Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Ervaringen met het verkopen van je woning

Pagina: 1 ... 209 ... 212 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Blauweregen schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:19:
Nou, we staan erop, ben benieuwd hoe het zal gaan qua bezichtigingen etc.

Ik vind wel dat er erg veel slordigheden zitten in hoe de tekst en foto's etc werden vorm gegeven, heb er bij elkaar een volle dag werk aan gehad om alles recht te trekken en last-minute fouten aan te geven etc. Voel me inmiddels een zeur, en vraag me ook wel af of ik nou zo kritisch ben. Denk aan afmetingen die niet kloppen, informatie die niet klopt of verkeerd staat omschreven etc, filters die niet goed aangevinkt staan. Letten de rest van de verkopers hier nou niet zo op, is deze slordigheid gebruikelijk in het veld, ben ik te perfectionistisch?
Ik had dezelfde ervaring en je bent zeker niet te perfectionistisch. Je betaalt een hoop geld en daar mag je wat voor verwachten.
Het gaat veel te goed/makkelijk bij de meeste makelaars.

• Blauweregen
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 07:51
Nou, dat inderdaad. Uiteindelijk betaal je er veel geld voor en ik wil gewoon dat er geen fouten in staan en dat hij zo goed mogelijk vindbaar is etc, zodat je tenminste het gevoel hebt dat je er zelf alles aan gedaan hebt.

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:29
Bij ons stonden er drie foutjes in, foto's waren super goed gedaan. Een vriend van mij, bij dezelfde makelaar maar met andere courtage regeling (lees hij had vast bedrag afgesproken, wij een percentage), stond alles fout en was de boel veel slechter geregeld, ook had hij een ander persoon binnen hetzelfde makelaarsbureau.
Het kan door meerdere factoren komen, ik had ons huis ook in een relatief rustige periode te koop laten zetten, misschien dat dit meer invloed had dan de andere factoren.

Maar kritisch zijn, is zeer belangrijk, je betaalt genoeg en er zijn makelaars die denken dat alles toch wel verkoopt, hoe je het ook neerzet. Jij bent de klant en zij moeten leveren, deze tijd verdienen ze er genoeg op.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online

Ik vind wel dat er erg veel slordigheden zitten in hoe de tekst en foto's etc werden vorm gegeven, heb er bij elkaar een volle dag werk aan gehad om alles recht te trekken en last-minute fouten aan te geven etc. Voel me inmiddels een zeur, en vraag me ook wel af of ik nou zo kritisch ben. Denk aan afmetingen die niet kloppen, informatie die niet klopt of verkeerd staat omschreven etc, filters die niet goed aangevinkt staan. Letten de rest van de verkopers hier nou niet zo op, is deze slordigheid gebruikelijk in het veld, ben ik te perfectionistisch?
Ik ben hyperperfectionistisch in zo'n situatie! De foto's en de volgorde waren goed. Eentje geskipt.
Tekst: 3 punten verbeterd, maar niet meer dan een kwartier werk
Helaas was ik vergeten om de plattegrond te checken. Zag ik pas om 17:02 op de website van de makelaar. Niet meer bereikbaar! Kwam dezelfde avond automatisch op Funda 😡
Volgende ochtend: kunnen we niet veranderen. Fout van de fotograaf en die is met vakantie 😡😡😡 Werd alsnog een dag later hersteld en ondertussen al heel veel bezichtigingen aangevraagd, maar toch!
Moraal van het verhaal: je kunt niet perfectionistisch genoeg zijn! En je mag veeleisend zijn: je betaalt er genoeg voor
Vind wel dat jouw makelaar het er heel erg slecht vanaf bracht. Een volle dag werk: dan deugde er niet veel van!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:42
TvanW schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:29:
[...]

Ik had dezelfde ervaring en je bent zeker niet te perfectionistisch. Je betaalt een hoop geld en daar mag je wat voor verwachten.
Het gaat veel te goed/makkelijk bij de meeste makelaars.
Wat ik erger vind is dat verkopers toestaan en samen met verkoop makelaars valse informatie plaatsen. Als ik om mij heen kijk, woon nog in een rijtjes woning en ben in bezit van kopieën van de originele bouwtekeningen, dat deze woningen en tuin afhankelijk van de makelaar groter worden. Sinds het eerder plaatsen en verwijderen van de buurman zijn woning is zijn huis met 7m2 en tuin met 6m2 gegroeid. Knap hoor. Hij heeft een gerenoveerd dak schijnbaar, in werkelijkheid zijn de zachtboard panelen an de binnenkant vervangen door gips plaat. Ook de makelaar heeft alle huizen die in zijn verkoop waren/zijn van label D naar B gekregen.

• Chaki
  • Niet online
Lord Anubis schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:36:
[...]
...

Ook de makelaar heeft alle huizen die in zijn verkoop waren/zijn van label D naar B gekregen.
Heb je zelf label D? Oud label (kladje half A4)? Dan kan het heel goed B worden met nieuw label (2 pagina's met gekleurde blokken)

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-11 21:47

Freakie1NL

Grote Baas

Lord Anubis schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:36:
[...]

Wat ik erger vind is dat verkopers toestaan en samen met verkoop makelaars valse informatie plaatsen. Als ik om mij heen kijk, woon nog in een rijtjes woning en ben in bezit van kopieën van de originele bouwtekeningen, dat deze woningen en tuin afhankelijk van de makelaar groter worden. Sinds het eerder plaatsen en verwijderen van de buurman zijn woning is zijn huis met 7m2 en tuin met 6m2 gegroeid. Knap hoor. Hij heeft een gerenoveerd dak schijnbaar, in werkelijkheid zijn de zachtboard panelen an de binnenkant vervangen door gips plaat. Ook de makelaar heeft alle huizen die in zijn verkoop waren/zijn van label D naar B gekregen.
Tuin is natuurlijk vreemd. Maar er zit altijd een marge in het meten. Daarnaast kan/mag een dakkapel wel m2 toevoegen, dus dat een woning 7m2 kan groeien is niet zo gek.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• Lord Anubis
Chaki schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:07:
[...]

Heb je zelf label D? Oud label (kladje half A4)? Dan kan het heel goed B worden met nieuw label (2 pagina's met gekleurde blokken)
Idd heb ik nog D, maar heb wel al 16cm isolatie onder mijn dak, de buurman nog niet. Toen eind vorig jaar zijn woning voor het eerst op de markt kwam was zijn label D en had al wel nieuwe gipsplaten. Bij gelijke woning 25 m verder op had deze ook label D en de maat voering was gelijk.

• Lord Anubis
Freakie1NL schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 13:29:
[...]

Tuin is natuurlijk vreemd. Maar er zit altijd een marge in het meten. Daarnaast kan/mag een dakkapel wel m2 toevoegen, dus dat een woning 7m2 kan groeien is niet zo gek.
Er kan geen marge zitten in meten dat is BS van de makelaar en zeker niet zoveel. De woning is verder gelijk. Zoek je nu een beetje excuus voor de makelaar? Dan zou mijn woning weer groter moeten zijn >:) want hier heb ik hoge wandschotten tegen het dak verwijderd en een vaste kast tussen twee wanden verwijderd. ;)

• Chaki
  • Niet online
Lord Anubis schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 19:01:
[...]

Idd heb ik nog D, maar heb wel al 16cm isolatie onder mijn dak, de buurman nog niet. Toen eind vorig jaar zijn woning voor het eerst op de markt kwam was zijn label D en had al wel nieuwe gipsplaten. Bij gelijke woning 25 m verder op had deze ook label D en de maat voering was gelijk.
Vraag was: oud of nieuw label?

• Blauweregen
Hmm we staan nu na de eerste dag op Funda op 27x 'bewaard'. Had eerlijk gezegd gedacht/gehoopt dat we al op meer zouden staan nu. Helemaal omdat we wel 1000+ bekeken zijn.

