Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Instellingen nalopen HP Cool Cube warmtepomp

Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste
Acties:

• Oggy
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 26-03 13:20
Huis: 125 m² / 460 m³ / 2015 / EPC=0,28

Ik merk dat het nogal uitmaakt welk temperatuurtraject je instelt in bij de warmtepomp / LT-zone. ik heb geen buitenvoeler.

Bij temp LT-zone max 35 graden gebruikt de installatie direct zn 2,5 / 3,5 kuub per dag bij buitentemps van gemiddeld 5 graden.

Bij temp LT-zone max 30 graden (laagst mogelijke) gebruikt het vrijwel alleen elektra, soms een half tot 1 kuub per dag aan gas bij dezelfde omstandigheden.

Mijn instelling zijn 120/45 met nachtverlaging. Met gemeten binnentemps daaronder.

07/dec 09,5 kWh 0,1 kuub
08/dec 09,6 kWh 1,8 kuub
09/dec 11,4 kWh 0,4 kuub
10/dec 10,5 kWh 0,9 kuub
11/dec 10,9 kWh 0,8 kuub

Oggy wijzigde deze reactie 12-12-2019 10:41 (9%)

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

• Nudel
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 14-03 19:00
Hoi members
Zou er iemand nog eens over mijn instellingen heen kunnen kijken ?

Laagbrand tijd 5 min
Acceleratietijd 10 min
Antipendelijd 3min
Ketelveiligheid 5c
Max CV vermogen 15kw
Regel ventiel 0/200
Ventilator 4
Pomp 7
Ltvp CV temp 20c
Ltvp buiten 25c
Ltkp CV temp 30c
Ltkp buiten -15c
Ltvp nacht -20c
Schakeldif 6c
Bijschakeken CV 60min (deze al naar 120gezet)
Nadraaitijd 1min
Buitenvoeler aanwezig
Koelsetpoint 18c
Schakeldif 4c

HTvp 40c
HTvp buiten 20c
Htkp CV 50c
Htkp buiten -10c
HTvp nacht -10c
Schakeldif 5c
Nadraaitijd 1min
Regelaar ht aanwezig

Warm water eco

Mvg noel

• Oggy
Nudel schreef op zondag 22 december 2019 @ 10:05:
Hoi members
Zou er iemand nog eens over mijn instellingen heen kunnen kijken ?

Laagbrand tijd 5 min
Acceleratietijd 10 min
Antipendelijd 3min
Ketelveiligheid 5c
Max CV vermogen 15kw
Regel ventiel 0/200
Ventilator 4
Pomp 7
Ltvp CV temp 20c
Ltvp buiten 25c
Ltkp CV temp 30c
Ltkp buiten -15c
Ltvp nacht -20c
Schakeldif 6c
Bijschakeken CV 60min (deze al naar 120gezet)
Nadraaitijd 1min
Buitenvoeler aanwezig
Koelsetpoint 18c
Schakeldif 4c

HTvp 40c
HTvp buiten 20c
Htkp CV 50c
Htkp buiten -10c
HTvp nacht -10c
Schakeldif 5c
Nadraaitijd 1min
Regelaar ht aanwezig

Warm water eco

Mvg noel
Gedaan, maar zonder verdere gegevens of een vraag kan ik verder niks zinnigs zeggen

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

• Nudel
Hoi oggy
Had er idd de vraag bij moeten zetten, maar die had ik een paar weken geleden al gesteld. En een aantal maanden daar voor ook al.
Mijn huis is goed op temperatuur daar is niet over te klagen maar ik verbruik naar mijn zin veel gas en ook nog eens veel stroom.
Gemiddeld iets van 10m3 gas en 14kw stroom per dag
Vandaag 7m3 gas en 12 kw stroom. Maar mij lijkt dat best veel. Want zonder warmtepomp kom je met 7m3 gas ook best een eind in een normaal huis lijkt me.
Het is ongeveer 400m3 uit 1940. Alles geïsoleerd vloer 10cm tempex met vloerverwarming op de lt zone
Muren vol hr++ parels 6cm
Glas overal vervangen voor hr++ glas
En dak geïsoleerd met 18cm Isolatie schuim
Boven 4 radiatoren op de ht
En voor 4.25kw aan zonnenpanelen. (Solar frontier)
Dit was mijn vraag de voorgaande keer

Beste forum members.
Ik bewoon het huis nu wat ik een aantal jaren verbouwd heb en dus de base cube en cool cube draaien nu op volle toeren. Letterlijk en figuurlijk. Het is in huis aangenaam maar ik heb het idee dat ze zo wat heel de dag bezig zijn.
Bijna altijd als ik er op kijk is hij an het verwarmen op ht of lt of aan het pompen of de warmtepomp aan het starten.
Het is een oud huis (1940)maar wel voorzien van spouwmuurisolatie HR++ glas vloer isolatie ( betonvloer met vloerverwarming) en dak isolatie 18cm foam
Ook 4250w aan solarfrontier panelen op het dak.
Nu verbruik ik ongeveer 9,5m3 gas per dag en dat is redelijk gemiddeld denk ik maar daar boven op ook nog ongeveer 14kw stroom
Ik krijg toch sterk het idee dat ik niks bespaar met de warmtepomp maar dat het eerder dubbel op gaat.
Hebben jullie daar ervaringen mee ?

Ik had ook een aantal maanden geleden al mijn instellingen al eens hier op het forum gezet ter controle aangezien ik geen installateur heb omdat ik het zelf heb geïnstalleerd 😁

Weten jullie hier meer van ?

Mvg noel

• remmuz
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 28-03 10:03
Hoewel ik het knap vind dat je de boel zelf geinstallerd hebt denk ik toch dat daar wel eens het probleem zou kunnen zitten.
Mijn installateur was een hele dag bezig met twee man en toen liep het nog niet erg lekker.
De coolcube maakte een dreunend geluid dat door het hele huis hoorbaar was.
Er is toen een monteur van Itho geweest die de boel met zijn laptop heeft ingeregeld waarna alles als een zonnetje liep; bijna geruisloos.
Er zijn talloze parameters die je niet zelf aan kunt passen dus misschien zit daar het probleem.

