Ligt er ook aan in welke regio het zal niet overal halleluja zijnjmderonde schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:21:
[...]
Dubbele lasten zijn niet echt een hindernis. Een gemiddeld koophuis (466k in 2025) die een gemiddelde prijsstijging meemaakt (nu 8,6%) wordt per maand 3.339 euro meer waard.
Ja, met wat back-end dat zijn ze allemaal hier in de gemeente (allemaal dorpjes)de Peer schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:20:
[...]
Is het een eenmans bedrijf, die makelaar? Je zou toch zeggen dat een collega het even overneemt.
7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB
Nou ik vind de politieke situatie in Nederland en de wereld ook niet zo stabiel.jmderonde schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:21:
[...]
Dubbele lasten zijn niet echt een hindernis. Een gemiddeld koophuis (466k in 2025) die een gemiddelde prijsstijging meemaakt (nu 8,6%) wordt per maand 3.339 euro meer waard.
Ik denk ook dat het hier in ons geval onder de streep alleen maar geld kost.
Op provinciaal niveau was Zeeland de slechtste provincie met 5,2%, dan hebben we het nog steeds over ruim 2k per maand, maar dat was niet perse mijn punt.bie100 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:56:
[...]
Ligt er ook aan in welke regio het zal niet overal halleluja zijn
Wij zitten Brabant zuid-oost maar er is beneden nog wel wat op te knappen en in een dorp dus niet perse expat materiaal.bie100 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:56:
[...]
Ligt er ook aan in welke regio het zal niet overal halleluja zijn
Nou we dachten dat onze woning helemaal verkocht was en dat er alleen nog een voorbehoud van financiering was. Helaas kregen de kopers de financiering niet op tijd rond en vroegen ze om uitstel. Nu belde de makelaar net met de mededeling dat ze nog een keer uitstel wilde hebben want het ligt nog bij de tweede acceptant. Is dit nu het begin van het einde? Of is het nu gewoon druk en klinkt het logisch dat ze uitstel willen hebben?
Mijn makelaar adviseert mij wel steeds om ze de verlenging te geven, want anders sta je met lege handen. Ik ging er eigenlijk vanuit dat je 6 weken de tijd had om je financiering rond te krijgen en zolang je geen nee hebt gekregen van de hypotheekverstrekker, je er gewoon aan vast zit. Hoe het nu overkomt is dat zolang je geen ja hebt, je geen financiering hebt en dus mag ontbinden.
Mijn makelaar adviseert mij wel steeds om ze de verlenging te geven, want anders sta je met lege handen. Ik ging er eigenlijk vanuit dat je 6 weken de tijd had om je financiering rond te krijgen en zolang je geen nee hebt gekregen van de hypotheekverstrekker, je er gewoon aan vast zit. Hoe het nu overkomt is dat zolang je geen ja hebt, je geen financiering hebt en dus mag ontbinden.
doodnormaal. Heb ik ook 2 keer gehad toen ik de kopende partij was. de 1e keer was het simpelweg druk en was de doorlooptijd erg lang bij hypotheekverstrekkers. De laatste keer (enkele weken terug) moest ik wisselen van hypotheekadviseur en de 2e was erg druk met andere klanten waar de urgentie nog wat hoger was. En de hypotheekverstrekker bleef maar vragen om extra documenten, statements die ik zelf moest opstellen en extra bewijsstukken die vooraf niet gevraagd werden. dat kost dan heel veel tijd, zeker als er 2 tussenpartijen tussen zitten.Eppo © schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:39:
Nou we dachten dat onze woning helemaal verkocht was en dat er alleen nog een voorbehoud van financiering was. Helaas kregen de kopers de financiering niet op tijd rond en vroegen ze om uitstel. Nu belde de makelaar net met de mededeling dat ze nog een keer uitstel wilde hebben want het ligt nog bij de tweede acceptant. Is dit nu het begin van het einde? Of is het nu gewoon druk en klinkt het logisch dat ze uitstel willen hebben?
komt vaak voor zou ik willen zeggen. Geen reden tot zorgen. Ik zou me meer zorgen maken als ze niet willen verlengen.
Dat het langer duurt, zegt niet per se iets over de kredietwaardigheid en kans op succes.
[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 16-06-2025 14:51 ]
de keuze ligt bij jou. Zij kunnen alleen maar ontbinden of laten verlengen, of zelf het risico dragen dat het eventueel niet rondkomt.Eppo © schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:39:
Ontbinden mag, althans indien de gebruikelijke financiele voorbehoud, wanneer ze een afwijzing hebben.
Mogelijk zelf 2 afwijzingen. Dat zou je in je koopcontract terug kunnen vinden.
Wat ik me afvraag; de kopende partij stelt dus de vraag of het financieringstermijn verlengd mag worden. Ofwel; of hun risico verlegd mag worden.
