Houtstook in steden verbieden?

Pagina: 1 ... 5 ... 12 Laatste
Acties:
  • 71.695 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik denk niet dat houtkachels op dezelfde schaal gaan worden ingezet als aardgastoestellen. Dan zet ik mijn geld eerder in op warmtepompen.

Maar je kan simpelweg naar de luchtkwaliteitsgrafieken kijken: de laatste 15-10 jaar zit de verkoop van losse din+ kachels flink in de lift.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
teacher schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 07:14:
En nogmaals, ik ontken niet dat mijn kachel uitstoot heeft. Gelukkig niet zo veel en door bijvoorbeeld een hele schone kachel te kopen, kan het zo zijn dat de concentratie van fijnstof in NL al jaren een dalende2 trend laat zien:
Heeft dat niet meer te maken met de uitstoot van auto's? Dankzij de verbeterde katalisator wordt de uitstoot kleiner (wat zelfs schadelijker zou kunnen zijn), en valt niet meer in de PM10 categorie? Ik geloof niet dat dat al 30 jaar gemeten wordt, dus kan geen vergelijkend grafiekje vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-07 10:56
Joris748 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 07:22:
[...]

Wat gebeurt er met die trend als huishoudens op grotere schaal houtkachels gaan zien als alternatief voor duur aardgas?

Een alternatief wat vervuilender is dan aardgas is geen alternatief en zou door de overheid op zijn minst ontmoedigd moeten worden.
Ik denk dat het wel meevalt. De gemiddelde NLer gaat echt niet permanennt hout stoken als dat niet heel veel voordeliger is. Hout kant en klaar is in prijs al een hele tijd aan het stijgen.

Vergeet niet dat een kachel best wel wat werk is, hout regelen, drogen etc. En als het regent moet je buiten hout halen.... Ik zie bij veel mensen een openhaard en bj de meeste wordt deze alleen met de kerst oid een keer aangedaan. En dan soms nog niet, want dan bedenken zich dat de stoorsteenveger al 5 jaar niet is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
@jerh En dat is wat mij betreft het enige gebruik dat een haard zou mogen zien. Occasioneel voor de gezelligheid. Er wordt hier vaak een parallel getrokken met barbecues. Ik zou er ook niet gelukkig van worden als de buurman elke zomeravond mijn tuin blauw zet met zijn barbecue/rookoven maar veruit de meeste mensen doen dit slechts enkele keren en dan is het best te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien stomme vraag,
Maar hoeveel CO stoot je uit als je een huis de hele winter op 20 graden wilt houden wanneer je met gas verwarmt en wanneer je met hout verbranding verwarmt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
Verwijderd schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:35:
Misschien stomme vraag,
Maar hoeveel CO stoot je uit
Met een normaal gebruik van een goede kachel nagenoeg 0,0

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Vuiltje schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 10:37:
[...]

Met een normaal gebruik van een goede kachel nagenoeg 0,0
0.0 is absoluut onmogelijk bij een houtkachel / pellet kachel. Zeker zonder lambda meting in de rookgassen.

Mijn houtkachel stoot op papier 0.03% CO uit.
En deze kachel voldoet aan de strenge Scandinavische eisen. Die liggen behoorlijk hoger dan de Nederlandse of Duitse eisen.

@Joindry Volgens mij haal je CO en CO2 door elkaar. Een boom neemt geen CO op, alleen CO2.
CO komt vrij bij onvolledige verbranding.

[ Voor 13% gewijzigd door Oxellaar op 28-09-2018 12:23 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-07 21:51
Joindry schreef op donderdag 27 september 2018 @ 11:48:
[...]
Even terugkeren, over de jaren heen zijn bomen CO neutraal... Wat er ook van beweerd wordt. Ze nemen CO op in hun leven, het wordt opgeslaan en na de kap of na de dood komt het terug vrij. Rottend hout lost net zoveel CO2 als wanneer je het stookt. Dus qua CO² en houtstook is de kous af.
Dat lijkt mij een gekleurd verhaal. Op dit moment wordt er veel te veel CO2 in de lucht geloosd, (mede) daarom ook de klimaatverandering. Als je de bomen netjes laat staan kunnen ze nog wel tot tientallen of zelfs honderden jaren doorgroeien voor ze dood gaan en in die tijd nemen ze juist nog meer CO2 op. Als het je werkelijk om CO2 gaat, moet je ze niet verbranden maar alleen (bijna) dode bomen rooien en die als bouwmateriaal gebruiken of ze dan in een centrale verbranden die alle fijnstof, chemische verbindingen én CO2 filtert en/of opvangt. Maar dus absoluut niet in vele installaties thuis die alles door een pijp in de buitenlucht lozen.Dus de toename van CO2 hoeveelheid in de atmosfeer komt ook mede door grootschalig kap en verbranding van bomen.

Al het kappen, verwerken tot gedroogd stukhout of pellets en vervoeren naar de stoker levert tenslotte ook nog extra CO2 uitstoot op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry,
ik bedoel CO2
Graag niet in procenten maar in werkelijk opbrengst.

Waar ik naar toe is dat een cv ketel veel beter te regelen is waardoor je veel minder hoeft te stoken.
Terwijl houtkachel onmogelijk is om een huis strak op 20 graden te houden waardoor er uiteindelijk meer wordt gestookt om er voor te zorgen dat het niet koud aanvoelt in het huis, keuken, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-07 21:50
@marklinfan dat is ook mijn bezwaar tegen hout bijstook in centrales.
Het is beter voor het minimaliseren van de CO2 uitstoot om aardgas te verbranden en bomen te kappen en te bewaren (liefst als duurzame bouwstof).
Daarnaast is het stoken van afvalhout natuurlijk momenteel wel mogelijk, maar de beschikbaarheid daarvan volstaat geheel niet en zou eigenlijk juist nog verder verminderd moeten worden. (Door minder afval bij het verbruik van hout)

Cijfers van de CO2 uitstoot per kWh voor pelletkachels kan ik helaas niet vinden.

http://www.lowtechmagazin...aam-zijn-houtpellets.html

[ Voor 15% gewijzigd door blissard op 28-09-2018 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Niet erg netjes om twee geheel verschillende dingen met elkaar vergelijken.
Ga dan uit van een hout-cv/ pellet-cv en een gas-cv.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Vuiltje schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 12:47:
[...]

Niet erg netjes om twee geheel verschillende dingen met elkaar vergelijken.
Ga dan uit van een hout-cv/ pellet-cv en een gas-cv.
De realiteit is wel dat de meeste hout- en pelletkachels niet gekoppeld zijn aan centrale verwarming terwijl de meeste mensen die op gas verwarmen wel centrale verwarming hebben. De vergelijking is dus wel oneerlijk maar wel realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Precies, en dat is het punt wat ik wil maken. Wat gebeurt er met de werkelijkheid co2 uitstoot in zijn totaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Dat is zonder metingen nagenoeg niet zomaar te schatten.
Ik stookte 700 kuub gas en 1 krat haagbeuk (in de houtkachel voor de lol).
Ik verwacht 1500 kilo aan pellets te gaan stoken per jaar.

Hout stoken in 1 vertrek tegenover een gas cv vind ik nog steeds geen vergelijkbare situatie, want dat werkt niet in huis.
In de woonkamer zit je dan tegen de 28˚ en in de keuken mag je blij zijn dat het boven de 10˚ zit.
Dat zal geen mens zo gaan doen: gas cv er uit en alleen 1 houtkachel in 1 vertrek.

• Oxellaar
  • Niet online
Vuiltje schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 13:30:

Dat zal geen mens zo gaan doen: gas cv er uit en alleen 1 houtkachel in 1 vertrek.
Ik ken er toch maar genoeg. Zeker wat oudere mensen doen dat gerust.
En als het beneden 28c zou zijn, dan blijft het boven ruim boven de 10c.

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-07 19:45
Vuiltje schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 13:30:

...
Hout stoken in 1 vertrek tegenover een gas cv vind ik nog steeds geen vergelijkbare situatie, want dat werkt niet in huis.
In de woonkamer zit je dan tegen de 28˚ en in de keuken mag je blij zijn dat het boven de 10˚ zit.
Jahoor, echt wel.
Eerst cv, nu 1 kachel in de woonkamer/keuken. En al een paar jaar in gebruik.
Deur naar gang open als de woonkamer lekker warm is. Bij strenge vorst verwarmen we boven nog extra met een paar elektrische kachels van 400 watt, maar dat hooguit een paar dagen per jaar.

Verbruik ligt op zo'n 5 á 6 m3 per jaar. Hout uit eigen bos, met natuurlijk terug plaatsen van jonge bomen.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Gonadan
  • Laatst online: 09:09

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Veel mensen met een CV stoken toch ook niet het hele huis? Mijn staan radiatoren boven dicht dus netto verwarm ik alleen de woonkamer en de badkamer. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Vuiltje
Hangt veel af van de indeling van het huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
drielp schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 08:57:
Verbruik ligt op zo'n 5 á 6 m3 per jaar. Hout uit eigen bos, met natuurlijk terug plaatsen van jonge bomen.
Dan neem ik aan dat je niet in een stad woont, een enkele schoorsteen ergens in het bos is geen probleem.

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-07 19:45
RemcoDelft schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 09:38:
[...]

Dan neem ik aan dat je niet in een stad woont, een enkele schoorsteen ergens in het bos is geen probleem.
Ik woon in een wat kleiner gemeente (< 20000 inwoners). De buurt is wat ouder, dus weinig MV. Dat scheelt al heel veel.
Er wordt vrij veel hout gestookt. De meeste stoken goed, geen overlast. Ons hout is goed gedroogd, voor de pasen in het houthok geeft droog hout in de winter.
ik heb de indruk dat vooral de weekend stokers de overlast veroorzaken. Even een zakje hout halen bij de bouwmarkt en kletsnet zo de kachel in.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-07 20:56

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Om altijd netjes in de gaten te houden of stoken oké is kijk ik altijd naar stook alert.

