JDFS schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:44:
***members only***
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
***members only***
Lokatie. Elders in Leidsche Rijn zijn 'leukere' woningen te koop rond deze vraagprijs, in leukere wijkjes. Welliswaar misschien iets minder m2, maar meer sfeer. De binnenkant ziet er redelijk instapklaar uit. En 2 badkamers is ook echt een plus zou je zeggen.Luiaard schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:28:
[...]
Ik weet verkoopprijzen in de buurt, ik heb een Calcasa desktoptaxatie, en ik weet modelmatige prijzen van Funda, Woningstats, e.d. Als de ene makelaar qua te realiseren opbrengst 75-100k onder de andere makelaar zit dan is dat wel apart. En vooral als mijn woning aantoonbaar zaken met meerwaarde heeft (hoek, beter energielabel, grote stenen schuur i.p.v. kleine houten schuur, meer perceel/tuin) waardoor de verwachting is dat ik juist wel iets hoger dan hem zou moeten uitkomen. Zijn WOZ is ook 50k lager dan de mijne. Een makelaar die ons dan lager inschat dan hem die neem ik niet serieus. Uiteraard zijn er naast plussen soms ook minnen, bv. onze badkamer is oud en zullen mensen willen vervangen.
Er komen er nog zeker twee langs dus we gaan zien wat de meerderheid zegt. De tactiek van alle makelaars hier is lager inzetten om hoger uit te komen. Dit zit in de range van bv. 675 vragen om 780 of 800 te krijgen.
Mogelijk probleem direct voor mij nu is dat mijn buurman zijn verkoop niet goed gaat, en er zijn diverse indicaties dat het niet lekker loopt (staat er al 4 weken op en pas 5 bezichtingen gehad). Is zijn gerealiseerde prijs lager dan het optimum door een slechte aanpak dan blijft die prijs als directe buurwoning aan ons plakken. Ook als het nog veel langer duurt dan gaat men denken, is er iets met die woning terwijl dit niet zo is. Ik heb wel heel goed en direct contact met deze buurman, maar ik kan hem natuurlijk niet dwingen bepaalde dingen te doen. Een voorbeeld: het huis staat leeg. Een van de makelaars zegt tegen mij, hij moet het laten inrichten door een stylist, haal je er altijd uit. Heb ik uiteraard doorgegeven, maar hij lijkt nog niet heel happig om 2k uit te geven hiervoor.
Ander ding dat we misschien nog wel samen aan kunnen pakken zijn plekken op de gevel met witte uitbloei, sommige mensen lijken daarop af te knappen bij hem, ik ga eens kijken wat reiniging kost.
Dat kan ook juist in je voordeel werken. Zijn huis duur maar niet ingericht, minder aantrekkelijk. Jouw huis instapklaar ingericht, groter, ruimer, beter.Luiaard schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:28:
[...]
Mogelijk probleem direct voor mij nu is dat mijn buurman zijn verkoop niet goed gaat, en er zijn diverse indicaties dat het niet lekker loopt (staat er al 4 weken op en pas 5 bezichtingen gehad). Is zijn gerealiseerde prijs lager dan het optimum door een slechte aanpak dan blijft die prijs als directe buurwoning aan ons plakken.
Als het langer duurt, gaat hij vast wel bewegen. En verder zie hierboven, een leeg huis vs een mooi ingericht huis op een hoekje, ik zou het wel weten. Maar niet jouw probleem, dus lekker zo laten. Idem de gevel. Half Leidsche Rijn heeft witte aanslag op het metselwerk, dat krijg je er niet zomaar af, maar vooral: blijkbaar storen mensen zich daar helemaal niet zo aan.Een van de makelaars zegt tegen mij, hij moet het laten inrichten door een stylist, haal je er altijd uit. Heb ik uiteraard doorgegeven, maar hij lijkt nog niet heel happig om 2k uit te geven hiervoor.
Een minder huis in de buurt kan juist ook een voordeel zijn. Jouw huis steekt daar dan juist positief tegen af. Hopelijk ben je op de markt voordat die ander verkocht is zodat mensen iets te kiezen hebben en niet alleen afgaan op het verkoopresultaat.Luiaard schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:28:
[...]
Mogelijk probleem direct voor mij nu is dat mijn buurman zijn verkoop niet goed gaat, en er zijn diverse indicaties dat het niet lekker loopt (staat er al 4 weken op en pas 5 bezichtingen gehad). Is zijn gerealiseerde prijs lager dan het optimum door een slechte aanpak dan blijft die prijs als directe buurwoning aan ons plakken. Ook als het nog veel langer duurt dan gaat men denken, is er iets met die woning terwijl dit niet zo is. Ik heb wel heel goed en direct contact met deze buurman, maar ik kan hem natuurlijk niet dwingen bepaalde dingen te doen. Een voorbeeld: het huis staat leeg. Een van de makelaars zegt tegen mij, hij moet het laten inrichten door een stylist, haal je er altijd uit. Heb ik uiteraard doorgegeven, maar hij lijkt nog niet heel happig om 2k uit te geven hiervoor.
Ander ding dat we misschien nog wel samen aan kunnen pakken zijn plekken op de gevel met witte uitbloei, sommige mensen lijken daarop af te knappen bij hem, ik ga eens kijken wat reiniging kost.
Hm. Dat is (voor mij) ver Utrecht ‘uit’ maar prima buurt met ik denk minder kijkers dan vooraan LR.
