Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 222 223 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:46
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:52
Luiaard schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:28:
[...]

Ik weet verkoopprijzen in de buurt, ik heb een Calcasa desktoptaxatie, en ik weet modelmatige prijzen van Funda, Woningstats, e.d. Als de ene makelaar qua te realiseren opbrengst 75-100k onder de andere makelaar zit dan is dat wel apart. En vooral als mijn woning aantoonbaar zaken met meerwaarde heeft (hoek, beter energielabel, grote stenen schuur i.p.v. kleine houten schuur, meer perceel/tuin) waardoor de verwachting is dat ik juist wel iets hoger dan hem zou moeten uitkomen. Zijn WOZ is ook 50k lager dan de mijne. Een makelaar die ons dan lager inschat dan hem die neem ik niet serieus. Uiteraard zijn er naast plussen soms ook minnen, bv. onze badkamer is oud en zullen mensen willen vervangen.
Er komen er nog zeker twee langs dus we gaan zien wat de meerderheid zegt. De tactiek van alle makelaars hier is lager inzetten om hoger uit te komen. Dit zit in de range van bv. 675 vragen om 780 of 800 te krijgen.

Mogelijk probleem direct voor mij nu is dat mijn buurman zijn verkoop niet goed gaat, en er zijn diverse indicaties dat het niet lekker loopt (staat er al 4 weken op en pas 5 bezichtingen gehad). Is zijn gerealiseerde prijs lager dan het optimum door een slechte aanpak dan blijft die prijs als directe buurwoning aan ons plakken. Ook als het nog veel langer duurt dan gaat men denken, is er iets met die woning terwijl dit niet zo is. Ik heb wel heel goed en direct contact met deze buurman, maar ik kan hem natuurlijk niet dwingen bepaalde dingen te doen. Een voorbeeld: het huis staat leeg. Een van de makelaars zegt tegen mij, hij moet het laten inrichten door een stylist, haal je er altijd uit. Heb ik uiteraard doorgegeven, maar hij lijkt nog niet heel happig om 2k uit te geven hiervoor.

Ander ding dat we misschien nog wel samen aan kunnen pakken zijn plekken op de gevel met witte uitbloei, sommige mensen lijken daarop af te knappen bij hem, ik ga eens kijken wat reiniging kost.
Lokatie. Elders in Leidsche Rijn zijn 'leukere' woningen te koop rond deze vraagprijs, in leukere wijkjes. Welliswaar misschien iets minder m2, maar meer sfeer. De binnenkant ziet er redelijk instapklaar uit. En 2 badkamers is ook echt een plus zou je zeggen.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:07
[...]
Mogelijk probleem direct voor mij nu is dat mijn buurman zijn verkoop niet goed gaat, en er zijn diverse indicaties dat het niet lekker loopt (staat er al 4 weken op en pas 5 bezichtingen gehad). Is zijn gerealiseerde prijs lager dan het optimum door een slechte aanpak dan blijft die prijs als directe buurwoning aan ons plakken.
Dat kan ook juist in je voordeel werken. Zijn huis duur maar niet ingericht, minder aantrekkelijk. Jouw huis instapklaar ingericht, groter, ruimer, beter.
Een van de makelaars zegt tegen mij, hij moet het laten inrichten door een stylist, haal je er altijd uit. Heb ik uiteraard doorgegeven, maar hij lijkt nog niet heel happig om 2k uit te geven hiervoor.
Als het langer duurt, gaat hij vast wel bewegen. En verder zie hierboven, een leeg huis vs een mooi ingericht huis op een hoekje, ik zou het wel weten. Maar niet jouw probleem, dus lekker zo laten. Idem de gevel. Half Leidsche Rijn heeft witte aanslag op het metselwerk, dat krijg je er niet zomaar af, maar vooral: blijkbaar storen mensen zich daar helemaal niet zo aan.
Ik zou voor makelaar 1 gaan en het maar eens even aanzien. Je gaat nu wat richting doemdenken, maar zo hoeft het natuurlijk helemaal niet te gaan.

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

[...]

Mogelijk probleem direct voor mij nu is dat mijn buurman zijn verkoop niet goed gaat, en er zijn diverse indicaties dat het niet lekker loopt (staat er al 4 weken op en pas 5 bezichtingen gehad). Is zijn gerealiseerde prijs lager dan het optimum door een slechte aanpak dan blijft die prijs als directe buurwoning aan ons plakken. Ook als het nog veel langer duurt dan gaat men denken, is er iets met die woning terwijl dit niet zo is. Ik heb wel heel goed en direct contact met deze buurman, maar ik kan hem natuurlijk niet dwingen bepaalde dingen te doen. Een voorbeeld: het huis staat leeg. Een van de makelaars zegt tegen mij, hij moet het laten inrichten door een stylist, haal je er altijd uit. Heb ik uiteraard doorgegeven, maar hij lijkt nog niet heel happig om 2k uit te geven hiervoor.

Ander ding dat we misschien nog wel samen aan kunnen pakken zijn plekken op de gevel met witte uitbloei, sommige mensen lijken daarop af te knappen bij hem, ik ga eens kijken wat reiniging kost.
Een minder huis in de buurt kan juist ook een voordeel zijn. Jouw huis steekt daar dan juist positief tegen af. Hopelijk ben je op de markt voordat die ander verkocht is zodat mensen iets te kiezen hebben en niet alleen afgaan op het verkoopresultaat.

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:43
Hm. Dat is (voor mij) ver Utrecht ‘uit’ maar prima buurt met ik denk minder kijkers dan vooraan LR.
Misschien doordat het wat terugloopt die makelaar laag in wil zetten om iig veel kijkers en zekere verkoop te hebben. Gewoon simpelweg kijkende naar toeloop in de buurt (en misschien je buurman als voorbeeld meenemend?)

Benieuwd naar waar de andere makelaars mee komen.

• Thetallguy
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Gisteren mooi bod mondeling geaccepteerd. Vandaag alsnog een hoger bod van een tweede partij ontvangen. Nu is er een schriftelijk vereiste dus totdat koopcontract getekend is staat nog niks vast maar voelt toch beetje onbestemd om de 'blij gemaakte ' eerste bieders weer teleur te stellen. Zakelijk gezien volkomen logisch om hen nog een tweede bod uit te.laten brengen natuurlijk :)

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:05

de Peer

under peer review

Thetallguy schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 19:52:
Gisteren mooi bod mondeling geaccepteerd. Vandaag alsnog een hoger bod van een tweede partij ontvangen. Nu is er een schriftelijk vereiste dus totdat koopcontract getekend is staat nog niks vast maar voelt toch beetje onbestemd om de 'blij gemaakte ' eerste bieders weer teleur te stellen. Zakelijk gezien volkomen logisch om hen nog een tweede bod uit te.laten brengen natuurlijk :)
Zeker onbestemd. En lullig. Nog lulliger als je ze nu tegen elkaar uit gaat spelen. Maar feitelijk heb je gelijk, je mag dat doen.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:57

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mijn ervaring is dat 99% van de mensen het hoogste bod zouden accepteren, dus statistisch gezien zou bieder als het andersom was geweest bij jou hetzelfde doen.. helaas.

Ik weet niet wat ik zou doen. Kan nu makkelijk roepen dat ik net als alle Tweakers hier natuurlijk voor het lage bod zou gaan maar ik denk dat het uiteindelijk toch een lastige keuze is... (Wetende dat je zelf ook veel hebt betaald voor een nieuwe woning).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Hangt ervan af: hoe groot is het verschil? Even goede voorwaarden? Gunfactor?

• rtownz251
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:08
Chaki schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 23:47:
[...]

Hangt ervan af: hoe groot is het verschil? Even goede voorwaarden? Gunfactor?
Dit zijn inderdaad de belangrijkste afwegingen. Voor een klein verschil zou ik het laten maar voorwaarden zouden voor mij wel belangrijk zijn. Toen ik mijn huidige woning kocht lag er toevallig exact hetzelfde bod als de mijne (de vraagprijs). Toen werd mij gevraagd of ik het ook zonder voorbehoud kon doen en dat het dan voor mij zou zijn. Daar hoefde ik niet lang over na te denken. Zo’n voorstel zou je bij een (relatief) klein verschil in bedrag ook nog kunnen doen.

• Chaki
  • Niet online
rtownz251 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 00:01:
[...]

