Instellingen nalopen HP Cool Cube warmtepomp

Pagina: 1 ... 7 ... 14 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickz
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-06-2024
Hier nog een ervaring sinds 2012 om het topic aan te vullen ;)

Qua verbruik indicatie, helaas enkel cijfers voor het gehele huis:
Ongeveer 550 m3 gas per jaar en 5.000 kwh elektriciteit.
Situatie: 450m3 inhoud, EPC 0,72, Temperatuur constant op 21 graden met CV als enige gas-verbruiker (inductie kookplaat); Wel zijn er geen zonnepanelen, slurpen in ons tuinhuisje de vijver en een extra vriezer hiervan 900kwh en gebruik ik ook nog soms een stoom-sauna. Ik kan alleen maar gokken dat de cv-installatie ongeveer 2.000 kwh verbruikt, maar heb dus geen directe verbruikscijfers.
Zelf denk ik dat dit qua verbruik best prima cijfers zijn, maar als je dit uitzet tegen de Total Cost Of Ownership en milieuvriendelijkheid over een termijn van 20 jaar weet ik niet waar je uit gaat komen.

Ik heb gemengde ervaringen. Kort samengevat: het idee is in theorie goed, maar in praktijk Kwalitatief Uitermate Teleurstellend uitgevoerd. Ik verwacht dat een nieuwe CV installatie 15 jaar werkt zonder grote problemen. Blijkbaar is dit te moeilijk voor Itho Daalderop.

De nieuwbouw installateur was echt uitermate slecht, dus de eerste twee jaar ervaring zal ik niet meetellen.
In 2015 is de drieweg-klep, complete interne computer (dat blauwe ding) en een Honeywell sensor in het apparaat vervangen. Gelukkig deels onder garantie, maar toch nog een rekening van € 240. Rond die tijd is de boel ook beter ingesteld door een Itho- medewerker met laptop. Nadien een aantal jaar zonder issues en met lager energieverbruik.

Vorige week begon onze Daalderop CoolCube weer foutmeldingen te geven. E06 met soms een natte plek op de grond van water wat uit de installatie druppelde.
Onze installateur heeft het inmiddels helemaal gehad met de Itho Daalderop en is ze liever kwijt dan rijk (ondanks Itho vermelding op zijn website). Ik krijg zelfs het idee dat hij ook probeert mij als klant kwijt te raken (Een week eerder de onderhoudsafspraak 18 uur van te voren cancelen en verzetten naar half januari, en na doorgeven van de foutmelding en aandringen een datum en tijd afspreken en zonder communicatie 2,5 uur later komen opdagen, tijdens de afspraak laten vallen "alles eruit en een andere cv-ketel" enkel omdat de oorzaak van de melding en lekkage moeilijk te achterhalen waren en hij blijkbaar relatief zoveel slechte ervaringen had met andere CoolCube's). }:O

Bij buren (links) is de koelunit onder garantie in zijn geheel vervangen. En bij de andere buren (rechts) was de installatie eerst in zijn geheel afgeschreven en kwam het advies tot een geheel nieuwe CV-installatie. Tot een andere installateur hem toch nog wilde/wist te repareren. Hiermee zijn er in onze buurt drie verschillende installateurs welke onderhoud geven op Itho Daalderop, maar aangeven dat het beter is weg te blijven van Itho Daalderop en een ander merk te nemen.

Ik hoop dat de installatie bij mij het nog 10 jaar uithoud en de problemen meevallen, maar..... de tijd zal het leren. O-)

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:50
Misschien moet ik het afkloppen, maar hier draait de boel nu 3 jaar zonder problemen.
Ik slaap er vlak naast en ik ben behoorlijk gevoelig voor geluiden om mij heen.
Ik zit op een derde van het gasverbruik dat ik voorheen had. Electra wordt afgdekt door zonnepanelen.

Ik denk dat 99% van alle problemen te herleiden valt naar de installateur. De meesten hebbben maar weinig kaas gegeten van warmtepompen heb ik gemerkt. Ze hangen de boel aan de muur en zijn weer vertrokken terwijl de grootste winst uit het afregelen te halen valt.

• Mickz
Ik weet het niet. Qua instellingen (verbruik etc) is het inderdaad een probleem dat bij onkunde van de installateurs ligt. In het begin (2014) was onze installateur nog best geïnteresseerd en nieuwsgierig. Hij had een Itho Daalderop cursus gevolgd en dacht toen dat dit een mogelijke toekomst was voor de cv-ketel. Maar hij gaf wel toe dat sommige dingen voor hem nog te complex waren omdat dit 'nieuw' was. Gaandeweg is het hem gaan tegenvallen.

Lekkages in het apparaat en hele warmtepomp units die er (binnen 5 jaar) mee stoppen lijkt mij wat minder met de installateur te maken te hebben, maar meer met de algehele bouwkwaliteit.
Wellicht dat het verstandig is voor Itho daalderop om het volledige cursusmateriaal met duidelijke onderhoudsinstructies vrij beschikbaar te maken, wellicht in Youtube. Er staat al wat bruikbaars: https://www.youtube.com/watch?v=g6vZ6I7Z1PY dus wellicht kunnen ze dit uitbreiden tot een compleet verhaal. Dan kunnen wij ook kritisch kijken of onze installatie wel het juiste & volledige onderhoud krijgt...

Als ik zelf een poging waag kritisch naar het onderhoud te kijken.
De bijgeleverde documenten "Gebruikershandleiding Coolcube..." en "Installatie voorschrift..." hebben geen info. Het document "In bedrijf stellen" voor de installateur heeft vanaf p28 verschillende instructies:
1) "bijvullen en ontluchten verwarmingssysteem", => eenvoudig als bij reguliere CV
2) "ontluchten gasleiding", => ook erg simpel
3) "Controle basic-Cube CV-circuit" etc. => wordt iets lastiger voor de amateur zonder apparatuur.
De gas voordruk en iets anders (CO2-percentage rookgassen en/of meten gasverbruik in hoogstand verwacht ik) zijn deze keer gemeten door installateur. Het vlambeeld lijkt gewoon goed bij mij.
4) "Controle basic cube - Warm Water" => deze is enkel in het begin uitgevoerd (tot 2014) en lijkt mij naderhand ook niet meer nodig tenzij je geen 60 graden meer uit de keukenkraan krijgt.
5) Hierna eindigt het hoofdstuk en gaat het verder over het systeem instellen (vaak het pijnpunt bij oplevering).
Ik verwacht dat het hoofdstuk onderhoud hiermee onvolledig is. Vorige week is bij mij een bougie en een pakking vervangen, wat ik ook onder regulier slijtage onderhoud plaats. Hiernaast moet ook het filter in de warmtepomp gereinigd worden (even stofzuigen :))
Daarnaast vraag ik mij af, bij de airco in mijn auto (ook een warmtepomp) verdwijnen de f-gassen en moet dit gemeten, gereinigd en aangevuld worden. Waarom zou dit bij de Coolcube warmtepomp niet moeten gebeuren? Hier kan ik niets over terugvinden terwijl dit bij bijvoorbeeld professionele airco's wel vermeld staat... :?

Wellicht heeft iemand een aanvulling of een compleet schema?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:07
Mickz schreef op donderdag 17 december 2020 @ 10:26:

Daarnaast vraag ik mij af, bij de airco in mijn auto (ook een warmtepomp) verdwijnen de f-gassen en moet dit gemeten, gereinigd en aangevuld worden. Waarom zou dit bij de Coolcube warmtepomp niet moeten gebeuren? Hier kan ik niets over terugvinden terwijl dit bij bijvoorbeeld professionele airco's wel vermeld staat... :?
Dat komt omdat de Cool Cube een zogenaamd monoblock is, dit koelcircuit is af fabriek gevuld en hermetisch gesloten, als je in het toestel goed kijkt zul je ook zien dat er niet eens een vul mogelijkheid in zit.

Je kunt het vergelijken met je koelkast en vriezer, hoe vaak heb je die al moeten bijvullen? ;)

Dit soort koelcircuits lekken niet, in tegenstelling tot split-units en koelcircuits in auto's met koppelingen e.d. waar altijd wel wat ontsnapt. Auto's hebben daarbij ook nog eens zogenaamde niet hermetische gesloten compressoren, waar ook altijd wel wat koudemiddel uit ontsnapt.

Een goed afgemonteerde split-unit zou in theorie ook niet moeten lekken trouwens.

[ Voor 4% gewijzigd door B-lex op 17-12-2020 11:17 ]

• MichelKlok
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:15
Gistermiddag is eindelijk alsnog het probleem opgelost met de HP Cube / Base Cube combinatie. In totaal hebben we vijf dagen in de kou gezeten. Gelukkig nog wel warm water, maar geen verwarming...

Eergisteren kwam er al iemand van Itho-Daalderop langs. Zijn conclusie: de printplaat van de warmtepomp is defect. Hij verving hem en ging nog wat zaken controleren. Het huis werd alweer wat warmer.... tot de automaat eruit vloog... Gelukkig was de monteur er nog toen dit gebeurde. Wederom mocht hij aan de bak. De recirculatiepomp had sluiting en had daarmee ook de nieuwe printplaat van de warmtepomp naar de filistijnen geholpen. In zijn servicebus had hij geen pomp en printplaat meer liggen, dus we mochten nog een dag in de kou zitten.

Uiteindelijk zijn beide componenten alsnog gisteren vervangen. Wat mij het meest opvalt is dat de unit nu veel rustiger werkt. Niet dat de vorige overdreven lawaaiig was, maar deze is toch een stuk stiller. De monteur had nog wel even naar de afstellingen gekeken en hij vond hem wat zuinig afgesteld, dus op basis van die tips heeft hij nog een tweetal parameters aangepast. Dat was de snelheid van de ventilator (die kon langzamer worden gezet) en de CV capaciteit. Die stond op 7 kW, maar hij merkte al dat dit soms te beperkt was om de radiatoren goed te verwarmen. Op zijn advies is dit op 18kW gezet.

Ik ben blij dat de combinatie weer werkt. Nu maar kijken wat deze aanpassingen gaan doen voor het verbruik.

Parkeren is een vak, geen twee vakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RADS
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-04 09:17
MichelKlok schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:48:
Gistermiddag is eindelijk alsnog het probleem opgelost met de HP Cube / Base Cube combinatie. In totaal hebben we vijf dagen in de kou gezeten. Gelukkig nog wel warm water, maar geen verwarming...

Eergisteren kwam er al iemand van Itho-Daalderop langs. Zijn conclusie: de printplaat van de warmtepomp is defect. Hij verving hem en ging nog wat zaken controleren. Het huis werd alweer wat warmer.... tot de automaat eruit vloog... Gelukkig was de monteur er nog toen dit gebeurde. Wederom mocht hij aan de bak. De recirculatiepomp had sluiting en had daarmee ook de nieuwe printplaat van de warmtepomp naar de filistijnen geholpen. In zijn servicebus had hij geen pomp en printplaat meer liggen, dus we mochten nog een dag in de kou zitten.

Uiteindelijk zijn beide componenten alsnog gisteren vervangen. Wat mij het meest opvalt is dat de unit nu veel rustiger werkt. Niet dat de vorige overdreven lawaaiig was, maar deze is toch een stuk stiller. De monteur had nog wel even naar de afstellingen gekeken en hij vond hem wat zuinig afgesteld, dus op basis van die tips heeft hij nog een tweetal parameters aangepast. Dat was de snelheid van de ventilator (die kon langzamer worden gezet) en de CV capaciteit. Die stond op 7 kW, maar hij merkte al dat dit soms te beperkt was om de radiatoren goed te verwarmen. Op zijn advies is dit op 18kW gezet.

Ik ben blij dat de combinatie weer werkt. Nu maar kijken wat deze aanpassingen gaan doen voor het verbruik.
Hoe heb je iemand van Itho Daalderop zover gekregen om langs te komen?

Inmiddels verwarmt hij bij ons de HT zone radiatoren niet meer (1e en 2e verdieping). Douche gelukkig nog wel. Storing die ik zie onder het storingsmenu (dus niet standaard in het scherm, je moet het eerst opzoeken) is Storing E30, Veiligheidstoring Regelunit CV. Zover ik kan zien is dit een defecte Regelunit. Waarom dit ding opeens kapot zou zijn is mij een raadsel. Iemand enig idee of je eerst nog software matig dit kan testen voordat ik een installateur laat langskomen die de hardware moet vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-05 11:50
RADS schreef op zondag 27 december 2020 @ 19:33:
[...]

Inmiddels verwarmt hij bij ons de HT zone radiatoren niet meer (1e en 2e verdieping). Douche gelukkig nog wel. Storing die ik zie onder het storingsmenu (dus niet standaard in het scherm, je moet het eerst opzoeken) is Storing E30, Veiligheidstoring Regelunit CV. Zover ik kan zien is dit een defecte Regelunit. Waarom dit ding opeens kapot zou zijn is mij een raadsel. Iemand enig idee of je eerst nog software matig dit kan testen voordat ik een installateur laat langskomen die de hardware moet vervangen?
Vreemd idd (en vervelend). Enige wat ik kan bedenken is even de stekkers eruit, maar dat heb je waarschijnlijk al geprobeerd

Marstek 5.12kw v151, CT003 v114; IthoDaalderop CoolCube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RADS
RGHW schreef op zondag 27 december 2020 @ 19:50:
[...]

Vreemd idd (en vervelend). Enige wat ik kan bedenken is even de stekkers eruit, maar dat heb je waarschijnlijk al geprobeerd
Yes, al gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupya
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 28-12-2020
Weet niet of het al in het forum voorbij is gekomen maar wij hebben dus een Coolcube icm de base cube. Ik word gek van het gezoem, er is een extra wand geplaatst , op zwevende delen gezet en ga zo maar door. Ik vroeg me af of ik de coolcube ook gewoon uit kan zetten, maw de stekker eruit ? Dan gebruikt ie alleen de normale base cube cv denk ik? Iemand ervaring mee?

En mocht iemand tips hebben om de brom/zoem geluiden te verminderen dan hoor ik het ook graag.

Tx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeeEs
  • Registratie: Augustus 2016
  • Niet online
Huupya schreef op maandag 28 december 2020 @ 08:24:
Weet niet of het al in het forum voorbij is gekomen maar wij hebben dus een Coolcube icm de base cube. Ik word gek van het gezoem, er is een extra wand geplaatst , op zwevende delen gezet en ga zo maar door. Ik vroeg me af of ik de coolcube ook gewoon uit kan zetten, maw de stekker eruit ? Dan gebruikt ie alleen de normale base cube cv denk ik? Iemand ervaring mee?

En mocht iemand tips hebben om de brom/zoem geluiden te verminderen dan hoor ik het ook graag.

