Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Instellingen nalopen HP Cool Cube warmtepomp

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

• wiene
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 19-02 19:51
Ik heb mijn instellingen nagelopen.

LT Zone (hier heb ik niet zoveel, waarschijnlijk door de ontbrekende buitenvoeler)
AmaxCVTemp 40 graden
Bijschakelen CV 120 min
Nadraaitijd 5 min
Buitenvoeler Afwezig

HTZone
MaxCVTemp 70 graden
Nadraaitijd 1 min

WP deel
Regelventiel 0/200
Ventilator 5
C-pomp 7 (vloeroppervlak ca 100 m2)

CV deel
Laagbrandtijd 10 min
Acceleratietijd 10 min
antipendeltijd 3 min
Ketelveiligheid 10 graden
E-max vermogen 24 KW

Nu heb ik bij stilstand even de sensorwaarden uitgelezen:

Algemeen
LT Setpoint 0 graden
HT setpoint 0 graden

WP deel
LT Retour 20.5 graden
WP intern 20.5 graden
LT aanvoer 19.5 graden
Persgas 21 graden
Zuiggas 19 graden
T (ahx) 16.0 graden
T (whx) 17.5 graden
Superheat 1.5 graden

Ik heb ook het gedrag bij verhogen termperatuur in de gaten gehouden. Ik verhoog de thermostaat van 21 naar 22 graden.

Na enkele seconden Startten CV Deel, Pompen LT zone. Ook vrij snel Verwarmen LT zone
De CV gaat stoken want de leiding wordt warm
Na ca. 2 minuten starten Warmtepomp.
30 seconden later Antipendel WP
Het stoken is nu uit want de leiding van de HT zone is weer afgekoeld.
Na ca. 5 minuten komt de melding Verwarmen LT zone al, de cv gaat bijstoken, leiding wordt warm.

Ik heb toen even naar de sensorwaarden gekeken en zag inderdaad dat de LT aanvoer omhoog schiet, richting 40 graden. de T(ahx) waarde gaat naar 2 graden
Bij algemeen gaat de sensorwaarde van LT ook naar 40 graden, HT blijft 0 graden

Iemand enig idee wat er mis kan zijn of wat ik kan aanpassen om proberen te voorkomen dat de ketel zo snel gaat bijstoken? Ik heb meer als voldoende stroom over dus ik wil echt de warmtepomp zo veel mogelijk gaan benutten.

• uibeltje
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 06:19

uibeltje

Idiotheque

Wat is je setpoint LT als er gestookt wordt? Grote kans dat die met de max cv temp van 40 meer dan 12 graden afwijkt van LT retour. Ketel doet dan direct mee. Heb je een zoneklep? Lijkt erop dat zodra de ketel mee gaat doen deze zijn warmte niet goed kwijt kan en de hele boel in antipendel gaat. Mijn ervaring is dat als alle radiatoren in de ht zone dicht staan het vermogen van de ketel veel te groot is als deze mee gaat doen. Immers maakt de wp het water al warm tot va 25, de ketel moet dan bijmengen tot ca 35-40 en daar heb je niet zo veel vermogen voor nodig. Als je geen zoneklep hebt zorgen dat er altijd een radiator ergens open staat. Als je voor de LT zone de cv temp naar 30 of misschien 35 zet zou de ketel niet bij moeten komen maar pas na 2 uur.

• gerjan01
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 18-11-2018
ik heb sinds een paar dagen mijn Combinair omgewisseld voor een CoolCube.

Wat is de beste stand voor de ventilator? als je die harder zet gebruikt ie meer stroom, maar meer lucht door de warmtewisselaar betekend sneller opwarmen van het koudemiddel, en dus meer warmte energie in dezelfde tijd die in de verwarming word getransporteerd. dus pomp kan eerder uit.

daarnaast zit ik te denken aan nacht verhoging!!!! i.p.v nacht verlaging.
Huis is goed geïsoleerd, en met vloer verwarming dus thermostaat staat momenteel altijd op dezelfde temperatuur, dag en nacht. we hebben zonnepanelen, in combinatie met dag / nacht tarief. overdag kan ik "dure dagstroom" verkopen aan de energie leverancier, en 's nachts kan ik "goedkope Nachtstroom" terugkopen om het huis te verwarmen. Het huis buffert de warmte zeer goed, dus overdag blijft het huis warm door de opgeslagen warmte in deze buffer.

iemand ervaringen mee?

• Drawer
  • Registratie: november 2004
  • Niet online
Ik begin een vermoeden te krijgen waar het aan zou kúnnen liggen.
Mijn Honeywell evohome systeem geeft volgens OpenTherm Gateway icm Domoticz een control setpoint van 50 graden mee.

Echter als ik op datzelfde moment in de ketel zelf kijk zie ik maar een LT setpoint van 26.5 graden.

Dus het zou zomaar kunnen zijn dat de evohome de boel loopt te verstieren met zijn veel te hoge 'control setpoint'. Heb tot nu toe geen manier gevonden om deze te beinvloeden tho...

• wiene
quote:
uibeltje schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 22:03:
Wat is je setpoint LT als er gestookt wordt? Grote kans dat die met de max cv temp van 40 meer dan 12 graden afwijkt van LT retour. Ketel doet dan direct mee. Heb je een zoneklep? Lijkt erop dat zodra de ketel mee gaat doen deze zijn warmte niet goed kwijt kan en de hele boel in antipendel gaat. Mijn ervaring is dat als alle radiatoren in de ht zone dicht staan het vermogen van de ketel veel te groot is als deze mee gaat doen. Immers maakt de wp het water al warm tot va 25, de ketel moet dan bijmengen tot ca 35-40 en daar heb je niet zo veel vermogen voor nodig. Als je geen zoneklep hebt zorgen dat er altijd een radiator ergens open staat. Als je voor de LT zone de cv temp naar 30 of misschien 35 zet zou de ketel niet bij moeten komen maar pas na 2 uur.
Ik heb inmiddels wel een zoneklep. De HT zone staat nu dus volledig dicht. De ketel is hiervoor gemaakt dus zou dit gewoon moeten kunnen.

Ik heb instellingen veranderd. Het lijkt nu beter te gaan.
Ik heb mijn instellingen nagelopen.

LT Zone (hier heb ik niet zoveel, waarschijnlijk door de ontbrekende buitenvoeler)
AmaxCVTemp 40 30 graden (ivm delta T)
Bijschakelen CV 120 min
Nadraaitijd 5 min
Buitenvoeler Afwezig

HTZone
MaxCVTemp 70 60 graden (heeft niks met WP te maken maar 60 graden lijkt me voldoende, stook alleen badkamer op HT
Nadraaitijd 1 5 min

WP deel
Regelventiel 0/200
Ventilator 5 6 (zelf berekend adh tabel in handleiding, zat net rond de 5 a 6)
C-pomp 7 6 (vloeroppervlak ca 100 m2, zodat de warmte afdracht wat meer tijd heeft)

CV deel
Laagbrandtijd 10 min
Acceleratietijd 10 min
antipendeltijd 3 6 min
Ketelveiligheid 10 5 graden (ketel op zolder, nieuwbouw, kan dus niet bevriezen)
E-max vermogen 24 KW

Nu ben ik bij het inschakelen de sensorwaarden gaan uitgelezen, ketel had vanmorgen wel heel even aangestaan dus de WP kan nog klein beetje warm zijn geweest:

Algemeen
LT Setpoint 30 graden
HT setpoint 0 graden

WP deel
LT Retour 20.5 graden
WP intern 22 graden
LT aanvoer 21 graden
Persgas 34 graden
Zuiggas 14,5 graden
T (ahx) - 1 graden
T (whx) 22 graden
Superheat 15 graden

Na een minuut of 5 a 10 deze waarden:
LT Retour 20.5 graden
WP intern 23,5 graden
LT aanvoer 23 graden
T (ahx) 4,5 graden
T (whx) 24,5 graden
Superheat 7,5 graden

Ketel zegt nu ook Verwarmen LT zone.

