Instellingen nalopen HP Cool Cube warmtepomp

Pagina: 1 ... 10 ... 14 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plumo
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 08-04 23:53
Mijn HP Cube blijft sinds gisteren hangen tijdens het opstarten. Na een aantal minuten geeft hij het op en gaat de Base Cube de LT zone verwarmen.

Het vreemde is dat er geen foutcode in scherm staat. Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-03 14:47
Plumo schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:46:
Mijn HP Cube blijft sinds gisteren hangen tijdens het opstarten. Na een aantal minuten geeft hij het op en gaat de Base Cube de LT zone verwarmen.

Het vreemde is dat er geen foutcode in scherm staat. Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
Ook niet in het menu, in het log bij storingen?

I was born intelligent - education ruined me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:56

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

uibeltje schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:10:
Ik ben wat aan het spelen geweest om de warmtepomp zo vaak mogelijk te gebruiken zonder dat de ketel mee gaat doen. Het probleem waar ik elke keer tegenaan liep was dat bij het huidige weer het niet nodig is om al hele dagen de wp aan te hebben. Bij de opstart is de retourtemperatuur dan laag waardoor direct de gasketel mee gaat doen. Dit wilde ik voorkomen.
Setpoint is standaard 30 graden bij mij, als retour dan 18 of lager is wordt er gelijk gas verstookt.

Ik heb nu als test een 100k weerstand parallel over de Tret sensor van de LT zone geplaatst. Dit is onderdeel 207 op bladzijde 141 van dit document: https://ithodaalderop.com...%20ID%202014-01-20-...pdf

Hierdoor "ziet" de wp een temperatuur ca 3 graden hoger dan de werkelijkheid en schakelt alleen de wp en niet de ketel in :)

Ik ben dit nu aan het testen, door andere weerstandswaarden te gebruiken is dit verder te tweaken.
Dan moet je wel hopen dat de retour altijd 3C lager is dan de aanvoer, anders slaat de WP niet eens aan lijkt me. Of hou je daar rekening mee? Lijkt me wel leuk om ook eens te proberen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plumo
mistaoutlaw schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:41:
[...]

Ook niet in het menu, in het log bij storingen?
Daar staat bij Blokkering WP: B61 EXV te laag :/

Begin 2020 deze storing ook gehad toen is er een nieuwe spoel geplaatst door Itho. Toen kreeg ik ook een foutmelding in de thermostaat maar die laat ie nu niet zien... morgen maar weer even bellen met de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeeEs
  • Registratie: Augustus 2016
  • Niet online
Plumo schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:46:

Wat bedoel je met “blijft hangen”?
Dat er in het display de melding “Starten warmtepomp” staat en na 30 minuten de BaseCube aan gaat? Want dat is normaal gedrag. Dan is het verschil tussen aanvoer temperatuur en retour temperatuur > 12 graden. In dat geval spring de BaseCube bij (na een instelbare tijd, waarschijnlijk 30 minuten), want de CoolCube solo gaat het niet redden om dat verschil te overbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plumo
JeeEs schreef op woensdag 16 november 2022 @ 22:51:
[...]

Wat bedoel je met “blijft hangen”?
Dat er in het display de melding “Starten warmtepomp” staat en na 30 minuten de BaseCube aan gaat? Want dat is normaal gedrag. Dan is het verschil tussen aanvoer temperatuur en retour temperatuur > 12 graden. In dat geval spring de BaseCube bij (na een instelbare tijd, waarschijnlijk 30 minuten), want de CoolCube solo gaat het niet redden om dat verschil te overbruggen.
Op de display staat de melding Warmtepomp starten en je hoort de WP aanslaan maar na enkele minuten gaat de WP weer uit en neemt de Base Cube het helemaal over. Ik kan dit ook zien in het stroomverbruik dat dan weer terugvalt naar het sluipverbruik.

Ik ben bekend met het bijschakel principe maar als het buiten rond de 11 graden is kan de WP het normaal gesproken gemakkelijk zelf aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heinz pol
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 29-03 08:23
@RGHW
Je hebt aardig verdiept in de coolcube basecube combi. Ondertussen ben ik ook alles aan het nalopen en dat is aardig gelukt, mede dankzij jouw bijdrages! Dank daarvoor.
Ik heb nu ook de lucht- aan- en afvoer nagelopen en het valt me op dat de luchttoevoer naar de WP op de luchtafvoer van het mechanische ventilatiesysteem is aangesloten.

[EDIT] dit bleek toch niet het geval. De aanvoer kwam direct van buiten en de afvoer zat met een t-stuk op de afvoer van de mechanische ventilatie aangesloten.
Ik heb het simpel kunnen aanpassen, maar vraag me af wat nu het meest slim is. Zie foto. Zoals het was en zoals het nu is.

[ Voor 73% gewijzigd door heinz pol op 30-11-2022 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:36
heinz pol schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:26:
@RGHW
Je hebt aardig verdiept in de coolcube basecube combi. Ondertussen ben ik ook alles aan het nalopen en dat is aardig gelukt, mede dankzij jouw bijdrages! Dank daarvoor.
Ik heb nu ook de lucht- aan- en afvoer nagelopen en het valt me op dat de luchttoevoer naar de WP op de luchtafvoer van het mechanische ventilatiesysteem is aangesloten. Dit is gewoon een aftakking van de afvoer leiding die naar buiten loopt, van het ventilatiesysteem dus. Op het moment dat de WP aansluit zal deze lucht gaan aanzuigen. Als de afvoer van het mechanisch ventilatiesysteem minder doet dan de aanzuigventiltor van de WP dan zal er lucht van buiten worden aangezogen door de WP. Dit komt de COP niet ten goede. Op zich snap ik de aansluiting wel, met name door de koelfunctie waarbinnen WP de lucht andersom aanzuigt. De koelfunctie gebruiken we echter niet. Is het dan niet slimmer de WP enkel “warme” lucht uit de woning aan te laten zuigen?
De WP zuigt 600 m3 lucht per uur aan. Dan moet je wel een raam open zetten om de WP zoveel lucht uit je huis te laten trekken.
De aansluiting op de afvoer van het ventilatie systeem is juist bedoelt om de COP iets te verhogen doordat de aangezogen lucht iets warmer is dan alleen buitenlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heinz pol
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 29-03 08:23
Ja helder, zoveel afzuigen zorgt ook voor aanzuigen van buiten waarmee het effect ook weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-05 12:19
@RGHW
Ik heb nu ook de lucht- aan- en afvoer nagelopen en het valt me op dat de luchttoevoer naar de WP op de luchtafvoer van het mechanische ventilatiesysteem is aangesloten.

[EDIT] dit bleek toch niet het geval. De aanvoer kwam direct van buiten en de afvoer zat met een t-stuk op de afvoer van de mechanische ventilatie aangesloten.
Ik heb het simpel kunnen aanpassen, maar vraag me af wat nu het meest slim is. Zie foto. Zoals het was en zoals het nu is. [Afbeelding]
Leuk om te horen. Fijn dat het hielp.

Volgens mij is je aanzuig/afzuig constructie nu goed. In ieder geval wordt de warme lucht die de MV afzuigt nog hergebruikt.

robje w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeeEs
  • Niet online
@RGHW

Ik heb het simpel kunnen aanpassen, maar vraag me af wat nu het meest slim is. Zie foto. Zoals het was en zoals het nu is. [Afbeelding]
Je tekening klopt niet helemaal wat de lucht aan- en afvoer op de WP betreft:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ScqczrigDZSzsuCpCHrUzZCJA0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2qT1iIzdpZm6fSqLo5E0kFXo.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WSQ7DqenTaYAzJ0MhXKqYuKKK2A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/q38IyT5EZoT48yKnc11C3xTe.png?f=user_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Slim_eminem
  • Laatst online: 10-02 17:50
Hoi allemaal,

Ik heb een xlsx gemaakt met de instellingen van een aantal Tweakers hier. Heb ik vooral gemaakt om mijn eigen instellingen aan de hand van anderen na te lopen. Ik dacht dat dit al eens eerder voorbij gekomen is in dit topic, maar voor de liefhebber hier een link: https://docs.google.com/s...832647&rtpof=true&sd=true

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w-lynrJ7KQoVPSmo4f4VsaS-w1Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8QLAzt9HoocpxVG2Vk7iRYon.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGHW
Slim_eminem schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:01:
Hoi allemaal,

Ik heb een xlsx gemaakt met de instellingen van een aantal Tweakers hier. Heb ik vooral gemaakt om mijn eigen instellingen aan de hand van anderen na te lopen. Ik dacht dat dit al eens eerder voorbij gekomen is in dit topic, maar voor de liefhebber hier een link: https://docs.google.com/s...832647&rtpof=true&sd=true

[Afbeelding]
Kijk, dat is nog eens nuttig. Dank. Vooral voor mensen die nieuw zijn en de settings eens willen nalopen. Wilde ik ooit ook al eens doen, maar ik ben blij dat iemand het gedaan heeft

Beetje feedback nog (misschien kun je die nog opnemen):
1. Bij mijn installatie kun je nog zetten dat ik geen HT deel heb, dus dat de instellingen hier niet relevant zijn.
2. Kolom M en verder: wellicht nog bij vermelden dat dit momentopnamen zijn, geen instellingen volgens mij.
3. Een aantal van ons gebruikt ook nog een schakelschema (120 minuten warmtevraag; 30 minuten geen warmtevraag) om daarmee te voorkomen dat de CV bijspringt. Na 30 minuten zonder warmtevraag heb je weer 120 minuten waarin de CV in principe niet bijschakelt, maar je verliest ook 20% van je stookuren.
4. LT-VP nacht: Deze heeft het volgende doel: als het buiten heeeel koud wordt (tenminste, als je hem op -10 of lager zet), zorgt je CV ervoor dat het water minimaal op de temperatuur van het voetpunt blijft rondstromen, om te voorkomen dat het huis erg afkoelt. Bij -10 heeft je WP ook weinig effect meer.
Ze noemen het nachtstand, maar dat is meer omdat het meestal nacht is als het zo koud is.
5. Zodra het verschil tussen je setpoint (berekent je installatie zelf) en de retourtemperatuur meer dan 12 graden is, schakelt je CV altijd bij. Beste manier om je setpoint laag te houden, is je LT KP CV temp zo laag mogelijk (30) houden, maar dat kan te laag zijn als het heel koud is of je huis teveel warmte verliest.

[ Voor 34% gewijzigd door RGHW op 06-12-2022 16:25 ]

robje w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slim_eminem
RGHW schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 16:11:
[...]