Tx
Bij ons was een monteur van Itho voor een andere storing (keiharde fluittoon bij optoeren gasbrander) en toen ik zei dat ik de CoolCube erg lawaaiig vond, heeft hij e.e.a. nagekeken. Installateur was in het verleden niet verder gekomen dan de bevestiging op de rubberen blokken onder de compressor nog wat aan te draaien, maar volgens Itho help dat niets. De monteur van Itho heeft het 'stationair toerental' iets opgeschroefd, waardoor de compressor in de laagste stand dus iets harder loopt. Daardoor veel minder trillingen/resonantie en dus ook veel minder geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelKlok
RADS schreef op zondag 27 december 2020 @ 19:33:
[...]

Onze installateur kwam er niet uit en heeft vervolgens Itho Daalderop ingeschakeld. Dat moeten ze al vrij snel doen, want naar wat ik heb begrepen mogen installateurs geen reserve onderdelen op voorraad hebben. Bij ons moest men trouwens eerst uitzoeken waarom de regelunit van de warmtepomp defect was gegaan. Dit was veroorzaakt door sluiting in de recirculatiepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RADS
Huupya schreef op maandag 28 december 2020 @ 08:24:

Tx
Nee, je kunt niet de warmtepomp uitzetten. En join the club van ontevreden klanten... het gezoem kan niet opgelost worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupya
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 28-12-2020
Tx, maar als ik de stekker uit de coolcube trek dan werkt de ketel ook niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickz
Je kunt bij gebruikersinstellingen de warmtepomp handmatig max. 48 uur uitzetten. Dit iedere keer verlengen is helaas wel erg handmatig...

Mogelijk dat er in de installatie handleiding iets instaat om enkel de basic cube in te schakelen zonder coolcube, omdat een buurtgenoot een Cube heeft waarvan de coolcube niet meer werkt maar de rest van de installatie nog wel (dus enkel werkzame basic cube). Verdere details heb ik helaas niet, maar als je dit nog niet gedaan hebt zou je ter zekerheid de installatie handleiding via google kunnen vinden en even doorzoeken. Maar wellicht heeft dit RADS al gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RADS
Mickz schreef op maandag 28 december 2020 @ 23:04:
Je kunt bij gebruikersinstellingen de warmtepomp handmatig max. 48 uur uitzetten. Dit iedere keer verlengen is helaas wel erg handmatig...

Mogelijk dat er in de installatie handleiding iets instaat om enkel de basic cube in te schakelen zonder coolcube, omdat een buurtgenoot een Cube heeft waarvan de coolcube niet meer werkt maar de rest van de installatie nog wel (dus enkel werkzame basic cube). Verdere details heb ik helaas niet, maar als je dit nog niet gedaan hebt zou je ter zekerheid de installatie handleiding via google kunnen vinden en even doorzoeken. Maar wellicht heeft dit RADS al gedaan.
Dit kan volgens mij niet zonder de printplaat te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julio_Ricardo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-05 08:06
Hier ook voornamelijk negatieve ervaringen met deze warmtepomp.

Op dit moment zit ik met het volgende euvel:
Als er warmtevraag start de warmtepomp. In 50% van de gevallen stopt deze ook weer binnen 10-15min hoewel er nog steeds vraag is. Wat dan opvalt is dat de retourtemperatuur erg hoog is (50+ graden, dus hoger dan het water wat normaliter door de LT zone gaat) en de aanvoertemperatuur laag (25 graden). Ja, je leest het goed, exact omgekeerd wat je zou verwachten. Incidenteel treedt nog wel eens een blokkering B60 op, maar vaker niet dan wel. In 50% van de gevallen gaat het echter wel goed en treedt dit euvel niet op.

Iemand ervaring mee?

Baal er behoorlijk van, recent al de circulatiepomp moeten vervangen en dacht voorlopig wel weer even vooruit te kunnen. Probeer al een week lang tevergeefs in contact te komen met Itho 😒.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nudel
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-10-2024
Ok heb hier denk ik ook last van.
De cv ketel staat dan te branden en de lt zone moet opgewarmd worden
Ingesteld setpoints lt temp 30 graden
De aanvoer vanuit de cv is dan echt wel warm maar uit de warmtepomp komt maar heel louw water.
Ik heb inmiddels de pomp iets terug gezet zodat de delta T over mijn vloerverwarming ongeveer 3 graden is maar ik blijf het vreemd vinden dat de ketel zo veel brand en dat de warmtepomp deze warmte ook niet echt door geeft aan de vloerverwarming.
Je zou zeggen setpoint 30 graden ruimte temp 18,5 en setpoint ruimte temp 20 graden dus water van 30 graden door de lt zone nee so lang totdat de ruimte op temperatuur is maar bij deze set schijnt dat toch echt heel anders te werken😬😬😬😬
Ik vind dat de ketel echt veel en lang brand.

Ook ben ik er niet echt uit wat nou het beste is kwa maximale cv vermogen zou het beter zijn hem op 7kw te zetten voor het verbruik of op 15 of 24
Voor alle 3 valt iets te zeggen 7 kw zou hij minder gas verbruiken maar heeft hij minder vermogen dus langer nodig om op temp te komen en bij 24kw is dat andersom en 15 de gulden middenweg
Ik had in december een paar dagen geklooi met de lt zone door het stoken van de houtkachel kwam hij overdag niet in maar smorgens toen hij weer op moest starten kreeg hij het huis niet meer op temperatuur
Uren branden maar geen verhoging van ruimte temp. Ook waren tien de leidingen van de lt zone niet echt warm en kwam het eerder uitgelegde dus voor.
Wel cv warmte maar dat ging de vloer niet in
Mijn gevoel was dat het regel ventiel dicht bleef oid
Ik heb toen dus de lt setpoint verhoogt naar 35 en Max cv vermogen op 24 kw gezet maar dit hielp helemaal niet want toen hielt de ketel er helemaal mee op en stond hij de hele dag op pompen lt zone ipv verarmen😬🤐
Toen maar weer terug op 30 graden en 15 kw gezet en toen was het beter.

Ik blijf de programmering en de logica in de ketel en warmtepomp echt heel vreemd vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickz
@Julio_Ricardo Helemaal begrijpen doe ik de installatie niet. Als ik moest gokken zou ik het max CV vermogen op 8kw zetten.

Waarom: in het het begin had ik ook de issue dat de installatie afsloeg omdat het water te warm werd. Soms ook met de onlogische retour temperatuur. Ik gok dat de installatie bij aanslaan gasbrander de eerste paar seconden op vol vermogen brand om de verbrandingskamer op temperatuur te brengen en daarna terug reguleert. Waardoor het retourwater bij terugkomst te warm is voor de stooklijn, de boel daarna afslaat en vervolgens in anti pendel komt. En vervolgens eerst weer enkel de warmte pomp aanzet, tot de wachtijd bijstoken is verstreken en het kunstje herhaald.

Let wel, dit is een gokje op basis van mijn waarnemingen en mijn ervaringen bij mijn Cube. Een itho installateur is bij mij langs geweest vanwege een andere issue en heeft toen met laptop alles veel beter ingesteld. Waaronder het vermogen van 24 naar 8kw.

@Nudel In jou geval zou ik vooral de wachttijd bijstoken zo kort mogelijk instellen (30 min) De gasbrander begint dan eerder te werken. Vloerverwarming blijft een langzamer systeem waardoor het altijd veel langer duurt als met radiator, maar wel energie zuiniger en zonder de droge stoflucht. Het is vooral bedoeld voor op constante temperatuur houden, want dat beton in de vloer eerst opwarmen voor doorgifte kost gewoon meer tijd als dat dunne laagje staal in een radiator.
In geval van 'na de houtkachel' zou ik even de optie Bijstoken LT zone selecteren. Eenmalig begint de gasbrander dan gelijk. Deze optie gebruik ik vaak als ik terug kom van vakantie, dan duurt het 3~4 uur ofzo voordat het huis van 18 op 21 graden zit.
Heb je de wacht tijd op 2 uur staan, dan kan het een dag duren voor alles warm is.

Edit: Instellingen van andere tweakers staan al in het topic, maar ter info mijn instellingen
CV deel:
Laagbrandtijd = 10 min; acceleratietijd = 10 min; anti pendel = 3 min; ketelveiligheid = 10 graden
max vermogen = 8kw (!)
WP deel: Ventilator = 5; Pomp = 5

LT-Zone:
LT-VP CV = 25 graden; LT-VP buiten = 20 graden
LT-KP CV = 40 graden; LT-KP buiten = -10 graden
LT-VP nacht = -10
Schakeldiff = 8 graden
bijschakelen CV = 120 min (voor energie zuinigheid; evt 30 min voor huis sneller op temperatuur)
nadraaitijd = 1 min
koel setpoint = 18 graden; koel schakel differentieel = 4 graden

HT-Zone (voor eerst radiator en navolgend vloerverwarming in de badkamer):
HT-VP = 35 graden; HT-KP CV = 50 graden
Schakeldifferentieel = 5 graden
Nadraaitijd = 1 min

[ Voor 17% gewijzigd door Mickz op 13-01-2021 10:43 . Reden: ter info mijn instellingen toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGHW
Nudel schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 23:13:
Ok heb hier denk ik ook last van.
De cv ketel staat dan te branden en de lt zone moet opgewarmd worden
Ingesteld setpoints lt temp 30 graden
De aanvoer vanuit de cv is dan echt wel warm maar uit de warmtepomp komt maar heel louw water.
Ik heb inmiddels de pomp iets terug gezet zodat de delta T over mijn vloerverwarming ongeveer 3 graden is maar ik blijf het vreemd vinden dat de ketel zo veel brand en dat de warmtepomp deze warmte ook niet echt door geeft aan de vloerverwarming.
Je zou zeggen setpoint 30 graden ruimte temp 18,5 en setpoint ruimte temp 20 graden dus water van 30 graden door de lt zone nee so lang totdat de ruimte op temperatuur is maar bij deze set schijnt dat toch echt heel anders te werken😬😬😬😬
Ik vind dat de ketel echt veel en lang brand.

Ook ben ik er niet echt uit wat nou het beste is kwa maximale cv vermogen zou het beter zijn hem op 7kw te zetten voor het verbruik of op 15 of 24
Voor alle 3 valt iets te zeggen 7 kw zou hij minder gas verbruiken maar heeft hij minder vermogen dus langer nodig om op temp te komen en bij 24kw is dat andersom en 15 de gulden middenweg
Ik had in december een paar dagen geklooi met de lt zone door het stoken van de houtkachel kwam hij overdag niet in maar smorgens toen hij weer op moest starten kreeg hij het huis niet meer op temperatuur
Uren branden maar geen verhoging van ruimte temp. Ook waren tien de leidingen van de lt zone niet echt warm en kwam het eerder uitgelegde dus voor.
Wel cv warmte maar dat ging de vloer niet in
Mijn gevoel was dat het regel ventiel dicht bleef oid
Ik heb toen dus de lt setpoint verhoogt naar 35 en Max cv vermogen op 24 kw gezet maar dit hielp helemaal niet want toen hielt de ketel er helemaal mee op en stond hij de hele dag op pompen lt zone ipv verarmen😬🤐
Toen maar weer terug op 30 graden en 15 kw gezet en toen was het beter.

Ik blijf de programmering en de logica in de ketel en warmtepomp echt heel vreemd vinden.
Helemaal met je eens dat de programmering en configuratie van het ding niet heel handig zijn. Maar Itho heeft hem ook niet gebouwd voor het kleine clubje dat hier op tweakers zit. Meeste gebruikers willen dat het huis warm is, en als dat werkt zijn ze tevreden. Ik denk dat deze hybride ketel ook vooral ontwikkeld is met het oog op halen van energiewaarden.....

Wat ik me kan voorstellen in jouw geval. De CV slaat aan voor je HT radiatoren, maar het LT deel denkt dat hij het makkelijk af kan met de warmtepomp en mengt dus geen CV water bij.

Wat je zou kunnen doen is je LT setpoint verder verhogen, dan zou hij wel moeten bijmengen. Als dat niet het geval is, dan vermoed ik dat er een probleem met een klep.

"Je zou zeggen setpoint 30 graden ruimte temp 18,5 en setpoint ruimte temp 20 graden dus water van 30 graden door de lt zone nee so lang totdat de ruimte op temperatuur is "

dat hoeft dus niet, als het buiten niet al te koud is, streeft hij niet naar 30 graden, maar meestal naar een lagere waarde. Als je op gebruikersmenu klikt (1C, setpoints), dan zie je naar welk setpoint hij streeft. Waarschijnlijk lager dan 30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julio_Ricardo
Mickz schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 09:36:
@Julio_Ricardo Helemaal begrijpen doe ik de installatie niet. Als ik moest gokken zou ik het max CV vermogen op 8kw zetten.
Bedankt voor je reactie. Ik heb het gecheckt, maar het max CV vermogen staat bij mij al op 7kW ingesteld.

Het vreemde is dat de installatie soms een aantal dag goed werkt, maar vervolgens weer een aantal dagen niet. Geen pijl op te trekken.

Het installatiebedrijf is inmiddels ingeschakeld, maar die heeft de hulp van Itho nodig. Itho blijkt echter ook voor hen niet of nauwelijks bereikbaar. De installateur gaf ook nog aan dat het een optie is om de gehele warmtepomp af te koppelen en niet meer te gebruiken. Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remmuz
Afkoppelen lijkt mij geen goeie optie. ik neem aan dat je vloerverwarming hebt en dan zal de maximale aanvoer temperatuur rond de 30-35 graden liggen. dan moet je dus heel goed opletten dat de aanvoer vanuit de CV ketel niet hoger is dan dat.
De Itho monteur wist mij ook te vertellen dat de Cool Cube een exra zware pomp heeft om het water door de vloerverwarming te pompen, aangezien er geen pomp op de verdeler zit. Het is dus de vraag of de pomp van het CV gedeelte zwaar genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:32

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb sinds vorige week weer last van error E55: ventilator. Nu is deze al eens kapot geweest, maar nu gaat de ventilator wel aan, maar na een uur of 8 (ik weet het niet exact) springt ie in error mode. De ventilator doet het dus gewoon. Zal wel weer een duur grapje worden om dit te repareren.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
zonoskar schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 10:34:
Ik heb sinds vorige week weer last van error E55: ventilator. Nu is deze al eens kapot geweest, maar nu gaat de ventilator wel aan, maar na een uur of 8 (ik weet het niet exact) springt ie in error mode. De ventilator doet het dus gewoon. Zal wel weer een duur grapje worden om dit te repareren.
Heb ik gelukkig geen last van, enige tussenoplossing die ik kan bedenken ik een schakelaar er tussen die iedere 8 uur even een reboot geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julio_Ricardo
remmuz schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 10:16:
Afkoppelen lijkt mij geen goeie optie. ik neem aan dat je vloerverwarming hebt en dan zal de maximale aanvoer temperatuur rond de 30-35 graden liggen. dan moet je dus heel goed opletten dat de aanvoer vanuit de CV ketel niet hoger is dan dat.
De Itho monteur wist mij ook te vertellen dat de Cool Cube een exra zware pomp heeft om het water door de vloerverwarming te pompen, aangezien er geen pomp op de verdeler zit. Het is dus de vraag of de pomp van het CV gedeelte zwaar genoeg is.
Klopt, vloerverwarming door het gehele huis. Inmiddels te horen gekregen dat het gehele binnenwerk van de warmtepomp vervangen moet worden. Kosten krijg ik nog te horen. Warmtepomp is net 5 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 29-05 12:19
mijn spider is van slag. klinkt leuk. maar is super irritant. ingesteld op 19,5 gr om 6.15 's morgens. maar dat kreng springt om 4.15 aan. vervolgens om 5.15 nog een keer. voor ik beneden ben is er al meer dan 2 m3 gas doorheen gejaagd. heb alles al geprobeerd. iemand een idee wat dit nou weer kan zijn. ik wordt namelijk wakker van de herrie die de wp maakt. dus geen pretje. ik doe nu de stekker er maar uit als ik op bed ga, die van de spider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
ijtsehummel schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 13:00:
mijn spider is van slag. klinkt leuk. maar is super irritant. ingesteld op 19,5 gr om 6.15 's morgens. maar dat kreng springt om 4.15 aan. vervolgens om 5.15 nog een keer. voor ik beneden ben is er al meer dan 2 m3 gas doorheen gejaagd. heb alles al geprobeerd. iemand een idee wat dit nou weer kan zijn. ik wordt namelijk wakker van de herrie die de wp maakt. dus geen pretje. ik doe nu de stekker er maar uit als ik op bed ga, die van de spider.
Ik heb iets vergelijkbaars afgelopen zomer gehad, ik kreeg de koeling niet aan de praat, de spider wilde het niet doorgeven.