De warmtepomp lijkt het dus voor het eerst dat ik het zie te doen. Geen antipendel tot zover. Dus hopelijk helpt dit voor mij. Ik hou jullie op de hoogte. In ieder geval bedankt voor de hulp zover.

Edit. Nog even gespiekt na 20 minuten op de waarden. Warmtepomp is weer warmer, LT aanvoer dus ook. T (ahx) weer afgenomen tot 1 graad. :) Zo gaat het dus goed tot nu toe.

wiene wijzigde deze reactie 16-09-2017 11:19 (3%)

• remmuz
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 07:40
Bedannkt voor de update. Ik heb de instellingen voor zover hier genoemd zijn toegevoegd aan het lijstje van Drawer:

(beetje groot uitgevallen maar ik werk op een 4K scherm en dan pakken screenshots wat groter uit)

• Drawer
  • Niet online
Ik ben er al wat meer in thuis aan het raken. Ondertussen heb ik de meest simpele controller aan m'n ketel gehangen die er ongeveer in OpenTherm wereld is: Honeywell round modulation. Deze hangt nu via m'n OpenTherm Gateway aan de ketel en deze doet de volledige bediening, geen Evohome systeem meer en er staan constant genoeg kleppen open.

Ik zie nu steeds in de OpenTherm Gatewat dat de control setpoint verhoogd wordt tot zo'n 43 graden. Dit is dus duidelijk boven de 12 graden verschil met de aanvoertemperatuur van 20 graden, en dus knalt gelijk de ketel erbij in ipv dat de warmtepomp het zelf mag oplossen.

Ik heb al allerlei rare toeren uitgehaald maar krijg die Control setpoint alsmede de 'Max CH water setpoint' welke altijd op 60 graden staat maar niet naar beneden.

Iemand tips om meer grip te krijgen op deze setpoints of de max setpoint?

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Kun je in de honeywell niet een Max temperatuur aangeven? Voor zover ik weet komt het setpoint nooit boven de door jou ingestelde waarde uit. Ook al vraagt de thermostaat 50 en is je klimaatpunt 35 zal het setpoint nooit hoger worden dan 35.
Ketel is de baas.

• Drawer
  • Niet online
De Honeywell round modulation ís de thermostaat. En hier heb ik al ingesteld dat de temperatuur max 25 graden mag zijn. Maar dat heeft alleen effect op de gewenste kamertemperatuur.

'Klimaatpunt': is dat LT-KP CV?

• remmuz
klopt;
1. Het voetpunt is de gewenste CV-watertemperatuur bij een
maximale buitentemperatuur (meestal +20ºC).
Bij een hogere temperatuur dan het ingestelde voetpunt zal de
HP(Cool)Cube niet in bedrijf komen.

2. Het klimaatpunt is de gewenste CV-watertemperatuur bij een
minimale buitentemperatuur (meestal -10ºC).
Bij een lagere buitentemperatuur dan het ingestelde
klimaatpunt zal de CV-aanvoertemperatuur gelijk blijven aan de
ingestelde waarde

• arjenw
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 11-02 19:11
Met veel belangstelling lees ik dit topic. Al duizelt 't me wel van alle info... Ik heb zelf de HP Cube (dus niet de Cool variant) in mijn nieuwbouwhuis (houtskeletbouw, 2015). Ik had afgelopen winter een gasverbruik van ca. 1100 m3 voor verwarming. Dat vond ik redelijk hoog.

Nu is het zo dat op dit moment het LT-circuit puur de vloerverwarming van de benedenverdieping aanstuurt en het HT-circuit de radiatoren op de bovenverdiepingen. Benedenverdieping wordt geregeld door een Honeywell Round Modulation en bovenverdiepingen door 1 Honeywell Round Wireless. Verder op alle radiatoren thermostaatkranen.

Nu is het zo dat op de bovenverdieping de Honeywell Round Wireless op de overloop hangt. Dat is een plaats die het minst snel de ingestelde temperatuur zal bereiken van de hele bovenverdieping (vanwege luchtstroming en het feit dat deze ruimte alleen verwarmt wordt door de vloerverwarming van de begane grond en de eventuele warmte uit de kamers eromheen). In de badkamer (op de bovenverdieping, dus in HT-circuit) ligt vloerverwarming dvm een RTL-ventiel en thermostaatkraan erop. Deze zou ik het liefst op specifieke tijden verwarmt zien ('smorgens en savonds). De slaapkamers hoeven alleen verwarmt te worden als het erg koud wordt. Verder heb ik een werkkamer boven die alleen op werkdagen overdag verwarmt hoeft te worden.

Deze warmtevraag wordt niet ideaal voorzien in mijn huidige situatie (meerder keren per dag aan thermostaat-kranen draaien werkt in de praktijk niet). Gevolg is dat de Honeywell Round Wireless altijd op zo'n 20 graden staat (in de winterperiode) en de radiatorthermostaten van badkamer en werkkamer op standje 2 (zo'n 18 tot 20 graden uit mijn hoofd).

Ik zag dat Itho nu de Spider met multi-zonering heeft. Mijn vraag is dan ook: heeft dit systeem zin om voor mijn HT-circuit (bovenverdieping dus) met verwarmingsprogramma's te gaan werken en gaat dat mijn gasverbruik terugdringen? Of zouden jullie dat afraden en waarom? Zou de Evohome een beter alternatief zijn voor mijn HT-circuit?

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Ik heb eigenlijk exact dezelfde opstelling alleen andere thermostaten. Bij mij hangt de HT zone thermostaat echter in de badkamer, dat is namelijk de enige ruimte die ik echt wil verwarmen. Mijn huis is ook uit 2015 en radiatoren op de eerste verdieping zijn nauwelijks in gebruik. Mocht het te koud zijn op een van de kinderkamers dan zet ik de temperatuur in de badkamer omhoog. Als het daar iets warmer wordt vind ik dat niet zo erg.
Ik gebruik wel een programma voor de HT zone, continu stoken is daar niet nodig.

• remmuz
Hier dezelfde opstelling als uibeltje. Thermostaat voor de HT zone (in mijn geval een Toon) hangt in de badkamer.
Ik heb het Zoneringssysteem van Itho overwogen, mede omdat ik al een Spider en Gateway heb, maar ik heb me laten vertellen dat zonering niet lekker werkt met een 1-pijps systeem voor de radiatoren boven.

• Pos2007
  • Registratie: januari 2007
  • Niet online
Wij hebben ook een HT-zone op de verdieping, echter zonder thermostaat (wel met thermostaatknop). Ik had al een spider en gateway en heb gisteren een zoneradiatorknop met dongle besteld voor de badkamer. Ook omdat we nu als extra een pelletkachel op de begane grond hebben en de LVT-zone minder zal verwarme n (en dus ook de HT-zone niet ivm ontbreken van thermostaat.

Met de zoneknop wil ik ochtends en 's avonds een minimale temp. instellen. Zal even laten weten of het lukt met de installatie.

Edit: @remmuz Wat bedoel je met een 1-pijps systeem?

Pos2007 wijzigde deze reactie 20-09-2017 10:45 (5%)

• remmuz
Bij een 1 pijps systeem staan een aantal radiatoren in serie.
Er loopt 1 pijp vanaf de ketel naar de 1e radiator. Daar stuurt het onderblok 50% water naar de radiator en de andere helft gaat door naar de volgende radiator. Vanaf de laatste radiator in de kring loopt 1 pijp terug naar de ketel.
Het nadeel hiervan is dat alle radiator kranen dicht worden gezet (als er geen warmtevraag is in de ruimtes) het warme water dus weer rechtstreeks retour gaat naar de ketel.