Hoe pakten die statistieken bij jullie uit? Valt daar enig peil op te trekken?

• Just-Be
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 18:26
Blauweregen schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 20:20:
Hmm we staan nu na de eerste dag op Funda op 27x 'bewaard'. Had eerlijk gezegd gedacht/gehoopt dat we al op meer zouden staan nu. Helemaal omdat we wel 1000+ bekeken zijn.

Hier na 2 dagen ook iets van 1000x gezien en 30x bewaard, daarvan wel 15 bezichtigingen gepland, in de 2 weken daarna opgelopen tot 95x bewaard maar geen extra bezichtigingen uitgekomen. (Er waren nog 3 tijdslots vrij...)

m.a.w. volgens mij zeggen de statistieken (aantal x bewaard) niet zo heel veel, zijn er bij jou al bezichtigingen gepland?

• Chaki
  • Niet online
Blauweregen schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 20:20:

Het weekend begint nu pas! De hardwerkende Funda-mentalisten gaan er nu eens goed voor zitten.
1000 x bekeken in 1 dag is heel veel!
Ongeveer 3% bewaard is ook heel goed
Het mijne uiteindelijk ongeveer 4200 keer en 140 keer bewaard. Dat is ongeveer hetzelfde percentage.
Na een paar dagen was er een wachtlijst voor de bezichtigingen

• Blauweregen
Just-Be schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 20:30:
[...]

Hier na 2 dagen ook iets van 1000x gezien en 30x bewaard, daarvan wel 15 bezichtigingen gepland, in de 2 weken daarna opgelopen tot 95x bewaard maar geen extra bezichtigingen uitgekomen. (Er waren nog 3 tijdslots vrij...)

m.a.w. volgens mij zeggen de statistieken (aantal x bewaard) niet zo heel veel, zijn er bij jou al bezichtigingen gepland?
We hebben niks gehoord over bezichtigingen (tijdslots staan al wel gepland), dus ben bang dat dat betekent dat die er wellicht nog niet zijn?

Pff zo stressvol dit. Het idee was juist om hem lager in de markt te zetten om meer animo te krijgen 🙃

• Blauweregen
Chaki schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 20:39:
[...]

Het weekend begint nu pas! De hardwerkende Funda-mentalisten gaan er nu eens goed voor zitten.
1000 x bekeken in 1 dag is heel veel!
Ongeveer 3% bewaard is ook heel goed
Het mijne uiteindelijk ongeveer 4200 keer en 140 keer bewaard. Dat is ongeveer hetzelfde percentage.
Na een paar dagen was er een wachtlijst voor de bezichtigingen
Dat geeft de burger moed. Ik dacht dat de meeste mensen meteen op dag 1 bewaren/bezichtiging inplannen, maar wie weet komt er dit weekend meer actie. Fingers crossed 🙏🤞

• Chaki
  • Niet online
Blauweregen schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 20:40:
[...]

We hebben niks gehoord over bezichtigingen (tijdslots staan al wel gepland), dus ben bang dat dat betekent dat die er wellicht nog niet zijn?

Pff zo stressvol dit. Het idee was juist om hem lager in de markt te zetten om meer animo te krijgen 🙃
Met die makelaar van jou ....
Heb je geen Move? Daar kun je zien welke afspraken er zijn gemaakt. Maar schrik niet als er veel bezichtigingen worden geannuleerd. De afspraak is geannuleerd, maar dat er een ander in de plaats komt, werd niet toegevoegd

• Blauweregen
Chaki schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 20:52:
[...]

Met die makelaar van jou ....
Heb je geen Move? Daar kun je zien welke afspraken er zijn gemaakt. Maar schrik niet als er veel bezichtigingen worden geannuleerd. De afspraak is geannuleerd, maar dat er een ander in de plaats komt, werd niet toegevoegd
Heb wel move, maar daar zie ik niks staan als ik op agenda klik. Neem aan dat dat daar te zien zou moeten zijn?

Enige is dat funda daar ook op 0 staat, dus wellicht mist er nog een koppeling ofzo...

• Lord Anubis
Chaki schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 19:33:
[...]

Vraag was: oud of nieuw label?
Labels van 2025. Maar wat maakt het uit het gaat erom dat de makelaar iemand inhuurt of zelf regelt dat zonder verandering in het gebouw een label van D naar C of zelfs naar B kan veranderen.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Lord Anubis schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 22:47:
[...]

Labels van 2025. Maar wat maakt het uit het gaat erom dat de makelaar iemand inhuurt of zelf regelt dat zonder verandering in het gebouw een label van D naar C of zelfs naar B kan veranderen.
Welk label staat vermeld op https://www.ep-online.nl/?

Met pv panelen kun je wel makkelijk wat stappen maken.

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 10-10-2025 22:57 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Chaki
  • Niet online
Blauweregen schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 22:06:
[...]

Heb wel move, maar daar zie ik niks staan als ik op agenda klik. Neem aan dat dat daar te zien zou moeten zijn?

Enige is dat funda daar ook op 0 staat, dus wellicht mist er nog een koppeling ofzo...
Ja, daar komt dat te staan (als ze eraan toekomen om het in te voeren)

• Blauweregen
Chaki schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 23:03:
[...]

Ja, daar komt dat te staan (als ze eraan toekomen om het in te voeren)
Ok bedankt.

Hoe vaak kregen jullie updates van jullie makelaar? Ik dacht dat we elke dag even kort contact zouden hebben (app/mail) over hoeveel bezichtigingen er ingepland zijn etc, maar we hebben tot nu toe niks meer gehoord.

Vermoeiend en frustrerend proces dit 😑

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Blauweregen schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 08:15:
[...]

Ok bedankt.

Hoe vaak kregen jullie updates van jullie makelaar? Ik dacht dat we elke dag even kort contact zouden hebben (app/mail) over hoeveel bezichtigingen er ingepland zijn etc, maar we hebben tot nu toe niks meer gehoord.

Hier twee keer in de week destijds. Zeker niet dagelijks. De eerste dagen zijn het meest essentieel: dan zie je een piek. Daarna is het niet echt spannend meer.

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Niet alle makelaars doen de bezichtigen in move zetten, mijn makelaar deed dat niet...

Hadden hier een WhatsApp groep met de makelaar, het kantoor en mijzelf... De mensen van kantoor gaven de eerste dag twee maal een update hoe we we er voor stonden qua ingeplande bezichtigen

Verder was de communicatie niet royaal, ik denk ook omdat ze weten dat er altijd weer veel mensen afhaken/no show

• Chaki
  • Niet online
[...]

Ok bedankt.

Geen, behalve de afspraken in Move. Na de eerste kijkdag werd ik even gebeld met de mededeling dat de mensen zeer enthousiast waren. Tweede dag idem. Twee hadden gezegd dat ze een bod gingen doen, "maar of ze dat daadwerkelijk doen, is afwachten".
Vorige woning: ook weinig. Ik had toen wel een kortere lijn met de makelaar via WhatsApp, maar veel meer info dan dit had ik ook niet. Afspraken in Move waren ook niet te zien toen, biedingen ook niet. Ik werd pas na het verstrijken van de biedtermijn gebeld. Wist alleen dat er om 13u nog geen bod was met biedtermijn 17u. Onthou dus dat de biedingen meestal in het laatste kwartier komen
Dat de eerste dag piekt klopt. Dat er daarna weinig meer komt niet. Zoals gezegd: na 1 dag 1000 keer bekeken, maar uiteindelijk 4200

[ Voor 8% gewijzigd door Chaki op 11-10-2025 08:58 ]

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:37

MJV

[...]

Ok bedankt.

