Houtstook in steden verbieden?

Pagina: 1 ... 6 ... 12 Laatste
Acties:
  • 71.674 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:22

Yucon

*broem*

Vuiltje schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 12:10:
[...]

Iedereen (?) zegt dat we allemaal maar meer van een ander moeten accepteren.
Daar mag toch tegenover staan: zorg dat je geen tolerantie van een ander hoeft af te dwingen.
:)
Nederland staat bol van de regeltjes.
Dat komt niet door het zelfregulerende van de mens.

Zorg niet voor overlast en je krijgt geen verbod.
Verkondig dat anderen maar toleranter moeten zijn omdat jij graag overlast veroorzaakt en je krijgt vanzelf een verbod.
Voorbeelden genoeg.
hondenpoep
herrie na 2200 uur
jetscooters en -skis
snelle motorboten
zwemmen in havens en springen van bruggen
te hard rijden
roken
elkaar geen ruimte gunnen op kruispunten
Je was er nog een vergeten: mensen die vreselijk zeuren op een forum O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
unezra schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 15:53:
[...]

Again, als er wet- en regelgeving komt die maatregelen eist om de fijnstofuitstoot te beperken van mijn kachel, sta ik vooraan in de rij om een filter of ander apparaat aan te schaffen. (Er even vanuit gaande dat zoiets geen duizenden € kost.) Aan de andere kant, ik héb al een moderne kachel die niet vergelijkbaar is met een open haard van 100 jaar terug.

Aan de andere kant, waarom zou ik tolerant zijn tegenover herrie op momenten dat het mij niet uit komt, maar hoeft een ander niet tolerant te zijn tegenover mijn houtstook (of voor mijn part pianospel)?

Als die buurman zo bang is voor fijnstof binnen, kan 'ie ook een fijnstof filter op zijn mechanische ventilatie zetten. Zijn keuze.
Een extra fijne fijnstoffilter en een actieve koolfilter tegen de geur. En dat onder voorwaarde dat je een systeem D hebt en geen C met toevoerroosters want daar bestaan geen effectieve filters voor. Dan is de enige keuze niet meer ventileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Admiral Freebee schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 16:08:
[...]

Een extra fijne fijnstoffilter en een actieve koolfilter tegen de geur. En dat onder voorwaarde dat je een systeem D hebt en geen C met toevoerroosters want daar bestaan geen effectieve filters voor. Dan is de enige keuze niet meer ventileren.
Volgens mij kun je ivm temperatuur zelfs helemaal geen geurfilter op de schoorsteen zelf zetten. Dan krijg je dus de bizarre situatie dat je zo'n 1000 euro voor een fijnstoffilter uitgeeft en vervolgens vanwege wat geur nog steeds door je buurman voor milieuterrorist uitgemaakt wordt.

Ik begrijp trouwens ook niet goed waarom die elektrostatische filters rond de 1000 euro kosten. Dat zou toch heel veel goedkoper moeten kunnen zou je zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-07 10:56
Joris748 schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 15:48:
[...]

Je kunt het van heel veel kanten bekijken, maar als mijn buurman zijn huis niet continu kan ventileren, is dat overlast.

Je mag van de buurman niet verwachten, dat hij zijn ventilatie preventief uit zet als hij van huis gaat.

En dat gaat het niet alleen over de stooklucht, maar ook over fijnstof dat het binnenklimaat verziekt.
Ik schreef het eerder: Op dit moment is Tata Steel de grootste vervuiler in NL, laten we die dan maar eens sluiten. Dat levert meer op dan een paar openhaarden. En ook de A2 en de A10 mogen dicht, dan wordt de lucht wel een stuk schoner.

Je ziet vaak dat mensen alleen vanuit zichzelf redeneren en dus vooral op wat zij als locale overlast zien reageren. Ik heb hier in de straat een buurman die zijn diesel 's ochtends om 05.30 een half uur laat warm draaien, dat stinkt nog veel erger dan de openhaard verderop.

Ik ben nog steeds voorstander om de grote vervuilers het eerst aan te pakken. En ik vraag me zelfs af of de vuilverbrandingen wel schoner zijn dan de openhaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:25
Joris748 schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 16:06:
[...]

Waarom wachten tot er wet- of regelgeving komt? Waarom niet meteen morgen nog zo’n filter laten installeren?
Omdat zo'n filter een belemmering is voor het stoken en hij gewoon nog te prijzig is
Ik heb niet eens een smoorklep in de pijp zitten om zo een optimale trek te houden, zo'n filter is een nog grotere belemmering

Maar ik neem aan dat alle anti houtstokers ook een heel eind van de doorgaande wegen wonen? Als je het dan hebt over uitstoot ?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
FabianGTI schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 16:17:
[...]

Maar ik neem aan dat alle anti houtstokers ook een heel eind van de doorgaande wegen wonen? Als je het dan hebt over uitstoot ?!
Ja en dat is een bewuste keuze. Een huis zonder slechte stokers in de buurt is helaas niet te vinden zonder zeer grote nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:59
[...]

Omdat zo'n filter een belemmering is voor het stoken en hij gewoon nog te prijzig is
Ik heb niet eens een smoorklep in de pijp zitten om zo een optimale trek te houden, zo'n filter is een nog grotere belemmering

Mijn volgende auto wordt waarschijnlijk een BEV, wat wordt jouw bijdrage voor de mensen die dicht bij doorgaande wegen wonen? ‘Ik hoef niks te doen, want andere vervuilen meer/ook’. Vraag je gewoon af wat je zelf kunt doen om overlast te verminderen.

Om Unezra als voorbeeld te nemen. Ik kan me voorstellen, dat een buurman het geluid van de piano anders ervaart, als hij geen overlast heeft door het stoken van de kachel.

Het is en, en, en. Dat maakt dat mensen steeds minder tolerant worden. Het maakt mij niet uit dat de buren een buitenfeestje hebben. Maar ik vind het wel vervelend, als er in de wijk bijna ieder weekend een buitenfeestje met harde muziek is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-07 17:42
jerh schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 16:14:
[...]

Ik schreef het eerder: Op dit moment is Tata Steel de grootste vervuiler in NL, laten we die dan maar eens sluiten. Dat levert meer op dan een paar openhaarden. En ook de A2 en de A10 mogen dicht, dan wordt de lucht wel een stuk schoner.

Je ziet vaak dat mensen alleen vanuit zichzelf redeneren en dus vooral op wat zij als locale overlast zien reageren. Ik heb hier in de straat een buurman die zijn diesel 's ochtends om 05.30 een half uur laat warm draaien, dat stinkt nog veel erger dan de openhaard verderop.

Ik ben nog steeds voorstander om de grote vervuilers het eerst aan te pakken. En ik vraag me zelfs af of de vuilverbrandingen wel schoner zijn dan de openhaarden.
Het probleem is niet zo zeer de mate van vervuiling, maar de locatie van die vervuiling.
Tata zit op een industrie terrein en heeft enorm hoge schoorstenen.
En op de A2 zit je meestal ook niet te picknicken.
Daarnaast hebben die te maken met strenge milieuvergunningen en bezwaarprocedures.

Maar iemand kan zomaar besluiten om in een dichtbevolkte woonwijk een houtkachel te plaatsen. Voor tientallen gezinnen overlast en gezondheidsklachten veroorzaken. En er is vrij weinig dat je er als omwonende tegen kan doen.

Overigens is je motor stationair laten draaien als je geparkeerd bent in België bijvoorbeeld al verboden. Mag hier ook wel ingevoerd worden.

[ Voor 5% gewijzigd door RocketKoen op 27-10-2018 16:28 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

[...]
Dat kunnen ze doen, maar het nut valt op zich nog wel mee. Stel dat de wind dwars over de a2 waait. Als je op 500 meter links en rechts er van meet zal de hoeveelheid fijnstof elkaar niet heel veel ontlopen. Enerzijds omdat de fijnstofemissie emissie in het algemeen eigenlijk veel lager is dan sommigen willen doen geloven, en anderzijds omdat het heel snel in alle richtingen verdunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
RocketKoen schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 16:27:
[...]

Het probleem is niet zo zeer de mate van vervuiling, maar de locatie van die vervuiling.
Tata zit op een industrie terrein en heeft enorm hoge schoorstenen.
En op de A2 zit je meestal ook niet te picknicken.
Daarnaast hebben die te maken met strenge milieuvergunningen en bezwaarprocedures.

Maar iemand kan zomaar besluiten om in een dichtbevolkte woonwijk een houtkachel te plaatsen. Voor tientallen gezinnen overlast en gezondheidsklachten veroorzaken. En er is vrij weinig dat je er als omwonende tegen kan doen.

Overigens is je motor stationair laten draaien als je geparkeerd bent in België bijvoorbeeld al verboden. Mag hier ook wel ingevoerd worden.
Je woont kennelijk niet in de regio... Ik heb er gewoond en er wonen nog steeds vrienden van me. En die hoge schoorsteen verplaatst het probleem, maar het probleem is er nog steeds.

En A2, als je op de ppm kaarten kijkt zie je gewoon dat alle snelwegen vervuilers zijn,.

Dus ja, op Nl niveau moeten eerst de grote vervuilingsbronnen aangepakt worden. De rest is klein grut en eigenlijk niet van belang. Dat je er last van kan hebben, begrijp ik, maar er gaat heel veel energie zitten in een relatief kleine winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-07 16:20

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Joris748 schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 16:06:
[...]
Waarom wachten tot er wet- of regelgeving komt? Waarom niet meteen morgen nog zo’n filter laten installeren?
Ik heb 15 zonnepanelen op mijn dak en de haard vervangen door moderne houtkachel. Onze volgende auto word mogelijk een 100% electrische, waterstof, hybride of andersoortige minder vervuilende auto. (Maar die ontwikkelingen wachten we nog even af. Waterstof heeft een fatsoenlijke actieradius maar is erg milieuvervuilend, alleen is dat centraal, niet lokaal. Electra is bagger qua actieradius. Hybride is het net-niet. Voordeel van electrisch of hybride is wel dat ik een deel van de stroom in de zomer relatief milieuvriendelijk zelf op kan wekken.)

Qua filter, het zou zomaar kunnen dat de ontwikkeling van die flters een stuk harder gaat én de prijzen omlaag als er meer wet- en regelgeving komt. Ook dat wacht ik dus af. Kan best zijn dat als ik volgend jaar opeens een zinvolle ontwikkeling zie, ik alsnog volgend jaar een filter aan schaf. Alleen nu nog niet.

Net zoals dat we nu al aan het nadenken zijn de auto die we net een jaar hebben te vervangen door een exemplaar dat milieuvriendelijker is. (We rijden een ecodieseltje. Één ecodiesel, mijn woon-werk afstand is dusdanig dat ik te voet naar mijn werk ga. Mijn schoenen leveren niet zo veel fijnstof op.)

Zoals gezegd, het grootste probleem in mijn beleving hier is tolerantie en dát ontbreekt op dit moment een beetje in Nederland en de wereld.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-07 17:42
jerh schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 16:35:
[...]

Je woont kennelijk niet in de regio... Ik heb er gewoond en er wonen nog steeds vrienden van me. En die hoge schoorsteen verplaatst het probleem, maar het probleem is er nog steeds.

En A2, als je op de ppm kaarten kijkt zie je gewoon dat alle snelwegen vervuilers zijn,.

Dus ja, op Nl niveau moeten eerst de grote vervuilingsbronnen aangepakt worden. De rest is klein grut en eigenlijk niet van belang. Dat je er last van kan hebben, begrijp ik, maar er gaat heel veel energie zitten in een relatief kleine winst.
Dat er nog andere bronnen van vervuiling zijn is niet echt een reden om niks tegen het "klein grut" te doen.
Voor 99% van de bevolking is het inderdaad geen enkel probleem. Die hebben niemand in de buurt wonen die regelmatig hout stookt. Maar voor de 1% die dat wel heeft, is het een flink probleem.
Ik heb ook een buurman gehad die ineens een houtvergasser plaatste. Je kan ineens 5 maanden per jaar je huis niet meer luchten zonder dat alles gaat stinken.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Joris748 schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 16:24:
[...]