Dit zijn inderdaad de belangrijkste afwegingen. Voor een klein verschil zou ik het laten maar voorwaarden zouden voor mij wel belangrijk zijn. Toen ik mijn huidige woning kocht lag er toevallig exact hetzelfde bod als de mijne (de vraagprijs). Toen werd mij gevraagd of ik het ook zonder voorbehoud kon doen en dat het dan voor mij zou zijn. Daar hoefde ik niet lang over na te denken. Zo’n voorstel zou je bij een (relatief) klein verschil in bedrag ook nog kunnen doen.
Bijvoorbeeld!
Het enige verschil hier is: er is al een "gelukkige". Jouw verkoper had de andere partij nog niet gefeliciteerd!

• joahn93
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14:24
Fr33z schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 07:45:
[...]

Sterkte nogmaals. Er is weinig factchecken aan alsnje t vraagt aan een taalmodel dat zelf niet kan weten of.iets echt of waarb is of gewoon vol overtuiging een sprookje vertelt helaas.

OT: ben benieuwd naar t resultaat! Stom genoeg komt het meeste in de laatste 30 min binnen dus komt goed.
Het resultaat mag er zeker wezen. Huis in Zoetermeer, ongeveer 130m2 met een vraagprijs van €595.000.
3 biedingen van €685.000 en hoger, en 2 bieders boden exact hetzelfde als hoogste. Na een middagje kop of munt doen is een van de hoogste bieders nu blij, en de andere helaas teleurgesteld. Nog wel "even" alles rond maken

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:05
Hoeveel hoger ? Gaat het echt om beduidend meer of om wisselgeld op het totale bedrag ? Wat als nieuwe bieder financiering niet rond krijgt ? Dan ben je de andere bieder ook kwijt.

• Chaki
  • Niet online
Jan-man schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 07:51:
[...]

Hoeveel hoger ? Gaat het echt om beduidend meer of om wisselgeld op het totale bedrag ? Wat als nieuwe bieder financiering niet rond krijgt ? Dan ben je de andere bieder ook kwijt.
Dat is altijd zo: stel de 1e bieder krijgt de financiering niet rond. Die met het hogere bod haakt af. Dan ben je helemaal in de aap gelogeerd

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-03 20:50
Weer even een tussentijdse update. In totaal vier makelaars over de vloer gehad. Drie van de vier kwamen met realistische verkooptargets van 780-790 met de potentie om een eindje boven de 8 ton uit te komen dus redelijk eensluidend. Zoals eerder aangegeven zat eentje er heel erg naast/onder met 725-735 met mogelijk uitschieter naar 750.
Courtages variërend, twee van de makelaars gaven nog een extra optie met lager tarief, maar dan een bonusconstructie wanneer het boven de 8 ton zou gaan. Dat doet me denken dat die kans toch best realistisch is. Uiteindelijk met makelaar 1 in zee gegaan en zijn all-in tarief van 1% zonder opstartkosten nog naar 0,9% kunnen krijgen.
Ik heb mijzelf nog tot na Pasen gegeven om alle kleine klusjes en optische zaken af te werken en daarna komt de fotograaf.
De buurman heeft zijn huis even van Funda af en komt er binnenkort weer op met een lagere prijs, hopelijk geeft dat wat nieuwe aanloop zodat hij ook snel een mooi bod kan accepteren.

Import van EVs

• SpelFaut
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15:27
Ik mag me ook in dit topic melden!

Andere woning gekocht, 1 juli overdracht. Huidige woning moet dus in de verkoop; het doel is om de overdracht rond 1 augustus te plannen. Driedubbele lasten, bah.
Segment: tussenwoning in de stad, 100m², regio zuidwest Friesland. Vraagprijs tussen de €275.000 en €325.000, gericht op starters.

We zijn bezig makelaars in de regio met elkaar te vergelijken. Drie offertes binnen €800 van elkaar. De ene op basis van courtage, de andere een vast bedrag.
We moesten de woning laten taxeren voor de overbruggingshypotheek, dus hebben we de marktwaarde redelijk in beeld. De gesprekken met de makelaars moeten nog plaatsvinden, dus ben benieuwd wat de verkoopstrategieën gaan worden en of die nog van elkaar afwijken.

Het energielabel verloopt deze zomer, dus de aanvraag daarvoor hebben we ook meteen in gang gezet.

De vraag die bij ons nog erg leeft: hoe ver moet je gaan voor de foto's? Ik lees hier uiteenlopende dingen, van de woning helemaal steriel maken en alles wat persoonlijk is weghalen, alles nog een keer strak in de lak zetten, tot simpelweg even goed opruimen.
Zelf denken we daar wat tussenin te gaan zitten. Ik ga geen kozijnen opnieuw schilderen, maar kleine plekjes op het schilderwerk binnen werk ik toch wel even bij. Ik lees ook dat mensen bijvoorbeeld een kleinere eettafel neerzetten om de boel wat ruimtelijker te laten lijken.
Ik vermoed dat de fotograaf van de verkoopmakelaar hier ook wel in kan adviseren.

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:15

fub

SpelFaut schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:25:
De vraag die bij ons nog erg leeft: hoe ver moet je gaan voor de foto's?
Je ruimt niet alleen op voor de foto's, maar ook voor de bezichtigingen. Maar die foto's zijn een belangrijke eerste stap: daar kijkt iedereen als eerste naar, en dat is feitelijk de eerste 'horde' die je moet nemen. Die foto's zijn dus enorm belangrijk.
Wij hebben voor de foto's (en de bezichtigingen) enorm opgeruimd -- moest toch voor de verhuizing, en we hebben die spullen zo lang in een tijdelijke opslag gezet. Ook een flink aantal muren weer mooi wit geverfd om het geheel weer fris te maken -- gewoon een avondje met de roller, maakt toch gewoon een verschil.
Wij hebben ons huis best goed kunnen verkopen, en ik vermoed dat dat komt omdat we er van te voren ook veel tijd in hebben gestoken. Want hoe meer mensen de foto's OK vinden, hoe meer er een bezichtiging doen, hoe meer er een bod zullen doen, hoe meer keuze je als verkoper hebt.

• Rubbergrover1
fub schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:39:
[...]

Je ruimt niet alleen op voor de foto's, maar ook voor de bezichtigingen. Maar die foto's zijn een belangrijke eerste stap: daar kijkt iedereen als eerste naar, en dat is feitelijk de eerste 'horde' die je moet nemen. Die foto's zijn dus enorm belangrijk.
Wij hebben voor de foto's (en de bezichtigingen) enorm opgeruimd -- moest toch voor de verhuizing, en we hebben die spullen zo lang in een tijdelijke opslag gezet. Ook een flink aantal muren weer mooi wit geverfd om het geheel weer fris te maken -- gewoon een avondje met de roller, maakt toch gewoon een verschil.
Wij hebben ons huis best goed kunnen verkopen, en ik vermoed dat dat komt omdat we er van te voren ook veel tijd in hebben gestoken. Want hoe meer mensen de foto's OK vinden, hoe meer er een bezichtiging doen, hoe meer er een bod zullen doen, hoe meer keuze je als verkoper hebt.
Daar ben ik het wel mee eens. Het gaat niet alleen om de foto's, maar ook om de bezichtiging en de verhuizing zelf. Persoonlijke zaken en ook losse 'frutsels' kunnen de foto's druk of rommelig maken. En daarmee afleiden van waar het om gaat, het huis zelf.

Wat betreft 'opknappen' is mijn insteek dat er best 'quick wins' zijn die je zou kunnen doen. Maar geen halve verbouwingen. Als je met een kritische blik naar je woning kijkt, dan zul je misschien hier en daar een wat smoezelig muurtje zien. Zeker als het wat leger is. Dan is het een kleine moeite om even een weekend op een paar plekken een pot muurverf tegen de muur te smeren. Maar echt grote dingen zou ik niet aanpakken.

• SpelFaut
fub schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:39:
[...]
Je ruimt niet alleen op voor de foto's, maar ook voor de bezichtigingen.

