Instellingen nalopen HP Cool Cube warmtepomp

Pagina: 1 ... 5 ... 14 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:25
Anoniem: 1132239 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 18:58:
Goede avond!!

Ik ben lang weg geweest (van het forum) maar niet minder actief.

Heel erg bedankt voor alle constructieve reacties! Weer een hoop geleerd.

Inmiddels is er een monteur van Itho langs geweest vanwege het 'stampen' van de warmtepomp. Deze concludeerde dat inderdaad de compressor vreemde gedragingen had. Deze is nu vervangen en de Coolcube is nu 'fluisterstil'. Yeeeehaaa, probleem één de deur uit.

Voor wat betreft de instellingen:

@uibeltje Je had inderdaad gelijk!! ik moest er voor zorgen dat de HT setpoint wat hoger was. Indien er nu bijgesprongen moet worden door de CV werkt dit prima! Bedankt daarvoor. De laatste vraag van mij (omtrent vermogen) was wel een hele domme :), die snapte ik zelf de dag later al zonder googlen ^^)

@RGHW Dat de warmtepomp alleen de begane vloer doet is wel en niet jammer is mijn conclusie. Ons huis is vrij fors. Eigenlijk te groot voor de coolcube combi (ze zeggen max 200m2). Ik heb deze vraag ook voor de bouw uitgezet bij onze aannemer en deze zou dit overlegd hebben met Itho. Echter betwijfel ik nu of ze dit gedaan hebben. Onze woning heeft een woonoppervlak van 245m2 en een vloeroppervlak (exc garage) van 290m2. Ik merk dat als alle groepen op de begane vloer open staan de aanvoer temp van de warmtepomp al snel zakt. Indien hij ook de 1e verdieping zou moeten doen wordt het qua bij-schakelen CV helemaal een drama. Indien er betere software achter het hele apparaat had gezeten was beide verdiepingen wel mooi geweest. Echter is de manier waarop de CV wordt bij-geschakeld zo primitief geregeld dat ik wel blij ben dat ze gesplitst zijn.

Dan komen we via mijn reactie op RGHW gelijk bij mijn voorlopige conclusie dat deze combi voor onze woning niet geschikt is. Het lijkt erop dat deze combinatie warmtepomp met CV ontworpen is in de fase dat men op de begane vloer vloerverwarming (LT) heeft en alle andere verdiepingen dmv radiatoren (HT) verwarmt. Het feit dat mijn HT zone zo 'hoog' (40°) moet stoken om het bijstoken mogelijk te maken zegt mij genoeg. Het menu noemt het ook niet voor niks een 'HT" zone. 40° is echt veel meer dan nodig voor vloerverwarming, zeker gezien die ruimtes niet boven de 25m2 komen. Zonde van de energie die de ketel gebruikt om er 40 graden door heen te jassen. Laat staan het feit dat de ketel ver voorbij de 40° stookt. Hij schiet eigenlijk altijd naar 60+ en gaat dan rondpompen of pendelen. Blijkbaar kan hij niet gewoon een heel klein beetje stoken om precies bij die 40° uit te komen. Het lijkt erop dat deze CV alleen aan of uit kan. Kleine zijsprong @uibeltje : De ketel omlaag bijstellen naar 7kW of naar 15kW lijkt helemaal niks te veranderen aan het gasverbruik. Ook dat doet mij vermoeden dat deze combi alleen 'aan en uit' kent.

Het ziet er naar uit dat ons gasverbruik uit gaat komen op 1200 a 1300 kuub, en onze stroom rond de 3500 a 4000 kW gaat komen (minder dan onze 2x kleinere twee-onder-een-kap woning verbruikte uit 2008). Voor een flinke vrijstaande woning helemaal niet verkeerd, zeker niet gezien de woonkamer op 22,5 staat (vriendin he....), badkamers op 21 en 20,5, alle slaapkamers minimaal op 15, 1 slaapkamer op 17 en de garage een klein beetje mee pikt van het warme water -_^. Echter moet ik deze waardes volledig toekennen aan de prima isolatie en niet aan de HP coolcube. Heel heel heel jammer dat de software zo mega eenvoudig is. Een gemiddelde flashgame is 100x ingewikkelder qua programmeer taal. Voorbeeld: de woonkamer is 22,4, maw bijna op temperatuur.... Toch schakelt die dan niet alvast de CV uit die aan het bijstoken was. Resultaat: woonkamer 2 uur later 23,3.......... Dan schakelt ook alles uit, ipv dat ie met laag vermogen gewoon 25° erdoorheen blijft sturen bijvoorbeeld om de temperatuur te handhaven. Dus na verloop van tijd wordt het weer te koud maar moet ie helemaal vanaf '0' beginnen......

Ja ik ben er gefrustreerd van ;)

Ik blijf stoeien met de instellingen en als er hier mensen zijn met tips hoor ik het nog altijd graag!!!!

Greetz,
Matthijs.

PS: onze itho monteur was bang dat als alleen de lus voor de badkamer beneden warm water vraagt de warmtepomp zijn energie niet kwijt kan, deze heeft blijkbaar geen antipendel stand. Dit zou kunnen leiden tot de defecte compressor. Hoe kijken jullie hier tegen aan? Zijn advies was een bypass leiding net zoals bij de CV, maar dan op de vloerverdeler begane grond.
Hanteer je nachtverlaging?
En zit die danfoss naregeling er nog tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1132239

B-lex schreef op woensdag 5 december 2018 @ 20:04:
[...]

Hanteer je nachtverlaging?
En zit die danfoss naregeling er nog tussen?
Ja de nachtverlaging werkt nog. Ik weet niet hoe ik deze uit moet zetten. deze kan je volgens mij laten varieren tussen -10 en +10, maar weet niet precies wat dat doet. Boekje zegt simpelweg dat dat de stooklijn parallel verlaagd of verhoogd. Ik zou me met vloerverwarming en goede isolatie kunnen voorstellen dat de nachtverlaging beter uit kan.

Maar ja, deze staat aan. Niet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-06 21:15
Anoniem: 1132239 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 21:12:
[...]

Ja de nachtverlaging werkt nog. Ik weet niet hoe ik deze uit moet zetten. deze kan je volgens mij laten varieren tussen -10 en +10, maar weet niet precies wat dat doet. Boekje zegt simpelweg dat dat de stooklijn parallel verlaagd of verhoogd. Ik zou me met vloerverwarming en goede isolatie kunnen voorstellen dat de nachtverlaging beter uit kan.

Maar ja, deze staat aan. Niet doen?
Ik denk dat B-lex met nachtverlaging bedoelt, zet je de thermostaat lager, dus geen instelling op de ketel.

Wat jij bedoelt is de nachtstand (verwarrende term). Deze heeft volgens mij het volgende doel: als het buiten heeeel koud wordt (tenminste, als je hem op -10 of lager zet), zorgt je CV ervoor dat het water minimaal op de temperatuur van het voetpunt blijft rondstromen, om te voorkomen dat het huis erg afkoelt. Bij -10 heeft je WP ook weinig effect meer.
Ze noemen het nachtstand, maar dat is meer omdat het meestal nacht is als het zo koud is.

HElemaal eens met jullie opmerkingen over de software, die had wel een stukje intelligenter gekunt. Volgens mij had Zonos ooit het plan om die software te herschrijven, dus ik heb nog steeds goede hoop :-)

Marstek 5.12kw v151, CT003 v114; IthoDaalderop CoolCube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
Nog een vraag aan jullie allen, als allen de WP loopt bij mij (watertemperatuur rond de 23 graden) is de druk 1,2 bar. Zodra de CV bijsrpingt en het water tot rond de 30 verwarmt, loopt de druk op tot 1,7, dat vind ik nogal een groot verschil. Hebben jullie dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

RGHW schreef op woensdag 5 december 2018 @ 22:32:
Volgens mij had Zonos ooit het plan om die software te herschrijven, dus ik heb nog steeds goede hoop :-)
Haha. Zonder toegang tot de api en firmware hoef je niet op mij te rekenen :D

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RGHW schreef op woensdag 5 december 2018 @ 22:32:
[...]

Ik denk dat B-lex met nachtverlaging bedoelt, zet je de thermostaat lager, dus geen instelling op de ketel.

Wat jij bedoelt is de nachtstand (verwarrende term). Deze heeft volgens mij het volgende doel: als het buiten heeeel koud wordt (tenminste, als je hem op -10 of lager zet), zorgt je CV ervoor dat het water minimaal op de temperatuur van het voetpunt blijft rondstromen, om te voorkomen dat het huis erg afkoelt. Bij -10 heeft je WP ook weinig effect meer.
Ze noemen het nachtstand, maar dat is meer omdat het meestal nacht is als het zo koud is.

HElemaal eens met jullie opmerkingen over de software, die had wel een stukje intelligenter gekunt. Volgens mij had Zonos ooit het plan om die software te herschrijven, dus ik heb nog steeds goede hoop :-)
In geval van snachts verlagen; nee idd dat doe ik niet. Thermostaat blijft altijd hetzelfde.

Hoe die nachtstand van de HP Coolcube werkt weet ik niet precies. Ik weet wel dat als je die van -10 op 0 zet de setpoints veranderen, die worden hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uibeltje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:14

uibeltje

Idiotheque

Anoniem: 1132239 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 18:58:

Kleine zijsprong @uibeltje : De ketel omlaag bijstellen naar 7kW of naar 15kW lijkt helemaal niks te veranderen aan het gasverbruik. Ook dat doet mij vermoeden dat deze combi alleen 'aan en uit' kent.
Bij mij gaat de ketel gelijk harder branden als ik deze op 15 of 24 kW zet. Dat het niets uitmaakt qua gasverbruik is omdat 7 kW al teveel is. Hij schiet bij 15 of 24 nog sneller in de antipendel.
PS: onze itho monteur was bang dat als alleen de lus voor de badkamer beneden warm water vraagt de warmtepomp zijn energie niet kwijt kan, deze heeft blijkbaar geen antipendel stand. Dit zou kunnen leiden tot de defecte compressor. Hoe kijken jullie hier tegen aan? Zijn advies was een bypass leiding net zoals bij de CV, maar dan op de vloerverdeler begane grond.
Ik heb de WP al vaker in antipendel zien staan, die functie zit er echt wel op en staat ook inde handleiding. Weet niet wat de trigger is. Ding meet Tretour en gaat gewoon in storing als die zijn warmte niet kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

uibeltje schreef op donderdag 6 december 2018 @ 10:14:
[...]