Laatst kwam ik https://www.stookwijzer.nu/ tegen. Schijnt van de gemeente Nijmegen te zijn. Dacht kijk er eens paar dagen naar. Echter is dit volgens mij van de anti kachel lobby want het staat altijd op rood. Ook als het buiten prima is en stookalert ook zegt dat het kan.

Meer mensen ervaring mee?

Be fast .... Be furious....

• Vuiltje
Haha,
code rood........
alleen de ozon waarde is wat verhoogd hier

Straks gaat toch echt de pelletkachel aan.
https://www.luchtmeetnet.nl

[ Voor 36% gewijzigd door Vuiltje op 29-09-2018 15:54 ]

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:51
Hier ook een stoker, nouwjah, als het echt nodig is

Ik heb een 6KW houtkachel die meer voor de sfeer bedoelt is, in een erg oud huis (1906)
Kachel is net nieuw en voldoet aan alle eisen die tegenwoordig gesteld worden

Ook zuinig in de houtblokken (Esdoorn boom die 2,5 jaar geleden uit de tuin is gehaald), een blok van 20cm lang en een diameter van net aan 10cm geeft een uur lang een vlambeeld (, daarna natuurlijk nog een lange tijd aan het gloeien)

Overigens heb ik de kachel lang niet altijd aanstaan, net als de CV overigens
Huis is tijdens het verbouwen aardig geïsoleerd waardoor de temperatuur zelfs 's nachts nog rond de 18 graden blijft hangen

Liever niet dus dat ze houtstook gaan verbieden, maar we hebben hier gelukkig ook niet die stadse problemen

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:40

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Vuiltje schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 15:51:
Haha,
code rood........
code oranje hier. Het is beter niet te stoken. Waarom zou ik ook, het is 18 graden en zonnig hier.... 8)7

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Joindry schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 17:25:
[...]

code oranje hier. Het is beter niet te stoken. Waarom zou ik ook, het is 18 graden en zonnig hier.... 8)7
BBQ starten ;)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Vuiltje
25 minuten de kachel aan, hele huis weer boven de 22, huiskamer op 26. kachel weer in standby......

Ik vind het op zich geen kwaad idee om een stook advies te geven, maar als het helemaal niet realistisch is, is het net als elk uur een vals alarm.
Je kijkt er niet meer naar en gaat gewoon je gang. ook als er een keer wel wat aan de hand is.
In heel NL zijn er geen smog meldingen, vele luchtkwaliteiten zijn zelfs goed.
Als dan die stookwijzer code rood geeft......................

Het zal allemaal wel.

Edit:
ik heb wat andere plaatsnamen ingegeven en heel NL is code rood.
Schiermonnikoog met wind van 8 m/s is code oranje.

[ Voor 10% gewijzigd door Vuiltje op 29-09-2018 17:51 ]

• FabianGTI
Vuiltje schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 15:51:
Haha,
code rood........

Straks gaat toch echt de pelletkachel aan.
https://www.luchtmeetnet.nl
Ik kijk hier nog wel eens

https://www.stokertje.nl/stookalert

Kent enkel oranje en groen

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Check! De short ribs liggen er al sinds een uur of 9 vanochtend op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marklinfan
De stookwijzer is voor Nijmegen gemaakt, niet voor landelijk. Het zou inderdaad heel goed kunnen dat de weergaven voor overige plaatsen wat meer afwijkt dan wenselijk. Dat ie vaak (beslist niet altijd!) op rood of oranje staat klopt dan weer wel, want stoken is nooit goed :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Geeft hier code blauw.(het mag maar denk aan de buren)
En hij geeft een lokatie die hij via je IP adres vindt.
Er staat ook nergens dat die alleen voor Nijmegen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marklinfan
Wel knap he, dat ze meteen iets bouwen wat generiek is voor Nederland :-) Maar hij is gemaakt voor en door Nijmegen.

DIt is ook een leuke site over zelf fijnstof meten samen met RIVM: https://www.samenmetenaan...en-sleutelen-aan-sensoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-07 18:34
Ik heb een klassieke houtkachel van Barbas met goed wat speksteen er rond.

Vroeger wel wat hout gestookt, maar nu stook ik af en toe gewoon pellets er in.
Hoopje pellets, aanmaakblokje, en dat brandt heel mooi weg zonder te veel asse en rook.

De reden is dat ik amper plaats heb om hout droog te stockeren, en zakken pellets kan zo in de supermarkt kopen.
De reden waarom ik geen echte pelletkachel heb gekocht is dat ik die kachel zie als backup in geval de verwarming uit valt of de electriciteit (en dat wordt weer actueel) een paar uur uit is.
In het donker zitten is één ding, maar daarbij nog in de kou als het winter is, dat is me net iets te veel.

Kan zijn dat een echte pelletkachel een hoger rendement heeft of schoner brandt, maar ik stook in een normaal jaar amper een zak of 3 pellets.

Zijn er hier nog die pellets stoken in een gewone kachel?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 13:41:
Ik heb een klassieke houtkachel van Barbas met goed wat speksteen er rond.

Vroeger wel wat hout gestookt, maar nu stook ik af en toe gewoon pellets er in.
Hoopje pellets, aanmaakblokje, en dat brandt heel mooi weg zonder te veel asse en rook.

De reden is dat ik amper plaats heb om hout droog te stockeren, en zakken pellets kan zo in de supermarkt kopen.
De reden waarom ik geen echte pelletkachel heb gekocht is dat ik die kachel zie als backup in geval de verwarming uit valt of de electriciteit (en dat wordt weer actueel) een paar uur uit is.
In het donker zitten is één ding, maar daarbij nog in de kou als het winter is, dat is me net iets te veel.

Kan zijn dat een echte pelletkachel een hoger rendement heeft of schoner brandt, maar ik stook in een normaal jaar amper een zak of 3 pellets.

Zijn er hier nog die pellets stoken in een gewone kachel?
In principe doe je niets fout, want hout is hout. Al zijn er volgens mij ook licht vervuilde pellets in de handel.
Is er iets van een keurmerk voor pellets?
Je pellets zijn net zo "vuil" als je ze verbrand als een vuurtje met kloofhout verwacht ik.
En het rendement van een pelletkachel, is gelijk, of een procent of 6 hoger dan van een echt goede houtkachel voor kloofhout.

Verder weet ik niet of het uitvallen van de elektra weer actueel word. Zit daar echt een stijging in?
Ik kan me de laatste keer hier niet eens herinneren :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:48

Yucon

*broem*

Oxellaar schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 21:27:
[...]

In principe doe je niets fout, want hout is hout. Al zijn er volgens mij ook licht vervuilde pellets in de handel.
Is er iets van een keurmerk voor pellets?
Je pellets zijn net zo "vuil" als je ze verbrand als een vuurtje met kloofhout verwacht ik.
En het rendement van een pelletkachel, is gelijk, of een procent of 6 hoger dan van een echt goede houtkachel voor kloofhout.

Verder weet ik niet of het uitvallen van de elektra weer actueel word. Zit daar echt een stijging in?
Tussen die twee zit wel verschil. Als het te warm wordt gaat regel je een houtkachel door hem te smoren en dat geeft een slechte verbranding. Een pelletkachel regel je door de pelletaanvoer terug te schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Oxellaar schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 21:27:
[...]
De pers heeft onze zuiderburen angst aangejaagd met verhalen over onderhoud in (kern-) centrales en de kans op grote, langdurige stroomstoringen.

https://www.bndestem.nl/b...-stroom-leveren~a3c289a6/

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Yucon schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 21:50:
[...]

Tussen die twee zit wel verschil. Als het te warm wordt gaat regel je een houtkachel door hem te smoren en dat geeft een slechte verbranding. Een pelletkachel regel je door de pelletaanvoer terug te schroeven.
Daar heb je zeker een goed punt.
Maar een juist geselecteerde houtkachel heeft dit probleem veel minder. Als je een kachel met teveel vermogen hebt, dan zeker wel.
Ik smoor de kachel nooit, alleen de frequentie van bijvullen gaat omlaag, als ik minder vermogen nodig heb. Eigenlijk hetzelfde als bij een pelletkachel.

@burne Ja... België. Maar op dat gebied verschillen Nederland en België nogal wat.

[ Voor 6% gewijzigd door Oxellaar op 15-10-2018 22:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:48

Yucon

*broem*

Oxellaar schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 22:46:
[...]

Daar heb je zeker een goed punt.
Maar een juist geselecteerde houtkachel heeft dit probleem veel minder. Als je een kachel met teveel vermogen hebt, dan zeker wel.
Ik smoor de kachel nooit, alleen de frequentie van bijvullen gaat omlaag, als ik minder vermogen nodig heb. Eigenlijk hetzelfde als bij een pelletkachel.

@burne Ja... België. Maar op dat gebied verschillen Nederland en België nogal wat.
Dan komt het op hetzelfde neer, zeker als je goed hout gebruikt d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marklinfan
En ik ben helaas gezegend met een buurman ten westen van mij, die nauwelijks kan ademhalen als de kachel niet brandt. Daar wordt continu gesmoord, met nat pallet, schuttingpalen en ander spul erin en grijze rook eruit. Ga hem van de week maar weer eens aanspreken, en anders wordt 't misschien wel een verzoek tot handhaving maar daar wordt de relatie natuurlijk ook niet beter van. Maar die stank is zo onprettig, gisteravond ook met windkracht 1, een normaal mens stookt dan toch gewoon NIET. ?

En juist omdat nu iedereen maar alles kan doen, vind ik dat er scherpe regels dienen te komen.