Wij hebben voor de foto's (en de bezichtigingen) enorm opgeruimd -- moest toch voor de verhuizing, en we hebben die spullen zo lang in een tijdelijke opslag gezet.
Je hebt gelijk hoor! Natuurlijk zijn dat de twee momenten die er toe doen.
Spullen tijdelijk in opslag zetten is wel een goeie tip!
Muren verven zal in ons geval niet nodig zijn schat ik zo in; dat hebben we 4 jaar geleden nog gedaan en ziet er nog prima uit. Zal meer over putjes/beschadigingen op de trap, drempels en deurposten gaan.

Zijn er tips op het gebied van het beoordelen van een potentiële makelaar? Wat zijn van die typische zaken welke je achteraf door had willen spreken?

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:58
Ook mijn huis staat te koop,
vandaag eerste bezichtigingen,
3de kijker doet een bod 40 boven vraagprijs,
geen voorbehouden overdracht 1juli (ZSM is voor mij het beste)
wel vandaag akkoord geven en woning van de markt.

OK dat was wel snel,
Makelaar zegt doen!
Mijn vrouw zegt hmmm,

Staan voor vandaag nog 1 bezichtiging op, maandag nog 3.
Prijsklasse 450K dorp in Zeeland, geklemd tussen de hoofdstad en Vlissingen. Bouwjaar 1950

Twijfels, ze zeggen je hebt er maar 1 nodig...

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online

IkWilbert

Het is mij!

Mielemuis schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:43:

OK dat was wel snel,
Makelaar zegt doen!
Mijn vrouw zegt hmmm,

Prijsklasse 450K dorp in Zeeland, geklemd tussen de hoofdstad en Vlissingen. Bouwjaar 1950

Tja, twee scenario's...
Scenario 1 — Je wil maximale zekerheid en houdt van rust... Dan accepteren.

Waarom?

Bod is marktconform + aantrekkelijk.
Geen voorbehoud: laag risico.
Perfecte opleverdatum.
De kans dat je maandag structureel meer krijgt is beperkt.
Je voorkomt stress, spanning en risico’s.

Scenario 2 — Je wil alles eruit halen, elke euro telt
→ Dan niet meteen ja zeggen, maar wél slim spelen:
Je zegt tegen de makelaar:

“We willen dit bod serieus in overweging nemen, maar gaan eerst de geplande bezichtigingen afronden. Laat de bieder weten dat ze in een zeer sterke positie staan, maar dat wij maandag einde dag een besluit nemen.”

Risico:

Ze kunnen afhaken (maar meestal blijven kopers die zó graag willen nét zo goed wachten).

Waarschijnlijk resultaat:

Je krijgt maandag één extra bod, soms hoger, vaak ongeveer gelijk.

I intend to live forever. So far, so good.

• Rubbergrover1

OK dat was wel snel,
Makelaar zegt doen!
Mijn vrouw zegt hmmm,

Wellicht dat de reacties bij de andere bezichtigingen van vandaag een indicatie geven of die ook een goed bod willen doen of niet? Je kunt anders in elk geval bij de laatste bezichtiging ook nog aangeven dat er al een bod is en dat ze snel moeten beslissen (bv voor 20 uur) als ze kans willen maken. En anders vanavond met het eerste bod akkoord gaan. Dan ben je er maar vanaf.

• Mielemuis
Rubbergrover1 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:48:
[...]

Wellicht dat de reacties bij de andere bezichtigingen van vandaag een indicatie geven of die ook een goed bod willen doen of niet? Je kunt anders in elk geval bij de laatste bezichtiging ook nog aangeven dat er al een bod is en dat ze snel moeten beslissen (bv voor 20 uur) als ze kans willen maken. En anders vanavond met het eerste bod akkoord gaan. Dan ben je er maar vanaf.
Net makelaar gesproken, de andere waren mensen die hij al overal gezien had en moeilijk een beslissing kunnen nemen, andere vonden het boven klein, 2grote 1 kleine slaapkamer,
ander kwam allen moet nog 2de keer komen met partner

De persoon van het bod was, volgens de makelaar, iemand die je als makelaar bij iedere woning hoopt tegen te komen.
straks nog verder met de vrouw overleggen

• de Peer

de Peer

under peer review

IkWilbert schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:47:
[...]

Tja, twee scenario's...
Scenario 1 — Je wil maximale zekerheid en houdt van rust... Dan accepteren.

Waarom?

Bod is marktconform + aantrekkelijk.
Geen voorbehoud: laag risico.
Perfecte opleverdatum.
De kans dat je maandag structureel meer krijgt is beperkt.
Je voorkomt stress, spanning en risico’s.

Scenario 2 — Je wil alles eruit halen, elke euro telt
→ Dan niet meteen ja zeggen, maar wél slim spelen:
Je zegt tegen de makelaar:

“We willen dit bod serieus in overweging nemen, maar gaan eerst de geplande bezichtigingen afronden. Laat de bieder weten dat ze in een zeer sterke positie staan, maar dat wij maandag einde dag een besluit nemen.”

Risico:

Ze kunnen afhaken (maar meestal blijven kopers die zó graag willen nét zo goed wachten).

Waarschijnlijk resultaat:

Je krijgt maandag één extra bod, soms hoger, vaak ongeveer gelijk.
Ik zie dit anders. Dat bod geldt alleen vandaag en heeft een duidelijke geldigheid tot en met vandaag.

Je kunt er niet vanuit gaan dat ze aanstaande maandag alsnog bereid zijn dat bedrag te bieden. Persoonlijk zou ik dan niet 40 maar bijvoorbeeld 30k boven de vraagprijs neerleggen. Die 40 gold tenslotte alleen bij het bod dat vandaag geldig was.

• Rubbergrover1
de Peer schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:26:
[...]

Ik zie dit anders. Dat bod geldt alleen vandaag en heeft een duidelijke geldigheid tot en met vandaag.

Je kunt er niet vanuit gaan dat ze aanstaande maandag alsnog bereid zijn dat bedrag te bieden. Persoonlijk zou ik dan niet 40 maar bijvoorbeeld 30k boven de vraagprijs neerleggen. Die 40 gold tenslotte alleen bij het bod dat vandaag geldig was.
Als ik die 40 extra had geboden, en je zou maandag bij me terugkomen, dan zou ik denken: mooi, de andere kijkers hebben dus blijkbaar niet zo veel geboden en nu komen ze met hangende pootjes bij me terug. Dan is er geen reden om nog steeds 40 meer te bieden. Ik bied 20 extra ipv 40 extra. En anders zoeken ze het maar uit.

• Chaki
  • Niet online
SpelFaut schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:25:
Ik mag me ook in dit topic melden!

Andere woning gekocht, 1 juli overdracht. Huidige woning moet dus in de verkoop; het doel is om de overdracht rond 1 augustus te plannen. Driedubbele lasten, bah.
Segment: tussenwoning in de stad, 100m², regio zuidwest Friesland. Vraagprijs tussen de €275.000 en €325.000, gericht op starters.

We zijn bezig makelaars in de regio met elkaar te vergelijken. Drie offertes binnen €800 van elkaar. De ene op basis van courtage, de andere een vast bedrag.
We moesten de woning laten taxeren voor de overbruggingshypotheek, dus hebben we de marktwaarde redelijk in beeld. De gesprekken met de makelaars moeten nog plaatsvinden, dus ben benieuwd wat de verkoopstrategieën gaan worden en of die nog van elkaar afwijken.

Het energielabel verloopt deze zomer, dus de aanvraag daarvoor hebben we ook meteen in gang gezet.

De vraag die bij ons nog erg leeft: hoe ver moet je gaan voor de foto's? Ik lees hier uiteenlopende dingen, van de woning helemaal steriel maken en alles wat persoonlijk is weghalen, alles nog een keer strak in de lak zetten, tot simpelweg even goed opruimen.
Zelf denken we daar wat tussenin te gaan zitten. Ik ga geen kozijnen opnieuw schilderen, maar kleine plekjes op het schilderwerk binnen werk ik toch wel even bij. Ik lees ook dat mensen bijvoorbeeld een kleinere eettafel neerzetten om de boel wat ruimtelijker te laten lijken.
Ik vermoed dat de fotograaf van de verkoopmakelaar hier ook wel in kan adviseren.
Zeker niet steriel, wel ruimtelijk en fris.
De fotograaf stuurt je van tevoren een "handleiding" /tips voor de foto's. Die vind je ook in overvloed online. De verkoopmakelaar doet dat soms ook. In mijn geval: planten zijn sfeervol, maar een jungle doet de kamer kleiner lijken. Gelukkig was het een flat! Ineens stonden op alle verdiepingen planten op de vensterbanken. De buren vonden het jammer dat de bezichtigingen voorbij waren 🤣
Ik let bij het kiezen van een verkoopmakelaar ook altijd op de kwaliteit van hun foto's op Funda. De verschillen zijn groot!
Succes!