Mijn volgende auto wordt waarschijnlijk een BEV, wat wordt jouw bijdrage voor de mensen die dicht bij doorgaande wegen wonen? ‘Ik hoef niks te doen, want andere vervuilen meer/ook’. Vraag je gewoon af wat je zelf kunt doen om overlast te verminderen.
Ik heb een auto die rijdt op satanssap (diesel), en verwacht dat de komende jaren nog geen elektrische auto hier op de oprit staat, waarschijnlijk wordt de volgende gewoon weer benzine, maar ik klaag dan ook niet over houtkachels of andere uitstoot 8)

Qua elektriciteit en gas probeer ik wel zo min mogelijk uit te stoten, alles in huis is led en energiezuinig (A+++ apparatuur) , die houtkachel staat hier ook niet vaak aan, toevallig vandaag even
Als ik kijk naar september heb ik 83 kWh stroom en 8 M³ gas verbruikt

Voor deze maand (t/m gister) heb ik 64 kWh stroom en 14 M³ gas verbruikt

Maar laten we maar weer ontopic gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

RocketKoen schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 16:46:
[...]
Dat er nog andere bronnen van vervuiling zijn is niet echt een reden om niks tegen het "klein grut" te doen.
Voor 99% van de bevolking is het inderdaad geen enkel probleem. Die hebben niemand in de buurt wonen die regelmatig hout stookt. Maar voor de 1% die dat wel heeft, is het een flink probleem.
Ik heb ook een buurman gehad die ineens een houtvergasser plaatste. Je kan ineens 5 maanden per jaar je huis niet meer luchten zonder dat alles gaat stinken.
Daar maak je een denkfout.

Voor die 1% *kan* het een probleem zijn, maar niet iedereen vind houtstook vervelend. Even los van dat ik zélf stook, vind ik het zelf ook geen vervelende geur.

Ik heb een tijdje in Ierland gewoond, daar stoken ze in de stad op iets dat "clean fuel" heet. Ik dacht dat het steenkool of bruinkool was en dat ruik je. Persoonlijk is het een geur die ik associeer met die stad, het moment dat ik daar woonde en werkte, etc. Niet iets waar ik me aan stoor of vind stinken.

De een vind het stinken, de ander niet. De een vind het stinken en stoort zich er aan, de ander vind het stinken en stoort zich er niet aan. Alleen voor die minderheid die het én vind stinken én zich er aan stoort (en/of er concrete gezondheidsklachten door krijgt) is het een probleem.

Maar het grootste probleem voor die mensen zit niet in de mensen zoals ik, die een hypermoderne houtkachel stoken die zijn eigen rookgassen herverbrand, of die incidenteel eens een vuurkorf aan hebben. Het probleem voor die mensen zit in de hordes mensen die een kachel of haard uit het jaar kruik heeft, nat hout stookt (of erger, hout met verf en chemicaliën), etc.

Als er een compleet verbod komt, ben ík de dupe, van iets dat vooral veroorzaakt word door mensen die niet kunnen stoken en/of de investering niet willen doen in iets dat relatief schoon brand. Daar heb ik moeite mee.

Niets mis met regelgeving op dit gebied, wel met een compleet verbod én met de teneur dat houtstook per definitie slecht is en iedereen er maar mee moet stoppen "omdat het overlast veroorzaakt". Overlast word lang niet door iedereen ervaren. Er word geen overlast veroorzaakt, sommige mensen ervaren houtstook als overlast. Dat is iets heel anders.
FabianGTI schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 16:55:
[...]
Ik heb een auto die rijdt op satanssap (diesel), en verwacht dat de komende jaren nog geen elektrische auto hier op de oprit staat, waarschijnlijk wordt de volgende gewoon weer benzine, maar ik klaag dan ook niet over houtkachels of andere uitstoot 8)

Qua elektriciteit en gas probeer ik wel zo min mogelijk uit te stoten, alles in huis is led en energiezuinig (A+++ apparatuur) , die houtkachel staat hier ook niet vaak aan, toevallig vandaag even
Als ik kijk naar september heb ik 83 kWh stroom en 8 M³ gas verbruikt

Voor deze maand (t/m gister) heb ik 64 kWh stroom en 14 M³ gas verbruikt

Maar laten we maar weer ontopic gaan
Ik vind het wel degelijk relevant. Onze diesel heb ik achteraf spijt van. Het gaat opeens héél hard op dat gebied en het ding is vervuilender dan ik een jaar geleden dacht. Geen reden 'm nu direct weg te doen (dan rijd een ander 'm op, kan ik het net zo goed zelf doen), wel om bij de volgende auto na te denken over de mate van vervuiling die 'ie veroorzaakt.

Qua electra zijn we hier alles aan het vervangen door LED en A++ en betere apparatuur. Niet in 1x, er is nog wat halogeenverlichting maar dat willen we tussen nu en een paar jaar ook allemaal vervangen hebben. (Vervangen is relatief gedoe, trafo's moeten vervangen worden, etc. Het is niet een kwestie van 1:1 de halogeenspots omprikken voor LED.) Geld groeit hier ook niet aan de boom. Wel hebben we onze oude gare wasmachine vervangen door een modern energiezuinig exemplaar *en* een warmtepomp droger. In de zomer wekken we meer dan genoeg energie op om die dingen 100% energieneutraal te laten draaien.

We koken electrisch, net overgegaan op inductie. Helaas gebruik je zo'n plaat meestal op momenten dat je beperkt energie op wekt, dus dat kan niet 100% energieneutraal.

Verwarming gebeurt nog op gas, dat zal ook nog wel een paar jaar zo blijven. Warmtepomp is in het huidige stadium van ontwikkeling geen zinvolle optie.

Maar, al met al zijn we hier redelijk milieuvriendelijk bezig en bezitten we dus maar 1 auto in plaats van 2. (Als het nodig is komt er een 2e maar we proberen dat te voorkomen.) Is het dan écht zo erg dat we wel kiezen voor een goede houtkachel die we ook netjes volgens instructie stoken? (Dus snel hoog opstoken tot 'ie heet is en dan temperen tot 'ie optimaal brand.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
jerh schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 16:35:
[...]

Het klein grut van hout en pelletkachels is verantwoordelijk voor 1/3e van de fijn stof uitstoot in Vlaanderen. Best de moeite waard als je weet dat een minderheid van de huishoudens er een heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
RocketKoen schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 16:46:
[...]

Ik geloof dat we langs elkaar heen praten. Mi loont het veel meer de moeite om de grote bronnen aan te pakken en niet heel veel energie te stoppen in het " kleine grut" , waar heel veel weerstand tegen is. Op het moment dat de grote bronnen aangepakt zijn, is het een heel stuk schoner en komt het kleinere grut in beeld. Dat lijkt mij veel effektiever. Kijk maar naar de discussie die hier loopt, er woirdt fanatiek geschreven over en weer. Maar een opmerking over Tata Steel als grootste vervuiler in NL wordt afgedaan.
Admiral Freebee schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 17:24:
[...]

Het klein grut van hout en pelletkachels is verantwoordelijk voor 1/3e van de fijn stof uitstoot in Vlaanderen. Best de moeite waard als je weet dat een minderheid van de huishoudens er een heeft.
De laatste keer dat ik cijfers zag van NL was het minder dan 10 procent en moeilijk te onderscheiden van de rest, het was amper meetbaar. Ik zou verbaasd zijn als dat in Vlaanderen anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Admiral Freebee schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 17:24:
[...]
Hoe rijmt dat met de <10% waar @jerh het over heeft en welk gedeelte daarvan komt door kachels en haarden uit het jaar kruik? Als 60% komt door oude kachels en haarden, 30% door BBQ's en vuurkorven en 10% door moderne kachels, pleit dat voor wet- en regelgeving op gebied van het type kachel, filters, etc. Niet voor een algeheel verbod.
jerh schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 17:31:
[...]
Ik geloof dat we langs elkaar heen praten. Mi loont het veel meer de moeite om de grote bronnen aan te pakken en niet heel veel energie te stoppen in het " kleine grut" , waar heel veel weerstand tegen is. Op het moment dat de grote bronnen aangepakt zijn, is het een heel stuk schoner en komt het kleinere grut in beeld. Dat lijkt mij veel effektiever. Kijk maar naar de discussie die hier loopt, er woirdt fanatiek geschreven over en weer. Maar een opmerking over Tata Steel als grootste vervuiler in NL wordt afgedaan.
Daar heb ik ook moeite mee. Ik ben niet tégen regulering van privé houtstook en zorgen dat er ook iets gedaan word aan de uitstoot van partikulieren. Alle beetjes helpen en soms is het ook goed bewustwording te kweken bij burgers door ook daar aandacht aan te besteden.

Maar. De industrie moet ook worden aangepakt. Het is heel raar dat er een Tata Steel is die in 1 uur meer vervuiling veroorzaakt dan ik in mijn hele leven met een slecht gestookte kachel.

Natuurlijk, Tata zorgt voor werkgelegenheid en fabriceert goederen die we allemaal gebruiken, een kachel is luxe. Maar ook Tata veroorzaakt én luchtvervuiling én overlast. Zo zijn er meer. Vraag maar eens de inwoners van Rozenburg hoe fijn het daar is als de wind verkeerd staat... (Iets met Botlek.)
[...]
De laatste keer dat ik cijfers zag van NL was het minder dan 10 procent en moeilijk te onderscheiden van de rest, het was amper meetbaar. Ik zou verbaasd zijn als dat in Vlaanderen anders is.
Dus jij zegt dat het maximaal 10% is én het niet eens duidelijk is dat die 10% daadwerkelijk door houtstook komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Wellicht is de eerlijke houtkachel een idee.
Afbeeldingslocatie: https://milieudefensie.nl/actueel/eerlijke-scooter/@@download/image/Snapseed%20(8).jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
unezra schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 17:22:
[...]
vind ik het zelf ook geen vervelende geur.
Natte populier en pallethout in een gesmoorde kachel ook?
Want dat is wat de stookhufters stoken.....
[...]
halogeenverlichting
(Vervangen is relatief gedoe, trafo's moeten vervangen worden, etc. Het is niet een kwestie van 1:1 de halogeenspots omprikken voor LED.)
Wat doe ik dan verkeerd, want zo heb ik het wel gedaan.
LED in de fitting en klaar.

[ Voor 40% gewijzigd door Vuiltje op 27-10-2018 18:48 ]

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
[...]

Ik vind het wel degelijk relevant. Onze diesel heb ik achteraf spijt van. Het gaat opeens héél hard op dat gebied en het ding is vervuilender dan ik een jaar geleden dacht. Geen reden 'm nu direct weg te doen (dan rijd een ander 'm op, kan ik het net zo goed zelf doen), wel om bij de volgende auto na te denken over de mate van vervuiling die 'ie veroorzaakt.
Ach, ik geloof ook nog maar de helft van de verhalen, alles spreekt elkaar tegen wat vervuilend zou zijn
Nou maakt dat ik mijn geval niet veel uit, ik ben een autoliefhebber dus mocht er een andere auto komen zal die echt niet veel beter zijn voor het milieu

En jah, die roept natuurlijk weer reacties op, maar het is nou eenmaal hobby
Dat kan je dan over vrijwel elke vorm van verwarming zeggen
Een CV is namelijk ook schadelijk aldus sommigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
En wat te denken van de fijnstof die vrijkomt wanneer er iemand gecremeerd wordt?
Ik denk dat we daar ook eens naar moeten kijken, want steeds meer mensen laten zich cremeren.
Fijn is dat, zelf ben je er niet meer, je laat je opstoken en de achterblijvers zitten met de ellende.
Daar zouden ze eens wat aan moeten doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Vuiltje schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 18:43:
[...]
Natte populier en pallethout in een gesmoorde kachel ook?
Want dat is wat de stookhufters stoken.....
En dáár moeten ze dus wél wat tegen doen.
[...]
Wat doe ik dan verkeerd, want zo heb ik het wel gedaan.
LED in de fitting en klaar.
230V halogeen kun je 1:1 vervangen door 230V LED.

12V halogeen niet. De trafo's hebben (naar ik begrepen heb) vaak een minimaal afgenomen vermogen van 60W en meer nodig en met halogeen ben je daar vrij snel aan. (50W per lamp, met 2 ben je al klaar.) LED pakt 5W per lamp en dan zit je met een minimaal aantal lampen dat je op je trafo moet hebben. In één geval kom ik daar wel aan, maar net daar zit een dimmer. (En dat kan op zijn eigen manier weer vervelend zijn.) In de andere gevallen heb ik 2 - 4 lampen en dan kom ik er niet aan.