Zeker onbestemd. En lullig. Nog lulliger als je ze nu tegen elkaar uit gaat spelen. Maar feitelijk heb je gelijk, je mag dat doen.Thetallguy schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 19:52:
Gisteren mooi bod mondeling geaccepteerd. Vandaag alsnog een hoger bod van een tweede partij ontvangen. Nu is er een schriftelijk vereiste dus totdat koopcontract getekend is staat nog niks vast maar voelt toch beetje onbestemd om de 'blij gemaakte ' eerste bieders weer teleur te stellen. Zakelijk gezien volkomen logisch om hen nog een tweede bod uit te.laten brengen natuurlijk
Mijn ervaring is dat 99% van de mensen het hoogste bod zouden accepteren, dus statistisch gezien zou bieder als het andersom was geweest bij jou hetzelfde doen.. helaas.Thetallguy schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 19:52:
Gisteren mooi bod mondeling geaccepteerd. Vandaag alsnog een hoger bod van een tweede partij ontvangen. Nu is er een schriftelijk vereiste dus totdat koopcontract getekend is staat nog niks vast maar voelt toch beetje onbestemd om de 'blij gemaakte ' eerste bieders weer teleur te stellen. Zakelijk gezien volkomen logisch om hen nog een tweede bod uit te.laten brengen natuurlijk
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Hangt ervan af: hoe groot is het verschil? Even goede voorwaarden? Gunfactor?Thetallguy schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 19:52:
Dit zijn inderdaad de belangrijkste afwegingen. Voor een klein verschil zou ik het laten maar voorwaarden zouden voor mij wel belangrijk zijn. Toen ik mijn huidige woning kocht lag er toevallig exact hetzelfde bod als de mijne (de vraagprijs). Toen werd mij gevraagd of ik het ook zonder voorbehoud kon doen en dat het dan voor mij zou zijn. Daar hoefde ik niet lang over na te denken. Zo’n voorstel zou je bij een (relatief) klein verschil in bedrag ook nog kunnen doen.Chaki schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 23:47:
[...]
Hangt ervan af: hoe groot is het verschil? Even goede voorwaarden? Gunfactor?
Bijvoorbeeld!rtownz251 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 00:01:
[...]
Dit zijn inderdaad de belangrijkste afwegingen. Voor een klein verschil zou ik het laten maar voorwaarden zouden voor mij wel belangrijk zijn. Toen ik mijn huidige woning kocht lag er toevallig exact hetzelfde bod als de mijne (de vraagprijs). Toen werd mij gevraagd of ik het ook zonder voorbehoud kon doen en dat het dan voor mij zou zijn. Daar hoefde ik niet lang over na te denken. Zo’n voorstel zou je bij een (relatief) klein verschil in bedrag ook nog kunnen doen.
Het resultaat mag er zeker wezen. Huis in Zoetermeer, ongeveer 130m2 met een vraagprijs van €595.000.Fr33z schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 07:45:
[...]
Sterkte nogmaals. Er is weinig factchecken aan alsnje t vraagt aan een taalmodel dat zelf niet kan weten of.iets echt of waarb is of gewoon vol overtuiging een sprookje vertelt helaas.
OT: ben benieuwd naar t resultaat! Stom genoeg komt het meeste in de laatste 30 min binnen dus komt goed.
Hoeveel hoger ? Gaat het echt om beduidend meer of om wisselgeld op het totale bedrag ? Wat als nieuwe bieder financiering niet rond krijgt ? Dan ben je de andere bieder ook kwijt.Thetallguy schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 19:52:
Dat is altijd zo: stel de 1e bieder krijgt de financiering niet rond. Die met het hogere bod haakt af. Dan ben je helemaal in de aap gelogeerdJan-man schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 07:51:
[...]
Hoeveel hoger ? Gaat het echt om beduidend meer of om wisselgeld op het totale bedrag ? Wat als nieuwe bieder financiering niet rond krijgt ? Dan ben je de andere bieder ook kwijt.
Import van EVs
Je ruimt niet alleen op voor de foto's, maar ook voor de bezichtigingen. Maar die foto's zijn een belangrijke eerste stap: daar kijkt iedereen als eerste naar, en dat is feitelijk de eerste 'horde' die je moet nemen. Die foto's zijn dus enorm belangrijk.SpelFaut schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:25:
De vraag die bij ons nog erg leeft: hoe ver moet je gaan voor de foto's?
Daar ben ik het wel mee eens. Het gaat niet alleen om de foto's, maar ook om de bezichtiging en de verhuizing zelf. Persoonlijke zaken en ook losse 'frutsels' kunnen de foto's druk of rommelig maken. En daarmee afleiden van waar het om gaat, het huis zelf.fub schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:39:
[...]
Je ruimt niet alleen op voor de foto's, maar ook voor de bezichtigingen. Maar die foto's zijn een belangrijke eerste stap: daar kijkt iedereen als eerste naar, en dat is feitelijk de eerste 'horde' die je moet nemen. Die foto's zijn dus enorm belangrijk.
Wij hebben voor de foto's (en de bezichtigingen) enorm opgeruimd -- moest toch voor de verhuizing, en we hebben die spullen zo lang in een tijdelijke opslag gezet. Ook een flink aantal muren weer mooi wit geverfd om het geheel weer fris te maken -- gewoon een avondje met de roller, maakt toch gewoon een verschil.
Wij hebben ons huis best goed kunnen verkopen, en ik vermoed dat dat komt omdat we er van te voren ook veel tijd in hebben gestoken. Want hoe meer mensen de foto's OK vinden, hoe meer er een bezichtiging doen, hoe meer er een bod zullen doen, hoe meer keuze je als verkoper hebt.
Je hebt gelijk hoor! Natuurlijk zijn dat de twee momenten die er toe doen.fub schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:39:
[...]
