Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 570064

Topicstarter
In ons appartement in Haarlem-noord (nieuwbouw 2013) beschikken wij over een prachtige Itho Cool Cube installatie. (CV+Warmtepomp en boiler)

Nu heb ik het sterke vermoeden dat de instellingen niet goed staan. (ik zie in mijn.qurrent.nl dat ik nov-dec 2013 heel veel gas gebruikt heb (zo'n 560M3).

Nu ben ik dus op zoek naar iemand of een bedrijf die verstand heeft van deze techniek.
Tot nu toe zijn meerdere installatie monteurs bezig geweest met updaten en aanpassen van de systemen maar zonder mijn handleidingen kregen ze de kap niet eens open.

Ik zou graag meer informatie willen uitlezen (via WebServer?) over hoeveel tijd de warmtepomp de vloerverwaming aanstuurt en hoeveel uur/dag de Itho CV installatie bijspringt.

Wie kan mij op weg helpen of heeft zin in een hobby project?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12-2024
In nieuwbouw is de eerste paar jaren het gasverbruik enorm. Dat komt doordat het huis nog moet drogen (het zgn. bouwvocht). Je kan wel twee keer zoveel gas verstoken in vergelijking met wanneer het huis droog is. Heb je een luchtvochtigheidsmeter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

weet iemand toevallig de servicemenu code, waar je onder andere de aanvoer temperatuur code of setpoints kunt regelen ?
volgens de specs kan de coolcube erg veel, maar je moet er wel bij kunnen.....
indien de coolcube niet correct is geinstalleerd kan deze 600m3 lucht afzuigen en dat stookt de ketel dan weer bij, vermoedelijk is dat @hierboven het geval, gezien de bouwnorm van 2013, die richting passiefstandaard moet gaan.

http://www.ithodaalderop....05.1_id_2013-12-19-...pdf

/edit
het moet kunnen gezien dit bericht :
http://nieuwbouw.startpag...347,16913572#msg-16913572
en zie daar ook servicemenu code 5223 of 3225

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 07-01-2014 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
We wonen nu 9 maanden in het huis, huis is vanaf dag 1 heel erg droog (heel veel ramen/zonlicht :) ) We zien juist in November/December een toename van gasverbruik van 2M3/dag naar 13M3/dag. Dit is volgens mij 6 branduren van een CV bij vol gebruik. Dit lijkt mij nogal veel als je ernaast een 4KW warmtepomp hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
3225 is de servicecode voor mijn HP Cool Cube :) nu nog weten wat ik kan instellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 544803

Misschien kunnen wij als fabrikant van de HP Cool Cube je assisteren bij het nalopen van de instellingen of je in ieder geval koppelen aan een installateur die bekend is met deze installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

we hadden die vraag gesteld (topicstarter en ik) via uw website, maar een reactie heb ik nog niet gezien.
bij navraag in de regio haarlem, doen de installateurs al net zo, als in mijn regio alkmaar, ze weten of geen bal van warmtepompen of kunnen alleen maar fitten hameren loodgieten en gasketels ophangen.
dat is wel jammer want de coolcube is een mooi produkt, echter de servicecode niet aan de koper geven,
maar daarachter wel de aanvoer temperatuur verbergen is natuurlijk helemaal misse boel voor 3200 euro.
dat kan vast snel beter.
het is geen commentaar verder op het produkt, mijn techneco elga had die `service` niveau`s ook al,
en mijn uneto/vni installateur was ook al geen enkele hulp.(integendeel)
ik heb overigens een elga gekocht omdat mijn informatie aanvraag op de daalderop/itho site nimmer is beantwoord.
zo vreselijk jammer omdat juist de coolcube de enige warmtepomp is met opentherm, gasketel en zonneboiler support, en zelfs ook nog lt en ht zones ! uniek.

maar goed, de (fossiele) installatiebranche wil het duidelijk niet, en de consument duidelijk wel.
ik stel voor dat de topic starter meteen 1000% support krijgt, en dat we snel kunnen vertellen wat dit mooie apparaat allemaal wel niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@idnl, graag zouden we gekoppeld willen worden aan een installateur (liefst iemand met ook enige IT kennis). Anders zou ik graag iemand van ITHO inhuren Om ons systeem na te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwollie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-02 11:33
Kan je ws wel op weg helpen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwollie
Buitenvoeler aangesloten?
Woning volledig vvw of ook radiatoren?
Afwerkvloer met Tegels, parket of vloerbeddeking?
Vloerverwarmingsverdeler met of zonder pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@zwollie je had een coolcube ook toch ? (en de zboiler van hans kan ik me herinneren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwollie
Yep, heb idd hier de coolcube draaien. Bij mij heeft ie alleen nog geen kub gas mogen verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

na het lezen van een kopie van het antwoord van daalderop, heb ik hans gemaild of we in kontakt kunnen komen. ik zal verder maar niet ingaan op dit antwoord.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 09-01-2014 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-01 12:58
Anoniem: 570064 schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 20:56:
We wonen nu 9 maanden in het huis, huis is vanaf dag 1 heel erg droog (heel veel ramen/zonlicht :) ) We zien juist in November/December een toename van gasverbruik van 2M3/dag naar 13M3/dag. Dit is volgens mij 6 branduren van een CV bij vol gebruik. Dit lijkt mij nogal veel als je ernaast een 4KW warmtepomp hebt staan.
Ik heb in mijn nieuwe huis (woon er sinds mei 2013) een Basic Cube + Cool Cube + Demand Flow combinatie. Omdat ik vond dat mijn ketel vreemd deed, is er iemand van Daalderop gekomen en die heeft de boel uit elkaar gehaald, onderdelen vervangen, firmware upgrades gedaan en alles opnieuw geconfigureerd.

Helaas heb ik nog niet de verbruikscijfers van nov+dec, maar in sep+okt kom ik op een gasverbruik van 126 m3. Dus dat is 2 m3 per dag gemiddeld, zoals jij ook hebt. Ik ben benieuwd of ik straks ook op ruim 700 m3 uitkom (12 m3 per dag). Wat is de inhoud van je huis en wat voor huis is het? Dat kan namelijk ook veel uitmaken. Mijn huis is vrijstaand en heeft een inhoud van 840 m3. En de instelling van je thermostaat speelt natuurlijk ook mee. In verband met een pasgeboren baby heb ik zowat heel de maand december de thermostaat op 21 graden continu gezet (dag en nacht). Het huis heeft trouwens overal vloerverwarming, geen enkele radiator.

Zodra ik de cijfers van nov+dec heb gekregen (duurt lang bij Essent) zal ik ze hier neerzetten.

[ Voor 9% gewijzigd door rb338 op 09-01-2014 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-05 13:17
Even behoorlijk offtopic, maar ik hoop niet dat je de kamers boven ook op 21 graden stookt. Babykamer hoeft maar op 18 graden en liever eigenlijk niet hoger, 21 graden is dan te hoog. (voor beneden verdieping snap ik wel)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

de topic starter woont in een nagelneu huis/appartement volgens de bouwnorm van nu, zonder babys (pfff)
uiterst lage epc, bijna passiefstandaard.
300m3 is een mongolide verbruik, zeker in deze warme dagen.
mijn woning uit 1974 met warmtepomp(elga) verbruikte nog geen 500m3 over een heel jaar met 4 personen 24x7 bewoning met babykamer die lekker warm is.(pfff)
de bouwer, en installateur mogen zich diep schamen hiervoor
de epc moet 0,6 of lager zijn :
Wikipedia: Energieprestatiecoëfficiënt
en dus is een claim zelfs terecht.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 09-01-2014 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:18

ericplan

5180 Wp PV

Anoniem: 238103 schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 09:05:
na het lezen van een kopie van het antwoord van daalderop, heb ik hans gemaild of we in kontakt kunnen komen. ik zal verder maar niet ingaan op dit antwoord.
Ik heb soortgelijke ervaringen met correspondentie over de Daalderop Combifort. Niets mee te beginnen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rb338
Zo, de cijfers voor november + december zijn binnen. Heb 416 m3 verbruikt, dus komt neer op 6,8 m3 per dag gemiddeld.

En het gaat hier dus om een vrijstaand huis van 840 m3. De EPC van dit huis is trouwens op 0,59 uitgekomen maar dat zijn rekensommetjes die erg makkelijk te beïnvloeden zijn. Maar goed, ik ben tevreden :)

Als ik nu de verbruikscijfers van juli t/m december verdubbel, dan kom ik op 770 m3 voor een heel jaar.

[ Voor 14% gewijzigd door rb338 op 17-01-2014 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
iemand meer ervaringen met het verbruik van een HP Cool Cube combinatie? Ik heb het idee dat er soms en (veel?) gas wordt verbruikt en dat de warmtepomp ook elektriciteit verbruikt.

In november 2014 ca. 4 m3 per dag aan gas verbruikt. Temperatuur op 20 graden. Nu begin december op ca. 8 m3 per dag.

Gemiddelde m3 per graaddag zit nu ongeveer op 0,4. De 1e 4 maanden van het jaar brengen het gemiddelde wel omhoog omdat er toen vooral drooggestookt is en we er geklust hebben.

Verbruik gegevens mindergas.nl*:
- mei: 45m3
- juni t/m augustus: nihil
- september: 3m3
- oktober: 44m3
- november: 120m3
- december: nog niet bekend, gemiddeld nu 8m3 per dag.

*= alleen voor verwarming

Betreft nieuwbouw vrijstaande woning. Sinds mei dit jaar bewoond. Als ik het goed heb begrepen moet de ketel combinatie vooral in voor- en najaar zijn voordeel hebben.

We hebben vloerverwarming beneden met radiatoren op de verdieping. De radiatoren staan bijna altijd dicht. Die van de badkamer sinds half november open omdat het daar anders wat te koud werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-05 22:37

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Even dit oude topic omhoog halen. Ik heb nl. ook een zelfde combinatie hangen en ook ik vind dat het gasverbruik nu met deze zachte dagen redelijk fors is. We wonen er sinds eind september en nu al 260 m3 gas verstookt, dat is gemiddeld 2.9 m3 per dag. En de laatste dagen verbruiken we 5.5 m3 per dag. We hebben alleen vloerverwarming en deze staat op 21C overdag en 19-20C 's nachts. Per nacht verliezen we ca 1.5C aan warmte. De instellingen staan gewoon op standaard, dus de installateur heeft de ketel zo opgehangen en er verder niks aan gedaan. We hebben een vrijstaande woning die redelijk goed geïsoleerd is. EPC waarde 0.19 (icm zonnepanelen, douche WTW en HP cool cube, anders kwamen we op 0.59). Het huis is ca 420 m3, dus niet echt heel groot.

