Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 212 213 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Deze week 16 kijkers gehad voor onze woning. Morgen 12:00 loopt de deadline voor het bieden af. Tot nu toe zo ver ik weet nog geen biedingen, maar als wij een bod deden was dat ook altijd vlak voor de deadline.

Als ik het verslag van onze verkoopmakelaar lees dan zijn toch zeker 8 of 9 van de kijkers zeer enthousiast. Dat stemt dus positief. Maar goed, wij zijn ook wel eens enthousiast geweest tijdens een bezichtiging terwijl we dan uiteindelijk toch een reden zagen om geen bod uit te brengen.

Ik moet zeggen dat ik het behoorlijk spannend vind.

• Nemean
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-11 19:07

Nemean

3:16

Volgende week dinsdag komt de fotograaf voor onze woning en dan volgende week donderdag in de verkoop. Daarna zijn er enkele dagen alvast gepland voor bezichtigingen. De komende dagen gaan we nog even goed opruimen en een grote schoonmaak houden en dan kijken hoe het gaat verlopen.

• Lapa
  • Nu online
Nemean schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:40:
Volgende week dinsdag komt de fotograaf voor onze woning en dan volgende week donderdag in de verkoop. [...]
Dat is snel, binnen twee dagen op Funda na het maken van de foto's (tenminste, ik neem aan dat je dat bedoelt met "in de verkoop"). Bij ons zat daar 13 dagen tussen en 10 dagen voor het via Move voor makelaars beschikbaar kwam. Had misschien ook een paar dagen minder kunnen zijn, maar twee dagen lijkt me wel heel snel.

• Nemean

Nemean

Lapa schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:56:
[...]

Dat is snel, binnen twee dagen op Funda na het maken van de foto's (tenminste, ik neem aan dat je dat bedoelt met "in de verkoop"). Bij ons zat daar 13 dagen tussen en 10 dagen voor het via Move voor makelaars beschikbaar kwam. Had misschien ook een paar dagen minder kunnen zijn, maar twee dagen lijkt me wel heel snel.
Dat is het stappenplan van onze makelaar. Of ze het waar gaan maken durf ik (nog) niet te zeggen. Ik ga je in ieder geval op de hoogte houden. :D

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:48
Imperium schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:52:
Moet dit even kwijt

Tsjonge jonge.. Vanavond zouden de ontbindende voorwaarden aflopen.

Wordt ik zojuist gebeld door de makelaar voor een verlenging van 7 werkdagen omdat ze de boel nog niet rond hebben. Schijnbaar zijn ze in het verleden gescheiden en is dat extra gedoe. Ik ben blij dat ik nog niet getekend heb bij de hovenier van onze nieuwbouwwoning zal ik maar zeggen.. wat een shitshow, die onzekerheid is niet fijn.
Wat is precies het probleem? Je hoeft niet te verlengen he. Als je niet verlengd kunnen de kopers niet opeens onder de koop uit.

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-11 21:23
LuPo schreef op donderdag 6 november 2025 @ 08:25:
[...]

Dat is op zich al best hoog. Ik had laatst bij de te verkopen woning 5,8
Maar je kan wel vragen waarom ze niet meer recente verkopen mee hebben genomen. Geen rare vraag lijkt me.

Bij de aangekochte woning die op Funda stond kwam het op 6,8. Dan hebben ze namelijk ook gelijk foto's van het hele huis die ze kunnen gebruiken.
Dank je, ga ik doen.
Calcasa heeft bijvoorbeeld ook niet meegenomen wat we in de tussentijd hebben gedaan, na die aankoop (die informatie kan je niet aanleveren), dus verbouwing van badkamer en wc en 125m2 stuccen is niet meegenomen.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:29

_Arthur

blub

AceAceAce schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:45:
dus verbouwing van badkamer en wc en 125m2 stuccen is niet meegenomen.
En dat heeft bij elkaar 90k-120k gekost? Want wat dat gekost heeft, gaat niet 1op1 mee als extra woningwaarde. 30% als extra waarde is realistischer.

• AceAceAce
_Arthur schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:48:
[...]

En dat heeft bij elkaar 90k-120k gekost? Want wat dat gekost heeft, gaat niet 1op1 mee als extra woningwaarde. 30% als extra waarde is realistischer.
Nee verre van. Dus echte taxatie uitvoeren heeft geen zin. Dank voor de vuistregel.
Calcasa heeft ook in de Q&A het volgende staan
Ik heb mijn huis recentelijk verbouwd, is mijn huis geschikt voor de Desktop Taxatie®?
De Desktop Taxatie® is het waarderen van een woning op afstand. Een taxateur wordt hierbij ondersteund door het geautomatiseerde waarderingsmodel van Calcasa. Indien een woning recentelijk is verbouwd, dan is de kans klein dat Calcasa over deze informatie beschikt en wordt dit niet meegenomen in de Desktop Taxatie®. De woning is daardoor niet geschikt voor de Desktop Taxatie®.

• AceAceAce
Calcasa heeft al antwoord gegeven, voldoende antwoord naar mijn smaak.
Deze waarde is tot stand gekomen op basis van het geavanceerde waarderingsmodel van Calcasa. Dit model bepaalt de waarde van een woning op basis van de beschikbare woningkenmerken en de vergelijking met vergelijkbare met 25 verkochte woningen. Deze woningen worden onder meer geselecteerd op basis van de woningkenmerken en de locatie. Drie van de geselecteerde vergelijkbare woningen worden in het rapport vermeld, maar er wegen daarnaast dus nog 22 objecten mee in de berekening en de bepaling van de betrouwbaarheid. Daartussen zitten ook recente(re) verkopen van vergelijkbare woningen.

De vergelijkbare woningen worden geselecteerd op basis van vergelijkbaarheid qua woningkenmerken (woningtype, bouwjaar, woon- en perceeloppervlak) en locatie. Vervolgens vindt er een correctie plaats op de verschillen in woningkenmerken, locatie en tijd. De correctie voor het verschil in tijd vindt plaats met behulp van onze prijsindex, waarmee de historische koopsommen worden geactualiseerd naar het huidige prijspeil. In die indexatie wordt de woningmarktontwikkeling meegenomen die van toepassing is van woningen zoals de gewaarde woningen. Zo kan het zo zijn dat soms eerder een verkoopcijfer wordt gekozen van een woning die qua kenmerken meer overeenkomt met het te waarderen object dan een recenter verkoopcijfer van een woning die minder vergelijkbaar is.

De waardering wordt tot slot beoordeeld door een taxateur die oordeelt de waarde realistisch is, of de referenties geschikt zijn en of de juiste woningkenmerken zijn gebruikt.

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
VidaR-9 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 12:59:
[...]

Wat is precies het probleem? Je hoeft niet te verlengen he. Als je niet verlengd kunnen de kopers niet opeens onder de koop uit.
Tsja, Je zet me aan het denken. Eigenlijk is er geen probleem, maar wat had ik dan moeten doen? Het is inderdaad niet dat het proces ineens stopt. Toch voelde ik wel wat druk vanuit de makelaar om te verlengen. En ik heb het ook netjes gedaan maar what if?

[ Voor 4% gewijzigd door Imperium op 06-11-2025 19:04 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:21

de Peer

under peer review

Imperium schreef op donderdag 6 november 2025 @ 18:58:
[...]

Tsja, Je zet me aan het denken. Eigenlijk is er geen probleem, maar wat had ik dan moeten doen? Het is inderdaad niet dat het proces ineens stopt. Toch voelde ik wel wat druk vanuit de makelaar om te verlengen. En ik heb het ook netjes gedaan maar what if?
Je had inderdaad niet kunnen verlengen. Dat was in jouw voordeel geweest, want de koop ontbinden gaat ze (vermoedelijk) zo snel niet meer lukken, want dan moeten ze afwijzing(en) van hypotheekverstrekkers kunnen overleggen.

Maargoed ik zou ook gewoon verlengd hebben hoor. Het is beetje geven en nemen.

[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 06-11-2025 19:29 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:41

JvS

Ik heb hem zelf ook

Als je niet verlengt, escaleer je de situatie naar dat ze alles op alles gaan zetten om te ontbinden. Als je dit stressvol vindt, dat is net effe een paar slagjes meer stressvol voor beide partijen.

Volgens mij hoef je niet altijd afwijzingen te hebben, maar moet je je best hebben gedaan en geen aanbod hebben. Hangt uiteraard wel af van hoe dat geschreven is, maar een hypotheekadviseur regelt denk ik wel snel een afwijzing indien echt nodig.

[ Voor 38% gewijzigd door JvS op 06-11-2025 20:14 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• de Peer

de Peer

under peer review

JvS schreef op donderdag 6 november 2025 @ 20:13:
Als je niet verlengt, escaleer je de situatie naar dat ze alles op alles gaan zetten om te ontbinden.
Niet per se. Eigenlijk escaleren de kopers juist door enkele uren voor de deadline met dit bericht te komen, blijkbaar met de risicovolle aanname dat er zomaar verlengd kan worden.

Daarnaast, niet iedereen wil ontbinden. Die mogelijkheid kan ook gewoon een nice to have Zijn.