Overigens beginnen we in NL ook als gekken biomassa te importeren en verbranden in centrales, het hele 'duurzame en hernieuwbare' karakter daarvan is ook wel gedaald tot in het negatieve. En ze blijven maar bijbouwen: http://www.diemerkrant.nl...-diemen-biomassacentrale/

Eens gaat die massale kap en verscheping vanuit andere landen stoppen en dan hebben wij een groot probleem als een aanzienlijk deel van de energieproductie op houtige biomassa is gebaseerd wat dan omhoog vliegt in schaarste en kostprijs.En het zou me niks verbazen, want centrales zijn uiteraard veel efficiënter dan verbrandingsinstallaties bij particulieren, als het niet al in het kader van overlast en schone lucht is, dat tegen die tijd de particulieren dan als eerste totaal moeten stoppen omdat het hout nodig is voor de centrales.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

marklinfan schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 13:14:
En ik ben helaas gezegend met een buurman ten westen van mij, die nauwelijks kan ademhalen als de kachel niet brandt. Daar wordt continu gesmoord, met nat pallet, schuttingpalen en ander spul erin en grijze rook eruit. Ga hem van de week maar weer eens aanspreken, en anders wordt 't misschien wel een verzoek tot handhaving maar daar wordt de relatie natuurlijk ook niet beter van. Maar die stank is zo onprettig, gisteravond ook met windkracht 1, een normaal mens stookt dan toch gewoon NIET. ?
Dit is ook gewoon aso. Ik zou me dood schamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
De veel te veel jong die maar op de wereld worden gezet moeten ook allemaal een huis en werk en vervoer en verwarming en licht.
Helaas hoor je daar niemand over.
teacher schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 01:06:
[...]

Dit is ook gewoon aso. Ik zou me dood schamen.
Mijn buren interesseert het geen moer.
Als zij maar goedkoop kunnen stoken.

Praten helpt niet, dan kijken ze je meteen een jaar niet meer aan.

[ Voor 33% gewijzigd door Vuiltje op 21-10-2018 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Jammer dat kachels eeuwen meegaan, maar het onderwerp leeft wel:

Kachelbranche: Ook Nederland moet strenge fijnstofnorm invoeren (nu.nl)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ja... Die kachels van een paar honderd euro, die bij de bouwmarkt verkocht worden zouden verbonden moeten worden. Dat is pure rommel.
Kachels uit Scandinavië voldoen aan de hoogste eisen, dat zou de norm voor iedereen moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
Natuurlijk moet de consument het weer oplossen.
Ik zat gisteren nog achter een volkswagenbus met nieuw nummerbord en als die gas gaf was alles achter hem zwart........................
Maar de houtkachel moet verboden worden. . . .

Ik fietste nog door de stad en overal meurde het naar sigarettenrook, maar de houtkachel moet verboden worden. . . . . 8)7 8)7 8)7 8)7

edit
Ik vind een "rookverbod" bij gebruik van houtkachel veel handiger dan het verbieden van bouwmarkt houtkachels.
Stookhufters kunnen een kachel van €8000,00 ook nog laten roken.
Terwijl IK met een bouwmarkthoutkachel geen enkele zichtbare uitstoot heb.

Gewoon net als in de UK: rookvrije zones.
Veroorzaak je rook met een vuurkorf of kachel in zo'n zone ga je gewoon op de bon ! punt klaar, geen gezeur.
Heb je toch de vrijheid om je kachel te stoken.

[ Voor 31% gewijzigd door Vuiltje op 24-10-2018 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-07 15:35

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Oxellaar schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 14:52:
Ja... Die kachels van een paar honderd euro, die bij de bouwmarkt verkocht worden zouden verbonden moeten worden. Dat is pure rommel.
Kachels uit Scandinavië voldoen aan de hoogste eisen, dat zou de norm voor iedereen moeten zijn.
Zoiets lijkt me ook redelijk. Onze Jøtul F 163 was rond de €1700 exclusief installatie. Energieklasse A+, alle specificaties van dat ding zijn gewoon bekend en staan online. Mag hopen dat zo'n kachel het "iets" beter doet dan een bouwmarkt kachel zonder naverbranding waar totaal niet is nagedacht over uitstoot.

Dat we voor deze kachel zijn gegaan heeft óók te maken met de veranderende opinitie over houtstook. We vinden het een mooie kachel, maar het energielabel én dat 'ie relatief weinig uitstoot heeft, heeft wel mede bepaald dat we voor een moderne kachel zijn gegaan.

Kachel: https://jotul.com/uk/products/wood-stoves/Jotul-F-163
Datasheet: https://jotul.com/uk/prod...load=true&_ts=1604a366a56

Ik kan me goed voorstellen dat ze, net als bij auto's, eisen gaan stellen aan de kachel as-such of bijvoorbeeld een filter in de schoorsteen vereisen maar het compleet verbieden, alsjeblieft niet zeg.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Vuiltje schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 18:01:
[...]

Natuurlijk moet de consument het weer oplossen.
Ik zat gisteren nog achter een volkswagenbus met nieuw nummerbord en als die gas gaf was alles achter hem zwart........................
Maar de houtkachel moet verboden worden. . . .
houtkachel verbieden? Ben je zot, ik heb er zelf 1 ;) . En Volkswagen mag ook bloeien voor hun rommel.
En er zitten nog steeds een aantal mensen letterlijk vast vanwege dit schandaal.
Ik fietste nog door de stad en overal meurde het naar sigarettenrook, maar de houtkachel moet verboden worden. . . . . 8)7 8)7 8)7 8)7

edit
Ik vind een "rookverbod" bij gebruik van houtkachel veel handiger dan het verbieden van bouwmarkt houtkachels.
Stookhufters kunnen een kachel van €8000,00 ook nog laten roken.
Terwijl IK met een bouwmarkthoutkachel geen enkele zichtbare uitstoot heb.

Gewoon net als in de UK: rookvrije zones.
Veroorzaak je rook met een vuurkorf of kachel in zo'n zone ga je gewoon op de bon ! punt klaar, geen gezeur.
Heb je toch de vrijheid om je kachel te stoken.
Als je een houtkachel van de bouwmarkt ziet branden, dan weet je direct dat het foute boel is.
Vaak hebben ze primaire luchttoevoer naar de verbrandingskamer. Geen secundaire en al helemaal geen tertiaire luchttoevoer als naverbranding.
Gemaakt van te dun plaatstaal, ze trekken krom en gaan daardoor onvolledig verbranden door ongecontroleerde hoeveelheid luchttoevoer naar de verbranding. Voor een paar honderd euro kun je geen goede kachels maken.

@unezra Met een Jøtul heb je gewoon een perfecte kachel. Ik heb een Morsø, kost ongeveer hetzelfde.
De prijs zegt niet alles natuurlijk, maar het zijn kachels waar over nagedacht is. Rendement is hoog en uitstoot minimaal.
Houtvreters van de Karwei zijn gewoon rommel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Oxellaar schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 18:54:
[...]
Als je een houtkachel van de bouwmarkt ziet branden, dan weet je direct dat het foute boel is.
Vaak hebben ze primaire luchttoevoer naar de verbrandingskamer. Geen secundaire en al helemaal geen tertiaire luchttoevoer als naverbranding.
Gemaakt van te dun plaatstaal, ze trekken krom en gaan daardoor onvolledig verbranden door ongecontroleerde hoeveelheid luchttoevoer naar de verbranding. Voor een paar honderd euro kun je geen goede kachels maken.

@unezra Met een Jøtul heb je gewoon een perfecte kachel. Ik heb een Morsø, kost ongeveer hetzelfde.
De prijs zegt niet alles natuurlijk, maar het zijn kachels waar over nagedacht is. Rendement is hoog en uitstoot minimaal.
Houtvreters van de Karwei zijn gewoon rommel.
Ik vind het wel mooi om te zien dat ondanks dat zo'n kachel volledig passief is (er zitten geen bewegende delen in), toch wel serieus ontworpen is. In het begin roet 'ie wat, als 'ie goed warm is brand dat allemaal weg en zie je dat 'ie beter gaag branden. Daarna is het spelen met de luchttoevoer om 'm optimaal te laten branden.

Het is écht een product waar ze goed hebben nagedacht over het milieu, de uitstoot, etc. Zo'n kachel ziet er prachtig uit (in the end is het als 'ie uit staat een nogal opvallend meubelstuk dus het uiterlijk vind ik persoonlijk heel belangrijk), maar het is veel meer dan dat.

Weegt ook iets van 115Kg volgens de handleiding en bestaat voor het overgrote deel uit gietijzer.

Ik ben wel benieuwd waar het heen gaat qua ontwikkeling. Nu wonen wij niet in een stad maar aan de rand van een kleinere plaats. (Rond de 63.000 inwoners.) Wel in regulier bewoond gebied. Rijtjeshuizen dus. Ik hoop echt dat ze niet opeens de wind van een rare kant gaat waaien en ze hier houtstook gaan verbieden. What's next, BBQ en vuurkorven verbieden?

Leven en laten leven. Je woont nu eenmaal in een dichtbevolkt land en je hebt te maken met leefgeluiden en andere zaken. De een vind het fijn om hout te stoken, de ander maakt graag muziek. (Weer een ander heeft kinderen en die zijn ook niet bepaald geluidloos.) Zolang we met zijn allen een beetje tolerant blijven is er weinig aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Er zijn hier duidelijk wat mensen met meer kennis dan mezelve. Bij de aankoop van ons huis zat er een cassette in van Bodart & Gonay. Kan iemand me zeggen of ik kan zien of die nog in goede staat is? Zijn er zaken waar ik op moet letten? Ik heb er intussen al 2 winters mee gestookt, er komt geen rook in de living :P dus een ramp is het niet. Ik zie wel dat hij hier en daar wat kromgetrokken is. Een primaire plaat, waar de vlammen direct op slaan is het meest kromgetrokken.
Vorig jaar heb ik de ventilatoren volledig eruitgehaald en zo goed als mogelijk ontstoft/onderhouden. Buiten wat gepiep bij opstart doen die het nog goed.
En of dit een reputabel merk is?
(ding is wss 32 jaar oud maar werd weinig gebruikt door vorige eigenaars)

[ Voor 5% gewijzigd door Joindry op 24-10-2018 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Joindry Volgens mij krijgt het topic nu wel een andere wending....Van houtstook verbieden, naar vragen over de houtkachel :9

Maar ik zou advies inwinnen bij een erkende dealer van Bodart & Gonay. Misschien zijn er bekende (zwakke) punten waar naar gekeken moet worden door een specialist.