Is jullie gasverbruik inmiddels omlaag gegaan, of hebben jullie je erbij neergelegd? Ik heb eens gekeken in het service menu, maar ik wordt daar niet veel wijzer van, zelfs niet icm de installatie handleiding :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb338
Ik heb op zich niet het idee dat 5,5 m3 per dag erg veel is deze dagen, maar voor jouw situatie wel iets te hoog. Zelf zit ik sinds afgelopen week dagelijks rond de 7 m3. Nu het buiten kouder wordt is een warme vloer op de overloop en badkamer toch wel fijn, dus die heb ik vorige week open gedraaid. Voordat ik de verwarming boven aan had zat ik in januari tussen de 4 en 5 m3 per dag. In december tussen de 2 en 4.

Ter vergelijk: mijn huis is ook vrijstaand, met alleen maar vloerverwarming, EPC 0,59 (geen zonnepanelen of douche WTW, alleen de HP Cool Cube). Huis is +/- 840 m3 en alle verdiepingen staan in open verbinding (vide en trapgaten). Thermostaat staat 24/7 op 21 graden.

Probeer eens een paar dagen je temepatuur vast te zetten op 21, want het kan best zijn dat je veel verbruik hebt als je huis 's morgens van 19 naar 21 verwarmd moet worden.

Ik gebruik trouwens de Anna inzicht app. Daar kun je per uur kijken wat je aan gas/elektriciteit verbruikt, dus dan zie je ook wat er gebeurt als je thermostaat naar 21 springt.

[ Voor 14% gewijzigd door rb338 op 18-01-2016 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:03
Volgens mij is met een warmtepomp het waterzijdig inregelen ook van belang/gunstig voor het rendement, dus kijk daar eens naar zou ik zeggen. In Gas besparen door middel van CV tuning deel II heb ik het allemaal haarfijn uitgelegd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

ThinkPadd schreef op maandag 18 januari 2016 @ 13:02:
Volgens mij is met een warmtepomp het waterzijdig inregelen ook van belang/gunstig voor het rendement, dus kijk daar eens naar zou ik zeggen. In Gas besparen door middel van CV tuning deel II heb ik het allemaal haarfijn uitgelegd :)
Ook als je alleen VV hebt? Bij mij staan alle ventielen open, op die van de gang na. Die staat half dicht en wordt dus ook minder warm.

/edit: Ik had al een vraag uitstaan in dat topic over het zelf afstellen van de stooklijn, maar geen reacties.

[ Voor 10% gewijzigd door zonoskar op 18-01-2016 17:16 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• seabird
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-12-2024
zwollie schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 22:42:
Yep, heb idd hier de coolcube draaien. Bij mij heeft ie alleen nog geen kub gas mogen verbruiken.
Zwolle, ik ben ook naar deze combinatie aan het kijken en ben benieuwd hoe het afgelopen jaar met je verbuik is gegaan. Krijg van alle verhalen over deze combi niet een erg positief beeld.
Zat te denken aan een Elga of alleen WP met zonneboiler. Installateur kwam hiermee aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennick
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17-12-2022
Op de website van Itho staan meerdere tools om de gasbesparing te berekenen. Er wordt een vergelijking gemaakt tussen bijvoorbeeld verwarmen met een HR 107 ketel t.o.v. de hybride hp (cool)cube met base cube. Ik kwam tot verassende resultaten. Gasverbruik voor verwarming zakt van 1800 m3 naar ca. 600 of 500 m3, een beetje afhankelijk van pessimistische of optimistische invoergegevens. Het komt ook redelijk in de buurt van de tabellen in de kwaliteitsverklaring voor bestaande bouw die op de site van Itho staat.

Ik ben nog niet tot aanschaf overgegaan. Mijn vraag is of iemand met de HP (cool)cube in bezit zich herkent in deze cijfers (65 tot 75 % minder gas bij een woonoppervlak van 200 m2).

Ik heb dit overigens ook gepost op het topic: HP Cool Cube aanbieding(?) Natuur en Milieu.
Moet nog even kijken hoe dit forum werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zilver
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-03 16:14
Vanaf September 2013 woon ik in een nieuwbouwhuis met CoolCube.

De Koelfunctie van dit apparaat heeft het nog NOOIT gedaan. Itho heeft inmiddels 2 thermostaten schriftelijk als het juiste product aangemerkt. Sinds een maand heb ik zelfs een Spider Connect van Itho zelf hangen.

Koelen werkt nog steeds niet.

Die Spider Connect is wel een perfect Reklame bord voor de ontwikkel afdeling van Itho. Hier komt de uitleg.

De Connect box (die in de meterkast ligt) is uitgerust met 4 kleuren LED en er zit een Dame in die vanalles en nog wat heeft te vertellen. Volslagen idioot natuurlijk, want ik kijk natuurlijk nooit in de meterkast. En als er 's nacht opeens een stem uit de meterkast komt schrik je je wezenloos.

Wat dat mens te melden heeft is daarbij volslagen onduidelijk, want ze zegt het maar een keer en zwijgt dan weer als het graf.
Bedankt Itho, goede ontwikkelstrategie. Voor op de beurs is zo'n pratend kastje met 5 kleuren vast helemaal hip. Maar in mijn meterkast, vooral weggegooid geld. 8)7

Doe mij maar gewoon een apparaat dat werkt.

Aan een ieder die dit leest. Koop geen Daalderop!!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09-05 17:56
Mijn voorkeur zou uit gaan naar de Daalderop, vanwege de OPEN THERM mogelijkheden. Maar als ik dit alles zo lees heb ik daar grote ? bij.
Ik zou graag actief koelen en dacht eerder aan de Elga maar ik heb horen zeggen dat deze de dan nog hoge luchtvochtigheid in de woning klam aan laat voelen. Elga heeft ook 2x zoveel vermogen dan de CoolCube. Maar de Elga negeert alle Open Therm opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-05 12:19
Beste Mensen,

Ik ben sinds oktober in het bezit van een CoolCube (net als jij) en ik krijg hem nog niet helemaal ingeregeld.

Wat me opvalt (/stoort) is dat hij heel vaak direct bij opstarten al de gasketel bijschakelt terwijl de vertraging is ingesteld op 120 minuten. Ook nu, terwijl het buiten niet heel koud is of als ik de (spider) thermostaat met 0,5 omhoog zet.

De installateur komt er ook niet veel verder mee, maar dat had ik ook niet verwacht (ik had me redelijk ingelezen hier op het forum).

Heeft iemand een link naar goede uitleg over wat je moet/kunt instellen en waar je rekening mee moet houden?

Alvast bedankt

(en zodra ik meer leer, zal ik het hier ook delen)

robje w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:46
Hoe hoog staat jouw aanvoer temperatuur ingesteld?
Bij mij stond hij in eerste instantie op 40 graden; aangezien de coolcube dat nooit kon leveren ging de basecube altijd meedraaien om de aanvoer op 40 te krijgen.
Nu deze op 35 staat doet hij dat veel minder.
Overigens is hier vorige week een monteur van Itho langs geweest om iets aan de diepe brom toon te doen die mij wakker hield. Hij heeft "een frequentie" aangepast (?) zodat de coolcube nu bijna geluidloos werkt, maar de cv brand nu ook vaker mee dan voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb gemerkt dat als de ketel te kort stil gestaan heeft, dat de timer dan gewoon doortelt. En een defrost telt volgens mij ook. Ik heb het klokprogramma in mijn spIDer zo ingesteld dat de ketel maximaal 1:30 uur achter elkaar een warmtevraag krijgt. En dan een half uur geen warmtevraag. Ik gebruik 1:30 uur omdat bij 2 uur het gasverbruik helemaal hoog was. En hoewel dit dus 90 minuten is (en dus kleiner dan de ingestelde 120min), nog zie ik vaak dat de gasketel bijspringt.

Mijn installateur heeft overigens ook geen benul. Ik heb ooit rechtsreeks bij Itho nagevraagd of die 120 min aan te passen viel (naar boven) dmv. firmware updates. Maar dat was niet mogelijk, bovendien moest ik zulke vragen stellen aan mijn installateur.

Ik zou het liefst de hele regeling van de ketel eruit trekken en mijn eigen Rpi inbouwen, dan schrijf ik zelf wel een regelaar. Ik zou volgens mij helemaal geen gas nodig hoeven hebben als het buiten zo rond de 4 tot 0 graden is. Mijn 1:30 verwarm/ 0:30 afkoel strategie kan het huis redelijk op temperatuur houden. Maar door de vloerverwarming draait ie dus wel langere tijd achter elkaar, maar dat kan dus niet zonder gas te verbruiken.

@remmux: hebben ze bij jou ook de transportbeveiliging eruit gehaald? Die zat er bij mij ook nog in.

@Zilver: Koelen werkt bij mij, maar er moet op de ketel een connector doorverbonden zijn (of een condenssensor aangesloten). Dat zat er bij mij ook niet, dus grote kans dat dit bij jou ook afwezig is. Daarbij moet ik wel opmerken dat de koeling bij mij echt marginaal is en de luchtvochtigheid inderdaad snel oploopt tot 80%. Ik weet niet wat minder aangenaam is, 28C met 50%LV of 26C met 80%.
Pagina 51 van Installatie Handleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
@ remmuz & zonos,

Dank, goeie tips. Ga ik proberen.

[ Voor 37% gewijzigd door RGHW op 28-12-2016 16:13 . Reden: typo ]

robje w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Transportbeveiliging zit er niet meer in, wel even gecontroleerd; bedankt voor de tip!

Is er bij jullie een tweeweg klep geplaatst? (Nummer 8 in het rechter plaatje op pagina 35 van de installatie handleiding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
aanvoer temperatuur ingesteld op 35, maar de gasbrander slaat nog steeds aan, kan ook met de buitentemperatuur te maken hebben.

Ik kwam er ook achter dat de ventilator veel te hoog stond ingesteld, volgens de handleiding moet hij op 3 staan, maar hij stond op 7. Of is jullie ervaring dat bij een hogere stand de warmtepomp efficienter is?

Nog een paar vragen. Heeft het aanpassen van de volgende waarden nog zin, of kan ik die beter op standaard laten staan?
SCHAKELDIFF. LT
NADRAAITIJD LT

@remmuz: ik denk niet dat er een tweewegklep zit bij mij, maar ik kan proberen een foto te posten van hoe het eruit ziet bij mij.

transportbeveiliging was ook weg (gelukkig)

[ Voor 14% gewijzigd door RGHW op 30-12-2016 08:45 . Reden: aanvulling tweewegklep ]

robje w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Ventilator stond bij mij op 4. Met de leidinglengte die ik heb berekend zou dat stand 2 moeten zijn.
Ik ben er maar tussenin gaan zitten; op 3 dus.

De tweeweg klep is bedoeld om te voorkomen dat je het hele huis gaat opwarmen als de cv meedraait met de coolcube. Ik overweeg nog om deze alsnog te plaatsen.

