Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Instellingen nalopen HP Cool Cube warmtepomp

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

• mjar76
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 11-02 08:12
quote:
uibeltje schreef op zondag 7 januari 2018 @ 12:39:
Even aan die vriend vragen of hij het menu in wil duiken om de mogelijkheden te zien?
ja dat ben ik binnenkort ook van plan.
NOg andere opletters bij dit type?

• uibeltje
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 14-10 13:14

uibeltje

Idiotheque

Hier iets aan?

http://zakelijk.ithodaald...sic_en_hpcool_cube_v2.pdf

Met name CV gedeelte is aangepast zo te zien, uiterlijk is de WP hetzelfde gebleven.
Menu zie ik ook weinig verschillen, uiteraard zullen er wel aanpassingen aan de software zijn.

• mjar76
quote:
Ja dat zocht ik, kon het zelf bij daalderop niet vinden, of niet goed gezocht dus. Dank je. ik zal hem doorlopen. Het lijkt wel aardig het zelfde.

• Rolfjes
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 08:14
HI all,

Inmiddels ook een powerplug erbij aangeschaft om mijn warmtepomp te kunnen monitoren.

Gisteren zat ik op 2,5m³ gas met 2,5 kWh op de warmtepomp (begane grond op 20,5°C en de slaapkamer op 19.5°C. Niet heel ontevreden mee.

Toch leuk dat inzicht =)

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Zeker leuk dat inzicht. Ik wacht momenteel nog op mijn DS18B20 sensoren uit China zodat ik e.e.a inzichtelijk kan maken in Domoticz.
Mijn HP cube hangt aan een plugwise circle maar heb deze al een tijd niet meer uitgelezen. Straks samen met de temperaturen kan ik ook precies zien wanneer de cv meedoet en wanneer de warmtepomp het alleen af kan.
Als ik alles draaiende heb zal ik wel wat grafiekjes posten, eens zien of het nog beter in te regelen is.

Ik heb zelf de indruk dat de buitentemperatuurmeter nogal een afwijking heeft. In vergelijking met meerdere andere thermometers die buiten hangen geeft deze ca 2,5 graad lager aan dan de werkelijkheid. Hebben jullie die indruk ook?
Heeft natuurlijk direct gevolgen voor de stooklijn hoewel die wel redelijk te tweaken is. Hoe dat ding hem berekend is nog steeds een groot raadsel helaas.

uibeltje wijzigde deze reactie 16-01-2018 21:48 (30%)

• mjar76
gaaf hoe jullie dat zo inzichtelijk krijgen. ik twijfel nog over een systeem als dit of vol wp te gaan. bedankt voor info zover.

• mjar76
Ik heb hem toch overgenomen, dus kan aan de slag aankomende maanden. Maar wacht nog ff tot de zonneboiler draait enzo. Nog wat andere projecten in huis ook namelijk.

• wiene
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 20:51
Inmiddels wat tests gedaan. Badkamer stoken tijdelijk uitgezet. Gasverbruik nog steeds 6 a 7 kuub gas. Dit met het 180/30 profiel. 21/18 graden. Nu de lt thermostaat weer continu op 21 graden. Verbruik gedaald naar 4 a 5 kuub incl badkamer stoken. Ik snap het niet helemaal. Mijn warmtepomp lijkt het echt niet aan te kunnen. Of toch de buitenvoeler die ik mis? CV temp voor lt staat nu op 35 graden. Ga nog testen met 30. Dit was met 180/30 te weinig om 21 graden te halen in huis, continu mogelijk wel voldoende.

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Als cv temp voor LT op 35 staat verwacht ik dat de ketel altijd bijspringt omdat LT retour meer dan 12 graden onder setpoint zal liggen. Je 180/30 heeft dan ook geen zin. De LT naar 30 verlagen zal direct moeten helpen.

Ik meet inmiddels alle temperaturen van de warmtepomp en cv met domoticz. Zal als ik tijd heb eens wat grafiekjes posten. Geeft veel inzicht in het bijschakelen cv.

• RGHW
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 12-10 14:27
quote:
Ik zou denk ik het verschil niet zo groot maken tussen beide temperaturen. Nu weet je zeker dat in je 30 minuten periode (18graden) de ketel helemaal stopt.
Als je het op 21/20 (of zelf 20,5) zet zorg je ervoor dat als het nodig is de brander bijschakelt om je huis op temperatuur te krijgen. Op temperatuur houden lukt meestal wel met de warmtepomp. Bij mij werkt het redelijk. Vaak schakelt de brander 1 keer in de nacht bij (als het koud is) om de zaak op temperatuur te houden, de rest doen we met de WP.

Daarnaast wat Uibeltje zegt, zorgen dat je LT zone op 30 staat, dan springt de gasbander minder vaak bij om bij je setpoint te komen.

robje w

• wiene
quote:
RGHW schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 16:03:
[...]

Ik zou denk ik het verschil niet zo groot maken tussen beide temperaturen. Nu weet je zeker dat in je 30 minuten periode (18graden) de ketel helemaal stopt.
Als je het op 21/20 (of zelf 20,5) zet zorg je ervoor dat als het nodig is de brander bijschakelt om je huis op temperatuur te krijgen. Op temperatuur houden lukt meestal wel met de warmtepomp. Bij mij werkt het redelijk. Vaak schakelt de brander 1 keer in de nacht bij (als het koud is) om de zaak op temperatuur te houden, de rest doen we met de WP.

Daarnaast wat Uibeltje zegt, zorgen dat je LT zone op 30 staat, dan springt de gasbander minder vaak bij om bij je setpoint te komen.
Dat zou ik wel kunnen proberen, niet te veel verlagen in de 30 minuten. Al had ik het probleem dat ik met 30 graden CV temp op lt de temperatuur zag terugzakken alsof 30 graden te weinig is. Misschien moet de pompsnelheid wat hoger. Ik ga weer een paar weken wat testen. Bedankt voor de tips.

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Hieronder nog een Domoticz screenshot van een aantal van de T sensoren die ik eraan heb gehangen. ik heb zelf het idee dat ik het systeem (eindelijk) optimaal heb ingeregeld. Roze lijn is de aanvoer van de warmtepomp, geel de retour.
Rond middernacht is de ketel direct mee gaan doen tot een uur 3:30 waarna de warmtepomp alleen voor 3 uur het werk heeft gedaan, hierna is weer kort de ketel mee gaan doen. Rond een uur of 10:30 kwam de zon :+

Alle dipjes in de grafiek zijn ontdooimomenten.

Tot een graad of 5-6 kan ik mijn huis met alleen de warmtepomp warm krijgen, daaronder moet de cv echt bijspringen. Door te spelen met de instelling LT-KP buiten kan ik dit vrij nauwkeurig regelen, zodra de temperatuur onder de 5-6 graden komt zal het setpoint richting de 32-33 graden gaan en de ketel mee gaan doen aangezien de retour meestal rond de 20-21 ligt.

• zonoskar
  • Registratie: januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Je kan de retour temp misschien verhogen door de pompsnelheid te verhogen. Dan heeft het water minder tijd om af te koelen. Ik heb de pomp ook een stuk hoger gezet een tijd geleden. Alleen ik meet niet zo nauwkeurig als jij :) Ik weet wel dat ik afgelopen jaar 11% gas bespaart heb (afgaande op mindergas.nl) vergeleken met vorig jaar. Een combinatie van 150/30 schema (21/20C) en pomp snelheid.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• RGHW
quote:
wiene schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 19:13:
[...]

Dat zou ik wel kunnen proberen, niet te veel verlagen in de 30 minuten. Al had ik het probleem dat ik met 30 graden CV temp op lt de temperatuur zag terugzakken alsof 30 graden te weinig is. Misschien moet de pompsnelheid wat hoger. Ik ga weer een paar weken wat testen. Bedankt voor de tips.
Dan zou ik zeker het verschil niet te groot maken, je WP voegt meestal niet meer dan een paar graden toe, je gasbrander veel meer, dus als die even bijspringt, stroomt er wat warmer water door je leidingen 1 of 2 keer per dag en heb je het huis op temperatuur. Bij mij zorgt de WP ervoor dat het water dat door de VV stroomt 22-23 graden is, dat is bij ons genoeg om het huis warm te houden, hij haalt de ingestelde 30 dus alleen met de brander erbij.

E.e.a. is natuurlijk afhankelijk van hoe snel je huis de warmte kwijt raakt.

robje w

• RGHW
Vraag voor de 'hackers'

Is er een manier om de pomp van vloerverwarming te laten lopen zonder dat de warmtepomp of ketel werkt?

Ik heb een zwarte vloer in de woonkamer, en als daar de zon op staat (en dat doet hij nu regelmatig), worden de stukken die in de zon zitten heel snel warm (30graden). Het zou dan mooi zijn als ik op die momenten het water kan rondpompen, want dan verdeelt die warmte zich door het huis

RGHW wijzigde deze reactie 10-02-2018 23:20 (0%)
Reden: spelfout

robje w

• wiene
Heeft er iemand last van dat als de warmtepomp stopt als de temperatuur goed is dat er nogal wat condenswater onder de ketel komt te staan? Was toevallig net op zolder bezig en had eerst geen plas water en later wel. CV druk is ok en nieuwe ontluchtingsventielen droog. Kap van wp eraf gehaald en warmtewisselaar druipt veel water af. Dit lekt dan voor bij de kap op de grond.

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

quote:
wiene schreef op zondag 18 februari 2018 @ 15:12:
Heeft er iemand last van dat als de warmtepomp stopt als de temperatuur goed is dat er nogal wat condenswater onder de ketel komt te staan? Was toevallig net op zolder bezig en had eerst geen plas water en later wel. CV druk is ok en nieuwe ontluchtingsventielen droog. Kap van wp eraf gehaald en warmtewisselaar druipt veel water af. Dit lekt dan voor bij de kap op de grond.
Bij mij zit daar een afvoer, dus al het condenswater kan afgevoerd worden.

• Kappie2
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 08-08-2018
Hoi allemaal, interessante berichten. Ik heb ontdekt dat mijn HP Cube per dag 3500 tot 4000 watt gebruikt, vooral 's nachts. Dat vind ik een behoorlijk bedrag per maand, naast het stroomverbruik (7 m3 per dag in deze winterdagen). Herkennen jullie dit stroomverbruik? Kappie

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Gisteren 7.2 kWh en 5.5 m3 gas.

• remmuz
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 20:40
Bij mij ook zulke waarden; gisteren 4,3 kuub gas en 7,2 kWh.
Met -5 ‘s nachts valt mij dat niet tegen.
Had overigens verwacht dat de warmtepomp met temperaturen onder nul helemaal niks meer zou doen?
Toch knap dat het dan blijkbaar toch lukt om nog iets van warmte uit de buitenlucht te trekken.

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Ik denk dat dat vooral te danken is aan de bijmenging met afgezogen lucht uit je huis. Ik ga er tenminste vanuit dat het zo aangesloten is. Leuk om daar nog eens aan te meten: luchttemperatuur vanuit buiten en de luchttemperatuur na menging met afvoerlucht.

• Rolfjes
Op de 20e had ik een gasverbruik van 4,5m³ en de WP verbruikte 3,18 kWh

• paulcito
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 13-10 23:11
Ik ben echt een leek op verwarmingsgebied maar hoop op jullie hulp :)

Situatie:
Ik heb een nieuwbouwwoning (2-kapper) uit 2015 met een Itho Base Cube en Cool Cube. Alle 3 de verdiepingen zijn voorzien van vloerverwarming en ik heb 1 thermostaat beneden in de woonkamer.

