Instellingen nalopen HP Cool Cube warmtepomp

Pagina: 1 ... 6 ... 14 Laatste
Acties:

• Oggy
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05 12:36
Huis: 125 m² / 460 m³ / 2015 / EPC=0,28

Ik merk dat het nogal uitmaakt welk temperatuurtraject je instelt in bij de warmtepomp / LT-zone. ik heb geen buitenvoeler.

Bij temp LT-zone max 35 graden gebruikt de installatie direct zn 2,5 / 3,5 kuub per dag bij buitentemps van gemiddeld 5 graden.

Bij temp LT-zone max 30 graden (laagst mogelijke) gebruikt het vrijwel alleen elektra, soms een half tot 1 kuub per dag aan gas bij dezelfde omstandigheden.

Mijn instelling zijn 120/45 met nachtverlaging. Met gemeten binnentemps daaronder.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/mfruvt1mu.png
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ro5g11novk.png

07/dec 09,5 kWh 0,1 kuub
08/dec 09,6 kWh 1,8 kuub
09/dec 11,4 kWh 0,4 kuub
10/dec 10,5 kWh 0,9 kuub
11/dec 10,9 kWh 0,8 kuub

[ Voor 9% gewijzigd door Oggy op 12-12-2019 10:41 ]

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nudel
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-10-2024
Hoi members
Zou er iemand nog eens over mijn instellingen heen kunnen kijken ?

Laagbrand tijd 5 min
Acceleratietijd 10 min
Antipendelijd 3min
Ketelveiligheid 5c
Max CV vermogen 15kw
Regel ventiel 0/200
Ventilator 4
Pomp 7
Ltvp CV temp 20c
Ltvp buiten 25c
Ltkp CV temp 30c
Ltkp buiten -15c
Ltvp nacht -20c
Schakeldif 6c
Bijschakeken CV 60min (deze al naar 120gezet)
Nadraaitijd 1min
Buitenvoeler aanwezig
Koelsetpoint 18c
Schakeldif 4c

HTvp 40c
HTvp buiten 20c
Htkp CV 50c
Htkp buiten -10c
HTvp nacht -10c
Schakeldif 5c
Nadraaitijd 1min
Regelaar ht aanwezig

Warm water eco

Mvg noel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oggy
Nudel schreef op zondag 22 december 2019 @ 10:05:
Hoi members
Zou er iemand nog eens over mijn instellingen heen kunnen kijken ?

Laagbrand tijd 5 min
Acceleratietijd 10 min
Antipendelijd 3min
Ketelveiligheid 5c
Max CV vermogen 15kw
Regel ventiel 0/200
Ventilator 4
Pomp 7
Ltvp CV temp 20c
Ltvp buiten 25c
Ltkp CV temp 30c
Ltkp buiten -15c
Ltvp nacht -20c
Schakeldif 6c
Bijschakeken CV 60min (deze al naar 120gezet)
Nadraaitijd 1min
Buitenvoeler aanwezig
Koelsetpoint 18c
Schakeldif 4c

HTvp 40c
HTvp buiten 20c
Htkp CV 50c
Htkp buiten -10c
HTvp nacht -10c
Schakeldif 5c
Nadraaitijd 1min
Regelaar ht aanwezig

Warm water eco

Mvg noel
Gedaan, maar zonder verdere gegevens of een vraag kan ik verder niks zinnigs zeggen

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nudel
Hoi oggy
Had er idd de vraag bij moeten zetten, maar die had ik een paar weken geleden al gesteld. En een aantal maanden daar voor ook al.
Mijn huis is goed op temperatuur daar is niet over te klagen maar ik verbruik naar mijn zin veel gas en ook nog eens veel stroom.
Gemiddeld iets van 10m3 gas en 14kw stroom per dag
Vandaag 7m3 gas en 12 kw stroom. Maar mij lijkt dat best veel. Want zonder warmtepomp kom je met 7m3 gas ook best een eind in een normaal huis lijkt me.
Het is ongeveer 400m3 uit 1940. Alles geïsoleerd vloer 10cm tempex met vloerverwarming op de lt zone
Muren vol hr++ parels 6cm
Glas overal vervangen voor hr++ glas
En dak geïsoleerd met 18cm Isolatie schuim
Boven 4 radiatoren op de ht
En voor 4.25kw aan zonnenpanelen. (Solar frontier)
Dit was mijn vraag de voorgaande keer

Beste forum members.
Ik bewoon het huis nu wat ik een aantal jaren verbouwd heb en dus de base cube en cool cube draaien nu op volle toeren. Letterlijk en figuurlijk. Het is in huis aangenaam maar ik heb het idee dat ze zo wat heel de dag bezig zijn.
Bijna altijd als ik er op kijk is hij an het verwarmen op ht of lt of aan het pompen of de warmtepomp aan het starten.
Het is een oud huis (1940)maar wel voorzien van spouwmuurisolatie HR++ glas vloer isolatie ( betonvloer met vloerverwarming) en dak isolatie 18cm foam
Ook 4250w aan solarfrontier panelen op het dak.
Nu verbruik ik ongeveer 9,5m3 gas per dag en dat is redelijk gemiddeld denk ik maar daar boven op ook nog ongeveer 14kw stroom
Ik krijg toch sterk het idee dat ik niks bespaar met de warmtepomp maar dat het eerder dubbel op gaat.
Hebben jullie daar ervaringen mee ?

Ik had ook een aantal maanden geleden al mijn instellingen al eens hier op het forum gezet ter controle aangezien ik geen installateur heb omdat ik het zelf heb geïnstalleerd 😁

Weten jullie hier meer van ?

Mvg noel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:01
Hoewel ik het knap vind dat je de boel zelf geinstallerd hebt denk ik toch dat daar wel eens het probleem zou kunnen zitten.
Mijn installateur was een hele dag bezig met twee man en toen liep het nog niet erg lekker.
De coolcube maakte een dreunend geluid dat door het hele huis hoorbaar was.
Er is toen een monteur van Itho geweest die de boel met zijn laptop heeft ingeregeld waarna alles als een zonnetje liep; bijna geruisloos.
Er zijn talloze parameters die je niet zelf aan kunt passen dus misschien zit daar het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kieknwatwort
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-02 10:29
Hallo,

Wij hebben een nieuwbouwhuis, opgeleverd maart van dit jaar, dus alles super geïsoleerd, met overal vloerverwarming.
Ook wij hebben de HP Cool Cube, en ook hier schrikken we van het gasverbruik. Sinds half maart hebben we 700 m3 gebruikt, het verwachte jaarverbruik gaat zo op 900 a 1000 m3 uitkomen.

Ik heb nog niets aan de instellingen veranderd, alleen "bijschakelen CV" heb ik op 120 min gezet. Aan de grafieken van het gas- en elektriciteitsverbruik zie ik echter dat hij al na een half uur bijschakelt.

Wij hebben 2 badkamers met elk een handdoek radiator (met thermostaatkraan) die naar ik aanneem op de HT zone zitten. Echter, er is geen thermostaat voor de HT aan de ketel aangesloten. Ook is er geen buitenvoeler aangesloten. In de installatie handleiding staat echter (par. 4.15.4):
"Alleen wanneer een buitenvoeler is aangesloten kan de aansturing van de HT-zone gekoppeld worden aan de LT-zone. Zonder buitenvoeler krijgt de HT altijd een eigen thermostaat".

Heeft de installateur hier iets over het hoofd gezien?

Nothing is foolproof for a sufficiently talented fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nudel
remmuz schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 11:25:
Hoewel ik het knap vind dat je de boel zelf geinstallerd hebt denk ik toch dat daar wel eens het probleem zou kunnen zitten.
Mijn installateur was een hele dag bezig met twee man en toen liep het nog niet erg lekker.
De coolcube maakte een dreunend geluid dat door het hele huis hoorbaar was.
Er is toen een monteur van Itho geweest die de boel met zijn laptop heeft ingeregeld waarna alles als een zonnetje liep; bijna geruisloos.
Er zijn talloze parameters die je niet zelf aan kunt passen dus misschien zit daar het probleem.
Rocket science is het niet hoor al doen de meeste mensen er moeilijk over maar een ketel aansluiten is gewoon logisch na denken en in dit geval op volgen wat ze voor schijven bij daalderop hoe de koppeling zit tussen de base en cool cube.
Ik heb al meerdere ketels gehangen maar dan idd wel met minder instellingen.
Van daar ook de vraag of er mensen zijn die gekke dingen zien in de instellingen waardoor er zo veel energie verbruik is.
Uit de handleiding kan je opmaken dat het zo ongeveer zou moeten maar misschien staat er ergens wat verkeerd.

Het is een wat ouder systeem wat ik gebruikt gekocht heb ( voor 700) dus ook geen garantie meer
Omdat ik het zo goedkoop gekocht heb is het ook leuk om zo iets te installeren want als je de volle mep moet betalen wat uit komt op zo een 3500 euro ben je er wel erg ziek van als het niet werkt.

Van daar dat het zo maar langs laten komen van daalderop waarschijnlijk ook een duur grapje gaat worden en de vraag is wat die gaan zeggen, ze hebben me in het verleden ook al doorverwezen naar een locale installateur maar ik denk niet dat deze meer kennis gaat hebben als wat er op internet te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-05 21:13
Nudel schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 12:56:
[...]

Rocket science is het niet hoor al doen de meeste mensen er moeilijk over maar een ketel aansluiten is gewoon logisch na denken en in dit geval op volgen wat ze voor schijven bij daalderop hoe de koppeling zit tussen de base en cool cube.
Ik heb al meerdere ketels gehangen maar dan idd wel met minder instellingen.
Van daar ook de vraag of er mensen zijn die gekke dingen zien in de instellingen waardoor er zo veel energie verbruik is.
Uit de handleiding kan je opmaken dat het zo ongeveer zou moeten maar misschien staat er ergens wat verkeerd.

Het is een wat ouder systeem wat ik gebruikt gekocht heb ( voor 700) dus ook geen garantie meer
Omdat ik het zo goedkoop gekocht heb is het ook leuk om zo iets te installeren want als je de volle mep moet betalen wat uit komt op zo een 3500 euro ben je er wel erg ziek van als het niet werkt.