De trafo's zijn toch al brak, dus vervangen door 230V en dat heeft iets meer voeten in de aarde.
FabianGTI schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 19:11:
[...]
Ach, ik geloof ook nog maar de helft van de verhalen, alles spreekt elkaar tegen wat vervuilend zou zijn
Nou maakt dat ik mijn geval niet veel uit, ik ben een autoliefhebber dus mocht er een andere auto komen zal die echt niet veel beter zijn voor het milieu

En jah, die roept natuurlijk weer reacties op, maar het is nou eenmaal hobby

[...]
Dat kan je dan over vrijwel elke vorm van verwarming zeggen
Een CV is namelijk ook schadelijk aldus sommigen
Verwarming as-such zie ik niet als luxe. Niet naar westerste maatstaven in ieder geval. Een houtkachel wel. Wij hebben dat ding écht enkel voor ons plezier. Leuke bijkomstigheid dat op dat moment de CV (die inderdaad ook vervuilend is) uit kan, maar dat is niet de reden dat we hout stoken. (Al heb ik wel begrepen dat houtstook financieel voordeliger is dan gas...)
M!chel schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 19:20:
En wat te denken van de fijnstof die vrijkomt wanneer er iemand gecremeerd wordt?
Ik denk dat we daar ook eens naar moeten kijken, want steeds meer mensen laten zich cremeren.
Fijn is dat, zelf ben je er niet meer, je laat je opstoken en de achterblijvers zitten met de ellende.
Begraven heeft ook weer zijn merites. :) Je kunt het nooit helemaal goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
unezra schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 19:26:
Begraven heeft ook weer zijn merites. :) Je kunt het nooit helemaal goed doen.
Mjah in het ergste geval lig je dan ergens heel lang onder de grond, een jaar of 20 minimaal. Uiteindelijk worden je botten opgegraven en ergens in een put gedumpt (zo ging het vroeger althans, weet niet zeker of nog steeds zo is)
Maar die put zou dus het eindstation moeten zijn. Duizenden botten, die duizend jaar later misschien door een natuurlijk proces zijn omgezet in fossiele brandstof.....voor dieselmotoren :/ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

M!chel schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 19:33:
[...]

Mjah in het ergste geval lig je dan ergens heel lang onder de grond, een jaar of 20 minimaal. Uiteindelijk worden je botten opgegraven en ergens in een put gedumpt (zo ging het vroeger althans, weet niet zeker of nog steeds zo is)
Maar die put zou dus het eindstation moeten zijn. Duizenden botten, die duizend jaar later misschien door een natuurlijk proces zijn omgezet in fossiele brandstof.....voor dieselmotoren :/ :P
Biodiesel van maken.

Weet alleen niet hoe veel mensen graag hun dierbaren vermaken tot diesel om er vervolgens een rondje Nederland mee te rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Dre schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 18:30:
[Afbeelding]
Leuk, maar dan moet je mensen die niet 100% zelf hun energie opwekken ook met hun neus boven een kolencentrale hangen. (En letterlijk niemand doet dat in Nederland. That is, in theorie kan het, als je een schoepenrad in een rivier hangt die nooit droog staat, maar vrijwel alle andere vormen zijn niet 100% stabiel. Dus zal er altijd een moment zijn waar je mogelijk te maken hebt met "vuile" stroom.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Nou ik kan zeggen dat het gewoon wel werkt met 12V led lampen op een halogeentrafo waarop, aan draden tegen het plafond, de spotjes zaten. :) :) :)

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Vuiltje schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 19:52:
[...]
Nou ik kan zeggen dat het gewoon wel werkt met 12V led lampen op een halogeentrafo waarop, aan draden tegen het plafond, de spotjes zaten. :) :) :)
Dan heb je geluk gehad:
https://www.leds-depot.be/trafo

Op 1 plek heb ik 2 spots, op een andere 3 of 4. (De 3e heeft er 6, maar daar zit een dimmer tussen.) Grote kans dat ik dat met de huidige trafo niet ga redden.
Dus nee, dat is niet zo eenvoudig als jij nu voorspiegelt. Het kán werken, maar dat het bij jou wel werkt is meer geluk dan wijsheid.

Was het 230V geweest was het geen punt geweest (dan heb je immers geen trafo), met 12V is het dat zeker wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
unezra schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 18:01:
Maar. De industrie moet ook worden aangepakt. Het is heel raar dat er een Tata Steel is die in 1 uur meer vervuiling veroorzaakt dan ik in mijn hele leven met een slecht gestookte kachel.
Tata Steel ruik ik niet in mijn huis. Jouw houtkachel trouwens ook niet, want we wonen vast niet in dezelfde wijk.
Het is ook niet zo raar dat Tata Steel in een uurtje meer uitstoot, want in dat uurtje produceren ze ook 10.000 ton staal. Jouw kachel zal nooit meer doen dan het warmteverlies door je isolatie compenseren. En er zijn heel wat meer houtkachels dan staalfabrieken, dus dat vingerwijzen is ongepast.
Dre schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 18:30:
Als sommige houtkachels werkelijk zo schoon zijn, dan zouden ze net als een ouderwetse keukengeiser inderdaad gewoon zonder schoorsteen open in de woonkamer kunnen branden. Ik geloof niet dat de stoker het dan nog gezellig zou vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@RemcoDelft die ouderwetse keukengeiser mag ook niet zonder afvoer in je woning hangen. Zijn heel wat mensen dood aan gegaan

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

RemcoDelft schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 20:23:
[...]
Tata Steel ruik ik niet in mijn huis. Jouw houtkachel trouwens ook niet, want we wonen vast niet in dezelfde wijk.
Het is ook niet zo raar dat Tata Steel in een uurtje meer uitstoot, want in dat uurtje produceren ze ook 10.000 ton staal. Jouw kachel zal nooit meer doen dan het warmteverlies door je isolatie compenseren. En er zijn heel wat meer houtkachels dan staalfabrieken, dus dat vingerwijzen is ongepast.
Toch zou het me niet verbazen als Tata meer luchtverontreiniging veroorzaakt dan alle houtkachels in Nederland bij elkaar.
[...]
Als sommige houtkachels werkelijk zo schoon zijn, dan zouden ze net als een ouderwetse keukengeiser inderdaad gewoon zonder schoorsteen open in de woonkamer kunnen branden. Ik geloof niet dat de stoker het dan nog gezellig zou vinden.
Zowel een ouderwetse keukengeiser als een moderne CV ketel hebben een afvoer naar buiten nodig en in beide gevallen is het niet goed voor je gezondheid daar boven te gaan hangen. Net zo min is het een goed idee de lucht uit de uitlaatpijp van een auto in te ademen. Ga je best effectief dood van. Moeten we nu ALLE auto's maar verbieden, inclusief de electrische waarbij de energie die ze verbruiken niet 100% gegarandeerd uit groene bron komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:26
unezra schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 20:33:
[...]Moeten we nu ALLE auto's maar verbieden, inclusief de electrische waarbij de energie die ze verbruiken niet 100% gegarandeerd uit groene bron komt?
Daar gaat het uiteindelijk wel heen lijkt het. :9 Net zoals de keukengeisers en HR ketels langzaam in de ban gaan.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

Jim423 schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 20:49:
[...]
Daar gaat het uiteindelijk wel heen lijkt het. :9 Net zoals de keukengeisers en HR ketels langzaam in de ban gaan.
Tja, en dan?
Pelletkachel in de tuin voor de CV omdat niet ieder huis geschikt is voor een warmtepomp?

Oh, wacht...

Het probleem met houtstook is ook heel erg een gevalletje NIMBY lijkt het. Mensen vinden houtstook in hun buurt vervelend maar als er ergens een kolencentrale de electra voor hun warmtepomp staat op te wekken is dat een minder groot probleem want díe stank ruik je niet. (Dat anderen daar vervolgens last van hebben en er evengoed milieuschade onstaat is bijzaak.)

Ik vraag me wel af hoe veel mensen die enorm anti-houtstook zijn, zelf 100% electrisch (of enkel met het OV) reizen én garanderen dat de electra die ze op welke manier dan ook verbruiken, 100% is opgewekt uit niet-vervuilende bronnen.

Het argument "milieu en fijnstof" word er vrij makkelijk bijgehaald, dat klinkt natuurlijk veel beter dan enkel "ik vind het stinken". Maar dat argument is een beetje hypocriet, als je de uitstoot domweg verplaatst...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-07 08:48
M!chel schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 19:20:
Haha inderdaad, maar een lijk in een bad van kaliumhydroxide op hoge druk en hoge temperatuur en dan doorspoelen klinkt niet echt respectvol. Al zou het mij ook aan m'n reet kunnen roesten wat ze met me doen als ik eenmaal dood ben. Misschien maar in m'n testament zetten...

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
unezra schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 20:58:
Het probleem met houtstook is ook heel erg een gevalletje NIMBY lijkt het.
De rook komt dan ook letterlijk IMBY. Logisch toch: ik heb veel meer last van lokale vervuiling in mijn woonongeving dan van een miljoen ton CO2 uitstoot 10 km verderop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unezra

unezra

RemcoDelft schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 21:21:
[...]
De rook komt dan ook letterlijk IMBY. Logisch toch: ik heb veel meer last van lokale vervuiling in mijn woonongeving dan van een miljoen ton CO2 uitstoot 10 km verderop.
Ik vind dat hypocriet. Mijn kachel levert lokaal warmte op en stoot lokaal uit. Zou ik een warmtepomp hebben, zou ik op dit moment (het is immers donker) elders uitstoot genereren. (Groene stroom of niet, er is een kans dat de stroom die we verbruiken alsnog uit vervuilende bron komt.)

Nu hebben we geen warmtepomp maar een CV ketel. Same shit. Dat ding stoot lokaal uit, maar het gas moet ergens uit de grond worden gehaald, getransporteerd, etc. Ook dat levert uitstoot op. Alleen niet hier. Daarvoor mogen anderen in de stank zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-07 14:34
Er is echter nogal een groot verschil tussen de hoeveelheid uitstoot van je houtkachel en het kleine percentage van de hoeveelheid uitstoot die de elektriciteitscentrale produceert voor alleen een warmtepomp. Voor verwarming van hetzelfde huis, met dezelfde isolatie op dezelfde temperatuur, zou het me niets verbazen als dat een factor 100 scheelt.

En ja, ik snap dat een elektriciteitscentrale nogal een schaalvoordeel met zich meebrengt en dat ie niet IMBY staat. :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:41
Volledig met @unezra eens en de reacties hier zijn veelal vergelijkbaar met wat er gebeurd als er windmolens of zonneparken geplaatst moeten worden: Schone energie is een goede zaak, maar niet als het opgewekt wordt op een plek waar ik er iets van merk. Zie de toestanden (tot doodsbedreigingen aan toe) in de Veenkoloniën.

Ik snap het als een buurman het vervelend vind wanneer hij mijn kachel een keer ruikt, maar ik vind alle oude stinkdiesels in de buurt net zo irritant en slecht voor mijn gezondheid. En dan moet ik ook nog constant tegen al dat blik aan kijken, want twee auto's is toch wel de norm. Maar ja, leven en laten leven.

Overigens heb ik recent geīnformeerd naar de mogelijkheid om een filter in mijn rookkanaal te plaatsen, aangezien ik eventuele overlast graag minimaliseer of voorkom. Mijn schoorsteenveger raadde het me echter expliciet af omdat ik een moderne kachel met een dubbelwandige pijp door de schoorsteen heb. Een filter zou niets toevoegen, alleen de trek verminderen en daardoor de verbrandig verslechteren. Hij wou graag wat verkopen, maar het zou de overlast (voor zover die er al was) niet verminderen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

dreamscape schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 21:48:
Er is echter nogal een groot verschil tussen de hoeveelheid uitstoot van je houtkachel en het kleine percentage van de hoeveelheid uitstoot die de elektriciteitscentrale produceert voor alleen een warmtepomp. Voor verwarming van hetzelfde huis, met dezelfde isolatie op dezelfde temperatuur, zou het me niets verbazen als dat een factor 100 scheelt.

En ja, ik snap dat een elektriciteitscentrale nogal een schaalvoordeel met zich meebrengt en dat ie niet IMBY staat. :)
Ik weet het niet. Kijk voor de grap eens naar de keten.

Houtkachel: Boom --> zagen --> transport --> kachel --> uitstoot
Warmtepomp: Grondstof (steenkool, etc) --> winning --> transport naar centrale --> stoken --> transport van energie naar je huis --> warmtepomp (met de nodige energieverlies)

Een centrale kan door schaalgrootte efficiënt zijn, maar vergeet niet dat een moderne kachel óók een rendement haalt van 82% en meer. De transportketen is veel korter en er is relatief weinig verlies onderweg. Bij electra heb je op iedere plek in de keten te maken met uitstoot (direct of indirect) én met energieverlies. Ik ben heel benieuwd welk percentage je krijgt als je een kilo steenkool om zet in warmte, als je alles mee gaat rekenen en of dat wel een factor 100 efficiënter is dan mijn kachel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
I
Aziraphale schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 21:54:

Overigens heb ik recent geīnformeerd naar de mogelijkheid om een filter in mijn rookkanaal te plaatsen, aangezien ik eventuele overlast graag minimaliseer of voorkom. Mijn schoorsteenveger raadde het me echter expliciet af omdat ik een moderne kachel met een dubbelwandige pijp door de schoorsteen heb. Een filter zou niets toevoegen, alleen de trek verminderen en daardoor de verbrandig verslechteren. Hij wou graag wat verkopen, maar het zou de overlast (voor zover die er al was) niet verminderen.
Jup, hier ook, er werd bij mij zelfs een smoorklep afgeraden
Natuurlijke trek schijnt toch het beste te zijn

Ach, als mensen gewoon schoon hout gaan verbranden zal er al heel wat minder geklaag zijn, alleen die randstad mensen zullen toch overal een probleem van maken, om vervolgens zelf in de drukte te wonen
Gelukkig hier een stuk minder last van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
unezra schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 22:07:
[...]