Factory reset van de spider heeft uiteindelijk gewerkt, moet je hem daarna weer even koppelen, maar misschien helpt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
gereset. klokprogramma leeggemaakt, leeg opgeslagen. 2 x alles gereset. zowel de spider als de gateway. en ja hoor vanmorgen om 4.15 weer aan. en de temperatuurgrafiek laat zien dat de temp. in huis dan nog 18.5 gr is terwijl het klokprogramma staat ingesteld op 16.5 gr. dan kan ik uiteindelijk proberen itho te bellen, maar geeft dit weinig kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Is dat niet zoals het hoort? Ik weet van de Eneco Toon die ik hiervoor had dat die eerder begint met stoken zodat de gewenste temperatuur op tijd bereikt werd. Dus als het programma zegt, om 8:00 moet het 20 graden zijn, dan begon Toon om 6:30 met stoken zodat het om 8:00 ook 20 graden was.
Eigenlijk geen idee of Spider dat ook doet. Hij staat hiet altijd op 20 graden dus ik gebruik geen programma's.

Waarom trouwens zo'n grote nachtverlaging? Dat is toch ontzettend onrendabel met vloerverwarming?

[ Voor 12% gewijzigd door remmuz op 25-01-2021 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
dat had ik graag gewild. ware het niet dat ik rechtop in mn bed zit als de wp aanslaat om 4.15. het geluid van de traumaheli die laag overvliegt. je denkt: waar is de ramp? dus dan maar uit s nachts.
ik heb een nieuwe zone toegevoegd en de oude gedeletet. nu klopt het klokprogramma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julio_Ricardo
Julio_Ricardo schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:06:
[...]

Klopt, vloerverwarming door het gehele huis. Inmiddels te horen gekregen dat het gehele binnenwerk van de warmtepomp vervangen moet worden. Kosten krijg ik nog te horen. Warmtepomp is net 5 jaar oud.
Update:
Het binnenwerk is vervangen, maar zonder resultaat. Zie je net weer dat het systeem op het moment dat de Itho monteur er is goed werkt. Een dag later traden echter dezelfde problemen weer op:
- hoge retourtemperatuur
- lage aanvoertemperatuur
- systeem constateert dat het zijn warmte niet kwijt kan en stopt
- incidenteel ene B60 blokkering

Ik heb geprobeerd Itho direct weer langs te laten komen, maar die weigeren te komen voordat mijn installatiebedrijf eerst langs is geweest.

Inmiddels is duidelijk dat de bypass leiding wel warm wordt, maar de leiding naar vloerverdeler niet. Het lijkt er dus op dat het warme water de CV uit en gelijk weer in gaat. Het installatiebedrijf heeft de weerstand in de bypass wat verhoogd, maar dit mocht niet baten.

Erg vervelend. Nu weer in de kou wachten tot Itho iemand langs kan sturen. Brrrr...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
klinkt toch een beetje alsof de bypass dit veroorzaakt. Dat was bij mij ook het geval.
De installateur heeft hem nu bijna helemaal dicht gezet. (de kans dat het hele systeem helemaal "dicht staat" is zo goed als nul met vloerverwarmimg). Hierna werkte alles aanzienlijk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julio_Ricardo
remmuz schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:27:
klinkt toch een beetje alsof de bypass dit veroorzaakt. Dat was bij mij ook het geval.
De installateur heeft hem nu bijna helemaal dicht gezet. (de kans dat het hele systeem helemaal "dicht staat" is zo goed als nul met vloerverwarmimg). Hierna werkte alles aanzienlijk beter.
Ja, maar het vreemde is dat de afgelopen jaren het systeem goed werkte, en er heeft niemand aan de weerstand van de bypass gezeten (tot eergisteren dan).

Via het instellingen menu het regelventiel open en dicht zetten lijkt in sommige gevallen ook het euvel tijdelijk te verhelpen. Zou dit ventiel er iets mee te maken kunnen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slim_eminem
  • Laatst online: 10-02 17:50
Hallo allemaal,

Wat ben ik "blij" dat ik niet de enige ben met problemen met een Itho Daalderop installatie. Mijn situatie is als volgt:
  • In juli 2017 hebben wij ons nieuwbouw huis opgeleverd gekregen.
  • ca. 180m2 (begane grond + 1e etage + vliering) met een vide in de woonkamer
  • De loodgieter heeft de HP Cube + Base Cube geadviseerd voor onze situatie.
  • Wij hebben alleen vloerverwarming in ons huis en 1 radiator in de badkamer (voor handdoeken). In de badkamer is ook vloerverwarming.
  • 7 zones op begane grond; 5 zones op 1e etage
    • Wij hebben diverse thermostaten:
    • Open keuken
    • Woonkamer
    • Hal voordeur
    • Op de vide (waar de slaapkamer en kantoor zijn)
    • Badkamer
    • Inloopkast
    • Logeerkamer
We hadden eigenlijk het belangrijkste signaal al moeten krijgen toen de loodgieter aangaf dat hij eigenlijk voor het eerst dit systeem ging installeren, maar ok, voordeel van de twijfel.

In het begin hebben we zoveel blokkeringen en waarschuwingen gehad, ventilator die stuk is gegaan binnen 6 maanden, printplaat van de WP die vervangen moest worden en monteur van Itho die zelf ook een aantal keren is langs geweest om onderdelen te vervangen en optimalisaties door te voeren.

Ik heb van dit alles zelf echt geen verstand en ben afhankelijk van installatiebedrijven. Ik weet nog niet zo goed of ik mij comfortabel voel om zelf aanpassingen door te voeren, maar misschien kunnen mede tweakers mij adviseren.

In mijn installatie is ook een buitenvoeler opgenomen. Die is op de uitbouw gepositioneerd. Nu het zo koud is (-12) en sneeuw is gevallen heeft de buitenvoeler kuren. De CV geeft de storing W45. Buitenvoeler. Niet gedetecteerd. Naast de storing B61 EXV te laag en zeer regelmatig antipendel is deze storing wel de meest vervelende. Mijn vloerverwarming doet het dus nu niet meer. |:(

Wanneer ik de stekker uit mijn CV haal en er weer instop dan lijkt er heel even LT zone te worden gepompt en loopt de temperatuur op van 17gr naar 18,5, maar al snel treedt de W45 storing weer op.

Op internet is er echt niets zinnigs te vinden over Itho storingen behalve verwijzingen naar de handleiding en naar dit topic.

Ik lees in dit topic dat er ook mensen zijn die geen buitenvoeler hebben of hem "losgekoppeld" hebben. Ik zou graag willen weten of er iemand het advies kan geven om de buitenvoeler (tijdelijk) niet te gebruiken en deze softwarematig uit te zetten en met vaste temperatuur instellingen te werken zodat tenminste de verwarming gaat werken.

Ik heb geen onderhoudscontract met een installateur en ben niet tevreden over de originele installateur (bovendien loopt er een geschil ook mbt de W-installatie). Die partij inschakelen is wat mij betreft geen optie.

Edit: Gebeld met Itho Technische servicedesk en die geeft aan dat er wellicht sneeuw / water in de buitenvoeler is gekomen en daardoor de printplaat mogelijk stuk is gegaan. Zij adviseren mij met de installateur te schakelen :'( :F

[ Voor 4% gewijzigd door Slim_eminem op 08-02-2021 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Buitenvoeler kun je uitschakelen in het service menu.

Vreemd dat het systeem werd aangeraden door de loodgieter, De Coolcube heeft natuurlijk maar een kleine capaciteit. Voor mijn beneden verdieping van 55 m2 is het al krap.
Voor een heel huis van 180M2 is de capaciteit veel te laag naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slim_eminem
remmuz schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:44:
Buitenvoeler kun je uitschakelen in het service menu.

Vreemd dat het systeem werd aangeraden door de loodgieter, De Coolcube heeft natuurlijk maar een kleine capaciteit. Voor mijn beneden verdieping van 55 m2 is het al krap.
Voor een heel huis van 180M2 is de capaciteit veel te laag naar mijn mening.
En wat gebeurt er dan als je die uitschakelt? Wordt de vloerverwarming dan automatisch gestuurd op basis van de thermostaten die in de verschillende ruimtes hangen? Ik heb overigens geen Cool Cube, maar een gewone Cube die niet meer leverbaar is volgens de website van Itho.

De temperatuur was op zich altijd wel aardig. Zeker rekening houdende met het feit dat we een begane grond hebben van 100m2 en een vide (waardoor begane grond en 1e etage eigenlijk 1 ruimte zijn). De verbruikskosten zijn alleen bizar in onze beleving (ruim 400 euro per maand in de wintermaanden).

Op de site van Itho staat ook een soort keuzehulp in een brochure waarbij gevraagd wordt of het woningoppervlak kleiner is dan 200m2. Ik neem daarbij gemakshalve aan dat wanneer het groter is dan 200m2 dat dan deze installatie niet geadviseerd zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
Slim_eminem schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:12:
[...]

En wat gebeurt er dan als je die uitschakelt? Wordt de vloerverwarming dan automatisch gestuurd op basis van de thermostaten die in de verschillende ruimtes hangen? Ik heb overigens geen Cool Cube, maar een gewone Cube die niet meer leverbaar is volgens de website van Itho.

De temperatuur was op zich altijd wel aardig. Zeker rekening houdende met het feit dat we een begane grond hebben van 100m2 en een vide (waardoor begane grond en 1e etage eigenlijk 1 ruimte zijn). De verbruikskosten zijn alleen bizar in onze beleving (ruim 400 euro per maand in de wintermaanden).

Op de site van Itho staat ook een soort keuzehulp in een brochure waarbij gevraagd wordt of het woningoppervlak kleiner is dan 200m2. Ik neem daarbij gemakshalve aan dat wanneer het groter is dan 200m2 dat dan deze installatie niet geadviseerd zou worden.
Vervelend allemaal.

Paar tips:
Je kunt de buitenvoeler inderdaad softwarematig uitschakelen in het service menu (pindoce 3225). Dan werkt hij alsof er geen voeler is aangesloten.
Kan inderdaad zijn dat je buitenvoelr kapot is, maar een buitenvoeler die kapot gaat door regen/sneeuw/vorst..... Daar zou ik nog wel een garantiepuntje van maken.
Draait je badkamer radiator ook in het LT circuit, of zit die als enige aangesloten op de HT (hoge temperatuur) aanlsuiting van je CV? Kun je ook wel voelen denk is. Is hij lauw of flink warm als er water doorheen loopt? Als hij inderdaad is aangesloten op het HT deel, springt je CV (gas) iedere keer aan omdat daar warmte wordt gevraagd. Je zou die radiator eens dicht kunnen draaien en kijken of je dan alleen aan de warmtepomp genoeg hebt (op dit moment niet, daarvoor is het te koud buiten).
Als ik aan het experimenteren ben, draai ik wel eens de gaskraan dicht, dan dwing je de installatie om alleen de warmtepomp te gebruiken. Niet doen net voordat je gaat douchen, want het geeft een storing en duurt even voordat de CV ketel weer warm water gaat geven.
400 euro in de maand is wel erg veel. ZElfs als de warmtepomp volcontinu loopt in een maand kom ik tot 450 KW, das toch geen 400 euro.
Mijn hoekhuis is 188m2, 2016 en overal vloerverwarming. ik krijg het bijna altijd warm met alleen de warmtepomp, deze week uiteraard wel gas bijstoken omdat het een beetje frisjes is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lHybridl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-05 11:00
Mijn CV schiet steeds de laatste tijd in blokkering B61 of B60. Als ik de verwarming uitzet. Dan gaat het weg.
Of als ik het iets van 10 min laat dan lost die ook weer op. De laatste dagen gebeurd het steeds vaker. Waar het eerst eens in de maand was ofzo. @Slim_eminem post zie ik ook en heeft waarschijnlijk met het weer te maken dus?
Verder nog iets wat ik nu kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slim_eminem
RGHW schreef op maandag 8 februari 2021 @ 17:03:
[...]

Vervelend allemaal.

Paar tips:
Je kunt de buitenvoeler inderdaad softwarematig uitschakelen in het service menu (pindoce 3225). Dan werkt hij alsof er geen voeler is aangesloten.
Kan inderdaad zijn dat je buitenvoelr kapot is, maar een buitenvoeler die kapot gaat door regen/sneeuw/vorst..... Daar zou ik nog wel een garantiepuntje van maken.
Draait je badkamer radiator ook in het LT circuit, of zit die als enige aangesloten op de HT (hoge temperatuur) aanlsuiting van je CV? Kun je ook wel voelen denk is. Is hij lauw of flink warm als er water doorheen loopt? Als hij inderdaad is aangesloten op het HT deel, springt je CV (gas) iedere keer aan omdat daar warmte wordt gevraagd. Je zou die radiator eens dicht kunnen draaien en kijken of je dan alleen aan de warmtepomp genoeg hebt (op dit moment niet, daarvoor is het te koud buiten).
Als ik aan het experimenteren ben, draai ik wel eens de gaskraan dicht, dan dwing je de installatie om alleen de warmtepomp te gebruiken. Niet doen net voordat je gaat douchen, want het geeft een storing en duurt even voordat de CV ketel weer warm water gaat geven.
400 euro in de maand is wel erg veel. ZElfs als de warmtepomp volcontinu loopt in een maand kom ik tot 450 KW, das toch geen 400 euro.
Mijn hoekhuis is 188m2, 2016 en overal vloerverwarming. ik krijg het bijna altijd warm met alleen de warmtepomp, deze week uiteraard wel gas bijstoken omdat het een beetje frisjes is.
Heel erg bedankt voor je feedback RGHW.
De servicemenu code had ik inderdaad gevonden en ik zag dat je de buitenvoeler kon uitschakelen. Begrijp ik het goed dat ik verder geen aanpassingen zou hoeven doen en puur de thermostaten kan gebruiken? Ik heb geen spider. In de installatiehandleiding van de Cube lees ik op pagina 66 dat het niet aansluiten van een buitenvoeler alleen kan als je een OpenTherm thermostaat hebt. Ik geloof niet dat ik dit heb. Ik heb geen Toon of Nest bijvoorbeeld, maar dus 7 van deze thermostaten. De Comfort versie (40N).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XuzJ-1mLTt0BVbSabhjpaTX3-vw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/APJdYTMIJVDoGCNgThjC0D3i.png?f=fotoalbum_large

Tsja garantie, zonder in al teveel details te treden is dit een lopende rechtszaak waarin wij van mening zijn dat de hele W-installatie nooit volledig ingeregeld en opgeleverd is. Dat maakt ook dat wij geen vertrouwen hebben in de installateur die het heeft geadviseerd en geïnstalleerd.