Van daar dat het zo maar langs laten komen van daalderop waarschijnlijk ook een duur grapje gaat worden en de vraag is wat die gaan zeggen, ze hebben me in het verleden ook al doorverwezen naar een locale installateur maar ik denk niet dat deze meer kennis gaat hebben als wat er op internet te vinden is.
Zoek maar eens op delta t in dit topic en lt zone max cv temp.

Ik heb ook geen buitenvoeler en ook nog best een hoog gas verbruik. Verlagen max cv temp naar 30 graden scheelt nu ca 2 kuub gas per dag (3-6 kuub dagverbruik laatste dagen) Maar nadeel is bij extreem koud weer dat mijn huis langzaam afkoelt (0.5 graad) per dag tot 19.5 graden (21 graden ingesteld). En dat is dan met nieuwbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uibeltje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:40

uibeltje

Idiotheque

Nudel schreef op maandag 30 december 2019 @ 21:52:

.....,
Ik bewoon het huis nu wat ik een aantal jaren verbouwd heb en dus de base cube en cool cube draaien nu op volle toeren. Letterlijk en figuurlijk. Het is in huis aangenaam maar ik heb het idee dat ze zo wat heel de dag bezig zijn.
Bijna altijd als ik er op kijk is hij an het verwarmen op ht of lt of aan het pompen of de warmtepomp aan het starten.
.....
Heb je een aparte thermostaat voor de ht zone?
Met de juiste instellingen en als de warmtepomp voldoende vermogen heeft om de lt zone te verwarmen is het mogelijk om voor de lt zone geen gas te verbruiken. Bij mij lukt dit ook tot een buitentemperatuur van ca 3-4 graden. Wel nieuwbouw en vrijstaand ca 500 m3. Enig gasverbruik is voor de badkamer.

Dit kan door ervoor te zorgen dat er nooit bijgestookt wordt. In dit topic al meermaals beschreven door gebruik te maken van bv 2 uur aan, kwartier uit. Ik heb mijn lt temperatuur hiervoor op 30 graden staan. In de praktijk haal ik ca 27 graden aanvoer. Staat wel bijna 24/7 aan op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerb
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-04 07:36
Hallo,

Ik heb een nieuwbouwhuis (2019), overal vloerverwarming en een Base + HP Cube. Het te verwarmen oppervlak is ca. 150 m2 (slaapkamers niet). Ik heb via een webcam de gegevens van het schermpje op de Base cube eens genoteerd en het viel me op dat de LT aanvoer gedurende de WP activiteit niet hoger komt dan 21 graden, en dat deze gedurende het uur dat hij bezig is ook niet stijgt. Ik zou verwachten dat de LT aanvoer langzaam wat opwarmt. Is dit normaal gedrag? Ik lees bij uibeltje dat die 27 graden haalt met de WP.. zou ik ook wel willen :)

Omdat de WP het naar mijn idee niet trekt in z'n eentje heb ik het "bijschakelen CV" voorlopig maar naar 20 min gezet.

Dit zijn m'n metingen:

Base en HP cube tijdens stoken 2019-12-21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:23
Gerb schreef op maandag 6 januari 2020 @ 16:42:
Hallo,

Ik heb een nieuwbouwhuis (2019), overal vloerverwarming en een Base + HP Cube. Het te verwarmen oppervlak is ca. 150 m2 (slaapkamers niet). Ik heb via een webcam de gegevens van het schermpje op de Base cube eens genoteerd en het viel me op dat de LT aanvoer gedurende de WP activiteit niet hoger komt dan 21 graden, en dat deze gedurende het uur dat hij bezig is ook niet stijgt. Ik zou verwachten dat de LT aanvoer langzaam wat opwarmt. Is dit normaal gedrag? Ik lees bij uibeltje dat die 27 graden haalt met de WP.. zou ik ook wel willen :)

Omdat de WP het naar mijn idee niet trekt in z'n eentje heb ik het "bijschakelen CV" voorlopig maar naar 20 min gezet.

Dit zijn m'n metingen:

[Afbeelding: Base en HP cube tijdens stoken 2019-12-21]
Waarom denk je dat de wp het niet red? Wordt je huis niet warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerb
B-lex schreef op maandag 6 januari 2020 @ 18:10:
[...]

Waarom denk je dat de wp het niet red? Wordt je huis niet warm?
Nou om eerlijk te zijn heb ik nog niet geprobeerd om m'n huis te verwarmen met alleen de wp, maar ik heb m'n twijfels of hij m'n huis op 19,5 graden krijgt bij een LT aanvoer van 20,5 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
Gerb schreef op maandag 6 januari 2020 @ 22:52:
[...]

Nou om eerlijk te zijn heb ik nog niet geprobeerd om m'n huis te verwarmen met alleen de wp, maar ik heb m'n twijfels of hij m'n huis op 19,5 graden krijgt bij een LT aanvoer van 20,5 graden.
Dan zou ik de instellingen terugzetten en het eerst maar eens proberen.
Het duurt met een warmtepomp ook best een tijd, vooral met een groot afgiftesysteem, voordat het systeemwater op temperatuur is. Laag en traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

@gerb kun je je instellingen voor de lt zone eens posten?
Wat voor verdeler heb je, met of zonder pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerb
uibeltje schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 22:03:
@gerb kun je je instellingen voor de lt zone eens posten?
Wat voor verdeler heb je, met of zonder pomp?
Ik heb voor zover ik weet niet nog een extra pomp naast m'n Itho cubes. Alleen vloerverwarmings-verdeelblokken (eentje boven, eentje beneden).

M'n LT instellingen zijn:
LT-VP CV temp: 25C
LT-VP buiten: 20C
LT-KP CV temp: 35C
LT-KP buiten: -15C
LT-VP nacht: -10C
Schakel diff: 8C
Bijschakelen CV: 20 min (nadat ik dus het idee kreeg dat de wp nauwelijks meer deed dan stroom verbruiken, in de meting op m'n plaatje stond hij op 60 min)
Nadraaitijd: 1 min
Buitenvoeler: aanwezig

Verder nog: (nu in standby)
WP deel:
Regelventiel: 0/200
Ventilator: 5
Pomp: 6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerb
B-lex schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 08:57:
[...]

Dan zou ik de instellingen terugzetten en het eerst maar eens proberen.
Het duurt met een warmtepomp ook best een tijd, vooral met een groot afgiftesysteem, voordat het systeemwater op temperatuur is. Laag en traag.
Zou een uur nog niet genoeg zijn dan om enige stijging te merken? Ik heb de bijschakeltijd CV al een paar weken op 60 minuten gehad maar de CV schakelt altijd na een uur bij, en schakelt pas af als de temperatuur op de Spyder bereikt is en dan gaat het hele systeem op standby. Nog nooit gemerkt dat de Base cube binnen het uur al denkt "de wp kan het vanaf hier wel alleen af".. helaas.
Kan m'n huis zo groot zijn dat hij pas na een uur langzaam begint te stijgen? Zou ik dan de pomp niet een stuk harder moeten zetten?

Ik wacht ook even af wat uibeltje (of anderen) van m'n LT zone instellingen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Gerb schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 12:49:
[...]

Ik heb voor zover ik weet niet nog een extra pomp naast m'n Itho cubes. Alleen vloerverwarmings-verdeelblokken (eentje boven, eentje beneden).
Belangrijk dat deze speciaal voor lage temperaturen zijn en nooit aanvoer met retour mengt. Temperatuurbegrenzing vindt plaats door de HP cube dus thermostaatknop hoeft er ook niet op te zitten.

Zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn2.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcRV6oCxZ61iYUFZ4Pn7vd0Fxe7LWXSvN4hO_CMGkaVpyHKReRIiemclZBuw7wFgpHOnoRFBLygxzxJO4U4tZZUXTZOhgYLXASOcQQA_bAKjNF5VPbXj7ftF0w&usqp=CAc
M'n LT instellingen zijn:
LT-VP CV temp: 25C
LT-VP buiten: 20C
LT-KP CV temp: 35C
LT-KP buiten: -15C
LT-VP nacht: -10C
Schakel diff: 8C
Bijschakelen CV: 20 min (nadat ik dus het idee kreeg dat de wp nauwelijks meer deed dan stroom verbruiken, in de meting op m'n plaatje stond hij op 60 min)
Nadraaitijd: 1 min
Buitenvoeler: aanwezig

Verder nog: (nu in standby)
WP deel:
Regelventiel: 0/200
Ventilator: 5
Pomp: 6
Ik zou hem zeker meerdere uren alleen op de WP laten draaien om te kijken of dat iets doet. Je wilt voorkomen dat setpoint LT boven de ~32 graden uitkomt wat dan gaat cv sowieso bijstoken. Hiervoor kun je het beste LT-KP CV temp verlagen naar 30. Setpoint zal dan uitkomen tussen de 25-30. Mooi om te testen of je dat gaat halen. Bijstook weer op 2 uur zetten. Zelf heb ik de buitenvoeler losgehaald en werk met een vast setpoint van 30 graden. Alleen bij strenge vorst moet ik iets omhoog.

Met je spider kun je makkelijk 2 uur aan, kwartier uit programma maken.Dan maakt de WP runs van 2 uur.

Regelventiel geeft stand aan van de klep die CV bijmengt. Bij alleen WP gebruik moet die 0 zijn.

Ventilator en pomp staan gemiddeld, mooi startpunt.

Tijdens de runs ook eens naar het toerental kijken van de compressor, die moet rond de 3000 rpm zijn bij vollast. Aangezien hij aangeeft ook te ontdooien lijkt die het in ieder geval wel te doen :)
Als je kap eraf hebt moet 1 van de 2 uitgaande leidingen helemaal links vooraan (staal omvlochten) duidelijk warmer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerb
uibeltje schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 14:28:
[...]

