Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:10

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Lolhozer schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 11:35:
Als je een beetje zoekt kun je wel prijzen vinden op internet, komen helaas wel overeen met de prijzen uit de prijslijst.

Welk commentaar heb jij gehoord over Dielle? Ik vind wel mooi branden persoonlijk.
"Volgens onze leverancier bestaat de kans dat door een onvoldoende afgeschermde vlam de kachel volledig in de brand vliegt."

"Dit is het systeem waarop de allereerste pelletkachels uit de jaren 70 functioneerden. Daar zijn ze niet voor niks vanaf gestapt. Verbranding en uitstoot van dit systeem is alleen goed in laboratoriumcondities of met een lambdaregeling."

Daarnaast : je kunt wel heel trots op heel internet blijven roeptoeteren dat je de enige bent met een bodemtoevoer, maar als NIEMAND in de industrie ook maar een poging doet dit zelf ook op de markt te zetten kun je je afvragen of dit niet een reden heeft ;)

Tijd voor een nieuwe sig..

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-11 11:22
Inderdaad, ik heb ook begrepen dat er veel problemen zijn geweest met de Dielle kachels. Zo erg dat mensen de kachel hebben omgeruild voor een ander merk maar andersom heb ik het ook gehoord omdat Dielle zo mooi brand en zo weinig schoon gemaakt hoeft te worden. Mogelijk waren dat opstart problemen en is dat verleden tijd.

Bodemvoeders worden wel meer toegepast maar dan in de Pellet CV ketels dus meer industrieel. En als dit het ultieme systeem is waarom is er dan nooit iets mee gedaan door de gerenommeerde merken?

Ik kan ook 4 weken met de aslade vooruit misschien zelfs nog wel langer maar na 4 weken zie je amper nog een vlammetje vanwege de vieze ruit (witte waas) en dat heb je bij Dielle ook dus ik denk niet dat je 4 weken lang je kachel zonder schoonmaken laat branden. Ik maak de kachel circa 1 keer peer week schoon en dat kost maximaal 10 minuten, stofzuiger er doorheen, doekje over de ruit en klaar. De stofzuiger uit de schuur halen is meer werk :P Het scheelt wel dat ik de branderbak niet zelf hoef schoon te maken omdat die bij iedere start 2 keer rondgedraaid wordt.

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-11 01:29

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Freezhost schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 09:15:
Ik maak de kachel circa 1 keer peer week schoon en dat kost maximaal 10 minuten, stofzuiger er doorheen, doekje over de ruit en klaar. De stofzuiger uit de schuur halen is meer werk :P Het scheelt wel dat ik de branderbak niet zelf hoef schoon te maken omdat die bij iedere start 2 keer rondgedraaid wordt.
Mij werd verteld dat de Nordic fire om de paar uur zijn bak leeggooide en dan weer opnieuw het vuur moet opstarten. Klopt dat? Of doet hij dat alleen wanneer hij echt uit geweest is?

Waarom? Omdat het kan!!

Verwijderd

Dat hebben ze mij ook wel verteld dat dit geroepen wordt door de concurrentie maar hier reageren ze niet op omdat het niet klopt want ze hebben 3 beveiligingen waaronder een valbuis waar geen vuur kan komen.
Het systeem wat hun hebben is gepatenteerd en daarom ook niet bij anderen ga ik vanuit zij hebben mij ook verteld dat het industrieel wel wordt toegepast in grotere ketels omdat het juist betrouwbaar is.
Wat betreft de oudere kachels van hun hebben ze mij laten zien dat die allang niet meer gemaakt worden en er met die kachels soms wel eens wat was maar dat was 4 jaar geleden zijden ze.
Ik ga die Have ook nog even bezoeken dat schijnt een verdeelpunt te zijn voor Dielle naar andere dealers is kijken wat ze daar doen en zeggen.

• Freezhost
Lolhozer schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 09:55:
[...]

Mij werd verteld dat de Nordic fire om de paar uur zijn bak leeggooide en dan weer opnieuw het vuur moet opstarten. Klopt dat? Of doet hij dat alleen wanneer hij echt uit geweest is?
Ja dat klopt maar die interval is instelbaar en bij mij is het nog niet voor gekomen dat hij tijdens het branden uit zichzelf ging kantelen. Mogelijk staat die interval bij mij op 6 of 8 uur maar zolang staat hij eigenlijk nooit aan of het moet deze winter heel heel koud gaan worden.

Wat ik wel heb gemerkt is dat hij af en toe wat meer lucht toevoegt om zo enkele seconden de branderbak op te schonen hij voegt dan ook heel eventjes geen pellets toe maar dat is echt maar een paar tellen. Bij normaal gebruik van de kachel zie ik het nut er ook niet van in om tijdens het branden tussentijds te kantelen.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:45
Dat pauzeren en blazen is om de koek uit de schaal te blazen. Bij de biodom was het na 200 kg einde verhaal, toen raakte schaal verstopt door die koek, dat is moment voor schoon maken

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

Zoals ik het gezien heb bij de diele is dat dus geen probleem omdat die pellets die naar boven komen juist de rotzooi weg drukken.

• MarcoHoorn
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:15
Ik zou zeggen: staar je niet blind op het Dielle systeem.
Ik ben in ieder geval blij dat ik voor Nordic Fire heb gekozen.

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:30
Vorige week bij een kachelboer in de buurt geweest. Zij hebben een duitse mechanische pellet kachel staan zonder elektronica. Er zit een opwind mechaniek in die je 1 x in de zoveel tijd moet opdraaien.

Nadeel is natuurlijk geen thermostaat en je moet hem met een aanmaak blokje aansteken.

Voordeel is de enorme mooie vlampartij, lijkt bijna een gewone houtkachel en die is ook te regelen met luchttoevoer.

Ze noemen ook als voordeel dat je geen jaarlijks terugkerende onderhouds kosten heb a 200 euro voor een normale pellet kachel. Klopt dit? had er nog nooit van gehoord. ..?

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Verwijderd

Ik kijk ook naar beide marco hoorn maar vind het vuurtje niks in de laagste stand van de andere pelletkachels en ben best wel fanatiek over die techniek van Dielle omdat je geen draaiend bakje hebt en niet hoeft te stoppen voor onderhoud vandaar.

Speeffightserv als je geen computer hebt heb je ook geen controleerbaar vuur zoals de andere pelletkachels dat Hebben. Zal ook wel geen subsidie op zitten dan.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2017 18:51 ]

• DevaZ
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-11 07:12
Verwijderd schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 23:09:
Besturing kan je veel regelen door externe aansturing op het moederbord of hun nieuwe app die vanaf deze winter verkrijgbaar is en zelfs later geplaatst kan worden.
Die nieuwe app is nog steeds niet klaar, vorige maand nog contact gehad. De oude WiFi module is wel leverbaar voor haha 800 Euro. De nieuwe module gaat tussen de 250-450 euro kosten en das nog best veel geld.

De meeste kachels in deze prijsklasse hebben standaard WiFi met een app en zijn goedkoper dan een Dielle zonder WiFi of app.

Ik zelf sta op het punt een Dielle aan te schaffen echter is dit overgegaan op de bediening. Nu maar wachten wat Dielle doet met de nieuwe module.

• DevaZ
Koffie schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 08:49:
[...]