Ik zou het even benoemen dan. Aan de andere kant: wat vertrouwen in de makelaar/het proces is ook niet verkeerd toch? Uiteindelijk ben je er ook niet bij tijdens de bezichtigingen. En ik zou liever hebben dat de makelaar vooral tijd besteed aan het verkopen van mijn huis dan aan mij op de hoogte houden ;).

• Blauweregen
MJV schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 09:14:
[...]

Ik zou het even benoemen dan. Aan de andere kant: wat vertrouwen in de makelaar/het proces is ook niet verkeerd toch? Uiteindelijk ben je er ook niet bij tijdens de bezichtigingen. En ik zou liever hebben dat de makelaar vooral tijd besteed aan het verkopen van mijn huis dan aan mij op de hoogte houden ;).
Natuurlijk, dat is het belangrijkste. Maar iets van een update zou ik zelf wel fijn vinden. Het verkoopbord zou bijvoorbeeld ook in de tuin komen, niks meer over gehoord. Mij lijkt dat zo'n bord vooral nu nog zin heeft aangezien de bezichtigingen volgende week zijn..

Maar goed, ik probeer het maar los te laten. Hopelijk zijn ze wat communicatiever naar de kopers toe 🙃

Het voelt gewoon jammer omdat we juist hun hadden uitgekozen omdat ze laagdrempelig bereikbaar waren via de app etc. Eerdere bezichtigingen (als koper) vonden we ook altijd prettig bij hun kantoor, maar dat is wel al even geleden.

Gewoon afwachten maar, meer kunnen we niet doen.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Blauweregen schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 09:42:
[...]

Natuurlijk, dat is het belangrijkste. Maar iets van een update zou ik zelf wel fijn vinden. Het verkoopbord zou bijvoorbeeld ook in de tuin komen, niks meer over gehoord. Mij lijkt dat zo'n bord vooral nu nog zin heeft aangezien de bezichtigingen volgende week zijn..

Maar goed, ik probeer het maar los te laten. Hopelijk zijn ze wat communicatiever naar de kopers toe 🙃

Het voelt gewoon jammer omdat we juist hun hadden uitgekozen omdat ze laagdrempelig bereikbaar waren via de app etc. Eerdere bezichtigingen (als koper) vonden we ook altijd prettig bij hun kantoor, maar dat is wel al even geleden.

Gewoon afwachten maar, meer kunnen we niet doen.
Ik zou wel even bellen over dat bord. Dat geeft in ieder geval meer aandacht in de buurt, waardoor je de mensen bereikt die niet dagelijks op funda zitten maar al in de buurt wonen of daar kennissen hebben wonen. Nu ben je alléén zichtbaar op funda.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Toke_gt schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 09:46:
[...]

Ik zou wel even bellen over dat bord. Dat geeft in ieder geval meer aandacht in de buurt, waardoor je de mensen bereikt die niet dagelijks op funda zitten maar al in de buurt wonen of daar kennissen hebben wonen. Nu ben je alléén zichtbaar op funda.
Wat mij betreft heb je zo'n bord niet nodig.

Is toch vooral (gratis) reclame voor de makelaar in de buurt

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:19

The Third Man

The Third Jellyfish

Ik ben het juist met @Toke_gt eens, niet iedereen zit permanent op Funda te zoeken en kan ook geprikkeld raken door de fysieke aankondiging dat het te koop staat. Oftewel het is óók reclame voor je huis zelf.

• Blauweregen
The Third Man schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 10:56:
Ik ben het juist met @Toke_gt eens, niet iedereen zit permanent op Funda te zoeken en kan ook geprikkeld raken door de fysieke aankondiging dat het te koop staat. Oftewel het is óók reclame voor je huis zelf.
Hier sluit ik me bij aan inderdaad. Juist voor mensen in de buurt die wellicht groter willen wonen zonder dat ze echt actief funda zitten te struinen.

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Heel herkenbaar, hadden wij ook. Je bent geen zeur, je betaald ze meer dan genoeg voor het beetje werk wat ze verzetten.

Even iets anders: gisteren aan het eind van de middag kreeg ik een mail van de notaris dat de koopovereenkomst binnen is en de datum van passering bevestigd. Wij als verkopers wachten uiteraard gespannen tot het voorbehoud van de koper voorbij is.

Betekent dit dat de financiering van de koper rond is? Het lijkt erop, want anders speelt de notaris nog geen rol als de bank niets heeft doorgestuurd toch?

Ik heb de makelaar nog niet gesproken (weekend), maar verwacht dat we maandag of dinsdag wel iets horen als dat inderdaad het geval is. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:17
Imperium schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 21:17:
[...]

Heel herkenbaar, hadden wij ook. Je bent geen zeur, je betaald ze meer dan genoeg voor het beetje werk wat ze verzetten.

Even iets anders: gisteren aan het eind van de middag kreeg ik een mail van de notaris dat de koopovereenkomst binnen is en de datum van passering bevestigd. Wij als verkopers wachten uiteraard gespannen tot het voorbehoud van de koper voorbij is.

Betekent dit dat de financiering van de koper rond is? Het lijkt erop, want anders speelt de notaris nog geen rol als de bank niets heeft doorgestuurd toch?

Ik heb de makelaar nog niet gesproken (weekend), maar verwacht dat we maandag of dinsdag wel iets horen als dat inderdaad het geval is. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Nee dit betekent niks. Alleen dat de kopers getekend hebben op de koopovk. en een afspraak hebben gemaakt bij de notaris. Notaris speelt JUIST een rol, zij zijn het verzamelpunt voor alles. En dit deel is het eerste stukje (inplannen van de overdracht), daarna komt nog de bankgarantie etc etc.

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Fr33z schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 21:23:
[...]

Nee dit betekent niks. Alleen dat de kopers getekend hebben op de koopovk. en een afspraak hebben gemaakt bij de notaris. Notaris speelt JUIST een rol, zij zijn het verzamelpunt voor alles. En dit deel is het eerste stukje (inplannen van de overdracht), daarna komt nog de bankgarantie etc etc.
Hmm, oke. Bedankt voor de opheldering. Nog even geduld dus :)

• Chaki
  • Niet online
Imperium schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 21:26:
[...]

Hmm, oke. Bedankt voor de opheldering. Nog even geduld dus :)
Ik werd gebeld door het makelaarskantoor dat hun financiering rond was (termijn voorbehoud nog 2 weken) en even later de mail doorgestuurd waarin hun financieel adviseur dit bevestigde. Mooi!

• Toke_gt
  • Nu online
Chaki schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 23:22:
[...]

Ik werd gebeld door het makelaarskantoor dat hun financiering rond was (termijn voorbehoud nog 2 weken) en even later de mail doorgestuurd waarin hun financieel adviseur dit bevestigde. Mooi!
Fijn dat het zeker is. Voor jouw koop ook?

• Chaki
  • Niet online
Toke_gt schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 10:58:
[...]

Fijn dat het zeker is. Voor jouw koop ook?
Breek me de bek niet open! Moest morgen rond zijn, maar 2 dagen uitstel voor de zekerheid. Financieel adviseur die maar blijft komen: "Nog een laatste document". Vrijdag ondertekende koopovereenkomst (al begin september gestuurd). Hij bleef ook uitgaan van overwaarde 30k minder. Calcasa weet niet dat ik het compleet gerenoveerd heb. Dat is nu gelukkig van de baan. Maar uitstel was op advies van mijn aankoopmakelaar. Daar was hij dus zelf niet opgekomen. Waardeloos!

Update: @Toke_gt
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 28% gewijzigd door Chaki op 13-10-2025 19:15 ]

• Toke_gt
  • Nu online
Chaki schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:10:
[...]
Breek me de bek niet open! Moest morgen rond zijn, maar 2 dagen uitstel voor de zekerheid. Financieel adviseur die maar blijft komen: "Nog een laatste document". Vrijdag ondertekende koopovereenkomst (al begin september gestuurd). Hij bleef ook uitgaan van overwaarde 30k minder. Calcasa weet niet dat ik het compleet gerenoveerd heb. Dat is nu gelukkig van de baan. Maar uitstel was op advies van mijn aankoopmakelaar. Daar was hij dus zelf niet opgekomen. Waardeloos!
Wat een lapzwans dan. Hopelijk gaat het toch allemaal goed en blijft het uiteindelijk beperkt tot grijze haren.