Ik weet het niet. Kijk voor de grap eens naar de keten.

Houtkachel: Boom --> zagen --> transport --> kachel --> uitstoot
Warmtepomp: Grondstof (steenkool, etc) --> winning --> transport naar centrale --> stoken --> transport van energie naar je huis --> warmtepomp (met de nodige energieverlies)

Een centrale kan door schaalgrootte efficiënt zijn, maar vergeet niet dat een moderne kachel óók een rendement haalt van 82% en meer. De transportketen is veel korter en er is relatief weinig verlies onderweg. Bij electra heb je op iedere plek in de keten te maken met uitstoot (direct of indirect) én met energieverlies. Ik ben heel benieuwd welk percentage je krijgt als je een kilo steenkool om zet in warmte, als je alles mee gaat rekenen en of dat wel een factor 100 efficiënter is dan mijn kachel...
Ik heb daar voor aardgas eens een berekening aan gewaagd. Ben benieuwd hoe dat voor kolen uitvalt.

Joris748 in "Het Klimaattopic"

Ik denk dat je de rendementen van een kolencentrale en een warmtepomp onderschat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Joris748 schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 22:31:
rendementen van een kolencentrale
Maasvlakte 3 centrale:
steenkool en biomassa (=chemische troep van liondel, varkenspestdierenmeel, bse koeien meel, en ander afval dat in afvalverbranders NIET verbrand mag worden ivm veel te veel uitstoot van gevaarlijke stoffen)
Capaciteit 1100MW bruto
rendement circa 46%.
.
.
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:00

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Vuiltje
46% opwekrendement * 90% transportrendement (waarschijnlijk beter) * COP 3 (kan ook 5 zijn) is heel wat beter dan ~80% in een HR houtkachel. Vergeet niet dat houtkachels nooit mogen condenseren.

Het rendement van een bouwmarktkachel gestookt met natte geïmpregneerde schuttingpalen zal niet hoger zijn.

@Joris748 50% transportverlies :? Het is hier de VS niet :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Proton_ schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 23:58:
@Vuiltje
46% opwekrendement * 90% transportrendement (waarschijnlijk beter) * COP 3 (kan ook 5 zijn) is heel wat beter dan ~80% in een HR houtkachel. Vergeet niet dat houtkachels nooit mogen condenseren.

Het rendement van een bouwmarktkachel gestookt met natte geïmpregneerde schuttingpalen zal niet hoger zijn.

Ik kon destijds geen actuele gegevens hierover vinden. Daarom maar een hele veilige aanname gedaan. Met 90% is het rekeningsommetje inderdaad nog veel gunstiger in het voordeel van all-electric.

Met grijze stroom opgewekt met gas en 90% transportverliezen is een warmtepomp ca 90% efficiënter dan een CV-ketel op gas.

Ik verwacht dat geen enkel direct gestookt verwarmingsapparaat efficiënter is dan een all-electric oplossing met een WP. Ongeacht of de centrale op hout, biomassa, steenkool of gas gestookt wordt.

[ Voor 19% gewijzigd door Joris748 op 28-10-2018 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Voor mijn pelletkachel cv geven ze een rendement van 94.5%

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Een houtkachel heeft 1000% plezier en sfeer. En voor mij is dat het belangrijkste.
Zie daar maar eens aan te tippen met een energiecentrale of warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
RemcoDelft schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 21:21:
[...]

Dat is wat jij denkt of het waar is, is maar de vraag. Mij lijkt het niet fijn om iets in een straal van 10 km te hebben met zo'n uitstoot. Je merkt het alleen niet (gelijk) zonder meetapparatuur.....
@Vuiltje

voor die 90 procent quote ik even wat ik vond:
TenneT geeft in hun jaarverslag van 2016 een verlies aan van 4,2TWh in het totale net (NL en DE) waarvan ca 1,4TWh in NL hetgeen overeen komt met ca 1,4% van het verbruik (ca 100TWh in 2016in NL). De verwachting is dat dit verlies licht zal stijgen door de bouw van steeds meer aansluitingen op zee. De regionale netbeheerder verliest in het transport naar je huis ook nog energie, de ACM geeft voor het landelijk gemiddelde verlies een waarde van ca 4,6% (waarde 2016). Totaal gaat dus in de netten van TenneT en de regionale netbeheerder ca. 6% verloren.

Die 10 procent zal dus niet te veel zijn.Je vergeet echter wel om bij een wp het koelmiddel mee te nemen, dat is ook niet zulk lief spul.

Als ik nu zelf een wilgen (snelgroeiend) bos maak met een 7 jaars ritme, stook je geheel van eigen hout. Ik denk dat dit energetisch en millieutechnisch de vriendelijkste oplossing is. Is utieraard niet voor veel mensen haalbaar.

Overigens snap ik niet wat condenseren met houtkachels te maken heeft. Neem een finnoven of een sepksteenkachel, zoals in Scandavie, en je komt ergens in de buurt van 90 tot 94 procent rendement. Simpel systeem met weinig poespas en een hoogrendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

jerh schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 11:01:
[...]
Ik denk dat dit energetisch en millieutechnisch de vriendelijkste oplossing is.[...]
De ervaring van warmtepompen is dat een jaar rendement van gemiddeld 400% behaald kan worden. Het hout kan je dan veel beter in een elektriciteitscentrale stoppen om je warmtepomp mee te voeden.

Nog beter lijkt me direct energie opwekken met zonnepanelen of windmolens op hetzelfde oppervlakte. Bomen geven niet zoveel energie per vierkante kilometer grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Dre schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 11:23:
[...]

De ervaring van warmtepompen is dat een jaar rendement van gemiddeld 400% behaald kan worden. Het hout kan je dan veel beter in een elektriciteitscentrale stoppen om je warmtepomp mee te voeden.

Nog beter lijkt me direct energie opwekken met zonnepanelen of windmolens op hetzelfde oppervlakte. Bomen geven niet zoveel energie per vierkante kilometer grond.
Precies. En als de restwarmte dan ook nog eens gebruikt wordt voor warmtenetten, dan is het totale rendement nog veel hoger.

Dat zou, zolang we geen 100% duurzame stroom op kunnen wekken, pleiten voor meer decentrale opwek van electriciteit.
Uitstoot kan tot het minimum gereduceerd worden, middels strenge eisen. En de resterende uitstoot wordt ‘eerlijker’ over het land verspreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Dre schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 11:23:
[...]
In een huis dat er perfect voor geschikt is. Het rendement bij een huis dat er niet voor geschikt is, is voor zover ik weet veel en veel lager. Kortom, leuk voor nieuwbouwhuizen of de mensen die het geld er voor (over) hebben een ouder huis perfect te isoleren. Zeker geen oplossing voor iedereen.
Tuurlijk, maar het probleem met zonnepanelen en windmolens is dat de opbrengst erg fluctueert. Dus zul je ze geografisch moeten verspreiden en dat levert weer het nodige verlies op de leidingen op.
(Even los van of ik me af vraag of het rendement per km2 wel relevant is.)
@Vuiltje

46% opwekrendement klinkt mij fors lager in de oren dan 82% en meer... Maar los van dat, als ik de getallen uit Joris748 in "Het Klimaattopic" er bij pak ga je er vanuit dat je daadwerkelijk 400% haalt met een warmtepomp, waardoor die 46% flink gecompenseerd word. Waarom zou ik met mijn houtkachel door een slimme installatie dan niet qua effectieve warmte ver boven die 82% uit kunnen komen? (Door er bijvoorbeeld electriciteit mee op te wekken of andere slimme manieren van verwarmen te gebruiken die verder gaan dan sec de ruimte verwarmen waarin de kachel staat.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@unezra
400% haal je met een warmtepomp op lage temperatuur. Veel Tweakers halen dat met hun warmtepomp, en sommige zelfs een stuk daarboven.

Mijn woning stook ik gewoon met radiatoren (geen LTV) en toch gebruik ik een warmtepomp. Die 400% rendement zal ik niet halen, maar met circa 250% tot 300% (gokje?) neem ik ook wel genoegen hoor :)

Jaren geleden was men bezig met HR-ketels die ook elektriciteit opwekken. De warmtepomp van de buurman kan dan direct gevoed worden door deze 'lokale energiecentrale'. Een houtkachel die net zo schoon brand als zo'n HRe-ketel zou best toekomst kunnen hebben denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
unezra schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 16:08:
[...]
46% opwekrendement klinkt mij fors lager in de oren dan 82% en meer... Maar los van dat,
https://www.fluxenergie.n...encentrale-op-maasvlakte/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

46% dus, voordat het electriciteit is. Als ik mijn kachel aan steek haal ik 82% warmte rendement. Ik zag in dit topic al boven de 90% voorbij komen, bij een pelletkachel.

Het blijft een kolencentrale, die in essentie totaal niet CO2 neutraal is en nog steeds fossiel verbrand. (Technisch is steenkool ook CO2 neutraal, in the end zijn het dode bomen die >300 miljoen jaar geleden dood zijn gegaan, ten opzichte van een huidige boom die we direct opstoken maar die CO2 kringloop duurt zó lang, dat we dat niet CO2 neutraal noemen.)

Ik snap dat zo'n centrale een groot deel van de restproducten hergebruikt waardoor het totale rendement veel hoger is dan die 46%, maar toch. Wat als je zo'n centrale in zet om direct huizen te verwarmen (stadsverwarming), haal je dan nog steeds die magere 46% want in dat geval wint dus mijn kacheltje bij een factor 2... (Terwijl die ook nog eens op transport en winning na, CO2 neutraal gestookt kan worden. De kringloop is kort genoeg om het CO2 neutraal te noemen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-07 14:34
unezra schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 16:08:
In een huis dat er perfect voor geschikt is. Het rendement bij een huis dat er niet voor geschikt is, is voor zover ik weet veel en veel lager. Kortom, leuk voor nieuwbouwhuizen of de mensen die het geld er voor (over) hebben een ouder huis perfect te isoleren. Zeker geen oplossing voor iedereen.
Dat rendement haal je alleen in een goed geïsoleerd huis, dat klopt. Voor een eerlijke vergelijking moet je kijken naar gasverbruik of houtverbruik bij cv-ketel en houtkachels in huizen die net zo goed geïsoleerd zijn. Anders stook je dus extra hout weg (met bijbehorende overlast) omdat je huis slecht geïsoleerd is.

Ik ken mensen die de houtkachel aansteken 'voor de gezelligheid' en de cv-ketel laten draaien (want anders is de badkamer zo koud) en dus bij een temperatuur van 26 graden een raam open zetten.... :X

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:41
dreamscape schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 19:02:
[...]

Ik ken mensen die de houtkachel aansteken 'voor de gezelligheid' en de cv-ketel laten draaien (want anders is de badkamer zo koud) en dus bij een temperatuur van 26 graden een raam open zetten.... :X
Ik zet dan de kamerdeur open om de warmte wat door het huis te laten gaan (raampje open vind ik geen optie en smoren ook niet), maar dat helpt niet echt. Als er nog iemand een suggestie heeft hoe ik de warmte uit de woonkamer ook de hal en en keuken in krijg, dan hoor ik het graag...