Je ruimt niet alleen op voor de foto's, maar ook voor de bezichtigingen.
Wij hebben voor de foto's (en de bezichtigingen) enorm opgeruimd -- moest toch voor de verhuizing, en we hebben die spullen zo lang in een tijdelijke opslag gezet.
Tja, twee scenario's...Mielemuis schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:43:
Ook mijn huis staat te koop,
vandaag eerste bezichtigingen,
3de kijker doet een bod 40 boven vraagprijs,
geen voorbehouden overdracht 1juli (ZSM is voor mij het beste)
wel vandaag akkoord geven en woning van de markt.
OK dat was wel snel,
Makelaar zegt doen!
Mijn vrouw zegt hmmm,
Staan voor vandaag nog 1 bezichtiging op, maandag nog 3.
Prijsklasse 450K dorp in Zeeland, geklemd tussen de hoofdstad en Vlissingen. Bouwjaar 1950
Twijfels, ze zeggen je hebt er maar 1 nodig...
I intend to live forever. So far, so good.
Wellicht dat de reacties bij de andere bezichtigingen van vandaag een indicatie geven of die ook een goed bod willen doen of niet? Je kunt anders in elk geval bij de laatste bezichtiging ook nog aangeven dat er al een bod is en dat ze snel moeten beslissen (bv voor 20 uur) als ze kans willen maken. En anders vanavond met het eerste bod akkoord gaan. Dan ben je er maar vanaf.Mielemuis schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:43:
OK dat was wel snel,
Makelaar zegt doen!
Mijn vrouw zegt hmmm,
Prijsklasse 450K dorp in Zeeland, geklemd tussen de hoofdstad en Vlissingen. Bouwjaar 1950
Net makelaar gesproken, de andere waren mensen die hij al overal gezien had en moeilijk een beslissing kunnen nemen, andere vonden het boven klein, 2grote 1 kleine slaapkamer,Rubbergrover1 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:48:
[...]
Wellicht dat de reacties bij de andere bezichtigingen van vandaag een indicatie geven of die ook een goed bod willen doen of niet? Je kunt anders in elk geval bij de laatste bezichtiging ook nog aangeven dat er al een bod is en dat ze snel moeten beslissen (bv voor 20 uur) als ze kans willen maken. En anders vanavond met het eerste bod akkoord gaan. Dan ben je er maar vanaf.
Ik zie dit anders. Dat bod geldt alleen vandaag en heeft een duidelijke geldigheid tot en met vandaag.IkWilbert schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:47:
[...]
Tja, twee scenario's...
Scenario 1 — Je wil maximale zekerheid en houdt van rust... Dan accepteren.
Waarom?
Bod is marktconform + aantrekkelijk.
Geen voorbehoud: laag risico.
Perfecte opleverdatum.
De kans dat je maandag structureel meer krijgt is beperkt.
Je voorkomt stress, spanning en risico’s.
Scenario 2 — Je wil alles eruit halen, elke euro telt
→ Dan niet meteen ja zeggen, maar wél slim spelen:
Je zegt tegen de makelaar:
“We willen dit bod serieus in overweging nemen, maar gaan eerst de geplande bezichtigingen afronden. Laat de bieder weten dat ze in een zeer sterke positie staan, maar dat wij maandag einde dag een besluit nemen.”
Risico:
Ze kunnen afhaken (maar meestal blijven kopers die zó graag willen nét zo goed wachten).
Waarschijnlijk resultaat:
Je krijgt maandag één extra bod, soms hoger, vaak ongeveer gelijk.
Als ik die 40 extra had geboden, en je zou maandag bij me terugkomen, dan zou ik denken: mooi, de andere kijkers hebben dus blijkbaar niet zo veel geboden en nu komen ze met hangende pootjes bij me terug. Dan is er geen reden om nog steeds 40 meer te bieden. Ik bied 20 extra ipv 40 extra. En anders zoeken ze het maar uit.de Peer schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:26:
[...]
Ik zie dit anders. Dat bod geldt alleen vandaag en heeft een duidelijke geldigheid tot en met vandaag.
Je kunt er niet vanuit gaan dat ze aanstaande maandag alsnog bereid zijn dat bedrag te bieden. Persoonlijk zou ik dan niet 40 maar bijvoorbeeld 30k boven de vraagprijs neerleggen. Die 40 gold tenslotte alleen bij het bod dat vandaag geldig was.
Zeker niet steriel, wel ruimtelijk en fris.SpelFaut schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:25:
Ik mag me ook in dit topic melden!
Andere woning gekocht, 1 juli overdracht. Huidige woning moet dus in de verkoop; het doel is om de overdracht rond 1 augustus te plannen. Driedubbele lasten, bah.
Segment: tussenwoning in de stad, 100m², regio zuidwest Friesland. Vraagprijs tussen de €275.000 en €325.000, gericht op starters.
We zijn bezig makelaars in de regio met elkaar te vergelijken. Drie offertes binnen €800 van elkaar. De ene op basis van courtage, de andere een vast bedrag.
We moesten de woning laten taxeren voor de overbruggingshypotheek, dus hebben we de marktwaarde redelijk in beeld. De gesprekken met de makelaars moeten nog plaatsvinden, dus ben benieuwd wat de verkoopstrategieën gaan worden en of die nog van elkaar afwijken.
Het energielabel verloopt deze zomer, dus de aanvraag daarvoor hebben we ook meteen in gang gezet.
De vraag die bij ons nog erg leeft: hoe ver moet je gaan voor de foto's? Ik lees hier uiteenlopende dingen, van de woning helemaal steriel maken en alles wat persoonlijk is weghalen, alles nog een keer strak in de lak zetten, tot simpelweg even goed opruimen.