"Volgens onze leverancier bestaat de kans dat door een onvoldoende afgeschermde vlam de kachel volledig in de brand vliegt."

"Dit is het systeem waarop de allereerste pelletkachels uit de jaren 70 functioneerden. Daar zijn ze niet voor niks vanaf gestapt. Verbranding en uitstoot van dit systeem is alleen goed in laboratoriumcondities of met een lambdaregeling."

Daarnaast : je kunt wel heel trots op heel internet blijven roeptoeteren dat je de enige bent met een bodemtoevoer, maar als NIEMAND in de industrie ook maar een poging doet dit zelf ook op de markt te zetten kun je je afvragen of dit niet een reden heeft ;)
Dielle heeft patent op dit systeem in een pelletkachel, dus niet in een pellet CV. Idd dat roeptoeteren over de bodem toevoer :O

Als de Dielle kwa bediening zich kan meten met de concurrenten dan heeft men een punt en mag men roeptoeteren.

Verwijderd

Die app is in september beschikbaar is mij verteld en ook achteraf te monteren ook op de oudere modellen.
Heb een demo gezien en vind hem wel uitgebreid persoonlijk

Verwijderd

Wat is volgens jou slecht aan de bediening Devaz.. Hij is idd anders dan 90 procent van de andere toestellen maar heel moeilijk vind ik hem niet en hij is zelfs nog Nederlands XD

• Speedfightserv
Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 18:50:

Speeffightserv als je geen computer hebt heb je ook geen controleerbaar vuur zoals de andere pelletkachels dat Hebben. Zal ook wel geen subsidie op zitten dan.
Zit gewoon subsidie op vertelde de leverancier.

Gaat om het merk koppe, type symio

[ Voor 5% gewijzigd door Speedfightserv op 30-08-2017 23:08 ]

Verwijderd

Net ff gekeken op de lijst van apparaten maar staat er niet tussen.

• Speedfightserv
Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 23:42:
Net ff gekeken op de lijst van apparaten maar staat er niet tussen.
Dan heb je waarschijnlijk nog een oude lijst. Ik zie hem er gewoon tussen staan :) KA07393
(Van rvo.nl )

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 20:20:
Wat is volgens jou slecht aan de bediening Devaz.. Hij is idd anders dan 90 procent van de andere toestellen maar heel moeilijk vind ik hem niet en hij is zelfs nog Nederlands XD
Geen idee wat een Dielle wel of niet kan (of gaat kunnen) , wat voor mij belangrijk is is dat een pelletkachel extern aan te sturen is.
Helaas kom je bij een externe thermostaatkoppeling al heel snel in de dure categorie terecht.
Door zelf het eea in elkaar te knutselen heb ik mijn pelletkachel in mijn eigen home automation kunnen opneen en stuur ik de kachel zelf aan op basis van diverse factoren (tijdstip, aanwezigheid, omgevingstemperatuur etc).

Verwijderd

Extern aansturen kan juist wel bij de dielle want dat ga ik ook doen dmv een domotica systeem. Zal morgen nog eens bellen met ze. Maar dan is de bediening die ze op het toestel zelf hebben toch niet zo ingewikkeld want zo las ik je verhaal.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

De quote over vage bediening kwam niet bij mij vandaan he ;)

• DevaZ
@Verwijderd De bediening van de Dielle kan alleen via de knoppen op de kachel. De IR afstandsbediening die ook leverbaar is, is alleen voor aan/uit.

Vergelijk dit eens met met andere kachels en je komt tot dezelfde conclusie.

Ik lees dat je de Dielle aan de domotica gaat hangen, de Dielle is daar niet op voorbereid. Ook niet met de nieuwe WiFi module. Je zou met kunst en vliegwerk iets in elkaar kunnen zetten met een ESP8266 of iets dergelijk echter blijft het behelpen.

MCZ heeft dit wel prima voor elkaar. Afstandsbediening is goed en de kachels zijn compatibel met domotica via de rfxcom.

Persoonlijk zou ik graag een Dielle willen met bediening van MCZ ;)

Verwijderd

met de nieuwe wifi is iig veel meer mogelijk dan de oude module en heb ze even gemaild over de afstandbediening deze is er niet alleen in ir zeggen ze maar ook een andere zie YouTube: Werking pelletkachel Dielle met draadloos display ook kun je altijd al direct aansturen op het moederbord volgens Dielle op hun site staat ook wel veel info http://www.diellepelletkachel.nl/ maar kreeg meer info in de showroom dus daar kunnen ze zeker nog wat aan doen gezien dat jij ook alleen wist dat er alleen maar die ir ab was.

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:37
ik moet wel zeggen dat het vlambeeld van zo'n dielle erg mooi is, stukje minder onderhoud staat me ook wel aan. alleen is het wel 100% de andere kant van de markt dan waar mijn huidige kachel uit komt. (heb nu een FAIR dus een dielle is +- 3,5x zo duur.

Verwijderd

Ze zijn inderdaad wel wat duurder maar het is dan ook een hele andere koek dan de standaard branders of die met dat draaibakje wat Lolhozer zij. Heb nu die ronde glazen versie ook in levende lijve gezien bij die Have en moet zeggen die is wel heel stil is echt eentje die je een keer moet meemaken met dat glas helemaal rondom de kachel. schijnt wel iets anders te zitten van binnen maar wel met die opdrukkende pellets zoals de andere kachels van hun dat hebben. beetje irri want nu moet ik beslissen tussen de driezijden of die ronde maar ben voor de techniek in ieder geval wel om.

• Reloader
Branden jullie kachels overigens netjes door tot de bak helemaal leeg is, bij mij valt de kachel nu uit als de bak bijna leeg is (modulatie op 1 dus dan blijft ie maar net branden) maar nu lijkt het wel alsof hij net te weinig pellets aan kan voeren, de bak is nog niet helemaal leeg maar ik zie de vijzel lopen

(oke kwestie van bijvullen daar niet van, maar toch)

@hierboven

ik ben ook wel fan van de dielle's hoor van meerdere leveranciers dat het goede apparaten zijn en vind de techniek ook best logisch, het klinkt alleen in mijn oren risicovoller.. :?

[ Voor 21% gewijzigd door Reloader op 06-09-2017 22:21 ]

Verwijderd

Dat is het gave dat die pellets uit de brander omhoog komen dat je bijna geen afstelwerk hebt wat je dan wel weer hebt met die branderbakjes

Als ik zie hoeveel dealers ze al hebben en welke ik gebeld heb er graag mee werken durf ik dat risico wel aan. Kijk naar die groothandel als ik zie wat zij hebben staan aan kachels met hout gas en pellets zouden ze niet zomaar een merk erbij voegen ga ik vanuit.

