RocketKoen schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 16:46:
[...]
Dat er nog andere bronnen van vervuiling zijn is niet echt een reden om niks tegen het "klein grut" te doen.
Voor 99% van de bevolking is het inderdaad geen enkel probleem. Die hebben niemand in de buurt wonen die regelmatig hout stookt. Maar voor de 1% die dat wel heeft, is het een flink probleem.
Ik heb ook een buurman gehad die ineens een houtvergasser plaatste. Je kan ineens 5 maanden per jaar je huis niet meer luchten zonder dat alles gaat stinken.
Daar maak je een denkfout.
Voor die 1% *kan* het een probleem zijn, maar niet iedereen vind houtstook vervelend. Even los van dat ik zélf stook, vind ik het zelf ook geen vervelende geur.
Ik heb een tijdje in Ierland gewoond, daar stoken ze in de stad op iets dat "clean fuel" heet. Ik dacht dat het steenkool of bruinkool was en dat ruik je. Persoonlijk is het een geur die ik associeer met die stad, het moment dat ik daar woonde en werkte, etc. Niet iets waar ik me aan stoor of vind stinken.
De een vind het stinken, de ander niet. De een vind het stinken en stoort zich er aan, de ander vind het stinken en stoort zich er niet aan. Alleen voor die minderheid die het én vind stinken én zich er aan stoort (en/of er concrete gezondheidsklachten door krijgt) is het een probleem.
Maar het grootste probleem voor die mensen zit niet in de mensen zoals ik, die een hypermoderne houtkachel stoken die zijn eigen rookgassen herverbrand, of die incidenteel eens een vuurkorf aan hebben. Het probleem voor die mensen zit in de hordes mensen die een kachel of haard uit het jaar kruik heeft, nat hout stookt (of erger, hout met verf en chemicaliën), etc.
Als er een compleet verbod komt, ben ík de dupe, van iets dat vooral veroorzaakt word door mensen die niet kunnen stoken en/of de investering niet willen doen in iets dat relatief schoon brand. Daar heb ik moeite mee.
Niets mis met regelgeving op dit gebied, wel met een compleet verbod én met de teneur dat houtstook per definitie slecht is en iedereen er maar mee moet stoppen "omdat het overlast veroorzaakt". Overlast word lang niet door iedereen ervaren. Er word geen overlast veroorzaakt, sommige mensen ervaren houtstook als overlast. Dat is iets heel anders.
FabianGTI schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 16:55:
[...]
Ik heb een auto die rijdt op satanssap (diesel), en verwacht dat de komende jaren nog geen elektrische auto hier op de oprit staat, waarschijnlijk wordt de volgende gewoon weer benzine, maar ik klaag dan ook niet over houtkachels of andere uitstoot
Qua elektriciteit en gas probeer ik wel zo min mogelijk uit te stoten, alles in huis is led en energiezuinig (A+++ apparatuur) , die houtkachel staat hier ook niet vaak aan, toevallig vandaag even
Als ik kijk naar september heb ik 83 kWh stroom en 8 M³ gas verbruikt
Voor deze maand (t/m gister) heb ik 64 kWh stroom en 14 M³ gas verbruikt
Maar laten we maar weer ontopic gaan
Ik vind het wel degelijk relevant. Onze diesel heb ik achteraf spijt van. Het gaat opeens héél hard op dat gebied en het ding is vervuilender dan ik een jaar geleden dacht. Geen reden 'm nu direct weg te doen (dan rijd een ander 'm op, kan ik het net zo goed zelf doen), wel om bij de volgende auto na te denken over de mate van vervuiling die 'ie veroorzaakt.
Qua electra zijn we hier alles aan het vervangen door LED en A++ en betere apparatuur. Niet in 1x, er is nog wat halogeenverlichting maar dat willen we tussen nu en een paar jaar ook allemaal vervangen hebben. (Vervangen is relatief gedoe, trafo's moeten vervangen worden, etc. Het is niet een kwestie van 1:1 de halogeenspots omprikken voor LED.) Geld groeit hier ook niet aan de boom. Wel hebben we onze oude gare wasmachine vervangen door een modern energiezuinig exemplaar *en* een warmtepomp droger. In de zomer wekken we meer dan genoeg energie op om die dingen 100% energieneutraal te laten draaien.
We koken electrisch, net overgegaan op inductie. Helaas gebruik je zo'n plaat meestal op momenten dat je beperkt energie op wekt, dus dat kan niet 100% energieneutraal.
Verwarming gebeurt nog op gas, dat zal ook nog wel een paar jaar zo blijven. Warmtepomp is in het huidige stadium van ontwikkeling geen zinvolle optie.
Maar, al met al zijn we hier redelijk milieuvriendelijk bezig en bezitten we dus maar 1 auto in plaats van 2. (Als het nodig is komt er een 2e maar we proberen dat te voorkomen.) Is het dan écht zo erg dat we wel kiezen voor een goede houtkachel die we ook netjes volgens instructie stoken? (Dus snel hoog opstoken tot 'ie heet is en dan temperen tot 'ie optimaal brand.)
Ná Scaoll. - Don’t Panic.