Als verkoper mag/kan je daarin mee gaan maar wat nou als je zegt; nee ik verleng het termijn niet.
Dan staan de kopers volgens mij voor een keuze; accepteren dat ze nu zonder voorbehoud de financiering verder gaan. Maar als ze daartoe niet bereid zijn?
Wat ik me afvraag; de kopende partij stelt dus de vraag of het financieringstermijn verlengd mag worden. Ofwel; of hun risico verlegd mag worden.
Als verkoper mag/kan je daarin mee gaan maar wat nou als je zegt; nee ik verleng het termijn niet.
Dan staan de kopers volgens mij voor een keuze; accepteren dat ze nu zonder voorbehoud de financiering verder gaan. Maar als ze daartoe niet bereid zijn?
PSN: Flix20-NL
expats of ondernemer? dan duurt het snel langer. zorg dat de makelaars goed contact hebben en houdenEppo © schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:39:
dan ontbinden ze. dat is dus juist het punt. En dat wil je als verkoper meestal niet. Daarom ga je er als verkoper meestal maar in mee tot je geduld (of vertrouwen in goede afloop) op is.Flix20 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:55:
Ontbinden mag, althans indien de gebruikelijke financiele voorbehoud, wanneer ze een afwijzing hebben.
[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 16-06-2025 14:58 ]
Dat ontbinden moet vaak wel worden onderbouwd door een afwijzing. Ofwel je moet aan kunnen tonen dat je je best gedaan hebt om een financiering te verkrijgen. Maar dat hangt dus af van wat je in het koopcontract opneemt:de Peer schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:56:
[...]
dan ontbinden ze. dat is dus juist het punt. En dat wil je als verkoper meestal niet. Daarom ga je er als verkoper meestal maar in mee tot je geduld (of vertrouwen in goede afloop) op is.
VEH
De HypothekerLukt dat niet, dan kan de koper op grond van het voorbehoud van financiering nog onder de koop uit. Voorwaarde hiervoor is wel dat je dit voorbehoud hebt afgesproken en hebt opgenomen in de koopovereenkomst. In het algemeen moet de koper een afwijzing van een geldverstrekker overleggen als hij een beroep doet op ontbinding
In dit geval is er dus nog géén afwijzing, dus voldoe je niet aan de voorwaarde om de koop te ontbinden.Stel dat je na je bod toch een beetje spijt krijgt, kun je dan onder de koop uit door te zeggen dat de financiering niet lukt? Nee, zo werkt het niet. In de koopovereenkomst spreek je waarschijnlijk af dat je er álles al zal doen om de hypotheek rond te krijgen. Dit is je wettelijke plicht. Meestal teken je ervoor dat je minimaal bij 2 partijen een poging waagt.
Volgens mij is het eerder richting de koper dat als die partij er geen heil meer in ziet, om met een andere partij verder te kunnen.
Nee, jij bent degene die mag besluiten of je wilt ontbinden, of dat je ze uitstel geeft. Die keuze ligt niet bij de koper.Eppo © schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:39:
Aangezien ze nog bezig zijn zal er geen afwijzing zijn en zorg je wel voor problemen bij de koper als je geen verlenging geeft. Die mag dan niet kosteloos ontbinden, ondanks dat hij het waarschijnlijk uiteindelijk wel rond zal kunnen krijgen (als de bank er geen heil in ziet zouden ze hem wel afwijzen)
[removed]
Dat is niet correct. De koper is de partij die het financieringsvoorbehoud kan inroepen, en hoeft dat ook niet perse te doen als hij de financiering niet binnen de gestelde termijn rond krijgt.redwing schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:14:
[...]
Nee, jij bent degene die mag besluiten of je wilt ontbinden, of dat je ze uitstel geeft. Die keuze ligt niet bij de koper.
Dat begrijp ik maar dat was mijn punt eigenlijk ook nietjmderonde schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:28:
[...]
Op provinciaal niveau was Zeeland de slechtste provincie met 5,2%, dan hebben we het nog steeds over ruim 2k per maand, maar dat was niet perse mijn punt.
Ik heb af en toe het gevoel dat er teveel met de cijfertjes gespeeld wordt en het enthousiasme van overwaarde
In dit geval heeft de koper nog geen afwijzing en vraagt hij aan de verkoper of hij meer tijd kan krijgen. Als de verkoper het daar niet mee eens is, zal de koper dan ook geen financieringsvoorbehoud in kunnen roepen. Hij kan dan alleen doorgaan in de hoop dat het rond komt, of gelijk stoppen. In beide gevallen vervalt daarmee het financieringsvoorbehoud.Hielko schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:53:
[...]
Dat is niet correct. De koper is de partij die het financieringsvoorbehoud kan inroepen, en hoeft dat ook niet perse te doen als hij de financiering niet binnen de gestelde termijn rond krijgt.