• arjenw
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 11-02 19:11
quote:
remmuz schreef op woensdag 20 september 2017 @ 10:52:
[..]
Het nadeel hiervan is dat alle radiator kranen dicht worden gezet (als er geen warmtevraag is in de ruimtes) het warme water dus weer rechtstreeks retour gaat naar de ketel.
Maar dat zou toch juist het zonerings-systeem moeten oplossen? Dus doordat er in geen enkele zone een warmte vraag is, dat dan de ketel niet gaat verwarmen. Ketel zou dan alleen moeten verwarmen zodra er in een zone een warmtevraag ontstaat (en er dus een radiatorkraan opengaat). Of zie ik dit verkeerd?
quote:
remmuz schreef op woensdag 20 september 2017 @ 10:52:
Er loopt 1 pijp vanaf de ketel naar de 1e radiator. Daar stuurt het onderblok 50% water naar de radiator en de andere helft gaat door naar de volgende radiator. Vanaf de laatste radiator in de kring loopt 1 pijp terug naar de ketel.
Bedoel je dan dat de retour van de 1e radiator op de aanvoer van de 2e radiator staat gekoppeld? Moet ik het zo zien? In mijn geval lijkt het niet zo te zijn (althans, volgens de tekening van de verwarmingsbuizen). Daar wordt de aanvoer gesplitst naar de meerdere radiatoren en de afvoer samengevoegd van alle radiatoren tot de retour.

arjenw wijzigde deze reactie 20-09-2017 13:52 (36%)
Reden: Uitleg van de aanleg van buizen in mijn huis toegevoegd

• remmuz
De bovenverdieping bestaat uit 2 lussen; voorkant van het huis met een badkamer en slaapkamer en een tweede lus met een praktijkruimte en een slaapkamer.
Als bijvoorbeeld aan de voorkant van het huis geen warmtevraag is draait het zoneringssysteem de kranen dicht en gaat het hete water direct retour naar de ketel.
Het is voor huizen bouwers een populair systeem omdat het simpel en goedkoop is. Voor de bewoner heeft het systeem vooral nadelen helaas.

• wiene
Ik heb een nieuwbouw huis uit 2014 met hp Cube/ geen cool. Ca 750 m3 inhoud. Gasverbruik vorig jaar ca 1400 m3. Met name badkamer vond ik niet altijd comfortabel en veel gasverbruik s nachts.

Ik heb zelf het wat dingen aangepast. Situatie nu:

Beneden lt zone vloerverwarming.
Boven ht zone met radiatoren en rtl ventiel voor de vloerverwarming van de badkamer.

2x spider incl gateway. Één beneden, en één boven op de badkamer.

Alle radiatoren boven staan normaal dicht. Muv badkamer.

Ik heb een zonneklep geplaatst op de ht zone. Deze wordt aangestuurd door de 2e thermostaat. Dit voorkomt dat de badkamer gestookt wordt als de lt zone bijgestookt wordt door de ketel. Andersom kan ik de badkamer stoken zonder dat de lt zone thermostaat dan omhoog moet.

Doel is meer comfort badkamer. Beneden zo min mogelijk op gas stoken. Heb ca 1000KWh stroom over dit jaar dus zoveel mogelijk rendement uit de warmtepomp halen.

Ik heb een speciaal profiel zodat s nachts in theorie de ketel niet kan bijstoken. De komende maanden ga ik kijken of het allemaal helpt.

• Pos2007
  • Niet online
@wiene Wat bedoel je met .... en rt op de vloerverwarming op de badkamer. Heb je nu vloerverwarming in de badkamer? Dat is dan toch een LVT zone?

• wiene
quote:
Pos2007 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 20:45:
@wiene Wat bedoel je met .... en rt op de vloerverwarming op de badkamer. Heb je nu vloerverwarming in de badkamer? Dat is dan toch een LVT zone?
Bedoelde zo'n rtl ventiel, die zit op de ht zone en zorgt dat de vloerverwarming niet te warm wordt, radiatoren mogen veel warmer. Vorige bericht ook even bijgewerkt.

• gerjan01
quote:
gerjan01 schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 01:13:

Wat is de beste stand voor de ventilator? als je die harder zet gebruikt ie meer stroom, maar meer lucht door de warmtewisselaar betekend sneller opwarmen van het koudemiddel, en dus meer warmte energie in dezelfde tijd die in de verwarming word getransporteerd. dus pomp kan eerder uit.

Huis is goed geïsoleerd, en met vloer verwarming dus thermostaat staat momenteel altijd op dezelfde temperatuur, dag en nacht. we hebben zonnepanelen, in combinatie met dag / nacht tarief. overdag kan ik "dure dagstroom" verkopen aan de energie leverancier, en 's nachts kan ik "goedkope Nachtstroom" terugkopen om het huis te verwarmen. Het huis buffert de warmte zeer goed, dus overdag blijft het huis warm door de opgeslagen warmte in deze buffer.

iemand ervaringen mee?
Niemand?

• Oxellaar
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
quote:
gerjan01 schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 01:13:

iemand ervaringen mee?
De beste stand voor de ventilator kun je uit de handleiding halen.
Als er tenminste de juiste diameter voor de kanalen is gebruikt.
De unit heeft 600m3/h nodig, dacht ik. Aan de hand van een tabel kun je het juiste toerental bij de lengte van jouw kanalen bepalen.
Een 90 graden bocht is bijvoorbeeld 4 meter, 45 graden bocht is 2.5 meter.
Een rechte meter is 1 meter. Het totaal tel je op en je weet het juiste toerental.

Nacht verhoging kan qua afname aanstekelijk lijken, maar qua opwekken van warmte weer nadelig.
Het rendement van een warmtepomp daalt naar mate de buitentemperatuur daalt. In de nacht is de buitentemperatuur lager, dus presteert je Coolcube minder.
10 graden verschil in dag of nachttemperatuur is niets bijzonders. Maar voor de COP van een warmtepomp is 10 graden verschil best veel.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0

• Drawer
  • Niet online
quote:
Oxellaar schreef op zondag 24 september 2017 @ 23:04:
[...]

De beste stand voor de ventilator kun je uit de handleiding halen.
Als er tenminste de juiste diameter voor de kanalen is gebruikt.
De unit heeft 600m3/h nodig, dacht ik. Aan de hand van een tabel kun je het juiste toerental bij de lengte van jouw kanalen bepalen.
Een 90 graden bocht is bijvoorbeeld 4 meter, 45 graden bocht is 2.5 meter.
Een rechte meter is 1 meter. Het totaal tel je op en je weet het juiste toerental.

Nacht verhoging kan qua afname aanstekelijk lijken, maar qua opwekken van warmte weer nadelig.
Het rendement van een warmtepomp daalt naar mate de buitentemperatuur daalt. In de nacht is de buitentemperatuur lager, dus presteert je Coolcube minder.
10 graden verschil in dag of nachttemperatuur is niets bijzonders. Maar voor de COP van een warmtepomp is 10 graden verschil best veel.
https://www.ithodaalderop...05.1_id_2014-01-20-...pdf

Pagina 91.

• Oxellaar
  • Niet online

• gerjan01
Bedankt voor de handleiding!

Dan is voor mij Ventilator stand 2 al voldoende. Is het nog raadzaam in de winter de ventilator stand te verhogen? de aangevoerde lucht is kouder en bevat minder warmte energie, er is dus ook een grotere hoeveelheid lucht nodig om dezelfde hoeveelheid energie te verkrijgen.

• Oxellaar
  • Niet online
quote:
gerjan01 schreef op zaterdag 30 september 2017 @ 12:45:
Bedankt voor de handleiding!

Dan is voor mij Ventilator stand 2 al voldoende. Is het nog raadzaam in de winter de ventilator stand te verhogen? de aangevoerde lucht is kouder en bevat minder warmte energie, er is dus ook een grotere hoeveelheid lucht nodig om dezelfde hoeveelheid energie te verkrijgen.
Je hebt deze handleiding toch ook bij de HP cube gekregen?

Ik zou sowieso een standje hoger pakken dan exact berekend. Zoals je aangeeft, iets meer kan nooit kwaad.
Het filter kan eens wat vuil worden en dan heb je een beetje reserve.

