Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Dan hoeft je warmtepomp alleen maar bij te houden qua temperatuur wat veel zuiniger is.
Wel even een iets algemenere vraag (hoor graag jullie mening)
Nu heb ik hier beneden 3 ruimtes, welke in totaal 8 "leggroepen" hebben.
De ruimtes zijn wel deels gescheiden maar toch met een opening van 2 meter breed met elkaar verbonden zonder deur...
Ik regel deze ruimtes nu nog apart in, maar zou het wellicht slimmer zijn om ze allemaal als 1 zone te zien en tegelijk op te warmen ? (omdat de warmte nu eenmaal toch naar de andere ruimte gaat) of is dat onzin ?
Gelijk nog even een 2e vraag.
Ik zie dat de HP cube ongeveer 500 watt verbruikt (soms ook wel iets minder) en gas gaat gebruiken onder de +/- 8 graden. Wat ik echter vreemd vind is dat het vanaf dat moment dubbel op lijkt te gaan, dus er wordt gas verbruikt en nog steeds 500 watt energie. Is dat niet wat vreemd ? het hele systeem is LT verwarming dus veel gas zou er niet nodig moeten zijn.... waarom moet de warmtepomp nog meedraaien en zoveel stroom verbruiken op het moment dat er op gas gestookt wordt.
[ Voor 31% gewijzigd door Vinisz op 10-11-2021 09:22 ]
Bij mij staat de Cube helemaal op zolder, de vloerverwarmingsverdeler benenden en die moet 183m2 verwarmen, trekt de pomp het dan nog steeds om alles ook 2 verdiepingen omhoog te pompen ?Sharky2000 schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 13:59:
@zonoskar @uibeltje
Het klopt denk ik ook wat jullie beide zeggen, maar ik zal moeten wachten tot het einde van het jaar om het zelf te kunnen testen! Comfort is voor mij net iets belangrijker dan een paar kuub gas. Dus als de WP het niet trekt dan heb ik liever dat de ketel even snel bijspringt dan dat ik eerst weer 120min moet wachten... Einde van het jaar gaan we het zien!
Voor wat betreft de verdeler, ik heb er ook een met een pomp... ook nog een type die gebruikt hoort te worden in een HTV systeem... Mijn installateur wil me niet geloven, die zegt dat de circulatiepomp van de WP niet voldoende capaciteit heeft en dat dit beter is voor de veiligheid van de vloer mbt te hoge temperaturen. Ik heb gelukkig gisteren te horen gekregen dat de circulatiepompt van de Cool Cube een capaciteit heeft voor een vloeroppervlakte van ca 230m2. In mijn geval dus ruim voldoende. Daarnaast zal de temp in het LTV gedeelte nooit hoger worden dan 35gr. Ik heb de leverancier van de verdeler net een mailtje gestuurd of het mogelijk is om de verdeler om te bouwen. Dat wil zeggen de pomp er tussenuit te halen. Dan is dat volgens mij opgelost.
Ik ben zo jaloers op sommige mensen hier. Ik heb hier al eerder wat gepost en mijn installatie is nooit goed ingeregeld. Hierover hebben wij ook nog een zaak lopen met de aannemer.Gigee schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:15:
Ik had een nieuwe topic gestart maar kwam net deze van jullie tegen. Ik lees hierboven dat je zo ongeveer uiteindelijk op ca 600 m3 gas per jaar moet uit komen.
Hier even mijn gegevens en ervaring:
Ik heb een Itho Daalderop Base cube gecombineerd met een HP Cool cube. Daarnaast een combi load 100. Daarbij een WTH systeem om de warmte per ruimte de regelen. Alles via vloerverwarming (LT) en in de badkamer nog een radiator op HT die altijd uit staat.
nu heb ik het idee dat de CV teveel bij staat. Als ik een thermostaat in een kamer aan zet dan begin de WP eerst op ca 125 A te draaien en slaat de CV meteen bij. Pas later draait de WP op 220 A en hoor ik de CV ook af en toe bij staan en pendelt af te toe.
inhoud huis 733m3. De thermostaat in 4 slaapkamers staan uit. Alleen de woonkamer staat overdag op 17,5 en avonds op 18,5 oC
En kennis gaf aan dat ik met dit huis uit 2013 met het hoogste Energie Label A waarschijnlijk maar 500 m3 gas zou moeten gebruiken. Ik zit nu echter al op die 600 m3 vanaf maart dit jaar (zo lang woon ik er pas) dus daar ga ik ruim overheen.
Ook als er geen warmte vraag is valt mij op dat de ketel vaak kort durend aan slaat op diverse momenten van de dag dus niet altijd.
Is er aan de instelling wat te doen zodat de ketel niet zo vaak bij springt dan wel kort aan slaat?
wie kan mij goede tips geven. Ik heb zelf redelijk ervaring met onderhoud van mijn eigen CV ketel in het vorige huis. 20 jaar zelf gedaan, Dit moet ik ook wel kunnen maar je moet even weten waar je 'moet zijn'
en begin deze week heb ik twee instellingen gewijzigd:
Het bijschakelen van de CV op LT van 20 naar 120 min verlengd
Max CV vermogen van 24 naar 15 kW verlaagd omdat op het HT circuit maar een radiator zit, die van de badkamer
Wij wonen in een nieuwbouw woning (juli 2017). Vrijstaand, Base Cube + HP cube (geen cool) alles vloerverwarming en een radiator in de badkamer. Onze woning heeft een vloeroppervlak van185m2 en beschikt over een vide in de woonkamer. Daarmee is eigenlijk de begane grond en de 1e etage volledig met elkaar verbonden. We hebben tripple glas en een rieten kap, maar verstoken op jaarbasis 8000kWh stroom en 1100 m3 gas. Kosten: gemiddeld zo'n 3500eu per jaar.
Ik heb zelf 2 linker handen op dit gebied, maar mijn handen jeuken wel om een aantal van de hier geposte instellingen over te nemen.

Weet niet of iedereen dit al heeft begrepen maar Itho stopt ermee. https://www.installatie.n...erop-stopt-met-cv-ketels/
We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)
Dat is natuurlijk ook logisch aangezien het de bedoeling is dat alle huizen uiteindelijk gasloos zijn.ThaDude schreef op donderdag 11 november 2021 @ 09:42:
Weet niet of iedereen dit al heeft begrepen maar Itho stopt ermee. https://www.installatie.n...erop-stopt-met-cv-ketels/
Nefit heeft ook al bekend gemaakt om over een paar jaar te stoppen met de productie van gas ketels in Nederland.
Andere merken zullen waarschijnlijk wel volgen om zich te concentreren op all-electric
Het probleem met een communicatiestoring heb ik ook gehad. Uiteindelijk gaf de warmtepomp de geest door een kortsluiting in de pomp, waardoor die printplaat ook defect raakte. Omdat wij nog garantie hadden, kregen we alleen een rekening voor onze lokale CV-monteur en het arbeidsloon van de Itho-monteur.
Parkeren is een vak, geen twee vakken.
Is die stroom voor enkel en alleen de warmtepomp ?Slim_eminem schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:32:
[...]
Ik ben zo jaloers op sommige mensen hier. Ik heb hier al eerder wat gepost en mijn installatie is nooit goed ingeregeld. Hierover hebben wij ook nog een zaak lopen met de aannemer.
Wij wonen in een nieuwbouw woning (juli 2017). Vrijstaand, Base Cube + HP cube (geen cool) alles vloerverwarming en een radiator in de badkamer. Onze woning heeft een vloeroppervlak van185m2 en beschikt over een vide in de woonkamer. Daarmee is eigenlijk de begane grond en de 1e etage volledig met elkaar verbonden. We hebben tripple glas en een rieten kap, maar verstoken op jaarbasis 8000kWh stroom en 1100 m3 gas. Kosten: gemiddeld zo'n 3500eu per jaar.
Ik heb zelf 2 linker handen op dit gebied, maar mijn handen jeuken wel om een aantal van de hier geposte instellingen over te nemen.
Ik zit qua gas op 1276, het oppervlak voor de vloerverwarming (LT ingesteld) is 197m2 (dat is wel alleen beneden, boven gewoon radiatoren_
In dit gas zit dan nog wel ook bad/douche, gashaard, koken op gas..
Stroom (van alleen de warmtepomp) heb ik geen exacte data van
Nee, volledig verbruik van de woning.Vinisz schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 17:17:
[...]
Is die stroom voor enkel en alleen de warmtepomp ?
Ik zit qua gas op 1276, het oppervlak voor de vloerverwarming (LT ingesteld) is 197m2 (dat is wel alleen beneden, boven gewoon radiatoren_
In dit gas zit dan nog wel ook bad/douche, gashaard, koken op gas..
Stroom (van alleen de warmtepomp) heb ik geen exacte data van
Wij koken ook op gas, gashaard en zijn koukleumen. Woning staat dus als het buiten kouder wordt al snel op 22 graden (vanaf pak hem beet half oktober). Het is ook onderbuik, maar ik lees hier van verschillende tweakers dat het echt efficiënter kan, maar geen woning is hetzelfde dat begrijp ik ook.
Na een hele tijd hier niet te hebben gekeken toch even een tip/note
Afgelopen week is bij ons de regelunit eruit geklapt (sluiting wss), deze is vier jaar in gebruik en is geleverd bij het nieuwbouwhuis. De error die werdt getoond was een 30/33 dwz, defecte controller unit.
Gisteren is onze monteur langs geweest om deze unit te vervangen, ECHTER, wanneer je dit ooit zelf zou willen doen let er dan op dat je in één keer de juiste combi selecteerd (in ons geval een CV + warmtepomp). Deze is namelijk één keer te configureren en daarna niet meer aan te passen. Per abuis de verkeerde geselecteerd en dus nu nog even zonder LT - vloerverwarming beneden. Gaat terug voor garantie natuurlijk maar een gewaarschuwd mens telt voor twee =)!
type: 05-00320
Rolfjes schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 14:32:
Beste tweakers,
Na een hele tijd hier niet te hebben gekeken toch even een tip/note
Afgelopen week is bij ons de regelunit eruit geklapt (sluiting wss), deze is vier jaar in gebruik en is geleverd bij het nieuwbouwhuis. De error die werdt getoond was een 30/33 dwz, defecte controller unit.
Gisteren is onze monteur langs geweest om deze unit te vervangen, ECHTER, wanneer je dit ooit zelf zou willen doen let er dan op dat je in één keer de juiste combi selecteerd (in ons geval een CV + warmtepomp). Deze is namelijk één keer te configureren en daarna niet meer aan te passen. Per abuis de verkeerde geselecteerd en dus nu nog even zonder LT - vloerverwarming beneden. Gaat terug voor garantie natuurlijk maar een gewaarschuwd mens telt voor twee =)!
Volgens mij mag ik in mijn handen knijpen dat het itho monster na 6 jaar zonder defecten functioneert. Maar goed, ik houd er rekening mee dat er een acute stilstand plaatsvindt . en dan? de hele zooi vervangen door een fatsoenlijke wp met meer vermogen. is er iemand die dit al heeft gedaan of andere ervaringen heeft. en wat gaat zo iets kosten?
Volgens mij mag ik in mijn handen knijpen dat het itho monster na 6 jaar zonder defecten functioneert. Maar goed, ik houd er rekening mee dat er een acute stilstand plaatsvindt . en dan? de hele zooi vervangen door een fatsoenlijke wp met meer vermogen. is er iemand die dit al heeft gedaan of andere ervaringen heeft. en wat gaat zo iets kosten?
[/quote]
het probleem is dat de warmtepomp niet op een dag zoals vandaag de hele tijd aanstaat. Ik wil eigenlijk gewoon een aan en uit knop voor die verdomde warmtepomp. Maar als het het goed begrepen heb gaat dat er niet komen?
Die cube heeft bij mij afgelopen jaar slechts 388 kWh opgenomen energie voor verwarming geleverd. Voor verwarming is er (dus exclusief koken en tapwater) 814 m3 gas verbruikt. Van mijn warmte vraag heeft de cool cube hooguit 20 % geleverd. Tegen de tarieven van afgelopen jaar (....) heeft me dat een "winst" van 30 euro opgeleverd. En dat voor aan apparaat van 3500 euro. je heb meer dan 100 jaar nodig om dat ding terug te verdienen.
Toch wel een werkelijk zeer grote FAAL van Itho Daalderop.
En ik begrijp dus goed dat ze niets willen doen, dat je de warmtepomp desnoods zelf AAN / UIT kan zetten. Het lijkt mij bijna oplichting.
Item met de getallen en een beetje rekenen. Is wel achterkant sigarenkistje.
https://gathering.tweaker...message/69431922#69431922
Tot wel 80% op gas besparen... Ja maar dan moet je geen regeling met de pomp mee geven dat de warmtepomp slechts maar een klein gedeelte van de dag aanstaat. Hoe heeft dit zo kunnen gebeuren? En dan nog grappiger er blijkbaar ook niets meer aan willen doen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/anznREnPqTbRvOflcHbpFyLn.jpg?f=user_large)
en dan :
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tmZFhLl9BV7j8zPL8mEVe8HL.jpg?f=user_large)
Zou Itho Daalderop liever niet eerst de cool cube gedupeerden moeten helpen. Of in elk geval tegen redelijk voor waarden een vervanging aan bieden?
:strip_exif()/f/image/AoSmC79A01M6tnVbopHVIKwb.jpg?f=fotoalbum_large)
Gelijk nog even een 2e vraag.