Ik zou hem zeker meerdere uren alleen op de WP laten draaien om te kijken of dat iets doet.
Ik heb 'm op 120 min gezet en de LT-KP CV temp naar 30 gezet. Kijken wat er gebeurt.
Met je spider kun je makkelijk 2 uur aan, kwartier uit programma maken.Dan maakt de WP runs van 2 uur.
Dan zal ik de spider gateway moeten kopen, heb alleen de base. Misschien toch wel handig.
Tijdens de runs ook eens naar het toerental kijken van de compressor, die moet rond de 3000 rpm zijn bij vollast. Aangezien hij aangeeft ook te ontdooien lijkt die het in ieder geval wel te doen :)
Als je kap eraf hebt moet 1 van de 2 uitgaande leidingen helemaal links vooraan (staal omvlochten) duidelijk warmer worden.
Over die leidingen: Op blz 18 en 19 van de installatiehandleiding zou de "Flexibele slang cv-retour LT" aangesloten worden op de "aansluiting cv-aanvoer LT" en vice versa. Klopt dat wel?
Ik zal die leidingen in de gaten houden, en ook de andere (P, Q en R van de plaatjes, blz 35-37 install. handleiding)
Bedankt voor de hulp tot zover!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:29

ThaDude

Hang Loose

Gerb schreef op maandag 6 januari 2020 @ 16:42:
Hallo,

Dit zijn m'n metingen:

[Afbeelding: Base en HP cube tijdens stoken 2019-12-21]
Hoi Gerb,
Ik ken het gevoel! Hier exact hetzelfde! Huis uit 2018. Denk dat ons vloeroppervlakte te groot is voor een 2,5Kw wp. Pas je nachtverlaging toe? Dat moet je al zeker niet doen!

Op dit moment heb ik tijd nu ook op 20 minuten staan. Verder heb ik de buitenvoeler gekocht en draai 20/20 -10/30. De CV heb ik op max 7 kw ingesteld. Dagen als vandaag wil hij dan met ta 25° verwarmen. Dit is al snel een te grote delta t aanvoer waardoor CV vanzelf in pendel modus gaat. Dit is niet erg want ten tijde van het pendelen loopt WP wel mooi alleen door :) Door de CV op 7 kw te zetten verbruik ik relatief weinig gas en loopt de temperatuur in vloer langzaam op.

Hele huis is voorzien van vloerverwarming ic.m. LTV verdelers. Ik denk persoonlijk dat de inhoud van het systeem te groot is voor de Itho Cube. Wij verwarmen woonkamer+douche+kantoor zo'n 110m2.

Ik heb overigens vorig jaar een tijd 120/30 gewerkt. Alleen hield ik daar het huis niet lekker mee warm. Mede door dat ik het kabaal van de wp niet in de nacht wil. Ik pas dus wel nachtverlaging toe. Duurde overdag ook vreselijk lang voordat temperatuur iets oploopt! Daarnaast zijn er een aantal mensen waar de wp ventilator erg snel stuk was.. dus tja keuzes!

De huizen van tegenwoordig zijn zo goed geïsoleerd dat de warmte in huis blijft. Voorbeeld. Als wij koken dan wordt het in huis 0,5 graden warmer. We hebben een recirculatie afzuigkap. Hierdoor duurt het erg lang alvorens de CV weer aan moet dat het water in de vloer te ver is afgekoeld voor de Itho Cube. Deze kan deze het nooit en te nimmer meer trekken. Als ik alleen wp draai dan stijgt de temperatuur nauwelijks. 2 uur later wellicht 0,5 graad. 4-5 uur later wellicht 1,5 -2 graden en ga zo maar door. De Itho is niet gemaakt/ontworpen om zo lang te draaien achter elkaar 8)7
Dit kan je in dit topic wel nazoeken er zijn volgens mij verscheidene mensen waar de ventilator van vervangen moest worden.

Ik ben overigens bezig met een grotere WP. 7,5/10 kw only om huis te doen. Ik ben er een beetje klaar mee.
Ow ja de support van Itho zuigt ook! Mafketels daar..

[ Voor 21% gewijzigd door ThaDude op 09-01-2020 09:53 . Reden: type + toevoeging ]

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-05 11:50
Als je de WP alleen wilt testen kun je ook een keer de gaskraan dicht draaien, dan geeft hij wel een storing, maar de WP loopt gewoon door (je hebt alleen geen warm water).

Ik zal ook mijn instellingen nog een keer opzoeken, want ondertussen heb ik het 120/30 schema verlaten, maar springt de ketel nog zelden bij (en met deze temperaturen helemaal niet). Alleen, weet iemand de code voor de instellingen, want die kan ik 123 niet meer vinden.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v114; IthoDaalderop CoolCube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

@RGHW code is hier 3225

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerb
uibeltje schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 14:28:
Ik heb 'm nu op 2 uur staan, en merkte (hij startte vanochtend rond 07:00)
Na 1uur 15min, bij sensors, wp-deel:
LT retour 19.0 C
WP intern 20.5 C
LT aanvoer 20.5 C

Na 1 uur 45 min:
LT retour 19.0 C
WP intern 20.5 C
LT aanvoer 20.5 C
persgas 43.5 C
zuiggas 0.5 C
T(ahx) -1 C
T(whx) 22 C
buiten 5.5 C
LT setpoint 26.0 C
HT setpoint 0 C (heb geen HT)

De staal omvlochte leidingen waren beide gewoon koud (een niet warmer dan de ander, +/- een graad, waarschijnlijk de een 19, de ander 20.5). Wel veel condens.

Na 2 uur ging de CV aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Lijkt mij toch iets niet goed bij jou. Draait de circulatiepomp wel van de wp? Die hoort bij opstarten duidelijk hoorbaar eerst 1 minuut te draaien voordat ventilator en compressor aangaan.

Heb bij mij even gekeken. Warmtepomp stond uit maar binnen 10 minuten ging LT aanvoer naar 25, retour 20. Na 10 min gaat de compressor naar max vermogen en dan stijgt de aanvoer snel naar 27. Duidelijk verschil voelbaar in temperatuur tussen de aanvoer en retour. In de wp is de onderste de aanvoer.
LT retour stijgt nauwelijks maar is vrij constant ca 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerb
uibeltje schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 20:15:
Lijkt mij toch iets niet goed bij jou. Draait de circulatiepomp wel van de wp? Die hoort bij opstarten duidelijk hoorbaar eerst 1 minuut te draaien voordat ventilator en compressor aangaan.
Hij lijkt wel te draaien, onderin achterin de wp zit een "wilo" pomp met een lampje. Ik hoorde 'm draaien toen ik de thermostaat een half graadje hoger zette nadat de base cube "standby" aangaf. Toen de ventilator en compressor aangingen hoorde ik de pomp er niet meer bovenuit maar het lampje op de pomp bleef wel aan, dus ik denk dat hij wel pompt. Het zou wel een logische verklaring geweest zijn, als de pomp het niet deed.

Als bij jou de LT retour 20 is krijgt jouw wp het dus 7 graden hoger, en dat binnen een kwartier dus. Ik neem aan dat jouw wp ook de meeste lucht van buiten haalt, bij verder redelijk gelijke settings zou iedereen toch minstens 5 graden verschil tussen LT aanvoer en retour moeten kunnen halen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Lijkt mij dat je nog garantie hebt op je systeem. Ik zou er een installateur naar laten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
@Gerb : welke pompsnelehid gebruik je? Wellicht loont het om die wat sneller te laten draaien, dan krijg je ook warmer water terug.

Maar 1 graad winst is wel heel weinig inderdaad. Ik haal meestal rond de 3 graden verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

@Gerb @uibeltje hier 21 woningen die zelfde gedrag vertonen... hier draait die ook uren met weinig tot geen verschil. Delta T van de wp is 2,5°. Hier draait de pomp op snelheid 7.

Overigens al eens alleen de verdeler boven open gehad met alleen kantoor en douche open en dan zie ik dat de temperatuur gewoon langzaam omhoog gaat.

Wij hebben de vloerverwarming in dekvloer liggen met daarop plavuizen. Alvorens dit warmer wordt ben je echt wel even onderweg..

Kortom te kleine wp voor het huis. Wp doet verder gewoon zijn ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oggy
Bij ons is de aanvoer en retour ook maar delta 2 a 4 max. Maar het huis blijft warm, dus aanvoer van 22,5 graden is dus prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerb
@RHGW: pomp 6

Misschien scheelt het nog wat als ik de "Duco" huis-ventilatieunit wat harder zet (staat nu op auto, oftewel bijna uit) dus de wp haalt bijna al z'n lucht van buiten. Als ik dan de ventilator van de wp wat zacher zet zou hij relatief meer interne lucht moeten benutten, en daar meer warmte uit kunnen halen. Zou dat nog wat zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-05 16:01
Niet echt. Die warme lucht wordt weer vervangen met buitenlucht. Die moet weer opgewarmd worden naar 20 graden. En wie moet dat doen :+

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

Verschil kan inderdaad in vloeroppervlakte zitten. Ik heb alleen LT op de BG (85 m2), 1e en 2e verdieping is mijn HT zone.
Zoals hierboven beschreven goede optie om te testen of je de Ta wat omhoog kan krijgen is een aantal groepen dichtzetten zodat circuit kleiner wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 29-05 12:19
sinds wij in ons nieuwe huis wonen, 2015, ben ik bezig met de wp en vvw. heb al zoveel geprobeerd. maar standaard is gebruik van 4 kuub gas per dag. wat mij opvalt is dat niemand het over het bouwbedrijf heeft.
onze woning is van Veenstra, Harkema. Nou, veel erger kan het niet zijn. Nu kom ik er ook achter dat de buisafstand van de vvw 15 cm hoh is. terwijl dat 10 cm moet zijn , zeker met vvw. dus alweer een reden waarom het stoken zo moeizaam gaat. en dan de 2kw wp erbij. ik vertel jullie: voorwaar geen sinecure. maar wat moet je? ik denk er sterk over om een sterkere wp af te dwingen. dit is pure verlakkerij. ook itho trouwens. ze beloven vrijwel geen gasverbruik. en de reacties: puur technisch. geen enkele compassie met alle ontevreden gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
ijtsehummel schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 16:21:
sinds wij in ons nieuwe huis wonen, 2015, ben ik bezig met de wp en vvw. heb al zoveel geprobeerd. maar standaard is gebruik van 4 kuub gas per dag. wat mij opvalt is dat niemand het over het bouwbedrijf heeft.
onze woning is van Veenstra, Harkema. Nou, veel erger kan het niet zijn. Nu kom ik er ook achter dat de buisafstand van de vvw 15 cm hoh is. terwijl dat 10 cm moet zijn , zeker met vvw. dus alweer een reden waarom het stoken zo moeizaam gaat. en dan de 2kw wp erbij. ik vertel jullie: voorwaar geen sinecure. maar wat moet je? ik denk er sterk over om een sterkere wp af te dwingen. dit is pure verlakkerij. ook itho trouwens. ze beloven vrijwel geen gasverbruik. en de reacties: puur technisch. geen enkele compassie met alle ontevreden gebruikers.
Wat zijn de instellingen van je WP? Wat is je klokprogramma van je thermostaat? Heb je momenteel temperatuurgerelateerde comfortklachten of is het binnen aangenaam?