• kieknwatwort
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 24-01 10:27
Hallo,

Wij hebben een nieuwbouwhuis, opgeleverd maart van dit jaar, dus alles super geïsoleerd, met overal vloerverwarming.
Ook wij hebben de HP Cool Cube, en ook hier schrikken we van het gasverbruik. Sinds half maart hebben we 700 m3 gebruikt, het verwachte jaarverbruik gaat zo op 900 a 1000 m3 uitkomen.

Ik heb nog niets aan de instellingen veranderd, alleen "bijschakelen CV" heb ik op 120 min gezet. Aan de grafieken van het gas- en elektriciteitsverbruik zie ik echter dat hij al na een half uur bijschakelt.

Wij hebben 2 badkamers met elk een handdoek radiator (met thermostaatkraan) die naar ik aanneem op de HT zone zitten. Echter, er is geen thermostaat voor de HT aan de ketel aangesloten. Ook is er geen buitenvoeler aangesloten. In de installatie handleiding staat echter (par. 4.15.4):
"Alleen wanneer een buitenvoeler is aangesloten kan de aansturing van de HT-zone gekoppeld worden aan de LT-zone. Zonder buitenvoeler krijgt de HT altijd een eigen thermostaat".

Heeft de installateur hier iets over het hoofd gezien?

Nothing is foolproof for a sufficiently talented fool

• Nudel
remmuz schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 11:25:
Hoewel ik het knap vind dat je de boel zelf geinstallerd hebt denk ik toch dat daar wel eens het probleem zou kunnen zitten.
Mijn installateur was een hele dag bezig met twee man en toen liep het nog niet erg lekker.
De coolcube maakte een dreunend geluid dat door het hele huis hoorbaar was.
Er is toen een monteur van Itho geweest die de boel met zijn laptop heeft ingeregeld waarna alles als een zonnetje liep; bijna geruisloos.
Er zijn talloze parameters die je niet zelf aan kunt passen dus misschien zit daar het probleem.
Rocket science is het niet hoor al doen de meeste mensen er moeilijk over maar een ketel aansluiten is gewoon logisch na denken en in dit geval op volgen wat ze voor schijven bij daalderop hoe de koppeling zit tussen de base en cool cube.
Ik heb al meerdere ketels gehangen maar dan idd wel met minder instellingen.
Van daar ook de vraag of er mensen zijn die gekke dingen zien in de instellingen waardoor er zo veel energie verbruik is.
Uit de handleiding kan je opmaken dat het zo ongeveer zou moeten maar misschien staat er ergens wat verkeerd.

Het is een wat ouder systeem wat ik gebruikt gekocht heb ( voor 700) dus ook geen garantie meer
Omdat ik het zo goedkoop gekocht heb is het ook leuk om zo iets te installeren want als je de volle mep moet betalen wat uit komt op zo een 3500 euro ben je er wel erg ziek van als het niet werkt.

Van daar dat het zo maar langs laten komen van daalderop waarschijnlijk ook een duur grapje gaat worden en de vraag is wat die gaan zeggen, ze hebben me in het verleden ook al doorverwezen naar een locale installateur maar ik denk niet dat deze meer kennis gaat hebben als wat er op internet te vinden is.

• wiene
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 28-03 08:11
Nudel schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 12:56:
[...]

Rocket science is het niet hoor al doen de meeste mensen er moeilijk over maar een ketel aansluiten is gewoon logisch na denken en in dit geval op volgen wat ze voor schijven bij daalderop hoe de koppeling zit tussen de base en cool cube.
Ik heb al meerdere ketels gehangen maar dan idd wel met minder instellingen.
Van daar ook de vraag of er mensen zijn die gekke dingen zien in de instellingen waardoor er zo veel energie verbruik is.
Uit de handleiding kan je opmaken dat het zo ongeveer zou moeten maar misschien staat er ergens wat verkeerd.

Het is een wat ouder systeem wat ik gebruikt gekocht heb ( voor 700) dus ook geen garantie meer
Omdat ik het zo goedkoop gekocht heb is het ook leuk om zo iets te installeren want als je de volle mep moet betalen wat uit komt op zo een 3500 euro ben je er wel erg ziek van als het niet werkt.

Van daar dat het zo maar langs laten komen van daalderop waarschijnlijk ook een duur grapje gaat worden en de vraag is wat die gaan zeggen, ze hebben me in het verleden ook al doorverwezen naar een locale installateur maar ik denk niet dat deze meer kennis gaat hebben als wat er op internet te vinden is.
Zoek maar eens op delta t in dit topic en lt zone max cv temp.

Ik heb ook geen buitenvoeler en ook nog best een hoog gas verbruik. Verlagen max cv temp naar 30 graden scheelt nu ca 2 kuub gas per dag (3-6 kuub dagverbruik laatste dagen) Maar nadeel is bij extreem koud weer dat mijn huis langzaam afkoelt (0.5 graad) per dag tot 19.5 graden (21 graden ingesteld). En dat is dan met nieuwbouw.

• uibeltje
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 18:21

uibeltje

Idiotheque

Nudel schreef op maandag 30 december 2019 @ 21:52:

.....,
Ik bewoon het huis nu wat ik een aantal jaren verbouwd heb en dus de base cube en cool cube draaien nu op volle toeren. Letterlijk en figuurlijk. Het is in huis aangenaam maar ik heb het idee dat ze zo wat heel de dag bezig zijn.
Bijna altijd als ik er op kijk is hij an het verwarmen op ht of lt of aan het pompen of de warmtepomp aan het starten.
.....
Heb je een aparte thermostaat voor de ht zone?
Met de juiste instellingen en als de warmtepomp voldoende vermogen heeft om de lt zone te verwarmen is het mogelijk om voor de lt zone geen gas te verbruiken. Bij mij lukt dit ook tot een buitentemperatuur van ca 3-4 graden. Wel nieuwbouw en vrijstaand ca 500 m3. Enig gasverbruik is voor de badkamer.