Kijk, dat is nog eens nuttig. Dank. Vooral voor mensen die nieuw zijn en de settings eens willen nalopen. Wilde ik ooit ook al eens doen, maar ik ben blij dat iemand het gedaan heeft

Beetje feedback nog (misschien kun je die nog opnemen):
1. Bij mijn installatie kun je nog zetten dat ik geen HT deel heb, dus dat de instellingen hier niet relevant zijn.
2. Kolom M en verder: wellicht nog bij vermelden dat dit momentopnamen zijn, geen instellingen volgens mij.
3. Een aantal van ons gebruikt ook nog een schakelschema (120 minuten warmtevraag; 30 minuten geen warmtevraag) om daarmee te voorkomen dat de CV bijspringt. Na 30 minuten zonder warmtevraag heb je weer 120 minuten waarin de CV in principe niet bijschakelt, maar je verliest ook 20% van je stookuren.
4. LT-VP nacht: Deze heeft het volgende doel: als het buiten heeeel koud wordt (tenminste, als je hem op -10 of lager zet), zorgt je CV ervoor dat het water minimaal op de temperatuur van het voetpunt blijft rondstromen, om te voorkomen dat het huis erg afkoelt. Bij -10 heeft je WP ook weinig effect meer.
Ze noemen het nachtstand, maar dat is meer omdat het meestal nacht is als het zo koud is.
5. Zodra het verschil tussen je setpoint (berekent je installatie zelf) en de retourtemperatuur meer dan 12 graden is, schakelt je CV altijd bij. Beste manier om je setpoint laag te houden, is je LT KP CV temp zo laag mogelijk (30) houden, maar dat kan te laag zijn als het heel koud is of je huis teveel warmte verliest.
Top! Ik heb de feedback verwerkt en is via dezelfde link te bereiken:
https://docs.google.com/s...832647&rtpof=true&sd=true

3.
Het schakelprogramma heb ik niet opgenomen vanwege het gebrek aan een Spider bij mij.

4.
Helder. Geen aanpassing in het document gedaan

5. Helder. Ik heb nu 30 ingesteld.

Samenvatting mijn huidige situatie:
ik heb alle instellingen volgens mij wel redelijk ingesteld, maar toch blijft nu met een buitentemperatuur van rond of net boven het vriespunt mijn CV continu draaien. Ik heb de thermostaat ook wel hoog staan (22-23) en misschien moet ik ook maar gewoon accepteren dat mijn huis en wensen tav comfort niet energie zuinig zijn. Wellicht is de installatie gewoon niet geschikt (genoeg) voor mijn situatie. Hij verwarmt prima ondanks de regelmatige blokkeringen (B61) en antipendel, maar simpelweg voor mijn gevoel niet zuinig. Ik heb 6 zonnepanelen die een deel van mijn verbruik opvangen, maar dit is maar 20% gemiddeld over het hele jaar.

Hieronder nog wat screenshots van de afgelopen dagen en de maand november vanuit mijn P1 gemeten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZiY15f_VDug-ZxzHRzAU_4yrChg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VyupcvLXr7T6QpougTlKK20f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QnOw4U1lNrbTjBB4cpXdcs4wiJE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TilwwokWdhuyXXWrQD3JBggl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ymZPMhW5WTDpbOtWKke3UmM8noc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WeufToj0VgYmgJ1NoAgaa3lT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FvngW5bKryhTuTPrdfSz8c9MPng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OmupcCOQ70rf0jUpRwmbiRJa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xnOH1Af6ja2YumAJd8nt9ZVD4ag=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yTOxxJbNPmQWaAoxyvcRbczL.jpg?f=fotoalbum_large

@RGHW Hoe jij het voor elkaar hebt gekregen zo weinig gas te verbruiken heb ik echt respect voor _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
Slim_eminem schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:10:
[...]

@RGHW Hoe jij het voor elkaar hebt gekregen zo weinig gas te verbruiken heb ik echt respect voor _/-\o_
Tja, ik denk dat ik gewoon geluk heb met mijn woning (goed geisoleerd, overal vloerverwarming, niet stoken in slaapkamers). Weinig energieverlies (en mijjn thermostaat staat op 20 graden, maakt ook nog wel verschil).
Wat ik op dit moment wel doe is de gaskraan bij de CV dichtzetten, tenzij er gedoucht wordt. Dat voorkomt dat de CV per ongeluk bijspringt. Maar ik dan red ik het om het huis op 20 graden te houden. Stroomverbruik gaat nu wel door het dak, maar dat compenseer ik met zonnepanelen (zo lang de saldering nog werkt).

Nog wat finetuning tips wellicht:
1. Tussen 12 & 14 verhoog ik mijn warmtevraag (thermostaat op 25), op die manier zorg ik ervoor dat ik op het warmste moment van de dag in ieder geval de warmtepomp laat draaien. In het voor/naseizoen is dit genoeg om wat warmte in de vloer te stoppen zodat het de rest van de dag aangenaam blijft.
2. ik schakel mijn MV in de woonkamer 's nachts uit (tussen 01.00 & 06.00), dat voorkomt dat er veel koude lucht naar binnen wordt gezogen op momenten dat er eigenlijk geen afzuiging nodig is (omdat er niemand is). De warmtepomp loopt dan meestal nog wel en zuigt op de andere MV nog wel wat lucht af in het huis (of het verstandig is weet ik niet overigens).
3. Als ik het koud vind in een bepaalde ruimte (vaak mijn kantoor), draai ik een paar groepen in de woonkamer dicht zodat de warmtepomp de temperatuur wat hoger krijgt en die ruimte sneller opwarmt (vaak doe ik dat bij opstaan, tegen de tijd dat ik aan het werk ga is het dan wel behaaglijk). Maar dat moet je wel willen

robje w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-05 13:35
Slim_eminem schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:10:
[...]

Hieronder nog wat screenshots van de afgelopen dagen en de maand november vanuit mijn P1 gemeten.
Hoe kom je aan zo’n hoog stroomverbruik? Heb je een jacuzzi of zo?

De warmtepomp gebruikt maar ca 0,6 KWatt als hij aan staat. Dus stel een dag continu dus 24x0,6=14,4KWh

3 december zou dan best normaal zijn met de hoge ingestelde temperatuur. Gas en electra. Andere dagen is electra heel hoog.

Ik haalde ook wel soms 8 m3 gas op een dag bij koude dagen maar toen had ik de ht verwarming op de badkamer nog aan. Die verwarm ik tijdelijk elektrisch op aanvraag. Nu de koudste dag nov/dec tot nu toe 4 m3 gas maar vaak zelfs maar 2, douchen moet ook met gas. 2 kids, vrouw en ik. CV is dan voor 100 m2 vloerverwarming. Bouwjaar huis 2010. 700 m3 inhoud. 21 graden (schakelschema met lichte nachtverlaging, als het echt koud wordt mag er snachts dus ook gas gestookt worden om te voorkomen dat het te koud wordt in huis < 20 graden). Stroomverbruik nu ca 20 KWh per dag.

November had ik 50 m3 gas. December 20 m3 tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeeEs
  • Niet online
wiene schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:13:
[...]

Ik vermoed een elektrische auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slim_eminem
wiene schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:13:
[...]

De warmtepomp gebruikt maar ca 0,6 KWatt als hij aan staat. Dus stel een dag continu dus 24x0,6=14,4KWh

3 december zou dan best normaal zijn met de hoge ingestelde temperatuur. Gas en electra. Andere dagen is electra heel hoog.

Ik haalde ook wel soms 8 m3 gas op een dag bij koude dagen maar toen had ik de ht verwarming op de badkamer nog aan. Die verwarm ik tijdelijk elektrisch op aanvraag. Nu de koudste dag nov/dec tot nu toe 4 m3 gas maar vaak zelfs maar 2, douchen moet ook met gas. 2 kids, vrouw en ik. CV is dan voor 100 m2 vloerverwarming. Bouwjaar huis 2010. 700 m3 inhoud. 21 graden (schakelschema met lichte nachtverlaging, als het echt koud wordt mag er snachts dus ook gas gestookt worden om te voorkomen dat het te koud wordt in huis < 20 graden). Stroomverbruik nu ca 20 KWh per dag.

November had ik 50 m3 gas. December 20 m3 tot nu toe.
Klopt. Jacuzzi idd in de tuin. Dat is ook risico van het vak, maar stroom verbaas ik mij minder over dan het gasverbruik. Ik heb geen elektrische auto's. @JeeEs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nanke
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-05 17:56
Ik heb op de website van Itho Daalderop gezien dat de ondersteuning voor de gateway en app over een tijdje komt te vervallen :( :( :(
Dat belooft weinig goeds...

Ik heb net m'n review over de Coolcube aangepast:
https://tweakers.net/prod...derop-spider-connect.html

[ Voor 4% gewijzigd door nanke op 09-12-2022 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrElf
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07-10-2024
Hallo,

Hierbij even een update. Mijn geduld was op, dus afgelopen weken Itho/Daalderop er 2x bijgehad met verzoek om te kijken naar het hoge gasverbruik. De installateur verwees bij het noemen van de combinatie Base/Cool cube al direct door naar I/D, zegt wmb. al genoeg. Maar goed, na wat nalopen en wijzigen van instellingen (bijv aanvoertemperatuur LT zone, bijschakeltijd cv, ketelvermogen, pompsnelheid) is de conclusie dat het allemaal geen moer uit maakt.

Om nogmaals even uit te leggen:
Bij start zijn aanvoer en retour 20 graden. Wanneer je temperatuur instelt op +1 graad loopt de aanvoer op tot 30 graden, de retour loopt na een tijdje heel langzaam op. De mengtemperatuur is dan ong 24 graden en loopt langzaam op. De warmtepomp concludeert dat deze het verschil niet zelf kan overbruggen en de CV neemt het over. Maakt niet uit of bijschakeltijd op 120 minuten staat, softwarematig is ingesteld dat de CV het gewoon overneemt. Gevolg elk uur 1m3 gasverbruik, inmiddels in december (10-12) alweer 100m3 erdoorheen gejast. Vreemde is dat er veel kuubs ingaan, ik heb werkelijk geen idee waar de warmte blijft.

Waterzijdig
8 groepen a 100meter. Enkele groepen dichtgezet, flow beetje aangepast. Geen noemenswaardig effect.
Oppervlakte begane grond: 95m2. Volgens bouwtekeningen 5 groepen gespecificeerd op 20 graden, is ca. 75m2. Overige 20m2 (hal, wc, berging) gespecificeerd op 18 graden. Vloer- en wandisolatie is volgens mij allemaal prima, geen reden om aan te twijfelen.

Toch blijft het knagen. Ik kom tot de conclusie dat de warmtepomp (2kw) te weinig vermogen heeft om de oppervlakte warm te houden. Opstoken van bijv 18 naar 20 graden snap ik, maar temperatuur tot 0,5 of 1 graad verhogen doet de WP zelfs ook niet. Dat zou de WP makkelijk moeten kunnen. Echter, door de lagere retour/mengtemperatuur springt de ketel altijd bij. Dus de belofte die ze maken bij deze combinatie (aanzienlijk besparen op het gasverbruik, tot wel 80%) wordt gewoon niet waargemaakt.

Ik ben ten einde raad. Iemand een idee waar al die m3 met de warmte blijft? Of hoe ik de ketel zo kan instellen dat deze niet bijspringt? Of verschil tussen TA en TR zo kan krijgen dat de WP het zelf kan trekken? Help!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
nanke schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:42:
Ik heb op de website van Itho Daalderop gezien dat de ondersteuning voor de gateway en app over een tijdje komt te vervallen :( :( :(
Dat belooft weinig goeds...

Ik heb net m'n review over de Coolcube aangepast:
https://tweakers.net/prod...derop-spider-connect.html
Dat is bijna een jaar geleden al voorbij gekomen in dit topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
MrElf schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 23:47:
Hallo,

Hierbij even een update. Mijn geduld was op, dus afgelopen weken Itho/Daalderop er 2x bijgehad met verzoek om te kijken naar het hoge gasverbruik. De installateur verwees bij het noemen van de combinatie Base/Cool cube al direct door naar I/D, zegt wmb. al genoeg. Maar goed, na wat nalopen en wijzigen van instellingen (bijv aanvoertemperatuur LT zone, bijschakeltijd cv, ketelvermogen, pompsnelheid) is de conclusie dat het allemaal geen moer uit maakt.

Bij start zijn aanvoer en retour 20 graden. Wanneer je temperatuur instelt op +1 graad loopt de aanvoer op tot 30 graden, de retour loopt na een tijdje heel langzaam op. De mengtemperatuur is dan ong 24 graden en loopt langzaam op. De warmtepomp concludeert dat deze het verschil niet zelf kan overbruggen en de CV neemt het over. Maakt niet uit of bijschakeltijd op 120 minuten staat, softwarematig is ingesteld dat de CV het gewoon overneemt. Gevolg elk uur 1m3 gasverbruik, inmiddels in december (10-12) alweer 100m3 erdoorheen gejast. Vreemde is dat er veel kuubs ingaan, ik heb werkelijk geen idee waar de warmte blijft.