Zelf denken we daar wat tussenin te gaan zitten. Ik ga geen kozijnen opnieuw schilderen, maar kleine plekjes op het schilderwerk binnen werk ik toch wel even bij. Ik lees ook dat mensen bijvoorbeeld een kleinere eettafel neerzetten om de boel wat ruimtelijker te laten lijken.
Ik vermoed dat de fotograaf van de verkoopmakelaar hier ook wel in kan adviseren.
Same! Een bod "geldig tot" moet een bijna onweerstaanbaar bod zijn en nu-of-nooit. Daar hoort ook bij dat de woning van de markt gehaald wordt. Dan worden andere potentiële kopers buiten spel gezet. Maar als de verkoper hier niet in meegaat, bied ik minder. Wat is anders het nut van de deadline?de Peer schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:26:
[...]
Ik zie dit anders. Dat bod geldt alleen vandaag en heeft een duidelijke geldigheid tot en met vandaag.
Je kunt er niet vanuit gaan dat ze aanstaande maandag alsnog bereid zijn dat bedrag te bieden. Persoonlijk zou ik dan niet 40 maar bijvoorbeeld 30k boven de vraagprijs neerleggen. Die 40 gold tenslotte alleen bij het bod dat vandaag geldig was.
Je hebt deze makelaar met een reden uitgekozen lijkt me. Je vertrouwd hem/haar. Hij kent de markt, de bezichtigers.Mielemuis schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:16:
[...]
Net makelaar gesproken, de andere waren mensen die hij al overal gezien had en moeilijk een beslissing kunnen nemen, andere vonden het boven klein, 2grote 1 kleine slaapkamer,
ander kwam allen moet nog 2de keer komen met partner
De persoon van het bod was, volgens de makelaar, iemand die je als makelaar bij iedere woning hoopt tegen te komen.
straks nog verder met de vrouw overleggen
Zorgen dat ze morgen of uiterlijk maandag het voorlopig koopcontract tekenen. Bezichtigingen maandag (en evt daarna) laten doorgaan, aangeven dat er al wel een bod ligt. Tekenen ze niet, vertragen ze of trekken ze zich na het tekenen terug, dan kun jij gewoon door. In dit topic recent nog iemand die na zo’n now or never-bod aan het lijntje werd gehouden en vervolgens opnieuw kon beginnen. Dus zo’n bod is mooi, maar hou wel zelf de regie.Mielemuis schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:43:
OK dat was wel snel,
Makelaar zegt doen!
Mijn vrouw zegt hmmm,
No Go!Toke_gt schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 19:52:
[...]
Zorgen dat ze morgen of uiterlijk maandag het voorlopig koopcontract tekenen. Bezichtigingen maandag (en evt daarna) laten doorgaan, aangeven dat er al wel een bod ligt. Tekenen ze niet, vertragen ze of trekken ze zich na het tekenen terug, dan kun jij gewoon door. Hier recent iemand die na zo’n now or never bod aan het lijntje werd gehouden en vervolgens opnieuw kon beginnen. Dus zo’n bod is mooi, maar hou wel zelf de regie.
Maar het is al geaccepteerd, dus dat is de vraag niet (meer). Mijn punt dat je als verkoper moet zorgen dat er ook meteen getekend wordt. Zodat je er niet na drie weken pas achterkomt dat het financieel helemaal niet haalbaar is en dan weer opnieuw kunt beginnen.Chaki schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:06:
[...]
No Go!
Mijn bod 40k boven vraagprijs zonder voorbehoud is alleen vandaag geldig en alleen op voorwaarde dat het NU van de markt gehaald wordt.
Ooit heeft iemand een keer bla, bla, ... Daar heb ik geen boodschap aan! Take it or leave it!
8-10 weken, bij mijn laatste 3 huizen.So_Surreal schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:49:
Hoe lang duurde bij jullie het regelen van de financiering gemiddeld?
Mijn vrouw had gezegd, 500k is instant sell,Paralize_nl schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 19:37:
[...]
Je hebt deze makelaar met een reden uitgekozen lijkt me. Je vertrouwd hem/haar. Hij kent de markt, de bezichtigers.
Waar waren jullie vooraf mee akkoord gegaan?
Is dit er ruim onder? Of komt er hebberigheid om de hoek kijken?
Dit is een scherpe opmerking!Toke_gt schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 19:52:
[...]
Zorgen dat ze morgen of uiterlijk maandag het voorlopig koopcontract tekenen. Bezichtigingen maandag (en evt daarna) laten doorgaan, aangeven dat er al wel een bod ligt. Tekenen ze niet, vertragen ze of trekken ze zich na het tekenen terug, dan kun jij gewoon door. Hier recent iemand die na zo’n now or never bod aan het lijntje werd gehouden en vervolgens opnieuw kon beginnen. Dus zo’n bod is mooi, maar hou wel zelf de regie.
Ja het is meer andersom. We hebben nu een 6 persoons tafel, maar er ruim omheen lopen gaat niet. Zal de fotograaf eens raadplegen hierover. Dank voor je input in ieder geval!Chaki schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 18:43:
@SpelFaut
Over een grotere/kleinere tafel valt geen algemene uitspraak te doen. Een tafel voor 6 personen waar je makkelijk omheen kan lopen laat zien hoe groot de ruimte wel niet is. Staat daar een klein rond tafeltje, dan oogt het misschien kaal.
Ik zou er geen grotere tafel voor in huis halen, maar juist iets toevoegen. Je mag altijd een grote plant van me lenen 🤣
Om het verschil maar aan te geven: wij waren op de kop af in 4 weken rond met onze aanvraag van deze maand.de Peer schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:59:
[...]
