Ik heb hier vóór en tijdens de verkoop van mijn huis mee en terug zitten lezen en daar erg veel aan gehad. Nu ons huis vandaag officieel is overgedragen zal ik ook eens mijn ervaring delen hier!
Ik vond het te koop zetten van ons huis -een starterswoning in het oosten van het land- ontzettend stressvol en veel spannender dan het aankopen van ons huis.
Ik ben pas later hier gaan meelezen en kwam er toen achter dat onze makelaar vrij duur was (1,5% courtage en €1000 opstartkosten) en dat we hier over hadden kunnen onderhandelen, dat was slim geweest!
Wat ik met name erg spannend vond: de staat van het huis. Opzich een prima onderhouden jaren ‘60 woning, maar toch.. wel eens lekkage gehad, last van water in de kruipruimte, aantal scheuren in de muren en gevels. Ik ben pietje precies en wilde dit dan ook allemaal goed aangeven op de vragenlijst, maar natuurlijk niet het idee geven dat er van alles mis is met de woning. Gek genoeg lees ik daar bijna nooit over, maar dit vond ik erg moeilijk, vooral omdat je achteraf geen gedoe wil krijgen.
Daarnaast hebben we nog best wat klusjes gedaan om het huis er beter uit te laten zien, zelfs twee keukendeurtjes nog laten wrappen en een deur geschilderd. Ik dacht steeds “dit hadden we eerder moeten doen”. Ook hadden we een opslagruimte gehuurd, voor de overtollige/niet aantrekkelijke zooi, om het wat luchtiger te laten lijken. Onze makelaar werkte standaard met een styliste, die nog wat handige tips gaf (omdraaien van de tafel, een stoel die niet mooi was beter weg, etc). Ik vond het allemaal veel werk maar weet zeker dat dit financieel heel veel heeft opgeleverd.
Het netjes houden was onmogelijk met drie jongen kinderen. De dag voor dat de fotograaf zou komen is mijn partner met de kinderen naar de vakantiebestemming gegaan en heb ik alles piekfijn in orde gemaakt. Daarna zijn de foto’s gemaakt en ben ik daar ook heen vertrokken. Toen is het huis op Funda gekomen en zijn de bezichtigingen geweest. Voor ons handig om het zo te doen met jonge kinderen, alhoewel de vakantie een stuk minder ontspannen was dan normaal.
Wat ik hier al eerder las, ik vond de makelaar ontzettend slordig: verkeerde kenmerken in de omschrijving (bijvoorbeeld muurisolatie terwijl we dat niet hadden), niet benoemen dat er een vliering is, selectie van de foto’s lieten ze maar aan ons over, pas een “te koop” bord toen ik erom vroeg.. zucht dat vond ik wel zonde voor al dat geld.
Qua datum verkoop zaten we te dubben: we waren net te laat om het vóór de zomervakantie te doen. Twijfel om het over de zomervakantie heen te tillen, maar uiteindelijk niet gedaan. Het is toch midden in de bouwvak op Funda gekomen en uiteindelijk 17 bezichtigingen en 7 biedingen. Van de bezichtigingen hadden trouwens ook nog 4 geannuleerd, mijn makelaar zei dat dat heel gebruikelijk was. Het hoogste bod was uiteindelijk 20% over de vraagprijs, hoewel ik hier even moet benoemen dat de woning laag in de markt stond.
Na het tekenen van het koopcontract vond ik het nog wel spannend om te zorgen dat er in de tussentijd niet iets kapot ging, met drie kids toch wel spannend. Of opeens lekkage ofzo. Gelukkig is dat ook allemaal goed gekomen.
Toen het verhuizen: het verhuizen zelf was in een dag gepiept, maar toen nog best wat dagen bezig geweest (niet constant) om echt álle spullen te verhuizen; nog allemaal zooi in de schuur en op zolder, een buitenlampje, etc etc. Heel blij dat we het goed hebben kunnen overdragen! Als ik dit verhaal teruglees denk ik ook: wat ben ik een ontzettende controlfreak, maar voor de mensen die er middenin zitten: I feel you!