[ Voor 4% gewijzigd door Oxellaar op 24-10-2018 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Oxellaar schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 21:19:
@Joindry Volgens mij krijgt het topic nu wel een andere wending....Van houtstook verbieden, naar vragen over de houtkachel :9

Maar ik zou advies inwinnen bij een erkende dealer van Bodart & Gonay. Misschien zijn er bekende (zwakke) punten waar naar gekeken moet worden door een specialist.
Laten we het een vertakking noemen?
Ik wil eigenlijk gewoon zeker zijn dat ik zo goed mogelijk verbrand en dat ik het veilig doe.
Het hele topic lijkt mij eerlijkgezegd wat uit te draaien op:"verbieden is nogal draconisch, maar de nood aan een kwaliteitsmerk is wel duidelijk merkbaar. Eens een deftig kwaliteitsmerk bestaat kunnen we overgaan tot het stellen van (minimale) normen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:38
Lijkt mij dat je goed voor laten lichten en niet voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten al een hoop helpen bij het voorkomen/mininaliseren van overlast. Ik heb ook geïnvesteerd in een goede, moderne kachel (Nestor Martin R23, het zijn niet alleen de Scandinaviërs ;-) ) en schaf goed droog hout aan. In combinatie met goed stoken en de kachel niet smoren geeft dat geen stank- en rookoverlast.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Joindry schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 19:53:
Er zijn hier duidelijk wat mensen met meer kennis dan mezelve. Bij de aankoop van ons huis zat er een cassette in van Bodart & Gonay. Kan iemand me zeggen of ik kan zien of die nog in goede staat is? Zijn er zaken waar ik op moet letten? Ik heb er intussen al 2 winters mee gestookt, er komt geen rook in de living :P dus een ramp is het niet. Ik zie wel dat hij hier en daar wat kromgetrokken is. Een primaire plaat, waar de vlammen direct op slaan is het meest kromgetrokken.
Vorig jaar heb ik de ventilatoren volledig eruitgehaald en zo goed als mogelijk ontstoft/onderhouden. Buiten wat gepiep bij opstart doen die het nog goed.
Ervaringen openhaardhout
:Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Joindry schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 19:53:
Eerst even horen bij de ruime buurt wat ze vinden van je plannen om de kachel te gaan gebruiken. Bij weerstand, niet stoken of goede afspraken maken en het houden bij een paar avonden per jaar voor de gezelligheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

Admiral Freebee schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 07:54:
[...]
Eerst even horen bij de ruime buurt wat ze vinden van je plannen om de kachel te gaan gebruiken. Bij weerstand, niet stoken of goede afspraken maken en het houden bij een paar avonden per jaar voor de gezelligheid.
Waarom informeren bij de buurt? Ik snap dat je rekening met elkaar moet houden, maar ik vind ook dat je binnen grenzen dingen gewoon moet kunnen doen.

Niemand overlegd toch of 'ie op zondag om 13:00u het gras mag maaien of op maandagavond on 19:00u in de tuin een beetje mag jammen? Waarom zou je dan wel overleggen over of je een kachel mag gaan gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
unezra schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 08:41:
[...]

Waarom informeren bij de buurt? Ik snap dat je rekening met elkaar moet houden, maar ik vind ook dat je binnen grenzen dingen gewoon moet kunnen doen.

Niemand overlegd toch of 'ie op zondag om 13:00u het gras mag maaien of op maandagavond on 19:00u in de tuin een beetje mag jammen? Waarom zou je dan wel overleggen over of je een kachel mag gaan gebruiken?
Omdat een kachel stoken meerdere uren per dag elke dag overlast en veel lokale vervuiling geeft.

Ik woonde vroeger op een appartement. De eerste buren hielden meerdere keren per week een feestje tot de vroege uurtjes. De jongedame die erna kwam wonen hield een paar keer per jaar een feestje en kwam dat op voorhand even melden. Raad eens welke feestjes de rest van het gebouw overlast vond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Admiral Freebee schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 08:57:
[...]
Omdat een kachel stoken meerdere uren per dag elke dag overlast en veel lokale vervuiling geeft.
Dat is dus volledig subjectief. Persoonlijk vind ik het totaal niet erg als ik 's avonds de straat in loop en ik ruik houtvuur. Daarbij stinkt een goed gestookte kachel nauwelijks. Bij het opstarten even maar dat is na 15 minuten wel klaar.

De een vind het stinken, de ander prettig ruiken. Voor de een is het overlast, voor de ander totaal niet.
Ik woonde vroeger op een appartement. De eerste buren hielden meerdere keren per week een feestje tot de vroege uurtjes. De jongedame die erna kwam wonen hield een paar keer per jaar een feestje en kwam dat op voorhand even melden. Raad eens welke feestjes de rest van het gebouw overlast vond?
Ik zet niet voor niets tijdstippen bij mijn voorbeelen. :) Iemand die midden in de nacht de kantenmaaier uit de schuur trekt veroorzaakt overlast, doe je dat op zondag om 13:00u is exact het zelfde geluid opeens geen overlast meer.

Houtstook vind ik persoonlijk meer te vergelijken en zelfs een heel stuk minder vervelend met een grasmaaier op zondagmiddag, dan een OENKEBOENKE feestje in de vroege uren.

Kortom, ja, als je tot in de vroege uren een feestje wil geven is het netjes dat even te melden. (Hangt een beetje van de buurt af, hier zijn we redelijk op onszelf en gebeurt zoiets misschien 3x per jaar. Niemand die het meld, of er over geklaagd word weet ik niet. Ik vermoed van niet.)

Daarbij, je gaat in een wijk wonen waar je allemaal schoorstenen ziet. Zou het dan niet logisch zijn dat daar ook actief gestookt word? Daar over klagen is een beetje als onder de rook van Schiphol gaan wonen en dan gaan klagen over geluidsoverlast...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
@unezra ik heb bouwgrond gekocht in een relatief nieuwe wijk zonder schoorstenen. Een jaar later staan er toch alweer een aantal pijpen te blinken dus dat is ook geen garantie.

Je zegt zelf te weten dat er mensen zijn die het vinden stinken maar je trekt het je niet aan want jij vindt het zelf niet stinken. Weinig inlevingsvermogen dus.

Je hebt wel gelijk dat een moderne goed gestookte kachel slechts kort overlast geeft en minder vervuilt. Dan vind ik het ook niet erg. Helaas stoken de meeste mensen niet correct en wordt het een probleem voor heel de buurt of toch voor de mensen die de geur niet een halve dag in huis willen hebben via hun mechanische ventilatie.

[ Voor 10% gewijzigd door Admiral Freebee op 25-10-2018 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Admiral Freebee schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:15:
@unezra ik heb bouwgrond gekocht in een relatief nieuwe wijk zonder schoorstenen. Een jaar later staan er toch alweer een aantal pijpen te blinken dus dat is ook geen garantie.

Je zegt zelf te weten dat er mensen zijn die het vinden stinken maar je trekt het je niet aan want jij vindt het zelf niet stinken. Weinig inlevingsvermogen dus.
Dat heeft niets met inlevingsvermogen te maken. Ik woon in een reguliere woonwijk en daar merk je nu eenmaal dat er anderen wonen. Dus kies ik er voor mezelf zo min mogelijk te storen aan zaken waar ik "last" van heb, maar doe ik ook niet moeilijk over dingen waar anderen "last" van kunnen hebben. (Of beter gezegd, dingen die anderen kunnen merken. Of ze er last van hebben is subjectief en zal van persoon tot persoon verschillen.)

Op tijstippen word hier in de buurt muziek gemaakt, het gras gemaaid, bomen gesnoeid, hout gehakt, geBBQ't, een feestje gegeven, een sportwedstrijd gespeeld, een vuurkorf aangstoken en een kachel of open haard gestookt.

Moet ik nu gaan klagen bij de plaatselijke voetbalvereniging dat ze wel eens om 's avons 9 uur een wedstrijd hebben of een feestje geven? Die sportvelden liggen hier al even.

Ik hou wel van die levendigheid, geen steriele buurt waar je een speld kunt laten vallen en meteen een klacht hebt dat je herrie maakt.

Vind het ook wel prettig. Ik hoef me op mijn beurt geen zorgen te maken over of ik uberhaupt wel muziek kan maken. Al hou ik uiteraard wel rekening met het tijdstip. Tussen 20:00u en 08:00u speel ik in principe niet, op zaterdag en zondag tel ik daar in de ochtend nog minimaal 1-2 uur bij op. (That is, buiten die tijden ga ik boven zitten, maar laat ik mijn piano & accordeon met rust en gaan de speaker uit of héél zacht en speel ik met mijn koptelefoon op.)

Als je helemaal geen geluid, geur en andere dingen wil hebben moet je in een hutje op de hei gaan wonen, ver weg van alles dat geluid maakt. (En dan ook niet in een bosbouw gebied waar ze op momenten met kettingzagen de productie voor dat jaar naar beneden halen.)
Je hebt wel gelijk dat een moderne goed gestookte kachel slechts kort overlast geeft en minder vervuilt. Dan vind ik het ook niet erg. Helaas stoken de meeste mensen niet correct en wordt het een probleem voor heel de buurt.
Zelfs dat kort moment van overlast is subjectief. Bij het opstarten ruik je het wat meer maar het is echt van persoon tot persoon verschillend of dat gezien word als overlast of niet.

De crux zit hem er vind ik in dat je moet proberen eventuele overlast te beperken. Dus goed en modern stoken. Dan nog kan het eens mis gaan, een blok dat toch wat rookt en stinkt, net wat vochtig bleek, vermolmd is, etc. Heb je ook even een paar minuten rook uit je schoorsteen.