Snap nog steeds niet hoe de "meedraai" regeling werkt. Het is nu -6 buiten maar de coolcube lijkt het prima alleen af te kunnen. (Volgens de sensor waarde is de aanvoer nu 26,6 en de retour 22,2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
vreemd, hier is het +1, ik verhoog de kamerthermostaat met 0,5 en de gasbrander slaat gelijk aan. Nu een paar dagen op vakantie, daarna duik ik er weer in.

Hier alleen vloerverwarming, dus geen tweewegklep nodig denk ik.

robje w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Naadraaitijd heeft met de pomp te maken. Deze draait nog even als het verwarmen gestopt is. Dat lukt nee geen invloed te hebben. De schakel diff staat bij mij op 6, maar ik overweeg hem op 4 te zetten. Gewoon buik gevoel. Ik heb ook geen 2 weg klep, alleen de LT zijde is bij mij aangesloten.

Hoe merk jij eigenlijk dat de gasbrander aan slaat. Zit je naast de ketel?

[ Voor 11% gewijzigd door zonoskar op 31-12-2016 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Ik zit natuurlijk niet continu naast de cv ;-)
Als ik thuiswerk zit ik op zolder en als ik de deur van het cv hok open zet kan ik hem horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGHW
Ben weer terug, en de CoolCube doet nog steeds niet wat ik wil. Itho en de installateur komen ook niet met veel zinnigs, dus ik richt me maar weer even tot jullie:-).

Daarnet ging de verwarming aan omdat er 0,5 verhoging werd gevraagd en gelijk slaat de gasbrander aan. Buiten is het 5 graden, dus volgens mij hoeft het niet. Conform Zonos zijn suggestie heb ik het tijdschema nu zo ingesteld dat er max 90 minuten warmtevraag is.

Ik heb het hele lijstje waarden en instellingen overgenomen en het staat hieronder. Als iemand nog een goeie tip heeft wat er niet goed staat of wat er bij jullie anders staat, dan hoor ik het graag:

DISPLAY (terwijl de ketel loopt):
HT aanvoer staat op 50
LT aanvoer staat op 36
Ionisatie stroom 8.1

WAARDEN
Algemeen:
Buitentemp 5
LT setpoint 32,5
HT setpoint 0

CV deel:
CV aanvoer: 55
CV retour –
Warm water 47
Koud water –
Flow freq: 0hz
Selectie 2 : 61

WP deel
LT retour: 25
WP intern: 27.5
LT aanvoer: 33.5
Compressor 3000 rpm
Ventilator 1740
Persgas 47.5
Zuiggas: 1.5
T(ahx): 0,5
T(whx): 30.5
Superheat 1,5

INSTELLINGEN:
CV deel:
Laagbrandtijd: 5 min
Acceleratietijd: 10 minuten
Antipendel: 3
Ketelveiligheid: 10
MAX CV vermogen 15 kw

WP deel:
Regelventiel 30/200
Ventilator: 4
Pomp: 7
LT zone
LT VP CV Temp: 25
LT-VP buiten: 20
LT-KP CV temp: 35
LT KP buiten: -10
LT-VP nacht: -10
Schakeldiff: 8
Bijschakelen CV 120 min
Nadraaitijd 1 min
Buitenvoeler: aanwezig
Koelsetpoint: 18
Koel schakeldiff: 4

HT Zone (er is verder niets aangesloten op mijn HT zone)
HT VP CV temp: 35
HT VP buiten: 20
HT KP CV temp: 60
HT KP buiten -10
HT VP Nacht: -10
Schakeldiff 5
Nadraaitijd 1 min
Regelaar HT: aanwezig
Rookgasregeling: UIT

[ Voor 3% gewijzigd door RGHW op 09-01-2017 14:53 ]

robje w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ten eerste, Ik heb het max vermogen van de CV op 7kW staan. En bij "regelaar HT" heb ik "Geen HT" staan. Of heb jij wel een thermostaat op de HT zone aangesloten. Zo ja, waarom dan?

Maar vreemd dat je LT setpoint 32.5°C is. Met een KP op 35°C bij -10°C buitentemp en VP 25°C /20°C zou je 30°C verwachten. (http://www.cvtuning.nl/wo...regeling/woning-stooklijn) Maar dat zou geen probleem moeten zijn, de WP moet altijd eerst 120min draaien voordat gas bijspringt, ook al geeft je buitenvoeler geeft de verkeerde buitentemp door of staat je KP verkeerd (bij mij staat deze op 40°C omdat op 35°C de vloerverwarming het beneden niet warm krijgt).

Ik vind wel dat je een enorm verschil hebt tussen LT aanvoer en LT retour. Bij mij is dat 4°C, bij jou is dat 7.5°C. Heb je enig idee waardoor dit komt?

Over mijn klokprogramma: Met de ijzel had ik een schrikbarend verbruik van 7m3 (90min 21°C, 30min 16°C), dus ik heb eens geprobeerd wat een simpel klokprogramma dan de dag erna verbruikt: 21°C overdag, 20°C 's nachts. En dan is het verbruik 3.6m3. Dus daar laat ik hem even op staan. Ik zou nog wel eens een experiment willen doen met de basecube uit en alleen de WP aan, of deze combi het huis ook warm kan krijgen/houden. Ik heb de base cube echter nodig voor warm douchewater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
Ik heb de HT regelaar op "geen HT" gezet, maar helaas, de basecube blijft bijspringen, soms al vanaf de start.

Verschil in aanvoer-retour komt wellicht doordat het een groot huis is met veel meter leidingen (1300 meter, waarvan zo'n 400 niet open staat). Of omdat de pomp net was aangeslagen en er nog koud water in de leidingen zat. Sowieso slaat de verwarming niet vaak aan. De woning is net nieuw en er is weinig warmteverlies, dus op den duur is het water in de vloer ook niet meer dan 20 graden.

Wel bijzonder, zo'n hoog verbruik op die koude dagen, of zakt de temperatuur heel snel weg bij jou? Want eigenlijk zou je verwachten dat ie toch dan na 30 minuten weer alleen de coolcube gebruikt? Of was de buitentemperatuur ook heel erg laag? Ik woon in Den Haag, daar valt het nog wel mee met extreme kou op dit moment.

Experiment met alleen de basecube uitschkelen heb ik ook gedaan. Gasleiding dicht na het douchen en de basecube blijft het doen. Hij geeft wel een storing, maar hij blijft functioneren. Woning wordt prima warm.

Alleen, zodra je het gas weer aanzet, moet je even een reset op de ketel doen, maar daarna werkt het allemaal weer. Bij mij zit er een gasafsluiter bij de basecube, dat maakt het makkelijk.

robje w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb:

INSTELLINGEN:
CV deel:
Laagbrandtijd: 15 min
Antipendel: 6
Ketelveiligheid: 5 (omdat hij bij mij op een warme zolder hangt)
MAX CV vermogen 7 kw

De rest komt overeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Niet online
RGHW schreef op maandag 9 januari 2017 @ 14:39:
Ben weer terug, en de CoolCube doet nog steeds niet wat ik wil. Itho en de installateur komen ook niet met veel zinnigs, dus ik richt me maar weer even tot jullie:-).

Daarnet ging de verwarming aan omdat er 0,5 verhoging werd gevraagd en gelijk slaat de gasbrander aan. Buiten is het 5 graden, dus volgens mij hoeft het niet. Conform Zonos zijn suggestie heb ik het tijdschema nu zo ingesteld dat er max 90 minuten warmtevraag is.

Ik heb het hele lijstje waarden en instellingen overgenomen en het staat hieronder. Als iemand nog een goeie tip heeft wat er niet goed staat of wat er bij jullie anders staat, dan hoor ik het graag:

DISPLAY (terwijl de ketel loopt):
HT aanvoer staat op 50
LT aanvoer staat op 36
Ionisatie stroom 8.1

WAARDEN
Algemeen:
Buitentemp 5
LT setpoint 32,5
HT setpoint 0

CV deel:
CV aanvoer: 55
CV retour –
Warm water 47
Koud water –
Flow freq: 0hz
Selectie 2 : 61

WP deel
LT retour: 25
WP intern: 27.5
LT aanvoer: 33.5
Compressor 3000 rpm
Ventilator 1740
Persgas 47.5
Zuiggas: 1.5
T(ahx): 0,5
T(whx): 30.5
Superheat 1,5

INSTELLINGEN:
CV deel:
Laagbrandtijd: 5 min
Antipendel: 3
Ketelveiligheid: 10
MAX CV vermogen 15 kw

WP deel:
Regelventiel 30/200
Ventilator: 4
Pomp: 7
LT zone
LT VP CV Temp: 25
LT-VP buiten: 20
LT-KP CV temp: 35
LT KP buiten: -10
LT-VP nacht: -10
Schakeldiff: 8
Bijschakelen CV 120 min
Nadraaitijd 1 min
Buitenvoeler: aanwezig
Koelsetpoint: 18
Koel schakeldiff: 4

HT Zone (er is verder niets aangesloten op mijn HT zone)
HT VP CV temp: 35
HT VP buiten: 20
HT KP CV temp: 60
HT KP buiten -10
HT VP Nacht: -10
Schakeldiff 5
Nadraaitijd 1 min
Regelaar HT: aanwezig
Rookgasregeling: UIT
Pompsnelheid te hoog? Stond bij mij op 8 maar nu op 2 of 3 volgens mij. Hoeveel lengte vloerverwarming hebben jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Ik heb 6 groepen van elk 100 meter.
Vreemd genoeg is het bijspringen van de CV de laatste dagen opeens bijna niet meer aan de orde.
Geen verklaring voor. De temperatuur daalde 's nachts tot 4 graden en er stond een stevige wind dus ik had verwacht dat het verbruik hoger was dan de 0,8 kuub die ik vanmorgen op de meter zag.
Ik zal vanavond mijn instellingen even vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Niet online
Ik heb 10 groepen van gemiddeld 90meter denk ik. 1 groep (berging) heb ik meestal dicht. Met het knijpen van de aan- en toevoerleidingen kwam ik nog tot een aanvoer van ca. 26 graden volgens mij. Ik heb alleen alles al weer eens opengegooid en heb geen streepjes gezet op de draaiknoppen. Cube stond dan soms wel 12 uur lang te draaien om van 19.2 naar 19.4 te gaan.

Ik heb het klimaat en voetpunt nu maar op 40 graden gezet, met deze koude temperaturen kies ik maar voor comfort. In het voorjaar zet ik hem dan weer op 30, dan doet de Cube iets meer mee. Heb de thermometers maar weer aangesloten om de groepen zoveelmogelijk te knijpen en nu een stooklijn van 25-35 ingesteld.
Maar met het aantal groepen en de bijbehorende hoeveelheid water kan de 2,5KW van de cube nooit mijn woning verwarmen. Zit erover te denken om er nog een cv-palletketel tussen te zetten of een Elga/panasonic monobloc als verdere stap naar een gasloze woning. Vraag me alleen af of de Cube dan nog wel nuttig is.