• Blauweregen
Members only:

• TvanW
  • Niet online
Welke regio en prijsklasse?

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Members only:

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• Chaki
  • Niet online
Cliché, maar waar: je hebt er maar 1 nodig!
Je kunt ook veel bezichtigingen hebben en geen bod. Mijn vorige appartement iets van 16 bezichtigingen. Uiteindelijk deden 2 een bod, waarvan 1 boven verwachting, oef! Dat was 1 met aankoopmakelaar.
Eigen ervaring met aankoopmakelaar: een keer advies 10k hoger dan waar het voor verkocht is. Vond het zelf niet meer dan vraagprijs waard: hij 16k

• Chaki
  • Niet online
Mee eens. Huidige verkoop: geen!

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:21

Cordon

Lievelings jankert

Je hebt er echt maar 1 nodig. Veel bezichtigingen zegt ook weinig. Wij hadden er 18, zonder bod. Gaven het op, zagen het niet meer zitten en opeens kwam er 1 iemand voor een bezichtiging, prima bedrag en diezelfde dag verkocht. :P

• Blauweregen
Populaire regio in de randstad, prijs range 700k-800k.

Ik baal vooral enorm omdat de prijs juist laag ingezet was om meer kijkers te trekken. Nu denk ik hadden we hem toch maar hoger in de markt gezet om iig de prijs te halen die we minimaal willen...

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

@Cordon alleen hoe langer hij te koop staat hoe kleiner de kans dat iemand nog flink boven vraagprijs gaat bieden, dat is meer het punt. De stress is niet of je het verkocht krijgt maar welk slaatje je eruit slaat. Ik heb het zelf meegemaakt maar ook bij vrienden zien gebeuren, wel laag inschieten en dan vallen de biedingen tegen (als ze er uberhaupt zijn) en zegt de makelaar 'tja'.

[ Voor 28% gewijzigd door The Third Man op 13-10-2025 13:55 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:22

JvS

Ik heb hem zelf ook

Blauweregen schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:31:
Populaire regio in de randstad, prijs range 700k-800k.

Ik baal vooral enorm omdat de prijs juist laag ingezet was om meer kijkers te trekken. Nu denk ik hadden we hem toch maar hoger in de markt gezet om iig de prijs te halen die we minimaal willen...
Ik denk dat "laag inzetten" altijd de goede strategie is. Als het veel te laag is, trek je veel mensen (situatie laatste 3 jaar) en als de inzit niet veel te laag is (maar je dat wel dacht en het valt dus tegen qua biedingen), kan je ten eerste altijd kiezen niet te verkopen (vraagprijs is een uitnodiging om een bod te doen, het bindt jou helemaal niet) of je hebt snel een redelijk reeel beeld van wat je er nu WEL voor kan krijgen omdat er altijd wel mensen komen kijken en komen bieden.

Als je een veel hogere vraagprjs zou nemen, zou er niemand komen kijken vrees ik. Ik zie zelf in elk geval weinig rationele nadelen aan een lage ingeschatte vraagprijs.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:36

Crazy D

I think we should take a look.

Ligt er natuurlijk aan hoe laag de inzet was. Als de taxatie 800 is en je gaat op 700 inzetten, tjah, dat is gewoon veel te laag.

Nu weet ik niet welk huis het is. Op Funda zie ik in die prijsklasse een paar woningen. Vrijstaand Zoetermeer. Niet eens een heel grote woning. In Pijnacker een redelijk grote woning, maar wel "gewoon rijtjeshuis". Idem in Delft. Rotterdam wel een zeer grote oppervlakte. Leiden, best wel groot, maar ook "gewoon rijtjeshuis". Ik weet je kunt een woning op die lokaties niet vergelijken met ergens "in het buitengebied". Maar als ik objectief probeer te kijken (wat ik niet ben, woon niet voor niets in een dorp met 5000 inwoners), denk ik dat ik in de prijsklasse tot zeg 500k daar wel vrede mee kan hebben. Je zoekt immers niet voor niets in die omgeving. Maar in de prijsklasse die toch richting het miljoen loopt, zou ik nog weleens extra achter mijn oren krabben.

Waarmee ik probeer te zeggen dat het misschien ook wel een wat lastigere prijsklasse is. Want voor dat geld zie ik bv in Nieuwkoop en Boskoop dan al woningen staan waar ik zelf gelukkiger van zou worden. En dat is ook gewoon randstad, niet aan de andere kant van het land. Dus misschien heb je een best wel lastige prijsklasse. Te duur voor de doorstroom vanuit huur/kleine koopwoningen, en te goedkoop voor het echte prestige gevoel.

Maar, zoals anderen ook al zeiden: je hebt er maar 1 nodig! Appartement 5 jaar geleden verkocht met een paar kijkers en 1 bod, maar bod was naar tevredenheid. 2,5 jaar geleden woning verkocht, iets meer kijkens dankzij de open huizen dag, en weer 1 bod. Eentje die een bod doet waar je mee kunt leven is gewoon genoeg :) Natuurlijk leuk om te kunnen maximalizeren, maar op dit moment zijn huizenprijzen ook een beetje wat de ervoor geeft. Als je mazzel hebt klopt die gek bij jou aan, als je pecht hebt krijg je een realistischere koper. Maar het moet wel gek zijn als je er niet toch "op verdient".

Exact expert nodig?

• EDW13
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 18:55
Een troost? Mijn huis dit weekend online gekomen.. Ook ruim 15K onder de taxatie waarde te koop gezet.. Slechts 2 kijkers.. waarvan er al een afgezegd heeft.
Heb er ook maar 1 nodig, maar, of de markt koelt HEEL snel af, of mijn verwachtingen waren veel te hoog.

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:37

India Sierra

Learn by failure

EDW13 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 14:40:
[...]

Een troost? Mijn huis dit weekend online gekomen.. Ook ruim 15K onder de taxatie waarde te koop gezet.. Slechts 2 kijkers.. waarvan er al een afgezegd heeft.
Heb er ook maar 1 nodig, maar, of de markt koelt HEEL snel af, of mijn verwachtingen waren veel te hoog.
Welke regio en pricerange? Wij gaan binnenkort het verkooptraject in voor onze woning gezien we bezig zijn met de aankoop van een nieuw huis. Opzich bij de bezichtigingen kon ik niet bepaald zeggen dat het afkoelde (1-2 maanden geleden). Steeds 15-20 kijkers binnen paar dagen nadat het online stond. Regio Eindhoven, ong 500k. Alle huizen waar we zijn gaan kijken in 2 weken verkocht. Wel instapklare woningen, misschien een ditje of datje maar geen grondige verbouwingen nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door India Sierra op 13-10-2025 14:57 ]

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het verkoopt allemaal nog snel, maar de topspanning lijkt er af te zijn, Over Utrecht:

https://www.brecheisen.nl...portage-3e-kwartaal-2025/
Minder, maar gerichtere kijkers
De juiste vraagprijs is belangrijker dan ooit
Prijsstijging vlakt af
Gematigd optimisme toekomst
En:
De mediane prijs per m2 daalde licht met 1 procent. Dit betekent dat de extreme prijsstijgingen van eerdere kwartalen afnemen, en dat kopers nu iets meer ruimte krijgen om te onderhandelen. Tegelijkertijd blijft de markt krap, waardoor prijsdruk op bepaalde segmenten – vooral appartementen en tussenwoningen – behouden blijft. Verkopers lopen nog iets achter de feiten aan, want de vraagprijzen stegen nog met 2 procent. In de gemeente Utrecht zelfs nog met 5%
Wel informatie van een makelaar, dus neem met een korreltje.

