Wij zitten een beetje in hetzelfde schuitje als degroot hierboven. Wij willen ons huis verkopen en aan de ene kant hoor je dat het een goede markt is voor verkopen maar aan de andere kant hebben wij ongunstig gekocht.
In 2009 konden wij het huis van een overleden familielid overnemen voor 220000. Gemeente Ridderkerk (onder Rotterdam) Het is een doorzon woning uit 1969, goed onderhouden, hardhouten kozijnen, dubbel glas, dakkapel, 115-120 m2, inhoud 350m3, perceel 1 are 70 centiare, grote tuin op het zuiden, nieuwe onderhoudsarme voortuin, paar zonnepanelen, nieuwe cv ketel van 1 jaar oud. Wat oudere keuken/badkamer maar eige
nlijk nog wel vrij modern met nieuwe combi oven en vaatwasser bijv. We hebben er een hypotheek op van 232000. En eige
nlijk willen we daar niet onder gaan zitten gezien de welbekende redenen.
Nu hebben we tot nu toe 3 makelaars over de vloer gehad
- nr 1 dacht dat we hem voor 239000 op de markt konden zetten (verkoop 235000). Zijn courtage 1.5%
- nr 2 dacht dat we hem voor 234000 op de markt konden zetten (verkoop 225000). Zijn courage 1.6%
- nr 3 dacht dat we hem voor 225000 op de markt konden zetten (verkoop 215000). Zijn courtage 1.65%
Daar zitten nogal verschillen in (heb nog niet onderhandeld over de courtages). Puur naar de getallen kijkend zou je zeggen ga met nr 1 in zee maar aangezien mij toch altijd het gevoel bekruipt dat makelaars wat gladjakkers zijn zou je ook kunnen denken dat hij zo lekker makkelijk wil binnenhalen.
Bij allen is het uiteraard zonder 21%btw en komt er nog zo'n 500-600 euro bij voor plaatsing op funda, reclame etc en komen de totalen rond de 4500-5000 euro voor de verkoop. Daar schrok ik eerlijk gezegd nogal van. Uiteraard geen probleem om wat te betalen voor geleverde diensten maar dit is niet wat ik had verwacht.
Nu heeft een collega van mij zijn huis op
www.zelfverkopen.nl gezet en op die manier verkocht. Moet je uiteraard wel zelf bezichtigingen doen en het nodige regelen maar voor 1000 ben je "klaar". Ik twijfel nu heel erg of ik niet gewoon dat moet doen, mijn huis voor 239000 daarop zetten en wachten op die koper die echt heel graag hier wil wonen. Wij hebben namelijk geen haast om te verhuizen. Mag best over een jaar ofzo. Iemand ervaring hiermee. Kan dat überhaupt bijv.