Nu het kouder is de laatste dagen vallen mij de prestaties enorm tegen en sterker nog, ik vertrouw de instellingen / werking ook niet echt.

Waar loop ik tegen aan:
  • Vloerverwarming in de woonkamer wordt niet echt lekker warm. Dit terwijl de overige vertrekken wel goed warm worden. Je merkt echt een groot verschil wanneer je van een warme 'hal' naar een 'koude' woonkamer gaat
  • De warmtepomp gaat regelmatig in antipendel modus (en het CV gedeelte overigens ook)
  • Daarnaast heb ik de laatste dagen al enkele malen een blokkering gehad; Ontdooi fout. Warmtepomp.(B87)
Herkent iemand deze reeks van 'problemen' en kan iemand mij wat op weg helpen dit op te lossen?

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Kun je dan eens je instellingen plaatsen en meer detail over de gehele installatie? Is alles aangesloten op de LT? Heb je een buitenvoeler? Temperaturen op verdelers en zijn deze met of zonder pomp?

B87 heb ik ook heel vaak, is Itho al 3x voor langs geweest. Is wel minder nu maar zie ze nog regelmatig en alleen bij lage temperaturen buiten. Wat is pompsnelheid van de WP? Die verhogen kan helpen.

Antipendel WP heb ik ook, heb zelf het idee dat rendement dan te laag is en cv het overneemt.

• RGHW
quote:
paulcito schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 08:45:
I

Waar loop ik tegen aan:
[list]
  • Vloerverwarming in de woonkamer wordt niet echt lekker warm. Dit terwijl de overige vertrekken wel goed warm worden. Je merkt echt een groot verschil wanneer je van een warme 'hal' naar een 'koude' woonkamer gaat
Herkent iemand deze reeks van 'problemen' en kan iemand mij wat op weg helpen dit op te lossen?
Een IR thermometer kan je al een heleboel helpen, dan weet je welke stukken van de vloer goed warm worden en welke niet.

En je zou eens kunnen proberen om de zones die wel goed warm worden een beetje te knijpen (afsluiters een stukje dicht draaien), dan gaat er meer warmte door de andere (woonkamer) groepen.

robje w

• paulcito
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 13-10 23:11
quote:
uibeltje schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 21:55:
Kun je dan eens je instellingen plaatsen en meer detail over de gehele installatie? Is alles aangesloten op de LT? Heb je een buitenvoeler? Temperaturen op verdelers en zijn deze met of zonder pomp?

B87 heb ik ook heel vaak, is Itho al 3x voor langs geweest. Is wel minder nu maar zie ze nog regelmatig en alleen bij lage temperaturen buiten. Wat is pompsnelheid van de WP? Die verhogen kan helpen.

Antipendel WP heb ik ook, heb zelf het idee dat rendement dan te laag is en cv het overneemt.
Alles is inderdaad aangesloten op de LT. Zonder buitenvoeler, tenminste ik heb hem niet kunnen ontdekken.

De verdelers zijn zonder pomp en de temperatuur op alle 3 de verdiepingen is zo’n 39 graden aan de toevoerkant (rood) en zo’n 27 graden aan de retourkant (blauw).

Ik merk wel nu ik de thermostaat ‘s avonds niet meer terugdraai dat ik af ben van de B87 meldingen.

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Hoe regel je de temperaturen op de bovenverdiepingen? Heb je al eens ruimtetemperaturen gemeten? Zitten er afsluiters en flowmeters op de verschillende groepen van de verdelers?

Lijkt in ieder geval dat er meer warmte naar de verdiepingen gaat (wellicht kleinere groepen?) Die knijpen zou moeten helpen om de boel wat meer in balans te krijgen.

• dvdhaar
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 14-07 11:47
Hoi allemaal (ben nieuw hier maar lees al paar weekjes mee), ik heb een nieuwbouwwoning uit 2017 en bij mij is ook een zelfde Itho Daalderop warmtepomp geplaatst.

Het betreft een twee-onder-één-kap woning van zo'n 135 m2. De benedenverdieping wordt verwarmd met vloerverwarming en boven heb ik radiatoren. Alle thermostaatknoppen heb ik volledig dichtgedraaid aangezien ik nooit boven kom en alleen woon.

In de woonkamer heb ik ook een grote gashaard. Die gebruik ik af en toe in de avond voor sfeer en bijverwarming. Ik besef mij wat dit aan gas kost, maar ik probeer nu alleen te besparen op het gas voor de CV.

Nu is het zo dat mijn gasverbruik naar mijn idee veel te hoog is.
662 m3 in 4 (weliswaar de koudste) maanden.

Gisteren heb ik de spIDer thermostaat en gateway geïnstalleerd en alvast de 90-30 minuten indeling toegevoegd.

De instellingen heb ik wat aangepast in het menu van de ketel:

- 120 minuten voordat CV bijspringt
- Pomp snelheid naar 3 (was 5)
- Vermogen ketel naar laagste stand (7kW)
- Aanvoertemperatuur LT 35°

Het is meestal rond de 19-20° beneden, maar met alleen de warmtepomp lukt het niet om het warm te houden. De CV springt al vrij snel bij omdat de warmtepomp in de "Anti-pendel" stand schiet .

Wat is dat precies? En hoe kan ik het voorkomen?
En heeft iemand nog meer tips om het gasverbruik / inschakelen van de ketel te beperken?

dvdhaar wijzigde deze reactie 03-03-2018 11:44 (58%)
Reden: thumbs

• RGHW
quote:
dvdhaar schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 11:36:

Gisteren heb ik de spIDer thermostaat en gateway geïnstalleerd en alvast de 90-30 minuten indeling toegevoegd.

- Pomp snelheid naar 3 (was 5)

- Aanvoertemperatuur LT 35°
Mijn tips:
120-30 werkt beter, maak je langer gebruik van de warmtepomp

hogere pompsnelheid maakt dat het water minder afkoelt, en maakt dat de warmtepomp minder koud water terugkrijgt.

Probeer eens met LT30, dan heb je minder vaak dat het verschil tussen gewenst en gerealiseerd >12 graden is (want als het groter dan 12 is, springt de gasbrander bij). Kan natuurlijk zijn dat je je huis dan niet warm krijgt, dan moet je weer naar 35.

Mijn advies is ook om de temp tijdens de 30 minuten periode niet te laag te doen (max 1 graad verschil), want als het dan niet lekker warm wordt, wil je wel dat er gestookt wordt in die 30 minuten.

Met de afgelopen koude dagen had ik mijn LT aanvoer ook op 35, maar vanochtend weer teruggezet. En de afgelopen dagen heb ik ook behoorlijk wat gas verstookt.

AAngezien je huis net nieuw is, kan het ook wel zijn dat er nog behoorlijk wat bouwvocht uit gestookt moet worden.

Succes met Tunen, er komen hier vast nog wel meer (tegenstrijdige ;) ) tips

robje w

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PvdB58
  • Laatst online: 05-04-2018
Hallo, ik ben een NEWBEE op dit forum. Sinds september 2017 wonen wij in een vrijstaande nieuwbouw woning ca. 600 m3 (excl garage). Volledige vloerverwarming verdeeld in 8 groepen, 4 beneden (incl garage) en 4 boven. Boven staan 3 groepen feitelijk continu niet bij.
Op het dak hebben we zonnepanelen.
Ik vind de gehele tijd het gasverbruik aan de hoge kant en de installateur heeft de wachttijd een keer van 30 naar 60 minuten gebracht en de ventilatorsnelheid verhoogd maar andere oplossingen kon hij niet aandragen. Ondanks dit komt de ketel nog steeds direct bij. Dacht dat het hoge verbruik ook door het bouwvocht kwam. Maar door het lezen van dit forum ben ik al een hoop wijzer geworden.

Ik kwam erachter dat de stooklijn niet in orde was. Zowel de LT-VP CV TEMP als de LT KPCV TEMP stond op 35 C. Met andere woorden een vlakke stooklijn van altijd 35 C.

Heb nu de volgende instellingen ingesteld:
LT-VP CV TEMP 25 C
LT-VP BUITEN 20 C
LT-KP CV TEMP 30 C
LT-KP BUITEN -10 C
Schakeldiff 8 (stond op 4)
Ventilator 4 (stond op 7, eerst op 5)
Pomp 5
Ga de komende tijd eens kijken wat dit gaat brengen.
BTW, vandaag ook maar de upgrade van de Spider bestellen. Ik heb nog een voucher voor €100 korting op deze uitbreiding. Hoop hierdoor ook meer inzicht te krijgen in het verbruik.

Tips zijn altijd welkom

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gerjan01
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 18-11-2018
Mijn cool cube krijgt de laatste dagen met de vrieskou het huis niet meer echt warm.

temp staat ingesteld op 22 graden, maar de temp blijft steken op 20,5 verder lijkt alles normaal, ook geen storingen.

Nog meer mensen last van?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RGHW
quote:
gerjan01 schreef op zondag 4 maart 2018 @ 19:50:
Mijn cool cube krijgt de laatste dagen met de vrieskou het huis niet meer echt warm.

temp staat ingesteld op 22 graden, maar de temp blijft steken op 20,5 verder lijkt alles normaal, ook geen storingen.

Nog meer mensen last van?
Hoe hoog heb je je LT aanvoer staan, ik had hem op de 30 en daarmee redde ik het niet, met 35 wel.

robje w

• gerjan01
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 18-11-2018
quote:
RGHW schreef op zondag 4 maart 2018 @ 20:19:
[...]

Hoe hoog heb je je LT aanvoer staan, ik had hem op de 30 en daarmee redde ik het niet, met 35 wel.
LT aanvoer staat op 34,5 graden.

Ik zie ook een optie bij instellingen "bijstoken voor lage temperatuur zone"

deze kan ik inschakelen, maar hoe kan ik controleren of dat gelukt is?
De volgende keer krijg ik weer de optie "inschakelen"

• RGHW
quote:
gerjan01 schreef op maandag 5 maart 2018 @ 23:38:
[...]

LT aanvoer staat op 34,5 graden.

Ik zie ook een optie bij instellingen "bijstoken voor lage temperatuur zone"

deze kan ik inschakelen, maar hoe kan ik controleren of dat gelukt is?
De volgende keer krijg ik weer de optie "inschakelen"
In de handleiding:
"BIJSTOKEN LT ZONE
Deze functie kan de Basic Cube in bedrijf stellen om direct extra warmte te leveren aan de
lage temperatuurzone. Het toestel bepaalt of dit noodzakelijk is. Deze functie is eenmalig
en moet steeds opnieuw geactiveerd worden."

Ik interpreteer dit als: als je het te koud vindt, kun je de ketel laten bijstoken met de CV brander om het water sneller op temperatuur te hebben. Maar hij schakelt het zelf weer uit.

Misschien een keer een IR thermometer kopen en kijken of je vloer wel gelijkmatig warm wordt, staan alle groepen open? Zijn overal je retourleidingen warm?

robje w

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Het gaat over LT-KP, het klimaatpunt van de stooklijn van de LT zone. Als deze te laag staat, wordt het niet warm. Ik heb deze ook van 35 naar 40oC moeten zetten. Nadeel is wel dat het wat meer gas kost omdat het nu waarschijnlijker is dat het setpoint meer dan 12oC van de gemeten temperatuur (een van de criteria om de CV ketel te laten bijspringen).