Ik zie dat de HP cube ongeveer 500 watt verbruikt (soms ook wel iets minder) en gas gaat gebruiken onder de +/- 8 graden. Wat ik echter vreemd vind is dat het vanaf dat moment dubbel op lijkt te gaan, dus er wordt gas verbruikt en nog steeds 500 watt energie. Is dat niet wat vreemd ? het hele systeem is LT verwarming dus veel gas zou er niet nodig moeten zijn.... waarom moet de warmtepomp nog meedraaien en zoveel stroom verbruiken op het moment dat er op gas gestookt wordt.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
In de winter heb je nauwelijks opbrengst van zonnepanelen maar juist dan gaat de warmtepomp vol aan de bak.
De warmtepomp/zonnepanelen combi is nu heel interessant, maar dat kan binnen 10 jaar al heel anders zijn.
Dan heb je hem niet goed ingesteld in laten stellen,/ of je huis is niet geschikt, of je zit al op het optimum? Ik zie net je vorige posts, ik denk dat je instellingen verre van optimaal staan.Gugi101 schreef op zondag 14 november 2021 @ 19:22:
Ik heb ook een cool cube met cool base.
het probleem is dat de warmtepomp niet op een dag zoals vandaag de hele tijd aanstaat.
Vraag 1: Hoe staat je stooklijn ingesteld? Heb je die al eens lager gezet, en wat deed dat met het comfort in huis?
Het is geen rocketscience, aanvoertemp omlaag = meer bijdrage warmtepomp. Als jij het toestel zo hebt ingesteld/in hebt laten stellen dat je continu een voor de warmtepomp te hoge aanvoertemperatuur vraagt, dan is het logisch dat de warmtepomp de hulp van de ketel inroept, want dat kleine warmtepompje kan dat niet alleen.
In principe kun je ongestraft de aanvoertemperatuur (stooklijn voetpunt en klimaatpunt) gaan verlagen tot je merkt dat de woonkamer niet meer warm wordt, dan iets verhogen tot je woonkamer wel warm wordt, en dan heb je in principe voor jou huis het optimum gevonden.
Drop je settings eens als je wilt, ik ben wel benieuwd of er snelle winst te behalen valt.
[ Voor 46% gewijzigd door B-lex op 15-11-2021 14:21 ]
nog een vraag over de wtw van stork zehnder. die blaast continu lucht van 18 gr in de woonkamer. als de verwarming het tot 20 gr opwarmt lijkt mij die 18 gr niet echt rendabel. ook al krijg je dan wat frisse lucht binnen. als ik de wtw op intern zet gaat er zelfs nog een halve graag vanaf, naar 17.5. iemand hiervoor een verklaring en/of oplossing?
hallo allemaal. Wij hebben nu ruim 9 jaar een itho base cube warmtepomp. Welk 1 keer een defect mengklep heeft gehad.
Nu het wat kouder wordt buiten is de wtp 3x in blokkering gekomen, code B49 compressorfout.
De verwarming werkt nog wel. De blokkering gaat na een aantal uren weer vanzelf uit.
Weet iemand wat de blokkering inhoud? En is deze compressorfout makkelijk te verhelpen?
Mvg laurens
Als B49 regelmatig voorkomt dan dient volgens Itho de stuurunit/hoofdprintplaat van de warmtepomp te worden vervangen en dat is een dure grap. Houdt rekening met +/- € 900,-
Bij ons verdwenen deze meldingen ook niet vanzelf, tot het moment waarop de aardlekschakelaar er bij ons uitvloog. Er zat volgens Itho kortsluiting in de pomp zelf, waardoor de aardlekschakelaar eruit vloog. Door die kortsluiting was bij ons die stuurunit alsnog overleden. Gelukkig hadden we nog garantie waardoor we gelukkig niet voor de kosten van de pomp en de stuurunit hoefden op te draaien.
Ik weet dat mijn buren sinds enige tijd ook deze meldingen krijgen. Deze installatie is nu zo'n 5 jaar oud.
Bedankt voor je reactie.
Wat mij opvalt is dat de storing vd compressorfout alleen voorkomt als het buiten rond de 5 graden of lager is? Dat vindt ik wel vreemd.
Ik hoop niet dat het dan de door jou genoemde printplaat met kosten van 900 euro het probleem is/wordt
Ik ben sinds 3 maanden bezig met het optimaliseren van ons huis, qua energie. We verbruikten 7400 kWH en 1400 m3 gas in ons huis en dat vond ik te gortig worden. Ik heb een slimme P1-meter aangeschaft en toen ik inzicht kreeg besefte ik dat we wat aan ons verbruik moesten doen. Vooral alle halogeen spots (~70 stuks) vervangen door LED doet al enorm veel. Bewuster met dingen omgaan doet ook wat. En standby-verbruik aangepast. Ik denk dat wij nu (fingers crossed) op 40% besparing qua kWH kunnen uitkomen.
Ik had dit topic wel gelezen, maar warmtepomp optimalisatie wilde ik pas wat later doen. Mijn plan was dus om hier wel terug te komen, maar nu ben ik er... En de aanleiding is nogal negatief.
Toeval bestaat niet. Ik zit hier ook met een B49 storing. Al meer dan een week. Hij gaat niet meer weg. Na resetten, stroom eraf, niets helpt. De printplaat is stuk, beweert Daalderop nu. Initieel zeggen ze: De bedrading bij de compressor maakt kortsluiting, zit tegen elkaar aan. Ik vind dat een vreemd verhaal, want hoezo zou dit nou opeens gebeuren. Ik heb met ze gebeld, en dan zeggen ze: ok het zal wel de regelunit zijn en gaan er zonder te kijken vanuit dat dat het is.
@MichelKlok Wat een ellende is dit. Oude eigenaar had het in 2016 blijkbaar ook al vervangen, dus apparaat is wel 9 jaar oud, maar die plaat pas 5 jaar.
@Lvoogt Bij jou is het dus weg? Ik word nu geconfronteerd met deze hoge kosten. Ik baal er enorm van, want wij zijn enorm ontevreden over dit apparaat. En dan voelt dit uitgeven aan een reparatie (300+ arbeidskosten!!) enorm slecht. Ik hoop zo dat je me kan helpen met dit!
Zoals ik al aangaf in mijn inleiding wilde ik dus eigenlijk gaan optimaliseren. Niet alleen qua verbruik, maar eigenlijk ook om de ruimtes beter warm te krijgen. De badkamers zijn niet goed genoeg warm, sommige slaapkamers weer veel kouder dan andere, en beneden is het ook niet comfortabel, tenzij we 14 m3 per dag er in pompen.
Wij hebben dus een Daalderop Cube (zonder Cool) warmtepomp + CV installatie. Nu is het meer de vraag, als ik B49 niet opgelost krijg, of ik die nieuwe regelunit moet kopen en/of dat loont. Inclusief arbeid denk je (zogenaamd na toepassing van COULANCE, gezien alle ellende), al gauw aan een investering van € 850,-.
Nu speel ik dus met de bizarre gedachte om die warmtepomp maar uit te laten en het hele huis maar alleen op CV te laten verwarmen. Zojuist de stekker uit de warmtepomp gehaald, maar dan gaat de CV helemaal niet meer aan. Hij moet dus verbinding blijven behouden met de niet-functionerende-blokkerende-warmtepomp, anders doet de CV ook niets

Eigenlijk komt dat idee van helemaal niet repareren er vandaan dat wij ZO ontevreden zijn over die warmtepomp. Ik heb het idee dat die warmtepomp helemaal niet veel bijdraagt aan de verwarming van ons huis, omdat de CV al in oktober uitslaat. Eigenlijk zou die warmtepomp toch als het wat kouder wordt (ook gewoon 12 ~ 15 graden buiten), het alleen aan zou moeten kunnen, ipv dat de CV ook gaat werken? Ik heb al in oktober CV-verwarming nodig, dus mijn gevoel zegt dat die warmtepomp gewoon een rotding is.
Wat huis-specs:
- Vrijstaand huis
- 3 verdiepingen, totale woonoppervlak 289 m2
- inhoud 1230 m3
- verdieping 1 en 2 hebben een open trap met vide, waar dus vrij veel inhoud zit, dat is de hal. De hal hoeft natuurlijk niet echt warm te worden, maar dat is dus ook totaal niet te doen, met alleen vloerverwarming.
- verdieping 1 en 2 zitten op LT, enkel vloerverwarming
- verdieping 3 hebben radiatoren (HT)
- issue; doordat verdieping 1 en 2 op dezelfde thermostaat zitten (met 2 verdelers), hebben we veel moeite met het afstemmen van de temperatuur zodat het overal OK is. We hebben de draadloze thermostaat nu maar in de hal staan.
- gashaard in de woonkamer, maar door kleine kinderen veel te weinig aan. Anders zou je het confortabel kunnen maken met die gashaard in woonkamer / keuken en de overige ruimtes op wat lager verbruik door thermostaat wel in de gang te laten staan.
- rieten kap, vrij goed geisoleerde woning. In die zin lijkt de woning volgens mij erg op @Slim_eminem dus ik ben super blij dat ik jullie gevonden heb om mee te sparren.
- Nu in december zit ik op 12 m3 ongeveer per dag om het enigszins comfortabel te houden, maar die B49 is dus aanwezig. Ik vind het dus maar lastig zeggen nu.
- Geen vloerverwarmingspomp bij de verdeler. Ik dacht dat dat niet kon, maar blijkbaar wel. Gaat via de warmtepomp zelf. Heel raar.
Ik weet niet goed hoeveel kuub gas ik zou besparen als de warmtepomp wel werkt. Hoeveel kwh per dag zou ik erbij moeten rekenen als hij wel zou werken, en hoeveel gas minder denken jullie?
Ik ben zo ontzettend ontevreden over dit apparaat. Wat een ellende wij in die 2 jaar dat wij hier wonen al gehad hebben met dat ding. Vorig jaar al eens die B49 gezien maar die is (uit zichzelf?) opgelost. Een nieuwe regelunit voor de CV. Diverse storingen, wij hebben alles al voorbij zien komen. Apparaat is 9 jaar oud in totaal denk ik. Ik heb begrepen van oude eigenaar dat zij al eens die printplaat voor de warmtepomp hebben vervangen (2016) en nu is dat ding dus weer stuk. Daalderop zegt: geen garantie. Ik ben echt ontevreden over dit ding.
Beste Tweakers. What to do?
Concreet:
- Bizar toch dat dit apparaat zoveel storing geeft en dat anderen hier op Tweakers dezelfde issues ervaren? Ik vind het geen fijn apparaat. Comments?
- Weet iemand iets wonderbaarlijks wat ik kan proberen om B49 blokkering op te lossen? Taart naar keuze te verdienen!
- Als niet, wat vinden jullie van het idee om die investering maar niet te doen, en alleen op CV te verwarmen? Of kan ik beter maar weer slikken en de reparatie aangaan? Ik vind het een lastige keuze, want straks gaat die CV ook weer stuk en moet het spul in zijn geheel vervangen worden.
- Hebben jullie een idee hoe ik dit huis beter / optimaler kan verwarmen? Zowel qua verbruik, want ik heb het idee dat 12m3 per dag gewoon heel veel is, als in optimaler instellen? Heeft het zin als ik het servicemenu eens bekijk en daar de instellingen van op zoek?
- Ik heb zitten denken aan het knijpen bij de verdeler van specifieke ruimtes. Er zijn ook apparaatjes die dat automatisch kunnen doen, dus dat de badkamer bijvoorbeelds 's-ochtends warm wordt en daarna uit draait.
DANK!
Groeten.
[ Voor 4% gewijzigd door Mosselmaniac op 05-12-2021 16:02 . Reden: Nog even een klaag-alinea over mijn twijfel over een WEL werkende warmtepomp toegevoegd. ]
Geen dank!Lvoogt schreef op woensdag 24 november 2021 @ 18:47:
Hallo Michel.
Bedankt voor je reactie.
Wat mij opvalt is dat de storing vd compressorfout alleen voorkomt als het buiten rond de 5 graden of lager is? Dat vindt ik wel vreemd.
Ik hoop niet dat het dan de door jou genoemde printplaat met kosten van 900 euro het probleem is/wordt
Zie net pas je reactie. Bij ons begon het probleem ergens in oktober/november vorig jaar. In oktober was de buitentemperatuur toen hoger dan 5 graden (zojuist gecontroleerd adhv DarkSky in onze woonplaats), maar toen trad het dus ook al op. Bij ons heeft hij best een paar weken die B49 melding gegeven tot het moment dat de pomp/printplaat half december definitief de geest gaf.
In ons nieuwbouwproject, die alle in de zomer van 2016 zijn opgeleverd, hebben al meerdere bewoners problemen met die printplaat gehad. Van een weet ik dat die printplaat 2 jaar geleden al stuk ging. En onze overburen hebben nu regelmatig die B49 melding.
Maar voor een vrijstaand huis van 289 m2 is die Cube zwaar onderbemeten naar mijn mening.
Mijn vloeroppervlak is ongeveer de helft en dan gaat het net goed.
Het komt er dus op neer dat hij al 9 jaar op zijn tenen moet lopen en zal daardoor sneller storingen gaan ontwikkelen.
Het CV gedeelte zou voor zover ik weet prima moeten werken zonder de Cube. Waarschijnlijk moet je dat wel zo instellen in de configuratie.