• Chaki
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:26:
[...]

Same! Een bod "geldig tot" moet een bijna onweerstaanbaar bod zijn en nu-of-nooit. Daar hoort ook bij dat de woning van de markt gehaald wordt. Dan worden andere potentiële kopers buiten spel gezet. Maar als de verkoper hier niet in meegaat, bied ik minder. Wat is anders het nut van de deadline?

• Chaki
  • Niet online
@SpelFaut
Over een grotere/kleinere tafel valt geen algemene uitspraak te doen. Een tafel voor 6 personen waar je makkelijk omheen kan lopen laat zien hoe groot de ruimte wel niet is. Staat daar een klein rond tafeltje, dan oogt het misschien kaal.
Ik zou er geen grotere tafel voor in huis halen, maar juist iets toevoegen. Je mag altijd een grote plant van me lenen 🤣

• Paralize_nl
Mielemuis schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:16:
[...]

Net makelaar gesproken, de andere waren mensen die hij al overal gezien had en moeilijk een beslissing kunnen nemen, andere vonden het boven klein, 2grote 1 kleine slaapkamer,
ander kwam allen moet nog 2de keer komen met partner

De persoon van het bod was, volgens de makelaar, iemand die je als makelaar bij iedere woning hoopt tegen te komen.
straks nog verder met de vrouw overleggen
Je hebt deze makelaar met een reden uitgekozen lijkt me. Je vertrouwd hem/haar. Hij kent de markt, de bezichtigers.

Waar waren jullie vooraf mee akkoord gegaan?
Is dit er ruim onder? Of komt er hebberigheid om de hoek kijken?

• Toke_gt

OK dat was wel snel,
Makelaar zegt doen!
Mijn vrouw zegt hmmm,

Zorgen dat ze morgen of uiterlijk maandag het voorlopig koopcontract tekenen. Bezichtigingen maandag (en evt daarna) laten doorgaan, aangeven dat er al wel een bod ligt. Tekenen ze niet, vertragen ze of trekken ze zich na het tekenen terug, dan kun jij gewoon door. In dit topic recent nog iemand die na zo’n now or never-bod aan het lijntje werd gehouden en vervolgens opnieuw kon beginnen. Dus zo’n bod is mooi, maar hou wel zelf de regie.

• Chaki
  • Niet online
Toke_gt schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 19:52:
[...]

Zorgen dat ze morgen of uiterlijk maandag het voorlopig koopcontract tekenen. Bezichtigingen maandag (en evt daarna) laten doorgaan, aangeven dat er al wel een bod ligt. Tekenen ze niet, vertragen ze of trekken ze zich na het tekenen terug, dan kun jij gewoon door. Hier recent iemand die na zo’n now or never bod aan het lijntje werd gehouden en vervolgens opnieuw kon beginnen. Dus zo’n bod is mooi, maar hou wel zelf de regie.
No Go!
Mijn bod 40k boven vraagprijs zonder voorbehoud is alleen vandaag geldig en alleen op voorwaarde dat het NU van de markt gehaald wordt.
Ooit heeft iemand een keer bla, bla, ... Daar heb ik geen boodschap aan! Take it or leave it!

• Toke_gt
Chaki schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:06:
[...]

No Go!
Mijn bod 40k boven vraagprijs zonder voorbehoud is alleen vandaag geldig en alleen op voorwaarde dat het NU van de markt gehaald wordt.
Ooit heeft iemand een keer bla, bla, ... Daar heb ik geen boodschap aan! Take it or leave it!
Maar het is al geaccepteerd, dus dat is de vraag niet (meer). Mijn punt dat je als verkoper moet zorgen dat er ook meteen getekend wordt. Zodat je er niet na drie weken pas achterkomt dat het financieel helemaal niet haalbaar is en dan weer opnieuw kunt beginnen.
Dus bod vandaag alleen geldig, prima, dan morgen of maandag tekenen. Niet getekend? Dan gaan de bezichtigingen verder.

• So_Surreal
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:52
Hoe lang duurde bij jullie het regelen van de financiering gemiddeld?

• de Peer

de Peer

under peer review

So_Surreal schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:49:
8-10 weken, bij mijn laatste 3 huizen.

ik denk niet dat je veel aan de info hebt, is voor iedereen anders, en ook afhankelijk van de periode waarin je koopt.

• Mielemuis
Paralize_nl schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 19:37:
[...]

Je hebt deze makelaar met een reden uitgekozen lijkt me. Je vertrouwd hem/haar. Hij kent de markt, de bezichtigers.

Waar waren jullie vooraf mee akkoord gegaan?
Is dit er ruim onder? Of komt er hebberigheid om de hoek kijken?
Mijn vrouw had gezegd, 500k is instant sell,
Dit kwam wel erg dichtbij.
Ik was met de vraagprijs of zelfs iets eronder al blij geweest.

Heb ook begin de avond akkoord gegeven bij de makelaar.
Toke_gt schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 19:52:
[...]

Zorgen dat ze morgen of uiterlijk maandag het voorlopig koopcontract tekenen. Bezichtigingen maandag (en evt daarna) laten doorgaan, aangeven dat er al wel een bod ligt. Tekenen ze niet, vertragen ze of trekken ze zich na het tekenen terug, dan kun jij gewoon door. Hier recent iemand die na zo’n now or never bod aan het lijntje werd gehouden en vervolgens opnieuw kon beginnen. Dus zo’n bod is mooi, maar hou wel zelf de regie.
Dit is een scherpe opmerking!
Haal het wel van de markt, (niet heel erg, staat er nog maar een week en 2 dagen op.)
Maar heb wel de makelaar een bericht gedaan wanneer hij het voorlopig koopcontract de deur uit kan hebben,

Hij snel, wij snel. ;)

• SpelFaut
Chaki schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 18:43:
@SpelFaut
Over een grotere/kleinere tafel valt geen algemene uitspraak te doen. Een tafel voor 6 personen waar je makkelijk omheen kan lopen laat zien hoe groot de ruimte wel niet is. Staat daar een klein rond tafeltje, dan oogt het misschien kaal.
Ik zou er geen grotere tafel voor in huis halen, maar juist iets toevoegen. Je mag altijd een grote plant van me lenen 🤣
Ja het is meer andersom. We hebben nu een 6 persoons tafel, maar er ruim omheen lopen gaat niet. Zal de fotograaf eens raadplegen hierover. Dank voor je input in ieder geval!

Hah, planten hebben we genoeg! Misschien juist wel teveel. :P Moet waarschijnlijk even opzoek naar een oppas.
de Peer schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:59:
[...]
@So_Surreal

8-10 weken, bij mijn laatste 3 huizen.

ik denk niet dat je veel aan de info hebt, is voor iedereen anders, en ook afhankelijk van de periode waarin je koopt.
Om het verschil maar aan te geven: wij waren op de kop af in 4 weken rond met onze aanvraag van deze maand.
Een algemene tijdspanne zegt dus niet zoveel. Belangrijker is natuurlijk om ruimte in te bouwen, zodat je ontbindende voorwaarden niet in gevaar komen, mocht je die opgenomen hebben.

Toevoeging:
Met 4 weken doel ik vanaf eerste gesprek hypotheekadviseur tot getekende offerte.
Hypotheekaanvraag bij verstrekker tot offerte duurde 2 dagen.

[ Voor 45% gewijzigd door SpelFaut op 20-03-2026 12:23 ]

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:17
Laatste 3 keer max 1,5 week.

SiberischeHusky Shepsky

• So_Surreal
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:52
CryptoNL schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:06:
[...]

Laatste 3 keer max 1,5 week.
Wij hebben al een nieuwe huis gekocht, onze eigen financiering duurde toen ook max 1.5 week.
Ook een mooi bod ontvangen op ons eigen huis, de 3 dagen bedenktijd zijn afgelopen woensdag 3 weken geleden, maar nog niks gehoord dat het van hun kant allemaal rond is.