Waterzijdig
8 groepen a 100meter. Enkele groepen dichtgezet, flow beetje aangepast. Geen noemenswaardig effect.
Oppervlakte begane grond: 95m2. Volgens bouwtekeningen 5 groepen gespecificeerd op 20 graden, is ca. 75m2. Overige 20m2 (hal, wc, berging) gespecificeerd op 18 graden. Vloer- en wandisolatie is volgens mij allemaal prima, geen reden om aan te twijfelen.

Toch blijft het knagen. Ik kom tot de conclusie dat de warmtepomp (2kw) te weinig vermogen heeft om de oppervlakte warm te houden. Opstoken van bijv 18 naar 20 graden snap ik, maar temperatuur tot 0,5 of 1 graad verhogen doet de WP zelfs ook niet. Dat zou de WP makkelijk moeten kunnen. Echter, door de lagere retour/mengtemperatuur springt de ketel altijd bij. Dus de belofte die ze maken bij deze combinatie (aanzienlijk besparen op het gasverbruik, tot wel 80%) wordt gewoon niet waargemaakt.

Ik ben ten einde raad. Iemand een idee waar al die m3 met de warmte blijft? Of hoe ik de ketel zo kan instellen dat deze niet bijspringt? Of verschil tussen TA en TR zo kan krijgen dat de WP het zelf kan trekken? Help!
95 m2 is ook wel erg veel voor zo’n kleine warmtepomp. Dat hadden ze zo nooit moeten verkopen aan jou.
Ik heb maar 55 m2 en dan lukt het net. Ik zit nu op 20 m3 gas in december.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
MrElf schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 23:47:
Hallo,

Waterzijdig

Wat @remmuz zegt, wellicht is de capaciteit van de WP te klein (cq je huis verliest te snel warmte)
Nog tips om dat uit te zoeken:
1. LT KP CV temp zo laag mogelijk (30) houden, dan is de kans dat de CV bijschakelt het kleinst (en als het huis niet warm wordt met 30, door naar 35, maar dan schakelt de CV eerder bij).
2. draai de gaskraan van je CV dicht, dan kan de CV niet aan en dan kom je er snel genoeg achter of je WP genoeg capaciteit heeft om het huis te verwarmen.
3. Zorg ervoor dat je WP de hele dag loopt (als het echt koud is), als je huis warm wordt door bijvoorbeeld de zon en de WP schakelt uit, is dat eigenlijk verlies aan verwarmingscapaciteit. Bij mij loopt de WP eigenlijk 24/7 op dit moment

Ik heb tot op heden geen gas hoeven bijstoken en het is tussen de 19,5 & 20 in huis. Op dit moment forceer ik dat geen gas bijstoken overigens door de gaskraan dicht te draaien. Aan de storingsmeldingen te zien is de CoolCube het niet met mij eens.

robje w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrElf
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07-10-2024
RGHW schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:09:
[...]

Wat @remmuz zegt, wellicht is de capaciteit van de WP te klein (cq je huis verliest te snel warmte)
Nog tips om dat uit te zoeken:
1. LT KP CV temp zo laag mogelijk (30) houden, dan is de kans dat de CV bijschakelt het kleinst (en als het huis niet warm wordt met 30, door naar 35, maar dan schakelt de CV eerder bij).
2. draai de gaskraan van je CV dicht, dan kan de CV niet aan en dan kom je er snel genoeg achter of je WP genoeg capaciteit heeft om het huis te verwarmen.
3. Zorg ervoor dat je WP de hele dag loopt (als het echt koud is), als je huis warm wordt door bijvoorbeeld de zon en de WP schakelt uit, is dat eigenlijk verlies aan verwarmingscapaciteit. Bij mij loopt de WP eigenlijk 24/7 op dit moment

Ik heb tot op heden geen gas hoeven bijstoken en het is tussen de 19,5 & 20 in huis. Op dit moment forceer ik dat geen gas bijstoken overigens door de gaskraan dicht te draaien. Aan de storingsmeldingen te zien is de CoolCube het niet met mij eens.
Thanks, ik ga de gaskraan idd. maar eens dichtdraaien. Heb dit paar maanden geleden ook eens gedaan, kreeg toen wel allerlei storingen (dacht iets met ionisatiestroom), kan dit geen kwaad om gewoon te resetten? Hoe ga je dan om met tapwater vraag of douchen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGHW
MrElf schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:11:
[...]

Thanks, ik ga de gaskraan idd. maar eens dichtdraaien. Heb dit paar maanden geleden ook eens gedaan, kreeg toen wel allerlei storingen (dacht iets met ionisatiestroom), kan dit geen kwaad om gewoon te resetten? Hoe ga je dan om met tapwater vraag of douchen?
Ik heb alleen tapwater nodig bij het douchen, in de keuken zit een quooker. Dus voor het douchen gas weer aan en reset knop (meest rechter). En soms vergeten we dat en duurt het lang voordat er warm water is ;-)

Of het kwaad kan weet ik niet.

Ben benieuwd. Vannacht wordt het serieus koud, kijken of we het dan op temperatuur houden.

Edit 12-12: met de gaskraan dicht bleef het huis op 19,5, WP draaide de hele nacht. Wonen in Den Haag, dus het wordt niet heel koud 's nachts.

[ Voor 9% gewijzigd door RGHW op 12-12-2022 09:13 ]

robje w

• Poker6
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-03 00:21
Heeft iemand ervaring met een thermostaat, maar niet de Spider, die goed werkt met de HP Cube + Base Cube (verwarmen en koelen), bedienbaar is via een app en instelbaar is met programma (ivm dynamisch energie contract)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon_ree
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-05 11:33
Ik ben bang dat de aansturing op basis van dynamische prijzen (waarbij je elke dag een andere gasprijs hebt, en elk uur een andere stroomprijs) niet zomaar gaat werken, met de HP Cubes.

De thermostaat stuurt enkel vraag om warmte (aan/uit of percentage) naar de Cube. De enige manier waarop je daarmee kan zorgen dat je gas, dan wel elek verbruikt, is door de stooklijn zo laag te zetten dat de cube standaard de warmtepomp het werk laat doen, totdat je langer dan de ingestelde periode (bijschakeltijd) warmte blijft vragen, waarna de cube gas bij gaat gebruiken. Dan moet je dus je thermostaat zo ver krijgen dat hij hier rekening mee houdt, maar dan nog...

In mijn geval kan ik mbv enkel de warmtepomp er voor zorgen dat het water naar mijn vloerverwarming met ongeveer 25 graden uit mijn cube gaat. Dat is genoeg om mijn huis enigszins op temperatuur te houden, zeker bij de huidige temperaturen van bijna 10 gr buiten. Echter als ik wil dat de temperatuur in huis om hoog gaat (of als het zoals vorige week (-10) kouder is buiten, dan heb ik een andere stooklijn nodig, waarbij er water van 40gr-45gr door mijn vloerverwarming gaat, en dat kan je helaas alleen aanpassen op de cube zelf (of wellicht via een modbus koppeling, maar die heb je niet zomaar in je thermostaat). Als je de stooklijn niet omhoog zet, dan zal je heel lang gas gaan verbruiken, en zal er maar water van hooguit zo'n 30gr (bij mij bij 7KW vermogen gas) , misschien max 35gr (15KW+ vermogen gas, beperkt door de stooklijn) door je huis gaan.

Wat ik nu dus doe is 's avonds mijn stooklijn aanpassen door LT LT-KP CV temp op 45gr te zetten, en 's ochtends weer 10 graden lager, naar 35gr. De rest laat ik allemaal hetzelfde om niet de hele tijd alleen maar instellingen te wijzigen. En zo kan ik mbv het klokprogramma wat ik in de spider heb staan er voor zorgen dat ik overdag de warmtepomp gebruik, en 's nachts gas, vooral richting de ochtend, zodat ik dan ook een warme badkamer en handdoeken heb, die door het gasverbruik mee gaat lopen.

Echter nog meer dynamiek inbouwen, door een vergelijking te maken tussen de gasprijs van dat moment, en de elek prijs, icm de kosten bij de cube, lijkt me lastig. Je zou dan ook nog kunnen denken aan niet de warmtepomp inschakelen op de hele dure Elek momenten, maar dan koelt wellicht je huis zover af dat je daarna ook weer gas nodig hebt en dat is waarschijnlijk alsnog duurder dan de dure momenten van elek. Mijn beeld is dat je 3 uur lang de warmtepomp aan kan hebben, tov 1 uur gas. Echter als je gas verbruikt, blijft alsnog ook die warmtepomp elek verbruiken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Warmtepompen in het algemeen, en vooral in combinatie met vloerverwarming, moet je gewoon hun ding laten doen. Ccontinu laten pruttelen. Thermostaat alleen gebruiken als je langere tijd van huis bent; niet gebruiken voor nachtverlaging en dergelijke. Is niet goed voor je verbruik en ook niet voor de levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poker6
Bedankt voor de reacties. Eigenlijk wil ik alleen op de dure momenten elektra momenten de warmte pomp even uitschakelen via tijd klok/programma, vandaar de vraag naar een thermostaat met tijdklok die werkt met de itho.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
ben bang dat zoiets heel lastig wordt. Je weet van tevoren ook niet hoe lang zo'n duur moment duurt. Na die dure periode moet de warmtepomp misschien wel 2 keer zo hard werken om het weer warm te krijgen terwijl de stroom op dat moment niet 2 keer minder duur is.
Misschien wel voor een all-electric installatie met een groot boiler vat dat je dat kunt opwarmen op een goedkoop moment, maar niet voor een hybride installatie met een kleine warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mailman|IA
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-05 13:37
Slim_eminem schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:01:
Hoi allemaal,

[Afbeelding]
Super tof dat je dit gedaan hebt en zo te zien kom je met de LT KP CV Temp van 30 nog goed uit, wat een positieve bijdrage zou moeten leveren. Bij mij staan nog oude waarden. Ik heb 2 aanpassingen gedaan:
  1. LT KP CV Temp van 40 eerst naar 30 en daarna naar 35 gezet. Helaas kreeg ik daarmee het huis niet warm, dus later weer naar 35 gezet dat is voor mij nu al bijna een jaar de juiste instelling.
  2. De bijschakelen CV tijd naar 120 min. gezet. Dat werkt prima
Ik kan nog niet het resultaat over 1 jaar meten, maar wel van januari t/m november en zie dat ik daarvan van 1.197m3 naar 711m3 gas ben gegaan. Stroom ging van 4.103Kwh naar 4003Kwh (ex. elektrische auto), dus dat is opvallend dat het naar beneden is gegaan (koken overigens ook elektrisch). Hieronder nog even de gegevens van mijn huis:
  • HP Cool Cube ingesteld op Eco Comfort + Itho Daalderop Booster boiler + thermostaat ronde Honeywell koelen/verwarmen die altijd op 20 graden staat (zitten we verder niet aan)
  • Wel mechanische ventilatie in keuken, badkamers, WC's en washok maar verder ventilatieroosters (dus geen WTW)
  • Oppervlakte: 218 m2 woning en 19 m2 garage (kom ik later op)
  • Inhoud: 758 m3 woning
  • Twee-onder-een-kap uit 2015
  • Gehele woning uitgevoerd met vloerverwarming. Badkamer ook, maar ook design radiator. Garage onder 1 van de slaapkamers was oorspronkelijk onverwarmd, maar is later radiator opgehangen, omdat slaapkamer erboven maar niet warm werd.
Lijkt dus wel echt goed effect te hebben, die aanpassingen. Ik hou mijn energieverbruik bij in Umeter en zie daar dat ik van 0,5m3 gasverbruik per graaddag in 2021 naar 0,3m3 gasvebruik per graaddag in 2022 ben gegaan. Dus de verlaging is niet direct gekoppeld aan de lagere tempratuur in een jaar, maar echt aan de zuinigere manier van stoken. Meer info over graaddagen: https://umeter.nl/over-graaddagen/

Als ik naar de tabel zo kijk, dan heb ik 4 instellingen echt heel anders staan dan anderen. Dat is het MAX CV vermogen op 24 kw, regelventiel op 0/200, ventilator op 7 en pomp op 8. Kan ik hier nog wat mee spelen wat een positief effect zou hebben?

