Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:59

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Pos2007 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 09:26:
Op mijn 10-groepsverdeler (ca. 900m) zit ook geen pomp. Doet ook alleen de vloerverwarming (LVT). De pompinstelling van de Cube heb ik op 2 of 3.
Is jouw verschil tussen aanvoer en retour temperaturr niet heel erg hoog? De warmtepomp kan maar 2 a 3 graden bijstoken, dus dat zou je het liefst als verschil in aanvoer en retour willen zien lijkt me. Als je de pomp hoger zet krijgt het water minder tijd om af te koelen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
als de warmtepomp standalone draait heb ik bij een hogere pompinstelling een (nog) lagere Ta. Het verschil in standalone is nu inderdaad 2,5 a 3 graden. Aanvoer van 23-25 en een retour van 21-22. Bij bijschakelen CV is de deltaT ongeveer 6 a 8, hangt een beetje van de groep af. Ta is dan rond de 31-32 en retour is dan 25-26. De korte groep met tegelvloer heeft een hogere retour dan de langste groep met hout delen als vloerbedekking.

Als ik er langs loop en de CV schakelt bij dan zet ik de pompstand wel eens hoger.

Mijn idee was dat bij een hogere pompsnelheid de warmteafgifte in de warmtepomp niet optimaal is? Dus geen tijd heeft om dan af te geven. Ik heb laatst pas ergens gelezen dat een hogere retour voor meer afgifte zorgt per m2. Of staar ik mij blind op de "hogere" aanvoertemperatuur die ik hiermee bereik?

Edit. Pompstand 2, Ta=24 Tr=21. Pomp naar 5, Ta=23/23,5 Tr=21/21,5. Zal straks nog eens kijken.

[ Voor 5% gewijzigd door Pos2007 op 08-03-2017 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uibeltje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:41

uibeltje

Idiotheque

Hebben jullie ook flowmeters op de verdeler zitten en welke flow meten jullie?

Hier pomploze verdeler (5 groeps) met ca 90 l/h per groep. Ta 26 graden, Tr 19 als deze 4 uur lang alleen op warmtepomp werkt. Instelling is dan stand 5 van de pomp en twijfel of ik daar nog wat aan moet veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Niet online
Ik heb er geen flowmeters op. Wil dit nog wel doen maar dan ben ik weer €150,- kwijt + installatiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-05 13:35
Goed om te lezen dat er dus inderdaad meer mensen vraagtekens hebben bij een Itho Daalderop HP Cube icm warmtepomp en het verbruik.

Ik woon ook in een nieuwbouwhuis (2014) vrijstaand ca 700m3 inhoud.

Vorig jaar 1400 m3 gas verbruikt. Heb afgelopen jaar zonnepanelen gelegd, en mogelijk een licht overschot aan stroom (in april gelegd en over het hele jaar zelf iets teruggeleverd).

Wij hebben beneden vloerverwarming op de LT zone (7 groepen, lengte weet ik zo niet). Boven zitten de radiotoren en badkamer op de HT zone. De badkamer heeft een radiator en een RTL koppeling voor vloerverwarming. Alle radiatoren staan boven verder dicht en hoeven ook niet open.

Het liefste zou ik het comfort van de badkamer verhogen en sowieso minder gas gaan verbruiken.
Omdat we maar één thermostaat hebben wordt de badkamer volgens mij alleen gestookt als er beneden ook warmtevraag is. Maar ivm de vloerverwarming en nieuwbouwhuis wordt er niet vaak gestookt beneden. Wanneer de badkamer warm is, is dus altijd de vraag.

Thermostaat is een Honeywell Chronoterm touch th8210m1003 (opentherm). Ik kan wel een programma instellen per dag, 4 schakelmomenten.

Er zit geen buitenvoeler op de CV ketel.

Ik twijfel of ik misschien de badkamer onafhankelijk wil kunne bedienen, maar weet niet zo goed wat ik aan onderdelen en investering nodig heb verder. Iemand hier een idee over?

Verder stond mijn LT zone op 45 graden, en de HT zone op 80. en inschakelmoment ketel al bij 30 minuten.

Ik heb de LT nu op 30 graden gezet en HT op 60 graden.

Hebben jullie nog tips over de beste instellingen (of aanschaf) om het comfort te verhogen en liefst het gasverbruik te verlagen.

Ik heb voor mijn zonnepanelen al een Qurrent qbox (leest ook gas en stroomverbruik uit slimme meter) dus wil verder geen slimme thermostaat als dat niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@wiene : De bijschakeltijd kun je makkelijk naar 120min zetten, dan gebruik je het minst gas. Bij mij moet de LT temp op 40C staan, anders haal ik de temperatuur beneden niet, maar als dat bij jou met 30C wel kan is dat ook weer een besparing.

@uibeltje : Er zitten wel flow indicatoren op mijn verdeler, maar volgens mij staan daar geen getallen op. Ik heb die gebruikt om de flow door alle groepen even groot te maken.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Comfort in badkamer verhogen is eenvoudig te doen met aparte thermostaat op HT zone. Heb ik ook en die hangt in de badkamer en staat op klokprogramma zodat de vloerverwarming (via RTL) en design radiator warm is tijdens de gewenste tijden. Ik heb hiervoor een draadloze aan/uit thermostaat gekozen omdat er geen aansluiting was gerealiseerd in de badkamer.
Evt nog een zoneklep installeren zodat er geen opwarming zal zijn van de HT zone als alleen LT zone warmte vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
uibeltje schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 20:49:
Comfort in badkamer verhogen is eenvoudig te doen met aparte thermostaat op HT zone. Heb ik ook en die hangt in de badkamer en staat op klokprogramma zodat de vloerverwarming (via RTL) en design radiator warm is tijdens de gewenste tijden. Ik heb hiervoor een draadloze aan/uit thermostaat gekozen omdat er geen aansluiting was gerealiseerd in de badkamer.
Evt nog een zoneklep installeren zodat er geen opwarming zal zijn van de HT zone als alleen LT zone warmte vraagt.
Dus eigenlijk heb ik voldoende aan een spider draadloze thermostaat met ontvanger en dan werkt het al.
Beter een opentherm of aan uit? Voor ht zone. Beneden laat ik dan de Honeywell hangen (opentherm).

Die zoneklep hoe zit dat precies? Ik wil inderdaad niet als er beneden warmtevraag is dat de badkamer verwarmd wordt als ik er niet om vraag. Wat heb ik daar voor nodig?

Sowieso vind ik iets raar. Heb toen het huis gebouwd werd en de tegels beneden waren gelegd de verdeler van de vloerverwarming dicht gezet(lt). Toen deden de radiatoren boven op de ht zone het ook niet. Is dat normaal? Ketel sprong volgens mij zelfs op storing maar dat weer ik niet meer zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:07
Voor de HT zone kun je alleen een aan/uit thermostaat gebruiken.

De zoneklep komt in de aanvoer leiding van de HT zone. Deze. Staat altijd dicht tenzij de thermostaat van de HT zone de ketel inschakeld.
Zo voorkom je dat de HT zone ongewenst mee verwarmd als er alleen warmtevraag is in de LT zone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky2000
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09-05 21:34
Ik heb mijn vragen inmiddels doorgestuurd naar Itho, ze komen erop terug. Afhankelijk van hun antwoorden zal ik weer in overleg gaan met mijn installateur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik wacht alweer 10 dagen op de nieuwe ventilator. Wat een treuzelaars daat bij Itho zeg. En elke dag 3 a 4 m3 gas teveel verstoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Dus het was echt de ventilator die stuk is?
'mijn' monteur had deze gewoon in zijn bus liggen, dus vreemd dat jij er 10 dagen op moet wachten.
Dezelfde monteur wist mij ook te vertellen dat er zich condens kan vormen in de connector van de ventilator kabel waardoor deze slecht contact gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
remmuz schreef op zondag 12 maart 2017 @ 08:11:
Voor de HT zone kun je alleen een aan/uit thermostaat gebruiken.