Dit kan door ervoor te zorgen dat er nooit bijgestookt wordt. In dit topic al meermaals beschreven door gebruik te maken van bv 2 uur aan, kwartier uit. Ik heb mijn lt temperatuur hiervoor op 30 graden staan. In de praktijk haal ik ca 27 graden aanvoer. Staat wel bijna 24/7 aan op dit moment.

• Gerb
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 20-01 09:32
Hallo,

Ik heb een nieuwbouwhuis (2019), overal vloerverwarming en een Base + HP Cube. Het te verwarmen oppervlak is ca. 150 m2 (slaapkamers niet). Ik heb via een webcam de gegevens van het schermpje op de Base cube eens genoteerd en het viel me op dat de LT aanvoer gedurende de WP activiteit niet hoger komt dan 21 graden, en dat deze gedurende het uur dat hij bezig is ook niet stijgt. Ik zou verwachten dat de LT aanvoer langzaam wat opwarmt. Is dit normaal gedrag? Ik lees bij uibeltje dat die 27 graden haalt met de WP.. zou ik ook wel willen :)

Omdat de WP het naar mijn idee niet trekt in z'n eentje heb ik het "bijschakelen CV" voorlopig maar naar 20 min gezet.

Dit zijn m'n metingen:

Base en HP cube tijdens stoken 2019-12-21

• B-lex
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 17:35
Gerb schreef op maandag 6 januari 2020 @ 16:42:
Hallo,

Ik heb een nieuwbouwhuis (2019), overal vloerverwarming en een Base + HP Cube. Het te verwarmen oppervlak is ca. 150 m2 (slaapkamers niet). Ik heb via een webcam de gegevens van het schermpje op de Base cube eens genoteerd en het viel me op dat de LT aanvoer gedurende de WP activiteit niet hoger komt dan 21 graden, en dat deze gedurende het uur dat hij bezig is ook niet stijgt. Ik zou verwachten dat de LT aanvoer langzaam wat opwarmt. Is dit normaal gedrag? Ik lees bij uibeltje dat die 27 graden haalt met de WP.. zou ik ook wel willen :)

Omdat de WP het naar mijn idee niet trekt in z'n eentje heb ik het "bijschakelen CV" voorlopig maar naar 20 min gezet.

Dit zijn m'n metingen:

[Afbeelding: Base en HP cube tijdens stoken 2019-12-21]
Waarom denk je dat de wp het niet red? Wordt je huis niet warm?

• Gerb
B-lex schreef op maandag 6 januari 2020 @ 18:10:
[...]

Waarom denk je dat de wp het niet red? Wordt je huis niet warm?
Nou om eerlijk te zijn heb ik nog niet geprobeerd om m'n huis te verwarmen met alleen de wp, maar ik heb m'n twijfels of hij m'n huis op 19,5 graden krijgt bij een LT aanvoer van 20,5 graden.

• B-lex
Gerb schreef op maandag 6 januari 2020 @ 22:52:
[...]

Nou om eerlijk te zijn heb ik nog niet geprobeerd om m'n huis te verwarmen met alleen de wp, maar ik heb m'n twijfels of hij m'n huis op 19,5 graden krijgt bij een LT aanvoer van 20,5 graden.
Dan zou ik de instellingen terugzetten en het eerst maar eens proberen.
Het duurt met een warmtepomp ook best een tijd, vooral met een groot afgiftesysteem, voordat het systeemwater op temperatuur is. Laag en traag.

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

@gerb kun je je instellingen voor de lt zone eens posten?
Wat voor verdeler heb je, met of zonder pomp?

• Gerb
uibeltje schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 22:03:
@gerb kun je je instellingen voor de lt zone eens posten?
Wat voor verdeler heb je, met of zonder pomp?
Ik heb voor zover ik weet niet nog een extra pomp naast m'n Itho cubes. Alleen vloerverwarmings-verdeelblokken (eentje boven, eentje beneden).

M'n LT instellingen zijn:
LT-VP CV temp: 25C
LT-VP buiten: 20C
LT-KP CV temp: 35C
LT-KP buiten: -15C
LT-VP nacht: -10C
Schakel diff: 8C
Bijschakelen CV: 20 min (nadat ik dus het idee kreeg dat de wp nauwelijks meer deed dan stroom verbruiken, in de meting op m'n plaatje stond hij op 60 min)
Nadraaitijd: 1 min
Buitenvoeler: aanwezig

Verder nog: (nu in standby)
WP deel:
Regelventiel: 0/200
Ventilator: 5
Pomp: 6

• Gerb
B-lex schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 08:57:
[...]

Dan zou ik de instellingen terugzetten en het eerst maar eens proberen.
Het duurt met een warmtepomp ook best een tijd, vooral met een groot afgiftesysteem, voordat het systeemwater op temperatuur is. Laag en traag.
Zou een uur nog niet genoeg zijn dan om enige stijging te merken? Ik heb de bijschakeltijd CV al een paar weken op 60 minuten gehad maar de CV schakelt altijd na een uur bij, en schakelt pas af als de temperatuur op de Spyder bereikt is en dan gaat het hele systeem op standby. Nog nooit gemerkt dat de Base cube binnen het uur al denkt "de wp kan het vanaf hier wel alleen af".. helaas.
Kan m'n huis zo groot zijn dat hij pas na een uur langzaam begint te stijgen? Zou ik dan de pomp niet een stuk harder moeten zetten?

Ik wacht ook even af wat uibeltje (of anderen) van m'n LT zone instellingen vinden.