Bij mij gaat de ketel gelijk harder branden als ik deze op 15 of 24 kW zet. Dat het niets uitmaakt qua gasverbruik is omdat 7 kW al teveel is. Hij schiet bij 15 of 24 nog sneller in de antipendel.

[...]

Ik heb de WP al vaker in antipendel zien staan, die functie zit er echt wel op en staat ook inde handleiding. Weet niet wat de trigger is. Ding meet Tretour en gaat gewoon in storing als die zijn warmte niet kwijt kan.
Dat merk ik wel idd, de antipendel neemt wel heel erg af. Dat is zeker de moeite!

Indien de warmtepomp idd een antipendel stand heeft zou dat dan voldoende zijn? De CV heeft immers ook een antipendel maar alsnog een bypass leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Als er altijd een groep open staat van de vvw dan is een bypass niet nodig lijkt mij. Als alles dicht staat wel maar dan is er ook geen warmtevraag. Probeer anders eens met slechts 1 groep open en controleer wat de temperatuur doet. Ik verwacht geen problemen. Retourtemperatuur van 30 graden is geen probleem (die kan je ook halen als cv meedoet), aanvoer ligt dan nog hoger en daarmee krijg je je badkamer wel warm. Betwijfel op de WP een Taanvoer van 30 kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
Schiet bij jullie de druk op de leidingen ook zo omhoog als de CV ketel bijspringt?

Als alleen de warmtepomp loopt en het water rond de 22-23 graden is, is de druk 1.2
Als de CV ketel bijspringt wordt het water rond de 30 graden en is de druk 1,7

Dat is volgens mij best een groot verschil.
Iemand ervaring/een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:02
Warmer zorgt altijd voor meer druk. Expansievat nog goed? Waar meet je deze druk?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
RGHW schreef op zondag 9 december 2018 @ 22:00:
Schiet bij jullie de druk op de leidingen ook zo omhoog als de CV ketel bijspringt?

Als alleen de warmtepomp loopt en het water rond de 22-23 graden is, is de druk 1.2
Als de CV ketel bijspringt wordt het water rond de 30 graden en is de druk 1,7

Dat is volgens mij best een groot verschil.
Iemand ervaring/een idee?
De druk word in de ketel gemeten. En als alleen de warmtepomp draait, dan staat de pomp in de ketel stil. Wanneer de ketel meehelpt, draait de pomp in de ketel ook. Die pomp zorgt voor het drukverschil.
Dmv die drukschommeling, controleert de branderautomaat of de pomp ook daadwerkelijk gaat draaien op het moment dat hij wordt ingeschakeld.

In rust, dus wp en ketel uit, hoort de druk tussen de 1.5 en 2 bar te liggen.

[ Voor 4% gewijzigd door Oxellaar op 09-12-2018 22:58 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGHW
Oxellaar schreef op zondag 9 december 2018 @ 22:57:
[...]

De druk word in de ketel gemeten. En als alleen de warmtepomp draait, dan staat de pomp in de ketel stil. Wanneer de ketel meehelpt, draait de pomp in de ketel ook. Die pomp zorgt voor het drukverschil.
Dmv die drukschommeling, controleert de branderautomaat of de pomp ook daadwerkelijk gaat draaien op het moment dat hij wordt ingeschakeld.

In rust, dus wp en ketel uit, hoort de druk tussen de 1.5 en 2 bar te liggen.
Dank. Dus het klopt dat ik verschillen zie, alleen moet ik de druk dus wel een beetje hoger maken. In rust 1,2 (op de ketel). Die zal ik eens bijvullen dan totdat ik 1,7 zie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-07 22:43
Ik zag van de week ook meerdere malen antipendel toen ik regelmatig checkte ivm klus op zolder. Op basis daarvan ketel ook op 7 kw gezet. Hopelijk helpt het.

Sinds gisteren ook een rare brom/pieptoon uit mijn warmtepomp. Als ik de ventilatorstand lager zet dan neemt het af. Lijkt wel een lager stuk. Ding is net 5 jaar oud. Buren hebben ook al een nieuwe ventilator. Warmtepomp lijkt dus ook niet echt geschikt voor 24/7 aan staan zoals hij met mijn instellingen ongeveer doet. Beetje jammer. Besparing die ik straks heb aan gas heb gedaan kan dus opgemaakt worden aan een nieuwe ventilator. Of kun je er zelf wat vet of zo aan doen? Heb Nog niet gecheckt waar die ventilator zit of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Ik heb sinds kort ook een nieuwe ventilator, net 3 jaar oud. Heb onder garantie nieuwe gekregen, zelf erin gezet.

Vervanger is wel iets ander type, wellicht aangepast na veel uitval? Ik vond het ook snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:52
Mijn ventilator is na 6 maanden vervangen. Bleek aan te lopen tegen die grote zwarte bak waar de ventilator in zit. Mogelijk was dat bij jullie ook het geval. Het aanlopen veroorzaakte inderdaad brommen en piepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Bij mij waren het de lagers en liep de ventilator niet aan. Overigens is bij mij al eerder de gehele compressor en aanverwanten vervangen (maakte een fluitend geluid). Alleen de circulatiepomp en printplaatjes zijn nog origineel. Alles gelukkig onder garantie maar die is nu verlopen en hoop niet dat er binnenkort weer van alles mis is. Erg robuust is het bij mij in ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
Gisteren nog even de ventilator eruit gehad en wat wd40 erin gespoten. Helaas helpt dat niks. Ik durf hem niet verder uit elkaar te halen. Bang dat de lager in stukken eruit valt, en heb nog niks nieuws. Nu nog bezig met coulance via installateur. Hoop dat er snel wat uitkomt. Duurt niet lang of hij gaat volledig stuk denk ik. Belachelijk dat zo’n ding 300 euro kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Wellicht tijdelijk even op een lagere stand zetten. Bij mij scheelde dat enorm in geluid. En anders helaas even de warmtepomp uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nanke
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-05 17:56
wiene schreef op zondag 18 februari 2018 @ 15:12:
Heeft er iemand last van dat als de warmtepomp stopt als de temperatuur goed is dat er nogal wat condenswater onder de ketel komt te staan? Was toevallig net op zolder bezig en had eerst geen plas water en later wel. CV druk is ok en nieuwe ontluchtingsventielen droog. Kap van wp eraf gehaald en warmtewisselaar druipt veel water af. Dit lekt dan voor bij de kap op de grond.
Even een reactie op deze oude vraag: ik heb ook last gehad van condenswater onder de coolcube. Dit bleek afkomstig te zijn van waterdruppels die aan de buitenkant van de witte afvoerslang naar beneden stroomden. Meestal kwamen deze druppels alsnog in de afvoerpijp terecht, maar soms vormde zich toch een waterplas.

Ik heb dit opgelost door een opvangbak voor de afvoerpijp direct onder het gat te plaatsen. Probleem is nu definitief opgelost.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lJkZFyH.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door nanke op 28-12-2018 21:48 . Reden: plaatje werkt niet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
uibeltje schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 21:31:
Wellicht tijdelijk even op een lagere stand zetten. Bij mij scheelde dat enorm in geluid. En anders helaas even de warmtepomp uitzetten.
Zit de pomp van de lt-zone niet in de warmtepomp? Anders is uitschakelen geen optie. Heb hem nu in ieder geval op stand 1 gezet, scheelt iets maar nog veel herrie.

Over het condenswater, lijkt nu niet meer voor te komen maar als ik het zie zal ik er op letten. Wat me ook opviel is dat de grote schuine buis waar de ventilator in zit onderaan een afvoer heeft met condenswater. Toen ik van de week buis eruit had viel het me op dat in die afvoer veel rommel zat. Ik heb hem schoon gespoeld. Die afvoer komt overigens pal boven de afvoer uit op de foto bij de reactie hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Je kan in menu de warmtepomp 48 uur uitschakelen. Pomp blijft dan wel werken en LT zone wordt volledig door cv gedaan. Compressor en ventilator blijven uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
uibeltje schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 15:53:
Je kan in menu de warmtepomp 48 uur uitschakelen. Pomp blijft dan wel werken en LT zone wordt volledig door cv gedaan. Compressor en ventilator blijven uit.
Dat is een goed idee. Was die optie al weer vergeten. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
wiene schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 22:50:
[...]

Dat is een goed idee. Was die optie al weer vergeten. Bedankt!
48 uur uitschakelen ging in ieder geval niet. Na inschakelen gaat de warmtepomp uit. Maar in sommige gevallen binnen een dag vanzelf weer aan. Vandaag zelf de ventilator vervangen zonder garantie helaas. Is inderdaad een revisie model. Motorsteun is ook anders, die zit nu aan de luchtbuis vast ipv de motor van de ventilator. Misschien dat hij dan wat mee kan veren met de plastic behuizing bij uitzetting of krimping van de buis. Ook nog iets stiller als de vorige lijkt het wel toen die nog normaal functioneerde.

Afgelopen jaar overigens maar 900 m3 gas verbruikt. Met de zonnepanelen en welkomstpremie slechts 299,- euro energiekosten gehad over een heel jaar! Met comfortabele badkamer en al. Niet slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ik heb de retour van vv nu door de spiraal van een WPB lopen. De woonkamer kon ik vannacht op 21 graden houden, dit lukte normaal niet. Ik had het gaskraantje onder de ketel dicht, wel een storingsmelding op de ketel. De HTzone heeft denk ik niet meegedraaid want de badkamer was niet warm vanmorgen. Is er een manier om de pomp van de ketel toch te laten draaien met de gaskraan dicht? De warmtevraag kwam uit de badkamer dmv een spider draadloze thermostaatknop. Warmtepomp hele nacht gedraaid want die radiator werd niet warm. De temp. woonkamer was boven de ingesteld temp.