De radiator in de badkamer is op de LT zone aangesloten (ook een punt in de discussie). Als er dus water doorstroomt wordt hij op zo'n meest positief een beetje lauw, maar zeker niet heet. Die staat dus eigenlijk altijd uit en fungeert nu puur als een rek.

Ik heb een vrijstaande woning met HR+++ (tripple) glas en een rieten kap. Vrij goed geïsoleerd zou je denken. Hieronder 2 maanden van mijn verbruik. In de zomer verbruik ik nauwelijks gas en is mijn elektra verbruik rond de 500KW per maand. Zoals gezegd schommelt het rond de winter rond de 400 euro per maand. Op jaarbasis zo'n 2600euro. Overigens heb ik ook een gashaard, maar die staat hooguit een paar dagen per jaar aan voor de gezelligheid, rond de kerst bijvoorbeeld. Nu is dit onze redding zonder verwarming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n2d489sLaiPJLdX3c5nCFOfm8oE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Shy9OUcNkzgaaBi8g4Awwesg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d3UUi4O911JJ48Wdyo8L1kAclxY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/S2fNsfghyYt6CLlpsFEmqBI5.png?f=fotoalbum_large

Ik ben trouwens voornemens om een gecertificeerde installateur te laten komen, maar op dit moment ben ik niet de enige die daar behoefte aan heeft, maar ik zit nu wel zonder verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slim_eminem
lHybridl schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:58:
Mijn CV schiet steeds de laatste tijd in blokkering B61 of B60. Als ik de verwarming uitzet. Dan gaat het weg.
Of als ik het iets van 10 min laat dan lost die ook weer op. De laatste dagen gebeurd het steeds vaker. Waar het eerst eens in de maand was ofzo. @Slim_eminem post zie ik ook en heeft waarschijnlijk met het weer te maken dus?
Verder nog iets wat ik nu kan doen?
De B61 EXV te laag heb ik ook geregeld. Ik heb echt geen idee wat dit betekent en hoe het op te lossen (en te voorkomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjar76
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 28-05 08:42
Tips voor in deze koui?

Ik heb de warmtepomp nu voor 48h uitgeschakeld.

En mijn ketel is nu al een paar keer in de W44 geschoten. Dit zou een waarschuwing moeten zijn, maar hij verwarmt dan evengoed niet. Nu de ketel een paar minuten uitgehad en hij start wel weer op en draait alweer een uur.
Nu water maar bijgevuld sowieso.
Op internet vind ik er niet zoveel over, de manual geeft wel wat zaken aan over de mengtemperatuur en ontluchten. Dat laatste heb ik nu extra gedaan, maar kwam geen lucht uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Slim_eminem schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 08:00:
[...]

De servicemenu code had ik inderdaad gevonden en ik zag dat je de buitenvoeler kon uitschakelen. Begrijp ik het goed dat ik verder geen aanpassingen zou hoeven doen en puur de thermostaten kan gebruiken? Ik heb geen spider.
Hoe zijn die individuele thermostaten dan gekoppeld aan de ketel?
Ik neem aan dat daar een module tussen zit die misschien wel Opentherm gebruikt?

213 Kuub gas in december is best veel. Ik zat op 73 kuub maar mijn huis is ook maar 115 m2.
Daar staat tegenover dat de isolatie uit 1993 stamt en ook met ouderwets dubbelglas .
Met die -6 van afgelopen dagen zit ik op 8 kuub per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slim_eminem
remmuz schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:09:
[...]

Hoe zijn die individuele thermostaten dan gekoppeld aan de ketel?
Ik neem aan dat daar een module tussen zit die misschien wel Opentherm gebruikt?

213 Kuub gas in december is best veel. Ik zat op 73 kuub maar mijn huis is ook maar 115 m2.
Daar staat tegenover dat de isolatie uit 1993 stamt en ook met ouderwets dubbelglas .
Met die -6 van afgelopen dagen zit ik op 8 kuub per dag.
Ik zou het je echt niet kunnen vertellen. Wat ik mij wel herinner van wat de loodgieter tussen neus en lippen door wel eens vertelde tijdens de montage zijn:
  • opmerking over het feit dat de elektricien te weinig draden ter plaatse van de thermostaat aansluitingen heeft aangebracht. Dat had al een signaal moeten zijn voor mij, maar dat is achteraf. Misschien bedoelde hij een schakeldraad of een extra draad waardoor een ander type thermostaat mogelijk was
  • een opmerking over dat hij een soort maatwerk aansluiting bij de CV heeft moeten realiseren. Geen idee hoe ik dat verder had moeten interpreteren, maar misschien duidt dit wel op die "module" die jij benoemt.
Tsja, dat verbruik is altijd lastig, want je zult toch wel appels met appels moeten vergelijken. Een goede benchmark moeten doen, maar elk huis is anders. En dit maakt een discussie voeren met de aannemer/loodgieter over in onze beleving exorbitant verbruik lastig. Wij hebben er ook "geen verstand" van, maar toch is het onderbuik gevoel dat het niet klopt. Als ik dan verschillende ervaringen in dit topic lees dan denk ik dat wij toch echt niet gek zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slim_eminem
Kleine update aangaande mijn huidige probleem:

De W45 - buitenvoeler niet gedetecteerd storing/waarschuwing is vanzelf verdwenen. Zo spontaan als ie er was, dus (voorlopig) weer weg.

Het laat mij wel achter met een dubbel gevoel. Namelijk; voor hoe lang is dit en moet ik niet alsnog onderzoek naar de buitenvoeler doen?

Bovendien heeft dit forum mij wel een bron van inspiratie gegeven over de optimalisatie van de hele w-installatie, maar dat moet ik dan toch maar in het huidige proces meenemen.

Alle tips over instellingen worden zeer gewaardeerd.

Edit: Helaas, te vroeg gejuicht. De storing is er weer. De buitenvoeler zit op een vlak dak, ik vermoed dat er sneeuw opgekomen is en vanmiddag toen de zon scheen dit wellicht geholpen heeft. Ik ga proberen het sneeuwvrij te maken (6m hoog) en hopen dat dit de verstoring definitief verhelpt voor nu.

[ Voor 21% gewijzigd door Slim_eminem op 09-02-2021 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmcoster
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 28-11-2022
Beste allen, even een klein vraagje over mijn HP Cube: buitentemperatuur sensor -12 , LT-KP buiten staat op -10. (standaard)
Klopt het dat dan de HP Cube aanslaat als er geen warmte vraag is vanaf de kamerthermostaat?
Bij een buitentemperatuur sensor van -9 komt de HP Cube in standby.
Alvast dank voor de reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
ik zit nu ook op 8m3 per dag. ben benieuwd of er meer zijn met dit verbruik. huis uit 2015. dus goed geisoleerd. alleen benedenverdieping vloerverwarming. altijd op 20 gr. boven alleen in de badkamer verwarming. radiatoren staan altijd dicht. ivm lawaai doe ik de temp 's nachts naar beneden , helaas.
maar RGHW, warm met alleen de wp. hoe doe je dat? met normale temp. gebruik ik tussen de 4 en 5 m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
jmcoster schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:55:
Beste allen, even een klein vraagje over mijn HP Cube: buitentemperatuur sensor -12 , LT-KP buiten staat op -10. (standaard)
Klopt het dat dan de HP Cube aanslaat als er geen warmte vraag is vanaf de kamerthermostaat?
Bij een buitentemperatuur sensor van -9 komt de HP Cube in standby.
Alvast dank voor de reacties
Volgens mij is het zo dat als het echt koud is (zoals nu), de installatie zorgt dat er water wordt rondgepompt op de ondergrens van je stooklijn, om te voorkomen dat je woning teveel afkoelt, dat verklaart waarom je CV soms aanspringt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
ijtsehummel schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 13:06:
ik zit nu ook op 8m3 per dag. ben benieuwd of er meer zijn met dit verbruik. huis uit 2015. dus goed geisoleerd. alleen benedenverdieping vloerverwarming. altijd op 20 gr. boven alleen in de badkamer verwarming. radiatoren staan altijd dicht. ivm lawaai doe ik de temp 's nachts naar beneden , helaas.
maar RGHW, warm met alleen de wp. hoe doe je dat? met normale temp. gebruik ik tussen de 4 en 5 m3
Ondertussen wordt er in huize RGHW ook gas verbruikt hoor, een paar dagen zelfs 8m3. Nu weer terug naar 4 en sinds vanmiddag alleen nog de WP die draait. Huis helpt ook mee, overal vloerverwarming, veel glas op het ZO en een zwarte vloer die lekker opwarmt als de zon erop staat.

Laatste 30 dagen total 60m3 verbruikt (waarvan 15 douchen ongeveer).
Installatie is wel heel zuinig afgesteld, met hetdoel zoveel mogelijk uit de WP te halen, dus ik probeer het bijstoken te vermijden.

Ik heb overigens soms wel de indruk dat de ketel is bijgesprongen en niet meer stopt, dan zet ik alles een halve graag lager (geen warmtevraag meer) en een half uur later weer een halve graad hoger. Dan start in eerste instantie alleen de WP en ik merk dat hij dan vaak zonder gas stoken verder gaat.
Is natuurlijk niet zoals het zou moeten, maar mijn thuiswerkplek zit naast de ketel dus ik kan het makkelijk een beetje in de gaten houden en tunen. (en ik vind het leuk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
Slim_eminem schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 08:00:
[...]

De servicemenu code had ik inderdaad gevonden en ik zag dat je de buitenvoeler kon uitschakelen. Begrijp ik het goed dat ik verder geen aanpassingen zou hoeven doen en puur de thermostaten kan gebruiken? Ik heb geen spider. In de installatiehandleiding van de Cube lees ik op pagina 66 dat het niet aansluiten van een buitenvoeler alleen kan als je een OpenTherm thermostaat hebt. Ik geloof niet dat ik dit heb. Ik heb geen Toon of Nest bijvoorbeeld, maar dus 7 van deze thermostaten. De Comfort versie (40N).[Afbeelding]

Tsja garantie, zonder in al teveel details te treden is dit een lopende rechtszaak waarin wij van mening zijn dat de hele W-installatie nooit volledig ingeregeld en opgeleverd is. Dat maakt ook dat wij geen vertrouwen hebben in de installateur die het heeft geadviseerd en geïnstalleerd.

De radiator in de badkamer is op de LT zone aangesloten (ook een punt in de discussie). Als er dus water doorstroomt wordt hij op zo'n meest positief een beetje lauw, maar zeker niet heet. Die staat dus eigenlijk altijd uit en fungeert nu puur als een rek.

Ik heb een vrijstaande woning met HR+++ (tripple) glas en een rieten kap. Vrij goed geïsoleerd zou je denken. Hieronder 2 maanden van mijn verbruik. In de zomer verbruik ik nauwelijks gas en is mijn elektra verbruik rond de 500KW per maand. Zoals gezegd schommelt het rond de winter rond de 400 euro per maand. Op jaarbasis zo'n 2600euro. Overigens heb ik ook een gashaard, maar die staat hooguit een paar dagen per jaar aan voor de gezelligheid, rond de kerst bijvoorbeeld. Nu is dit onze redding zonder verwarming.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik ben trouwens voornemens om een gecertificeerde installateur te laten komen, maar op dit moment ben ik niet de enige die daar behoefte aan heeft, maar ik zit nu wel zonder verwarming.
Als ik naar die thermostaten kijk, lijkt het eerder een themostaat die een bepaalde groep kan afknijpen als de kamer warm genoeg is, maar die niet zelfstandig de warmtevraag initieren. Miscchien wel hoor via de unit die later geplaatst is.

Het is dus zaak dat je hoofdthermostaatr in ieder geval een warmtevraag afgeeft, dan gaat de installatie draaien. Maar dan moet je wel weten wat de hoofdthermostaat is. Of zet een keer alle thermostaten op max, kijken wat er dan gebeurt (als je dat al miet hebt gedaan). ZOu ook kunnen dat die tussenmodule stuk is en er geen warmtevraag bij de ketel komt (werkt tapwater wel?).

Wellicht een keer de thermostaatdraadjes verbinden die naar je ketel leiden, dat zou een warmtevraag moeten genereren. Als het dan aanslaat en er komt weer warm water in de vloer weet je dat het aan de diverse regelunits ligt (en heb je het weer een beetje warm).

• Slim_eminem
RGHW schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 22:37:
[...]

Als ik naar die thermostaten kijk, lijkt het eerder een themostaat die een bepaalde groep kan afknijpen als de kamer warm genoeg is, maar die niet zelfstandig de warmtevraag initieren. Miscchien wel hoor via de unit die later geplaatst is.

Het is dus zaak dat je hoofdthermostaatr in ieder geval een warmtevraag afgeeft, dan gaat de installatie draaien. Maar dan moet je wel weten wat de hoofdthermostaat is. Of zet een keer alle thermostaten op max, kijken wat er dan gebeurt (als je dat al miet hebt gedaan). ZOu ook kunnen dat die tussenmodule stuk is en er geen warmtevraag bij de ketel komt (werkt tapwater wel?).

Wellicht een keer de thermostaatdraadjes verbinden die naar je ketel leiden, dat zou een warmtevraag moeten genereren. Als het dan aanslaat en er komt weer warm water in de vloer weet je dat het aan de diverse regelunits ligt (en heb je het weer een beetje warm).
De thermostaten zijn allemaal hetzelfde. Ik heb niet een hoofdthermostaat, of in ieder geval daar lijkt het niet op. Geen aparte Nest of Toon naast de "ruimte thermostaten". We hebben wel wat ongestructureerd getest (alle thermostaten laag (5graden) en dan per stuk de thermostaat warmtevraag te laten genereren. Dan gaat de groep /zone van de vloerverwarming open (lampje gaat branden en je hoort een klik). Ik zou inderdaad dit gestructureerd kunnen doen met ook echt noteren wat er gebeurt per stuk. Het tapwater werkt wel, maar die zit op de HT zone denk ik, want bij gebruik van warm water slaat altijd direct de CV aan.