De zoneklep komt in de aanvoer leiding van de HT zone. Deze. Staat altijd dicht tenzij de thermostaat van de HT zone de ketel inschakeld.
Zo voorkom je dat de HT zone ongewenst mee verwarmd als er alleen warmtevraag is in de LT zone.
Maakt het nog iets uit welke zoneklep je er tussen zet? Ik kom deze tegen van Daalderop zelf (part 07.95.75.066). Of dat klopt weet ik niet. Hij zit ook in deze set: http://www.ithodaalderop....dl-2e-cv-zone-base-cubehp

Ik zou echter liever een andere thermostaat hebben dus die set wil ik niet.

Deze informatie vond ik nog: http://www.ithodaalderop..../handleiding_2de_zone.pdf Hier hebben ze het ook nog over een relais.

De installatieset om de aan te sluiten op de Itho Daalderop Base Cube bestaat uit de volgende onderdelen: - Relais - PG9 wartel - DIN Rail - Kroonsteen - Installatievoorschrift tweede aansluiting Base Cube

Dit alles brengt me weer aan het twijfelen. Ivm de kosten zou ik het graag zelf doen en niet door een installateur. Ik ken wel iemand die het leidingwerk kan doen en zelf zou ik het elektra wel kunnen mits niet te moeilijk. Maar nu snap ik nog niet exact wat me allemaal te wachten staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

remmuz schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:46:
Dus het was echt de ventilator die stuk is?
'mijn' monteur had deze gewoon in zijn bus liggen, dus vreemd dat jij er 10 dagen op moet wachten.
Dezelfde monteur wist mij ook te vertellen dat er zich condens kan vormen in de connector van de ventilator kabel waardoor deze slecht contact gaat maken.
Geen idee of het de ventilator is, de monteur heeft geconstateerd dat deze niet draait. Maar of het nu de ventilator is, de aansturing of de connector. Daar komen we natuurlijk achter als de ventilator binnen is en het geheel nog steeds niet werkt. Dan kan ik weer wachten op de andere onderdelen. Grappig trouwens dat Itho nog nooit over problemen met de ventilator gehoord had... |:( Het serienummer van mijn ketel was ook al niet bij hun bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
wiene schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 13:41:
[...]

Maakt het nog iets uit welke zoneklep je er tussen zet? Ik kom deze tegen van Daalderop zelf (part 07.95.75.066). Of dat klopt weet ik niet. Hij zit ook in deze set: http://www.ithodaalderop....dl-2e-cv-zone-base-cubehp
Wat je nodig hebt is zoiets als dit: http://www.bengshop.nl/de...Ka98b2F1tICFYk_Gwody-sEbQ

Je kunt in principe elke aan/uit thermostaat gebruiken die je wilt.
De thermostaat sluit je aan op de zoneklep. De zoneklep dient een eindcontact te hebben.
Dat eindcontact sluit je op de basecube aan om de HT zone in te schakelen.
(je sluit dit dus aan op de contacten waar je anders de thermostaat op aan zou sluiten)

Zo is het in ieder geval aan mij uitgelegd; waar dat relais vandaan komt of waar het precies voor nodig is weet ik niet.

[ Voor 6% gewijzigd door remmuz op 14-03-2017 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
remmuz schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 13:58:
[...]

Wat je nodig hebt is zoiets als dit: http://www.bengshop.nl/de...Ka98b2F1tICFYk_Gwody-sEbQ

Je kunt in principe elke aan/uit thermostaat gebruiken die je wilt.
De thermostaat sluit je aan op de zoneklep. De zoneklep dient een eindcontact te hebben.
Dat eindcontact sluit je op de basecube aan om de HT zone in te schakelen.
(je sluit dit dus aan op de contacten waar je anders de thermostaat op aan zou sluiten)
Bedankt voor je uitleg, nu snap ik het beter. Gezien de informatie over de relais dacht ik juist dat de ketel de klep aanstuurde, ipv de klep de ketel.

Moet ik alleen even kijken of dit ook zou kunnen icm de draadloze spider thermostaat (aan/uit). Ik zit er namelijk zelf over te denken om de mechanische ventilatie ook te vervangen. Als ik dan ook een itho mechanische ventilatie pak, kan deze met dezelfde thermostaat op de badkamer bedient worden.

Nu hebben we een BUVA boxstream RF, maakt veel herrie (zelfs stand 1 best wat) en de afstand bediening ligt in de la waardoor hij zelden hoger aangezet wordt. Maar ja, past niet bij het schakelmateriaal...dus ga hem niet ophangen. Meer ventileren tijdens douchen is eigenlijk wel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Bij de draadloze Spider zit een ketel module die gewoon met draadjes op de basecube is aangesloten, dus het zou gewoon moeten werken.
Ventilatiebox vervangen is een goed plan!
Ik stuur de ventilatie aan met het programma in Spider. Automatisch 's nachts op stand 1, overdag op stand 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Is deze "Cool Cube" niet eigenlijk een fop-apparaat? Of kan het theoretisch allemaal wel, wat het ding belooft te doen? Het lijkt erop dat werkelijk niemand van de gebruikers er bevredigende resultaten mee haalt out of the box. Het riekt naar marketing zonder de tegenprestaties. Het zou daarom best wat kritischer mogen wat mij betreft. Een prul mag als zodanig benoemd worden ter waarschuwing van potentiële kopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Wat @remmuz laat zien is ca 30% vermindering in gasverbruik. Als je dat al "prul" noemt.... Ik denk dat de verwachtingen gewoon hoger waren, misschien gestuwd door de marketing, maar ook mede door de ervaringen en de verwachting dat het beter kan mits de beperkingen in de firmware dat zouden toestaan. Ik ben zelf van 1400 m3 in mijn vorige huis naar 630 m3 naar mijn huidige huis gegaan. Het vorige huis was wel iets minder geisoleerd.

Maar van een 2.5KW warmtepomp kun je niet verwachten dat die een heel huis warm houdt bij temps van -10C.

[ Voor 15% gewijzigd door zonoskar op 15-03-2017 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
remmuz schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 18:07:
Bij de draadloze Spider zit een ketel module die gewoon met draadjes op de basecube is aangesloten, dus het zou gewoon moeten werken.
Ventilatiebox vervangen is een goed plan!
Ik stuur de ventilatie aan met het programma in Spider. Automatisch 's nachts op stand 1, overdag op stand 2
Heb je voor het automatisch aansturen van de ventilatie een gateway met web koppeling nodig? Of kan dit oom met de losse thermostaat?

Verder ben ik nog nieuwsgierig. In de lt warmtepomp zone zit daar ook een klep die er voor zorgt dat het water voor het bijstoken (indien nodig) alleen gaat lopen als daar vraag naar is?

Stel dus dat ik de badkamer ga aansturen met de zoneklep, dan komt dat water niet bij de lt zone, mits deze daar toevallig ook om vraagt. Klopt dat?

Dan valt de investering nog wel mee namelijk.

Zoneklep Honeywell 125,
Spider draadloos ca. 200
Optioneel mechanische ventilatie met extra rf zender voor keuken ca 200
En nog 2 stopcontacten bijmaken bij de cv ketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
zonoskar schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 10:09:
Wat @remmuz laat zien is ca 30% vermindering in gasverbruik. Als je dat al "prul" noemt.... Ik denk dat de verwachtingen gewoon hoger waren, misschien gestuwd door de marketing, maar ook mede door de ervaringen en de verwachting dat het beter kan mits de beperkingen in de firmware dat zouden toestaan. Ik ben zelf van 1400 m3 in mijn vorige huis naar 630 m3 naar mijn huidige huis gegaan. Het vorige huis was wel iets minder geisoleerd.