[ Voor 3% gewijzigd door B-lex op 15-01-2020 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
b-lex, eigenlijk heb ik alle mogelijke combinaties uitgeprobeerd in de 4 jaar. klok is 1,5 draaien en 1 uur stil van 6.30 tot 19.00. 's nachts 2 gr naar beneden ivm de herrie op zolder. slapen is onmogelijk met dat lawaai. . watertemp. is 35oC. de aanvoertemp. is nu 33,5, en de retour 20,5. das te weinig.
we kunnen volgens mij nog jaren hierover topics openen. feit is het minieme vermogen van de wp en de buisafstand. als ik alles over kon doen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:37

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Volgens mij beloofd Itho helemaal niet 'vrijwel geen gasverbuik', maar slechts 30% reductie in gasgebruik. Ik denk dat dat te halen valt. Je kan het verschil tussen aanvoer en retour verkleinen door de pompsnelheid te verhogen, want je hebt nu 13oC verschil en dan springt de CV ketel bij. Als dit verschil onder de 12oC blijft kan de warmtepomp 2 uur zijn best doen.

/edit: Wij zijn van 3800kWh / 1200 kuub in een appartement uit 2010 met een standaard CV ketel naar 5000 kWh / 600 kuub in onze vrijstaande woning met HP Cool cube gegaan. Dat is 50% minder gas verbruik en niet heel erg veel meer stroom, terwijl het huis groter is en vrijstaand (dus gemiddeld meer verbruik).

[ Voor 29% gewijzigd door zonoskar op 17-01-2020 13:06 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

ijtsehummel schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 12:50:
klok is 1,5 draaien en 1 uur stil van 6.30 tot 19.00. 's nachts 2 gr naar beneden ivm de herrie op zolder
Dan maakt de wp te weinig uren. Hij is maar klein en krijgt het dan zeker niet warm. Geluid is wel hinderlijk als hij dichtbij slaapkamers staat. Is bij mij ook zo maar zoveel mogelijk ontkoppelen helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kieknwatwort
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-02 10:29
(zie mijn eerdere post kieknwatwort) Bij mij is vandaag de installateur geweest en die heeft met telefonisch overleg met Daalderop alles nagelopen, volgens hem is alles OK, maar ik zit met een gasverbruik van 900 kub per jaar..
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ni5dm4.png

Ik heb geprobeerd de LT max temp te verlagen zoals hier geadviseerd, maar deze kan niet lager dan 35.
Ik heb mijn OTGW maar eens afgestoft en ertussen gehangen:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/j18x8lwm8xp4d.png
Je ziet dat de warmtepomp de keteltemperatuur nauwelijks omhoog krijgt totdat na een half uur de CV bijspringt omdat het verschil met het setpoint te groot wordt. Overigens snap ik niet dat het setpoint oploopt tot 60 graden... dat is het HT maximum, LT max staat op 35. Volgens de monteur gaat hij echter altijd naar het HT setpoint als de CV bijspringt, maar mengt hij bij naar het LT circuit...

Ik heb twee vragen:
- Waarom kan ik die LT max temperatuur niet op 30 graden zetten? Blijkbaar kunnen anderen dat wel
- Er is geen thermostaat voor de HT aan de ketel aangesloten. Ook is er geen buitenvoeler aangesloten. In de installatie handleiding staat echter (par. 4.15.4):
"Alleen wanneer een buitenvoeler is aangesloten kan de aansturing van de HT-zone gekoppeld worden aan de LT-zone. Zonder buitenvoeler krijgt de HT altijd een eigen thermostaat". Hoe werkt die HT regeling dan?

Nothing is foolproof for a sufficiently talented fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inbedrijf
  • Laatst online: 29-05 11:04
Afgelopen jaar in onze nieuwe woning getrokken, hier zit een HP cool Cube in met vloerverwarming op de begane grond en radiatoren op de 1e en 2e verdieping. de beneden verdieping werkt alles via de Spider gateway en thermostaat, dit werkt allemaal top! Nu heb ik op de 1e etage een simpele draai thermostaat hangen die gekoppeld is via een draad aan de HP cool cube. Nu heb ik een tweede spider thermostaat gekocht en ik dacht die sluit ik draadloos aan via de gateway en geef aan dat dit 1e verdieping dit gaat goed. De spider thermostaat geeft ook aan dat hij verbinding heeft maar het aan het uit schakelen werkt niet. Zodra ik de draadjes aansluit op de spider op de 1e verdieping bgint het temp icoon te knipperen dit houdt in dat er een fout is. Alleen ik heb geen idee hoe of wat.... Jullie een idee?

Ik heb twee foto's toegevoegd.

1. Hier zie je opentherm aansluiting die naar de begane grond gaat en de aan/uit aansluiting die loopt naar de 1e etage.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mBuojId1xmL4hEGmiUefUnxl/thumb.jpg

2. Onder HP cool Cube heb ik dit danfos kastje zitten waar alle kabels in gaan vanaf HP cool cube en vanuit daar gaan de kabels naar begane grond en de 1e etage voor aansluiting voor een thermostaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TiQpH15hKHpKAkbvzW20PLAt/thumb.jpg

Het leek mij mooi om twee spiders te hebben qua uniformiteit in huis :D Het enige wat ik ermee wil bereiken is dat ik in de avond mijn zoontje in een warme badkamer in bad kan doen en dat ik in de ochtend in een warme badkamer kan douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crispy1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09-02-2020
Hoe heb je de spider op de ketel aangesloten?
Volgens deze handleiding kan de spider base alleen bedraad aangesloten worden op de ketel via OpenTherm.
https://webshop.ithodaald...ding_spider_base_nlbe.pdf
Dus als je m op de plek van de oude thermostaat hebt gehangen en de thermostaat draden hebt aangesloten op de spider, gaat dat niet werken want het HT circuit op de ketel heeft alleen een aan/uit thermostaat aansluiting. (ook zou er een afsluiter moeten zitten op het HT circuit die alleen open gaat als de HT thermostaat warmtevraag heeft, dit wordt waarschijnlijk geregeld door dat Danfoss kastje)
Ik heb zelf een Honeywell round Connected op de badkamer hangen die precies doet wat jij ook wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

kieknwatwort schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 10:25:
Ik heb twee vragen:
- Waarom kan ik die LT max temperatuur niet op 30 graden zetten? Blijkbaar kunnen anderen dat wel
- Er is geen thermostaat voor de HT aan de ketel aangesloten. Ook is er geen buitenvoeler aangesloten. In de installatie handleiding staat echter (par. 4.15.4):
"Alleen wanneer een buitenvoeler is aangesloten kan de aansturing van de HT-zone gekoppeld worden aan de LT-zone. Zonder buitenvoeler krijgt de HT altijd een eigen thermostaat". Hoe werkt die HT regeling dan?
1)Volgens mij is lager (30) alleen mogelijk met een buitenvoeler! Heb je deze? Zo nee dan heb je je antwoord. Ik heb er een voor 110,- gekocht en aangesloten..
2) Beiden een eigen thermostaat dus gescheiden regelingen van elkaar. Welke groep (HT of LT) vraagt krijgt dan warmte.

Wij hebben LT only dus een hele andere constructie. Afhankelijk van je ingestelde binnentemperatuur en oppervlakte van het huis kan het prima zijn dat je 900 kuub gas verstookt.

[ Voor 0% gewijzigd door ThaDude op 28-01-2020 17:02 . Reden: zie reactie uibetje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uibeltje

uibeltje

Idiotheque

1 klopt niet. Ik heb geen buitenvoeler (meer) en kan ook tot 30. Staat ook zo in de installatiehandleiding.

@kieknwatwort Als ik je eerdere post lees warmt jouw HT zone alleen op als er bijgeschakeld wordt door de CV en kan je deze niet apart bedienen zonder extra thermostaat te plaatsen.
Als je LT max wel op 30 kan krijgen en 120 min bijstook kun je langere runs maken met alleen de WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
Crispy1 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 11:18:
Volgens deze handleiding kan de spider base alleen bedraad aangesloten worden op de ketel via OpenTherm.
Dus als je m op de plek van de oude thermostaat hebt gehangen en de thermostaat draden hebt aangesloten op de spider, gaat dat niet werken want het HT circuit op de ketel heeft alleen een aan/uit thermostaat aansluiting. (ook zou er een afsluiter moeten zitten op het HT circuit die alleen open gaat als de HT thermostaat warmtevraag heeft, dit wordt waarschijnlijk geregeld door dat Danfoss kastje)
Ik heb zelf een Honeywell round Connected op de badkamer hangen die precies doet wat jij ook wil.
De 2e thermostaat moet inderdaad aan uit zijn en geen opentherm. Dit zijn verschillende spiders als ik me niet vergis. Ik heb namelijk 2 spiders. De 2e op de badkamer zit met een draadloze module aangesloten op de aan uit aansluiting en een regelklep die de ht zone open zet. Ook heb ik mechanische ventilatie van itho welke via beide thermostaten te regelen is (of automatisch via internet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Ik lees bij jou over een regelklep; die ontbreekt bij mij helaas.
Enige idee wat voor ding dat precies is? Is het mogelijk om even te kijken of er een typenummer op staat?
Ik zou die klep namelijk nog wel willen plaatsen namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiene
remmuz schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:30:
Ik lees bij jou over een regelklep; die ontbreekt bij mij helaas.
Enige idee wat voor ding dat precies is? Is het mogelijk om even te kijken of er een typenummer op staat?
Ik zou die klep namelijk nog wel willen plaatsen namelijk.
Honeywell vc8615 heb ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inbedrijf
Crispy1 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 11:18:
@Crispy1 De reden voor de spider is omdat ik een timer erop wil kunnen zetten, ik heb een draad lopen van de slaapkamer naar de aan/uit functie op de ketel, hierop moet ik dan volgens mij (Spider Draadloze Schakelmodule Aan/Uit) op aansluiten, lijkt me. Ik zal dat nog even goed moet bestuderen wat dat danfoss kastje nou precies doet. of als jullie hier een idee over hebben dan hoor ik dat natuurlijk graag.