[ Voor 7% gewijzigd door mailman|IA op 26-12-2022 13:11 . Reden: Graaddagen toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
misschien max CV vermogen wat omlaag brengen? Ik heb hem op 14kW staan.
Hoekwoning uit 1993 dus de isolatie zal veel minder goed zijn, maar wel een stuk kleiner, 115 m2.
Beneden vloerverwarming, boven radiatoren maar die staan op 15 graden ingesteld (badkamer op 20).
Koken doe ik nog op gas maar dat verbruikt niet zo veel.
Volgens Mindergas.nl zit ik daarmee op 0,094 m3 per graaddag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mailman|IA
remmuz schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:13:
misschien max CV vermogen wat omlaag brengen? Ik heb hem op 14kW staan.
Hoekwoning uit 1993 dus de isolatie zal veel minder goed zijn, maar wel een stuk kleiner, 115 m2.
Beneden vloerverwarming, boven radiatoren maar die staan op 15 graden ingesteld (badkamer op 20).
Koken doe ik nog op gas maar dat verbruikt niet zo veel.
Volgens Mindergas.nl zit ik daarmee op 0,094 m3 per graaddag.
OK, die setting heb ik op 15kW gezet (kan alleen dit of 7kW kiezen). Geen idee wat dit precies gaat doen, maar moeite waard om eens te testen. Iemand nog advies over de andere 3 settings die bij mij anders staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
mailman|IA schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:53:
[...]

Super tof dat je dit gedaan hebt en zo te zien kom je met de LT KP CV Temp van 30 nog goed uit, wat een positieve bijdrage zou moeten leveren. Bij mij staan nog oude waarden. Ik heb 2 aanpassingen gedaan:
  1. LT KP CV Temp van 40 eerst naar 30 en daarna naar 35 gezet. Helaas kreeg ik daarmee het huis niet warm, dus later weer naar 35 gezet dat is voor mij nu al bijna een jaar de juiste instelling.
Ik kan nog niet het resultaat over 1 jaar meten, maar wel van januari t/m november en zie dat ik daarvan van 1.197m3 naar 711m3 gas ben gegaan. Stroom ging van 4.103Kwh naar 4003Kwh (ex. elektrische auto), dus dat is opvallend dat het naar beneden is gegaan (koken overigens ook elektrisch). Hieronder nog even de gegevens van mijn huis:
  • HP Cool Cube ingesteld op Eco Comfort + Itho Daalderop Booster boiler + thermostaat ronde Honeywell koelen/verwarmen die altijd op 20 graden staat (zitten we verder niet aan)
  • Wel mechanische ventilatie in keuken, badkamers, WC's en washok maar verder ventilatieroosters (dus geen WTW)
  • Gehele woning uitgevoerd met vloerverwarming. Badkamer ook, maar ook design radiator. Garage onder 1 van de slaapkamers was oorspronkelijk onverwarmd, maar is later radiator opgehangen, omdat slaapkamer erboven maar niet warm werd.
Lijkt dus wel echt goed effect te hebben, die aanpassingen. Ik hou mijn energieverbruik bij in Umeter en zie daar dat ik van 0,5m3 gasverbruik per graaddag in 2021 naar 0,3m3 gasvebruik per graaddag in 2022 ben gegaan. Dus de verlaging is niet direct gekoppeld aan de lagere tempratuur in een jaar, maar echt aan de zuinigere manier van stoken. Meer info over graaddagen: https://umeter.nl/over-graaddagen/

Als ik naar de tabel zo kijk, dan heb ik 4 instellingen echt heel anders staan dan anderen. Dat is het MAX CV vermogen op 24 kw, regelventiel op 0/200, ventilator op 7 en pomp op 8. Kan ik hier nog wat mee spelen wat een positief effect zou hebben?
Met LT KP CV Temp kun je nog een beetje spelen, op relatief warme dagen zoals nu (of als je huis goed opwarmt door invallende winterzon (zoals nu niet) naar 30 zetten en als het kouder wordt weer naar 35.

MAX CV vermogen: kan waarschijnlijk wel naar 7, betekent dat je CV minder hard bijstookt. Is iets zuininger, maar zorgt er ook voor dat de CV watertemperatuur niet teveel schommelt.

Pompsnelheid: het water komt sneller retour bij de warmtepomp, dus is ook wat warmer als het retour komt, waardoor je weer meer warmte zou kunnen toevoegen. Maar tegelijk heeft je warmtepomp minder tijd om het water op te warmen. Ik heb er nooit uitgebreid mee geexperimenteerd, maar de gangbare theorie is dat hogere pompsnelheid tot meer capaciteit zou moeten leiden (maar de pomp verbruikt dus ook meer stroom).

Ventilator: deze zorgt voor voldoende buitenlucht om warmte uit te halen. In de Itho handleiding staat op welke stand hij moet staan (lengte pijp, aantal bochten). Niet op bezuinigen, maar ook niet overdrijven (ventilator zorgt wel voor lawaai).

Ik red het overigens nog steeds zonder bijstook, ook tijdens de paar koude dagen: wel geforceerd met de gaskraan dicht, want de ketel wilde wel gas bijstoken; de temperatuur zakte naar 18,5 maar door de vloerverwarming bleef het comfortabel en op tijd gordijnen dicht en zo

[ Voor 0% gewijzigd door RGHW op 28-12-2022 12:21 . Reden: typos ]

robje w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mailman|IA
Kijk, dat is helder.

Heb MAX CV vermogen naar 7kW gezet. Eens kijken wat hij doet.

Pompsnelheid heb ik van 8 naar 6 verlaagd. Ook maar eens zien wat dat doet.

Ventilator heb ik niet aangepast en staat op 7. Gek genoeg, want als ik uit de installatiehandleiding de lengte van de buizen meet, kom ik op 96,2 en zou ik dus de ventilator op 9 moeten hebben staan. Ik ga er maar vanuit dat de installateur dit goed had uitgerekend.

Regelventiel is zo te zien een meetwaarde en geen instelling, volgens mij. Deze dus maar laten staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGHW
mailman|IA schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:01:

Ventilator heb ik niet aangepast en staat op 7. Gek genoeg, want als ik uit de installatiehandleiding de lengte van de buizen meet, kom ik op 96,2 en zou ik dus de ventilator op 9 moeten hebben staan. Ik ga er maar vanuit dat de installateur dit goed had uitgerekend.
Assumption is the mother of all fuckups......
Kan geen kwaad om die ook eens omhoog te zetten. Mijn ervaring (en velen met mij hier), is dat installateurs weinig kennis hebben (en zeker een paar jaar geleden), dus er werd maar wat gedaan.

Regelventiel: klopt, hoef je niet in te stellen

robje w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poker6
Welke thermostaat gebruiken jullie om de Cool Cube aan te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20-04 11:55
nog steeds de spider omdat die per half uur programmeerbaar is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Ik ook nog steeds de Spider. Thermostaat staat toch 24x7 op dezelfde temperatuur dus hoef je niet moeilijk te doen met bediening buitenshuis en andere ‘slimme’ features.
En ik kan er het ventilatiesysteem mee bedienenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
Poker6 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 00:28:
Welke thermostaat gebruiken jullie om de Cool Cube aan te sturen?
Ook de spider. Belangrijkste overwegingen:
* op afstand uitleesbaar
* kan mijn koeling ermee schakelen
* hij hangt en werkt ;-)

robje w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oggy
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:07
remmuz schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 09:41:
Ik ook nog steeds de Spider. Thermostaat staat toch 24x7 op dezelfde temperatuur dus hoef je niet moeilijk te doen met bediening buitenshuis en andere ‘slimme’ features.
En ik kan er het ventilatiesysteem mee bedienenen.
In een modern huis na 2015? Ik werk nog altijd met het 120 min - 30 min - 120 schema. Ik vraag me af of mijn schema inmiddels achterhaald is en dat een continue temperatuur goedkoper is? Tussenwoning van circa 130m² met vloerverwarming op begane grond en eerste verdieping, zolder onverwarmd. o

Afgelopen jaar 1-jan t/m 1-jan 334 kuub aardgas verbruikt, waarvan basisverbruik koken/warmwater ongeveer 17 kuub per maand is 204 kuub per jaar. Waardoor er circa 130 kuub verbruikt is voor verwarmen. Het elektraverbruik van de warmtepomp wordt 100% afgedekt door PV-panelen. Huisverbruik totaal ongeveer 3800 kWh/jaar inclusief verwarming van WP en we wekken circa 4000 kWh/jaar op.

Dit is mijn tijdschema. Stookkosten circa 0,049 m³/graaddag @ 20,5 C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BcQ7mOAv5h3nJUw7oh5uc7Wy3BY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HlEw4WqmO1bFS7qiy0b4wKfv.png?f=user_large

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
Oggy schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:02:
[...]

In een modern huis na 2015? Ik werk nog altijd met het 120 min - 30 min - 120 schema. Ik vraag me af of mijn schema inmiddels achterhaald is en dat een continue temperatuur goedkoper is? Tussenwoning van circa 130m² met vloerverwarming op begane grond en eerste verdieping, zolder onverwarmd. o

Afgelopen jaar 1-jan t/m 1-jan 334 kuub aardgas verbruikt, waarvan basisverbruik koken/warmwater ongeveer 17 kuub per maand is 204 kuub per jaar. Waardoor er circa 130 kuub verbruikt is voor verwarmen. Het elektraverbruik van de warmtepomp wordt 100% afgedekt door PV-panelen. Huisverbruik totaal ongeveer 3800 kWh/jaar inclusief verwarming van WP en we wekken circa 4000 kWh/jaar op.

Dit is mijn tijdschema. Stookkosten circa 0,049 m³/graaddag @ 20,5 C.

[Afbeelding]
Met LT KP CV Temp kun je nog een beetje spelen, op relatief warme dagen zoals nu naar 30 zetten en als het kouder wordt weer naar 35 (als het niet meer goed warm wordt). Bij mij is dat voldoende om te voorkomen dat ik gas bijstook. Ik gebruik het 120-30 schema niet meer, omdat je daardoor ook 20% van je verwarmingscapaciteit verliest (warmtepomp staat 20% van de tijd stil).

Ik heb de afgelopen maanden nog geen gas hoeven bijstoken, wel een paar keer de open haard aan toen het in december even heel koud was.

[ Voor 4% gewijzigd door RGHW op 09-01-2023 15:16 ]

robje w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
Slim_eminem schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:57:
[...]

Nieuw jaar, nieuwe buitenvoelerstoringen. 8)7
Het is sinds een week weer zover. De buitenvoeler is weer niet te detecteren door de CV en dus geen vloerverwarming in mijn huis. Nu toch maar besloten om een installateur te laten komen. Ik ga straks zelf nog even mijn dak op om te kijken (??) naar de buitenvoeler. Die zit onder de rietenkap weggemoffeld, maar die ga ik misschien nu maar anders positioneren.

Ik heb de kap van de CV er zelf afgehaald, maar daar kan ik echt niets aan zien. Probeer ook maar eens een filmpje of instructie te vinden over de buitenvoeler. Ik kom niet verder dan dit onderhoudsfilmpje op Youtube: YouTube: Base Cube, Comfort Classic, CombiFort - Controleren en reinigen wiss...