Maar van een 2.5KW warmtepomp kun je niet verwachten dat die een heel huis warm houdt bij temps van -10C.
Ik maakte dat op uit de reacties in dit topic. Men is niet positief. En dat afgezet tegen de toch best forse investering lijkt het bij uitstek een apparaat voor pionierende Tweakers. Maar zo te lezen dus niet een apparaat wat zich makkelijk laat terugverdienen. If ever. En als dat zo is is het in principe zonde van de energie en grondstoffen die nodig waren voor het fabriceren van het ding. Dat neem ik ook mee. Hetzelfde fenomeen zien we bij kleine windmolens: het is energie-technisch veel beter als ze niet gemaakt zouden worden. En dat is bij deze teleurstellende warmtepomp ook het geval lijkt het.

Ik vind het tevens dubieus dat er blijkbaar subsidie op het ding versterkt wordt. Als belastingbetaler heb ik eigenlijk liever niet dat dat geld besteed wordt om de aanschaf van apparaten met een negatieve energiebalans te stimuleren.

Heb je misschien een linkje naar het topic / de post waar Remmuz die 30% besparing aantoont?
En even voor de goede orde: ik beweer niet dat het een prul is, ik kreeg alleen die indruk.

[ Voor 13% gewijzigd door Bart2005 op 15-03-2017 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Bart2005 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 21:31:
Heb je misschien een linkje naar het topic / de post waar Remmuz die 30% besparing aantoont?
En even voor de goede orde: ik beweer niet dat het een prul is, ik kreeg alleen die indruk.
@remmuz heeft dit een paar posts hieronder gepost.

Dat er subsidie naar gaat vind ik ook jammer, mede omdat ik de ketel net 3 maanden had toen die subsidie in werking trad :( Maar er zit ook flinke subsidie op zonneboilers, en daarmee bespaar je ook niet echt veel gas mee.

De negatieve toon in dit topic komt omdat de Cool cube combi na 2 uur warmtepomp draaien weer gas gaat bijstoken. Dit is onhandig omdat meer en meer huizen alleen vloerverwarming hebben en dat reageert niet snel op temperatuurwisselingen. Dus dan een tijdslimiet in de ketel inbouwen is niet handig. Velen hebben het idee dat de warmte pomp het huis best op temperatuur kan houden (opwarmen is een ander verhaal) op de meeste dagen van het jaar, mits hij lang genoeg kan draaien.

Het is best een ideaal ding om bestaande huizen energie zuiniger te maken zonder allerlei ingrijpende veranderingen aan het huis. Helaas wordt de cool cube in veelnieuwbouwhuizen ingezet om de EPC omlaag te krijgen.

Ben ik blij met het apparaat? Jeen. :) Ja omdat het toch wel nogal wat gas bespaart. Nee omdat ik denk dat er meer in het vat zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
wiene schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 21:16:
[...]

Heb je voor het automatisch aansturen van de ventilatie een gateway met web koppeling nodig? Of kan dit oom met de losse thermostaat?
De gateway is nodig als je gebruik wilt maken van automatische programma's.
(je stelt de programma's in via de webinterface)
De Spider thermostaat stuurt rechtstreeks de ketel en ventilatiebox aan, dus als je ventilatie handmatig wilt schakelen is de gateway niet nodig.
Verder ben ik nog nieuwsgierig. In de lt warmtepomp zone zit daar ook een klep die er voor zorgt dat het water voor het bijstoken (indien nodig) alleen gaat lopen als daar vraag naar is?

Stel dus dat ik de badkamer ga aansturen met de zoneklep, dan komt dat water niet bij de lt zone, mits deze daar toevallig ook om vraagt. Klopt dat?
In de Coolcube zit inderdaad een klep die open gaat als de basecube gaat meestoken.
Het water vanuit de basecube wordt dan gemengd met het water uit de coolcube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Zijn er mensen met een gemonteerde klep op de HT zone?

Ik heb namelijk zelf het idee dat de cv ketel enorm gaat pendelen want bijmenging naar de LT zone is niet bijster groot in de meeste gevallen en die moet toch zijn warmte kwijt. Zelf heb ik op alle radiatoren in de HT zone een radiatorknop met tijdprogramma gezet en in de garage staat altijd open als bypass.

Heb nog niet getest met alle radiatoren dicht wat de ketel dan doet. Merk wel dat bij aanwarmen er vaak (tijdelijk) fors over LT setpoint gegaan wordt als de ketel bijkomt. Ik heb verder geen beveiliging zitten op de LT zone die begrenst op max temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Ik heb de klep nog niet maar ben er wel over na aan het denken.
Ik twijfel een beetje want ik vind het op zich niet erg dat er ook wat warmte naar de HT zone gaat.
Als het buiten erg koud is, is dat net voldoende om de kou een beetje uit de kamers te krijgen.
De thermostaat van de HT zone hangt bij mij in de badkamer die vrij snel op temperatuur is.
Vaak hoeft de HT zone dan niet eens aangesproken te worden omdat het al warm genoeg is.

De coolcube mengt de aanvoer van de basecube. Als de coolcube 30 graden aanvoert en de basecube 50, blijft er gemiddeld 40 graden over. In mijn geval is dat nog in de veilige zone.
(ik heb ook geen beveiliging zitten op de vloerverwarming)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-05 12:19
Hoop interessante informatie weer de laatste tijd. Leuk. Ik zal proberen op korte termijn mijn bijdrage te leveren. De monteur van Itho is nog steeds niet langs geweest dus nog gen feedback daar.
Wel te horen gekregen dat over de Zone-indeling voor vloerverwarming begin mei meer informatie komt.

Ik heb een vraag over de de spider/mijn.itho... omgeving. Sinds een paar dagen krijg ik geen grafieken meer voor temperatuur, gas en electriciteitsverbruik. Hebben jullie dit ook?

robje w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

RGHW schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 11:23:
Sinds een paar dagen krijg ik geen grafieken meer voor temperatuur, gas en electriciteitsverbruik. Hebben jullie dit ook?
Ja, heb ik ook. Er is een probleem bij Itho en ze werken er aan. In de app kreeg ik daar een melding over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
zonoskar schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 12:16:
[...]

Ja, heb ik ook. Er is een probleem bij Itho en ze werken er aan. In de app kreeg ik daar een melding over.
Dank. ik heb die melding niet gehad denk ik, of het moet de melding: "Open Therm foutcode : 0 ...." zijn geweest.

robje w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
Ik heb inmiddels beneden een spider thermostaat hangen met gateway koppeling en de mechanische ventilatie is ook al vervangen door een itho. Die is overigens vele malen stiller als de buva die we hiervoor hadden.

Binnenkort is de zoneklep en draadloze thermostaat voor de badkamer aan de beurt.

Hoe kan ik goed zien of de warmtepomp zijn werk doet? Ik las iets over 2,5 kw aan verbruik, echter mijn stroomverbruik is meestal vrij laag (180 wat gedurende dag als we niet thuis zijn) heb helaas even geen energiemeter die ik er tussen kan hangen.

Ik heb nu in ieder geval ook 's nachts een profiel met 1,5 uur normale temp en dan lage temp zodat dan alleen de warmtepomp de vloer beneden op temp mag houden. Hopelijk scheelt dit. Heb zelfs met dit weer wel eens een dag van 8 kuub gas verbruik en dan een dag vrijwel niks. Heel raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Als je geen energiemeter hebt zul je zelf de meterstand moeten bijhouden.
Je noteert de stand als je de deur uit gaat en vergelijkt die met de stand als je weer thuis komt.
Dit is natuurlijk wel een heel grove indicatie; Die 180 Watt die je noemt is een gemiddelde en je moet niet vergeten dat b.v. de koelkast regelmatig aan gaat.