Bij een storing zou ik dat gewoon laten verhelpen door een monteur. Zal niet goedkoop zijn, maar uiteindelijk misschien wel goedkoper dan gas stoken de rest van het jaar. Of uitkijken naar een echte warmtepomp (split unit) met een boilervat voor douchewater. Of eventueel een warmtepompboiler en een lichtere split unit warmtepomp. Check dit topic: Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuningMosselmaniac schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 21:39:
Iemand advies voor mij? Iets meer dan: gooi hem zo snel mogeljik weg? Want we zitten nog steeds met een kapotte warmtepomp en stoken alleen maar gas nu. Voelt heel vreemd.
[ Voor 6% gewijzigd door zonoskar op 08-12-2021 10:01 ]
9 jaar oud, potentieel dure storing, een villa van 1230 kuub (!), initieel alleen geplaatst om op papier de EPC te halen.Mosselmaniac schreef op zondag 5 december 2021 @ 15:47:
Beste allemaal,
Ik ben sinds 3 maanden bezig met het optimaliseren van ons huis, qua energie. We verbruikten 7400 kWH en 1400 m3 gas in ons huis en dat vond ik te gortig worden. Ik heb een slimme P1-meter aangeschaft en toen ik inzicht kreeg besefte ik dat we wat aan ons verbruik moesten doen. Vooral alle halogeen spots (~70 stuks) vervangen door LED doet al enorm veel. Bewuster met dingen omgaan doet ook wat. En standby-verbruik aangepast. Ik denk dat wij nu (fingers crossed) op 40% besparing qua kWH kunnen uitkomen.
Ik had dit topic wel gelezen, maar warmtepomp optimalisatie wilde ik pas wat later doen. Mijn plan was dus om hier wel terug te komen, maar nu ben ik er... En de aanleiding is nogal negatief.
Toeval bestaat niet. Ik zit hier ook met een B49 storing. Al meer dan een week. Hij gaat niet meer weg. Na resetten, stroom eraf, niets helpt. De printplaat is stuk, beweert Daalderop nu. Initieel zeggen ze: De bedrading bij de compressor maakt kortsluiting, zit tegen elkaar aan. Ik vind dat een vreemd verhaal, want hoezo zou dit nou opeens gebeuren. Ik heb met ze gebeld, en dan zeggen ze: ok het zal wel de regelunit zijn en gaan er zonder te kijken vanuit dat dat het is.
@MichelKlok Wat een ellende is dit. Oude eigenaar had het in 2016 blijkbaar ook al vervangen, dus apparaat is wel 9 jaar oud, maar die plaat pas 5 jaar.
@Lvoogt Bij jou is het dus weg? Ik word nu geconfronteerd met deze hoge kosten. Ik baal er enorm van, want wij zijn enorm ontevreden over dit apparaat. En dan voelt dit uitgeven aan een reparatie (300+ arbeidskosten!!) enorm slecht. Ik hoop zo dat je me kan helpen met dit!
Zoals ik al aangaf in mijn inleiding wilde ik dus eigenlijk gaan optimaliseren. Niet alleen qua verbruik, maar eigenlijk ook om de ruimtes beter warm te krijgen. De badkamers zijn niet goed genoeg warm, sommige slaapkamers weer veel kouder dan andere, en beneden is het ook niet comfortabel, tenzij we 14 m3 per dag er in pompen.
Wij hebben dus een Daalderop Cube (zonder Cool) warmtepomp + CV installatie. Nu is het meer de vraag, als ik B49 niet opgelost krijg, of ik die nieuwe regelunit moet kopen en/of dat loont. Inclusief arbeid denk je (zogenaamd na toepassing van COULANCE, gezien alle ellende), al gauw aan een investering van € 850,-.
Nu speel ik dus met de bizarre gedachte om die warmtepomp maar uit te laten en het hele huis maar alleen op CV te laten verwarmen. Zojuist de stekker uit de warmtepomp gehaald, maar dan gaat de CV helemaal niet meer aan. Hij moet dus verbinding blijven behouden met de niet-functionerende-blokkerende-warmtepomp, anders doet de CV ook niets![]()
Eigenlijk komt dat idee van helemaal niet repareren er vandaan dat wij ZO ontevreden zijn over die warmtepomp. Ik heb het idee dat die warmtepomp helemaal niet veel bijdraagt aan de verwarming van ons huis, omdat de CV al in oktober uitslaat. Eigenlijk zou die warmtepomp toch als het wat kouder wordt (ook gewoon 12 ~ 15 graden buiten), het alleen aan zou moeten kunnen, ipv dat de CV ook gaat werken? Ik heb al in oktober CV-verwarming nodig, dus mijn gevoel zegt dat die warmtepomp gewoon een rotding is.
Wat huis-specs:
- Vrijstaand huis
- inhoud 1230 m3
- verdieping 1 en 2 hebben een open trap met vide, waar dus vrij veel inhoud zit, dat is de hal. De hal hoeft natuurlijk niet echt warm te worden, maar dat is dus ook totaal niet te doen, met alleen vloerverwarming.
- issue; doordat verdieping 1 en 2 op dezelfde thermostaat zitten (met 2 verdelers), hebben we veel moeite met het afstemmen van de temperatuur zodat het overal OK is. We hebben de draadloze thermostaat nu maar in de hal staan.
- gashaard in de woonkamer, maar door kleine kinderen veel te weinig aan. Anders zou je het confortabel kunnen maken met die gashaard in woonkamer / keuken en de overige ruimtes op wat lager verbruik door thermostaat wel in de gang te laten staan.
- rieten kap, vrij goed geisoleerde woning. In die zin lijkt de woning volgens mij erg op @Slim_eminem dus ik ben super blij dat ik jullie gevonden heb om mee te sparren.
- Nu in december zit ik op 12 m3 ongeveer per dag om het enigszins comfortabel te houden, maar die B49 is dus aanwezig. Ik vind het dus maar lastig zeggen nu.
- Geen vloerverwarmingspomp bij de verdeler. Ik dacht dat dat niet kon, maar blijkbaar wel. Gaat via de warmtepomp zelf. Heel raar.
Ik weet niet goed hoeveel kuub gas ik zou besparen als de warmtepomp wel werkt. Hoeveel kwh per dag zou ik erbij moeten rekenen als hij wel zou werken, en hoeveel gas minder denken jullie?
Ik ben zo ontzettend ontevreden over dit apparaat. Wat een ellende wij in die 2 jaar dat wij hier wonen al gehad hebben met dat ding. Vorig jaar al eens die B49 gezien maar die is (uit zichzelf?) opgelost. Een nieuwe regelunit voor de CV. Diverse storingen, wij hebben alles al voorbij zien komen. Apparaat is 9 jaar oud in totaal denk ik. Ik heb begrepen van oude eigenaar dat zij al eens die printplaat voor de warmtepomp hebben vervangen (2016) en nu is dat ding dus weer stuk. Daalderop zegt: geen garantie. Ik ben echt ontevreden over dit ding.
Concreet:
- Bizar toch dat dit apparaat zoveel storing geeft en dat anderen hier op Tweakers dezelfde issues ervaren? Ik vind het geen fijn apparaat. Comments?
- Weet iemand iets wonderbaarlijks wat ik kan proberen om B49 blokkering op te lossen? Taart naar keuze te verdienen!![]()
- Als niet, wat vinden jullie van het idee om die investering maar niet te doen, en alleen op CV te verwarmen? Of kan ik beter maar weer slikken en de reparatie aangaan? Ik vind het een lastige keuze, want straks gaat die CV ook weer stuk en moet het spul in zijn geheel vervangen worden.
- Hebben jullie een idee hoe ik dit huis beter / optimaler kan verwarmen? Zowel qua verbruik, want ik heb het idee dat 12m3 per dag gewoon heel veel is, als in optimaler instellen? Heeft het zin als ik het servicemenu eens bekijk en daar de instellingen van op zoek?
- Ik heb zitten denken aan het knijpen bij de verdeler van specifieke ruimtes. Er zijn ook apparaatjes die dat automatisch kunnen doen, dus dat de badkamer bijvoorbeelds 's-ochtends warm wordt en daarna uit draait.
DANK!
Groeten.
Ik zou dit hoofdstuk sluiten en een onderzoek naar een full-size WP starten als je minder gas wil gaan gebruiken.
Door een belachelijk verbruik van mijn gas ben ik net als jullie in de wereld gedoken van Itho.....
Dit topic met veel interesse gelezen. Veel ideeën opgedaan en ook uitgeprobeerd.
Gaskraan uit
Schakeltijden programma's om de Cube te neppen niet bij te schakelen
CV bijschakelen 120 min
Stooklijn verlagen
Temperatuur stabiel of weinig verlagen
etc
Dit heeft weinig tot niets geholpen.
Mijn vraag is dat ik bij verschillende personen lees dat de LT aanvoer bij alleen gebruik van de WP vaak rond de 23 soms 25 en ik heb zelf ergens gelezen 27 graden is.
Ik kan me voorstellen dat de buitentemperatuur hier een groot aandeel in heeft.
Nu heb ik mij een paar dagen deze temperatuur om het uur in de gaten gehouden en zie dat deze vanaf gisteren nooit boven de LT aanvoer 20.5 graden is uitgekomen ondanks verschillen in de buitentemperatuur. Ik heb buitentemperaturen gemeten van 1.5 graden tot 5.5 graden. (ik had hierbij de gaskraan dicht en de thermostaat op 24 graden gezet zodat de WP continue bleef draaien)
Ik heb ook ergens gelezen dat de WP onder een bepaalde temperatuur niet meer functioneert.
Ik daarom erg benieuwd wat bij jullie op dit moment (of deze aankomende dagen) de LT aanvoer van jullie WP is zonder bijstoken van de CV.
Bij mij altijd tussen de 22 en 24 graden. Retour is dan tussen resp. 20 en 22 graden.afwasbak schreef op donderdag 9 december 2021 @ 04:11:
Sinds 3 jaar ben ik de "trotse" eigenaar van een nieuw vrijstaand huis waarbij een Base Cool Cube is geïnstalleerd. Overal VV, geen HT met buitenvoeler.
Door een belachelijk verbruik van mijn gas ben ik net als jullie in de wereld gedoken van Itho.....
Dit topic met veel interesse gelezen. Veel ideeën opgedaan en ook uitgeprobeerd.
Gaskraan uit
Schakeltijden programma's om de Cube te neppen niet bij te schakelen
CV bijschakelen 120 min
Stooklijn verlagen
Temperatuur stabiel of weinig verlagen
etc
Dit heeft weinig tot niets geholpen.
Mijn vraag is dat ik bij verschillende personen lees dat de LT aanvoer bij alleen gebruik van de WP vaak rond de 23 soms 25 en ik heb zelf ergens gelezen 27 graden is.
Ik kan me voorstellen dat de buitentemperatuur hier een groot aandeel in heeft.
Nu heb ik mij een paar dagen deze temperatuur om het uur in de gaten gehouden en zie dat deze vanaf gisteren nooit boven de LT aanvoer 20.5 graden is uitgekomen ondanks verschillen in de buitentemperatuur. Ik heb buitentemperaturen gemeten van 1.5 graden tot 5.5 graden. (ik had hierbij de gaskraan dicht en de thermostaat op 24 graden gezet zodat de WP continue bleef draaien)
Ik heb ook ergens gelezen dat de WP onder een bepaalde temperatuur niet meer functioneert.
Ik daarom erg benieuwd wat bij jullie op dit moment (of deze aankomende dagen) de LT aanvoer van jullie WP is zonder bijstoken van de CV.
Wat noem jij een belachelijk verbruik? Wat voor woning is het precies? Hoeveel vloeroppervlak, Hoe is de woning geisoleerd? Wat zou het gasverbuik zijn zonder de Cube denk je?afwasbak schreef op donderdag 9 december 2021 @ 04:11:
Sinds 3 jaar ben ik de "trotse" eigenaar van een nieuw vrijstaand huis waarbij een Base Cool Cube is geïnstalleerd. Overal VV, geen HT met buitenvoeler.
Het vermogen van de Cube is maximaal 2,4 kW. Als het buiten richting het vriespunt gaat, dan blijft daar niet veel van over. Een beetje CV ketel haalt 24kW, 10 keer zoveel. Logisch dus dat die zal proberen de tekorten aan te vullen.
Goede vragen allemaal die natuurlijk ook erg van invloed zijn op het verbruik van het gas. Ik zal deze vragen proberen te beantwoorden (moet ik wel even op zoek naar wat documentatieremmuz schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:09:
[...]
Wat noem jij een belachelijk verbruik? Wat voor woning is het precies? Hoeveel vloeroppervlak, Hoe is de woning geisoleerd? Wat zou het gasverbuik zijn zonder de Cube denk je?
Het vermogen van de Cube is maximaal 2,4 kW. Als het buiten richting het vriespunt gaat, dan blijft daar niet veel van over. Een beetje CV ketel haalt 24kW, 10 keer zoveel. Logisch dus dat die zal proberen de tekorten aan te vullen.
Los van al die variabelen zou ik verwachten dat elke Base Cool Cube zonder gas, dus als die alleen op de WP draait o.b.v. zijn COP of SCOP of rendement (die bij iedereen gelijk zou moeten zijn) ongeveer gelijkwaardige resultaten moet behalen bij het behalen van een LT intern (dus de temperatuur in het toestel voordat er CV water van de CV ketel erbij wordt gemixt bij een bepaalde buitentemperatuur.
Bij mij is dat dus nu 20.5 graden (zonder gas) bij een buitentemperatuur van 1.5 graden, maar ook 20.5 graden (zonder gas) bij een buitentemperatuur van 5.5 graden. De LT aanvoer is ook 20.5 (logisch want ik heb de gaskraan dicht dus er wordt geen warm CV water van de CV ketel gemixt.