Naast de installatie en in bedrijfstelling handleidingen zijn er maar weinig bronnen te vinden over deze apparaten.
https://ithodaalderop.com...20Cube-07.98.92.026.2.pdf
https://ithodaalderop.com...%20HP(Cool)%20Cube_v2.pdf

Mijn verbruik afgelopen 2 jaren zag er zo uit:
2020
Gas: 1120 m3
Stroom: 8083 kWh
Teruglevering: 384 kWh
Kosten: €2855

2021
Gas: 1268 m3
Stroom: 9309 kWh
Teruglevering: 349 Kwh
Kosten: €3254

Zodra de monteur geweest is zal ik hier terugkoppeling geven om er van te leren en bovendien zal ik ook jouw instellingen eens voorleggen om te proberen.
Beste Slim,

En toen had ik in 1 keer ook de melding: geen buitenvoeler gedetecteerd...... Ding hangt tegen een verticale muur, al jaren.
Nu hem via de instellingen maar even afgekoppeld, zodat ik weer verwarming heb, maar wat is bij jou uiteindelijk de oplossing geworden?

Aanvulling 18-01-23:
En toen deed hij het spontaan weer.....

18-01-23:
En toen weer niet, dus tips zijn welkom

robje w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteefaaanSTB
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23-01-2023
Mede Tweakers,

Wij zijn sindskort verhuist naar een woning uit 2012 met een Basic Cube en een HP Cube + Combiload 100.
Zowel op de begaande grond als op de eerste verdieping hebben wij vloer verwarming. Beide apart aangesloten op de CV/Warmtepomp

Ik heb een foto van de onderzijde van de Daalderop gemaakt even ter verduidelijking.

Als ik zo voel aan de leidingen en getallen uitlees op de CV en verdeelkast bovenverdieping komen deze getallen overeen. Wat mij doet vermoeden dat de warmtepomp aangesloten staat op de bovenverdieping.

Als ik de instellingen naloop stonden deze op LT KP CV 45 en 30 minuten. De warmtepomp haalt dat bij lange na niet. Waardoor de CV continu bijspringt en DAN PAS warmt de vloer beneden op. Terwijl de LT temp gelijk blijft op de eerste verdieping.

Als ik de instellingen ingeef zoals ze hier op het forum in een excel sheet staan. LT KP CV 35, 120 min. Dan gaat het hele zooitje in standy stand omdat boven de vraag naar warmte klein is. En dus LT zone niet afkoelt. (4 zones, 2 uit, 2 minimaal aan). De begaandegrond zakt dan terug onder de 20 graden

HELLUUUPPP.
Kan iemand hier meer over vertellen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7EZCB9AgbvRuzV2axALBwbu0Bxs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RlRLbGzjuVA09kDN79R8XQvo.jpg?f=fotoalbum_large

Hierboven zie je de leidingen. 2x Warm, 2x koud. Vermoedelijk rechts bovenverdieping (wp), links beneden verdieping (CV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
SteefaaanSTB schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 21:22:
Mede Tweakers,

Wij zijn sindskort verhuist naar een woning uit 2012 met een Basic Cube en een HP Cube + Combiload 100.
Zowel op de begaande grond als op de eerste verdieping hebben wij vloer verwarming. Beide apart aangesloten op de CV/Warmtepomp

Ik heb een foto van de onderzijde van de Daalderop gemaakt even ter verduidelijking.

Als ik zo voel aan de leidingen en getallen uitlees op de CV en verdeelkast bovenverdieping komen deze getallen overeen. Wat mij doet vermoeden dat de warmtepomp aangesloten staat op de bovenverdieping.

Als ik de instellingen naloop stonden deze op LT KP CV 45 en 30 minuten. De warmtepomp haalt dat bij lange na niet. Waardoor de CV continu bijspringt en DAN PAS warmt de vloer beneden op. Terwijl de LT temp gelijk blijft op de eerste verdieping.

Als ik de instellingen ingeef zoals ze hier op het forum in een excel sheet staan. LT KP CV 35, 120 min. Dan gaat het hele zooitje in standy stand omdat boven de vraag naar warmte klein is. En dus LT zone niet afkoelt. (4 zones, 2 uit, 2 minimaal aan). De begaandegrond zakt dan terug onder de 20 graden

HELLUUUPPP.
Kan iemand hier meer over vertellen?

[Afbeelding]

Hierboven zie je de leidingen. 2x Warm, 2x koud. Vermoedelijk rechts bovenverdieping (wp), links beneden verdieping (CV)
Als inderdaad de onderverdieping op je HT zone aangesloten is, zul je de instellingen moeten aanpassen zodat je HT ook actief is. Maar wel erg spijtig, want uiteindelijk wil je je warmtepomp gebruiken voor het hele huis. Ik zou er een installateur naar laten kijken en e.e.a. anders laten aansluiten

robje w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slim_eminem
RGHW schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:14:
[...]

Beste Slim,

En toen had ik in 1 keer ook de melding: geen buitenvoeler gedetecteerd...... Ding hangt tegen een verticale muur, al jaren.
Nu hem via de instellingen maar even afgekoppeld, zodat ik weer verwarming heb, maar wat is bij jou uiteindelijk de oplossing geworden?

Aanvulling 18-01-23:
En toen deed hij het spontaan weer.....

18-01-23:
En toen weer niet, dus tips zijn welkom
Zeg maar Frank :).

Ik weet niet of mijn situatie exemplarisch was. Hij zit bij mij op een vlak dak en was:
1. 1x ondergesneeuwd. Na vrijmaken werd er weer contact 'gevonden'
2. total failure. Andere loodgieter dan degene die de installatie geplaatst heeft is het dak op geweest en toen bleek dat de kabel verlengd was met een tussenstuk. Mogelijk om de sensor op een andere plek op het dak te kunnen plaatsen (niet in de directe zon, etc.). Hij heeft het tussenstuk er tussenuit gehaald, want dat bleek helemaal geoxideerd te zijn, omdat het met een soort kit op het dak was vastgeplakt (broddelwerk). Na het opnieuw aansluiten ging de installatie gelijk weer functioneren, omdat er weer contact was.

Aan de aansluiting binnen direct op de Base kon de installateur niks vreemds zien. Wellicht is er bij jou ook ergens een breuk en is de kabel geoxideerd? Misschien ook ff een nieuw stuk bedrading proberen? Of bij de voeler even een nieuw stukje strippen en checken of ie het weer doet (misschien ook wat extra maatregelen nemen tegen vocht? Het is een buitenvoeler dus die moet ook wel waterdicht zijn, maar you never know.

Succes in ieder geval. In het ergste geval is de voeler zelf defect. Ding kost 150eu https://www.vakhandeljans...s-Vsn1JfyNLwaApz3EALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slim_eminem
mailman|IA schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:53:
[...]

Ik heb de aanpassingen doorgevoerd. Die hadden we nog tegoed :) Ik heb uiteindelijk ook mijn LTKP CV temp weer naar 35 gezet, want mijn huis krijg ik toch niet warm in deze dagen. Ik stook mij wel nog helemaal gek met gas. Het is niet anders.

Hier nog wat plaatjes van een paar willekeurige dagen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/04tPshXmfCOetPVMZ41iHQA2cUA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g7Z4vcqXWESWqU9ZwBpS3rrA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ukVzqzXFJRTHUA75J6xfoATKRU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sQZWIt13NKOWldkgqew4Q4VA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x2aIyBjwXoEysm0Hl4WeegJmx1k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/79NhhYgyqjt0TI4oGse0GFyg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w_OZGDgPoKpjyyPEXQsGKRWoLdI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TKE98OeF0v89gayxRarV7eGH.jpg?f=fotoalbum_large

https://docs.google.com/s...gUzw4/edit#gid=1605992838

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
Slim_eminem schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:20:
[...]

Zeg maar Frank :).

Ik weet niet of mijn situatie exemplarisch was. Hij zit bij mij op een vlak dak en was:
1. 1x ondergesneeuwd. Na vrijmaken werd er weer contact 'gevonden'
2. total failure. Andere loodgieter dan degene die de installatie geplaatst heeft is het dak op geweest en toen bleek dat de kabel verlengd was met een tussenstuk. Mogelijk om de sensor op een andere plek op het dak te kunnen plaatsen (niet in de directe zon, etc.). Hij heeft het tussenstuk er tussenuit gehaald, want dat bleek helemaal geoxideerd te zijn, omdat het met een soort kit op het dak was vastgeplakt (broddelwerk). Na het opnieuw aansluiten ging de installatie gelijk weer functioneren, omdat er weer contact was.

Aan de aansluiting binnen direct op de Base kon de installateur niks vreemds zien. Wellicht is er bij jou ook ergens een breuk en is de kabel geoxideerd? Misschien ook ff een nieuw stuk bedrading proberen? Of bij de voeler even een nieuw stukje strippen en checken of ie het weer doet (misschien ook wat extra maatregelen nemen tegen vocht? Het is een buitenvoeler dus die moet ook wel waterdicht zijn, maar you never know.

Succes in ieder geval. In het ergste geval is de voeler zelf defect. Ding kost 150eu https://www.vakhandeljans...s-Vsn1JfyNLwaApz3EALw_wcB
Hi Frank,

Dank. Er is iets geks aan de ahnd bij mij. Soms doet hij het even, soms niet.
Heb jij een idee hoe ik van binnenuit kan testen of de sensor nog werkt? Weerstand meten oid.

Sensor zit op de buitenmuur, kabel gaat van daaruit gelijk naar binnen, dus oxidatie lijkt me onwaarschijnlijk. Zou een kabelbreuk kunnen zijn natuurlijk.

robje w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slim_eminem
RGHW schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:28:
[...]

Hi Frank,

Dank. Er is iets geks aan de ahnd bij mij. Soms doet hij het even, soms niet.
Heb jij een idee hoe ik van binnenuit kan testen of de sensor nog werkt? Weerstand meten oid.

Sensor zit op de buitenmuur, kabel gaat van daaruit gelijk naar binnen, dus oxidatie lijkt me onwaarschijnlijk. Zou een kabelbreuk kunnen zijn natuurlijk.
Poee dit gaat mij de pet te boven. Zou ik toch echt de loodgieter voor laten komen of iemand hier moet nog een idee hebben. Ik heb teveel 2 linkerhanden in deze en heb toentertijd zelf ook alleen de voorkant van de CV eraf geklikt om te kijken, maar verder niks. Je zou ook denken dat alles in die apparaten qua bedrading geen kant op gaat. Wat kan hier losraken? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
Slim_eminem schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 08:21:
[...]

Poee dit gaat mij de pet te boven. Zou ik toch echt de loodgieter voor laten komen of iemand hier moet nog een idee hebben. Ik heb teveel 2 linkerhanden in deze en heb toentertijd zelf ook alleen de voorkant van de CV eraf geklikt om te kijken, maar verder niks. Je zou ook denken dat alles in die apparaten qua bedrading geen kant op gaat. Wat kan hier losraken? :/
Dank, ik had de bedrading al nagelopen, die lijkt vast te zitten, maar wellicht ergens een breukje. Ik ga nog even proberen).

[ Voor 10% gewijzigd door RGHW op 09-02-2023 09:38 ]

robje w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:11

Videopac

Rommelt wat aan.

JeeEs schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:18:
[...]

Ja, dat kan in het servicemenu, onder "Instellingen", "HT zone", "Regelaar HT".
Daar kun je "Geen HT" kiezen.
Ik heb die optie niet :'(
Onder HT zone heb ik alleen:
A. MAX. CV TEMP. (50° C)
B. NADRAAITIJD (1 Min).

