@
unezra @
Anoniem: 162126
Ik heb al 3 jaar en Hybride WP naast de voordeur staan. Heb regelmatig contact met de buren, die op 6 meter afstand (met open raam) slapen. Ze weten dat ie er staat, ik heb ze nog nooit horen klagen.
WP's zijn goed geluidsarm te krijgen, op een paar meter afstand zijn ze nauwelijks hoorbaar en de WP's worden steeds stiller.
Ik heb een redelijk geisoleerd huis uit 1975 zonder vloerverwarming, zoals heel veel woningen in NL. Met deze hybride-WP's zijn gasbesparingen tussen 50-90% haalbaar. Ik heb al 80-90% bereikt, met een piekvraag van 1,1Kw/h. Stroomverbruik is 1600-1900Kw/jr.
Kosten waren 3200,-- eur incl installatie. Ik had al geschikte Jaga-radiatoren, dus die investering hoefde niet.
1,1Kw/h zal het stroomnet niet overbelasten, zoals bij Full-electric wel het geval kan zijn.
Als mn WP de hut niet warmkrijgt,schakelt ie de HrKetel bij, bv bij een opstart als het smorgens koud is geweest, of als het echt goed vriest. (hoe vaak gebeurd dat nog?)
Isoleren is sowieso noodzakelijk, dus die kosten mag je niet meerekenen bij de aanschaf van een WP.
Over 10 jaar is mn Hrketel aan vervanging toe. Ws is er tegen die tijd veel veranderd in warmtevoorziening en ,met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, is de houtkachel niet meer in beeld.
Kortom Hybride-Wp's zijn perfecte warmtebronnen voor de transitie periode waar we nu mee van doen hebben.
Ik heb mn warmtepomp aangeschaft dmv een duurzaamheidslening van 1,6% p/jr. Bovendien zijn er al veel initiatieven om ook WP's betaalbaar te maken voor de lagere inkomens. Woningcoorporaties zijn druk bezig met betaalbare opties.
googlen met de juiste keywords en je komt een heel eind.
[
Voor 8% gewijzigd door
amarkest op 05-02-2019 10:13
]