marklinfan schreef op zondag 3 februari 2019 @ 21:07:
[...]
Dat verwaait... Zouden er daarom zoveel klachten regenen? Het waait bij jou vandaan naar de woningen die verderop de wind staan, en die mogen urenlang genieten van de geur/stank/fijnstof/giftige stoffen die jij uitstoot.
Ik heb het idee dat hier vooral in de winter word gestookt, voor de gezelligheid. Net als wij.
Dus urenlang? Ja. Technisch gezien wel. In de praktijk stoken wij meestal tussen de 2 en 4 uur en dan heb je het wel gehad.
Wel stoken we met onze kachel vaker dan met de open haard. Open haard ruik je in huis heel erg goed, is inefficiënt maar vooral: Je moet er continu bij blijven. Het is meer dan eens gebeurt dat ik *knal* hoorde en een kooltje onder de bank vandaan kon vissen. (Lang leve leren sloffen waarmee je zoiets snel uit kunt trappen voordat het schade veroorzaakt.) Met de kachel hebben we dat probleem niet, als ik nu *knal* hoor zie ik wat vonken in de kachel tegen de ruit slaan en dat was het wel.

Je zou je ook eens moeten afvragen: wat als de hele wijk het zo gaan doen in plaats van per straat een paar individuen. Wat als er de hele middag/avond door kachels worden aangestoken en gaan branden, overal om je heen. Als jij er dus zelf ook niet meer aan ontkomt dat het voor en achter je woning staat, en de rook door alle roosters en kieren binnen dringt. De ruimte om hout te stoken is er simpelweg niet in onze dichtbevolkte woonwijken. Mensen die nu die ruimte wel claimen, zijn zo bezien eigenlijk gewoon zeer asociaal bezig. Je schets het ook precies zo: 'ik heb het liever de schoorsteen uit'...
Het punt is, de kans dat de hele wijk van het gas over gaat op houtkachels is vrij klein.
De door jou geschetste overlast is er dus niet en de kans dat 'ie gaat onstaan is op dit moment zo ongeveer nihil.
Het enige moment waarop ik dat zie gebeuren, is als de gaskraan word dichtgedraait en er (nog) geen goed alternatief is voor het verwarmen van huizen en het leveren van warm water.
Op dat moment is de kans dat er fatsoenlijke (betaalbare, efficiënte) filters beschikbaar komen heel groot en word het probleem dus ook een stuk kleiner of verdwijnt zelfs in zijn geheel.
En ja, ik sluit niet uit dat wij als onze CV op het eind van zijn leven is, niet gaan kijken naar een pellet CV in plaats van een electrische CV. Dat duurt als het goed is nog minimaal een jaar of 7, maar tegen die tijd is de vraag wel of een gasgestookte CV nog zinvol is of niet.
Overigens zitten we hier formeel wel in dichtbevolkt gebied, maar we zitten helemaal aan de rand. Er staat één huizenrij achter ons en de enige hoogbouw in de buurt is een flat van 4 lagen hoog. (Zo te zien een laag kelderboxen en 3 woonlagen.) Die flat is maar 1 woonlaag hoger dan onze eigen woning. Onze huidige schoorsteen staat toevallig direct op het dak (op de 3e woonlaag dus) maar daarmee vol in de wind. Vervliegen is hier dus niet zo'n probleem.
Ook hier ruik je wel eens een schoorsteen, maar de keren dat ik het ruik vind ik het persoonlijk absoluut niet storend. Ik heb de indruk dat mensen hier ook vooral voor de gezelligheid stoken. Kachels in de winter, BBQ en af en toe een vuurkorf in de zomer. Ik maak me er niet zo druk om. Als ik er al een keer last van heb, dan valt het in dezelfde categorie als het incidentele feestje op het sportveld hier achter of bij een van de buren.
Zelf vind ik eerder genoemde piep en brom veel irritanter. Die geluiden zijn nauwelijks te meten omdat ze veel te zacht en infrequent zijn, maar zorgen er voor dat ik letterlijk niet meer kan nadenken. De vraag is zelfs of de mensen die dat veroorzaken zich bewust zijn van het feit dat ze mogelijk overlast veroorzaken. Dat, terwijl iedere houtstoker inmiddels wel weet dat wat je doet, mogelijk door mensen als overlast gezien kan worden en daar een beetje voorzichtig mee om gaat. (Daarom hebben we dus ook een moderne kachel gekocht, gelet op het energielabel en ons laten voorlichten over uitstoot. De consessie die we hebben gedaan is dat we een kachel met ruit hebben gekocht, die net wat minder efficiënt is dan een optisch gesloten exemplaar. Dat is omdat we dat ding echt voor het plezier hebben en zicht op de vlammen is een belangrijk onderdeel daarvan.)
Het is eigenlijk niet veel anders dan dat ik de hele dag sigaretten ga staan roken bij jouw voordeur en alle rook door je brievenbus naar binnen blaas, dan hoef ik terwijl ik daar buiten sta het iig niet zelf nog een keer in te ademen (met je 'liever de schoorsteen uit').
Jawel hoor.
Sowieso vind ik sigarettenrook persoonlijk vervelender dan houtrook. Sigarettenrook ruikt heel erg scherp. Daarbij, zoals gezegd stoken wij niet de hele dag maar enkel in de avonduren en in de winter en dan is de kans ook nog eens groot dat we in de warmere maanden veel minder stoken dan in de koude maanden.
In de winter staan ramen toch wat minder ver open, staan ventilatie openingen verder dicht, etc. De kans dat mijn rook bij jouw huis naar binnen komt, of dat je er last van hebt omdat je gezellig in de tuin zit, is kleiner dan in de zomer. Niet veel mensen gaan gezellig met temperaturen rond het vriespunt in de tuin zitten borrelen.