Oxellaar wijzigde deze reactie 30-09-2017 14:06 (4%)

• wiene
Even een update.

Met de nieuwe instellingen tot nu toe s' nachts geen ongewenst gasverbruik. Verder als er overdag gestookt wordt lijkt de stooklijn heel vlak waarbij niet veel gas verbruikt wordt. Het is natuurlijk nog niet erg koud geweest, dus nog even afwachten wat het gasverbruik in de wintermaanden gaat doen.

• Rolfjes
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 20-02 11:58
Ik ga dit topic volgen en nog eens goed doorspitten =). Woon sinds kort in een nieuwbouwhuis (hoekwoning) uitgerust met een HP cube. Begane grond is voorzien van vloerverwarming LT zone en radiatoren op de bovenverdieping HT.

Zit wel te twijfelen wat betreft de aanschaf van een spider thermostaat en radiatorknoppen voor wat comfort. Maar eerst even een indicatie krijgen wat mn verbruik is.

• remmuz
quote:
Rolfjes schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 22:52:
Ik ga dit topic volgen en nog eens goed doorspitten =). Woon sinds kort in een nieuwbouwhuis (hoekwoning) uitgerust met een HP cube. Begane grond is voorzien van vloerverwarming LT zone en radiatoren op de bovenverdieping HT.

Zit wel te twijfelen wat betreft de aanschaf van een spider thermostaat en radiatorknoppen voor wat comfort. Maar eerst even een indicatie krijgen wat mn verbruik is.
Voor de duidelijkheid; je hebt dus een Base Cube voor de HT zone en een CoolCube voor de LT zone?
Of een BaseCube Duo met een HT en LT zone?

• Oxellaar
  • Niet online
@remmuz hij heeft een HP en Base cube. Een HP cube kan niet zonder ketel

• Rolfjes
quote:
Oxellaar schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 11:43:
@remmuz hij heeft een HP en Base cube. Een HP cube kan niet zonder ketel
Dank =)

• Drawer
  • Niet online
Ik heb nog immer gezeik en gedonder met deze hele setup. Volgens mij doet die wartempomp echt 0.0
Zie hieronder de overview van een uur of 3-4 geleden uit OpenTherm Monitor via de OTGW. Op het moment van de zwarte streep heb ik de gaskraan naar de cv ketel dichtgedraaid. Die warmtepomp voert niets, maar dan ook niets uit qua temperatuur. Hij draait wel (te zien aan de rode en groene vlakken bovenin) maar hij brengt absoluut geen warmte in de aanvoer pijp van m'n LT zone (rode lijn).

Vóórdat ik de gaskraan dichtdraaide zie je de ketel steeds aan en uit gaan en een miniem temperatuurverschil creeren en instant weer uitgaan.

Voordat ik de gaskraan uitdraaide zit ik ook alweer op 2.1kuub vandaag. Met amper warmteverhoging in de ruimtes door dat gependel...

Waar zit nou m'n fout? Zie voor m'n instellingen hier

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Vreemd dat de WP niets doet. Je weet zeker dat hij hij meedoet? Ook de compressor? Lijkt mij dat er iets defect is want als deze draait moet er zeker enkele graden verhoging zichtbaar zijn.

• Drawer
  • Niet online
quote:
uibeltje schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 23:02:
Vreemd dat de WP niets doet. Je weet zeker dat hij hij meedoet? Ook de compressor? Lijkt mij dat er iets defect is want als deze draait moet er zeker enkele graden verhoging zichtbaar zijn.
How check ik dat? Of die compressor meedoet? is dat ergens te zien in de settings?

Hij draait op 2100rpm volgens de overview.

Drawer wijzigde deze reactie 25-10-2017 23:17 (5%)

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Als deze 2100 rpm aangeeft zal hij meedoen. Ook te voelen bij geopende behuizing.
Heb je de functie test warmtepomp al eens geprobeerd? Deze gaat dan een aantal minuten aan.

• Drawer
  • Niet online
quote:
uibeltje schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 00:13:
Als deze 2100 rpm aangeeft zal hij meedoen. Ook te voelen bij geopende behuizing.
Heb je de functie test warmtepomp al eens geprobeerd? Deze gaat dan een aantal minuten aan.
Al meerdere keren geprobeerd. Echter niet per se een idee waarop dan te letten. Verwarming van de aanvoer lt zone buis?

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Kijk even in de handleiding op blz 17-19

https://www.ithodaalderop...05.1_id_2014-01-20-...pdf

De compressor in werking voel je duidelijk trillen en de verdamper moet goed koud worden (tot ijsvorming aan toe). De aanvoer LT (nr 5 blz 18) zal als eerste warm worden. Controleer ook of de pomp draait, volgens mij zit er een controleled op maar je kunt hem ook horen/voelen. Eventueel zijn losse componenten te testen door naar de wp instellingen te gaan en bijvoorbeeld de pompsnelheid te verhogen, de pomp zal dan gaan draaien op die snelheid terwijl de rest van het systeem uit blijft. Zelfde is te doen met de ventilator.

• Drawer
  • Niet online
Oke, heb de kap eraf gehaald en de wartepomp in testmodus gezet. Dan begint hij inderdaad te blazen. Ik zie echter geen lampje bij de pomp. Ik hoor/voel wel de waterstroom en hoor ook de stroom van water zodra ik de hoofdrkaan in het circuit dichtdraai.

Ik hoor echter de compressor redelijk wat lawaai maken, en ik voel in die 3-4 mins dat de warmtepomp aanstaat de aanvoer LT echt niet warm worden. Kan dat al dat tijdsbestek? Daarnaast wordt de verdamper in die tijd ook niet écht koud, zeker niet ijsvorming koud...

Ik ben bang voor een kapotte compressor?

De waarden die ik van m'n compressor uitlees zijn na enkele mins draaien als volgt:

WP Deel
LT Retour 23.5
WP Intern 23.5
LT aanvoer 23.5
Compressor 2100rpm
ventilator 1560rpm
persgas 42.0
Zuiggas 24.5
T(ahx) 20.5
T(whx) 24.0
Superheat 3.5

Iemand die toevallig ook z'n waardes weet/heeft gezien/opgeslagen heeft en hier iets zinnigs over kan zeggen?

Drawer wijzigde deze reactie 26-10-2017 20:30 (24%)

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Heb bij mij net even getest. Ik heb wel een led op de pomp maar wellicht zijn er meerdere types in omloop.
Laten draaien voor ca 10 minuten, compressor gaat dan duidelijk hoorbaar naar hoger toerental (3000 rpm). Tussen aanvoer en retour LT zit dan ca 5 graden, dit zal ook sterk afhankelijk zijn van de temperatuur bij de start. Echt warm is de aanvoer niet maar verschil tussen aanvoer en retour is wel voelbaar. Na 10 minuten is de verdamper aardig koud en nat van condens.

Bij mij is de compressor overigens stiller op hoog toerental.

Na ca 10 minuten zou je toch wel een verhoging moeten gaan zien van de aanvoer.

• zonoskar
  • Registratie: januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik ook even getest. In de test periode van 4 minuten voel ik geen verschil in aan en afvoer. Mijn sensor waarden:
LT Retour 20.5
WP Intern 21.5
LT aanvoer 22.0
Compressor 2100rpm
ventilator 1920rpm
persgas 32.5
Zuiggas 14.5
T(ahx) 2.0
T(whx) 22.5
Superheat 13.5

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• Drawer
  • Niet online
quote:
zonoskar schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 23:47:
Ik ook even getest. In de test periode van 4 minuten voel ik geen verschil in aan en afvoer. Mijn sensor waarden:
LT Retour 20.5
WP Intern 21.5
LT aanvoer 22.0
Compressor 2100rpm
ventilator 1920rpm
persgas 32.5
Zuiggas 14.5
T(ahx) 2.0
T(whx) 22.5
Superheat 13.5
Zijn dat jou sensorwaarden met een WP die uitstaat voor een tijd en die je dan aanzet voor 4 minuten en na 4 minuten zie je deze waarden?
Vooral die T(ahx) maak ik me nu erg zorgen op bij mij...