Bij ons is de Cool Cube van de week stuk gegaan (B46 blokkering), nadat de groep eruit geklapt was. Er is een nieuwe printplaat ingezet en hij leek het gisteren te doen. Echter: vanmorgen bleek het toch iets afgekoeld te zijn terwijl hij wel de hele tijd aan het stoken is. Op het display zie ik afwisselen dat hij de HT zone aan het verwarmen is en dan in de anti-pendel stand schiet. Logisch, want we hebben geen HT zone voor zover ik weet (volledig vloerverwarming). Hoe krijg ik hem hier uit?

NB: ik bel straks de installateur wel, maar als jullie een oplossing weten is dat natuurlijk fijn.

Ik heb trouwens al een volledige warmtepomp besteld maar die komt pas in juli is de verwachting. Waardeloos apparaat die CoolCube/BaseCube. Als ik niet al een warmtepomp besteld had, had ik het hele zwikkie misschien wel vervangen door een Intergas Xtreme 36 voor de tussentijd.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
Videopac schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 08:38:
[...]

Ik heb die optie niet :'(
Onder HT zone heb ik alleen:
A. MAX. CV TEMP. (50° C)
B. NADRAAITIJD (1 Min).

Bij ons is de Cool Cube van de week stuk gegaan (B46 blokkering), nadat de groep eruit geklapt was. Er is een nieuwe printplaat ingezet en hij leek het gisteren te doen. Echter: vanmorgen bleek het toch iets afgekoeld te zijn terwijl hij wel de hele tijd aan het stoken is. Op het display zie ik afwisselen dat hij de HT zone aan het verwarmen is en dan in de anti-pendel stand schiet. Logisch, want we hebben geen HT zone voor zover ik weet (volledig vloerverwarming). Hoe krijg ik hem hier uit?

NB: ik bel straks de installateur wel, maar als jullie een oplossing weten is dat natuurlijk fijn.

Ik heb trouwens al een volledige warmtepomp besteld maar die komt pas in juli is de verwachting. Waardeloos apparaat die CoolCube/BaseCube. Als ik niet al een warmtepomp besteld had, had ik het hele zwikkie misschien wel vervangen door een Intergas Xtreme 36 voor de tussentijd.
Kijk je in het service menu (pincode 3225)?

robje w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

RGHW schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:00:
[...]

Kijk je in het service menu (pincode 3225)?
Ja.
Installateur heeft het probleem opgelost; wellicht kon hij toch meer zien/instelen dan ik.
Nog een maandje en dan hoeft de verwarming niet meer aan, naar verwachting.
En voor het volgende stookseizoen heb ik een volledige warmtepomp als het goed is.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slim_eminem
RGHW schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 09:37:
[...]

Dank, ik had de bedrading al nagelopen, die lijkt vast te zitten, maar wellicht ergens een breukje. Ik ga nog even proberen).
Al voortgang geboekt? Oorzaak en oplossing gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
Slim_eminem schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 07:35:
[...]

Al voortgang geboekt? Oorzaak en oplossing gevonden?
Nope, kabel losgehaald, stukje ingekort (in de hoop dat het in het eerste stuk zat) maar nog geen resultaat.....
Ik los het nu op door de gaskraan dicht te houden (behalve tijdens het douchen), dan trekt de warmtepomp het wel.

Probleem nu is dat het setpoint altijd op 30 staat, dus er al snel een delta >12 ontstaat tussen aanvoer en setpoint (zeker als de zaak weer opstart). Met de buitensensor staat het setpoint vaak op niet meer dan 25.

Ik ga nog even bij Itho vragen hoe ik kan controleren of het de snesor is, of de kabel.

robje w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slim_eminem
RGHW schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 13:46:
[...]

Nope, kabel losgehaald, stukje ingekort (in de hoop dat het in het eerste stuk zat) maar nog geen resultaat.....
Ik los het nu op door de gaskraan dicht te houden (behalve tijdens het douchen), dan trekt de warmtepomp het wel.

Probleem nu is dat het setpoint altijd op 30 staat, dus er al snel een delta >12 ontstaat tussen aanvoer en setpoint (zeker als de zaak weer opstart). Met de buitensensor staat het setpoint vaak op niet meer dan 25.

Ik ga nog even bij Itho vragen hoe ik kan controleren of het de snesor is, of de kabel.
:-( Balen.. Hoop dat er snel een oplossing is. Ik zit zelf nu te pielen met wel of niet LT KP CV temp op 30 te laten. Heb hem nu weer op 35 gezet, omdat het gewoon niet warm genoeg wordt in huis.

• RGHW
Slim_eminem schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:05:
[...]

:-( Balen.. Hoop dat er snel een oplossing is. Ik zit zelf nu te pielen met wel of niet LT KP CV temp op 30 te laten. Heb hem nu weer op 35 gezet, omdat het gewoon niet warm genoeg wordt in huis.
Yup, en ik moet gaan opschieten, want zometeen is de verwarming niet meer nodig en dan blijft het weer 6 maanden liggen....

Bij mij draait de warmtepomp overigens nog maar de helft van de dag, huis blijft warm genoeg (voordeel van veel glas op het zuiden), dus ik red het nog met LT 30

robje w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
ik heb nog een paar vragen en opmerkingen
. kan ik de stekker van de wp gewoon eruit trekken ipv steeds 48 uur uit via het menu?
. is het normaal dat de wtw lucht van 14C de kamer inblaast?
. ik heb een review over itho op trustpilot gezet, moest via de mail reageren naar pim. tot nu toe nog niets gehoord.
graag meer reacties over de werking van de wp. of eigenlijk geen werking.
ik heb nu een paar x met dezelfde condities de wp uitgezet, en gebruik evenveel gas als met wp erbij. enige verschil is dat ik nu niet de 1 kwh verbruik van de wp

[ Voor 17% gewijzigd door ijtsehummel op 25-02-2023 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
ijtsehummel schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 10:10:
. kan ik de stekker van de wp gewoon eruit trekken ipv steeds 48 uur uit via het menu?
. ik heb een review over itho op trustpilot gezet, moest via de mail reageren naar pim. tot nu toe nog niets gehoord.
ik heb nu een paar x met dezelfde condities de wp uitgezet, en gebruik evenveel gas als met wp erbij. enige verschil is dat ik nu niet de 1 kwh verbruik van de wp
Geen ervaring met het lostrekken van alleen de warmtepomp stekker, maar ik zou het gewoon doen en kijken of de VC wel/niet het gewneste resultaat geeft.
WTW geen ervaring mee, maar als de lucht buiten 0 is en komt als 14 naar binnen, is er in ieder geval winst.
Bij mij werkt de WP prima, ik heb nog geen gas hoeven bijstoken deze winter, wel een paar keer de open haard aan, maar dat was het ook.
Ik zou wel graag een menu hebben gehad waarbij je als gebruiker meer controle hebt, ik wil eigenlijk het omgekeerde van wat jij wilt, de CV zo min mogelijk laten werken. In mijn huis schakelt de CV juist te snel bij, dat los ik nu op door de gaskraan dicht te draaien, maar dat is natuurlijk ieen suboptimale oplossing (en vooral, je moet niet vergeten hem weer dicht te draaien).

sterkte ermee

robje w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Ik begrijp je vraag over de WTW niet helemaal; Dat staat toch los van de Cool Cube?
De meeste WTW units halen een rendement van rond de 95% dus 14 graden lijkt mij wat aan de lage kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
Ook weer niet helemaal. aangezien de afvoer van de wtw aangesloten is op de toevoer van de CC. Maar verder wat het een algemene vraag. Ik kan er met mijn boerenverstand niet bij hoe iemand het klaar speelt nu geen gas te verstoken. DAn woon je in ieder geval niet in een sub-arctisch gebied, zoals wij in het noordoosten Ons huis is uit 2015, houtskelet. De verwarmingsinstallatie gaat 's nachts uit vanwege de herrie als hij aangaat. Maar ik heb wel geëxperimenteerd in een week vakantie. Ook dan verbruik van gas, zelfs 6m3. Ook met 30C en 35C. Vrijwel geen verschil. Pomp op 6(ook hoger en lager geprobeerd), ventilator 6. Pomp op de verdeler beneden op 2(van 3). Alle groepen helemaal open(zijn er maar 4). Vloerverwarmingsbuizen hoh 15 cm. Ik denk zelf dat dit gewoon 10 cm had moeten zijn. Maar ja, wat heb ik daar nu aan. Is gewoon zonder overleg gebeurd. Heb nu een airco in de kamer. Wordt lekker warm. Alleen zijn de overige ruimtes lekker koud.
Boven radiatoren, die nog nooit aan hebben gestaan. Dit is de 7de winter met alleen maar ergernis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Dat is dan wel een vreemde situatie. Dan gaat het rendement van de WTW grotendeels verloren en heb je geen toevoer van verse lucht in je woning.
En vloerverwarming met hoh van 15 cm is inderdaad niet handig als het je hoofdverwarming is.
Maar dat kun je IthoDaalderop natuurlijk niet kwalijk nemen.
Ik denk dat vooral de installateur hier de schuldige is.
Als de verwarming de hele nacht uit staat zal de vloer behoorlijk afkoelen en dan gaat de warmtepomp het niet redden zonder gas bij te stoken.

Het moet echt goed kunnen werken, maar wel sterk afhankelijk van hoe alles is opgezet en ingeregeld.
Het was hier -2 vannacht en ik heb 0,8 Kuub gas bijgestookt sinds middernacht.
Herrie ervaar ik niet echt. Het bed staat op 2 meter afstand van de CV ruimte, afgescheiden door een simpele board deur en twee gipsplaten met steenwol ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
@ijtsehummel
Ik denk ook dat er een hoop verkeerd is gegaan bij de installatie. WTW zou natuurlijk nooit aan de CC mogen zitten. Dat is al een vreemde opstelling.

Ik woon (hoekhuis) aan de kust, dat scheelt wel een paar graden omgevingstemperatuur die je moet overbruggen, wel meer wind waardoor het huis wat meer afkoelt, maar mijn ervaring is dat het huis goed geïsoleerd is. Ik heb de CC nu 's nachts ook uitstaan en dan koelt het af van 20 naar 18,5 graad. De combinatie van zon en een paar uur CC komt het huis weer op 20 graden. Maar zonder zon moet ik hem wel overdag laten draaien. Hangt dus ook van het huis af. Overigens wil de CC al snel de CV bijschakelen, maar dat voorkom ik door de gaskraan dicht te draaien.

Heb jij al eens geprobeerd de HT zone uit te zetten, aangezien je de raditoren niet gebruikt?

robje w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headinclouds
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:13
De eerste vraag heb ik ook. Bij mij is naar het schijnt de pomp van de Cool Cube defect volgens diagnose door de installateur n.a.v. het feit dat deze steeds op "starten warmtepomp" bleef staan. De kostenindicatie voor reparatie vallen me wat tegen en ik wil het vooralsnog eens een tijdje alleen op gas proberen. Ik vraag me namelijk af of dit het enige probleem is of dat er hierna nog meer kosten opduiken en eigenlijk verwacht ik dat het hele ding er over een paar jaar uit gaat.
Met andere woorden, ik draai nu al een paar weken op alleen de Base Cube en hoewel ik uiteraard wel gas verbruik valt e.e.a. me nog mee (3 tot 5 m3 per dag) en bevalt me de stilte ook wel. Echter moet ik wel elke 48 uur weer in het gebruikersmenu de warmtepomp uitzetten. De stekker eruit leidt tot een communicatiefout waardoor de combi helemaal niets doet.
M.a.w. lang verhaal kort: kan de warmtepomp op een nette wijze "permanent" worden uitgezet?