Ik heb bij mijn laatste aankoop de ontbindende voorwaarden uiteindelijk laten vallen, omdat ik de (hoogbejaarde) bewoners van de woning niet voor een 2e keer om verlenging wilde vragen.

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:33

MJV

Het is vanuit de kopers natuurlijk wel logisch dat ze willen verlengen, ze hebben dat voorbehoud ook niet voor niks opgenomen; anders lopen ze alsnog al dat risico. Maar om er dan tot de laatste dag mee te wachten is niet handig en niet chique, dat het misschien niet tijdig zou lukken hadden ze natuurlijk ook wel een week eerder kunnen voorzien.

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:46
MJV schreef op donderdag 6 november 2025 @ 22:27:
Het is vanuit de kopers natuurlijk wel logisch dat ze willen verlengen, ze hebben dat voorbehoud ook niet voor niks opgenomen; anders lopen ze alsnog al dat risico. Maar om er dan tot de laatste dag mee te wachten is niet handig en niet chique, dat het misschien niet tijdig zou lukken hadden ze natuurlijk ook wel een week eerder kunnen voorzien.
Je weet niet wat de hypotheekadviseur tegen ze gezegd heeft. En die zit vaak ook weer naar een zwarte doos te kijken als de geldverstrekker het dossier aan het controleren is.

Maar wat eerder gezegd is: die verlenging vragen is toch een beetje symbolisch. Als de kopers niet kunnen financieren was eea waarschijnlijk al afgewezen. Als je als verkoper de verlenging weigert staan ze met lege handen want ze kunnen niet ontbinden als ze geen afwijzing hebben.

Hadden ze die wel, dan hadden ze geen verlenging maar een ontbinding gevraagd.

• Lapa
  • Nu online
Lapa schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:30:
Deze week 16 kijkers gehad voor onze woning. Morgen 12:00 loopt de deadline voor het bieden af. Tot nu toe zo ver ik weet nog geen biedingen, maar als wij een bod deden was dat ook altijd vlak voor de deadline.

Als ik het verslag van onze verkoopmakelaar lees dan zijn toch zeker 8 of 9 van de kijkers zeer enthousiast. Dat stemt dus positief. Maar goed, wij zijn ook wel eens enthousiast geweest tijdens een bezichtiging terwijl we dan uiteindelijk toch een reden zagen om geen bod uit te brengen.

Ik moet zeggen dat ik het behoorlijk spannend vind.
Uiteindelijk hebben er vijf kijkers een bod uitgebracht. Eentje letterlijk een paar tientjes boven de vraagprijs, de rest wat "serieuzer". De hoogste twee lagen dicht bij elkaar, maar op basis van de voorwaarden, de motivatiebrief en gevoel kiezen we voor de laagste van die twee. Daarmee komen we 13% boven de vraagprijs. Wij zijn er blij mee.

• Blauweregen
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 10:49
Lapa schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:00:
[...]

Uiteindelijk hebben er vijf kijkers een bod uitgebracht. Eentje letterlijk een paar tientjes boven de vraagprijs, de rest wat "serieuzer". De hoogste twee lagen dicht bij elkaar, maar op basis van de voorwaarden, de motivatiebrief en gevoel kiezen we voor de laagste van die twee. Daarmee komen we 13% boven de vraagprijs. Wij zijn er blij mee.
Wauw wat geweldig, gefeliciteerd!

• Lapa
  • Nu online
Blauweregen schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:25:
[...]

Wauw wat geweldig, gefeliciteerd!
Dank je! De vraagprijs was wel redelijk voorzichtig ingestoken hoor. Als je puur kijkt naar prijs per vierkante meter dan hebben de kopers met deze prijs nog steeds een koopje voor deze locatie. Maar de ene vierkante meter is de andere niet en ons huis heeft allerlei super leuke aspecten, maar ook heel veel vierkante meters in dingen als gang, hal, overloop, berging e.d. en maar heel kleine slaapkamertjes.

Dus alles bij elkaar denk ik dat we gewoon heel blij met deze prijs moeten zijn en dat we er niet makkelijk meer uit hadden kunnen slepen. Sowieso is het bijna 3x zoveel als we 11 jaar geleden voor dit huis betaald hebben (2,75x zoveel om precies te zijn). We hebben in die tijd best wat verbeteringen aangebracht, met name als het om duurzaamheid gaat. Maar bijvoorbeeld de badkamer en keuken waren al oud toen we het kochten en die hebben we alleen cosmetisch een beetje aangepakt. En qua investering is het allemaal peanuts geweest t.o.v. de waardestijging.

PS: en terwijl ik dit typ word ik nog gebeld door de makelaar met nieuwe informatie waardoor we ons toch nog even opnieuw moeten beraden welk v.d. twee hoogste biedingen we gaan accepteren... zal je altijd zien. Niks shadies hoor en er was nog niemand gebeld met een goed of slecht nieuwsgesprek.

[ Voor 11% gewijzigd door Lapa op 07-11-2025 16:26 ]

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-11 15:36
GreenTrousers schreef op woensdag 5 november 2025 @ 11:34:
[...]

Wat balen! Wat adviseert je makelaar? Zoals hierboven ook genoemd is in maart te kopen zetten wellicht wat laat. Ik zou dan zelf kiezen voor op Funda laten staan, of eraf en dan in januari weer op Funda. Denk dat huizen wel iets beter verkopen in het voorjaar, maar in januari heb je mogelijk ook weer het voordeel dat er wat minder aanbod is :)
@bie100 @Blauweregen we laten hem er in ieder geval nog 1,5 week erop staan kijken wat er gebeurt. Waarom zeggen jullie erop laten staan? Merkte bij de eerste ronde bezichtigingen dat je het echt van de eerste 3 dagen moet hebben. Iedereen die aan het zoeken is ziet het meteen voorbij komen en maakt een afspraak. Wat kunnen we nu nog verwachten met langer erop laten staan? Makelaar adviseert ook langer erop laten staan en dat het dan wel verkoopt. Toch voelt het voor ons lekkerder er even 3 maanden af te gaan en dan weer even opnieuw te gaan. Dan heb je weer nieuwe groep kopers, voor wie het nieuw is en weer volop bezichtigingen inplannen. Voelt nu ook alsof kopers minder gaan overbieden want staat al paar weken te koop.

@The Third Man nu gedaan omdat we ander huis hebben gekocht en gewoon de zekerheid wouden van in dezelfde markt verkopen als kopen. Je weet nooit wat er komende maanden gebeurt, als Putin iets raars doet... Volgens makelaar is september/oktober ook goeie periode om te verkopen.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12:11
crepsly schreef op zondag 9 november 2025 @ 15:08:
[...]

@bie100 @Blauweregen we laten hem er in ieder geval nog 1,5 week erop staan kijken wat er gebeurt. Waarom zeggen jullie erop laten staan? Merkte bij de eerste ronde bezichtigingen dat je het echt van de eerste 3 dagen moet hebben. Iedereen die aan het zoeken is ziet het meteen voorbij komen en maakt een afspraak. Wat kunnen we nu nog verwachten met langer erop laten staan? Makelaar adviseert ook langer erop laten staan en dat het dan wel verkoopt. Toch voelt het voor ons lekkerder er even 3 maanden af te gaan en dan weer even opnieuw te gaan. Dan heb je weer nieuwe groep kopers, voor wie het nieuw is en weer volop bezichtigingen inplannen. Voelt nu ook alsof kopers minder gaan overbieden want staat al paar weken te koop.
Als het beter voelt om het eraf te halen dan moet je dat doen :) , Ik zou het niet doen omdat het de verkoopprestaties vaak niet verbetert of je moet in de maanden dat die eraf is wat in huis veranderen of verbouwen, heb je al feedback gehad van kijkers?

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 26-11 18:08
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UANky4dLlwORJA2JWSm8WtY7E84=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fv7wGW9FH1kuaVITeeFnLQc2.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FDefmsySem-lz1QROTdULyVGwzI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/swBOSWAej67O4CVaJ4lviKF9.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de indruk dat deze hal/gang niet als woonoppervlak wonen wordt meegeteld maar als overige inpandige ruimte als ik naar het kleur verschil kijk. Wat zou daar de reden voor zijn?

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:12
JvS schreef op donderdag 6 november 2025 @ 20:13:
Als je niet verlengt, escaleer je de situatie naar dat ze alles op alles gaan zetten om te ontbinden. Als je dit stressvol vindt, dat is net effe een paar slagjes meer stressvol voor beide partijen.

Volgens mij hoef je niet altijd afwijzingen te hebben, maar moet je je best hebben gedaan en geen aanbod hebben. Hangt uiteraard wel af van hoe dat geschreven is, maar een hypotheekadviseur regelt denk ik wel snel een afwijzing indien echt nodig.
Precies dit. Mijn hypotheekadviseur zegt, verkopers willen verkopen dus die verlengen altijd. De koper zit er niet op te wachten om een afwijzing aan te moeten leveren en de verkoper wil niet ontbinden want dan moet hij/zij weer op zoek naar een andere koper. Die heeft letterlijk nog nooit meegemaakt dat een verlenging niet werd afgegeven wanneer deze om gegronde reden is aangevraagd.