[ Voor 8% gewijzigd door Pos2007 op 22-01-2017 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
Hier blijft de BaseCube bijspringen. Erg irritant. Zelfs nu de klokthermostaat max 1,5 uur warmte vraagt. Itho zegt dat de installateur iemand van Itho erbij moet halen, maar geeft zelf verder geen tips (Kafka op zijn best).

Ik heb zo'n 1300 meter aan leidingen, maar daarvan staat er ongeveer 900 open.

Ik ga zometeen de gaskraan dichtdraaien en dan eens kijken of CoolCube het redt om het huis warm te houden (ook 's nachts). Volgens mij moet dat lukken, want de woning koelt niet heel snel af. Als je dat doet, moet je overigens wel na het openen van de gaskraan even een storing resetten op de ketel.

En nu maar afwachten tot de installateur iemand van Itho gevonden heeft.

robje w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
Ik heb bovenstaande gedaan. HEle dag de gaskraan dicht en alleen de warmtepomp laten draaien. Die maakte iets meer uren, maar hield de woning prima warm overdag en 's avonds.

Maar bij het opstaan was de temperatuur toch lager dan de bedoeling was, dus 's nachts redde hij het net niet (het was net boven 0). ALs het iets warmer is zou het dus wel moeten lukken.

Conclusie 's nachts springt de BaseCube terecht bij, maar dat verklaart nog steeds waarom hij op andere moment ook bij springt (en al helemaal niet binnen 120 minuten). En terwijl ik dit type komt er een antwoord van Itho "Inderdaad kan de HP (Cool) Cube de ketel eerder inschakelen dan de 120 minuten als het setpoint 12 graden of hoger ligt dan de gemeten aanvoer temperatuur in het lage temperatuur gedeelte (warmtepomp deel).". Nu moet ik nog even studeren wat dat betekent, dus als iemand advies heeft.

robje w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Dat antwoord is niet echt duidelijk; Ik maak er het volgende van: als je setpoint (gewenste aanvoer temperatuur) bijvoorbeeld 35 graden is, en de retour is b.v. 20 graden (verschil is dus meer dan 12 graden) dan zal de ketel bijspringen.
Blijkbaar is een Delta T van meer dan 12 graden voor de coolcube teveel om zelf te overbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Het setpoint is de gevraagde aanvoer temp berekend door de stooklijn. Die kun je in het menu opvragen. In jouw voorbeeld was dit 32.5°C. De aanvoer temp kun je ook opvragen in het menu, in jouw voorbeeld was deze 33.5°C. De retour temp is een andere waarde en zou ik niet kunnen verwarren met de aanvoer temp.

Het verschil tussen LT retour en aanvoer is in jouw voorbeeld ook maar 8.5°C, dus dat valt binnen die 12°C dus. Maar dit zou je kunnen verlagen door de pompsnelheid te verhogen. Dan heeft het water minder tijd om af te koelen. Je retour temp zal dan omhoog gaan als het goed is.

Wat wel vreemd is, is dat het hoofd display een LT aanvoer van 36°C aangeeft, maar het WP deel van het menu een aanvoer van 33.5°C staat. Zou er ergens een temp sensor verkeerd aangesloten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
Ben nu niet thuis, over een paar dagen weer. Zal ik nog eens kijken naar wat de instellingen zeggen, want als er een sensor kapot is, dan wordt het niks natuurlijk.
Maar kan me voorstellen dat de delta soms te groot is, dus de basecube bij moet springen. Pompsnelheid zou wel eens de quickfix kunnen zijn.

Had gisteravond overigens de meeste groepen van de vloerverwarming teveel geknepen, dus overdag werd het niet warm. nu weer verder open laten zetten en het gaat goed.

robje w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 875595

Wat een top-topic dit! Ik herken dit allemaal zo goed!

Ik woon nog niet zo lang in mijn nieuwbouwwoning, met Itho Daalderop HP cube en alleen maar vloerverwarming en zit mij nu al maanden te ergeren aan dit systeem.Ook ik ben helemaal losgegaan op de instellingen, heb onzinnige e-mail reacties van de klantenservice gehad (goh wat raar dat u 5m³ gas per dag gebruikt om uw huis te verwarmen, hebt u de cv ketel al op standje 'eco' gezet?), regelmatig contact gehad met de installateur (Breman, dit was hun eerste aangelegde warmtepomp) en sta nu op het punt een lokale dealer in te schakelen omdat ik helemaal nergens kom met deze partijen.

Omdat ik het hele dak vol heb liggen met zonnepanelen doe ik mijn best om het gasverbruik van de HP cube zo laag mogelijk te krijgen, maar ik heb het gevoel dat het ding niet naar mij wil luisteren. Ik gebruik nu dan ook een stooklijn van 25 graden bij 10 graden buiten, en 30 graden bij -20. Verder staat alles op zijn zuinigst (schakeldiff = 4, cv bijspring tijd is 120 minuten, HT is 'geen', etc).

Op deze manier zou de stooklijn zo 'laag' mogelijk moeten liggen, en de cv ketel dus zo min mogelijk bijspringen. Ik zit nu zo rond de 2 a 4 m³ gas per dag (gemiddelde dag temperatuur -1 tot -4 graden C), maar dat moet volgens mij nog steeds minder kunnen. Ik verwarm namelijk alleen de benedenverdieping, en zo heel groot is mijn huis niet (vloeroppervlak beneden is 62 m²).

Op werk hadden wij toevallig een niet gebruikte vierkanaals temperatuurlogger liggen, die heb ik nu al 2 maanden aan mijn combinatie hangen, daarmee meet ik de aanvoer temperatuiur, retourtemperatuur en de temperatuur van de leiding van CV naar WP. Ik kan dus precies zien wanneer de CV ketel de WP ondersteunt, wanneer de ontdooicyclus van de WP draait, etc. Wat mij opvalt is dat mijn WP niet in staat is de retour temperatuur met meer dan 2, hooguit 2,5, graden te verhogen voordat de CV ketel bij moet gaan springen. Een aanvoer temperatuur hoger dan zo'n 25 graden is daarmee volgens mij onmogelijk met dit systeem te behalen zonder gas te verbruiken. Is dit bij jullie ook het geval?

Als ik namelijk het sommetje maak van hoeveel Liter water er door mijn systeem stroomt, en hoeveel energie het kost dat op te warmen kom ik echt op baggerprestaties van de WP.
Namelijk : volgens de tellers op de verdelers stroomt er zo'n 4.5 Liter / min door mijn vloerverwarminggroepen. Dat is 0.075 kg/s. De soortelijke warmte van water is ongeveer 4000 Joule per kilo per graad. Om 0.075 kg/s 2 graden te verwarmen is dus 600 Joule nodig, ofwel, 600 Watt. Dat is precies het elektrische vermogen wat de installatie staat te verbruiken, en dat is dus een COP of efficiëntie van precies 100%. Ik had dus net zo goed een tostiijzer om mijn verwarmingsbuis kunnen vouwen, dat was net zo efficiënt geweest. Terwijl volgens de I.D. documentatie het systeem bij 7 graden buiten en een aanvoer temperatuur van 35 graden een COP van 3.35 zou moeten hebben. Ik zit nu dus ruim onder de 35 graden, en gebruik de gegevens van een dag waarop het volgens het KNMI gemiddeld zo'n 7 graden was. Daar klopt dus geen ene jota van.

Weten jullie of jullie systemen wel in staat zijn om (elektrisch) de watertemperatuur met meer dan 2 graden te verhogen? Als ik het zo lees halen jullie zelfs de 12??

Daarnaast valt mij op dat de stooklijn min of meer volstrekte willekeur is er zijn namelijk momenten dat deze van de ene op de andere minuut van 24 naar 28 graden springt, en die 28 graden houdt ie gerust de hele dag vol. Volgens mijn ingestelde stooklijn zou 28 graden pas bereikt moeten worden bij -8, en dat is het hier overdag echt nog niet geweest.

Ook heb ik sterke vermoedens dat de instelling van de nacht-temperatuur helemaal niks doet. Of tenminste, niet dát doet wat het boekje zegt dat het doet:

De buitentemperatuur van het voetpunt
LT tijdens nachtstand. De stooklijn wordt
hierdoor parallel verlaagd. De cv-aanvoertemperatuur
wordt lager, waardoor de
ruimtetemperatuur daalt.

Dus als die op -20 staat zou de aanvoertemperatuur 's nachts 25 graden moeten worden als het buiten -20 is. Als het warmer dan -20 is, dan ligt de aanvoertemperatuur dus lager. De hele afgelopen nacht heeft het ding een aanvoertemperatuur van 28 graden gehanteerd, en geloof me, het was echt geen -20 vannacht.

Zoals je leest uit deze 'rant' zit het me behoorlijk dwars, ik heb het gevoel dat ik haast voor niets bijna 10.000 euro tegen zonnepanelen en een warmtepomp aangegooid heb, en ik zou op dit moment dan ook echt iedereen AFRADEN een itho daalderop warmtepomp te nemen.

Bijgevoegd een grafiek van mijn metingen, groen is de aanvoer temperatuur (na de WP), blauw de retour, lichtblauw de meng van CV naar WP,
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2zxwmm9.png
Zoals je ziet zijn er momenten dat het huis op de warmtepomp wordt verwarmd (groene lijn is het hoogst), en dat slaat dan opeens over naar verwarming via (voornamelijk) CV (lichtblauwe lijn is het hoogst).

Tot slot, de door Itho Daalderop voorgestelde standaard instellingen resulteerden ook in een gasverbruik van 5 m³ per dag, bij gemiddelde buiten temperatuur van nul graden.
De PINcode voor al deze systemen is inderdaad 3225 (mocht iemand daar naar op zoek zijn).Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2zxwmm9.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Niet online
Heel herkenbaar. Ik haal op dit moment ook niet meer dan 25 graden aanvoer. Maar als het 10-15 graden buiten is dan ook niet meer dan 28 aanvoer volgens mij. Ik kan het daarmee niet warm houden. Gasverbruik deze dagen is ca. 3-6m3 per dag. Ook staat mijn stooklijn laag ingesteld maar toch begint de Base Ciube mee te doen.

Omdat er geen flowmeters op zitten heb ik op dit moment 20 thermometertjes op de aanvoer- en retourleidingen zitten. Heb net zo lang aan de knoppen gedraaid totdat er flow was, systeem staat nu dus maximaal geknepen. Open zetten van meerdere leidingen zorgt ervoor dat de aanvoertemp nog meer naar beneden gaat. Meerdere groepen dichtzetten zorgt ervoor dat de aanvoertemp omhoog gaat. Maar dan verwarm ik de hal en de bijkeuken...

Woning gebouwd in 2013-2014. 1e jaar 1200m3 gas, 2e jaar 890m3, laatste jaar 1010m3.