C40 Single Motor Extended Range Plus MY24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
headinclouds schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:31:
[...]M.a.w. lang verhaal kort: kan de warmtepomp op een nette wijze "permanent" worden uitgezet?
ik denk dat je deze vraag het beste aan Itho kunt stellen.

robje w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
ben weer aan het lezen geslagen en kwam op een topic over de pompen op de wp en de verdeler. verschillenden mensen halen de pomp er tussen vandaan of plaatsten een nieuwe zonder pomp.
kun je bij een hybride systeem de pomp van de verdeler weglaten? cv temp op 50C en de wp op 30C?
of wordt het wter dan alsnog te warm in de buizen? ik vind het verschil nu in aanvoer en retour vaak groot. en dat komt dan omdat het retourwater gemengd wordt met de aanvoer?
en kan ik de pomp uitzetten of moet die er tussen uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
ijtsehummel schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 09:27:
ben weer aan het lezen geslagen en kwam op een topic over de pompen op de wp en de verdeler. verschillenden mensen halen de pomp er tussen vandaan of plaatsten een nieuwe zonder pomp.
kun je bij een hybride systeem de pomp van de verdeler weglaten? cv temp op 50C en de wp op 30C?
of wordt het wter dan alsnog te warm in de buizen? ik vind het verschil nu in aanvoer en retour vaak groot. en dat komt dan omdat het retourwater gemengd wordt met de aanvoer?
en kan ik de pomp uitzetten of moet die er tussen uit?
Voor de vloerverwarming moet je een verdeler zonder pomp gebruiken. Bovendien moet het een LTV (LageTemperatuurVerdeler) zijn.
Verdelers die aangesloten zijn op een CV ketel (HTV verdeler) mengen het inkomende water (met hoge temperatuur) met het uitgaande water om de watertemperatuur die door de vloer heen gaat omlaag te brengen. Daarom zijn ze niet geschikt voor gebruik met een warmtepomp omdat die al water met een lage temperatuur aanvoeren.
In geval van de Cool/Base Cube combinatie hoort de vloerverwarming aangesloten te zijn op de CoolCube met een LTV verdeler, zonder pomp.
Eventuele radiatoren worden aangesloten op het HT circuit van de CV.
Je kunt de pomp niet zomaar uitzetten, dat belemmert de doorstroming.
Ik zou eerst even uitzoeken of jouw vloerverwarming wel een LTV verdeler heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
ik heb een ltv verdeler. ik heb gekeken en onder de wp hangen 2 dikke(2,5 cm) witte buizen en onder de cv 2 dikke, zelfde als onder de wp en 2 dunnere(1,7 cm ). de ene slang onder de wp is warm en de andere is koud. de 2 dikke onder de cv zijn allebei warm en de dunne zijn koud.
ik neem aan als ik de pomp verwijder dat het hele systeem leeg moet? en opnieuw gevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Inderdaad moet dan het systeem leeg. Meestal zit er een aftap kraan op de verdeler. Dat maakt het wat makkelijker. Het CV deel hoeft niet leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
ik blijf met veel twijfels zitten. heb 4 installateurs gebeld. allemaal zeggen ze dat de pomp ertussen weg weinig voordeel oplevert. de installateur die het erin heeft gezet bestaat niet meer. Veenstra, bouwbedrijf, zegt : ga maar naar je installateur. die heb je toch? nou nee, met vloerverwarming is na 7 jaar toch niets aan de hand? waarom zou ik een installateur moeten laten komen? ik kom er dus ook niet achter hoe al die verwarmingsbuizen lopen vanaf de cc en bc. heb alleen een schema van de vloerverwarming beneden.
feit is dat de aanvoer en retourtemperatuur een verschil hebben van minstens 10C . Volgens 1 installateur moet de temp. van de cv , base cube, nog lager dan 50C. dat zal dan wel in de ketel zelf moeten.
ben wel benieuwd of er op het forum ook nog mensen een pomp op de verdeler hebben icm de cc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
ik heb een dus een verdeler met pomp en thermostaatkraan erop. 4 groepen. met lussen van 98, 105, 115 en 120 meter. alleen beneden. totale vloeropp. is ca 100m2. kan alleen de cc pomp dit aan. dat is voor mij de cruciale vraag. ik wil vreselijk graag de pomp eruit omdat de aanvoer en retour veel te veel verschillen. soms meer dan 10C. en de gang en bijkeuken worden zo goed als niet warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Ik heb 5 groepen van 100 meter en dat gaat prima zonder pomp.
Wat is de hart-op-hart afstand? Ik heb 5x 100 meter voor 60m2 dus 4 groepen met totaal 438 meter lijkt wat weinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
hoh afstand is 15 cm. zijn ook te weinig groepen met te grote lussen. maar ja, ik zit ermee. niets meer aan te veranderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
Volgens mij moet het ook zonder pomp kunnen. Bij mij totaal 180 m2, waarvan ik ongeveer 110 meter verwarm. Soms een kamer erbij.

De regulier verwarmde ruimten hebben 750 meter slanglengte.

hoh varieert soms 100, 125, 150

robje w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijtsehummel
lekker mannen, de gateway ligt eruit vanaf september. bedankt itho. alternatief zoeken. denk het niet. dat doen wij zelf wel. hele troep eruit gooien. doei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
ijtsehummel schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:47:
lekker mannen, de gateway ligt eruit vanaf september. bedankt itho. alternatief zoeken. denk het niet. dat doen wij zelf wel. hele troep eruit gooien. doei
Hebben ze eindelijk een datum genoemd? Heb je daar bericht van gekregen?
Ze roepen al sinds december 2020 dat de gateway "binnenkort" uitgefaseerd gaat worden 🙄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeeEs
  • Niet online
remmuz schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:01:
[...]

Hebben ze eindelijk een datum genoemd? Heb je daar bericht van gekregen?
Ze roepen al sinds december 2020 dat de gateway "binnenkort" uitgefaseerd gaat worden 🙄
Zie onderstaande mail van gisteren. De link naar de vragenlijst komt op een persoonlijk formulier, waarin je kunt aangeven wat je setup is (soort ketel/multizone/powerplugs/etc.), hoe oud het is, of je het zelf gekocht hebt en waar je kunt aangeven of je eventueel een financiële compensatie of vervangende hardware wilt.

====
Beste,

Volgens onze gegevens bent u in het bezit van een Spider Connect set. Deze set bestaat uit de Spider Klimaatthermostaat en een gateway. Met deze gateway heeft u toegang tot een app en portaal op het internet. Helaas heeft de leverancier van de gateway aangegeven per 1 september 2023 te zullen stoppen met deze dienstverlening. Er is helaas geen 1-op-1 vervanging mogelijk. Er wordt hard gewerkt aan een eigen Itho Daalderop-oplossing, maar deze is pas ruim na de aangekondigde beëindiging beschikbaar.

Dit betekent dat de thermostaat zelf zal blijven werken, maar de gateway met bijbehorende app en web-omgeving niet meer. U kunt vanaf dat moment bijvoorbeeld de grafieken van uw elektriciteitsopbrengst of –verbruik niet meer inzien maar ook de uitgebreide klokprogramma’s en mogelijkheden tot het gebruiken van meerdere zones komen te vervallen. Ook Spider Powerplugs en Spider Powermodules zullen niet meer functioneren.

De thermostaat zelf en de thermostaatfuncties (temperatuur, warm water en ventilatie) zullen blijven werken. Daarnaast zullen (storings)meldingen op de thermostaat zichtbaar blijven zoals u dat gewend bent. Hoewel de uitgebreide klokfunctionaliteit uit de app zoals beschreven komt te vervallen, beschikt de thermostaat zelf over een eenvoudig klokprogramma (zie pagina 41 van de handleiding). Ook rechtstreeks met de thermostaat gekoppelde Itho Daalderop-apparaten, zoals een warmtepomp, cv-ketel of ventilatie-unit, zult u vanaf de thermostaat kunnen blijven bedienen.

Wij betreuren het dat onze leverancier stopt met de dienstverlening maar kunnen hier helaas niets aan veranderen. Wel willen wij graag met u zoeken naar een geschikte oplossing of alternatief voor Spider. Daarom verzoeken wij u voor 1 mei a.s. om in het formulier, welke u onderdaan deze e-mail kunt vinden, uw situatie en wensen in te vullen.

Mocht u verdere vragen hebben over de werkzaamheden of deze brief dan kunt u contact opnemen via email spidervraag@ithodaalderop.nl.

Klik hier om om de vragenlijst te openen.
Met vriendelijke groet,

Itho Daalderop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
JeeEs schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:11:
[...]

Zie onderstaande mail van gisteren. De link naar de vragenlijst komt op een persoonlijk formulier, waarin je kunt aangeven wat je setup is (soort ketel/multizone/powerplugs/etc.), hoe oud het is, of je het zelf gekocht hebt en waar je kunt aangeven of je eventueel een financiële compensatie of vervangende hardware wilt.
Dank; Ik heb die mail nog niet ontvangen. Wel eind 2020. Toen stond er in
"Itho Daalderop ziet de functionaliteit van een Gateway als belangrijke toevoeging op haar portfolio. Momenteel wordt er daarom hard gewerkt aan het ontwikkelen van een alternatief. Zodra deze gereed is of het einde van de periode in zicht komt dat het platform nog beschikbaar is, zullen we gebruikers van de betreffende producten en diensten benaderen met meer informatie."

Dus na ruim 2 jaar komen ze er achter dat er nog steeds geen alternatief is en nu pas gaan zoeken naar een oplossing 8)7

Edit; Ik bedenk net dat het email adres dat ik voor Spider gebruikte niet meer bestaat.
Is de email aan jou persoonlijk gekoppeld of zou je de link kunnen sturen zodat ik toch kan reageren?

[ Voor 8% gewijzigd door remmuz op 14-04-2023 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:13

mrc4nl

Procrastinatie expert

ik heb zelf geen spider maar is iets als: Itho Daalderop - open source wifi control add-on module misschien een oplossing?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeeEs
  • Niet online
remmuz schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:19:
[...]

Edit; Ik bedenk net dat het email adres dat ik voor Spider gebruikte niet meer bestaat.
Is de email aan jou persoonlijk gekoppeld of zou je de link kunnen sturen zodat ik toch kan reageren?
Het is inderdaad een link naar een gepersonaliseerd formulier o.b.v. mijn Spider-gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeeEs
  • Niet online
mrc4nl schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:48:
ik heb zelf geen spider maar is iets als: Itho Daalderop - open source wifi control add-on module misschien een oplossing?
Die is alleen voor mechanische ventilatie, niet voor verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nanke
Ik heb deze mail ook gekregen. Ik vind de service waardeloos. Ze hebben atlijd toegezegd dat ze zouden zorgen voor een goede vervangende oplossing.

Ik heb de vragenlijst ingevuld. Onderaan de vragenlijst staat dat ze eventueel contact zullen opnemen...

Het liefst zou ik de naast de Spider, Gateway ook de Coolcube terug willen sturen en mijn geld retour krijgen.
Ik ben bang dat ik alleen recht heb op geld terug van de gateway en de powerplug, want de rest functioneert nog wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nanke
Ik heb de volgende vragen aan Itho gesteld:
Ik heb de volgende vragen over de situatie vanaf september 2023:
• Hoe kan ik de waarde van de CO2 sensor uitlezen?
• Hoe kan ik de waarde van de vochtigheidssensoren uitlezen?
• Werkt de CO2 regeling nog in combinatie met de ventilator?
• Werkt de vochtigheidsregeling nog in combinatie met de ventilator?
• Hoe kan ik een klokprogramma instellen voor de verschillende dagen van de week?
• Hoe kan ik meerdere schakelmomenten op de dag programmeren?
• Heeft de gateway straks nog een functie of kan ik deze retour Itho Daalderop sturen?
• Hebben de powerplugs straks nog een functie of kan ik deze retour Itho Daalderop sturen?
• Wanneer wordt een passende oplossing van een ander merk aangeboden?