Als ik de handleiding van de spider bekijk heb ik deze variant van de oplossing nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/szOM9hf1XbV4fL3oUsmrTtZg/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4fhDQ9QLzhGk7NRY1k2wbycX/thumb.jpg

@wiene enige verschil met jou is dat jij via spider meteen de regelklep aanstuurt en niet op de radiator zelf. Zoals ze wel doen in de afbeelding. opzich vind ik het via de radiator knop ook wel een idee omdat ik dan ook andere kamers kan aansturen. als ik dat zou willen.
wiene schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:13:
[...]

De 2e thermostaat moet inderdaad aan uit zijn en geen opentherm. Dit zijn verschillende spiders als ik me niet vergis. Ik heb namelijk 2 spiders. De 2e op de badkamer zit met een draadloze module aangesloten op de aan uit aansluiting en een regelklep die de ht zone open zet. Ook heb ik mechanische ventilatie van itho welke via beide thermostaten te regelen is (of automatisch via internet)

[ Voor 3% gewijzigd door inbedrijf op 02-02-2020 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
@wiene enige verschil met jou is dat jij via spider meteen de regelklep aanstuurt en niet op de radiator zelf. Zoals ze wel doen in de afbeelding. opzich vind ik het via de radiator knop ook wel een idee omdat ik dan ook andere kamers kan aansturen. als ik dat zou willen.

[...]
Klopt. Ik heb alleen mijn lt en ht zone gescheiden. Ik kan niet elke ruimte apart verwarmen. Maar alle radiatoren staan toch dicht muv de badkamer. Dus voor mijn doel voldoende. Het zou ook lastig zijn om iets tussen de verdeler boven te monteren die zowel badkamer vloerverwarming en radiator open zet (beide ht). Ik baal er ergens ook wel van dat de badkamer vloerverwarming niet op lt is aangesloten. Badkamer koelt zo toch best snel af. Dus ht stoken nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
inbedrijf schreef op zondag 2 februari 2020 @ 16:40:
[...]

@Crispy1 De reden voor de spider is omdat ik een timer erop wil kunnen zetten, ik heb een draad lopen van de slaapkamer naar de aan/uit functie op de ketel, hierop moet ik dan volgens mij (Spider Draadloze Schakelmodule Aan/Uit) op aansluiten, lijkt me. Ik zal dat nog even goed moet bestuderen wat dat danfoss kastje nou precies doet. of als jullie hier een idee over hebben dan hoor ik dat natuurlijk graag.
Op de regelklep van de HT zone zit een (eind)schakelaar.
De aan/uit thermostaat schakelt de regelklep in. Als de klep open is dan sluit die schakelaar.
Die schakelaar schakelt vervolgens de ketel in.
(De eindschakelaar is dus op de ketel aangesloten op het contact van de aan/uit thermostaat.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inbedrijf
@remmuz @wiene Er zit dus wel een Danfoss klep schakkeling tussen die schakelt en opent daarmee de een klep zoda er warm gaat lopen over de LT groep. Ik heb een SDS van itho besteld en deze aangesloten op de aansluiting van thermostaat van de verdieping, dit draadt liep naar een verdeeldoos en vanuit hier ging een kabel naar de Danfoss klep en een draad naar de Aan/Uit aansluiting van de ketel. De SDS heb ik gekoppeld aan mijn itho gateway en hierop zit mijn spider ook aangesloten van de boven verdieping. Alles werkt nu zoals ik had bedacht!

• ton1123
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-02-2022
Mijn cube warmtepomp slaat vaak om een uur of 11 's avonds aan en vervolgens tegen vier uur in de ochtend weer uit. Hij doet het grootste gedeelte van de dag dus niets. Heeft iemand een idee of ik een instelling zou kunnen veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
uibeltje schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 10:01:
1 klopt niet. Ik heb geen buitenvoeler (meer) en kan ook tot 30. Staat ook zo in de installatiehandleiding.

@kieknwatwort Als ik je eerdere post lees warmt jouw HT zone alleen op als er bijgeschakeld wordt door de CV en kan je deze niet apart bedienen zonder extra thermostaat te plaatsen.
Als je LT max wel op 30 kan krijgen en 120 min bijstook kun je langere runs maken met alleen de WP
vorig jaar een paar dagen met 30 gr aanvoer geprobeerd. 's avonds om 11 uur had de wp het nog niet op de gewenste 20 gr kunnen brengen. huis uit 2015!! je kunt nog jaren alles uit gaan proberen, maar de cool cube heeft gewoon te weinig vermogen. de pompsnelheid elke dag 1 hoger gezet, van 4-7.
ook de pomp van de verdeler beneden gevarieerd van max, 6, naar 3. bij dit alles helemaal geen verschil in temp. en gasverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-05 21:04
Wat zijn eigenlijk de beste instellingen om de itho coolcube maximaal te laten koelen? Daarbij even niet uitmakend hoeveel stroom dat kost. Want voldoende pv capaciteit >:)

Die van mij draait nu maar maar zo heel af en toe koelt hij daadwerkelijk (heb ik het idee). Als ik op het scherm kijk staat hij heel vaak&lang op status 'pompen' maar dan gebeurd er niet veel.
In de afgelopen jaren deed hij het naar mijn idee veel beter. Dan draaide de wp veel vaker en nu staat hij veel vaker en langer op pompen.

Alles staat redelijk standaard, pomp op 7, ventilator op 9.
Verder kan ik niet heel veel aanpassen (heb ik het idee).
Thermostaat staat met internet op een programma, maar continue op 15 graden zodat hij wel koelvraag afgeeft.

Any ideas? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julio_Ricardo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-05 08:06
Gedurende deze hittegolf hoopte ik dat de CoolCube zich eindelijk zou bewijzen, maar helaas laat hij het behoorlijk afweten (of mijn verwachtingen zijn te hoog).

Hij komt in een loop terecht waarbij de warmtepomp opstart (ca. 8 min), vervolgens gaat koelen (ca. 5 min) en vervolgens in antipendel gaat (ca. 1u). En dit herhaalt zich continu.

De aanvoertemperatuur zakt daardoor niet of nauwelijks (de laagste temperatuur die ik heb afgelezen is ca. 23,5°), maar vandaag is de aanvoertemperatuur niet onder de 26° gekomen. Zou de koelcapaciteit van de CoolCube onvoldoende zijn om te kunnen functioneren tijdens hittegolven als deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
bij mij vergelijkbaar inderdaad...

Nou het rare bij mij is dat hij het vorig jaar wel goed deed toen het zelfs 40 graden was. Toen was het bij mij binnen gewoon iets van max 23 (gewoon koud zeg maar). Van mij stopje ook snel met koelen en vloog ook in antipendel of in stand pompen.

Hierdoor afgelopen week zelfs 25 graden binnen gehad. Toch wel vrij warm met de koeling vol aan.

Het moet beter kunnen, maar naar mijn weten heb ik zelf niet echt iets gewijzigd.

Wat voor mij gevoel wel werkt is een klokprogramma maken die om de 15 minuten een nieuwe koel trigger afgeeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerome.lendfers
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-05 12:54
Wat hier heeft geholpen vanwege de problemen tijdens koelen, is de filter te vervangen/schoonmaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julio_Ricardo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-05 08:06
okio schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 11:24:
...

Nou het rare bij mij is dat hij het vorig jaar wel goed deed toen het zelfs 40 graden was. Toen was het bij mij binnen gewoon iets van max 23 (gewoon koud zeg maar). Van mij stopje ook snel met koelen en vloog ook in antipendel of in stand pompen.

Hierdoor afgelopen week zelfs 25 graden binnen gehad. Toch wel vrij warm met de koeling vol aan.

...
Ik doelde met 23-26 graden niet op de kamertemperatuur maar de temperatuur van het ‘gekoelde’ water dat het systeem rondpompt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
jerome.lendfers schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 15:44:
Wat hier heeft geholpen vanwege de problemen tijdens koelen, is de filter te vervangen/schoonmaken
Dat zou inderdaad een goeie kunnen zijn. Hoe vaak moet zoiets gemiddeld schoon?

Is dat een beetje eenvoudig zelf te doen? Die handleiding is behoorlijk vaag nmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsteun
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-04-2024
Hoi allemaal,
Mijn CV-ketel is aan vervanging toe en wil van de gelegenheid gebruikmaken om gelijk een verduurzamingsslag te maken. All-electric gaat ‘m om verschillende redenen (o.a. vrouwelijke vooroordelen) nog niet worden.
Een hybride systeem heb ik wel door de commissie gekregen _/-\o_

Nu ben ik best gecharmeerd van de HP-M 25 i. Maar dat lijkt zo op het eerste oog een doorontwikkeling van de Cube. Waarbij de Cool Cube nog eens de mogelijkheid heeft om te (top)koelen. Een argument waar de commissie positief op zal reageren ;)

Op het Interpret lees ik veel negatieve verhalen over de Cube (o.a. ventilator), die in de voorgaande pagina’s van dit draadje gelukkig wel wat genuanceerd worden.