Op de laatste avond is inderdaad niet chique ik zou dat altijd een paar dagen van te voren doen. Ik zou het ook niet perse als red-flag zien. Banken zijn over het algemeen vrij snel met afwijzen als het dossier niet klopt, maar juist tergend traag met procedure dingentjes en punten en comma's die verkeerd staan.

Het zou toch super makkelijk zijn als er een soort digitaal systeem komt om inkomensgegevens en werkgeversverklaringen direct in het juiste formaat door werkgever en bank te laten uitwisselen dat zou een hoop tijd schelen.

HD4Life @ Full-HD

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:29
BaBoK schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:58:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb de indruk dat deze hal/gang niet als woonoppervlak wonen wordt meegeteld maar als overige inpandige ruimte als ik naar het kleur verschil kijk. Wat zou daar de reden voor zijn?
Te smal, vermoed ik.

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 25-11 22:06
Lang en stevig gesprek gehad met de makelaar en hem gevraagd het eens vanuit mijn oogpunt te bekijken. Gaf hij al snel toe dat het dan een beetje begint te stinken, lang verhaal kort heeft de makelaar zijn erewoord en "hand erop" gegeven (voor wat het waard is) dat hij niks ten nadelen heeft gedaan richting mij. Zonder hier een lange post te schrijven en wat argumenten van hem aangehoord te hebben heb ik maar besloten om hem "op zijn blauwe ogen te geloven" zo heb ik dat ook gezegd.

Hij gaf wel aan dat we zeker een 2e biedingsronde kunnen doen mocht ik dat echt willen, wel gaf hij aan dat bij zo'n klushuis dat altijd ten nadele is van de prijs of om de bieders 1 voor 1 na te bellen, met mij er naast.

Kortom zeker weten doe ik het nooit, al heb ik wel altijd positieve ervaringen gehad met deze makelaar in het verleden.

• DM_
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 26-11 21:28

DM_

BaBoK schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:58:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat is de benaming "woonoppervlak wonen"?

Je hebt gebruiksoppervlak en verblijfsgebied en verblijfsruimte (en nog wat meer benamingen maar niet relevant voor nu). De kleur geeft gewoon de verkeersruimte aan. Net als dat de inbouwkasten een rose kleur hebben en de verblijfsruimten licht blauw.

De verkeersruimte voldoet niet aan de eisen om als verblijfsgebied/ruimte te functioneren. Dus mag niet worden omschreven als een kamer.

[ Voor 6% gewijzigd door DM_ op 11-11-2025 20:28 ]

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 96% gewijzigd door Freekers op 13-11-2025 20:14 ]

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

• Just-Be
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 08:02
Een airco wordt vaak alleen gezien als apparaat waarmee gekoeld wordt en dit kost energie. Daarom heeft het een negatief effect op energielabels.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Label A icm bouwjaar 2017 is gewoon prima, al zou mijn voorkeur toch stadsverwarming zijn ipv airco's vanwege comfort, sowieso is de vraag of een airco nog goedkoper is zodra salderen eraf is (gaat mij niet om het antwoord, maar dat beeld heerst momenteel).
Is stadsverwarming weer eenvoudig aan te sluiten/vragen? Dan is het misschien het vermelden waard.
Members only:

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:54

The Third Man

The Third Jellyfish

@Sport_Life ik zou me eerder afvragen of stadsverwarming ooit goedkoop is, maar misschien ben ik beïnvloed door de vele slechte verhalen die in de media verschijnen. Wbt airco’s blijft het een feit dat ze efficienter werken dan gas (COP van 4 of meer) en als je dus slechts een a twee ruimtes warm hoeft te houden het snel goedkoper is dan centrale verwarming stoken. Dat staat dan ook geheel los van salderen.

• Freakie1NL
  • Laatst online: 12:36

Freakie1NL

Grote Baas

Members only:

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• Rubbergrover1
The Third Man schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 23:26:
@Sport_Life ik zou me eerder afvragen of stadsverwarming ooit goedkoop is, maar misschien ben ik beïnvloed door de vele slechte verhalen die in de media verschijnen. Wbt airco’s blijft het een feit dat ze efficienter werken dan gas (COP van 4 of meer) en als je dus slechts een a twee ruimtes warm hoeft te houden het snel goedkoper is dan centrale verwarming stoken. Dat staat dan ook geheel los van salderen.
Het gaat er in dit geval ook niet om of het goedkoper is in gebruik, maar wat de impact op het energielabel is. Dat kan heel anders zijn.

Overigens zou ik een label A++ woning juist wel veel beter zien dan een label A woning. Bij een A++ woning heb ik namelijk ook de associatie met het beter bij de tijd houden van de woning. Voor een woning van zeg maar 10 jaar oud is label A zo'n beetje de standaard en zal mijn eerste gevoel zijn: prima woning waar 10 jaar niets aan gedaan is en waar je dus waarschijnlijk toch wel een paar dingetjes wil aanpakken. Bij label A++ denk ik eerder: die heeft waarschijnlijk recent nog een en ander aangepakt en daar zal ik de komende tijd niets meer aan hoeven te doen. Of dat gevoel terecht is of niet is natuurlijk een andere vraag, maar het is wel de eerste associatie die ik krijg.

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:07
Rubbergrover1 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 08:31:
[...]

Het gaat er in dit geval ook niet om of het goedkoper is in gebruik, maar wat de impact op het energielabel is. Dat kan heel anders zijn.

Overigens zou ik een label A++ woning juist wel veel beter zien dan een label A woning. Bij een A++ woning heb ik namelijk ook de associatie met het beter bij de tijd houden van de woning. Voor een woning van zeg maar 10 jaar oud is label A zo'n beetje de standaard en zal mijn eerste gevoel zijn: prima woning waar 10 jaar niets aan gedaan is en waar je dus waarschijnlijk toch wel een paar dingetjes wil aanpakken. Bij label A++ denk ik eerder: die heeft waarschijnlijk recent nog een en ander aangepakt en daar zal ik de komende tijd niets meer aan hoeven te doen. Of dat gevoel terecht is of niet is natuurlijk een andere vraag, maar het is wel de eerste associatie die ik krijg.
Ik deel je mening. NVM geeft ook aan dat van label A naar A+ of hoger zorgt voor 2,2% meer opbrengst.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Huizen met stadsverwarming hebben vaak al een relatief goed label tegenover gas, stadsverwarming beschouwen ze in de rekenmethode als duurzamer dan het stoken van gas. Scheelt zo één of twee stapjes.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:42
nooberke schreef op woensdag 12 november 2025 @ 08:47:
Huizen met stadsverwarming hebben vaak al een relatief goed label tegenover gas, stadsverwarming beschouwen ze in de rekenmethode als duurzamer dan het stoken van gas. Scheelt zo één of twee stapjes.
Voorlopig is de stadsverwarming hier gasgestookt. Dus ik heb zelf wel een gasloos huis, maar of het echt duurzaam is zou ik niet zomaar willen zeggen.
Overigens vond ik stadsverwarming nooit heel duur (26 per GJ in 2020), maar met de onredelijke verhogingen door Eneco (doordat prijs is gekoppeld aan gasprijs die paar jaar terug omhoog schoot) is het nog steeds bijna het dubbele (43 per GJ) terwijl de gasprijs weer op het oude niveau is. We betalen hier ruim meer dan het dubbele terwijl het verbruik enorm is gedaald. En daar kun je dus niks tegen doen, want geen marktwerking. Dat laatste vind ik het grootste nadeel van stadsverwarming. Op zich is het een fijn product.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Toke_gt schreef op woensdag 12 november 2025 @ 09:05:
[...]

Voorlopig is de stadsverwarming hier gasgestookt. Dus ik heb zelf wel een gasloos huis, maar of het echt duurzaam is zou ik niet zomaar willen zeggen.
Overigens vond ik stadsverwarming nooit heel duur (26 per GJ in 2020), maar met de onredelijke verhogingen door Eneco (doordat prijs is gekoppeld aan gasprijs die paar jaar terug omhoog schoot) is het nog steeds bijna het dubbele (43 per GJ) terwijl de gasprijs weer op het oude niveau is. We betalen hier ruim meer dan het dubbele terwijl het verbruik enorm is gedaald. En daar kun je dus niks tegen doen, want geen marktwerking. Dat laatste vind ik het grootste nadeel van stadsverwarming. Op zich is het een fijn product.
Volgens AI gebruiken ze voor de meeste netten een landelijke vaste waarde in de berekening, daardoor kan je volle bak gas stoken voor je energienet en toch een betere score behalen dan met een CV-ketel :+

Die vaste waarde gaat uit van een gemiddelde mix

Vroeger in Breda betaalden we ons blauw (met name de vaste kosten) en waren er toch ook wel regelmatig issues met het warmtenet. In Utrecht hoor ik minder klachten qua betrouwbaarheid.

• Rubbergrover1
[...]

