppeld zitten.
vijzel één brengt de pellets naar vijzel twee en vijzel twee drukt de pellets opzij en dan omhoog.
Door dit systeem worden asresten automatisch over de rand gedrukt en is verstopping niet mogelijk ook niet bij rotzooi pellets (wat ik overigens niet aanraad om te stoken) als de pelletkachel uitdooft zal de Dielle het stoppen met pellets toe te voeren en wordt de rookgas motor lager gezet waardoor het as op het vuur blijft liggen en deze inkapselt.
Zodra de kachel moet starten kan hij dit binnen vier uur doen zonder gebruik te maken van de gloeipen.
Het vuur is rustiger omdat wij geen asresten uit de branderbak hoeven te trekken en hierdoor voor de wisselaar meer tijd bieden om de warmte af te nemen.
Ook kunnen wij 4 weken lang met een aslade doen 15kg pellets is gemiddeld 250 gram as.
Ons fijnstof niveau ligt ook stukken lager en is bij de meeste toestellen slechts 6ppm.
Op de vraag of er gebrikerservaringen zijn zullen wij onze dealers vragen of klanten wat ervaringen willen gaan delen en zullen deze site aan hen doorgeven en uiteraard ook de ervaring op onze eigen site plaatsen.

Mocht u vragen hebben kunt u altijd terecht bij onze officiële dealers, de groothandel Have verwarming of gewoon bij ons.

Met vriendelijke groet,
Dielle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 858695

stefijn schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 10:38:
Wordt volgend jaar weer verlengd echter gaat de subsidie voor ketels tot 40kw met €700,- naar beneden.

zie ook https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2016-67087.html

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 858695 op 20-12-2016 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Laatst online: 21-05 10:57
Anoniem: 858695 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 22:35:
[...]

Wordt volgend jaar weer verlengd echter gaat de subsidie voor ketels tot 40kw met €700,- naar beneden.
Oke, beter dan niks. Stomme vraag, maar hoeveel Kw heeft een CV-pellet-ketel?

[ Voor 10% gewijzigd door Stefke op 21-12-2016 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik wil de Italfuoco Julia aan gaan schaffen, maar kan niets terugvinden over het stroomverbruik. Kan me niet voorstellen dat het heel veel is, maar na alle inspanningen om zo weinig mogelijk stroom te verbruiken wil ik de kachel niet aanschaffen voordat ik hier meer over weet.

Heeft iemand een idee waar ik aan moet denken qua verbruik per uur?

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
--Erik-- schreef op woensdag 21 december 2016 @ 11:22:
Ik wil de Italfuoco Julia aan gaan schaffen, maar kan niets terugvinden over het stroomverbruik. Kan me niet voorstellen dat het heel veel is, maar na alle inspanningen om zo weinig mogelijk stroom te verbruiken wil ik de kachel niet aanschaffen voordat ik hier meer over weet.

Heeft iemand een idee waar ik aan moet denken qua verbruik per uur?
Ik meen opstarten 300 watt en daarna 75,daar zit ook de CV pomp al bij.

Oh wacht, Julia is dat kamer model toch? Die heeft geen waterpomp

[ Voor 6% gewijzigd door reneeke1970 op 21-12-2016 11:31 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
reneeke1970 schreef op woensdag 21 december 2016 @ 11:30:
[...]

Ik meen opstarten 300 watt en daarna 75,daar zit ook de CV pomp al bij.

Oh wacht, Julia is dat kamer model toch? Die heeft geen waterpomp
Klopt, geen CV aansluiting. Bij het opstarten een piek lijkt me logisch, maar wat doet het verbruik daarna?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
75watt min 45 van waterpomp, dus haast niks.
Maar misschien zijn hier gebruikers die het gemeten hebben???