[ Voor 38% gewijzigd door JvS op 13-10-2025 15:08 ]

• EDW13
India Sierra schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 14:56:
[...]

Welke regio en pricerange? Wij gaan binnenkort het verkooptraject in voor onze woning gezien we bezig zijn met de aankoop van een nieuw huis. Opzich bij de bezichtigingen kon ik niet bepaald zeggen dat het afkoelde (1-2 maanden geleden). Steeds 15-20 kijkers binnen paar dagen nadat het online stond. Regio Eindhoven, ong 500k. Alle huizen waar we zijn gaan kijken in 2 weken verkocht. Wel instapklare woningen, misschien een ditje of datje maar geen grondige verbouwingen nodig.
Regio Utrecht. Leuke middenwoning netjes onderhouden. Misschien een nieuw likje verf maar alles is up to date.

• TvanW
  • Niet online
JvS schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:05:
Het verkoopt allemaal nog snel, maar de topspanning lijkt er af te zijn, Over Utrecht:

[...]

En:

[...]

Deze cijfers kijken naar het verleden dus de situatie kan nu heel anders zijn.

• TvanW
  • Niet online
[...]

Dit weekend online dat is dus 2 dagen terug. Beetje lastig afspraak maken in het weekend. :)

• Blauweregen
[...]

Pff wat balen zeg, ook een stuk minder animo dan verwacht dus. Bij mij hetzelfde, vlak voor het weekend online gekomen.

Wil jouw makelaar nog wel werken met een 'harde deadline' qua bieden, of is dat nog niet ter sprake gekomen?

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:36

Crazy D

I think we should take a look.

Zou het kunnen dat 1 en ander ook te maken heeft met de verkiezingen? Even afwachten hoe dat gaat en welke praatjesmaker er nu aan het roer komt? Hypotheekrente aftrek, box 3 en overwaarde.

Exact expert nodig?

• Koetjeboe
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:14

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

Hangt denk ik vooraf van je locatie en huis af. Van ons staat nu 1 week te koop (prijsrange 800k, instapklaar, rond een grote stad), en die zat na 24 uur vol met 20-25 bezichtigingen + kijkdag voor nog 10 mensen. Merk ook bij huizen waar we gaan kijken dat het wel hard gaat en je snel moet reageren om nog langs te mogen komen.

• EDW13
Blauweregen schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:36:
[...]

Pff wat balen zeg, ook een stuk minder animo dan verwacht dus. Bij mij hetzelfde, vlak voor het weekend online gekomen.

Wil jouw makelaar nog wel werken met een 'harde deadline' qua bieden, of is dat nog niet ter sprake gekomen?
Nee, we wachten gewoon af. Kijker is wel belangrijk. Lijkt erop dat er meer balans is.
Wel is het zo dat hij gezegd heeft niet meer kijkers te verwachten. Een huis verderop in de straat, welke was in slechtere staat was binnen een week weg met 15 kijkers. Dit was 6 maanden geleden. Maar goed we gaan het zien. Nog niet de moed laten zakken

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:37

India Sierra

Learn by failure

Het is ook herfstvakantie in delen van het land, misschien dat dat ook meespeelt..?

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

• Blauweregen
EDW13 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:09:
[...]

Nee, we wachten gewoon af. Kijker is wel belangrijk. Lijkt erop dat er meer balans is.
Wel is het zo dat hij gezegd heeft niet meer kijkers te verwachten. Een huis verderop in de straat, welke was in slechtere staat was binnen een week weg met 15 kijkers. Dit was 6 maanden geleden. Maar goed we gaan het zien. Nog niet de moed laten zakken
Hij verwacht niet meer kijkers dan die ene kijker die nu een bezichtiging heeft gepland bedoel je?

Pff bizar zeg, zo'n groot verschil met die andere woning. Hier is ook kortgeleden een vergelijkbare woning verkocht voor 10% boven de vraagprijs...

• EDW13
Blauweregen schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:30:
[...]

Hij verwacht niet meer kijkers dan die ene kijker die nu een bezichtiging heeft gepland bedoel je?

Pff bizar zeg, zo'n groot verschil met die andere woning. Hier is ook kortgeleden een vergelijkbare woning verkocht voor 10% boven de vraagprijs...
Ja, daarom, of het koelt erg af.
Hopelijk verkopen we het snel!

• Blauweregen
EDW13 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:36:
[...]

Ja, daarom, of het koelt erg af.
Hopelijk verkopen we het snel!
Ja inderdaad, fingers crossed!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:47

Hadden wij ook hoor. En ik zie ook vaak genoeg advertenties op Funda waarbij de tekst zichzelf tegenspreekt of waarin de gegevens in de specificaties niet overeenkomen met de gegevens in de tekst. Dus het komt vaker voor en je bent zeker niet te perfectionistisch.

• Chaki
  • Niet online
Crazy D schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 14:18:
Ligt er natuurlijk aan hoe laag de inzet was. Als de taxatie 800 is en je gaat op 700 inzetten, tjah, dat is gewoon veel te laag.

Nu weet ik niet welk huis het is. Op Funda zie ik in die prijsklasse een paar woningen. Vrijstaand Zoetermeer. Niet eens een heel grote woning. In Pijnacker een redelijk grote woning, maar wel "gewoon rijtjeshuis". Idem in Delft. Rotterdam wel een zeer grote oppervlakte. Leiden, best wel groot, maar ook "gewoon rijtjeshuis". Ik weet je kunt een woning op die lokaties niet vergelijken met ergens "in het buitengebied". Maar als ik objectief probeer te kijken (wat ik niet ben, woon niet voor niets in een dorp met 5000 inwoners), denk ik dat ik in de prijsklasse tot zeg 500k daar wel vrede mee kan hebben. Je zoekt immers niet voor niets in die omgeving. Maar in de prijsklasse die toch richting het miljoen loopt, zou ik nog weleens extra achter mijn oren krabben.

Waarmee ik probeer te zeggen dat het misschien ook wel een wat lastigere prijsklasse is. Want voor dat geld zie ik bv in Nieuwkoop en Boskoop dan al woningen staan waar ik zelf gelukkiger van zou worden. En dat is ook gewoon randstad, niet aan de andere kant van het land. Dus misschien heb je een best wel lastige prijsklasse. Te duur voor de doorstroom vanuit huur/kleine koopwoningen, en te goedkoop voor het echte prestige gevoel.

Maar, zoals anderen ook al zeiden: je hebt er maar 1 nodig! Appartement 5 jaar geleden verkocht met een paar kijkers en 1 bod, maar bod was naar tevredenheid. 2,5 jaar geleden woning verkocht, iets meer kijkens dankzij de open huizen dag, en weer 1 bod. Eentje die een bod doet waar je mee kunt leven is gewoon genoeg :) Natuurlijk leuk om te kunnen maximalizeren, maar op dit moment zijn huizenprijzen ook een beetje wat de ervoor geeft. Als je mazzel hebt klopt die gek bij jou aan, als je pecht hebt krijg je een realistischere koper. Maar het moet wel gek zijn als je er niet toch "op verdient".
Zoetermeer zou ik geen populaire plaats in de Randstad noemen. Pijnacker is gunstig gelegen, maar het is een dorp en niet het mooiste. Ik ga uit van een stad. En in een stad van enige betekenis is dit geen ongewone prijs. 500k is een starterswoning

• Luco
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:24
Ik had er 6, in een van de meest courante wijken van de stad waar ik woon. Maar van de 6 hebben er wel 4 kijkers een bod gedaan!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

En:

[...]