Ik ben gisteren dus het dak op geweest om naar de buitenvoeler te kijken. Dit zat helemaal ondergesneeuwd; ik zag hem in eerste instantie niet eens zitten. Nu ik hem gistermiddag heb uitgegraven doet ie het vanmorgen nog steeds (fingers crossed). Die installateur heeft hem dus onder mijn dak geplaatst terwijl er op mijn uitbouw ogenschijnlijk slimmere plekken zijn. :N Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h0PIPzr8hx6GVP-pZ1xB2DiSkmQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jVurp8F30H4BMo1tFwm6D1dE.png?f=fotoalbum_large

Mijn verbruik afgelopen 3 dagen was 100 kuub gas (71euro), omdat ik de open haard de hele dag aan had. Zo ontzettend zonde allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
Slim_eminem schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 07:42:
[...]

De thermostaten zijn allemaal hetzelfde. Ik heb niet een hoofdthermostaat, of in ieder geval daar lijkt het niet op. Geen aparte Nest of Toon naast de "ruimte thermostaten". We hebben wel wat ongestructureerd getest (alle thermostaten laag (5graden) en dan per stuk de thermostaat warmtevraag te laten genereren. Dan gaat de groep /zone van de vloerverwarming open (lampje gaat branden en je hoort een klik). Ik zou inderdaad dit gestructureerd kunnen doen met ook echt noteren wat er gebeurt per stuk. Het tapwater werkt wel, maar die zit op de HT zone denk ik, want bij gebruik van warm water slaat altijd direct de CV aan.
Je CV lijkt dus nog wel ok.

Ik vermoed dat er geen warmtevraag bij je installatie komt en daardoor slaat noch de warmtepomp, noch de ketel aan om warm water je vloerverwarming in te sturen.

Als je in het menu kijken en dan Info; setpoint, wat zie je dan staan?

Vraag is hoe we dat opgelost krijgen.
Ik vermoed dat er vanuit je 'tussenunit' draadjes lopen naar je ketel. Die tussenunit zou dan de warmtevraag moeten sturen. Als die unit dat niet goed doet, heeft je ketel geen idee dat er een warmtevraag is. ik zou bij wijze van experiment de uitgaande draad vanuit die unit loskoppelen, en dan de 2 uiteinden verbinden. Dan krijgt de ketel het signaal dat er warmte nodig is.

Stuur anders even een foto van die tussenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_scary_door
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 28-05 10:42
Ik heb gisteren water bijgevuld van mijn base cube cv omdat de druk te laag was (0,9 bar). Ik heb hem netjes bijgevuld tot het display 1,9 bar aangaf. Nou zie ik dat hij op het ene moment 1,9 aangeeft en op het andere moment 2,5. Als hij standby staat zie ik eigenlijk altijd 1,9 maar tijdens verwarmen LT zone zie ik zowel 1,9 als 2,5, wat te hoog is. Is dat normaal, kan het kwaad?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MichelKlok
Als de LT zone moet worden bijverwarmd, omdat de warmtepomp het niet kan bijbenen - wat gezien de huidige temperaturen niet zo vreemd is - dan zal de CV mee gaan helpen. In dat geval gaat de CV druk tijdelijk omhoog, in jouw geval van 1,9 naar 2,5 bar. Dat is dus normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_scary_door
MichelKlok schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 21:12:
Als de LT zone moet worden bijverwarmd, omdat de warmtepomp het niet kan bijbenen - wat gezien de huidige temperaturen niet zo vreemd is - dan zal de CV mee gaan helpen. In dat geval gaat de CV druk tijdelijk omhoog, in jouw geval van 1,9 naar 2,5 bar. Dat is dus normaal.
Ok, het is dus niet erg dat bij dan over de maximale druk van 2,0 bar heen gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichelKlok
Nee, dat is geen enkel probleem. Op het moment dat de CV niet meer draait - schroef de temperatuur op de thermostaat maar even naar beneden - zal je zien dat de waarde weer direct naar die 1,9 bar zakt. Het zou kunnen dat hij dan 1,8 of 2,0 aangeeft, want dat wil weleens een beetje schommelen. NIet iets om je zorgen over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_scary_door
MichelKlok schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:57:
Nee, dat is geen enkel probleem. Op het moment dat de CV niet meer draait - schroef de temperatuur op de thermostaat maar even naar beneden - zal je zien dat de waarde weer direct naar die 1,9 bar zakt. Het zou kunnen dat hij dan 1,8 of 2,0 aangeeft, want dat wil weleens een beetje schommelen. NIet iets om je zorgen over te maken.
Ok, top. Bedankt voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slim_eminem
RGHW schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 13:57:
[...]

Je CV lijkt dus nog wel ok.

Ik vermoed dat er geen warmtevraag bij je installatie komt en daardoor slaat noch de warmtepomp, noch de ketel aan om warm water je vloerverwarming in te sturen.

Als je in het menu kijken en dan Info; setpoint, wat zie je dan staan?

Vraag is hoe we dat opgelost krijgen.
Ik vermoed dat er vanuit je 'tussenunit' draadjes lopen naar je ketel. Die tussenunit zou dan de warmtevraag moeten sturen. Als die unit dat niet goed doet, heeft je ketel geen idee dat er een warmtevraag is. ik zou bij wijze van experiment de uitgaande draad vanuit die unit loskoppelen, en dan de 2 uiteinden verbinden. Dan krijgt de ketel het signaal dat er warmte nodig is.

Stuur anders even een foto van die tussenunit.
Hieronder een foto van de setpoints.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y2cG-RkUn1M5auCu267gCN_O29k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ENLpcwhRLJ5uHECmF8oaWIzx.jpg?f=fotoalbum_large

Thanks voor het meedenken. De CV doet het weer "normaal" sinds ik de buitenvoeler vrijgemaakt heb van de sneeuw. Aanpassingen doe ik nu liever niet en de "tussenunit" is voor mij nog een onduidelijk verhaal. Ik wacht het proces nu verder af en laat specialisten dit verder afhandelen.

Ik kom hier nog wel regelmatig terug voor tips over het verbruik beter afstellen. Het lijkt er op dat jij in ieder geval een fijne afstelling hebt voor warmtepomp versus cv gebruik. Fijn te horen dat dit niet onmogelijk is, want de geluiden over Itho op verschillende fora zijn overwegend negatief.

• RGHW
Slim_eminem schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 17:04:
[...]

Hieronder een foto van de setpoints.
[Afbeelding]

Thanks voor het meedenken. De CV doet het weer "normaal" sinds ik de buitenvoeler vrijgemaakt heb van de sneeuw. Aanpassingen doe ik nu liever niet en de "tussenunit" is voor mij nog een onduidelijk verhaal. Ik wacht het proces nu verder af en laat specialisten dit verder afhandelen.

Ik kom hier nog wel regelmatig terug voor tips over het verbruik beter afstellen. Het lijkt er op dat jij in ieder geval een fijne afstelling hebt voor warmtepomp versus cv gebruik. Fijn te horen dat dit niet onmogelijk is, want de geluiden over Itho op verschillende fora zijn overwegend negatief.
Goed dat het weer werkt. Ik heb nog nooit problemen met mijn buitenvoeler gehad, maar die hangt tegen een vertikale muur, wellicht kun je hem nog zo (laten) ophangen. WEllicht kunnen je hem ook fysiek afkoppelen bij de installatie.

Ergens in dit forum staan mijn instellingen. Die hebben als doel het gasverbruik te minimaliseren. Afgelopen weken kreeg ik het huis nog steeds warm (met een setpoint van 30,jij zit hoger), maar uiteraard moest er toen wel gas bij.

Volgens mij is jouw huis ook goed geisoleerd, dus volgens mij moet je met deze buiotentemperaturen prima zonder gas uit kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beverwaard
  • Laatst online: 02-03-2021
Hallo ben nieuw hier maar heb vraag over mijn HP Base/HP cube installatie.
Regelmatig geeft de HP de fout W41 of W44 aan beiden menginjectiefout.
Als LT zone om warmte vraagt begint paar minuten later deze waarschuwingsmelding. Bij koude dagen komt vloerverwarming niet meer op temperatuur.
Er is installateur geweest die heeft Driewegklep met electrische bediening vervangen. Maar paar dagen later was fout melding er weer. Weet iemand waar dat aan kan liggen?
vr.gr. Kees ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
Beverwaard schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 13:55:
Als LT zone om warmte vraagt begint paar minuten later deze waarschuwingsmelding. Bij koude dagen komt vloerverwarming niet meer op temperatuur.
Er is installateur geweest die heeft Driewegklep met electrische bediening vervangen. Maar paar dagen later was fout melding er weer. Weet iemand waar dat aan kan liggen?
vr.gr. Kees ;)
Hi,

Ik heb alleen een LT zone, dus dat mengen komt bij mij niet voor. Wat je bij wijze van test wel een keer zou kunnen doen is de gaskraan dicht draaien, dan hou je alleen de warmtepomp over en zie je of die blijft draaien. Niet net voor het douchen doen, want het duurt soms even voordat je CV installatie zich weer gereset heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiander
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-05 12:35
Beverwaard schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 13:55:
vr.gr. Kees ;)
Bij mij was er een kleine luchtbel die dit veroorzaakte.
misschien dat ontluchten helpt?

Deze sig is een manueel virus!! Als je dit leest heb je het. Mail dit bericht naar iedereen die je kent, en verwijder alle bestanden van je computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmcoster
Hallo, ik heb een HP base Cube met als luchttoevoer buis een grijze PE buis. Mag dat wel ? Waar kan ik dat vinden ? De rookgas afvoer is wel een witte PP buis. Het staat mij bij dat de luchttoevoer een zwarte PP buis hoort te zijn.
Alvast dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
jmcoster schreef op zondag 14 maart 2021 @ 08:26:
Hallo, ik heb een HP base Cube met als luchttoevoer buis een grijze PE buis. Mag dat wel ? Waar kan ik dat vinden ? De rookgas afvoer is wel een witte PP buis. Het staat mij bij dat de luchttoevoer een zwarte PP buis hoort te zijn.
Alvast dank
volgens het bouwbesluit 2012 mogen er geen riool/HWA buizen gebruikt worden voor luchtaanvoer

Aanvullende eisen bij toepassing kunststof in het toe- en afvoersysteem
Alle onderdelen van een toe- of afvoersysteem die onderhevig kunnen zijn aan zonlicht moeten UV-bestendig zijn.
Deze eigenschap is herleidbaar uit de designation van het product. Het betreffende deel van het systeem moet dan

de klasse LE (dat is een locatieklasse) dragen. Het gebruik van bijvoorbeeld een PVC-riolerings-, of -hemelwaterbuis als luchttoevoer voor een gesloten toestel is niet toegestaan.

--> het is dus van belang of het juiste materiaal gebruikt is.

Overigens is het maar de vraag of het gebruik van HWA heel erg is, maar officieel mag het niet.

Ik weet niet of de kleur heel relevant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinhrst
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Heel interessant om te lezen hoe iedereen met de CC omgaat en de ervaringen -- als ik alles zo lees heb ik aan de ene kant het gevoel dat het een rotding is, aan de andere kant is het ook wel "uniek" (100% binnenshuis, gebruikt ook warmte van mechanische ventilatie, etc).

Mijn verhaal valt misschien niet per se "instellingen nalopen", maar valt m.i. zeker onder "tunen".

Ik heb sinds een grote verbouwing in 2013 een Base Cube + Cool Cube. Ik heb de afgelopen weken extreem veel lopen graven in mijn geheugen, maar voor zover ik mij kan herinneren, heeft de installateur mij destijds de cool cube verkocht als een koeler -- zonder er ook bij te vertellen dat ie ook verwarmt.

Een paar weken geleden heb ik een slimme meter gekregen, en toen is een een kleine lekkage in de gasleiding ontdekt (tijdens de druktest) -- en mijn gas is afgesloten. Deze gasleiding zit overal mooi weggewerkt, en de installateur (een andere dan van de Cool Cube) heeft het lek niet kunnen vinden. Hij raadt aan om de gasleiding te vervangen, maar om dat mooi te doen, moeten er heel wat plafonnetjes uit en teruggezet, met flinke kosten van dien. Vandaar een mooie gelegenheid om eens na te denken over 100% aardgasvrij te gaan.

De eerste dagen nadat het gas afgesloten was, viel me op dat het veel minder koud in mijn huis was dan ik had verwacht (afgezien van de douche -- die is veel kouder dan ik had verwacht ;)), en na wat verder zoeken bleek dat de cool cube op dit moment zonder al te veel moeite mijn woonkamer verwarmt (ik leg hieronder uit waarom). Bijvoorbeeld op 3 maart, een dag met 13.9 gewogen graaddagen regio Schiphol (https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation) , draait de Cool Cube 8 uurtjes (op 600W) en dan is ie klaar voor de rest van de dag. Ik heb op dit moment geen manier om uit te vinden wat voor soort COP ie haalt (ik heb geen idee van stroomsnelheid -- als iemand een suggestie heeft om deze te bekijken, hoor ik het graag!), dus het zou zo maar kunnen dat ie gewoon 8*0.6=4.8kWh warmte mijn kamer inpompt en dat ik daarmee voorzien ben; maar het zou ook kunnen dat ie wel netjes 2.5kW warmte levert -- ik vind het ook aannemelijker klinken dat ik 8*2.5 = 20kWh warmte op een dergelijke dag nodig heb; overigens als ik voel aan de uitvoer pijp is de lucht wel een stuk kouder dan bij de aanvoer, dus hij doet wel iets). De Base Cube knippert daar vrolijk naast met E06, ionisatie failure, omdat gas dichtgedraaid is.

De CC verwarmt alleen de woonkamer, omdat alleen de woonkamer op LT aangesloten is. Ik herinner me destijds een discussie of ik ook de slaapkamer en badkamer wilde kunnen koelen, maar aangezien deze beneden zijn (en woonkamer boven, waar het altijd flink warmer wordt) leek dat me niet nodig. Slaapkamer en badkamer (ook met enkel vloerverwarming) zitten dus op HT circuit (en kunnen dus ook niet verwarmt worden door de CC) -- een verdere hint dat de installateur het met mij nooit gehad heeft over de verwarmings-mogelijkheden van de cool cube, en dat ie het wellicht zelf niet wist.

Anyways, ik overweeg om de Base Cube en Cool Cube er beide uit te gooien, en een "echte" warmtepomp (5-6kW, met buitendeel) neer te zetten. Tegelijk is er ook nog een klein stemmetje in mijn achterhoofd die dat zonde vindt, en die zich afvraagt waarom niet wat "hacken" met de Cool Cube. Ik zat zelf dan aan het volgende te denken:

De CoolCube enkel en alleen gebruiken om een hygiene buffervat op 35 graden te brengen. De "thermostaat" voor de BC/CC combinatie slaat aan zodra de temp in het buffervat onder de 32 komt (oid), en uit als de temp op 34 komt. Op termijn valt natuurlijk nog wel meer te spelen met deze waardes, bijv om te zorgen dat buffervat op heetst van de dag opgewarmd wordt.