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoHoorn
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-06 22:38
ff vraagje krijg je ook subsidie als je een hete lucht pelletkachel voor de woonkamer en een pelletketel aanschaft?
De pelletketel moet dan voor de warmtebuffer zorgen en dat de overige kamers en zolder warm worden. Is de warmtevraag van de overige kamers per kamer te sturen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
MarcoHoorn schreef op woensdag 21 december 2016 @ 17:47:
ff vraagje krijg je ook subsidie als je een hete lucht pelletkachel voor de woonkamer en een pelletketel aanschaft?
De pelletketel moet dan voor de warmtebuffer zorgen en dat de overige kamers en zolder warm worden. Is de warmtevraag van de overige kamers per kamer te sturen ?
Al bestel je er tien, als ze aan voorwaarde voldoen krijg je subsidie. Wel ieder apparaat apart aanvragen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoHoorn
Ok tx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

--Erik-- schreef op woensdag 21 december 2016 @ 11:46:
[...]

Klopt, geen CV aansluiting. Bij het opstarten een piek lijkt me logisch, maar wat doet het verbruik daarna?
35-40 W in eco (laagste stand) na de opstart.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Rol-Co schreef op woensdag 21 december 2016 @ 19:16:
[...]

35-40 W in eco (laagste stand) na de opstart.
Dat klinkt acceptabel :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/zspcv7.jpg

De brander kamer biodom lx21 na 200 kg donker bruine pellets met 90 procent hard hout. Automatische detectie werkt wel, bij collega brandde ze slecht omdat brander op witte was afgesteld. Heb as nog niet gewogen maar is een goeie liter, 3 min hand veger en blik en klaar

[ Voor 18% gewijzigd door reneeke1970 op 24-12-2016 11:35 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
Iemand misschien een parameterlijst van een Piazzetta p943M?
Mijn leverancier is er wel erg terughoudend in.
Wat voor een merk/type besturing zou er in zitten?

Ik stook nu de purepower witte pellets, voldoen prima, vervuilen nauwelijks.
Plospan hardhout pellets gestookt, geven minder vlam ( 3,80 euro/14kg bij Hornbach), wel goed warm.
Ook enkele zakken van de Praxis gehad (2,99 euro /10kg), ook minder vlam, verder prima.

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 11:32:
[afbeelding]

De brander kamer biodom lx21 na 200 kg donker bruine pellets met 90 procent hard hout. Automatische detectie werkt wel, bij collega brandde ze slecht omdat brander op witte was afgesteld. Heb as nog niet gewogen maar is een goeie liter, 3 min hand veger en blik en klaar
Valt mee voor 200 kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

patrickvanvalen schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 18:41:
Iemand misschien een parameterlijst van een Piazzetta p943M?
Mijn leverancier is er wel erg terughoudend in.
Wat voor een merk/type besturing zou er in zitten?

Ik stook nu de purepower witte pellets, voldoen prima, vervuilen nauwelijks.
Plospan hardhout pellets gestookt, geven minder vlam ( 3,80 euro/14kg bij Hornbach), wel goed warm.
Ook enkele zakken van de Praxis gehad (2,99 euro /10kg), ook minder vlam, verder prima.
Veel pelletkachels gebruiken dezelfde besturing, heb je een foto van het bed. paneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
Er zit geen bedienings paneel op.
Alleen afstandbediening.
Tijdens opbouwen heb ik wel gezien dat er Papst ventilatoren in zitten.
Maar niet ff een foto genomen van de besturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoHoorn
We gaan kozijnen vervangen door kunststof met hr++ glas, tevens ook de spouwmuur vullen met neopixel premium parels met rd 1,82. We wilden eerst een cv pelletkachel maar hoe pakt dat uit met een beter geïsoleerde woning? Ik denk nu aan gewoon warme lucht pelletkachel en dan op de radiatoren in de slaapkamers honeywell ecohome te zetten zodat het daar ook lekker op temp blijft bij koud weer. De kinderen maken daar ook hun huiswerk en willen niet in de kou zitten.
Een andere optie is om en een warme lucht pelletkachel in de huiskamer en een pelletketel in de schuur met warmtebuffer en heatpipes aangesloten. (Gasloos huis) Moeilijk 😦 kiezen.
Pagina: 1 ... 10 ... 69 Laatste