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Gerb schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 12:49:
[...]

Ik heb voor zover ik weet niet nog een extra pomp naast m'n Itho cubes. Alleen vloerverwarmings-verdeelblokken (eentje boven, eentje beneden).
Belangrijk dat deze speciaal voor lage temperaturen zijn en nooit aanvoer met retour mengt. Temperatuurbegrenzing vindt plaats door de HP cube dus thermostaatknop hoeft er ook niet op te zitten.

Zoiets:

M'n LT instellingen zijn:
LT-VP CV temp: 25C
LT-VP buiten: 20C
LT-KP CV temp: 35C
LT-KP buiten: -15C
LT-VP nacht: -10C
Schakel diff: 8C
Bijschakelen CV: 20 min (nadat ik dus het idee kreeg dat de wp nauwelijks meer deed dan stroom verbruiken, in de meting op m'n plaatje stond hij op 60 min)
Nadraaitijd: 1 min
Buitenvoeler: aanwezig

Verder nog: (nu in standby)
WP deel:
Regelventiel: 0/200
Ventilator: 5
Pomp: 6
Ik zou hem zeker meerdere uren alleen op de WP laten draaien om te kijken of dat iets doet. Je wilt voorkomen dat setpoint LT boven de ~32 graden uitkomt wat dan gaat cv sowieso bijstoken. Hiervoor kun je het beste LT-KP CV temp verlagen naar 30. Setpoint zal dan uitkomen tussen de 25-30. Mooi om te testen of je dat gaat halen. Bijstook weer op 2 uur zetten. Zelf heb ik de buitenvoeler losgehaald en werk met een vast setpoint van 30 graden. Alleen bij strenge vorst moet ik iets omhoog.

Met je spider kun je makkelijk 2 uur aan, kwartier uit programma maken.Dan maakt de WP runs van 2 uur.

Regelventiel geeft stand aan van de klep die CV bijmengt. Bij alleen WP gebruik moet die 0 zijn.

Ventilator en pomp staan gemiddeld, mooi startpunt.

Tijdens de runs ook eens naar het toerental kijken van de compressor, die moet rond de 3000 rpm zijn bij vollast. Aangezien hij aangeeft ook te ontdooien lijkt die het in ieder geval wel te doen :)
Als je kap eraf hebt moet 1 van de 2 uitgaande leidingen helemaal links vooraan (staal omvlochten) duidelijk warmer worden.

• Gerb
uibeltje schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 14:28:
[...]

Ik zou hem zeker meerdere uren alleen op de WP laten draaien om te kijken of dat iets doet.
Ik heb 'm op 120 min gezet en de LT-KP CV temp naar 30 gezet. Kijken wat er gebeurt.
Met je spider kun je makkelijk 2 uur aan, kwartier uit programma maken.Dan maakt de WP runs van 2 uur.
Dan zal ik de spider gateway moeten kopen, heb alleen de base. Misschien toch wel handig.
Tijdens de runs ook eens naar het toerental kijken van de compressor, die moet rond de 3000 rpm zijn bij vollast. Aangezien hij aangeeft ook te ontdooien lijkt die het in ieder geval wel te doen :)
Als je kap eraf hebt moet 1 van de 2 uitgaande leidingen helemaal links vooraan (staal omvlochten) duidelijk warmer worden.
Over die leidingen: Op blz 18 en 19 van de installatiehandleiding zou de "Flexibele slang cv-retour LT" aangesloten worden op de "aansluiting cv-aanvoer LT" en vice versa. Klopt dat wel?
Ik zal die leidingen in de gaten houden, en ook de andere (P, Q en R van de plaatjes, blz 35-37 install. handleiding)
Bedankt voor de hulp tot zover!

• ThaDude
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 21:14

ThaDude

Hang Loose

Gerb schreef op maandag 6 januari 2020 @ 16:42:
Hallo,

Dit zijn m'n metingen:

[Afbeelding: Base en HP cube tijdens stoken 2019-12-21]
Hoi Gerb,
Ik ken het gevoel! Hier exact hetzelfde! Huis uit 2018. Denk dat ons vloeroppervlakte te groot is voor een 2,5Kw wp. Pas je nachtverlaging toe? Dat moet je al zeker niet doen!

Op dit moment heb ik tijd nu ook op 20 minuten staan. Verder heb ik de buitenvoeler gekocht en draai 20/20 -10/30. De CV heb ik op max 7 kw ingesteld. Dagen als vandaag wil hij dan met ta 25° verwarmen. Dit is al snel een te grote delta t aanvoer waardoor CV vanzelf in pendel modus gaat. Dit is niet erg want ten tijde van het pendelen loopt WP wel mooi alleen door :) Door de CV op 7 kw te zetten verbruik ik relatief weinig gas en loopt de temperatuur in vloer langzaam op.

Hele huis is voorzien van vloerverwarming ic.m. LTV verdelers. Ik denk persoonlijk dat de inhoud van het systeem te groot is voor de Itho Cube. Wij verwarmen woonkamer+douche+kantoor zo'n 110m2.

Ik heb overigens vorig jaar een tijd 120/30 gewerkt. Alleen hield ik daar het huis niet lekker mee warm. Mede door dat ik het kabaal van de wp niet in de nacht wil. Ik pas dus wel nachtverlaging toe. Duurde overdag ook vreselijk lang voordat temperatuur iets oploopt! Daarnaast zijn er een aantal mensen waar de wp ventilator erg snel stuk was.. dus tja keuzes!