Vloerverwarming pompt direct vanuit dit buffervat, uiteraard alleen als er warmtevraag is in een ruimte -- en als warmte in buffervat boven 30 graden is.

SWW stroomt door hygienespiraal, daarna door een (11kW) doorstroomverwarmer die het op een mooie 40 (of 45) graden brengt -- doeltemperatuur kan je misschien instellen aan begin van douchebeurt, wat hoger als je langer wil douchen, exact 38 voor kortere douche.

Doorstroomverwarmer (of ander elektrisch verwarmimgselement) kan ook bijspringen om buffervat op temp te brengen indien nodig.

Laat ik eerlijk zijn, ik verwacht dat er slechts een kleine kans is dat ik dit allemaal ga doen (grotere kans is warmtepomp -- of eventueel volledig surrender, en gewoon die gasleiding laten repareren.....). Maar ik vind dit soort gedachten-oefeningen wel heel nuttig, en hoor ook graag van anderen waarom zij denken dat dit wel/niet zou werken.

Voor achtergrond: mijn belangrijkste beweegredenen zijn millieutechnisch en wooncomfort -- financieel is wat minder belangrijk.

Claude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
reinhrst schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:36:
Heel interessant om te lezen hoe iedereen met de CC omgaat en de ervaringen -- als ik alles zo lees heb ik aan de ene kant het gevoel dat het een rotding is, aan de andere kant is het ook wel "uniek" (100% binnenshuis, gebruikt ook warmte van mechanische ventilatie, etc).

Mijn verhaal valt misschien niet per se "instellingen nalopen", maar valt m.i. zeker onder "tunen".

Ik heb sinds een grote verbouwing in 2013 een Base Cube + Cool Cube. Ik heb de afgelopen weken extreem veel lopen graven in mijn geheugen, maar voor zover ik mij kan herinneren, heeft de installateur mij destijds de cool cube verkocht als een koeler -- zonder er ook bij te vertellen dat ie ook verwarmt.

Een paar weken geleden heb ik een slimme meter gekregen, en toen is een een kleine lekkage in de gasleiding ontdekt (tijdens de druktest) -- en mijn gas is afgesloten. Deze gasleiding zit overal mooi weggewerkt, en de installateur (een andere dan van de Cool Cube) heeft het lek niet kunnen vinden. Hij raadt aan om de gasleiding te vervangen, maar om dat mooi te doen, moeten er heel wat plafonnetjes uit en teruggezet, met flinke kosten van dien. Vandaar een mooie gelegenheid om eens na te denken over 100% aardgasvrij te gaan.

De eerste dagen nadat het gas afgesloten was, viel me op dat het veel minder koud in mijn huis was dan ik had verwacht (afgezien van de douche -- die is veel kouder dan ik had verwacht ;)), en na wat verder zoeken bleek dat de cool cube op dit moment zonder al te veel moeite mijn woonkamer verwarmt (ik leg hieronder uit waarom). Bijvoorbeeld op 3 maart, een dag met 13.9 gewogen graaddagen regio Schiphol (https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation) , draait de Cool Cube 8 uurtjes (op 600W) en dan is ie klaar voor de rest van de dag. Ik heb op dit moment geen manier om uit te vinden wat voor soort COP ie haalt (ik heb geen idee van stroomsnelheid -- als iemand een suggestie heeft om deze te bekijken, hoor ik het graag!), dus het zou zo maar kunnen dat ie gewoon 8*0.6=4.8kWh warmte mijn kamer inpompt en dat ik daarmee voorzien ben; maar het zou ook kunnen dat ie wel netjes 2.5kW warmte levert -- ik vind het ook aannemelijker klinken dat ik 8*2.5 = 20kWh warmte op een dergelijke dag nodig heb; overigens als ik voel aan de uitvoer pijp is de lucht wel een stuk kouder dan bij de aanvoer, dus hij doet wel iets). De Base Cube knippert daar vrolijk naast met E06, ionisatie failure, omdat gas dichtgedraaid is.

De CC verwarmt alleen de woonkamer, omdat alleen de woonkamer op LT aangesloten is. Ik herinner me destijds een discussie of ik ook de slaapkamer en badkamer wilde kunnen koelen, maar aangezien deze beneden zijn (en woonkamer boven, waar het altijd flink warmer wordt) leek dat me niet nodig. Slaapkamer en badkamer (ook met enkel vloerverwarming) zitten dus op HT circuit (en kunnen dus ook niet verwarmt worden door de CC) -- een verdere hint dat de installateur het met mij nooit gehad heeft over de verwarmings-mogelijkheden van de cool cube, en dat ie het wellicht zelf niet wist.

Anyways, ik overweeg om de Base Cube en Cool Cube er beide uit te gooien, en een "echte" warmtepomp (5-6kW, met buitendeel) neer te zetten. Tegelijk is er ook nog een klein stemmetje in mijn achterhoofd die dat zonde vindt, en die zich afvraagt waarom niet wat "hacken" met de Cool Cube. Ik zat zelf dan aan het volgende te denken:

De CoolCube enkel en alleen gebruiken om een hygiene buffervat op 35 graden te brengen. De "thermostaat" voor de BC/CC combinatie slaat aan zodra de temp in het buffervat onder de 32 komt (oid), en uit als de temp op 34 komt. Op termijn valt natuurlijk nog wel meer te spelen met deze waardes, bijv om te zorgen dat buffervat op heetst van de dag opgewarmd wordt.

Vloerverwarming pompt direct vanuit dit buffervat, uiteraard alleen als er warmtevraag is in een ruimte -- en als warmte in buffervat boven 30 graden is.

SWW stroomt door hygienespiraal, daarna door een (11kW) doorstroomverwarmer die het op een mooie 40 (of 45) graden brengt -- doeltemperatuur kan je misschien instellen aan begin van douchebeurt, wat hoger als je langer wil douchen, exact 38 voor kortere douche.

Doorstroomverwarmer (of ander elektrisch verwarmimgselement) kan ook bijspringen om buffervat op temp te brengen indien nodig.

Laat ik eerlijk zijn, ik verwacht dat er slechts een kleine kans is dat ik dit allemaal ga doen (grotere kans is warmtepomp -- of eventueel volledig surrender, en gewoon die gasleiding laten repareren.....). Maar ik vind dit soort gedachten-oefeningen wel heel nuttig, en hoor ook graag van anderen waarom zij denken dat dit wel/niet zou werken.

Voor achtergrond: mijn belangrijkste beweegredenen zijn millieutechnisch en wooncomfort -- financieel is wat minder belangrijk.
Bizar dat je installateur het alleen als een koeling heeft aangelegd, maar wel mooi dat je er nu alsnog van profiteert;-).

Interessant experiment ook, je zou de CV ketel dan permanent gasloos maken zodat de WP draait met een storingsmelding. Ik ben alleen bang dat de ruimtes waar je radiatoren hebt, je te weinig warmte krijgt uit je boiler, tenzij je nu die radiatoren eigenlijk al nooit aan hebt staan, dan maakt het weinig uit idd.

Maar als je veel moet verwarmen met de warmtespiraal, is het allemaal niet heel efficient.

Als je vooral voor comfort gaat, zou ik voor een fullsize warmtepomp gaan, wel met een gekoppelde boiler voor warm water, want die warm je dan op in de rusige uurtjes met je warmtepomp.

Mocht wel voor het experiment gaan, hou ons op de hoogte, leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinhrst
  • Niet online
RGHW schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 16:32:
[...]

Bizar dat je installateur het alleen als een koeling heeft aangelegd, maar wel mooi dat je er nu alsnog van profiteert;-).

Interessant experiment ook, je zou de CV ketel dan permanent gasloos maken zodat de WP draait met een storingsmelding. Ik ben alleen bang dat de ruimtes waar je radiatoren hebt, je te weinig warmte krijgt uit je boiler, tenzij je nu die radiatoren eigenlijk al nooit aan hebt staan, dan maakt het weinig uit idd.

Maar als je veel moet verwarmen met de warmtespiraal, is het allemaal niet heel efficient.

Als je vooral voor comfort gaat, zou ik voor een fullsize warmtepomp gaan, wel met een gekoppelde boiler voor warm water, want die warm je dan op in de rusige uurtjes met je warmtepomp.

Mocht wel voor het experiment gaan, hou ons op de hoogte, leuk.
Inderdaad, exact de overwegingen die ik heb (heb overigens geen radiatoren; de HT zone staat ook gewoon vloerverwarming te verwarmen.... Nog nooit gemerkt dat de vloer te warm werd om overheen te lopen, dus zal wel bijgemengd worden met rerour ergens :).

Heb een beetje lopen spelen met de gedachte van een Nibe F730 -- zou min of meer plug-in replacement kunnen zijn voor de Base Cube + Cool Cube (behalve dat ie niet kan koelen). Wel 100% binnenshuis.... Maar ik denk dat ik uiteindelijk idd voor een full size ga, met SWW voorziening erbij. Aan de andere kant, wil eigenlijk nog even 2 kwartaaltjes wachten in de hoop dat er nog wat moois nieuws langskomt, dus misschien ga ik toch nog wel even die CC doorlussen zoals hierboven beschreven :).

Weet iemand trouwens hoeveel lucht de CoolCube aantrekt/uitstoot? Op Itho Daalderop site staat 600m3 per uur. Als ik even reken is dat 10m3/min = 166l/sec. Met een doorsnede van de inlaat (diameter 25cm) van ongeveer 5dm2, moet daar dus ruim 30dm lucht per seconde door (5dm2*30dm=150dm3=150 l). Weet wel dat de CC soms staat de blazen, maar volgens mij never nooit niet meer dan 3m/s windsnelheid in die pijpen, of vergis ik me daarin?

(Overigens ander sommetje: CC kan volgens mij max 2kW uit de lucht trekken (samen met de 600W die hij gebruikt komt ie zo op 2.5kW totaal). Als je dat moet doen op basis van 166 l lucht (=0.166 * 1.29 = 214 gram lucht) met soortelijke warmte van 1J/gK, moet je 2000/(1*214) = bijna 10 graden omlaag. Op zich zie ik hem dat nog wel doen, maar geeft wel aan dat die 600m3/uur niet veel lager kan zijn....)

Claude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjar76
Weet niet of ik adverntie hier mag plaatsen, anders moet een moderator hem maar weg halen.

Hoef er niet veel voor te hebben, blij als het weer weg is :)

Is weg.

[ Voor 17% gewijzigd door mjar76 op 26-07-2021 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
hartje zomer en ik heb een vraag over de cc/bc van itho daalderop
kan ik dat ding gemakkelijk laten vervangen door een normale wp?
totaal geen meerwaarde. zonder cc is het gasverbruik even veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinhrst
  • Niet online
ijtsehummel schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:23:
hartje zomer en ik heb een vraag over de cc/bc van itho daalderop
kan ik dat ding gemakkelijk laten vervangen door een normale wp?
totaal geen meerwaarde. zonder cc is het gasverbruik even veel.
Volgens mij betekent een CC sowieso dat je ergens aan lage temperatuur afgifte systeem hebt, dus daar heb je alvast een streepje voor als je naar een echte WP gaat. Echter, dit is slechts een van de vele eisen aan een huis voor een WP; of het gaat werken in jouw situatie weet ik niet...

Ik heb zojuist dezelfde stap gemaakt, BC/CC zijn in mei weggehaald, nu wachten op een echte WP volgende maand.

Overigens heb ik in de periode maart-mei dit jaar 100% verwarmd op de CC (met de gaskraan dichtgedraaid). Dat ding doet wel wat (maar hoeveel heb ik niet echt kunnen achterhalen, misschien verwarmde hij gewoon 100% op stroom, zonder warmte uit de lucht te trekken....)

Claude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
we hebben een huis uit 2015. beneden een gietvloer met vloerverwarming. boven radiatoren, die altijd dicht zijn. ben heel benieuwd waarom je de beslissing hebt genomen en wat je denkt aan voordeel te behalen ten opzichte van de aanschafprijs. we hebben geen zonnepanelen. volgens mij werkt de cc alleen maar met een mengsel van lucht. bij ons zit de aanvoer op de wtw aangesloten. wat dan ook weer lawaai geeft als de cc aangaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Mijn huis is uit 1993 maar wel dezelfde situatie; beneden gietvloer met vloerverwarming, boven radiatoren waarbij we alleen die in de badkamer gebruiken.
Na plaatsing van de BC/CC ging het gasverbruik van 1150 kuub naar 479 vorig jaar. elektra ging wel omhoog natuurlijk, ongeveer 2000 kWh. (ik denk zelfs iets minder) maar dat is vrijwel volledig afgedenkt door zonnepanelen.
Het kan dus wel, maar ik heb zelf het vermoeden dat het resultaat sterk afhangt van de installateur.
Ophangen en aanzetten wat de meesten volgens mij doen werkt niet. je zult wel moeten instellen en afregelen.

• reinhrst
  • Niet online
ijtsehummel schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 10:14:
we hebben een huis uit 2015. beneden een gietvloer met vloerverwarming. boven radiatoren, die altijd dicht zijn. ben heel benieuwd waarom je de beslissing hebt genomen en wat je denkt aan voordeel te behalen ten opzichte van de aanschafprijs. we hebben geen zonnepanelen. volgens mij werkt de cc alleen maar met een mengsel van lucht. bij ons zit de aanvoer op de wtw aangesloten. wat dan ook weer lawaai geeft als de cc aangaat.
Excuus, vertraging in antwoord vanwege vakantie....

Als je balansventilatie via een WTW hebt, is de CC minder interessant; idee is juist dat de CC warmte haalt uit de ventilatielucht; echter dat is exact wat de WTW ook doet, en je kan die warmte er maar 1 keer uithalen.... Hij kan wel op buitenlucht draaien ook, maar het is de vraag hoeveel ie daar echt uit weet te trekken als het een beetje kouder wordt...

Ik kreeg in februari bij aanleg van een slimme meter te horen dat mij gas niet meer aangesloten kon worden, omdat er een klein lek zat in de leiding. Het was toen beetje overwegen of ik alle verlaagde plafonds eruit ging trekken om lek te vinden (of nieuwe leiding aan te leggen), of maar gelijk gasloos. Van maart - mei alleen gas even opengedraaid als ik wilde douchen; daarbij BC beetje te vaak moeten resetten, waardoor die toen stuk ging.
Financieel denk ik niet dat ik een WP ooit ga terugverdienen, maar het (groene) tweaker-bloed wil ook wat ;)

Volgende week komt iemand in elk geval mijn gasaansluiting weghalen, dus dan ben ik ook echt committed; en dan maar hopen dat ik voor het koud wordt mijn WP binnen heb (of anders gewoon een bitcoin/wiet farm beginnen....)