Ik wil daarom met jullie vergelijken zodat ik weet dat die 20.5 graden ongeveer klopt.
wat je als experiment nog een keer zou kunnen doen (met de gaskraan uit):afwasbak schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:29:
[...]
Goede vragen allemaal die natuurlijk ook erg van invloed zijn op het verbruik van het gas. Ik zal deze vragen proberen te beantwoorden (moet ik wel even op zoek naar wat documentatie)
Los van al die variabelen zou ik verwachten dat elke Base Cool Cube zonder gas, dus als die alleen op de WP draait o.b.v. zijn COP of SCOP of rendement (die bij iedereen gelijk zou moeten zijn) ongeveer gelijkwaardige resultaten moet behalen bij het behalen van een LT intern (dus de temperatuur in het toestel voordat er CV water van de CV ketel erbij wordt gemixt bij een bepaalde buitentemperatuur.
Bij mij is dat dus nu 20.5 graden (zonder gas) bij een buitentemperatuur van 1.5 graden, maar ook 20.5 graden (zonder gas) bij een buitentemperatuur van 5.5 graden. De LT aanvoer is ook 20.5 (logisch want ik heb de gaskraan dicht dus er wordt geen warm CV water van de CV ketel gemixt.
Ik wil daarom met jullie vergelijken zodat ik weet dat die 20.5 graden ongeveer klopt.
Maar een paar groepen open zetten, de rest dicht. Dan hoeft de WP minder hard te werken en zou de aanvoer kunnen stijgen. Als dat niet gebeurt, dan is er inderdaad iets met je WP aan de hand.
Als hij dan wel naar 23 graden (oid) gaat, weet je dat de WP te weinig vermogen heeft om je hele huis te verwarmen.
En kijk even naar je pompsnelheid, wellicht kan die nog wat omhoog, dan komt het water iets sneller (warmer?) retour en kan haal je wellicht een hogere temperatuur.
Zoals ik eerder schreef, mijn huis (2016, 180m2, hoekwoning, overall VV, goed geisoleerd) kan ik bijna altijd verwarmen met alleen de WP. Gas is alleen nodig als het vriest, of als het lang regent/waait/<7 graden.
Marstek 5.12kw v151, CT003 v114; IthoDaalderop CoolCube
Het truukje met de gaskraan dichtdraaien heb ik ook al een paar keer geprobeerd. De laatste keer viel het me op dat ondanks dat bijschakelen op 120 minuten staat de CV ketel vrijwel meteen aan ging. Ik had al gelezen dat ondanks die instelling de ketel toch kan beslissen aan te gaan als het verschil gewoon te groot is. 12 graden uit mijn hoofd. Het ding heeft een eigen mening.
Wat me ook opviel was dat ondanks dat de gaskraan dicht was en de melding kwam dat er een gasprobleem was, ik hoorde en leeg ook 'voelde' dat het water gemengd bleef worden. Ik kan me voorstellen dat hierdoor het water in de waterpomp naar beneden wordt geschroefd. Naar die 20.5 graden. Ik zou verwachten dat er door een klep of zoiets er geen menging plaatsvindt als de temperatuur van het water in de CV ketel te laag is.
Wat me ook opviel (met de gaskraan open) was dat mijn LT intern (wat de temperatuur zou moeten zijn binnen de warmtepomp, voordat er wordt gemengd met water uit de CV ketel) op het moment dat de CV ketel mee ging helpen ineens op ging lopen (samen met de LT aanvoer). Dit vind ik wel vreemd wat het CV ketel water zou toch niet de LT intern moeten beïnvloeden, maar alleen de LT aanvoer.
Al met al rare signalen die ik niet kan rijmen.....
Gegevens van het huis:
(2018) 221m2, vrijstaande woning , overal VV, goed geïsoleerd (Energielabel A).
Begane grond 683 meter vloerverwarming buis verdeeld over 8 groepen (variërend vanaf 75meter tot 105 meter) H.O.H maat 150 + 1 H.O.H. 100 bij de achtergevel (heel veel raam)
1e verdieping + zolder 711 meter vloerverwarming buis verdeeld over 9 groepen (variërend vanaf 55 tot 110meter) H.O.H. 150
Gasverbruik afgelopen jaar 2360m3 (Verwarming op 21 graden)
Daarbij moet ik wel zeggen dat ik een huishouden heb met 2 kinderen 15 en 18 die soms denken dat de badkamer een spa ruimte is waar ze gemakkelijk een half uurtje tot uur zich kunnen vermaken.
Gelet op de prijsverhoging voor het gas staat de verwarming nu op 20 graden.
Misschien wil ik te veel. Ik zal nog eens een berekening op het gasverbruik loslaten gemiddeld wat wij tijdens douchen verbruiken etc los van het gasverbruik voor het verwarmen van het huis.
Ik heb inmiddels dit onderwerp grotendeels gelezen en wordt niet vrolijk van wat ik hier lees. Veel problemen met printplaten, veel gasverbruik, storingen/meldingen en ik begreep ook dat de Honeywell Chronotherm Touch Modulation slecht samenwerkt met deze installatie.
Voordat ik een installateur laat komen om naar die storing te laten kijken wil ik enigszins goed beslagen ten ijs komen. Is deze installatie nog te redden? Is het zinvol hier nog geld aan uit te geven of blijft het een gebed zonder eind? Ik vraag dit omdat ik hier nog moet gaan wonen en van plan ben nog zeker een aantal jaren te blijven wonen, dus als ik moet investeren in iets dat beter/betrouwbaarder/zuiniger (gasloos?) is dan doe ik dat het liefst aan het begin.
Ik heb nu een twee-onder-een-kap huis uit 2013, 198m² met energielabel A++, 9-zones vloerverwarming en ben nu ook eigenaar van 14 zonnepanelen. Van vloerverwarming en warmtepompen heb ik nog weinig verstand, ik woon nu in een 1983 huis met cv-ketel.
[ Voor 0% gewijzigd door Videopac op 23-12-2021 08:57 . Reden: oppervlakte huis toegevoegd. ]
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
2 graden verwarmen zou veel te lang duren met alleen de warmtepomp.
Combinatie van warmtepomp en vloerverwarming maakt een heel traag systeem dus is het vaak voordeliger om de temperatuur constant te houden.
Ik laat de temperatuur 24/7 op 20 graden staan en dan lukt het meestal zonder gas.
Maar als het zoals nu een etmaal onder nul is dan kan het oplopen tot zo'n 4 m3.
De capaciteit van de warmptepomp is met zulke temperatuur nou eenmaal te klein.
Ik heb een klein huis (115m2) en dan werkt alles prima. Voor grotere huizen (zeg 150m2) is de Cool Cube alleen geschikt om op papier het energielabel omlaag te krijgen.
[ Voor 22% gewijzigd door remmuz op 23-12-2021 08:55 ]
Duidelijk, dank.remmuz schreef op donderdag 23 december 2021 @ 08:49:
Verwarmen van 17 naar 19 graden zonder gas gaat je niet lukken.
2 graden verwarmen zou veel te lang duren met alleen de warmtepomp.
Combinatie van warmtepomp en vloerverwarming maakt een heel traag systeem dus is het vaak voordeliger om de temperatuur constant te houden.
Ik laat de temperatuur 24/7 op 20 graden staan en dan lukt het meestal zonder gas.
Maar als het zoals nu een etmaal onder nul is dan kan het oplopen tot zo'n 4 m3.
De capaciteit van de warmptepomp is met zulke temperatuur nou eenmaal te klein.
198m2 hier, volgens energielabel zelfs 212m2.Ik heb een klein huis (115m2) en dan werkt alles prima. Voor grotere huizen (zeg 150m2) is de Cool Cube alleen geschikt om op papier het energielabel omlaag te krijgen.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
ik hoop dat iemand een reactie kan geven.
de afvoer van de zehnder gaat naar de toevoer van de itho Wp.
dit geeft op zich een enorm geruis als de wp aanslaat. dus hebben we hem 's nachts uit. niet echt rendabel met vv. nu meet ik de invoer bij een ventiel in de kamer en met buiten -4 komt er lucht van nog geen 14 gr in de woonkamer,. ook niet echt rendabel. maar op zolder zie ik dat de buis die de retourlucht naar de wtw brengt een t-heeft met een doorvoer in het dak. is dit noodzakelijk. omdat volgens mij een deel van de warme lucht nu naar buiten verdwijnt ipv door de wtw te gaan.
Wat @remmuz al zegt en nog een paar aanvullingen:Videopac schreef op donderdag 23 december 2021 @ 07:12:
Sinds begin deze maand ben ik ook eigenaar van een CoolCube / BaseCube combinatie. En ik heb met enige regelmaat B60 Blokkering storingsmeldingen. Verder valt me op dat bij het verwarmen van 17 naar 19 graden hij vrijwel meteen en de hele tijd gas gaat verbruiken. Ook maakt hij best wat lawaai.
Ik heb inmiddels dit onderwerp grotendeels gelezen en wordt niet vrolijk van wat ik hier lees. Veel problemen met printplaten, veel gasverbruik, storingen/meldingen en ik begreep ook dat de Honeywell Chronotherm Touch Modulation slecht samenwerkt met deze installatie.
Voordat ik een installateur laat komen om naar die storing te laten kijken wil ik enigszins goed beslagen ten ijs komen. Is deze installatie nog te redden? Is het zinvol hier nog geld aan uit te geven of blijft het een gebed zonder eind? Ik vraag dit omdat ik hier nog moet gaan wonen en van plan ben nog zeker een aantal jaren te blijven wonen, dus als ik moet investeren in iets dat beter/betrouwbaarder/zuiniger (gasloos?) is dan doe ik dat het liefst aan het begin.
Ik heb nu een twee-onder-een-kap huis uit 2013, 198m² met energielabel A++, 9-zones vloerverwarming en ben nu ook eigenaar van 14 zonnepanelen. Van vloerverwarming en warmtepompen heb ik nog weinig verstand, ik woon nu in een 1983 huis met cv-ketel.
Ik neem aan dat je overal vleorverwarming hebt? Of ook nog radiatoren? Als dat zo is, zijn die waarschijnlijk aangesloten op het CV deel (en dat kost gas)
De WP heeft inderdaad maar een beperkt vermogen, dus het effect is vooral afhankelijk vna hoe goed je huis geisoleerd is en hoeveel ruimtes je verwarmt. Ik heb 190m2 en verwarm de slaapkamers zelden (60m2). Rest is op 20,5. Vanaf een graad of 2 (en daaronder) of met regen/harde wind stook ik gas bij, maar dat is zelden meer dan een paar m2.
Belangrijk om te weten is dat als je installatie meer dan 12 graden heeft tussen de watertemperatuur en de gewenste watertemperatuur de CV ketel bijspringt. Daar is van alles vna te vinden, maar dat doet ie nu eenmaal. Kwestie van epxperimenteren wat je nodig hebt om het huis warm te krijgen.
Makkelijkste is om in het menu instellingen (pincode 3225) bij het menu LT de volgende aan te passen "LT-KP CV temp naar 30". Dan ga je veel minder vaak gas moeten bijstoken, maar als je het huis dan niet op temeperatuur houdt, moet je het verhogen naar 35 (etc). Kans is groot dat deze redelijk hoog staat, want de meeste installateurs hebben weinig kaas gegeten van het instellen van een hybride WP (en zeker een paar jaar geleden niet).
Alternatief is om de gaskraan een keer dicht te draaien, dan heb je alleen de warmtepomp (en een paar storingsmeldingen;-), maar je hebt dan ook geen warm water. Na het openen van de gaskraan gaat het meestal weer goed, soms moeten de stekkers er even uit.
Je krijgt dan ook gelijk een goede indicatie of een zwaardere warmtepomp een goed idee is voor je huis.
Succes, en nu maar hopen op een paar koude dagen om goed te testen
ik denk dat die T er zit omdat je de ventilatie ook aan hebt als de WP niet loopt en dan wil je de lucht niet door de WP heen blazen & ik denk dat de aanvoer van je WP ook via dat kanaal komt.ijtsehummel schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:14:
nog een vraag over de wtw.
ik hoop dat iemand een reactie kan geven.
de afvoer van de zehnder gaat naar de toevoer van de itho Wp.
dit geeft op zich een enorm geruis als de wp aanslaat. dus hebben we hem 's nachts uit. niet echt rendabel met vv. nu meet ik de invoer bij een ventiel in de kamer en met buiten -4 komt er lucht van nog geen 14 gr in de woonkamer,. ook niet echt rendabel. maar op zolder zie ik dat de buis die de retourlucht naar de wtw brengt een t-heeft met een doorvoer in het dak. is dit noodzakelijk. omdat volgens mij een deel van de warme lucht nu naar buiten verdwijnt ipv door de wtw te gaan.
Maar bij jou lijkt het er dus op dat de kou naar binnen slaat via de ventialatie. Lijkt me inderdaad niet handig.
De LT CV temp stond op 40, ik weet niet wat de default waarde is of dat er wellicht al eens een monteur die temperatuur wat lager gezet heeft. Ik heb hem op 30 gezet. Heb alleen vloerverwarming. We zullen zien! Heb ook de cv tijd van 30 op 60 minuten gezet.RGHW schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:56:
[...]