Met jullie ervaring met de Cool Cube in het achterhoofd: zouden jullie de (Cool) Cube (icm de base cube) adviseren of niet?

Gezien het formaat verwacht ik m op een betonnen buitenmuur kwijt te kunnen en daarmee het geluid te kunnen beperken.

Alvast dank voor jullie antwoorden!

Voor meer achtergrond info over mijn situatie:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1920562

[ Voor 4% gewijzigd door Gijsteun op 30-08-2020 14:53 ]

4290 Wp 45 graden ZO, Daikin-Intergas hybride 05AV32+05CV3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Ga je die koel functie ook echt gebruiken denk je?
Ik heb het 1 keer gebruikt en ik vond het resultaat erg mager.
De Coolcube stookt 1000 Watt op om te koelen maar ik kon niet echt merken dat het koeler werd.
Bovendien vind ik het (persoonlijk) wel fijn om gewoon lekker de achterdeuren open te zetten.

Voor de rest ben ik er tevreden over. Geluid valt mij erg mee. (en hij hangt 3 meter bij mijjn kussen vandaan). Gasverbruik ging van 1250 naar 500 kuub. Elektra ging wel 1500 Kwh omhoog maar daar heb ik zonnepanelen voor. (hou wel rekening met het veranderen van de salderings regeling; het zou weleens erg ongunstig kunnen worden om elektrisch te verwarmen).
Voor het beste resultaat is het wel belangrijk dat de boel wordt geinstalleerd door iemand met kennis van zaken,

[ Voor 9% gewijzigd door remmuz op 31-08-2020 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsteun
Dank remmuz!
Ja, voor tijdens hittegolven zoals we de afgelopen jaren hebben gehad lijkt koeling me wel prettig.
Normaal zetten wij ook een raam en/of deur open voor koeling, maar als het buiten 35+ is heeft dat geen zin. We konden het dit jaar rond de 27 graden houden binnen, maar als daar nog een graad of 2, 3 vanaf kan zou dat mooi zijn.

Ik heb overproductie van mn PV, dus extra stroom verbruik is niet zo’n probleem. En een besparing van 500-700 m3 op gas zoals jij hebt lijkt me een mooi doel. Ook je bericht over het geluid is positief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dabba681
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-05 08:36
Koeling doet echt geen ene fluit. Wij hebben om die reden een airco genomen en zijn nu aan het kijken voor een volledige échte WP. Geluid is wel een ding. In een afgesloten ruimte op zolder maakt hij bij aanspringen zoveel herrie dat mijn zoon en ik er beiden van wakker schrikken. Allebei slechte slapers, dat wel. Verbruik kan ik weinig van zeggen omdat we in een nieuwbouw woning wonen. Ik zou naar een betere oplossing zoeken.

[ Voor 0% gewijzigd door Dabba681 op 31-08-2020 21:39 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Reken op een besparing van ca 30% op gas, misschien iets meer als het het klokprogramma gebruikt wat velen gebruiken (2 uur aan, 30min uit). En reken niet teveel op de koeling. Bij mij deed het ook niet veel. Maar ik hoor van anderen dat een ventilator wel helpt de koele lucht van de vloer te verspreiden. Maar alsnog helpt het niet tegen hoge luchtvochtigheid, sterker nog, het werkt verhogend. Mede daarom heb ik ook een airco aangeschaft.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
@Gijsteun

Alles valt of staat met de mogelijkheden om met lage temperatuur verwarming te verwarmen. Je hebt nog redelijk wat radiatoren als ik je andere draadje lees en waarschijnlijk is het lastig om daar overal vloerverwarming van te maken.
Voor je radiatoren heb je waarschijnlijk het CV gedeelte van je hybride nodig. Beneden red je het wellicht met alleen vloerverwarming.

Kijk ook even naar de aansluitigen van de vloerverwarming en radiatoren. Kun je die los van elkaar aansluiten op de verschillende circuits (lage temp en hoge temp).

Je kun wat meer rendement halen uit je radiatoren door er ventilatoren op te zetten, maar of het genoeg is weet ik niet.

Welke temperatuur water gaat er nu vna je CV installatie de verwarming in? In de ideale wereld experimenteer je daar een beetje mee als het kouder wordt, als je het huis warm krijgt met een relatief lage temperatuur van de CV, gaat een warmtepomp soelaas bieden.

Probleem van de coolcube is dat hij al redelijk snel gas gaat bijstoken om de stooklijn te halen, dus als je water van 45 graden nodig hebt om je huis op temperatuur te houden, stook je vooral gas.

Qua koeling, ik zet hem ook zo nu en dan aan, maar het doet niet heel veel. Ik zet hem alleen aan in de slaapkamers, dan is de vloer daar koel en dat is prettig als je uit bed stapt of de matras op de grond legt. Je kunt ook rechtstreeks op de vloer gaan liggen, dan koel je even af (best lekker). Koelen via je radiatoren gaat niet veel doen.

Ik krijg mijn huis goed warm met de warmtepomp alleen, maar relatief nieuw huis (2016), overal vloerverwarming, veel tunen om het gasverebruik te beperken. Ik zit nu op 3500 KW, 250 m3 (eigenlijk alleen tapwater en een paar keer bijstoken op koude dagen waar we er weinig van hadden).
Voor mijn huis zou ik de voorkeur geven aan enkel een warmtepomp, maar daar wilde aannemer indertijd niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
Ik zit zelf ondertussen met een koelingsprobleem. Ik krijg de koeling niet opgestart. Alle settings in overleg met Itho al een paar doorgelopen (WP staat op verwarmen/koelen, schakeldif op 4, . Installatie herstart (om te voorkomen dat er 24 uur gewacht moet worden).

Verwarmen met de warmtepomp werkt wel, maar bij een koelvraag vanuit de thermostaat slaat de WP niet aan (het blauwe sneeuwvlokje blijft knipperen). In de vorige posts lees ik dat een deel van jullie de koeling wel heeft aangezet deze zomer (zonder heel veel effect, maar dat ter zijde). Kregen jullie hem zonder problemen gestart, of heb je nog aanpassingen moeten doen?

Wat me opviel is dat koelen ook via de app/web op te starten is, maar dat lijkt niet door te komen.

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsteun
Dank voor jullie antwoorden.
De (cool) cube is een serieuze optie gebleken.
I.o.m. de installateur zal ik een keuze maken uit de verschillende systemen. Tenminste, als uit de berekeningen blijkt dat een WP rendabel (te maken) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeeEs
  • Registratie: Augustus 2016
  • Niet online
RGHW schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:32:
Ik zit zelf ondertussen met een koelingsprobleem. Ik krijg de koeling niet opgestart. Alle settings in overleg met Itho al een paar doorgelopen (WP staat op verwarmen/koelen, schakeldif op 4, . Installatie herstart (om te voorkomen dat er 24 uur gewacht moet worden).

Verwarmen met de warmtepomp werkt wel, maar bij een koelvraag vanuit de thermostaat slaat de WP niet aan (het blauwe sneeuwvlokje blijft knipperen). In de vorige posts lees ik dat een deel van jullie de koeling wel heeft aangezet deze zomer (zonder heel veel effect, maar dat ter zijde). Kregen jullie hem zonder problemen gestart, of heb je nog aanpassingen moeten doen?

Wat me opviel is dat koelen ook via de app/web op te starten is, maar dat lijkt niet door te komen.

Iemand enig idee?
Is er een condenssensor aangesloten? Zo niet, zijn dan pin 1 en 2 op de connector doorverbonden? (Linker connector aan de onderzijde van de CoolCube.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
@JeeEs Dank.

Het bleek uiteindelijk dat de spider thermostaat de koelvraag niet goed afleverde bij de ketel. Na een factory reset van de thermostaat bleek het allemaal weer te werken.

In de tussentijd veel contact gehad met de Itho en die hebben erg hun best gedaan, veel support geleverd en uiteindelijk is het dus opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huiggie
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 04-09-2024
Is het bekend of de HP Cube ook standalone gestuurd kan worden met de Spider? Dus dat er geen Base Cube cv voor handen is.

Het display voor de instellingen zit op de Base Cube en er loopt een data kabel naar de HP Cube.

Kan je ook zonder de Bace Cube werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Gaat helaas niet; de CoolCube doet helemaal niks zonder de Base Cube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huiggie
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 04-09-2024
Daar was ik al bang voor, mogelijk heb ik een HP Cool Cube over.....

[ Voor 3% gewijzigd door Huiggie op 08-09-2020 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nanke
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-05 17:56
Gijsteun schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:39:
Dank voor jullie antwoorden.
De (cool) cube is een serieuze optie gebleken.
I.o.m. de installateur zal ik een keuze maken uit de verschillende systemen. Tenminste, als uit de berekeningen blijkt dat een WP rendabel (te maken) is.
Ik lees dat je serieus overweegt om een Cool Cube aan te schaffen. Ook als je het nieuwste model koopt, loop je nog steeds tegen alle problemen aan met de Spider thermostaat die erbij hoort. Ik heb mijn ervaringen hier beschreven:
https://tweakers.net/prod...derop-spider-connect.html

En dan heb ik het nog niet gehad over de lage COPD...

Een hybride systeem kan een goed idee zijn, maar dan niet die van Itho Daalderop 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
nanke schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:08:
[...]

Ik lees dat je serieus overweegt om een Cool Cube aan te schaffen. Ook als je het nieuwste model koopt, loop je nog steeds tegen alle problemen aan met de Spider thermostaat die erbij hoort. Ik heb mijn ervaringen hier beschreven:
https://tweakers.net/prod...derop-spider-connect.html

En dan heb ik het nog niet gehad over de lage COPD...

Een hybride systeem kan een goed idee zijn, maar dan niet die van Itho Daalderop 8)7 8)7 8)7
Je krijgt hem erbij, maar je hoeft natuurlijk die thermostaat niet te gebruiken. Zat mensen die hem draaien met bijvoorbeeld een evohome opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@nanke Heb je al eens een klokprogramma gebruikt zoals ik vermeld in mijn productreview: Itho Daalderop spIDer Connect review door zonoskar?