Het verbruik is overigens niet 2,5kW, dat is het maximaal afgegeven vermogen.
Het opgenomen vermogen is ongeveer een kwart daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
Mijn 180 watt is geen gemiddelde maar ongeveer mijn minimum. Ik heb zonnepanelen met een qurrent qbox, dus kan ook volledige grafieken zien van elk moment van de dag. Met koken en tv kijken zie ik gewoon pieken, verbruik warmtepomp kan ik niet uit de grafieken halen. Zou verwachten dat die veel stroom moet verbruiken als hij aan staat, gedurende langere tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

HP Cube verbruikt ca 600 Watt bij vollast. Ik kan de tijden dat deze aan staat zo herkennen op mijn toon thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Ik kreeg gisteren bericht dat de eerder genoemde zone regeling beschikbaar is. (maar nog niet de vloerverwarmingsset)

De set bestaat uit
1 Spider Zonering Dongle (53-00173)
4 Radiatorregelaars (03-00326)
4 Adapters (Danfoss RA, RAV, RAVL)
1 Schroevendraaier & dongel instructie (03-00325)
1 Spider Base thermostaat (03-00062)

tijdelijk voor 359,56

De dongle moet je zelf in de gateway plaatsen. Ik kon het op de website zo snel niet vinden maar ik vermoed dat dit een z-wave dongle is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ja, die mail kreeg ik ook. Helaas nog geen vloerverwarming ondersteuning.

Vandaag is de monteur nog eens langsgeweest, mijn HP cool cube geeft nl. nog steeds een E55 errror (ventilator), ook nadat de ventilator vervangen was. Dus nu komt een monteur van Itho langs, het is schijnbaar een software probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
zonoskar schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 11:30:

1 Ik gebruik een "90min aan, 30 min uit regiem" om het gebruik van de warmtepomp te optimaliseren. Is het dan handig om opentherm te gebruiken, of is een aan/uit regeling beter?
2 Kan ik ergens data uit het systeem trekken via een datapoort, bijv naar een Raspberry pi om zo de temperaturen uit te kunnen lezen.
3 Uitleg over hoe het LT setpoint berekend wordt. Je zou verwachten dat dit uit de stooklijn komt, maar dat komt vaak niet overeen.
4 Wat doet die LT-VP nachtverlaging precies? En tussen welke uren geldt dit?
@zonoskar
Ik heb eindelijk de monteur op bezoek gehad. Alle instellingen nagelopen, er bleek iets te ontbreken waardoor mijn koeling niet werkte, maar nu zijn we klaar voor de zomer (en de winter).

Jouw vragen:
1. Hij raadt dit schema af. De gedachte: iedere keer als de installatie weer aanslaat (bij ons dus na 120 minuten) gaat hij extra zijn best doen aan het begin, met als gevolg dat de gasketel vaak bijspringt of de WP harder moet lopen. Als je de thermostaat op een constante temp laat staan, zou het efficienter moeten werken omdat de WP het huis dan makkelijker op temperatuur houdt. Ik ga het volgende winter proberen, maar ik ben nog niet 100% overtuigd, mijn ervaring afgelopen winter was nl. anders. Sowieso laten moduleren, want als er nog maar een heel klein beetje warmtevraag is, gaat de WP ook zachter lopen.

2. De monteur kon hem wel op zijn laptop aansluiten dmv een dongle. Maar die dongle it exclusief voor Itho (ook installateurs hebben hem niet).

Volgens mij zouden ze veel meer info kunnen leveren via de spider, maar dat doen ze niet.

3. LT setpoint wordt berekend obv: warmtevraag, stooklijn en buitentemperatuur. Een formule heb ik niet gekregen.

4. Nachtverlaging is een slechte benaming bleek. Zodra de temperatuur op dit punt komt (bij mij -10), start de installatie en zorgt ie dat het water op het laagste punt van je stooklijn wordt gehouden (en rondgepompt). Als het overdag -10 is, dan doet hij dit dus ook.

robje w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
wiene schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 22:25:
Mijn 180 watt is geen gemiddelde maar ongeveer mijn minimum. Ik heb zonnepanelen met een qurrent qbox, dus kan ook volledige grafieken zien van elk moment van de dag. Met koken en tv kijken zie ik gewoon pieken, verbruik warmtepomp kan ik niet uit de grafieken halen. Zou verwachten dat die veel stroom moet verbruiken als hij aan staat, gedurende langere tijd.
Dit is we heel vreemd, ik kan nl. vrij makkelijk zien wanneer de WP aanslaat. Je zou eens kunnen proberen om de gaskraan dicht te draaien en dan de temperatuur te verhogen. Dan weet je of de WP uberhaubt warmte toevoegd.

robje w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Vandaag is de monteur van Itho langsgeweest. De ventilator was (nogmaals) kapot. Blijkbaar komt het terugzetten van de ventilator nogal nauw, hij heeft wel 10 minuten zitten proberen om de ventilator te monteren zodanig dat deze vrij loopt, ook als je de plastic bak waar hij in zit samendrukt. Dat had de installateur dus niet gedaan blijkbaar. Verder had ie nog wat opmerkingen over mijn vreemde stooklijn :)

Hij heeft bij mij de bijstooktijd van de CV ketel naar 180 minuten gezet, dat was alleen mogelijk via de laptop, niet in het menu. In het menu kun je tot maximaal 120 minuten. Ben benieuwd of dit nog wat effect heeft.

Hopelijk blijft de ventilator nu wel heel, anders kan het wel eens een duur grapje worden als deze elke 1.5 jaar kapot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Interessant dat de bijstooktijd naar 180 minuten kan. Echt een gemis dat dit alleen met hulp van monteur kan. De keuzen zou veel ruimer moeten zijn in het menu en zelfs de optie nooit bijstoken zou nu van pas komen. Met deze buitentemperaturen kan ik mijn woning warm houden met alleen de warmtepomp maar moet er dan wel voor zorgen dat deze niet langer dan 2 uur aan staat anders komt de ketel weer bij. Bijstooktijd zou dus eigenlijk afhankelijk moeten zijn van buitentemperatuur :)

[ Voor 0% gewijzigd door uibeltje op 14-04-2017 14:09 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
Inmiddels weer een paar weken verder. Veel storing gehad met de Qurrent Qbox App waardoor ik mijn stroom en gasverbruik niet kon inzien via de app en op internet kijken had ik geen zin in.

Mijn warmtepomp doet het blijkbaar wel, heb nu zeer zelden in de grafiek gezien dat deze inderdaad Ca. 600 Watt verbruik laat zien. Echter dit komt zeer zelden voor. Kan het zijn dat als het te koud is buiten hij het sowieso niet doet, en zichzelf dan uitschakelt? Ik heb geen buitenvoeler. Eigenlijk moet dat ding zo veel mogelijk draaien maar dat zie ik niet terug.

Wel zie ik dat ondanks mijn 90/30min aan uit stook profiel gedurende de nacht, ik toch soms nog gasverbruik heb gehad. Dit kan ik niet helemaal verklaren. Ons (nieuwbouw) huis wordt niet zo koud 's nachts dat hij onder de minimum temperatuur kan komen om bij te stoken. Dus hoe dat komt moet ik nog onderzoeken. Zijn verder geen andere gasverbruikers aanwezig geweest gedurende die nachten.

Verder zag ik nog het advies van Daalderop om niet het 90/30 min profiel te gebruiken. Ik vraag me hoe je dat dan doet als je 's nachts geen gasverbruik wil hebben maar wel de warmtepomp wil laten draaien om zoveel mogelijk rendement uit de warmtepomp te halen?