Wat @remmuz al zegt en nog een paar aanvullingen:
Ik neem aan dat je overal vleorverwarming hebt? Of ook nog radiatoren? Als dat zo is, zijn die waarschijnlijk aangesloten op het CV deel (en dat kost gas)
De WP heeft inderdaad maar een beperkt vermogen, dus het effect is vooral afhankelijk vna hoe goed je huis geisoleerd is en hoeveel ruimtes je verwarmt. Ik heb 190m2 en verwarm de slaapkamers zelden (60m2). Rest is op 20,5. Vanaf een graad of 2 (en daaronder) of met regen/harde wind stook ik gas bij, maar dat is zelden meer dan een paar m2.
Belangrijk om te weten is dat als je installatie meer dan 12 graden heeft tussen de watertemperatuur en de gewenste watertemperatuur de CV ketel bijspringt. Daar is van alles vna te vinden, maar dat doet ie nu eenmaal. Kwestie van epxperimenteren wat je nodig hebt om het huis warm te krijgen.
Makkelijkste is om in het menu instellingen (pincode 3225) bij het menu LT de volgende aan te passen "LT-KP CV temp naar 30". Dan ga je veel minder vaak gas moeten bijstoken, maar als je het huis dan niet op temeperatuur houdt, moet je het verhogen naar 35 (etc). Kans is groot dat deze redelijk hoog staat, want de meeste installateurs hebben weinig kaas gegeten van het instellen van een hybride WP (en zeker een paar jaar geleden niet).
Alternatief is om de gaskraan een keer dicht te draaien, dan heb je alleen de warmtepomp (en een paar storingsmeldingen;-), maar je hebt dan ook geen warm water. Na het openen van de gaskraan gaat het meestal weer goed, soms moeten de stekkers er even uit.
Je krijgt dan ook gelijk een goede indicatie of een zwaardere warmtepomp een goed idee is voor je huis.
Succes, en nu maar hopen op een paar koude dagen om goed te testen
En dan een dagje kijken wat het doet.
Klinkt zéér bekend. Hier vanavond sluiting gehad van een automaat en aardlek. Storing b49 compressor fout. Warmtepomp probeert wel te starten maar slaat niet door. Morgen maar de kap eraf en kijken of er iets valt te zien.Mosselmaniac schreef op zondag 5 december 2021 @ 15:47:
Beste allemaal,
Nu speel ik dus met de bizarre gedachte om die warmtepomp maar uit te laten en het hele huis maar alleen op CV te laten verwarmen. Zojuist de stekker uit de warmtepomp gehaald, maar dan gaat de CV helemaal niet meer aan. Hij moet dus verbinding blijven behouden met de niet-functionerende-blokkerende-warmtepomp, anders doet de CV ook niets![]()
Wat huis-specs:
- Vrijstaand huis
- inhoud 1230 m3
Concreet:
- Weet iemand iets wonderbaarlijks wat ik kan proberen om B49 blokkering op te lossen? Taart naar keuze te verdienen!![]()
DANK!
Groeten.
In 2014 ITHO Daalderop op bezoek gehad mbt. v.v. gehele binnenwerk warmtepomp. Bleek garantie te zijn, maar kreeg wel te horen dat ik niet iedere melding in het display moest doorgeven..
Was toch blij dat ik het wel had gedaan want huis was nog geen jaar oud..
Steam/Epic: Deurstopper
Klinkt bekend. Je hoort dan om de paar seconden het geluid van een relais en een melding van een communicatiefout? Bij ons zorgde dit er ook voor dat de CV ook niet wil werken. Al met al hebben we vorig jaar 5 dagen zonder verwarming gezeten, totdat de printplaat was vervangen.Deurstopper schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 19:20:
[...]
Klinkt zéér bekend. Hier vanavond sluiting gehad van een automaat en aardlek. Storing b49 compressor fout. Warmtepomp probeert wel te starten maar slaat niet door. Morgen maar de kap eraf en kijken of er iets valt te zien.
In 2014 ITHO Daalderop op bezoek gehad mbt. v.v. gehele binnenwerk warmtepomp. Bleek garantie te zijn, maar kreeg wel te horen dat ik niet iedere melding in het display moest doorgeven..
Was toch blij dat ik het wel had gedaan want huis was nog geen jaar oud..
Idd, relais geluid. Geen melding van comm. fout, enkel compressor fout.MichelKlok schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:31:
[...]
Klinkt bekend. Je hoort dan om de paar seconden het geluid van een relais en een melding van een communicatiefout? Bij ons zorgde dit er ook voor dat de CV ook niet wil werken. Al met al hebben we vorig jaar 5 dagen zonder verwarming gezeten, totdat de printplaat was vervangen.
Ben bang dat het de regelunit is, wellicht i.c.m. CP (aardlek)
Wat was jij kwijt qua kosten?
Wij hadden nog garantie, maar moesten wel de installateur betalen, want als consument kan je niet rechtstreeks Itho Daalderop inschakelen. Verder arbeidsloon voor de Itho Daalderop monteur. Dat laatste blijf ik discutabel vinden. Je hebt garantie en dat lijkt me niet uitsluitend op de onderdelen van toepassing te zijn. Alles bij elkaar waren we volgens mij rond € 350,- kwijt. Als je geen garantie hebt, dan mag je voor die regelunit al met zo’n € 900,- rekening gaan houden.Deurstopper schreef op zondag 2 januari 2022 @ 00:14:
[...]
Idd, relais geluid. Geen melding van comm. fout, enkel compressor fout.
Ben bang dat het de regelunit is, wellicht i.c.m. CP (aardlek)
Wat was jij kwijt qua kosten?
Dat is wel vreemd ja. Wij hadden toen ook nog garantie maar de installateur had toendertijd Itho zelf aangestuurd, dus uiteindelijk was alles vergoed.MichelKlok schreef op zondag 2 januari 2022 @ 12:29:
[...]
Wij hadden nog garantie, maar moesten wel de installateur betalen, want als consument kan je niet rechtstreeks Itho Daalderop inschakelen. Verder arbeidsloon voor de Itho Daalderop monteur. Dat laatste blijf ik discutabel vinden. Je hebt garantie en dat lijkt me niet uitsluitend op de onderdelen van toepassing te zijn. Alles bij elkaar waren we volgens mij rond € 350,- kwijt. Als je geen garantie hebt, dan mag je voor die regelunit al met zo’n € 900,- rekening gaan houden.
Zit eraan te denken om het gehele WP deel te vervangen voor een ander merk. Moet kunnen volgensmij..
Met de buitentemperaturen van de afgelopen dagen moet het zonder gas gelukt zijn hoop ik.Videopac schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 22:11:
[...]
De LT CV temp stond op 40, ik weet niet wat de default waarde is of dat er wellicht al eens een monteur die temperatuur wat lager gezet heeft. Ik heb hem op 30 gezet. Heb alleen vloerverwarming. We zullen zien! Heb ook de cv tijd van 30 op 60 minuten gezet.
Nog wel de CV tijd naar 120 minuten gezet?
Is zeker gelukt, voor zover ik zien kan; ik woon er namelijk nog niet. Dat is ook de reden dat ik nog niet gereageerd had. Maar vooralsnog heb ik geen B60 blokkering storingsmeldingen gezien. Wordt vervolgd!RGHW schreef op maandag 3 januari 2022 @ 21:32:
[...]
Met de buitentemperaturen van de afgelopen dagen moet het zonder gas gelukt zijn hoop ik.
Nog wel de CV tijd naar 120 minuten gezet?
NB: CV tijd nog niet naar 120 minuten gezet, niet meer aan gedacht door alle pre-verhuisklussen.
Hij is geplaats in onze nieuwbouw woning 2016 en in principe werkt hij goed.
WP aanvoer is tussen de 22,5 en 24 graden en zodra de CV aanslaat afgetopt op 7 kW vermogen en 30 graten op de LT. Dit zorgt voor een jaarlijks gasverbruik van tussen de 375 m³ en 425 m² op een huis van 130m² en 450m³ inhoud. In dat opzicht tevreden (genoeg).
Echter bij het opstarten van de compressor begint de installatie te trillen en te resoneren. Hij is gemonteerd middels een stalenframe aan een 10 of 12mm bruine vezelplaat met een houtenbalk structuur erachter en daarna weer dezelfde bruine vezelplaat. Het stalenframe is deels in de zandcement gestort (poten) en verder verbonden met de houtenmuur. Ze hebben deze nog 'ontkoppeld' door 3mm rubberen holle ringetjes te gebruiken met een washer. Dit voldoet echter niet aan de voorschriften van Itho Daalderop waarin ze zeggen dat de muur 250kg/m² soortelijk gewicht moet hebben.
Het trillen en daarmee resonantie met het houtenframe geeft een drukkende geluidsgolf op 29~40 hz. Dit gebeurt wanneer de compressor stationair draait tussen de 1800 en 2100 RPM. Wanneer hij op vol vermogen begint te draaien 2200+ RPM stopt de resonantie.
Op de invoer van lucht is ook onze mechanische afzuiging gemonteerd om daarmee wat WTW te realiseren. Dit gaf een redelijke ruis/suizend geluid. Daarom heb ik om deze twee installaties een kast gebouwd en afgetimmerd met 12mm MDF. Helaas tot mijn grote spijt heeft dit de resonantie bij het opstarten versterkt. Wanneer hij op getoerd is, is het met de omkasting een stuk stiller.
Wat kan ik zelf nog doen om de resonantie/trilling/geluidsdruk te verminderen?
Waar ik zelf naar heb zitten te kijken is akoestisch isolatiemateriaal zoals hieronder gelinkt. Ik vermoed dat dit niet de oplossing is, gezien weinig materiaal 29~40 hz kan dempen. Het trilt dan ook door het hele huis.
https://www.gamma.nl/asso...-4-5-cm-9-36-m2/p/B133669
Een ander idee is de gehele installatie kortdurend loskoppel van de wand en deze trilrubbers installeer. Al heb ik geen enkel idee welk formaat ik moet hebben om de lage frequentie te dempen of de overdracht van trilling tegen te gaan.
https://www.rubbermagazij...x15mm-m6_zwart_15051.html
Een andere oplossing kan zijn dat iemand van Itho Daalderop langskomt en de stationaire toeren hoger programmeert. Hiervoor vragen ze echter 200 euro....
Iemand ideeën?
:strip_exif()/f/image/5feTX7phuygmer93Xt1P9qBK.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier toert hij op naar hogere RPM
:strip_exif()/f/image/TOvRYtvjiQbeP5aqQHyE4esO.jpg?f=fotoalbum_large)
Draait continue op hogere RPM
:strip_exif()/f/image/0riU3ScPVx2zaeM92rRZcwjr.jpg?f=fotoalbum_large)
i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X
Je kan ze ook eens mailen (heb ik ook gedaan zo kwam ik aan easywhisper)
We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)
Helaas heeft vrijwel elke vorm van aanvullende geluidsisolatie weinig tot geen effect bij de zeer lage geluidsfrequentie van 29~40 hz. Ik zoek naar een oplossing waarmee ik de kast voldoende akoestisch kan ontkoppelen van de houtenmuur of het apparaat zo instellen dat het de resonantiefrequenties vermijd.ThaDude schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:55:
@Oggy kijk eens op https://www.easy-noisecontrol.nl/product/easywhisper/ Dat werkt beter dan gamma spul denk ik!
Je kan ze ook eens mailen (heb ik ook gedaan zo kwam ik aan easywhisper)
i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X
Zie https://www.warmtepompen-...daalderop-frame-base-cube
en dan https://f.eu1.jwwb.nl/pub...eodi/o5emdh/079299026.jpg
[ Voor 81% gewijzigd door ThaDude op 06-01-2022 16:03 . Reden: aanvulling ]
De bouwers en installateur hebben een eigen stalenframe gefabriceerd en aan een houten wand gekoppeld. Deze koppeling met de houtenwand zorgt voor de geluidsoverlast/resonantie.ThaDude schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:59:
@Oggy wij hadden hem in een metalen frame staan. Heb jij deze niet? Zowel de CV als de WP hingen in dit zwarte frame.
Dat had natuurlijk nooit gemogen. Het frame staat ingestort in de cementvloer, daarmee wordt elke trilling doorgegeven en de wand heeft niet het soortelijke gewicht van 250kg/m² en gaat door de trillingen resoneren als een klankkast. Je praat dan over een 150mm dikke kalkzandsteenmuur om dat gewicht van 250 kg/m² te bereiken en niet een holle houten wand van totaal 90mm.
Zelf heb ik https://www.akoestiekwink...dingswanden-voorzetwanden gebruikt om de zelfgemaakte omkasting te ontkoppelen van de wand waar de cool cube op gemonteerd is. Als je er genoeg gebruikt zou dat voor jou ook wellicht een optie zijn. De leverancier is specialist dus ze kunnen vast meer info geven of het gaat werken. Of wellicht hebben ze nog andere oplossingen.
Die MS-ontkoppelaars is misschien iets wat past. Al zit ik te denken, kan ik ook het hele frame los laten hangen van de muur? Dus alle bestaande bevestigingen loskoppelen... Wat zijn de gevaren daarvan? Hij staat immers al op een stalenframe gestort in de grond.uibeltje schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:13:
Bij mij staat de cool cube gemonteerd tegen een houten voorzetwand op een houten zoldervloer, ook verre van optimaal. Ik ben inmiddels gewend aan de geluiden die het ding maakt maar bouwers houden zich zeker niet aan de regeltjes helaas.