[ Voor 3% gewijzigd door zonoskar op 09-10-2020 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Vannacht was het 10 graden en binnen staat de thermostaat op 19,5.
Toch 2 kuub gas opgestookt, dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Dat zou de cool cube toch makkelijk moeten kunnen redden zonder bijstoken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nanke
B-lex schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:04:
[...]

Je krijgt hem erbij, maar je hoeft natuurlijk die thermostaat niet te gebruiken. Zat mensen die hem draaien met bijvoorbeeld een evohome opstelling.
Dit heb ik eigenlijk nooit overwogen. Ik heb een cv-ketel, warmtepomp, ventilatie unit met CO2 regeling en vochtigheidsregeling allemaal van Itho. Dan heeft het gebruik van de Spider ondanks alle nadelen toch voordelen.

Hoe moet je bijv. het koelen instellen met een Evohome? En hoe bedien je de andere apparaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
nanke schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 19:01:
[...]

Dit heb ik eigenlijk nooit overwogen. Ik heb een cv-ketel, warmtepomp, ventilatie unit met CO2 regeling en vochtigheidsregeling allemaal van Itho. Dan heeft het gebruik van de Spider ondanks alle nadelen toch voordelen.

Hoe moet je bijv. het koelen instellen met een Evohome? En hoe bedien je de andere apparaten?
Evohome sluit je aan via een BDR op het koelcontact van de CoolCube (aan/uit signaal). Opentherm is dacht ik ook mogelijk, echter zou je dit zelf even uit moeten zoeken.

Wat wil je bedienen aan je sensor gestuurde automatische ventilatie? De charme daarvan is toch dat je er niks mee hoeft te doen? Goeie marketing babbel om daar spider bij te verkopen.

[ Voor 5% gewijzigd door B-lex op 10-10-2020 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

remmuz schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 12:29:
Dat zou makkelijk moeten kunnen, maar helaas laat de besturing van de HP cube dat niet toe. Na 2 uur warmtepomp start de cv ketel. ik voorkom dit door het al genoemde klokprogramma van 2h45m op 21.5C en 30m op 19C. En dat de hele dag herhalen. ik heb de afgelopen dagen nog geen gas verbruikt anders dan voor douchen en warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nanke
zonoskar schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 19:43:
[...]

Dat zou makkelijk moeten kunnen, maar helaas laat de besturing van de HP cube dat niet toe. Na 2 uur warmtepomp start de cv ketel. ik voorkom dit door het al genoemde klokprogramma van 2h45m op 21.5C en 30m op 19C. En dat de hele dag herhalen. ik heb de afgelopen dagen nog geen gas verbruikt anders dan voor douchen en warm water.
Ik heb de afgelopen weken ook geen gas verbruikt anders dan voor douchen. Maar dat kwam omdat de cv ketel een storing had, het blijft wel een Itho :F De warmtepomp heeft in die tijd ook niks gedaan, dus het huis kon op temperatuur blijven door goede isolatie en invallende zonnestraling. Vanmorgen had ik voor het eerst in de gaten dat het toch wel koud was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nanke
Dit heb ik nog niet gebruikt. Wat weerhoudt me?
  • Het is niet goed voor een warmtepomp om telkens aan en uit te schakelen
  • Bij koude dagen als de warmtepomp onvoldoende capaciteit heeft, zitten we in de kou of je moet het klokprogramma telkens bijstellen, dit is weer veel werk
  • Het gebrek aan comfort op zonnige dagen vind ik het grootste probleem, dit komt neer op overdag een warme kamer en een vloer die afkoelt en 's avonds een koude kamer
Ik heb dit laatste probleem nu een beetje opgelost door een klokprogramma waarbij ik de temperatuur overdag om de paar uur telkens iets hoger zet, waarbij ik de vloer 's nachts iets laat afkoelen. Wij vinden het belangrijk dat de vloer 's avonds warm is, dan zitten we in de kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
remmuz schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 12:29:
Eens, dat zou moeten lukken (tenzij je ook radiatoren hebt die warm water vereisen).

Ik had vroeger ook het klokprogramma, maar ben daar sinds vorig jaar vanaf gestapt (zelfde argumenten als Nanke). Bij mij werkt het nu met een LT KP CV = 30.
Voor mijn huis is dat voldoende om het warm te houden, maar dat zal niet overal het geval zijn. Het voorkomt in ieder geval dat de CV bijspringt (tenzij het vriest).

Resultaat was in de afgelopen 12 maanden 220m3 gas (bijna alleen tapwater)..

Ik heb al wel overwogen om mijn Itho te vervangen door een sterkere WP + boiler, maar de TVT is te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nanke
Huiggie schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 12:23:
Is het bekend of de HP Cube ook standalone gestuurd kan worden met de Spider? Dus dat er geen Base Cube cv voor handen is.

Het display voor de instellingen zit op de Base Cube en er loopt een data kabel naar de HP Cube.

Kan je ook zonder de Bace Cube werken?
Dit was mij niet bekend, maar klinkt interessant. Het display voor de instellingen van de Base Cube ken ik, ook de beveiligde instellingen maar daar heb ik nooit afzonderlijk de Cube kunnen instellen.
Ik zou graag de Cube in de winterperiode gewoon continu aan willen zetten zonder tussenkomt van de Base Cube. Kun je me vertellen hoe dit werkt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

Ik heb per 01-10 de hele itho zooi uit huis laten halen en draai nu WP only (Mitsubishi SW75YAA nav warmteverliesberekening) wat een stilte in huis _/-\o_

Heb overigens nog een buiten sensor in de aanbieding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
ThaDude schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:17:
Ik heb per 01-10 de hele itho zooi uit huis laten halen en draai nu WP only (Mitsubishi SW75YAA nav warmteverliesberekening) wat een stilte in huis _/-\o_

Heb overigens nog een buiten sensor in de aanbieding :)
Interessant. Met ook een boiler erbij neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
nanke schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 15:48:
[...]

Dit was mij niet bekend, maar klinkt interessant. Het display voor de instellingen van de Base Cube ken ik, ook de beveiligde instellingen maar daar heb ik nooit afzonderlijk de Cube kunnen instellen.
Ik zou graag de Cube in de winterperiode gewoon continu aan willen zetten zonder tussenkomt van de Base Cube. Kun je me vertellen hoe dit werkt?
Als je maar zorgt dat je warmtevraag hoog genoeg is & de gaskraan dichtdraait :-).

Maar dan verwarm je op dagen zoals dit wel teveel.

Bij mij draait ie fultime als het koud is, setpoint op 30 en dan blijft het op temperatuur. En zelden springt de CV bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude

ThaDude

Hang Loose

RGHW schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:08:
[...]

Interessant. Met ook een boiler erbij neem ik aan?
Ja! Die had ik al met onze zonneboiler. Er is alleen een nieuw DJG 300 liter solar boiler vat voor terug gekomen. :) voorlopig kan ik een lekkere lage Ta draaien icm onze vloer verwarming. Lager dan de minimale 30° die de itho doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@RGHW Wat gebeurt er als je met dat lage setpoint 25Czou vragen via de thermostaat? Gebruik je dan alsnog vrijwel geen gas? Ik verwarm bij met een airco, maar ik wil wel warme voetjes natuurlijk. Dus ik wil de spider op 25C zetten en dan met de airco bij verwarmen totdat het aangenaam is. Nu moet ik met een setpoint van 35C (en 40C in de winter) werken, anders krijg ik het niet warm in huis. Schuld daaraan is ook de parketvloer die we hebben ipv tegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
zonoskar schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 12:05:
@RGHW Wat gebeurt er als je met dat lage setpoint 25Czou vragen via de thermostaat? Gebruik je dan alsnog vrijwel geen gas? Ik verwarm bij met een airco, maar ik wil wel warme voetjes natuurlijk. Dus ik wil de spider op 25C zetten en dan met de airco bij verwarmen totdat het aangenaam is. Nu moet ik met een setpoint van 35C (en 40C in de winter) werken, anders krijg ik het niet warm in huis. Schuld daaraan is ook de parketvloer die we hebben ipv tegels.
Ik vraag iedere dag tussen 12:00-14:00h 28 graden om er zeker van te zijn dat de warmtepomp op die uren draait (warmste stuk van de dag, plus zon op de woonkamer met zwarte vloer). Meestal loopt de WP daarvoor ook al, dus ik denk niet dat de 120 minuten alleen WP van toepassing is, maar ik heb hem nu voor de rest van de middag op 28 gezet, zal straks eens kijken of ik gas verbruik. Mijn vermoeden is van niet.

[aanvulling]: thermostaat heeft de hele middag op 28 gestaan. CV is niet bijgesprongen.

Probleem van een setpoint >35 is dat al snel het setpoint 12 graden of hoger ligt dan de gemeten aanvoer temperatuur in het lage temperatuur gedeelte. En dan schakelt de CV bij.

Ik denk dat jij nog de 120aan/30 minuten schakeling gebruikt? Wat je zou kunnen doen: die eraf halen en dan je setpoint op 30. Dan loopt je WP als het goed is de hele tijd. Bij mij werkt het in nu in ieder geval zo.

[ Voor 3% gewijzigd door RGHW op 19-10-2020 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harun2020
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 25-01-2024
Beste mensen,

İk heb en basic Cube en HP cube. Voor mijn gevoel werkt het niet zoals het moet. Alleen heb ook een foutmelding w41 menginjectie fout. Wie kan mij helpen? Wil graag dat de systeem firmware ge-update word en afgesteld word. Installatie hangt sinds 2011 alleen is pas vanaf 2017 in gebruik genomen. Woon zelf in Rotterdam zuid. Wie kan komen of heeft een telefoonnummer voor mij die er echt verstand van heeft die ik kan bellen.