@So_Surreal
8-10 weken, bij mijn laatste 3 huizen.
ik denk niet dat je veel aan de info hebt, is voor iedereen anders, en ook afhankelijk van de periode waarin je koopt.
[ Voor 45% gewijzigd door SpelFaut op 20-03-2026 12:23 ]
Laatste 3 keer max 1,5 week.So_Surreal schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:49:
Wij hebben al een nieuwe huis gekocht, onze eigen financiering duurde toen ook max 1.5 week.
Ze hoeven ook niets aan jou te laten weten, behalve als ze aanspraak willen maken op hun ontbindende voorwaarden.So_Surreal schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:21:
[...]
Wij hebben al een nieuwe huis gekocht, onze eigen financiering duurde toen ook max 1.5 week.
Ook een mooi bod ontvangen op ons eigen huis, de 3 dagen bedenktijd zijn afgelopen woensdag 3 weken geleden, maar nog niks gehoord dat het van hun kant allemaal rond is.
Ik vind het lang duren
[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 20-03-2026 11:24 ]
Ik heb een vrij simpele situatie, dus ik hoop het in 10 werkdagen afgerond te kunnen hebben. Eerste koopwoning, ik koop het alleen, loondienst met vast contract, geen nieuwbouw, geen andere speciale dingen.So_Surreal schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:49:
[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 20-03-2026 12:17 ]
10 dagen kan, maar ik zou er niet op rekenenWoask schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:53:
[...]
Ik heb een vrij simpele situatie, dus ik hoop het in 10 werkdagen afgerond te kunnen hebben. Eerste koopwoning, ik koop het alleen, loondienst met vast contract, geen nieuwbouw, geen andere speciale dingen.
Heb 2 indicatieve aanbiedingen in mijn mailbox zitten en na het opsturen van alle documenten (werkgeversverklaring, koopcontract, taxatie, etc.) hebben beide aanbieders 5 werkdagen de tijd nodig om de aanvraag te beoordelen. Daarom denk ik dat in mijn situatie 10 werkdagen wel realistisch gaat zijn.
Top! Gefeliciteerd! (Alvast)Mielemuis schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:27:
[...]
Mijn vrouw had gezegd, 500k is instant sell,
Dit kwam wel erg dichtbij.
Ik was met de vraagprijs of zelfs iets eronder al blij geweest.
Heb ook begin de avond akkoord gegeven bij de makelaar.
[...]
Dit is een scherpe opmerking!
Haal het wel van de markt, (niet heel erg, staat er nog maar een week en 2 dagen op.)
Maar heb wel de makelaar een bericht gedaan wanneer hij het voorlopig koopcontract de deur uit kan hebben,
Hij snel, wij snel.
Import van EVs
Ook benieuwd wat die van ons gaat doen! De oude was B en van aug 2016, dus moest ook opnieuw opgenomen worden. Deze week kwam er een een geschikte kerel voor langs die 1,5 uur nodig heeft gehad om alles in te meten en te beschrijven.Ojjorz schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 08:45:
Net mijn nieuwe energielabel binnen (oude was er een €1,- van 6 jaar geleden). Van label C naar A gegaan. Dat is een mooie opsteker voor de verkoop, blij mee!
Import van EVs
60 euro met of zonder saldering/terug levering zonnepanelen? We komen natuurlijk nu dichtbij 2027 wanneer de saldering er af gaat en de terugleverboete waarschijnlijk blijft bestaan. Maar ook dan zal een energie efficiënt huis zonder gas het beter doen dan de gemiddelde woningLuiaard schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:28:
Ik heb dat ook laten doen een tijdje geleden. Oude goedkope label opnieuw laten doen. Toen was A het hoogste en ik dacht dat er nog wel meer in zat. Van A naar A++ gegaan voor een huis van 2006. Wel veel gedaan aan duurzaamheid dus dat klopt ook. Totale energiekosten voor mij zijn 60 euro per maand.
Dat betaalt zich vast terug bij de verkoop als kopers een beetje nadenken. Dat is elke maand besparen.
A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him
Met, en inclusief eigen verbruik met 14,2kWh thuisaccu die ik ter overname op de lijst ga zetten. Maar ook inclusief laden auto en precies wat je zegt het zal relatief laag blijven. Hoe zuiniger het huis, des te lager de maandlasten.hollandnick schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:39:
[...]
60 euro met of zonder saldering/terug levering zonnepanelen? We komen natuurlijk nu dichtbij 2027 wanneer de saldering er af gaat en de terugleverboete waarschijnlijk blijft bestaan. Maar ook dan zal een energie efficiënt huis zonder gas het beter doen dan de gemiddelde woning
Import van EVs
bij mij 3 weken voordat ik goedkeuring etc had.. het kan echt wel snel hoor.So_Surreal schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:49:
[ Voor 11% gewijzigd door rebelhearts op 26-03-2026 18:04 ]
Heb geen terugleverboete > dynamisch contracthollandnick schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:39:
[...]
60 euro met of zonder saldering/terug levering zonnepanelen? We komen natuurlijk nu dichtbij 2027 wanneer de saldering er af gaat en de terugleverboete waarschijnlijk blijft bestaan. Maar ook dan zal een energie efficiënt huis zonder gas het beter doen dan de gemiddelde woning
Dat heb ik tegenwoordig ook maar nu met de increase in stroomprijzen weet ik niet of ik er toen goed aan heb gedaanCryptoNL schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 18:27:
[...]