[ Voor 4% gewijzigd door Aziraphale op 28-10-2018 19:09 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
unezra schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 18:49:
[...]s die magere 46% want in dat geval wint dus mijn kacheltje bij een factor 2... (Terwijl die ook nog eens op transport en winning na, CO2 neutraal gestookt kan worden. De kringloop is kort genoeg om het CO2 neutraal te noemen.)
Stadsverwarming werkt niet op elektriciteit maar op de afvalwarmte. Die 46% is puur voor elektriciteit. Neem je stadswarmte ook mee valt dit veel hoger uit, 75+% voor de gehele installatie. Gebruik je het opgewekte elektrisch vermogen daarbovenop voor de helft om warmtepompen aan te drijven komt het rendement wel boven de 100% uit. Als je alle afvalwarmte weggooid en alle huizen gaat verwarmen met elektrische ventilatorkacheltjes heb je wel gelijk.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

dreamscape schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 19:02:
[...]
Dat rendement haal je alleen in een goed geïsoleerd huis, dat klopt. Voor een eerlijke vergelijking moet je kijken naar gasverbruik of houtverbruik bij cv-ketel en houtkachels in huizen die net zo goed geïsoleerd zijn. Anders stook je dus extra hout weg (met bijbehorende overlast) omdat je huis slecht geïsoleerd is.
De grap is dat het rendement van een warmtepomp de 400% niet haalt bij een minder goed geïsoleerd huis én de verliezen op opwekking van electra om de warmtepomp aan te sturen, niet worden meegenomen in die 400%.

Als ik die 46% van een moderne kolencentrale pak, haal je nog geen 200% effectiefrendement, bij een goed geïsoleerd huis. Bij een minder goed geïsoleerd huis is dat fors minder en ik vraag me af of je wel boven de 100% uit blijft komen.

Nu haalt mijn plezier kachel 82%, ik zag al ver boven de 90% uitkomen voor een pelletkachel en sommige exemplaren kun je ook gebruiken om je CV water op te warmen. Daarmee komt moderne houtstook bedoeld voor verwarming, akelig dicht in de buurt van die kolencentrale. Met inderdaad lokale uitstoot. (En een werkelijk CO2 neutrale stook.)
Wij doen precies dat, maar hebben een slimme thermostaat. (EvoHome) Dus ja, andere ruimtes dan de woonkamer houden hun reguliere programma, terwijl de kachel brand en de verwarming van de woonkamer word overgenomen door de kachel.

Overigens verwarmen we heel veel ruimtes niet of zeer beperkt. Gang word niet verwarmd (nja, indirect, de restwarmte van mijn servers gaat d'r heen). 2 slaapkamers worden niet verwarmd. Werkkamer word alleen verwarmd als ik er werkerkelijk gebruik van maak. (En dan word de woonkamer dus niet verwarmd.) 3e slaapkamer word alleen heel af en toe verwarmd.

Raam open terwijl we de kachel aan hebben doen we uiteraard niet. Het gaat rap richting 25, 26 graden op dit moment (hij staat nu aan) maar dat vinden we fijn en we reguleren uiteraard de warmte door 'm hoger of minder hoog op te stoken.
Jim423 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 19:11:
[...]
Stadsverwarming werkt niet op elektriciteit maar op de afvalwarmte. Die 46% is puur voor elektriciteit. Neem je stadswarmte ook mee valt dit veel hoger uit, 75+% voor de gehele installatie. Gebruik je het opgewekte elektrisch vermogen daarbovenop voor de helft om warmtepompen aan te drijven komt het rendement wel boven de 100% uit. Als je alle afvalwarmte weggooid en alle huizen gaat verwarmen met elektrische ventilatorkacheltjes heb je wel gelijk.
Dus als die centrale stadsverwarming levert, haal je 75% inclusief het verlies op leidingen? Ook dat is lager dan de 82% die ik haal met mijn kachel en fors lager dan de >90% die ik hier voor een pelletkachel voorbij zag komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Een centrale puur voor stadsverwarming heeft volgens mij een thermisch rendement van zo'n 88%-90%. Met gehele installatie bedoel ik incl. elektriciteit maar excl. verlies van leidingen door de stad.
Met verliezen van leidingen e.d. lijkt mij 82% wel aannemelijk waardoor je op het hetzelfde rendement uitkomt als jouw kachel. Het voordeel bij stadsverwarming zit het hem er voornamelijk in dat de warmte op sommige locaties anders wordt weggegooid waardoor je op 125% uitkomt. (Bron Eneco). Voor warmtepompen op elektriciteit ligt dit getal natuurlijk nog een stuk hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
unezra schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 19:16:
[...] maar hebben een slimme thermostaat. Werkkamer word alleen verwarmd als ik er werkerkelijk gebruik van maak. (En dan word de woonkamer dus niet verwarmd.) 3e slaapkamer word alleen heel af en toe verwarmd.
Hoe werkt dat? Zit er een oog op de radiator die de kraan dichtdraait wanneer het niemand in de ruimte ziet?
Jim423 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 19:36:
Een centrale puur voor stadsverwarming
Nadeel is dat de maasvlakte centrale wel erg ver van de warmwaterafnemer staat.
De vuilverbrander hier een eindje verderop heeft dan weer het nadeel dat elk vuil dat warmte levert wordt verbrand. De ophalers gooien de zakken met keurig gescheiden gehouden plastictroep gewoon in de perswagen met restafval....................................
Gratis brandstof levert stroom en warm water en dat wordt maar al te graag duur(der) verkocht.

[ Voor 40% gewijzigd door Vuiltje op 28-10-2018 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:29

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

En weer iets meer richting de scope van dit topic graag... :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Vuiltje schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 21:32:
[...]
Hoe werkt dat? Zit er een oog op de radiator die de kraan dichtdraait wanneer het niemand in de ruimte ziet?
Het is redelijk te voorspellen wanneer iemand in de woonkamer is, werkkamer zet ik alleen aan als ik er ben en het koud heb. Geen aanwezigheidssensors dus (heeft ook weinig zin, opwarmen van een ruimte duurt even), wel slim gebruik van een combinatie van dag- en weekprogramma's met regeling terplekke.
[...]
Nadeel is dat de maasvlakte centrale wel erg ver van de warmwaterafnemer staat.
De vuilverbrander hier een eindje verderop heeft dan weer het nadeel dat elk vuil dat warmte levert wordt verbrand. De ophalers gooien de zakken met keurig gescheiden gehouden plastictroep gewoon in de perswagen met restafval....................................
Gratis brandstof levert stroom en warm water en dat wordt maar al te graag duur(der) verkocht.
Lijkt me niet de bedoeling dat wat jij scheid, alsnog met het restafval in de vuilverbranding gaat. Als dat zo is, zou ik de gemeente eens bellen.

Qua gratis brandstof, dat is natuurlijk niet zo. Afval moet worden opgehaald, de centrale kost geld, etc. Als de gemeente al geld verdient aan het verkopen van het afval, zorgt dat voor een betere gemeentelijke financiële balans dus in theorie lagere gemeentelijke belastingen, betere voorzieningen, etc. Gemeentelijke begrotingen zijn in de regel redelijk krap, als ze geld kunnen verdienen aan zoiets is dat alleen maar heel erg slim van ze.
teacher schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 23:27:
En weer iets meer richting de scope van dit topic graag... :)
Fair enough. :)

Ik krijg meer en meer het gevoel dat de voornaamste reden dat mensen hier tegen houtstook zijn, is omdat zij vinden dat het stinkt. De rest lijkt bijzaak.

Daar heb ik moeite mee. Niet iedereen vind houtstook stinken, niet iedereen heeft last van een beetje rook en we leven bijna allemaal in gebieden waar je nu eenmaal te maken hebt met buren die dingen doen waar anderen zich aan zouden kunnen storen.

De een stookt hout, de ander speelt muziek, een ander BBQ't graag in de tuin, weer een ander geeft af en toe een feestje, mensen hebben kinderen, onderhouden de tuin, etc. In de gemiddelde woonwijk merk je nu eenmaal dat er ook anderen wonen.

In specifiek dit geval: Verbied de houtstook niet, maar reguleer het. (Of doe er gewoon helemaal niet moeilijk over en laat het aan de mensen zelf over. Net zoals BBQ's, tuinfeesten, kinderen, etc.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
unezra schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 06:45:
[...]
omdat zij vinden dat het stinkt

Of doe er gewoon helemaal niet moeilijk over en laat het aan de mensen zelf over.
Blijf nou niet herhalen.
Je hebt al vele keren duidelijk gemaakt dat jij overlast van een ander als excuus gebruikt om zelf ook overlast te kunnen maken op een ander vlak. Jij klaagt niet, dan moet de ander ook niet klagen...........

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Vuiltje schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 08:06:
[...]

Blijf nou niet herhalen.
Je hebt al vele keren duidelijk gemaakt dat jij overlast van een ander als excuus gebruikt om zelf ook overlast te kunnen maken op een ander vlak. Jij klaagt niet, dan moet de ander ook niet klagen...........
Zo vreemd is dat toch niet? Alleen zou ik het geen overlast willen noemen. Maar een besef dat je in een omgeving zit met meerdere mensen leven en hun ding doen.
En dat kan merkbaar zijn, maar dat heet niet direct overlast. Je moet af en toe gewoon genoegen nemen met het plezier van een ander.

[ Voor 5% gewijzigd door Oxellaar op 29-10-2018 08:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Oxellaar schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 08:18:
Je moet af en toe gewoon genoegen nemen met het plezier van een ander.
Inderdaad. Af en toe. En dus niet een half jaar lang elke dag.

Je moet inderdaad rekening houden met elkaar en wat overlast accepteren als je bij elkaar woont maar die redenering wordt nu misbruikt om alles goed te praten. Volgens die redenering mag ik ook elke nacht een feestje houden zolang ik maar niet klaag over de houtkachel van de buren.

En natuurlijk is de definitie van overlast zeer subjectief. En er zijn meestal ook veel emoties aan beide kanten met gemoeid. Dat maakt deze discussie net zo moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Admiral Freebee schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 08:54:
[...] die redenering wordt nu misbruikt om alles goed te praten. Volgens die redenering mag ik ook elke nacht een feestje houden zolang ik maar niet klaag over de houtkachel van de buren.
_/-\o_
_/-\o_
_/-\o_
_/-\o_
Jij snapt het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

[...]

Je moet inderdaad rekening houden met elkaar en wat overlast accepteren als je bij elkaar woont maar die redenering wordt nu misbruikt om alles goed te praten. Volgens die redenering mag ik ook elke nacht een feestje houden zolang ik maar niet klaag over de houtkachel van de buren.

En natuurlijk is de definitie van overlast zeer subjectief. En er zijn meestal ook veel emoties aan beide kanten met gemoeid. Dat maakt deze discussie net zo moeilijk.
Hét verschil met een feestje: Dat geeft overlast zolang het feestje duurt.
Een houtkachel ruik je misschien de eerste 15 minuten, daarna in principe niet meer.

Ik praat niet alles goed, ik geef alleen aan dat er een HEEL verschil is tussen "volledig verbieden" en op een dusdanige manier doen dat het voor iedereen acceptabel is. Mensen (hier en elders) lijken nogal van de harde lijn te zijn. "Houtstook stinkt, DUS het moet volledig verboden worden." Ik zie daarin graag wat nuance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
unezra schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:20:
[...]

Een houtkachel ruik je misschien de eerste 15 minuten, daarna in principe niet meer.
De "kachel" van mijn buren geeft zeker 2 uur mist door de hele straat, wanneer ze die, nadat hij is aangebrand, helemaal smoren omdat ze, als ze na 4 uur thuiskomen dan nog wat warmte hebben en hem niet opnieuw hoeven aan te steken.

Zulke figuren veroorzaken nu de discussie dat mogelijk alle houtstook verboden gaat worden.
Zij denken wellicht ook dat hun andere buren maar niet moeten klagen over hun rook omdat zij niet klagen tegen andere buren die graag 's avonds laat (na 2100) nog piano willen spelen.

Zouden zij enig fatsoen hebben en rekening houden met anderen zou er veel meer geluk en minder geregel zijn. En dan bedoel ik rekening houden met een ander niet jouw verhaal "niet klagen omdat zij ook van mij wel eens last hebben".

Rekening houden met, is heel wat anders dan meer tolereren.

[ Voor 39% gewijzigd door Vuiltje op 29-10-2018 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Vuiltje schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:30:
[...]
De "kachel" van mijn buren geeft zeker 2 uur mist door de hele straat, wanneer ze die, nadat hij is aangebrand, helemaal smoren omdat ze, als ze na 4 uur thuiskomen dan nog wat warmte hebben en hem niet opnieuw hoeven aan te steken.

Zulke figuren veroorzaken nu de discussie dat mogelijk alle houtstook verboden gaat worden.
Zij denken wellicht ook dat hun andere buren maar niet moeten klagen over hun rook omdat zij niet klagen tegen andere buren die graag 's avonds laat (na 2100) nog piano willen spelen.

Zouden zij enig fatsoen hebben en rekening houden met anderen zou er veel meer geluk en minder geregel zijn. En dan bedoel ik rekening houden met een ander niet jouw verhaal "niet klagen omdat zij ook van mij wel eens last hebben".