Alvast bedankt!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGHW
contact opnemen met de ITho helpdesk, die hebben mij al een paar keer goed geholpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
Harun2020 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 22:07:
Beste mensen,

İk heb en basic Cube en HP cube. Voor mijn gevoel werkt het niet zoals het moet. Alleen heb ook een foutmelding w41 menginjectie fout. Wie kan mij helpen? Wil graag dat de systeem firmware ge-update word en afgesteld word. Installatie hangt sinds 2011 alleen is pas vanaf 2017 in gebruik genomen. Woon zelf in Rotterdam zuid. Wie kan komen of heeft een telefoonnummer voor mij die er echt verstand van heeft die ik kan bellen.

Alvast bedankt!!
Wie is je installateur/doet je ketelonderhoud? Dat zou je eerste aanspreekpunt moeten zijn dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
ik heb de laatste tijd steeds vaker problemen om in de app/webstie van Itho te komen. HEbben jullie dat ook?

AAnvulling, dit meldt Itho

Beste Spider-gebruiker, Er zijn problemen met het Spider-platform waardoor het kan gebeuren dat de Spider website of app tijdelijk niet bruikbaar is. We zien dit met name in de ochtend (6-10u) en in het begin van de avond (16-20u). Bediening via een thermostaat en ingestelde klokprogramma's e.d. blijven gewoon werken. Er wordt aan gewerkt om dit op te lossen. Excuus voor het ongemak. Itho Daalderop

[ Voor 67% gewijzigd door RGHW op 25-11-2020 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nudel
Beste forum members

Ik was net in mijn cv ruimte en de Ht leidingen zijn warm en de lt leidingen zijn net van het koude af terwijl de ketel op lt verwarmen staat.
De warmte gaat de warmtepomp in maar komt er niet uit om de verdeler van de vloerverwarming in te gaan.
en dit weekend viel me al op dat mijn rookgas zo wat heel de dag rookt.
Het lijkt er op dat de regelklep niet open gaat in de warmtepomp ofzo.
Ik heb geen afsluiter zitten in de ht zone, deze moet ik er nog tussen bouwen maar het valt dus op dat er geen warmte uit de warmtepomp komt en er wel veel warmte de ht zone in gaat.

Heeft iemand hier ervaring mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelKlok
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:08
Het lijkt erop dat onze HP Cube vanavond de geest heeft gegeven, want hij activeerde eveneens de aardlekschakelaar. Als ik hem nu weer aan het stroom hang, hoor ik een aantal relais, maar hij lijkt niet meer te willen starten. Op de Base Cube staat de melding “Controleer communicatie”

In ons huis hebben we beneden een vloerverwarming en boven radiatoren. Eerlijk gezegd ben ik wel een beetje klaar met deze warmtepomp. Is er een manier om het huis alleen door de CV te laten verwarmen? Momenteel is het niet voldoende om alleen de CV ketel van stroom te voorzien, want die mist de warmtepomp en dus geeft de melding “Controleer communicatie” en geeft de thermostaat permanent een foutmelding.

Parkeren is een vak, geen twee vakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Je hebt de pomp in de cool cube nodig om het water door je vloerverwarming te pompen. Verwarmen met alleen het CV gedeelte gaat helaas niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RADS
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-04 09:17
RGHW schreef op woensdag 11 november 2020 @ 06:57:
contact opnemen met de ITho helpdesk, die hebben mij al een paar keer goed geholpen
Erg lang geleden dat ik actief was op Tweakers, maar via zoekwerk kwam ik dit topic tegen. Heb ondertussen alle posts gelezen.

Inmiddels hebben wij 3 jaar de Base Cool Cube en het is ons flink tegengevallen. Los van de prestaties, het apparaat maakt een ontzettend hard geluid, een soort van gezoem dat door het hele huis gaat. De installateur is meerdere keren hier geweest en we hebben recent de gehele installatie naar de andere kant van het huis verplaats. Eerst hing hij aan de muur, nu staat hij op een 10cm dikke betonvloer op het frame van Itho met dikke rubbers eronder, en nog steeds is het geluid te hard.
Daarnaast hebben we ook de gateway en spiders, deze werken na 3 jaar nog steeds niet goed (bij Itho is een andere gateway adres gemeld). De WTW unit hadden we ook, maar deze hebben we inmiddels weg gegooid. Al met al dus een slechte ervaring. Maar wat voor ons eigenlijk de klap op de vuurpijl is, is dat ontzettend slechte support van Itho Daalderop. Je zou denken dat als je de CV, warmptepomp, WTW unit, spiders, gateway en ventilatieboxen van ze koopt, je in ieder geval terecht kan bij de klantenservice. Niets van dat alles. Inmiddels hebben we tientallen telefoontjes en mailtjes erop zitten naar ze en elke keer worden we doorverwezen naar de lokale installatiebedrijven. Als je vervolgens de loodgieters belt die op de site van Itho staan, krijg je steevast te horen dat ze niets meer met Itho te maken willen hebben. Het is ons 1x gelukt om een afspraak te krijgen met iemand van Itho zelf... ware het niet dat de beste man ontslagen werd voordat hij bij ons terecht kon.

Ik lees ook meerdere keren in dit topic dat iemand van Itho zelf is langs geweest. Ik ben toch benieuwd hoe mensen dat voor elkaar hebben gekregen?

[ Voor 0% gewijzigd door RADS op 12-12-2020 15:06 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
RADS schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 15:06:
[...]

Erg lang geleden dat ik actief was op Tweakers, maar via zoekwerk kwam ik dit topic tegen. Heb ondertussen alle posts gelezen.

Inmiddels hebben wij 3 jaar de Base Cool Cube en het is ons flink tegengevallen. Los van de prestaties, het apparaat maakt een ontzettend hard geluid, een soort van gezoem dat door het hele huis gaat. De installateur is meerdere keren hier geweest en we hebben recent de gehele installatie naar de andere kant van het huis verplaats. Eerst hing hij aan de muur, nu staat hij op een 10cm dikke betonvloer op het frame van Itho met dikke rubbers eronder, en nog steeds is het geluid te hard.
Daarnaast hebben we ook de gateway en spiders, deze werken na 3 jaar nog steeds niet goed (bij Itho is een andere gateway adres gemeld). De WTW unit hadden we ook, maar deze hebben we inmiddels weg gegooid. Al met al dus een slechte ervaring. Maar wat voor ons eigenlijk de klap op de vuurpijl is, is dat ontzettend slechte support van Itho Daalderop. Je zou denken dat als je de CV, warmptepomp, WTW unit, spiders, gateway en ventilatieboxen van ze koopt, je in ieder geval terecht kan bij de klantenservice. Niets van dat alles. Inmiddels hebben we tientallen telefoontjes en mailtjes erop zitten naar ze en elke keer worden we doorverwezen naar de lokale installatiebedrijven. Als je vervolgens de loodgieters belt die op de site van Itho staan, krijg je steevast te horen dat ze niets meer met Itho te maken willen hebben. Het is ons 1x gelukt om een afspraak te krijgen met iemand van Itho zelf... ware het niet dat de beste man ontslagen werd voordat hij bij ons terecht kon.

Ik lees ook meerdere keren in dit topic dat iemand van Itho zelf is langs geweest. Ik ben toch benieuwd hoe mensen dat voor elkaar hebben gekregen?
Als je auto stuk is, bel je dan ook direct met de fabriek of bel je dan de dealer waar je de auto gekocht hebt?

Heeft de installateur de transportbeveiliging wel uit het toestel gehaald? Als die er nog in zit krijg je inderdaad een kabaal van heb ik jou daar. Check dat eerst eens als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RADS
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-04 09:17
B-lex schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 16:05:
[...]

Als je auto stuk is, bel je dan ook direct met de fabriek of bel je dan de dealer waar je de auto gekocht hebt?

Heeft de installateur de transportbeveiliging wel uit het toestel gehaald? Als die er nog in zit krijg je inderdaad een kabaal van heb ik jou daar. Check dat eerst eens als je wilt.
Ik ga er vanuit van wel, ook aangezien er 3 verschillende installateurs naar hebben gekeken. Maar ik kan het nog eens checken; ik zie alleen in de handleiding (zowel de installatie handleiding als de gebruikershandleiding) niets daarover staan. Waar zou ik deze beveiliging kunnen vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
RADS schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 16:43:
[...]

Ik ga er vanuit van wel, ook aangezien er 3 verschillende installateurs naar hebben gekeken. Maar ik kan het nog eens checken; ik zie alleen in de handleiding (zowel de installatie handleiding als de gebruikershandleiding) niets daarover staan. Waar zou ik deze beveiliging kunnen vinden?
Blz. 32 van de installatiehandleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:25
MichelKlok schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 21:12:
Het lijkt erop dat onze HP Cube vanavond de geest heeft gegeven, want hij activeerde eveneens de aardlekschakelaar. Als ik hem nu weer aan het stroom hang, hoor ik een aantal relais, maar hij lijkt niet meer te willen starten. Op de Base Cube staat de melding “Controleer communicatie”

In ons huis hebben we beneden een vloerverwarming en boven radiatoren. Eerlijk gezegd ben ik wel een beetje klaar met deze warmtepomp. Is er een manier om het huis alleen door de CV te laten verwarmen? Momenteel is het niet voldoende om alleen de CV ketel van stroom te voorzien, want die mist de warmtepomp en dus geeft de melding “Controleer communicatie” en geeft de thermostaat permanent een foutmelding.

[ Voor 8% gewijzigd door Pelox op 31-08-2023 22:39 ]

Zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
Mijn buren hebben inmiddels ook de hele itho installatie (hp cube) eruit gegooid. Zoveel problemen gehad dat ze het moe waren. Die van mij doet het gelukkig nog maar als ik het zo hoor is de vraag hoe lang. Ik heb nog steeds regelmatig storing maar tot nu toe met een reset weer op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelKlok
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:08
Het lijkt in ons geval niet de warmtepomp, maar de CV ketel te zijn. Volgens de lokale monteur lijkt het op een probleem met de printplaat. Lekker, na 4 jaar.

Waar ik nog het meest van baal is dat de plotselinge stroomuitval een schijf in mijn NAS om zeep heeft geholpen. Gelukkig wel een RAID configuratie, dus geen data kwijt, maar toch...

Parkeren is een vak, geen twee vakken.

Pagina: 1 ... 6 ... 14 Laatste