• Reloader
misschien kunnen we in de OP een pelletoverzicht bijhouden

ik ben benieuwd wie welke pellets in welke kachel stookt

heb er nu in de tijd dat de kachel staat 1 zak

eco pellets er doorheen gebrand : (merkloos: voordeel 3 euro nog wat per zak :))

Afbeeldingslocatie: https://www.vanraak.be/shop/img/p/1/1/0/9/1109-thickbox_default.jpg
branden ging prima, wel veel vonken door de kachel. geen slack. weinig as. ruit snel vies

nu een zak (bruine?) QLIMA pellets:

Afbeeldingslocatie: http://qlima.be/media/1354/qlima_pelletzak_10kg_-1200x1168.jpg

kachel lijkt hier beter op te branden, moet de ruit nog schoonmaken dus weet niet of die minder vies wordt. alleen is mij verteld dat bruine pellets niet zon goed idee zijn in een budgetkachel? (gelukkig heb ik wel een gietijzeren branderbak)

na deze zak gaat er een zak badger pellets in, die zijn weer wit. overburen goede ervaring mee maar ik vind ze duur (5 euro per zak)

• MarcoHoorn
.

[ Voor 98% gewijzigd door MarcoHoorn op 10-09-2017 07:06 ]

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Als je dit forum wat verder terug spit vind je de diverse gebruikers ervaringen van pellet merken.
Er zit namelijk nogal verschil in kwaliteit en prijs.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

• MarcoHoorn
Ik vind pure power prima pellets op dit ogenblik en de kachelleverancier adviseerde deze pellets voor de Norduc Fire Rave 80. Hoeveelheid as lijkt mij normaal. Brand goed, geen problemen. Op een winterdag stook ik 15 kg weg dan brand de Rave 80 de hele dag. Misschien dat ik nog eens iets anders probeer maar dat heeft geen haast en als ik iets doe dan wel witte pellets.

[ Voor 10% gewijzigd door MarcoHoorn op 10-09-2017 07:07 ]

• jandeman63
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-10 08:17
Je moet gewoon wat meer soorten pellets proberen. Ik heb nu 4 jaar een Edilkamin funny en van alles gebrobeerd. Die van mij brand het best op naalboom/loofhout. Hardhoutpellets zorgen bij mij voor koek in de branderpot, veel rook bij opstart en meer slijtage aan de branderpot. Ik stook nu tiger pellets en hij start snel met nauwelijks rook en niet veel as. Ruitje blijft redelijk lang schoon.

• jandeman63
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-10 08:17
Freezhost schreef op dinsdag 29 augustus 2017 @ 12:26:
Kijk ook eens naar de Nordic Fire Natura serie, is wel geen glas maar reinigt zelf de branderbak waardoor je ook minder schoon hoeft te maken. Overigens maak ik de kachel wel regelmatig schoon omdat ik gewoon zicht op het vuur wil houden. Je krijgt (ook bij Dielle) een witte waas op de ruit. Mijn eerste keus was ook een Grecale Glass maar ik ben uiteindelijk toch voor de Natura 7 gegeven. De prijzen van de Dielle zijn ook stevig
Zag het systeem van deze kachel op youtube. Werkt het goed? Heb interesse in een cv van Nordic fire met dit systeem.

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:33

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Jekro pellets van KleinKromhoff mag ook in openingspost.

http://www.kleinkromhof.nl/houtpellets-kopen

Kosten 2,50 per zak van 14kg. Dus 180euro per ton.

Geven meer as dan GermanHolz, maar ze zijn goedkoop. :)

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• Reloader
die bruine branden langer en (veel)warmer, weet niet of dat bevorderlijk is voor mijn budgetkachel.

van die aanslag op de ruit zou ik wel af willen want dat is wel zonde vind ik

heb vandaag weer 5 zakjes goedkope ecopallets (zie mijn vorige post) gehaald, ze zijn voordelig en licht van kleur dus daarmee maar is wat met de parameters gaan rommelen kijken of dat nog positieve effecten heeft

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Reloader schreef op maandag 11 september 2017 @ 18:56:
die bruine branden langer en (veel)warmer, weet niet of dat bevorderlijk is voor mijn budgetkachel.

van die aanslag op de ruit zou ik wel af willen want dat is wel zonde vind ik

heb vandaag weer 5 zakjes goedkope ecopallets (zie mijn vorige post) gehaald, ze zijn voordelig en licht van kleur dus daarmee maar is wat met de parameters gaan rommelen kijken of dat nog positieve effecten heeft
Als je op eco brand houd je die ruit, de vraag is alleen hoe snel, je kan het iets minder krijgen als je de schoonblaas tijd verlengd.
Donkere pellets komt meer hitte af, als je bang voor de kachel bent kan je ook mixen, half om half of gewoon een derde aan hardhout er door.
Geeft toch net wat meer warmte op een lager pitje.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Reloader
schoonblaastijd?

het is nu sowieso warm dus constant op stand 1

ik verwacht in de winter dat er wel meer gestookt zal worden dus hoop ik een minder vieze ruit :)

• Rol-Co

Rol-Co

Reloader schreef op maandag 11 september 2017 @ 19:46:
schoonblaastijd?

het is nu sowieso warm dus constant op stand 1

ik verwacht in de winter dat er wel meer gestookt zal worden dus hoop ik een minder vieze ruit :)
Yep
Hij blaast om het half uur of drie kwartier je branderbakje schoon, die tussentijd verlengen.

Verwijderd

volgens mij moeten die pellets ook gekeurd zijn weet iemand dat?

• Freezhost
jandeman63 schreef op zondag 10 september 2017 @ 20:48:
[...]

Zag het systeem van deze kachel op youtube. Werkt het goed? Heb interesse in een cv van Nordic fire met dit systeem.
Ja het werkt perfect, ik hoef de branderbak nooit te reinigen. Wel stofzuig ik die uit bij de schoonmaak maar verder niet. Opstart duurt iets langer omdat hij twee keer kantelt.

Verwijderd

Dat is die dielle van mij straks niet nodig oOo die reinigt zichzelf onder het branden

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-11 16:36
Ik heb vanmorgen mn Nordic Fire Natura 7 grondig schoongemaakt voor het nieuwe stookseizoen.
In het brander gedeelte kan ik de zijwandjes (3x), branderbakje en bovenkant loshalen.
Hier zat nog behoorlijk wat as. Lekker de stofzuiger uit de schuur gebruikt.

Wat doen jullie verder zelf nog qua schoonmaken/zuigen?

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:15
wezep schreef op woensdag 13 september 2017 @ 22:00:
Ik heb vanmorgen mn Nordic Fire Natura 7 grondig schoongemaakt voor het nieuwe stookseizoen.
In het brander gedeelte kan ik de zijwandjes (3x), branderbakje en bovenkant loshalen.

Mocht het mogelijk zijn: trek hem even van de muur en koppel de rga af, in het horizontale stuk van de kachel waar de rga op aangesloten zit ligt waarschijnlijk veel as. Dit bevorderd niet de afvoer van de rookgassen.

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:35

Vanuit de pelletkachel heb ik een T stuk met een dop.
Die haal ik los en zuig ik ook schoon.
Niet bij elke schoonmaak beurt maar ongeveer 1x per maand.

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-11 17:41

Ik reinig ook jaarlijks de schoepen van de rookgasventilator en het huis waar deze in hangt. Dat scheelt enorm in het geluid en in de efficientie. Ook de ventilatoren voor de convectie/luchtstroom maak ik stofvrij.

Mijn stofzuiger kan ook blazen. Als ik de vlamplaat van de kachel verwijder kan ik ook flink lucht tussen de warmtewisselaar doorblazen. Daar hoopt zich ook veel as op. Dit doe ik ook jaarlijks.