Gaat dus niet om of het wel of niet duurzaam is, gaat er om wat de impact op het energielabel is.
Even zonder een discussie over stadsverwarming te starten, de gasprijs is helemaal niet 'op het oude niveau'. De gasprijs is nu al wel weer een tijdje stabiel, maar dat peil ligt ook op bijna het dubbele van toen. Je zit in prijs per GJ wel hoger dan bij aardgas, maar het scheelt niet heel veel.

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12:22
Just-Be schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 21:02:
[...]

Een airco wordt vaak alleen gezien als apparaat waarmee gekoeld wordt en dit kost energie. Daarom heeft het een negatief effect op energielabels.
Volgens mij is dit onjuist. Dit is alleen het geval mits de airco aanvullend is. Als de persoon alleen maar airco's heeft en zoals hij zegt ook is afgesloten van het warmtenet, kan het wel positief uitvallen.

• Nemean

Nemean

Lapa schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:56:
[...]

Om toch nog even te reageren. Gisteren zijn de foto's, 360 graden foto's en video gemaakt. Vandaag hebben we de foto's ontvangen en de planning is nog steeds morgen in de verkoop. Het lijkt allemaal nog te lukken volgens planning. d:)b

• Blauweregen
Nemean schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:16:
[...]

Om toch nog even te reageren. Gisteren zijn de foto's, 360 graden foto's en video gemaakt. Vandaag hebben we de foto's ontvangen en de planning is nog steeds morgen in de verkoop. Het lijkt allemaal nog te lukken volgens planning. d:)b
Mooi, veel succes!

Hier inmiddels ruim een maand op Funda, deze week iets meer animo. Er staan vrijdag 3 bezichtigingen gepland, en afgelopen week zijn er enthousiaste kijkers geweest die 2 keer zijn komen kijken, waarvan 1x met makelaar. Op hoop van zegen! Zou mooi zijn als we toch in de situatie belanden met meerdere personen die een bod willen uitbrengen...

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Een airco wordt vaak alleen gezien
Door wie?
qua energielabel zal dit gewoon als een lucht lucht warmtepomp gezien worden, wat het ook is.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Blauweregen schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:33:
[...]

Mooi, veel succes!

Hier inmiddels ruim een maand op Funda, deze week iets meer animo. Er staan vrijdag 3 bezichtigingen gepland, en afgelopen week zijn er enthousiaste kijkers geweest die 2 keer zijn komen kijken, waarvan 1x met makelaar. Op hoop van zegen! Zou mooi zijn als we toch in de situatie belanden met meerdere personen die een bod willen uitbrengen...
Komt vast iets moois uit. Dat riep ik al vanaf het begin bij jouw woning :).

• EDW13
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 08:18
[...]

Mooi, veel succes!

Hoop het echt voor je..
Wij zijn zelf na een maand weer van funda afgegaan en opnieuw er op. Kwamen heel veel kijkers. totaal al 18 kijkers gehad, echter 2 biedingen waarvan 1 het introk, de ander was veel (10%) te laag. Nu opnieuw op funda 5% lager, in de hoop dat dit in elk geval mensen over de streep trekt om in elk geval een serieus bod te plaatsen. Ben het wel zat hoor.. Elke keer huis netjes, en dan hoor je van de makelaar alleen: "ze vonden het leuk/mooi en gaan er over nadenken." Vervolgens niets meer.. Enorm frustrerend...

• Blauweregen
EDW13 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 18:55:
[...]

Hoop het echt voor je..
Wij zijn zelf na een maand weer van funda afgegaan en opnieuw er op. Kwamen heel veel kijkers. totaal al 18 kijkers gehad, echter 2 biedingen waarvan 1 het introk, de ander was veel (10%) te laag. Nu opnieuw op funda 5% lager, in de hoop dat dit in elk geval mensen over de streep trekt om in elk geval een serieus bod te plaatsen. Ben het wel zat hoor.. Elke keer huis netjes, en dan hoor je van de makelaar alleen: "ze vonden het leuk/mooi en gaan er over nadenken." Vervolgens niets meer.. Enorm frustrerend...
Bah wat irritant! Hopelijk komen er snel betere biedingen uit.

Herkenbaar: wij zijn ook helemaal klaar met dat opruimen en schoonmaken elke keer. Voelt elke keer als op eieren lopen in je eigen huis, omdat we t zo opgeruimd en schoon mogelijk proberen te houden. En zelfs dan kost het elke keer in de ochtend met bezichtigingen toch nog zeker een half uur om alles weer klaar te maken als de kinderen de deur uit zijn. Hopelijk is deze fase snel voorbij bij ons allebei!

• Safaci
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:16
@Blauweregen hebben jullie nog iets specifieks gedaan om meer animo aan te trekken na 1 maand?

• Nemean

Nemean

Nemean schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:16:
[...]

De woning is net voor 12:00uur vanmiddag online gekomen en binnen 1 uur tijd waren er drie bezichtigingen ingepland. Wij zijn erg benieuwd hoe het verder nog gaat verlopen.

• Blauweregen
Safaci schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:04:
@Blauweregen hebben jullie nog iets specifieks gedaan om meer animo aan te trekken na 1 maand?
Nee, niks.. dus waar het verhoogde animo vandaan komt; geen idee. Vooralsnog heeft het ook nog niet tot een bod geleid helaas.

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:08
[...]

De belasting op gas is ook een stuk hoger geworden. Logisch dus dat de GJ prijs ook meestijgt. Het grootste deel van de rekening is belasting, de marktwerking heeft niet zo’n grote invloed.

Engineering

• LuPo
[...]

Mooi, veel succes!

Het feit dat ze 2 keer kunnen komen kijken geeft voor hen denk ik ook wel aan dat het huis niet storm loopt, dus dan passen mensen hun biedingstactiek denk ik ook aan

• Blauweregen
LuPo schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 07:29:
[...]

Het feit dat ze 2 keer kunnen komen kijken geeft voor hen denk ik ook wel aan dat het huis niet storm loopt, dus dan passen mensen hun biedingstactiek denk ik ook aan
Dat denk ik niet per se, wij konden zelf ook 2x kijken bij ons nieuwe huis maar dat werd daarna gewoon een inschrijving (bij ons huidige huis niet natuurlijk, maar ik bedoel 2x kijken hoeft niks te zeggen).

• Rubbergrover1
Ik zou voor mensen die zo serieus zijn dat ze graag nog een keer willen kijken ook gewoon wat extra tijd inplannen. Los van of er veel of weinig belangstelling is. Want dan zijn ze waarschijnlijk ook zodanig geïnteresseerd dat de hoogte van hun bod er ook wel naar zal zijn.

• Blauweregen
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 08:40:
Ik zou voor mensen die zo serieus zijn dat ze graag nog een keer willen kijken ook gewoon wat extra tijd inplannen. Los van of er veel of weinig belangstelling is. Want dan zijn ze waarschijnlijk ook zodanig geïnteresseerd dat de hoogte van hun bod er ook wel naar zal zijn.
Precies, dit hadden we ook al met onze aankoopmakelaar besproken voordat we wisten dat het huilen met de pet op was qua animo.

• Denizli
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-11 21:43
Onze woning staat bijna 2 weken te koop. nul bezichtigingen. Nieuwbouw en nog niet opgeleverd, bezichtigen wel mogelijk. Waar zal het aan liggen? De periode, of de staat of de prijs. Wil iemand meekijken?

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06:28

Sandyman538

SandstorM [148839]

Denizli schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:29:
Onze woning staat bijna 2 weken te koop. nul bezichtigingen. Nieuwbouw en nog niet opgeleverd, bezichtigen wel mogelijk. Waar zal het aan liggen? De periode, of de staat of de prijs. Wil iemand meekijken?
Handig om dan ook een linkje in /mo tags te delen.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• Denizli
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-11 21:43
Sandyman538 schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:31:
[...]

Handig om dan ook een linkje in /mo tags te delen.
Dat doe ik liever natuurlijk via een prive bericht.

• Blauweregen
Ik wil best meekijken. Frustrerend zeg, niet wat je hoopt als je je huis online zet..

Hier ook niks positiefs helaas. Van de bezichtigingen vrijdag ging er uiteindelijk maar 1 door. Van de mensen die zo enthousiast leken ook helemaal niks meer gehoord..

• Wietsee.
  • Laatst online: 07:49
Niet zakken is niet verkopen!

Web Enrichment

• Blauweregen
Wietsee. schreef op zondag 16 november 2025 @ 16:50:
[...]

Niet zakken is niet verkopen!
Dat vind ik erg stellig, we zullen zien. Dinsdag staat er weer een bezichtiging gepland.

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 26-11 15:58
In deze tijd verkoopt alles wel hoor..vaak is de prijs het issue. Zeker als die al flink staat en dat mensen denken dat ze nog moeten overbieden.

• EDW13
Blauweregen schreef op zondag 16 november 2025 @ 18:33:
[...]

Dat vind ik erg stellig, we zullen zien. Dinsdag staat er weer een bezichtiging gepland.
Wij hebben ons huis dus uiteindelijk opnieuw op Funda gezet, 5% gezakt.. Wilde het echt graag kwijt en kwamen niets geen biedingen. Uiteindelijk afgelopen week 10 kijkers geweest, 1 bod nu al (termijn sluit op maandag 4 uur) ter waarde van de oude vraagprijs.. Dus het kan wellicht voor jou ook helpen. Maar uiteindelijk weet jouw makelaar het toch het beste, denk ik.