Maargoed, zullen we dan afspreken dat we een automatische regelklep voor je aanschaffen die. zodra hij na een kwartier voldoende heet is, de schoorsteen vanzelf afsluit en de emissie (die volgens jou dan toch niet meer schadelijk is) je woonkamer in laat stromen? Ik denk dat er in dit draadje voldoende sponsoren te vinden zijn.
Neuh.
Nergens beweer ik dat de uitstoot van een kachel in het geen niet schadelijk is, maar ik zie niet in waarom we daar onredelijk mee om zouden gaan. Leven in een omgeving zonder uitstoot is onmogelijk, zelfs al emigreer je naar de binnenlanden van pak 'm beet Canada. Sterker nog, daar moet je wel hout stoken omdat gas en electra daar niet beschikbaar zijn om jezelf warm te houden.
Ik pleit voor wederzijdse verdraagzaamheid. Heb je veel meer aan.
FabianGTI schreef op zondag 3 februari 2019 @ 21:56:
@
unezra Bij mij moet de deur een stukje geopend zijn totdat de kachel op temperatuur is, maar dat verscheelt per kachel
Ik heb ook een dubbele haak op de deur, dus ik zet hem alsnog vast maar dan met een kier
Die Zwitserse methode werkt dan weer niet met mijn kachel, dan zit hij te vol en komt hij niet op temperatuur
Ik doe er in het begin voornamelijk klein hout in, samen met eikenhouten latjes van 50x6 mm in diverse lengtes (neem ik mee van m’n werk), ruikt ook nog eens lekker

Yep.
Hier is het nadrukkelijk niet de bedoeling dat je de deur op een kier zet, voor extra lucht is juist die schuif aan de onderkant die een "aansteek-stand" heeft. De deur heeft ook maar 2 standen, open en dicht. (Al heb ik wel eens als een blok echt niet lekker op gang kwam even de deur met de hand een paar seconden op een kier gezet. Tip hier op Tweakers en dat helpt. Alleen ga ik dat niet doen bij het aansteken als de kachel vol rook staat. Dan wacht ik een paar seconden.)
Zwitserse methode kan ik hier wel toepassen, maar met maar 1 laag groot hout onderop en direct daarna kleiner hout.
Dit weekend wat geexperimenteerd met nog wat kleiner hout bovenop. Eigenlijk vooral dik aanmaakhout. Dat werkt, maar een klein beetje rook de eerste paar minuten lijkt niet te voorkomen. Ook zie ik soms bij het bijvullen even kort een klein zweempje rook voorbij fladderen als een nieuw blok aan het opstarten is. Ik vraag me af of je daar uberhaupt iets aan kan doen, ik denk het niet.
De bedoeling is dat als de boel eenmaal goed op gang is, je het vuur praktisch uit laat gaan en op de gloeiende (en nog wat nabrandende) kolen een nieuw blok legt. (Cyclisch stoken.) Een nieuw blok heeft dan soms echt even een minuut, 2 minuten nodig voordat het goed ontbrand. Bij blokken waarvan ik in schat dat ze lastiger op gang komen (ronde stammen met bast of andere rariteiten), leg ik die vaak ook wat eerder op het vuur, zodat ze sneller ontbranden. Als ik zie dat een blok écht moeite heeft (omdat het bijvoorbeeld wat groot is, of misschien wat vochtig), leg ik er wat dunner hout bij om de boel op gang te brengen en de temperatuur wat op te hogen.
Ook speel ik voortduren met de luchttoevoer. Gaat het vuur heel hard, zet ik 'm terug zodat 'ie iets minder hard gaat. Bij een hard brandend vuur lijkt hij ook zelf meer lucht aan te zuigen. Gaat het vuur te zacht, gaat 'ie verder open zodat 'ie niet gaat smeulen.
De luchttoevoer is hier ook geen smoorstand, maar echt regulering waardoor je continu het vuur kunt bijsturen. (Al leert de praktijk wel dat als 't eenmaal goed op gang is, 'ie 2/3e dicht kan en dan prima door brand tenzij je dus een lastig blok plaatst, dan moet 'ie soms even wat verder open om goed op te starten.)
[
Voor 18% gewijzigd door
unezra op 04-02-2019 07:15
]
Ná Scaoll. - Don’t Panic.