Ik zou weer met het aangepaste aan-uit- klok programma kunnen beginnen, maar dat heb ik uit geschakeld. Na twee uur gaat de gasketel dus bijspringen. Het gasverbruik wat ik nu nog heb is puur om de badkamer en slaapkamers op de gevraagde temperatuur te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
Pos2007 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 11:36: Ik had het gaskraantje onder de ketel dicht, wel een storingsmelding op de ketel.

De HTzone heeft denk ik niet meegedraaid want de badkamer was niet warm vanmorgen. Is er een manier om de pomp van de ketel toch te laten draaien met de gaskraan dicht?
Gaskraantje ben ik ook weer mee aan het experimenteren, ik gebruik het gaskraantje bij de ketel (de hoofdkraan geeft meer gedoe). Als je warm water nodig hebt, kraantje openzetten, minuutje wachten resetknop drukken, weer even wachten en het werkt weer.

Ik gebruik zelf geen HT (alles vloerverwarming), maar ik kan me voorstellen dat de HT alleen werkt met de gasbrander.

Je zou eens kunnen proberen wat er gebeurt als je alle groepen behalve de badkamer dicht draait en de gaskraan dicht houdt. Dan merk je of de WP de badkamer wel/niet opwarmt. Met alles open in je woonkamer gaat er relatief weinig warmte naar je badkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
RGHW schreef op maandag 14 januari 2019 @ 09:38:
[...]

Gaskraantje ben ik ook weer mee aan het experimenteren, ik gebruik het gaskraantje bij de ketel (de hoofdkraan geeft meer gedoe). Als je warm water nodig hebt, kraantje openzetten, minuutje wachten resetknop drukken, weer even wachten en het werkt weer.

Ik gebruik zelf geen HT (alles vloerverwarming), maar ik kan me voorstellen dat de HT alleen werkt met de gasbrander.

Je zou eens kunnen proberen wat er gebeurt als je alle groepen behalve de badkamer dicht draait en de gaskraan dicht houdt. Dan merk je of de WP de badkamer wel/niet opwarmt. Met alles open in je woonkamer gaat er relatief weinig warmte naar je badkamer
Zover ik weet doet de WP alleen warmte overdragen aan de LT zone. Bij mij zit de bovenverdieping incl badkamer op HT en gebruikt altijd gas.

Persoonlijk vind ik dat tenminste de vloerverwarming van de badkamer bij de lt zone had moeten horen. De ketel stookt maar in een klein deel van het jaar bij in een nieuwbouw woning. Resultaat vrijwel nooit verwarming op de badkamer.

Sowieso zou je vanwege de vertragende werking van het bijstoken altijd een 2e aan uit thermostaat moeten plaatsen op de badkamer. Anders zet je de thermostaat omhoog en wordt er pas verwarmd afhankelijk van de vertragingstijd (bij mij 120 min).

Ik heb dus de 2e thermostaat en zoneklep. Dat werkt perfect. Maar heb het wel naderhand zelf geregeld. Was niet standaard.

De klachten van de koude badkamer bij nieuwbouwwoningen hoor ik vaker. Niet alleen met deze ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
Vandaag had ik storing E56. Dit is ontdooifout van de warmtepomp, ontdooien gaat dan te langzaam. Komt blijkbaar vaker voor bij mensen als het koud is. Iemand een idee of er iets tegen te doen is? Juist als het koud is zoals vannacht (-8 of zo) heb ik wel verwarming nodig. Zou het iets te maken hebben met de CV temp van maar 30 graden?

Dit is de info van itho.
E56 ONTDOOI FOUT HP CUBE DEFROST_ERROR Fout tijdens ontdooien Ontdooien gebeurd te traag, verdamper controleren Luchtdebiet controleren verhogen, Waterdebiet controleren/verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Weet je zeker dat de foutcode klopt? Ik zie deze namelijk niet in de handleiding.

Zelf heb ik (heel) vaak B87 gehad die min of meer dezelfde oorzaak heeft. Dit jaar heb ik hem nog niet gezien en er is op een nieuwe ventilator na niets gewijzigd aan de instellingen. De oplossing zou inderdaad moeten zijn door de pomp sneller te laten draaien of de ventilator (of beiden). Ik zou zelf eerst kijken of de melding vaker voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
wiene schreef op zondag 20 januari 2019 @ 10:57:
Vandaag had ik storing E56. Dit is ontdooifout van de warmtepomp, ontdooien gaat dan te langzaam. Komt blijkbaar vaker voor bij mensen als het koud is. Iemand een idee of er iets tegen te doen is? Juist als het koud is zoals vannacht (-8 of zo) heb ik wel verwarming nodig. Zou het iets te maken hebben met de CV temp van maar 30 graden?

Dit is de info van itho.
E56 ONTDOOI FOUT HP CUBE DEFROST_ERROR Fout tijdens ontdooien Ontdooien gebeurd te traag, verdamper controleren Luchtdebiet controleren verhogen, Waterdebiet controleren/verhogen.
Precies zoals beschreven kun je de pomp wat sneller zetten en pas als dat niet helpt de fan wat harder zetten. Pomp zou voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
uibeltje schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:21:
Weet je zeker dat de foutcode klopt? Ik zie deze namelijk niet in de handleiding.

Zelf heb ik (heel) vaak B87 gehad die min of meer dezelfde oorzaak heeft. Dit jaar heb ik hem nog niet gezien en er is op een nieuwe ventilator na niets gewijzigd aan de instellingen. De oplossing zou inderdaad moeten zijn door de pomp sneller te laten draaien of de ventilator (of beiden). Ik zou zelf eerst kijken of de melding vaker voorkomt.
Waarschijnlijk heb jij een nieuwer toestel, de foutcodes bij eerste types zijn soms anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
Ik had hem vanmorgen weer. Heb nu cv-temp even op 35 graden staan. Ventilator en pomp staan al redelijk hoog.

Verder had ik max cv vermogen op 7kw. Die heb ik ook even omhoog gezet naar 24kw.

Was toevallig zelf thuis. Mijn vrouw moet dat niet hebben..:)

Edit vandaag 22-1 vanmorgen e56 storing en vanmiddag ook alweer. Iemand nog een idee? Ventilator juist omlaag?

Ik heb mazzel dat mijn huis zo goed geisoleerd is maar wordt wel gek van het gedoe met de WP. Kan dit iets te maken hebben met een nieuwe ventilator? Kan me niet herinneren dat ik ooit eerder e56 heb gehad. Ventilator loopt verder soepel en komt nergens tegen aan.

Edit 2. Er wordt wel gas verbruikt (0,2 m3 per uur). Ketel staat op eco. Badkamer stookt niet overdag. Dat is wel raar, weet niet waar dat dan voor gebruikt wordt.

[ Voor 53% gewijzigd door wiene op 22-01-2019 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
wiene schreef op maandag 21 januari 2019 @ 14:54:
I

Edit 2. Er wordt wel gas verbruikt (0,2 m3 per uur). Ketel staat op eco. Badkamer stookt niet overdag. Dat is wel raar, weet niet waar dat dan voor gebruikt wordt.
Ik denk dat er zo nu en gas bijgestookt wordt omdat het nu erg koud is, en de WP alleen inefficient wordt of omdat de WP te koud wordt.

Beetje gas met dit weer mag ook wel.

Storingen zeggen mij ook niets helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
wiene schreef op maandag 21 januari 2019 @ 14:54:
Ik had hem vanmorgen weer. Heb nu cv-temp even op 35 graden staan. Ventilator en pomp staan al redelijk hoog.

Verder had ik max cv vermogen op 7kw. Die heb ik ook even omhoog gezet naar 24kw.

Was toevallig zelf thuis. Mijn vrouw moet dat niet hebben..:)

Edit vandaag 22-1 vanmorgen e56 storing en vanmiddag ook alweer. Iemand nog een idee? Ventilator juist omlaag?

Ik heb mazzel dat mijn huis zo goed geisoleerd is maar wordt wel gek van het gedoe met de WP. Kan dit iets te maken hebben met een nieuwe ventilator? Kan me niet herinneren dat ik ooit eerder e56 heb gehad. Ventilator loopt verder soepel en komt nergens tegen aan.

Toevallig je systeem onlangs bijgevuld/open gehad?
Genoeg druk in je systeem?
Geen lucht in je systeem? Draai de automatische ontluchters op het toestel eens ope (die zwarte ventieldopjes op die messing apparaatjes).

Bijstook bij deze temperaturen is volstrekt normaal met zo'n klein vermogen warmtepomp. Daarvoor heb je immers een hybride opstelling. De ketel zal met deze temperaturen per saldo ook beter voor de portemonnee zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door B-lex op 23-01-2019 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
B-lex schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 10:20:
[...]

Toevallig je systeem onlangs bijgevuld/open gehad?
Genoeg druk in je systeem?
Geen lucht in je systeem? Draai de automatische ontluchters op het toestel eens ope (die zwarte ventieldopjes op die messing apparaatjes).

Bijstook bij deze temperaturen is volstrekt normaal met zo'n klein vermogen warmtepomp. Daarvoor heb je immers een hybride opstelling. De ketel zal met deze temperaturen per saldo ook beter voor de portemonnee zijn.
Ik snap dat de ketel moet bijstoken. Echter hij staat op storing en op dat moment lijkt de temperatuur te dalen alsof het systeem uit staat. Verder is het gasverbruik exact ieder uur hetzelfde aangegeven (heb iungo monitoring) Normale dagen is dat variabel. Heb de pompsnelheid en ventilatorstand iets verlaagd vanmorgen geen storing maar het was ook minder koud. Morgen pappadag dan heb ik wat meer tijd om me erin te verdiepen en ook sensorwaarden te bekijken. Bij deze temperaturen zou eigenlijk het wp deel gewoon moeten stoppen. Volstrekt inefficient. Maar daar houdt hij geen rekening mee. Pomp kan dan doordraaien ivm vloerverwarming.

