Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 211 212 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:55
Deze week 16 kijkers gehad voor onze woning. Morgen 12:00 loopt de deadline voor het bieden af. Tot nu toe zo ver ik weet nog geen biedingen, maar als wij een bod deden was dat ook altijd vlak voor de deadline.

Als ik het verslag van onze verkoopmakelaar lees dan zijn toch zeker 8 of 9 van de kijkers zeer enthousiast. Dat stemt dus positief. Maar goed, wij zijn ook wel eens enthousiast geweest tijdens een bezichtiging terwijl we dan uiteindelijk toch een reden zagen om geen bod uit te brengen.

Ik moet zeggen dat ik het behoorlijk spannend vind.

• Nemean
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02:47

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

Volgende week dinsdag komt de fotograaf voor onze woning en dan volgende week donderdag in de verkoop. Daarna zijn er enkele dagen alvast gepland voor bezichtigingen. De komende dagen gaan we nog even goed opruimen en een grote schoonmaak houden en dan kijken hoe het gaat verlopen.

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:55
Nemean schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:40:
Volgende week dinsdag komt de fotograaf voor onze woning en dan volgende week donderdag in de verkoop. [...]
Dat is snel, binnen twee dagen op Funda na het maken van de foto's (tenminste, ik neem aan dat je dat bedoelt met "in de verkoop"). Bij ons zat daar 13 dagen tussen en 10 dagen voor het via Move voor makelaars beschikbaar kwam. Had misschien ook een paar dagen minder kunnen zijn, maar twee dagen lijkt me wel heel snel.

• Nemean
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02:47

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

Lapa schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:56:
[...]

Dat is snel, binnen twee dagen op Funda na het maken van de foto's (tenminste, ik neem aan dat je dat bedoelt met "in de verkoop"). Bij ons zat daar 13 dagen tussen en 10 dagen voor het via Move voor makelaars beschikbaar kwam. Had misschien ook een paar dagen minder kunnen zijn, maar twee dagen lijkt me wel heel snel.
Dat is het stappenplan van onze makelaar. Of ze het waar gaan maken durf ik (nog) niet te zeggen. Ik ga je in ieder geval op de hoogte houden. :D

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:49
Imperium schreef op woensdag 5 november 2025 @ 14:52:
Moet dit even kwijt

Tsjonge jonge.. Vanavond zouden de ontbindende voorwaarden aflopen.

Wordt ik zojuist gebeld door de makelaar voor een verlenging van 7 werkdagen omdat ze de boel nog niet rond hebben. Schijnbaar zijn ze in het verleden gescheiden en is dat extra gedoe. Ik ben blij dat ik nog niet getekend heb bij de hovenier van onze nieuwbouwwoning zal ik maar zeggen.. wat een shitshow, die onzekerheid is niet fijn.
Wat is precies het probleem? Je hoeft niet te verlengen he. Als je niet verlengd kunnen de kopers niet opeens onder de koop uit.

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-11 15:18
LuPo schreef op donderdag 6 november 2025 @ 08:25:
[...]

Dat is op zich al best hoog. Ik had laatst bij de te verkopen woning 5,8
Maar je kan wel vragen waarom ze niet meer recente verkopen mee hebben genomen. Geen rare vraag lijkt me.

Bij de aangekochte woning die op Funda stond kwam het op 6,8. Dan hebben ze namelijk ook gelijk foto's van het hele huis die ze kunnen gebruiken.
Dank je, ga ik doen.
Calcasa heeft bijvoorbeeld ook niet meegenomen wat we in de tussentijd hebben gedaan, na die aankoop (die informatie kan je niet aanleveren), dus verbouwing van badkamer en wc en 125m2 stuccen is niet meegenomen.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:31

_Arthur

blub

AceAceAce schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:45:
dus verbouwing van badkamer en wc en 125m2 stuccen is niet meegenomen.
En dat heeft bij elkaar 90k-120k gekost? Want wat dat gekost heeft, gaat niet 1op1 mee als extra woningwaarde. 30% als extra waarde is realistischer.

• AceAceAce
_Arthur schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:48:
[...]

En dat heeft bij elkaar 90k-120k gekost? Want wat dat gekost heeft, gaat niet 1op1 mee als extra woningwaarde. 30% als extra waarde is realistischer.
Nee verre van. Dus echte taxatie uitvoeren heeft geen zin. Dank voor de vuistregel.
Calcasa heeft ook in de Q&A het volgende staan
Ik heb mijn huis recentelijk verbouwd, is mijn huis geschikt voor de Desktop Taxatie®?
De Desktop Taxatie® is het waarderen van een woning op afstand. Een taxateur wordt hierbij ondersteund door het geautomatiseerde waarderingsmodel van Calcasa. Indien een woning recentelijk is verbouwd, dan is de kans klein dat Calcasa over deze informatie beschikt en wordt dit niet meegenomen in de Desktop Taxatie®. De woning is daardoor niet geschikt voor de Desktop Taxatie®.

• AceAceAce
Calcasa heeft al antwoord gegeven, voldoende antwoord naar mijn smaak.
Deze waarde is tot stand gekomen op basis van het geavanceerde waarderingsmodel van Calcasa. Dit model bepaalt de waarde van een woning op basis van de beschikbare woningkenmerken en de vergelijking met vergelijkbare met 25 verkochte woningen. Deze woningen worden onder meer geselecteerd op basis van de woningkenmerken en de locatie. Drie van de geselecteerde vergelijkbare woningen worden in het rapport vermeld, maar er wegen daarnaast dus nog 22 objecten mee in de berekening en de bepaling van de betrouwbaarheid. Daartussen zitten ook recente(re) verkopen van vergelijkbare woningen.