Ook niet gek , het was in regio Utrecht echt een gekkenhuis. Dip is niet helemaal te verklaren, misschien dat de onzekerheid mbt HRA wat invloed heeft.
Als ik afhankelijk zou zijn van de HRA bij een huis van >800k zou ik ook even de kat uit de boom kijken.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

[...]
Wat een beter beeld zou geven is statistiek hoe elk biedproces verliep. Dan weet je veel meer over hoe het uiteindelijk uitpakt. Ik krijg steeds het vermoeden dat men dat zo hush hush mogelijk wil houden want daar schuilt een groot deel van hun bestaansrecht in (niet alleen het behalen van een hoog eindbod, maar ook de indruk wekken dat je dat kan overkomen).

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:56
Blauweregen schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:30:
[...]

Als je af gaat op alle halleluja verhalen dan valt het in de meeste gevallen altijd tegen

Niet iedereen verkoopt hun huis 10% boven de vraagprijs denk zelfs de meeste niet

• Toke_gt
  • Nu online
Chaki schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:10:
[...]

Update: @Toke_gt

***members only***
Leuk is anders, maar spullen in de opslag en zelf in een huisje of B&B? Als je eenmaal bent verhuisd, ga je sommige klussen niet meer doen.

• Blauweregen
Luco schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 17:17:
[...]

Ik had er 6, in een van de meest courante wijken van de stad waar ik woon. Maar van de 6 hebben er wel 4 kijkers een bod gedaan!
Hadden jullie met 6 kijkers wel met een deadline gewerkt?

Ik merk vooral dat ik van de biedingswijze baal. Heb echt het idee dat mensen vooral zullen onderbieden als we geen deadline voor een bod doen..

• Chaki
  • Niet online
Toke_gt schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 19:26:
[...]

Leuk is anders, maar spullen in de opslag en zelf in een huisje of B&B? Als je eenmaal bent verhuisd, ga je sommige klussen niet meer doen.
Opslag = 2 x verhuiskosten.
Zoveel hoeft er gelukkig niet te gebeuren. Genoeg tijd, maar de schilder en de klusjesman hebben die dagen al gepland. Zeggen ze: Geen probleem! De komende weken hebben we toch niks te doen?
Punt is: dit had helemaal niet gehoeven en als de aankoopmakelaar geen uitstel had gevraagd ...

• Chaki
  • Niet online
Blauweregen schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 21:11:
[...]

Ik merk vooral dat ik van de biedingswijze baal. Heb echt het idee dat mensen vooral zullen onderbieden als we geen deadline voor een bod doen..
De biedtermijn kan ook in je nadeel werken. Als de biedtermijn voorbij is en het is niet verkocht, dan bied ik de vraagprijs (waarvan ik dacht dat ik daar geen kans mee zou maken)

• Blauweregen
Chaki schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 22:53:
[...]

Opslag = 2 x verhuiskosten.
Zoveel hoeft er gelukkig niet te gebeuren. Genoeg tijd, maar de schilder en de klusjesman hebben die dagen al gepland. Zeggen ze: Geen probleem! De komende weken hebben we toch niks te doen?
Punt is: dit had helemaal niet gehoeven en als de aankoopmakelaar geen uitstel had gevraagd ...
Pfoe dat is frustrerend zeg, wat een gedoe ook!

• Blauweregen
Chaki schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 00:45:
[...]

De biedtermijn kan ook in je nadeel werken. Als de biedtermijn voorbij is en het is niet verkocht, dan bied ik de vraagprijs (waarvan ik dacht dat ik daar geen kans mee zou maken)
Ja, dat is waar.. Dat is de andere kant van de medaille. Maar ik heb nu zo'n gevoel dat mensen uberhaupt niet meer dan dat zullen bieden als ze merken dat er niet per se veel animo is.

Mag hopen dat de makelaar ze wel enthousiast rond leidt en niet laat doorschemeren dat er minder interesse is dan verwacht :-(

• Chaki
  • Niet online
Blauweregen schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 09:30:
[...]

Ja, dat is waar.. Dat is de andere kant van de medaille. Maar ik heb nu zo'n gevoel dat mensen uberhaupt niet meer dan dat zullen bieden als ze merken dat er niet per se veel animo is.

Mag hopen dat de makelaar ze wel enthousiast rond leidt en niet laat doorschemeren dat er minder interesse is dan verwacht :-(
Als verkoper heb je er maar 1 nodig
Als koper hoeft er ook maar 1 andere te zijn die meer biedt dan ik en dan heb ik het nakijken! Ik weet ik ook niet hoeveel.anderen er zijn. De makelaar zegt "een aantal" ... of "er is al een bod". Hoog/laag? Ik tast in het duister! "Minder interesse dan verwacht" zal hij/zij never nooit zeggen!

• Chaki
  • Niet online
Nvt

[ Voor 93% gewijzigd door Chaki op 14-10-2025 15:10 ]

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:56
Chaki schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:35:
[...]

Als koper hoeft er ook maar 1 andere te zijn die meer biedt dan ik en dan heb ik het nakijken! Ik weet ik ook niet hoeveel.anderen er zijn. De makelaar zegt "een aantal" ... of "er is al een bod". Hoog/laag? Ik tast in het duister! "Minder interesse dan verwacht" zal hij/zij never nooit zeggen!
Mijn ervaring als koper is toch heel anders, hangt natuurlijk van de verkopende makelaar af, maar meestal krijg je wel een aardig idee. Bijv. wel eens bij een huis wezen kijken dat waarbij duidelijk was dat het aantal bezichtingen niet zo hoog was (minder dan 10), er al wel een bod binnen was, maar (te ver) onder de vraagprijs en dat de verkopers dat te laag vonden. Weet je direct dat er onder de vraagprijs nog wel wat onderhandelingsruimte zit, en dat je zeker niet over hoeft te bieden. En dat is ook niet perse een slechte zaak he, als iedereen afhaakt omdat ze denken dat ze minimaal 10% moeten overbieden heeft de verkoper ook niks.

• Blauweregen
Chaki schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:35:
[...]

Ik hoop het van harte.. Fingers crossed.

Gefeliciteerd met je hypotheek!

• Chaki
  • Niet online
Hielko schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:08:
[...]

Mijn ervaring als koper is toch heel anders, hangt natuurlijk van de verkopende makelaar af, maar meestal krijg je wel een aardig idee. Bijv. wel eens bij een huis wezen kijken dat waarbij duidelijk was dat het aantal bezichtingen niet zo hoog was (minder dan 10), er al wel een bod binnen was, maar (te ver) onder de vraagprijs en dat de verkopers dat te laag vonden. Weet je direct dat er onder de vraagprijs nog wel wat onderhandelingsruimte zit, en dat je zeker niet over hoeft te bieden. En dat is ook niet perse een slechte zaak he, als iedereen afhaakt omdat ze denken dat ze minimaal 10% moeten overbieden heeft de verkoper ook niks.
10 is wel heel veel in dit segment. Bij een vraagprijs die heel hoog is ingezet, kan ik het me wel voorstellen. Bij TS is het laag.
En hoe lang stond het te koop? Ik heb ook een appartement bezichtigd, hoge vraagprijs, overduidelijke gebreken, al twee maanden te koop. Makelaar liet duidelijk doorschemeren dat er geen kapers op de kust waren. Uiteindelijk zijn ze ook in prijs gezakt.

• Blauweregen
Het allervreemdste vind ik zelf nog dat onze woning het op Funda qua statistieken heel goed lijkt te doen in vergelijking met de rest van de woningen. Ik snap niet waarom het aantal bezichtigingen dan zo achterblijft.. Zo frustrerend. Weet natuurlijk ook niet hoeveel bezichtigingen die woningen hebben, maar als ik ons aantal bekeken/bewaard vergelijk met de rest steken we er zelfs boven uit.