• MarcoHoorn
deSnipercamper schreef op woensdag 13 september 2017 @ 20:56:
Dat is die dielle van mij straks niet nodig oOo die reinigt zichzelf onder het branden
Houdt ons aub op de hoogte.

Gr Marco

Verwijderd

@marcohoorn Doe ik hij wordt eind van de maand geplaatst.

• DevaZ
Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 21:46:
Extern aansturen kan juist wel bij de dielle want dat ga ik ook doen dmv een domotica systeem. Zal morgen nog eens bellen met ze. Maar dan is de bediening die ze op het toestel zelf hebben toch niet zo ingewikkeld want zo las ik je verhaal.
Heb je al een opzet uitgedacht om dit te doen ? met Arduino of een ESP8266 of misschien nog wel anders?

Waarschijnlijk ga ik ook voor de Dielle in Glass uitvoering, maar wil de MCZ Klin MJ 2017 nog ff in het echt bekijken. Daarna zal de knoop worden door gehakt. ;)

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-11 12:46
Vandaag onze nieuwe Artel Norma 6KW aangesloten en hij begint steeds heel goed, maar na een minuut of 8 tot 10 na 'expect fire' ontstaat een grote vlammen partij en dan schiet hij in alarm met error 'encoder coclea'.

Dat is nou echt weer zo'n vage foutmelding die ik nergens kan terugvinden. Iemand enig idee?

Gebruik hierin Elite pellets trouwens, tenminste als de fik er een keer in gaat :+

• emil_406
rookie no. 1 schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 23:11:
Vandaag onze nieuwe Artel Norma 6KW aangesloten en hij begint steeds heel goed, maar na een minuut of 8 tot 10 na 'expect fire' ontstaat een grote vlammen partij en dan schiet hij in alarm met error 'encoder coclea'.

Dat is nou echt weer zo'n vage foutmelding die ik nergens kan terugvinden. Iemand enig idee?

Gebruik hierin Elite pellets trouwens, tenminste als de fik er een keer in gaat :+
Ik zou meteen de installateur terug laten komen.

• Rol-Co

Rol-Co

rookie no. 1 schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 23:11:

Expect fire lijkt me al niet goed, hij Verwacht dus een bepaalde temperatuur op dat moment en de tijd is om, dan stopt hij met pellets geven.
Dus of die tijd staat net te kort
Of de verwachte temperatuur te hoog

Normaal heeft hij een 15 min om Te starten en naar een graad of 50-60 te gaan, dan krijg je een melding "fire on" en gaat hij wat stabiliseren, dit duurt afhankelijk van de instelling een minuutje of 5 a10 (dat zijn de hoge vlammen omdat het hele branderbakje in de brand vliegt) en gaat hij bij 65 graden de ventilator starten en op de ingestelde stand branden.

• rookie no. 1
Heb nog even een aantal keer geprobeerd en de melding 'working, modulating...' met een rustige vlam heb ik inmiddels tot ongeveer 5 minuten gekregen. Daarna weer 'Encoder coclua' en in storing.

Nog even gezocht op Italiaans naar Nederlands en kan iets van schroef/slakkenhuis geblokkeerd betekenen als ik het goed heb.

Ook inmiddels één keer gehad dat de kachel dacht dat er vuur was wat niet het geval was en maar door ging met pellets in het brander bakje gooien. Uiteindelijk weer in dezelfde storing, maar ik moest wel even lachen aangezien ik niet kon uitvinden hoe ik de pellets uit de voorraad bak kan halen voor controle van de bak. Techniek staat voor niets...

Monteur komt maandag al langs, dus ben benieuwd.

• Rol-Co

Rol-Co

rookie no. 1 schreef op zondag 24 september 2017 @ 17:52:
Heb nog even een aantal keer geprobeerd en de melding 'working, modulating...' met een rustige vlam heb ik inmiddels tot ongeveer 5 minuten gekregen. Daarna weer 'Encoder coclua' en in storing.

Nog even gezocht op Italiaans naar Nederlands en kan iets van schroef/slakkenhuis geblokkeerd betekenen als ik het goed heb.

Ook inmiddels één keer gehad dat de kachel dacht dat er vuur was wat niet het geval was en maar door ging met pellets in het brander bakje gooien. Uiteindelijk weer in dezelfde storing, maar ik moest wel even lachen aangezien ik niet kon uitvinden hoe ik de pellets uit de voorraad bak kan halen voor controle van de bak. Techniek staat voor niets...

Monteur komt maandag al langs, dus ben benieuwd.
Ja wel beter, het zit niet fris met hem.

Verwijderd

Is er iemand die de meest gunstige parameters heeft voor een artel petite 6kw pelletkachel? De ruimte waar onze kachel staat is ongeveer 40 m2 en we stoken op energy pellets, ik merk echter dat de kachel op de gewone eco-stand veel te hard stookt. T is binnen no-time 24 graden....iemand tips?

• rookie no. 1
Na contact met de leverancier blijkt de encoder van de pelletmotor stuk te zijn. Zegt me niets, maar hij komt het onderdeel binnenkort vervangen.

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 24 september 2017 @ 22:54:
Is er iemand die de meest gunstige parameters heeft voor een artel petite 6kw pelletkachel? De ruimte waar onze kachel staat is ongeveer 40 m2 en we stoken op energy pellets, ik merk echter dat de kachel op de gewone eco-stand veel te hard stookt. T is binnen no-time 24 graden....iemand tips?
Als je even terug zoekt in het topic staan wat instellingen en uitleg van mijn Kalor, basis het zelfde als artel.
Ik heb hem ook terug getuned en loopt op eco 0,6-0,7 kilo pellets per uur en niet zo warm.

• Reloader
Topic weer even doorgelezen:

dit is bij mij na een uurtje of 3 stoken:

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4510/23495364718_81dc5f82e8.jpg

heb er nu weer de eco pellets in, die branden toch het beste naar mijn mening en zijn voordelig dus nu nog wat rommelen met de afstelling denk ik.

mijn kachel heeft wel last van een hele wisselende vlam, soms zit er echt laag in het branderbakje nog een klein vlammetje en iets later komen de vlammen bijna door het dak naar buiten :+ iets minder pellets ofzo proberen?

rookgas temperatuur is echter 165 graden dat lijkt me wat hoog??

[ Voor 5% gewijzigd door Reloader op 27-09-2017 09:21 ]

• ppFreddy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-11 03:26

ppFreddy

gewoon Frederik

Rookgas temperatuur is een beetje afhankelijk van de kachel en vermogen. Mijn 6 kW MCZ Insert 60 heeft doorgaans een rookgas temperatuur tussen de 120 en 130 graden. Het ruitje wordt wel niet zo snel vuil. Ik brand voorlopig nog de Seasons pellets van Makro die ik vorig jaar had gekocht, intussen stonden ze weer in promo, dus meteen 10 zakken meegenomen. Mijn vriendin zat deze week in Nederland voor haar werk en is even een Hornbach binnengegaan en heeft nu een zak Plospan mee van daar om ook even te testen. De zak Plospan van 14 kg kost wel 80 cent meer dan een 15 kg zak Seasons.

Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...

Verwijderd

Beste Tweakers,

Momenteel ben ik aan het oriënteren voor het aanschaffen van een pelletkachel. Nu is er een hoop te vinden maar hoor ik liever persoonlijke ervaringen en adviezen omtrent deze kachels.