Mijn gasverbruik verschilt nu heel erg van dag tot dag, de ene dag stook ik bijna niks, bijvoorbeeld 1 kuub, maar dan de andere dag bijvoorbeeld 7 of 8 kuub. Met mijn nieuwbouw huis zou dit veel lager en veel stabieler moeten kunnen heb ik het idee.

Komende maand ga ik de onderdelen voor het volledig onafhankelijk maken van de badkamer bestellen (zoneklep en draadloze spider aan/uit thermostaat). Daarna ga ik kijken of ik bruikbare info kan halen uit aan en afvoer temperatuur van de warmtepomp en CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Hoe heb je tapwater voorverwarming ingesteld? Op elke stand behalve Eco zal de ketel af en toe het tapwater op temperatuur brengen waardoor je wat gas zult verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Ergens in dit topic staat ook dat wanneer gewenste setpoint LT meer dan 12 graden hoger ligt dan huidige Tretour de gasketel sowieso bijkomt. Dit kan vrij snel zijn afhankelijk van de instellingen.
Zelf heb ik buitenvoeler losgekoppeld en max aanvoer op 30 gezet,hierdoor zal er nooit een deltaT van >12 graden zijn en gasketel komt nu pas bij na 120 minuten. Laatste weken voor verwarming 0 m3 gas verbruikt daardoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
uibeltje schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 15:58:
Ergens in dit topic staat ook dat wanneer gewenste setpoint LT meer dan 12 graden hoger ligt dan huidige Tretour de gasketel sowieso bijkomt. Dit kan vrij snel zijn afhankelijk van de instellingen.
Zelf heb ik buitenvoeler losgekoppeld en max aanvoer op 30 gezet,hierdoor zal er nooit een deltaT van >12 graden zijn en gasketel komt nu pas bij na 120 minuten. Laatste weken voor verwarming 0 m3 gas verbruikt daardoor.
Bedankt, daar ga ik naar kijken. Verwacht dat er zoiets aan de hand is. Tapwater verwarmen kost niet zoveel gas waarschijnlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
vraagje; hoe is de lucht aan/afvoer bij jullie uitgevoerd?
Flexibele slang? Spiralo buis? en zijn die buizen geïsoleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Bij ons kon het niet anders dan een stuk spirobuis en daarna flexibel. Ik wil het wel ooit nog eens fatsoeneren door het expansievat een stukje lager te hangen.

Afbeeldingslocatie: https://3.bp.blogspot.com/-eZYEU8rJ_Gw/VrZFst1MrQI/AAAAAAAAFsk/pSq6_AjzCFQ/s700/_MG_5463.jpg
/edit: dit is overigens de leiding van de mechanische ventilatie naar de Cool Cube. De aan/afvoer van de cool cube zelf is bij mij slechts 40cm lang en uitgevoerd in 200mm spirobuis met 10mm aan rubber isolatie.

[ Voor 36% gewijzigd door zonoskar op 16-05-2017 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
Bij mij Spirobuis met een dikke laag isolatie eromheen.

robje w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
Ik heb aan Itho gevraagde of ze de uitsteltijd kunnen aanpassen naar 180 minuten. In eerste instantie wist de helpdesk van niks, maar uiteindelijk kwam het antwoord.

Aanpassen kan, maar moet door een Ithomonteur gebeuren en is niet standaard.
Maar ze sturen niemand langs, want dat moet de installateur doen (terwijl ze net langs zijn geweest....)

Ze zien het niet als nuttige optie in een software aanpassing helaas

robje w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky2000
remmuz schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 08:04:
vraagje; hoe is de lucht aan/afvoer bij jullie uitgevoerd?
Flexibele slang? Spiralo buis? en zijn die buizen geïsoleerd?
Door het hele huis loopt Spiroflex buis voor de mechanische afbuiziging. Aan en afvoer van de WP is uitgevoerd in flexibele en geïsoleerde buis. Zonder isolatie krijg je last van condensvorming op de afvoer. Buis is bij mij uitgevoerd in 150mm ipv de voorgeschreven 200mm....

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/rv6dcgva9mwrcxj/Bestand%2016-05-17%2013%2012%2026.jpeg?dl=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Bij mij zijn de buizen dus niet geïsoleerd en heb daardoor behoorlijk last van condens.
Dat wordt dus nog een actiepuntje voor de installateur.

Het is gelukkig maar een klein stukje. 2 45 graden bochten en 40cm buis tot het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky2000
Ik heb gisteren uitgebreid telefonisch contact gehad met een specialist van Itho Daalderop. Dit was een verhelderend gesprek en we zijn samen alle instellingen van de Cool Cube doorgelopen. Ik moet zeggen dat ze echt uitgebreid de tijd hiervoor hebben genomen. Naar nu blijkt moet ik nog wel even aan de slag met mijn installateur mbt de diameter van de aan- en afvoer van de WP en er is ook een verkeerde verdeler voor de vloerverwarming geïnstalleerd.
Wat ook verhelderend was was zijn uitleg over de instelling "Bijschakelen CV" die iedereen in dit forum (ook ik) inmiddels op 120 minuten heeft gezet en sommigen zelf op 180min...
Deze setting zorgt er niet voor dat de ketel na het ingestelde aantal minuten ALTIJD bijspringt, maar geeft aan na hoeveel minuten de ketel mag bijspringen indien de WP heeft berekend niet genoeg capaciteit te hebben. Dit berekent de WP zelf op basis van de warmtevraag, ingestelde stooklijn en de buitentemperatuur.
Ik wil comfort in mijn huis en als de WP weet dat hij dit niet gaat trekken in zijn eentje, dan wil ik dat de ketel direct bijspringt en niet eerst 120 minuten wacht. In die 120 minuten verbruikt de WP onnodig elektriciteit en de ketel moet vervolgens nog harder werken.
Ook wordt geadviseerd om een continue temperatuur in te stellen gedurende dag en nacht en niet te gaan verlagen in de nacht. We moeten niet vergeten dat de WP maar een vermogen kan leveren van 2,5kw. Dit is vaak genoeg om de temp gelijk te houden, maar niet genoeg om 1 of 2 graden hoger te verwarmen. Hiervoor zal de ketel weer gaan bijspringen.
Bij een goed ingeregelde en ingestelde installatie kan de WP zonder problemen uren achter elkaar draaien zonder de ketel te laten bijspringen, dit heeft dus niets te maken met de instelling "bijschakelen CV", ik heb die bij mij weer op 30 minuten gezet.

Verder werd een stooklijn LT van 25-35 en HT van 40-60 geadviseerd bij een goed geisoleerd huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@Sharky2000 Leuk verhaal. Maar bij mij ben ik van 3m3 per dag naar ca 0-0.2m3 gegaan (alleen voor verwarming) door de 180min instelling. Bij vergelijkbare buitentemp. Maar ik moet wel gebruik maken van een klokprogramma om er voor te zorgen dat na 3 uur de CV ketel niet bijspringt. Stroomverbruik maakt mij niks uit, ik heb zat productie over. Ik denk dat daar het "probleem" zit van Itho. De instelling van 30min is waarschijnlijk over het algemeen het meest zuinig, maar stroom is voor mij gratis, terwijl ik voor gas moet betalen. Dus ik wil graag zo veel mogelijk stroom gebruiken en zo min mogelijk gas. Als je voor beide moet betalen, dan zou het best kunnen dat een kortere bijspringtijd voordeliger is.

Over de nachtverlaging, heb jij het over een verlaging van de thermostaat? Of over de instelling in de cool cube (de LT-VP nachtverlaging instelling)?