• dvdhaar
Kan iemand aangeven wat de warmtepomp aan uitvoer temp moet leveren afgelopen dagen? Nu is het 6-10 graden overdag en ik zie de temperatuur niet hoger worden dan de retourtemperatuur van het water (en soms zelfs lager :S). Als ik "warmtepomp testen" programma start en de sensorwaarden bekijk kom ik niet boven de 22 graden.

Heb daarom het idee dat mijn warmtepomp geen bal doet. Verbruik met de buren ligt ook veel hoger. Zij wonen met 4, ik alleen. Exact zelfde huis maar ze stoken hoger en ook boven ivm de kinderkamers.

Tijd voor een monteur van Itho?

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

DeltaT bij mij is ca 4-5 graden momenteel waarbij Taanvoer rond de 25 graden ligt. Dat de aanvoer soms lager ligt is tijdens de ontdooifases, dit is normaal. Ik zie dan soms temperaturen van ca 14 graden voor korte tijd.

Zelf loop ik momenteel ook tegen iets aan en dat is dat het bijstoken door de CV wel start maar ook weer stopt na korte tijd (max 15 minuten). Hierdoor krijg ik de woonkamer niet warmer dan 19 graden. Door Itho is de instelling bijstook naar 3 uur gezet en zoals hieronder zichtbaar zie je om de drie uur de aanvoer omhoog gaan richting de 30 graden maar daarna weer snel omlaag. Weet iemand wat de trigger is dat de bijstook door CV weer stopt? Kan me voorstellen dat dit bijvoorbeeld Tretour is maar die is heel stabiel.

• PvdB58
Om de temperatuur niet te veel te laten dalen overweeg ik om in het klokprogramma slechts 15 minuten een verlaging te zetten (120/15 i.p.v 120/30). Verder de schakeldiff van 8 naar 4 terug gehaald, omdat ik het idee had dat de temperatuur van de aanvoer laag bleef door aan de onderkant van de stooklijn te blijven hangen.

Iemand ervaring met het 120/15 minuten schakelprogramma?

• RGHW
quote:
PvdB58 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 23:07:
Om de temperatuur niet te veel te laten dalen overweeg ik om in het klokprogramma slechts 15 minuten een verlaging te zetten (120/15 i.p.v 120/30). Verder de schakeldiff van 8 naar 4 terug gehaald, omdat ik het idee had dat de temperatuur van de aanvoer laag bleef door aan de onderkant van de stooklijn te blijven hangen.

Iemand ervaring met het 120/15 minuten schakelprogramma?
Ik zou eerder het verschil in gewenste temperatuur niet te groot maken bij je 120/30 schema (bij 21/20). Nadeel van 120/15 is dat dat je de ketel niet 'voor de gek' houdt, die moet immers 30 minuten niet draaien, anders gooit hij alsnog de gaskraan open, en met 120/15 gaat hij dat potentieel iedere keer doen.

robje w

• RGHW
quote:
uibeltje schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 09:15:

Zelf loop ik momenteel ook tegen iets aan en dat is dat het bijstoken door de CV wel start maar ook weer stopt na korte tijd (max 15 minuten).

Hierdoor krijg ik de woonkamer niet warmer dan 19 graden..
Die korte bijstook komt denk ik doordat de temp van het water meer dan 12 graden verschilt van de gewenste, dan springt de brander bij. Maar die zorg ter ook gelijk weer voor dat het snel opwarmt, dus hij stopt na 15 minuten.

Wat je zou kunnen doen is je setpoint verhogen, dan springt de brander vaker bji, en stroomt er warmer water door je buizen.

Of je zet in de 180/30 schema het verschil niet te groot, dan kan de gasbrander bijspringen als je na 180 minuten nog ver van de gewenste temperatuur zit.

robje w

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Temp verschilt niet meer dan 12 graden van het setpoint. Het zou wellicht wel kunnen dat het setpoint vrij laag ligt en dat met een korte bijstook de gewenste aanvoer al wordt gehaald. Ik dacht dat de bijstook door zou moeten gaan tot de thermostaat weer uitgaat. Ik zat zelf nog te denken dat mijn huidige thermostaat (Toon) een uitsignaal geeft bij een ontdooifase. Tijdens ontdooimomenten zie ik namelijk ook geen warmtevraag op de thermostaat.

• RGHW
quote:
uibeltje schreef op zondag 11 maart 2018 @ 20:51:
Temp verschilt niet meer dan 12 graden van het setpoint. Het zou wellicht wel kunnen dat het setpoint vrij laag ligt en dat met een korte bijstook de gewenste aanvoer al wordt gehaald. Ik dacht dat de bijstook door zou moeten gaan tot de thermostaat weer uitgaat. Ik zat zelf nog te denken dat mijn huidige thermostaat (Toon) een uitsignaal geeft bij een ontdooifase. Tijdens ontdooimomenten zie ik namelijk ook geen warmtevraag op de thermostaat.
Volgens mij (maar pin me er niet op vast) heb je bijstook als:
de delta >12 graden is (maar als hij dat niet meer is, dus niet meer)
de WP na de ingestelde tijd max tijd (bij jou dus 180 minuten) het huis nog niet warm heeft.

Dus als je nog niet door de 180 minuten heen bent en het water is warm genoeg, stopt de gasbrander

robje w

• RGHW
quote:
RGHW schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 15:39:
Vraag voor de 'hackers'

Is er een manier om de pomp van vloerverwarming te laten lopen zonder dat de warmtepomp of ketel werkt?

Ik heb een zwarte vloer in de woonkamer, en als daar de zon op staat (en dat doet hij nu regelmatig), worden de stukken die in de zon zitten heel snel warm (30graden). Het zou dan mooi zijn als ik op die momenten het water kan rondpompen, want dan verdeelt die warmte zich door het huis
Ik heb een beetje zitten experimenteren. Als ik op de momenten waarop de zon vol op de zwarte vloer schijnt, de thermostaat omhoog zet, begint de pomp te werken, maar aangezien er lekker warm water uit de (zwarte) vloer komt, slaan de WP en de gasbrander niet aan, maar het water wordt wel rondgepompt.

Werkt prima voor mij en ik kan me voorstellen dat de combi zwarte vloer vol op de zon maar weinig voorkomt.

robje w

• PvdB58
Afgelopen week wat geexperimenteerd. Bij een instelling van de stooklijn van25/30 komt met een 120/30 programma de cv niet bij, maar de wp levert dan te weinig om de woning op temperatuur te houden. Werkelijke temp komt aan einde nacht uit op ca 1 grd C onder instelling, zonder nachtverlaging. WP heeft wel 3 sessies van 2 uur gemaakt. Bij stooklijn van 25/35 komt echter iedere sessie van 2 uur de cv direct bij, ondanks dat LT-aanvoer na eerste sessie afwijking kleiner is als de 12 grd afwijking tov stooklijn en blijft de volle 2 uur bij ook als LT-aanvoer gelijk is als gewenste temp. Iemand hiervoor verklaring? Je zou verwachten dat als op temperatuur is alleen de wp zijn werk gaat doen totdat deze het niet meer bijhoudt.

• dvdhaar
Mijn problemen zijn uiteindelijk opgelost. De warmtepomp heeft na plaatsing nooit wat gedaan. Een leidend van de compressor was lek waardoor de ventilator wel draaide maar de WP totaal niks deed. Sterker nog, hij koelde juist het water extra af.

Itho heeft de complete binnenunit vervangen onder garantie. Hij draait nu stiller en sindsdien geen gasverbruik meer voor de CV :)

• KaEs
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 08-06 17:03
Beetje een bijzonder om op zo'n warme dag als vandaag is te posten over de verwarming. Maar wij zijn druk bezig met plannen voor de nieuwbouw van een huis. Als alles goed gaat is het nieuwe huis over een jaar een feit. We moeten dus ook nadenken over de verwarming en dat is in deze tijd van gasloze woningen en een strenge EPC norm best lastig.
Het bouwbedrijf dat onze woning zeer waarschijnlijk gaat bouwen heeft in zijn offerte een Base cube en Cool Cube staan. Dit is dus de hybruide situatie zoals die vaak in dit topic staan en zoals ze inmiddels in heel wat woningen draaien.

Op zich kies ik bewust voor een hybride systeem (gas + warmtepomp) en niet voor gasloos. Om de volgende redenen niet geheel voor gasloos:
1) gasloos is een behoorlijke investering (15.000-20.000 euro extra)
2) op de koude dagen kan een gasketel behoorlijk goedkoop en milieuvriendelijk bijspringen. Een warmtepomp staat dan immers relatief veel en ook grijze electriciteit te gebruiken
3) buitenlands gas of synthetisch gas via een gasnet zal in mijn ogen ook in de toekomst een rol blijven spelen.

Kortom bewust een hybride opstelling maar ik vraag me wel af of de Cool Cube met z'n 2,5 KW niet wat te klein is om serieus iets een flinke hap uit het gasverbuik te nemen. Ons nieuwe huis zal een beneden verdieping hebben van 100m2 met vloerverwarming. Boven zal er hoogstens enkele uren per dag warmte nodig zijn vanwege studerende kinderen. Als ik dit forum heb gelezen dan krijg ik toch sterk de indruk dat de Cool Cube de woning niet gaat opwarmen want dat lukt niet met dit kleine vermogen maar dat hij vooral de woningen op temperatuur kan houden en tijdens de echte winterdagen er voor zorgt dat de woninge langzamer afkoelt en de Base Cube minder hoeft bij te komen. Volgens mij laat de laagste stooklijn dat ook wel zien. Een woning breng je niet op temperatuur met water van 25 graden. De woning krijg je pas warm met water van 30-35 graden. Dat gaat de Cool Cube niet halen dus de Base Cube moet dat doen. De Cool Cube zorgt er dan vervolgens voor dat de Base Cube minder vaak bij hoef te springen.

Zouden jullie voor een nieuwe woning op dit moment nog steeds voor een Cool Cube + Base Cube kiezen of voor een opstelling waarin de warmtepomp een hoger vermogen heeft (bijv. 5 KW 0f 8 KW)?

• Rolfjes
Hi KaEs.

Om een indicatie te geven, we hebben een hoekhuis (anno 2017) met het Hybride systeem van Itho,oppervlakte is ~50m². Boven radiator, beneden vloerverwarming (geregeld vanuit de CV/warmtepomp. Sinds oktober wonen we hier en hebben na de winter een indicatie wat we zullen gebruiken over het jaar. Dit lijkt neer te komen op ~700m³ gas per jaar. Waarbij de warmtepomp over de periode (01-01 tot nu) 224.5 kWh heeft gedraaid.

Gemiddeld gebruikt een hoekwoning ~1200m³ gas per jaar (bron:mindergas.nl).

Geeft je een idee.

Gr. Rolf

• -DarkShadow-
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
quote:
KaEs schreef op zondag 22 april 2018 @ 14:12:
Beetje een bijzonder om op zo'n warme dag als vandaag is te posten over de verwarming. Maar wij zijn druk bezig met plannen voor de nieuwbouw van een huis. Als alles goed gaat is het nieuwe huis over een jaar een feit. We moeten dus ook nadenken over de verwarming en dat is in deze tijd van gasloze woningen en een strenge EPC norm best lastig.
Het bouwbedrijf dat onze woning zeer waarschijnlijk gaat bouwen heeft in zijn offerte een Base cube en Cool Cube staan. Dit is dus de hybruide situatie zoals die vaak in dit topic staan en zoals ze inmiddels in heel wat woningen draaien.