Heel strikt genomen kun je de verlenging dus beter niet geven. Want de verkoper kan dan eigenlijk alleen doorgaan, omdat hij anders moet betalen. En als ie het dan rond krijgt is het een normale koop. Maar bij een afwijzing mag ie alsnog de vastgelegde boete betalen (meestal 10% ).
[removed]
Dat is een beetje waar ik naar toe wou gaan met mijn vraag.redwing schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:05:
[...]
In dit geval heeft de koper nog geen afwijzing en vraagt hij aan de verkoper of hij meer tijd kan krijgen. Als de verkoper het daar niet mee eens is, zal de koper dan ook geen financieringsvoorbehoud in kunnen roepen. Hij kan dan alleen doorgaan in de hoop dat het rond komt, of gelijk stoppen. In beide gevallen kost hem dat geld omdat hij niet voldoet aan het financieringsvoorbehoud.
Heel strikt genomen kun je de verlenging dus beter niet geven. Want de verkoper kan dan eigenlijk alleen doorgaan, omdat hij anders moet betalen. En als ie het dan rond krijgt is het een normale koop. Maar bij een afwijzing mag ie alsnog de vastgelegde boete betalen (meestal 10% ).
Als verkoper ben je er natuurlijk bij gebaad dat het allemaal soepel en harmonieus werkt en een beetje meewerken hier en daar is ook menselijk.
Maar puur zakelijk gezien doe je er beter aan door ze geen verlenging toe te geven.
Hoe dan ook, het inroepen van het financieringsvoorbehoud is gewoon 100% aan de koper.redwing schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:05:
[...]
In dit geval heeft de koper nog geen afwijzing en vraagt hij aan de verkoper of hij meer tijd kan krijgen. Als de verkoper het daar niet mee eens is, zal de koper dan ook geen financieringsvoorbehoud in kunnen roepen. Hij kan dan alleen doorgaan in de hoop dat het rond komt, of gelijk stoppen. In beide gevallen vervalt daarmee het financieringsvoorbehoud.
Uiteraard is het verlengen van de termijn aan de verkoper, maar als de verkoper deze niet verlengt het is het aan de koper of hij wel of niet het financieringsvoorbehoud wilt inroepen. En het feit dat hij nu om verlenging vraagt wil niet zeggen dat hij niet succesvol dat voorbehoud kan inroepen. En is het ook aan de koper om te besluiten om dat wel of niet te doen.
Er is altijd wel een hypotheekverstrekker te vinden die een verklaring kan afgeven dat de financiering niet rond is gekomen, en dat is dan dat. En als verkoper moet je dan weer de hele molen van de verkoop in -- is dat het je waard?
Zo makkelijk werkt dat niet. Als je echt op de grens zit kunnen ze misschien wel wat schuiven, maar zomaar even een afwijzing regelen zit er echt niet in.fub schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:39:
Er is altijd wel een hypotheekverstrekker te vinden die een verklaring kan afgeven dat de financiering niet rond is gekomen, en dat is dan dat. En als verkoper moet je dan weer de hele molen van de verkoop in -- is dat het je waard?
[removed]
Als ie geen afwijzing heeft kan ie niets met dat financieringsvoorbehoud en vervalt die gewoon. De koper kan wel gewoon doorgaan in de hoop dat het alsnog lukt. Maar dat gaat dan op dezelfde manier als dat er geen financieringsvoorbehoud was. Oftewel als ie het dan niet op tijd rond krijgt zal ie moeten betalen.Hielko schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:32:
[...]
Hoe dan ook, het inroepen van het financieringsvoorbehoud is gewoon 100% aan de koper.
Uiteraard is het verlengen van de termijn aan de verkoper, maar als de verkoper deze niet verlengt het is het aan de koper of hij wel of niet het financieringsvoorbehoud wilt inroepen. En het feit dat hij nu om verlenging vraagt wil niet zeggen dat hij niet succesvol dat voorbehoud kan inroepen. En is het ook aan de koper om te besluiten om dat wel of niet te doen.
[removed]
Allereerst, je verhaal barst van de aannames dat de koper geen afwijzing kan overleggen binnen de gestelde termijnen. Maar daarnaast, ook als de koper geen afwijzing kan overleggen (juist omdat de bank niet op tijd is met de beoordeling) blijkt uit jurisprudentie dat de koper wel succesvol het financieringsvoorbehoud kan inroepen als blijkt dat hij aan zijn inspanningsverplichting heeft voldaan om te proberen de hypotheek op tijd te regelen.redwing schreef op maandag 16 juni 2025 @ 17:36:
[...]