Momenteel wonen wij in een challet van 65m2 (waarvan de woonkamer 25m2 is). We hebben een goede cv maar stoken op propaan wat erg duur is. Electrisch warmen is te duur en trekt teveel stroom.

We zijn nu aan het kijken voor een kleinere pelletkachel om goedkoper te warmen. We willen de cv blijven gebruiken om een constante temperatuur te handhaven van 15* wegens vocht en voor de nachtelijke temperaturen (het is niet goed geïsoleerd)
De pelletkachel willen we gebruiken voor als we thuis zijn om door te stoken naar 20* (voornamelijk de woonkamer). Ons lijkt een 6kw maximaal 8kw voldoende.

Omdat we een sierschouw hebben staan (stond vroeger een potkachel in op gas) willen we hier de pelletkachel in hebben. Echter mogen de afmetingen dan niet te groot zijn (liefst zo klein mogelijk). En de prijs niet te duur.

Na wat zoeken kom ik twee modellen tegen van Artel, de Petite en Julia welke vrij klein zijn.

Zijn deze modellen geschikt en van enige kwaliteit?

Of kan iemand mij nog andere kleine betaalbare kachels aanbevelen?

• emil_406
Verwijderd schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 15:06:

Na wat zoeken kom ik twee modellen tegen van Artel, de Petite en Julia welke vrij klein zijn.

Of kan iemand mij nog andere kleine betaalbare kachels aanbevelen?
Beide komen uit de AMG fabriek. Prima budgetkachels, maar niet heel stil. Ik verwacht dat de Artel Petit een iets hoger afwerkingsniveau heeft dan de Julia.

• Darkz0rs
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-11 07:02
Vandaag hier de Julia in gebruik genomen... Snel HEET... Lol. Moet echt iets tunen aan het ding. Maar goed.. ik hoor dan ook bij de familie 😂

Verwijderd

Ik ben benieuwd...

En ook waar te kopen, liefst betrouwbare winkel met showroom (wonen omgeving Denbosch)

• Wildfire
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Verwijderd schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 01:11:
Ik ben benieuwd...

En ook waar te kopen, liefst betrouwbare winkel met showroom (wonen omgeving Denbosch)
Als Tilburg niet te ver is... Pelletkachel Tilburg (www.pelletkacheltilburg.nl/). Is van een familielid. :)

Ik probeer hier geen reclame te maken ofzo, maar dit is de enige pelletkachel zaak in de omgeving die ik ken en omdat het van een oom is weet ik dat het geen oplichters zijn :P

[ Voor 25% gewijzigd door Wildfire op 06-10-2017 10:13 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• degorn
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23-11-2017
Wij hebben een kachel van Justfire. Na intensief instellen voldoet hij nu goed. Het instellen heb ik met support van hun afdeling R&D op afstand mogen doen.
De aftersales is rond uit slecht. Leek eerst goed, contact was goed totdat de directeur hemzelf zich er mee ging bemoeien. Las niet de door mij vermelde positieve punten, maar alleen de punten die voor verbetering vatbaar waren. b.v. Had te horen gekregen bij aanschaf van de kachel, en ik niet alleen, dat er een enkelwandige pijp gebruikt mag worden door de wand naar buiten ! ...... is levensgevaarlijk is bij navraag gebleken. (= een wanprestatie en strafbaar zei een collega) Er schijnt geen brandverzekering te zijn die gaat uitkeren als er brand ontstaat door deze constructie, dus u bent gewaarschuwd ! Deze vraag heb ik achteraf nog weer schriftelijk aan dhr. Truijens gesteld. Ook hij heeft bevestigd dat de huidige constructie, door mijzelf uitgevoerd, voldeed aan de gestelde regels ... schandalig. Negatieve recensies worden niet gewaardeerd. Ik ben persoonlijk opgebeltd )op een toon waar de bekende honden geen brood van lusten) en gemaild door de directeur/eigenaar, dhr Truijens, met de bedreiging een bodemprocedure tegen mij te zullen starten als ik mijn mening niet van Google zou halen. Hier ging natuurlijk eerst al een ellenlang telefoon en email verkeer aan vooraf, voordat je zo'n maatregel treft. Je zet een dergelijke ervaring niet per direct op Google recenssies. Moest I.v.m. een niet goede gezondheid aan deze intimidatie voldaan, jammer. (had inmiddels wel juridisch advies ingewonnen en stond volledig in mijn recht. Maar recht hebben en recht krijgen zit verschil in en mijn gezondheid is belangrijker. Lees de reviews op Google, de schuld wordt steeds bij de klant neergelegd. Voor mij heeft Justfire afgedaan.

Van alle communicatie heb ik de emailwisseling bewaard, je weet maar nooit met zulke firma's.

[ Voor 44% gewijzigd door degorn op 06-10-2017 22:57 ]

Verwijderd

Ik kan nu nieuw een Artel Petite (of julia aanschaffen voor 598 exclusief btw en exclusief de subsidie bij een groothandel.

223 netto voor z'n kacheltje is denk ik zeker wel de moeite? Waarschijnlijk dat we deze gaan nemen. Alleen nog kijken hoe wat of wanneer we het gaan realiseren.

• tBoz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-11 15:31
Verwijderd schreef op zondag 24 september 2017 @ 22:54:
Ik heb mijn Petit als volgt getweakt:
PR-06 (eco): 1,0
PR-07 1,2
PR-08 1,5
PR-09 1,8
PR-10 2,1

En hij brandt prima. Ik stook nu de Bauhaus pellets. Glas blijft redelijk schoon (bovenste helft beetje wazig).
Kamer van 35m2 komt op 22 graden.
Verwijderd schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 15:06:

De Petit is mooi en zeker de betere van de twee

[ Voor 30% gewijzigd door tBoz op 06-10-2017 23:01 ]

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:56
Verwijderd schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 16:32:
Ik kan nu nieuw een Artel Petite (of julia aanschaffen voor 598 exclusief btw en exclusief de subsidie bij een groothandel.

223 netto voor z'n kacheltje is denk ik zeker wel de moeite? Waarschijnlijk dat we deze gaan nemen. Alleen nog kijken hoe wat of wanneer we het gaan realiseren.
Is dat specifiek voor jou of kunnen andere tweakers ook gebruik maken van dat aanbod?

• tBoz
Bij Cevo.be zijn Agricon pellets in de aanbieding. Inclusief verzendkosten en palletprijs kom je op €0,275 per kilo. Ze komen goed uit de test

Verwijderd

Sjors81 schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 08:12:
[...]

Is dat specifiek voor jou of kunnen andere tweakers ook gebruik maken van dat aanbod?
Goede vraag, ook voor andere tweakers mit's zij kvk hebben kan dat. Hebben zelf een installatie bedrijf op het gebied van cv, kregen een folder van de Wasco waar het als aanbieding stond. Normaal kosten ze 850 ongeveerd... betreft nu een tijdelijke aanbieding!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2017 18:21 ]

Verwijderd

wat is jullie ervaring met deze Merken van Pelletkachels kwa geluid, degelijkheid...
Merk Superior Type Sefora en Type Monia
Merk Eva-Calor Type Chiara

of beter geen Italiaanse merken?