Ik heb mij ingeschreven voor de Elga actie en ben me nog aan het inlezen over een panasonic Monobloc. Als dit binnen budget valt dan zet ik die er nog bij als het technisch mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jij hebt het dus eigenlijk helemaal opgegeven met Itho Daalderop? Je gaat er dus nog een WP naast zetten? Dat is rigoreus zeg!

Ikzelf zat te denken om misschien een elektrische boiler te gaan doen, maar dit is ook nog wel een idee waar ik eens over na ga denken, ik ben alleen bang dat het A) dit niet in mijn technische ruimte past, B ) mijn vrouw niet akkoord gaat, C) de welstandscommissie weleens moeilijk kan gaan doen over nog meer pijpen uit mijn dak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Vergeten jullie niet dat het om een hybride systeem gaat? Het systeem is erop bedacht dat de CV ketel bij zal springen. Het vermogen van de Cool Cube is ook maar 2,4 kW. Dat zal in veel gevallen niet voldoende zijn om het huis op temperatuur te houden, helemaal niet als het buiten vriest.
Dat kun je natuurlijk niet vergelijken met een Elga of Panasonic die minimaal 5kW leveren.

Dat ik 5 kuub gas per dag verbruik valt mij dan niet tegen. (Dat is ook inclusief warm water, koken, en de radiatoren op de 1e verdieping zijn aangesloten op de HT zone). Op vergelijkbare dagen vorig jaar ging er 9 kuub doorheen (volgens Mindergas.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Niet online
Ik ben mij ervan bewust dat ik misschien wel teveel verwacht van het systeem. Maar als je deze regel als advertentie gebruikt "Door de krachtige werking van de warmtepomp heeft u het cv-deel nauwelijks meer nodig om bij te springen voor het verwarmen", dan wek je denk ik ook wat teveel verwachting.

Met een aanvoer van 30-35 kan ik het prima op 20 graden houden (het hele jaar) en heb dan geen gas nodig voor verwarming. Als je dan de behaalde Ta van de Elgagebruikers leest dan denk ik, had ik maar.... Maar ja is wel appels en peren. En had dan ook meer electra verbruik gehad natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Heel herkenbaar. Ik overweeg om de hele Itho controller eruit te rippen en te vervangen door een Pi met eigen controller software. Maar dan heb ik iets meer info nodig dan het boekje van Itho :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoi Remmuz, ook ik ben me er van bewust dat het een hybride systeem is, maar wat mij zo frustreert is dat ik via de 'normale' kanalen niet te weten kom wat een normaal verbruik zou zijn. Hoe kan ik dan beoordelen of het systeem goed werkt en/of goed ingeregeld is? Hoe weet ik nou of dat ding doet wat mij is beloofd?

Wat ik aangaf is dat ikzelf op een rendement van 100% kom bij 7/25 gr C (buiten temp/aanvoertemp), waar dat 335% zou moeten zijn bij 7 graden/35 graden C (c.o.p. 3.35 volgens I.D.).

Bijvoorbeeld op 11 januari, stooklijn staat op zo'n 25 graden, de buitentemperatuur is 7 graden, en ik verbruik de hele dag zo'n 600 Watt. Er stroomt 4,5 Liter water per seconde door mijn systeem en de Delta T is ongeveer 2 graden. Als ik dat omreken dan betekent dat dat het water met zo'n 600 Watt wordt verwarmd. Waar is dan mijn rendement van 335 % naartoe?

Misschien ben ik inderdaad wel een beetje doorgeslagen, maar ik ben klaarblijkelijk niet de enige met vraagtekens bij dit systeem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
Ik heb op aanraden van Itho mijn stooklijn nog iets naar beneden bijgesteld (30), ik ga de komende dagen kijken of de gasketel dan inderdaad minder vaak bijspringt.

Wat mij ook opvalt is dat ik de HT groep ook op geen heb staan, maar dat er wel altijd een (hoge) temperatuur voor de HT groep in het display staat. Daar heb ik geen verklaring voor.

@addergebroed: ik heb een paar keer de gaskraan bij de BaseCube dicht gedraaid om te kijken of de BaseCube echt nodig is. (Als het vriest is moet bij mij de basecube bijspringen). Ik draai hem na het douchen ('s ochtends) dicht en de volgende dag weer open, dan moet je even een storing resetten). Krijg je in ieder geval een indruk wat de warmtepomp alleen kan presteren. Dit beantwoord uiteraard nog niet je vragen over de efficiency van het apparaat, daarover kan ik nog weinig zinnigs zeggen.

robje w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
Op dit moment slaat bij mij de baseCube bijna niet meer aan voor de verwarming. Lagere max temperatuur (30) maakt dat er zelden nog een verschil is van meer dan 12 graden, het klokprogramma op 90 minuten 20,5 en dan 30 minuten op 19,5, maakt dat er nauwelijks nog triggers zijn voor de basecube. En dat het iets warmer is, helpt wellicht ook wel. Eigenlijk hoop ik op nog een paar dagen vorst, want dan kan ik kijken of het daarmee ook lukt. Als dat niet lukt, zet maak ik van 19,5 -->20 en dan springt de gasketel wel bij.

Ben ook een beetje gaan kijken naar de temperaturen die ik in mijn systeem zie. Op de vloerverwarmingsverdeler zitten aan en afvoer thermostaten, daar zie ik inderdaad meestal maar een verschil van een paar graden, maar dat heeft wellicht ook met de lage stooklijn te maken nu.

Stroomverbruik is uiteraard hoger nu, maar het plan voor de lente is om zonnepanelen te installeren, dus dat zou het dan goed moeten maken.

robje w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Niet online
Maar welke aanvoertemperatuur haal je dan?

Ik heb alleen maar een Honeywell round aan/uit en kan geen klokprogramma instellen.

Hoe heb je dat ingesteld dan? Wat bedoel je met die 90 minuten en 30 minuten? Heb je dan de installatie twee uurtjes per dag draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

RGHW schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 11:46:
het klokprogramma op 90 minuten 20,5 en dan 30 minuten op 19,5,
Jij had toch ook een spIDer? Bij mij slaat ie vrij vaak een schakelmoment over, is dat bij jou ook?

Hier mis ik 4 schakelpunten, om 10:00, 14:00, 20:00 en 22:00:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9378940/Boegent/CaptureTempTijd.PNG

[ Voor 22% gewijzigd door zonoskar op 02-02-2017 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
@Pos: ik heb mijn coolcube zo ingesteld dat hij pas na 120 minuten de basecube laat bijspringen. Op aanraden van Zonos heb ik een klokprogramma dat 90 minuten warmte vraagt en dan 30 minuten niet. Eigenlijk hou je de ketel dus voor de gek om te voorkomen dat de basecube bijspringt. Dit is overigens een truc om zoveel mogelijk de warmtepomp (=electriciteit) te gebruiken, het is maar de vraag of het de meest kostenefficiente manier is (wel als je zonnepanelen hebt). Met een honeywelround is dat dus niet mogelijk, en je hebt een klokthermostaat nodig die heel veel schakelmomenten per dag kan. De Spider van Itho kan dat.

Ik geloof dat op dit moment de aanvoer rond de 23 graden ligt, niet hoog, maar genoeg om het huis warm te houden.

@Zonos: ik heb een kleiner verschil tussen mijn 90-30 minuten. 1 graad maar en ik overweeg om hem op 0,5 te zetten. Mijn gedacht erachter is: het liefst doe ik alles met de warmtepomp, maar ik wil ook een comfortabel huis. Dus als in dat half uur laag de temperatuur teveel zakt, dan moet de basecube bijspringen. Met jouw setting zal hij eigenlijk nooit bijspingen, maar loop je het risico dat het ook niet lekker warm wordt. Mijn insteek, liever 1 keer per dag de basecube laten bijspringen voor het comfort. De basisinstelling is 20,5 bij mij, maar om 13.00 uur laat ik hem naar 21 gaan. Gemiddeld een warm moment op de dag, dus dan is de warmtepomp efficienter (en stop ik dus warmte in de vloer).

Hmmm, ik wil wel een plaatje toevoegen, maar dat lukt me niet....

[ Voor 2% gewijzigd door RGHW op 03-02-2017 11:00 . Reden: plaatje, geen plaatje.... ]

robje w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

[b] ik heb een kleiner verschil tussen mijn 90-30 minuten. 1 graad maar en ik overweeg om hem op 0,5 te zetten.
Maar jouw website geeft wel elke keer als het programma moet schakelen dit ook correct weer in de zwarte grafiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
@zonos: ja, maar bij mij is het een redelijk vlakke lijn, temperatuur blijft redelijk constant 20-20,5.

robje w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

RGHW schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 16:34:
@zonos: ja, maar bij mij is het een redelijk vlakke lijn, temperatuur blijft redelijk constant 20-20,5.
In de grafiek staan toch 2 lijnen. Eén is de gemeten temperatuur, de ander is de gevraagde temp. Daar zou je het klokprogramma in terug moeten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
klopt, alleen overlappen die bij mij grotendeels

https://tweakers.net/ext/f/I1tqJcMc931d82n5nfZfZ5Y4/full.jpg
(poging tot foto plaatsen)

[ Voor 48% gewijzigd door RGHW op 05-02-2017 20:23 ]

robje w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Niet online
Hebben jullie de ventilatie er ook op aangesloten? Is het dan een aftakking of direct de afvoer van de mechanische? Ik vroeg mij af wat de ventilatielucht doet als de pomp uitstaat. De afvoer zit er bij mij direct op aangesloten. Afgevoerde lucht gaat dus via de warmtepomp naar buiten. Heeft die zonder ventilator voldoende afvoercapiciteit?

Een spider met internet is nog vrij duur. Is dit alleen nodig voor op afstand bedienen? Een losse spider kost 144, maar met internet nog 299 of 399.

Ik heb wel een htzone (badkamer) dus in deze periode altijd wel een beetje gasverbruik. Helemaal zonder gaat niet lukken met de nu gehaalde aanvoer van ook 23 - 25 graden.

Ik had altijd het idee dat als het buiten warmer werd dat de warmtepomp hogere aanvoer zou halen. Het lijkt wel andersom of verbruikt de warmtepomp bij hogere buitentemp gewoon minder energie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
@pos bij mij zit de afvoer van de MV aangesloten op de aanvoer van de WP. Dus als de WP niets doet, blaast volgens mij de lucht via het aanzuigkanaal naar buiten (ik geloof niet dat daar en klep inzit die het tegenhoudt).