• Oxellaar
  • Niet online
@Drawer Tahx is de temperatuur van de verdamper. Als de compressor draait moet die rond 0 zijn.

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

quote:
Drawer schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 08:56:
[...]

Zijn dat jou sensorwaarden met een WP die uitstaat voor een tijd en die je dan aanzet voor 4 minuten en na 4 minuten zie je deze waarden?
Vooral die T(ahx) maak ik me nu erg zorgen op bij mij...
Ja, hij stond uit en dit zijn de waarden na 4 minuten. Tahx begon daarij bij -6.5C en klom tijdens de test naar 2C Ik ben vergeten vanmorgen te kijken toen de cube al een paar uur aan het draaien was.

• Drawer
  • Niet online
quote:
zonoskar schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 10:07:
[...]

Ja, hij stond uit en dit zijn de waarden na 4 minuten. Tahx begon daarij bij -6.5C en klom tijdens de test naar 2C Ik ben vergeten vanmorgen te kijken toen de cube al een paar uur aan het draaien was.
Wacht. Jouw T(ahx) -6.5 terwijl je WP uit staat? Mijne warmt dan juist op?

• Drawer
  • Niet online
quote:
Oxellaar schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 09:13:
@Drawer Tahx is de temperatuur van de verdamper. Als de compressor draait moet die rond 0 zijn.
Die blijft dus een graad of 20. Verklaart ook gelijk waarom m'n verdamper niet koud wordt...

• Pos2007
  • Niet online
Bij in bedrijf mijn Tahx ook 0 of 1. AanvoerT is 24/24.5 , retour is 21. Pomp op 3, ventilator ook. Compressor 3000rpm

Pos2007 wijzigde deze reactie 27-10-2017 18:25 (8%)

• Oxellaar
  • Niet online
@Pos2007 3.5K verhoging is best netjes voor zo'n kleine warmtepomp.

• Pos2007
  • Niet online
@Oxellaar Ja het werkt nu nog wel, als de temp. buiten nog een beetje lager wordt dan kan de Cube het hier niet meer alleen doen jammer genoeg. Heb net nog 3 a 4 graden meer nodig.

Weet jij wat er gebeurt als ik een extra bron op de retour van de HTzone aan zou sluiten? Zou de ketel combinatie dan in storing gaan, er is dan een warmere Tr dan Ta.
Er zit wel speelruimte in denk ik gezien de offset die je in kan stellen tov de stooklijn. Ik heb geen aparte thermostaat op de HTzone. Wel heb ik nu icm de spiderthermostaat 2 draadloze radiotorknoppen op de radiator in de bad- en slaapkamer. Die sturen nu zelf de ketel aan. LVT zone doet dan ook mee, maar is meestal maar kort.

• gerjan01
Mijn warmtepomp (compressor) varieerd nogal in toeren, soms gaat ie erg laag in toeren, en dat dreunt behoorlijk door de muur. Daarna klimt ie langzaam weer in toeren. Is dat normaal? En is daar iets aan te doen?

• remmuz
Dat moet wel kunnen; ik had hetzelfde probleem. De monteur van Itho heeft een instelling aangepast en nu hoor ik hem nauwelijks meer. (Hij hangt 2 meter bij mijn bed vandaan)
Maar het ging om een instelling die je niet zelf kunt aanpassen.

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Het lijkt mij wel vrij normaal aangezien de wp moduleert. Als het setpoint vrij laag is zal de compressor langzamer gaan draaien. Ben wel benieuwd welke setting dit is.

Wat voor soort muur hebben jullie de wp hangen?

• remmuz
In mijn geval is het een 15cm dikke muur van grote kalkzandsteen blokken.

Kan mij herinneren dat de monteur vertelde dat hij 'een frequentie' heeft aangepast.

• RGHW
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 09:54
Uibeltje, ik heb onderstaande opgelost door de temperatuur bij 30 minuten uit, niet veel lager te laten zijn dan de temperatuur bij 120 minuten aan (als het heel koud is, zelfs maar 0,5). Als je WP het dus moeilijk heeft om de zaak op temperatuur te krijgen, slaat hij dus ook niet uit bij 120 minuten en springt de brander bij. Op die manier blijft het huis comfortabel en beperk je het gebruik van gas.
quote:
uibeltje schreef op donderdag 14 september 2017 @ 12:29:
Als de retourtemperatuur van de vloer meer dan 12 graden lager is dan het gewenste setpoint zal de cube direct mee gaan doen. Ik heb zelf mijn buitenvoeler losgekoppeld en een temperatuur van 30 graden als gewenste temperatuur ingesteld. Verder de tijd totdat de ketel bij mag springen naar 120 minuten gezet.
De warmtepomp alleen haalt nooit de 30 graden dus komt de ketel bij na 2 uur. Om dit te ondervangen heb ik met Triggi (https://triggi.com/) een schakelschema voor mijn Toon gemaakt die op 2 uur verwarmen, 30 minuten uit staat. Dit doet hij 24 uur per dag.
Zodra het echt koud begint te worden zal ik dit weer moeten aanpassen want dan is het meestoken door de ketel echt nodig. Belangrijk is wel om geen nachtverlaging toe te passen want dan trekt de warmtepomp het echt niet binnen een afzienbare tijd.

robje w

• RGHW
Heeft iemand al ontdekt hoe je de maximum standalone tijd van de WP naar 180 minuten kunt krijgen (zonder dat je een monteur moet laten langskomen).

robje w

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@RGHW De monteur die dit bij mij gedaan heeft zei dat alleen een itho monteur dit kon.

Ik zag dat de cube het vannacht niet trok, de temp liep omlaag ondanks dat de cube aan het stoken was. Ik heb het 3uur op/ 30min af programma even uitgezet en nu nadat er even wat gas verbruikt is, trekt de cube het weer. Volgens mij komt dit door de nachtverlaging instelling in de ketel. Zou dit kunnen? Of zou die paar graden dat het nu warmer is dan vannacht ervoor zorgen dat de cube het nu wel weer trekt?

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

@RGHW dat lijkt me een goede oplossing om toch de boel warm te krijgen. Dat ga ik eens proberen met de verlaging van maar 0,5 of 1 graad. Eens zien hoe dat gaat werken.

Wat ik graag zou zien is dat de functie dat de cv altijd meedoet indien het setpoint meer dan 12 graden hoger ligt dan de actuele temperatuur uitgeschakeld kan worden. Als de wp maar lang genoeg draait is er veel mogelijk volgens mij.

@zonoskar ik denk dat het gewoon te koud was vannacht. Neem aan dat de wp 3 uur op max vermogen heeft staan draaien. Als de ruimtetemperatuur dan toch daalt lukt het deze niet en zal heb toch gas moeten gaan verstoken.

• RGHW
Ik denk dat het inderdaad door die paar graden verschil komt, bovendien zorgt even gas verbranden er natuurlijk ook voor dat er redelijk wat warmte in je buizen komt, daarna redt ie het wel.

Ik heb mijn 120/30 schema zo ingesteld dat ik niet teveel verschil erin heb zitten tussen de gewenste temperaturen, als je huis dan sneller afkoelt dan de WP aankan, springt de ketel vanzelf bij(als je je 30 minuten cycle op 16 zet, zal hij niet aaspringen nl)

Nachtverlaging is een slechte benaming (bleek een tijd geleden in een gesprek met Itho). Zodra de temperatuur op dit punt komt (bij mij -10), start de installatie en zorgt ie dat het water op het laagste punt van je stooklijn wordt gehouden (en rondgepompt). Als het overdag -10 is, dan doet hij dit dus ook.
quote:
zonoskar schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 14:22:
@RGHW De monteur die dit bij mij gedaan heeft zei dat alleen een itho monteur dit kon.