• Otherside
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-01-2024
tBoz schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 22:53:
[...]

PR-07 1,2
PR-08 1,5
PR-09 1,8
PR-10 2,1

En hij brandt prima. Ik stook nu de Bauhaus pellets. Glas blijft redelijk schoon (bovenste helft beetje wazig).
Hoe gebruik jij 'm met 35m2 - op volle stand? Als bij- of hoofdverwarming? Hoe is je ruimte geisoleerd?
Ik overweeg namelijk ook de Petite, maar mijn ruimte is iets groter - 69m2 (plafond zo'n 3m). Daarnaast echter komt vloer/convector radiatoren dus hij zal als bijverwarming dienen. Alle ramen in de ruimte worden HR++ en de isolatiewaarde rond de 4 a 5 rc. Verder is 22 graden wel het maximum wat ik aan kan qwa warmte in een ruimte. Ik stook zelf hooguit tot 20 graden.

[ Voor 6% gewijzigd door Otherside op 09-10-2017 20:41 ]

Verwijderd

Hier is de Artel Petite in bestelling, even afwachten tot we het kunnen instaleren.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:11

Yucon

*broem*

(jarig!)
Verwijderd schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 01:11:
Ik ben benieuwd...

Ik heb daar in de regio minder goede ervaringen met K&M kachels. De Anselmo Cola kachels die ze verkopen zijn prima en het zijn volgens mij ook geen verkeerde mensen, maar op het vlak van communicatie laten ze te veel steken vallen.

het is zeker niet zo erg dat je er koste wat kost weg moet blijven, maar omdat die zaak een voor de hand liggende optie is wilde ik het toch even noemen. Ga gewoon eens kijken en trek je eigen plan. De kachels zelf zijn zeker een aanrader.

[ Voor 21% gewijzigd door Yucon op 10-10-2017 09:49 ]

• tBoz
Otherside schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 20:40:
[...]

Hoe gebruik jij 'm met 35m2 - op volle stand? Als bij- of hoofdverwarming? Hoe is je ruimte geisoleerd?
Ik overweeg namelijk ook de Petite, maar mijn ruimte is iets groter - 69m2 (plafond zo'n 3m). Daarnaast echter komt vloer/convector radiatoren dus hij zal als bijverwarming dienen. Alle ramen in de ruimte worden HR++ en de isolatiewaarde rond de 4 a 5 rc. Verder is 22 graden wel het maximum wat ik aan kan qwa warmte in een ruimte. Ik stook zelf hooguit tot 20 graden.
Als hoofdverwarming in een bovenwoning (appartementsbouw) met muur en raamisolatie. Hij kan het nu makkelijk aan maar het is ook nog niet zo koud buiten.. in Eco houdt hij het nu op zo'n 21 graden denk ik. Daarnaast kun je het beste blanke pellets stoken die geven minder warmte dan de bruine (naar het schijnt ook beter voor de kachel).

• Darkz0rs
De petit en de Julia zijn qua binnen werk gelijk. Je zal geen miskoop doen denk ik. Zelf heb ik onlangs de Julia aangeschaft en ben nog druk met de juiste pellets en afstelling. Apparaat brand absoluut prima. We hebben de CV niet meer gebruikt tot nu toe.

PS. [quote]tBoz schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 22:53:
[...]

PR-07 1,2
PR-08 1,5
PR-09 1,8
PR-10 2,1

[...]

Heb je met die instellingen nog wel een vlam... Of alleen een smeulend potje?

[ Voor 49% gewijzigd door Darkz0rs op 12-10-2017 18:55 ]

• Kasai
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-11 08:38

Kasai

Legendary

Heeft iemand ervaring met een pelletmand of korf voor in de openhaard? Ik overweeg 1 aan te schaffen, maar vind er weinig over.

Atlas#22744

• tBoz
Darkz0rs schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 18:53:

Heb je met die instellingen nog wel een vlam... Of alleen een smeulend potje?
Ik moet mezelf inmiddels wel wat corrigeren want op die settings was ik op basis van bruine pellets uitgekomen. De witte pellets die ik nu stook vragen een hogere toevoer, ik heb alle 5 niveaus daarom nu 0,2 hoger staan. En ja, gewoon een vlammetje hoor.

• Darkz0rs
Heb je alleen de pellets toevoer aangepast en niets met zuurstof..

• Dream800
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:56
Iemand ervaring met Cadel pelletkachels ?

kwaliteit / lawaai?

• tBoz
Alleen de toevoer. Ik weet ook niet hoe je dat kunt aanpassen

• Otherside
Bedankt voor de antwoorden. Voor onze ruimte zou de Julia (8kw) wel beter zijn dan de Petite (6kw) en gelukkig is het minimum vermogen/verbruik bij beide gelijk geloof ik.
Alleen omdat beide alleen een achteruitgang voor de afvoer hebben, zal de Julia volgens mij wel een veel groter deel van de kamer opslokken... dat is nog wel een twijfelpuntje. Weet iemand of er dergelijke goede budgetkachels zijn met bovenafvoer? Of zou het goed mogelijk zijn een achterafvoer te nemen en de buis (dubbelwandig dan neem ik aan) weg te bouwen in een houtskeletbouw wandje, waar tevens een stalen bint doorheen loopt? Of is dat vragen om problemen.. lastig.

• emil_406
Otherside schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 13:36:
Bedankt voor de antwoorden. Voor onze ruimte zou de Julia (8kw) wel beter zijn dan de Petite (6kw) en gelukkig is het minimum vermogen/verbruik bij beide gelijk geloof ik.
Alleen omdat beide alleen een achteruitgang voor de afvoer hebben, zal de Julia volgens mij wel een veel groter deel van de kamer opslokken... dat is nog wel een twijfelpuntje. Weet iemand of er dergelijke goede budgetkachels zijn met bovenafvoer? Of zou het goed mogelijk zijn een achterafvoer te nemen en de buis (dubbelwandig dan neem ik aan) weg te bouwen in een houtskeletbouw wandje, waar tevens een stalen bint doorheen loopt? Of is dat vragen om problemen.. lastig.
De edilkamin slide heeft een bovenuitvoer, maar is wel net even iets duurder dan een budgetkachel. Het is wel een erg stille kachel.

Verwijderd

Hier inmiddels de Artel Petite uitgepakt.
Komende weekend instaleren.

Ziet er goed uit...

Verwijderd

Wil mijn bestaande cv uitzetten
En een pellet cv van ökofen plaatsen.
Dit lijkt me een dure maar zeer goede ketel.
Of heeft iemand nog tips...of wijsheden?

• boetzelaer2
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14-06 22:54
Ik heb een okofen. Het is een mooie rvs ketel maar ondersteuning en interface zijn bedroevend. Je kunt zien wat je vandaag, gister en totaal verbruikt hebt maar geen grafieken zodat je maanden ed kunt vergelijken. Hij geeft bv niet aan hoeveel brandstof er verbruikt wordt. Verder is het voor mij een manco dat je de cv druk niet uit kunt lezen. De meeste andere systemen die ik nu gezien heb kunnen dat wel voor de helft van de prijs. Kun je een mooie zonneboiler bij doen!

Verwijderd

Inmiddels onze Artel Petite in werking gesteld,,, doet het prima!