(en voor men zich zorgen maakt: douchen kan inmiddels via een doorstroomverwarmer :))

Wat betreft jouw situatie: 2015 betekent in elk geval dat isolatie op orde is. De vloerverwarming zou prima moeten kunnen op een WP. De radiatoren zijn wel een probleem (mocht je daar toch een werkkamer willen maken, of voor de verkoopbaarheid van het huis), maar daar zijn oplossingen voor (tzt). Ook zou je boven fancoils kunnen nemen, waarmee je ook gelijk kunt koelen (en koude lucht boven komt vanzelf naar beneden)!

Zaken die je verder nodig hebt:
- Plek in huis voor boilervat (maar als je BC+CC verwijdert, heb je gelijk een hoop ruimte over :))
- Plek idealiter in tuin voor buitenunit

Of het financieel haalbaar is, hangt van af hoeveel je nu gebruikt. Discussie komt geregeld langs op Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9 -- als je nu rond de 500m3 gas gebruikt, ga je het (met de huidige gasprijs) niet terugverdienen. Als je meer dan 1000m3 gebruikt wel (of als je er rekening mee houdt dat de gasprijs een stuk gaat stijgen..... of als je zelf heel handig bent en alles zelf aanlegt).

Claude

• ijtsehummel
remmuz: ik ben benieuwd welke installateur je hebt, aangezien er weinig te vinden zijn. zeker hier in het noorden. alle instellingen zijn door mij al geprobeerd. het enige wat ik nu nog wil is alleen de cc laten werken. onder gas. maar dan krijg je dus die storing. en bij te vaak resetten gaat de hele zwik de vernieling in. wat ik niet snap is het feit dat er nog steeds op website staat, een besparing tot wel 80%. zou graag willen weten wie dat bereikt heeft. en waarom hebben de bouwers van Veenstra beslist dat de buisafstand voor de vv 15 cm kan zijn, terwijl overal geadviseerd wordt 10 cm. terwijl er in de hal nauwelijks een leiding te zien is op de tekening.

• remmuz
Installateur zou ik even op moeten zoeken; het is inmiddels al weer 5 jaar geleden.
Overigens had die installateur ook niet veel kennis van zaken.

De eerste keer dat ik het systeem wilde gebruiken wilde de CC niet starten. Installateur kwam er niet uit en heeft een monteur van IthoDaalderop laten komen.
Hij kwam er al snel achter dat de ventilator tegen de behuizing klem zat. dat was snel verholpen.
Daarna is hij nog een uur bezig geweest met zijn laptop om alles in te regelen.
Daarna dus al 5 jaar storings vrij.
Zelf wat dingen gaan lopen aanpassen in het menu heeft niet zoveel zin, je hebt echt een laptop met speciale software nodig om de boel goed in te regelen.
80% besparen gaat echt niet lukken met dit systeem. Ik ging van ongeveer 1300 kuub naar 500 kuub gas.
(Winters worden steeds warmer dus het is niet echt een eerlijke vergeljking)

[ Voor 9% gewijzigd door remmuz op 30-09-2021 13:48 ]

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Daarom zeggen ze ook 'tot 80%'. Het zal in extreme situaties wellicht misschien kunnen. Volgens mij moet je rekenen op 30% minder gas en wat meer elektriciteit. Omdat gas duurder is bespaar je.

Ik verstook overigens ook iets van 470 kuub gas per jaar. Net als @remmuz gebruik ik daarvoor een thermostaat die de ketel uitschakelt wanneer hij gas dreigt te gaan verbruiken. Daarmee verbruik je een hoop meer elektriciteit, maar dat compenseer ik door meer zonnepanelen.

Echter ik had een lekkage in de CC, bij nadere inspectie bleek dat de ketel scheef hing. Nu de instalateur hem recht heeft gehangen krijgt ik elke keer een E55 error (ventilator). De vorige keer was dit een kapotte ventilator motor, maar nu draait de ventilator gewoon, alleen ergens in de nacht kapt hij er mee. Teveel weerstand ofzo. misschien dat hij toch lichtjes ergens tegen aan loopt? De installateur heeft het heel druk, dus ik heb de ketel weer lichtjes scheef gehangen, maar dat is geen oplossing natuurlijk. Hopelijk heeft ie binnenkort tijd, het stooksezoen begint nl. weer en ik heb ik het begin van het jaar door dit euvel al 100 kuub extra verbruikt, dat wil ik in het najaar niet nog eens herhalen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
gisteren was het 19 gr in de woonkamer. ik denk, vooruit, de verwarming maar even aan. buiten was het 15 gr. het monster heeft 2 uur gedraaid. en guess what: 1,5 m3 gas gebruikt. ik geloof echt mijn ogen niet. vooral nu zou je dus profijt moeten hebben van een warmtepomp. de bijspringtijd van de cv staat echt op 2 uur. ik heb nu beneden op tafel maar mijn ventilatorkacheltje neergezet. kan ik ook mijn koude handen warm krijgen tenminste. mijn garantie is nu na 5 jr ook verlopen. dus een monteur van itho komt ook niet pro deo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:07
ijtsehummel schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:04:
gisteren was het 19 gr in de woonkamer. ik denk, vooruit, de verwarming maar even aan. buiten was het 15 gr. het monster heeft 2 uur gedraaid. en guess what: 1,5 m3 gas gebruikt. ik geloof echt mijn ogen niet. vooral nu zou je dus profijt moeten hebben van een warmtepomp. de bijspringtijd van de cv staat echt op 2 uur. ik heb nu beneden op tafel maar mijn ventilatorkacheltje neergezet. kan ik ook mijn koude handen warm krijgen tenminste. mijn garantie is nu na 5 jr ook verlopen. dus een monteur van itho komt ook niet pro deo.
Ik denk dat je stooklijn te hoog staat. Kun je die waardes eens posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeeEs
  • Registratie: Augustus 2016
  • Niet online
RGHW schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 12:08:
[...]

Eens, dat zou moeten lukken (tenzij je ook radiatoren hebt die warm water vereisen).

Ik had vroeger ook het klokprogramma, maar ben daar sinds vorig jaar vanaf gestapt (zelfde argumenten als Nanke). Bij mij werkt het nu met een LT KP CV = 30.
Voor mijn huis is dat voldoende om het warm te houden, maar dat zal niet overal het geval zijn. Het voorkomt in ieder geval dat de CV bijspringt (tenzij het vriest).

Resultaat was in de afgelopen 12 maanden 220m3 gas (bijna alleen tapwater)..
@RGHW : _/-\o_ Ik ben heel benieuwd met welke instellingen je dat doet! Zou je die willen posten?
Ik woon in een nieuwbouwhuis uit 2019, 200m2, waarvan 150m2 wordt verwarmd (110m2 tegelvloer/40 m2 pvc verlijmd). Thermostaat overdag op 21, 's nachts op 20. Sinds vorige week de eerste m3's aan gas al weer verstookt...

Mijn instellingen:

CV deel:
Laagbrandtijd: 10 min
Acceleratietijd: 10 min
Anti pendel: 3 min
Ketelveiligheid: 10
Max vermogen: 24kW

WP deel:
Ventilator = 5
Pomp = 6

LT-Zone:
LT-VP buiten: 20
LT-VP CV: 25
LT-KP buiten: -10
LT-KP CV: 30
LT-VP nacht: -10
Schakeldiff: 8
Bijschakelen CV: 30 min
Nadraaitijd: 1 min
Koel setpoint: 18
Koel schakel differentieel: 4
Buitenvoeler: aanwezig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
B-lex schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 11:03:
[...]

Ik denk dat je stooklijn te hoog staat. Kun je die waardes eens posten?

Wat versta je onder stooklijn? ik zie zoveel verschillende definities. temp is 35C. ik heb geen buitenvoeler. heb de bijspringtijd cv nu op 60 min. en klokprogramma steeds stukjes van 45 min.
er zijn veel waardes die jezelf niet kunt veranderen. wat volgens mij het verschil maakt is de buisafstand van de vloerverwarming, 15 cm. het wordt hier gewoon niet lekker behaaglijk. en vooral in de hal ligt weinig buis. waarom? zal wel goedkoper zijn. voor de hele benedenverdieping incl badkamer boven maar 4 groepen. en de cv uit is geen optie. geen warmwater. en te vaak resetten levert storingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@JeeEs Zet je CV bijspring tijd eens op 120 min, dat geeft de warmtepomp meer tijd om op temp te komen voordat gas gebruikt gaat worden. Via Itho kan dit zelf snaar 180 min, maar daarvoor moet wel een monteur langskomen (van Itho).

@ijtsehummel Je stooklijn is dit:

Als je VP en KP in een grafiek zou zetten (buiten op de X-as en CV op de y as), dan krijg je een lijn. Dat is je stooklijn.
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix/3482_stooklijn9070_1.jpg

Bij mij staat deze op

LT-VP CV: 20

En in de winter zet ik de LT-KP CV naar 35C, anders krijg ik het niet warm genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
zonoskar schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:40:
@JeeEs Zet je CV bijspring tijd eens op 120 min, dat geeft de warmtepomp meer tijd om op temp te komen voordat gas gebruikt gaat worden. Via Itho kan dit zelf snaar 180 min, maar daarvoor moet wel een monteur langskomen (van Itho).

@ijtsehummel Je stooklijn is dit:

Als je VP en KP in een grafiek zou zetten (buiten op de X-as en CV op de y as), dan krijg je een lijn. Dat is je stooklijn.
[Afbeelding]

Bij mij staat deze op

LT-VP CV: 20

En in de winter zet ik de LT-KP CV naar 35C, anders krijg ik het niet warm genoeg.
ik ben al 6 jr aan het pielen met dat ding. alle settings uitgeprobeerd, altijd 120 min. maar na 15 min springt de cv bij. ongeacht tempt. daar wordt ik dus volkomen gestoord van. je voelt je zo machteloos. en die settings voor buitentemperatuur kan ik niets mee. heb geen buitenvoeler.
helaas moet ik het ding om 11 uur uitzetten, anders slapen we niet door de herrie. (houtskelet!). heb er al dempende isolatie onder. en om 6 uur gaat het ding weer aan, vroeg opstaan dus. en dan kom je in de hal en daar is het 3 gr. kouder door de gebrekkige vloerverwarming. nee, behaaglijk is het zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

De CV gaat ook aan wanneer het temp verschil tussen de gevraagde stooklijn en de temp van het water in de leidingen groter is dan 12C. Dus het is zaak het verschil zo klein mogelijk te houden. Je zou kunnen proberen de pomp snelheid te verhogen, dan heeft het water minder tijd om af te koelen in de leidingen. Wij hebben ook houtskelet en ik hoor vrijwel niets van het apparaat (staat op de vliering). Alleen mijn vrouw wordt soms wakker als hij opstart, dan geeft de warmtepomp even een vibratie die resoneert lijkt het. Als dat net gebeurt in de verkeerde fase van haar slaap wordt ze daar wakker van.

Bij mij zat in het begin wel de transportbeveiliging (ijzeren plaat van 10x30cm) er nog in, toen maakte hij wel wat meer herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
zonoskar schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 10:05:
De CV gaat ook aan wanneer het temp verschil tussen de gevraagde stooklijn en de temp van het water in de leidingen groter is dan 12C. Dus het is zaak het verschil zo klein mogelijk te houden. Je zou kunnen proberen de pomp snelheid te verhogen, dan heeft het water minder tijd om af te koelen in de leidingen. Wij hebben ook houtskelet en ik hoor vrijwel niets van het apparaat (staat op de vliering). Alleen mijn vrouw wordt soms wakker als hij opstart, dan geeft de warmtepomp even een vibratie die resoneert lijkt het. Als dat net gebeurt in de verkeerde fase van haar slaap wordt ze daar wakker van.

Bij mij zat in het begin wel de transportbeveiliging (ijzeren plaat van 10x30cm) er nog in, toen maakte hij wel wat meer herrie.
ik heb de pomp van de cc op 5 en die van de verdeler beneden op 2 (1-3). en bij ons is de afvoer van de wtw aangesloten op de aanvoer van de cc. alle buizen beginnen behoorlijk hard te suizen als de cc aanslaat. maar daarnaast is het in het begin van aanslaan net of de trauma vlak over komt. de installatie staat waarschijnlijk precies op het verkeerde punt. gewoon midden op de zolder. super irritant. je kunt er nauwelijks bij langs.maar zou je mij kunnen uiteggen wat het voor/nadeel is van een buitenvoeler. en waarom heeft de 1 het wel en de ander niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
de Itho monteur vertelde mij dat de verdeler geen pomp mag hebben.
dat zou de werking van de CC verstoren.
Is het wel een lage-temperatuur verdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
remmuz schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 16:21:
de Itho monteur vertelde mij dat de verdeler geen pomp mag hebben.
dat zou de werking van de CC verstoren.
Is het wel een lage-temperatuur verdeler?
ik neem toch aan voor vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
ijtsehummel schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 08:05:
[...]

ik neem toch aan voor vloerverwarming
Er zijn verdelers die aanvoer op hoge temperatuur verwachten van de CV ketel. Zeg 70 graden.
De pomp op de verdeler mengt dat met het retour water om de gewenste temperatuur voor de vloer te krijgen.
Het water uit de warmptepomp is meestal maar zo'n 40 graden en dan is het mengen niet nodig.
Daarvoor heb je speciale verdelers, vaak zonder pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Euforie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-05-2022
Beste mensen, ik ben nieuw hier en hoop dat jullie een oplossing weten voor het volgende probleem of kunnen aangeven of het normaal is.

Situatie:
Beneden VV LT
Boven VV LT
Zolder radiator HT

Alle kamers worden apart aangestuurd met thermostaten van Watts

Nu wil het zo zijn dat als ik de VV heb aanstaan ook een setpoint wordt ingesteld voor de HT zone terwijl de radiator uit staat. Zo nu en dan springt de base cube aan en gaat de ketel verwarmen , radiator wordt niet warm. Het bijstoken van cv staat op 120 min maar het gebeurd al vrij vlot. Overigens verwarmd de ketel slechts een paar min om vervolgens weer af te slaan, logisch er is geen flow. Dus loopt de temp van HTzone rap op om het setpoint snel te overschrijden. Wie weet hoe dit komt en beter nog hoe los ik het op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
remmuz schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:44:
[...]