De huizen van tegenwoordig zijn zo goed geïsoleerd dat de warmte in huis blijft. Voorbeeld. Als wij koken dan wordt het in huis 0,5 graden warmer. We hebben een recirculatie afzuigkap. Hierdoor duurt het erg lang alvorens de CV weer aan moet dat het water in de vloer te ver is afgekoeld voor de Itho Cube. Deze kan deze het nooit en te nimmer meer trekken. Als ik alleen wp draai dan stijgt de temperatuur nauwelijks. 2 uur later wellicht 0,5 graad. 4-5 uur later wellicht 1,5 -2 graden en ga zo maar door. De Itho is niet gemaakt/ontworpen om zo lang te draaien achter elkaar 8)7
Dit kan je in dit topic wel nazoeken er zijn volgens mij verscheidene mensen waar de ventilator van vervangen moest worden.

Ik ben overigens bezig met een grotere WP. 7,5/10 kw only om huis te doen. Ik ben er een beetje klaar mee.
Ow ja de support van Itho zuigt ook! Mafketels daar..

ThaDude wijzigde deze reactie 09-01-2020 09:53 (21%)
Reden: type + toevoeging

We're machines just like everything else in nature.

• RGHW
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 27-03 17:02
Als je de WP alleen wilt testen kun je ook een keer de gaskraan dicht draaien, dan geeft hij wel een storing, maar de WP loopt gewoon door (je hebt alleen geen warm water).

Ik zal ook mijn instellingen nog een keer opzoeken, want ondertussen heb ik het 120/30 schema verlaten, maar springt de ketel nog zelden bij (en met deze temperaturen helemaal niet). Alleen, weet iemand de code voor de instellingen, want die kan ik 123 niet meer vinden.

robje w

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

@RGHW code is hier 3225

• Gerb
uibeltje schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 14:28:
Ik heb 'm nu op 2 uur staan, en merkte (hij startte vanochtend rond 07:00)
Na 1uur 15min, bij sensors, wp-deel:
LT retour 19.0 C
WP intern 20.5 C
LT aanvoer 20.5 C

Na 1 uur 45 min:
LT retour 19.0 C
WP intern 20.5 C
LT aanvoer 20.5 C
persgas 43.5 C
zuiggas 0.5 C
T(ahx) -1 C
T(whx) 22 C
buiten 5.5 C
LT setpoint 26.0 C
HT setpoint 0 C (heb geen HT)

De staal omvlochte leidingen waren beide gewoon koud (een niet warmer dan de ander, +/- een graad, waarschijnlijk de een 19, de ander 20.5). Wel veel condens.

Na 2 uur ging de CV aan de slag.

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Lijkt mij toch iets niet goed bij jou. Draait de circulatiepomp wel van de wp? Die hoort bij opstarten duidelijk hoorbaar eerst 1 minuut te draaien voordat ventilator en compressor aangaan.

Heb bij mij even gekeken. Warmtepomp stond uit maar binnen 10 minuten ging LT aanvoer naar 25, retour 20. Na 10 min gaat de compressor naar max vermogen en dan stijgt de aanvoer snel naar 27. Duidelijk verschil voelbaar in temperatuur tussen de aanvoer en retour. In de wp is de onderste de aanvoer.
LT retour stijgt nauwelijks maar is vrij constant ca 20.

• Gerb
uibeltje schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 20:15:
Lijkt mij toch iets niet goed bij jou. Draait de circulatiepomp wel van de wp? Die hoort bij opstarten duidelijk hoorbaar eerst 1 minuut te draaien voordat ventilator en compressor aangaan.
Hij lijkt wel te draaien, onderin achterin de wp zit een "wilo" pomp met een lampje. Ik hoorde 'm draaien toen ik de thermostaat een half graadje hoger zette nadat de base cube "standby" aangaf. Toen de ventilator en compressor aangingen hoorde ik de pomp er niet meer bovenuit maar het lampje op de pomp bleef wel aan, dus ik denk dat hij wel pompt. Het zou wel een logische verklaring geweest zijn, als de pomp het niet deed.

Als bij jou de LT retour 20 is krijgt jouw wp het dus 7 graden hoger, en dat binnen een kwartier dus. Ik neem aan dat jouw wp ook de meeste lucht van buiten haalt, bij verder redelijk gelijke settings zou iedereen toch minstens 5 graden verschil tussen LT aanvoer en retour moeten kunnen halen toch?

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Lijkt mij dat je nog garantie hebt op je systeem. Ik zou er een installateur naar laten kijken.

• RGHW
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 27-03 17:02
@Gerb : welke pompsnelehid gebruik je? Wellicht loont het om die wat sneller te laten draaien, dan krijg je ook warmer water terug.

Maar 1 graad winst is wel heel weinig inderdaad. Ik haal meestal rond de 3 graden verschil

robje w

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

@Gerb @uibeltje hier 21 woningen die zelfde gedrag vertonen... hier draait die ook uren met weinig tot geen verschil. Delta T van de wp is 2,5°. Hier draait de pomp op snelheid 7.

Overigens al eens alleen de verdeler boven open gehad met alleen kantoor en douche open en dan zie ik dat de temperatuur gewoon langzaam omhoog gaat.

Wij hebben de vloerverwarming in dekvloer liggen met daarop plavuizen. Alvorens dit warmer wordt ben je echt wel even onderweg..

Kortom te kleine wp voor het huis. Wp doet verder gewoon zijn ding.

• Oggy
Bij ons is de aanvoer en retour ook maar delta 2 a 4 max. Maar het huis blijft warm, dus aanvoer van 22,5 graden is dus prima.

• Gerb
@RHGW: pomp 6

Misschien scheelt het nog wat als ik de "Duco" huis-ventilatieunit wat harder zet (staat nu op auto, oftewel bijna uit) dus de wp haalt bijna al z'n lucht van buiten. Als ik dan de ventilator van de wp wat zacher zet zou hij relatief meer interne lucht moeten benutten, en daar meer warmte uit kunnen halen. Zou dat nog wat zijn?