Rekening houden met, is heel wat anders dan meer tolereren.
Maar dan zit dáár toch je probleem?

Spreek de buren aan dat hun manier van stoken niet prettig is en of ze rekening willen houden met jou, door op een andere manier te stoken.

Er is een groot verschil tussen de straat blauw zetten door beroerd stoken, of even 15 minuten een klein beetje rook uit de schoorsteen omdat je kachel aan het opstarten is en daarna klaar.

Wat je nu doet is zeggen dat *niemand* meer mag stoken, omdat toevallig een van jouw buren niet weten hoe ze moeten stoken of geen zin hebben fatsoenlijk en rookarm te stoken. Da's net zoiets als alle kinderen verbieden, omdat er een paar mensen zijn met een huilbaby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
unezra schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:20:
[...]

Hét verschil met een feestje: Dat geeft overlast zolang het feestje duurt.

Ik praat niet alles goed, ik geef alleen aan dat er een HEEL verschil is tussen "volledig verbieden" en op een dusdanige manier doen dat het voor iedereen acceptabel is. Mensen (hier en elders) lijken nogal van de harde lijn te zijn. "Houtstook stinkt, DUS het moet volledig verboden worden." Ik zie daarin graag wat nuance.
Wij kunnen natuurlijk niet zien hoe jij stookt maar op veel plekken in mijn dorp ruikt het heel de dag naar kachel. Veel schoorstenen zien ook zwart van het roet en je ziet vaak rook voorbij komen. Er wordt hier dus door veel mensen slecht gestookt. Voor mij is strenge regelgeving én handhaving prima maar ik zie het nog niet direct in de praktijk gebeuren net zoals dit moeilijk is bij geluidsoverlast. Een verbod (op oude kachels op z'n minst) lijkt mij veel makkelijker te handhaven en gezien de lokale milieuimpact ook prima te verantwoorden. Maar het is niet populair bij de kiezers natuurlijk. Zelfs bij de lokale groenen zijn er een aantal die graag een blokje hout op het vuur gooien 7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
unezra schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:38:
[...]
Wat je nu doet is zeggen dat *niemand* meer mag stoken,
Dat heb ik niet gezegd, nergens !!!
Leg me nu geen woorden in de mond.

Ik heb de regels uit de UK genoemd.
Dat wanneer men ziet dat je rookt je op de bon gaat.

In NL is het zo dat alles mag en moet kunnen, over niets wordt nagedacht.
Bij voldoende geklaag wordt alles verboden, want denken is te moeilijk.
unezra schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:38:
[...]

Da's net zoiets als alle kinderen verbieden, omdat er een paar mensen zijn met een huilbaby.
Daar ging het niet over.
jij gebruikte het "niet over dat kind klagen" als excuus om te kunnen stoken.
De buren moeten niet klagen omdat jij ook niet klaagt.

[ Voor 27% gewijzigd door Vuiltje op 29-10-2018 10:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:47

JdM

Humbled

Zolang de voor en tegenstanders in dit topic niet beide nuanceren, wordt het een eindeloze discussie.
Die buur die een rookgordijn trekt van een paar uur mogen ze wat mij betreft meteen een stookverbod geven, maar de buur die jankt omdat ie rook uit mijn schoorsteen ziet komen (terwijl het na 15 min. slechts nog wat condens is) verdient ook een hutje op de hei.
En tussen die twee uitersten zit heel veel nuance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Vuiltje schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:41:
[...]

Dat heb ik niet gezegd, nergens !!!
Leg me nu geen woorden in de mond.

Ik heb de regels uit de UK genoemd.
Dat wanneer men ziet dat je rookt je op de bon gaat.

In NL is het zo dat alles mag en moet kunnen, over niets wordt nagedacht.
Bij voldoende geklaag wordt alles verboden, want denken is te moeilijk.
Fair enough. Wel zie ik mensen (in dit topic en elders), het heel erg zwart wit maken. Letterlijk "ik vind alle houtstook stinken, dus mag niemand meer hout stoken". Dat gebrek aan nuance stoort me enorm.
[...]
Daar ging het niet over.
jij gebruikte het "niet over dat kind klagen" als excuus om te kunnen stoken.
De buren moeten niet klagen omdat jij ook niet klaagt.
Het gaat hier heel erg om tolerantie naar elkaar. Als er werkelijk en terecht overlast word veroorzaakt, prima. Maar ook daar is een grijs gebied. Als de lokale sportvereniging een paar keer per jaar een feestje geeft, hebben wij daar last van. Toch hoor je mij niet snel klagen daar over, het is maar een paar keer per jaar én we wisten dat we naast een paar sportvelden gingen wonen.

Hetzelfde met kinderen die geluid maken. We wonen in een relatief kinderrijke buurt. Dus hoor je kinderen spelen, huilen, etc. Ook hoor je mensen af en toe feestjes geven, de tuin onderhouden, etc. Ook daar hoor je mij niet over klagen, het hoort bij de buurt, je weet dat je in een gemengde buurt komt te wonen én dat de huizen niet enorm goed geïsoleerd zijn. (Rijtjeshuizen uit ~1958.)

Ieder veroorzaakt zijn eigen potentiële overlast, zaak is én om dat te beperken én om er niet te zwaar aan te tillen. (Dus stookten we de haard beperkt en stoken we de kachel wat vaker. De haard zal best eens flink geroken hebben maar dankzij die haard wisten we wel wat voor soort kachel we wilden. De kachel is na 15 minuten wel op temperatuur en de theorie is dat 'ie dan nauwelijks nog uit stoot. Op het enkele blokje ellendehout na, maar dat ruik je binnen ook echt meteen en is na een kwartier tot een half uur wel op.)

Overigens staat mijn schoorsteen hoog. Bovenop de 3e woonlaag. Dat scheelt ook wel. :)
(Kan me dus voorstellen dat eventuele wet- en regelgeving ook daar eisen aan gaat stellen. Schoorsteen minimaal zus en zoveel meter hoog, zodat de uitstoot hoog plaats vind.)
JdM schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:41:
Zolang de voor en tegenstanders in dit topic niet beide nuanceren, wordt het een eindeloze discussie.
Die buur die een rookgordijn trekt van een paar uur mogen ze wat mij betreft meteen een stookverbod geven, maar de buur die jankt omdat ie rook uit mijn schoorsteen ziet komen (terwijl het na 15 min. slechts nog wat condens is) verdient ook een hutje op de hei.
En tussen die twee uitersten zit heel veel nuance.
Juist. Ik pleit voor de nuance.

Prima als er wet- en regelgeving komt, aan de andere kant vind ik het ook absurd als ze bijvoorbeeld een BBQ of vuurkorf gaan verbieden. Zolang je dat niet iedere dag doet moet dat vind ik ook kunnen. Lijkt me heel vervelend opeens een regel te krijgen dat je enkel nog op een electrische BBQ mag BBQen en geen vuurkorf meer aan mag doen. (Fin, dan komt er een verplaatsbare tuinhaard met minder uitstoot. Zelfs daar zou ik nog wel voor te porren zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
unezra schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:10:
[...]
Ieder veroorzaakt zijn eigen potentiële overlast, zaak is én om dat te beperken én om er niet te zwaar aan te tillen.
Kijk.
goed bezig
je draait al bij.

Nu de rest van het land nog. :) :) :)

[ Voor 7% gewijzigd door Vuiltje op 29-10-2018 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Vuiltje schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:20:
[...]
Kijk.
goed bezig
je draait al bij.
Volgens mij roep ik al sinds het begin dat een van de redenen van aanschaf van specifiek deze kachel, is geweest dat 'ie energiezuinig is en relatief weinig uitstoot genereert. :) (Dat is ook prettig voor ons eigen binnenklimaat. De haard rook je binnen 2 dagen later nog. De kachel niet en als 'ie aan is, nauwelijks tenzij er eens een verkeerd blokje op gaat.)

Het suffe is dat ik me gedwongen voel mijn keuze voor een kachel te verdedigen. Ik realiseerde me afgelopen week, dat ik nota bene aan een stel buren met een diesel camper met een mooie rode 4 er op, aan het uitleggen was dat we een weinig uitstoot veroorzakende kachel hebben gekocht... (Wij hebben onze "3" diesel weggedaan omdat we 'm te vervuilend vonden en meer en meer gebieden in Duitsland niet meer in konden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

unezra schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:25:
[...]

mooie rode 4 er op mooie rode 2 er op
;)
Afbeeldingslocatie: https://www.bezoekkeulen.nl/img/sites/3/milieustickerkleuren-640x200.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Eh, shit, ja dus. :)

Zij hebben een rode 2, wij een groene 4 en ik *hoop* dat we in aanmerking komen voor een eventuele toekomstige blauwe sticker. Dat zou het moment dat we deze auto in gaan leveren nog even uitstellen. (We hebben 'm nog geen jaar.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
[...]

Mijn buren smijten altijd met de achterdeur, gaat altijd met een flinke dreun dicht.
Het hele jaar rond en dag of nacht maakt weinig uit.
Ik heb daar wel eens wat van gezegd, maar maakt weinig uit. Ze doen het niet bewust en ik laat het maar zo.
Is dat asociaal? Ik weet het niet, er zijn veel ergere dingen en het zijn prima buren.

Ik stook maanden aan een stuk, dagelijks mijn houtkachel. Heb meerdere malen gevraagd of ze er last van hebben, maar nooit merken ze dat ik stook. De andere buur dacht zelfs dat ik hem nooit gebruikte en die woont "onder mijn rook"
Die man heeft flink wat duiven, die schijten het jaar rond mijn auto onder.
Ik ben daar niet blij mee, maar wat kun je er tegen doen? Ik ga er in ieder geval niet moeilijk over doen.

Dus... Wat is overlast? Ben ik nu zo makkelijk en veel anderen zo moeilijk?
Iedereen heeft wel wat en soms is dat een houtkachel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Als je niet tegen andere mensen kunt dan moet je niet in een stad gaan wonen. Er beginnen al veel teveel van die nimby snotneuzen in de steden te wonen.

Een goede houtkachel is geen overlast vooral niet als je het vergelijkt met de vervuiling van het verkeer waaronder ook bv dieseltreinen en scheepvaart en natuurlijk nog het normale verkeer. De vermeende overlast heeft een hoog sneeuwvlokjes aanstelleritus gehalte, ga dan ajb niet in een stad wonen. Het is ook weer de klagende zeurderige minderheid die het verknalt voor de rest van de stedelingen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Ik vond het gisteren wel grappig om te zien dat er drie kraaien (klotebeesten zijn het, maar dat terzijde) vrolijk op de nok aan het rondhuppelen waren, notabene NAAST (30cm afstand van) de schoorsteenpijp, waar op dat moment een flauw pluimpje uit kringelde.
Geen van die beesten ging in actie om de "rook" te ontwijken. Ik dacht "als die beesten er van nature al niet op reageren, dan is die rook dus zo smerig nog niet".
Ik ben soms ook een beetje naïef in mijn denkwijze denk ik, want ik vergeet nu natuurlijk wel even die bak-ken met (onbewezen) fijnstof die uit de pijp komen ;)
Er is werkelijk geen enkel openbaar vrijgegeven onderzoek te vinden naar de werkelijke uitstoot van PM10 bij HR-kachels. Wat wel veel te vinden is, zijn webpagina's die gaan over die vervelende rokende en stinkende haarden, voorzien met allerlei tips dat droog/schoon hout stoken wel echt is aanbevolen, maar zonder enig vergelijk in uitstoot tussen de verschillende systemen.
Ik heb geen vergelijk nodig overigens om schoon en droog hout te willen stoken in mijn HR-kachel, want ik wil dat als vanzelf. Een onderbouwing over de uitstoot en de verschillen vergezeld van echte harde cijfers zou wel eens prettig zijn, in plaats van de vele aannames die er zoveel zijn, dat ik er de haard wel mee aan kan steken.

De hetze tegen de kachel wordt overigens ook door de tegenstanders zelf omschreven als: "als er geen regelgeving is voor GOEDE kachels, dan moeten we ALLE kachels maar verbieden".
Dit sentiment is duidelijk beschreven op de webpagina van een van de tegenstanders:

Ook de meting van de schadelijke houtrook brengt problemen met zich mee: tot nog toe richtten de metingen zich – anders dan bij verkeer of bouwmaterieel – op de massa van de deeltjes en niet op hun aantal. Ultrafijnstof legt op die manier letterlijk niet veel gewicht in de schaal. Toch is ultrafijnstof bij uitstek bedreigend voor de gezondheid. Het kan direct in de bloedbaan komen en het risico op een herseninfarct verhogen. “Per 1000 extra deeltjes wordt het risico op een herseninfarct met 7% verhoogd”, zo rekent Friedrich voor.