Op zich kies ik bewust voor een hybride systeem (gas + warmtepomp) en niet voor gasloos. Om de volgende redenen niet geheel voor gasloos:
1) gasloos is een behoorlijke investering (15.000-20.000 euro extra)
2) op de koude dagen kan een gasketel behoorlijk goedkoop en milieuvriendelijk bijspringen. Een warmtepomp staat dan immers relatief veel en ook grijze electriciteit te gebruiken
3) buitenlands gas of synthetisch gas via een gasnet zal in mijn ogen ook in de toekomst een rol blijven spelen.

Kortom bewust een hybride opstelling maar ik vraag me wel af of de Cool Cube met z'n 2,5 KW niet wat te klein is om serieus iets een flinke hap uit het gasverbuik te nemen. Ons nieuwe huis zal een beneden verdieping hebben van 100m2 met vloerverwarming. Boven zal er hoogstens enkele uren per dag warmte nodig zijn vanwege studerende kinderen. Als ik dit forum heb gelezen dan krijg ik toch sterk de indruk dat de Cool Cube de woning niet gaat opwarmen want dat lukt niet met dit kleine vermogen maar dat hij vooral de woningen op temperatuur kan houden en tijdens de echte winterdagen er voor zorgt dat de woninge langzamer afkoelt en de Base Cube minder hoeft bij te komen. Volgens mij laat de laagste stooklijn dat ook wel zien. Een woning breng je niet op temperatuur met water van 25 graden. De woning krijg je pas warm met water van 30-35 graden. Dat gaat de Cool Cube niet halen dus de Base Cube moet dat doen. De Cool Cube zorgt er dan vervolgens voor dat de Base Cube minder vaak bij hoef te springen.

Zouden jullie voor een nieuwe woning op dit moment nog steeds voor een Cool Cube + Base Cube kiezen of voor een opstelling waarin de warmtepomp een hoger vermogen heeft (bijv. 5 KW 0f 8 KW)?
Je bent de ideale kandidaat voor een gasloze woning. 15 tot 20k Euro om het gasloos te maken? Dat denk ik niet. Je hebt een 7kW warmtepomp nodig, die kost net zoveel als een hybride 2,5kW warmtepomp. Daarnaast heb je een boiler en een doorstroomverwarmer nodig. Die kosten bij elkaar minder dan 3000 Euro. Dus de meerpijs voor gasloos is 3000 Euro. Dat verdien je snel terug, want de gasprijs gaat omhoog en je hoeft geen netwerkkosten te betalen voor het gas. Daarnaast krijg je misschien korting op de bouw doordat de gasaansluiting weggelaten mag worden. En als kers op de taart heb je dan ook nog een eenvoudiger en betrouwbaarder systeem dan een hybdride.

Wij zoeken een PHP developer
Soldeerstations
Labvoeding

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Het is dat ik geen plek had voor een boiler, anders had ik geen HP cube gekocht. Ons vrijstaand huis van ca 120 m2 verstookt nu 600 kuub gas per jaar en bij buitentemps van ca 8-10oC gebruiken we alleen gas voor de douche.

• KaEs
Meerprijs voor een glasloos tov hybride is volgens aanbieding van de installateur 8900 euro. Hiervoor krijg je dan in plaats van de Cool Cube + Base Cube een volledig warmtepomp installatie van Alpha Innotech + boilervat 200 liter + LT radiatoren boven.
Vanwege deze meerprijs maar ook wel de dubieuze milieuwinst bij lage buitentemperaturen blijf ik vooralsnog insteken op hybride. Maar ja die 2,5 kW is toch wel erg weinig. Als ik hierboven lees dat bij een buitentemperatuur van circa 10 graden er geen gasverbruik is bij een hoekwoning dan is dat echt niet zoveel. De gemiddelde temperatuur ligt immers tussen oktober-april onder de 10 graden.

• RGHW
quote:
KaEs schreef op maandag 23 april 2018 @ 21:25:
Meerprijs voor een glasloos tov hybride is volgens aanbieding van de installateur 8900 euro. Hiervoor krijg je dan in plaats van de Cool Cube + Base Cube een volledig warmtepomp installatie van Alpha Innotech + boilervat 200 liter + LT radiatoren boven.
Vanwege deze meerprijs maar ook wel de dubieuze milieuwinst bij lage buitentemperaturen blijf ik vooralsnog insteken op hybride. Maar ja die 2,5 kW is toch wel erg weinig. Als ik hierboven lees dat bij een buitentemperatuur van circa 10 graden er geen gasverbruik is bij een hoekwoning dan is dat echt niet zoveel. De gemiddelde temperatuur ligt immers tussen oktober-april onder de 10 graden.
Ik zou sowieso boven ook vloerverwarming laten doen. Is een extra investering, maar het scheelt ook ruimte (geen grote radiatoren) en als je stil zit te studeren, is het juist wel handig dat de warmte op je voeten zit.

Ik heb een hoekhuis uit 2015, 190m2, overal vloerverwarming, De thermostaat staat op 20,5 en we verbruiken 500m3 gas/jaar (bijstoken en tapwater). Ik hoef pas bij te stoken als het gaat vriezen (of regent en waait net boven het vriespunt).

Ik wilde graag een gasloos huis, maar daar wilde de aannemer toen niet aan meewerken (was helemaal niet nodig volgens de aannemer).

Dus mijn advies is: zeker doen, een gasloos huis. Maar je zou eens kunnen navragen wat het kost als je het allemaal achteraf laat doen en door de aannemer er een simpele CV in laat zetten (die je er daarna uit laat halen). Aannemers hebben nogal eens de neiging om alles wat ze niet snappen heel duur te maken.

En als je de mogelijkheid hebt, zou ik ook een doucheWTW laten doen, scheelt weer een stukje warm water verbruik, daar waar je WP het minst effiicent is.

Succes

robje w

• KaEs
Bedankt voor de reacties. Die zijn toch wel reden om een goed gesprek met de installateur aan te gaan. Ook bedankt voor de tip van de doucheWTW. Zo'n ding kost nou ook weer niet zoveel. Ik laat nog even weten of het toch de Base Cube + Cool Cube of een anderen hybride opstelling of helemaal gasloos wordt.

• KaEs
Toch nog een vraag voor de bezitters van de Cool Cube.

Op zo'n dag als vandaag is het overdag 15 graden en 's nachts komt het op een 7 graden uit. Een verwarmingsysteem zal wat warmte moeten leveren om het huis warm te houden. Uitgaande van een lineaire stooklijn (25/20 / -10/35 zie ik hier vaak) kom je dan op een dag als vandaag op een setpoint van circa 25 graden overdag en richting 30 graden 's nachts. Haalt de Cool Cube die temparaturen? Die 25 graden dus niet alleen vasthouden als de CV heeft meegestookt maar zelf deze temperartuur bereiken.
En die 30 graden vasthouden (zelf bereiken zal er niet inzitten) bij een buitentemperatuur van 7 graden is dat een beetje te doen?

Ik vind die genoemde stooklijn wel aan de lage kant maar ik woon dan ook niet in een super geïsolleerd huis en mijn vloerverwarming is er later ingefreesd en ligt er dus mogelijk ook niet super ideeal in.

• RGHW
Ik merk dat bij mij thuis het water met de WP meestal niet warmer wordt dan 23 graden (aanvoer vaak rond de 20). Dat is genoeg om mijn woning warm te houden. Als het water warmer moet zijn, springt vaak de gasketel bij. Ik heb de WP alleen nog nooit de 30 graden zien aantikken (maar ook niet geprobeerd), zal vast wel kunnen als de retourtemp maar hoog genoeg is.

Je hebt waarschijnlijk ook gezien dat de meesten hier de installatie een beetje voor de gek houden door het 120-30 schema (120 minuten warmtevraag, dan 30 minuten niet). De reden hiervoor is dat de warmtepomp na 120 minutencdraaien altijd om bijverwarmen door de gasketel vraag. Dat proberen velen van ons te voorkomen.

Voor een warmtepomp (die per definite trager is), is dat ook een vreemde instelling, maar goed, het gros van de gebruikers van de Coolcube zit natuurlijk niet op tweakers en die willen gewoon een warm huis.

Als je gaat voor de CoolCube, vraag dan aan de installateur om de maximale standalone tijd van de warmtepomp op 180 te zetten (het kan, iemand hier heeft het)

robje w

• KaEs
Oh 23 graden aanvoer is toch echt niet hoog. Op zo'n dag als vandaag komt hij toch wel hoger?

Stel dat je de installatie zo instelt dat de ketel pas na 2 uur bij mag komen is het dan zo dat de ketel meehelpt tot het water het setpoint heeft bereikt of stopt de ketel pas als de kamer op temperatuur is?

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Vandaag heeft mijn cool cube niet eens gedraaid. Ik heb volgens mij in de winter wel eens 32oC aanvoer gezien. Ik heb mijn stooklijn dan wel op 25/20 -10/40 staan.

Na 2 uur op de cool cube gaat de cv ketel meestoken tot de ruimte op temperatuur is. De reden dat ik met dat 120/30 schma begonnen ben is omdat ik mijn stroomverbruik 100% afdek middels zonnepanelen, dus ik gebruik het liefst elektra en geen gas.

• KaEs
Maar hoe houdt een warmtepomp die niet in staat is om circa 30 graden watertemperatuur te genereren een woning dan warm? Op de hier vaak genoemde stooklijn moet het setpoint zich immers veelal tussen 28-32 graden bevinden

Ziet de cyclus er dan niet als volgt uit.
Warmtevraag door thermostaat -> warmtepomp gaat draaien en bereikt een watertemperatuur van 25 graden -> woning na 2 uur niet warm dus ketel komt bij -> woning komt op gevraagde temperatuur dus thermostaat doet warmtepomp en ketel afslaan -> watertemperatuur koelt af naar circa 20 graden en ook woning koelt langzaam iets af -> warmtevraag door thermostaat -> bovenstaande cyclus herhaalt zich.

Als het bovenstaande klopt dan draagt de warmtepomp niet heel veel bij. Zie ik iets over het hoofd? Hoe werkt het dan in de praktijk?

• RGHW
@KaEs,

Bij mij draait de verwarming al ruim 2 weken niet meer, misschien dat ik hem op dagen als vandaag op 30 zou kunnen krijgen. Mijn max verwarmingswatertemp staat op 30.

Mijn verwarmingscyclus/klokthermostaat is als volgt:
120 minuten is de warmtevraag 20.5
30 minuten 19.5

De WP probeert 120 minuten lang het huis op temperatuur te krijgen. Alleen de WP draait, tenzij de aanvoertemperatuur <18 is (>12 graden verschil met het setpoint van 30).
GEdurende 30 minuten is er geen warmtevraag, dus de CVbrander schakelt niet bij, er is immers geen vraag meer.
Daarna start de WP weer een nieuwe 120 minuten cyclus zonder dat de brander bij springt.

Mijn failsafe is dat ik niet teveel verschil neem tussen de temp bij 120 & 30, als het nl. na 120 minuten ook nog geen 19.5 is, springt de CVbrander bij en die zorgt ervoor dat het water snel oploopt naar 30-32 graden.

robje w

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Vanmorgen had ik een aanvoertemp van 33.5oC. Dus de cool cube kan het best alleen, alleen staat de CV meehelp-timeout zo kort dat een huis met alleen VV te langzaam warm wordt voor de warmtepomp. Vandaar ook de 30 minuten pauze. Je huis koelt in die tijd maar weinig af en daarna kan de cube weer 3 uur proberen het huis warm te krijgen.