De Spider heeft een aantal voordelen:
Internetbediening; 'onbeperkt' aantal schakelmomenten; bediening van de koelfunctie. Maar Zonos heeft goede review geschreven: productreview: SpIDer Connect review door zonoskar

Qua efficiency van de warmtepomp weet ik het ook nog niet.

robje w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

De gateway is inderdaad alleen voor internet bediening. De losse spIDer is voldoende om ook de temperatuur en ventilatie in je huis te bedienen. Maar hoe het instellen dan gaat weet ik even niet. Nu doe ik dat via mijnithodaalderop.nl, maar als de thermostaat niet via internet beschikbaar is kan dat niet denk ik. Volgens de handleiding kun je het klokprogramma via de esayclock functie instellen, maar dat gaat volgens mij erg omslachtig. Ook kun je dan geen verbruik meten van het huis en/of apparaten middels de P1 poort van je slimme meter (mits aanwezig). Hij kost nu overigens nog 119 euro.

@RGHW: Ik zie bij jou idd niet dat ie schakelmomenten mist. Ik heb mijn klokprogramma maar eens geheel gewist en een nieuw aangemaakt. Tot nu toe nog geen schakelpunten gemist, hopelijk blijft dat zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
@Pos: het instellen van een klokprogramma op een losse spider is niet mogelijk, daar kun je alleen een nachtverlaging instellen en dat gaat dan ook nog een keer heel omslachtig.

@ zonos, het zijn computers he, je moet het zo nu en dan herstarten.....

robje w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Bij mij zit de afvoer van de MV aangesloten op de aanvoer van de WP. Als de WP niet loopt blaast de lucht via luchtaanvoer naar buiten.
Is het voor jullie rendabel om het klokprogramma te gebruiken? Ik heb het idee dat als ik 's nachts de temperatuur een graadje lager zet de WP en bascube behoorlijk aan de bak moeten om de boel 's morgens weer op temperatuur te brengen.

Ik heb wel een Spider hangen maar die doet dus niks anders dan de boel constant op 20,5 houden. Ik raak dat ding verder nooit aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
@Remmuz: wat ik heb gedaan (op aanraden van Zonos) is het klokprogramma zo ingesteld dat 90 minuten warmtevraag is en dan 30 niet. Of die manier hou je de WP voor de gek en springt de BaseCube niet bij. Het is vooral een manier om minder gas te gebruiken. Ik verlaag de temperattur 's nachts met 0,5, niet veel want anders moet het spul inderdaad flink aan de bak.

Ik combineer het ook nog met een lage stooklijn.

Die 90-30 methode zal niet voor iedereen werken, maar mijn huis houdt de warmte goed vast, dus daar werkt het.

robje w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik verbruik met het klokprogramma nog steeds 's nachts gas. En dat is vreemd, zou het aan de LT-VP NACHT instelling liggen (staat bij mij op -10C). Ik zal mijn periode ook eens op 90min zetten, die heb ik nu op 105min.

[ Voor 19% gewijzigd door zonoskar op 07-02-2017 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Niet online
Spider met connect besteld (dankzij RGHW). Ik ga het dan ook proberen met een klokprogramma. Heb de HT-aanvoer (radiator met thermostaatknop in de badkamer) op 35 graden gezet, kijken of dat de badkamer warm kan houden. Met het klokprogramma zal de HTzone ook altijd meedraaien.

Vannacht (buiten temp. rond het vriespunt) 1 graad gedaald in de woonkamer.

Zie dit nog in de handleiding van de HP Cube staan:

Als de regeling constateert dat de warmtepomp alleen niet
toereikend is schakelt zij het keteldeel bij.
Als de regeling constateert dat het rendement van de warmtepomp
lager is dan die van de ketel schakelt de regeling de warmtepomp
uit en neemt de ketel de verwarmingsfunctie voor 100% over.
Het
warmtepompdeel wordt automatisch weer bijgeschakeld zodra het
rendement van het wamtepompdeel hoger is dan dat van de CVketel.

Bij mij is volgens mij de HP Cube nog nooit uitgeschakeld geweest tijdens warmtevraag. Of zou het rendement dan altijd zo goed zijn?

[ Voor 47% gewijzigd door Pos2007 op 07-02-2017 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
voor zover ik heb gezien draait bij mij de WP altijd mee als de basecube bijspringt (maar ik zit er natuurlijk niet de hele dag aan te voelen).

Maar ik kan me voorstellen dat als het flink vriest de WP niet meer efficient is en dus stopt.

vanochtend is de basecube wel bijgesprongen omdat de gewenste temperatuur niet werd gehaald, maar dan draaien ze allebei.

@Zonos: mijn LT-VP NACHT instelling staat ook op -10C, maar bij mij spring hij 's nachts meestal niet aan, soms in de ochtend dus.

In mijn ideale wereld zou de basecube pas bijspringen als de gewenste temperatuur 1 graden hoger is dan de ingestelde. Dan weet je nl. dat de WP het zwaar gaat krijgen. Maar dat is volgens mij geen configuratie mogelijkheid. Uberhaubt is het mij niet duidelijke hoe de 'modulatie' werkt

[ Voor 37% gewijzigd door RGHW op 07-02-2017 15:15 ]

robje w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0bro
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:47
Goh, ik dacht dat het aan mij lag, maar er zijn meer lotgenoten van de Itho Daalderop dus!

Mijn situatie: we wonen tijdelijk in een huurhuis (bj 2014, prima geisoleerd) omdat we zelf gaan bouwen. Het huidige huurhuis is voorzien van de Itho-installatie HP Cube + Base Cube en omdat we in ons nieuwe huis (ca. 1300 m3, EPC 0.4) ook een OpenTherm-ketel met zonnepanelen gaan installeren ben ik reeds druk bezig om de installatie goed uit te zoeken. Eén van de onderdelen is de Nest-thermostaat, die ik voor het gemak maar alvast aangeschaft heb en hier in ons tijdelijke huis heb opgehangen.

Op zich werkt de Nest prima zo lijkt het, alleen onze benedenverdieping (waar hij hangt) wordt nooit echt warm (max 19 graden). We hebben boven radiatoren en beneden vloerverwarming, de radiatoren worden prima warm de LT zone doet he-le-maal niets. Knap vervelend met het koude weer momenteel. Ik had verwacht een heerlijk knuffelwarm vloertje te krijgen, maar niets is minder waar.

Ook heb ik al vrij lang een Domoticz-server draaien en ik kan de temp goed monitoren. Ook heb ik een P1-kabel naar mijn slimme meter en dus heb ik ook het gas- en elektriciteitgebruik volledig inzichtelijk.

Elke dag wordt er 7 à 10 m3 gas verstookt maar ik merk er bar weinig van. De Nest zit via OpenTherm aangesloten en is via het internet tevens 'buitenvoeler'. Maar ondanks dat ik deze standaard op 21C heb staan, blijft de ruimtetemperatuur 19C en voel ik simpelweg geen verwarming beneden.

Gisteren heb ik de juiste handleiding als PDF gevonden en via servicecode 3225 al een en ander geprobeerd in te stellen, maar wat ik ook probeer, hij slaat niet aan. Ik heb nu de LT Zone temp op 40C staan, HT Zone uit, buitenvoeler Afwezig en de rest fabrieksstandaard. De manual is op meerdere punten ontzettend onduidelijk - vooral waar het OpenTherm, buitenvoelers en HT-regelaars betreft - maar zover als ik het heb kunnen interpreteren kan je wanneer je een OT thermostaat gebruikt, de buitenvoeler achterwege laten en dien je ook niet een aparte HT Zone ingesteld te hebben.

Wat me overigens opviel in het menu SENSORWAARDEN is dat de waarde voor 'Buiten' op 97C (!) staat, terwijl er geen fysieke aangesloten buitenvoeler is (alleen de Nest). Herkenbaar?

Ik zag ook het topic over CV-tuning nog voorbijkomen, maar heb me hierin nog niet ingelezen. Als er iemand tot dusver al een slimme tip heeft, dan houd ik me warm aanbevolen! #padoempatsss

Edit: hieronder wat screenies toegevoegd van mijn temp/gas-log via Domoticz:

Gasverbruik:
Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/4lfwsfhiz/Schermafdruk_2017_02_12_10_26_32.png

Temperatuur- en relatieve vochtigheid:
Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/y2048lda3/Schermafdruk_2017_02_12_10_26_55.png

[ Voor 6% gewijzigd door j0bro op 12-02-2017 10:34 . Reden: Plaatjes toegevoegd ]

To question is to grow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
Beste Jobro,

Dat is vervelend, want een koud huis is niks. Het gekke is dat je de kamers boven wel warm krijgt. Zijn die aangesloten op de HT zone of op de LT zone?

Beetje flauwe vraag wellicht, maar weet je zeker dat de kranen van de vloerverwarming openstaan?

Je zou eens kunnen proberen de kranen van de radiatoren helemaal dicht te draaien, die geven waarschijnlijk een stuk minder weerstand, waardoor het water (lui als het is), vooral door de radiatoren stroomt.

Wat ook helpt om te meten is IR thermometer, dan kun je goed zien welke stukken van de vloer wel warm worden. Ik heb deze (kost weinig, doet het prima): http://www.banggood.com/G...e-Meter-Gun-p-980717.html

Mijn ketel staat nu nog steeds op max 30 graden, groot gedeelte van de dag spint de warmtepomp, en met deze temperaturen komt de gasketel regelmatig in actie, maar dat vind ik ook logisch. Het blijft in ieder geval aangenaam warm hier.

Wat me wel opvalt is dat de warmtepomp eigenlijk nooit meer dan 2 graden verhoging weet te creeeren.

robje w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Zoals zovelen hier: eindelijk bevestiging dat ik niet de enige ben!

Ik heb de HP Base Cube + de HP Cube warmtepomp helaas ook nog in combinatie met Evohome van Honeywell. Na wat Googlen kwam ik erachter dat dit niet de meest ideale combinatie, maar het zij zo. Voor nu heb ik de groepen die ik verwarmd wil hebben gewoon standaard open ipv dit door actuators te laten regelen icm Evohome, dit gaf wat gedoe. Het gaat me nu vooral om de Warmtepomp.

Ik herken jullie verhalen heel erg, ik vind het verbruik ook schandalig en de warmtepomp krijgt het amper warm. Daarnaast heb ik nog een ander probleem: mijn warmtepomp schiet constant in blokkering B60. Na wat googlen kwam ik uit op http://zakelijk.ithodaald...ents/20120315_proef_4.pdf Waar bij B60 staat: B60 TOESTELBEWAKING AANVOER/RETOUR FOUT T_HPR_T_HPS_ERROR Aanvoer- en retourtemperatuur niet in balans Gemeten verschil tussen a/r condensor te klein Lucht/Verd. LT staat dicht/pomp LT defect-draait niet/Ret.water HT mengt

Ik heb al geprobeerd de pomp op 1 en de pomp op 9 te zetten, maakt geen verschil. Daarnaast staan standaard 2 grote groepen vloerverwarming open dus zou er altijd warmteafgifte moeten zijn.