Edit 24-1. Vandaag geen storing. Zul je altijd zien
Edit 16-2. Sindsdien geen problemen meer omdat het niet extreem koud is geweest.

[ Voor 13% gewijzigd door wiene op 16-02-2019 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:12

ThaDude

Hang Loose

Zijn er hier toevallig mensen die een zonneboiler voor de Cube hebben hangen? Zo ja werkt dit bij jullie wel goed?

Wij hebben sinds november een zonneboiler met een 300 liter vat voor de Cube. We hebben alleen een bijzonder ding met deze combi. Er is een speciale Itho sensor ingekomen om de binnenkomende watertemperatuur te meten. Als de ketel nu inkomend water ziet binnen komen van 20-37 graden jaagt de ketel de tapwater temperatuur naar 76-84 graden.

Vanwege dit fenomeen hebben we Itho gebeld. Helaas is Itho niet echt behulpzaam. Volgens hun ligt het aan de zonneboiler omdat als we de zonneboiler ertussen uit halen de ketel dit fenomeen niet laat zien en het water (10 graden) gewoon opstookt naar de ingestelde 55 graden (std waarde). Het lijkt er sterk op dat de ketel niet juist moduleert en een vaste delta t heeft. Al met al doet de ketel niet wat ik had verwacht. Een dikke tegenvaller dus. De installateur kan er ook weinig mee.

Ik hoop dat er meer mensen met een zonneboiler zijn en mij kunnen helpen.

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1187692

Ik weet niet of dit het juiste topic is om te vragen maar dan hoor ik het wel... Ik zie namelijk door de bomen het bos niet meer en hier zijn alle cool cube gebruikers bij elkaar.
Zit te denken om een cool cube aan te schaffen, is dit verstandig?

Situatie:
- 2 volwassenen en 2 jonge kinderen
- Huis uit 1966
- 126m² woonoppervlakte
- spouw vorige maand geïsoleerd met aminotherm (ivm oud uf schuim)
- nu bezig met dak isoleren 170mm glaswol Rc 5,35
- vloer isolatie komt van de zomer samen met andere werkzaamheden.
- VR ketel bosch VRC25
- geschat jaarverbruik gas (woon er nog geen jaar): 2060 m³
- geschat jaarverbruik stroom: 3300 kWh
- MV wordt nog aangelegd.
Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen, het lijkt me een mooi apparaat. Via pm reageren is ook goed✌️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@Anoniem: 1187692 Wat is de Rc waarde van je wanden? Aminotherm is vergelijkbaar met steenwol, dus die paar cm aan spouwmuur levert niet heel erg veel isolatie op. Hoe zit het met dubbelglas? Is dat HR+++? Want ik denk zonder goede isolatie, zal de CV kant van de cool cube redelijk vaak moeten draaien en haal je misschien maximaal 30% besparing op je gas. Maar je zal meer elektra verbruiken.

Ik weet niet hoe het met de anderen zit, maar ik zou deze ketel niet meer kopen na mijn ervaring met het ding. Ik zou eerder een warmtepompboiler kopen, zeker als je CV ketel nog wel wat jaartjes mee kan. Volgens mij krijg je daar evenveel subsidie op, maar die zijn meer rond de 3000 euro, terwijl de cool cube combo eerder richting 5500 gaat (incl installatie).

@ThaDude Volgens mij heeft @Pos2007 een warmtepompboiler voor zijn cube hangen. Het leverde hem niet echt op wat hij gedacht had, helaas. Ik denk dat een zonneboiler dan nog minder levert, want als je de warmte echt nodig hebt, schijnt de zon het minst.

[ Voor 15% gewijzigd door zonoskar op 08-03-2019 21:58 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rc van de muren komt op 2.15. Beneden is (word) alles Hr++ en boven blijft alles voorlopig gewoon dubbel glas.
Uitgangspunt van de keuze is niet zozeer heel erg besparen op gas maar vooral terugwinnen van warmte uit de ventilatie lucht. Maar het moet ook niet teveel aan stroom gaan kosten natuurlijk.
En ik vind het een mooi systeem met alles wat de spider thermostaat kan..
Hoe zit dat trouwens met die installatie, dat kan ik in principe gewoon zelf maar er staat in de handleiding dat het uitgevoerd moet worden door een gecertificeerde installateur.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 1187692 op 08-03-2019 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Naar mijn idee is het effect van het terugwinnen van warmte uit de ventilatielucht beperkt.
De warmtepomp draait ook niet continu en op dat moment plaas je de warmte weer gewoon naar buiten.
Als je de mogelijkheid nu nog hebt zou ik zeker kiezen voor een ventilatie systeem met wtw.

Overigens is er nu ook een Coolcube die samenwerkt met Cv ketels van andere merken.

Installatie van de Spider is goed zelf te doen. Installeren van de Coolcube zou ik persoonlijk nooit aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Welke cool cube werkt er dan samen met andere ketels?
De beperking in ventilatie lucht ben ik me van bewust, dat is een van de redenen waarom ik deze zo interessant vind, je hoeft niet maximaal te ventileren om warmte uit je pomp te krijgen. Maar wel lekker dat je MV er ook op kan lozen.
Ik ben overigens ook beperkt in 2 merken qua ketel.. mijn "mannetje" weigert om iets anders op te hangen en onderhoud te doen aan een ander merk dan Remeha en Itho.

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 1187692 op 09-03-2019 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Ik zie dat hij nog niet op de website staat. Het model heet HP-M 25 i.
Het is eigenlijk een cool cube met ingebouwde electronica (die normaal in de base cube zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
@Anoniem: 1187692
Ik lees niets over welk type verwarming. radiatoren of vloerverwarming?
een warmtepomp werkt het beste met vloerverwarming, omdat de watertemperatuur niet heel hoog kan worden (kan wel, maar kost veel stroom).
Als je met bestaande raditoren wilt werken, zul je maar heel weinig rendement halen uit een warmtepomp.
Maw, het CV deel van de coolcube zal het meeste werk doen.

Zit er nog een CV ketel in de woning? Dan is mijn tip, wacht nog een jaar, als je alle (isolatie)werkzaamheden af hebt, zet je de max watertemperatuur op je CV ketel zo laag mogelijk (30 graden bij voorkeur), en dan kijk je of je de woning aangenaam krijgt. Als dat zo is, loont een warmtepomp.

Overigens zou ik voor een losse warmtepomp gaan en die dan koppelen op je bestaande ketel. Ik heb een heel nieuw huis met goede isolatie, dus bij mij gaat het redelijk met het beperkte vermogen van de coolcube.

Als het alleen om het terguwinnen van energie uit je ventilatie gaat, zou ik inderdaad ook voor WTW gaan (maar dan moet dit wel passen in de woning). Er zijn ook MV systemen die je boiler kunnen voorverwarmen.

[ Voor 23% gewijzigd door RGHW op 11-03-2019 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@RGHW De verwarming gaat inderdaad nog gewoon met radiatoren, die ook een voor een vervangen gaan worden. En er hangt nog een redelijk nieuwe VR ketel. Die gaat sowieso de deur uit want het is een klote ding. Eigenlijk heb ik maar een vraag over die cool cube: levert kWh hij meer dan er in gaat? Ik ben echt niet op zoek naar een 2,5kw systeem wat mijn hele huis warm gaat stoken, ik ben op zoek naar een systeem wat gewoon de warmte uit mijn ventilatie lucht haalt en dat terug stopt in mijn CV systeem die ik dan lekker op een graad of 70 verder kan stoken.
WTW vind ik echt een verschrikkelijk systeem, zodra ik een huis in loop met WTW beginnen m'n ogen al te branden en na een kwartier vallen m'n lenzen uit m'n ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
@Anoniem: 1187692
Volgens mij heb je dan meer aan een systeem zoals dit:
http://duurzaamverwarmd.n...er-vervanging-van-mv-box/

Coolcube levert inderdaad wel meer KW dan wat je erin stopt. Daar hebben heel veel mensen op gemeten (ook hier op tweakers).

In jouw geval, met alleen radiatoren, heb je volgens mij weinig aan de coolcube (of een andere warmtepomp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Daar heb ik ook nog aan zitten denken, of de ecolution combi50. Omdat die ook nog wat doet voor je warm water voorziening. Maar goed, mijn vaste monteur doet alleen Itho of Remeha dus dat is ook nog een dingetje.

Die spaarpomp vind ik in verhouding eigenlijk best wel duur, 200 meer voor een lager vermogen.. maar daarin tegen wel weer regelbare ventilatie.

Toch snap ik niet helemaal wat het probleem is met de radiatoren, een van de grote voordelen van een hybride installatie is juist dat je met je normale radiatoren kan blijven stoken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
Anoniem: 1187692 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 19:48:

Toch snap ik niet helemaal wat het probleem is met de radiatoren, een van de grote voordelen van een hybride installatie is juist dat je met je normale radiatoren kan blijven stoken toch?
Dat klopt, maar als je je huis warm wilt krijgen met reguliere radiatoren, zul je een hoge watertemperatuur moeten hebben. Daar is een warmtepomp niet heel goed in, dus zal je (gas) CV vaak bij moeten springen.

Vloerverwarming werkt juist goed met lage temperatuur, dat is het ideaal gebied voor de warmtepomp.