/edit: als Itho nou eens een geavanceerder algoritme gebruikte om te bepalen of de CV ketel bij moet springen, dan was dat 120/30 schema niet nodig. Ik ben er van overtuigd dat de cool cube het huis warm kan houden bij buitentemps van 5oC of warmer (sterker, dat heb ik een keer getest door het gas af te sluiten naar de CV ketel). Al draait de warmtepomp de hele dag!

zonoskar wijzigde deze reactie 30-04-2018 10:42 (35%)

• giancarlo_f
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 07:30
In mijn (nieuwbouw) huis is een HP Cube geïnstalleerd ; niet de COOL Cube. Mijn huis moet geschikt zijn voor de Cool Cube ; geheel voorzien van vloerverwarming.

Heeft iemand ervaring met het ombouwen van de HP Cube naar een HP COOL Cube ? Kosten ? Garantie ? Bijkomende werkzaamheden ?

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

De "cool" functie is niet heel erg bruikbaar. Dat is toch het enige verschil tussen de HP cube en de HP cool cube? (laatste kan koelen). Je kan het water tot ca 18oC koelen voordat er condensatie ontstaat. Je vloer wordt koud, maar anders dan warme lucht, blijft koude lucht op de vloer hangen. De luchtvochtigheid schiet ook nog eens omhoog. Ik gebruik het wel, maar het effect is niet heel erg merkbaar.

• RGHW
quote:
zonoskar schreef op maandag 30 april 2018 @ 10:37:

/edit: als Itho nou eens een geavanceerder algoritme gebruikte om te bepalen of de CV ketel bij moet springen, dan was dat 120/30 schema niet nodig. Ik ben er van overtuigd dat de cool cube het huis warm kan houden bij buitentemps van 5oC of warmer (sterker, dat heb ik een keer getest door het gas af te sluiten naar de CV ketel). Al draait de warmtepomp de hele dag!
Helemaal mee eens, alleen lijken ze geen enkele belangstelling te hebben voor iets slimmers.

Ik heb ook wel eens het gas dicht gedraaid, blijft het huis prima warm.

Het lijkt mij toch dat dit systeem juist heel vaak in combinatie met vloerverwarming wordt aangelegd, juist omdat een WP daar heel geschikt voor is.

RGHW wijzigde deze reactie 30-04-2018 15:29 (16%)

robje w

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KaEs
Goed om te lezen dat de warmtepomp toch instaat is om bij iets hogere buitentemperaturen zelfstandig het huis warm te houden. Op zich ook niet zo gek dat na 2 uur de ketel bijstopt als dit niet lukt. Dat is ook de reden waarom ik mogelijk ga kiezen voor een hybride. Bij lage buitentemperaturen moet een warmtepomp hard werken met een lage COP en staat dan dus veel grijze elektriciteit de verbruiken. Zowel financieel (salderingregeling zonnepanelen komt ook te vervallen) als milieutechnisch is het dan mooi als een gasketel met een relatief efficiënte en schone verbranding het dan overneemt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RGHW
Het valt of staat met de isolatie van je woning.

Nog 1 tip, aangezien je toch met nieuwbouw bezig bent, zorg ervoor dat je voldoende loze leidingen/stopcontacten met een eigen groep hebt in je technische ruimte. ALs je straks een keer een zwaardere warmtepomp, een boiler of zonnepanelen wilt aansluiten, hebben die allemaal een eigen groep nodig, beetje jammer als je dan moet gaan breken.

Idem voor de keuken, geen idee of je op gas wilt koken (ik raad het af), maar als je op gas gaat koken, zorg ervoor dat je al electriciteit hebt op waar ooit je inductieplaat komt.

En veel plezier/succes met het bouwproject

RGHW wijzigde deze reactie 02-05-2018 09:06 (3%)

robje w

• wiene
Ik heb even mijn gasverbruik gecontroleerd van januari t/m april en vergeleken met vorig jaar. Dit is wel drastisch lager met de nieuwe instellingen. Nu is mijn stroomverbruik wel toegenomen omdat de warmtepomp veel meer draait. Meeste winter dagen meestal over de 20kWh en soms zelfs tot 25kWh verbruik op een dag, maar dat deert me niet aangezien ik toch een overschot heb/had van ca. 1000kWh op mijn zonnepanelen.

jan 2017 -2018
314 - 188
feb 2017 -2018
202 - 170
maart 2017 -2018
142 - 138 (maart 2018 was extreem koud dus moest de cv vaak bijspringen)
april 2017 - 2018
121 - 38

Totaal jan t/m apr 2017 - 2018
779 - 534

245 m3 minder dus in de eerste maanden. Dat is een besparing van 31%. En dat met ook nog meer comfort op de badkamer. In kosten heb ik ca. 100 euro gas bespaard. Helaas kan ik niet precies zeggen of daar tegenover minder dan 100 euro meer stroomverbruik tegenover staat aangezien één van mijn fases van de zonnepanelen kWh meter defect was maar de stroom wel bij Enexis aankwam. Hierdoor kloppen mijn grafieken van de qurrent qbox niet meer vanaf augustus 2017. Voor mij zal het wel een besparing zijn gezien mijn overschot van de zonnepanelen maar ca. 8 cent opleverd met terugleveren maar als je 20 cent voor stroom moet betalen om de warmtepomp te laten draaien betwijfel ik of het veel rendement opleverd.

• RGHW
@wiene
Het bewijs dus dat er met tunen van de warmtepomp veel meer te bereiken is. Jammer dat Itho de adviezen hier niet opvolgt. :-)

robje w

• blue_tiger
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 13-10 12:00
Ik heb zelf ook de itho hp cool cube. Standaard staat deze nu op 60/35. Ik zal nog eens uitpluizen of het zin heeft om hem op 120/30 te zetten. Bezit zelf op het huis 6 zonnepanelen maar via wat crowdfundingsacties etc krijg ik jaarlijks nog 750 kwh vergoed op mijn jaarnota.

-mRc-

• HenkieDijk
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 25-06 15:07
Wie kan mij vertellen hoe je het warmtepomp deel van de Daalderop Combinair (tijdelijk) kan uitschakelen?
Gewoon de stekker eruit trekken werkt in ieder geval niet, dat geeft een CC02 error waardoor er helemaal geen warmte wordt doorgegeven.

Ik wil één winter testen wat het het gas- en electraverbruik is zonder de warmtepomp. Dus alleen direct verwarmen middels het gas gestookte CV gedeelte. Mijn vermoeden zegt dat dit nog wel eens hele interessante gegevens zou kunnen opleveren. :)

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

HenkieDijk schreef op donderdag 27 september 2018 @ 11:38:
Wie kan mij vertellen hoe je het warmtepomp deel van de Daalderop Combinair (tijdelijk) kan uitschakelen?
Gewoon de stekker eruit trekken werkt in ieder geval niet, dat geeft een CC02 error waardoor er helemaal geen warmte wordt doorgegeven.

Ik wil één winter testen wat het het gas- en electraverbruik is zonder de warmtepomp. Dus alleen direct verwarmen middels het gas gestookte CV gedeelte. Mijn vermoeden zegt dat dit nog wel eens hele interessante gegevens zou kunnen opleveren. :)
Op de cool cube kun je via het menu de warmtepomp voor 48 uur uitschakelen. Dan zou je dat elke 2 dagen even moeten instellen. Misschien kun je de bij-schakel-tijd voor de CV op 20 minuten kunnen zetten, dan heb je minimaal stroomverbruik voor de warmtepomp.

• RGHW
zonoskar schreef op donderdag 27 september 2018 @ 12:28:
[...]

Misschien kun je de bij-schakel-tijd voor de CV op 20 minuten kunnen zetten, dan heb je minimaal stroomverbruik voor de warmtepomp.
Volgens mij blijft de WP dan nog wel doorlopen, maar in combinatie met de gasbrander.

Buitenvoeler in de vriezer leggen... Maar dat is waarschijnlijk niet te doen

RGHW wijzigde deze reactie 08-10-2018 17:25 (12%)

robje w

• ThaDude
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 14-10 14:39

ThaDude

Hang Loose

Hallo wij hebben sinds dit jaar ook een nieuwbouw woning gekregen met de itho cube erin. Alle verdiepingen voorzien van vloerverwarming. Ik heb al lopen zoeken als een malle en was super blij dat ik dit topic tegenkwam :)

Het viel mij al op dat bij enigszins verwarmen altijd de CV aanschoot. Nou klopt dit wel omdat de LT zone Max CV TEMP op 50 stond. Dus er zit meer dan de 12 graden verschil in. Ik hou de instellingen van Wiene aan. Heb overigens ook geen buitenvoeler dus de menu's zijn minder uitgebreid.

Ik lees dus dat de CV bij gaat verwarmen als de LT retour temperatuur 12 graden verschilt ten opzichte van de LT zone A.Max CV temp.

Nu vraag ik mij af wanneer de CV weer uit gaat. Als in hoe groot mag/moet het verschil zijn om de CV uit te laten gaan.

Als voor beeld heb ik nu
Setpoint (max cv temp) 35
LT retour 24
ofwel minder dan die 12 maar de CV blijft nog steeds draaien..
Als ik setpoint naar 30 gooi dan gaat de warmtepomp aan de slag maar dan duurt verwarmen eeuwen. Ik had verwacht dat de CV ook weer zou uitschakelen als de 12 graden was gehaald. Hier lijkt het helaas dus niet op..

ThaDude wijzigde deze reactie 25-10-2018 07:45 (0%)
Reden: typo

We're machines just like everything else in nature.

• wiene
ThaDude schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 20:56:
Als ik setpoint naar 30 gooi dan gaat de warmtepomp aan de slag maar dan duurt verwarmen eeuwen. Ik had verwacht dat de CV ook weer zou uitschakelen als de 12 graden was gehaald. Hier lijkt het helaas dus niet op..
De ketel gaat zover ik weet uit zodra de thermostaat aangeeft dat er geen warmte meer nodig is. Tot die tijd blijft de ketel bijstoken. Met 30 graden cv temp is dat bij mij in winterse dagen soms de hele dag maar omdat er niet veel warmtevraag is kost het ook niet veel gas. Mijn huis zakt zelfs na meerdere dagen zeer koud onder de ingestelde tenperatuur tot 19,5 graden. Dit lossen wij op door die dagen lekker de gashaard aan te zetten. Voor mij zijn die instellingen het de enige manier om de warmtepomp veel te benutten zonder vaak instellingen te veranderen. Als ik de cv temp op 35 zet wordt de delta 12 waarde snel behaald, gevolg meteen bijstoken. Ik heb geen buitenvoeler. Met 35 graden zou het huis denk ik wel op temperatuur blijven.

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

@wiene bedankt voor je snelle reactie. Dit vind ik persoonlijk dan wel weer heel jammer om te horen. Voordeel wat ik nu heb is dat alles dus langer draait = meer warmtepomp gebruik?

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

De regeling van de cube is nogal aan wat regels gebonden, je kunt veel veranderen maar helaas niet alles.

Ik heb wel een buitenvoeler en dat heeft als voordeel dat je het setpoint net iets beter kan tweaken. Ca 30 graden bij mij als het niet zo koud is (verschil Tr en setpoint <12), ketel blijft uit . Bij vriestemperaturen weet ik dat alleen de WP het nooit gaat trekken en dan stijgt het setpoint richting de 35 met als gevolg dat de cv direct meedoet (verschil Tr en setpoint >12)

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

uibeltje schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:25:
De regeling van de cube is nogal aan wat regels gebonden, je kunt veel veranderen maar helaas niet alles.