Meteen een boete zoals eerder gesuggereerd lijkt me ook wat heftig. Ik zou het eerder in bewustwording en voorlichting zoeken. Mensen leren goed te stoken, voorlichting geven hoe dat te doen.

Maar ook dan, als iemand toch eens een keer de vuurkorf aan wil doen in de tuin en dat ruik je wat, och, doe je het raam dicht en klaar. Zolang dat niet iedere dag is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
unezra schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:30:
[...]
Zolang dat niet iedere dag is. :)
Exact wat ik bedoel :p

Het raam toedoen is niet zo erg maar in een nieuwbouwwoning is 24/7 mechanische ventilatie verplicht en gewenst dus je kan het niet buiten sluiten. Voor die paar keer wil ik gerust de ventilatie uitschakelen of het even uitzitten maar niet het hele stookseizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Admiral Freebee schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:40:
[...]

Exact wat ik bedoel :p

Het raam toedoen is niet zo erg maar in een nieuwbouwwoning is 24/7 mechanische ventilatie verplicht en gewenst dus je kan het niet buiten sluiten. Voor die paar keer wil ik gerust de ventilatie uitschakelen of het even uitzitten maar niet het hele stookseizoen.
Wij hebben een wat oudere woning (core is uit 1958 en daarna is 'ie in 3 of 4 delen uitgebouwd/vergroot).

Geen mechanische ventilatie maar wel vrijwel altijd de passieve ventilatie (roosters, ramen op een kier) open op meerdere plekken. Het is hooguit in de slaapkamer dat er momenten zijn waarop we het raam even dicht doen. Liefst zo min mogelijk, we willen juist 's nachts frisse lucht naar binnen.

Maar zoals gezegd, ik vind het een kwestie van leven en laten leven. Tolerantie is een groot goed. Diverse buren kinderen, ik heb een piano, accordeon, keyboard stack en een houtkachel. Natuurlijk merk je iets van elkaar, maar hell, het is een rijtjeshuis in een gemengde woonwijk. (Nogal divers qua leeftijd, van jonge gezinnen tot gepensioneerden die hier al hun halve leven wonen. Veel stellen, een enkele alleenstaande.) :) Je merkt van elkaar dat je er woont en persoonlijk vind ik dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
De branche denk mee ( en aan de portemonnaie uiteraard) https://www.nu.nl/onderne...ijnstofnorm-invoeren.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Ik vind dat een heel goed initiatief. Zeker ook omdat het sentiment nu vrij negatief is.

Hoop ook dat het afvangen van fijnstof een vlucht gaat krijgen. Zou het helemaal niet erg vinden op termijn nog eens €1000 te moeten investeren in een goed filter in mijn rookkanaal als ik daarmee mensen minder overlast bezorg.

Het negatief sentiment vind ik wel lastig.

Dat het meedenken van de branche deels gevoed word door hun kans op inkomstenderving is helemaal niet erg. Dat is niet zelden een *prima* incentive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@unezra ben het helemaal met je eens. Zo’n oproep kan prima werken en uiteindelijk heb je niets aan een markt waarin de aller aller goedkoopste troep het meest verkocht wordt. Een beetje normering kan zeker geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Laten ze eerst die stinkdieselauto's maar van de Europese wegen halen en een algemeen tabaksrookverbod invoeren en handhaven.
Die diesels worden massaal naar Afrika verkocht, want slopen levert geen geld op.
We hebben al Sahara stof in NL, dus dan komt de fijnstof ook gewoon van de buren weer in NL terecht.

NL en beleid dat werkt....................
Vergeet het maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@Vuiltje whataboutism, kent u die term?
Er is altijd een ander probleem, dus niets doen is oké?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Daar weet ik van.
Maar vertel eens wat het aan de vervuiling verandert als vuile diesels massaal naar buiten de landsgrenzen worden verplaatst.
Een vergelijkbaar punt: de groenen willen kolen en gascentrales sluiten in NL want CO2 uitstoot moet verminderen. Centrales dicht: ons straatje is schoon.

Dat we dan veel vuilere stroom uit D halen interesseert ze niet.
Dat beleid wilde ik onder de aandacht brengen.

Verder heb ik panelen op mijn dak (zonder subsidie/btw terug) en heb ik na een jaar nul op de meter, heb geen gas meer in huis.
Dus ik ben niet alleen maar naar een ander aan het wijzen.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

En weer ontopic vanaf nu graag :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Vuiltje schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 09:51:
Daar weet ik van.
Maar vertel eens wat het aan de vervuiling verandert als vuile diesels massaal naar buiten de landsgrenzen worden verplaatst.
Een vergelijkbaar punt: de groenen willen kolen en gascentrales sluiten in NL want CO2 uitstoot moet verminderen. Centrales dicht: ons straatje is schoon.

Dat we dan veel vuilere stroom uit D halen interesseert ze niet.
Dat beleid wilde ik onder de aandacht brengen.

Verder heb ik panelen op mijn dak (zonder subsidie/btw terug) en heb ik na een jaar nul op de meter, heb geen gas meer in huis.
Dus ik ben niet alleen maar naar een ander aan het wijzen.......
Het draait voor een groot deel over het verschil tussen lokale en globale vervuiling. Een grote hoeveelheid dieselwagens in een stad of op een drukke weg veroorzaakt veel schadelijke vervuiling voor de bewoners daar. Een deel van die vervuiling waait uiteraard ook naar andere gebieden maar een aantal schadelijke stoffen heeft vooral negatieve effecten dicht bij de bron. Er is ook vervuiling die bijdraagt aan negatieve gevolgen op globale schaal. Een bekend voorbeeld is co2 natuurlijk. Als we enkel daar op focussen zijn dieselwagens nog niet zo slecht en houtkachels wellicht ook niet afhankelijk van hoe het hout werd getransporteerd.

Maar de lokale vervuiling van houtkachels is enorm tegenover andere bronnen. En de buurtbewoners van iemand met een houtkachel zullen liever hebben dat de lokale vervuiling elders gebeurt. Ik heb ook liever buren met een warmtepomp die draait op stroom uit Duitse bruinkoolcentrales dan buren die stoken met lokaal gehakt hout. Ik kan me voorstellen dat je daar anders over denkt indien je dorp wordt gesloopt om de bruinkoolmijn te vergroten.

Wat ik veel liever heb is dat die stroom uit duurzaamere bronnen komt. Maar niet uit een kachelpijp naast mij. Dat is misschien hypocriet maar jij rijdt wellicht ook met een auto maar wil ook niet naast de snelweg wonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Admiral Freebee schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 11:53:
[...]
Maar de lokale vervuiling van houtkachels is enorm tegenover andere bronnen. En de buurtbewoners van iemand met een houtkachel zullen liever hebben dat de lokale vervuiling elders gebeurt.
Warmtepompen hebben weer een ander probleem: Geluidsoverlast.
Correct me if I'm wrong maar volgens mij genereren die dingen best wat herrie. Ook niet ideaal.

(Los van dat ze vooralsnog niet voor ieder huis geschikt lijken te zijn. Wat ik begreep is dat ze enkel echt goed werken als je huis optimaal geïsoleerd is en dat is én niet altijd mogelijk én niet altijd wenselijk én retrofit behoorlijk prijzig.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:59
Wel een interessant onderwerp. Onze buren hebben gelukkig geen houtkachel maar stoken vaak zomers een vuurtje in een soort oventje onder een overkapping. De afvoer hiervan komt uit op gelijke hoogte van ons slaapkamer raam op ongeveer 10-15m afstand. Binnen 5 minuten dat dat ding aangaat begin je het al te ruiken, binnen een uurtje is letterlijk het hele huis vergeven van die brandlucht.

Ook wij hebben mechanische ventilatie (wtw-unit) welke ik lager kan zetten, maar om nou elke keer alle ramen te sluiten en de ventilatie uit omdat de buren willen stoken lijkt me niet echt de bedoeling. Gelukkig doen ze dit max 1-2x per maand en alleen in de zomer, maar ik snap volledig dat je er gek van kan worden als dit heel de winter zo gaat. Los van de vervuiling vind ik het redelijk asociaal als je buren er zoveel last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Electromonkey schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 12:08:
Wel een interessant onderwerp. Onze buren stoken vaak zomers een vuurtje in een soort oventje onder een overkapping.
De regels in the UK:

https://www.gov.uk/smoke-control-area-rules

Heel wat anders dan het "beleid" in NL over "overlast".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:38
Vuiltje schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 12:11:
[...]

De regels in the UK:

https://www.gov.uk/smoke-control-area-rules

Heel wat anders dan het "beleid" in NL over "overlast".
Komt op hetzelfde neer: Goede kachel, droog hout (of de juiste andere brandstof) en je kunt gewoon stoken. Dit voorkomt geen overlast door slecht stoken

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
Wel degelijk verschil, hier heb je niet eens op papier dat je een boete kunt krijgen.
Stoken is daar zelfs in milieuzones niet verboden, maar als je rook veroorzaakt............

Ik heb een kennis die reed met een stoomvrachtwagen door Engeland en maakte dus een damppluim, want gebruikte stoom gaat net als bij een locomotief door de pijp.
Was er daar zo'n handhaver/boa die hem een bon gaf wegens roken..........
Dat gaat dus voor het gerecht komen, want waterdamp is geen rook en boa's hebben nu eenmaal altijd gelijk, dus uitleggen had ter plaatse geen zin.

Ik ruik mijn buren ook wel eens, maar vind dat niet hinderlijk.
Maar als ze zo roken dat heel de straat mistig is (wat wel hinderlijk is) zouden die met de regels zoals nu in de UK, gewoon op de bon gaan. DAT ontbreekt in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Vuiltje Die stoom, hoe werd die opgewekt?
Ik denk met kolen, hout, of was het elektronisch?
Ik denk dat er wel degelijk rook bij de stoom zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Ik heb het teruggezocht.
Het was niet eens afgewerkte stoom.
Ze stonden stil, rookloos en de veiligheid klapte open.............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Vuiltje dat vroeg ik niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Dat klopt, maar je beweerde wel meteen dat er tussen de stoom wel degelijk rook zat...............
Wanneer je aan het rijden bent kan het zijn dat er wat rook meekomt met de afgewerkte stoom.