TEr illustratie:
Mijn huis: BJ2015, 180 m2, overal vloerverwarming, dubbel glas (+++), heel goed geisoleerd (met deze temperaturen verlies ik ongeveer 1,5 graad 's nachts als ik niet stook). Bij mij werkt de coolcube totdat het buiten 0-2 graden is (of als het hel hard waait/regent, koelt het ook sneller af).
Als het gaat vriezen springt de CV een paar keer per dag bij. Ik verbruik per jaar 500m3 gas (beetje bijstoken, tap/douchewater) en 3500 kw aan elektriciteit.
ALs alleen de warmtepomp draait, wordt het verwarmingswater tussen de 22 & 24 graden. Met de CV erbij max 30. Daarmee krijg ik het huis bij -10 ook nog warm.

Jouw verwarming (ketel + radiatoren) zijn waarschijnlijk ingesteld op een watertemperatuur tussen de 50 & 60 graden. Als je alleen de WP zijn werk laat doen, worden je radiatoren waarschijnlijk niet veel warmer dan een graad of 25. Ik ben bang dat je je huis dan niet warm krijgt. Dus dan moet je bijstoken met gas.
Je koopt dus een dure Coolcube, terwijl het warmtepomp deel maar een hele kleine bijdrage gaat leveren.

Maar zet je CV een keer een nacht uit en kijk hoeveel het afkoelt, kijk op je CV ketel welke watertemperatuur is ingesteld en zet die eens op 30 en kijk of het huis dan warm wordt.

Van mij mag je een coolcube kopen hoor, maar ik denk dat je geld beter besteed is aan extra isolatie, zonnepanelen of een zonneboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Ik sluit me hierbij aan. Met radiatoren hoef je helemaal niet na te denken over een warmtepomp. Ik heb een aantal keer contact gehad met een buurtbewoner die ook Coolcube heeft met alleen radiatoren. Zijn gasverbruik ging 2% omlaag (omgerekend naar graaddagen) maar hij gebruikt 1800kWh meer elektra.

Als je toch gebrand bent op het terugwinnen van ventilatie warmte, er is een topic op Tweakers over de Ecolution en zijn Eneco broertje, de Warmtewinner.
De resultaten kunnen blijkbaar teleurstellend zijn: https://www.telegraaf.nl/...aren-blijkt-een-dure-grap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukkie_3
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:24
@ThaDude wij hebben ook een 300 liter zonneboiler met hygiëne spiraal voor de coolcube. Bij hoge zonneboiler temperaturen (>50 graden) loopt idd de temperatuur van het cv deel hier ook tot boven de 70 graden op maar niet tot 80 graden of hoger. Afhankelijk van de vraag naar warmte en de aanvoertemperatuur van de zonneboiler, hoor ik het CV deel wel hoger dan wel lagere toeren maken. Mijn zoon heeft net een douche genomen, zonneboiler was 21 graden, CV deel maakte daar netjes 59 graden van.

Hier staat de coolcube op standje ECO en de zonneboiler levert maximaal 60 graden via de theremostatische toevoer. De itho zonneboiler kit hebben we niet gekocht, als je de volledige zonneboiler set van itho hebt gekocht zou de uitgaande temperatuur van het CV deel met nog een mengventiel naar 60 graden teruggebracht moeten worden.

Wat wij wel hebben is een ventiel om het warme water het HT kanaal in te pompen als er geen warm tapwater vraag meer is. Bij het ontbreken van een dergelijke ventiel blijft het CV deel danwel de pomp te lang in te warm water (is mij door het hoofd product ontwikkeling van itho verteld.. na 16 bezoeken ken je ze allemaal wel bij Itho Daalderop).

Verstopte wc's zijn moeilijk te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

Tukkie_3 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 20:45:
@ThaDude wij hebben ook een 300 liter zonneboiler met hygiëne spiraal voor de coolcube. Bij hoge zonneboiler temperaturen (>50 graden) loopt idd de temperatuur van het cv deel hier ook tot boven de 70 graden op maar niet tot 80 graden of hoger. Afhankelijk van de vraag naar warmte en de aanvoertemperatuur van de zonneboiler, hoor ik het CV deel wel hoger dan wel lagere toeren maken. Mijn zoon heeft net een douche genomen, zonneboiler was 21 graden, CV deel maakte daar netjes 59 graden van.

Hier staat de coolcube op standje ECO en de zonneboiler levert maximaal 60 graden via de theremostatische toevoer. De itho zonneboiler kit hebben we niet gekocht, als je de volledige zonneboiler set van itho hebt gekocht zou de uitgaande temperatuur van het CV deel met nog een mengventiel naar 60 graden teruggebracht moeten worden.

Wat wij wel hebben is een ventiel om het warme water het HT kanaal in te pompen als er geen warm tapwater vraag meer is. Bij het ontbreken van een dergelijke ventiel blijft het CV deel danwel de pomp te lang in te warm water (is mij door het hoofd product ontwikkeling van itho verteld.. na 16 bezoeken ken je ze allemaal wel bij Itho Daalderop).
Bedankt voor je reactie! Met de nz sensor uit laat inderdaad lagere waarden zien. Heel bijzonder.
De laatste alinea snap ik niet helemaal. Kan je daar een foto van maken voor me?

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfjes
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:08
Even een update: woon inmiddels een jaar in het nieuwe huis met de zowel de Cube als de warmtepomp. Kort na verhuizing de Spider thermostaat geinstalleerd en door dit topic de parameters doorgelopen in de CV zelf.

Ook het 'trucje' om in spider de warmtepomp veel te laten draaien. Afgelopen jaar uitgekomen op ~600m³ gas en 2500kWh (waarvan 240kWh verbruik warmtepomp) .

Als ik kijk naar de graaddagen heb tov van vorig jaar een besparing van 23%! Toch leuk :)!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukkie_3
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:24
@ThaDude de laatste alina gaat over een danfoss AVDO. Een overdruk ventiel oftewel een kortsluitcircuit.

Mooie uitleg over de noodzaak van een AVDO staat hier : https://welke-kiezen-kope...rtsluit-circuit-cv-ketels

Verstopte wc's zijn moeilijk te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
Het stookseizoen is weer ten einde bij mij. Ik heb de laatste maanden heel weinig gas verbruikt (was ook niet heel koud), maar ook omdat ik mijn stooklijn heel laag had. Als je huis niet teveel warmte verliest kan het (en je moet bereid zijn een beetje te tunen als het weer kouder wordt).

Is het nog zinvol om van het WP gedeelte de stekker los te trekken (standby verbruik) of beter van niet.

In ieder geval tot de volgende winter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-06 18:23
Ik heb zelf een HP Cube en vroeg me af:
Waarom wil je met elektra stoken? Ik snap dat het warmtepompprincipe de energie verdubbelt maar volgens mij ben je met de huidige gasprijs nog steeds goedkoper uit puur op basis van ik meen 10kWh voor 90 cent bij gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@jnr24 als je genoeg zonnepanelen hebt is stroom 'gratis'. Dus daarom graag meer met elektra stoken. Gas stoken kost geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-06 18:23
zonoskar schreef op zondag 28 april 2019 @ 16:23:
@jnr24 als je genoeg zonnepanelen hebt is stroom 'gratis'. Dus daarom graag meer met elektra stoken. Gas stoken kost geld.
Dat is niet waar want die moet je ook kopen, onderhouden, vervangen etc.. met 22cent per kWh kosten ze nog steeds 6 jaar verbruik zonder warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

Tukkie_3 schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 22:29:
@ThaDude de laatste alina gaat over een danfoss AVDO. Een overdruk ventiel oftewel een kortsluitcircuit.

Mooie uitleg over de noodzaak van een AVDO staat hier : https://welke-kiezen-kope...rtsluit-circuit-cv-ketels
Ah dank! die hebben wij er tussen zitten. Standaard blijkbaar door Breman gedaan.

Ik heb me maar laten verleiden om toch een buitensensor aan te schaffen. Toch de stooklijn laten aanpassen door de buitenvoeler i.p.v. door mezelf :)

De zonneboiler begint mooi zijn werk te doen. Wat mij opvalt is dat de pomp van de warmtepomp gewoon gaat draaien bij een warmtevraag. Het CV water wat door de zonneboiler verwarmt wordt laat hij dus mooi rond circuleren. Na verloop van tijd (als de WP nut heeft?!) komt de warmtepomp bij en gaat verder met verwarmen. Dit werkt mooier dan ik had verwacht :) Er wordt in deze periode helemaal geen gas verstookt 8)

Gelukkig werkt de WP dus wel goed met de ZB. De CV daarentegen is duidelijk een ander verhaal. Met de NB sensor erin wordt het water hoog opgestookt (70-80 graden). Als zonneboiler hoger is dan 60+ graden gaat CV overigens wel netjes uit. Ik ben nog aan het kijken wat fijner werkt. Sensor er tussen of zonder sensor. Zonder sensor gaat CV naar de ingestelde temperatuur terug moduleren. Wat hij beduidend lastig vind. Zeker als water 40-50 graden is. Merk met douchen wat temperatuurschommelingen. Ben er dus nog niet achter wat nu het beste werkt..

Heb tevens nog even met de projectleider van ons huis gesproken over de wp en cv combi. Ze geven alles in in een programma/Itho. Hier rolt een code uit en deze geven ze in. Meer doen ze niet.. Alle woningen hier zullen die code hebben. Zelf heb ik nog e.e.a. nagerekend en zelf de ventilator zachter gezet. Maakt stuk minder herrie en de 2-3 graden haal ik nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
jnr24 schreef op zondag 28 april 2019 @ 16:50:
[...]

Dat is niet waar want die moet je ook kopen, onderhouden, vervangen etc.. met 22cent per kWh kosten ze nog steeds 6 jaar verbruik zonder warmtepomp
Je hebt deels gelijk. Ik heb zonnepanelen en vorig jaar een overschot van ca 1000 kWh. Zat verbruik warmtepomp al bij. Terugleveren gaat voor ca 8 cent dus levert weinig op. Vandaar dus dat we zoveel mogelijk electra en zo min mogelijk gas willen verbruiken. Kost de stroom 20 cent dan is het verhaal heel anders.