Zelf heb ik https://www.akoestiekwink...dingswanden-voorzetwanden gebruikt om de zelfgemaakte omkasting te ontkoppelen van de wand waar de cool cube op gemonteerd is. Als je er genoeg gebruikt zou dat voor jou ook wellicht een optie zijn. De leverancier is specialist dus ze kunnen vast meer info geven of het gaat werken. Of wellicht hebben ze nog andere oplossingen.
daarna hebben ze het monster WEL op een frame gehangen. de wtw hangt nu nog steeds aan een vezelboard. die geeft weinig overlast.
maar de afvoer van de wtw is bij ons ook aangesloten op de aanvoer van de wp. dat geeft een enorm ruis en suisgeluid. vooral als de installatie aanslaat. en ik moet de wp 's nachts uit zetten anders wordt je wakker als hij aanslaat, geluid van de trauma ongeveer.
Dat is de manier waarop hij bij ons hangt, dus dat zou moeten kunnen. Ik neem aan dat je het itho frame bedoeld?Oggy schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:33:
[...]
Die MS-ontkoppelaars is misschien iets wat past. Al zit ik te denken, kan ik ook het hele frame los laten hangen van de muur? Dus alle bestaande bevestigingen loskoppelen... Wat zijn de gevaren daarvan? Hij staat immers al op een stalenframe gestort in de grond.

Ik heb het frame een stuk in de hoogte afgekort anders pastte het niet. En daarom een multiplex plaat waar de ketel weer aan hangt omdat de gaten niet meer overeen kwamen. Maar verder staat het frame gwoon op de grond en is niet aan de muur bevestigd.
Dit dus. Ik zit ook met zo'n onbetrouwbaar lawaaiding en denk er sterk over om de hele zwik (Base Cube, Cool Cube en Van der Beyl 90 liter boiler) het raam uit te gooien en er een volledige WP voor in de plaats te laten installeren. Meteen van het gas af (al hebben we nog een gashaard in de woonkamer). Is nog een stuk kleiner ook (toch?).B-lex schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:22:
[...]
9 jaar oud, potentieel dure storing, een villa van 1230 kuub (!), initieel alleen geplaatst om op papier de EPC te halen.
Ik zou dit hoofdstuk sluiten en een onderzoek naar een full-size WP starten als je minder gas wil gaan gebruiken.
Inmiddels gebruiken we deze 6 jaar en denk ik toch dat er een aantal settings niet goed staan, als ik alles hier zo lees. Willen jullie eens meekijken?
Gegevens huis:
- HP Cool Cube ingesteld op Eco Comfort + Itho Daalderop Booster boiler + thermostaat ronde Honeywell koelen/verwarmen
- Wel mechanische ventilatie in keuken, badkamers, WC's en washok maar verder ventilatieroosters (dus geen WTW)
- Oppervlakte: 218 m2 woning en 19 m2 garage (kom ik later op)
- Inhoud: 758 m2 woning
- Twee-onder-een-kap uit 2015
- Gehele woning uitgevoerd met vloerverwarming. Badkamer ook, maar ook design radiator. Garage onder 1 van de slaapkamers was oorspronkelijk onverwarmd, maar is later radiator opgehangen, omdat slaapkamer erboven maar niet warm werd.
- Gasverbruik afgelopen jaar: 1466 m3 (was op z'n laagst 766 m3 in 2018). Koken op inductie
Dit lees ik uit het service menu:
Ionisatiestroom Ionisatiestroom hoog vermogen 0.0uA
laag vermogen 0.0 uA
Sensorwaarden Algemeen Buiten 3.5C
LT setpoint 0.0C
HT setpoint 0.0C
CV deel CV druk 1.7Bar
Ventilator 0RPM
Ionisatie 0.0uA
CV aanvoer 64,5C
CV retour -
Warm water 61,5C
Koud water -
Flow feq. 0Hz
Selectie 2 60
WP deel LT retour 21,5C
WP intern 21C
LT aanvoer 21,0C
Compressor 0RPM
Ventilator 0RPM
Persgas 22,5C
Zuiggas 22C
T(ahx) 22C
T(whx) 21,5C
Superheat 0,0C
Instellingen CV deel Laagbrandtijd 5 min
Acceleratietijd 10 min
Antipendeltijd 3 min
Ketelveiligheid 5C
Max. CV vermogen 24kW
WP deel Regelventiel 0/200
Ventilator 7
Pomp 8
LT zone LT-VP CV temp. 25C
LT-VP buiten 25C
LT-KP CV Temp 40C
LT-KP buiten -10C
LT-VP nacht -20C
Schakeldiff. 8C
Bijschakelen CV 60 min
Nadraaitijd 1 min
Buitenvoeler aanwezig
Koel setpoint 18C
Koel schakeldiff. 4C
HT Zone Nadraaitijd 1 Min
Regelaar HT Geen HT
Wat mij daarin opvalt, is het volgende:
- Aanvoer en retour gemeten tempratuur zitten heel dicht bij elkaar
- Ventilator stand ga ik nakijken, want lijkt me wat hoog
- Pomp stand staat ook hoog, maar kan ik niet controleren, vrees ik. Geen idee hoeveel leiding er gebruikt is
- LT VP buiten staat hoger dan standaard. Lijkt me geen probleem toch?
- LT KP CV Temp staat te hoog lijkt me op 40. Ik zal eerst eens verlagen naar 35
- LT-VP nacht staat op -20. Wat heeft dit precies voor effect? Een vlakkere stooklijn lijkt me, maar wat doet dat? Meer gradueel aanvoertempratuur aanpassen?
- Bijschakelen CV is al hoger dan standaard, maar ga ik op 120 zetten
- Koel setpoint staat iets lager dan standaard, maar kan volgens mij geen kwaad (condenssensor zit er niet op, maar draadje is doorverbonden)
Daarnaast is mij altijd verteld dat ik de thermostaat nooit moet aanpassen (staat op 20,5C), dus ook niet bij korte of lange afwezigheid. Toch hoor ik dat sommigen de thermostaat 's nachts en bij lange afwezigheid lager zetten. Ik heb zelf goede ervaringen met de Tado thermostaat bij het huis van mijn ouders. Ik zie echter dat deze niet vaak genoemd wordt in combinatie met de Coolcube. Kan het zijn omdat de koeling door Tado niet correct wordt aangestuurd? De Spider lees ik namelijk niet altijd positieve berichten over. Als jullie andere tips voor thermostaten hebben die op afstand te bedienen zijn, dan graag.
Ik zou de volgende aanpassingen doen:mailman|IA schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:21:
Wat een super interessant topic en jammer dat ik deze niet eerder gevonden heb. Hele herkenbare zaken lees ik hier. Zo was bij ons pas ook na een jaar de transportbeveiliging uit de warmtepomp gehaald door een specialist van Itho Daalderop zelf. Dat scheelde een hoop gebrom. Ook was er schijnbaar een ventiel in een leiding niet correct verwijderd of iets dergelijks. Heel bijzonder allemaal na een jaar.
Inmiddels gebruiken we deze 6 jaar en denk ik toch dat er een aantal settings niet goed staan, als ik alles hier zo lees. Willen jullie eens meekijken?
Gegevens huis:Zojuist eens in de HP Base Cube gekeken en zag daar onder storingen WP staat: E55 ventilator warmtepomp. Is dit dan een oude storing, want ik zie dit niet op het standaard scherm staan? In de fouthistorie zie ik deze ook 10x terugkomen.
- HP Cool Cube ingesteld op Eco Comfort + Itho Daalderop Booster boiler + thermostaat ronde Honeywell koelen/verwarmen
- Wel mechanische ventilatie in keuken, badkamers, WC's en washok maar verder ventilatieroosters (dus geen WTW)
- Oppervlakte: 218 m2 woning en 19 m2 garage (kom ik later op)
- Inhoud: 758 m2 woning
- Twee-onder-een-kap uit 2015
- Gehele woning uitgevoerd met vloerverwarming. Badkamer ook, maar ook design radiator. Garage onder 1 van de slaapkamers was oorspronkelijk onverwarmd, maar is later radiator opgehangen, omdat slaapkamer erboven maar niet warm werd.
- Gasverbruik afgelopen jaar: 1466 m3 (was op z'n laagst 766 m3 in 2018). Koken op inductie
Dit lees ik uit het service menu:
Ionisatiestroom Ionisatiestroom hoog vermogen 0.0uA
laag vermogen 0.0 uA
Sensorwaarden Algemeen Buiten 3.5C
LT setpoint 0.0C
HT setpoint 0.0C
CV deel CV druk 1.7Bar
Ventilator 0RPM
Ionisatie 0.0uA
CV aanvoer 64,5C
CV retour -
Warm water 61,5C
Koud water -
Flow feq. 0Hz
Selectie 2 60
WP deel LT retour 21,5C
WP intern 21C
LT aanvoer 21,0C
Compressor 0RPM
Ventilator 0RPM
Persgas 22,5C
Zuiggas 22C
T(ahx) 22C
T(whx) 21,5C
Superheat 0,0C
Instellingen CV deel Laagbrandtijd 5 min
Acceleratietijd 10 min
Antipendeltijd 3 min
Ketelveiligheid 5C
Max. CV vermogen 24kW
WP deel Regelventiel 0/200
Ventilator 7
Pomp 8
LT zone LT-VP CV temp. 25C
LT-VP buiten 25C
LT-KP CV Temp 40C
LT-KP buiten -10C
LT-VP nacht -20C
Schakeldiff. 8C
Bijschakelen CV 60 min
Nadraaitijd 1 min
Buitenvoeler aanwezig
Koel setpoint 18C
Koel schakeldiff. 4C
HT Zone Nadraaitijd 1 Min
Regelaar HT Geen HT
Wat mij daarin opvalt, is het volgende:Zien jullie nog andere instellingen die onlogisch zijn?
- Aanvoer en retour gemeten tempratuur zitten heel dicht bij elkaar
- Ventilator stand ga ik nakijken, want lijkt me wat hoog
- Pomp stand staat ook hoog, maar kan ik niet controleren, vrees ik. Geen idee hoeveel leiding er gebruikt is
- LT VP buiten staat hoger dan standaard. Lijkt me geen probleem toch?
- LT KP CV Temp staat te hoog lijkt me op 40. Ik zal eerst eens verlagen naar 35
- LT-VP nacht staat op -20. Wat heeft dit precies voor effect? Een vlakkere stooklijn lijkt me, maar wat doet dat? Meer gradueel aanvoertempratuur aanpassen?
- Bijschakelen CV is al hoger dan standaard, maar ga ik op 120 zetten
- Koel setpoint staat iets lager dan standaard, maar kan volgens mij geen kwaad (condenssensor zit er niet op, maar draadje is doorverbonden)
Daarnaast is mij altijd verteld dat ik de thermostaat nooit moet aanpassen (staat op 20,5C), dus ook niet bij korte of lange afwezigheid. Toch hoor ik dat sommigen de thermostaat 's nachts en bij lange afwezigheid lager zetten. Ik heb zelf goede ervaringen met de Tado thermostaat bij het huis van mijn ouders. Ik zie echter dat deze niet vaak genoemd wordt in combinatie met de Coolcube. Kan het zijn omdat de koeling door Tado niet correct wordt aangestuurd? De Spider lees ik namelijk niet altijd positieve berichten over. Als jullie andere tips voor thermostaten hebben die op afstand te bedienen zijn, dan graag.
LT-KP CV Temp 40C
--> naar 30 zetten, dan zou je CV veel minder vaak moeten bijspringen. Maar je huis moet natuurlijk wel warm blijven. Als dat niet lukt weer verhogen naar 35. Ik heb hem altijd op 30 staan, maar als het dan een keer heeeel koud is buiten <-5, dan zet ik hem op 35 (en dan springt de gasketel sowieso bij)
bijschakelen CV: naar 120 minuten inderdaad
LT-VP nacht: Deze heeft het volgende doel: als het buiten heeeel koud wordt (tenminste, als je hem op -10 of lager zet), zorgt je CV ervoor dat het water minimaal op de temperatuur van het voetpunt blijft rondstromen, om te voorkomen dat het huis erg afkoelt. Bij -10 heeft je WP ook weinig effect meer.
Ze noemen het nachtstand, maar dat is meer omdat het meestal nacht is als het zo koud is.
Aanvoer en retour gemeten tempratuur zitten heel dicht bij elkaar
--> is bij mij ook zo, soms maar 2 graden verschil, maar genoeg om huis op temperatuur te houden.
Nachtverlaging: gebruik ik alleen in voor/naseizoen. Dan redt de warmtepomp het nog wel om in de loop van de ochtend er een graadje bij te plussen, maar als het kouder/somberder/regen/wind is, laat ik dag/nacht gelijk, anders krijgt de WP het niet op temperatuur. Enige afwijking die ik heb dan is dat ik tussen 12.00 & 14.00 een grote warmtevraag creeer (25) om er zeker vna te zijn zijn dat hij op dat moment loopt (want gemiddeld wamste moment van de dag, hoogste COP. En aangezien we een glazen pui hebben op het zuiden, wil het nog wel eens warm worden rond de middag, dus zorg ik ervoor dat de warmtepomp blijft lopen op die momenten (maar dat is hel erg huisafhankelijk).
Overigens, mijn doel is zoveel mogelijk gebruik maken van de warmtepomp en zo min mogelijk gas. Het zou best kunnen dat meer gas stoken rendabeler is, maar met zonnepanelen is mijn streven om zoveel mogelijk de WP te gebruiken.
