H kuit, hallo.
Het is altijd lastig om je de juiste voorstelling te maken via een beschrijving, maar ik ga het toch proberen.
Goed dat je een buitenvoeler aangeschaft hebt, je ziet het, via het menu kan de HT aan en Uit .
De Ht leidingen in serie geknoopt aan de Lt leidingen en deze onder de WP gehangen maak ik in het kort eruit op !
Dus van 2 zones naar één grote zone, gevoed door LT … dus door de WP die weer ondersteund wordt door de LT van de CV.
Als ik dat op mijn eigenhuis spiegelt; betekend dat; mijn WP krijgt met zijn beperkte capaciteit net de BG warm ( op ca 95 % elektra) en dan zeg je, ik denk dat de WP ook een gedeelte van de 1e etage er ook nog wel mee verwarmd kan worden !
Waar komt die capaciteit vergroting van de WP dan plots vandaan ?
Dat kan alleen maar van….gas bijstook zijn toch !
Ik weet niet hoe jouw HT zone eruitziet, vloerverwarming of radiatoren ?
Je hebt een verdeelblok met een pomp en dat is op zich al een hobbel.
Maar laten we uitgaan van Bg vloerverwarming en 1etage (voormalig Ht ) ook vloerverwarming.
De leidingen van 2 zones knoop je aan elkaar en hang je onder de WP, onder de CV heb je alle leidingen naar de voormalige Ht zone afgedopt.
Kijk in de installatie handleiding,
https://ithodaalderop.com...%20ID%202014-01-20-...pdf
Blz 39 afbeelding 5a / b 2 zone Ht / Lt
Blz 38 afbeelding 3a / b 1 zone Lt
Jij hebt dus van de 2 zone, die de meeste van ons hebben een 1 zone gemaakt , uitsluitend Lt uit de WP met ondersteuning van de gas gestookte Lt uit de CV.
Van afbeelding 5a/b naar afbeelding ,,, 3 a/b .
Op de afbeelding 5 a/b heb je dus de HT leidingen verwijderd en zo kom je op afbeelding 3 a/b terecht, dat is wat je gedaan hebt en vervolgens
heb je de Ht leidingen in serie gezet met de Lt leidingen, waardoor er een hele lange één zone leiding / systeem is ontstaan !
Klopt ?
Ik heb in onze woning een delta T van 2,5 / 3 graden op mijn Lt van de Bg en kan daarmee nagenoeg zonder gas de Bg in de winter mee warm krijgen.
De Ht heb in het menu is uitgeschakeld , maar er kan dan als de nood aan de man is, Lt als bijstook optreden, afbeelding 3 a/b heb ik dan, terwijl ik afbeelding 5 aan installatie heb !
Als ik op de 1e etage toch warmte wil, moet ik de Ht in het menu weer inschakelen en dan gaat via de Thermostaat op de 1e etage en de Danfoss klep de Ht zone aan het werk, dan moet ik niet vergeten de pomp op het Ht verdeelblok in te schakelen.
Op beide afbeeldingen zie je de Drukverschilregelaar, deze heeft 2 functies in mijn beleving.
Als veiligheidsklep voor de kleine hoeveelheid water in de CV waardoor de temperatuur snel kan oplopen als er geen doorstroming is en als “”sturing”” klep ,
Om het warme water niet op plekken te laten komen waar ze storing veroorzaken en om het warm water te krijgen daar waar om gevraagd wordt !
Als de WP een groter verschil dan 12 graden constateert, wordt de CV Lt ingeschakeld en als deze op temperatuur is geeft hij water via de aanvoer, dat water moet via de bijmengbuis naar het bijmengventiel van de WP enz
Dat warme water moet niet bij de retour van de WP komen, wat het gemakkelijk zou doen via een te laag ingestelde drukverschilregelaar.
Indien de Ht aan het werk gaat in de CV, moet dat hete water zeker niet bij de retour van de WP komen en ook niet bij de retour van de CV via het te laag ingestelde Drukregelventiel ,
water kiest altijd de gemakkelijkste / kortste weg en moet je dus sturen via de weerstand die je opwekt met het opdraaien van de draaiknop van het drukregelventiel.
Het drukregelventiel kan je niet dicht of open draaien, je kan alleen de weerstand van de inwendige veer opschroeven waardoor hij pas bij hogere druk opengaat,
indraaien richting ring 7 geeft meer spanning waardoor het inwendige klepje later (bij hogere druk) open gaat en losdraaien betekend dat hij bijna steeds minder tot bijna geen weerstand bied aan de waterstroom, welke dan hun eigen “ongecontroleerde” weg kunnen gaan !
Bij Ht gebruik komt er altijd sluip warmwater via de mengbuis in de WP en zorgt zo voor een minimaaaal beetje extra gas verbruik, maar de WP wordt hierdoor in koude tijden een beetje extra mee ondersteund.
In mijn post van 31 januari 2025 heb ik geprobeerd uit te leggen hoe ik aan mijn instel waarde van de 5e ring op het drukregelventiel ben gekomen.
Bij mij staat hij staat er nog steeds op !
Nu jij één lange zone leidingwerk hebt gecreëerd, aangesloten op de WP zal je een grote delta T krijgen en de vraag zal zijn, krijg je met behulp van de CV LT alsnog je gewenste ruimtes op temperatuur ?
Ik zou alzo als eerste de Bg verwarmen en als 2e de 1e etage en de rest van het huis proberen te verwarmen , dus leidingen omwisselen lijkt mij.
Maar dan vraag ik mij nog af welke delta T ga je bereiken en kan je dat overbruggen met de WP en de cv als hulp ?
En hoeveel gas ga je dan toevoegen aan je verbruik ?
Ik heb zelf ook met gedachte in mijn hoofd gespeeld en kwam toen uit op 2 x Lt zones parallel, aangesloten op de WP uitgang.
HT in het menu uitgeschakeld.
De BG zone kan dan blijven werken als nu .
Met de instelling van de 1e etage kan je kijken hoever je komt en hoeveel CV lt bijstook heb je nodig en welke instellingen en menu instellingen horen daar dan weer bij ?
Hoeveel dagen in de winter is het echt koud en zal er zeker bijstook nodig zijn, maar het is CV Lt... bijstook, dus lage temp en dus minder gasverbruik als met de HT.
Het lijkt mij een optie.
Maar we hebben een WP met een zeer beperkt vermogen, wellicht is het verstandiger om naar een exemplaar met iets meer vermogen te kijken.
,, De saldering gaat eraf, is dan een investering in een grotere WP nog wel de goede keuze, of is een klein beetje gas bij stoken ook een optie, in die fase zit ik nu en vele met mij lijkt mij !!
We weten allemaal dat onze overheid zeer onbetrouwbaar is en er een grote puinzooi van maakt, wat betreft onze energie voorziening, dus maak privé maar eens de goede keuze, als de voorwaardes telkens veranderen !
Zeg, hoe is je warmwatervoorziening ? het warmwater( douche) komt bij mij ook uit het zelfde CV keteltje, als het water verwarmt wordt in de ketel, wordt ook automatisch het CV (lt/Ht ) water verwarmt, waar blijft die warmte als de verdere installatie niet in werking is (zomer !) ?
Ik moet dit zelf ook nog bekijken, maar bedacht dit toen ik dit stukje schreef en dacht aan jouw 100 graden !
Ik hoop met deze bijdrage weer iets los gemaakt te hebben