Hoop voor je dat er dinsdag wat uit komt!

• Nemean

Nemean

Blauweregen schreef op zondag 16 november 2025 @ 18:33:
[...]

Wij hebben afgelopen week een taxatie gehad voor onze woning (werd hoger ingeschat dan waar de woning nu voor staat op Funda). Ik raakte ingesprek met hem en hij gaf aan dat wij de woning waarschijnlijk zo kwijt zullen zijn. Ik gaf aan dat ik de woning eigenlijk hoger op Funda wou zetten (meer richting wat hij getaxeerd had). En terwijl we aan het praten waren gaf hij aan dat een collega (een makelaar) een woning te koop had staan voor 549k, waar meerdere bezichtigingen waren geweest maar iedereen afhaakte op de prijs.

Daarna waren de verkopers gezakt, naar 515k en waren er wederom meerdere bezichtigingen en liep het in eens storm met meerdere biedingen. En het werd uiteindelijk verkocht voor.... 575k. 8)7

Soms is de logica ook ver te zoeken. Ik hoop in ieder geval dat jouw woning ook snel verkocht is!

[ Voor 15% gewijzigd door Nemean op 16-11-2025 21:37 ]

• Blauweregen
EDW13 schreef op zondag 16 november 2025 @ 21:35:
[...]

Wij hebben ons huis dus uiteindelijk opnieuw op Funda gezet, 5% gezakt.. Wilde het echt graag kwijt en kwamen niets geen biedingen. Uiteindelijk afgelopen week 10 kijkers geweest, 1 bod nu al (termijn sluit op maandag 4 uur) ter waarde van de oude vraagprijs.. Dus het kan wellicht voor jou ook helpen. Maar uiteindelijk weet jouw makelaar het toch het beste, denk ik.

Klinkt goed! Wat fijn voor jullie dat het hopelijk nu echt verkocht wordt.

• de Peer

de Peer

under peer review

Nemean schreef op zondag 16 november 2025 @ 21:35:
[...]

Wij hebben afgelopen week een taxatie gehad voor onze woning (werd hoger ingeschat dan waar de woning nu voor staat op Funda). Ik raakte ingesprek met hem en hij gaf aan dat wij de woning waarschijnlijk zo kwijt zullen zijn. Ik gaf aan dat ik de woning eigenlijk hoger op Funda wou zetten (meer richting wat hij getaxeerd had). En terwijl we aan het praten waren gaf hij aan dat een collega (een makelaar) een woning te koop had staan voor 549k, waar meerdere bezichtigingen waren geweest maar iedereen afhaakte op de prijs.

Daarna waren de verkopers gezakt, naar 515k en waren er wederom meerdere bezichtigingen en liep het in eens storm met meerdere biedingen. En het werd uiteindelijk verkocht voor.... 575k. 8)7

Soms is de logica ook ver te zoeken. Ik hoop in ieder geval dat jouw woning ook snel verkocht is!
Tsja dit is toch juist wel logisch en hoe het spelletje werkt?
interesse genereren en laten overbieden.

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-11 19:05
Idioterie ten top, maar ik zou er ook aan meedoen als ik wat zou verkopen. Eerlijk is eerlijk.

Wat dat betreft is het volgens mij in sommige landen beter geregeld. Overbieden is niet toegestaan, dan is de markt veel transparanter. Als verkoper heb je er nu ook niks aan als iedereen dus blijkbaar afhaakt als we een normale prijs vragen omdat “overbieden” de norm is.

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23-11 22:04
de Peer schreef op woensdag 12 november 2025 @ 18:30:
[...]

Door wie?
qua energielabel zal dit gewoon als een lucht lucht warmtepomp gezien worden, wat het ook is.
Als de airco in een ruimte hangt die ook verwarmt wordt middels een verwarming dan geeft een airco minpunten. Hangt een airco in een ruimte zonder verwarming dan kost dit geen minpunten en wordt het gezien als een lucht/lucht warmtepomp.

• Rubbergrover1
[...]

Hier in de buurt zijn twee zeer vergelijkbare woningen, maar van een type waar normaal niet zo veel aanbod in is, een paar dagen na elkaar te koop gezet. Een van de twee met een redelijk realistische vraagprijs. Ook niet extreem hoog, er kan nog wat overboden worden. Maar er zullen wel alleen serieuze kijkers komen. En afhankelijk van de vraag kan dat gek gaan. De andere is een paar dagen later op Funda gekomen , maar ruim 10% lager in de markt gezet. Vergeleken met andere, minder vergelijkbare, woningen in de buurt dus ook een relatief heel lage vraagprijs. Ik denk dat deze woning dus expres heel laag is ingezet, voor veel kijkers. Maar ik betwijfel of die veel meer dan 10% zullen gaan overbieden.

Ik denk dat dit voor de verkopers meer de hogere vraagprijs geen fijne situatie is. Mensen zullen vast nog wel interesse hebben. Maar van het idee dat er mogelijk ook mensen zijn die heel veel gaan overbieden zal niet veel meer over zijn.

• de Peer

de Peer

under peer review

R20141016 schreef op maandag 17 november 2025 @ 06:37:
[...]

Als de airco in een ruimte hangt die ook verwarmt wordt middels een verwarming dan geeft een airco minpunten. Hangt een airco in een ruimte zonder verwarming dan kost dit geen minpunten en wordt het gezien als een lucht/lucht warmtepomp.
Dat zou wel heel krom zijn, aangezien het goed mogelijk is dat een gebruiker eigenlijk alleen nog maar de airco gebruikt (zeker als hij/zij eenmaal doorheeft dat dit goedkoper en duurzamer is).

Zo zijn er steeds meer mensen die de cv-ketel alleen nog voor het sanitair warm water gebruiken.

• bie100
[...]

Ik vond toen ik mijn huis verkocht ook de vraagprijs te hoog. 25K eraf verkocht ver boven de oude vraagprijs met de oude vraagprijs ook weinig kijkers btw

• Nemean

Nemean

Rubbergrover1 schreef op maandag 17 november 2025 @ 06:43:
[...]
Ik denk dat dit voor de verkopers meer de hogere vraagprijs geen fijne situatie is. Mensen zullen vast nog wel interesse hebben. Maar van het idee dat er mogelijk ook mensen zijn die heel veel gaan overbieden zal niet veel meer over zijn.
Ligt denk ik aan de locatie, ik had twee waardebepalingen gedaan en beide makelaars gaf aan dat er momenteel nog steeds fors overboden werd in het dorp waar mijn woning staat. Ongeveer 10~20% boven de vraagprijs. Nu is dit wel in Zeeland, dus kan natuurlijk sterk afwijken in andere provincies.

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Dank voor alle reacties omtrent mijn airco vraagstuk. Ik had niet verwacht dat er zoveel reacties op zouden komen ;)
xiangpo schreef op woensdag 12 november 2025 @ 09:45:
Volgens mij is dit onjuist. Dit is alleen het geval mits de airco aanvullend is. Als de persoon alleen maar airco's heeft en zoals hij zegt ook is afgesloten van het warmtenet, kan het wel positief uitvallen.
de Peer schreef op woensdag 12 november 2025 @ 18:30:
Door wie?
R20141016 schreef op maandag 17 november 2025 @ 06:37:
de Peer schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:23:
Dat zou wel heel krom zijn, aangezien het goed mogelijk is dat een gebruiker eigenlijk alleen nog maar de airco gebruikt (zeker als hij/zij eenmaal doorheeft dat dit goedkoper en duurzamer is).

Zo zijn er steeds meer mensen die de cv-ketel alleen nog voor het sanitair warm water gebruiken.
De enige bron die ik omtrent dit specifieke geval kon vinden is de volgende:

Waarom wordt mijn houtkachel, pelletkachel of airco niet meegerekend als hoofdverwarming op het energielabel?

Het energielabel wordt vastgesteld volgens landelijke regels en met geattesteerde, officiële software. Volgens deze regels wordt altijd het vaste, centrale verwarmingssysteem als hoofdverwarming aangehouden. Dit is meestal een cv-ketel, warmtepomp of stadsverwarming, aangesloten op radiatoren of vloerverwarming.

Andere systemen, zoals een houtkachel, pelletkachel, gaskachel of airco (die kan verwarmen), tellen niet mee als hoofdverwarming als er ook een watergedragen systeem (zoals cv of vloerverwarming) aanwezig is. Dit komt doordat de regels voor het energielabel zijn bedoeld om woningen eerlijk te kunnen vergelijken. Losse of bijverwarming kan namelijk per bewoner verschillen en is vaak minder goed controleerbaar of aantoonbaar.

Zelfs als je in de praktijk vooral de houtkachel of airco gebruikt om te verwarmen, blijft voor het label het hoofdverwarmingssysteem leidend. Alleen als er géén ander centraal verwarmingssysteem aanwezig is, kan een kachel of airco meetellen.