Voor de werking van de Spider slimme Klimaatthermostaat met alle extra mogelijkheden zoals besturing met een app en zonering, wordt door Itho Daalderop gebruik gemaakt van producten en diensten van een externe leverancier. Deze leverancier heeft aangegeven op termijn te stoppen met deze producten en diensten. Dat betekent dat een aantal additionele Spider producten op termijn ook niet meer, of gedeeltelijk niet meer, zullen functioneren. Om deze reden hebben we per 1-1-2021 de verkoop van deze producten gestopt. Tevens is het niet meer mogelijk om Spider Gateways te (her)registreren en/of nieuwe Spider accounts aan te maken per 17-12-2021.
helaas was ik hier niet van op de hoogte en probeerde ik net de boel te koppelen met een nieuw email adres.
Dat lukte dus niet meer en het oude email adres bestaat niet meer waardoor ik de thermostaat dus niet meer kan bedienen als ik niet thuis ben 🙁
Bij ons is er minder sprake van warmte door zon die het huis goed opwarmt, heb ik het idee, dus met die middag verhoging bereik ik waarschijnlijk niet veel. Daarnaast zou dat bij mij handmatig moeten, want ik weet nog steeds niet welke thermostaat het beste is (Spider duidelijk niet als ik remmuz zijn stuk lees). Verlagen bij langdurige afwezigheid, zie ik nog steeds wel als een optie, denk ik. Zou nog steeds een goede thermostaat tip willen, als iemand die heeft. Tado kan volgens mij niet ivm ontbreken koeling.
LT-VP nacht begrijp ik. Dus hem op -20 laten staan kan geen kwaad dan, lijkt me.
Bij langdurige afwezigheid (vakantie) verlaag ik inderdaad ook, maar dan moet je wel timen om het huis op tijd warm te krijgen, want met alleen de WP (met een LT-KP CV op 30), duurt het wel even voordat je huis warm is. Als je niet vanop afstand kunt bedienen zou ik bij terugkomst de LT-KP CV even verhogen, dan stook je wel gas, maar gaat het wel sneller.mailman|IA schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:11:
@RGHW dat zijn duidelijke tips, waarvoor dank. Met de settings die ik had aangepast zie ik het gasverbruik ook al teruglopen. Ik had LT-KP CV op 35 gezet, maar ga deze nu verlagen naar 30. Mijn doel is ook gasverlaging.
Bij ons is er minder sprake van warmte door zon die het huis goed opwarmt, heb ik het idee, dus met die middag verhoging bereik ik waarschijnlijk niet veel. Daarnaast zou dat bij mij handmatig moeten, want ik weet nog steeds niet welke thermostaat het beste is (Spider duidelijk niet als ik remmuz zijn stuk lees). Verlagen bij langdurige afwezigheid, zie ik nog steeds wel als een optie, denk ik. Zou nog steeds een goede thermostaat tip willen, als iemand die heeft. Tado kan volgens mij niet ivm ontbreken koeling.
LT-VP nacht begrijp ik. Dus hem op -20 laten staan kan geen kwaad dan, lijkt me.
Qua thermostaat, ik heb zelf de spider en die werkt goed, maar die zou ik inderdaad nu niet meer aanraden.
Ik ben benieuwd of/wat Itho zelf op de markt gaat brengen
Nog wat gezocht naar een thermostaat, maar helaas niets kunnen vinden...
Ik ben en "Early Adopter"; binnen mijn.ithodaalderop -omgeving; aldaar staat netjes:remmuz schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:59:
Voor degenen die de Spider thermostaat gebruiken bij de (cool) cube:
Voor de werking van de Spider slimme Klimaatthermostaat met alle extra mogelijkheden zoals besturing met een app en zonering, wordt door Itho Daalderop gebruik gemaakt van producten en diensten van een externe leverancier. Deze leverancier heeft aangegeven op termijn te stoppen met deze producten en diensten. Dat betekent dat een aantal additionele Spider producten op termijn ook niet meer, of gedeeltelijk niet meer, zullen functioneren. Om deze reden hebben we per 1-1-2021 de verkoop van deze producten gestopt. Tevens is het niet meer mogelijk om Spider Gateways te (her)registreren en/of nieuwe Spider accounts aan te maken per 17-12-2021.
helaas was ik hier niet van op de hoogte en probeerde ik net de boel te koppelen met een nieuw email adres.
Dat lukte dus niet meer en het oude email adres bestaat niet meer waardoor ik de thermostaat dus niet meer kan bedienen als ik niet thuis ben 🙁
Ik heb nooit iets van hen vernomen!!!Ik wil op de hoogte gehouden worden van nieuwe producten en ontwikkelingen van het Itho Daalderop Spider systeem
Laten we die "Externe Leverancier" vooral bij naam noemen; dat is Fifthplay / Niko Belgium.
/f/image/HEYqZoZh92AHiaWUhHNiNEX7.png?f=fotoalbum_large)
https://www.ithodaalderop.nl/additionelespiderproductenNiko richtte in 2007 Fifthplay op als startup voor het bedenken en vermarkten van totaalconcepten op het gebied van Internet of Things (IoT). Daarbij is vooral de energiemarkt interessant gebleken.”
Ben benieuwd welke "passende oplossing; waar mogelijk en wenselijk" we per "Medio 2024 gaan ontvangen...Uitfasering additionele Spider producten
Voor de werking van de Spider slimme Klimaatthermostaat met alle extra mogelijkheden zoals besturing met een app en zonering, wordt door Itho Daalderop gebruik gemaakt van producten en diensten van een externe leverancier. Deze leverancier heeft aangegeven op termijn te stoppen met deze producten en diensten. Dat betekent dat een aantal additionele Spider producten op termijn ook niet meer, of gedeeltelijk niet meer, zullen functioneren. Om deze reden hebben we per 1-1-2021 de verkoop van deze producten gestopt. Tevens is het niet meer mogelijk om Spider Gateways te (her)registreren en/of nieuwe Spider accounts aan te maken.
Omdat we ons realiseren dat dit vragen bij u op zou kunnen roepen, vindt u onderstaand de meest gestelde vragen met de bijbehorende antwoorden. Als u vragen heeft die hier niet bij staan, kunt u deze stellen via het onderstaande contactformulier of aan uw contactpersoon bij Itho Daalderop.
Welke producten betreft het?
De Spider Gateway – art.nr: 03-00065
Powerplug: 03-00064
DIN railmodule: 03-00217 en 03-00218
Spider Zonering Dongle: 53-00173
Radiatorregelaar: 53-00172
spider-connect
Deze producten zijn ook nodig voor de dienst Multizonering, de werking van de Spider App en de regeling van de HP-S welke zijn verkocht voor 01-01-2021. Voor HP-S systemen verkocht na 01-01-2021 is een alternatieve regeling van kracht. Voor meer informatie zie onderwerp: ”Wat betekent dit voor mijn HP-S warmtepomp?”
Belangrijk: De Spider Klimaatthermostaat blijft gewoon leverbaar en staat los van de betreffende additionele Spider producten. Doordat de Gateway op termijn op zal houden te functioneren, betekent dit dat Spider Klimaatthermostaat niet meer via de Spider App te bedienen of uit te lezen zal zijn. Alle producten met alleen een Spider Klimaatthermostaat zullen gewoon blijven werken.
Hoe lang blijven de additionele Spider producten en diensten operationeel?
De producten en diensten zijn operationeel tot medio 2024. Wij zullen gebruikers met een actief Spideraccount tijdig op de hoogte brengen en waar mogelijk en wenselijk zoeken naar een passende oplossing.
Wat gebeurt er na deze periode?
Itho Daalderop ziet de functionaliteit van een Gateway als belangrijke toevoeging op haar portfolio. Momenteel wordt er daarom hard gewerkt aan het ontwikkelen van een alternatief. Zodra deze gereed is of het einde van de periode in zicht komt dat het platform nog beschikbaar is, zullen we gebruikers van de betreffende producten en diensten benaderen met meer informatie.
Blijft Itho Daalderop support geven en voor hoe lang?
Voorlopig blijven de betreffende producten en diensten gewoon functioneren. We benaderen onze klanten tegen de tijd dat er meer duidelijk is en zorgen dat er een passende, acceptabele oplossing wordt geboden.
Worden defecte producten nog vervangen?
Voor al deze producten geldt dat we voldoende spare-parts op voorraad hebben om producten gedurende de garantieperiode te vervangen indien nodig.
Wat betekent dit voor mijn HP-S warmtepomp?
De HP-S lucht/water warmtepomp verkocht voor 01-01-2021 heeft als enige Itho Daalderop product de additionele Gateway nodig om te functioneren. Voorlopig verandert er echter niets voor HP-S bezitters. De warmtepomp blijft gewoon werken zoals men gewend is. Systemen verkocht na deze datum worden verwezen naar een alternatieve regeling middels een Honeywell oplossing of naar een Itho Daalderop oplossing waarmee alleen verwarmen mogelijk is. Bekijk het volledige overzicht van alle beschikbare regelingen. Meer informatie over de alternatieve regelingen zie onderstaande uitleg.
Welke alternatieven heb ik voor de HP-S als ik nu al een ander regelsysteem wil?
Er zijn meerdere alternatieven beschikbaar. Na uitvoerig verschillende systemen getest te hebben, adviseren wij de thermostaten van Honeywell voor de HP-S aansturing. Het is bij de selectie van een thermostaat belangrijk dat de HP-S aangestuurd wordt via een vraagcyclus die op minimaal 60 minuten kan worden ingesteld. Dit in tegenstelling tot thermostaten die alleen een kort-cyclische vraagcyclus kennen, welke tot schade aan de HP-S zou kunnen leiden. De levensduur van de compressor wordt namelijk vooral door het aantal start/stops bepaald. Bekijk de Technote voor meer informatie betreffende de alternatieve Honeywell regelingen.
Wat als ik mijn bestaande Spider systeem wil uitbreiden?
Aangezien de productondersteuning vanuit onze leverancier over enige tijd wordt beëindigd, hebben wij besloten deze producten per 1-1-2021 niet meer te verkopen. Onderstaande producten worden daarom alleen nog maar geleverd voor service doeleinden. U kunt hiervoor de procedure ‘retouraanvraag' gebruiken op onze website. Andere Spider producten, zoals de Spider Base Klimaatthermostaat en schakelmodules, blijven gewoon beschikbaar aangezien deze niet van de betreffende leverancier worden betrokken.
Edit:
@remmuz
Mijn ervaring met ID is dat ze je echt wel willen helpen als je met problemen zit; zeker zoiets simpels als een alternatief mailadres als je de juiste MAC-adressen van je systeem door kunt geven + je persoonsgegevens. (Bel ze eens zou ik zeggen!)remmuz schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:59:
[ Voor 4% gewijzigd door Richard op 14-01-2022 17:03 . Reden: Laatste zin aangepast + Edit-tags: ]
20*350ZO45°
Nieuw jaar, nieuwe buitenvoelerstoringen.RGHW schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:24:
[...]
Goed dat het weer werkt. Ik heb nog nooit problemen met mijn buitenvoeler gehad, maar die hangt tegen een vertikale muur, wellicht kun je hem nog zo (laten) ophangen. WEllicht kunnen je hem ook fysiek afkoppelen bij de installatie.
Ergens in dit forum staan mijn instellingen. Die hebben als doel het gasverbruik te minimaliseren. Afgelopen weken kreeg ik het huis nog steeds warm (met een setpoint van 30,jij zit hoger), maar uiteraard moest er toen wel gas bij.
Volgens mij is jouw huis ook goed geisoleerd, dus volgens mij moet je met deze buiotentemperaturen prima zonder gas uit kunnen.

Het is sinds een week weer zover. De buitenvoeler is weer niet te detecteren door de CV en dus geen vloerverwarming in mijn huis. Nu toch maar besloten om een installateur te laten komen. Ik ga straks zelf nog even mijn dak op om te kijken (??) naar de buitenvoeler. Die zit onder de rietenkap weggemoffeld, maar die ga ik misschien nu maar anders positioneren.
Ik heb de kap van de CV er zelf afgehaald, maar daar kan ik echt niets aan zien. Probeer ook maar eens een filmpje of instructie te vinden over de buitenvoeler. Ik kom niet verder dan dit onderhoudsfilmpje op Youtube: YouTube: Base Cube, Comfort Classic, CombiFort - Controleren en reinigen wiss...
Naast de installatie en in bedrijfstelling handleidingen zijn er maar weinig bronnen te vinden over deze apparaten.
https://ithodaalderop.com...20Cube-07.98.92.026.2.pdf
https://ithodaalderop.com...%20HP(Cool)%20Cube_v2.pdf
Mijn verbruik afgelopen 2 jaren zag er zo uit:
2020
Gas: 1120 m3
Stroom: 8083 kWh
Teruglevering: 384 kWh
Kosten: €2855
2021
Gas: 1268 m3
Stroom: 9309 kWh
Teruglevering: 349 Kwh
Kosten: €3254
Zodra de monteur geweest is zal ik hier terugkoppeling geven om er van te leren en bovendien zal ik ook jouw instellingen eens voorleggen om te proberen.
Slim_eminem schreef op maandag 24 januari 2022 @ 10:57:
[...]
Nieuw jaar, nieuwe buitenvoelerstoringen.![]()
Het is sinds een week weer zover. De buitenvoeler is weer niet te detecteren door de CV en dus geen vloerverwarming in mijn huis. Nu toch maar besloten om een installateur te laten komen. Ik ga straks zelf nog even mijn dak op om te kijken (??) naar de buitenvoeler. Die zit onder de rietenkap weggemoffeld, maar die ga ik misschien nu maar anders positioneren.
Ik heb de kap van de CV er zelf afgehaald, maar daar kan ik echt niets aan zien. Probeer ook maar eens een filmpje of instructie te vinden over de buitenvoeler. Ik kom niet verder dan dit onderhoudsfilmpje op Youtube: YouTube: Base Cube, Comfort Classic, CombiFort - Controleren en reinigen wiss...