De meetinstrumenten die schoorsteenvegers gebruiken zijn bovendien weinig exact. Ze staan een afwijking van ongeveer 50% toe. “Dus dat kan je vergeten”, is het commentaar van de milieukundige. En zelfs wanneer de metingen uitwijzen dat een houtkachel niet binnen de grenswaarden blijft, heeft het vaak geen consequenties omdat er volgens Friedrich niet voldoende controle is.

Friedrich en de Duitse Umwelthilfe willen voor houtkachels met een hoge efficiëntie het keurmerk “Blauwe Engel” invoeren. Maar alleen als er een definitie is van wat een goed toestel is, kunnen er ook betere regels komen. Wanneer dit niet opgelost kan worden, ziet Axel Friedrich maar één uitweg: “Verbieden, die houtkachels.
BRON

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
JdM schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 13:31:
Maar alleen als er een definitie is van wat een goed toestel is, kunnen er ook betere regels komen.
Om te beginnen een kachel maken waarbij ook met alle schuiven dicht nog voldoende lucht de kachel ingaat voor een volledige verbranding.
ALS je er al schuiven op maakt.
Ik heb nog een kachel naast de pellet-cv dat is een Nordica Fulvia, met veel regelschuifjes voor luchttoevoer onder het rooster en voor ruitbeluchting, waarmee je dus ook de hoeveelheid verbrandingslucht kan beïnvloeden.
Smoor je die, zie je nog altijd uit de achterwand lucht naar binnen "suizen".
Kachel rookt ook nooit uit de schoorsteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

@Vuiltje Je quote alsof ik die tekst schreef, maar dat is niet het geval ;)
Mijn reply nodigt uit om de discussie voort te zetten in de richting van wat een goede kachel is? Nu even niet over de door mij gegeven informatie heen stappen aub: waar zijn de oh zo belangrijke cijfers waarop de hele discussie is gebaseerd te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
JdM schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 14:54:
@Vuiltje waar zijn de oh zo belangrijke cijfers waarop de hele discussie is gebaseerd te vinden?
Ik verwacht niet dat je die zal vinden.
Dat is met meerdere onderwerpen die gevoelig liggen.
Vooral over windmolens lijkt alles ver achter slot en grendel te liggen.
Meestal ben ik ook degene die vraagt om cijfertjes.
Gelukkig ben ik (hier) niet de enige. _/-\o_

Wanneer je wel info vindt is dat vaak weer gekleurd.
Alle particuliere houtstook werd op een hoop geveegd toen het ging over uitstoot.
De verschillende takken van zeeschepen werden in (ik meen) drie delen geknipt.
Zag je 1 deel leek dat weinig.
Telde je alle delen op was dat vele malen erger dan de niet opgesplitste particuliere uitstoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Vuiltje schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 14:23:
[...]

Om te beginnen een kachel maken waarbij ook met alle schuiven dicht nog voldoende lucht de kachel ingaat voor een volledige verbranding.
ALS je er al schuiven op maakt.
Ik heb nog een kachel naast de pellet-cv dat is een Nordica Fulvia, met veel regelschuifjes voor luchttoevoer onder het rooster en voor ruitbeluchting, waarmee je dus ook de hoeveelheid verbrandingslucht kan beïnvloeden.
Smoor je die, zie je nog altijd uit de achterwand lucht naar binnen "suizen".
Kachel rookt ook nooit uit de schoorsteen.
Een goeie houtkachel heeft dat ook al jaren....
Bij mij kan ik alleen de secundaire luchttoevoer begrenzen, de naverbranding heb ik geen invloed op, die blijft altijd open.
Dus, wat ik al eerder zei, een verbod op slechte bouwmarkt kachels van een paar 100 euro.

[ Voor 5% gewijzigd door Oxellaar op 29-10-2018 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-07 16:37

Bl4ckviper

BlaBlaBla

@Vuiltje
Hoe zou je je plan mbt rook uit de pijp eq bon willen uitvoeren dan? Want volgens mij komt er bij het aansteken altijd een beetje rook uit. De reden hiervoor is dat de temperatuur nog niet hoog genoeg is voor een volledige verbranding. De binnenzijde van je kachel wordt dan ook zwart, Dit brand/trekt weg als de boel op temperatuur is. Dan komt er inderdaad ook bij mij geen rook meer uit de pijp. Maar compleet zonder rook stoken is naar mijns inziens schier onmogelijk. Ook jou pellet kachel zal initieel roken.

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Oxellaar schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 15:48:
[...]

Een goeie houtkachel heeft dat ook al jaren....
Bij mij kan ik alleen de secundaire luchttoevoer begrenzen, de naverbranding heb ik geen invloed op, die blijft altijd open.
Dus, wat ik al eerder zei, een verbod op slechte bouwmarkt kachels van een paar 100 euro.
Wat kost een goede, moderne houtkachel, die aan strenge eisen kan voldoen? Slechte bouwmarktkachels zullen hier nooit aan kunnen voldoen.

Stel dat we strenge eisen opstellen en die met terugwerkende kracht invoeren, is een houtkachel (+CV ketel) dan nog rendabel tov all-electric?

Mijn grootste zorg is dat Nederland massaal overstapt op houtkachels, als alternatief voor aardgas. Is die angst gegrond, als we strenge regels aan kachels stellen?

[ Voor 4% gewijzigd door Joris748 op 29-10-2018 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Joris748 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 16:11:
[...]
Wat kost een goede, moderne houtkachel, die aan strenge eisen kan voldoen? Slechte bouwmarktkachels zullen hier nooit aan kunnen voldoen.
Zal een beetje van de kachel afhangen.

Onze Jotul F163 kostte iets van €1700 ex. installatie, maar is vrijwel puur een plezierkachel. (Hij kan wel met speksteen worden uitgerust maar dat is het wel. Het is lokale verwarming.)
Stel dat we strenge eisen opstellen en die met terugwerkende kracht invoeren, is een houtkachel (+CV ketel) dan nog rendabel tov all-electric?
Kan. Plus dat het op dit moment werkelijk CO2 neutraal is. All-electric is dat in veel gevallen nog niet, omdat een groot deel van de electra alsnog van fossiel komt.
Mijn grootste zorg is dat Nederland massaal overstapt op houtkachels, als alternatief voor aardgas. Is die angst gegrond, als we strenge regels aan kachels stellen?
Waarom is dat een angst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
unezra schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 16:14:
[...]

Zal een beetje van de kachel afhangen.

Onze Jotul F163 kostte iets van €1700 ex. installatie, maar is vrijwel puur een plezierkachel. (Hij kan wel met speksteen worden uitgerust maar dat is het wel. Het is lokale verwarming.)
Hoe ziet dat plaatje eruit als je ook de kosten van (en de moeite nodig voor) goed stookhout meeneemt?
Kan. Plus dat het op dit moment werkelijk CO2 neutraal is. All-electric is dat in veel gevallen nog niet, omdat een groot deel van de electra alsnog van fossiel komt.
Zoals eerder uitgelegd, is het nog steeds efficiënter om dat CO2 neutrale hout in een energiecentrale te verstoken en de electriciteit te gebruiken voor een WP ;)

De factor gezelligheid vind ik ondergeschikt aan de factor woonklimaat.
Waarom is dat een angst?
Het lijkt me niet bevorderlijk voor je leefomgeving als 5% van je buurtgenoten uit kostenoverweging besluit een kachel te kopen, laat staan een slechte kachel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Gewoon alles de fik in, zolang er nog handel is in CO2 binnen de EU.

https://decorrespondent.n...n-co2/4546818386-86099a7d

Dan gaan m'n buren maar klagen bij de regering die het mogelijk maakt

#Sarcasme #zowerkthetecht #wegaannietinoppersoonlijkegevallen_dusfuckyou

[ Voor 8% gewijzigd door RaZ op 29-10-2018 16:28 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Joris748 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 16:24:
[...]
Hoe ziet dat plaatje eruit als je ook de kosten van (en de moeite nodig voor) goed stookhout meeneemt?
Je hebt in principe alleen delving (kap) en transport van hout. De rest is op te lossen met opslag.
[...]
Zoals eerder uitgelegd, is het nog steeds efficiënter om dat CO2 neutrale hout in een energiecentrale te verstoken en de electriciteit te gebruiken voor een WP ;)
Dat beeld vertekend. Een energiecentrale is niet efficiënter dan een kachel, de efficiëntieslag word behaald door de warmtepomp.
De factor gezelligheid vind ik ondergeschikt aan de factor woonklimaat.

[...]

Het lijkt me niet bevorderlijk voor je leefomgeving als 5% van je buurtgenoten uit kostenoverweging besluit een kachel te kopen, laat staan een slechte kachel.
Ik dacht dat we net de conclusie hadden getrokken dat een goed gestookte, warme kachel nauwelijks uitstoot heeft. :) Bij het opstarten, zeker. Maar dat is 15 minuten. Zit je schoorsteen hoog genoeg, zul je daar ook minder last van hebben.

EDIT: Zou je dus een kachel voor reguliere verwarming gebruiken, heb je die opstartfase niet iedere dag. Je houd dan een warme kachel. Ook qua verwarming kan ik me voorstellen dat je met een moderne kachel iets kunt bedenken waardoor je 400% rendement haalt. Kwestie van techniek. Als het met een warmtepomp kan, waarom zou het dan niet met een kachel kunnen?

[ Voor 13% gewijzigd door unezra op 29-10-2018 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
unezra schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 16:27:
[...]

Je hebt in principe alleen delving (kap) en transport van hout. De rest is op te lossen met opslag.

[...]

Dat beeld vertekend. Een energiecentrale is niet efficiënter dan een kachel, de efficiëntieslag word behaald door de warmtepomp.
Dat beeld vertekent niet. Ik heb het expliciet over de hele keten. En ja het gebruik van een WP is daarin essentiëel.

Beter 2 huishoudens verwarmen met een bepaalde hoeveelheid hout, dan 1 huishouden.
Ik dacht dat we net de conclusie hadden getrokken dat een goed gestookte, warme kachel nauwelijks uitstoot heeft. :) Bij het opstarten, zeker. Maar dat is 15 minuten. Zit je schoorsteen hoog genoeg, zul je daar ook minder last van hebben.
Ik zal de vraag anders stellen: zijn de kosten van een goede kachel hoog genoeg, om in ieder geval te voorkomen dat het een goedkoop 'alternatief' voor aardgas is? Jij wilt toch ook geen toename van het aantal slechte kachels/stokers in jouw omgeving?

Om mijn posts in perspectief te plaatsen. Ik streef naar het meest efficiënte gebruik van beschikbare brandstoffen en naar minimale uitstoot. In mijn ogen helpt extra uitstoot (hoe weinig ook), niet bij het halen van die doelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:00

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@jerh (gaat lekker hard hier) ik bedoel dat een aardgasketel de condensatiewarmte uit de rookgassen kan gebruiken (rookgastemperatuur < 55 graden) waardoor het opgegeven rendement tot 111 % op kan lopen.
Een houtkachel (zeker stukshout) zal je niet lager dan 150 graden willen hebben, anders krijg je geheid problemen met je schoorsteen. Ook een vergasser moet boven de 100 graden blijven.
Je ventileert dus voor een goede werking een hoop warmte door de schoorsteen.
Nemen we deze hele goede kachel, dan zien we dat met 10,7 gram (hoofdzakelijk) lucht per seconde door de schoorsteen met een temperatuurverschil van 100K er minimaal 760 watt door de schoorsteen verdwijnt :)
Droog hout heeft nog altijd ~20% water.

Verder niet zo relevant, behalve dat een kolencentrale geen waterdamp maar (bijna) pure CO2 genereert.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
[...]

Ik heb, in 2009 ruim €2000 voor mijn kachel betaal (Morso 6140), dat model kost nu ongeveer €1700. Daar komt nog zeker €1000 bij voor de aanleg van een goede schoorsteen en dan nog manuren.
Ik heb de aanleg zelf gedaan, maar een dag werk met 2 man is niets bijzonders.

Hout is te koop, maar behoorlijk duur als je niet de juiste connecties hebt. Voor mij kost het een paar tientjes per M3 en wat vrije tijd om te zagen en te klieven. Maar €150/m3 voor kant en klaar hout is niets bijzonders.
Ik verwacht dus niet dat men massaal overstapt op de houtkachel.

Maar de regels overnemen van Scandinavische landen is vrij simpel te doen lijkt mij, ik ben voor iig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Bl4ckviper schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 15:48:
@Vuiltje
Hoe zou je je plan mbt rook uit de pijp eq bon willen uitvoeren dan?
Ga eens naar youtube en zoek op "kachel rookt niet" :)

dat is geen rook van het aansteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
[...]