Als ie geen afwijzing heeft kan ie niets met dat financieringsvoorbehoud en vervalt die gewoon. De koper kan wel gewoon doorgaan in de hoop dat het alsnog lukt. Maar dat gaat dan op dezelfde manier als dat er geen financieringsvoorbehoud was. Oftewel als ie het dan niet op tijd rond krijgt zal ie moeten betalen.
En omdat je het vast niet gelooft, hier een linkje: https://uitspraken.rechts...=ECLI:NL:RBROT:2023:12124
Barst van de aannamesHielko schreef op maandag 16 juni 2025 @ 17:50:
[...]
Allereerst, je verhaal barst van de aannames dat de koper geen afwijzing kan overleggen binnen de gestelde termijnen.
Waarom zou ik dat niet gelovenMaar daarnaast, ook als de koper geen afwijzing kan overleggen (juist omdat de bank niet op tijd is met de beoordeling) blijkt uit jurisprudentie dat de koper wel succesvol het financieringsvoorbehoud kan inroepen als blijkt dat hij aan zijn inspanningsverplichting heeft voldaan om te proberen de hypotheek op tijd te regelen.
En omdat je het vast niet gelooft, hier een linkje: https://uitspraken.rechts...=ECLI:NL:RBROT:2023:12124
Maar in de meeste gevallen is dat voorbehoud gewoon geldig (en wordt er ook geen beslag gelegd door de koper e.d.). Punt blijft dan ook dat het een gunst is om uitstel te geven en als je dat niet doet het probleem bij de kopers komt te liggen.
Daarbij is het wel zo dat die 10% boete gestaafd moet zijn aan daadwerkelijke schade.
[removed]
Ligt eraan hoe de 10% omschreven staat. Regelmatig is het 10% als minimum met daar bovenop andere kosten die worden gemaakt. Stel de huizenmarkt stort in en het huis levert 200k minder op, dan kan je het dan ook verhalen. Uiteraard zal het dan wel een juridisch getouwtrek worden... He tis dus niet zomaar dat het met de 10% 'afgekocht' kan worden.redwing schreef op maandag 16 juni 2025 @ 18:20:
[...]
Barst van de aannamesDe makelaar geeft aan dat ze nog in onderhandeling zijn, dus zal daar nog geen afwijzing zijn.
[...]
Waarom zou ik dat niet gelovenOver aannames gesproken
Maar in de meeste gevallen is dat voorbehoud gewoon geldig (en wordt er ook geen beslag gelegd door de koper e.d.). Punt blijft dan ook dat het een gunst is om uitstel te geven en als je dat niet doet het probleem bij de kopers komt te liggen.
Daarbij is het wel zo dat die 10% boete gestaafd moet zijn aan daadwerkelijke schade.
[ Voor 3% gewijzigd door Avvd op 16-06-2025 19:48 ]
Onderhandeling? Maar, nee, maar waarom zouden ze die afwijzing al moeten hebben? Ze zullen hopelijk niet op het allerlaatste moment voor de deadline om uitstel hebben gevraagd, en daarnaast, je hoeft niet op het moment van het inroepen van het financieringsvoorbehoud de afwijzing direct te kunnen overleggen (wel op korte termijn natuurlijk).redwing schreef op maandag 16 juni 2025 @ 18:20:
[...]
Barst van de aannamesDe makelaar geeft aan dat ze nog in onderhandeling zijn, dus zal daar nog geen afwijzing zijn.
Meestal is het minimaal 10%, met max daadwerkelijke schade. Was volgens mij laatste nog een mooie uitspraak uit een koop die klapte in de periode 2021 oid. Huis verkocht voor 1 miljoen plus, koper wilde er toch onderuit, uiteindelijk verkocht voor 30/40% minder aan een ander en rechter oordeelde uiteindelijk dat de eerste kopers het volledige verschil moesten lappen. Kan dus een heel dure grap zijn.Daarbij is het wel zo dat die 10% boete gestaafd moet zijn aan daadwerkelijke schade.
Wat een rat van een makelaar! Alsof hij dit niet van tevoren wist. Twee weken bezichtigingen, daarna voor vervanging zorgenVogels60 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:16:
Wij zitten nu in een lastig parket.
De makelaar gaat over 3 weken ook 3 weken op vakantie.
We willen nu een preview maken voor voor het weekend en dan twee weken bezichtigen (voor de regio is 3 a 4 weken gangbaar)
Dan kan het eventuele koopcontract ook pas na 3 weken getekend worden.
Of met alles 2 maanden wachten maar dan hebben we nog langer dubbele lasten (overbruggingshypotheek enz.)
Ook denk ik dat nu juist een betere tijd is.
Wat zeggen of denken jullie...
Om welke termijnen gaat het? 1 of 2 weken is niet raarEppo © schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:39:
Nouja hij had gezegd dat hij de eerste weken van de school vakantie op vakantie zou gaan. Ik had alleen niet in de gaten dat voor regio zuid dit dan dus al vanaf de eerste volle week van juli zou zijn.Chaki schreef op maandag 16 juni 2025 @ 21:23:
[...]