Ik vind het lang duren :D

• de Peer

de Peer

under peer review

So_Surreal schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:21:
[...]

Wij hebben al een nieuwe huis gekocht, onze eigen financiering duurde toen ook max 1.5 week.
Ook een mooi bod ontvangen op ons eigen huis, de 3 dagen bedenktijd zijn afgelopen woensdag 3 weken geleden, maar nog niks gehoord dat het van hun kant allemaal rond is.

Ik vind het lang duren :D
Ze hoeven ook niets aan jou te laten weten, behalve als ze aanspraak willen maken op hun ontbindende voorwaarden.
In de praktijk gaat er vaak (geheel ter info) wel een berichtje uit dat de financiering rond is, maar ze hebben absoluut geen verplichting richting jou om dat te laten weten.

Dus tsja, gewoon wachten tot de periode van ontbindende voorwaarden verlopen is, en dan heb jij een behoorlijke zekerheid dat het allemaal rond gaat komen.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 20-03-2026 11:24 ]

• Woask
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 30-03 23:34
Ik heb een vrij simpele situatie, dus ik hoop het in 10 werkdagen afgerond te kunnen hebben. Eerste koopwoning, ik koop het alleen, loondienst met vast contract, geen nieuwbouw, geen andere speciale dingen.

Heb 2 indicatieve aanbiedingen in mijn mailbox zitten en na het opsturen van alle documenten (werkgeversverklaring, koopcontract, taxatie, etc.) hebben beide aanbieders 5 werkdagen de tijd nodig om de aanvraag te beoordelen. Daarom denk ik dat in mijn situatie 10 werkdagen wel realistisch gaat zijn.

• de Peer

de Peer

under peer review

Waarom het bij mij 8-10 weken duurde:

1e keer: ORV was (voor mijn situatie) toen nog verplicht en moest vanwege iets onbenulligs (een onschuldige controle in het ziekenhuis) een doktersverklaring hebben, dokter wilde niet meewerken dus dat duurde weken.
2e keer: Huis werd blijkbaar als bijzonder gezien, moest tot in den treure aanvullende documenten blijven opsturen. Beloven dat ik de woning niet zou verhuren, geen AirBNB zou starten, en ik moest op papier zetten dat ik er bewust voor kies om mijn studieschuld niet af te lossen (why?). En daar ging telkens een paar dagen over heen. Ook was de bank én de tussenpartij niet bekend met onbetaald ouderschapsverlof waardoor ze mijn leenvermogen niet goed in konden schatten, Dit leverde veel discussie op want ze wilden dat ouderschapsverlof apart op de werkgeversverklaring aangegeven zou worden en daar zat mijn werkgever natuurlijk weer niet op te wachten.
Had te maken met een tussenpartij, waardoor er ook ruis op de lijn was.
3e keer: Vertrouwen verloren in 1e hypotheekadviseur, dus overgestapt naar een andere die al een vol klantenbestand had, dus wachttijd. 2e adviseur maakte er ook een potje van overigens, en heeft tegen afspraak in ook nooit een adviesrapport afgeleverd (verplicht volgens AFM volgens mij) maar daar heb ik dan ook niet voor betaald.

Van te voren was mijn verwachting ook telkens dat het wel binnen 2 weken zou moeten kunnen, maar er was telkens 'iets' wat ik niet aan zag komen.

[ Voor 16% gewijzigd door de Peer op 20-03-2026 12:17 ]

• Chaki
  • Niet online
Woask schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:53:
[...]

Ik heb een vrij simpele situatie, dus ik hoop het in 10 werkdagen afgerond te kunnen hebben. Eerste koopwoning, ik koop het alleen, loondienst met vast contract, geen nieuwbouw, geen andere speciale dingen.

Heb 2 indicatieve aanbiedingen in mijn mailbox zitten en na het opsturen van alle documenten (werkgeversverklaring, koopcontract, taxatie, etc.) hebben beide aanbieders 5 werkdagen de tijd nodig om de aanvraag te beoordelen. Daarom denk ik dat in mijn situatie 10 werkdagen wel realistisch gaat zijn.
10 dagen kan, maar ik zou er niet op rekenen

• Paralize_nl
Mielemuis schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:27:
[...]

Mijn vrouw had gezegd, 500k is instant sell,
Dit kwam wel erg dichtbij.
Ik was met de vraagprijs of zelfs iets eronder al blij geweest.

Heb ook begin de avond akkoord gegeven bij de makelaar.

[...]

Dit is een scherpe opmerking!
Haal het wel van de markt, (niet heel erg, staat er nog maar een week en 2 dagen op.)
Maar heb wel de makelaar een bericht gedaan wanneer hij het voorlopig koopcontract de deur uit kan hebben,

Hij snel, wij snel. ;)
Top! Gefeliciteerd! (Alvast)
Toke zn opmerking is een goeie, ze hebben 3 dagen he. Dus vandaag tekenen is woensdag pas afloop.

• Luiaard
Huis van mijn buurman is in principe verkocht nu. Vroeg 7 ton en kreeg 770. Ik denk dat er nog iets meer in het vat had gezeten, maar gezien de suboptimale start snap ik hem ook wel dat hij dit accepteert i.p.v. weer afwachten met nieuwe vraagprijs op Funda. Hopelijk gaat dat allemaal vlot en krijgen de kopers de financiering rond. Het is dan niet meer op de markt als dat van ons erop komt, naar verwachting half april.

Import van EVs

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Net mijn nieuwe energielabel binnen (oude was er een €1,- van 6 jaar geleden). Van label C naar A gegaan. Dat is een mooie opsteker voor de verkoop, blij mee!

• SpelFaut
Ojjorz schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 08:45:
Net mijn nieuwe energielabel binnen (oude was er een €1,- van 6 jaar geleden). Van label C naar A gegaan. Dat is een mooie opsteker voor de verkoop, blij mee!
Ook benieuwd wat die van ons gaat doen! De oude was B en van aug 2016, dus moest ook opnieuw opgenomen worden. Deze week kwam er een een geschikte kerel voor langs die 1,5 uur nodig heeft gehad om alles in te meten en te beschrijven.
Ergens volgende week zouden we de rapportage krijgen.

• Luiaard
Ik heb dat ook laten doen een tijdje geleden. Oude goedkope label opnieuw laten doen. Toen was A het hoogste en ik dacht dat er nog wel meer in zat. Van A naar A++ gegaan voor een huis van 2006. Wel veel gedaan aan duurzaamheid dus dat klopt ook. Totale energiekosten voor mij zijn 60 euro per maand.
Dat betaalt zich vast terug bij de verkoop als kopers een beetje nadenken. Dat is elke maand besparen.

Import van EVs

• hollandnick
  • Nu online
Luiaard schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:28:
Ik heb dat ook laten doen een tijdje geleden. Oude goedkope label opnieuw laten doen. Toen was A het hoogste en ik dacht dat er nog wel meer in zat. Van A naar A++ gegaan voor een huis van 2006. Wel veel gedaan aan duurzaamheid dus dat klopt ook. Totale energiekosten voor mij zijn 60 euro per maand.
Dat betaalt zich vast terug bij de verkoop als kopers een beetje nadenken. Dat is elke maand besparen.
60 euro met of zonder saldering/terug levering zonnepanelen? We komen natuurlijk nu dichtbij 2027 wanneer de saldering er af gaat en de terugleverboete waarschijnlijk blijft bestaan. Maar ook dan zal een energie efficiënt huis zonder gas het beter doen dan de gemiddelde woning

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

• Luiaard
hollandnick schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:39:
[...]

60 euro met of zonder saldering/terug levering zonnepanelen? We komen natuurlijk nu dichtbij 2027 wanneer de saldering er af gaat en de terugleverboete waarschijnlijk blijft bestaan. Maar ook dan zal een energie efficiënt huis zonder gas het beter doen dan de gemiddelde woning
Met, en inclusief eigen verbruik met 14,2kWh thuisaccu die ik ter overname op de lijst ga zetten. Maar ook inclusief laden auto en precies wat je zegt het zal relatief laag blijven. Hoe zuiniger het huis, des te lager de maandlasten.