Volgens mij waren ze in de pub toen de veiligheid er uit ging, dan heb je er al enige tijd geen vuur meer in en rook is dan uitgesloten.
Een boa ziet dan en wolk stoom en denkt (voor zover je dat kan dan als boa) dan dat het rook is.
Zoals ik al schreef was de man daar 100% van overtuigd en niet voor rede vatbaar.

[ Voor 21% gewijzigd door Vuiltje op 26-10-2018 18:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:07

JdM

Humbled

Electromonkey schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 12:08:
Wel een interessant onderwerp. Onze buren hebben gelukkig geen houtkachel maar stoken vaak zomers een vuurtje in een soort oventje onder een overkapping. De afvoer hiervan komt uit op gelijke hoogte van ons slaapkamer raam op ongeveer 10-15m afstand. Binnen 5 minuten dat dat ding aangaat begin je het al te ruiken, binnen een uurtje is letterlijk het hele huis vergeven van die brandlucht.

Ook wij hebben mechanische ventilatie (wtw-unit) welke ik lager kan zetten, maar om nou elke keer alle ramen te sluiten en de ventilatie uit omdat de buren willen stoken lijkt me niet echt de bedoeling. Gelukkig doen ze dit max 1-2x per maand en alleen in de zomer, maar ik snap volledig dat je er gek van kan worden als dit heel de winter zo gaat. Los van de vervuiling vind ik het redelijk asociaal als je buren er zoveel last van hebben.
In mijn optiek is juist dit gedeelte wat jij beschrijft voor verheldering vatbaar, ik wil je post overigens niet bagatelliseren, want de last die je ervaart kan ik me heel goed voorstellen.
Laat ik me eerst even voorstellen, want ik ben pro-houtstook omdat ik een houthaard heb: dat is mijn uitgangspunt :Y) .

Echter: De overlast die genoemd wordt en in mijn ogen terecht is, is gebaseerd op vooral geuroverlast en uitstoot van veel schadelijke stoffen. Deze ellende komt uit een vuurkorf, of aftands (lees, afgekeurd in bijv. Dld/Be en voor de handel naar NL gebracht) tuinkacheltje, de verbranding hiervan is vaak enorm slecht. Er is vaak teveel zuurstof bij (net als bij een vuurkorf) en de verbranding ook veelal onvolledig en doordat er wordt gestookt met hout van de benzinepomp/bouwmarkt, is er vaak meer rook door het vochtpercentage in het hout.
Dat staat echt in geen vergelijk tot een fatsoenlijke hoog rendementshaard waarin ook goed hout gestookt wordt. Laat ik die nou net 1 hebben :P

@unezra zei het volgens mij ook al: Ik zou het prima vinden als ik met mijn HR kachel de opdracht krijg om een roetfilter te plaatsen in mijn schoorsteen, om de fijnstof verder te beperken, een investering is mij dat wel waard en mijn vrouw heeft astma dus die heeft er dan ook baat bij (alhoewel ze nooit last heeft van ons eigen stookgedrag, of het soms minder goede stookgedrag van enkele buren).
Wat ik storend vind, is het anti stook sentiment wat soms wordt neergezet en dat iedere houtstoker in de wijk maar gewoon ermee op moet houden en zich vooral schuldig moet voelen dat hij er zo'n puinhoop van maakt.
Zolang er geen regelgeving is, wordt er zonder mogelijkheden tot dwingende verandering dan inderdaad door een groep slecht en schadelijk gestookt, de gehele topictitel "houtstook in steden verbieden?" gaat mij echt veel te ver en ik pleit daarom ook eerder voor regelgeving, handhaving en bepaalde minimale stookeisen die zijn vastgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Vuiltje wat ik bedoel te zeggen.... Je kunt geen stoom maken zonder een enorme bonk energie.
Dus vandaar de vraag, waar kwam de energie vandaan om stoom op te wekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Precies dat @JdM.

Prima als er wet- en regelgeving komt. Houtstook is in verreweg de meeste gevallen luxe in Nederland en ik wil best investeren in minder overlast. Zelfs als ik vind dat het voor een gedeelte gezeur is, wil ik met plezier aanpassingen verrichten.

Maar het negatief sentiment, daar stoor ik me aan. Onze open haard zal best op momenten flink gestonken hebben maar hadden we in de wintermaanden misschien 1x per maand aan. Onze gloednieuwe kachel willen we veel vaker stoken (ik ga 'm zo ook aan doen, omdat het kan). Ik zou het echt heel jammer vinden als dat verboden word, terwijl zo'n kachel compleet onvergelijkbaar is met een hout zuipende rokende haard.

En een vuurkorf? Och, op een lange zomeravond vind ik dat ook heel gezellig. Zolang ik dat niet iedere week doe, vind ik dat mensen niet moeten zeuren. Ga dan ergens op de hei wonen. Als ik door het Open Lucht Museum wandel hebben ze daar in de winter ook overal tonnen met brandend houd, de meeste mensen vinden dat gezellig en knus. Waarom zou ik dan in mijn tuin niet eens een vuurkorf aan mogen doen en is het dan opeens overlast?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vuiltje
unezra schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 19:02:

vind ik dat mensen niet moeten zeuren.
Dat moet er dus veranderen.
"De ander moet alles maar tolereren, anders moet je maar op de hei gaan wonen."

In een artikel van Elsevier stond iets als
"veel mensen maken veel kapot, weinig mensen maken minder kapot".

Daarin kan je duidelijk lezen dat het land te vol is om zomaar opmerkingen als ""vind ik dat mensen niet moeten zeuren"" te plaatsen.
Je kan ook denken, "je kan het niet maken om voor jouw plezier een hele straat uit te roken".
De ene week is het de korf van nummer 1, de andere week die van nummer 2 de week erop die van nummer 3, de week erna is nummer 4 aan het stoken.
Je zou maar op nummer 5 wonen, zit je wel heel de maand in de stank van de ander.(die vindt dat alles moet kunnen omdat hij maar 1 keer per maand stookt.)

Ga lekker op de hei wonen en ga daar de zaak uitroken met je vuurkorf. Je kan ook een terraskachel gebruiken op gas als je in een woonwijk zit.

Is het duidelijk? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Vuiltje schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 20:01:
[...]
Dat moet er dus veranderen.
"De ander moet alles maar tolereren, anders moet je maar op de hei gaan wonen."
Mijn probleem is dat ik vind dat we veel te intolerant zijn in Nederland en zoiets als dit, is daar een duidelijk voorbeeld van. "Houtstook stinkt, dus het moet verboden worden."

Nee. Sommige mensen vinden houtstook stinken, anderen niet. Daarbij ruik je moderne en goede houtstook veel minder. Maar gaat er eens een vuurkorf aan, och, tjee, gezellig, mensen hebben plezier in hun tuin met een biertje, wat muziek en een vuurkorf.

Je kunt je daar enorm aan gaan ergeren, of je denkt "fijn dat ze een leuke avond hebben" en je draait je nog een keer om, doet eens oordopjes in of staat een heel enkele keer 's ochtends wat moe op en een dag later ben je het weer vergeten.

Een aantal van onze buren hebben kinderen, die maken ook wel eens 's nachts herrie. Moet ik om 2 uur 's nachts gaan aanbellen omdat er een kind jankt en ik daar wakker van word? Tuurlijk, ook dan denk je wel eens "potver, kan het kind niet stil zijn", maar je denkt ook "kind had vast een nachtmerrie, ik hoop dat ze 'm goed troosten", ligt een half uurtje wakker en klaar. Op hun beurt hoor ik geen geklaag als ik muziek maak en op die manier houden we de buurt met zijn allen prettig.
In een artikel van Elsevier stond iets als
"veel mensen maken veel kapot, weinig mensen maken minder kapot".

Daarin kan je duidelijk lezen dat het land te vol is om zomaar opmerkingen als ""vind ik dat mensen niet moeten zeuren"" te plaatsen.
Je kan ook denken, "je kan het niet maken om voor jouw plezier een hele straat uit te roken".
De ene week is het de korf van nummer 1, de andere week die van nummer 2 de week erop die van nummer 3, de week erna is nummer 4 aan het stoken.
Je zou maar op nummer 5 wonen, zit je wel heel de maand in de stank van de ander.(die vindt dat alles moet kunnen omdat hij maar 1 keer per maand stookt.)

Ga lekker op de hei wonen en ga daar de zaak uitroken met je vuurkorf. Je kan ook een terraskachel gebruiken op gas als je in een woonwijk zit.

Is het duidelijk? :)
Zie boven. :)

Een terraskachel is een heel stuk minder gezellig dan een vuurkorf en voor zover ik begrepen heb evengoed belachelijk vervuilend.

Een terraskachel is zuiver functioneel, een vuurkorf ook, maar heeft ook de gezelligheid van een vuurkorf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
. . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:07

JdM

Humbled

unezra schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 20:24:
[...]

Mijn probleem is dat ik vind dat we veel te intolerant zijn in Nederland en zoiets als dit, is daar een duidelijk voorbeeld van. "Houtstook stinkt, dus het moet verboden worden."

[...].
Iedereen heeft recht op een koekje van eigen deeg B)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:31
@unezra, tja wat is gezelligheid? Voor de een is dat een kop thee en een goed gesprek. Voor een ander is dat een vuurkorf, een peuk, een bak bier en harde muziek. Voor weer een ander een willekeurige combinatie van het voorgaande.