Heb geen terugleverboete > dynamisch contract
A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him
Waarom? Een jaren 70 woning in originele status naar moderne tijd brengen ben je ook zo €100k kwijt (als het niet meer is). Dus als je geen zin hebt om te klussen is het geflipte huis wellicht zo slecht niet.mathy_ schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:58:
Ook wel een mooie situatie: mijn ouders verkopen de woning van mijn oma. Een jaren 70-woning die nog in originele staat is. Het huis ernaast is op dezelfde dag op Funda gekomen, in een soort geflipte staat, voor €100k meer. De buren zullen wel zuur zijn dat ze tegelijk in de verkoop zijn gekomen.
Die zijn toch niet vergelijkbaar? En ze richten zich op een andere doelgroep. Wie instapklaar wil, zal.niet ineens een kluswoning kopen. Als je zelf 2 linkerhanden hebt, moet je er 60-70k bovenop leggen om het instapklaar te maken. Dan is het huis van je oma veel duurder. Ik heb voor die keuze gestaan en het huis van mijn moeder (waar al.25 jaar niets aam gedaan is) verkocht.mathy_ schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:58:
.....
Ook wel een mooie situatie: mijn ouders verkopen de woning van mijn oma. Een jaren 70-woning die nog in originele staat is. Het huis ernaast is op dezelfde dag op Funda gekomen, in een soort geflipte staat, voor €100k meer. De buren zullen wel zuur zijn dat ze tegelijk in de verkoop zijn gekomen.
[ Voor 14% gewijzigd door mathy_ op 30-03-2026 11:21 ]
Die van m'n oma's gaat om 7 en 8 ton.Scheurbuik schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:57:
Ligt een beetje aan de grootte.. voor 5 ton heb je een groot huis in de provincie die wel meer dan 100k kost om op te leuken.
[ Voor 14% gewijzigd door mathy_ op 30-03-2026 12:42 ]
Vraagprijs op 595 zettenComasso schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:04:
Hoi allemaal,
Even benieuwd naar jullie ervaring. Wij zitten een beetje in de “is dit normaal?” fase.
Eerlijk gezegd vinden we verkopen tot nu toe spannender dan het kopen…
Afgelopen vrijdag ons huis op Funda gezet. Instapklare hoekwoning (2020), ca. 137 m² woonopp., 258 m² perceel. Gasloos, label A. Aan één kant geen buren, dus vrij uitzicht.
Gelegen op een gewilde plek op de Veluwe (in de wijk gemiddeld ~21 dagen verkooptijd), dus we hadden eigenlijk wel wat meer reactie verwacht.
Vraagprijs 6,5 ton.
Na het eerste weekend: 1 bezichtiging ingepland. We hadden eerder gedacht aan 3-4.
Stats: ±1800 views en ~15 favorieten.
In de buurt staan vergelijkbare huizen met oprit + berging rond €699k+, die hebben wij niet, maar wel hoek + vrijer gelegen en nieuwer/duurzaam.
Vraag:
Hoe snel kwamen bij jullie de bezichtigingen op gang?
Is dit een normaal begin?
Benieuwd naar jullie ervaringen 👍
Marktconform dus niet als ik het aantal bezichtigingen zieComasso schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:10:
Prijs is marktconform en de woning staat er net op. Zakken lijk mij nu niet aan de orde.
Bij mij uiteindelijk maar 4 bezichtigingen, waarvan er 3 serieuze interesse hadden en een bod deden. Wel binnen enkele weken. Conversie was uitzonderlijk hoog met 75%, ik geloof dat het gemiddelde 33% is. 1 kan dus genoeg zijn.Comasso schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:04:
Hoi allemaal,
Even benieuwd naar jullie ervaring. Wij zitten een beetje in de “is dit normaal?” fase.
Afgelopen vrijdag ons huis op Funda gezet. Instapklare hoekwoning (2020), ca. 137 m² woonopp., 258 m² perceel. Gasloos, label A. Aan één kant geen buren, dus vrij uitzicht.
Gelegen op een gewilde plek op de Veluwe (in de wijk gemiddeld ~21 dagen verkooptijd), dus we hadden eigenlijk wel wat meer reactie verwacht.
Vraagprijs 6,5 ton.
Na het eerste weekend: 1 bezichtiging ingepland. We hadden eerder gedacht aan 3-4.
In de buurt staan vergelijkbare huizen met oprit + berging rond €699k+, die hebben wij niet, maar wel hoek + vrijer gelegen en nieuwer/duurzaam.
Vraag:
Hoe kom je erbij dat de markt rustiger is? Echt regio afhankelijk. Hier is vorige week een huis op Funda gezet vraagprijs 560k. Binnen 2 dagen weg inclusief 10% overbieding.Bartjuh schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:17:
[...]
Bij mij uiteindelijk maar 4 bezichtigingen, waarvan er 3 serieuze interesse hadden en een bod deden. Wel binnen enkele weken. Conversie was uitzonderlijk hoog met 75%, ik geloof dat het gemiddelde 33% is. 1 kan dus genoeg zijn.
De markt is echter al een heel aantal maanden een stuk rustiger dan de voorgaande jaren. Er lijkt een soort evenwicht bereikt te zijn. Bij mij waren de biedingen rond of net ietsjes boven de vraagprijs (1-2%). Verwacht dus geen stormloop.
Als er na een maand nog niemand heeft geboden kun je altijd je prijs nog verlagen.
Hmm, heb je dan niet te snel geaccepteerd? Had misschien meer kunnen worden overboden.CryptoNL schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:20:
[...]
Hoe kom je erbij dat de markt rustiger is? Echt regio afhankelijk. Hier is vorige week een huis op Funda gezet vraagprijs 560k. Binnen 2 dagen weg inclusief 10% overbieding.