Kortom: Het energielabel kijkt altijd naar het vaste, centrale systeem voor verwarming, zodat alle woningen op dezelfde manier worden beoordeeld. Gebruik je dus vooral je houtkachel of airco, dan zie je dat niet direct terug in het label – dat zegt niets over jouw eigen verbruik, maar is een gevolg van de landelijke standaardmethode.

Link: https://duraplus.nl/faq/w...rming-op-het-energielabel
Sport_Life schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 23:19:
Is stadsverwarming weer eenvoudig aan te sluiten/vragen? Dan is het misschien het vermelden waard.
Members only:
LuPo schreef op woensdag 12 november 2025 @ 08:39:
Ik deel je mening. NVM geeft ook aan dat van label A naar A+ of hoger zorgt voor 2,2% meer opbrengst.
Eens, dat was ook mijn onderbuik gevoel, maar voor nu laten we het erbij voor wat het is (label A) op advies van 2 makelaars.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

bie100 schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:41:
[...]

Ik vond toen ik mijn huis verkocht ook de vraagprijs te hoog. 25K eraf verkocht ver boven de oude vraagprijs met de oude vraagprijs ook weinig kijkers btw
Ik vond mijn vraagprijs ook veel te hoog. Uiteindelijk nog bijna 10% overboden. Het is als eigenaar echt heel lastig om objectief naar je eigen woning te kijken, vaak zit je veel te hoog of te laag met de eigen inschatting.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-11 12:54

Crazy D

I think we should take a look.

[...]

Grappig. Als ik aan A++ denk, denk ik vooral aan "extra zonnepaneeltje zodat er net extra + bij komt". En/of waar je straks leeg gaat lopen als je niet meer kunt salderen en jij om 18:00 graag eten wil bereiden op je electrische kookplaat, terwijl je huis lekker electrisch opgewarmd wordt tegen het duurste tarief. Nu zou me dat in de basis niet uitmaken en als het huis interessant is ga ik kijken (maar dat doe ik bij label A ook).

Exact expert nodig?

• Rubbergrover1
Nemean schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:50:
[...]

Ligt denk ik aan de locatie, ik had twee waardebepalingen gedaan en beide makelaars gaf aan dat er momenteel nog steeds fors overboden werd in het dorp waar mijn woning staat. Ongeveer 10~20% boven de vraagprijs. Nu is dit wel in Zeeland, dus kan natuurlijk sterk afwijken in andere provincies.
Ik twijfel niet aan of er wel of niet overboden zal gaan wonen. Maar wat ik wel denk is dat als alleen de 'dure' woning te koop had gestaan, mensen misschien veel meer geneigd zouden zijn om veel meer te overbieden. Nu er ook een woning te koop is die ruim 10% lager in de markt staat, zullen potentiële kopers misschien eerder denken dat er in de vraagprijs al 10% extra zit. En dat ze daarom minder zullen overbieden. Minder dan als die goedkopere woning er niet was geweest.

• Blauweregen
EDW13 schreef op zondag 16 november 2025 @ 21:35:
[...]

Hoe is het uiteindelijk afgelopen met jullie biedingen? Huis eindelijk verkocht?

• LuPo
Crazy D schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:01:
[...]

Grappig. Als ik aan A++ denk, denk ik vooral aan "extra zonnepaneeltje zodat er net extra + bij komt". En/of waar je straks leeg gaat lopen als je niet meer kunt salderen en jij om 18:00 graag eten wil bereiden op je electrische kookplaat, terwijl je huis lekker electrisch opgewarmd wordt tegen het duurste tarief. Nu zou me dat in de basis niet uitmaken en als het huis interessant is ga ik kijken (maar dat doe ik bij label A ook).
Onderzoek zegt toch wat anders, en met een accu kun je al je bezwaren oplossen.
https://www.nvm.nl/nieuws...t-van-beter-energielabel/

• EDW13
Blauweregen schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:58:
[...]

Hoe is het uiteindelijk afgelopen met jullie biedingen? Huis eindelijk verkocht?
Dank je voor het informeren.
Ik wilde inderdaad even mijn ervaring delen, want het was echt een rollercoaster.

We hadden ons huis in eerste instantie iets onder de taxatiewaarde op Funda gezet. Er kwamen wel kijkers, niet heel veel, maar het druppelde binnen. Uiteindelijk kregen we twee biedingen: één zo’n 2% onder de vraagprijs (welke het bod later weer introk) en een andere maar liefst 10% eronder. Daarna volgden nog wat bezichtigingen, maar geen enkel nieuw bod. Dat was behoorlijk frustrerend: telkens je huis netjes maken, kijkers ontvangen, van de makelaar horen dat ze het “mooi vonden en erover gingen nadenken”… en dan niets. En ja, hoe langer een huis op Funda staat, hoe kleiner de kans dat je de vraagprijs nog haalt.

We hebben het huis uiteindelijk van Funda gehaald en een dag later weer geplaatst, deze keer 5% lager dan de oorspronkelijke vraagprijs. We hebben de makelaar ook aangegeven dat we er klaar mee waren, het moest gewoon verkocht worden, dan zouden we het verlies maar nemen.
Afgelopen vrijdag de kijkers dag ingepland en hadden we ineens negen kijkers op één dag. Gisteren kwam er nog één, maar we hadden de deadline voor biedingen op vier uur ’s middags gezet.

En toen gebeurde het onverwachte. Al op zondag kwam het eerste bod binnen, dicht tegen de oorspronkelijke vraagprijs aan. Ik had hier ook gelezen dat de meeste biedingen pas vlak voor de deadline binnenkomen, en dat bleek helemaal te kloppen. Twee minuten voor sluitingstijd kwam het hoogste bod binnen: 10% bóven de oorspronkelijke vraagprijs, dus ruim 15% boven de verlaagde Funda-prijs.

Daarnaast was er nog een bod dat iets lager lag, maar volledig zonder voorbehouden: geen bouwkeuring, geen voorbehoud van financiering. Daardoor moesten we toch weer even goed nadenken. Ga je voor de onzekerheid van een hoger bod, of kies je de veilige optie die net iets lager is? Het scheelde maar 1%.

Wat het lastiger maakte, was dat de motivatiebrief van het hoogste bod ons juist erg aansprak. Op advies van de makelaar heeft hij contact opgenomen met de aankoopmakelaar van die kopers, met de vraag of zij hun bod met 1% wilden verlagen maar dan wél hun voorbehoud van financiering zouden laten vallen. Zij wilden dat en dus aan hen verkocht.

Ik snap er eerlijk gezegd nog steeds weinig van. We stonden op het punt om verder te zakken omdat we dachten dat het misschien te hoog getaxeerd was, of dat we ons rijk hadden gerekend. Je zet het huis opnieuw op Funda ruim onder de taxatiewaarde, en dan krijg je ineens vier biedingen, waarvan één boven de oorspronkelijke vraagprijs en dus precies op taxatiewaarde.

Maar goed: we zijn er ontzettend blij mee, zoals je begrijpt.
Natuurlijk is elke situatie anders en kan niemand dit soort dingen voorspellen. We zijn vooral heel dankbaar voor onze makelaar, die goed heeft geadviseerd en ons door het hele proces heen heeft geleid. Dat heeft echt het verschil gemaakt.

Ik hoop voor jou ook dat het snel gaat lukken. Maar eerlijk: wat een rollercoaster is dit allemaal. Voorlopig verhuizen we in ieder geval niet meer!

• Blauweregen
EDW13 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:27:
[...]

Ik wilde inderdaad even mijn ervaring delen, want het was echt een rollercoaster.

We hadden ons huis in eerste instantie iets onder de taxatiewaarde op Funda gezet. Er kwamen wel kijkers, niet heel veel, maar het druppelde binnen. Uiteindelijk kregen we twee biedingen: één zo’n 2% onder de vraagprijs (welke het bod later weer introk) en een andere maar liefst 10% eronder. Daarna volgden nog wat bezichtigingen, maar geen enkel nieuw bod. Dat was behoorlijk frustrerend: telkens je huis netjes maken, kijkers ontvangen, van de makelaar horen dat ze het “mooi vonden en erover gingen nadenken”… en dan niets. En ja, hoe langer een huis op Funda staat, hoe kleiner de kans dat je de vraagprijs nog haalt.

We hebben het huis uiteindelijk van Funda gehaald en een dag later weer geplaatst, deze keer 5% lager dan de oorspronkelijke vraagprijs. We hebben de makelaar ook aangegeven dat we er klaar mee waren, het moest gewoon verkocht worden, dan zouden we het verlies maar nemen.
Afgelopen vrijdag de kijkers dag ingepland en hadden we ineens negen kijkers op één dag. Gisteren kwam er nog één, maar we hadden de deadline voor biedingen op vier uur ’s middags gezet.

En toen gebeurde het onverwachte. Al op zondag kwam het eerste bod binnen, dicht tegen de oorspronkelijke vraagprijs aan. Ik had hier ook gelezen dat de meeste biedingen pas vlak voor de deadline binnenkomen, en dat bleek helemaal te kloppen. Twee minuten voor sluitingstijd kwam het hoogste bod binnen: 10% bóven de oorspronkelijke vraagprijs, dus ruim 15% boven de verlaagde Funda-prijs.