Wat een rat van een makelaar! Alsof hij dit niet van tevoren wist. Twee weken bezichtigingen, daarna voor vervanging zorgen
Inderdaad, hoe durft hij op vakantie te gaan!!Chaki schreef op maandag 16 juni 2025 @ 21:23:
[...]
Wat een rat van een makelaar! Alsof hij dit niet van tevoren wist. Twee weken bezichtigingen, daarna voor vervanging zorgen
/s
Als er maar vervanging is zodat er eventueel onderhandeld kan worden dan maakt het toch niet uit.
Ik neem aan dat hij niet álles alleen zal doen. Kan iemand anders van het kantoortje niet de papierwinkel in orde maken? Ik kan mij voorstellen dat een hoop formeel uitzoekwerk (kadastraal etc,) al vooraf door de makelaar zelf gedaan kan worden. En dat de laatste details van het opmaken van het contract redelijk standaard zullen zijn (persoonsgegevens koper, bedragen en data, eventueel een standaard voorbehoud).Vogels60 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 13:16:
Wij zitten nu in een lastig parket.
De makelaar gaat over 3 weken ook 3 weken op vakantie.
We willen nu een preview maken voor voor het weekend en dan twee weken bezichtigen (voor de regio is 3 a 4 weken gangbaar)
Of met alles 2 maanden wachten maar dan hebben we nog langer dubbele lasten (overbruggingshypotheek enz.)
Ook denk ik dat nu juist een betere tijd is.
Wat zeggen of denken jullie...
Ze hebben nu 2 keer een week uitstel gevraagd en volgens de makelaar zijn het ZZP-ers, dus gezien de andere reacties is dat niet heel vreemd. Ze hebben nu uitstel tot komende vrijdag, maar als het goed is zouden ze woensdag (morgen) een goedkeuring krijgen (het ligt nu bij de 2de acceptant). Laten we hopen dat het gewoon rond komt en dat het huis echt is verkocht. Zit niet te wachten op die 10% en dan weer de hele sleur van de verkoop doorgaan.Chaki schreef op maandag 16 juni 2025 @ 21:27:
[...]
Om welke termijnen gaat het? 1 of 2 weken is niet raar
Ik ken van dichtbij iemand met een eigen bedrijf die ook recent een woning heeft gekocht. En daar duurde de hypotheek ook veel langer dan je zou verwachten. Maar dat is vooral omdat de geldverstrekker goed wil en moet nagaan of het een goed en eerlijk bedrijf is en geen louche Jacobse en Van Es. Hij had financieel totaal geen problemen (en heeft ook een eerlijk bedrijf), maar dat zijn zaken die zo'n geldverstrekker niet meteen aan de buitenkant op basis van een paar simpele papieren kan zien. Dus het was ook daar niet zozeer stressen óf de hypotheek wel rond zou komen, maar eerder stressen om de vraag hoe lang het zou duren.Eppo © schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:39:
[...]
Ze hebben nu 2 keer een week uitstel gevraagd en volgens de makelaar zijn het ZZP-ers, dus gezien de andere reacties is dat niet heel vreemd. Ze hebben nu uitstel tot komende vrijdag, maar als het goed is zouden ze woensdag (morgen) een goedkeuring krijgen (het ligt nu bij de 2de acceptant). Laten we hopen dat het gewoon rond komt en dat het huis echt is verkocht. Zit niet te wachten op die 10% en dan weer de hele sleur van de verkoop doorgaan.
Dus ik zou met niet meteen zorgen maken..
Ik heb ook 2x om uitstel moeten vragen en zelfs toen was het nog niet rond, maar we wilden geen 3e keer vragen.Eppo © schreef op maandag 16 juni 2025 @ 14:39:
De aanvraag, om een bestaande hypotheek mee te nemen, heeft iets van 8/10 weken geduurd!
Ook toen het al bij de 2e acceptant lag, kwamen er nog idiote extra eisen bij.
herkenbaar. toen ik een hypotheek aanvraag deed in januari 2024 vroeg de bank al om de stukken van heel 2023. Absurd..Bouke-p schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:58:
[...]
Ik heb ook 2x om uitstel moeten vragen en zelfs toen was het nog niet rond, maar we wilden geen 3e keer vragen.
De aanvraag, om een bestaande hypotheek mee te nemen, heeft iets van 8/10 weken geduurd!
Ook toen het al bij de 2e acceptant lag, kwamen er nog idiote extra eisen bij.