De eerste bezichtigingen zijn wel positief geweest gelukkig vandaag, ze waren enthousiast. Hopelijk komen er toch nog wat gegadigden bij.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

@Blauweregen het lijkt me ook gewoon een getrapt effect. Funda is het meest laagdrempelige, dus krijg je daar de grootste kans op 'succes'. Dan pas komen bezichtigingen (mensen moeten het 'echt wilen', er tijd en moeite voor investeren), daarna pas biedingen (ook de bezichtiging was motiverend genoeg).

Het is denk ik ook wel een wezenlijk andere tijd dan jaren terug toen de markt zo oververhit was dat mensen bijna vochten om een woning.

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:57
blijkbaar hebben mensen toch nog wat vertrouwen in de politiek. Als die er daadwerkelijk in slaagt om meer te bouwen worden de huizenprijzen ook weer wat redelijker. Ik kan mij voorstellen dat mensen die nu niet wanhopig een huis zoeken dat even afwachten. Dus de doorstromers markt koelt als eerste af.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik ben wel van "meer bouwen > lagere prijzen", maar zelfs in het meest gunstige scenario heb je gelimiteerde bouwsnelheid door capaciteit en doorlooptijd (plannen, verkopen, bouwklaar maken grond, daadwerkelijk bouwen, mensen om te bouwen en grond klaar te maken, materialen) dus duurt het echt wel meer dan 5 jaar voordat maximaal bouwen echt impact heeft op de beschikbare woningvoorraad.

Denk niet dat dat veel invloed heeft. Rentestand, onzekerheid (door (indruk van) afkoeling van de markt) en dat soort dingen doet dat allemaal veel directer.

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:37
Blauweregen schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:02:
[...]

Hier sluit ik me bij aan inderdaad. Juist voor mensen in de buurt die wellicht groter willen wonen zonder dat ze echt actief funda zitten te struinen.
Helemaal eens, ons huis verkocht door het bord in de tuin nog voordat het op Funda stond. Althans, eerste bod binnen voor ie op Fundag stond omdat iemand uit de wijk het bord zag staan, aanbelde en gelijk de vraagprijs bood. Leuk gesprek gehad en gelijk een leuke sfeer geschapen.
Wel Funda opgegaan en dezelfde buurman heeft later overboden om het huis te kunnen kopen. Het bord in de tuin heeft zeker geholpen de juiste dynamiek te creeren, daar ben ik van overtuigd.

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:52
Hoe kijkt men hier naar foutieve informatie in een advertentie?

Ik sta op t punt om te beginnen met de verkoop van mijn appartement. Op papier genoeg ruimte met 75 m2, echter wel 1 slaapkamer. De vorige eigenaar heeft deze gesplitst, waardoor er nu 2 kamers zijn.
Echter heeft 1 slaapkamer geen raam naar buiten toe, ik geloof dat volgens de regels dit dan ook geen slaapkamer mag heten maar een kamer.

Toen ik mijn appartement kocht, stond in de funda advertentie wel een 2 bij de slaapkamers. Ik was dus ook negatief verrast bij de bezichtiging.
Afgelopen jaar hebben meerdere buren hun appartementen te koop gezet. Ze hebben exact dezelfde indeling (dus ook een gesplitste slaapkamer). Ook zij hebben geadverteerd met 2 slaapkamers. Deze appartementen zijn allemaal binnen een maand verkocht voor mooie prijzen. Kennelijk had dat dus weinig invloed op de interesse.

• Chaki
  • Niet online
champion16 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:55:

Ik sta op t punt om te beginnen met de verkoop van mijn appartement. Op papier genoeg ruimte met 75 m2, echter wel 1 slaapkamer. De vorige eigenaar heeft deze gesplitst, waardoor er nu 2 kamers zijn.
Echter heeft 1 slaapkamer geen raam naar buiten toe, ik geloof dat volgens de regels dit dan ook geen slaapkamer mag heten maar een kamer.

Toen ik mijn appartement kocht, stond in de funda advertentie wel een 2 bij de slaapkamers. Ik was dus ook negatief verrast bij de bezichtiging.
Afgelopen jaar hebben meerdere buren hun appartementen te koop gezet. Ze hebben exact dezelfde indeling (dus ook een gesplitste slaapkamer). Ook zij hebben geadverteerd met 2 slaapkamers. Deze appartementen zijn allemaal binnen een maand verkocht voor mooie prijzen. Kennelijk had dat dus weinig invloed op de interesse.
Normaal gesproken wordt dit in de tekst omschreven als een "multifunctionele ruimte". Ik kan me heel goed voorstellen dat daar veel interesse voor is. Ik wil bv een tweede kamer om als dressing in te richten. Of: ik hoef niet perse een aparte werkkamer, maar ook geen half kantoor in mijn slaapkamer. Dat is iets wat nu vaker gebeurt met thuis werken.
Voor je de woning bezichtigt moet je de plattegrond bestuderen. Dan zie je dat er in die kamer geen raam is. Als dit een dealbreaker is, kun je je de moeite van een bezichtiging besparen. Maar ondanks het feit dat je onaangenaam verrast werd, had de woning kennelijk zoveel pluspunten dat je ze hebt gekocht.
Stond er 1 slaapkamer op Funda, dan viel het buiten mijn zoekcriteria

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Blauweregen schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 13:20:
Het allervreemdste vind ik zelf nog dat onze woning het op Funda qua statistieken heel goed lijkt te doen in vergelijking met de rest van de woningen. Ik snap niet waarom het aantal bezichtigingen dan zo achterblijft.. Zo frustrerend. Weet natuurlijk ook niet hoeveel bezichtigingen die woningen hebben, maar als ik ons aantal bekeken/bewaard vergelijk met de rest steken we er zelfs boven uit.

De eerste bezichtigingen zijn wel positief geweest gelukkig vandaag, ze waren enthousiast. Hopelijk komen er toch nog wat gegadigden bij.
Het is sowieso één grote verrassing en geen pijl op te trekken. Elk huis is anders, elke dag is anders en met de wijzigingen in de politiek is de oververhitte woningmarkt nu een klein beetje aan het stabiliseren. Wat niet wil zeggen dat er geen woningzoekers zijn. Je hebt er maar één nodig!

Het kan natuurlijk ook gebeuren dat er aanmeldingen zijn, bezichtigen worden ingepland, sommige niet komen opdagen (ervaringen genoeg hier) en enthousiastelingen thuis toch nog even met elkaar babbelen en de minpunten bespreken en je vervolgens niemand over houdt. Je moet ook dat scenario in je achterhoofd houden.

Ik wens je veel geluk met het verkopen van je woning. Er komt uiteindelijk echt wel een koper, vrijwel geen fatsoenlijk huis staat leeg in dit land.

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• EDW13
THE_BASE schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 12:48:
[...]

Het is sowieso één grote verrassing en geen pijl op te trekken. Elk huis is anders, elke dag is anders en met de wijzigingen in de politiek is de oververhitte woningmarkt nu een klein beetje aan het stabiliseren. Wat niet wil zeggen dat er geen woningzoekers zijn. Je hebt er maar één nodig!

Het kan natuurlijk ook gebeuren dat er aanmeldingen zijn, bezichtigen worden ingepland, sommige niet komen opdagen (ervaringen genoeg hier) en enthousiastelingen thuis toch nog even met elkaar babbelen en de minpunten bespreken en je vervolgens niemand over houdt. Je moet ook dat scenario in je achterhoofd houden.