[ Voor 5% gewijzigd door Bartjuh op 30-03-2026 13:28 ]
1800 views en 15 favorieten is gewoon heel erg weinig. In mijn recente verkopen had ik de eerste 3 dagen vrijwel alle views/clicks/favorieten/aanmeldingen, vanaf dag 4 à 5 werd dat drastisch lager (80% daling?) en kwam er nog slechts 1 aanmelding bij. Iedereen ziet je woning de eerste paar dagen en daarna ben je ver weggezakt, ook in het Funda sorteer algoritme. Als je woning wat langer te koop staat willen er af en toe nog wel wat aanmeldingen bij komen, maar het zal nooit opeens storm gaan lopen.Comasso schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:04:
Vraag:
Was niet mijn huis voor de duidelijkheidBartjuh schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:27:
[...]
Hmm, heb je dan niet te snel geaccepteerd? Had misschien meer kunnen worden overboden.
Misschien had je een jaar geleden wel het dubbele aantal bezichtigingen en een hoger percentuele overbieding? Uiteindelijk n=1.
Het aanbod wordt groter. De prijsstijgingen vlakken af. Huizen staan langer te koop. Mijn makelaar zei het ook al. Dit lijkt overal zo te zijn.
Binnen 2 dagen een woning met vraagprijs 560k verkopen voor 616k is echt een fantastisch resultaat, mits verkopen voor de vraagprijs al acceptabel zou zijn (ik ga uit van wel in de huidige markt met absurde vraagprijzen). Snel zekerheid, een prachtig bedrag en je bent af van al het gedoe. Ik zou er te allen tijde direct voor tekenen.Bartjuh schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:27:
[...]
Hmm, heb je dan niet te snel geaccepteerd? Had misschien meer kunnen worden overboden.
Misschien had je een jaar geleden wel het dubbele aantal bezichtigingen en een hoger percentuele overbieding? Uiteindelijk n=1.
Het aanbod wordt groter. De prijsstijgingen vlakken af. Huizen staan langer te koop. Mijn makelaar zei het ook al. Dit lijkt overal zo te zijn. Het is absoluut geen drama, maar zeker niet meer zo gek als afgelopen jaren.
Als ik de andere huizen kijk die bij ons in de buurt te koop staan zitten wij ruim boven het gemiddelde qua aantal views. Dus wellicht is het representatief voor onze buurt/regio.stin00 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:28:
[...]
1800 views en 15 favorieten is gewoon heel erg weinig. In mijn recente verkopen had ik de eerste 3 dagen vrijwel alle views/clicks/favorieten/aanmeldingen, vanaf dag 4 à 5 werd dat drastisch lager (80% daling?) en kwam er nog slechts 1 aanmelding bij. Iedereen ziet je woning de eerste paar dagen en daarna ben je ver weggezakt, ook in het Funda sorteer algoritme. Als je woning wat langer te koop staat willen er af en toe nog wel wat aanmeldingen bij komen, maar het zal nooit opeens storm gaan lopen.
Waar het aan ligt is niet in te schatten zonder Funda link. Prijs, locatie, staat/smaak, de woningmarkt... ergens moet een pijnpunt zitten wanneer een woning weinig bekijks trekt.
Dank. De makelaar gaf bij ons ook aan blij te zijn met 6 a 7 kijkers en 2 biedingen. We wachten het af en geven het i.i.g. een paar weken.Bartjuh schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:17:
[...]
Bij mij uiteindelijk maar 4 bezichtigingen, waarvan er 3 serieuze interesse hadden en een bod deden. Wel binnen enkele weken. Conversie was uitzonderlijk hoog met 75%, ik geloof dat het gemiddelde 33% is. 1 kan dus genoeg zijn.
De markt is echter al een heel aantal maanden een stuk rustiger dan de voorgaande jaren. Er lijkt een soort evenwicht bereikt te zijn. Bij mij waren de biedingen rond of net ietsjes boven de vraagprijs (1-2%). Verwacht dus geen stormloop.
Als er na een maand nog niemand heeft geboden kun je altijd je prijs nog verlagen.
Ik hoop voor jou dat je gelijk hebt. De tijd zal het uitwijzen.mathy_ schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:17:
Qua budget hebben jullie gelijk, maar je werkt twee jaar naar zo’n verkoop toe en precies dezelfde dag komen je buren ook online. Bij mijn oma was het zo dat ze naar een verzorgingshuis moest en er nu plek was, dus pure pech dat het tegelijk online kwam. Voor mijn ouders en oma is dat natuurlijk ook zuur, maar dan andersom.
Geef mij dan maar een blank canvas in plaats van de smaak van een ander. Maar dat ben ik.
Dat overbieden zegt helemaal niks. Je zegt zelf dat een vraagprijs van 595.000 gunstiger was geweest dan 650.000. Als er in dat geval 10% overboden wordt, kom je op minder dan de vraagprijs uit.CryptoNL schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:20:
[...]
Hoe kom je erbij dat de markt rustiger is? Echt regio afhankelijk. Hier is vorige week een huis op Funda gezet vraagprijs 560k. Binnen 2 dagen weg inclusief 10% overbieding.
dat suggereert dat er op termijn hogere biedingen zouden komen. Dat hoeft natuurlijk niet. Je kunt net zo goed redeneren dat er het hoogst geboden wordt juist direct nadat een huis beschikbaar komt. Met name om hem snel van de markt te halen en anderen geen kans te geven.Bartjuh schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:27:
[...]
De markt is zeker aan het afkoelen, rentes stijgen, leencapaciteit daalt daardoor een paar % las ik gister bij de NOS. En de (aankomende) energiecrisis plus inflatiespook zorgt echt wel voor iets lager vertrouwen bij kopers.CryptoNL schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:20:
[...]