[ Voor 3% gewijzigd door zonoskar op 19-05-2017 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Voor zover ik weet is het bijschakelen CV op basis van aanvoer LT. Als setpoint bijvoorbeeld 32 graden is (wat de WP dus nooit haalt) zal deze na ingestelde tijd bijschakelen. Er is echter wel grote kans dat de gewenste ruimtetemperatuur bereikt zal worden na bv 1 uur alleen WP. Ik zou hem dus zeker op 120 minuten laten staan.

Ben wel benieuwd naar de verkeerde verdeler voor de vloerverwarming, bij mij speelde ook zoiets namelijk. ik had er een met pomp en daardoor menging van aanvoer met retourwater. Heb nu een pomploze en dat werkt stukken beter.

[ Voor 1% gewijzigd door uibeltje op 19-05-2017 13:44 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Mijn verdeler is ook vervangen door een pomploze.
De meeste verdelers met een pomp zijn bedoeld voor systemen met HT aanvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky2000
@zonoskar @uibeltje
Het klopt denk ik ook wat jullie beide zeggen, maar ik zal moeten wachten tot het einde van het jaar om het zelf te kunnen testen! Comfort is voor mij net iets belangrijker dan een paar kuub gas. Dus als de WP het niet trekt dan heb ik liever dat de ketel even snel bijspringt dan dat ik eerst weer 120min moet wachten... Einde van het jaar gaan we het zien!

Voor wat betreft de verdeler, ik heb er ook een met een pomp... ook nog een type die gebruikt hoort te worden in een HTV systeem... Mijn installateur wil me niet geloven, die zegt dat de circulatiepomp van de WP niet voldoende capaciteit heeft en dat dit beter is voor de veiligheid van de vloer mbt te hoge temperaturen. Ik heb gelukkig gisteren te horen gekregen dat de circulatiepompt van de Cool Cube een capaciteit heeft voor een vloeroppervlakte van ca 230m2. In mijn geval dus ruim voldoende. Daarnaast zal de temp in het LTV gedeelte nooit hoger worden dan 35gr. Ik heb de leverancier van de verdeler net een mailtje gestuurd of het mogelijk is om de verdeler om te bouwen. Dat wil zeggen de pomp er tussenuit te halen. Dan is dat volgens mij opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky2000
Goedemorgen!
Met de oplopende temperaturen ben ik nu begonnen aan het hoofdstuk koelen...Het lukt helaas nog niet helemaal... Samen met ID de instellingen doorgelopen, maar wanneer ik via de Spider de opdracht geef om te koelen, gebeurt er nog erg weinig. De ventilator van de CoolCube gaat wel draaien en in de display verschijnt de melding 'Warmtepomp Starten', maar die start niet door... Behalve de ventilator gaat de compressor niet draaien... ID is hiervan op de hoogte en zoeken het voor mij uit.

Ondertussen ben ik erg nieuwsgierig naar jullie ervaringen met de Cool Cube... Wie gebruikt hem ook om te koelen en met welk resultaat??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb hem ook op koelen gezet. Heb je een condenssensor aangesloten (of de connector doorverbonden)? Dat is wel een voorwaarde dat de ketel echt start met koelen. Zie pagina 51 van Installatie Handleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky2000
@zonoskar Yep, de plug voor de condenssensor is doorverbonden. WP reageert ook op de Spider, want zodra ik hem laat koelen gaat de ventilator van de WP draaien en verschijnt er "Warmtepomp Starten", maar deze melding blijft er uren staan en er gebeurd verder niks. De condensor wordt bijvoorbeeld niet opgestart... Ze weten dit inmiddels bij ID en die komen er op terug.

Heb je overigens goede ervaringen met het koelen? En wat voor verdeler heb je??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@Sharky2000 Ik heb zonet ook even gekeken, bij mij blijft er ook "Warmtepomp starten" staan. De TL aanvoer is wel 18C, dus ik denk dat hij met alleen de ventilator de gevraagde aanvoer kan halen. Geen zin dus om de WP nog bij te schakelen.

Of heb je misschien het warmtepomp type in het instellingen menu niet goed staan? Lijkt me niet echt waarschijnlijk. (de optie "warmtepomp + koel" moet aanstaan).

/edit: dus na 15 minuten "warmtepomp starten" springt ook de compressor aan en geeft het display "koelen" aan.

[ Voor 13% gewijzigd door zonoskar op 22-05-2017 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky2000
Thanks voor het checken! Instellingen staan goed, dus er zal iets anders aan de hand zijn. Ventilator draait maar aanvoer en retour blijven zo'n 23,5 graad.... er wordt niets gekoeld... Ik hoor het wel van ID.

Bevalt het koelen ook goed? Wat zijn de ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
zonoskar schreef op maandag 22 mei 2017 @ 19:50:
@Sharky2000 Ik heb zonet ook even gekeken, bij mij blijft er ook "Warmtepomp starten" staan. De TL aanvoer is wel 18C, dus ik denk dat hij met alleen de ventilator de gevraagde aanvoer kan halen. Geen zin dus om de WP nog bij te schakelen.
Zo werkt een warmtepomp niet. De ventilator koelt niet het cv water, maar het koudemiddel in een apart circuit.
De compressor moet draaien om te kunnen koelen of verwarmen.

In het service menu van je basecube kun je uitlezen of de compressor daadwerkelijk draait. (code: 3225) Daar staan waardes zoals, persgas temperatuur, rpm compressor, verdampings temperatuur en oververhitting van de verdamper.

Kijk even in de startpagina van dit topic, daar staat omschreven hoe je warmtepomp werkt.

Heeft de wachttijd tussen het schakelen van koelen naar verwarmen niet hiermee te maken?

[ Voor 17% gewijzigd door Oxellaar op 22-05-2017 21:28 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Oxellaar schreef op maandag 22 mei 2017 @ 21:00:
Zo werkt een warmtepomp niet. De ventilator koelt niet het cv water, maar het koudemiddel in een apart circuit.
De compressor moet draaien om te kunnen koelen of verwarmen.
In het instellingen menu zag ik idd dat ook de compressor draaide terwijl op het display nog "starten warmtepomp" stond. Bij mij ging ook redelijk (10 min) snel de aanvoer van 21C naar 19C (langer heb ik niet gekeken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Maar heb je ook resultaat gemerkt? Werd het koeler in huis.

Bij mij was het uitgangspunt voor de aanschaf het verlagen van de kosten. Ik heb daarom bewust gekozen
voor de iets goedkopere "niet-cool" versie. (De leverancier heeft overigens gewoon de Cool versie opgehangen...).
Volgens de spec's is het opgenomen vermogen voor koelen hoger dan voor verwarmen (1kWh tegen 0,6 kWh) dus het moet voor mij echt wel goed resultaat leveren wil ik de koel functie gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Weet iemand wat fysiek het verschil is tussen de cool en niet cool versie?

Ik heb zelf de niet-cool variant maar wil deze misschien wel ombouwen als dit financieel en praktisch haalbaar is.
In de installatiehandleiding kom ik niet echt verschillen tegen, in de instellingen heb ik ook de mogelijkheid om hem op koelen te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@uibeltje
Ik heb de versie zonder koel mogelijkheid nog nooit gezien, maar als de 4weg klep ontbreekt zal het prijzig worden.
Waarschijnlijk zelfs onmogelijk, losse onderdelen van het koudemiddel circuit zijn niet los te krijgen. Het hele circuit moet dan vervangen worden, dus verdamper, condensor en compressor.

Als de 4weg klep er wel in zit, dan is het waarschijnlijk alleen softwarematig dat koelen niet werkt.

Als je de kap eraf haalt, dan zie je de 4 weg klep zitten naast/achter de compressor.