Wie heeft een beter idee waar deze foutmelding vandaan zou kunnen komen? Zou dit te maken kunnen hebben met dat stuurklepgedoe wat ik in de settings vind van 0/200 etc. Deze kan ik overigens nóóit handmatig open danwel dichtzetten, krijg daar altijd een foutmelding bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• j0bro
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:47
RGHW schreef op zondag 12 februari 2017 @ 17:43:
Beste Jobro,

Dat is vervelend, want een koud huis is niks. Het gekke is dat je de kamers boven wel warm krijgt. Zijn die aangesloten op de HT zone of op de LT zone?

Beetje flauwe vraag wellicht, maar weet je zeker dat de kranen van de vloerverwarming openstaan?

Je zou eens kunnen proberen de kranen van de radiatoren helemaal dicht te draaien, die geven waarschijnlijk een stuk minder weerstand, waardoor het water (lui als het is), vooral door de radiatoren stroomt.

Wat ook helpt om te meten is IR thermometer, dan kun je goed zien welke stukken van de vloer wel warm worden. Ik heb deze (kost weinig, doet het prima): http://www.banggood.com/G...e-Meter-Gun-p-980717.html

Mijn ketel staat nu nog steeds op max 30 graden, groot gedeelte van de dag spint de warmtepomp, en met deze temperaturen komt de gasketel regelmatig in actie, maar dat vind ik ook logisch. Het blijft in ieder geval aangenaam warm hier.

Wat me wel opvalt is dat de warmtepomp eigenlijk nooit meer dan 2 graden verhoging weet te creeeren.
Nou, alles werkt! Wat denk je: de toevoerkraan vanaf de ketel naar de vloerverwarming... stond dicht :( Die knuppel van een monteur heeft bij de vervanging van de thermostaat ogenschijnlijk die leiding dichtgedraaid (waarom? schiet mij maar lek) maar het was de dikste buis die ertussen zat en direct na het opendraaien hoorde ik niet alleen het geluid van zich verplaatsend water, maar voelde ik ook de warmte beneden bij de verdeler. Niet veel later klom de temperatuurwaarde op de Nest precies naar het ingestelde setpoint.

Eind van het liedje is dus dat ik het volledige menu van de ketel als m'n broekzak ken, weer wat geleerd heb over stooklijnen en HT/LT zones. Elk nadeel hep z'n voordeel!

Zo'n IR-meter is trouwens zeker een leuke gadget, ga ik overwegen, thanks! Een vriend van me heeft ook een FLIR-camera, dies helemaal handig mocht ik nog ooit eens willen debuggen ;)

PS de juiste installatiehandleiding voor de combinatie HP Cube + Base Cube vind je hier: http://www.ithodaalderop....05.1_id_2014-01-20-...pdf

[ Voor 4% gewijzigd door j0bro op 13-02-2017 19:56 . Reden: Link toegevoegd. ]

To question is to grow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 887747

Geweldig topic dit!

Als eerste iedere deelnemer van harte bedankt!
Onze situatie: Nieuwbouwhuis (2013), met alleen vloerverwarming. 5 zones met thermostaat en 1 zone zonder thermostaat. Een Base-Cube en Cool Cube met voor de vloerverwarming een zoneregeling.
Bij ons wisselde de temperatuur in de woonkamer nogal. Soms een steenkoude vloer bij 19C. (Thermostaat op 21C). Soms een echte knuffelvloer. Op de zolderverdieping (zone zonder thermostaat) was het altijd erg warm.

Na dit topic doorgelezen te hebben, kwam ik er achter dat de stooklijn op LT VP CV 35 LT VP Buiten 20
LT-KP CV 45 LT KP Buiten -10 stond.

Dit heb ik teruggezet naar LT-VP CV 20 LT-KP CV 35. En het gasverbruik is nagenoeg nihil. De temperatuur in alle zones blijft constant, en redelijk gelijk met de ingestelde temperatuur.

Het enige is dat het lijkt alsof de cool-cube veel te lang door blijft draaien. Deze draait bijna 24*7. Terwijl de zoneregeling geen warmte meer vraagt.
De nadraaitijd staat op 1 minuut. Maar als ik de thermostaten op 10C zet, en 15 minuten wacht, blijft de coolcube draaien.
Het valt ook op, dat op het display van de ketel de aanvoertemperatuur LT bijna altijd onder het setpoint blijft.

De zoneregeling voor de vloerverwarming regelt de doorstroming naar de zones, en deze klopt wel met de vraag van de thermostaten. Ik kan dus zelf de doorstroming niet beinvloeden.
Heeft iemand nog tips, hoe ik kan zorgen dat de cool-cube afslaat, als er geen warmtevraag is? Of hoe de aanvoertemperatuur in lijn komt met het setpoint van de stooklijn?

Groeten,

AS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Niet online
Waar staat je schakeldiff. op in de LT-zone? Als die vrij hoog staat zou je die wat lager kunnen zetten zodat de ketel bij het setpoint kan komen. Gasverbruik zal dan wel meer worden.

Heb je voor elke kamer een thermostaat en welke systeem gebruik je dan? Welke aanvoertemperatuur haal je zonder gas te verbruiken?

Kan de weersafhankelijke regeling aan staan maar dan zonder ruimtecompensatie? Hangt van de thermostaat af volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 887747

Schakeldiff staat op 6C. Die kan nog naar 4.
Elke kamer (behalve zolderverdieping) heeft een thermostaat. Dat komt uit op een zoneregeling Alpha Direct. Ik kan er geen link van vinden. Maar het lijkt erg veel op deze: https://www.klimaat-cirke...a/l/alpha_direct_12-4.pdf.

Zonder gas kom ik op een aanvoertemperatuur van 22 tot 23. Vanochtend stond de aanvoertemperatuur op 22.5, met een setpoint op 24.5.
Al stond een paar uur later voor het eerst de ketel in de standby. Met aanvoertemperatuur nog steeds op 22.5 en setpoint op 23.5. Daar bleef hij in elk geval een half uur lang op staan. De ketel wisselde tussen stand-by en pompen LT-zone.

Of er ruimtecompensatie is weet ik niet. De hele zoneregeling is een black-box. En ik heb er geen enkele handleiding of informatie over. Wel opgevraagd bij de installateur, maar nog geen antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rwe123
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10-03-2017
Ik heb de base & cool cube. Beneden LTV vloerverwaming en boven HT zone (staat nooit aan). Ik verbaas me over de enorme hoeveelheid gas die ik verbruik (241 m3 in januari), terwijl de vloerverwarming prima met de warmtepomp verwarmd zou moeten kunnen worden lijkt me. Huis uit 2014 met EPC norm 0,59, WTW, etc...

Ik ben op onderzoek uitgegaan en de HP Cube stond standaard ingesteld. Heb het volgende gedaan:
- Ventilator van stand 4 naar 3
- Pomp van stand 8 naar 4
- LT Stooklijn van 30-45 naar 20-35
- Bijschakelen CV van 20 min naar 120

De LT installatie verwamt nu niet goed en staat vaak slechts te pompen en niet te verwarmen. Er gaat 19 graden in en komt met dezelfde temperatuur terug... Het LT setpoint staat rond de 30 C, maar toch slaat de warmtepomp niet aan. Iemand ideeen?

Ik vraag me daarnaast af wat de setting schakeldiff.LT doet (staat op 8 C). Schakelt deze het CV deel bij indien aanvoer termperatuur lager wordt dan gewenste temperatuur - setting? Eventueel rekening houdend met setting 'Bijschakelen CV' of niet? Of schakelt deze dan de warmtepomp aan?

En in hoeverre speelt de (opentherm) thermostaat een rol? Houdt deze rekening met de stooklijn / LT setpoint, of bepaalt deze zelf gewenste termperatuur?

In deze heb ik niet verstandig gehandeld door tegelijk de Honeywell te vervangen door de Nest thermostaat en de cube settings aan te passen... Wellicht moet ik even terug naar die honeywell uit 1890.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Schakeldiff: Het toestel schakelt in als de CV aanvoertemperatuur LT lager wordt dan de gewenste aanvoertemperatuur min de helft van de ingestelde waarde en schakelt uit als de aanvoertemperatuur hoger wordt dan de gewenste aanvoertemperatuur plus de helft van de ingestelde waarde.

Dus als je gewenste aanvoer (ik neem aan dat dit de LT setpoint is) 30C is, dan schakelt het systeem in bij 26C en weer uit bij 34C.

Ik vraag me ook af wat de openTherm er mee te maken heeft. In principe gaat die over de warmtevraag. Maar waar een aan/uit thermostaat 0% of 100% vraagt, vraagt een openTherm thermostaat een waarde daartussen. Maar hoe dit lekker combineert met de ketel instellingen weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Niet online
Ik heb in januari 182m2 verbruikt, ook een woning uit 2014 met epc 0.6. Maar zonder gaslukt het niet met de cube. De aanvoertemp komt ten hoogste 3 graden bij als je standalone gebruikt.

De ventilatorstand zou je zelf kunnen berekenen aan de hand van de lengtes aanvoer en afvoerbuis.

Er zit ook een testfunctie in het menu, heb je die al eens gebruikt? 19 in en uit lijkt me niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
Ik heb in januari 110 & feb 95. We koken elektrisch. Huis is van 2016, EPC 0,6, 180m2.

Ik heb het systeem nu redelijk getuned zodat de WP het meeste werk doet, maar met veel wind of regen dan koelt het huis teveel af en moet de gasketel bijspringen.

Als het goed is komt er binnenkort iemand van Itho kijken voor mijn laatste vragen. Ben benieuwd. Als jullie nog doorwrochte vragen hebben, stel ze.

Bij mij is het verschil in aan en afvoer temperatuur meestal niet meer dan 2-3 graden (max 23). Het is meestal voldoende om het huis warm te houden, maar meer verschil weet de warmtepomp er ook niet uit te persen en dat vind ik vreemd. Ik heb als experiment de gaskraan wel eens dichtgedraaid, de stooklijn aangepast en de thermostaat flink hoog gezet, maar ook dan krijg ik weinig meer. Heeft iemand enig idee hoe ik kan uitrekenen of hij een bepaalde COP haalt?

Ook nog een paar vragen over de pomp:
1. hoe kan ik vaststellen dat alleen de pomp draait en niet de WP
2. Ik heb heb de pompsnelheid nu redelijk hoog (8) staan (dat verbruikt uiteraard stroom), maar daardoor koelt het water ook minder af in de leidingen. Hoe vind ik daar een optimum, en is ht meerverbruik van de pomp groot?

robje w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb sinds een paar dagen een E55 error en de warmtepomp slaat helemaal niet meer aan. Vanavond komt de monteur, ben benieuwd wat er is. Zonder warmtepomp stijgt ons verbruik van ca 1.2 - 2.2 m3 naar 4.6 - 5.7 m3

Wij hebben trouwens 157 m3 verbruikt in januari en 98 m3 in februari (maar dat is ca 15 m3 teveel dus doordat de cool cube niet meer meewerkt), vrijstaand huis uit 2015, EPC is 0.52 zonder Cool cube, met cool cube was het 0.17 meen ik.