Er zal ongetwijfeld een soort break even point zijn qua rendement gas tov electra maar dat is bijna niet te berekenen.

Mijn eindnota was vorig jaar 299 euro voor een heel jaar stroom en gas :) 599-300 welkomstpremie. Dit ga ik dit jaar niet halen. Welkomstpremie lager en gas gaat me door de hogere belasting ca 100 euro meer kosten bij gelijk verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nudel
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-10-2024
Beste forum members.

Ik heb in mijn huis (1940) met vloer verwarming beneden en spouwmuur isolatie en HR++glas ook een base en cool cube.
Ik heb dit zelf geïnstalleerd omdat ik het gekocht heb op marktplaats. Technisch gezien werkt het goed maar rendement van de wp heb ik naar mijn gevoel niet echt. Maar daar is mijn isolatie misschien ook niet goed genoeg voor.
Wel heb ik met deze warme dagen de cool functie geprobeerd hij werkt maar springt vaak op condens bewaking terwijl de condens sensor niet uit schakelt (het ledje zou dan gaan knipperen) ook het overbruggen van het contact helpt niet. Weten jullie waar dit vandaan komt ?

Ook heb ik nog een veel verrassendere ontdekking gedaan en dat is het gas verbruik tijdens de cool functie.
Mijn tapwater staat op eco en de 2spiders staan op 16 graden terwijl de ruimte temp respectievelijk 26 en 28 graden waren dus totaal geen reden om evt te verwarmen. Ook word er geen gas verbruikt voor koken of tap water aangezien er nog niemand woont in jet huis.
Toch heb ik in de 3 dagen dat de cool cube aan gestaan heeft ongeveer 1m3 gas per dag verbruikt.
Heeft iemand hier ervaring mee of een verklaring voor ? Want dit vind ik wel heel erg raar. Totaal geen warmte vraag maar wel redelijk wat gas verbruik.
Ook heb ik gemerkt dat in de winter de base cube vaak bij moet springen. En naar mijn inzien ook iedere keer bij springt als de wp op start.

Groeten noel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGHW
Nudel schreef op zondag 30 juni 2019 @ 19:27:

Ook heb ik nog een veel verrassendere ontdekking gedaan en dat is het gas verbruik tijdens de cool functie.
Mijn tapwater staat op eco en de 2spiders staan op 16 graden terwijl de ruimte temp respectievelijk 26 en 28 graden waren dus totaal geen reden om evt te verwarmen. Ook word er geen gas verbruikt voor koken of tap water aangezien er nog niemand woont in jet huis.
Toch heb ik in de 3 dagen dat de cool cube aan gestaan heeft ongeveer 1m3 gas per dag verbruikt.
Heeft iemand hier ervaring mee of een verklaring voor ? Want dit vind ik wel heel erg raar. Totaal geen warmte vraag maar wel redelijk wat gas verbruik.
Ook heb ik gemerkt dat in de winter de base cube vaak bij moet springen. En naar mijn inzien ook iedere keer bij springt als de wp op start.

Groeten noel
Voor de winterperiode: kijk eens naar de stooklijn, welke temperatuur heb je ingesteld die er door de vloerverwarming moet gaan? Als het verschil tussen de retourtemperatuur en de gewenste temperatuur >12 graden is, springt de CV snel bij (je kunt de uitsteltijd nog oprekken tot 120 minuten).

Op dit momen 1m3 verbruiken is wel vreemd, weet je zeker dat er geen warm water wordt verbruikt (verbouwen, schoonmaken, ...).

Condes kan ik je helaas niet bij helpen.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

In eco mode gas verbruiken is idd vreemd. Weet je zeker dat hij niet op Eco comfort staat? Dan houdt de ketel een voorraadje warm water aan, dat kost wel gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nudel
Allereerst bedankt voor de reacties. Ik had ook al een mail gestuurd naar daalderop zelf, maar dat antwoord brengt me niet veel verder ze verwijzen me naar een installateur waar ik voor mijn gevoel niet veel verder mee ga komen.
Ik heb alle instellingen genoteerd, waarschijnlijk valt er nog het een en ander aan te verbeteren dus als jullie tips en tricks hebben hoor ik het graag.

Laagbrand tijd 5 min
Acceleratietijd 10 min
Antipendelijd 3min
Ketelveiligheid 5c
Max CV vermogen 15kw
Regel ventiel 0/200
Ventilator 4
Pomp 7
Ltvp CV temp 20c
Ltvp buiten 25c
Ltkp CV temp 30c
Ltkp buiten -15c
Ltvp nacht -20c
Schakeldif 6c
Bijschakeken CV 60min (deze al naar 120gezet)
Nadraaitijd 1min
Buitenvoeler aanwezig
Koelsetpoint 18c
Schakeldif 4c

HTvp 40c
HTvp buiten 20c
Htkp CV 50c
Htkp buiten -10c
HTvp nacht -10c
Schakeldif 5c
Nadraaitijd 1min
Regelaar ht aanwezig

Warm water eco

En wat het gasverbruik bij koelen betreft zou ik denk ik echt met zekerheid kunnen zeggen dat het niet in het warm water zit aangezien ik eigenlijk niks aan warm water heb gebruikt. Anderzijds hoeveel warm water zou de ketel kunnen maken met 1m3 gas dat is nogal wat als het goed is. En het gas is ook verbruikt door de dag heen terwijl er niemand in het huis aanwezig was.

Blijft een raar verhaal wat het gas verbruik betreft.

Mvg noel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjar76
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 26-06 11:14
Even een wilde vraag....

Is het ook mogeljk de hp cool cube te gebruiken zonder ketel? Maar gewoon aan/uit zetten en dan warm water maken? liefst wel met de veiligheidsinstellingen die door de fabricant bedacht zijn uiteraard.

Zo standaard gaat dit niet, dat snap ik. Maar wat zou er voor nodig zijn?

[ Voor 14% gewijzigd door mjar76 op 18-10-2019 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Voor zover ik begrepen heb zit de electronica voor de aansturing van de cool cube in de Base Cube.
Denk dat het onmogelijk is om het werkend te krijgen.
Ze hebben niet voor niets een aparte versie van de Cool Cube op de markt gebracht die wel ‘stand alone’ gebruikt kan worden. (Of eigenlijk in combinatie met CV ketels van andere merken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjar76
Ja maar die versie, lijkt sprekend op de bestaande cool cube. Als ik de installatie handleiding bv. bekijk zie ik weinig verschil. (uiteraard zal er een andere stuurprint in zitten)

Je zou dus eigenlijk via de data link kabel commando's moeten kunnen sturen naar de warmtepomp. Maar ja die "taal" zal wel niet openbaar zijn schat ik in.

[ Voor 8% gewijzigd door mjar76 op 22-10-2019 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
mjar76 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 09:35:
Ja maar die versie, lijkt sprekend op de bestaande cool cube. Als ik de installatie handleiding bv. bekijk zie ik weinig verschil. (uiteraard zal er een andere stuurprint in zitten)

Je zou dus eigenlijk via de data link kabel commando's moeten kunnen sturen naar de warmtepomp. Maar ja die "taal" zal wel niet openbaar zijn schat ik in.
Als je de gaskraan dichtdraait, hou je alleen een WP over, maar dan heb je geen warm tapwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjar76
Ik heb er nu een storing in "CC/05" iemand hier bekend mee? hij is niet terug te vinden in het storing overzicht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
mjar76 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 10:17:
Ik heb er nu een storing in "CC/05" iemand hier bekend mee? hij is niet terug te vinden in het storing overzicht..
Zegt mij niks. CC is sowieso raar. Meestal is het een B of E melding. Wat doet een reset?

• mjar76
Na reset gaat het weer 5 tot 10 minuten goed.
De display geeft aan communicatie fouit. Dit is zichtbaar op de kleine display van de regelunit.

Ik heb nu een 2e hands basecube/coolcube gekocht, en ga de unit omwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-07 14:22
We hebben de eerste fout van deze winter te pakken.. B87 blokkering.

Ik las dat deze veel voorkomt, is er ook een oplossing voor?

Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
Pelox schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 20:27:
We hebben de eerste fout van deze winter te pakken.. B87 blokkering.

Ik las dat deze veel voorkomt, is er ook een oplossing voor?
https://ithodaalderop.com...%20ID%202014-01-20-...pdf

pagina 120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
Begrijp ik het goed dat je dus eigenlijk altijd de ventilatie van het huis hoog moet zetten voor een optimaal effect?? Dit is voor het eerst dat ik dit ergens lees, heeft nooit iemand ons verteld. Handleiding heel goed lezen was ook een optie.. uiteraard.

Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
Pelox schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 10:24:
[...]

Begrijp ik het goed dat je dus eigenlijk altijd de ventilatie van het huis hoog moet zetten voor een optimaal effect?? Dit is voor het eerste dat ik dit ergens lees, heeft nooit iemand ons verteld en al onze buren verteld. Handleiding heel goed lezen was ook een optie.. uiteraard.
Waar lees je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
Pagina 120

Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
Daar staat niks over ventilatie geschreven.
CV-pomp is de waterpomp in je toestel, wellicht ben je daar mee in de war.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
B-lex schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 11:53:
[...]

Daar staat niks over ventilatie geschreven.
CV-pomp is de waterpomp in je toestel, wellicht ben je daar mee in de war.
Dit staat er bij mij op pag. 20:

De luchtwater-warmtepomp onttrekt zijn energie uit een luchtdebiet van 600m3 /uur. Dit debiet bestaat uit buitenlucht aangevuld met de ventilatie-afvoerlucht uit de woning. De verhouding is afhankelijk van de afmeting van de woning en de stand van het ventilatiesysteem, en kan dus variëren. Hoe groter het aandeel ventilatie-afvoerlucht hoe hoger de "bron" temperatuur, en dus ook hoe hoger het rendement (COP*) van het
warmtepompdeel. Ook de aanvoertemperatuur* naar het CV-circuit
vanuit de warmtepomp heeft invloed op het rendement.