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 23:27
Niet echt. Die warme lucht wordt weer vervangen met buitenlucht. Die moet weer opgewarmd worden naar 20 graden. En wie moet dat doen :+

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Verschil kan inderdaad in vloeroppervlakte zitten. Ik heb alleen LT op de BG (85 m2), 1e en 2e verdieping is mijn HT zone.
Zoals hierboven beschreven goede optie om te testen of je de Ta wat omhoog kan krijgen is een aantal groepen dichtzetten zodat circuit kleiner wordt.

• ijtsehummel
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 18-03 11:20
sinds wij in ons nieuwe huis wonen, 2015, ben ik bezig met de wp en vvw. heb al zoveel geprobeerd. maar standaard is gebruik van 4 kuub gas per dag. wat mij opvalt is dat niemand het over het bouwbedrijf heeft.
onze woning is van Veenstra, Harkema. Nou, veel erger kan het niet zijn. Nu kom ik er ook achter dat de buisafstand van de vvw 15 cm hoh is. terwijl dat 10 cm moet zijn , zeker met vvw. dus alweer een reden waarom het stoken zo moeizaam gaat. en dan de 2kw wp erbij. ik vertel jullie: voorwaar geen sinecure. maar wat moet je? ik denk er sterk over om een sterkere wp af te dwingen. dit is pure verlakkerij. ook itho trouwens. ze beloven vrijwel geen gasverbruik. en de reacties: puur technisch. geen enkele compassie met alle ontevreden gebruikers.

• B-lex
ijtsehummel schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 16:21:
sinds wij in ons nieuwe huis wonen, 2015, ben ik bezig met de wp en vvw. heb al zoveel geprobeerd. maar standaard is gebruik van 4 kuub gas per dag. wat mij opvalt is dat niemand het over het bouwbedrijf heeft.
onze woning is van Veenstra, Harkema. Nou, veel erger kan het niet zijn. Nu kom ik er ook achter dat de buisafstand van de vvw 15 cm hoh is. terwijl dat 10 cm moet zijn , zeker met vvw. dus alweer een reden waarom het stoken zo moeizaam gaat. en dan de 2kw wp erbij. ik vertel jullie: voorwaar geen sinecure. maar wat moet je? ik denk er sterk over om een sterkere wp af te dwingen. dit is pure verlakkerij. ook itho trouwens. ze beloven vrijwel geen gasverbruik. en de reacties: puur technisch. geen enkele compassie met alle ontevreden gebruikers.
Wat zijn de instellingen van je WP? Wat is je klokprogramma van je thermostaat? Heb je momenteel temperatuurgerelateerde comfortklachten of is het binnen aangenaam?

B-lex wijzigde deze reactie 15-01-2020 20:55 (3%)

• ijtsehummel
b-lex, eigenlijk heb ik alle mogelijke combinaties uitgeprobeerd in de 4 jaar. klok is 1,5 draaien en 1 uur stil van 6.30 tot 19.00. 's nachts 2 gr naar beneden ivm de herrie op zolder. slapen is onmogelijk met dat lawaai. . watertemp. is 35oC. de aanvoertemp. is nu 33,5, en de retour 20,5. das te weinig.
we kunnen volgens mij nog jaren hierover topics openen. feit is het minieme vermogen van de wp en de buisafstand. als ik alles over kon doen!!

• zonoskar
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 00:33

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Volgens mij beloofd Itho helemaal niet 'vrijwel geen gasverbuik', maar slechts 30% reductie in gasgebruik. Ik denk dat dat te halen valt. Je kan het verschil tussen aanvoer en retour verkleinen door de pompsnelheid te verhogen, want je hebt nu 13oC verschil en dan springt de CV ketel bij. Als dit verschil onder de 12oC blijft kan de warmtepomp 2 uur zijn best doen.

/edit: Wij zijn van 3800kWh / 1200 kuub in een appartement uit 2010 met een standaard CV ketel naar 5000 kWh / 600 kuub in onze vrijstaande woning met HP Cool cube gegaan. Dat is 50% minder gas verbruik en niet heel erg veel meer stroom, terwijl het huis groter is en vrijstaand (dus gemiddeld meer verbruik).

zonoskar wijzigde deze reactie 17-01-2020 13:06 (29%)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

ijtsehummel schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 12:50:
klok is 1,5 draaien en 1 uur stil van 6.30 tot 19.00. 's nachts 2 gr naar beneden ivm de herrie op zolder
Dan maakt de wp te weinig uren. Hij is maar klein en krijgt het dan zeker niet warm. Geluid is wel hinderlijk als hij dichtbij slaapkamers staat. Is bij mij ook zo maar zoveel mogelijk ontkoppelen helpt.

• kieknwatwort
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 24-01 10:27
(zie mijn eerdere post kieknwatwort) Bij mij is vandaag de installateur geweest en die heeft met telefonisch overleg met Daalderop alles nagelopen, volgens hem is alles OK, maar ik zit met een gasverbruik van 900 kub per jaar..

Ik heb geprobeerd de LT max temp te verlagen zoals hier geadviseerd, maar deze kan niet lager dan 35.
Ik heb mijn OTGW maar eens afgestoft en ertussen gehangen:

Je ziet dat de warmtepomp de keteltemperatuur nauwelijks omhoog krijgt totdat na een half uur de CV bijspringt omdat het verschil met het setpoint te groot wordt. Overigens snap ik niet dat het setpoint oploopt tot 60 graden... dat is het HT maximum, LT max staat op 35. Volgens de monteur gaat hij echter altijd naar het HT setpoint als de CV bijspringt, maar mengt hij bij naar het LT circuit...

Ik heb twee vragen:
- Waarom kan ik die LT max temperatuur niet op 30 graden zetten? Blijkbaar kunnen anderen dat wel
- Er is geen thermostaat voor de HT aan de ketel aangesloten. Ook is er geen buitenvoeler aangesloten. In de installatie handleiding staat echter (par. 4.15.4):
"Alleen wanneer een buitenvoeler is aangesloten kan de aansturing van de HT-zone gekoppeld worden aan de LT-zone. Zonder buitenvoeler krijgt de HT altijd een eigen thermostaat". Hoe werkt die HT regeling dan?