[ Voor 9% gewijzigd door Oxellaar op 24-05-2017 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

remmuz schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 14:07:
Maar heb je ook resultaat gemerkt? Werd het koeler in huis.
Is lastig te zeggen. We hebben nu nog best wel veel instraling van de zon (niet echt veel zonwering, maar wel een hoop ramen), dus de temp op een zonnige dag wil nogal eens omhoog lopen. En we hebben parket over de vloerverwarming, dat helpt ook niet echt bij het koelen. Vandaag liep de temp op van 22C naar 24.5C, ondanks dat de ketel op koelen staat. Hij heeft hierbij tot nu toe 2 kWh verbruikt. Gisteren was het temp verloop ongeveer gelijkaardig, ook met koeling. Toen 3.2 kWh verbruikt over de hele dag (tot 23:00).

Een vergelijkbare dag zonder koeling heb ik nog niet. Het kan ook max 3C verschil opleveren geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
uibeltje schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 15:36:
Weet iemand wat fysiek het verschil is tussen de cool en niet cool versie?

Ik heb zelf de niet-cool variant maar wil deze misschien wel ombouwen als dit financieel en praktisch haalbaar is.
In de installatiehandleiding kom ik niet echt verschillen tegen, in de instellingen heb ik ook de mogelijkheid om hem op koelen te zetten.
De monteur die bij mij de ventilator kwam vervangen wist mij te vertellen dat het enige verschil de printplaat is.
Die kost 375 euro volgens hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Niet online
Ik heb bij Itho al eens gevraagd of ik een printplaat kon kopen. Volgens de helpdesk mocht/kon het niet. Serienummers klopte dan ook niet meer met garantie. mijn verdeler is ook niet geschikt geloof ik ivm condens. Heb het er verder maar bij gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky2000
@Pos2007
Interessant! Wat voor verdeler heb je dan en wat was daar niet geschikt aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Niet online
Het moest of het was beter als die van kunststof was geweest geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Pos2007 Dat is toch wel vreemd, waarom zou je geen garantie hebben als je originele onderdelen gebruikt? Als je Coolcube bijna 5 jaar oud is, dan zou ik het wel aandurven

En een stalen verdeler kan prima, je koelt niet onder het dauwpunt dus condens kun je niet krijgen.
En ook van een beetje condens gaat een gelakte stalen verdeler niet direct roesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Niet online
Het werd mij zo vertelt tijdens een telefonisch overleg over het aansluiten van een pana monobloc die wel kan koelen. Volgens mij zei de installeteur toen dat de verdeler niet geschikt is. Die durft het niet aan omdat hij bij problemen er op aangesproken wordt. Mooi om te weten dat het toch wel kan.

Ik dacht zelf dat het ombouwen van de unit niet een groot pronbleem zou zijn omdat er volgens mij maar 125 euro prijsverschil tussen zat.

Hier de tekst die iknretour kreeg op mijn vraag of het mogelijk is deHP Cube geschikt te maken voor koelen (= HP Coolcube)

"in principe is dit niet mogelijk het product is gekeurd als HP Cube. Wij als fabrikant willen niet dat dit toestel wordt omgebouwd vanwege de productkeur. Het artikelnummer en het unieke serienummer klopt dan ook niet meer"

Het ging niet over garantie (dat had ik dus mis) maar over productkeur. Ze zeggen inderdaad niet dat het niet kan maar dat het niet mag.

Als je weet hoe het moet dan zou het misschien wel kunnen. Je bent natuurlijk zelf baas over je eigen apparatuur.

Die van mij is van januari 2014. Koelen missen we niet echt volgens mij. We hebben ook geen stroomoverschot dus het zou extra energie kosten. Op het zuiden hangt buitenzonwering dus het valt nog wel mee in de zomer.

Ik denk er nog steeds over na om de pana monocube erbij te plaatsen, er is dan ook een vat nodig. Zou dit ook in combinatie kunnen met twee of vier vlakkeplaatcollectoren? Dan zou ik daar ook subsidie voor kunnen krijgen. Of komen er dan echt teveel pompen in het systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
Bij mij draait de koeling, ik zie aan de watertemperatuur dat het werkt, en ik voel ook dat het afvoerkanaal warm is. Maar of het echt koeler wordt weet ik nog niet, zwarte gietvloer waar de zon vol op staat op dit moment..... Daar helpt weinig tegen ben ik bang.....

robje w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@RGHW Zolang de zon naar binnen komt, heeft koelen geen nut. Zeker met een vermogen van slechts 2.5kW.

Ter vergelijking, de airco in een auto is 5 a 6 kW voor een paar m3 inhoud. Daar staat de zon vol in en kan het nog steeds behoorlijk warm worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Niet online
Ik heb even binnen in gekeken en op de printplaat staat en labeltje waarop een serienummer staat met de tekst HP Cube / HP cool cube. Zou het dan iets softwaretechnisch zijn? Op internet zag ik een printplaat voor HP cube/HP cool cube voor €750. Er was dus geen onderscheid tussen de verschillende apparaten qua printplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Ik constateerde hetzelfde, vreemd.
Op de onderdelen lijst achterin de installatie handleiding staan geen verschillende onderdelen, behalve de voorkant van de behuizing. Het zal toch niet zo zijn dat ze afgezien van een stickertje op de voorkant stiekem hetzelfde zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Pos2007 Waarschijnlijk zit dan het ID-nummer van de HP (cool)cube niet in de hoofdprint, maar ergens anders in het apparaat. Dat doen heel veel fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Niet online
En het ID nummer moet goed in de nieuwe printplaat zodat het apparaat goef blijft werken? Er is dan altijd iemand van Itho nodig om de juiste nummers in te laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Pos2007 Nee, ik heb wel eens een hoofdprint vervangen in een Coolcube, heb geen nummer in hoeven voeren. Alleen de keuze moeten maken dat het om een Coolcube ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Niet online
@Oxellaar Heb jij dan ook enig idee hoe de Cube gaat reageren als ik het zo:

Domba in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 3"

zou aansluiten.

Dus met een extra warmtepomp (bv. pana monobloc) en een vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
Ik zit nu toevallig in de handleiding te kijken van de HP base/cool cube omdat ik vandaag eindelijk de zoneklep ga plaatsen.

Enige verschil in onderdelen tussen de Base cube en cool cube is volgens de handleiding:
- Voorkap
201 • Voorkap HP Cube 07.95.22.016 1
• Voorkap HP Cool Cube 07.95.22.017 1

- Kabelboom
219 • Kabelboom J10/J15 07.95.66.019 1 (base)
• Kabelboom J10/J15 07.95.66.020 1 (cool)

printplaat is hetzelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
weet iemand hoe je de koeling via de app kunt aanzetten? Of kan dat alleen op de thermostaat zelf?

robje w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Niet online
uit de handleiding blz 49-50: De koelfunctie is optioneel en kan alleen handmatig, via de thermostaat of spIDer-app, ingeschakeld worden. Bij meerdere zones alleen via de hoofdthermostaat.

Heb je meerdere zones?

Handleiding spider

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
Ik heb contact gehad met Itho over zoneregeling voor vloerverwarming. Wat ze voorstellen is hetvolgende:

Een spider thermosthaat in ieder ruimte
Een draadloze radiatorkraan op iedere afsluiter van de vloerverwarming (die dan door de respectievelijke thermostaat wordt aangestuurd).
Een nieuwe gateway

Ik vind het nogal over the top qua spullenboel, bovendien zijn de thermostaten groot en niet heel fraai.

In mijn ideale wereld zou ik alleen een kleine draadloze temperatuur sensor hebben in ieder kamer die aan de gateway doorgeeft welke kamer verwarming nodig heeft.