Zero.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
Pelox schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 12:57:
[...]

Dit staat er bij mij op pag. 20:

De luchtwater-warmtepomp onttrekt zijn energie uit een luchtdebiet van 600m3 /uur. Dit debiet bestaat uit buitenlucht aangevuld met de ventilatie-afvoerlucht uit de woning. De verhouding is afhankelijk van de afmeting van de woning en de stand van het ventilatiesysteem, en kan dus variëren. Hoe groter het aandeel ventilatie-afvoerlucht hoe hoger de "bron" temperatuur, en dus ook hoe hoger het rendement (COP*) van het
warmtepompdeel. Ook de aanvoertemperatuur* naar het CV-circuit
vanuit de warmtepomp heeft invloed op het rendement.
Je refereerde naar pagina 120 in je overige opmerkingen. Daar zat de miscommunicatie.

Maar je moet gewoon blijven ventileren zoals je altijd al doet. De koude lucht die je door je roosters naar binnen trekt neemt anders ook toe, en die moet weer opgewarmd worden. De cool cube werkt voornamelijk op buitenlucht. Ventilatielucht is extra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pelox
B-lex schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 17:07:
[...]

Je refereerde naar pagina 120 in je overige opmerkingen. Daar zat de miscommunicatie.
Oeps..

Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjar76
Ik had de "CC/05" storing op de cv-regelunit, waardoor hij niet werkte. Ik had een basic cube met coolcube. En op MP een base cube en cool cube weer gekocht van 3jr oud (E500,--). De base cube naast de oude coolcube gehangen en nu werkt het. Ik moest wel het frame vervangen, want de recentere configuratie is breder dan de oude basic/cool cube. Maar het werk nu. Denk dat ik nog goedkoper uit ben dan monteur laten komen en alles laten doormeten en dan nog vervangingsonderdelen. De oude basic kan ik nog verkopen per onderdeel of voor later project.

Volgende stap is dat ik wil kijken of ik 2 coolcubes parallel kan laten lopen op dezelfde base cube. Zal dat gaan? Is dat een kwestie van data link kabel doorlussen? Ik kan het altijd proberen ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1299534

Dag allen,

Speciaal voor dit mooie topic heb ik mij aangemeld. Ik heb onlangs een base + cool cube geïnstalleerd. Sinds een week werkt deze (soms). Hij stopt er regelmatig mee met de foutmelding E56. Deze heeft 'Wiene' ook een paar keer gehad. Ik heb als oplossing al geprobeerd met de pompsnelheid en de ventilatorsnelheid te spelen. Ook heb ik gekeken of de zuiggassensor goed contact maakt. Deze is (nog) niet vervangen. Heeft iemand nog een idee waar te zoeken? Ik hoor het graag.,

Mvg
Arno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
Anoniem: 1299534 schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 19:20:
Dag allen,

Speciaal voor dit mooie topic heb ik mij aangemeld. Ik heb onlangs een base + cool cube geïnstalleerd. Sinds een week werkt deze (soms). Hij stopt er regelmatig mee met de foutmelding E56. Deze heeft 'Wiene' ook een paar keer gehad. Ik heb als oplossing al geprobeerd met de pompsnelheid en de ventilatorsnelheid te spelen. Ook heb ik gekeken of de zuiggassensor goed contact maakt. Deze is (nog) niet vervangen. Heeft iemand nog een idee waar te zoeken? Ik hoor het graag.,

Mvg
Arno
Ik heb hem dit jaar nog niet gehad maar heb de cv-temp nu continu op 35 graden staan en het is nog niet echt koud geweest. Ik was het gedoe met een teruglopende temp zat als het echt koud was.

Verder staat bij mij de thermostaat temperatuur wel 0,5 of een graad omlaag ‘s nachts zodat de wp ‘s nachts minder loopt.

Ook las ik dus onlangs in dit topic dat de mechanische ventilatie harder moet blijven lopen zodat de koude buitenlucht mengt met de warme ventilatielucht (voor beter rendement). Aangezien bij mij ook automatisch de ventilatie op stand 1 (zachtste) gaat ‘s nachts kan dat ook de reden zijn dat hij sneller bevriest en niet meer kan ontdooien. Maar dat kan ik pas testen als het -10 graden is en de fout een keer optreedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1299534

Dankjewel. De mijne haalt de lucht rechtstreeks van buiten. Ik heb hem ook getest met lucht van binnen maar dat maakte geen verschil. Op welke stand staat bij jullie de advo (drukverschilregelaar)? Zou dit nog invloed kunnen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nudel
Beste forum members.
Ik bewoon het huis nu wat ik een aantal jaren verbouwd heb en dus de base cube en cool cube draaien nu op volle toeren. Letterlijk en figuurlijk. Het is in huis aangenaam maar ik heb het idee dat ze zo wat heel de dag bezig zijn.
Bijna altijd als ik er op kijk is hij an het verwarmen op ht of lt of aan het pompen of de warmtepomp aan het starten.
Het is een oud huis (1940)maar wel voorzien van spouwmuurisolatie HR++ glas vloer isolatie ( betonvloer met vloerverwarming) en dak isolatie 18cm foam
Ook 4250w aan solarfrontier panelen op het dak.
Nu verbruik ik ongeveer 9,5m3 gas per dag en dat is redelijk gemiddeld denk ik maar daar boven op ook nog ongeveer 14kw stroom
Ik krijg toch sterk het idee dat ik niks bespaar met de warmtepomp maar dat het eerder dubbel op gaat.
Hebben jullie daar ervaringen mee ?

Ik had ook een aantal maanden geleden al mijn instellingen al eens hier op het forum gezet ter controle aangezien ik geen installateur heb omdat ik het zelf heb geïnstalleerd 😁

Weten jullie hier meer van ?

Mvg noel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
@Nudel
Sorry, ik had ooit beloofd om mijn instellingen door te geven. Ga ik nog doen, maar het uitlezen is nogal een gedoe.

Als ik je geod begrijp heb je beneden vloerverwarming en verder radiatoren. De radiatoren zijn neem ik aan op het HT circuit aangesloten, de vloerverwarming op het LT circuit.

Zodra er warmtevraag is vanuit je HT circuit zal de CV aanspringen en ga je gas verbruiken.
Warmtevraag vanuit je LT wordt in principe gedaan door je WP, en daar springt de CV bij als de WP het niet trekt.

Heb je een aparte thermostaat voor je HT zone? Dan zou je eens kunnen kijken als je de warmtevraag daar een dag uitzet. Dat weet je in ieder geval of je WP het trekt met de LT zone.

Ter vergelijking, mijn huis (BJ 2015, 180m2) heeft overal vleorverwarming en op een dag als gisteren heb ik genoeg aan de WP (20Kw verbruikt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjar76
Nudel schreef op woensdag 4 december 2019 @ 18:13:
Beste forum members.
Ik bewoon het huis nu wat ik een aantal jaren verbouwd heb en dus de base cube en cool cube draaien nu op volle toeren. Letterlijk en figuurlijk. Het is in huis aangenaam maar ik heb het idee dat ze zo wat heel de dag bezig zijn.
Bijna altijd als ik er op kijk is hij an het verwarmen op ht of lt of aan het pompen of de warmtepomp aan het starten.
Het is een oud huis (1940)maar wel voorzien van spouwmuurisolatie HR++ glas vloer isolatie ( betonvloer met vloerverwarming) en dak isolatie 18cm foam
Ook 4250w aan solarfrontier panelen op het dak.
Nu verbruik ik ongeveer 9,5m3 gas per dag en dat is redelijk gemiddeld denk ik maar daar boven op ook nog ongeveer 14kw stroom
Ik krijg toch sterk het idee dat ik niks bespaar met de warmtepomp maar dat het eerder dubbel op gaat.
Hebben jullie daar ervaringen mee ?

Ik had ook een aantal maanden geleden al mijn instellingen al eens hier op het forum gezet ter controle aangezien ik geen installateur heb omdat ik het zelf heb geïnstalleerd 😁

Weten jullie hier meer van ?

Mvg noel
Hi Noel,

Ik ben ook niet direct een expert, maar is je huis wel geschikt voor LT verwarming? dus de vloerverwarming en radiatoren bedoel ik dan.

Je zegt 14kWh dat je nu kwijt bent per dag. de WP is 600W, dus 0.6kW x 24u = 14,4 kWh, dan draait hij dus de gehele dag. Misschien stookt je HT zone niet mee om hem een goede boost te geven? Hoeveel m2 is je woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Even een overzichtje gemaakt van deze week. meeste rechtse kolom is gas verbruik in M3.
(inclusief koken en douchen)
6-dec-19 30397,774 3,39
5-dec-19 30394,384 4,12
4-dec-19 30390,264 1,1
3-dec-19 30389,164 2,54
2-dec-19 30386,624 3,74
1-dec-19 30382,884

elektra kan ik helaas niet uitlezen op dit moment maar zit zo tussen de 8 en 12 kWh (voor de coolcube)
Mijn huis is wel vrij klein (115m2). LT zone beneden met vloerverwarming, HT zone boven met radiatoren.
Huis is uit 1993 met voor die tijd redelijke isolatie.
Dubbelglas boven en beneden (geen + of ++). dak is met 5 cm PIR geïsoleerd, betonvloer beneden met 5cm polystyreen schuim.

Wat blijkbaar nog wel eens fout wil gaan (en voor hoog verbruik zorgt) is dat de bestaande verdeler van de vloerverwarming niet vervangen wordt. Meestal gaat het dan om een HT versie met pomp en dat werkt erg slecht samen met een warmtepomp

[ Voor 19% gewijzigd door remmuz op 06-12-2019 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nudel
@mjar76
Ik dacht dat hij ergens rond de 800 watt zat maar als je het vermogen van 1900w deelt door de cop van 3,35 klopt die 600w idd wel.