Momenteel functioneert de kachel op parameters zoals omschreven in de handleiding (klein beetje aangepast op de pellet die we gebruiken).
Echter constateren wij dat de rookafvoer te warm blijft (was ook met de standaard waardes),,,, deze zou minimaal 80* moeten zijn bij laaglast (stand1/eco) en maximaal 140* in hooglast (turbo/stand5). De temperaturen die nu bereikt worden zijn ver boven de 140* (tot 195*)

Als ik de ventilatorsnelheid van de warmtewisselaar (die de kamer in blaast) verhoog dan zakt dit wel aanzienlijk (liever warmte de kamer in, inplaats van door de pijp naar buiten)!. Is het dan wenselijk dat ik deze ook een heel stuk hoger instel (geeft wel meer geluid en luchtverplaatsing natuurlijk).

De kachel word nu gestookt met witte pellets, 100%naaldhout.
Qua situatie staat de kachel in een chalet (65m3 totaal/ woonkamer 25m3). De lengte van de rookgasafvoer is niet echt lang 2.75m (dubbelwandig rvs), kan het zijn dat de uitlaatgas ventilator standaard te hoog is als wij de waardes hanteren uit de handleiding als uitgangspunt in onze situatie. Zelfde ook voor de pellet toevoer?

Kan iemand mij advies geven over hoe de parameters in te stellen, passend bij onze situatie?
Verder zijn we erg blij met de Artel Petite...

Graag ontvang ik advies en expertise,

De huidige parametersetting is als volgt:
(naar aanleiding van wat in de handleiding staat iets aangepast op de pellet)

PR1: 16
PR2: 04
PR3: 30
PR4: 1.9
PR5: 1.2
PR6: 1.2
PR7: 1.5
PR8: 1.7
PR9: 1.9
PR10: 2.2
PR11: 120
PR12: 30
PR13: 50
PR14: 240
PR15: 60
PR16: 1600
PR17: 1800
PR18: 1200
PR19: 1300
PR20: 1450
PR21: 1650
PR22: 1800
PR23: 13
PR24: 16
PR25: 19
PR26: 22
PR27: 25
PR28: OFF

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-11 16:21
Voor 719 euro (- subsidie) kon ik de Artel Petite ook niet laten staan. Ben benieuwd hoe dat gaat bevallen.

Iemand een goed adres voor het vernieuwen van mijn schoorsteenpijp? (omgeving meppel) Wil er nieuwe pijp in laten trekken, zodat het gelijk weer "top" is.

• Otherside
De Julia M staat imiddels klaar. Alleen ik kan er lastig achterkomen wat voor een afvoer bocht/aansluiting ik nodig heb vanuit de Julia. Weet iemand dit?

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
lol, ik kwam deze toevallig tegen in de supermarkt van de week.

https://www.ah.nl/product.../ah-kattenbak-houtkorrels

dat lijkt toch wel heel erg op pellets, ziet er op het eerste gezicht het zelfde uit. :?
iemand die al geprobeerd? (of de gewone pellets gebruiken voor de kat, dat mag ook.)
geeft wel een heel andere dimensie aan rook overlast, zeker als ze al een keer gebruikt zijn door de kat. >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• emil_406
Otherside schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 11:43:
De Julia M staat imiddels klaar. Alleen ik kan er lastig achterkomen wat voor een afvoer bocht/aansluiting ik nodig heb vanuit de Julia. Weet iemand dit?
Er schijnt een speciale "Julia" bocht te zijn omdat de rookgasavoer bij de Julia nog al laag zit. Een normaal T stuk gaat niet passen.

• Otherside
emil_406 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 11:50:
[...]

Er schijnt een speciale "Julia" bocht te zijn omdat de rookgasavoer bij de Julia nog al laag zit. Een normaal T stuk gaat niet passen.
Exact, dat las ik ook ergens, bij RR Trading dacht ik, maar ik kan dus niet achterhalen welke dat is. Jammer, ik hoopte dat ik hem makkelijk ergens kon verkrijgen.

Nagevraagd, voor de volgende die er tegenaan loopt:
https://www.rrpelletkache...ik-zwart.html#amfile-list deze moet het zijn, dus een gewone 90 graden bocht met als extra een inspectieluikje voor reiniging. Inderdaad omdat ie zoals emil zei te dicht bij de vloer zit voor een tstuk.

[ Voor 27% gewijzigd door Otherside op 26-10-2017 12:01 ]

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

migjes schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 11:48:
lol, ik kwam deze toevallig tegen in de supermarkt van de week.

https://www.ah.nl/product.../ah-kattenbak-houtkorrels

dat lijkt toch wel heel erg op pellets, ziet er op het eerste gezicht het zelfde uit. :?
iemand die al geprobeerd? (of de gewone pellets gebruiken voor de kat, dat mag ook.)
geeft wel een heel andere dimensie aan rook overlast, zeker als ze al een keer gebruikt zijn door de kat. >:)
Is toch veel duurder dan 'echte' pellets? ;)

• karazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:28
Koffie schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 16:34:
[...]

Is toch veel duurder dan 'echte' pellets? ;)
Wel handig voor noodgevallen, kun je ze gewoon op je boodschappenlijstje zetten ;)

• Wes46
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-03 09:38

Wes46

Keep it simple.

Mijn vriendin en ik willen graag een kachel in de woonkamer. Wij zitten te denken aan een pelletkachel. Het liefst één die er voor zorgt dat de CV verwarming niet meer aan hoeft. De woonkamer is vrij klein, ongeveer 35m^2. Op de plek waar de kachel moet komen heeft een open haard gezeten en een rookkanaal naar het dak is dus aanwezig. Dit is echter een buis van 200mm.

De volgende pelletkachels heb ik gezien welke mogelijk een optie zijn:
Artel Petite (1000 euro)
Edilkamin Slide (1800 euro)
Nordic Fire Natura 7 (3000 euro)

Mijn vriendin vindt een laag geluidsniveau belangrijk. Hetgeen wat ik belangrijk vind is een goede warmte, de aanschafprijs en verbruik van pellets.

De vraagstukken waar ik mee zit:
- Hoe zijn de geluidsniveau's van deze 3 kachels ten opzichte van elkaar?
- Voelen deze kachels, of een pelletkachel in het algemeen, net zo warm als een houtkachel als je ervoor staat?
- Is een pelletkachel aan te sluiten op het huidige 200mm rookkanaal? Wellicht met een nieuwe buis door de bestaande heen?
- Heeft er iemand goede ervaringen met een bedrijf die zowel de pelletkachel kan leveren als het rookkanaal kan bekijken/aanpassen/installeren?
- De pelletkachel zou naast een tv-meubel en de bank komen te staan. Ervan uitgaande dat er niet continu op 100% gestookt wordt. Zijn er minimale afstanden tussen de kachel en een meubelstuk nodig om te zorgen dat het meubelstuk er geen last van gaat krijgen?

iRacing

• von smallhausen
  • Laatst online: 20:33
Hoi

Ik ben nieuw hier en zal me ff voorstellen.
Ik ben Jos 58 jr ,getrouwd en 2 ,,nog,, thuiswonende kinders.
Ik woon in het buitengebied .en heb in 2016 een pelletketel ,pelling eco 50kw,gekocht.