Import van EVs

• rebelhearts
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 26-03 23:26
bij mij 3 weken voordat ik goedkeuring etc had.. het kan echt wel snel hoor.
En dat was inclusief een week wachten op de adviseur die op dat moment nog op vakantie was.
ik moet zeggen ik had bij de Hypotheker al en digitaal portaal waar ik alles in kon uploaden voordat ik het gesprek had, dus dan loop je wel wat voor in het proces.

[ Voor 11% gewijzigd door rebelhearts op 26-03-2026 18:04 ]

• CryptoNL
hollandnick schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:39:
[...]

Heb geen terugleverboete > dynamisch contract

SiberischeHusky Shepsky

• hollandnick
  • Nu online
CryptoNL schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 18:27:
[...]

Heb geen terugleverboete > dynamisch contract
Dat heb ik tegenwoordig ook maar nu met de increase in stroomprijzen weet ik niet of ik er toen goed aan heb gedaan :9 Achja dat is dan weer het risico hé. Ik ben benieuwd wat het volgend jaar gaat doen. Dan zijn wij hier klaar om te gaan verkopen en te verhuizen naar een nieuwe huis (als we het geluk hebben)

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:57
Ik ben zelf niet bezig met het verkopen van mijn woning, maar mijn schoonouders wel. De waarde die ik heb ingeschat, is ook door twee andere makelaars bevestigd, met eigenlijk dezelfde verwachting: een lichte overbieding tot net onder de €500k.

Het gaat om een huis met een hele diepe tuin, in nette maar gedateerde staat. Er is weinig aanbod in die regio, maar wel vraag, dus hopelijk gaat het allemaal snel voor ze.

Ook wel een mooie situatie: mijn ouders verkopen de woning van mijn oma. Een jaren 70-woning die nog in originele staat is. Het huis ernaast is op dezelfde dag op Funda gekomen, in een soort geflipte staat, voor €100k meer. De buren zullen wel zuur zijn dat ze tegelijk in de verkoop zijn gekomen.

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:57
mathy_ schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:58:
Ook wel een mooie situatie: mijn ouders verkopen de woning van mijn oma. Een jaren 70-woning die nog in originele staat is. Het huis ernaast is op dezelfde dag op Funda gekomen, in een soort geflipte staat, voor €100k meer. De buren zullen wel zuur zijn dat ze tegelijk in de verkoop zijn gekomen.
Waarom? Een jaren 70 woning in originele status naar moderne tijd brengen ben je ook zo €100k kwijt (als het niet meer is). Dus als je geen zin hebt om te klussen is het geflipte huis wellicht zo slecht niet.

• Chaki
  • Niet online
mathy_ schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:58:
.....
Die zijn toch niet vergelijkbaar? En ze richten zich op een andere doelgroep. Wie instapklaar wil, zal.niet ineens een kluswoning kopen. Als je zelf 2 linkerhanden hebt, moet je er 60-70k bovenop leggen om het instapklaar te maken. Dan is het huis van je oma veel duurder. Ik heb voor die keuze gestaan en het huis van mijn moeder (waar al.25 jaar niets aam gedaan is) verkocht.

• mathy_
Qua budget hebben jullie gelijk, maar je werkt twee jaar naar zo’n verkoop toe en precies dezelfde dag komen je buren ook online. Bij mijn oma was het zo dat ze naar een verzorgingshuis moest en er nu plek was, dus pure pech dat het tegelijk online kwam. Voor mijn ouders en oma is dat natuurlijk ook zuur, maar dan andersom.
Geef mij dan maar een blank canvas in plaats van de smaak van een ander. Maar dat ben ik.

[ Voor 14% gewijzigd door mathy_ op 30-03-2026 11:21 ]

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Nu online
Ligt een beetje aan de grootte.. voor 5 ton heb je een groot huis in de provincie die wel meer dan 100k kost om op te leuken.

• mathy_
Scheurbuik schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:57:
Ligt een beetje aan de grootte.. voor 5 ton heb je een groot huis in de provincie die wel meer dan 100k kost om op te leuken.
Die van m'n oma's gaat om 7 en 8 ton.

Die van 5 ton is van m'n schoonouders.

Maar ze hebben beide al meerder aanvragen voor bezichtigen binnen. Dus de vraag is er blijkbaar nog steeds.

[ Voor 14% gewijzigd door mathy_ op 30-03-2026 12:42 ]

• Comasso
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 13:44
Hoi allemaal,

Even benieuwd naar jullie ervaring. Wij zitten een beetje in de “is dit normaal?” fase.
Eerlijk gezegd vinden we verkopen tot nu toe spannender dan het kopen…

Afgelopen vrijdag ons huis op Funda gezet. Instapklare hoekwoning (2020), ca. 137 m² woonopp., 258 m² perceel. Gasloos, label A. Aan één kant geen buren, dus vrij uitzicht.

Gelegen op een gewilde plek op de Veluwe (in de wijk gemiddeld ~21 dagen verkooptijd), dus we hadden eigenlijk wel wat meer reactie verwacht.

Vraagprijs 6,5 ton.

Na het eerste weekend: 1 bezichtiging ingepland. We hadden eerder gedacht aan 3-4.
Stats: ±1800 views en ~15 favorieten.

In de buurt staan vergelijkbare huizen met oprit + berging rond €699k+, die hebben wij niet, maar wel hoek + vrijer gelegen en nieuwer/duurzaam.

Vraag:

Hoe snel kwamen bij jullie de bezichtigingen op gang?
Is dit een normaal begin?

Benieuwd naar jullie ervaringen 👍

• CryptoNL
Comasso schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:04:
Hoi allemaal,

Even benieuwd naar jullie ervaring. Wij zitten een beetje in de “is dit normaal?” fase.

Afgelopen vrijdag ons huis op Funda gezet. Instapklare hoekwoning (2020), ca. 137 m² woonopp., 258 m² perceel. Gasloos, label A. Aan één kant geen buren, dus vrij uitzicht.

Gelegen op een gewilde plek op de Veluwe (in de wijk gemiddeld ~21 dagen verkooptijd), dus we hadden eigenlijk wel wat meer reactie verwacht.

Vraagprijs 6,5 ton.

Na het eerste weekend: 1 bezichtiging ingepland. We hadden eerder gedacht aan 3-4.

In de buurt staan vergelijkbare huizen met oprit + berging rond €699k+, die hebben wij niet, maar wel hoek + vrijer gelegen en nieuwer/duurzaam.

Vraag:

Vraagprijs op 595 zetten

SiberischeHusky Shepsky

• Comasso
Prijs is marktconform en de woning staat er net op. Zakken lijk mij nu niet aan de orde.

• CryptoNL
Comasso schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:10:
Prijs is marktconform en de woning staat er net op. Zakken lijk mij nu niet aan de orde.
Marktconform dus niet als ik het aantal bezichtigingen zie ;)

SiberischeHusky Shepsky

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Hoi allemaal,

Vraagprijs 6,5 ton.

Vraag:

Bij mij uiteindelijk maar 4 bezichtigingen, waarvan er 3 serieuze interesse hadden en een bod deden. Wel binnen enkele weken. Conversie was uitzonderlijk hoog met 75%, ik geloof dat het gemiddelde 33% is. 1 kan dus genoeg zijn.

De markt is echter al een heel aantal maanden een stuk rustiger dan de voorgaande jaren. Er lijkt een soort evenwicht bereikt te zijn. Bij mij waren de biedingen rond of net ietsjes boven de vraagprijs (1-2%). Verwacht dus geen stormloop.

Als er na een maand nog niemand heeft geboden kun je altijd je prijs nog verlagen.

• CryptoNL
Bartjuh schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:17:
[...]

Bij mij uiteindelijk maar 4 bezichtigingen, waarvan er 3 serieuze interesse hadden en een bod deden. Wel binnen enkele weken. Conversie was uitzonderlijk hoog met 75%, ik geloof dat het gemiddelde 33% is. 1 kan dus genoeg zijn.

De markt is echter al een heel aantal maanden een stuk rustiger dan de voorgaande jaren. Er lijkt een soort evenwicht bereikt te zijn. Bij mij waren de biedingen rond of net ietsjes boven de vraagprijs (1-2%). Verwacht dus geen stormloop.

Als er na een maand nog niemand heeft geboden kun je altijd je prijs nog verlagen.
Hoe kom je erbij dat de markt rustiger is? Echt regio afhankelijk. Hier is vorige week een huis op Funda gezet vraagprijs 560k. Binnen 2 dagen weg inclusief 10% overbieding.