Ik heb overal hr++ glas zo veel mogelijk isolatie en dergelijke.
Ik denk dat het huis geschikt is overal vloerverwarming met 10cm hoh slang
Beneden verdieping ongeveer 75m2 vloerverwarming en boven een aantal radiatoren op de ht zone.

Remmuz
De verdeler is speciaal voor lt zonder pomp
Jou gasverbruik ligt wel echt een heel pak lager idd.

Ik had wel gevonden dat mijn lt water maar op 20 graden stond dat is misschien te laag en dan kan hij misschien te weinig warmte in de vloer krijgen waardoor hij langer moet stoken.
Deze staat nu op 35 graden.

Ik vind het nogsteeds raar. Ik lees net nog eens op de daalderop site een besparing op je gas verbruik tot 80% maar waar ze dat vandaan halen weet ik niet hoor. 🤐

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
Ik heb mijn gasverbruiken er ook even bijgezocht (bijstook en warm water, koken is elektrisch)

28-11 - 0,5 m3
29 - 0,2
30 - 0,5
1-12 - 1,2
2 - 1,8
3 - 0,4
4 - 0,3
5 - 1,3
6 - 0,6

Warmtepomp draait min of meer de hele dag (tenzij de zon op de woonkamer staat)

Maar zoals gezegd, nieuw huis, overal vloerverwarming.

De aanvoer temp in mijn vloer is zelden hoger dan 23 graden, en daarnee blijft het huis op 20 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
RGHW schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 22:19:
Ik heb mijn gasverbruiken er ook even bijgezocht (bijstook en warm water, koken is elektrisch)

28-11 - 0,5 m3
29 - 0,2
30 - 0,5
1-12 - 1,2
2 - 1,8
3 - 0,4
4 - 0,3
5 - 1,3
6 - 0,6

Warmtepomp draait min of meer de hele dag (tenzij de zon op de woonkamer staat)

Maar zoals gezegd, nieuw huis, overal vloerverwarming.

De aanvoer temp in mijn vloer is zelden hoger dan 23 graden, en daarnee blijft het huis op 20 graden.
Dat is wel extreem laag. Ik vraag me al zolang ik dat ding heb af of hij wel goed is.

Ik verbruik In december 5 tot 10 kuub gas. behalve vandaag tot nu nog onder de kuub. Ook nieuwbouw, 2012. Wel 700m3 inhoud maar ik stook boven alleen de badkamer op HT.

Heb al zo vaak instellingen gewijzigd. Ook badkamer niet stoken. Maar dat levert nauwelijks iets op.

Ik heb het gevoel dat als een woning groot is of slecht geisoleerd en het buiten kouder is het gasverbruik met de combi ineens kwadratisch omhoog gaat of zo. Oftewel het rendement van de wp dan niet meer werkt, maar idd blijft de wp dan wel ook de hele dag stroom verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik vind het ook erg laag. Ons huis is niet zo groot en redelijk geïsoleerd (Rc=5.2), maar mijn verbruik is eerder 3 kuub per dag dan 0.5. @RGHW heb jij de thermostaat altijd op 20C, of gebruik je een aan/uit schema zoals ik? Ik vraag 3 uur 21C en dan een half uur 20C, om zo de warmtepomp zoveel mogelijk te gebruiken.

12-08: 1.32
12-07: 0.54
12-06: 3.65
12-05: 5.33
12-04: 4.57
12-03: 3.86
12-02: 3.19
12-01: 4.86
11-30: 4.13
11-29: 3.25
11-28: 2.07

Ik stook helemaal geen HT zone, alleen LT. Als ik dat zo zie dan verbruik ik wel erg veel. Of heeft iedereen de thermostaat op 19C staan ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
Wij wel 21 graden. Met regelprogramma.
Vrouw werkt parttime en heeft het altijd koud 🥶
Maar 20 of 21 graden kan wel enorm veel schelen in gasverbruik. Ik heb 20 graden nooit echt getest. Dat krijg ik er niet doorheen.

[ Voor 42% gewijzigd door wiene op 08-12-2019 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
wiene schreef op zondag 8 december 2019 @ 20:09:
Ik heb 20 graden nooit echt getest. Dat krijg ik er niet doorheen.
Ik heb het voor elkaar gekregen om het verschil te delen; 20,5 dus :)
Geen idee of het ook echt iets uit maakt voor het verbruik.
Ik gebruik geen programma. hij staat vast op 20,5
De HT zone gaat alleen 's morgens even aan om de badkamer te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
zonoskar schreef op zondag 8 december 2019 @ 19:43:
Ik vind het ook erg laag. Ons huis is niet zo groot en redelijk geïsoleerd (Rc=5.2), maar mijn verbruik is eerder 3 kuub per dag dan 0.5. @RGHW heb jij de thermostaat altijd op 20C, of gebruik je een aan/uit schema zoals ik? Ik vraag 3 uur 21C en dan een half uur 20C, om zo de warmtepomp zoveel mogelijk te gebruiken.

Ik stook helemaal geen HT zone, alleen LT. Als ik dat zo zie dan verbruik ik wel erg veel. Of heeft iedereen de thermostaat op 19C staan ofzo?
Ik heb de verwarming op 20 graden staan, dag en nacht. Met een paar uitzonderingen:
Op de dagen dat we overdag niet thuis zijn (3), verlaag ik 's nachts tot de middag naar 19,5.
Van 12 tot 14.00 heb ik een additionele warmtevraag (23) om zeker te zijn dat de WP dan aanslaat (gemiddeld het warmste moment van de dag, dus hogere COP). Bovendien hebben we een zwarte vloer, dus als de zon erop staat fungeert de vloer als een verwarmingselement.

Ik heb vorig jaar met iemand van Itho mijn instellingen getuned, waardoor de CV alleen aanslaat als het buiten koud is, of er langdurig de streeftemperatuur niet gehaald wordt. Dat werkt goed, alleen als de CV eenmaal begint te branden, stopt hij daar niet snel mee (dan zet ik hem nog wel eens een half uur op een lagere temp). Ik gebruik dus het 180/30 schema niet meer. Ik heb ook emerkt dat als ik teveel verlaag (bijv weekendje weg), en daarna weer moet warmstoken, de CV vaak bijspringt. Dat is qua energie wellicht logisch, maar met zonnepanelen niet noodzakelijk de beste keuze.

De LT aanvoer is zelden boven de 23,5 graden, maar dat is genoeg om het huis op temperatuur te houden. Regen en wind hebben meer effect op het gasverbruik dan kou merk ik.

Specs huis: alles vloerverwarming, dus geen HT, 190m2 (550m3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@RGHW Post je instelling eens dan, ben wel benieuwd. Weet je ook de Rc waarde van je huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
zonoskar schreef op maandag 9 december 2019 @ 16:20:
@RGHW Post je instelling eens dan, ben wel benieuwd. Weet je ook de Rc waarde van je huis?
En een buitenvoeler? Die heb ik nl niet. Ik ben verder ook nieuwsgierig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
Nadat we zowat alle storingen die er bestaan hebben gehad de afgelopen weken is er vorige week een monteur van itho daalderop langsgekomen.

Deze heeft er aantal sensoren vervangen en een onderdeel van de cv ketel.

Het viel hem gelijk op dat de ventilatie aangesloten zat op de uitvoer van de warmtepomp ipv op de invoer.... Dit scheelt dus rendement.

Als het goed is komt de installateur dit zsm repareren.. We hebben nog niks gehoord. We zijn trouwens niet de enige in de straat, van de 12 huizen zijn er 6 verkeerd aangesloten zoals bij ons.

Wat zouden jullie doen? Installateur aansprakelijk stellen voor het gemis aan rendement over 1,5 jaar en het ongemak? Of gewoon laten repareren en verder niets doen..

Ik vroeg mij trouwens af of dit wellicht de reden kan zijn van de b87 ontdooifout melding die wij nog steeds dagelijks hebben ivm de pure koude buitenlucht ipv ventilatie en buitenlucht.

Zero.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGHW
@zonoskar @wiene : ik ga dit weekend mijn instellingen opzoeken. Buitenvoeler zit er in inderdaad op.

@Pelox : ik zou zeker de installateur aansprakelijk stellen, of je veel terugkrijgt weet ik niet, maar ik vind het zelf altijd belangrijk om dit soort partijen wat leergeld te laten betalen, zodat ze de volgende keer wellicht wel goed nadenken.
Ontdooifout lijkt me niet hierdoor te zijn veroorzaakt, want een coolcube moet ook kunnen werken met alleen buitenlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

Ik moet zeggen dat nadat ik de buitenvoeler heb geïnstalleerd het klimaat in huis veel vriendelijker is geworden :) Ik heb bijna geen overshoot meer.

Ik stook nu war met 20/20 en -10/30. Omdat de WP only niks uithaalt start de CV tegenwoordig na 20 minuten al. Wij hebben een huis van 194 m2 uit 2018 (Rc 6.0) en hebben overdag van 10-22 19,5 ingesteld en in de nacht 19. Huis is volledig voorzien van vloerverwarming. Hebben alleen woonkamer, kantoor en douche open staan (ong 110 m2)

11-28 2,4 kuub
11-29 3,8
11-30 4
01-12 4,9
02-12 3,7
03-12 2,5
04-12 4,4
05-12 5,4
06-12 3,8
07-12 2,4
08-12 1,5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@ThaDude Komt redelijk overeen met mijn verbruik, alleen ik stook tot 21.5oC (en 20.5oC in de nacht)

• RGHW
28/Nov 0,5
29/Nov 0,5
30/Nov 0,5
01/Dec 1,2
02/Dec 1,8
03/Dec 0,4
04/Dec 0,3
05/Dec 1,3
06/Dec 0,6
07/Dec 0,5
08/Dec 0,7
09/Dec 0,4
10/Dec 1,6
11/Dec 0,4

Gas wordt vooral gebruikt voor douchen, bijstook komt op dit moment weinig voor.

Pagina: 1 ... 5 ... 14 Laatste