Daarnaast was er nog een bod dat iets lager lag, maar volledig zonder voorbehouden: geen bouwkeuring, geen voorbehoud van financiering. Daardoor moesten we toch weer even goed nadenken. Ga je voor de onzekerheid van een hoger bod, of kies je de veilige optie die net iets lager is? Het scheelde maar 1%.

Wat het lastiger maakte, was dat de motivatiebrief van het hoogste bod ons juist erg aansprak. Op advies van de makelaar heeft hij contact opgenomen met de aankoopmakelaar van die kopers, met de vraag of zij hun bod met 1% wilden verlagen maar dan wél hun voorbehoud van financiering zouden laten vallen. Zij wilden dat en dus aan hen verkocht.

Ik snap er eerlijk gezegd nog steeds weinig van. We stonden op het punt om verder te zakken omdat we dachten dat het misschien te hoog getaxeerd was, of dat we ons rijk hadden gerekend. Je zet het huis opnieuw op Funda ruim onder de taxatiewaarde, en dan krijg je ineens vier biedingen, waarvan één boven de oorspronkelijke vraagprijs en dus precies op taxatiewaarde.

Natuurlijk is elke situatie anders en kan niemand dit soort dingen voorspellen. We zijn vooral heel dankbaar voor onze makelaar, die goed heeft geadviseerd en ons door het hele proces heen heeft geleid. Dat heeft echt het verschil gemaakt.

Ik hoop voor jou ook dat het snel gaat lukken. Maar eerlijk: wat een rollercoaster is dit allemaal. Voorlopig verhuizen we in ieder geval niet meer!
Wauw, wat een fantastische uitkomst! Heel blij voor jullie!

Onvoorstelbaar zeg dat er dan nog zo veel overboden is uiteindelijk, waar zou dat toch aan liggen.. Wel echt enorm fijn.

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:14
Allereerst uiteraard gefeliciteerd en fijn dat deze stressvolle periode positief afgesloten kan gaan worden.

Maar ik blijf het frappant vinden dat men een financieel voorbehouden direct als risico/onzekerheid zien.
Dat is toch ook juist iets waar een makelaar voor dient. Om te prikken hoe betrouwbaar een biedende partij is.

PSN: Flix20-NL

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:17
Flix20 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:55:
Allereerst uiteraard gefeliciteerd en fijn dat deze stressvolle periode positief afgesloten kan gaan worden.

Maar ik blijf het frappant vinden dat men een financieel voorbehouden direct als risico/onzekerheid zien.
Dat is toch ook juist iets waar een makelaar voor dient. Om te prikken hoe betrouwbaar een biedende partij is.
Maar hoe betrouwbaar een partij ook overkomt, een financieel voorbehoudt blijft toch hoe dan ook een risico en potentieel probleem? Misschien heeft dat hele sympathieke koppel toch even niet gedacht aan hun studieschuld, of werkt 1 van de 2 bij een werkgever die als policy heeft nooit een werkgeversverklaring te geven waardoor ze toch problemen krijgen bij het aanvragen van de hypotheek. Gewoon zoveel scenario's denkbaar...

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:27
Zonder voorbehoud bieden is net zo goed een risico. Voor ons maakte dat niet verschil. Wat als het niet lukt en de bankgarantie is niet op tijd geregeld? Van een kale kip kan je niet plukken als diegene overmoedig was.

• Adrenaline0182
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:01
Enige tijd geleden mijn woning verkocht met een onder voorbehoud voor een deel van de prijs. De termijn (8 weken) verloopt komende vrijdag, de 21. Kreeg al weken geleden te horen dat de bank 10% in depot van de notaris had gestort. Vreemd dat het dus blijkbaar echt de volledige 8 weken lijkt te gaan duren voordat de financiering rond is. Heb ook de indruk dat de kopers mensen zijn in loondienst.

Bij mijn eigen bank, de Rabobank, zou volgens mijn adviseur de hypotheek in 2 weken rond moeten zijn. Ik heb geen idee bij welke partij de kopers van mijn woning hun hypotheekaanvraag hebben gedaan, maar ik vind het maar bijzonder traag en stroperig verlopen. Zijn er meer mensen die ervaring hebben met zulke uiteenlopende termijnen rondom het financieringstraject?

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

India Sierra

Learn by failure

Adrenaline0182 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:58:
Enige tijd geleden mijn woning verkocht met een onder voorbehoud voor een deel van de prijs. De termijn (8 weken) verloopt komende vrijdag, de 21. Kreeg al weken geleden te horen dat de bank 10% in depot van de notaris had gestort. Vreemd dat het dus blijkbaar echt de volledige 8 weken lijkt te gaan duren voordat de financiering rond is. Heb ook de indruk dat de kopers mensen zijn in loondienst.

Bij mijn eigen bank, de Rabobank, zou volgens mijn adviseur de hypotheek in 2 weken rond moeten zijn. Ik heb geen idee bij welke partij de kopers van mijn woning hun hypotheekaanvraag hebben gedaan, maar ik vind het maar bijzonder traag en stroperig verlopen. Zijn er meer mensen die ervaring hebben met zulke uiteenlopende termijnen rondom het financieringstraject?
Hier kan ik wel wat relevants vertellen :)

Zelf net een lange aanvraag achter de rug maar eindelijk (gisteren) goedgekeurd. Vandaag verloopt voorbehoud van hypotheek dus echt op het randje (alhoewel uitstel vragen mogelijk is).

7 oktober de koopovereenkomst getekend. Dus totaal 6 weken bezig geweest. Grootste struikelblok was het reeds hebben van een hypotheek met lage rente. Die wil je natuurlijk meenemen wat prima mogelijk is. Echter dan zit je vast aan de bestaande hypotheekverstrekker: voor mij Hypotrust. Vermijd deze partij AUB (meerdere redenen, niet alleen onderstaand).

Hypotrust is bijzonder stug als het aankomt op ondernemers. Mijn vriendin is eigenaar van een goedlopende zaak. Nog geen 3 jaar in bezit dus mocht zij niet mee doen met hypotheek. Echter was haar / ons spaargeld samen nodig voor de koop van dit huis. Daar zat de moeilijkheid. Uiteindelijk via een nulverklaring alles kunnen regelen. Daarvoor waren we afhankelijk van de boekhouder van de onderneming en daar liep het op mis. De boekhouder was altijd al laat met dingen, ook nu was geen uitzondering (gek genoeg zijn we al een poos op zoek naar een andere boekhouder :P ).

Andere optie was verlies nemen en naar een andere geldverstrekker te gaan die moderner is en bijvoorbeeld 1 jaar ondernemerschap al voldoende vindt. Maar dan heb je het over een ~30k aan extra rente wat je gaat betalen, ook niet bepaald handig.

Goed, eind goed al goed maar het kan snel lang duren als je van kastje naar muur gaat met documenten opvragen, aanleveren, wachten op etc etc. Als verkoper zijnde snap ik dat dat stress kan geven maar als koper zijnde kan ik je vertellen dat die stress van 2 kanten komt ;)

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

• bie100
Sport_Life schreef op maandag 17 november 2025 @ 21:55:
[...]

Ik vond mijn vraagprijs ook veel te hoog. Uiteindelijk nog bijna 10% overboden. Het is als eigenaar echt heel lastig om objectief naar je eigen woning te kijken, vaak zit je veel te hoog of te laag met de eigen inschatting.
Vaak weet je wel wat er nog moet gebeuren in je huis . In mijn geval keuken en de badkamer was geen oude meuk of zo maar niet meer voor deze tijd zeg maar

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:30
bie100 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:42:
[...]

Vaak weet je wel wat er nog moet gebeuren in je huis . In mijn geval keuken en de badkamer was geen oude meuk of zo maar niet meer voor deze tijd zeg maar
En soms denk je het te weten, maar is het niet zo. Wij hadden in 2004 een 15 jaar oude keuken overgenomen en wisten wel zeker dat de nieuwe bewoners die zouden gaan vervangen (met ook nog beige tegeltjes). In mei dit jaar (2025) bij de schouw, meldden de nieuwe bewoners dat de keuken nog prima is en die er nog wel even in blijft haha. Dus, het is super lastig te bepalen, ook voor de makelaar, want mensen zijn niet te voorspellen en zijn vaak niet eerlijk/volledig in informatie geven.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• Rubbergrover1
bie100 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:42:
[...]

Maar het kan ook zijn dat die keuken in jouw ogen nog een mooie luxe keuken is. Ook omdat hij volledig naar jouw smaak en wensen is. Terwijl de keuken voor de kopers wellicht totaal niet hun smaak en onpraktisch in het gebruik is. De perceptie van wat "moet" gebeuren in je huis is daarom niet altijd even objectief.

En het zelfde geld voor badkamers, vloeren, de tuin maar ook voor andere trend- of smaakgevoelige zaken in huis (taatsdeuren, rolluiken, airco...). Waar de een enthousiast over wordt, is voor de ander juist een afknapper.

• Rubbergrover1
Koldur schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:48:
[...]