De vergelijkbare woningen worden geselecteerd op basis van vergelijkbaarheid qua woningkenmerken (woningtype, bouwjaar, woon- en perceeloppervlak) en locatie. Vervolgens vindt er een correctie plaats op de verschillen in woningkenmerken, locatie en tijd. De correctie voor het verschil in tijd vindt plaats met behulp van onze prijsindex, waarmee de historische koopsommen worden geactualiseerd naar het huidige prijspeil. In die indexatie wordt de woningmarktontwikkeling meegenomen die van toepassing is van woningen zoals de gewaarde woningen. Zo kan het zo zijn dat soms eerder een verkoopcijfer wordt gekozen van een woning die qua kenmerken meer overeenkomt met het te waarderen object dan een recenter verkoopcijfer van een woning die minder vergelijkbaar is.

De waardering wordt tot slot beoordeeld door een taxateur die oordeelt de waarde realistisch is, of de referenties geschikt zijn en of de juiste woningkenmerken zijn gebruikt.

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
VidaR-9 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 12:59:
[...]

Wat is precies het probleem? Je hoeft niet te verlengen he. Als je niet verlengd kunnen de kopers niet opeens onder de koop uit.
Tsja, Je zet me aan het denken. Eigenlijk is er geen probleem, maar wat had ik dan moeten doen? Het is inderdaad niet dat het proces ineens stopt. Toch voelde ik wel wat druk vanuit de makelaar om te verlengen. En ik heb het ook netjes gedaan maar what if?

[ Voor 4% gewijzigd door Imperium op 06-11-2025 19:04 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Imperium schreef op donderdag 6 november 2025 @ 18:58:
[...]

Tsja, Je zet me aan het denken. Eigenlijk is er geen probleem, maar wat had ik dan moeten doen? Het is inderdaad niet dat het proces ineens stopt. Toch voelde ik wel wat druk vanuit de makelaar om te verlengen. En ik heb het ook netjes gedaan maar what if?
Je had inderdaad niet kunnen verlengen. Dat was in jouw voordeel geweest, want de koop ontbinden gaat ze (vermoedelijk) zo snel niet meer lukken, want dan moeten ze afwijzing(en) van hypotheekverstrekkers kunnen overleggen.

Maargoed ik zou ook gewoon verlengd hebben hoor. Het is beetje geven en nemen.

[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 06-11-2025 19:29 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Als je niet verlengt, escaleer je de situatie naar dat ze alles op alles gaan zetten om te ontbinden. Als je dit stressvol vindt, dat is net effe een paar slagjes meer stressvol voor beide partijen.

Volgens mij hoef je niet altijd afwijzingen te hebben, maar moet je je best hebben gedaan en geen aanbod hebben. Hangt uiteraard wel af van hoe dat geschreven is, maar een hypotheekadviseur regelt denk ik wel snel een afwijzing indien echt nodig.

[ Voor 38% gewijzigd door JvS op 06-11-2025 20:14 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

JvS schreef op donderdag 6 november 2025 @ 20:13:
Als je niet verlengt, escaleer je de situatie naar dat ze alles op alles gaan zetten om te ontbinden.
Niet per se. Eigenlijk escaleren de kopers juist door enkele uren voor de deadline met dit bericht te komen, blijkbaar met de risicovolle aanname dat er zomaar verlengd kan worden.

Daarnaast, niet iedereen wil ontbinden. Die mogelijkheid kan ook gewoon een nice to have Zijn.

Ik heb bij mijn laatste aankoop de ontbindende voorwaarden uiteindelijk laten vallen, omdat ik de (hoogbejaarde) bewoners van de woning niet voor een 2e keer om verlenging wilde vragen.

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:14

MJV

Het is vanuit de kopers natuurlijk wel logisch dat ze willen verlengen, ze hebben dat voorbehoud ook niet voor niks opgenomen; anders lopen ze alsnog al dat risico. Maar om er dan tot de laatste dag mee te wachten is niet handig en niet chique, dat het misschien niet tijdig zou lukken hadden ze natuurlijk ook wel een week eerder kunnen voorzien.

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:57
MJV schreef op donderdag 6 november 2025 @ 22:27:
Het is vanuit de kopers natuurlijk wel logisch dat ze willen verlengen, ze hebben dat voorbehoud ook niet voor niks opgenomen; anders lopen ze alsnog al dat risico. Maar om er dan tot de laatste dag mee te wachten is niet handig en niet chique, dat het misschien niet tijdig zou lukken hadden ze natuurlijk ook wel een week eerder kunnen voorzien.
Je weet niet wat de hypotheekadviseur tegen ze gezegd heeft. En die zit vaak ook weer naar een zwarte doos te kijken als de geldverstrekker het dossier aan het controleren is.

Maar wat eerder gezegd is: die verlenging vragen is toch een beetje symbolisch. Als de kopers niet kunnen financieren was eea waarschijnlijk al afgewezen. Als je als verkoper de verlenging weigert staan ze met lege handen want ze kunnen niet ontbinden als ze geen afwijzing hebben.

Hadden ze die wel, dan hadden ze geen verlenging maar een ontbinding gevraagd.
Pagina: 1 ... 211 212 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.