Er zijn verdelers die aanvoer op hoge temperatuur verwachten van de CV ketel. Zeg 70 graden.
De pomp op de verdeler mengt dat met het retour water om de gewenste temperatuur voor de vloer te krijgen.
Het water uit de warmptepomp is meestal maar zo'n 40 graden en dan is het mengen niet nodig.
Daarvoor heb je speciale verdelers, vaak zonder pomp.
het is een Nathan SBK vloerverwarmingsverdeler. maar ik kan nergens iets vinden over 2 pompen, de verdeler en de coolcube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6JbPZ7DsG3-4LmG8nJRQ5Wl1JNQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XSSAKC137fpmbEbmfaQVz9vM.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jonvb6MECRy9_r876VDIstpCKQA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bwKCxIrfsyvympvUa3cWBrcL.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6JbPZ7DsG3-4LmG8nJRQ5Wl1JNQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XSSAKC137fpmbEbmfaQVz9vM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jonvb6MECRy9_r876VDIstpCKQA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bwKCxIrfsyvympvUa3cWBrcL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@Euforie je kan de HT zone helemaal uitzetten in het menu. Misschien dat dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjar76
Ik lees een hoh van 150mm. Zou je voor een WP geen LT verdeling van 100mm doen? of heb je nog een bijverwarming staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huijgensp
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22-11-2021
zonoskar schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 10:43:
@Euforie je kan de HT zone helemaal uitzetten in het menu. Misschien dat dat helpt.
Ik heb geen HT zone aangesloten en de cv staat iedere keer te koken als er warmte wordt gevraagd
Nu het kouder wordt wordt dit ook erger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
mjar76 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 14:31:
Ik lees een hoh van 150mm. Zou je voor een WP geen LT verdeling van 100mm doen? of heb je nog een bijverwarming staan?
de tekeningen zijn van mij. inderdaad. maar ja , geen overleg. zelfs de leverancier snapt niet waarom dit gedaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjar76
Bij mij is het ook hoho 150mm, en wordt niet atlijd snel erg warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
mjar76 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 12:04:
Bij mij is het ook hoho 150mm, en wordt niet atlijd snel erg warm.
toevallig ook een huis van bouwbedrijf veenstra?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmcoster
Beste allen,
Gaarne jullie reactie op onderstaand verhaal

Eerst even wat parameters opschrijven.
Mijn variabelen:
Electriciteit met een KWh prijs van 22 cent en een kuub gas van 84 cent.
Specificaties:
Itho Daalderop hybride warmtepomp HP base cube met een COP van 335 % in een temperatuur range 7-35.
Geleverd vermogen van 1,9 KWh bij een verbruik van 600 W.
COP = hier een rendement coëfficiënt ofwel 600 W levert 1,9 KWh.

1 kuub gas is vergelijkbaar met 10 KWh aan electriciteit, echter er gaat 10% verloren aan warmte.
10% energieverlies via rookgas afvoer.
Slechte CV ketel zelfs meer 15%.
1 kuub gas levert dus netto 9 KWh op.
Gas kost 84 cent en vergelijkbaar met elektriciteit is dat dan 9x22=198 cent.
Er vanuit gaande dat bij elektrische verwarming geen verlies optreedt en dus een rendement oplevert van 100%
Gas is dus goedkoper.

De hybride warmte pomp heeft dus een trucje nodig om t.o.v. de CV ketel rendabel te zijn.
M.a.w. het rendement moet hoger zijn dan 100%, immers dan gaan de kosten omlaag.
Het rendement van gasgebruik is juist lager nl. 90 %.
De pomp heeft hiervoor een chemisch trucje, maar dat kost energie nl. 600 Watt bij de HP cube, maar dan levert het ook wat op.....
Hoe werkt dat trucje ? Kort uitgelegd: het haalt warmte uit de buitenlucht en een beetje van de binnen lucht en draagt dat over aan het water in de vloerverwarming. (De omgekeerde koelkast werking)

Parameter lucht:
Voor dit chemische trucje is nodig 600 kuub lucht per uur om deze prestatie te leveren.
Deze hoeveelheid lucht is een uitdaging voor appartementen op de begane grond c.q. 1ste etage en wordt vermoedelijk niet eens gehaald met als gevolg dat de WP onvoldoende functioneert. Bij de overige appartementen dient de ventilator snelheid goed afgesteld te zijn.

Parameter (buiten)temperatuur:
Hoe warmer de buitenlucht hoe meer energie deze bevat hoe beter het chemische trucje werkt.
Het rendement stijgt dus naarmate het buiten warmer is.
Maar wanneer hebben we warmte nodig !?
Juist ! bij lage buiten temperaturen.
Concreet:
Het rendement van de warmtepomp (de COP) verschilt per temperatuur (range).

Parameter rendement:
De COP is een rendements-coëfficiënt die behaalt kan worden in een temperatuur range van 7-35 graden Celsius en is voor ons systeem 335%.
Let wel dit is een maximaal rendement, in werkelijkheid wordt dit nooit gehaald.
Vanaf een buitentemperatuur van 18 graden Celsius hebben weinig mensen nog de verwarming aan, maar het wordt wel gemeten en meegenomen.
Maar wat is de COP bij 7 graden Celsius ?, wel dat is niet gegeven maar we kunnen aannemen dat het rendement lager is dan bij 13 of bij 18 graden. Laat staan 35....???
Het zou mooi zijn als dit was af te lezen in een grafiek of tabel maar dat verkoopt niet.
De vraag rijst: Een rendement van 335% (het maximaal haalbare van ons systeem) is dat nou goed of niet goed ?

Parameter verbruik:
Het levert 1,9 KW op en het kost 600 Watt.
Netto dus 1,3 KW
Per uur natuurlijk.
Een normaal verbruik in een appartement is doorgaans 1 kuub gas per uur in de winter. Gemiddeld genomen. Niet constant natuurlijk, alleen wanneer dit nodig is.
De WP levert mij een rendement van 335% .
Gebruik ik hiervoor alleen maar elektriciteit van de WP dan kost mij 198:3,35=59 cent versus gas 84 cent.
Dat verkoopt.
Maar dat is de halve waarheid.
59 cent is exclusief de kosten.
Komt nog bij de 600 Watt om die WP te laten draaien.
Daarbij komt dat het geproduceerde vermogen van 1,9 KWh volstrekt onvoldoende is om je woning te verwarmen op het moment dat dit nodig is

Parameter vermogen (per tijd):
Levert de hybride warmtepomp voldoende vermogen om je woning van warmte te kunnen voorzien?
Dat is natuurlijk persoonlijk maar een maximaalvermogen van 1,9 KWh onder de meest gunstige omstandigheden is niet al te veel ( 1,9 KWh is ongeveer 0,2 kuub gas per uur).
Leuk voor het kleinste kamertje of voor een douchebeurt van 5 minuten maar onvoldoende om een volledig appartement te verwarmen.
En dat is nog onder de meest gunstige omstandigheden.
Als in de winter op een gegeven moment 1 kuub gas per uur nodig is dan doet de WP daar 5 uur over om dat te genereren.
Het levert bruto 0,2 kuub gas zoals we hierboven gezien hebben (1,9 KWh)
Daar moet dus nog 0,8 kuub gas bij.
De kosten zijn dus 0,8x0,84 voor gas en 600 Watt x 22 cent. Totaal: 80,4 cent.
Netto voordeel 3,6 cent per uur. (maximaal)
Daalt het rendement, dan daalt de opbrengst.

Parameter prijs:
Wel is het zo dat hoe lager de elektriciteitsprijs en/of hoe hoger de gas prijs des te eerder er een positief en beter rendement gehaald kan worden uit de hybride warmte pomp. Niet alleen de buitentemperatuur bepaald dus de COP ook van belang bij het bepalen van de COP is de gas en elektriciteitsprijs.

Beneden de 7 graden Celsius is het rendement niet gegeven.
Het geproduceerde vermogen is kennelijk gewoon te weinig om voldoende opbrengst te genereren.

Parameter COP
De COP is niet alleen afhankelijk van de luchttemperatuur maar ook van de gas en of electriciteit prijs.
Bij welk COP levert het systeem geld op m.a.w. bij welke gasprijs en of elektriciteitsprijs ?
Dat is een rekensommetje:
Prijs electriciteit gedeeld door
Gas per kWh (= gasprijs gedeeld door 9,7 (= 1 kuub gas levert 9,7 kWh) gedeeld door CV performance van 0,9 (warmteverlies CV ketel)
Dus bij een KWh prijs 22 cent en een kuub gas van 84 cent moet de COP minimaal 2,29 zijn.
Ofwel:
0,22 / ((0,84/9,7)/0,9) = 0,22/(0,086/0,9)= 0,22/0,096 = COP > 2,29
2,29 is hier (bij deze prijzen) dus het kantelpunt.
Beneden 2,29 kost het geld daarboven levert het (beperkt) geld op.

De eerder gestelde vraag kunnen we nu beantwoorden: Een rendement van 335% (het maximaal haalbare van ons systeem) is dat nou goed of niet goed ?
Het antwoord is dus in het algemeen JA, maar het geleverde vermogen is volstrekt onvoldoende.
Tevens geldt zolang de COP maar een rendement levert van 2,29 of meer is het antwoord 'JA'.
Bij welke buitentemperatuur het kantelpunt ligt is onduidelijk maar ligt minimaal bij 7°C zoniet hoger.
Tevens geldt: verandert uw energiecontract verandert ook het omslagpunt.
Het antwoord JA is dus niet zo eenduidig.

Parameter inregelen:
Heeft het waterzijdig inregelen van het systeem nog toegevoegde waarde ?
Als dat het comfort gevoel verhoogd en het rendement optimaliseert dan heeft het toegevoegde waarde. Het inregelen van dergelijke systemen vraagt veel kennis en kunde van de installateur c.q. monteur.

Conclusie:
Heeft onze WP toegevoegde waarde ?
Dit is afhankelijk van wat men als warmte comfort ervaart, welke ruimte (grootte) men verwarmd. Hoe koud het buiten is. Wat de gas en of electriciteit prijs is.
Kortom individueel bepaald en afhankelijk van externe variabelen.
Terugkomend op het antwoord 'JA' dat zou zomaar 'NEE' kunnen zijn of worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

TL;DR
jmcoster schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 10:53:
Levert de hybride warmtepomp voldoende vermogen om je woning van warmte te kunnen voorzien?
Dit is natuurlijk geheel afhankelijk van de isolatie van je huis. Als je een tochtige 30er jaren woning hebt, dan is 1.9KW volstrekt ontoereikend voor de verwarming ervan. Maar een huis met een isolatiewaarde van boven de 6 m²K/W houd je makkelijk warm met 1.9KW. Er zijn huizen die verwarm je zelfs door alleen aanwezig te zijn, of met een paar kaarsen (passiefhuizen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjar76
ijtsehummel schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 17:59:
[...]

toevallig ook een huis van bouwbedrijf veenstra?
Nee hoor, zelf laten doen maar toen ze gingen leggen was ik er niet en kon het niet anders en bla bla bla.. helaas door een goede vriend laten doen of niet goed afsgesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
JeeEs schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:04:
[...]

@RGHW : _/-\o_ Ik ben heel benieuwd met welke instellingen je dat doet! Zou je die willen posten?
Ik woon in een nieuwbouwhuis uit 2019, 200m2, waarvan 150m2 wordt verwarmd (110m2 tegelvloer/40 m2 pvc verlijmd). Thermostaat overdag op 21, 's nachts op 20. Sinds vorige week de eerste m3's aan gas al weer verstookt...

Mijn instellingen:

CV deel:
Laagbrandtijd: 10 min
Acceleratietijd: 10 min
Anti pendel: 3 min
Ketelveiligheid: 10
Max vermogen: 24kW

WP deel:
Ventilator = 5
Pomp = 6

LT-Zone:
LT-VP nacht: -10
Schakeldiff: 8
Bijschakelen CV: 30 min
Nadraaitijd: 1 min
Koel setpoint: 18
Koel schakel differentieel: 4
Buitenvoeler: aanwezig
Hi JeeEs,

Ik ben een tijdje niet actief geweest hier. Volgens mij heb ik mijn instellingen hier wel een keer gepost, maar ik kan ze 123 niet vinden. Maar wellicht als je op RGHW zoekt, kom je ze tegen.

Wat je nog zou kunnen doen/rpoberen:
1. Bijschakelen CV naar 120 zetten
2. Geen nachtverlaging
3. je gaskraan een keer een dagje dicht draaien. Dan dwing je de installatie om het alleen met de warmtepomp te doen. Als je huis dan warm blijft, weet je in ieder geval dat je WP het zou moeten redden (lijkt me wel met deze temperaturen). Hou er wel rekening mee dat je geen warm water hebt en dat het soms even duurt voordat je CV uit de storing stand gaat (als dat niet lukt, even de stekkers eruit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGHW
@huijgensp @Euforie

Zodra het gewenste setpoint meer dan 12 graden afwijkt van de retourtemperatuur, springt de CV bij, ongeacht andere variabelen.

Zet je LT-KP CV op 30 en kijk of je woning daarmee warm blijft/wordt. Dan verklein je de kans dat die delta >12 is.
Als je huis niet warm wordt moet je verhogen naar 35 (etc).

bij mij werkt het bijna de hele winter, todat het flink gaat vriezen/koude regen/veel wind (of een combi), dan zet ik hem op 35. Maar in het voor/naseizoen is 30 waarschijnlijk wel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gigee
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12-06-2023
Ik had een nieuwe topic gestart maar kwam net deze van jullie tegen. Ik lees hierboven dat je zo ongeveer uiteindelijk op ca 600 m3 gas per jaar moet uit komen.
Hier even mijn gegevens en ervaring:
Ik heb een Itho Daalderop Base cube gecombineerd met een HP Cool cube. Daarnaast een combi load 100. Daarbij een WTH systeem om de warmte per ruimte de regelen. Alles via vloerverwarming (LT) en in de badkamer nog een radiator op HT die altijd uit staat.
nu heb ik het idee dat de CV teveel bij staat. Als ik een thermostaat in een kamer aan zet dan begin de WP eerst op ca 125 A te draaien en slaat de CV meteen bij. Pas later draait de WP op 220 A en hoor ik de CV ook af en toe bij staan en pendelt af te toe.
inhoud huis 733m3. De thermostaat in 4 slaapkamers staan uit. Alleen de woonkamer staat overdag op 17,5 en avonds op 18,5 oC
En kennis gaf aan dat ik met dit huis uit 2013 met het hoogste Energie Label A waarschijnlijk maar 500 m3 gas zou moeten gebruiken. Ik zit nu echter al op die 600 m3 vanaf maart dit jaar (zo lang woon ik er pas) dus daar ga ik ruim overheen.
Ook als er geen warmte vraag is valt mij op dat de ketel vaak kort durend aan slaat op diverse momenten van de dag dus niet altijd.
Is er aan de instelling wat te doen zodat de ketel niet zo vaak bij springt dan wel kort aan slaat?
wie kan mij goede tips geven. Ik heb zelf redelijk ervaring met onderhoud van mijn eigen CV ketel in het vorige huis. 20 jaar zelf gedaan, Dit moet ik ook wel kunnen maar je moet even weten waar je 'moet zijn'

en begin deze week heb ik twee instellingen gewijzigd:
Het bijschakelen van de CV op LT van 20 naar 120 min verlengd
Max CV vermogen van 24 naar 15 kW verlaagd omdat op het HT circuit maar een radiator zit, die van de badkamer

[ Voor 14% gewijzigd door Gigee op 09-11-2021 16:41 ]

Pagina: 1 ... 7 ... 14 Laatste