Met deze ketel ,die in de werkplaats staat,verwarm ik nu mijn kantoor en werkplaats,omdat er toch ruimschoots voldoende capaciteit over is,ga ik binnenkort ook de cv van het woonhuis op de pelletketel aansluiten,in eerste instantie zonder buffer.
Hiervoor moet er een 32 meter lange [2x22mm] geisoleerde grond leiding van de werkplaats naar het woonhuis gelegd worden,die ligt al klaar.

Maar dan, heeft er iemand een aansluitschema,wat goed werkt,dat ik kan volgen?

Verwijderd

Wes46 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 17:04:
Mijn vriendin en ik willen graag een kachel in de woonkamer. Wij zitten te denken aan een pelletkachel. Het liefst één die er voor zorgt dat de CV verwarming niet meer aan hoeft. De woonkamer is vrij klein, ongeveer 35m^2. Op de plek waar de kachel moet komen heeft een open haard gezeten en een rookkanaal naar het dak is dus aanwezig. Dit is echter een buis van 200mm.

Artel Petite (1000 euro)

Mijn vriendin vindt een laag geluidsniveau belangrijk. Hetgeen wat ik belangrijk vind is een goede warmte, de aanschafprijs en verbruik van pellets.

- Voelen deze kachels, of een pelletkachel in het algemeen, net zo warm als een houtkachel als je ervoor staat?
- Is een pelletkachel aan te sluiten op het huidige 200mm rookkanaal? Wellicht met een nieuwe buis door de bestaande heen?
- Heeft er iemand goede ervaringen met een bedrijf die zowel de pelletkachel kan leveren als het rookkanaal kan bekijken/aanpassen/installeren?
- De pelletkachel zou naast een tv-meubel en de bank komen te staan. Ervan uitgaande dat er niet continu op 100% gestookt wordt. Zijn er minimale afstanden tussen de kachel en een meubelstuk nodig om te zorgen dat het meubelstuk er geen last van gaat krijgen?
Artel Petite maakt wel wat geluid.....
Zeker in hooglast hebben we de ventilatorsnelheid hoger die de kamer in blaast (omdat ander de uitlaatgassen te heet worden) dan klinkt het ook echt als "TURBO"...
In de eco stand tot max 3 is het goed te doen.
De vijzel hoor je wel, en het vallen van de pellets.

Verder zijn wij erg tevreden over de Artel Petite. Behuizing is degelijk, maar spuitwerk is wat minder zoals de deur.

Standaard uit de doos brande de kachel al erg goed, 100%naaldhout pellets...

De as is zo schoon en droog (beetje bruin/grijs van kleur) dat het niet eens aan de vingers plakt. Het ruitje kan gewoon met een kwastje en stofzuiger afgedaan worden zonder dat het kleeft of een vieze boel word.

• emil_406
Wes46 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 17:04:

Artel Petite (1000 euro)

De slide schijnt erg stil te zijn. De ruimte ventilator kun je volgens mij zelfs uitzetten. Ik hoor wel minder goede verhalen over de service van Edilkamin bij problemen.

De artel is wel "bang for Bucks". Net als andere AMG kachels. Eenvoudige betrouwbare techniek. Maar je hoort ze wel als ze branden. Mij valt het niet meer op. Ik hoor 'm pas als ik de TV e.d. uitzet.

Verwijderd

Na de subsidie hebben wij slechts 225 betaald voor de Artel Petite.... z'n geld meer als waard (hadden er 1 op reserve kunnen kopen Haha ;) )

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:45
von smallhausen schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 17:54:
Hoi

Ik ben nieuw hier en zal me ff voorstellen.
Ik ben Jos 58 jr ,getrouwd en 2 ,,nog,, thuiswonende kinders.
Ik woon in het buitengebied .en heb in 2016 een pelletketel ,pelling eco 50kw,gekocht.

Met deze ketel ,die in de werkplaats staat,verwarm ik nu mijn kantoor en werkplaats,omdat er toch ruimschoots voldoende capaciteit over is,ga ik binnenkort ook de cv van het woonhuis op de pelletketel aansluiten,in eerste instantie zonder buffer.
Hiervoor moet er een 32 meter lange \[2x22mm] geisoleerde grond leiding van de werkplaats naar het woonhuis gelegd worden,die ligt al klaar.

Maar dan, heeft er iemand een aansluitschema,wat goed werkt,dat ik kan volgen?
Ik adviseer je toch een buffer te plaatsen. De werkplaats, woning en kantoor geef je ieder een eigen circulatie pomp met eigen ruimte thermostaat. De pellets kachel houd enkel de buffer op temperatuur.
Mocht je later op warmtepomp over gaan dan kan die de buffer warm houden zonder verdere aanpassingen.

1 PVoutput . Dongen NB

• von smallhausen
  • Laatst online: 20:33
reneeke1970 schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 18:30:
[...]

Ik adviseer je toch een buffer te plaatsen. De werkplaats, woning en kantoor geef je ieder een eigen circulatie pomp met eigen ruimte thermostaat. De pellets kachel houd enkel de buffer op temperatuur.
Mocht je later op warmtepomp over gaan dan kan die de buffer warm houden zonder verdere aanpassingen.
reneeke,
Je hebt gelijk,het is idd beter om meteen die buffer/boilertank te plaatsen,en daar niet op te gaan bezuinigen.
Ik kan dan nadien makkelijker een combi maken met of warmtepomp of zonneboiler.

Dan is het ook nog makkelijk te regelen met die 3 aparte pompjes :) geschakeld via een draadloze thermostaat.

• Reloader
Verwijderd schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 13:47:
Na de subsidie hebben wij slechts 225 betaald voor de Artel Petite.... z'n geld meer als waard (hadden er 1 op reserve kunnen kopen Haha ;) )
nu ben ik wel benieuwd waar je hem dan op de kop hebt getikt?

Heb zelf afgelopen weekend een voorraadje pellets in huis gehaald, 1 pellet om precies te zijn.. dat is toch best veel als het eenmaal in garage ligt :P maarja wel lekker doorstoken 8)

ook nog even met de parameters aan de gang gegaan om dat mijn kachel na een second opinion (geen expert, wel pelletkachel stoker) schijnbaar toch wel erg "wild" brand.

heb de over de gehele programmering de pellet toevoer op met 21% verlaagd, brand een stuk netter en een voordeel: dus ook 21% zuiniger :) vervolgens ook de rookgas ventilator op 27% minder gezet waardoor het geheel wat netter brand en de rookgas temperatuur wat omlaag is gegaan daar deze voorheen rond de 170 graden zat en nu in stand 1 en 2 blijft steken rond de 135.

helaas levert dit nog geen schonere kachel ruit op, misschien is dat gewoon een nadeel van deze budgetkachel (Fair bio 80) ?

na pakweg een uurtje branden vind je alweer een waas over de ruit en na een paar uur een flinke bruine waas behalve recht voor het branderbakje :/ niet het belangrijkste wel jammer

overigens is het vind ik wel lastig om te zeggen dat de kachel "goed" brandt want ik ben geen expert,
maar, een niet al te gele vlam, geen rook in de kamer en geen vlammen die aan de warmtewisselaar likken vind ik goed branden ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Reloader op 30-10-2017 19:06 ]

Pagina: 1 ... 15 ... 74 Laatste