Daarom is het fijn als potentiële kopers kunnen laten zien dat alles in de startblokken staat om een hypotheekaanvraag in te schieten. Ik heb inmiddels een bod geaccepteerd (6 kijkers, 4 boden gehad, looptijd 10 dagen) waarbij het gegunde bod een financieringsvoorbehoud van 2 weken heeft opgenomen. Dat, in combinatie met een aankoopmakelaar aan hun kant, geeft mij het vertrouwen dat ze het wel rond gaan krijgen.El Capitan schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:53:
[...]
herkenbaar. toen ik een hypotheek aanvraag deed in januari 2024 vroeg de bank al om de stukken van heel 2023. Absurd..
Eigenlijk is het gewoon slecht voorwerk van een potentiele koper als dit zo lang moet duren. Dan hebben ze of een adviseur die niet de goede connecties heeft om een fast-track bij een bank te hebben, of ze hebben zelf hun voorwerk niet goed gedaan en moeten opeens allerlei stukken bij elkaar zien te krijgen
Nu kan je natuurlijk pech hebben dat je onderop een stapel blijkt te liggen, maar dan heeft je adviseur z'n werk gewoon niet goed gedaan.
Aan de koperskant: Ik heb, toen wij naar huizen gingen kijken, aan de voorkant al met m'n adviseur overlegd welke stukken hij nodig had. Zo heb ik als ondernemer binnen 3 weken een hypotheek rond kunnen krijgen omdat ik alle stukken al had aangeleverd aan mijn adviseur.
Sabbatical van 6 maanden ook geen probleem, maar hij weet dat hij moet uitgaan van 3-4 weken bezichtigingen en onderhandelen. Daarna nog opstellen voorlopige koopovereenkomst en als er voorwaarden voor financiering zijn gesteld dit bijhouden.tjubbie schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 07:26:
[...]
Inderdaad, hoe durft hij op vakantie te gaan!!![]()
/s
Als er maar vervanging is zodat er eventueel onderhandeld kan worden dan maakt het toch niet uit.
Als hij 1 juli vertrekt, had hij ofwel na 1 juni geen opdracht moeten aannemen. Of voor vervanging zorgen. In dat geval heeft hij voorwerk , promotie (Funda) en 2 weken bezichtigingen voor zijn rekening genomen (50% van wat afgesproken is).
Maar die vervanging had hij ook vooraf moeten aankondigen. Ik heb adviesgesprekken gehad met 3 makelaars. Een daarvan heeft de beste reviews enz., maar ik vond het net een opdringerige keukenverkoper. Ik zag het al voor me hoe dat bij bezichtigingen zou gaan. De "klik" (vertrouwen op een vlotte efficiënte samenwerking) moet er ook bij makelaar 2 zijn. Vertrouwen op goede overdracht van 1 naar 2 ook. Dus zou ik ook met makelaar 2 vooraf een gesprek willen hebben.
Hoe je het ook draait of keert: ik moet dit VOORAF weten
@Rubbergrover1 Waarom betaal ik zoveel courtage als het allemaal niet veel voorstelt?
@Rubbergrover1 Er is maar 1 makelaar in het kantoortje! Laat de secretaresse de bezichtigingen doen?
[/quote]
[/quote]
[ Voor 84% gewijzigd door Chaki op 17-06-2025 11:15 ]
Dit ging over aanvullende eisen van de bank gedurende de aanvraag. Dat lijkt soms meer een loterij qua willekeur.Luco schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 11:08:
[...]
Daarom is het fijn als potentiële kopers kunnen laten zien dat alles in de startblokken staat om een hypotheekaanvraag in te schieten. Ik heb inmiddels een bod geaccepteerd (6 kijkers, 4 boden gehad, looptijd 10 dagen) waarbij het gegunde bod een financieringsvoorbehoud van 2 weken heeft opgenomen. Dat, in combinatie met een aankoopmakelaar aan hun kant, geeft mij het vertrouwen dat ze het wel rond gaan krijgen.
Eigenlijk is het gewoon slecht voorwerk van een potentiele koper als dit zo lang moet duren. Dan hebben ze of een adviseur die niet de goede connecties heeft om een fast-track bij een bank te hebben, of ze hebben zelf hun voorwerk niet goed gedaan en moeten opeens allerlei stukken bij elkaar zien te krijgen
Nu kan je natuurlijk pech hebben dat je onderop een stapel blijkt te liggen, maar dan heeft je adviseur z'n werk gewoon niet goed gedaan.
Aan de koperskant: Ik heb, toen wij naar huizen gingen kijken, aan de voorkant al met m'n adviseur overlegd welke stukken hij nodig had. Zo heb ik als ondernemer binnen 3 weken een hypotheek rond kunnen krijgen omdat ik alle stukken al had aangeleverd aan mijn adviseur.