SiberischeHusky Shepsky

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

CryptoNL schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:20:
[...]
Hoe kom je erbij dat de markt rustiger is? Echt regio afhankelijk. Hier is vorige week een huis op Funda gezet vraagprijs 560k. Binnen 2 dagen weg inclusief 10% overbieding.
Hmm, heb je dan niet te snel geaccepteerd? Had misschien meer kunnen worden overboden.

Misschien had je een jaar geleden wel het dubbele aantal bezichtigingen en een hoger percentuele overbieding? Uiteindelijk n=1.
Het aanbod wordt groter. De prijsstijgingen vlakken af. Huizen staan langer te koop. Mijn makelaar zei het ook al. Dit lijkt overal zo te zijn. Het is absoluut geen drama, maar zeker niet meer zo gek als afgelopen jaren.

[ Voor 5% gewijzigd door Bartjuh op 30-03-2026 13:28 ]

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online

Vraag:

1800 views en 15 favorieten is gewoon heel erg weinig. In mijn recente verkopen had ik de eerste 3 dagen vrijwel alle views/clicks/favorieten/aanmeldingen, vanaf dag 4 à 5 werd dat drastisch lager (80% daling?) en kwam er nog slechts 1 aanmelding bij. Iedereen ziet je woning de eerste paar dagen en daarna ben je ver weggezakt, ook in het Funda sorteer algoritme. Als je woning wat langer te koop staat willen er af en toe nog wel wat aanmeldingen bij komen, maar het zal nooit opeens storm gaan lopen.

Waar het aan ligt is niet in te schatten zonder Funda link. Prijs, locatie, staat/smaak, de woningmarkt... ergens moet een pijnpunt zitten wanneer een woning weinig bekijks trekt.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026 - 09-03-2026 Officieel 🪦🪦🪦

• CryptoNL
Bartjuh schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:27:
[...]

Hmm, heb je dan niet te snel geaccepteerd? Had misschien meer kunnen worden overboden.

Misschien had je een jaar geleden wel het dubbele aantal bezichtigingen en een hoger percentuele overbieding? Uiteindelijk n=1.
Het aanbod wordt groter. De prijsstijgingen vlakken af. Huizen staan langer te koop. Mijn makelaar zei het ook al. Dit lijkt overal zo te zijn.
Was niet mijn huis voor de duidelijkheid ;) Ben wel van mening dat huizen veel te hoog staan qua vraagprijs. Aanbod is hier nog steeds extreem marginaal ( 3 huizen te koop en 4 boven 1 miljoen euro ). Hier is het nog net zo extreem als vorig jaar of twee jaar geleden. Misschien komt het omdat deze omgeving heel populair is, geen idee.

SiberischeHusky Shepsky

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
[...]

Het aanbod wordt groter. De prijsstijgingen vlakken af. Huizen staan langer te koop. Mijn makelaar zei het ook al. Dit lijkt overal zo te zijn. Het is absoluut geen drama, maar zeker niet meer zo gek als afgelopen jaren.
Binnen 2 dagen een woning met vraagprijs 560k verkopen voor 616k is echt een fantastisch resultaat, mits verkopen voor de vraagprijs al acceptabel zou zijn (ik ga uit van wel in de huidige markt met absurde vraagprijzen). Snel zekerheid, een prachtig bedrag en je bent af van al het gedoe. Ik zou er te allen tijde direct voor tekenen.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026 - 09-03-2026 Officieel 🪦🪦🪦

• Comasso
stin00 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:28:
[...]

1800 views en 15 favorieten is gewoon heel erg weinig. In mijn recente verkopen had ik de eerste 3 dagen vrijwel alle views/clicks/favorieten/aanmeldingen, vanaf dag 4 à 5 werd dat drastisch lager (80% daling?) en kwam er nog slechts 1 aanmelding bij. Iedereen ziet je woning de eerste paar dagen en daarna ben je ver weggezakt, ook in het Funda sorteer algoritme. Als je woning wat langer te koop staat willen er af en toe nog wel wat aanmeldingen bij komen, maar het zal nooit opeens storm gaan lopen.

Waar het aan ligt is niet in te schatten zonder Funda link. Prijs, locatie, staat/smaak, de woningmarkt... ergens moet een pijnpunt zitten wanneer een woning weinig bekijks trekt.
Als ik de andere huizen kijk die bij ons in de buurt te koop staan zitten wij ruim boven het gemiddelde qua aantal views. Dus wellicht is het representatief voor onze buurt/regio.
Bartjuh schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:17:
[...]

Dank. De makelaar gaf bij ons ook aan blij te zijn met 6 a 7 kijkers en 2 biedingen. We wachten het af en geven het i.i.g. een paar weken.

• Chaki
  • Niet online
mathy_ schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:17:
Qua budget hebben jullie gelijk, maar je werkt twee jaar naar zo’n verkoop toe en precies dezelfde dag komen je buren ook online. Bij mijn oma was het zo dat ze naar een verzorgingshuis moest en er nu plek was, dus pure pech dat het tegelijk online kwam. Voor mijn ouders en oma is dat natuurlijk ook zuur, maar dan andersom.
Geef mij dan maar een blank canvas in plaats van de smaak van een ander. Maar dat ben ik.
Ik hoop voor jou dat je gelijk hebt. De tijd zal het uitwijzen.
Blank canvas kocht ik in 2023. Net een dip in de huizenprijzen en de aannemer + bouwmaterialen in vergelijking met nu nog betaalbaar.
Nu kon ik kiezen tussen 340.000 + 65.000 renoveren. Of gerenoveerd door de vorige eigenaar: 360.000. Niks geflipt: dat klinkt heel badinerend. Een huis (anders dan een kluswoning) is nooit 100% jouw smaak, maar je bespaart jezelf wel veel ellende.
Nog een akkefietje: vind maar eens een goede aannemer die beschikbaar is voor 2027. Ik had er 1 die ook mijn vorige flat gerenoveerd had en mij voorrang gaf. Dan weet je ook wat voor vlees je in de kuip hebt.
Ook verkeer ik nog in de gelukkige omstandigheid dat ik gepensioneerd ben. Je zal maar fulltime werken en amper tijd hebben om toezicht te houden op de werken. Als ik jouw buurman was, zou ik op twee oren slapen!
Wat eventueel nog in jouw voordeel zou kunnen werken: mensen die ernaast gegrepen hebben bij de buren hebben gezien hoe een "modelwoning" eruit ziet. Dan zien ze wat ze van die van je oma kunnen maken. De meeste mensen kunnen helemaal nergens doorheen kijken. De buren geven ze dan een zetje. Maar ik denk dat het verschil te groot is. In iets ertussenin kun je een nieuwe keuken/badkamer/... nog even uitstellen. Dan koop je nu iets dat je net kunt betalen en spaar je voor een nieuwe keuken. Bij jouw oma moet (voor zover ik dat uit jouw verhaal kan opmaken) alles per direct gebeuren.
En wat hebben de buren voor energielabel? Vanaf D is het zeer ongunstig. Als het zo erg is als bij mijn moeder: je kon door de dakpannen heen kijken. Met de huidige energieprijzen .....Dan kun je het helemaal naar eigen smaak isoleren, dat wel!

• Chaki
  • Niet online
[...]

Dat overbieden zegt helemaal niks. Je zegt zelf dat een vraagprijs van 595.000 gunstiger was geweest dan 650.000. Als er in dat geval 10% overboden wordt, kom je op minder dan de vraagprijs uit.

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

dat suggereert dat er op termijn hogere biedingen zouden komen. Dat hoeft natuurlijk niet. Je kunt net zo goed redeneren dat er het hoogst geboden wordt juist direct nadat een huis beschikbaar komt. Met name om hem snel van de markt te halen en anderen geen kans te geven.

• Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 15:26
@de Peer In mijn beperkte ervaring melden de mensen met de hoogste betalingsbereidheid zich in de eerste groep. Dus afwachten heeft volgens mij niet zo vaak zin inderdaad.

• Fr33z
  • Laatst online: 14:53
[...]

De markt is zeker aan het afkoelen, rentes stijgen, leencapaciteit daalt daardoor een paar % las ik gister bij de NOS. En de (aankomende) energiecrisis plus inflatiespook zorgt echt wel voor iets lager vertrouwen bij kopers.