Ik wens je veel geluk met het verkopen van je woning. Er komt uiteindelijk echt wel een koper, vrijwel geen fatsoenlijk huis staat leeg in dit land.
Vind het wel optimistisch. Mijn ervaring momenteel: 1 kijker na bijna een week online, geen enkele reactie verder, huis staat op fietsafstand in leuk dorp bij Utrecht. Prijs op advies van de makelaar ruim lager dan de taxatiewaarde om te triggeren. statistieken op Funda laten echter wel een normaal beeld zien.
Laat ik het zo zeggen: erg bijzonder. Mijn huis is in optimale staat.. A Label, bijna alles (qua apparatuur en badkamer) recent vernieuwd, VT wonen stijl, niets geks. Bouw huis 2004.
Natuurlijk komt er uiteindelijk wel een koper, maar ik ben toch wel bang, dat de overwaarde waarmee ik gerekend heb, erg gaat tegenvallen en veel meer moet bij gaan leggen bij mijn nieuwe woning. Het is wat het is, maar ja, zoals je ziet, je laat je "gek maken" door al de succes verhalen en de woningmarkt is duidelijk erg hard aan het afkoelen. De kopers staan bij lange na niet meer in een rij en nemen duidelijk de tijd. (N=.....)

• Blauweregen
EDW13 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:26:
[...]

Vind het wel optimistisch. Mijn ervaring momenteel: 1 kijker na bijna een week online, geen enkele reactie verder, huis staat op fietsafstand in leuk dorp bij Utrecht. Prijs op advies van de makelaar ruim lager dan de taxatiewaarde om te triggeren. statistieken op Funda laten echter wel een normaal beeld zien.
Laat ik het zo zeggen: erg bijzonder. Mijn huis is in optimale staat.. A Label, bijna alles (qua apparatuur en badkamer) recent vernieuwd, VT wonen stijl, niets geks. Bouw huis 2004.
Natuurlijk komt er uiteindelijk wel een koper, maar ik ben toch wel bang, dat de overwaarde waarmee ik gerekend heb, erg gaat tegenvallen en veel meer moet bij gaan leggen bij mijn nieuwe woning. Het is wat het is, maar ja, zoals je ziet, je laat je "gek maken" door al de succes verhalen en de woningmarkt is duidelijk erg hard aan het afkoelen. De kopers staan bij lange na niet meer in een rij en nemen duidelijk de tijd. (N=.....)
Echt bizar zeg dat er bij jou een vergelijkbaar patroon waar te nemen is.. Ik snap er ook helemaal niks van, enorm frustrerend! Hopelijk trekt het bij ons allebei toch nog onverwacht aan en verkopen we ons huis snel.

• EDW13
Blauweregen schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:59:
[...]

Echt bizar zeg dat er bij jou een vergelijkbaar patroon waar te nemen is.. Ik snap er ook helemaal niks van, enorm frustrerend! Hopelijk trekt het bij ons allebei toch nog onverwacht aan en verkopen we ons huis snel.
Ik verwacht het wel hoor.. Gewoon wat afkoelen is niet verkeerd, maar goed, het is vooral het afwachten. Dat is het lastigste. :X
Hoop dat het bij jou ook snel verkoopt, uiteindelijk maar 1 nodig!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:56
Blauweregen schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:59:
[...]

Gewoon je gemak houden het komt wel goed en niet te veel stressen je doet er toch geen reet aan

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:47
Hangt ook sterk af van de aard van de 'afwijking'. Een woning met drie kamers, waarvan een geen ramen heeft, kan voor iemand die naar een driekamerwoning zoekt precies zijn wat hij wil. Omdat veel mensen niet filteren op het aantal kamers, maar op het aantal slaapkamers, zou zo iemand de woning missen als je adverteert met 1 slaapkamer. Voor jou én voor de potentiële koper is het jammer om zo de woning te missen.

Vooral ook omdat het hier gaat om iets wat bij het bekijken van de advertentie vrij snel duidelijk wordt, heb ik daar weinig moeite mee. Ik vind het wel dubieus als het aantal m2 bijvoorbeeld te groot wordt opgegeven. Dat is iets wat je als koper moeilijk meteen ziet en ook niet makkelijk even kunt nameten. Zelfde voor bv informatie over isolatie of isolatiewaarde van de ramen, dat is ook iets wat je niet meteen ziet.

• Toke_gt
  • Nu online
Foutieve informatie vind ik niet ok, maar dit zou ik niet als een fout zien. Het is niet helemaal juist, maar ook niet helemaal onjuist. Dus je hebt hoe dan ook te maken met niet exact omschreven info als het gaat om het aantal kamers. Het gaat erom in de advertentietekst en op de plattegrond duidelijk aan te geven wat de situatie is.
In jouw geval zou ik aangeven 2 slaapkamers, met in de tekst duidelijk omschreven dat 1 kamer te gebruiken is als werk- of kledingruimte. Of, grote slaapkamer, momenteel gesplitst in een twee kamers. Of zoiets. Dan weten mensen genoeg om te bedenken of ze willen bezichtigen.
Hou je het bij 1 slaapkamer in de gegevens, dan missen de mensen die zo’n extra ruimte zoeken allemaal jouw appartement omdat ze zoeken op minimaal 2 slaapkamers.

[ Voor 5% gewijzigd door Toke_gt op 15-10-2025 22:17 ]

• Luco
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:24
Blauweregen schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 21:11:
[...]

Ja, maar pas mande bezichtigingen ingesteld. We kregen op dag 1 al 2 boden binnen en hebben toen een gesloten inschrijving gemaakt

• Blauweregen
Luco schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:18:
[...]

Ja, maar pas mande bezichtigingen ingesteld. We kregen op dag 1 al 2 boden binnen en hebben toen een gesloten inschrijving gemaakt
Ahh ok, vandaar! Nee dat is bij ons niet aan de orde helaas..

Er is zelfs een bezichtiging afgezegd inmiddels. Wel iemand die nog een tweede keer wil komen kijken met makelaar. Wachten, wachten...

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Luco schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:18:
[...]

Off topic maar toch: het woord 'bod' kent geen meervoud in het Nederlands. Dus 'bod' -> 'biedingen'

• EDW13
Blauweregen schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 22:23:
[...]

Ahh ok, vandaar! Nee dat is bij ons niet aan de orde helaas..

Er is zelfs een bezichtiging afgezegd inmiddels. Wel iemand die nog een tweede keer wil komen kijken met makelaar. Wachten, wachten...
Hopelijk gaat het bij jou dan ook goed komen! Mijn makelaar belde gisteren. Het komt langzaam op gang maar uiteindelijk toch 6 bezichtigen ingepland en 2 volgende week. Wel een geruststelling

• Blauweregen
EDW13 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:23:
[...]

Hopelijk gaat het bij jou dan ook goed komen! Mijn makelaar belde gisteren. Het komt langzaam op gang maar uiteindelijk toch 6 bezichtigen ingepland en 2 volgende week. Wel een geruststelling
Wow!! Dus 8 in totaal? Wat geweldig zeg. Dat geeft de burger moed.

• Blauweregen
Heeft iemand ervaring met een advertentie maken voor je woning via bijvoorbeeld Facebook of Instagram? Ik overweeg om dit te proberen, maar weet niet of het nuttig is eigenlijk.

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:29
Blauweregen schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:10:
Heeft iemand ervaring met een advertentie maken voor je woning via bijvoorbeeld Facebook of Instagram? Ik overweeg om dit te proberen, maar weet niet of het nuttig is eigenlijk.
Een van mijn nieuwe buren heeft een huis gekocht door een Facebook advertentie van een huis, anders had die persoon niet eens geweten dat die woning te koop stond. Dus het kan veel helpen. Was wel een Facebook post van een makelaar.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• Chaki
  • Niet online
Blauweregen schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:10:
Normaal gesproken zit plaatsen op social media in het "promotiepakket", wat je apart betaalt: Funda-advertentie, foto's, eventueel video etc. Zou dus op z'n minst op Instagram en Facebook van makelaar moeten staan. Ik heb zelf gewoon de Funda-advertentie op mijn tijdlijn geplaatst met verzoek te delen. Kwam 1 reactie op: ex-collega van mijn zoon. Deed wel een bod, maar niet het hoogste
Pagina: 1 ... 209 ... 212 Laatste

Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.