Nothing is foolproof for a sufficiently talented fool

• inbedrijf
  • Laatst online: 23:41
Afgelopen jaar in onze nieuwe woning getrokken, hier zit een HP cool Cube in met vloerverwarming op de begane grond en radiatoren op de 1e en 2e verdieping. de beneden verdieping werkt alles via de Spider gateway en thermostaat, dit werkt allemaal top! Nu heb ik op de 1e etage een simpele draai thermostaat hangen die gekoppeld is via een draad aan de HP cool cube. Nu heb ik een tweede spider thermostaat gekocht en ik dacht die sluit ik draadloos aan via de gateway en geef aan dat dit 1e verdieping dit gaat goed. De spider thermostaat geeft ook aan dat hij verbinding heeft maar het aan het uit schakelen werkt niet. Zodra ik de draadjes aansluit op de spider op de 1e verdieping bgint het temp icoon te knipperen dit houdt in dat er een fout is. Alleen ik heb geen idee hoe of wat.... Jullie een idee?

Ik heb twee foto's toegevoegd.

1. Hier zie je opentherm aansluiting die naar de begane grond gaat en de aan/uit aansluiting die loopt naar de 1e etage.
https://tweakers.net/ext/f/mBuojId1xmL4hEGmiUefUnxl/thumb.jpg

2. Onder HP cool Cube heb ik dit danfos kastje zitten waar alle kabels in gaan vanaf HP cool cube en vanuit daar gaan de kabels naar begane grond en de 1e etage voor aansluiting voor een thermostaat
https://tweakers.net/ext/f/TiQpH15hKHpKAkbvzW20PLAt/thumb.jpg

Het leek mij mooi om twee spiders te hebben qua uniformiteit in huis :D Het enige wat ik ermee wil bereiken is dat ik in de avond mijn zoontje in een warme badkamer in bad kan doen en dat ik in de ochtend in een warme badkamer kan douchen.

• Crispy1
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 09-02 19:41
Hoe heb je de spider op de ketel aangesloten?
Volgens deze handleiding kan de spider base alleen bedraad aangesloten worden op de ketel via OpenTherm.
https://webshop.ithodaald...ding_spider_base_nlbe.pdf
Dus als je m op de plek van de oude thermostaat hebt gehangen en de thermostaat draden hebt aangesloten op de spider, gaat dat niet werken want het HT circuit op de ketel heeft alleen een aan/uit thermostaat aansluiting. (ook zou er een afsluiter moeten zitten op het HT circuit die alleen open gaat als de HT thermostaat warmtevraag heeft, dit wordt waarschijnlijk geregeld door dat Danfoss kastje)
Ik heb zelf een Honeywell round Connected op de badkamer hangen die precies doet wat jij ook wil.

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

kieknwatwort schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 10:25:
Ik heb twee vragen:
- Waarom kan ik die LT max temperatuur niet op 30 graden zetten? Blijkbaar kunnen anderen dat wel
- Er is geen thermostaat voor de HT aan de ketel aangesloten. Ook is er geen buitenvoeler aangesloten. In de installatie handleiding staat echter (par. 4.15.4):
"Alleen wanneer een buitenvoeler is aangesloten kan de aansturing van de HT-zone gekoppeld worden aan de LT-zone. Zonder buitenvoeler krijgt de HT altijd een eigen thermostaat". Hoe werkt die HT regeling dan?
1)Volgens mij is lager (30) alleen mogelijk met een buitenvoeler! Heb je deze? Zo nee dan heb je je antwoord. Ik heb er een voor 110,- gekocht en aangesloten..
2) Beiden een eigen thermostaat dus gescheiden regelingen van elkaar. Welke groep (HT of LT) vraagt krijgt dan warmte.

Wij hebben LT only dus een hele andere constructie. Afhankelijk van je ingestelde binnentemperatuur en oppervlakte van het huis kan het prima zijn dat je 900 kuub gas verstookt.

ThaDude wijzigde deze reactie 28-01-2020 17:02 (0%)
Reden: zie reactie uibetje

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

1 klopt niet. Ik heb geen buitenvoeler (meer) en kan ook tot 30. Staat ook zo in de installatiehandleiding.

@kieknwatwort Als ik je eerdere post lees warmt jouw HT zone alleen op als er bijgeschakeld wordt door de CV en kan je deze niet apart bedienen zonder extra thermostaat te plaatsen.
Als je LT max wel op 30 kan krijgen en 120 min bijstook kun je langere runs maken met alleen de WP

• wiene
Crispy1 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 11:18:
Volgens deze handleiding kan de spider base alleen bedraad aangesloten worden op de ketel via OpenTherm.
Dus als je m op de plek van de oude thermostaat hebt gehangen en de thermostaat draden hebt aangesloten op de spider, gaat dat niet werken want het HT circuit op de ketel heeft alleen een aan/uit thermostaat aansluiting. (ook zou er een afsluiter moeten zitten op het HT circuit die alleen open gaat als de HT thermostaat warmtevraag heeft, dit wordt waarschijnlijk geregeld door dat Danfoss kastje)
Ik heb zelf een Honeywell round Connected op de badkamer hangen die precies doet wat jij ook wil.
De 2e thermostaat moet inderdaad aan uit zijn en geen opentherm. Dit zijn verschillende spiders als ik me niet vergis. Ik heb namelijk 2 spiders. De 2e op de badkamer zit met een draadloze module aangesloten op de aan uit aansluiting en een regelklep die de ht zone open zet. Ook heb ik mechanische ventilatie van itho welke via beide thermostaten te regelen is (of automatisch via internet)

• remmuz
Ik lees bij jou over een regelklep; die ontbreekt bij mij helaas.
Enige idee wat voor ding dat precies is? Is het mogelijk om even te kijken of er een typenummer op staat?
Ik zou die klep namelijk nog wel willen plaatsen namelijk.