Ik.denk van niet. Meeste mensen zien inflatie en risico op grote kostenstijgingen als iets engs en negatiefs. Als je het spannend vindt of je volgend jaar WEER meer kwijt bent aan auot/boodschappen/leven etc. Dus wacht men met grotere aankopen tot er iets meer rust is. En dit is nog maar het begin, maar goed, niemand kent de toekomst natuurlijk.Scheurbuik schreef op maandag 30 maart 2026 @ 17:59:
Inflatiespook zou juist moeten aanwakkeren. De hogere rente begint langzaam wel enig effect te bereiken.
Maar daarmee geef je juist precies de grote plus aan van de situatie. "Jullie" huis is het blanke canvas, waarmee je nog alle kanten op kunt (en waarvoor je ook budget overhoudt). Het huis van de buren is een mooi voorbeeld van hoe "jullie" huis kan worden, maar zonder dat je als kopers vast zit aan de keuzes die de vorige bewoners hebben gemaakt. Zeg maar het VT wonen inspiratievoorbeeld, waar je als nieuwe kopers de dingen van kunt overnemen die jou aanstaan en waarbij je de rest anders kunt doen. Win-win!mathy_ schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:17:
Qua budget hebben jullie gelijk, maar je werkt twee jaar naar zo’n verkoop toe en precies dezelfde dag komen je buren ook online. Bij mijn oma was het zo dat ze naar een verzorgingshuis moest en er nu plek was, dus pure pech dat het tegelijk online kwam. Voor mijn ouders en oma is dat natuurlijk ook zuur, maar dan andersom.
Geef mij dan maar een blank canvas in plaats van de smaak van een ander. Maar dat ben ik.
Mijn kritische blik:Comasso schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:04:
Hoi allemaal,
Vraagprijs 6,5 ton.
Vraag:
Dank voor de kritische blik! Ik zal de makelaar inderdaad vragen eerder te beginnen met wat interieur foto's. Voor de rest zijn het waardevolle punten die je aankaart. We moeten nog even geduld hebben. Er zijn inmiddels wel bezichtigingen bijgekomen dus dat is positief!Rubbergrover1 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:45:
[...]
Mijn kritische blik:
Als ik kijk naar wat er in de buurt zoal verkocht is aan woningen uit de zelfde bouwperiode, dan zijn die veelal óf goedkoper, óf ze hebben er ook een garage + oprit bij en zitten op ongeveer de zelfde prijs als die van jullie.. Het is dan de vraag of veel mensen dan wel zo veel voordeel zien in een hoekwoning ten opzichte van een tussenwoning, waar je sowieso minder voor betaalt. En in de foto's van het interieur komen de ramen aan de zijkant ook niet echt duidelijk als voordeel naar voren. (Eerder als lastig bij het inrichten)
.
Verder begin je met wel erg veel foto's van buiten. Zou toch sneller met de interieurfoto's beginnen.
Tot slot is de indeling van de woning zo dat op dit moment de zolder niet echt meteen als aparte kamer kan worden gebruikt (geen deur, ruimte wordt ook voor apparatuur gebruikt) en op de eerste verdieping is de kleinste kamer voor veel mensen in je 'doelgroep' waarschijnlijk toch net wat te klein. Ik denk dat de woning qua prijs vooral richt op 'doorstromers' die nu in een kleinere rijtjeswoning zitten en een ruimere woning zoeken. Maar dat deze woning misschien net te weinig biedt om de stap te maken.
Ik denk dat de smiley aangaf dat het enigszins met een knipoog was. Je hebt natuurlijk gelijk, de huidige angst voor weer een inflatiegolf gaat niet helpen op de woningmarkt, maar voor woningbezitters is inflatie natuurlijk een zegening.Fr33z schreef op maandag 30 maart 2026 @ 18:35:
[...]
Ik.denk van niet. Meeste mensen zien inflatie en risico op grote kostenstijgingen als iets engs en negatiefs. Als je het spannend vindt of je volgend jaar WEER meer kwijt bent aan auot/boodschappen/leven etc. Dus wacht men met grotere aankopen tot er iets meer rust is. En dit is nog maar het begin, maar goed, niemand kent de toekomst natuurlijk.
Dat is zeker een mooi bedrag , nog goede voorwaarden ook? Welke omgeving gaat dit om?console schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:14:
Vanmorgen ons huis 'verkocht'. 50k boven de vraagprijs. Zoveel hadden we echt niet verwacht (eerder 25 á 30k), ook met het 'gedoe' in de wereld, energieprijzen en lichte rentestijging. Maar we zijn uiterst tevreden
! Nu de boel z.s.m. tekenen
Ja voorwaarden zijn prima; voorbehoud van financiering, ze hadden al een financiële check gedaan van wat ze konden lenen (tevens gaf de aankoopmakelaar aan dat het ook goed zat) en wij mochten de overdrachtsdatum bepalen.feddesman schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:18:
[...]
Dat is zeker een mooi bedrag , nog goede voorwaarden ook? Welke omgeving gaat dit om?
Netjes, ik heb hier een week geleden nog een woning weg zien gaan voor 61k boven de vraagprijs van 750k.console schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:14:
Vanmorgen ons huis 'verkocht'. 50k boven de vraagprijs. Zoveel hadden we echt niet verwacht (eerder 25 á 30k), ook met het 'gedoe' in de wereld, energieprijzen en lichte rentestijging. Maar we zijn uiterst tevreden
! Nu de boel z.s.m. tekenen
BlaBlaBla
***members only***