Gezelligheid houdt voor mij op, als ik overlast bezorg aan mijn buren. Als mijn buren 3 dagen per week hun huis niet kunnen ventileren, bezorg ik overlast. Zelfs als ik maar 1 van die 3 dagen die vuurkorf aan maak (en andere buren die andere 2 keer), stop ik met stoken. Dan ervaren ze in ieder geval 1 dag vaker geen overlast.

[ Voor 9% gewijzigd door Joris748 op 27-10-2018 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Joris748 schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 10:22:
@unezra, tja wat is gezelligheid? Voor de een is dat een kop thee en een goed gesprek. Voor een ander is dat een vuurkorf, een peuk, een bak bier en harde muziek. Voor weer een ander een willekeurige combinatie van het voorgaande.

Gezelligheid houdt voor mij op, als ik overlast bezorg aan mijn buren. Als mijn buren 3 dagen per week hun huis niet kunnen ventileren, bezorg ik overlast. Zelfs als ik maar 1 van die 3 dagen die vuurkorf aan maak, stop ik met stoken. Ik ga dan niet wachten tot de andere stokers hun gedrag veranderen.
De crux zit hem hier in "wat is overlast". Dat is voor iedereen anders.
Ik speel bijvoorbeeld piano, dat kunnen de buren absoluut horen. Ook heb ik boven nog wat instrumenten staan waar niet in alle gevallen een koptelefoon in kan. (En met koptelefoon spelen is lang niet altijd fijn.)

Één buurman maakt ook muziek, in de zomer zit 'ie soms ook om 11 uur 's avonds nog wat te jammen met vrienden. Dat horen we en natuurlijk zijn er wel eens momenten dat we denken "joh, we willen slapen".

Moet ik mijn piano en andere instrumenten maar weg doen omdat de buren het kunnen horen en ik écht niet de nieuwe Mozart ben? Moet de buurman stoppen met jammen in zijn tuin, omdat het een enkele keer niet goed klinkt of het tijdstip voor ons minder handig is?

Moeten de buren maar geen kinderen nemen omdat het gebeurt dat we 's nachts wakker worden omdat een kind een nachtmerrie heeft of om andere reden niet lekker is en brullend wakker word?
Ik vind van niet.

Natuurlijk hou je rekening met elkaar. Ik ga niet om 12 uur 's nachts piano spelen en steek mijn vuurkorf niet iedere dag aan. Als ik de kantentrimmer pak of hout ga hakken kijk ik ook hoe laat het is en plan ik dat een beetje zodat het niet op een tijdstip is dat mensen er al te veel aanstoot aan kunnen nemen. Yet, stel dat er net iemand 3 huizen verderop nachtdienst heeft en ik ga om 3 uur 's middags hout hakken, veroorzaakt dat óók overlast. Voor die persoon. Die persoon zou liefst hebben dat ik om 1 uur 's nachts hout ga hakken, de rest van de buurt niet.

Daarom vind ik tolerantie zo belangrijk. Houtstook is niet per definitie overlast en áls het al een keer als overlast word gezien, och, denk je "meh, stinkt" en je gaat door met je leven zonder er verder al te veel aandacht aan te besteden. Net als die andere voorbeelden die ik noemde. Ik zou echt kriegel worden als de buren zouden eisen dat ik alleen op heel selectieve uren piano speel en alleen als ik in hun ogen mooie muziek maak. (What's next, dat ik op mijn beurt vraag hun kind niet 's nachts te laten huilen?)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vuiltje
Heel apart.
Maar het druipt er vanaf.

JIJ bent een overlast veroorzaker en je hoopt dat de buren er niet over gaan klagen, door zelf maar niets van hun foute gedrag te zeggen...............................

Lekker egoïstisch.
Verkeerde vergelijkingen aandragen is ook een kenmerk.
Dat een kind midden in de nacht jankt is echt niet vergelijkbaar met het niet voor 9 uur 's avonds klaar zijn met piano spelen of op trommels slaan.
Jammer hoor.
MEN moet niet toleranter worden, MEN moet het besef krijgen dat veel gedrag anderen stoort. DAT gedrag moet je dan aanpassen.

[ Voor 42% gewijzigd door Vuiltje op 27-10-2018 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 10:03

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Dus hij mag nooit meer piano spelen omdat iemand zich daaraan zou kunnen storen?

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Dat schrijf ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-07 10:59
Ben net verhuisd en buren klaagden ook over vorige bewoners die vaak liepen te stoken. Gelukkig voor hun heb ik ook een hekel aan haarden dus heb het eruit gesloopt. Ze waren erg blij :)

Nu kan ik wat vaker de BBQ aangooien >:)

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-07 10:56
Vuiltje schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 10:54:
Heel apart.

JIJ bent een overlast veroorzaker en je hoopt dat de buren er niet over gaan klagen, door zelf maar niets van hun foute gedrag te zeggen...............................

Lekker egoïstisch.
Dat een kind midden in de nacht jankt is echt niet vergelijkbaar met het niet voor 9 uur 's avonds klaar zijn met piano spelen of op trommels slaan.
Jammer hoor.
MEN moet niet toleranter worden, MEN moet het besef krijgen dat veel gedrag anderen stoort. DAT gedrag moet je dan aanpassen.
Dat ben ik niet met je eens. Ik denk dat veel "overlast" komt door gebrek aan tolerantie en oogkleppen (c.q. egomisme). De ik maatschappij is wel heel erg aanwezig tegenwoordig en alles is zowat overlast. Mensen kijken alleen nog maar vanuit hun eigen beeld, kijk maar naar je eigen opmerking over een kind midden in de nacht. Mag ik daar zelf dan ook nog wat vinden of bepaal jij wat ik ervan moet vinden.... Hier in NL wonen we zo dicht op elkaar dat we per definitie overlast gaan ervaren, hoe je er mee omgaat bepaald hoe de samenlevening er uit ziet.

Jou manier van communiceren in dit bericht werkt mi in ieder geval polariserend en maakt elke discussie bij voorbaat onmogenlijk. Dat is de ellende als iedereen stelling neemt, dan gaat er echt niks veranderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:32
Ik vind de vergelijkingen wel erg slecht die gemaakt worden. Het gaat hier niet alleen om overlast maar ook om iets wat (bewezen) slecht is voor je gezondheid. (en dan met name de slechte stokers natuurlijk). Piano spelen of een huilend kind in de avond doet (behalve een wat hoger irritatieniveau) natuurlijk niks met je gezondheid. Uitstoot van auto's, stationair laten draaien, roken in het openbaar, uitstoot van bedrijven hier is allemaal (vrij strenge) regelgeving voor gekomen. Waarom zou dat voor houtstook niet mogen? Dat lijkt mij helemaal niet egoïstisch want niet alleen ik ben ermee geholpen maar hele volksstammen :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
jerh schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 11:39:
[...]
Dat is de ellende als iedereen stelling neemt, dan gaat er echt niks veranderen.
Iedereen (?) zegt dat we allemaal maar meer van een ander moeten accepteren.
Daar mag toch tegenover staan: zorg dat je geen tolerantie van een ander hoeft af te dwingen.
:)
Nederland staat bol van de regeltjes.
Dat komt niet door het zelfregulerende van de mens.

Zorg niet voor overlast en je krijgt geen verbod.
Verkondig dat anderen maar toleranter moeten zijn omdat jij graag overlast veroorzaakt en je krijgt vanzelf een verbod.
Voorbeelden genoeg.
hondenpoep
herrie na 2200 uur
jetscooters en -skis
snelle motorboten
zwemmen in havens en springen van bruggen
te hard rijden
roken
elkaar geen ruimte gunnen op kruispunten

[ Voor 14% gewijzigd door Vuiltje op 27-10-2018 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ik ben gelukkig met buren die af en toe behoorlijk geluid maken, een vuurkorf stoken enz enz...
Want dan kan ik tenminste ook eens iets anders dan "normaal" doen.

Kinderen moeten gewoon een half uurtje op een speelgoedpiano kunnen jengelen, zonder dat iemand daarover gaat klagen. Maar ook volwassenen moeten zoiets kunnen doen.
En ik ben blij dat mijn buren dat snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Jim423 schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 12:04:
Ik vind de vergelijkingen wel erg slecht die gemaakt worden. Het gaat hier niet alleen om overlast maar ook om iets wat (bewezen) slecht is voor je gezondheid. (en dan met name de slechte stokers natuurlijk). Piano spelen of een huilend kind in de avond doet (behalve een wat hoger irritatieniveau) natuurlijk niks met je gezondheid. Uitstoot van auto's, stationair laten draaien, roken in het openbaar, uitstoot van bedrijven hier is allemaal (vrij strenge) regelgeving voor gekomen. Waarom zou dat voor houtstook niet mogen? Dat lijkt mij helemaal niet egoïstisch want niet alleen ik ben ermee geholpen maar hele volksstammen :)
Dat is niet waar.

Gebrekkige nachtrust / slecht slapen is wel degelijk slecht voor je gezondheid. Als de oorzaak daarvan geluidsoverlast is, is geluidsoverlast dus direct te relateren aan schade aan je gezondheid.

Zó off is die vergelijking dus niet.

Qua wet- en regelgeving, daar ben ik helemaal voor. Enkel niet in de vorm van verbieden. Verplicht een kachel of haard die voldoet aan specifieke uitstoot eisen, eis desnoods roetfilters in het rookkanaal. Niets mis met enige regulering en je ziet dat de branche daar al op voorsorteert door energiezuinige kachels te maken die bijvoorbeeld aan naverbranding doen waardoor er veel minder uitstoot is dan met een €10,- Gamma kachel zonder fatsoenlijke luchttoevoer laat staan recirculatie van de verbrandingslucht.

Er is een groot verschil tussen eisen stellen aan de kachel/haard en het compleet verbieden.

Dan nog vind ik dat je op momenten gewoon de BBQ aan moet kunnen doen of een vuurtje moet kunnen stoken in de tuin. Dit topic gaat over houtstook, maar een BBQ rookt in het begin ook als een malle en als 'ie eenmaal goed brand, gaat er vlees op dat je een straat verderop ruikt.
Oxellaar schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 12:46:
Ik ben gelukkig met buren die af en toe behoorlijk geluid maken, een vuurkorf stoken enz enz...
Want dan kan ik tenminste ook eens iets anders dan "normaal" doen.