Ik zag dat de cube het vannacht niet trok, de temp liep omlaag ondanks dat de cube aan het stoken was. Ik heb het 3uur op/ 30min af programma even uitgezet en nu nadat er even wat gas verbruikt is, trekt de cube het weer. Volgens mij komt dit door de nachtverlaging instelling in de ketel. Zou dit kunnen? Of zou die paar graden dat het nu warmer is dan vannacht ervoor zorgen dat de cube het nu wel weer trekt?

robje w

• RGHW
quote:
uibeltje schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 16:31:
@RGHW

Wat ik graag zou zien is dat de functie dat de cv altijd meedoet indien het setpoint meer dan 12 graden hoger ligt dan de actuele temperatuur uitgeschakeld kan worden. Als de wp maar lang genoeg draait is er veel mogelijk volgens mij.
Idealiter springt de brander pas bij als het verschillen tussen gewenste temp en actuele temp >1 graad (of configureerbaar idd). Ik geloof ook dat die WP het prima trekt, maar het kan soms even duren.

Aan de andere kant, hij is natuurlijk primair gemaakt voor mensen die gewoon een warm huis willen, en niet voor mensen zoals wij die iedere instelling zelf willen configureren.

robje w

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

quote:
RGHW schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 16:37:
Ik geloof ook dat die WP het prima trekt, maar het kan soms even duren.
Ik heb daar toch een hard hoofd in. Als je ziet dat de temp zakt, terwijl de cube aan het werk is. En dan heb ik nog invoer van de centrale afzuiging zodat de temp van de aangezogen lucht voor de warmtepomp iets hoger is dan de buitentemp. Ik was wel vergeten de ventilatieroosters dicht(er) te zetten, dus er zal veel koude lucht geventileerd zijn.

(zwart is de ingestelde temp, oranje is de gemeten temp)

Ons huis is redelijk geïsoleerd, Rc=5.2. Wel hebben we geen WTW unit (balansventilatie), dus gewoon roosters in de ramen en centrale afzuiging in de keuken en badkamer/wc.

/edit: het gekke is wel dat rond 07:00 geen gas verbruikt is, terwijl de gemeten temp en de ingestelde temp gelijk zijn.

zonoskar wijzigde deze reactie 07-11-2017 17:05 (9%)

• RGHW
quote:
zonoskar schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 17:03:
[...]

Ik heb daar toch een hard hoofd in.
Als er meer warmte wegloopt dan de WP kan produceren, dan houdt het op natuurlijk. Hier koelt het op dit moment ook wel redelijk af. Ben benieuwd of de WP het vannacht op temperatuur houdt of dat het gas moet bijspringen. Ik geef morgen wel een update.

robje w

• RGHW
Vanochtend moest de gasbrander toch even bijspringen omdat hij de temperatuur niet haalde, nu weer alleen de WP.

robje w

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Bij mij ook. Al was het niet zo koud als gisteren. En ik heb de ventilatie roosters dichter gezet en de centrale afzuiging in de nacht lager gezet. 0.4 kuub verbruikt.

• RGHW
Nog een vraag over het 120/30 schema. Ik heb het indertijd op 90/30 gezet om te voorkomen dat als ik hem op 120 zet, net aan het einde van de cyclus de gasbrander toch net bijspringt. Volgens mij heeft het merendeel van jullie 120/30 (of een enkele gelukkige 180/30). Merken jullie wel eens dat aan het einde van die 120 minuten de gasbrander toch bijspringt?

robje w

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Bij mij zou het nodig zijn geweest dat de ketel mee ging doen maar mijn 120/30 schema heeft dat voorkomen. Momenteel is het dan ook 19 graden maar ik ben toch niet thuis :) WP heeft nog even de tijd om weer op temperatuur te komen en wellicht gaat de zon nog meehelpen.

Ik zie niet dat de ketel net nog aanslaat na 2 uur.

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Ik zie regelmatig dat de warmtepomp in antipendel gaat. Nadeel is dan dat cv het volledig overneemt. Meest vreemde is echter dat de warmtepomp dan enkele uren in antipendel blijft staan, op de resetknop drukken lost het gelijk op. Ik kan ook alleen een antipendel wachttijd instellen voor het cv gedeelte, voor de warmtepomp is dit niet in te stellen.
Zien jullie dit ook wel eens?

• Pos2007
  • Niet online
De Cube staat in de RVO lijst als 7kW en een subsidie van €1850? Het is toch een 2,5 machine?

• gerjan01
quote:
uibeltje schreef op zondag 5 november 2017 @ 20:22:
Het lijkt mij wel vrij normaal aangezien de wp moduleert. Als het setpoint vrij laag is zal de compressor langzamer gaan draaien. Ben wel benieuwd welke setting dit is.

Wat voor soort muur hebben jullie de wp hangen?
Bij ons is het een 20 cm dikke stenen muur Holle Baksteen

• Rolfjes
Voor de mensen die overwegen de Spider thermostaat en een gateway te bestellen: bij Bol.com is deze goedkoper (als set) dan op de webshop van Itho zelf, scheelde mij €80,-, staat bij Bol.com bij alternatieve leveranciers.

Ik hoop binnenkort up and running te zijn met de 2e zone kit van de Base cube met de HP cube (hiermee wil ik de vloerverwarming (LT) beneden loskoppelen van de HT radiatoren boven). Ik ben benieuwd naar de geprogrammeerde setpoints voor zowel beneden als boven, qua comfort en gasverbruik.

Wat is jullie verbruik gemiddeld? Ik zit nu op 3 kuub per dag gemiddeld () (voor mijn gevoel veel). Overdag staat de thermostaat op 19°C en van 17:00 tot 22:00 op 21°C.

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Bij mij 1.3-2 kuub per dag.

• remmuz
quote:
Rolfjes schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 14:29:
Voor de mensen die overwegen de Spider thermostaat en een gateway te bestellen: bij Bol.com is deze goedkoper (als set) dan op de webshop van Itho zelf, scheelde mij €80,-, staat bij Bol.com bij alternatieve leveranciers.

Ik hoop binnenkort up and running te zijn met de 2e zone kit van de Base cube met de HP cube (hiermee wil ik de vloerverwarming (LT) beneden loskoppelen van de HT radiatoren boven). Ik ben benieuwd naar de geprogrammeerde setpoints voor zowel beneden als boven, qua comfort en gasverbruik.

Wat is jullie verbruik gemiddeld? Ik zit nu op 3 kuub per dag gemiddeld () (voor mijn gevoel veel). Overdag staat de thermostaat op 19°C en van 17:00 tot 22:00 op 21°C.
Begrijp ik nou goed dat je momenteel zowel de radiatoren als de vloerverwarming op de HP cube hebt aangesloten? Waarom niet meteen de vloerverwarming op de HP cube en de radiatoren op de base cube?
Dit laatste is mijn situatie. Ik verstook momenteel ongeveer 1 kuub per dag. Dat is dus alleen voor de radiatoren op de bovenverdieping. De vloerverwarming red het momenteel nog net op de HP cube alleen.
Is de verdeler van je vloerverwarming geschikt om de boel op die manier aan te sluiten?

Vandaag is de Spider met Gateway trouwens te koop voor 199,00 vanwege Black Friday

remmuz wijzigde deze reactie 24-11-2017 15:07 (3%)

• Rolfjes
@remmuz Dit is het geval, de vloerverwarming zit op de HP cube en de radiatoren op de Base cube. Alleen ik kan deze nu niet los koppelen (die 2e zone optie van Itho zou dit wel moeten kunnen doen). Hierdoor hoop ik wat minder te stoken (gezien nu beide tegelijk worden aangestuurd). De 2e zone kit stuurt straks het ventiel aan waarmee de HT's worden geschakeld:

link:

Ik ga weer even de instellingen die je hebt gebruikt opzoeken en vergelijken. Ik woon in een hoekhuis anno 2017.