Of het significant merkbaar is hangt echt van je wijk/koper/timing af maar we zitten zeker op een dipje qua leencapaciteit en vertrouwen.

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Nu online
Inflatiespook zou juist moeten aanwakkeren :). De hogere rente begint langzaam wel enig effect te bereiken.

• Fr33z
  • Laatst online: 14:53
Scheurbuik schreef op maandag 30 maart 2026 @ 17:59:
Inflatiespook zou juist moeten aanwakkeren :). De hogere rente begint langzaam wel enig effect te bereiken.
Ik.denk van niet. Meeste mensen zien inflatie en risico op grote kostenstijgingen als iets engs en negatiefs. Als je het spannend vindt of je volgend jaar WEER meer kwijt bent aan auot/boodschappen/leven etc. Dus wacht men met grotere aankopen tot er iets meer rust is. En dit is nog maar het begin, maar goed, niemand kent de toekomst natuurlijk.

Ik denk dat we nog maanden met een energiecrisis zittende en instortende beurzen krijgen etc. Maar gelukkig hoef ik nu geen huis te (ver)kopen

• Rubbergrover1
mathy_ schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:17:
Maar daarmee geef je juist precies de grote plus aan van de situatie. "Jullie" huis is het blanke canvas, waarmee je nog alle kanten op kunt (en waarvoor je ook budget overhoudt). Het huis van de buren is een mooi voorbeeld van hoe "jullie" huis kan worden, maar zonder dat je als kopers vast zit aan de keuzes die de vorige bewoners hebben gemaakt. Zeg maar het VT wonen inspiratievoorbeeld, waar je als nieuwe kopers de dingen van kunt overnemen die jou aanstaan en waarbij je de rest anders kunt doen. Win-win!

• Rubbergrover1
Hoi allemaal,

Vraagprijs 6,5 ton.

Vraag:

Mijn kritische blik:

Als ik kijk naar wat er in de buurt zoal verkocht is aan woningen uit de zelfde bouwperiode, dan zijn die veelal óf goedkoper, óf ze hebben er ook een garage + oprit bij en zitten op ongeveer de zelfde prijs als die van jullie.. Het is dan de vraag of veel mensen dan wel zo veel voordeel zien in een hoekwoning ten opzichte van een tussenwoning, waar je sowieso minder voor betaalt. En in de foto's van het interieur komen de ramen aan de zijkant ook niet echt duidelijk als voordeel naar voren. (Eerder als lastig bij het inrichten)
.
Verder begin je met wel erg veel foto's van buiten. Zou toch sneller met de interieurfoto's beginnen.

Tot slot is de indeling van de woning zo dat op dit moment de zolder niet echt meteen als aparte kamer kan worden gebruikt (geen deur, ruimte wordt ook voor apparatuur gebruikt) en op de eerste verdieping is de kleinste kamer voor veel mensen in je 'doelgroep' waarschijnlijk toch net wat te klein. Ik denk dat de woning qua prijs vooral richt op 'doorstromers' die nu in een kleinere rijtjeswoning zitten en een ruimere woning zoeken. Maar dat deze woning misschien net te weinig biedt om de stap te maken.

• Comasso
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:45:
[...]

Mijn kritische blik:

Als ik kijk naar wat er in de buurt zoal verkocht is aan woningen uit de zelfde bouwperiode, dan zijn die veelal óf goedkoper, óf ze hebben er ook een garage + oprit bij en zitten op ongeveer de zelfde prijs als die van jullie.. Het is dan de vraag of veel mensen dan wel zo veel voordeel zien in een hoekwoning ten opzichte van een tussenwoning, waar je sowieso minder voor betaalt. En in de foto's van het interieur komen de ramen aan de zijkant ook niet echt duidelijk als voordeel naar voren. (Eerder als lastig bij het inrichten)
.
Verder begin je met wel erg veel foto's van buiten. Zou toch sneller met de interieurfoto's beginnen.

Tot slot is de indeling van de woning zo dat op dit moment de zolder niet echt meteen als aparte kamer kan worden gebruikt (geen deur, ruimte wordt ook voor apparatuur gebruikt) en op de eerste verdieping is de kleinste kamer voor veel mensen in je 'doelgroep' waarschijnlijk toch net wat te klein. Ik denk dat de woning qua prijs vooral richt op 'doorstromers' die nu in een kleinere rijtjeswoning zitten en een ruimere woning zoeken. Maar dat deze woning misschien net te weinig biedt om de stap te maken.
Dank voor de kritische blik! Ik zal de makelaar inderdaad vragen eerder te beginnen met wat interieur foto's. Voor de rest zijn het waardevolle punten die je aankaart. We moeten nog even geduld hebben. Er zijn inmiddels wel bezichtigingen bijgekomen dus dat is positief!

• Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 15:26
Fr33z schreef op maandag 30 maart 2026 @ 18:35:
[...]

Ik.denk van niet. Meeste mensen zien inflatie en risico op grote kostenstijgingen als iets engs en negatiefs. Als je het spannend vindt of je volgend jaar WEER meer kwijt bent aan auot/boodschappen/leven etc. Dus wacht men met grotere aankopen tot er iets meer rust is. En dit is nog maar het begin, maar goed, niemand kent de toekomst natuurlijk.
Ik denk dat de smiley aangaf dat het enigszins met een knipoog was. Je hebt natuurlijk gelijk, de huidige angst voor weer een inflatiegolf gaat niet helpen op de woningmarkt, maar voor woningbezitters is inflatie natuurlijk een zegening.

• feddesman
  • Laatst online: 14:01
Vrijdag komen ze bij ons foto’s maken , verwacht dat ons huis dan snel verkocht is . Wij vinden het toch best spannend met de oplopende rentes en inflatie.Hoop dat omgeving Den Haag nog voor een mooie prijs weg gaat (tussenwoning 120m2 label A)

• console
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Vanmorgen ons huis 'verkocht'. 50k boven de vraagprijs 8)7 . Zoveel hadden we echt niet verwacht (eerder 25 á 30k), ook met het 'gedoe' in de wereld, energieprijzen en lichte rentestijging. Maar we zijn uiterst tevreden :9 ! Nu de boel z.s.m. tekenen :*)

• feddesman
  • Laatst online: 14:01
console schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:14:
Vanmorgen ons huis 'verkocht'. 50k boven de vraagprijs 8)7 . Zoveel hadden we echt niet verwacht (eerder 25 á 30k), ook met het 'gedoe' in de wereld, energieprijzen en lichte rentestijging. Maar we zijn uiterst tevreden :9 ! Nu de boel z.s.m. tekenen :*)
Dat is zeker een mooi bedrag , nog goede voorwaarden ook? Welke omgeving gaat dit om?

• console
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
feddesman schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:18:
[...]
Dat is zeker een mooi bedrag , nog goede voorwaarden ook? Welke omgeving gaat dit om?
Ja voorwaarden zijn prima; voorbehoud van financiering, ze hadden al een financiële check gedaan van wat ze konden lenen (tevens gaf de aankoopmakelaar aan dat het ook goed zat) en wij mochten de overdrachtsdatum bepalen.

Betreft; Apeldoorn

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:55
console schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:14:
Netjes, ik heb hier een week geleden nog een woning weg zien gaan voor 61k boven de vraagprijs van 750k.

Het ligt maar net aan de regio, ik heb ook het idee dat het per regio en makelaar kan verschillen hoe de vraagprijs ingezet gaat worden. --> startpunt voor overbieden, of echt gewoon de vraagprijs en daarmee ook tevreden zijn.

BlaBlaBla

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Dat huis in Zaltbommel moet je eerst verbouwen om meer slaapkamers te hebben als groot doorstromergezin en voor een starter is het aan de dure kant. Verder leiden de foto's van fruitschalen zeeppompjes en bloembakken af, waardoor het lastiger wordt om snel een indruk van het huis te krijgen. De aanwezige slaapkamers zijn ingericht als berging/kantoor op zolder en op de verdieping als inloopkast met makeup tafel. En in de master bedroom ook een werkplek waardoor het een soort thuiskantoor uitstraling krijgt. Dus voor gezinnen niet uitnodigend. Maar dat is mijn mening en ik zoek geen woning momenteel. Verder ziet alles er wel heel netjes uit.
Pagina: 1 ... 222 223 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.