Dank je voor het informeren.
Ik wilde inderdaad even mijn ervaring delen, want het was echt een rollercoaster.
We hadden ons huis in eerste instantie iets onder de taxatiewaarde op Funda gezet. Er kwamen wel kijkers, niet heel veel, maar het druppelde binnen. Uiteindelijk kregen we twee biedingen: één zo’n 2% onder de vraagprijs (welke het bod later weer introk) en een andere maar liefst 10% eronder. Daarna volgden nog wat bezichtigingen, maar geen enkel nieuw bod. Dat was behoorlijk frustrerend: telkens je huis netjes maken, kijkers ontvangen, van de makelaar horen dat ze het “mooi vonden en erover gingen nadenken”… en dan niets. En ja, hoe langer een huis op Funda staat, hoe kleiner de kans dat je de vraagprijs nog haalt.
We hebben het huis uiteindelijk van Funda gehaald en een dag later weer geplaatst, deze keer 5% lager dan de oorspronkelijke vraagprijs. We hebben de makelaar ook aangegeven dat we er klaar mee waren, het moest gewoon verkocht worden, dan zouden we het verlies maar nemen.
Afgelopen vrijdag de kijkers dag ingepland en hadden we ineens negen kijkers op één dag. Gisteren kwam er nog één, maar we hadden de deadline voor biedingen op vier uur ’s middags gezet.
En toen gebeurde het onverwachte. Al op zondag kwam het eerste bod binnen, dicht tegen de oorspronkelijke vraagprijs aan. Ik had hier ook gelezen dat de meeste biedingen pas vlak voor de deadline binnenkomen, en dat bleek helemaal te kloppen. Twee minuten voor sluitingstijd kwam het hoogste bod binnen: 10% bóven de oorspronkelijke vraagprijs, dus ruim 15% boven de verlaagde Funda-prijs.
Daarnaast was er nog een bod dat iets lager lag, maar volledig zonder voorbehouden: geen bouwkeuring, geen voorbehoud van financiering. Daardoor moesten we toch weer even goed nadenken. Ga je voor de onzekerheid van een hoger bod, of kies je de veilige optie die net iets lager is? Het scheelde maar 1%.
Wat het lastiger maakte, was dat de motivatiebrief van het hoogste bod ons juist erg aansprak. Op advies van de makelaar heeft hij contact opgenomen met de aankoopmakelaar van die kopers, met de vraag of zij hun bod met 1% wilden verlagen maar dan wél hun voorbehoud van financiering zouden laten vallen. Zij wilden dat en dus aan hen verkocht.
Ik snap er eerlijk gezegd nog steeds weinig van. We stonden op het punt om verder te zakken omdat we dachten dat het misschien te hoog getaxeerd was, of dat we ons rijk hadden gerekend. Je zet het huis opnieuw op Funda ruim onder de taxatiewaarde, en dan krijg je ineens vier biedingen, waarvan één boven de oorspronkelijke vraagprijs en dus precies op taxatiewaarde.
Maar goed: we zijn er ontzettend blij mee, zoals je begrijpt.
Natuurlijk is elke situatie anders en kan niemand dit soort dingen voorspellen. We zijn vooral heel dankbaar voor onze makelaar, die goed heeft geadviseerd en ons door het hele proces heen heeft geleid. Dat heeft echt het verschil gemaakt.
Ik hoop voor jou ook dat het snel gaat lukken. Maar eerlijk: wat een rollercoaster is dit allemaal. Voorlopig verhuizen we in ieder geval niet meer!