• Harmsen
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 11:40
quote:
Pos2007 schreef op zondag 12 november 2017 @ 12:14:
De Cube staat in de RVO lijst als 7kW en een subsidie van €1850? Het is toch een 2,5 machine?
Apart... ik kreeg in juli nog 2150 euro subsidie van RVO voor een HP Cool Cube

What a fine day for Science! | Specs

• Pos2007
  • Niet online
Dat klopt op zich wel, er is in augustus/september een aanpassing geweest. Ik snap echter niks van het hoge subsidiebedrag gezien de prestaties. Zeker tegenover andere standalone machines.

• RGHW
quote:
Rolfjes schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 14:29:

Ik kan me voorstellen dat je ook wat teveel vraagt van je WP als je dit temperatuurverschil wilt overbruggen

robje w

• Pos2007
  • Niet online
iemand ervaring met storingsmeldingen? Via de spider krijg ik wel eens een melding. Storingmelding 31 geloof ik. In de ketel staat er een E30 melding bij storing en in de warmtepomp een B49 melding bij blokering volgens mij. Je kunt in de ketel de meldingen volgens mij niet resetten, ik weet dus niet wanneer dit voorkomt en hoe vaak.

Volgens Itho zou het kunnen betekenen dat de regelunit defect is. Mochten de melding vaker terug komen dan zou de stuurprint vervangen moeten worden. Ik kan daar niet zoveel mee en vraag me af of de installateur er wel wat mee kan. Onderdelen zullen wel onder garantie vallen maar manuren vaak niet.

Ik ga liever niet wachten tot hij buiten garantie valt en alsnog vervangen moet worden. We hebben verlengde garantie voor 5 jaar dmv invullen registratiekaart. Dit was in januari 2014. Onderdelen zullen wel

Systeem werkt verder wel, ik hoef niks te resetten en er is warm water en verwarming. Ik wil er ook niet teveel kosten aan hebben want dan kan ik net zo goed een andere warmtepomp uitzoeken.

• wiene
Ik vind het knap dat jullie zo weinig gas verbruiken. Ik verbruik meestal 5 kuub per dag nu. Gisteren zelfs 7. Bovendien daalt de temperatuur in huis naar 19 graden dus ik moet mijn minimum temp met 120/30 ook gaan wijzigen. Het kan ook zijn dat de temp van het CV Bijstoken hoger moet, maar daar wacht ik nog even mee.

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Vandaag heb ik ook 4 kuub verbruikt. Dus bij lagere temps moet ik ook best flink bijstoken. Ik heb het dan wel 21.5C binnen.

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Ik denk dat gasverbruik lastig te vergelijken is zonder dat duidelijk is wat voor huis het betreft. Bouwjaar, vrijstaand of niet, HT zone apart gestuurd of niet.

Mijn gasverbruik is nu bijna alleen maar door de HT zone (bovenverdieping). M.n. warmtevraag vanuit de badkamer is nu hoger.
LT zone lukt nog steeds met heel weinig bijstoken. Warmtepomp maakt wel veel uren momenteel denk ik ca 15 uur per dag.

• okio
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 20-02 20:59
mijn gasverbruik ligt nu op zon 0.3m3 per dag bij dit weer. Op zich houd hij het redelijk warm (20,5gr), Gisteren had hij het wel even zwaar. Maar dat was eigenlijk de eerste keer. Instellingen van het forum hier gebruikt en met thermostaat zodat hij eigenlijk alleen elektrisch doet.

• wiene
Dat bij mij de temperatuur zakte lag dus aan de thermostaat en niet aan de instellingen van de ketel. Was vastgelopen blijkbaar. Na een reset werkt alles weer perfect. Gasverbruik van 7 kuub is ook niet heel gek als t koud is. Heb een bijna vrijstaand nieuwbouw huis van 700 m3 inhoud. Met de gescheiden zone nu is het op de badkamer heerlijk warm ‘s avonds. Dus meer comfort heb ik. Gasverbruik is nog lastig vergelijken dan moet ik nog even de wintermaanden door. Meet pas gasverbruik vanaf april 2016.

• wiene
Een vraagje. Ik had gisteren wederom een storing. Te weinig waterdruk. Toen ik bij de ketel kwam lag er een plas water onder. Dat is al de 2e keer. Dit water komt uit de ontluchtingsventiel bovenop de ketel. De vorige keer kwam het water uit de ontluchtingsventiel van de warmtepomp. Ik merkte op dat op het ventiel een schroefdopje zit wat niet aangedraaid zat. Ik heb deze aangedraaid, ketel bijgevuld en nu lijkt het lekken gestopt. Ik vraag me alleen af of dit mag ivm automatische ontluchting? Zit het dopje bij jullie vast of half los erop?

• remmuz
Bij mij zit het dopje half los.
Heb je de ketel onlangs bijgevuld? Kan er lucht in het systeem hebben gezeten?
Normaal gesproken zou er nooit water uit mogen komen en zeker niet in zulke hoeveelheden dat er een plas water onder de ketel ligt.
Zou kunnen dat het overstort ventiel niet goed werkt en de ketel daarom op deze manier de druk moet verlagen.

remmuz wijzigde deze reactie 12-12-2017 10:13 (18%)

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

@wiene
Dopje MOET los zitten anders werkt de automatische ontluchter niet. Ik denk dat er lucht uit gekomen is met wellicht wat water erbij.
Ik denk dat er behoorlijk wat lucht in je systeem zit. Alle ontluchters maar eens nalopen en daarna weer bijvullen tot ca 2 bar.

uibeltje wijzigde deze reactie 12-12-2017 13:43 (4%)

• wiene
Ga ik doen, bedankt voor de reacties

Edit. Zojuist gecontroleerd. Die van de warmtepomp lekt meteen echt hard als ik hem open draai. Lijkt kapot of zo. Dat is ook de reden dat ik hem al dicht had staan.

Die van de CV staat nu weer half open. Lijkt goed te gaan.

Overdruk ventiel heb ik wel maar geen idee of die werkt. Weet niet vanaf welke druk die op moet treden. Druk op CV is ca 2 bar.

wiene wijzigde deze reactie 12-12-2017 16:00 (84%)

• wiene
Weet iemand of het wat uitmaakt wat voor ontluchter ik er op zet? Ik denk dat ik 2 of 3 nieuwe ga kopen. Zitten er in totaal 3 op. 2 op de warmtepomp en één op de CV.

Deze staat in het boekje van itho. 07.95.75.031 Ontluchter 3/8 ". Maar lijkt mij dat het niet veel uitmaakt. Anders ga ik bij de praxis even een paar stuks van Caleffi halen, dan kan ik het met kerst nog even fixen.

Heb nu toch iedere dag wat water onder de ketel staan dus er zit iets niet goed in die dingen.

• gerjan01
Ik zit nu op gemiddeld een kleine 5 m3 per dag gas
stroom gebruik is 8 Kwh per dag

huis is een 2-1 kap van 650 m3 10 jaar oud goed geïsoleerd.
Thermostaat staat dag en nacht op 22 gr.
ik stook met 1 zone

nog meer mensen die ook het stroomgebruik meten?

ik zit nog te twijfelen over de Spider, heeft deze veel meerwaarde?

gerjan01 wijzigde deze reactie 24-12-2017 20:51 (11%)

• RGHW
Ik kom tot de volgende cijfers deze maand:

16Kw/dag
2,3 kuub/dag

Hoekhuis, 2 jaar oud, 190m2; 570m3
Overal vloerverwarming
Kamertemperatuur 21 graden ('s nachts 20,5)
We hebben een lage watertemperatuur (max 30).
De Spider schakelt 120/30 (dus vooral de warmtepomp)
Koken electrisch

robje w

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Mijn gegevens zijn de laatste maand

15 kWh per dag
3,2 m3 gas per dag voor met name HT zone en douchen/bad.
Koken elektrisch

Vrijstaand 2015, 760 m3, vvw op begane grond, verdiepingen radiatoren

Continu 20 graden. Heb sinds kort dankzij Itho een schakelschema van 180/30 en gebruik voor de LT zone nagenoeg alleen de warmtepomp.