Ik heb wel een buitenvoeler en dat heeft als voordeel dat je het setpoint net iets beter kan tweaken. Ca 30 graden bij mij als het niet zo koud is (verschil Tr en setpoint <12), ketel blijft uit . Bij vriestemperaturen weet ik dat alleen de WP het nooit gaat trekken en dan stijgt het setpoint richting de 35 met als gevolg dat de cv direct meedoet (verschil Tr en setpoint >12)
Merk het ja.. Best jammer! Heeft het nog toegevoegde waarde om de buitenvoeler aan te schaffen? Ik zie dat deze 110,- kost...

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Veel geld voor buitenvoeler, en dan moet je ook nog een goede plek kunnen bereiken (noordgevel).

Ik zou het eerst een tijdje aanzien hoe het gaat met Ta van 30 en de bijstook op 2 uur. Als het echt koud begint te worden zal de Ta wellicht naar 35 moeten.

• Matthijs1984
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 06-12-2018
Een goede maandag ochtend!

Ook wij hebben een nieuwbouw-woning (oplevering afgelopen feb 2018) met een HP Coolcube. Al sinds het begin aan het stoeien met de instellingen en sinds een tijd dit draadje aan het bijhouden. De combinatie bestaat uit de Coolcube die met warmtepomp aangesloten is op de vloerverwarming begane grond en de CV op de vloerverwarming van de 1e verdieping. Het is een vrij fors vrijstaande woning. Begane grond is 130m2 ex garage (die ook vloerverwarming lussen heeft) en de 1e verdieping is ongeveer 150m2. Wel zeer goed geïsoleerd. Als wij in de 85m2 woonkamer een paar waxinelichtjes aan doen wordt het warmer.

Hieronder plaats ik een vraag/opmerking die ook naar de aannemer gegaan is:

"Mijn interpretatie van het systeem en daarmee het probleem waar de combinatie tegen aan loopt:

Zoals te zien is bestaat de vloerverwarming begane grond uit 13 groepen. 7 groepen hiervan zijn voor de woonkamer. 3 groepen hebben geen aansturing door een thermostaat; dit zijn groepen 3, 4 en 8 (garage en bijkeuken).
Zowel Danfoss als de HP coolcube hebben een vorm van 'intelligentie'. Indien een ruimte verwarmd moet worden kijken beide naar hoeveel het temperatuur verschil is. De Coolcube weet dan net iets meer, deze kijkt namelijk naar de huidige temp van de thermostaat, naar de gevraagde temp van de thermostaat en naar aanvoer en afvoer temperatuur van het water in de vloerverwarming van de desbetreffende ruimte. Echter communiceren de Danfoss verdeler en de Coolcube niet. En dit laatste levert problemen op.

Als voorbeeld:
De woonkamer is 22°, deze wordt ingesteld op 22.5°. Dit is een klein temperatuur verschil. de Coolcube gaat dan het water niet heel veel warmer maken, dit is door het geringe temperatuur verschil niet nodig en levert energiebesparing. Echter 'denkt' de Danfoss hetzelfde op zijn manier. Deze gaat nl maar 1 a 2 groepen van de woonkamer open zetten.Op deze manier komt de kamer dan zelden op temperatuur. 1 zo'n lus is nl niet voldoende als deze ook nog eens voorzien wordt van lauw water omdat de warmtepomp ook zuinig doet. Ze werken elkaar dus tegen. Indien het straks winter wordt en vriest, wordt het helemaal lastig.

Er is nog een nadeel aan deze werking van de Danfoss. Volgens de techneut van Itho kan de Coolcube (warmtepomp) zijn warmte niet kwijt. Immers staat er maar één groep open en levert de pomp vermogen voor veel meer groepen. Dit zou ook kunnen bijdragen aan de problemen die we nu aan de compressor hebben.Om deze reden raadt hij aan een bypass leiding te maken bij de vloerverdeler van de begane grond (hij zou tekst en uitleg in zijn rapport zetten naar jullie).

Een secundair nadeel ondervonden we vannacht. Omdat de Coolcube zijn warmte niet kwijt kan heb ik op aanraden van de Itho monteur vannacht de kranen wat opengedraaid van de garage (groep 3 en 4). Vanochtend kwamen we in de woonkamer om 10.00 uur, deze was nog altijd niet op temperatuur van 22,5 (hij gaf 22.0 aan). Normaal geen probleem deze dagen. Tweede opvallende was een gasverbruik vannacht van 5 kuub. Ik ben een pietje precies ^^ en ik controleer en hou alles bij; normaal hebben we een verbruik van max 1 kuub, en dat was op koudere dagen. Mijn vermoeden is dat elke keer als er warmwater door de Coolcube geproduceerd werd dit voor het grootste gedeelte de garage in ging (groep 3 en 4), die kranen staan immers open. Wanneer het te lang duurt om een ruimte op temperatuur te krijgen (30 min) gaat de CV ketel de warmtepomp helpen. Zo te zien heeft deze dat meerdere keren vannacht gedaan om de woonkamer op temperatuur te krijgen maar ja........ Hier staat maar 1 groep open, en de garage twee...... volledig open gedraaid.....De garage was 26°!!!

Wat wil ik hier nu mee? Dit hele verhaal samengevat: Is het mogelijk de Danfoss 'dom' te maken? Dat deze gewoon altijd alle woonkamer groepen open gooit indien er om warmte gevraagd wordt? Als het temp verschil groot is doet hij dat nl wel (zeg dat het 22° is en je zet de thermostaat op 28°), dus qua capaciteit kan het."

Naast dit hele verhaal heb ik vannacht geprobeerd de nachtstand uit te zetten. Maar ik denk dat ik deze instelling verkeerd heb begrepen. De hele nacht heeft de warmtepomp niks gedaan, althans toen ik om 0500 en 0700 poolshoogte nam deed deze niks terwijl de woonkamer 21,2 was en op 22,5 stond. Ik had echter de nacht VP veranderd van -10° naar +10° in de hoop dat deze dan dichter bij de dag stand kwam (gewone VP is immers 20). Maar ik vermoed dat deze instelling iets anders doet want toen ik deze weer terugzette op -10° om 0930 sprong de warmtepomp aan! Overigens heeft deze nu moeite met de temp. Gisteren was het ook 4° buiten maar genereerde hij zonder problemen 25,5° nu niet meer dan 23°.

Tweede waar ik tegenaanloop is dat de CV continu aan gaat voor letterlijk 20 sec en dan weer uit..... en weer aan en uit..... aan en uit...... Lijkt mij efficienter om dan een aantal kamers van de bovenverdieping iets warmer te maken en dan langer uit te gaan, of continu 25° door de buizen te sturen ipv kortstondig 40°. Kan ik hier iets aan doen?

PS: ik mag helaas nog geen foto's toevoegen anders had ik de afbeelding van de vloerverwarming begane grond erbij kunnen doen.

PPS: warmtepomp waardes deze ochtend:
LT retour: 22.0°
WP intern: 23.5°
LT aanvoer: 23.0°
Compressor: 3000 RPM
Ventilator: 1800 RPM
Persgas: 48°
Zuiggas: 3.0°
T (ahx): -2.0°
T (whx): 23.5° (na 1 keer ontdooien: 25.0°) Geen idee wat deze T's inhouden btw

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Matthijs1984 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:28:

Zowel Danfoss als de HP coolcube hebben een vorm van 'intelligentie'. Indien een ruimte verwarmd moet worden kijken beide naar hoeveel het temperatuur verschil is. De Coolcube weet dan net iets meer, deze kijkt namelijk naar de huidige temp van de thermostaat, naar de gevraagde temp van de thermostaat en naar aanvoer en afvoer temperatuur van het water in de vloerverwarming van de desbetreffende ruimte. Echter communiceren de Danfoss verdeler en de Coolcube niet. En dit laatste levert problemen op.
Begrijp ik het goed dat je elektronische afsluiters hebt op je vvw groepen met elk een eigen ruimtethermostaat?

Verhoog de bijstook CV naar 120 min en stel een lagere stooklijn in, dan komt de ketel niet snel bij waardoor je gas kan besparen en de WP het meeste werk doet.
Wat wil ik hier nu mee? Dit hele verhaal samengevat: Is het mogelijk de Danfoss 'dom' te maken?
Neem aan dat je de afsluiters er gewoon af kunt halen waardoor alle groepen volledig open komen te staan

Er zijn genoeg gratis sites om een foto te uploaden, dat zou erg helpen om te begrijpen wat de Danfoss is.
Tweede waar ik tegenaanloop is dat de CV continu aan gaat voor letterlijk 20 sec en dan weer uit..... en weer aan en uit..... aan en uit......
Heb je alleen een LT zone of ook een HT zone? En zo ja, wordt deze gesloten met een klep bij alleen warmtevraag van de LT zone? Post anders ook eens de waarden van de HT zone.

Lijkt mij dat het vermogen simpelweg niet wegkan en de ketel staat te pendelen. Zorg voor een aantal groepen die altijd open staan want die cv levert minimaal 7 kW en dat is fors. Dit mimimum moet je oveigens wel instellen. Als deze op max staat start de brander meteen op een hoger vermogen.

• RGHW
Matthijs1984 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:28:
en de CV op de vloerverwarming van de 1e verdieping.

Een secundair nadeel ondervonden we vannacht. Omdat de Coolcube zijn warmte niet kwijt kan heb ik op aanraden van de Itho monteur vannacht de kranen wat opengedraaid van de garage (groep 3 en 4). Vanochtend kwamen we in de woonkamer om 10.00 uur, deze was nog altijd niet op temperatuur van 22,5 (hij gaf 22.0 aan). Normaal geen probleem deze dagen. Tweede opvallende was een gasverbruik vannacht van 5 kuub. I

Naast dit hele verhaal heb ik vannacht geprobeerd de nachtstand uit te zetten. Maar ik denk dat ik deze instelling verkeerd heb begrepen. De hele nacht heeft de warmtepomp niks gedaan, althans toen ik om 0500 en 0700 poolshoogte nam deed deze niks terwijl de woonkamer 21,2 was en op 22,5 stond. Ik had echter de nacht VP veranderd van -10° naar +10° in de hoop dat deze dan dichter bij de dag stand kwam (gewone VP is immers 20). Maar ik vermoed dat deze instelling iets anders doet want toen ik deze weer terugzette op -10°
Even een paar stukjes uit jouw verhaal:
Als ik het goed begrijp wordt er boven alleen verwarmd vanuit de CV ketel, niet vanuit de WP? Als je dan boven ook een separate thermostaat hebt, ben ik niet heel erg verbaasd, want dan stuurt die thermostaat iedere keer de gasketel aan. Als dat inderdaad zo is, is het wel heel jammer, want juist met vloerverwarming is de gasketel bedoelt als bijverwarming.

Water naar de garage sturen: daar was het waarschijnlijk koud, zodat je een lage retourtemperatuur kreeg, dus meer dan 12 graden verschil, en hun, daar gaat de gasbrander aan.

Nachtstand is inderdaad iets anders, ik heb het hier ergens een keer op het forum beschreven (dus zoeken op mijn nick), maar het is niet zozeer een trigger op de nacht, maar meer op extreme koude. Volges mij was het: Als het heel koud is (standaard -20) gaat het systeem altijd aan, maar zoek het voor de zekerheid even op.