Wat denken jullie van de Itho oplossing?

robje w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
ik heb begrepen dat de radiator kraan zelf de temperatuur kan regelen en dat het dus niet nodig is om in elke kamer een thermostaat te hebben?
Een nieuwe gateway zou ook niet nodig moeten zijn als je die al hebt. Er komt alleen een zwave module in de bestaande gateway om de radiator kranen te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
De radiatorkraan wordt gemonteerd op de vloerverwarmingsverdeler en die staat in de technische ruimte, dus in kamers zelf moet nog wel een temperatuursensor hangen (bij gewone radiatoren klopt het inderdaad).

Bovendien moet de ketel ook instructies krijgen om aan te springen als er ergens een warmtevraag is, en dat kan een radiatorkraan niet denk ik.

robje w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Waarom een nieuwe gateway?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
Itho "De huidige gateway moet wel vervangen/omgebouwd worden. Deze werkt niet samen met de zonnering."

robje w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Er komt een zwave module in de Gateway; vervangen is niet nodig.

Verder staat op de website:
Elke Spider radiatorregelaar heeft een eigen ingebouwde thermostaat en kan zelfstandig functioneren. Is een kamer met een radiatorregelaar te koud, dan zal de regelaar een signaal sturen naar de centrale unit, die vervolgens beslist of de cv-ketel moet gaan branden. U kunt in een kamer met radiatorregelaars ook een extra Base thermostaat plaatsten. In de applicatie sleept u deze thermostaat naar de betreffende kamer. Vervolgens weet de centrale unit dat de regelaars in deze kamer moeten reageren op deze thermostaat. De thermostaat in de regelaar wordt dan niet meer gebruikt. De regelaar wordt alleen gebruikt om op commando van de Base thermostaat open of dicht te gaan.

[ Voor 96% gewijzigd door remmuz op 23-08-2017 14:14 ]

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Kunnen jullie mij helpen om de juiste setting te vinden om deze warmtepomp net iets langer dan een handjevol minuten te laten werken en het dan op te laten geven? Die warmtepomp probeert het een tiental minuten (gok ik) en dan vindt ie het wel best, gaat in antipendel, of laat de base cube bijspringen. En in de tijd dát ie werkt krijg ik geen temperatuursverschil, want hij werkt maar zo kort.

Ik zit wel met een Honeywell Evohome systeem, maar deze heb ik al zo ingesteld dat ie max 3x per uur schakelt (z'n minimale stand) en heb genoeg constant open leidingen in m'n vloerverwarming om water rond te pompen.

Heb het gevoel dat ik iets over het hoofd zie hier, waarom geeft die warmtepomp toch zo snel op?

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Kun je je settings eens plaatsen? Antipendel zou betekenen dat de warmtepomp zijn warmte niet kwijt kan. Neem aan dat je vloerverwarming hebt, staan alle groepen open?
Ik heb momenteel de instelingen zo aangepast dat de cube nooit meer bijspringt. In het voor en najaar kan ik mijn huis dan warm houden. Bij echte kou moet ik het aanpassen.

• Drawer
  • Niet online
uibeltje schreef op woensdag 13 september 2017 @ 22:28:
Kun je je settings eens plaatsen? Antipendel zou betekenen dat de warmtepomp zijn warmte niet kwijt kan. Neem aan dat je vloerverwarming hebt, staan alle groepen open?
Ik heb momenteel de instelingen zo aangepast dat de cube nooit meer bijspringt. In het voor en najaar kan ik mijn huis dan warm houden. Bij echte kou moet ik het aanpassen.
Zal vanavond de instellingen eens doorlopen en opschrijven.
Ik heb inderdaad vloerverwarming. En daarbij heb ik een lus in de badkamer die permanent open is by design en ik heb 3 lussen in de woonkamer en 2 in de keuken (of andersom) en daarbij heb ik de actuators losgehaald, dus die staan ook permanent open.

Waar zit de echte tip qua instelling dan om hem niet bij te laten springen?

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Als de retourtemperatuur van de vloer meer dan 12 graden lager is dan het gewenste setpoint zal de cube direct mee gaan doen. Ik heb zelf mijn buitenvoeler losgekoppeld en een temperatuur van 30 graden als gewenste temperatuur ingesteld. Verder de tijd totdat de ketel bij mag springen naar 120 minuten gezet.
De warmtepomp alleen haalt nooit de 30 graden dus komt de ketel bij na 2 uur. Om dit te ondervangen heb ik met Triggi (https://triggi.com/) een schakelschema voor mijn Toon gemaakt die op 2 uur verwarmen, 30 minuten uit staat. Dit doet hij 24 uur per dag.
Zodra het echt koud begint te worden zal ik dit weer moeten aanpassen want dan is het meestoken door de ketel echt nodig. Belangrijk is wel om geen nachtverlaging toe te passen want dan trekt de warmtepomp het echt niet binnen een afzienbare tijd.

• Drawer
  • Niet online
Toch even kans gezien de instellingen te noteren.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zu0fzOx.png

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Je zou eens moeten kijken bij het starten van de wp wat het setpoint LT is. Als dit <12 graden verschilt met de temperatuur LT moet de ketel met deze instellingen niet mee gaan doen maar pas na 120 minuten.

• Drawer
  • Niet online
Hmm, toch maar snel naar m'n ketel rennen dan óf m'n OpenTherm Gateway eens zien te fixen...

Probleem is een beetje dat ik die setpoint vanuit de Honeywell EvoHome aangeleverd krijg en geen flauw idee heb hoe ik dáár invloed op kan uitoefenen. Net een iets te gesloten systeem naar mijn mening.

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Het gaat om het setpoint welke de ketel aangeeft

• Drawer
  • Niet online
uibeltje schreef op donderdag 14 september 2017 @ 16:19:
Het gaat om het setpoint welke de ketel aangeeft
Ja dat begrijp ik. Maar die wordt toch bepaald door thermostaat en via OpenTherm aan de ketel gecommuniceerd? Of bepaalt de ketel deze zelf?
En indien de ketel deze zelf bepaalt, hoe kan ik daar mijn invloed op uitoefenen om die niet zo hoog te krijgen?

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Ketel gebruikt allerlei parameters om die te bepalen, met name buitentemperatuur heeft een grote invloed. Als je LT-KP cv op 30 zet zal setpoint lager worden. De vraag is wel of je je huis warm gaat krijgen maar dat is proberen.

• Drawer
  • Niet online
Ik heb de LT-KP cv op 30 gezet nu inderdaad, maar het blijft janken met de pet op...
Ik ben vanavond meerdere keren naar de installatie gelopen en heb de setpoint niet hoger dan 26.5 gezien.
Daarnaast stond 9/10x de hele boel op 'Antipendel WP'
De hele avond is er wel ruim een kuub gas verbruikt, en dat was niet voor warm water...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
Grappig, ik ga me hier nu ook weer in verdiepen nu het kouder wordt. Heb hetzelfde probleem als Drawer.

Mijn 2e zone met zoneklep voor boven is ook gereed. Dus boven zorg ik even dat er helemaal niet gestookt wordt. Dit is de HT zone.

Beneden LT zone, alle vloerverwarming delen staan open. Het was in huis 20 graden. Ik zet hem net op 21 graden. Met de huidige buitentemperatuur zou je verwachten dat de ketel niet mag bijspringen. Tot mijn verbazing zag ik wederom dat de ketel aan het bijstoken was, al na enkele minuten. Ik heb nog niet naar de instellingen/setpoint /temperatuur aanvoer/retour gekeken. Ik zal eens kijken of ik daar vandaag aan toe kom.

Ik heb overigens geen buitenvoeler, die is nooit geplaatst. Kan dat er iets mee te maken hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Drawer schreef op donderdag 14 september 2017 @ 22:12:

Daarnaast stond 9/10x de hele boel op 'Antipendel WP'
De hele avond is er wel ruim een kuub gas verbruikt, en dat was niet voor warm water...
Hier precies hetzelfde dus ik ga dit topic met belangstelling volgen...
Pagina: 1 2 ... 14 Laatste