En soms denk je het te weten, maar is het niet zo. Wij hadden in 2004 een 15 jaar oude keuken overgenomen en wisten wel zeker dat de nieuwe bewoners die zouden gaan vervangen (met ook nog beige tegeltjes). In mei dit jaar (2025) bij de schouw, meldden de nieuwe bewoners dat de keuken nog prima is en die er nog wel even in blijft haha. Dus, het is super lastig te bepalen, ook voor de makelaar, want mensen zijn niet te voorspellen en zijn vaak niet eerlijk/volledig in informatie geven.
Wat dat laatste betreft, ik heb het wel meegemaakt dat de verkopers eigenlijk de keuken wilden meenemen, maar dat de kopers dan daar ook geld voor wilden zien (of korting op de koopprijs). En dat ze daarom de keuken toch maar hebben laten zitten. Terwijl ze zeker wisten dat de kopers die keuken toch meteen zouden gaan vervangen. En het juist makkelijker zou zijn als de oude keuken al weg zou zijn.

Mensen zijn soms toch rare schepsels.

• bie100
@Koldur @Rubbergrover1

Klopt helemaal wat jullie zeggen

Maar ik wist het gewoon zeker en had daarin ook wel gelijk want er wordt flink gesloopt in mijn ouwe huisje :*)

Wel nieuwsgierig wat die er van brouwt btw :)

• Freakie1NL
  • Laatst online: 12:36

Freakie1NL

Grote Baas

Zo uiteindelijk is het proces super gegaan.
Members only:

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• Blauweregen
Wat fantastisch dat het zo goed is gelopen, gefeliciteerd!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-11 21:12
Denizli schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:29:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd - als je het wilt delen - wat de reden is dat je een nieuwbouw, nog niet opgeleverd huis weer van de hand doet? Wil ook best even meekijken. Een leeg huis verkoopt voor mijn gevoel altijd wel iets minder goed dan een ingericht huis, maar aan de andere kant als de locatie goed is en het project gewild dan is er een voordeel dat je minder lang hoeft te wachten. Mensen moeten bedenken hoe het eruit zou kunnen zien en wat daar nog aan geld en moeite voor nodig is. Is er wel een keuken en sanitair of is het casco?

Import van EVs

• Mazziemal
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 26-11 14:12

Ik zat aan de koperkant, maar bij mij was het toen ook bijzonder stroperig verlopen. Ik denk ook wel dat het voor een groot gedeelte bankafhankelijk is. Wij zaten ook in een periode van de zomervakantie met de aanvraag en een situatie van de geldverstrekker dat een nieuw systeem operationeel gegaan is in die vakantie. Hierdoor bleek de normale doorlooptijd van de beoordeling van 5 werkdagen naar 20 werkdagen te gaan. En met een voorbehoud termijn van 6 weken betekent dat dus eigenlijk dat als ze 1 ding vinden in je dossier dat je al de sjaak bent omdat de doorlooptijd weer opnieuw begint. En als je dan ook nog ongein krijgt dat ze documentatie willen over een schenking van 800 euro en daarmee de teller weer op 0 werkdagen begint.. En bij het vorige huis bij die bank kreeg ik de hypotheekofferte ook pas op de allerlaatste dag binnen. Voor je gemoedsrust is het als koper in ieder geval ook helemaal niet fijn. Gelukkig voorzie ik in de komende decennia geen financieringsaanvragen voor mij meer. _/-\o_

• BPP
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03:56

BPP

Hier ook nog niet helemaal duidelijk hoe en wat. Ik heb mijn woning onder voorbehoud verkocht. Bedenktermijn verliep 15 oktober. Ontbindende voorwaarden verlopen morgen. Enige wat ik heb vooralsnog heb ontvangen is een bericht van mijn hypotheekverstrekker dat zij vanuit de notaris van de koper heb vernomen dat zij op datum overdracht mijn lening gaan terugbetalen. Daarnaast een bericht vanuit de notaris (van de koper) dat op x-datum de overdracht is en voor volgende week de waarborgsom gestort moet zijn bij de notaris. Dat laatste lijkt nog niet te zijn gedaan . Of in ieder geval niets over vernomen.

• Blauweregen
EDW13 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:27:
[...]

Even een korte vraag voor jou: Toen jullie de prijs hebben verlaagd, hoe is dit gegaan? haal je dan de hele advertentie eraf en begin je met een 'schone lei' (dus als je 'bewaard' zijn ook weg?) Of komt de oude prijs er met een streep doorheen te staan bijvoorbeeld en hou je verder je bestaande advertentie?

• Nemean

Nemean

Nou morgen en vrijdag zijn de eerste bezichtigingen gepland. Vorige week in 1 uur tijd hadden we in no-time meerdere bezichtigingen ingepland staan. En deze week helemaal niets en 2 annuleringen. Beetje balen en weet ook niet of dit een goed teken is of niet.

Het energie label is nog gewijzigd naar een hoge A (bijna A+) i.p.v. een B, wat hoop ik nog een beetje helpt.

Morgen in ieder geval één bezichtiging en vrijdag vier. Daarnaast is er een biedingstermijn ingesteld tot en met volgende week dinsdag. Ik ben benieuwd wat hier uit gaat komen.

• DM_
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 26-11 21:28

DM_

Bij ons liep het ook niet vlot, als koper. Maar lag geheel aan de hypotheek adviseur. Toch frappant dat diegene de je betaalt om te helpen de grootste obstakel was om het te regelen :+

Uiteindelijk in 8 weken geregeld, hadden 10 weken gereserveerd als ondernemers i.c.m. zomervakantie periode. Maar had echt in 4 weken geregeld kunnen worden. Echter hebben wij wel alle documenten en info netjes klaar liggen (mede door de accountant) en zijn we gelukkig zelf erg precies en zoeken we veel uit. Resultaat was dat we de hypotheek adviseur op inhoudelijke advies moesten checken en zelfs corrigeren. Inmiddels het idee dat ik zelf ook hypotheek adviseur kan worden, man man man.

Maar goed, kan me voorstellen dat als je kopers hebt die niet erg mee bezig zijn of kunnen zijn dat het snel lang kan duren. Maar dat de 10% is betaald betekent denk ik wel dat het minder bij hun zit en meer het proces.

• EDW13
Blauweregen schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:13:
[...]

Even een korte vraag voor jou: Toen jullie de prijs hebben verlaagd, hoe is dit gegaan? haal je dan de hele advertentie eraf en begin je met een 'schone lei' (dus als je 'bewaard' zijn ook weg?) Of komt de oude prijs er met een streep doorheen te staan bijvoorbeeld en hou je verder je bestaande advertentie?
Hoi
Ik weet niet wat voor een mogelijkheden er allemaal zijn, maar onze makelaar gaf aan dat hij het eraf haalde en compleet opnieuw plaatst, incl. Nieuwe boekjes voor de bezichtiging. Dus inderdaad zoals jij zegt, met een schone lei. Hij vroeg wel een extra bedrag van 300,-- omdat dit de kosten zijn voor een Funda advertentie en drukwerk.
Hoop echt voor je dat, wat je ook doet, het in elk geval gaat lopen.

• Blauweregen
EDW13 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 06:26:
[...]

Hoi
Ik weet niet wat voor een mogelijkheden er allemaal zijn, maar onze makelaar gaf aan dat hij het eraf haalde en compleet opnieuw plaatst, incl. Nieuwe boekjes voor de bezichtiging. Dus inderdaad zoals jij zegt, met een schone lei. Hij vroeg wel een extra bedrag van 300,-- omdat dit de kosten zijn voor een Funda advertentie en drukwerk.
Ah ok, dank je wel. Wat bedoel je met nieuwe boekjes, waren de foto's en tekst dan anders bijvoorbeeld?

Morgen gesprek met de makelaar aangevraagd over hoe nu verder.

• EDW13
Blauweregen schreef op donderdag 20 november 2025 @ 06:39:
[...]

Ah ok, dank je wel. Wat bedoel je met nieuwe boekjes, waren de foto's en tekst dan anders bijvoorbeeld?

Morgen gesprek met de makelaar aangevraagd over hoe nu verder.
Nou, we hadden al bezichtigingen gehad plus de prijs natuurlijk die in de boekjes stond. Dus ze waren nagenoeg op en verkeerde prijs.

Ik ben benieuwd wat je makelaar zegt.

• Rubbergrover1
EDW13 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 06:26:
[...]

Hoi
Die brochures zijn niet voor niets bijna altijd zonder prijs. De kosten gaan ook niet zitten in het drukken zelf, maar in het samenstellen van zo'n brochure. Als het gaat om alleen een andere prijs en het verder de zelfde brochure is, dan zitten daar voor de makelaar niet echt veel kosten aan.

Als je een geheel nieuwe brochure maakt, dan is het een ander verhaal natuurlijk.

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

India Sierra

Learn by failure

Hebben jullie mensen gehad die echt waarde hechtte aan zo'n brochure? Mijn makelaar nu zegt dat het voornamelijk verspilde moeite is maar indien gewenst het altijd te maken is.

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:14
Vind het persoonlijk puur verspilling. Alsof je bij thuiskomst en je kijkt in de brochure en ineens denkt 'ja, doe toch maar wel'

PSN: Flix20-NL

Pagina: 1 ... 212 213 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.