Maico schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:13:
Beste forum leden,
Vele hebben wel gezien dat ik als nieuweling druk bezig was.
Ik heb heel veel aan jullie input van de laatste jaren gehad, ik heb echt elke letter gespeld.
En verschillende postten heb ik meerdere keren gelezen, om ze in de juiste context te lezen en te begrijpen.
Afgelopen weken vond/begreep ik ineens een belangrijk stukje van mijn puzzel.
En door de communicatie met Rolfjes vond ik ook het andere stukje van mijn puzzel en bevestiging van mijn gevonden puzzelstukje.
Ik durf hier hardop te verkondigen dat degene die de Installatie handleiding van de HP Cube + Base Cube geschreven heeft, niet de uitvinder / ontwerper van de installatie is geweest en dat deze zelf nooit de installatie heeft ingesteld.
Op blz. 20 en 21 van dit document staat de beschrijven van één of twee temperatuurzones en die van Meerdere zones beschreven,
maar dat verhaal klopt helemaal niet, sterker ze brengen hierdoor lezers op een dwaalspoor.
Het gaat over een regel klep open of dicht, maar er is helemaal geen regelklep in de CV en de WP.
De Drukventielregelaar buiten de CV en WP is de belangrijke sleutel in de werking van de installatie,
maar dat staat als zodanig helemaal niet vermeldt
En hoe je deze moet instellen is al helemaal niet te vinden in het document.
Het is ook een verwonderlijk feit dat het woord Drukregelventiel maar 3 x genoemd is op het forum in al die jaren !
Maar ik begrijp het wel, want je moet echt out of the box denken om je de werking van dit ding te realiseren.
Nadat ik deze juist had ingesteld heb ik geen pendelen meer gezien.
Naar mijn mening heeft de drukventielregelaar 2 functies .
1e . De balans / veiligheid functie , als de aanvoer cv zijn warmte niet kwijt kan, moet er een ventiel openen om de ontstane druk weg te sluizen.
2e . Te gelijke tijd, mag er via dit ventiel geen Lt en Ht warmwater ontsnappen en dat klinkt tegenstrijdig, maar dat is het niet. ( 2 functies )
Het drukregelventiel is instelbaar van 0 tot 80 Kpa ( 0.8 bar )
Waar is deze instelling voor bedoeld ?
Als de WP het niet trekt en ondersteuning wil hebben van de Lt cv moet er warm water komen via…. de mengbuis die loopt van de Cv aanvoer naar de WP meng.
Als de Drukventielregelaar niet goed is ingesteld kan het ventiel open gaan en stroomt het water naar de retour van de cv en de wp, met als gevolg pendelen.
Met de juiste instelling voorkom je dus pendelen.
Hoe stel je het ventiel in?
Ik heb het als volgt uitgevoerd, zet tijdelijk de LT KP CV Temp op 40 , draai de kamer thermostaat 4 gr hoger, dan slaat de CV aan voor ondersteuning wp,
Plaats een hand op de mengbuis en draai met de andere hand aan de het drukregelventiel totdat je de mengbuis warm begint te voelen tot aan de ingang van de wp meng.
Tegelijker tijd stroomt er nu geen warm water meer naar de retour van de cv en wp via het ventiel.
Ik kwam zo uit op de 5e ring die gegraveerd staat op het ventiel , hierna herstelde ik mijn tijdelijk instellingen weer.
Bij Rolfjes bleek het ventiel ook op de 5e ring te staan, na een bezoek van een monteur ? of ? lees bovenstaande post van Rolfjes.
Nu sluit het drukregelventiel permanent de doorstroom van warm water tussen Ht en Lt cv naar de retour cv en wp, af,
totdat er een hogere druk ontstaat dan 0,5 bar want dan gaat het ventiel alsnog voor de veiligheid open !
De ( bij)mengbuis is dus een constante open verbinding van Cv aanvoer naar Wp meng, als er extra warmte vraag is, slaat de cv aan en komt dat water via deze mengbuis naar de WP.
Als Ht in actie is, kan de wp dus gewild of ongewild extra warm water ( ongemerkt gas gebruik ! ) mee snoepen via de open mengbuis verbinding !
p/s ik heb bij een los drukregelventiel, in een winkel, gekeken hoe zwaar de instelling van 0,5 bar is, je kan het ventiel met gemak met je vinger verder induwen, dus de werking klopt.
Ik hoop dat ik met dit stuk veel mensen aan het denken hebt gezet, het was een lange reis vol met hobbels.
Het is mijn vak niet en nooit geweest ook, dus ik kan er ook helemaal naast zitten.
Maar bij mij werkt het nu prima, zo lijkt het !