• wiene
remmuz schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:30:
Ik lees bij jou over een regelklep; die ontbreekt bij mij helaas.
Enige idee wat voor ding dat precies is? Is het mogelijk om even te kijken of er een typenummer op staat?
Ik zou die klep namelijk nog wel willen plaatsen namelijk.
Honeywell vc8615 heb ik.

• inbedrijf
Crispy1 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 11:18:
@Crispy1 De reden voor de spider is omdat ik een timer erop wil kunnen zetten, ik heb een draad lopen van de slaapkamer naar de aan/uit functie op de ketel, hierop moet ik dan volgens mij (Spider Draadloze Schakelmodule Aan/Uit) op aansluiten, lijkt me. Ik zal dat nog even goed moet bestuderen wat dat danfoss kastje nou precies doet. of als jullie hier een idee over hebben dan hoor ik dat natuurlijk graag.

Als ik de handleiding van de spider bekijk heb ik deze variant van de oplossing nodig.

https://tweakers.net/ext/f/szOM9hf1XbV4fL3oUsmrTtZg/thumb.png

https://tweakers.net/ext/f/4fhDQ9QLzhGk7NRY1k2wbycX/thumb.jpg

@wiene enige verschil met jou is dat jij via spider meteen de regelklep aanstuurt en niet op de radiator zelf. Zoals ze wel doen in de afbeelding. opzich vind ik het via de radiator knop ook wel een idee omdat ik dan ook andere kamers kan aansturen. als ik dat zou willen.
wiene schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:13:
[...]

De 2e thermostaat moet inderdaad aan uit zijn en geen opentherm. Dit zijn verschillende spiders als ik me niet vergis. Ik heb namelijk 2 spiders. De 2e op de badkamer zit met een draadloze module aangesloten op de aan uit aansluiting en een regelklep die de ht zone open zet. Ook heb ik mechanische ventilatie van itho welke via beide thermostaten te regelen is (of automatisch via internet)

inbedrijf wijzigde deze reactie 02-02-2020 16:53 (3%)

• wiene
@wiene enige verschil met jou is dat jij via spider meteen de regelklep aanstuurt en niet op de radiator zelf. Zoals ze wel doen in de afbeelding. opzich vind ik het via de radiator knop ook wel een idee omdat ik dan ook andere kamers kan aansturen. als ik dat zou willen.

[...]
Klopt. Ik heb alleen mijn lt en ht zone gescheiden. Ik kan niet elke ruimte apart verwarmen. Maar alle radiatoren staan toch dicht muv de badkamer. Dus voor mijn doel voldoende. Het zou ook lastig zijn om iets tussen de verdeler boven te monteren die zowel badkamer vloerverwarming en radiator open zet (beide ht). Ik baal er ergens ook wel van dat de badkamer vloerverwarming niet op lt is aangesloten. Badkamer koelt zo toch best snel af. Dus ht stoken nodig.

• remmuz
inbedrijf schreef op zondag 2 februari 2020 @ 16:40:
[...]

@Crispy1 De reden voor de spider is omdat ik een timer erop wil kunnen zetten, ik heb een draad lopen van de slaapkamer naar de aan/uit functie op de ketel, hierop moet ik dan volgens mij (Spider Draadloze Schakelmodule Aan/Uit) op aansluiten, lijkt me. Ik zal dat nog even goed moet bestuderen wat dat danfoss kastje nou precies doet. of als jullie hier een idee over hebben dan hoor ik dat natuurlijk graag.
Op de regelklep van de HT zone zit een (eind)schakelaar.
De aan/uit thermostaat schakelt de regelklep in. Als de klep open is dan sluit die schakelaar.
Die schakelaar schakelt vervolgens de ketel in.
(De eindschakelaar is dus op de ketel aangesloten op het contact van de aan/uit thermostaat.)

• inbedrijf
@remmuz @wiene Er zit dus wel een Danfoss klep schakkeling tussen die schakelt en opent daarmee de een klep zoda er warm gaat lopen over de LT groep. Ik heb een SDS van itho besteld en deze aangesloten op de aansluiting van thermostaat van de verdieping, dit draadt liep naar een verdeeldoos en vanuit hier ging een kabel naar de Danfoss klep en een draad naar de Aan/Uit aansluiting van de ketel. De SDS heb ik gekoppeld aan mijn itho gateway en hierop zit mijn spider ook aangesloten van de boven verdieping. Alles werkt nu zoals ik had bedacht!

• ton1123
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 09-03 18:44
Mijn cube warmtepomp slaat vaak om een uur of 11 's avonds aan en vervolgens tegen vier uur in de ochtend weer uit. Hij doet het grootste gedeelte van de dag dus niets. Heeft iemand een idee of ik een instelling zou kunnen veranderen?

• ijtsehummel
uibeltje schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 10:01:
1 klopt niet. Ik heb geen buitenvoeler (meer) en kan ook tot 30. Staat ook zo in de installatiehandleiding.

@kieknwatwort Als ik je eerdere post lees warmt jouw HT zone alleen op als er bijgeschakeld wordt door de CV en kan je deze niet apart bedienen zonder extra thermostaat te plaatsen.
Als je LT max wel op 30 kan krijgen en 120 min bijstook kun je langere runs maken met alleen de WP
vorig jaar een paar dagen met 30 gr aanvoer geprobeerd. 's avonds om 11 uur had de wp het nog niet op de gewenste 20 gr kunnen brengen. huis uit 2015!! je kunt nog jaren alles uit gaan proberen, maar de cool cube heeft gewoon te weinig vermogen. de pompsnelheid elke dag 1 hoger gezet, van 4-7.
ook de pomp van de verdeler beneden gevarieerd van max, 6, naar 3. bij dit alles helemaal geen verschil in temp. en gasverbruik.
Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True