Kinderen moeten gewoon een half uurtje op een speelgoedpiano kunnen jengelen, zonder dat iemand daarover gaat klagen. Maar ook volwassenen moeten zoiets kunnen doen.
En ik ben blij dat mijn buren dat snappen.
Dat dus. Ik woon in een wijk met jonge gezinnen, oude vrijgezellen en bejaarden. Op diverse momenten van de dag hoor je leefgeluiden. Het ene moment wat meer, het andere moment wat minder.

Als we hier om ieder stukje geluid, geur, rook, whatever de politie gaan bellen of aanbellen dat het minder, zachter, etc, moet ben word het een héél vervelende wijk om te wonen. Het is niet bepaald een wijk waar we de deur bij elkaar plat lopen, het is wél een wijk waar een grote mate van tolerantie heerst en waar we elkaar gewoon laten.

Hiervoor woonden we in een flat. Als ik het in mijn hoofd haalde op zondag één gaatje in de muur te boren stonden de bovenburen voor de deur en hing er de volgende dag een briefje in de portiek dat op zondag klussen in huis niet mag volgens het reglement. Technisch klopt dat, maar f*ck, we werken allebei 40+ uur per week. Zondag is een van de 2 dagen dat je fatsoenlijk kunt klussen. Natuurlijk duw je niet op zondagochtend om 8 uur de boorhamer in de muur, maar even een schilderijtje ophangen rond het middaguur moet gewoon kunnen. (Gelukkig verhuisden die bovenburen na een jaar of wat en kwam er een stel dat gewoon ook wel eens de muziek aan had staan en konden wij op zondag een gaatje boren.)
Vuiltje schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 10:54:
Heel apart.

Lekker egoïstisch.
Jammer hoor.
Persoonlijk vind ik een kind dat midden in de nacht zijn ouders én ons wakker brult heel wat vervelender dan een buurman die om 10 uur 's avonds gitaar speelt in de tuin.

Inderdaad, het is niet vergelijkbaar. Een jankend kind is veel vervelender dan muziek. Voor mij dan.
(Toch zul je mij écht niet bij de buren horen klagen dat hun kind huilt. Kom op. We wonen in een rijtjeshuis. Als ik geen leefgeluiden wil horen, is het aan mij om een hutje ergens in verre binnenlanden te kopen en daar te gaan wonen.)

[ Voor 13% gewijzigd door unezra op 27-10-2018 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
unezra schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 14:47:
Persoonlijk vind ik een kind dat midden in de nacht zijn ouders én ons wakker brult heel wat vervelender dan een buurman die om 10 uur 's avonds gitaar speelt in de tuin.
Die gitaar kies je zelf voor om die tijd, dat huilen vragen de ouders echt niet om. Net zoals ik er niet om vraag om 's avonds rook in de kinderkamers te hebben, maar er ergens in de wijk toch iemand voor kiest om een euro aardgasbelasting uit te sparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
Wat ben ik dan blij dat de meeste huizen rondom mijn huis allemaal nog een houtkachel hebben, en er verder geen Tweakers wonen hier

Ik heb sinds het eind van de ochtend begin van de middag de houtkachel aanstaan, en staat tot op heden mooi rustig te branden
In het begin zal die echt wel wat roken, maar door er rekening mee te houden kan ik hem snel op temperatuur krijgen waardoor er een goede verbranding plaats vind, de binnenkant is vrij snel weer vrij van aanslag door roet en mooi schoon gebrand
Tegelijkertijd is er een aangename warmte in huis, scheelt weer gas wat volgens sommige ook weer slecht is voor het milieu

Ach, het is toch nooit goed, er is altijd wel weer een groep die erover klaagt, leef en laat leven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

RemcoDelft schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 15:03:
[...]
Die gitaar kies je zelf voor om die tijd, dat huilen vragen de ouders echt niet om. Net zoals ik er niet om vraag om 's avonds rook in de kinderkamers te hebben, maar er ergens in de wijk toch iemand voor kiest om een euro aardgasbelasting uit te sparen.
De buren kiezen voor kinderen en een van de eigenschappen van een kind, is dat het huilt. Even heel kort door de bocht: Je kunt er ook voor kiezen geen kinderen te nemen en dús geen overlast te veroorzaken door huilende kinderen.

Kinderen zijn net zo goed een keuze als een muziekinstrument. Misschien wat minder emotioneel beladen, maar kinderen komen niet door de wind en een muziekinstrument zit je ook niet per ongeluk mee opgescheept.

Vind ik dat mensen dus maar geen kinderen moeten nemen omdat ik hoor dat ze bestaan? Hell no. Ieder moet dat voor zich weten, kinderen zijn best leuk en ik stoor me er in de regel niet aan. Ok, ik slaap eens een nacht slecht omdat een kind om wat voor reden dan ook de hele nacht door brult. Brak op staan, schouders ophalen en er verder niet mee bezig zijn.

Op mijn beurt vind ik het ook redelijk dat ik niet meteen de buren op de stoep heb staan als ik eens om half 9 nog muziek maak of uberhaupt de klep van mijn piano open trek, een vuurkorf aan steek, de kachel aan doe, etc.

Dat is dus mijn hele punt. Iedereen veroorzaakt wel op de eoa manier iets dat een ander als overlast kan zien. De kunst is je daar, tenzij het extreem is, niet te zeer aan te ergeren en het gewoon te laten. Het volgende moment ben JIJ diegene die iets veroorzaakt dat een ander als overlast kan zien. Het word een heel vervelende maatschappij als we met zijn allen meteen op de stoep staan of de politie bellen als het voor komt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
unezra schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 15:09:
[...]

De buren kiezen voor kinderen en een van de eigenschappen van een kind, is dat het huilt. Even heel kort door de bocht: Je kunt er ook voor kiezen geen kinderen te nemen en dús geen overlast te veroorzaken door huilende kinderen.

Kinderen zijn net zo goed een keuze als een muziekinstrument. Misschien wat minder emotioneel beladen, maar kinderen komen niet door de wind en een muziekinstrument zit je ook niet per ongeluk mee opgescheept.

Vind ik dat mensen dus maar geen kinderen moeten nemen omdat ik hoor dat ze bestaan? Hell no. Ieder moet dat voor zich weten, kinderen zijn best leuk en ik stoor me er in de regel niet aan. Ok, ik slaap eens een nacht slecht omdat een kind om wat voor reden dan ook de hele nacht door brult. Brak op staan, schouders ophalen en er verder niet mee bezig zijn.

Op mijn beurt vind ik het ook redelijk dat ik niet meteen de buren op de stoep heb staan als ik eens om half 9 nog muziek maak of uberhaupt de klep van mijn piano open trek, een vuurkorf aan steek, de kachel aan doe, etc.

Dat is dus mijn hele punt. Iedereen veroorzaakt wel op de eoa manier iets dat een ander als overlast kan zien. De kunst is je daar, tenzij het extreem is, niet te zeer aan te ergeren en het gewoon te laten. Het volgende moment ben JIJ diegene die iets veroorzaakt dat een ander als overlast kan zien. Het word een heel vervelende maatschappij als we met zijn allen meteen op de stoep staan of de politie bellen als het voor komt.
Je kunt het van heel veel kanten bekijken, maar als mijn buurman zijn huis niet continu kan ventileren, is dat overlast.

Je mag van de buurman niet verwachten, dat hij zijn ventilatie preventief uit zet als hij van huis gaat.

En dat gaat het niet alleen over de stooklucht, maar ook over fijnstof dat het binnenklimaat verziekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Joris748 schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 15:48:
[...]

Je kunt het van heel veel kanten bekijken, maar als mijn buurman zijn huis niet continu kan ventileren, is dat overlast.

Je mag van de buurman niet verwachten, dat hij zijn ventilatie preventief uit zet als hij van huis gaat.

En dat gaat het niet alleen over de stooklucht, maar ook over fijnstof dat het binnenklimaat verziekt.
Again, als er wet- en regelgeving komt die maatregelen eist om de fijnstofuitstoot te beperken van mijn kachel, sta ik vooraan in de rij om een filter of ander apparaat aan te schaffen. (Er even vanuit gaande dat zoiets geen duizenden € kost.) Aan de andere kant, ik héb al een moderne kachel die niet vergelijkbaar is met een open haard van 100 jaar terug.

Aan de andere kant, waarom zou ik tolerant zijn tegenover herrie op momenten dat het mij niet uit komt, maar hoeft een ander niet tolerant te zijn tegenover mijn houtstook (of voor mijn part pianospel)?

Als die buurman zo bang is voor fijnstof binnen, kan 'ie ook een fijnstof filter op zijn mechanische ventilatie zetten. Zijn keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
unezra schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 15:53:
[...]

Again, als er wet- en regelgeving komt die maatregelen eist om de fijnstofuitstoot te beperken van mijn kachel, sta ik vooraan in de rij om een filter of ander apparaat aan te schaffen. (Er even vanuit gaande dat zoiets geen duizenden € kost.) Aan de andere kant, ik héb al een moderne kachel die niet vergelijkbaar is met een open haard van 100 jaar terug.

Aan de andere kant, waarom zou ik tolerant zijn tegenover herrie op momenten dat het mij niet uit komt, maar hoeft een ander niet tolerant te zijn tegenover mijn houtstook (of voor mijn part pianospel)?

Als die buurman zo bang is voor fijnstof binnen, kan 'ie ook een fijnstof filter op zijn mechanische ventilatie zetten. Zijn keuze.
Waarom wachten tot er wet- of regelgeving komt? Waarom niet meteen morgen nog zo’n filter laten installeren?
Pagina: 1 ... 5 ... 12 Laatste

Dit topic is gesloten.