Uiteraard doen je vooraf goed inzichtelijk te hebben wat de mogelijkheden zijn financieel, dat is een andere discussie
Uit je bericht kreeg ik de indruk dat de bezichtigingen nog voor de vakantie van de makelaar zouden vallen. Ik kan mij voorstellen dat het meeste werk daarom voor zijn of haar vakantie valt (woning bekijken, verkoopplan opstellen, bijzonderheden uitzoeken, presentatie maken, bezichtigingen doen en eventuele onderhandelingen etc.). En dat de finishing touch dan in de vakantie zou vallen (zoals het verder opmaken van de voorlopige koopcontract). Ik kan mij voorstellen dat die finishing touch dan ook door de secretaresse gedaan kan worden.Chaki schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 11:12:
@Rubbergrover1 Er is maar 1 makelaar in het kantoortje! Laat de secretaresse de bezichtigingen doen?
[/quote]
Juist ook het juridische documen waar je alles in vast legt zou ik toch door de makelaar willen laten doen in plaats van de secretaresse.Rubbergrover1 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 11:34:
[...]
Uit je bericht kreeg ik de indruk dat de bezichtigingen nog voor de vakantie van de makelaar zouden vallen. Ik kan mij voorstellen dat het meeste werk daarom voor zijn of haar vakantie valt (woning bekijken, verkoopplan opstellen, bijzonderheden uitzoeken, presentatie maken, bezichtigingen doen en eventuele onderhandelingen etc.). En dat de finishing touch dan in de vakantie zou vallen (zoals het verder opmaken van de voorlopige koopcontract). Ik kan mij voorstellen dat die finishing touch dan ook door de secretaresse gedaan kan worden.
Het papierwerk heeft hij personeel voor maar het voorlopig koopcontract zal toch wel weer zijn handtekening onder moeten.Rubbergrover1 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 08:31:
[...]
Ik neem aan dat hij niet álles alleen zal doen. Kan iemand anders van het kantoortje niet de papierwinkel in orde maken? Ik kan mij voorstellen dat een hoop formeel uitzoekwerk (kadastraal etc,) al vooraf door de makelaar zelf gedaan kan worden. En dat de laatste details van het opmaken van het contract redelijk standaard zullen zijn (persoonsgegevens koper, bedragen en data, eventueel een standaard voorbehoud).
Onzin, net als dat de adviseur zijn werk niet goed zou doen. Doorlooptijden bij banken zijn lang en zomaar stellen dat als je onderop de stapel ligt dat aan de adviseur zou liggen is ook onzinnig.Luco schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 11:08:
[...]
Daarom is het fijn als potentiële kopers kunnen laten zien dat alles in de startblokken staat om een hypotheekaanvraag in te schieten. Ik heb inmiddels een bod geaccepteerd (6 kijkers, 4 boden gehad, looptijd 10 dagen) waarbij het gegunde bod een financieringsvoorbehoud van 2 weken heeft opgenomen. Dat, in combinatie met een aankoopmakelaar aan hun kant, geeft mij het vertrouwen dat ze het wel rond gaan krijgen.
Een nieuwe hypotheek rondkrijgen gaat ook veel sneller dan een bestaande meeverhuizen. Een nieuwe klant binnenhalen vs een al bestaande klant is voor een bank veel interessanter.
Meer ontopic, morgenmiddag 7 bezichtigingen gepland voor mijn huis. Vrijstaand jaren 30 in Friesland, vraagprijs 400k.
Ik kan niet wachten tot de verkoop gedaan is, alles extreem netjes houden met kleine kinderen in huis is niet te doen.
[ Voor 6% gewijzigd door Bouke-p op 17-06-2025 13:38 ]
Hier zitten wij dus ook mee. Grote kans dat we bezichtigingen op willekeurige momenten hebben dan zijn hun slaapjes ook nog helemaal door de war met dat gesleep allemaal.Bouke-p schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:36:
[...]
Onzin, net als dat de adviseur zijn werk niet goed zou doen. Doorlooptijden bij banken zijn lang en zomaar stellen dat als je onderop de stapel ligt dat aan de adviseur zou liggen is ook onzinnig.
Een nieuwe hypotheek rondkrijgen gaat ook veel sneller dan een bestaande meeverhuizen. Een nieuwe klant binnenhalen vs een al bestaande klant is voor een bank veel interessanter.
Meer ontopic, morgenmiddag 7 bezichtigingen gepland voor mijn huis. Vrijstaand jaren 30 in Friesland, vraagprijs 400k.
Ik kan niet wachten tot de verkoop gedaan is, alles extreem netjes houden met kleine kinderen in huis is niet te doen.
Zo zit het:Rubbergrover1 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 11:34:
[...]