• remmuz
In december: gemiddeld 2,83 kuub gas en 7,75 kWh per dag.
Gas is voornamelijk stoken van de HT zone, koken en douche/bad.
Beneden vloerverwarming (LT zone) continu op 20,5 graden.
Verdieping (HT zone) met 2 slaapkamers, badkamer en praktijkruimte.
(Op de slaapkamers staan de radiatoren dicht)

Hoekwoning uit 1993, 120 m2. (2 volw. en kind van 8 )

• wiene
quote:
uibeltje schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 16:59:
Mijn gegevens zijn de laatste maand

15 kWh per dag
3,2 m3 gas per dag voor met name HT zone en douchen/bad.
Koken elektrisch

Vrijstaand 2015, 760 m3, vvw op begane grond, verdiepingen radiatoren

Continu 20 graden. Heb sinds kort dankzij Itho een schakelschema van 180/30 en gebruik voor de LT zone nagenoeg alleen de warmtepomp.
Heb jij een buitenvoeler? Mijn huis is vergelijkbaar maar mijn stookkosten bijna dubbel zo hoog. Ruim 180 m3 verbruik tot nu in december. Ruim 6 kuub per dag dus. Sinds kort stook ik dan wel ‘s avonds de badkamer op 20,5 graden. Maar mijn stookkosten lijken redelijk vergelijkbaar met vorig jaar toen ik dat niet deed en de ht zone gekoppeld zat aan de kamer thermostaat.

Verder kan de CV de lt zone niet op temperatuur krijgen met 30 graden als het buiten koud is. Dus weer tijdelijk verhoogt naar 40 graden.

Ik zal eens kijken hoeveel het kost aan gas om de badkamer te stoken. Dan moet ik beneden de thermostaat omlaag zetten.

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik zit op ca 9.3 kWh en 2.6 m3 per dag. Vrijstaande woning uit 2015, 430 m3. Beneden en op de badkamer vvw, de rest van het huis wordt niet verwarmt (alleen indirect). 21.5C. Ik heb de spIDer op 150/30 min stook regiem staan (speciale instelling vanaf Itho).

• RGHW
Zonos, heb jij balansventilatie of MV?
quote:
zonoskar schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 19:04:
Ik zit op ca 9.3 kWh en 2.6 m3 per dag. Vrijstaande woning uit 2015, 430 m3. Beneden en op de badkamer vvw, de rest van het huis wordt niet verwarmt (alleen indirect). 21.5C. Ik heb de spIDer op 150/30 min stook regiem staan (speciale instelling vanaf Itho).

robje w

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

quote:
RGHW schreef op maandag 1 januari 2018 @ 13:32:
Zonos, heb jij balansventilatie of MV?
Ik heb MV. Die gaat wel de inlaat van de warmtepomp in. Zo haal ik nog een klein beetje energie uit de warme lucht die ik weg blaas :)

• Rolfjes
Mijn verbruik over december:

Gem: 3,7 m^3 p/d gas
Gem: 3,6 kWh/d elektriciteit

Hoekwoning anno 2017, koken op gas, verdeeld over HT (1e verdieping radiatoren met aparte spider thermostaat) en LT (begane grond vloerverwarming).

Vraagje tussendoor, ik krijg een gekke waarde van gemeten temperatuur, iemand dit ook ism een Spider thermostaat?

Rolfjes wijzigde deze reactie 02-01-2018 13:30 (19%)
Reden: plaatje

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

quote:
Rolfjes schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 13:27:
Vraagje tussendoor, ik krijg een gekke waarde van gemeten temperatuur, iemand dit ook ism een Spider thermostaat?
Hangt de spIDer af en toe in de zon? Dat heb ik nl. ook als de zon er op staat.

zonoskar wijzigde deze reactie 02-01-2018 15:04 (59%)

• Rolfjes
Dank voor je berichtje, voor zover ik weet niet direct (hangt aan de donkere kant van de kamer). Wel een goeie inderdaad!

• mjar76
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 11-02 08:12
Hallo,

Ik ben mij aan het orienteren op deze cvketel met wp. Nu kan ik van een vriend zijne overnemen misschien, hij wil een nieuw systeem namelijk.

Dit is een HP cube, oude type. Wel grijs maar met gelijke voorkant. Zijn daarmee dezelfde instellingen mogelijk? of ben je dan erg beperkt en kan ik beter voor een nieuwe gaan?

Huis is ca. 600m3, 120m2 met vloerverwarming die nu op 30graden draait. Ik heb net een zonneboiler geinstalleerd met 2x 300liter water. Maar de oude gasketel lijkt het op te geven. Deze combi lijkt mij wel gunstig en toch back up van gas te hebben. Ik heb trouwens ook nog 18 zonnepanelen E op het dak.

Maar mijn vraag is voornamelijk. Kan ik met dit type uit de voeten? dus niet de oude combinair, maar de voorloper van de huidige hp cube. Die met gelijke front. Ik kan van deze namelijk geen pdf vinden over het service menu, zoals wel in de andere installatiehandleiding staat.

Graag wat feedback. En alvast bedankt voor vele info hier.

• RGHW
Een warmtepomp is het meest efficient als je met lage temperatuur kunt verwarmen, maar dat lijkt bij jou wel het geval te zijn, aangezien je nu de vloerverwarming op 30 graden hebt, bij een WP zal het wel iets lager worden, maar mijn gok is dat het moet lukken.

Of de oude Cube volstaat durf ik niet te zeggen, maar vanuit een recycling perspectief is het natuurlijk beter dan een nieuwe kopen. Aan de andere kant, op een nieuwe zit subsidie. Hanger dus vanaf wat je vriend ervoor wil hebben.

Heb je iets aan deze handleiding?
https://www.ithodaalderop...l_cube-07.98.92.027.1.pdf

En aangezien je een forse zonneboiler installatie hebt, in dit forum heb ik wel eens iets gelezen over mensen die hun vloerverwarming ook door de boiler heen sturen. Als je toch gaat klussen, misschien ook nog een idee (al weet ik niet of het een zinnig idee is).
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5

Succes
quote:
mjar76 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 14:55:
Hallo,

Ik ben mij aan het orienteren op deze cvketel met wp. Nu kan ik van een vriend zijne overnemen misschien, hij wil een nieuw systeem namelijk.

Dit is een HP cube, oude type. Wel grijs maar met gelijke voorkant. Zijn daarmee dezelfde instellingen mogelijk? of ben je dan erg beperkt en kan ik beter voor een nieuwe gaan?

Huis is ca. 600m3, 120m2 met vloerverwarming die nu op 30graden draait. Ik heb net een zonneboiler geinstalleerd met 2x 300liter water. Maar de oude gasketel lijkt het op te geven. Deze combi lijkt mij wel gunstig en toch back up van gas te hebben. Ik heb trouwens ook nog 18 zonnepanelen E op het dak.

Maar mijn vraag is voornamelijk. Kan ik met dit type uit de voeten? dus niet de oude combinair, maar de voorloper van de huidige hp cube. Die met gelijke front. Ik kan van deze namelijk geen pdf vinden over het service menu, zoals wel in de andere installatiehandleiding staat.

Graag wat feedback. En alvast bedankt voor vele info hier.

robje w

• mjar76
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 11-02 08:12
quote:
Deze geeft geen info over het service menu en wat er ingesteld kan worden. Dat vind je ook niet in de installatiehandleiding van de oude cube. wel bij de nieuwe, maar weet niet of dat het zelfde programma is.

de zonneboiler gebruik ik ook voor de vloerverwarming, die kan op de retour bv.

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Even aan die vriend vragen of hij het menu in wil duiken om de mogelijkheden te zien?
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True