Admiral Freebee schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:15:
@
unezra ik heb bouwgrond gekocht in een relatief nieuwe wijk zonder schoorstenen. Een jaar later staan er toch alweer een aantal pijpen te blinken dus dat is ook geen garantie.
Je zegt zelf te weten dat er mensen zijn die het vinden stinken maar je trekt het je niet aan want jij vindt het zelf niet stinken. Weinig inlevingsvermogen dus.
Dat heeft niets met inlevingsvermogen te maken. Ik woon in een reguliere woonwijk en daar merk je nu eenmaal dat er anderen wonen. Dus kies ik er voor mezelf zo min mogelijk te storen aan zaken waar ik "last" van heb, maar doe ik ook niet moeilijk over dingen waar anderen "last" van kunnen hebben. (Of beter gezegd, dingen die anderen kunnen merken. Of ze er last van hebben is subjectief en zal van persoon tot persoon verschillen.)
Op tijstippen word hier in de buurt muziek gemaakt, het gras gemaaid, bomen gesnoeid, hout gehakt, geBBQ't, een feestje gegeven, een sportwedstrijd gespeeld, een vuurkorf aangstoken en een kachel of open haard gestookt.
Moet ik nu gaan klagen bij de plaatselijke voetbalvereniging dat ze wel eens om 's avons 9 uur een wedstrijd hebben of een feestje geven? Die sportvelden liggen hier al even.
Ik hou wel van die levendigheid, geen steriele buurt waar je een speld kunt laten vallen en meteen een klacht hebt dat je herrie maakt.
Vind het ook wel prettig. Ik hoef me op mijn beurt geen zorgen te maken over of ik uberhaupt wel muziek kan maken. Al hou ik uiteraard wel rekening met het tijdstip. Tussen 20:00u en 08:00u speel ik in principe niet, op zaterdag en zondag tel ik daar in de ochtend nog minimaal 1-2 uur bij op. (That is, buiten die tijden ga ik boven zitten, maar laat ik mijn piano & accordeon met rust en gaan de speaker uit of héél zacht en speel ik met mijn koptelefoon op.)
Als je helemaal geen geluid, geur en andere dingen wil hebben moet je in een hutje op de hei gaan wonen, ver weg van alles dat geluid maakt. (En dan ook niet in een bosbouw gebied waar ze op momenten met kettingzagen de productie voor dat jaar naar beneden halen.)
Je hebt wel gelijk dat een moderne goed gestookte kachel slechts kort overlast geeft en minder vervuilt. Dan vind ik het ook niet erg. Helaas stoken de meeste mensen niet correct en wordt het een probleem voor heel de buurt.
Zelfs dat kort moment van overlast is subjectief. Bij het opstarten ruik je het wat meer maar het is echt van persoon tot persoon verschillend of dat gezien word als overlast of niet.
De crux zit hem er vind ik in dat je moet proberen eventuele overlast te beperken. Dus goed en modern stoken. Dan nog kan het eens mis gaan, een blok dat toch wat rookt en stinkt, net wat vochtig bleek, vermolmd is, etc. Heb je ook even een paar minuten rook uit je schoorsteen.
Meteen een boete zoals eerder gesuggereerd lijkt me ook wat heftig. Ik zou het eerder in bewustwording en voorlichting zoeken. Mensen leren goed te stoken, voorlichting geven hoe dat te doen.
Maar ook dan, als iemand toch eens een keer de vuurkorf aan wil doen in de tuin en dat ruik je wat, och, doe je het raam dicht en klaar. Zolang dat niet iedere dag is.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.