Uit je bericht kreeg ik de indruk dat de bezichtigingen nog voor de vakantie van de makelaar zouden vallen. Ik kan mij voorstellen dat het meeste werk daarom voor zijn of haar vakantie valt (woning bekijken, verkoopplan opstellen, bijzonderheden uitzoeken, presentatie maken, bezichtigingen doen en eventuele onderhandelingen etc.). En dat de finishing touch dan in de vakantie zou vallen (zoals het verder opmaken van de voorlopige koopcontract). Ik kan mij voorstellen dat die finishing touch dan ook door de secretaresse gedaan kan worden.
Voor bezichtigingen in week 3 en 4 is de makelaar niet beschikbaar. Ook geen onderhandelingen. Opmaken voorlopig koopcontract is geen kwestie van standaardbriefje printen. Als de koper een aankoopmakelaar heeft, laat die daar eerst zijn licht over schijnen. Na het ondertekenen heeft de koper nog 3 dagen bedenktijd ...We willen nu een preview maken voor voor het weekend en dan twee weken bezichtigen (voor de regio is 3 a 4 weken gangbaar)
Met een hond en een kat ook niet kan ik je vertellenBouke-p schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:36:
[...]

Hoeveel kleine kinderen heb je dan wel nietBouke-p schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:36:
[...]
9000 Wp (6800 West + 2200 Oost) / Loria 6010 duo WP / Gasloos sinds 24-11-2017
Net de makelaar gesproken en hij had goed nieuws, de financiering is rond en het huis is echt verkocht 🎉
Nu kregen we wij van de oude bewoners van ons nieuwe huis nog een kleinigheidje voor de kinderen. Op zich vond ik dat wel leuk en wil dat eigenlijk ook doen voor onze nieuwe bewoners. Heeft iemand misschien nog een leuk ideetje? Een fles wijn vind ik dan weer erg afgezaagd. (Wij kregen een rompertje en een poppenwagen)
Nu kregen we wij van de oude bewoners van ons nieuwe huis nog een kleinigheidje voor de kinderen. Op zich vond ik dat wel leuk en wil dat eigenlijk ook doen voor onze nieuwe bewoners. Heeft iemand misschien nog een leuk ideetje? Een fles wijn vind ik dan weer erg afgezaagd. (Wij kregen een rompertje en een poppenwagen)
Ik heb een bloeiende plant naast de voordeur gezet met de tekst: Welkom.Eppo © schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:18:
Net de makelaar gesproken en hij had goed nieuws, de financiering is rond en het huis is echt verkocht 🎉
Was wel turnkey. Niet handig als daar voorlopig alleen bouwvakkers naar binnen gaan
Wat attent zeg! Warme overdracht voor een nieuw thuis.Eppo © schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:18: (Wij kregen een rompertje en een poppenwagen)
Zij hebben zich blijkbaar verdiept in jullie situatie, zo zou je ook naar jouw kopers kunnen kijken om een passende attentie te geven. Weet je het niet, dan vind ik zelf een mooie bos bloemen ook een warm welkom.
Er is nog maar 1 klein, die is 4. Maar dan zijn er nog 3(7, 9 en 10) die ook meer troep maken dan me lief is nu.
Morgen nog ff een bloemetje kopen voor op tafel en dan is het klaar.
Het is wel bijzonder hoeveel dingetjes je ziet als je je zo bezig bent. Verfwerk dat toch wat slechter is, een vloer die toch beschadigd is enz enz.
De laatste hobbel is gisteren bij os ook gewonnen.
Kopers hadden 3 weken uitstel gevraagd omdat de bank moeilijk deed met verstrekken zolang de eigen woning nog niet definitief verkocht was. Wij waren hier niet zo blij mee want we kregen dit letterlijk op de laatste dag van aflopen ontbindende voorwaarden te horen. Sta je dus met de rug tegen de muur.
Gisteren (op de laatste dag van de verlening) werden we gebeld door de makelaar dat ze financiering rond hadden. Nu geduldig afwachten op de datum van overdracht
Kopers hadden 3 weken uitstel gevraagd omdat de bank moeilijk deed met verstrekken zolang de eigen woning nog niet definitief verkocht was. Wij waren hier niet zo blij mee want we kregen dit letterlijk op de laatste dag van aflopen ontbindende voorwaarden te horen. Sta je dus met de rug tegen de muur.
Gisteren (op de laatste dag van de verlening) werden we gebeld door de makelaar dat ze financiering rond hadden. Nu geduldig afwachten op de datum van overdracht
Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda
Aanname, maar meestal gaat het dan om het beperkter meerekenen van de overwaarde, dus 80% of 90%, waar het bij een verkocht huis 100% is. Kan net het verschil maken voor financiering nieuwe woning (hypotheek of overbruggingshypotheek).bie100 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:13:
@Koffie
moeilijk over de overbruggingshypotheek? of hoe moet ik dat zie
Let op:
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.
Het is niet de bedoeling om hier hit&run je funda advertentie te posten. Deelname aan het topic is wel vereist.