Nou gefixt hoor. Draadbreuk in de kabel op het dak naar de buitenvoeler. De originele installateur heeft er een kabel kunstmatig tussen gezet die niet waterdicht afgemonteerd was. Resultaat: vocht en storing. Tussenstuk weggehaald en opnieuw aangesloten en de sensor doet het weer. Handig hoor.
Binnenkort laat ik ze nog een keer komen om naar de instellingen te kijken en regulier onderhoud.
Naast de installatie en in bedrijfstelling handleidingen zijn er maar weinig bronnen te vinden over deze apparaten.
https://ithodaalderop.com...20Cube-07.98.92.026.2.pdf
https://ithodaalderop.com...%20HP(Cool)%20Cube_v2.pdf
Mijn verbruik afgelopen 2 jaren zag er zo uit:
2020
Gas: 1120 m3
Stroom: 8083 kWh
Teruglevering: 384 kWh
Kosten: €2855
2021
Gas: 1268 m3
Stroom: 9309 kWh
Teruglevering: 349 Kwh
Kosten: €3254
Zodra de monteur geweest is zal ik hier terugkoppeling geven om er van te leren en bovendien zal ik ook jouw instellingen eens voorleggen om te proberen.
Ja, afgelopen woensdag. Oorzaak gevonden: geen spanning op de buitenvoelerkabel. Op 2 plekken gemeten: vanaf de CV en vanaf de warmtepomp.
Het dak op gegaan waar de buitenvoeler geplaatst is. Blijkt dat de installateur de originele kabel verlengd heeft en daar waar de kabel verlengd is heeft hij de kabel met kit op de dakrand provisorisch geplakt. Er was water in de kabel gelopen waardoor er geen contact meer gemaakt werd.
De monteur heeft de verlengkabel er tussenuit gehaald en de voeler opnieuw aangesloten en daarna ging de installatie gelijk draaien.

Weer een bevestiging voor mij dat de initiële installateur echt prutsers zijn. Rademaker Installatietechniek B.V. uit Zoetermeer. Echt die lui kunnen er helemaal niks van en als je wat van ze wilt moet je vooraf betalen. Wat een boeven.
bovenstaande lees ik op de site van Remeha.
Is dit ook het geval bij de itho base en coolcube?
Anders mag ik het wel heel snel gaan aanpassen, die prijzen.
Voor zover ik weet niet. Volgens mij zijn de prijzen alleen maar om op de website te zien welke kosten je hebt.ijtsehummel schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:00:
Is dit ook het geval bij de itho base en coolcube?
Anders mag ik het wel heel snel gaan aanpassen, die prijzen.
[ Voor 0% gewijzigd door RGHW op 10-02-2022 13:23 . Reden: typo ]
Nu zijn er twee downloadable handleidingen, waarvan de ene verwijst naar de regelunit in de Base Cube, en een andere verwijst naar de printplaat in de Cool Cube. Welke van de twee gaat het dan echt om? De 204 of de 111?
En zijn er elektra schema's etc. van de printplaten in omloop zodat te achterhalen is waar de fout zit?
:strip_exif()/f/image/rnRSYvttSV1KjQbGLaPmGHfE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/l5zyxsVc7oWaDdx7r4Z7UcTl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aEk9w1rXbOeTidYNLqJsgwm4.jpg?f=fotoalbum_large)
sorry, ik ben overvraagd in dezemagel725 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 21:38:
Ik ben bezig met de installatie van een tweedehands Itho Daalderop Cool Cube met Base Cube uit 2014. Een projectje.. Het hele systeem is inmiddels geïnstalleerd, en nu kom ik toe aan het opstarten van het systeem maar dan krijg ik een melding "B48 Blokkering. Interne fout regelunit WP". De Base Cube slaat even aan en vlak daarna weer af. Een tijdje later probeert hij het opnieuw, maar na even te draaien slaat hij dan weer af.
Nu zijn er twee downloadable handleidingen, waarvan de ene verwijst naar de regelunit in de Base Cube, en een andere verwijst naar de printplaat in de Cool Cube. Welke van de twee gaat het dan echt om? De 204 of de 111?
En zijn er elektra schema's etc. van de printplaten in omloop zodat te achterhalen is waar de fout zit?[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
ik ben het met je eens dat de warmtepomp niet heel veel capaciteit heeft, maar ik heb het de hele winter gered met 50m3 gas bijstoken. als die WP helemaal niks zou doen, was dat ook niet mogelijk.ijtsehummel schreef op zondag 20 maart 2022 @ 11:46:
ben er nu achter dat de zogenaamde warmtepomp van itho dus nu komma nul warmte genereert. heb nu vanaf november alles uitgeprobeerd met alle parameters en uitkomst wist ik eigenlijk al wel. ook nog eens bevestigd door een monteur van warmtepompen die itho vroeger wel geplaatst heeft. het enige wat je wel kwijt bent is de elektriciteit. ben blij dat ik het nu zeker weet, voldoende tijd voor de komende winter om een alternatief te zoeken.
Maar als ik het opnieuw kon doen, zou ik ook voor full electric gaan, en niet meer hybride.
Ik heb de CV tijd aangepast van 30 naar 120 minuten en de maximale CV temperatuur van 40 naar 30 graden gezet. Zijn er nog andere instellingen het overwegen waard?
Bovenstaande zijn wel de belangrijkste, maar je kunt nog meer doen:Plumo schreef op maandag 4 april 2022 @ 20:56:
Hier ook de "trotse" bezitter van een HP Cube zonder buitenvoeler. Sinds het weekend ook zonnepanelen met overcapiciteit op het dak dus ik wil graag het gasverbruik zo laag mogelijk houden.
Ik heb de CV tijd aangepast van 30 naar 120 minuten en de maximale CV temperatuur van 40 naar 30 graden gezet. Zijn er nog andere instellingen het overwegen waard?
In het voor/naseizoen heb je vaak dat de nachten nog koud zijn (<5), maar overdag is het warmer (zoals de afgelopen tijd). Als je dan en continue warmtevraag hebt, bestaat de kans dat je 's nachts gas bijstookt (omdat hij de aanvoer net niet haalt), maar overdag je huis prima op temperatuur krijgt met alleen de warmtepomp. Op dat soort dagen gebruik ik een klokprogramma waarin ik de vraag 's nachts verlaag en in de ochtend weer warmte vraag.
Andersom, als het zowel overdag als s nachts koud is (rond 5-10) kun je beter de warmtepomp de hele nacht laten draaien, hij is dan wel minder effectief (lagere COP door lagere buitentemp), je gebruikt dan wel stroom, maar zolang de salderingsregeling nog geldt, is dat in ieder geval niet kostbaar.
En verder, als ik thuis ben en ik merk dat er gas wordt gebruikt (en verwacht dat de warmtepomp het eigenlijk wel zou moeten redden), zet ik de thermostaat even een half uur lager (vergeet niet een alarm te zetten;-)), daarna gaat eerste de warmtepomp weer 120 minuten aan de gang, en als het dan nog nodig is, laat ik de gasketel bijspringen.
Succes, je hebt nog mooi een paar dagen om mee te stoeien.
1. de h.o.h afstand van de vloerverwarming. is 15 cm. moet 10 cm zijn.
2. 's nachts gaat de wp uit vanwege de teringherrie.
Ik heb ook 15 cm hoh en (vrijstaande woning uit 2015) en verbruik 0 m3 gas voor de benedenverdieping (wat de LT zone is).
Ik heb een buitenvoeler maar gebruik deze niet en heb de aanvoerT op 30 graden staan. Dan levert de wp altijd zijn maximale vermogen en ook dat scheelt bij mij lawaai.
Ketel springt dan ook nooit bij binnen 3 uur tenzij de vloer heel erg koud is en de retourT 18 graden o.i.d. is maar dat is alleen als er ongeveer 24h lang geen warmtevraag is geweest.
Belangrijkste is dat je de aanvoertemperatuur van de CV zo laag mogelijk zet (30 graden), want zodra de aanvoer temp en de gewenste aanvoer (setpoint) >12 graden is, start de CV ketel.ijtsehummel schreef op woensdag 6 april 2022 @ 12:36:
in theorie zou de wp na 120 min moeten bijspringen. echter heeft dat bij mij al 7 jaar niet gewerkt. in de grafiek zie je direct , nou ja, na 15 min. het gasverbruik. als er iemand is op het forum waarbij die 120 min wel werkt, meldt je dan bij mij en vertel hoe je dat voor elkaar krijgt. dan doe ik iets heel erg fout. zelfs nu nog verbruik ik 3,5 m3 gas!!. en m.i. komt dat door 2 oorzaken:
Heb jij ook nog hoge temperatuur radiatoren? Want daar is de CV ook voor nodig
dat laatste herken ik niet. Je zou kunnen proberen de stekkers eens uit de WP te trekken, als je dan nog wat hoort, is het niet de WP.ijtsehummel schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:04:
ok. ik weet dat. ook vaker geprobeerd. probleem is het lawaai. dus 's nachts gaat de wp niet aan. dan is het 's morgens teveel afgekoeld en krijgt 30gr het absoluut niet mer op temperatuur. ik heb boven radiatoren. die staan al 7 jaar uit. was totaal overbodig dus. alleen de badkamer is lekker warm. daar wel hoh 10 cm . en dan kan ik wel een andere wp aanschaffen, maar zolang de afvoer van de wtw aangesloten zit op de toevoer van de wp blijf ik met het lawaai zitten. trouwens ook als ik de wp uit zet, heb ik ook het geluid. en dan werkt de ventilator van de wp dus ook nog. terwijl hij uit staat. iemand een vermoeden waarom dit zo is?
de WTW heeft natuurlijk ook een ventilator, misschien hoor je die? Al heb je dat waarschijnlijk al wel geprobeerd.
Kun je de WTW en de WP niet van elkaar los koppelen? Dan klinkt de WP in ieder geval niet meer door in je buizen.
M.b.t. WTW: ik snap dit systeem niet goed. Wij hebben afzuiging in de badkamers en op de toiletten en 2 punten vrij dicht bij elkaar in de keuken. Begrijp ik nou goed dat het eigenlijk een soort type C mechanische ventilatie is waarbij de afvoer (warm) deels als invoer voor de WP gebruikt wordt?
1. afvoer van de wtw is aangesloten op de toevoer van de wp. gunstig natuurlijk omdat de lucht dan al is voorverwarmd.
2. een houtskeletwoning. het hele stelsen van de wtw voorziening doet mee in de ruismodus. maar het is toch vooral in de keuken, waar de afzuiging zit. in de toevoer in de woonkamer hoor je nauwelijks iets.
de ventilator werkt naar behoren. als ik alle reviews lees mag ik niet mopperen omdat er nog nooit iets is kapot gegaan in 7 jaar. maar ja, veel lol heb ik er ook niet aan gehad.
als de wp 24 uur op 30 gr zou draaien was er niets aan de hand waarschijnlijk. maar dat is dus geen optie.
ben van plan om voor de winter een wp te kopen, nefit, bosch o.i.d. met genoeg vermogen en een buitenunit. hopelijk is het lawaai dan opgelost.
Die 120 minuten werkt bij mij ook niet. Het maakt geen enkel verschil.ijtsehummel schreef op woensdag 6 april 2022 @ 12:36:
in theorie zou de wp na 120 min moeten bijspringen. echter heeft dat bij mij al 7 jaar niet gewerkt. in de grafiek zie je direct , nou ja, na 15 min. het gasverbruik. als er iemand is op het forum waarbij die 120 min wel werkt, meldt je dan bij mij en vertel hoe je dat voor elkaar krijgt. dan doe ik iets heel erg fout. zelfs nu nog verbruik ik 3,5 m3 gas!!. en m.i. komt dat door 2 oorzaken:
Herrie maakt die van mij gelukkig niet. (Ik slaap er 2 meter vandaan.)
Wat ik wel merk is dat deze tijd van het jaar niet goed is voor het gasverbruik.
Overdag is het warm genoeg in huis om niet te verwarmen, maar 's nachts niet. De vloer is dan zodanig afgekoeld dat de dT meer dan 12 graden is en dus meteen de CV bij gaat stoken.
Je zou met deze temperaturen je setpoint kunnen verlagen naar 30 graden, dan heb je minder kans op bijstoken en grote kans dat je je huis nog wel warm krijgt.remmuz schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 11:48:
[...]
Die 120 minuten werkt bij mij ook niet. Het maakt geen enkel verschil.
Herrie maakt die van mij gelukkig niet. (Ik slaap er 2 meter vandaan.)
Wat ik wel merk is dat deze tijd van het jaar niet goed is voor het gasverbruik.
Overdag is het warm genoeg in huis om niet te verwarmen, maar 's nachts niet. De vloer is dan zodanig afgekoeld dat de dT meer dan 12 graden is en dus meteen de CV bij gaat stoken.
Setpoint staat vanaf dag 1 op 30 gradenRGHW schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:12:
[...]
Je zou met deze temperaturen je setpoint kunnen verlagen naar 30 graden, dan heb je minder kans op bijstoken en grote kans dat je je huis nog wel warm krijgt.
Hmmm, dan is het wel erg gek inderdaad, want binnen een paar minuten zou je watertemperatuur toch op minimaal 18 moeten zitten...
Ik ben er wel een beetje klaar mee. Ik ga me beraden op vervanging, ook omdat ik niet overtuigd ben van de energiebesparing die je met deze oplossing zou moeten kunnen realiseren.