Verder, de 120-30 regel werkt aardig en dan zorgen dat je de 30 temperatuur niet heel laag zet, als de WP het dan niet trekt, schakelt de gasketel bij als hij ook die lagere temperatuur niet haalt.

Wat ik nog wel eens doe is eenmalig tijdens de 30 minuten cycle de temperatuur handmatig een paar graden omhoog (hij blijft verder gewoon op het klokprogramma draaien), dan komt de gasbrander vanzelf ene keer bijspringen omdat er langer dan 120 minuten warmte wordt gevraagd.

robje w

• RGHW
ThaDude schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 20:56:

Als voor beeld heb ik nu
Setpoint (max cv temp) 35
LT retour 24
ofwel minder dan die 12 maar de CV blijft nog steeds draaien..
Maar probeer de 120-30 regel met niet te grote verschillen tussen de temperaturen (bijv 120 = 21; 30 = 20).

Meestal zal je warmtepomp het wel trekken, maar als het een keer echt koud is (en je ook geen 20 haalt), springt de brander vanzelf bij. Het hangt uiteraard ook allemaal af van hoe snel je huis afkoelt, dus als je in die 30 minuten 2 raden verliest wordt het wel heel onaangenaam.

Succes met experimenteren

RGHW wijzigde deze reactie 30-10-2018 16:03 (3%)

robje w

• Matthijs1984
uibeltje schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 13:50:
[...]

Begrijp ik het goed dat je elektronische afsluiters hebt op je vvw groepen met elk een eigen ruimtethermostaat?

Verhoog de bijstook CV naar 120 min en stel een lagere stooklijn in, dan komt de ketel niet snel bij waardoor je gas kan besparen en de WP het meeste werk doet.

[...]

Neem aan dat je de afsluiters er gewoon af kunt halen waardoor alle groepen volledig open komen te staan

Er zijn genoeg gratis sites om een foto te uploaden, dat zou erg helpen om te begrijpen wat de Danfoss is.

[...]

Heb je alleen een LT zone of ook een HT zone? En zo ja, wordt deze gesloten met een klep bij alleen warmtevraag van de LT zone? Post anders ook eens de waarden van de HT zone.

Lijkt mij dat het vermogen simpelweg niet wegkan en de ketel staat te pendelen. Zorg voor een aantal groepen die altijd open staan want die cv levert minimaal 7 kW en dat is fors. Dit mimimum moet je oveigens wel instellen. Als deze op max staat start de brander meteen op een hoger vermogen.
Allereerst heel erg bedankt dat jullie de moeite nemen om te antwoorden en te helpen!!

Inderdaad hebben wij meerdere ruimtes met verschillende thermostaten die verbonden zijn met bovenstaande verdeler.

De LT zone heeft 3 thermostaten: Woonkamer (7 groepen), Slaapkamer (2 groepen), Badkamer (1 groep). Daarnaast nog 1 groep voor de bijkeuken en 2 groepen voor de garage, deze hebben geen elektronische regeling.

De HT zone heeft 5 thermostaten: 4 slaapkamers (allemaal 2 groepen behalve de master bedroom, deze heeft er 3) en 1 badkamer (1 groep). Ook de HT zone is vloerverwarming.

Ik begrijp de vraag niet helemaal van de klep sluiting, en hoe ik dat kan achterhalen. Wat ik wel weet is dat momenteel weer de CV bijgesprongen is om de Warmtepomp te helpen (alle HT thermostaten zeer laag gedraaid zodat die niks vragen). Wat dan opvalt is dat de LT aanvoer pas boven de waarde van de warmtepomp uit komt zodra de ketel stopt met verwarmen en in de antipendel schiet. Ik weet niet hoe het zou moeten zijn, maar het lijkt me zonde en verkeerd dat de klep naar de warmtepomp pas open gaat zodra de CV er mee stopt.... Het lijkt bijna alsof de CV gaat bijstoken maar de klep idd niet opengaat totdat de CV zijn energie niet meer kwijt kan en dan zegt de warmtepomp; "ok, kom maar dan" en zet de klep open...........

@ RGHW
De garage heb ik nu weer even dichtgedraaid om te kijken of dat betere resultaten oplevert voor ons experiment :)

Instellingen LT:
LT-VP CV temp 20
LT-VP buiten 20
LT-KP CV temp 40
LT-KP buiten -10
LT-VP nacht -10
Schakeldiff 8
Bijschakelen CV 120
Nadraaitijd 1 min
Buitenvoeler aanwezig

Instellingen HT:
HT-VP CV temp 20
HT-VP buiten 20
HT-KP CV temp 40
HT-KP buiten -10
HT-VP nacht -10
Schakeldiff 5
Nadraaitijd 1 min
Regelaar HT aanwezig

Instellingen CV:
Laagbrandtijd 10 min
Acceleratietijd 10 min
Antipendeltijd 3 min
Ketelveiligheid 10
Max CV vermogen 24 kW

Deze avond was de senorweergave:
Buiten: 4,5°
LT setpoint: 30.5°
HT setpoint: varieert tussen 0° en 30.5° (zelfde instellingen LT als HT)

Vraagje: het zou een 2,1 kW WP moeten zijn... waarom als hij dan volle toeren draait trekt ie maar 600 a 700 watt? staat die 2,1 kW ergens anders voor? of is er iets niet goed aan onze WP?

Vloerverwarming begane grond: https://afbeelding.im/Jh7VSMQ8
Vloerverwarming 1e verdieping: https://afbeelding.im/sVL90NmJ
Vloerverdeler begane grond (Danfoss): https://afbeelding.im/1dwGFpSI
Vloerverdeler 1e verdieping (Danfoss): https://afbeelding.im/c4jMp2Tl
(om de een of andere reden staan de foto's ondersteboven totdat je ze vergroot)

Bij deze een link naar de vloerverdeler: https://www.installatieva...ZmwX3mKJJSpUaAoCIEALw_wcB

PS: tijdstip 21:50 met Kaarsjes is de woonkamer nu maar liefst 23,8°. De thermostaat staat op 22,5°, je zou dus verwachten dat het klaar is, maar toch staat er nog 1 groep van de woonkamer open op de Danfoss, die groep geeft dus nog een warmtevraag en daarmee stopt de CV ook niet. Dezelfde CV die zijn warmte niet kwijt kan elke keer dat ie aan springt...... Echt om gek van te worden :( . Even afgezien van het feit dat de badkamer nog altijd niet op temperatuur is. Nog altijd 19,8°, deze staat op 21.

PPS: tijdstip 22:30. Nu staat alleen de groep van de badkamer beneden nog open (7). Kan je zien wat er dan mogelijk is. Buiten is het 4,5° en de WP levert nu 29,5° zonder CV.... Nu gaat het em wel lukken ;) .

Matthijs1984 wijzigde deze reactie 30-10-2018 22:22 (11%)

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Ik begrijp de vraag niet helemaal van de klep sluiting, en hoe ik dat kan achterhalen. Wat ik wel weet is dat momenteel weer de CV bijgesprongen is om de Warmtepomp te helpen (alle HT thermostaten zeer laag gedraaid zodat die niks vragen).
Je kunt de LT en HT zone volledig onafhankelijk van elkaar gebruiken. Als de LT zone geholpen wordt door de CV brander komt er ook warmte in de HT zone. Een zoneklep kan dit voorkomen. Aangezien jouw installatie op de HT zone afsluiters heeft zou dit geen probleem moeten zijn, die staan immers alleen open als er warmte nodig is in de desbetreffende zone.
Wat dan opvalt is dat de LT aanvoer pas boven de waarde van de warmtepomp uit komt zodra de ketel stopt met verwarmen en in de antipendel schiet. Ik weet niet hoe het zou moeten zijn, maar het lijkt me zonde en verkeerd dat de klep naar de warmtepomp pas open gaat zodra de CV er mee stopt.... Het lijkt bijna alsof de CV gaat bijstoken maar de klep idd niet opengaat totdat de CV zijn energie niet meer kwijt kan en dan zegt de warmtepomp; "ok, kom maar dan" en zet de klep open...........
Volgens mij moet de HT zone ca 10 graden boven setpoint LT leveren voordat het water wordt gemengd. M.a.w. LT setpoint is 30 graden, dan komt er pas water van de CV bij de LT als aanvoer HT 40 graden is.

Probleem bij jou is denk ik dat het HT setpoint voor de CV ketel erg laag ligt (ca 30). Daar is de ketel enorm snel aan als alle zones in de HT dicht staan want dan is het circuit erg klein. Oplossing is zorgen dat er altijd enkele zones open staan in de HT zone.
Laagbrandtijd 10 min
Max CV vermogen 24 kW
eerste zou ik op 15 min zetten en de tweede op 7 kW. Dan start de cv rustiger op. Mocht 7 kW niet voldoende blijken om de HT zone warm te krijgen kun je altijd nog omhoog.
Vraagje: het zou een 2,1 kW WP moeten zijn... waarom als hij dan volle toeren draait trekt ie maar 600 a 700 watt? staat die 2,1 kW ergens anders voor? of is er iets niet goed aan onze WP?
Wikipedia: Warmtepomp

• remmuz
Ik heb een paar dagen thuis gewerkt en dan zit ik een meter bij de ketel vandaan. Toen is mij het volgende opgevallen; Elke keer voordat de warmtepomp start gaat eerst de CV ketel branden. Niet lang, een seconde of 15.
Daarna gaat de ketel uit en hoor je de warmtepomp starten. Hoort dat zo? is dat bij jullie ook zo?

• B-lex
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 20:15
remmuz schreef op donderdag 1 november 2018 @ 09:31:
Ik heb een paar dagen thuis gewerkt en dan zit ik een meter bij de ketel vandaan. Toen is mij het volgende opgevallen; Elke keer voordat de warmtepomp start gaat eerst de CV ketel branden. Niet lang, een seconde of 15.
Daarna gaat de ketel uit en hoor je de warmtepomp starten. Hoort dat zo? is dat bij jullie ook zo?
Met branden zeg je dat de ketel echt warm water staat te maken? Of doet hij een soort checks zonder echt aan te gaan?

• remmuz
Hij gaat echt warm water maken voor de cv. De warmhoud functie staat uit bij mij.

• RGHW
remmuz schreef op donderdag 1 november 2018 @ 09:31:
Het ik ook wel eens, mijn vermoeden is dat dat komt omdat als de installatie stil staat het water in de leidingen behoorlijk afgekoeld is en de delta dus >12graden. Dan springt de CV even bij.

robje w

• Oggy
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 13:28
Met welke instelling is het mogelijk de bijschakeling van CV van 120 minuten naar 180 te krijgen?
Continue lopen van de warmtepomp schijnt iets beter zijn. Maar nu gebruik van 120/30 of wellicht zelfs 105/30.

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Oggy schreef op donderdag 15 november 2018 @ 15:52:
Met welke instelling is het mogelijk de bijschakeling van CV van 120 minuten naar 180 te krijgen?
Continue lopen van de warmtepomp schijnt iets beter zijn. Maar nu gebruik van 120/30 of wellicht zelfs 105/30.
Daarvoor moet je een monteur van Itho vragen. Die kan met het speciale programma op z'n laptop die setting maken. Een andere installateur kan dit niet.

• okio
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 16:05
Is het ook mogelijk om de warmtepomp langere tijd dan 48 uur helemaal uit te schakelen?
Ik zit met de situatie dat ik niet zoveel kwh's meer over heb, en van te voren iets te veel kuubs gas het ingekocht. Dus net een andere verhouding zou mij de laatste 6 weken van het jaar beter uitkomen.