Ik zal het antwoord laten weten in dit forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-05 13:35
Ik heb ook nog geen mail gehad ivm de spider. Geen idee vanaf wanneer ze kijken ivm aanschaf spider (2017 bij mij). Mijn bijpassende mechanische ventilatie heb ik zelfs pas in 2019 gekocht. Speciaal om aan te sturen via dit systeem.

Nu is straks een dag nacht regeling met de ventilatiebox ook niet meer mogelijk. Dat gaat alleen voor de temperatuur zover ik zie.

Verder had ik dit via home assistant gekoppeld dat als de lamp op badkamer/toilet aanging deze op stand 3 ging werken en zodra de lamp uit ging afhankelijk van dag/nacht terug naar 2/1. Vocht sensor had ik al liggen maar heeft straks dus ook geen zin om daar iets voor te bouwen.

De temperatuur regeling van de thermostaat is ook jammer maar met de langzaam aflopende salderingsregeling is de noodzaak om zoveel mogelijk stroom en minder gas te verbruiken ook minder. Maar goed, ook de temperatuur kan straks niet meer in home assistant/homekit dus het is toch wel jammer.

Dat ze die gateway maar vrijgeven voor home assistant of zo dan zou ik blij zijn…

Ik woon nu 10 jaar in dit huis en dit is al het 2e systeem van een grote fabrikant dat opgeheven wordt. Het gedoe iedere keer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:56

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb de email ook gehad. Baal er ook van, ik hoop dat ze de API van de gateway openstellen zodat de community wat kan maken.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
1 van de vragen die Itho stelt is het serienummer van de thermostaat. Weten jullie of ik die remote kan ophalen (thermostaat zit nu achter een kast).

robje w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
RGHW schreef op woensdag 19 april 2023 @ 23:07:
1 van de vragen die Itho stelt is het serienummer van de thermostaat. Weten jullie of ik die remote kan ophalen (thermostaat zit nu achter een kast).
Het is mij niet gelukt. Ik had gehoopt dat het misschien in de gateway te vinden was, maar aangezien de Honeywell USB module ertussen zit kun je geen serienummer zien helaas.

Heb even zitten kijken of er met die module iets te bouwen valt, hij wordt b.v. ook binnen Evohome gebruikt.
Ik heb wel wat hobby projecten gevonden van mensen die de module via een RaspberryPi aan Home Assistant hebben gekoppeld, maar dat lijkt niet eenvoudig.

(voor de volledigheid, je kunt inloggen op de gateway via http://FPxx waarbij je de xx moet vervangen door het MAC adres van de gateway. Het password is het serienummer van de gateway)

[ Voor 11% gewijzigd door remmuz op 20-04-2023 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mailman|IA
Even iets heel anders dan de Spider en gateway: Sinds een paar maanden komt er zo eens in de paar weken een harde brom uit de ruimte van de Cool Cube. Duurt maar een kleine 10 seconden, tot nu toe altijd 's ochtends (heb een simpele thermostaat, zonder klok), maar is wel zo hard dat je het door het hele huis hoort, terwijl we de warmtepomp normaal niet horen. Lijkt een beetje op een compressor geluid die vervolgens afslaat omdat de druk is bereikt. Weet iemand wat dat zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

zonoskar schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 10:48:
Ik heb de email ook gehad. Baal er ook van, ik hoop dat ze de API van de gateway openstellen zodat de community wat kan maken.
Dat zou eigenlijk verplicht moeten worden voor elke leverancier die er (voor het einde van de levensduur) mee stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Videopac schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 13:41:
[...]

Dat zou eigenlijk verplicht moeten worden voor elke leverancier die er (voor het einde van de levensduur) mee stopt.
Het probleem is dat IthoDaalderop het ding verkoopt, maar eigenlijk niet de leverancier is.
De gateway en het achterliggende platform werden geleverd door Fifthplay, en die stopt met de dienst.
Neemt niet weg dat IthoDaalderop genoeg tijd heeft gehad om een andere oplossing te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nanke
Ik heb inmiddels antwoord gekregen van Itho over mijn vragen:
_________________________________________________________________________________

Geachte heer,

Bedankt voor uw reactie. Graag zou ik uw vragen hieronder willen toelichten:

• Hoe kan ik de waarde van de CO2 sensor uitlezen?
Dat is helaas vanaf 1 september niet meer mogelijk. Deze waarden worden alleen in het Spider-portaal getoond.
• Hoe kan ik de waarde van de vochtigheidssensoren uitlezen?
Ook dit is helaas vanaf 1 september niet meer mogelijk. Deze waarden worden alleen in het Spider-portaal getoond.
• Werkt de CO2 regeling nog in combinatie met de ventilator?
De regeling werkt nog wel, aangezien deze rechtstreeks is gekoppeld. De ventilatie-unit krijgt vanuit de sensor de melding dat de CO2- of RV-waarde te hoog is. De ventilatie-unit toert op om de betreffende ruimte(s) te voorzien van voldoende ventilatie.
• Werkt de vochtigheidsregeling nog in combinatie met de ventilator?
Helaas is ook deze regeling vanaf 1 september niet meer mogelijk. Deze waarden worden alleen in het Spider-portaal getoond.
• Hoe kan ik een klokprogramma instellen voor de verschillende dagen van de week?
In de handleiding van de Spider thermosstaat (toegevoegd aan dit bericht) kunt u vanaf pagina 41 vinden hoe u de thermosstaat instelt.
• Hoe kan ik meerdere schakelmomenten op de dag programmeren?
Zie bovenstaande vraag.
• Heeft de gateway straks nog een functie of kan ik deze retour Itho Daalderop sturen?
De gateway heeft na 1 september geen functie meer. Zelf bij een mogelijke oplossing zal de gateway niet meer gebruikt worden. Deze kunt u dan inleveren bij uw dichtstbijzijnde milieustraat.
• Hebben de powerplugs straks nog een functie of kan ik deze retour Itho Daalderop sturen?
De Powerplugs werken via de gateway over het internet en hebben vanaf 1 september geen functie meer. Deze kunt u dan ook inleveren bij uw dichtstbijzijnde milieustraat.
• Wanneer wordt een passende oplossing van een ander merk aangeboden?
Zodra er meer bekend is na de inventarisatie en verificatie van de gegevens van gebruikers (na 1 mei 2023) zal er beter kunnen worden bepaald wat voor alle gebruikers passende oplossingen zijn. Uiteraard zult u tegen die tijd zo spoedig mogelijk op de hoogte gesteld worden van ontwikkelingen daaromtrent.

Ik hoop u zo voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Wouter van der Kemp

Itho Daalderop
afd. Spider vragen

Let op: aanwezig op ma & vr
Beware: present on Mo & Fr

Voor algemene informatie en vragen:
Itho Daalderop - Uitfasering additionele Spider producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
Ik heb ook een antwoord gekregen van Itho, vergelijkbaar met dat van @nanke. We komen met een voorstel.

Wat ik niet begrijp is het volgende: de CoolCube zou toch opentherm moeten zijn, dan kan het toch niet zo moeilijk zijn een vervangend product te adviseren wat programmeerbaar is en via internet te bedienen? inschakelen koeling wellicht?

Voor de meer ithospecifieke dingen (ventilate, stopcontacten) is het anders, maar daar zijn ook voldoende alternatieve voor beschikbaar (zullen ze daar wel geld voor moeten geven).

Of zie ik iets over het hoofd?

rob

robje w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nanke
Itho zoekt waarschijnlijk een oplossing die het minst geld kost... Dit is denk ik het probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfjes
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:58
Inmiddels heb ik ook de email gehad. Ik heb hier een Cube DUO met gateway en twee zones (2 spider thermostaten + aan/uit module). Hopelijk hebben ze een passende oplossing (heb even zitten snuffelen op internet en ze lijken voor hun nieuwe lijn de Evohome te gebruiken, is dit toepasbaar op de Cube Duo?

LINK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mailman|IA
mailman|IA schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 11:49:
Even iets heel anders dan de Spider en gateway: Sinds een paar maanden komt er zo eens in de paar weken een harde brom uit de ruimte van de Cool Cube. Duurt maar een kleine 10 seconden, tot nu toe altijd 's ochtends (heb een simpele thermostaat, zonder klok), maar is wel zo hard dat je het door het hele huis hoort, terwijl we de warmtepomp normaal niet horen. Lijkt een beetje op een compressor geluid die vervolgens afslaat omdat de druk is bereikt. Weet iemand wat dat zou kunnen zijn?
Ik heb die brom nu vrijwel iederen ochtend tussen 06:00 en 06:30. Niemand anders met dezelfde klachten? Weet niet waar ik moet beginnen met zoeken en of dit niet een voorbode is voor een grote storing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeeEs
  • Niet online
mailman|IA schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:05:
[...]

Ik heb die brom nu vrijwel iederen ochtend tussen 06:00 en 06:30. Niemand anders met dezelfde klachten? Weet niet waar ik moet beginnen met zoeken en of dit niet een voorbode is voor een grote storing
Is het echt een brom, of meer een soort fluittoon die je door het hele huis hoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
mailman|IA schreef op maandag 19 juni 2023 @ 13:05:
[...]

Zou de pomp kunnen zijn. Volgens mij laat het systeem af en toe de pomp lopen om te voorkomen dat deze vast gaat zitten als je een tijd niet stookt. Dat zou dus best elke ochtend kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mailman|IA
Het is moeilijk te omschrijven, maar is zeker geen fluittoon. Als ik niet beter zou weten, zou ik denken dat iemand met een betonboor op klopstand bezig is. Het zou echter ook het geluid kunnen zijn van een waterleiding op druk die langzaam afgeknepen wordt en waarbij de pomp dan afslaat.

Denk dus dat het idee van @remmuz het dichts in de buurt komt. Ik had dit geluid andere jaren echter niet, dus vraag me af waar dat door komt. Mogelijk dan de themostaatknoppen bij de verdelers op de verdieping, de leidingen dichtknijpen met dit warme weer en daardoor misschien de pomp direct tegen een gesloten leiding slaat? Ik ga die allemaal eens even opendraaien. Dank voor het meedenken en hou jullie op de hoogte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeeEs
  • Niet online
mailman|IA schreef op maandag 19 juni 2023 @ 17:43:
Het is moeilijk te omschrijven, maar is zeker geen fluittoon. Als ik niet beter zou weten, zou ik denken dat iemand met een betonboor op klopstand bezig is. Het zou echter ook het geluid kunnen zijn van een waterleiding op druk die langzaam afgeknepen wordt en waarbij de pomp dan afslaat.

Denk dus dat het idee van @remmuz het dichts in de buurt komt. Ik had dit geluid andere jaren echter niet, dus vraag me af waar dat door komt. Mogelijk dan de themostaatknoppen bij de verdelers op de verdieping, de leidingen dichtknijpen met dit warme weer en daardoor misschien de pomp direct tegen een gesloten leiding slaat? Ik ga die allemaal eens even opendraaien. Dank voor het meedenken en hou jullie op de hoogte
Misschien is het de AVDO die klappert omdat alle thermostaat knoppen dicht staan en het water daar doorheen gedrukt wordt. Probeer die eens een slag losser te zetten, misschien staat die net op een kritiek punt afgesteld. Of even helemaal open, helemaal dicht en dan weer op de stand waar die op stond.

[ Voor 3% gewijzigd door JeeEs op 19-06-2023 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mailman|IA
Heb de thermostaatkranen nu helemaal open staan en deze ochtend was er geen brom. Lijkt de oplossing dus te zijn. Zo niet, probeer ik de AVDO inderdaad nog. Hou jullie op de hoogte voor anderen die misschien hetzelfde probleem (gaan) ervaren
Pagina: 1 ... 10 ... 14 Laatste