Ik heb zelf een Helex, kost nieuw zo’n 1300 euro voor een 6kw uitvoering
Daarnaast is het grootste gedeelte dubbelwandig RVS en het onderste deel enkelwandig RVS in de kleur van de kachel

Mijn kachel heeft niet eens meer een aslade, wat weer beter voor de verbranding zou moeten zijn

Hout is voor mij de komende tijd nog gratis aangezien ik nog 2 bomen heb om te stoken, eentje uit mijn tuin en eentje uit mijn ouders tuin
En ik heb nog wat goedkope adresjes

Ik zet bij mij de CV overigens heel laag dat die niet meer aangaat
De woonkamer wordt aangenaam warm, maar de schoorsteen loopt door de slaapkamer en warmt, na lang genoeg stoken, uiteindelijk ook op
In de badkamer heb ik elektrische vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-07 16:37

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Vuiltje schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 18:09:
[...]

Ga eens naar youtube en zoek op "kachel rookt niet" :)

dat is geen rook van het aansteken.
Nee dat snap ik. Maar mijn betoog was dat een kachel hoe dan ook rookt bij het aansteken. Als er dan een ijverige BOA langs hobbelt betekend dit in jou voorstel een boete. Want rook == boete. Dus als jij net even je pelletkachel aansteekt heb je het zelfde probleem toch? Als de BOA in de UK als niet eens het verschil ziet tussen stoom en rook (uit je eigen verhaal) hoe verwacht je van ze dat ze zien dat de haard net aangestoken is?

Of bedoel je dat het alleen geldt voor langdurige dikke rookpluimen zoals uit de diverse filmpjes?

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Joris748 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 16:36:
[...]
Dat beeld vertekent niet. Ik heb het expliciet over de hele keten. En ja het gebruik van een WP is daarin essentiëel.

Beter 2 huishoudens verwarmen met een bepaalde hoeveelheid hout, dan 1 huishouden.
Ik vraag me sterk af of er geen technieken zijn of zijn te verzinnen, die netto een veel hogere efficiëntie halen dan welke centraal gestookte voorziening dan ook. Lokaal heb je veel beperkter transport nodig.

Bos --> Huis

Die keten is extreem kort. Veel korter dan de keten van een centrale voorziening. Dus beperkt verlies. Kan me zomaar voorstellen dat als er doorontwikkeld word op decentrale voorzieningen (houtkachels), die in the end efficiënter gaan zijn dan grote centrale voorzieningen.

Een WP is daarin zeker niet essentieel. Een WP is maar een van de mogelijke oplossingen. Toevallig redelijk geschikt voor een land als Nederland omdat we een stevige powergrid hebben. Maar ongeschikt voor plekken waar die powergrid minder stevig is. Een WP *zuipt* stroom. Als iedereen in NL een WP aan schaft vraag ik me af of het net dat wel aan kan, voor minder stevige netten kan het zeker niet.
[...]
Ik zal de vraag anders stellen: zijn de kosten van een goede kachel hoog genoeg, om in ieder geval te voorkomen dat het een goedkoop 'alternatief' voor aardgas is? Jij wilt toch ook geen toename van het aantal slechte kachels/stokers in jouw omgeving?

Om mijn posts in perspectief te plaatsen. Ik streef naar het meest efficiënte gebruik van beschikbare brandstoffen en naar minimale uitstoot. In mijn ogen helpt extra uitstoot (hoe weinig ook), niet bij het halen van die doelen.
Ik kan me voorstellen dat als houtstook nog verder doorontwikkeld word, dat op alle fronten beter kan zijn. Zowel qua uitstoot als economisch. Wel is houtstook lastiger voor mensen zonder of met een kleine tuin. Je hebt immers opslag nodig. Zelfs onze tuin van 15x6 is minder geschikt voor permanente houtstook tenzij we elders opslag zouden huren / gebruik zouden maken van ovengedroogd hout. We hebben 2.5m3 aan houtopslag en dat is zeker niet genoeg om een heel jaar mee te verwarmen.

Voorlopig ook onze intentie niet. De kachel is er voor ons plezier.

Wel ben ik nu al aan het nadenken over de oplossingen mochten we ooit van het gas af moeten of willen. Sterker nog, onze CV ketel is nu een jaar of 7, 8 oud. Over 7 tot 8 jaar is 'ie aan het eind van zijn economische levensduur. Dat is nog ver weg, maar dicht bij genoeg om na te denken over alternatieven. Een pelletkachel is zeker een optie die ik ga overwegen. Of een kachel die gestookt word op regulier hout, maar die zijn in de regel en in mijn beleving wat groter dan pelletkachels, ook wat minder volautomatisch te gebruiken. Pelletkachels hebben een relatief kleine verbrandingskamer die heel goed te reguleren is. We hebben in de UK wel eens een regulier houtgestookte installatie gezien. Dat is een *beest*. Grofweg zo groot als 4 Kliko's. Hardstikke gaaf om te zien, maar niet bepaald een apparaat dat je makkelijk op zolder of in je tuin zet. (Deze mensen woonden in een buitengebied en hadden een schuur die groter was dan ons hele huis.)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Toen ik vanochtend mijn badkamer binnen stapte en in plaats van lekkere frisse ochtendlucht een branderige rooklucht tegemoet kreeg moest ik weer even aan dit topic denken. Ik ben nooit zo'n voorstander van alles maar verbieden, het lijkt af en toe de enige oplossing die men weet te bedenken.
Zo begrijp ik de charme van een stookkachel echt wel, ik wil er ook altijd graag één in m'n vakantiehuisje in de winter. Maar als ik dan weer het raampje van m'n dochters slaapkamer maar dicht ga doen omdat het anders 's ochtends naar een vuurkorf ruikt dan ben ik er weer iets minder van gecharmeerd. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
unezra schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 09:08:
[...]

Ik vraag me sterk af of er geen technieken zijn of zijn te verzinnen, die netto een veel hogere efficiëntie halen dan welke centraal gestookte voorziening dan ook. Lokaal heb je veel beperkter transport nodig.

Bos --> Huis

Die keten is extreem kort. Veel korter dan de keten van een centrale voorziening. Dus beperkt verlies. Kan me zomaar voorstellen dat als er doorontwikkeld word op decentrale voorzieningen (houtkachels), die in the end efficiënter gaan zijn dan grote centrale voorzieningen.

Een WP is daarin zeker niet essentieel. Een WP is maar een van de mogelijke oplossingen. Toevallig redelijk geschikt voor een land als Nederland omdat we een stevige powergrid hebben. Maar ongeschikt voor plekken waar die powergrid minder stevig is. Een WP *zuipt* stroom. Als iedereen in NL een WP aan schaft vraag ik me af of het net dat wel aan kan, voor minder stevige netten kan het zeker niet.

[...]

Ik kan me voorstellen dat als houtstook nog verder doorontwikkeld word, dat op alle fronten beter kan zijn. Zowel qua uitstoot als economisch. Wel is houtstook lastiger voor mensen zonder of met een kleine tuin. Je hebt immers opslag nodig. Zelfs onze tuin van 15x6 is minder geschikt voor permanente houtstook tenzij we elders opslag zouden huren / gebruik zouden maken van ovengedroogd hout. We hebben 2.5m3 aan houtopslag en dat is zeker niet genoeg om een heel jaar mee te verwarmen.

Voorlopig ook onze intentie niet. De kachel is er voor ons plezier.

Wel ben ik nu al aan het nadenken over de oplossingen mochten we ooit van het gas af moeten of willen. Sterker nog, onze CV ketel is nu een jaar of 7, 8 oud. Over 7 tot 8 jaar is 'ie aan het eind van zijn economische levensduur. Dat is nog ver weg, maar dicht bij genoeg om na te denken over alternatieven. Een pelletkachel is zeker een optie die ik ga overwegen. Of een kachel die gestookt word op regulier hout, maar die zijn in de regel en in mijn beleving wat groter dan pelletkachels, ook wat minder volautomatisch te gebruiken. Pelletkachels hebben een relatief kleine verbrandingskamer die heel goed te reguleren is. We hebben in de UK wel eens een regulier houtgestookte installatie gezien. Dat is een *beest*. Grofweg zo groot als 4 Kliko's. Hardstikke gaaf om te zien, maar niet bepaald een apparaat dat je makkelijk op zolder of in je tuin zet. (Deze mensen woonden in een buitengebied en hadden een schuur die groter was dan ons hele huis.)
Noem mij een verwarmingsapparaat met een rendement van 400%. We zullen zo zuinig mogelijk met brandstoffen om moeten gaan, dat lukt alleen maar met installaties met een extreem hoog rendement.

Hoe groot moet jouw tuin zijn, voor je totale om in je totale houtverbruik te voorzien? Ik heb al ergens voorbij zien komen dat je minimaal een tuin/bos van 1 hectare daarvoor nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Het is wel dé oplossing, want als we allemaal zo'n bos hebben om zelfvoorzienend te zijn dan hebben we ook meteen geen last meer van elkaars rook :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Joris748 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 09:19:
[...]
Noem mij een verwarmingsapparaat met een rendement van 400%. We zullen zo zuinig mogelijk met brandstoffen om moeten gaan, dat lukt alleen maar met installaties met een extreem hoog rendement.
a) ik ken niet alle verwarmingsapparaten (heb me er nog niet heel ver in verdiept)
b) innovatie, een warmtepomp was er ook niet opeens en direct met een rendement van 400% (en dat rendement van 400% is alleen onder optimale omstandigheden, zeker niet standaard en zeker niet voor ieder huis)
Hoe groot moet jouw tuin zijn, voor je totale om in je totale houtverbruik te voorzien? Ik heb al ergens voorbij zien komen dat je minimaal een tuin/bos van 1 hectare daarvoor nodig hebt.
Ik weet het niet. Maar ook zoiets zou op te lossen zijn door de opslag decentraal te doen.
kap --> opslag --> beperkte voorraad thuis

De keten hoeft daar niet heel veel groter of vervuilender door te worden als de opslag in de buurt van het bos gebeurt. Heb je die opslag daar in de buurt, is het enkel de dubbele overslag die je extra hebt qua belasting.

Ook denk ik dat niet iedereen massaal aan de houtstook moet, maar een deel van de oplossing zit in spreiding. Je kunt niet verwachten dat iemand in een 42 verdiepingen hoge flat, in zijn eentje op hout gaat draaien. Wel zou zo'n flat centraal verwarmd kunnen worden met houtstook. Zoiets zou behoorlijk efficiënt kunnen, al zal het in de binnenstad van een grote stad wat lastiger zijn omdat hout nu eenmaal niet door een pijpleiding getransporteerd kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
JdM schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 09:22:
Het is wel dé oplossing, want als we allemaal zo'n bos hebben om zelfvoorzienend te zijn dan hebben we ook meteen geen last meer van elkaars rook :P
Kun jij er meteen je eigen crossbaan aanleggen ;-)
unezra schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 09:23:
[...]

a) ik ken niet alle verwarmingsapparaten (heb me er nog niet heel ver in verdiept)
b) innovatie, een warmtepomp was er ook niet opeens en direct met een rendement van 400% (en dat rendement van 400% is alleen onder optimale omstandigheden, zeker niet standaard en zeker niet voor ieder huis)

[...]

Ik weet het niet. Maar ook zoiets zou op te lossen zijn door de opslag decentraal te doen.
kap --> opslag --> beperkte voorraad thuis

De keten hoeft daar niet heel veel groter of vervuilender door te worden als de opslag in de buurt van het bos gebeurt. Heb je die opslag daar in de buurt, is het enkel de dubbele overslag die je extra hebt qua belasting.

Ook denk ik dat niet iedereen massaal aan de houtstook moet, maar een deel van de oplossing zit in spreiding. Je kunt niet verwachten dat iemand in een 42 verdiepingen hoge flat, in zijn eentje op hout gaat draaien. Wel zou zo'n flat centraal verwarmd kunnen worden met houtstook. Zoiets zou behoorlijk efficiënt kunnen, al zal het in de binnenstad van een grote stad wat lastiger zijn omdat hout nu eenmaal niet door een pijpleiding getransporteerd kan worden.
Je schiet vanuit de heup. Ik daag je uit om een goede berekening te maken, waarmee je aantoont dat jouw oplossing beter is dan de combinatie houtgestookte energiecentrale en warmtepomp.

Ik zal je alvast uit de droom helpen, ik heb nog geen oplossing gezien die met jouw jaarverbruik 3 woningen kan verwarmen })
Pagina: 1 ... 6 ... 12 Laatste

Dit topic is gesloten.