/edit: Ik zal eens nadenken over vragen. Ik had al ooit gevraagd of de firmware aan te passen is, maar dat kon niet. Anders zou ik die 120 min bijspringtijd willen verlengen, of de mogelijkheid om de CV ketel uit te zetten voor verwarming (maar niet voor warm water), of een speciale vloerverwarming-only geoptimaliseerde setting

- Ik gebruik een "90min aan, 30 min uit regiem" om het gebruik van de warmtepomp te optimaliseren. Is het dan handig om opentherm te gebruiken, of is een aan/uit regeling beter?
- Kan ik ergens data uit het systeem trekken via een datapoort, bijv naar een Raspberry pi om zo de temperaturen uit te kunnen lezen.
- Uitleg over hoe het LT setpoint berekend wordt. Je zou verwachten dat dit uit de stooklijn komt, maar dat komt vaak niet overeen.
- Wat doet die LT-VP nachtverlaging precies? En tussen welke uren geldt dit?

[ Voor 45% gewijzigd door zonoskar op 02-03-2017 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uibeltje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-05 11:25

uibeltje

Idiotheque

Interessant topic. Ik heb ook deze combi ruim een jaar hangen (nieuwbouw 2015, vrijstaand) EPC 0,52. LT met vloerverwarming op bg, ca 75 m2, 5 groepen van ca 100 m
1e en 2e verdieping radiatoren met eigen thermostaat.

Ben er zeker niet tevreden mee en ben ook druk bezig om de instellingen na te lopen/aan te passen. Mij valt, net als velen hier, dat de base cube heel snel (momenteel altijd) meedoet. Gebruiken jullie nog een verdeler met pomp of is de pomp van de warmtepomp voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
E55 heb ik ook gehad. Bij mij was het ventilatorblad vastgelopen tegen de behuizing.
(die grote zwarte plastic bak waar je tegenaan kijkt als je de kap van de coolcube haalt.)

Het duurde overigens even voordat de monteur daar achter was. In eerste instantie zijn de stuurprint en de ventilator zelf vervangen.
Dat zwarte ding vervormde iets tijdens het plaatsen, als je het ding uit de coolcube haalt leek er niks aan de hand en kon de ventilator vrij draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
gasverbruik in januari was 126 m3 en in februari 78 m3
-Hoekhuis uit 1993
-beneden 60 M2 vloerverwarming
-boven radiatoren. (eigen thermostaat op de HT zone)

Volgens Mindergas.nl:

1 jan t/m 28 feb
______________2016________2017
Verwarming___249,02 m3___ 204,37 m3
Overig________48,50 m3_____48,50 m3
Totaal________297,52 m3____252,87 m3
Per gewogen
graaddag______0,244 m3_____0,182 m3__>> 25,2 % minder verbruik
Aantal gewogen
graaddagen_______1.023________1.122

(de coolcube combinatie draait sinds oktober 2016, In jan/feb 2016 stookte ik nog met de oude HR ketel)

[ Voor 14% gewijzigd door remmuz op 02-03-2017 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

remmuz schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 12:48:
E55 heb ik ook gehad. Bij mij was het ventilatorblad vastgelopen tegen de behuizing.
(die grote zwarte plastic bak waar je tegenaan kijkt als je de kap van de coolcube haalt.)
Ik zal het doorgeven. Ik had zelf al gekeken of de ventilator vrij liep, maar idd dan haal je wel die zwarte bak eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Niet online
@remmuz: weet je ook hoeveel extra elektriciteit je in die aangegeven periode hebt gebruikt?

De COP kun je berekenen als je de flow weet en de Ta en Tr volgens mij. Hieruit kun je de geleverde hoeveel warmte berekenen. Dit kun je dan delen door het electraverbruik van de Cube. In het warmtepomptopic wordt er door gebruikers er veel gebruik gemaakt van een Kamstrup multimeter. Die zou dan op je aanvoerleiding moeten zitten.

de nachtverlaging doet dit volgens het boekje:
De buitentemperatuur van het voetpunt LT tijdens nachtstand. De stooklijn wordt hierdoor parallel verlaagd. De cv-aanvoertemperatuur wordt lager, waardoor de ruimtetemperatuur daalt.

Op de spider kun je volgens mij een nachtstand invoeren zodat dit automatisch gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Dan maar even volledig;
De eerste draaidag was 10 oktober 2016. sindsdien was het gasverbruik:
verbruik2016

In diezelfde periode heeft de coolcube 900 Kwh verbruikt.

37% minder gas was wel een beetje de verwachting. Het maakt ook duidelijk dat
je zonder zonnepanelen (met overschot) niet aan een Coolcube hoeft te beginnen.
(althans niet om geld te besparen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky2000
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09-05 21:34
Met heel veel interesse volg ik dit topic! Vorige week is onze nieuwe vrijstaande woning opgeleverd met daarin de HP Coolcube, een Daalderop zonneboiler en 10 PV panelen!

Onze woning is vrijstaand, ruim 700m3 en ca. 200m2. Houtskelet, gemetselde muren, kubistisch, op het Zuiden, veel glas, cementdeklvoeren begane grond en verdieping.

Begane grond volledig vloerverwarming LT, 12 groepen, ca. 1.100m buis.
Verdieping 3 slaapkamers en badkamer, allen radiatoren op HT. Badkamer heeft vloerverwarming via een RTL ventiel. Bediening ketel via Spider Thermostaat.

Ik denk dat mijn configuratie een goede potentie heeft mits goed afgesteld en ingeregeld! Persoonlijk denk ik dat de vele slechte verhalen die je leest voornamelijk komen van configuraties die zo vanuit de doos zijn opgehangen en niet zijn gefinetuned. Ik kan niet wachten om hiermee te beginnen.

Ik heb alvast een heleboel vragen.... Mijn installatie draait nu ook nog zo 'uit de doos' en verbruikt zo tussen de 10-15m3 gas per dag de laatste 10 dagen... Veel te veel natuurlijk, maar er is ook nog niks ingesteld en het huis is helemaal nieuw. Spider staat nu 24/7 op 21gr.

- De installateur heeft de lucht intake en afvoer van de WP gemaakt op 150mm terwijl ID 200mm voorschrijft. Volgens hem is 150mm goed genoeg en heeft hij hier beter ervaring mee... De warmtepomp heeft echter 600m3 lucht per uur nodig en 150mm is bijna de helft aan oppervlakte minder dan 200mm.... Wie heeft hier ervaring mee??
- Hoe bepaal je de pomp instelling van de warmtepomp, welke setting geef je deze mee. De hoeveelheid buis LT is bijna 1100m verdeeld over 12 groepen. De verdeler heeft echter zelf ook een modulerende pomp. Welke setting geef ik de pomp mee?
- Ik zie dat Itho nu ook zoneregeling aanbiedt! Heef iemand hier al ervaring mee? Ik wil dit gebruiken voor het HT circuit van boven. Het zal voornamelijk worden gebruikt voor de badkamer want ik verwacht dat er weinig gestookt zal worden voor de slaapkamers, de kinderen studeren nog lang niet... 😀
- Wel of geen weersafhankelijke regeling aanbrengen? Wat zijn de ervaringen??

Ik hoor graag!

Thanks, Sharks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
De installateur wist mij te vertellen dat het toepassen van een verdeler met een eigen pomp het systeem kan ontregelen en in storing kan brengen...

Zoneregeling is nog niet leverbaar, volgens de website van Itho gaat dat pas in juni gebeuren.

In de meeste gevallen moet je nieuwe huizen een paar maanden 'droogstoken' om het vocht dat in wanden en vloeren zit eruit te krijgen. Je zult de eerste weken dus meer gas verbruiken dan normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik zou die installateur meteen ontslaan en geld terug vragen. 150mm aan/afvoer gebruiken terwijl Itho 200mm voorschrijft. VV verdelers met pomp, terwijl de combi al een pomp heeft. Echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Niet online
zonder een aparte thermostaat voorde HT-zone heeft de Cube een buitenvoeler nodig, dan ben je al weersafhankelijk aan het stoken toch?

Hebben de radiatoren op de verdieping wel thermostaat knoppen? Dit wordt wel aanbevolen in de handleiding.
Dit hadden ze bij mij niet gedaan. Ik wist niet dat dit in de handleiding stond dus heb op eigen kosten een thermostaatknop in de badkamer laten plaatsen. De slaapkamers staan bijna nooit aan dus die heb ik eerst nog niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky2000
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09-05 21:34
De relatie met de installateur is erg goed, maar ik heb het gevoel dat hij nog niet genoeg ervaring met dit systeem heeft. Daarom lees ik mij nu goed in en neus ik in dit forum rond.

Wat voor verdelers hebben jullie dan? Ik heb een 12 groeps verdeler met een Wilos Yono Para pomp er op. Hier zit ook nog een thermostaat maar ik heb het idee dat deze meer voor gebruik op een HT groep is. Dan regelt de thermostaat de aanvoertemp toch omdat anders je vloer water van 65° voor zijn kiezen krijgt, toch?
Hebben jullie vloer verdelers dan geen pomp? Trekt de ketel een systeem van 1100 meter? Allemaal vragen...

Radiatoren op de verdieping hebben allemaal een thermostaatkraan. Hier wil ik de zoneregeling voor gaan bestellen die nu inmiddels te koop is.

Thanks, Sharks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb een huis van maar 120 m2 (2 verdiepingen) en een verdeler met maar 5 groepen op de begane grond en een verdeler met 4 groepen, waarvan 1 aangesloten voor de badkamer. Dus dat zal ca 600m zijn. Ik heb verder geen pomp in de verdelers. De pomp van de cool cube staat op standje 4 van de 9, dus ik neem aan dat er voldoende capaciteit is.

De vloerverwarming is op het lage temperatuur (LT) circuit van de cool cube aangesloten, dus er is geen thermostaat nodig in de verdelers, de ketel regelt de temp. Ik heb geen radiatoren boven, maar deze zouden op het hoge temperatuur circuit aangesloten moeten worden. En dan via thermostaat knoppen op de radiatoren, of een aparte thermostaat kan dat geregeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Bij mij staat de waterpomp ook op stand 4. De verdeler (zonder pomp en thermostaat) heeft 6 groepen van elk 100 meter.
Ik neem dus aan dat het op stand 8 of 9 wel zou moeten lukken met 1100 meter leiding.

Het lijkt erop dat jij inderdaad een HT verdeler hebt. Die gaat ook nog het water uit de aanvoer mengen met retour water. Dat gaat een zeer slecht rendement opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Niet online
Op mijn 10-groepsverdeler (ca. 900m) zit ook geen pomp. Doet ook alleen de vloerverwarming (LVT). De pompinstelling van de Cube heb ik op 2 of 3.
Pagina: 1 2 ... 14 Laatste