• RGHW
okio schreef op donderdag 15 november 2018 @ 16:31:
Is het ook mogelijk om de warmtepomp langere tijd dan 48 uur helemaal uit te schakelen?
Ik zit met de situatie dat ik niet zoveel kwh's meer over heb, en van te voren iets te veel kuubs gas het ingekocht. Dus net een andere verhouding zou mij de laatste 6 weken van het jaar beter uitkomen.
De stekker eruit?
En een hoger setpoint helpt waarschijnlijk ook, dan heeft de CV ketel eerder de neiging om bij te schakelen.

Maar een setting disable WP weet ik niet zo direct.

robje w

• okio
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 16:05
Haha stekker eruit, misschien wel eens overwegen waard :)

Setpoint kan ik ook proberen. We gaan eens even experimenteren.

• RGHW
Ik ben maar weer eens met Itho in de mail geklommen over het aanpassen van wat instellingen:

Vraag 1: kan de maximale tijd voor enkel warmtepomp van 120 --> 180 minuten. Antwoord eersdt: dit kan niet, daarna ". In overleg met onze service manager zullen wij deze instelling niet wijzigen. 120 minuten is op dit moment het maximale."

Vraag 2: Om de warmtepomp zoveel mogelijk te benutten, lijkt de volgende instelling mij handig: CV ketel schakelt pas bij als het verschil tussen de warmtevraag en de gemeten temperatuur >1 graad (bij voorkeur instelbaar). Op deze manier wordt de warmtepomp maximaal benut maar wordt tegelijk voorkomen dat de woning te koud wordt omdat de CV bijspringt zodra het verschil te groot wordt.
Uiteraard blijven instellingen die ervoor zorgen dat bij extreme kou de CV brander gebruikt wordt van toepassing.

Hier komt helemaal geen antwoord op.

Enige wat hier werkt is de gaskraan dicht doen, maar dat is weer onhandig als je wilt douchen (of als het echt koud wordt).

Heeft een van jullie al iets ontdekt waardoor je zelf hier iets aan kunt configureren?

robje w

• B-lex
Je denkt te moeilijk, 120 minuten (2 uur!) is meer dan genoeg, daar zit je probleem niet. Je moet alleen met je stooklijn spelen. Leg die maar eens dusdanig plat dat in principe de ketel nooit aan gaat. Als je huis dan niet warm wordt ga je de stooklijn langzaam omhoog leggen tot de woning wel warm wordt. Dan heb je het optimum bereikt qua warmtepomp en bijstook.

Continu stoken is hierin overigens een must (in elk geval zo min mogelijk nachtverlaging, denk aan 1 of 1,5 graad). Warmtepompen vinden grote energievragen niet fijn.

• RGHW
@B-lex

Dank. Ik heb mijn stooklijn al laag staan (max 30 graden), de WP brengt het water meestal tot een graad op 23. Dat is voldoende om het huis op 20,5 te houden. Ik verlaag 'nachts/ochtend naar 19,5, geen heel groot verschil dus. Meestal slaat de installatie zelfs helemaal

Probleem is alleen dat om te voorkomen dat er 'zomaar' gas gebruikt wordt, ik de warmtevraag na 120 minuten even knijp, maar dan stopt de warmtepomp er helemaal mee en dat is suboptimaal.

Wat ik wil is dat de WP de hele dag draait (of in ieder geval als het nodig is), en dat de CV pas bijspringt als het het verschil tussen gewenste en daadwerkelijke temperatuur te groot wordt.

Dus als iemand nog een oplossing heeft naast het 120/30 schema, ik hoor het graag.

robje w

• B-lex
RGHW schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:25:
@B-lex

Dank. Ik heb mijn stooklijn al laag staan (max 30 graden), de WP brengt het water meestal tot een graad op 23. Dat is voldoende om het huis op 20,5 te houden. Ik verlaag 'nachts/ochtend naar 19,5, geen heel groot verschil dus. Meestal slaat de installatie zelfs helemaal

Probleem is alleen dat om te voorkomen dat er 'zomaar' gas gebruikt wordt, ik de warmtevraag na 120 minuten even knijp, maar dan stopt de warmtepomp er helemaal mee en dat is suboptimaal.

Wat ik wil is dat de WP de hele dag draait (of in ieder geval als het nodig is), en dat de CV pas bijspringt als het het verschil tussen gewenste en daadwerkelijke temperatuur te groot wordt.

Dus als iemand nog een oplossing heeft naast het 120/30 schema, ik hoor het graag.
Waar ligt je klimaatpunt (die W30)?
Waarschijnlijk kan die nog wel wat verder weg om de stooklijn platter te krijgen.

• RGHW
B-lex schreef op donderdag 29 november 2018 @ 16:18:
[...]

Waar ligt je klimaatpunt (die W30)?
Waarschijnlijk kan die nog wel wat verder weg om de stooklijn platter te krijgen.
Hmmm, nu ben ik overvraagd, klimaatpunt?

robje w

• B-lex
RGHW schreef op donderdag 29 november 2018 @ 16:43:
[...]

Hmmm, nu ben ik overvraagd, klimaatpunt?
Het klimaatpunt is het punt van bijvoorbeeld -10 buitentemp +40 aanvoer. Het punt waarop je stooklijn begint heet het voetpunt, dat is meestal +18 buitentemp +20 aanvoer.

Je kan je stooklijn ‘platter’ leggen door ipv -15/+40 —> -25/+40 in te stellen.

Je voetpunt laat je staan op +20/+20 of whatever bij je huis past.

Dan maak je dus eigenlijk de stooklijn wat minder stijl.

• RGHW
Ik heb nu
LT-VP CV = 25
LT VP buiten = 20
LT KP CV = 35 (dacht dat ik die dus op 30 had staan)
LT KP buiten = -20 (was 10)

Tips?

robje w

• Matthijs1984
Goede avond!!

Ik ben lang weg geweest (van het forum) maar niet minder actief.

Heel erg bedankt voor alle constructieve reacties! Weer een hoop geleerd.

Inmiddels is er een monteur van Itho langs geweest vanwege het 'stampen' van de warmtepomp. Deze concludeerde dat inderdaad de compressor vreemde gedragingen had. Deze is nu vervangen en de Coolcube is nu 'fluisterstil'. Yeeeehaaa, probleem één de deur uit.

Voor wat betreft de instellingen:

@uibeltje Je had inderdaad gelijk!! ik moest er voor zorgen dat de HT setpoint wat hoger was. Indien er nu bijgesprongen moet worden door de CV werkt dit prima! Bedankt daarvoor. De laatste vraag van mij (omtrent vermogen) was wel een hele domme :), die snapte ik zelf de dag later al zonder googlen ^^)

@RGHW Dat de warmtepomp alleen de begane vloer doet is wel en niet jammer is mijn conclusie. Ons huis is vrij fors. Eigenlijk te groot voor de coolcube combi (ze zeggen max 200m2). Ik heb deze vraag ook voor de bouw uitgezet bij onze aannemer en deze zou dit overlegd hebben met Itho. Echter betwijfel ik nu of ze dit gedaan hebben. Onze woning heeft een woonoppervlak van 245m2 en een vloeroppervlak (exc garage) van 290m2. Ik merk dat als alle groepen op de begane vloer open staan de aanvoer temp van de warmtepomp al snel zakt. Indien hij ook de 1e verdieping zou moeten doen wordt het qua bij-schakelen CV helemaal een drama. Indien er betere software achter het hele apparaat had gezeten was beide verdiepingen wel mooi geweest. Echter is de manier waarop de CV wordt bij-geschakeld zo primitief geregeld dat ik wel blij ben dat ze gesplitst zijn.

Dan komen we via mijn reactie op RGHW gelijk bij mijn voorlopige conclusie dat deze combi voor onze woning niet geschikt is. Het lijkt erop dat deze combinatie warmtepomp met CV ontworpen is in de fase dat men op de begane vloer vloerverwarming (LT) heeft en alle andere verdiepingen dmv radiatoren (HT) verwarmt. Het feit dat mijn HT zone zo 'hoog' (40°) moet stoken om het bijstoken mogelijk te maken zegt mij genoeg. Het menu noemt het ook niet voor niks een 'HT" zone. 40° is echt veel meer dan nodig voor vloerverwarming, zeker gezien die ruimtes niet boven de 25m2 komen. Zonde van de energie die de ketel gebruikt om er 40 graden door heen te jassen. Laat staan het feit dat de ketel ver voorbij de 40° stookt. Hij schiet eigenlijk altijd naar 60+ en gaat dan rondpompen of pendelen. Blijkbaar kan hij niet gewoon een heel klein beetje stoken om precies bij die 40° uit te komen. Het lijkt erop dat deze CV alleen aan of uit kan. Kleine zijsprong @uibeltje : De ketel omlaag bijstellen naar 7kW of naar 15kW lijkt helemaal niks te veranderen aan het gasverbruik. Ook dat doet mij vermoeden dat deze combi alleen 'aan en uit' kent.

Het ziet er naar uit dat ons gasverbruik uit gaat komen op 1200 a 1300 kuub, en onze stroom rond de 3500 a 4000 kW gaat komen (minder dan onze 2x kleinere twee-onder-een-kap woning verbruikte uit 2008). Voor een flinke vrijstaande woning helemaal niet verkeerd, zeker niet gezien de woonkamer op 22,5 staat (vriendin he....), badkamers op 21 en 20,5, alle slaapkamers minimaal op 15, 1 slaapkamer op 17 en de garage een klein beetje mee pikt van het warme water -_^. Echter moet ik deze waardes volledig toekennen aan de prima isolatie en niet aan de HP coolcube. Heel heel heel jammer dat de software zo mega eenvoudig is. Een gemiddelde flashgame is 100x ingewikkelder qua programmeer taal. Voorbeeld: de woonkamer is 22,4, maw bijna op temperatuur.... Toch schakelt die dan niet alvast de CV uit die aan het bijstoken was. Resultaat: woonkamer 2 uur later 23,3.......... Dan schakelt ook alles uit, ipv dat ie met laag vermogen gewoon 25° erdoorheen blijft sturen bijvoorbeeld om de temperatuur te handhaven. Dus na verloop van tijd wordt het weer te koud maar moet ie helemaal vanaf '0' beginnen......

Ja ik ben er gefrustreerd van ;)

Ik blijf stoeien met de instellingen en als er hier mensen zijn met tips hoor ik het nog altijd graag!!!!

Greetz,
Matthijs.

PS: onze itho monteur was bang dat als alleen de lus voor de badkamer beneden warm water vraagt de warmtepomp zijn energie niet kwijt kan, deze heeft blijkbaar geen antipendel stand. Dit zou kunnen leiden tot de defecte compressor. Hoe kijken jullie hier tegen aan? Zijn advies was een bypass leiding net zoals bij de CV, maar dan op de vloerverdeler begane grond.

• B-lex
RGHW schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 09:27:
Ik heb nu
LT-VP CV = 25
LT VP buiten = 20
LT KP CV = 35 (dacht dat ik die dus op 30 had staan)
LT KP buiten = -20 (was 10)

Tips?
Buiten18-CV 20 zou ik doen, klimaatpunt staat wel ok voor nu. Dan even weekje laten pruttelen en kijken of de wp al langer alleen kan draaien zonder comfortklachten.

B-lex wijzigde deze reactie 05-12-2018 20:13 (15%)

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True